Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livi
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22-01-2022
Verwijderd schreef op maandag 29 maart 2021 @ 15:02:
[...]

Dit hangt er een beetje vanaf of je vrouw borstvoeding gaat geven. In dat geval heb je in de eerste maanden niet zoveel kosten.
Ons kleintje is nu 9 maanden en dan ben je al snel 200 euro/maand kwijt aan luiers, doekjes, babyvoeding, etc.

Tot voorkort deden wij ook 4/5x per week boodschappen, maar dit bleek niet echt 'efficiënt'. Mijn vriendin had het idee om dit naar 1-2x per week te brengen, en met succes,.
Gaven we eerst rond 600 euro uit per maand, is dit nu bijna 100 euro minder.
<knip> Off-topic opsomming verwijderd.

Tel daar extra eten bij op, want doordat je meer verbrand door het geven van borstvoeding moet je meer eten binnenkrijgen.

<knip> Sneren mag je achterwege laten. Tevens is 't 'n beetje frappant om te reageren op een post van een half jaar geleden: de discussie is al lang al verder gegaan. Ook ga je hier off-topic door in te gaan op zaken die níets met de maandelijkse boodschappen te maken hebben, zoals BH's borstkolf en flesjes, om nog maar te zwijgen over de tijd die het kost, welke écht volkomen off-topic is.

[ Voor 34% gewijzigd door Ardana op 02-12-2021 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnetronkip
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 09:11
Voor 2 volwassenen en 2 kinderen (5 jaar en 5 maanden) zitten wij gemiddeld tussen de 400 en 600 euro aan boodschappen per maand, heb echt een hekel aan boodschappen doen dus alles wordt via AH thuisbezorgd.

Dit is inclusief:
- Brood van de bakker
- luiers en doekjes
- Verzorgingsproducten
- Babymelk, tot vorige week is er nog borstvoeding gegeven dus kosten zullen wel wat stijgen..

Daarnaast gaan we ongeveer voor 200 a 300 euro in de maand uiteten/afhalen dit is ook inclusief eventuele lunch die ik haal als ik op kantoor ben, echter gebeurd dit niet heel vaak.

Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:47

Barrycade

Through the...

Livi schreef op donderdag 2 december 2021 @ 15:13:
[...]
Tel daar extra eten bij op, want doordat je meer verbrand door het geven van borstvoeding moet je meer eten binnenkrijgen.
<knip> Quote aangepast.
Zodan, beetje vanuit het negatieve bekeken? Als je zo denkt kost het zelfs zonder dat je een kind hebt geld, condooms, spiraaltje, / pil, gesprekken bij een psycholoog over een niet vervulde kinderwens.

[ Voor 37% gewijzigd door Ardana op 02-12-2021 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:23

Agent47

I always close my contracts.

€500 in de maand met z’n 2.
Inclusief kattenvoer en katten grit ( 3 katten)
Hier zit dus ook shampoo, tandpasta, deodorant etc bij in ( halen we in bulk bij Kruidvat)

[ Voor 36% gewijzigd door Agent47 op 02-12-2021 15:26 ]

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-09 18:54
360 per maand +- soms meer soms minder

2 personen + kat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-09 19:04
1 persoon

Winkel 70% lidl 30% appie

Ik hou wel van bier en wijn, verder alleen verse groentes en fruit + shitload aan kwark en noten.

Afgelopen 10 maanden is het gemiddeld per maand:
~135,- lidl
~95 euro appie.

Totaal 230,- per maand.

[ Voor 11% gewijzigd door gekke-gerrit op 02-12-2021 15:37 ]

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livi
Barrycade schreef op donderdag 2 december 2021 @ 15:22:
[...]

Zodan, beetje vanuit het negatieve bekeken? Als je zo denkt kost het zelfs zonder dat je een kind hebt geld, condooms, spiraaltje, / pil, gesprekken bij een psycholoog over een niet vervulde kinderwens.
Negatief? Het is een opsomming van de werkelijke kosten als je borstvoeding geeft. Ik heb het zelf 2x 6 mnd gedaan, dus weet waarover ik het heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livi
Wij geven nu met twee kinderen niet zoveel meer uit dan eerder met z'n tweeën. Ze eten met ons mee, dus ik kook een beetje extra, maar heel veel eten ze nog niet, dus dat is te verwaarlozen qua kosten.

Verder eten ze boterhammen met pindakaas, appelstroop en smeerkaas. Ze drinken gewone melk, water, thee en aanmaaklimonade, dus ook daar hebben we weinig kosten aan. Luiers en doekjes zijn nu niet meer nodig.

Het valt me erg mee hoeveel extra kosten je maakt voor kinderen in deze leeftijdsfase (vanaf 3 jaar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weltschmerz
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-08 19:00
Barrycade schreef op donderdag 2 december 2021 @ 15:22:
[...]

Mensen zonder kinderen hebben niet gelijk een kinderwens.

Mensen met kinderen kunnen nog steeds voorbehoedsmiddelen gebruiken en die kopen.

Ik denk dat het niet gek is om, wanneer je kinderen neemt, je inderdaad ook voedingskosten etc. mee te tellen. De dingen die jij aanhaalt zijn aan beide kanten tegen elkaar af te strepen.

&

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Weltschmerz schreef op donderdag 2 december 2021 @ 18:38:
[...]

Mensen met kinderen kunnen nog steeds voorbehoedsmiddelen gebruiken en die kopen.

Ik denk dat het niet gek is om, wanneer je kinderen neemt, ....
Kinderen neem je niet. Die krijg je als je geluk hebt ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:44

DjVe

Hatsaflats!

Hier 800 euro met z'n 3en (zoontje van 10 maanden) incl. verzorgingsproducten. Meeste halen we bij de AH, maar we bestellen ook de nodige basics bij Pieter Pot. Daarnaast gaan we geregeld naar de slager/viswinkel en groenteboer. We kopen nagenoeg alleen biologische/lokale producten en letten niet echt op de kosten. Er blijft geregeld wel geld over en daar doen we dan iets leuks mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luxurydiver
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-09 18:47
Dennis1812 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 14:22:
[...]

Zijn dan de inkomsten ook gemiddeld keer 3? Of valt dat tegen
Ja zeker en minder belasting dus onder aan de streep meer overhouden per maand.

Apple, AP, Porsche, Rolex & Panerai

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Weltschmerz
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-08 19:00
TvanW schreef op donderdag 2 december 2021 @ 18:46:
[...]

Kinderen neem je niet. Die krijg je als je geluk hebt ;(
Jij ziet "nemen" hier als iets anders dan ik denk ik? Ik gebruik dit woord omdat ik vind dat kinderen nemen een verantwoordelijkheid bij zich draagt. Kinderen krijgen impliceert voor mij alsof jezelf afgezien van de acceptatie geen invloed had. Men gaat hopelijk bij zichzelf ten rade of ze voor kinderen kiezen, en dan proberen ze deze wens te vervullen. Dat noem ik geen krijgen.

&

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Weltschmerz schreef op donderdag 2 december 2021 @ 18:38:
[...]

Ik denk dat het niet gek is om, wanneer je kinderen neemt, je inderdaad ook voedingskosten etc. mee te tellen. De dingen die jij aanhaalt zijn aan beide kanten tegen elkaar af te strepen.
Nou Livi schoot in mijn ogen wel door en niet vanaf de roze wolk zeg maar. Dus ik schoot ook een beetje door.

Maar ik vind een automatische borstpomp (en andere kosten die met een wat bittere ondertoon vermeld werden) niet echt bij de boodschappenkosten horen.

Ik reken hier ook mijn Jura koffiemachine niet in mee die royaal meer kost dan een plastic opgietertje en filtertje van Melitta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Livi schreef op donderdag 2 december 2021 @ 15:13:
[...]

[mbr]<knip> Quote aangepast.
<knip> Dien liever een TR in ipv in te gaan op off-topic-praat.

[ Voor 57% gewijzigd door Ardana op 02-12-2021 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 18:20

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Modbreak:Discussie over al dan niet kinderen nemen/krijgen en kosten die géén verband houden met de maandelijkse boodschappen zijn hier off-topic. Dien svp een TR in indien je denkt dat een post over de schreef gaat.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Ik koop nagenoeg alle boodschappen bij één winkel (de AH), vanwege de gemakscomponent. Kom in mijn eentje op zo'n 250-300 euro per maand. Kan vast nog wel wat af, maar aangzien dit in praktijk dan ook meteen álle kosten zijn aan 'huishoudelijke boodschappen' (dus naast eten/drinken ook vuilniszakken, deodorant, tandpasta, vaatwasblokjes, glansspoelmiddel, wasmiddel, stofzuigerzakken, koffie, etc.) vind ik het eigenlijk nog wel meevallen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livi
<knip> Modbreak en ingreep op je vorige post gemist? Dit is en blijft off-topic.

[ Voor 88% gewijzigd door Ardana op 03-12-2021 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:08

Dennis1812

Amateur prutser

Modbreak gemist?
En onze dreumes van 1j9m bunkert soms meer eten naar binnen dan ik en mijn vrouw bij elkaar.

[ Voor 81% gewijzigd door Ardana op 03-12-2021 09:31 ]

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:30
sNielz123 schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 13:55:
Ongeveer 400-500 euro per maand. Gezin met twee kinderen.
Moet er wel bij zeggen dat we bijna nooit vlees kopen. Mijn schoonfamilie heeft een AH en vlees wat bijna over datum gaat wordt ingevroren. Eens per twee weken haal ik daar een krat vlees op. Eet wel 2/3 keer per week biefstuk :)

Verder doe ik boodschappen bij AH (veel basic, maar ook merkproducten waarvan de goedkope variant niet te eten is) en Aldi. Bij de Jumbo koop ik groot in van aanbiedingen en Cola (1,5 liter Cola zero voor 1 euro!)

