Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-09 21:39
vso schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 01:21:
[...]

ps vergelijk met je "boodschappen" lijst de prijzen bij winkel A of B waar (zie eerdere tip) het goedkoopst halen. Lidl/hoogvliet en beetje aldi zijn bij ons de "kern" alhoewel AH soms producten heeft die de rest niet verkoopt.
Goede tips in je stuk trouwens, zo doen wij ook. Wij kopen bijvoorbeeld jaarlijks een halve koe met de familie. Dikke meuk geld in 1x, maar uiteindelijk kost de biefstuk beduidend minder dan bij de supermarkt/slager.

Wij koken niet meer met pakjes, maar kruiden gewoon zelf.

Verder deden we eerder altijd boodschappen bij de Aldi en dan het resterende deel (niet verkrijgbaar/lekker bij de Aldi) bij de AH.
Echter.. als je je aldi-spullen vervangt voor de goedkope basis spullen van de AH, scheelt het qua geld nauwelijks wat met de Aldi en je bespaart jezelf wel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grifoendor
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13-09 22:00
Koppensneller schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 10:29:
Voor de echte penny pinchers hier: is voor jullie duurzaamheid of dierenwelzijn ergens nog een overweging? De kiloknallers en blikken tonijn van een euro zijn natuurlijk mooi goedkoop, maar als jij het niet betaalt doet iets anders het wel. Hengelgevangen tonijn is zo ongeveer de enige soort-van duurzame manier om aan tonijn te komen zonder bakken bijvangst die dood wordt terug gegooid, maar dan zit je zo aan 2,50 per blikje.

Ik bedoel dit trouwens echt als vraag, en niet als sneer of zo.
Ik let er zelf eerlijk gezegd wel op, daarom komt mijn maandbedrag ook redelijk hoog uit qua boodschappen. Ben ook minder vlees en zuivel gaan eten en koop hier dan ook vervangers voor, ook niet heel goedkoop..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@Grifoendor & @Ruudox je bent alleen, je hebt geen gezin te onderhouden of die je ondersteunt. belangrijkste is dat je gevarieerd en gezond eet .. afgestemt op je bewegings/leef patroon. kosten ? tja boeiend .. tenzij je zuiniger wilt doen..
ByteMe_ schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 10:23:
Ik ben laatste maanden rigoureus de boodschappen gaan aanpakken. Picnic was in verhouding 10% duurder, daar ben ik dus totaal van afgestapt. Verder ben ik aan het 'preppen' geslagen: alles wat in bulk ingeslagen kan worden, sla ik in:
Goed wist je dat 1x naar Duitsland rijden (doe ik van een westelijke kustplaats ..) hoewel je bezine meetelt niet super bezuinigd maar (dagje uit) je veel producten die lang houdbaar zijn vooral droogistery/frisdrank enzo .. het best waard zijn ..
- Kant en klare maaltijden a 2 euro (favoriet is nu AH Surinaams bami met kip)
- Diepvries aardappel gerechten in diverse categorien voor 80ct/euro
Dit is niet "goedkoper" teminste als je het te eten vind.. goedkoper is bv iets meer koken en dat invriezen :)
omdat kant en klaar weer meer "bewaar' middelen zit extra suikers enzo.. en wellicht minder stapelbaar..

Het is niet slecht vanuit bespaar perspectief maar gezond ..hmmm ik ben er niet dunner op geworden toen ik op me zelf woonde ;)
Het is allemaal lang houdbaar, helaas werkt dat natuurlijk niet voor de verse producten als zuivel, sla. Hierdoor betaal ik de ene week een keer 90 euro, maar kan ik wel weer wekenlang rond de 50-60 euro zitten.
Via de makro met 2,5kg zak(maar ook andere winkels wellicht 1kg zak) hebben wellicht bevroren "verse" producten .. uien/paprika/erwten/bonen in zak zijn uitermaten geschikt om in kleine "handjes" bij je gerecht te mikken . dit geld ook voor voorgesneden mixjes ..

zuivel --> lang houdbare melk + campina melkpoeder(in nood) heb je niet veel "vers" nodig maar kan je terug vallen op..

Maar wat is meer zonde .. blikje/kropje/zakje product x van 30/euro weg gooien of voor 2 tot 3 euro "kleintjes kopen.. voor ons was het goedkoper die pot appelmoes weg te mikken .. (ze mogen zoveel ze willen) dan die dure kleintjes kopen .. nu hebben we wel die kleintjes maar dat is puur omdat de vrouw de enige is die het eet (af en toe) .. en dan is een pot te duur voor die enkele keer.. dus dit varieert constant..

Zo werkt het ook voor "salades" .. (bv feestjes) .. of lekker met zijn 2-en bij de mossels .. je kan kleintjes kopen a 1,20 of 2 euro of een grote bak van 1 euro (huismerk..) gooi het op een bord en maak het op met wat mayo eroverheen en wat gesneden augurk en ei.. niemand die gaat klagen ..
Kortom maak je eigen salades op feestjes .. (boeiend dat 50% al goedkoop gemaakt is door de winkel)
Om zeker te zijn hou ik ook een excel bestand bij met de uitgaven en voorspel ik wat de boodschappen zouden moeten kosten aan de hand van een prijslijst. Daardoor zit ik ik zelden meer dan 5 euro naast. Hierdoor zou ik bij week 10 gemiddeld op 68 euro per week uitkomen. Natuurlijk werkt dat niet voor het hele jaar met vakanties, maar neem ik bijvoorbeeld als maatstaaf 70 en doe je dat maal 52, dan zou ik 3650 uitkomen.
Je bent goed bezig, je volgende stap is kijken welke producten "goedkoper" kunnen .. (achter/schouder)ham bv kost netjes verpakt snel tussen 1,20 en 2 euro .. terwijl in de koeling ronde "lelijke' pakjes liggen van rond de 70 cent .. smaakt voor mij 100% het zelfde op brood als de dure versie, is goedkoper dan hamblokjes in een gerecht ..
En dit loont door prijzen van dagelijkse producten te vergelijken bij winkels .. ik eet zelf maar 1 merk smeerworst de rest mik ik resoluut de container in . dus dit gaat niet voor alles op.

