vso schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 01:21:
[...]
TLDR versie: De kern is minder naar de winkels gaan, je eigen impulsiviteit indammen. dat werkt voor ons het beste met een voorraad .. Probeer je impulsiviteit meer te richten op de dagelijkse recepten ..
en leg vooral je eigen "bonntjes" neer en kijk wat je nu echt nodig hebt, en wat wellicht goedkoper kan ..
@
NeutraleTeun 120,- 18x per week ? damm dude .. wil je naar 70,- ? dat is niet onrealistisch "eerste" doel ..
leest de posts door en haal eruit wat je "werkbaar" vind .. vergelijk prijzen bij de winkels .. pak product x en ga op zoek naar "goedkopere" varianten doe dit voor alle dagelijkse producten, en vraag je af of luxe dingen (lekkere trek) nu nodig zijn .. doe die in een aparte tas en reken die later/apart af .. het gaat eerst om bewust worden . ik kan moeilijk naast je staan

en je wijzen op dit kan goedkoper .. dat zal je/jullie echt zelf moeten doen. Eveneens de discussie van wat nu wel/niet "luxe" is ..
Wat tips die wij "ontdekken" .. lees vooral andere tips !! en ga na of dat realistisch is voor jou
Vlees ontdooien we sochtends in de koelkast en met de producten in de "voorraad" bereiden we wat. (30 sec in de magnetron is bv kip niet ontdooid maar snijd gemakkelijk(er) in blokjes ..
Zoals ik met het pannekoeken voorbeeld aangaf .. veel bezuinigingen zitten in beetje bereidings werk thuis en niet het "snel gemakkelijk" duurdere product uit de super.
Zoals de rest ook zegt lijst met overzicht is key houd eens bij wat je per maand uitgeeft, wat haal je wat gooi je weg en leg de folder ernaast wat kan "goedkoper" doe dit paar maanden strak als een uitdaging met je partner en zodra julie merken geld over te houden .. zal dat alleen maar meer motiveren.
Mijn vrouw doet vaak boodschappen voor 35,- en ik tja als ik ga dan hebben we 80/90 euro .. maar wel meer variatie in de voorraad kast ..
bv ik maak zelf brood (elke zondag) water,bloem,gist zout .. en bolletjes of vormpjes met de kids .. en zo hebben we nog wat meer recepten (kinder kookboek), stukjes knakworst met spaghetti erdoorheen .. macaroni met smeerkaas en ham(0,69 cent plakjes gesneden) super simpel, of pak griesmeel + wat melk doe je tijden mee .. het is allemaal kleine moeite maar "family-friendly" en iedereen geniet op zijn manier..
stoofvlees .. zet paar runder/sucade lappen op dag van te voren (donderdag avond .. na de maaltijd) en naar bed zet ik het uit.. volgende dag is het "gaar" en kan ik het wel afmaken met wat bloem + kookvocht in de staafmixer .. uiterraard wel extra kruiden ..
Brood uit de vriezer (4 per week) eerst was het goedkoop, nu iets duurder "lekkerder" ..
ps vergelijk met je "boodschappen" lijst de prijzen bij winkel A of B waar (zie eerdere tip) het goedkoopst halen. Lidl/hoogvliet en beetje aldi zijn bij ons de "kern" alhoewel AH soms producten heeft die de rest niet verkoopt.
Doordat je een voorraad(lang houdbaar) hebt bv we hebben lang houdbare melk en wekelijks 1l (2 liter ging niet meer op) .. hoef je niet die extra keer naar de winkel ..
Tja @
Barrycade ik denk dat of je nu een zakje van 99cent kant en klaar (de helft of alles) gebruikt of zelf "samenstelt" .. niet perse DE oplossing is .. eveneens de appelmoes voorbeeld.
Goedkoper is eigenlijk wat werkt voor jou gezin, zolang je een onderscheid maakt tussen "luxe" en dagelijkse noodzaak. ben je er al 65%
Met luxe is goed kijken of voorgesneden /voorverpakt of "vers" handig is .. eet voordat je gaat winkelen en werk je lijstje af .. kijk tijdens het winkelen welk product op je lijstje "goedkoper" kan .. (vaak bij je voeten) ..
Dit moet voor jou werken, wat voor mij werkt is tja .. mijn smaak.
Frisdrank .. tja onze kids mogen onbeperkt (er staat altijd een kan limonade) andere producten is vragen .. ipv pakjes "sap" een bidon met limonade en bidon met melk/sap scheelt ook .. bidon kan immers ook met water bij grote dorst/warme dagen. soms is er wel eens een pakje x.y.z ze genieten er dan meer van.
- Thuis doen we Senseo maar zetten koffie voor verjaardagen,
- bakken zelf cake voor de gasten
- zelfgemaakte gehaktballen met doe het zelf pindasaus (van goedkope pindakaas) gaat binnen record tijd op .. en word gemist als het er niet is..
- chips en fris en andere "dure" dingen hebben we wel in huis maar pff we houden vaak over.. (geen dure merken meer)
- gourmetten snijden we zelf van te voren kleine stukjes .. tegenwoordig helpen de kids mee
- zelf pizza in de oven maken (kids mogen zelf bedekken) .. zelf wat deeg maken + pasta saus en andere meuk .. "FEEST" .. scheelt veel euro's (boodschappen) en is "gezonder" ..
Mijn vrouw vind koken een straf.. maar als ze zin heeft maakt ze enorm lekkere dingen ..
Witlof schotel met ham/kaas ananas .. ik moest de kids wegslaan ..:+ en normaal vreten ze het niet..
Spruiten BAH .. nu maakt ze stampot met bitterbal en spekkies .. fuck der blijft niks meer over..
Als laatste "goedkoper" kan op 2 manieren .. een goedkoper product kiezen waarbij elke cent minder winst
is . ipv plakken voorgesneden kaas(week) naar een blok kaas met kaasschaaf. (maand, + geraspte kaas ervan maken)
. of het naar "luxe" schuiven .. bv duur beleg (rosbief, filet american, of oude kaas..) minder vaak per maand..
Kortom wat voor jullie werkt om te bezuinigen, je kinderen hebben "pech' maar dagje efteling maakt veel goed. en dat geld voor je partner .. tja die moet ook het licht zien .. en dan is ook het dagje uit een goeie motivatie .. pak je huidig "budget" en alles wat je bespaart zet je apart .. in het begin is dit wat adminstratie .. daarna wordt het natuurlijk .. en vergeet niet je mag best in je besparing "happen" door extra luxe te halen maar beperk het tot 1x per maand 10,- extra bv ..