Behalve mijn vriendin zijn we allemaal wel grote eters. Ik hou ook wel van een lekker wijntje, dat is ook vrij prijzig. Wijn die bij de AH in de aanbieding is scheelt wel wat en dat zijn vaak vrij goede wijnen.
Soms trakteer ik mezelf op een bezoekje aan een wijnhuis hier in de buurt en koop een paar flessen van iets meer geld. Is ook gewoon leuk omdat je daar wat wijntjes kan proeven en met de eigenaar over wijn kan praten. Je krijgt dan ook goed advies.
De kids zijn ondertussen groter (10-12) en mijn schoonouders hebben de AH verkocht dus geen gratis vlees meer. Vergis je niet in wat twee van die jonge mannen naar binnen werken....
Ik durf niet te kijken op de rekening maar ik zou niet schrikken als we tegenwoordig op 1000 euro in de maand aan boodschappen zitten. En dan let ik vaak ook nog wel op wat ik koop.
Boodschappen zijn ook echt reteduur geworden. De cola van hierboven kost tegenwoordig ook 1,50 euro.
Verder koop ik vaak bij de Hanos ook wel wat duurder vlees in om op de kamado te maken.

Misschien wel een goed voornemen om eens wat strenger op te letten, want het moet toch zeker een stuk goedkoper kunnen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:05
Valorian schreef op donderdag 2 december 2021 @ 21:43:
Ik koop nagenoeg alle boodschappen bij één winkel (de AH), vanwege de gemakscomponent. Kom in mijn eentje op zo'n 250-300 euro per maand. Kan vast nog wel wat af, maar aangzien dit in praktijk dan ook meteen álle kosten zijn aan 'huishoudelijke boodschappen' (dus naast eten/drinken ook vuilniszakken, deodorant, tandpasta, vaatwasblokjes, glansspoelmiddel, wasmiddel, stofzuigerzakken, koffie, etc.) vind ik het eigenlijk nog wel meevallen :)
Dat is ook precies wat ik kwijt ben. Een dure maand is misschien een keer €350, maar daar tegenover staan dan ook wel maanden van €230 ofzo. Af en toe is er een keer wasmiddel oid in de aanbieding en koop ik 10 flessen en een maand later douchegel.

De afgelopen 2 jaar is er natuurlijk weinig te doen geweest en is het regelmaat die de klok slaat. Het valt dan ook op hoe constant die kosten zijn. Grootste verandering was een nieuwe koffie machine en dus luxere verse bonen, maar dat kun je wegstrepen tegen de dure Nespresso cups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livi
<knip> Off-topic, discussies hierover mag in het feedback-topic.

[ Voor 96% gewijzigd door Ardana op 03-12-2021 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 10:56

Wailing_Banshee

You're Next

Livi schreef op donderdag 2 december 2021 @ 17:08:

Het valt me erg mee hoeveel extra kosten je maakt voor kinderen in deze leeftijdsfase (vanaf 3 jaar).
Wat ik begrijp gaat dat nog wel toenemen, voor als je een jongen hebt... Als ik vergelijk wat ik at, en wat mijn broers aten... Aan de andere kant, als je een meisje hebt en ze in de menstruele periode begint te komen, zal dat wel compenseren :p
Ypuh schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 00:02:
[...]
De afgelopen 2 jaar is er natuurlijk weinig te doen geweest en is het regelmaat die de klok slaat. Het valt dan ook op hoe constant die kosten zijn. Grootste verandering was een nieuwe koffie machine en dus luxere verse bonen, maar dat kun je wegstrepen tegen de dure Nespresso cups.
Het valt mij juist op dat het de afgelopen 2 jaar veel meer fluctueert... Als ik alleen al de boodschappen neem, in 2019 zat er een +- 50 euro per maand aan fluctuatie. In 2020 was dat +- 100 euro en dit jaar zelfs +- 150 euro (december is de uitzondering, die is altijd al veel hoger dan de rest van het jaar :p)

Aan de andere kant hebben we wel veel minder aan benzine en onvoorzien (dat zijn pure luxe producten) uitgegeven.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Yep, bij ons ook heel veel variatie. Dit komt deels door een kind te hebben gekregen, maar eigenlijk vooral doordat we ons winkelpatroon sterk hebben moeten veranderen. Voorheen waren we aanbiedingen- en koopjesjagers, dus kwamen we bij veel verschillende winkels en waren er wel 5-10 winkelmomenten per week. Dat kan niet echt meer, dus we hebben ons moeten beperken tot het assortiment dat er is bij de winkel die op dat moment het beste uitkomt. 2020 en 2021 varieerden van ~100/mnd tot ~250/mnd.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Dennis1812 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 14:22:
[...]

Zijn dan de inkomsten ook gemiddeld keer 3? Of valt dat tegen
Dat valt best wel tegen. Ik heb pas een baan aangeboden gekregen (gewoon bij mijn werkgever) in Zwitserland, en mijn salaris zou ongeveer 50% meer zijn. Nu zou ik daar prima van kunnen leven in Zwitserland (hoog genoeg), maar t.o.v. hier lever je best wel veel in. Hier hou ik meer dan 50% van mijn nettoloon over aan het einde van de maand. Daar zal ik het bijna allemaal nodig hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Livi
Wij hebben door corona flink bespaard. Normaal zijn we nogal van de reisjes, uitstapjes, lunches, koffie en dinertjes buiten de deur.

De laatste twee jaar is dat sterk verminderd, waardoor we ons huis hebben verduurzaamd en meer konden aflossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Livi schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:58:
Wij hebben door corona flink bespaard. Normaal zijn we nogal van de reisjes, uitstapjes, lunches, koffie en dinertjes buiten de deur.
Het enige waar wij echt op bespaard hebben is vakantie. Uitstapjes zijn al jaren leuke tripjes met de cabrio (binnen Nederland), lunches, koffie en dinertjes buiten de deur deden we sowieso al bijna nooit.

Ik durf zelfs te zeggen dat mijn lunches duurder geworden zijn sinds ik thuis werk.... Ik neem altijd een broodtrommeltje mee en met thuis lunchen eet ik wat meer "duur" beleg dan op die dubbele boterham in m'n trommeltje :D

Waar ook meer geld heen gaat: wc papier! Normaal gesproken, 2 personen, die 10 uur per dag buiten de deur werken (en dus ook buiten de deur naar het toilet gaan) tegen 2 personen die nu 24 uur per dag thuis zijn (en dus ook thuis naar het toilet gaan).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Livi
Dat soort kosten hadden wij al voor corona. Vanaf de babytijd waren we veel meer thuis overdag, dus dat verschil is bij ons niet zo groot.

Maar al die lunches, diners en koffie buiten de deur (deels werkgerelateerd) tikken behoorlijk aan en normaal reisden we toch zeker eens per maand naar het buitenland voor werk, of vakantie.

Corona heeft me geleerd dat het allemaal best wat minder kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Laatst online: 12:22
2 persoon huishouden hier. Geen kinderen of huisdieren.

Boodschappen gemiddeld tussen 550 - 750 per maand.

Boodschappen bij Ah en Picnic. Soms speciaalzaken zoals bakker. En Hellofesh.

We kopen wel wat we willen en eten gezond. In zin van: eten elke dag blauwe bessen, noten, goede koffie, lekker brood bij de bakker.

Als ik dit topic zie zitten we aan de hoge kant. Misschien toch eens wat vaker naar de Lidl of Aldi ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freelance
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-09 12:51
MaStar schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 21:47:
2 persoon huishouden hier. Geen kinderen of huisdieren.

Boodschappen gemiddeld tussen 550 - 750 per week.

Boodschappen bij Ah en Picnic. Soms speciaalzaken zoals bakker. En Hellofesh.

We kopen wel wat we willen en eten gezond. In zin van: eten elke dag blauwe bessen, noten, goede koffie, lekker brood bij de bakker.

Als ik dit topic zie zitten we aan de hoge kant. Misschien toch eens wat vaker naar de Lidl of Aldi ;)
Per week of maand? ;)

(...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Laatst online: 12:22
Aangepast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sNielz123
We zijn deze week begonnen om eens wat beter op te letten.
Dus alleen wat we nodig hebben en bonnetjes bewaren zodat we zeker weten welke bedragen we uitgeven.

De hele week gekookt (normaliter zat er meestal wel 1 keer afhaal of bestellen bij), grote porties dus de vriezer zit ook weer vol. Valt me op dat als je een klein beetje beter je best doet het een heel stuk goedkoper kan.

Nu ik erover nadenk is afhalen en bezorgen ook wel echt heel prijzig. Deze week een keer zelf friet gebakken, een frikandel kost dan geen 2,xx maar slechts 15 cent. Eigenlijk echt bizar.

Verder alleen nog alcohol in het weekend en alleen na 20 uur. En dan maar een flesje wijn van 4 euro i.p.v. 8.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

sNielz123 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 13:33:

Nu ik erover nadenk is afhalen en bezorgen ook wel echt heel prijzig. Deze week een keer zelf friet gebakken, een frikandel kost dan geen 2,xx maar slechts 15 cent. Eigenlijk echt bizar.
Zeker, het verschil tussen lui een dienst afnemen of zelf even iets bereiden met alleen de materiaalkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-09 00:07
Wij zitten tussen de 500-600 euro per maand. 4 personen, 2 kleine kinderen. Doen meeste boodschappen bij de Lidl en de ontbrekende dingen bij de AH. We eten veel groente, fruit, en wat vlees. Moet zeggen dat ik toch wel elke keer schrik bij de kassa, maar de goedkopere optie betekent automatisch minder gezond koken. Dus dan maar zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-09 13:35
Wij zitten met z'n 2en gemiddeld op ongeveer 400-500 euro per maand voor al het eten en drinken. Zo'n 200 euro per maand gaat richting HelloFresh voor 5 gerechten per week voor 2 personen, de overige 200-300 euro per maand gaan naar de AH, de bakker en de slager.