1+1 gratis is vaak net zo duur als huismerk sap 2x kopen..
Via AFAS personal kon ik zien dat het jaaroverzicht van 2018 rond de 5000 was qua boodschappen. Ik schrok me de *. Oftewel gemiddeld 96 euro per week, wat absurd hoog was. 2019 was al een stuk beter, volgens mij rond de 4000. Dit jaar wil ik dat nog meer verbeteren door alle houdbare boodschappen in te slaan. Waarom zou je tenslotte meer gaan betalen voor iets wat je vaak/soms eet en je het gewoon makkelijk in de gangkast kan bewaren?
Goeie gedachte .. maar sla niet door, door een voorraad te hebben voorkom je impulsief koopgedrag maar het is niet altijd gezonder/goedkoper .. dus waak ervoor
Maar Lidl is onbetwist de beste winkel om je producten te kopen voor een goede prijs. Gemiddeld betaal ik daar nu 50 euro p/w. Rest van de boodschappen haal ik bij de Jumbo.
Tja jou mening, maar ik heb wel issues met lidl kwaliteit in verhouding . ik betaal liever iets meer voor lekker brood of vlees .. en sommige producten zijn goedkoper bij andere winkels .. maar voor 10 cent gaan we niet omrijden, het moet wel enkele euro's schelen natuurlijk. Ik denk dat verbinden aan winkel keten juist fout is.

@Koppensneller ja en nee .. ik wil gezond eten en ik hekel ook de duurzaamheid en welzijn .. hoe minder we in een weggooi cultuur leven (bewust inkopen) maar hoe weet ik dat die kip/vis/product in winkel x.y.z of slager bv niet allemaal van dezelfde toko komt ? en dus alleen de prijs varieert ..

Als ik ga bbq-en (lees 10 minuten op hoog vuur) dan gaat er een LIDL kip op die lang heeft liggen marineren voor de hongerige "vreters".. doe ik echter een levensgenieter / rustig eten dag en bv een diy gerookte kip in de pellet bbq dan kies ik voor veel betere kwaliteit .. omdat mensen dat meer proeven..
Het gerecht bepaald dus meer de kwaliteit..

Maar goedkoop leven hoeft niet te betekenen dat je inlevert op gezondheid .. sterker nog je word bewuster van de kwaliteit en kwantiteit en je word dus duurzamer ..

@Prosac wat scheelt die "halve koe" kan je wat meer gedetaileerd zijn ?? en wat is de kwaliteit/voordeel/nadeel .. ik zit er ook over na te denken maar ik wil meer variatie in het eten .. en zoveel keus van "koe" is er niet in de winkel .. duitsers hebben meer "onderdelen" .. in de winkel..

Tja aldi/lidl assortiment is niet super veel ik heb een AH xl en Hoogvliet(xl) dat is wel een valkuil .. elke euro die je goedkoper kan (inclusief benzine v.d heilige koe) is er 1 bespaart.
Blijf je bij de AH shoppen met deze argumentatie (tijd) dan bespaar je weinig ..

Wij kijken folders en twisten dan of het nuttig is een "omweg" te maken..

Tja vanalles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:47

Barrycade

Through the...

Searching internet reading posts of VSO is like drinking from a fire hydrant.
;) :>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-09 15:49

PinusRigida

I put the p in pool.

Barrycade schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 12:24:
Ik vind persoonlijk dat hij het nog bondig houdt... :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
vso schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 12:08:

Dit is niet "goedkoper" teminste als je het te eten vind.. goedkoper is bv iets meer koken en dat invriezen :)
omdat kant en klaar weer meer "bewaar' middelen zit extra suikers enzo.. en wellicht minder stapelbaar..

Het is niet slecht vanuit bespaar perspectief maar gezond ..hmmm ik ben er niet dunner op geworden toen ik op me zelf woonde ;)
Klopt zeker. Was ook 1 van de zoveel voorbeelden... Eten maken we het liefst zelf wanneer de tijd er is (+ de aanbieding). Denk aan Paella, Macaroni, SPaghetti, ovenschotels, salades. Gezond, tja, bij kant en klaar maaltijden weet je al dat er meer zout in zit, maar er zit weer in verhouding minder inhoud in dan de portie die je maakt (van het zelfgemaakte eten kan je weer makkelijker meer opscheppen). Als je strict aan een vast gewicht houdt, dan is zelfgemaakt altijd gezonder. Ikzelf heb een vast eetschema, weet wat ik eet en hou genoeg marge over voor die slechtere innames (eigenlijk ander onderwerp). Ik eet vaak zelfgemaakte salades bijvoorbeeld op het werk.
Maar wat is meer zonde .. blikje/kropje/zakje product x van 30/euro weg gooien of voor 2 tot 3 euro "kleintjes kopen.. voor ons was het goedkoper die pot appelmoes weg te mikken .. (ze mogen zoveel ze willen) dan die dure kleintjes kopen .. nu hebben we wel die kleintjes maar dat is puur omdat de vrouw de enige is die het eet (af en toe) .. en dan is een pot te duur voor die enkele keer.. dus dit varieert constant..