Voordat wij HelloFresh gebruikten was het zo'n 100 tot 200 euro per maand meer dat wij uitgaven. Dit omdat wij vaak ad-hoc avondeten kochten waar we die dag zin in hadden. Dit waren dan veelal producten niet in de bonus, en meer dan je voor 2 personen nodig had.

Wanneer er geen lockdown is gaat er nog zo'n 100 tot 200 euro per maand extra naar uit eten/borrelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Laatst online: 13-09 08:21
Gezin van vier met twee dochters van 10 en (bijna) 13.

Boodschappen per week tussen de 100 en 200 euro. Varieert nogal omdat ik bij aanbiedingen wat meer in sla en een aardige voorraad aan houd. :p

Ik doe het gros van de boodschappen bij (Duitse) Aldi en (Nederlandse) Lidl.

In Duitsland haal ik meteen wat drogisterij artikelen. Nederland combineer ik dan weer met een uitstapje naar de nabijgelegen supermarkt voor brood en wat luxeartikelen.

Qua drank wijn, sterke drank (1x per 2 maanden) en prikwater. Volle melk. En dat is in DE serieus goedkoper dan in NL. :)

Ranja, koffie en thee halen we dan weer exclusief in NL.

[ Voor 5% gewijzigd door Flozem op 09-01-2022 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sNielz123
@Flozem Is Duitsland wat boodschappen betreft sowieso goedkoper? Van mensen hier in de buurt hoor ik weleens dat ze daar boodschappen gaan doen. Voor mij is het 40 minuten rijden dus wel te doen.
En wat zijn de huidige Covid maatregelen? mag je er zomaar naartoe?

Sorry als het een beetje offtopic is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flozem
sNielz123 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:48:
@Flozem Is Duitsland wat boodschappen betreft sowieso goedkoper? Van mensen hier in de buurt hoor ik weleens dat ze daar boodschappen gaan doen. Voor mij is het 40 minuten rijden dus wel te doen.

Niet alles is goedkoper, maar melk, drank en drogisterij artikelen wel. Groenten en broodjes zijn doorgaans van wat betere kwaliteit, maar die zijn niet persé goedkoper.

Benzine wél, maar mijn tank vul ik eens per in België en route naar mijn hobby cursus. Dat is nóg wat goedkoper.

In DE doen ze momenteel ook niet zo paniekerig. Wel moet je een mondkapje op, en houdt iedereen zich keurig aan de regels (afstand houden bijvoorbeeld). Gewoon wat meer discipline daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naamloos87
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-10-2023

Gisteren voor het eerst boodschappen gaan doen over de grens (Kaufland in Nettetal) en ik merk eigenlijk geen verschil, maar ik moet toegeven dat ik ook nooit naar prijzen kijk en de kassabon altijd weggooi.

Ik heb deze keer de bon bewaard:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/odR_Ol8bcqqi3OrTSqLbIczOQP8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a5SkNfZLlN1cPLM6uG8Kk9cc.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien zien jullie iets wat goedkoper is in Kaufland ;)

"Don't look for the needle in the haystack. Just buy the haystack." - John C. Bogle

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Wij zijn net terug van vakantie in het Eifelgebied waar we al bijna 10 jaar komen en uitgebreide boodschappenervaring hebben, en, eerst het lange verhaal met alle uitleg:

(skip dit als je geen interesse hebt in politiek en economie)

In Duitsland is alles meestal even duur of duurder dan in Nederland. Daarnaast: veel merken die je in Nederland hebt zijn er in Duitsland gewoon niet en veel producten zijn geformuleerd naar de markt (en dus anders van smaak/verpakking/verpakkingsgrootte/etc.) wat het moeilijk te vergelijken maakt. Ik gok dat de meeste mensen die denken dat dingen goedkoper zijn in Duitsland echt op hele specifieke marktsegmenten doelen: alcohol (specifiek: bier), sommige DOP-producten zoals kazen en wijnen, varkensvlees, kalkoenvlees en natuurlijk benzine.

Echter, de kanttekening bij dit alles is dat het vaak alleen maar goedkoper lijkt en niet daadwerkelijk goedkoper is. Vlees is een klassiek ding dat in elk land anders gesneden wordt en anders geconsumeerd wordt. Een 'biefstuk' in Nederland is iets compleet anders dan een 'steak' in het VK of de VS - het is letterlijk een ander stuk van het dier en in een andere richting gesneden. Een kipfilet in Nederland is duurder dan Putenbrustfilet in Duitsland, maar dat komt a) doordat het een ander dier is en b) doordat het in Duitsland is toegestaan een groter deel van de borstspier te verkopen als Putenbrust. Voor DOP-producten en landspecifieke producten geldt vaak dat er extra belastingen zitten op geëxporteerde producten dan op producten voor de interne markt; raapzaadolie is in Nederland anderhalf keer zo duur als in Duitsland, maar alleen omdat Duitsland de raapzaadoliemarkt actief subsidieert, net als dat we in Nederland zonnebloemolie subsidiëren (iets dat weer veel duurder is in Duitsland).

(hier kun je weer verder lezen)

Wij komen graag in Duitse supermarkten omdat ze véél meer dingen afprijzen - en vaak ook ver vóór de houdbaarheidsdatum. Lidl, Norma en wat andere kleine supermarkten hebben 50% kortingstickers als iets in de buurt van de houdbaarheidsdatum komt, en vaak wordt het hele assortiment vlees 1 dag vóór verversing gestickerd. Alles van vegaburgers tot Rückenbraten tot Nackensteaks tot gehakt wordt afgeprijsd, dus dan slaan we onze slag. Vlees voor 2-3 euro per kg is dan normaal. We portioneren dat en vriezen het in.

De Kaufland is nog leuker, maar je moet wat meer geluk hebben. Die hebben een soort random afprijzingsbeleid; soms gaat er maar 10 of 15% vanaf, soms koop je grote hompen vlees, kaas en andere versproducten met 70-85% korting. Een kilo verse worstjes voor 1,39, een stuk short rib voor 75 cent. Snijafval van kaas voor 15-40 cent per stuk - elk stuk is 150-400g.

Wil je echt goedkoop boodschappen doen? Dan is België een betere bestemming. Daar geldt op een flink aantal producten een ander BTW-tarief en zijn een aantal belastingen niet aanwezig die we in Nederland wel hebben. Groente- en fruitconserven zijn significant goedkoper, net als kaas, snacks op groente- of fruitbasis (denk: chips, noten, rozijnen, etc.) en een redelijk brede definitie van 'essentiele' boodschappen die daar nog op het lagere BTW-tarief zijn. De verschillen zijn significant; exact dezelfde zak chips is in Nederland 99 ct en in België 75. Een blikje mais is hier 85 en in België 45 cent. Gepelde tomaten 35 vs 49. Vlees is niet goedkoper in België.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-09 23:46
Naar aanleiding van dit topic ook maar eens gecheckt. 2021 tussen de 750 en 1000 euro per maand aan boodschappen voor gezin van 5, 3 dochters 10-12-14 jaar . Een paar jaar geleden was dat nog 500 euro per maand, maar inflatie en opgroeiende kinderen maken het wel duurder. We letten wel op de aanbiedingen en doen niet extreem luxe, maar ook niet zuinig, we kopen kaas van de kaasboer, brood van de warme bakker en dergelijke Mocht het nodig zijn is er nog genoeg te winnen 👌

[ Voor 8% gewijzigd door jurjen_g op 09-01-2022 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sNielz123
mux schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:39:
[...]

Wil je echt goedkoop boodschappen doen? Dan is België een betere bestemming. Daar geldt op een flink aantal producten een ander BTW-tarief en zijn een aantal belastingen niet aanwezig die we in Nederland wel hebben. Groente- en fruitconserven zijn significant goedkoper, net als kaas, snacks op groente- of fruitbasis (denk: chips, noten, rozijnen, etc.) en een redelijk brede definitie van 'essentiele' boodschappen die daar nog op het lagere BTW-tarief zijn. De verschillen zijn significant; exact dezelfde zak chips is in Nederland 99 ct en in België 75. Een blikje mais is hier 85 en in België 45 cent. Gepelde tomaten 35 vs 49. Vlees is niet goedkoper in België.
Ik woon in Belgie (ben Nederbelg), maar over het algemeen zijn de dingen hier veel duurder dan in Nederland. Tenzij je echt heel goed oplet en iets koopt van de "Euroshopper"-merken (Boni/Everyday). Normale producten zijn in de Belgische supermarkten veel duurder dan de AH en Jumbo die hier tegenwoordig gevestigd zijn.

Soms zie je wel gekke prijsverschillen van hetzelfde product bij de AH in NL en BE.

Het is wel leuk om eens in een andere supermarkt te gaan winkelen, je koopt anders maar steeds hetzelfde spul en dat is ook wel saai.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• witstert
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15-12-2024
A request: I live in the UK and am interested in this topic for the obvious reason of Brexit, therefore, some abbreviations are not recognised, e.g. AH. Can authors of comments please consider that some readers are not resident in Belgium and Netherlands and the surrounding countries, and include the full name of AH, for example.

Reading sNielz comment about 40kms being "doable" has caused me to recall when I was a child (1954>1967) my parents used to travel (each way) 160kms from Gweru to Bulawayo for the monthly shop in the family car, a Wolseley 4/44. Happy and sad memory! A good excuse for a day out and it was a good excuse for my Father to introduce me to DRIVING! at the age of 11. Mother went into ultra-backseat driver mode!