Zo werkt het ook voor "salades" .. (bv feestjes) .. of lekker met zijn 2-en bij de mossels .. je kan kleintjes kopen a 1,20 of 2 euro of een grote bak van 1 euro (huismerk..) gooi het op een bord en maak het op met wat mayo eroverheen en wat gesneden augurk en ei.. niemand die gaat klagen ..
Kortom maak je eigen salades op feestjes .. (boeiend dat 50% al goedkoop gemaakt is door de winkel)
Het vervelende is dat het soms ook andersom tegen je werkt: soms heb ik bijvoorbeeld basicilium nodig voor een kip/pesto gerecht, dan betaal je 1 euro voor 5 blaadjes in een bakje, of je kunt een hele plant voor 90 cent. En dan heb ik bij wijze 7 blaadjes nodig. Dit is een stukje ergernis van duurzaamheid vs prijs. Want ik vind het weggooien echt doodzonde, maar die 5 blaadjes zijn dan weer net te weinig, dus koop je die plant. Na een halve week kan je het al nergens meer voor gebruiken. En die gooi je natuurlijk weer weg.
Je bent goed bezig, je volgende stap is kijken welke producten "goedkoper" kunnen .. (achter/schouder)ham bv kost netjes verpakt snel tussen 1,20 en 2 euro .. terwijl in de koeling ronde "lelijke' pakjes liggen van rond de 70 cent .. smaakt voor mij 100% het zelfde op brood als de dure versie, is goedkoper dan hamblokjes in een gerecht ..
En dit loont door prijzen van dagelijkse producten te vergelijken bij winkels .. ik eet zelf maar 1 merk smeerworst de rest mik ik resoluut de container in . dus dit gaat niet voor alles op.

1+1 gratis is vaak net zo duur als huismerk sap 2x kopen..
Check, vleewaren haal ik bij aanbiedingen, vaak zijn deze 1-3 maanden houdbaar (met name kaas). Ik reken bij alles terug naar prijs / 100gram (of ml). Zo weet je al snel wat nou een goede aanbieding is en wat niet. Ook bij wasmiddel/verzachter.

Nog een mooi voorbeeld van huismerk vs aanbieding: je ziet vaak aanbiedingen van Crystal Clear van 2 voor 1 euro. Bij de Lidl heb je Saskia, daar had ik laatst 6 flessen voor 3 euro. Is zo goed als hetzelfde: light prik met een smaak.
[/quote]
Tja jou mening, maar ik heb wel issues met lidl kwaliteit in verhouding . ik betaal liever iets meer voor lekker brood of vlees .. en sommige producten zijn goedkoper bij andere winkels .. maar voor 10 cent gaan we niet omrijden, het moet wel enkele euro's schelen natuurlijk. Ik denk dat verbinden aan winkel keten juist fout is.
Hoewel het 80% Lidl boodschappen bij ons is, schuiven we ook wel eens beter eten voor. Het hoeft niet altijd het goedkoopste te zijn. Een lekker biefstukje van de slager of hele kip. Met BBQ-en neem ik ook niet de knakworsten in de aanbieding, maar het echte werk. Luxe verwennerij mag, maar hoeft niet elke week, daar 'spaar' ik dan ook voor.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Laatst online: 12-09 21:39
vso schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 12:08:

@Prosac wat scheelt die "halve koe" kan je wat meer gedetaileerd zijn ?? en wat is de kwaliteit/voordeel/nadeel .. ik zit er ook over na te denken maar ik wil meer variatie in het eten .. en zoveel keus van "koe" is er niet in de winkel .. duitsers hebben meer "onderdelen" .. in de winkel..

Tja aldi/lidl assortiment is niet super veel ik heb een AH xl en Hoogvliet(xl) dat is wel een valkuil .. elke euro die je goedkoper kan (inclusief benzine v.d heilige koe) is er 1 bespaart.
Blijf je bij de AH shoppen met deze argumentatie (tijd) dan bespaar je weinig ..

Wij kijken folders en twisten dan of het nuttig is een "omweg" te maken..
Ik weet niet precies, we rekenen af op 8 a 9 euro per kilo ongeveer.
wij kopen een koe van een lokale boer, die door een lokale slager voor ons verwerkt wordt tot eenvoudige brokken vlees. Dan kunnen we een heel jaar vooruit met biefstuk,suddervlees, gehakt, mergpijpen etc. Wil je variatie, dan zul je zelf nog wel creatief aan de slag moeten met het vlees.
Lever zijn we een beetje zoekende wat we daar nou elke keer mee moeten.
Relatief is het goedkoper eten en ook nog eens beduidend lekkerder, geen pan vol water als je gaat bakken en de biefstuk blijft ongeveer net zo groot als hij de pan in ging. :9
We eten nauwelijks varkensvlees, kippenvlees weer wat meer nu we dat bij een slager kunnen halen die ook lokaal de kip betrekt van een voor ons bekende boer die goed voor zijn "product" zorgt.

Wij shoppen bij de Albert Heijn met dezelfde argumentatie als bij de Aldi, goedkoop. Dus de "basic" producten (die meestal net zo goedkoop zoniet goedkoper zijn dan de aldi) en merk als er niet anders is/we de goedkope versie écht niet lekker vinden. We kwamen er na een paar weken testen achter dat we goedkoper uit zijn bij 1 winkel, dan wanneer we naar 2 gaan EN we besparen ons tijd.
Reclames besparen we ons de moeite daar naar te kijken. We hebben ongeveer hetzelfde lijstje elke week en we varieren met de groentes afhankelijk van de aanbiedingen/prijzen. Is er van onze standaardproducten iets in de aanbieding, prima. Eenvoudige dingen als pasta en rijst hoeven echt niet de dure merkproducten worden gekocht, gewoon de goedkope zakken. Smaak moet je immers nog maken.

Moet trouwens zeggen dat we groente tegenwoordig ook nog nauwelijks bij de AH kopen, maar op de lokale markt bij iemand die het rechstreeks van de boer koopt, indien beschikbaar. Geloof niet dat dat goedkoper is dan bij de supermarkt, maar voelt wel prettiger om grotendeels de "middleman" eruit te knippen en de boer er dus meer aan overhoudt.

In de reclame kopen we voornamelijk de verzorgingsproducten. Je gaat patronen herkennen, mijn verleden als supermarktwerknemer helpt dan ook. Na ongeveer een x aantal weken komt dezelfde reclame terug. Let maar eens op hoe vaak bepaalde chips in de aanbieding zijn of coca cola. ;)
Als ik 4 bussen deodorant koop (2e gratis), is diezelfde aanbieding er ongeveer weer als ik aan mijn laatste bus toe ben. WC papier net zo, wanneer een pak van 24 rollen er bijna door is, is diezelfde aanbieding weer bij de AH.
Is iets in de aanbieding wat we normaal ook kopen, is dat mooi meegenomen. Is het een superaanbieding en lang houdbaar (bv 2e gratis) dan nemen we wat meer mee. Pindakaas bijvoorbeeld.
We kopen zelden aanbiedingen als het iets is dat we normaal ook niet zouden kopen.

Qua prijzen: vergelijk nooit de werkelijke prijs, maar de prijzen per kilo/liter. Daar zijn zijn aanbiedingen vaak niet eens aanbiedingen als je ze vergelijkt met andere vergelijkbare producten van een ander merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeebus
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-09 10:20
Ik woon alleen. Eten is iets waar ik niet op ga besparen, ik eet gewoon wat ik lekker vind. Ik vind koken leuk, maar omdat ik alleen woon heb ik niet altijd zin om voor mijzelf alleen te koken.

Ik werk in Amsterdam Zuidoost en daar is veel lekker eten te krijgen voor een schappelijke prijs. Ik schat dat ik 2 keer per week buiten de deur eet.

Ik heb een aparte rekening voor de boodschappen. Daar stort ik maandelijks 400,- op en daar kom ik aardig mee uit.

Ik ben wel sinds kort parttime vegetariër (alleen in het weekend vlees). Dat heeft te maken met een stukje bewustwording (dierenleed in de bioindustrie, milieubelasting) Ik ben benieuwd of ik dat in mijn portemonnee merk (en op de weegschaal)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Barrycade schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 12:24:
Als je niet echt geintreseerd bent .. maar +1 zie de humor wel .. ;)
PinusRigida schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 12:32:
[...]
Ik vind persoonlijk dat hij het nog bondig houdt... :D
kan inderdaad 10x erger :+

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-09 15:49

PinusRigida

I put the p in pool.

Jeebus schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 13:41:
Ik woon alleen. Eten is iets waar ik niet op ga besparen, ik eet gewoon wat ik lekker vind. Ik vind koken leuk, maar omdat ik alleen woon heb ik niet altijd zin om voor mijzelf alleen te koken.
Ik ben op dat gebied een beetje schizofreen... "houden van" is zijn de woorden niet maar soms kook ik wel graag... (als ik van op voorhand alles gepland heb en weet dat het iets is dat ik al kan, ik hou niet van verrassingen :D )
alleen... ik haat de vaat. Ik heb gelukkig wel een vaatwasmachine maar je zal zien, télkens ik vuile vaat heb, moet ik eerst dat ding nog leeghalen omdat ik het dus een halve week 'vergeten' ben. :D

...het is stom, ik weet het, maar het is het resultaat van lange werkdagen (voltijds) i.c.m. een soort luiheid na het thuiskomen... tot een bepaalde hoogte want -gelukkig- hou ik ook echt niet van een rommelig huis dus op een gegeven moment haalt die prioriteit dan weer de bovenhand. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben0s
  • Laatst online: 11:10
Voor de echte penny pinchers hier: is voor jullie duurzaamheid of dierenwelzijn ergens nog een overweging? De kiloknallers en blikken tonijn van een euro zijn natuurlijk mooi goedkoop, maar als jij het niet betaalt doet iets anders het wel. Hengelgevangen tonijn is zo ongeveer de enige soort-van duurzame manier om aan tonijn te komen zonder bakken bijvangst die dood wordt terug gegooid, maar dan zit je zo aan 2,50 per blikje.

Voor het milieu is het beter om minder of voor de kiloknaller te kiezen.

https://www.quest.nl/natu...het-milieu-dan-plofvlees/

[ Voor 7% gewijzigd door Ruben0s op 21-02-2020 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het enige waar ik rekening mee houd is die Vietnamese vis (Pangusfillet ofzo), maar dat is meer omdat ik niet vertrouw dat die vis gezond is door de manier van kweken dan dat ik het zielig vind voor de vis.