[ Voor 11% gewijzigd door witstert op 09-01-2022 19:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ik denk dat als iemand bereid is 40 km te rijden voor iets als boodschappen, dat dan de prioriteiten wellicht niet helemaal goed liggen. Tenzij je het erg leuk vindt.
Ik zou persoonlijk niet verder dan een paar kilometer gaan, tenzij het gecombineerd kan worden met een ander doel (familiebezoek, of iets recreatiefs)

Overigens doe ik al 10 jaar mijn boodschappen online bij Albert Heijn (AH), enorme tijdwinst en het scheelt me ook veel mentale energie. Nooit begrepen waarom al die mensen zo ploeteren op zaterdag met tassen inladen in de auto etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:08

Dennis1812

Amateur prutser

de Peer schreef op zondag 9 januari 2022 @ 19:02:
Ik denk dat als iemand bereid is 40 km te rijden voor iets als boodschappen, dat dan de prioriteiten wellicht niet helemaal goed liggen.
Nouja, als je flink inslaat + gelijk tankt + eventueel drank/tabak kan het makkelijk uit natuurlijk.

Mijn schoonfamilie rijdt ook gemiddeld 1x per maand ervoor naar Duitsland.
Rookwaar haalt ze uit Tsjechië via een zus in Passau.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witstert
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15-12-2024
Ik denk dat als iemand bereid is 40 km te rijden voor iets als boodschappen, dat dan de prioriteiten wellicht niet helemaal goed liggen. Tenzij je het erg leuk vindt.
Ik zou persoonlijk niet verder dan een paar kilometer gaan, tenzij het gecombineerd kan worden met een ander doel (familiebezoek, of iets recreatiefs)

Overigens doe ik al 10 jaar mijn boodschappen online bij Albert Heijn (AH), enorme tijdwinst en het scheelt me ook veel mentale energie. Nooit begrepen waarom al die mensen zo ploeteren op zaterdag met tassen inladen in de auto etc...
That is it, exactly. Escape the house, the computer, see other People. Look at the "humanscape". Observe their actions/idiosyncrasies. Learn to be tolerant. Accept that each one of us is different and, therefore, we, each, have our way of dealing with life. Most times, good. Other times, stupid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

witstert schreef op zondag 9 januari 2022 @ 19:26:
[...]

That is it, exactly. Escape the house, the computer, see other People. Look at the "humanscape". Observe their actions/idiosyncrasies. Learn to be tolerant. Accept that each one of us is different and, therefore, we, each, have our way of dealing with life. Most times, good. Other times, stupid!
Het is prima dat iedereen lekker boodschappen doet op zaterdag. Graag zelfs. Ik deel mijn tijd liever anders in. Boodschappen doen is voor mij noodzakelijk kwaad. Ik doe liever dingen die me gelukkig maken en die dus waardevol zijn voor mij. Ik ben tolerant, ik begrijp alleen oprecht niet waarom mensen het zichzelf aan doen.

Het is dus geen oordeel, eerder verbazing.
Dennis1812 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 19:12:
[...]

Nouja, als je flink inslaat + gelijk tankt + eventueel drank/tabak kan het makkelijk uit natuurlijk.

Mijn schoonfamilie rijdt ook gemiddeld 1x per maand ervoor naar Duitsland.
Rookwaar haalt ze uit Tsjechië via een zus in Passau.
Hmm oke, hangt er dus vooral af wat je koopt inderdaad.
Ik rook/drink niet en rij elektrisch, dan is het een ander verhaal dus. Daarnaast vind ik 'tijd' eigenlijk het meest waardevol, zeker in het weekend.

[ Voor 26% gewijzigd door de Peer op 09-01-2022 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devices
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23-07 15:57
mux schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:39:
[...]

raapzaadolie is in Nederland anderhalf keer zo duur als in Duitsland, maar alleen omdat Duitsland de raapzaadoliemarkt actief subsidieert, net als dat we in Nederland zonnebloemolie subsidiëren (iets dat weer veel duurder is in Duitsland).
Voor de rest zou ik het niet durven zeggen, maar raapzaadolie en zonnenbloemolie staan hier in Duitsland bij de Lidl in 1L flessen voor precies dezelfde prijs. Ik dacht voor €1,09, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Wij zijn met zijn tweeën wonend in Duitsland en hebben vanaf februari tot en met december gemiddeld 445 euro per maand uitgegeven bij de supermarkten. Wij gaan naar de Lidl, Aldi, Edeka en Kaufland, maar proberen vooral bij Lidl en Aldi te winkelen, omdat die te lopen/fietsen zijn en goedkoper zijn. Edaka is nog dichterbij, maar toch aardig wat duurder. Wel hebben ze meer keuze in fruit en is vaak van goede kwaliteit. Bij de drogisterijen DM en Rossmann geven we gemiddeld 51 euro uit per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wii4all
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Waar ik het ongeveer een jaar geleden nog met rond de 100 euro per week kon halen voor ons 4, 2 tieners. Merk ik nu wel dat het allemaal een stuk duurder is geworden. Ik haal zoveel mogelijk bij de Dirk neem daarna wat van de Lidl mee en de laatste dingen die ze bij die winkels niet hebben haal ik bij de ah. Zitten allemaal in 1 winkelcentrum dus hoef er niet voor omte rijden. Ik haal niet meer of minder of andere dingen maar ik merk nu dat ik ongeveer op 150 euro per week zit. Je merkt echt goed dat de prijzen de afgelopen periode aangepast zijn

Burp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:13
Tweepersoonshuishouden, mijn vriendin en ik. We geven gemiddeld 360 euro per maand uit aan boodschappen (over 2021). We gaan veelal naar Lidl, Jumbo, Hoogvliet en soms naar de AH. Brood kopen we altijd bij de bakker.

We proberen daarbij goed de reclamefolders in de gaten te houden, met name voor duurdere uitgaven zoals wasmiddel en schoonmaakmiddelen. Dat scheelt gewoon veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sNielz123
Ik heb een leaseauto en ga daar normaliter heel netjes mee om, maar een keer boodschappen doen in Duitsland kan er wel vanaf.

Daarbij... als ik online boodschappen ga doen dan kom ik het huis helemaal niet meer uit. Sinds Corona is boodschappen doen echt een uitje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Qua zonnebloem en raapolie,
Nederlanders kennen raap/koolzaadolie niet zo als tafelolie. Dus niet niet zo bemind in NL als in Duitsland waar bijvoorbeeld ook Maïsolie in de schappen staat. Bij ons heb je sla-olie wat meestal GMO Sojaolie is. Dat is de goedkoopste in het schap.

Dat NL zonnebloemolie zou subsidiëren is onzin.

Weet wel dat de meeste huismerk olie door de supers onderprijst wordt. Zelfde verhaal als bij de bananen etc.

Typisch Nederlandse gewoonte trouwens omrijden voor iets goedkopers. Mijn schoonmoeder deed dat altijd, reed 20 km om om ergens te tanken waar benzine paar centen goedkoper was. Netto maakte het niets uit met de iets minder goedkope om de hoek.

Nou vind ik het super interessant om in het buitenland een supermarkt te bezoeken om de verschillen en gelijkenissen te ontdekken, maar half uur omrijden voor paar euro doe ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Flozem schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:58:
[...]

In DE doen ze momenteel ook niet zo paniekerig. Wel moet je een mondkapje op, en houdt iedereen zich keurig aan de regels (afstand houden bijvoorbeeld). Gewoon wat meer discipline daar.
Let wel dat ze heel moeilijk kunnen doen als je je huis/tuin/keukenkapje op wil doen! Het moet wel zo'n FF2P kapje zijn.
Op zaterdag boodschappen doen... Ik moet er niet aan denken! Er zijn gelukkig ook nog andere dagen in de week dat je boodschappen kunt doen waar je gewoon lekker rustig in de winkel kunt zijn.

Boodschappen zijn voor ons ook een noodzakelijk kwaad. Ik moet er dan ook niet aan denken om naar tich verschillende supermarkten te moeten gaan omdat dat daar iets goedkoper is, maar dat andere ding bij die andere supermarkt in de aanbieding is... Wij gaan gewoon 1x per week naar de supermarkt (soms slaan we een week over), na kantoortijd (vroeger reden we dan van kantoor via de supermarkt naar huis, nu gaan we van huis naar de supermarkt). Folders kijken we dan ook nooit in (volgens mij krijgen we ook zelden tot nooit een folder van de Jumbo of AH, en als ik er over nadenk, volgens mij krijgen we zelden tot nooit folders, en dat zonder nee/nee stikker!) want we gaan altijd naar dezelfde winkel (Coop).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flozem
Wailing_Banshee schreef op maandag 10 januari 2022 @ 07:42:
[...]

Let wel dat ze heel moeilijk kunnen doen als je je huis/tuin/keukenkapje op wil doen! Het moet wel zo'n FF2P kapje zijn.
[...]
Nee hoor, zo’n mass-produced “chirurgisch” mondkapje van 10ct is in de supermarkten ook nog toegestaan. Alleen voor horeca is men in DE voornemens FF2P verplicht te stellen.

Alleen de eigen geproduceerde stoffen kapjes zijn al dik 1 jaar niet meer toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Barrycade schreef op zondag 9 januari 2022 @ 23:28:
Qua zonnebloem en raapolie,
Nederlanders kennen raap/koolzaadolie niet zo als tafelolie. Dus niet niet zo bemind in NL als in Duitsland waar bijvoorbeeld ook Maïsolie in de schappen staat. Bij ons heb je sla-olie wat meestal GMO Sojaolie is. Dat is de goedkoopste in het schap.

Dat NL zonnebloemolie zou subsidiëren is onzin.

Weet wel dat de meeste huismerk olie door de supers onderprijst wordt. Zelfde verhaal als bij de bananen etc.