Voor de rest bio, geen bio. Het zal allemaal wel. Vergeleken met de VS is alles in Europa super Bio.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeebus
PinusRigida schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 14:04:
[...]

Ik ben op dat gebied een beetje schizofreen... "houden van" is zijn de woorden niet maar soms kook ik wel graag... (als ik van op voorhand alles gepland heb en weet dat het iets is dat ik al kan, ik hou niet van verrassingen :D )
alleen... ik haat de vaat. Ik heb gelukkig wel een vaatwasmachine maar je zal zien, télkens ik vuile vaat heb, moet ik eerst dat ding nog leeghalen omdat ik het dus een halve week 'vergeten' ben. :D

...het is stom, ik weet het, maar het is het resultaat van lange werkdagen (voltijds) i.c.m. een soort luiheid na het thuiskomen... tot een bepaalde hoogte want -gelukkig- hou ik ook echt niet van een rommelig huis dus op een gegeven moment haalt die prioriteit dan weer de bovenhand. :Y
Ik heb geen vaatwasser, maar ik herken het probleem. Ik heb daar voor mezelf een oplossing voor gevonden. 1 setje in gebruik en die consequent schoon houden. En na het eten direct afwassen en niet laten aankoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:06
Hmmm, dankzij dit topic even gekeken wat we nou maandelijks uitgeven.... Misschien moeten we wat minder luxe gaan kopen en wat minder vaak naar de supermarkt(nu 4-5 keer per week). We zitten op 600-700 per maand zie ik.... Man, vrouw en kind van bijna 16 maanden. Vroeger maakte ik er een sport van om zo goedkoop mogelijk in te slaan en ging ik ook op koopjes af. Nu gaan we vrijwel alleen naar de AH en kopen gewoon alles wat we willen, we eten wel gezond en koken 4-5 keer per week. De andere dagen is het eten van gister of ingevroren van een andere keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grifoendor
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13-09 22:00
Marzman schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 14:11:
Het enige waar ik rekening mee houd is die Vietnamese vis (Pangusfillet ofzo), maar dat is meer omdat ik niet vertrouw dat die vis gezond is door de manier van kweken dan dat ik het zielig vind voor de vis.

Voor de rest bio, geen bio. Het zal allemaal wel. Vergeleken met de VS is alles in Europa super Bio.
Geen idee wat nou waar is of niet, maar dit artikel zegt dat de angst hiervoor ten onrechte is.

https://www.ad.nl/economi...minder-populair~a78aa859/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Honesty

kattenneus!

sbmuc schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 14:48:
Hmmm, dankzij dit topic even gekeken wat we nou maandelijks uitgeven.... Misschien moeten we wat minder luxe gaan kopen en wat minder vaak naar de supermarkt(nu 4-5 keer per week). We zitten op 600-700 per maand zie ik.... Man, vrouw en kind van bijna 16 maanden. Vroeger maakte ik er een sport van om zo goedkoop mogelijk in te slaan en ging ik ook op koopjes af. Nu gaan we vrijwel alleen naar de AH en kopen gewoon alles wat we willen, we eten wel gezond en koken 4-5 keer per week. De andere dagen is het eten van gister of ingevroren van een andere keer.
Als ik je reactie zo lees, je bent met 2 en een peuter en doet niet zo veel geks, jullie koken 4-5 keer per week, eten vaak iets van gisteren of ingevroren(gooien dus niet zo veel weg) en 600 per maand lijkt me toch wel boven gemiddeld voor jullie gezin. Wel is belangrijk wat erbij zit. Drinken jullie bijvoorbeeld stevig en wijntjes van een 10tje per fles dan kan het budget gewoon 50% plezier zijn ipv boodschappen. Ik zag hier eeder al iemand die hoog uitkwam met 2 kleuters(2-3 jarige) en ik weet ook niet wat voor potjes die eten bij jullie. Bij ons was dat ook de duurste tijd, volgens mij kosten die olvariet 1,25 per potje en dat keer 2 of 3 per dag terwijl wij gemiddeld minder eten totaal. Volgens mij toen onze kinderen mee begonnen te eten werd het goedkoper.
600-700 zonder alcohol of uit eten doe je denk ik echt iets niet goed, zeker als je vaker iets opwarmt of invriest, dan kan het bijna niet anders dan een rekenfout of iemand die de zegeltjes achterover drukt:)
Minder luxe voor minder geld geloof ik niet meteen, vaak kan je even luxueus kopen door bijvoorbeeld op de aanbiedingen te duiken, gewoon kijken wanneer wat 2=1 is en dan een maandje voorraad inslaan.

Ik werk in Amsterdam Zuidoost en daar is veel lekker eten te krijgen voor een schappelijke prijs. Ik schat dat ik 2 keer per week buiten de deur eet.

Ik heb een aparte rekening voor de boodschappen. Daar stort ik maandelijks 400,- op en daar kom ik aardig mee uit.