Typisch Nederlandse gewoonte trouwens omrijden voor iets goedkopers. Mijn schoonmoeder deed dat altijd, reed 20 km om om ergens te tanken waar benzine paar centen goedkoper was. Netto maakte het niets uit met de iets minder goedkope om de hoek.

Nou vind ik het super interessant om in het buitenland een supermarkt te bezoeken om de verschillen en gelijkenissen te ontdekken, maar half uur omrijden voor paar euro doe ik niet.
Plantaardige oliën zijn in bijna elk land gesubsidieerd, en iedereen kiest het gewas dat het beste bij z'n klimaat past. Ze worden niet letterlijk als eindproduct gesubsidieerd; met uitzondering van enkele landen waar geen BTW op tafelolie geldt zit daar niet de subsidie. Het zijn de boeren die worden gesubsidieerd; zo krijg je in Duitsland bijvoorbeeld via zowel het huidige Agrarpaket als via eerdere subsidierondes extra ondersteuning als je je boerenbedrijf omschakelt van een emissie-intensieve vorm (veehouderij) naar laagemissie (bijv. raapzaad, suikermais). Daarnaast krijgen boeren een bodemprijs voor specifieke gewassen zoals haver, tarwe en raapzaad. Enkele gewassen, waaronder raapzaad, vallen ook onder de gesubsidieerde wisselgewassen om grondkwaliteit te bewaren. Kortom; zelfs als je hoofdgewas geen raapzaad is, is de kans groot dat je als boer daarvoor kiest in een wisseljaar of als alternatief voor landbenutting die niet meer winstgevend of gewenst is. Je wordt automatisch die kant op geduwd als boer door meerdere verschillende beleidsbeslissingen.

Hier is een nieuwsartikel over de originele oorzaak van deze subsidies - min of meer een landbouwoorlog tussen de VS en Europa over plantaardige oliën: https://www.trouw.nl/nieu...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Flozem schreef op maandag 10 januari 2022 @ 08:36:
[...]

Nee hoor, zo’n mass-produced “chirurgisch” mondkapje van 10ct is in de supermarkten ook nog toegestaan. Alleen voor horeca is men in DE voornemens FF2P verplicht te stellen.

Alleen de eigen geproduceerde stoffen kapjes zijn al dik 1 jaar niet meer toegestaan.
Dit is m.i. het meest irritante van Duitse supermarkten/winkels. Die papieren maskers zijn erg oncomfortabel, terwijl ik juist in het begin van de coronatijd heerlijk zittende katoenen maskers had gekocht, die nog lekker warm zijn in de winter ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Ik zou ook graag de boodschappen laten thuisbezorgen, maar tot nu toe vind ik het aanbod teleurstellend.

Picnic moet je tig dagen vantevoren al aangeven wat je wil bestellen. De goede timeslots zijn binnen no time weg, en om heel eerlijk te zijn heb ik simpelweg de koelkast niet om voor 7 dagen maaltijden/snacks/overige vulling te hebben liggen.

AH hetzelfde, met als overtreffende trap dat het ze van de vier keer bestellen, drie keer is gelukt om iets niet te leveren, omdat het "op" was. Dan krijg je korting op je volgende bestelling oid. Alleen heb je daar vrij weinig aan, want je wil het product gewoon.

Dan liever om de twee dagen even op de fiets naar de winkel. Dan hoef ik én geen week vooruit te plannen, kan ik redelijk adhoc kijken wat handig is qua boodschappen (plotseling een extra gast aan de tafel, afspraken die verschuiven, een restjes dag), zonder dat ik al voor een week aan verse producten heb liggen die eigenlijk op moeten.

Nah, misschien dat het nog iets wordt als ze same-day delivery garanderen, en als de AH leert om voorraadbeheer te koppelen aan hun webshop, maar voor nu heeft het voor mij weinig toegevoegde waarde.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielmania
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-08 10:34
Leuk topic, en leuk om alle ervaringen te lezen!

Wij deden altijd bij de AH "dagboodschappen" omdat mijn vrouw dat een vrijheidsgevoel vind. Ik ben zelf Indische en slaap pas rustig als de (koel)kast uitpuilt van eten. Toen het erg prijzig werd, hebben we ons boodschappen gedrag aangepast. De overstap naar weekboodschappen en de Lidl zorgde voor een besparing van 200 euro per maand(!). Bepaalde producten halen we nog wel bij de AH zoals bepaalde A-merk favorieten (al heeft de Lidl sinds kort ook Calvé pindakaas) en dingen die bij de Lidl gewoon ronduit goor zijn (vissticks bijvoorbeeld).

De Duitsland discussie is al te herkenbaar. Kleve is voor ons een uurtje rijden en wij doen het ongeveer 1 keer in de 2 maanden. Grootste winst zit hem in alcohol (al is weinig alcohol drinken nog goedkoper) én in de persoonlijke verzorgingsproducten. Makeup/deo/shampoo bijvoorbeeld (zelfde merk) scheelt in Duitsland soms de helft, los van acties. Mooie is dat je dat gewoon groot kan inslaan, omdat het niet bederft.
Overigens word het voordeel bij ons teniet gedaan doordat we flink aan de "tasse caffeee mit kuchen" gaan wat een flinke aanrader is.

Misschien nog wel een aardige tip voor de koopjesjagers.
Bij onze lokale markt zit van de kaasboer een kraam met producten die "over zijn". Producten die niet meer naar de supermarkt kunnen omdat de houdbaarheidsdatum te krap is of producten die uit de handel gaan. Hier zitten soms echt hele goeie deals tussen en zelfs de houdbaarheid is vaak minimaal nog een paar dagen. Goeie kaas, geen supermarkt spul (raar verpakt bijv.) voor 4 euro per kilo. Maar laatst ook Beyond meat vlees 2 pakken voor 1 euro.

hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:32

Thompson

Beeromaniac

Ik dacht ik zal dit ook eens bekijken. Bewustwording is stap 1 naar besparing.
Maar hoe rekenen jullie dit allemaal zo makkelijk uit en wat tel je allemaal wel/niet mee?

Als ik bijvoorbeeld in een maand 10x uit eten ga zullen de boodschappen lager uitpakken.
Ook vakanties waarbij er veel meer wordt uitgegeven aan etentjes/drank maken een groot verschil. drank sowieso met speciaalbier als hobby

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Via bv de Rabobank App kan je via "inzicht" een overzicht van je bestedingen krijgen.

Je kan de categoriën aanpassen dus je kan je bakker en drogist ook allemaal onder "boodschappen" groeperen.

Als je 10x per maand buiten de deur eet, kan je sneller daar op besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:32

Thompson

Beeromaniac

Barrycade schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:39:
Via bv de Rabobank App kan je via "inzicht" een overzicht van je bestedingen krijgen.

Je kan de categoriën aanpassen dus je kan je bakker en drogist ook allemaal onder "boodschappen" groeperen.

Als je 10x per maand buiten de deur eet, kan je sneller daar op besparen.
Dat was een wat gechargeerd voorbeeld inderdaad. Ik zal eens kijken of ING daar ook handige opties in heeft.

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:41
Jeroenneman schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:47:
[...]
Nah, misschien dat het nog iets wordt als ze same-day delivery garanderen, en als de AH leert om voorraadbeheer te koppelen aan hun webshop, maar voor nu heeft het voor mij weinig toegevoegde waarde.
Ik kan je zeggen dat dat al wel gedaan is. Alleen zijn er zaken waar je geen controle op hebt. Een pallet kan omvallen, een vrachtwagen stuk gaan, een hele sectie van een geautomatiseerd warenhuis kan uitvallen en dan heb je ineens een product niet meer om te leveren. De regio kan daar ook nog in meespelen.
Hier in de regio krijg ik in ieder geval altijd alles wat ik wil en zijn er altijd nog wel slots voor morgen beschikbaar (al zijn die vaak wel super duur). Het helpt dan ook wel dat we in range zitten van 3 distributiecentra.

Zelf gebruik ik de AH delivery alleen voor de grote zaken zoals zakken kattengrind en flessen (A-merk) drinken die in de bonus zijn. Dat scheelt me weer een hoop gesleep. De kleine dingen haal ik dan wel ad-hoc op de dag zelf ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Thompson schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:34:
Maar hoe rekenen jullie dit allemaal zo makkelijk uit en wat tel je allemaal wel/niet mee?

Als ik bijvoorbeeld in een maand 10x uit eten ga zullen de boodschappen lager uitpakken.
Ook vakanties waarbij er veel meer wordt uitgegeven aan etentjes/drank maken een groot verschil. drank sowieso met speciaalbier als hobby
Ik gebruik heel simpel Excel (Office 365 abonnement :D). Daar heb ik een kolom "supermarkt", een kolom "Uit eten" en een kolom "vakantie". Supermarkt is alles wat uit de supermarkt komt (duh!), maar ook dingen van de kruitvat (bestellen we meestal online, in grote hoeveelheden) en de markt. "Uit eten" is alles wat we uitgeven als we uit gaan (zelden of nooit), maar ook afhalen (bezorgen doen ze hier niet). Dus ook wanneer we iets bij de McDonald's halen of bij de lokale snackbar! En vakantie is alles wat met de vakantie te maken heeft, maar dat is dan ook inclusief dingen als benzine en campinggeld.

Als ik hier een bedrag noem, dan gaat het echt om de kolom "supermarkt" uit mijn Excel. Ik heb 50 euro per maand gereserveerd voor "Uit eten" en dat halen we vaak niet eens :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Thompson schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:34:

Onze bank (SNS) heeft een huishoudboekje als standaardfeature van hun rekeningen; daar kun je je uitgaven boeken en zo bijhouden. Veruit het belangrijkste is om eerst op een hoog niveau te begrijpen waar je je geld aan uitgeeft - per winkel of iig per heel bonnetje. Dit werkt grotendeels geautomatiseerd en is zo standaard dat jouw bank het vast ook heeft. Minimale moeite voor best goed inzicht.

Daarna kun je naar gelang je wil zo diep in de individuele items duiken als je wilt. Wij maken (of nouja, maakten - we hebben inmiddels gewoon een 'systeem' dat goed werkt) er een sport van om zo efficiënt mogelijk geld uit te geven, en je kunt eigenlijk onbeperkt je tijd inruilen voor besparingen op al je uitgaven. Door bij zoveel mogelijk winkels te shoppen kun je de goedkoopste producten van elk kopen, door op het juiste moment bij de winkel te zijn kun je gebruik maken van afprijzingen en door langs te fietsen bij boeren en kassen kun je gratis of heel goedkoop verse producten krijgen.

En hetzelfde geldt voor alle andere uitgaven; door te zien wat je uitgeeft kun je daar bewust mee omgaan. Dat betekent niet besparen, maar een betere afweging te maken tussen wat je wil en wat het kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xjust_mii
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08-08-2024
We zijn met 2 personen en hebben elke maand een budget van €400.- Dit gaat op een apart potje (ASN) en zo kunnen we bijhouden hoeveel we over houden.

voor uit eten hebben wij een apart potje, dus van die €400 kopen we alleen de boodschappen en verzorgingsproducten/wasmiddelen. Ik houd de aanbiedingen van de Albert Heijn in de gaten en sla in wanneer nodig (lang leve een vriezer). Zo eten we elke dag wel vlees/vis en groente en fruit.

elke week halen we bij de visboer wat lekkers, dat gaat ook van de €400.- De ene maand houden we over, daarvan kunnen we dan de bulkproducten voor de volgende maand inslaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Helaas lukt het me inmiddels niet meer om in m'n eentje onder de 60 euro per week te blijven, vooral mijn medische diëten en contactallergieen blijven een issue en ik merk ook dat de prijs van de boodschappen echt omhoog gaat. Ik probeer zoveel mogelijk aanbiedingen te kopen maar dan nog blijft het prijzig. Albert Heijn heeft de prijzen ook heel sneaky verhoogd met de introductie van bijvoorbeeld de persoonlijke bonus en de 10% korting op biologische producten.
Heb hier verder alleen een Vomar in de buurt en die is nog steeds duurder dan de Albert Heijn voor verse groente en fruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auwey
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-09 09:52
Interessant topic! Even kort onze aanpak.
Wij: 2 volwassenen 1 Baby (2021)

Wij storten iedere maand €400,- op onze boodschappen rekening (hebben daar aparte rekening voor)
Betalen we alles van kwa eten en huishouden. (ook de wasmiddel en schoonmaak spul.)
Alles wat voor de baby is doen we komende jaar nog apart. We hebben de pech dat mini-me speciale voeding nodig heeft.

Onze boodschappen patroon Albert Hein thuis bezorgd 60% van de boodschappen rest komt bij de Aldi en de dorps bakker om de hoek vandaan. We eten redelijk luxe. daarnaast 1-2 keer per week bestellen we eten. Door het bestellen hebben we ook wel maanden dat we toch wat bij moeten storten. ohw wat beetje vertekend aan frisdrank doen we niet geen cola sprite fanta.

"Life is a game. The only thing that matters is whether you're a pawn or a player."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-09 08:33
Je merkt de laatste tijd goed dat de boodschappen duurder worden. Wij houden per maand bij wat we kwijt zijn aan boodschappen (eten en drinken voornamelijk, schoonmaak en dergelijke spullen bestellen we in bulk apart). Hoewel we in 2021 actiever bezig geweest zijn om te letten op de prijs maakt dat aan het einde van het jaar niet veel uit.

Ik verwacht dat als gas, elektra en brandstof zo hoog blijven staan dat het samen met de duurdere boodschappen een duur jaar gaat worden.

Onze boodschap kosten van de laatste 2 jaar voor 2 personen en 3 katten.
Daarbij gezegd hebbende dat we vanaf oktober wat gezonder zijn gaan eten (geen toegevoegde suikers meer).

MaandBoodschappen 2020Boodschappen 2021
Jan244,09281,63
Feb238,26326,61
Maart407,28407,54
April399,75329,76
Mei387,95325,64
Juni410284,82
Juli293,17253,42
Augustus326,54289,46
September338,03198,27
Oktober342,04369,19
November256,45366,39
December281,49409,69
Totaal3925,053842,42

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-09 09:44
wonen zelf oost brabant en schoonfamilie in Zuid-Limburg. Als we daar zijn en het komt qua tijd even gunstig uit proberen we 1x per kwartaal toch wel een keer wat boodschappen te doen bij oa kaufland (aken).
Vooral frisdrank, alcohol en cosmeticaproducten zijn vele malen goedkoper. Al zijn er de laatste tijd ook wel aardige aanbiedingen in nederland die in sommige gevallen goedkoper zijn dan de basisprijs in duitsland.

Veelal combineer ik het dan met een tankbeurt en dan loont het nog wel. Maar er apart een uur voor omrijden kan bijna nooit lonend zijn of je moet zo veel inslaan qua alcohol en of cosmetica..

in nederland halen we vooral de boodschappen bij lidl, plus (enkel aanbiedingen) en de jumbo.
Kosten zitten zo rond 250/mnd. Maar houd het onvoldoende bij om het per maand precies te kunnen duiden.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08-09 13:58
Rabobank heeft handige inzichten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qqad4Vfy4tQX6wdLW2CgX3K3tZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V9RE40Bug3RV36KvFJVDlsdp.jpg?f=fotoalbum_large

Het zit gemiddeld rond de 750 met uitschieters naar 800 nogwat en 600. Maar het blijft echt belachelijk met 2 volwassenen en een peuter.

Ik doe meestal de week boodschappen en koop dan wat er in de aanbieding is. Boerenkool? Dan eten we boerenkool. Rundvlees? Dan eten we rendang. Etc. Gemiddeld zo’n 100 euro in de week is meer dan zat voor melk eieren brood en avondeten.

Maar dan.. dan komt toch dat weekend om de hoek kijken. Fuetje, stokbroodje, croissantjes, afbak broodjes, coolbest, speciaalbiertjrs en wijntjes.
Ik denk dat we al met al wel de helft aan die zaken kwijt zijn. 😅

Oh en we doen aan koopzegels: dus boodschappen zijn sowieso op de balans 10% duurder.

[ Voor 33% gewijzigd door MagniArtistique op 06-02-2022 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

MagniArtistique schreef op zondag 6 februari 2022 @ 23:48:

[Afbeelding]

Het zit gemiddeld rond de 750 met uitschieters naar 800 nogwat en 600. Maar het blijft echt belachelijk met 2 volwassenen en een peuter.

Ik doe meestal de week boodschappen en koop dan wat er in de aanbieding is. Boerenkool? Dan eten we boerenkool. Rundvlees? Dan eten we rendang. Etc. Gemiddeld zo’n 100 euro in de week is meer dan zat voor melk eieren brood en avondeten.

Maar dan.. dan komt toch dat weekend om de hoek kijken. Fuetje, stokbroodje, croissantjes, afbak broodjes, coolbest, speciaalbiertjrs en wijntjes.

Oh en we doen aan koopzegels: dus boodschappen zijn sowieso op de balans 10% duurder.
Zoals je zelf al zegt, belachelijk :D .
Ga je zaken veranderen of blijf je dit uitgavepatroon aanhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArmyOfQueens
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-09 22:48
Leuk topic, interessant om te zien hoe anderen het doen.
Wij (mijn vriendin en ik + kat) geven gemiddeld zo'n 375 euro per maand uit aan boodschappen zie ik.
Wij gaan eigenlijk bijna dagelijks naar de AH, we wonen midden in het centrum van een stad en hebben een AH op 3 minuten lopen in elke windrichting.
We bekijken wel van dag tot dag wat we willen eten en kijken meestal of er nog ergens 35% kortingsstickers op zitten vanwege beperkte houdbaarheid en eten dat dan.
We koken ook meestal voor 4, en wat er dan overblijft eten we de volgende dag nog een keer of vriezen we in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Laatst online: 08:18
Wii4all schreef op dinsdag 2 augustus 2011 @ 09:57:
Ik denk dat het meeste geld buiten wat je verwacht gaat naar de spontane aankopen.

Wij zijn met 3.
Kind van 4.
Zie je ook niet vaak. Drie volwassenen in een relatie en een kind van vier. :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

CarJunkyXL schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:45:
[...]

Zouden ze nu, 11 jaar later, nog steeds in deze samenstelling samen zijn? :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Laatst online: 08:18
de Peer schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:48:
[...]

Lol, ik zat helemaal niet te kijken op welke pagina ik zat en begon gewoon met lezen. :*)

*sorry voor de offtopic

Wij zitten met zijn tweeen voor ongeveer 400 euro per maand weg te eten en te drinken. Zeer weinig frisdrank wordt er hier gedronken.

[ Voor 22% gewijzigd door CarJunkyXL op 07-02-2022 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-08 22:20

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Hier met zijn 4-en waaronder 2 tieners 13 en 18 die je spreekwoordelijk arm eten. AH en Lidl letterlijk om de hoek.

Gemiddeld € 30,- per dag aan boodschappen wat op ca. € 900,- per maand komt voor eten en drinken. Dat was verleden jaar € 25,- trouwens per dag. Voornamelijk de AH en soms bij de speciaalzaak. We houden sinds kort een voorraad aan van lang houdbaar en we vriezen ook vlees in sinds kort. Maar we houden ook van een kaasje, wijntje, veel fruit en verse groenten.