Ik ben wel sinds kort parttime vegetariër (alleen in het weekend vlees). Dat heeft te maken met een stukje bewustwording (dierenleed in de bioindustrie, milieubelasting) Ik ben benieuwd of ik dat in mijn portemonnee merk (en op de weegschaal)
Wij ( eigenlijk mijn vrouw maar ik doe maar mee) zijn nu ook een jaartje semi vega het eerste wat me opviel is dat als je niet aardappels-vlees-groente kookt je als vega best veel bespaard. Als we een maaltijd maken nu ( roti, burritos, pasta ) dan gebruiken we ipv een kilo gehakt of varkenshaas een courgette en een aubergine en misschien een ui of een tomaat extra. Dat is in ieder geval minder calorieën, vaak ook wel iets goedkoper maar zeker makkelijker om die 200 gram groente per dag te halen. Vroeger nooit gehaald en nu moeten we moeite doen om er niet overheen te komen.
400 euro is voor een alleenstaande(hoewel ik begrijp dat koken dan duurder is) vrij ruim maar als die 2 keer uit eten erbij zit dan is best knap, als ik nu alleenstaand zal worden kook ik nooit meer, en ik kook toch wel met veel liefde omdat er veel monden van genieten.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023

Daar doen wij met z’n tweeën alle boodschappen van per maand en we eten ook gewoon wat we lekker vinden, maar letten wel op de prijzen en aanbiedingen.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
Wij zijn met zijn 2e, en hebben een budget van 125 euro per week dus zeg een slordige +- 500 a 550 euro per maand.
Maar wij letten daar niet echt op, wij houden van lekker eten dus ik weet dat het een heel stuk goedkoper kan, maar daar willen wij niet op besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
vso schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 01:21:
[...]

TLDR versie: De kern is minder naar de winkels gaan, je eigen impulsiviteit indammen. dat werkt voor ons het beste met een voorraad .. Probeer je impulsiviteit meer te richten op de dagelijkse recepten ..
en leg vooral je eigen "bonntjes" neer en kijk wat je nu echt nodig hebt, en wat wellicht goedkoper kan ..

@NeutraleTeun 120,- 18x per week ? damm dude .. wil je naar 70,- ? dat is niet onrealistisch "eerste" doel ..
leest de posts door en haal eruit wat je "werkbaar" vind .. vergelijk prijzen bij de winkels .. pak product x en ga op zoek naar "goedkopere" varianten doe dit voor alle dagelijkse producten, en vraag je af of luxe dingen (lekkere trek) nu nodig zijn .. doe die in een aparte tas en reken die later/apart af .. het gaat eerst om bewust worden . ik kan moeilijk naast je staan :+ en je wijzen op dit kan goedkoper .. dat zal je/jullie echt zelf moeten doen. Eveneens de discussie van wat nu wel/niet "luxe" is ..

Wat tips die wij "ontdekken" .. lees vooral andere tips !! en ga na of dat realistisch is voor jou

Vlees ontdooien we sochtends in de koelkast en met de producten in de "voorraad" bereiden we wat. (30 sec in de magnetron is bv kip niet ontdooid maar snijd gemakkelijk(er) in blokjes ..

Zoals ik met het pannekoeken voorbeeld aangaf .. veel bezuinigingen zitten in beetje bereidings werk thuis en niet het "snel gemakkelijk" duurdere product uit de super.

Zoals de rest ook zegt lijst met overzicht is key houd eens bij wat je per maand uitgeeft, wat haal je wat gooi je weg en leg de folder ernaast wat kan "goedkoper" doe dit paar maanden strak als een uitdaging met je partner en zodra julie merken geld over te houden .. zal dat alleen maar meer motiveren.

Mijn vrouw doet vaak boodschappen voor 35,- en ik tja als ik ga dan hebben we 80/90 euro .. maar wel meer variatie in de voorraad kast ..

bv ik maak zelf brood (elke zondag) water,bloem,gist zout .. en bolletjes of vormpjes met de kids .. en zo hebben we nog wat meer recepten (kinder kookboek), stukjes knakworst met spaghetti erdoorheen .. macaroni met smeerkaas en ham(0,69 cent plakjes gesneden) super simpel, of pak griesmeel + wat melk doe je tijden mee .. het is allemaal kleine moeite maar "family-friendly" en iedereen geniet op zijn manier..

stoofvlees .. zet paar runder/sucade lappen op dag van te voren (donderdag avond .. na de maaltijd) en naar bed zet ik het uit.. volgende dag is het "gaar" en kan ik het wel afmaken met wat bloem + kookvocht in de staafmixer .. uiterraard wel extra kruiden ..

Brood uit de vriezer (4 per week) eerst was het goedkoop, nu iets duurder "lekkerder" ..

ps vergelijk met je "boodschappen" lijst de prijzen bij winkel A of B waar (zie eerdere tip) het goedkoopst halen. Lidl/hoogvliet en beetje aldi zijn bij ons de "kern" alhoewel AH soms producten heeft die de rest niet verkoopt.

Doordat je een voorraad(lang houdbaar) hebt bv we hebben lang houdbare melk en wekelijks 1l (2 liter ging niet meer op) .. hoef je niet die extra keer naar de winkel ..

Tja @Barrycade ik denk dat of je nu een zakje van 99cent kant en klaar (de helft of alles) gebruikt of zelf "samenstelt" .. niet perse DE oplossing is .. eveneens de appelmoes voorbeeld.
Goedkoper is eigenlijk wat werkt voor jou gezin, zolang je een onderscheid maakt tussen "luxe" en dagelijkse noodzaak. ben je er al 65%

Met luxe is goed kijken of voorgesneden /voorverpakt of "vers" handig is .. eet voordat je gaat winkelen en werk je lijstje af .. kijk tijdens het winkelen welk product op je lijstje "goedkoper" kan .. (vaak bij je voeten) ..
Dit moet voor jou werken, wat voor mij werkt is tja .. mijn smaak.