Daar komt bij schoonmaak en drogisterij van ca. € 100,- per maand. die kopen we alleen in de aanbieding van minimaal 50% korting. Veel daarvan kopen we bij de makro, lidl, kruidvat en hema (mijn vrouw werkt daar en krijgt 15% korting). Zo hebben we meestal een jaar voorraad aan was en vaatwastabletten. Of voor enkele maanden schoonmaakartikelen en zaken als deo's, shampo en zeep.

We letten dus wel op de aanbiedingen. ook 35% stickers soms. Vaak laat ik mij leiden door de aanbieding wat we eten. Ja het kan goedkoper maar dat is niet nodig en ik bezuinig liever op mijn abonnementen of draai ik thermosstaat 1 graad lager bv dan op (lekker) eten te besparen. Dat is weleens anders geweest in het verleden dat ik elk dubbeltje moest omdraaien en dat de maand net te lang was voor je salaris. Ik was/ben goed in het trekken van een euro.

Ik weet best dat het niet voor iedereen even makkelijk is soms om rond te komen. Ik heb ook die situaties gekend. Niet alleen als volwassene maar ook als kind. Nu met de stijgende energieprijzen zullen veel personen en gezinnen het erg zwaar hebben. Maar er is licht aan het eind van de tunnel door goed voor uit te plannen. Goed opletten waar je recht op hebt. En soms is hulp vragen nodig.

Kijk niet alleen in dit topic voor tips om te besparen maar ook in andere topics over energie besparing. Zo heb ik op ca. 25% bespaart op verwarming en warm water door korter te douchen en de thermosstaat beter in later in te stellen.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wii4all
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
CarJunkyXL schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:45:
[...]

de Peer schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:48:
[...]

lol, haal even een post naar boven.

We zijn met inderdaad niet meer met 3 maar met 4.
2 volw. en 2 kids ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Wii4all op 07-02-2022 14:14 ]

Burp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
  • Laatst online: 10:29
Leuk topic, wij zijn recentelijk erg geschrokken. Wij geven met zijn 2e namelijk ongeveer 800-850 euro per maand uit. Dit is zelfs excl horeca, we zijn bezig met dit bedrag naar beneden te krijgen alleen is dit toch erg lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 27-08 20:49
MagniArtistique schreef op zondag 6 februari 2022 @ 23:48:

[Afbeelding]

Dat is wel echt knap hoor. Je moet ook maar tijd hebben/maken om dat allemaal op te eten?
Lig je dan het hele weekend op de bank, van ontbijt tot film in de avond? Haha.

Meestal is het hier sporten in de ochtend, waarvoor ik er 2 plakjes brood in gooi en als ik thuis kom een bak kwark eet. 'S avonds vaak gewoon wat gezonds (simpel) en inderdaad wel een wijntje of een paar biertjes en misschien een stukje brie, maar dat is echt geen gegeven voor een weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
de Peer schreef op maandag 7 februari 2022 @ 09:25:
[...]

Zoals je zelf al zegt, belachelijk :D .
Ga je zaken veranderen of blijf je dit uitgavepatroon aanhouden?
Minderen met alcohol zou sowieso goed zijn en ik denk wel 100 euro in de maand schelen. Maar we kunnen t mooi rooien zo, dus waarom inleveren op lekker eten :)

Gekkigheid: het zit m ook wel in gezonde(re) dingen. Een zak chips en een hand pinda’s vs charcutterie, veel vers fruit voor smoothies ed. in plaats van of naast melk bij de lunch, Biefstuk in plaats van plakvlees. Etc. Merkproducten die toch net ff lekkerder zijn dan hun goedkopere tegenhanger. Soja/amandel melk vs gewone melk.

Als ik een rendang maak dan komt daar ook gebakken ei, uitjes, atjar en kroepoek naast. Dat scheelt je zo 4 euro op een maaltijd.

[ Voor 16% gewijzigd door MagniArtistique op 07-02-2022 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:23

Agent47

I always close my contracts.

€600,- met zijn 2. Hier zit dan ook de deodorant, shampoo, kattengrid en kattenvoer bij in.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
MagniArtistique schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:07:
[...]

Minderen met alcohol zou sowieso goed zijn en ik denk wel 100 euro in de maand schelen. Maar we kunnen t mooi rooien zo, dus waarom inleveren op lekker eten :)

Gekkigheid: het zit m ook wel in gezonde(re) dingen. Een zak chips en een hand pinda’s vs charcutterie, veel vers fruit voor smoothies ed. in plaats van of naast melk bij de lunch, Biefstuk in plaats van plakvlees. Etc. Merkproducten die toch net ff lekkerder zijn dan hun goedkopere tegenhanger.
Is toch ook prima!
Als je het kunt veroorloven en er van geniet, moet je het lekker doen.
Je moet elke dag eten om te leven, dan kan het maar beter lekker zijn imo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
Phyrozi schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:01:
[...]

Dat is wel echt knap hoor. Je moet ook maar tijd hebben/maken om dat allemaal op te eten?
Lig je dan het hele weekend op de bank, van ontbijt tot film in de avond? Haha.

Meestal is het hier sporten in de ochtend, waarvoor ik er 2 plakjes brood in gooi en als ik thuis kom een bak kwark eet. 'S avonds vaak gewoon wat gezonds (simpel) en inderdaad wel een wijntje of een paar biertjes en misschien een stukje brie, maar dat is echt geen gegeven voor een weekend.
Als ik all out ga cutten icm intermittent fasting dan ben ik voor 50 euro in de week klaar. Havermoutje met wat melk en banaan, goede rijstmaatijd 5 dagen in de week. Maarja… vrouw en kind willen ook wat 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phyrozi
MagniArtistique schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:12:
[...]

Als ik all out ga cutten icm intermittent fasting dan ben ik voor 50 euro in de week klaar. Havermoutje met wat melk en banaan, goede rijstmaatijd 5 dagen in de week. Maarja… vrouw en kind willen ook wat 😉
Haha, ik ken de terminlogie, maar ikzelf ben wielrenner.
Prima toch, zoals ik hierboven zei: lekker genieten joh. Het doel hoeft ook niet altijd besparen te zijn (volgens mij echt iets NL's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

ArmyOfQueens schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:21:
We bekijken wel van dag tot dag wat we willen eten en kijken meestal of er nog ergens 35% kortingsstickers op zitten vanwege beperkte houdbaarheid en eten dat dan.
We koken ook meestal voor 4, en wat er dan overblijft eten we de volgende dag nog een keer of vriezen we in.
Dat zijn dingen die behoorlijk kunnen schelen. We merken echt het verschil tussen dagen waarop we weinig kortingsstickers hebben en dagen waarop we er veel hebben...
MagniArtistique schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:07:
[...]

Dat is wat wij ook zeggen. Dus als we iets kopen, is het goed (en meestal is niet goedkoop). Maar we letten ook op de prijs. Dus er zijn dingen die we gewoon niet (vaak) kopen, omdat ze behoorlijk aan de prijs zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

geldermalsen schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:51:
Leuk topic, wij zijn recentelijk erg geschrokken. Wij geven met zijn 2e namelijk ongeveer 800-850 euro per maand uit. Dit is zelfs excl horeca, we zijn bezig met dit bedrag naar beneden te krijgen alleen is dit toch erg lastig.
Dat blijf ik toch bizar vinden hoor. Er zijn genoeg mensen die van 1/4 van dat budget moeten leven.
Waar een wil is, is een weg!
Maar inderdaad, gedragsverandering is lastig.

Hier is het 300-400 euro per maand met 2 personen. Inclusief deo, tandpasta, vaatwastabletten etc.. en inclusief bonuszegels(10%). Alles altijd thuisbezorgd door AH. Ben al jaren niet in een supermarkt geweest. Kan zeker nog een stuk goedkoper bij ons, maar de balans tussen gemak en prijs is goed voor dit moment.

Ik kijk altijd naar kilo-prijzen en vertik het om dure miniverpakkingen te kopen. Sommige artikelen zijn extreem duur voor wat je krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
de Peer schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:15:
[...]

Dat blijf ik toch bizar vinden hoor. Er zijn genoeg mensen die van 1/4 van dat budget moeten leven.
Waar een wil is, is een weg!
Maar inderdaad, gedragsverandering is lastig.

Hier is het 300-400 euro per maand met 2 personen. Inclusief deo, tandpasta, vaatwastabletten etc.. en inclusief bonuszegels(10%). Alles altijd thuisbezorgd door AH. Ben al jaren niet in een supermarkt geweest. Kan zeker nog een stuk goedkoper bij ons, maar de balans tussen gemak en prijs is goed voor dit moment.

Ik kijk altijd naar kilo-prijzen en vertik het om dure miniverpakkingen te kopen. Sommige artikelen zijn extreem duur voor wat je krijgt.
Wij vinden het ook bizar, maar om nou te zeggen dat we elke dag biefstuk eten en wijn drinken is het ook niet.
Wat ons helpt en we ook leuk vinden is de to good to go boxen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

geldermalsen schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:17:
[...]

Wij vinden het ook bizar, maar om nou te zeggen dat we elke dag biefstuk eten en wijn drinken is het ook niet.
Wat ons helpt en we ook leuk vinden is de to good to go boxen.
Mijn ervaring (voor onszelf) is dat we daarmee een stuk duurder uit zijn. Juist omdat het vaak producten zijn die we niet echt nodig hebben of die niet goed in de rest van de week passen qua planning.

Idealiter stel je 20 gerechten samen die lekker en betaalbaar zijn. En dat eet je dan de komende 10 jaar. Met af en toe een variatie of iets nieuws.
Ter info, een gemiddeld gezin schijnt maar met 10 gerechten te variëren of minder zelfs.

Als je je hier aan houdt, kun je prima onder de 200 euro per maand blijven.