Frisdrank .. tja onze kids mogen onbeperkt (er staat altijd een kan limonade) andere producten is vragen .. ipv pakjes "sap" een bidon met limonade en bidon met melk/sap scheelt ook .. bidon kan immers ook met water bij grote dorst/warme dagen. soms is er wel eens een pakje x.y.z ze genieten er dan meer van.

- Thuis doen we Senseo maar zetten koffie voor verjaardagen,
- bakken zelf cake voor de gasten
- zelfgemaakte gehaktballen met doe het zelf pindasaus (van goedkope pindakaas) gaat binnen record tijd op .. en word gemist als het er niet is..
- chips en fris en andere "dure" dingen hebben we wel in huis maar pff we houden vaak over.. (geen dure merken meer)
- gourmetten snijden we zelf van te voren kleine stukjes .. tegenwoordig helpen de kids mee
- zelf pizza in de oven maken (kids mogen zelf bedekken) .. zelf wat deeg maken + pasta saus en andere meuk .. "FEEST" .. scheelt veel euro's (boodschappen) en is "gezonder" ..

Mijn vrouw vind koken een straf.. maar als ze zin heeft maakt ze enorm lekkere dingen ..
Witlof schotel met ham/kaas ananas .. ik moest de kids wegslaan ..:+ en normaal vreten ze het niet..
Spruiten BAH .. nu maakt ze stampot met bitterbal en spekkies .. fuck der blijft niks meer over..

Als laatste "goedkoper" kan op 2 manieren .. een goedkoper product kiezen waarbij elke cent minder winst
is . ipv plakken voorgesneden kaas(week) naar een blok kaas met kaasschaaf. (maand, + geraspte kaas ervan maken)
. of het naar "luxe" schuiven .. bv duur beleg (rosbief, filet american, of oude kaas..) minder vaak per maand..

Kortom wat voor jullie werkt om te bezuinigen, je kinderen hebben "pech' maar dagje efteling maakt veel goed. en dat geld voor je partner .. tja die moet ook het licht zien .. en dan is ook het dagje uit een goeie motivatie .. pak je huidig "budget" en alles wat je bespaart zet je apart .. in het begin is dit wat adminstratie .. daarna wordt het natuurlijk .. en vergeet niet je mag best in je besparing "happen" door extra luxe te halen maar beperk het tot 1x per maand 10,- extra bv ..
Dit zijn inderdaad de keuzes, je kan misschien voor 50-100 euro per week aan boodschappen halen in een week, dus een 250-400 euro per maand maar dan moet je inderdaad dingen invriezen, moet je dingen zelf maken, etc, geen verse groeten want dat is al te duur.
Zie ik niet zitten, persoonlijk vind ik eten wat je invriest niet te eten, brood en pasta met uitstek , dat word gewoon vies , brood word taai en pasta word lekker waterig, nee mij niet gezien.
Daarom zeg ik al, respect als je het er mee kan doen, echt respect, en als je niet anders kan omdat je het budget er niet voor hebt nog meer respect.
Maar ik zou dat echt niet kunnen, eten vind ik belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Mark31 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 11:40:
[...]

Dit zijn inderdaad de keuzes, je kan misschien voor 50-100 euro per week aan boodschappen halen in een week, dus een 250-400 euro per maand maar dan moet je inderdaad dingen invriezen, moet je dingen zelf maken, etc, geen verse groeten want dat is al te duur.
Zie ik niet zitten, persoonlijk vind ik eten wat je invriest niet te eten, brood en pasta met uitstek , dat word gewoon vies , brood word taai en pasta word lekker waterig, nee mij niet gezien.
Daarom zeg ik al, respect als je het er mee kan doen, echt respect, en als je niet anders kan omdat je het budget er niet voor hebt nog meer respect.
Echt onzin hoor, je hoeft niks in te vriezen en je kan verse groente eten en ook goedkoop uit zijn.
En dat je dingen zoals brood uit de vriezer niet lekker vind ligt waarschijnlijk aan de manier waarop je het invriest, want hier proef je geen verschil aan een boterham uit de vriezer.
Een brood wat langer dan een dag oud is smaakt juist niet lekker meer!

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:37

mwa

Mark31 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 11:35:
Maar wij letten daar niet echt op, wij houden van lekker eten dus ik weet dat het een heel stuk goedkoper kan, maar daar willen wij niet op besparen.
Waar komt toch die gedachte vandaan dat als je "lekker wilt eten" je niet goedkoop kan kopen en koken? Bij mij betekend lekker eten, dat het vers gemaakt is en niet met pakjes. En dat hoeft dus niet duur te zijn. Sterker nog, gewoon je eigen groentes snijden, kruiden(mix) maken is stukken goedkoper.

Hier zijn we rond de 400 p/m kwijt voor 2 volwassenen en 2 kinderen. Dit is overigens wel excl luiers en drogisterij meuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeebus
Lekker eten hoeft inderdaad niet heel duur te zijn. Als ik doordeweeks kook (4 a 5 dagen per week) houd ik het simpel maar wel lekker.

Maar ik geef ook zomaar 15 euro uit aan een fles olijfolie. Gewoon omdat die toch echt veel lekkerder is dan een standaard flesje Bertolli. En de dagen dat ik wel vlees eet haal ik het bij de slager of bestel in het online bij een slager. Het liefst biologisch

Dit komt ook omdat ik jarenlang van een minimaal inkomen moest rond komen en wel móest besparen op eten. Nu ik weer lekker verdien geef ik mijn geld graag uit aan een beetje kwaliteit en luxe.