[ Voor 24% gewijzigd door de Peer op 07-02-2022 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
Denk dat wij daar slecht in zijn, wij kijken van dag tot dag wat we eten. Als we een to good to go box kopen proberen we daar 2 dagen van te eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

geldermalsen schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:27:
Denk dat wij daar slecht in zijn, wij kijken van dag tot dag wat we eten. Als we een to good to go box kopen proberen we daar 2 dagen van te eten.
Denk inderdaad dat daar dan 'het probleem' zit, met dat dag-tot-dag. Je loopt dan meer kans op impulsaankopen en kunt minder profiteren van bulk-inkopen of het combineren van aanbiedingen. Staat weer tegenover dat je elke dag de 35% aanbiedingen uit het vak kunt scoren :)

Weekmenu samenstellen scheelt dan een hoop en vooral als je het dan ook in 1 x inkoopt voor de hele week.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-09 16:06

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Zo bizar is het eigenlijk niet echt. Heb net even Grip geïnstalleerd en zie daar dat wij ook rond de 800 euro per maand aan boodschappen zitten.

Avondje boerenkool stamp met spekjes, rookworst en jus zit je al tegen de 10 euro voor ons gezin.
Doe dat x30 dagen en dan zit je op 300 euro per maand voor alleen het avondeten als we iedere dag boerenkool eten en dat doen we niet. Soms een biefstukje, iets op de bbq etc.

Dan komen alle andere dingen er nog bij. Veel fruit, brood naar school/werk, drinken, ontbijt, schoonmaakmiddelen. In het weekend wel eens een fuet of kaasje of sushi bestellen etc etc.

Weet dat we er wel verandering in kunnen brengen door iedere dag heel goedkoop te eten.
Gekookte aardappelen, groente uit een potje en een slavinkje, macaroni/spaghetti etc.

Maar als wij bami of nasi eten dan komt er ook een bakje pindasaus, zakje kroepoek, gebakken uitjes, zure groente(atjar tjampoer) en crispy chili flakes bij. Dat maakt een portie bami of nasi al meteen een stuk duurder. Boerenkool kun je ook eten zonder jus en en kiezen voor rookworst óf spek ipv beide.

Wij maken de keuze om het allemaal wat meer aan te kleden, omdat we het lekker vinden. En het avondeten niet puur iets functioneels is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:45
Met 2 volwassenen die volledig thuiswerken en twee kinderen (4 en 2) komen we op ongeveer 250 euro per week. We kiezen veel biologisch, eten vegetarisch en drinken geen frisdrank. We kijken naar de bonus en slaan als het voordelig is (groot) in (zo was laatst 'mijn' muesli 1+1 gratis, dus voor ongeveer 10 maanden besteld). De luiers komen hier nog bij. Dat is zo'n 300 euro per jaar.

AH komt 1x per week en we lopen per week een keer of 5-6 naar de Lidl (300m) of Dirk/AH (500m). Dat is met al dat thuiswerken juist een goede reden om er nog even uit te zijn.

Ik weet niet goed of we de laatste tijd meer kwijt zijn of niet. We zijn meer koopzegels gaan sparen (20% ipv 10%) maar tegelijkertijd hebben we bijv. geen babymelk meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kolderindekop
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-09 18:30

kolderindekop

yeaahhhh

nu met 2volwassen kinderen (dragen wel wat bij 100 euro pp)875 euro per maand alles dus ook de drogist en de katten brokjes zou goedkoper kunnen maar dat willen we niet. fruit en groenten koop ik via via dus een stuk goedkoper dan de supermarkt. En ja ook de lekkere biertjes en wijn zitten erbij.

kolder ?wat is dat voor een kolder (na tientallen jaren dood te zijn wordt er nog steeds om ze gelachen ik ben nog springlevend en niemand lacht?!)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
de Peer schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:22:
[...]
Ter info, een gemiddeld gezin schijnt maar met 10 gerechten te variëren of minder zelfs.
Perfect! Dit ga ik bij mijn moeder in het gezicht wrijven. Die zei altijd dat mijn broertjes en ik niks lustte vroeger en dat zij daarom "altijd hetzelfde" moest eten. En nu blijkt dat het gewoon hartstikke normaal is. Dank! :+ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-09 23:16
Interessant topic ik sluit mij hierbij aan. Ik gebruik nog maar net de app Grip maar dat zorgt er wel voor dat ik wat meer overzicht heb.

Gezin:
2 volwassenen
1 kind (2 jaar)

Ik heb mijn budget nu op 850 euro gezet per maand:

januari 2021: 822
februari 2021: 695
maart 2021: 763
April 2021: 693
Mei 2021: 759
Juni 2021: 940
juli 2021: 1026
augustus 2021: 714
September 2021: 1325
Oktober 2021: 813
November 2021: 705
December 2021: 982

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

dehardstyler schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:24:
[...]

Perfect! Dit ga ik bij mijn moeder in het gezicht wrijven. Die zei altijd dat mijn broertjes en ik niks lustte vroeger en dat zij daarom "altijd hetzelfde" moest eten. En nu blijkt dat het gewoon hartstikke normaal is. Dank! :+ ;)
https://mobiel.voedingsce...ingscentrum_01032016.pptx

https://www.huisvlijt.com...een-gemiddeld-repertoire/

kan het getal over nederland helaas niet meer terug vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 07-02-2022 16:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DikkeSpierBajje
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17-12-2024
Wij geven zo'n 400 euro per maand uit en dat is incl. horeca. Hoe doen jullie dit? Doen jullie de boodschappen bij Ekoplaza?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerreh
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 28-11-2024

gerreh

shit happens

Ik merk ook dat voor een eenpersoonshuishouden het ook lastig is, en dan een huisdier (poes), tikt wel flink aan. Porties vaak voor 2 - 4 personen, maakt het soms lastiger.

Gemiddeld over een jaar genomen: 391 EUR per maand aan boodschappen, drogisterij, kattenvoer/grind, maar excl horeca.
Ik koop vaak voor 2 porties en eet het 2 dagen later weer met opwarmen, rijst/pasta kook ik dan wel vers. Verder 1x per week afhaal ergens, kattenvoer & grind koop ik via bol. Uiteraard kijk ik wel naar wat aanbiedingen, bijvoorbeeld deo in de aanbieding (2=1), gewoon 12 bussen in de kar. Wel koop ik verse groenten en vlees etc. en pak ik gewoon waar ik zin in heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

gerreh schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:30:
Ik merk ook dat voor een eenpersoonshuishouden het ook lastig is, en dan een huisdier (poes), tikt wel flink aan. Porties vaak voor 2 - 4 personen, maakt het soms lastiger.

Gemiddeld over een jaar genomen: 391 EUR per maand aan boodschappen, drogisterij, kattenvoer/grind, maar excl horeca.
Ik koop vaak voor 2 porties en eet het 2 dagen later weer met opwarmen, rijst/pasta kook ik dan wel vers. Verder 1x per week afhaal ergens, kattenvoer & grind koop ik via bol. Uiteraard kijk ik wel naar wat aanbiedingen, bijvoorbeeld deo in de aanbieding (2=1), gewoon 12 bussen in de kar. Wel koop ik verse groenten en vlees etc. en pak ik gewoon waar ik zin in heb.
Ik vond het juist makkelijker toen ik nog een 1 persoonshuishouden was. Ik zat toen steevast op 160-200 euro per maand. Dat was 2014-2016. Excl. horeca. Horeca was in die periode juist wat hoger :P :P maar dan bedoel ik vooral voor drankjes, uit eten deed ik niet zo vaak.

Vooral omdat ik dan grote porties maakte, invroor, en ze later weer op at. Ik deed toen 1 x in de 2 a 3 weken een bestelling bij AH voor thuisbezorgen. Handig want ik woonde op 3 hoog zonder lift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 08:09
Hier twee volwassenen en een kind van 1, hond en een kat. Per maand zijn we 950 euro kwijt aan de boodschappen, inclusief, schoonmaakmiddelen en eten voor de dieren. Inkopen worden gedaan op de markt, biologische winkels, en wat er dan overblijft komt van de AH. Soms moet er nog wat geld bij. De kroeg(€250 p/M), thuisbezorgd(€120) en uit eten/lunches (€180) gaan zit hier niet bij in.

Inkopen doen op de markt is ook niet per definitie goedkoper. Het labeltje bio drijft de prijs op, maar ook dat is een keuze. Vriendin eet vegetarisch, dus ik ook en af en toe een goed stuk vlees.

Hier in huis is het uitgavenpatroon soms een punt van discussie, maar het is lastig iets te veranderen (en wat dan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:33
Lumics schreef op maandag 7 februari 2022 @ 19:12:
Hier twee volwassenen en een kind van 1, hond en een kat. Per maand zijn we 950 euro kwijt aan de boodschappen, inclusief, schoonmaakmiddelen en eten voor de dieren. Inkopen worden gedaan op de markt, biologische winkels, en wat er dan overblijft komt van de AH. Soms moet er nog wat geld bij. De kroeg(€250 p/M), thuisbezorgd(€160) en uit eten (€180) gaan zit hier niet bij in.

Inkopen doen op de markt is ook niet per definitie goedkoper. Het labeltje bio drijft de prijs op, maar ook dat is een keuze. Vriendin eet vegetarisch, dus ik ook en af en toe een goed stuk vlees.

Hier in huis is het uitgavenpatroon soms een punt van discussie, maar het is lastig iets te veranderen (en wat dan).
Dat is 1540 per maand :F

Wat zou jij per maand veel kunnen besparen..Kan je heel veel andere leuke dingen voor doen.
Pagina: 1 ... 26 ... 34 Laatste

Let op:
Een kleine of korte reactie op een post kan uiteraard, maar probeer niet te ver af te dwalen en het bij het onderwerp te houden!