En aan de andere kant, 400,- per maand voor een basisbehoefte vind ik best redelijk. De hele notie dat voedsel zo goedkoop moet zijn draagt bij aan de roofbouw op de planeet. Als je soms ziet waar de producten vandaan komen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Honesty schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 21:18:
[...]
. Bij ons was dat ook de duurste tijd, volgens mij kosten die olvariet 1,25 per potje en dat keer 2 of 3 per dag terwijl wij gemiddeld minder eten totaal. Volgens mij toen onze kinderen mee begonnen te eten werd het goedkoper.
Kinderen kunnen sowieso gewoon mee-eten, als ze in het post-melk-tijdperk komen. Alleen eten ze een stuk minder. Maar brood, fruit, groenten, eigenlijk al het eten kunnen ze gewoon mee eten. Desnoods even pureren.
Is goedkoper en ook nog eens een stuk gezonder dan die kant-en-klaar potjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Mark31 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 11:40:
[...]
Niet om je aan te vallen maar: Overdrijven is ook een kunst, veel zit er tussen je oren.
- verse groenten doen we nog steeds en is goed mogelijk ..
- invriezen is geen must..
Je moet je (impulsieve) koopgedrag en "luxe" wensen aanpassen .. wil jij geen brood in de vriezer betekend dat je vaker de verleiding moet weerstaan voor "extra lekkere zaken" .. in de winkel

als je ziet waar je extra voor betaald "het gemak" .. alles voor een verjaardag is makkelijk 200,- kratje bier , merk frisdrank en kant en klare taart(en) dure hapjes .. bij de dure super .. ga nu bij de goedkope super c,q haal zelf de basis behoeften en sta wat tijd in de keuken en hoppa .. je kan makkelijk 100 tot 150 euro besparen zonder dat mensen het echt merken .. en je houd nog genoeg over erna ..

Het aanleggen van een voorraad of in bulk kopen betekend dat je minder naar de winkel hoeft.

[ Voor 9% gewijzigd door vso op 22-02-2020 15:28 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:55
Ok, Ik denk te weten waar onze grootste valkuil zit.

Nonchalant producten in de kar gooien die niet op het lijstje staan en niet perse nodig zijn, maar gewoon, omdat het kan.

Vandaag eens als test Jumbo Pick Up willen proberen.
Echter, ophalen kon dinsdag pas ivm carnaval, dus hebben we het zelf de boodschappen gedaan. En daar begint de fout.

We hebben heel cheap en saai de week gevuld, puur om ook eens te kijken wat mogelijk is.
Geen schijf van 5 dus, maar een pasta voor 2 dagen, een stampot en nasi ook beiden voor 2 dagen. Blijft er nog 1 dag over, en omdat de rest cheap was, hebben we voor die dag een "luxe" gerecht.
Totaalprijs €45 voor een hele week eten.

Hier zit alleen nog geen brood bij à ongeveer €10 de week (dat halen we in een ander dorpje).

Lijstje in de winkel afgewerkt en toch, rara, hoger uitgekomen. We moesten €60 afrekenen. Alsnog niet schokkend, maar wel een 30% extra dan gepland.

Doe je maar 4x per maand boodschappen dan valt dat "extra" nog wel mee. Maar doe je in ons geval meerdere keer per week de boodschappen, dan zal dit vast aantikken.

Maar zeg €60 per week is dus mogelijk, doe dit x4 en je zit op €240 per maand. De ene week zal vast iets meer zijn dan de ander, omdat iets in voorraad op raakt. Laten we daar ook voor gemak €60 voor rekenen, dan zouden we met €300 pm uit moeten komen.

Dit is ruim €300 verschil met huidige stand van zaken en alsnog €150 onder de begroting voor de boodschappen.

Als we dit consequent kunnen vasthouden, en hopelijk met de tijd wat vindingrijker worden met producten/recepten, dan zit hier echt een flinke besparing op jaarbasis van een paar duizend euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

NeutraleTeun schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 19:22:
Ok, Ik denk te weten waar onze grootste valkuil zit.

Nonchalant producten in de kar gooien die niet op het lijstje staan en niet perse nodig zijn, maar gewoon, omdat het kan.

Vandaag eens als test Jumbo Pick Up willen proberen.
Echter, ophalen kon dinsdag pas ivm carnaval, dus hebben we het zelf de boodschappen gedaan. En daar begint de fout.

We hebben heel cheap en saai de week gevuld, puur om ook eens te kijken wat mogelijk is.
Geen schijf van 5 dus, maar een pasta voor 2 dagen, een stampot en nasi ook beiden voor 2 dagen. Blijft er nog 1 dag over, en omdat de rest cheap was, hebben we voor die dag een "luxe" gerecht.
Totaalprijs €45 voor een hele week eten.
WAT ??? dit is verkeerd bezuinigen, gevarieerd eten .. stamppot / nasi is goed over 2 weken te verdelen ..
Doe een keer van tarwebloem pannekoeken maken, heb je al 3 dagen "gevuld" .. pak een zak spaghetti groenten, gehakt rullen en tomaten saus .. en pak tomatensap .. + pasta .. en dag 4, beetje bloem (paar eetlepels) en melk (500ml) mixen + restant tomaten saus + lasanga bladen = dag 5, aardappels in schil, wat vlees en groenten (ijsbergsla,appel en komkommer ..) = dag 6, bruine bonen + chili con carne, + sla +rijst (van vorige dag) is dag 7 .. .. restant bruine bonen en taco's/tortilla's + komkommer = dag 8 .. restant bami/nasi .. dag 9 .. en stampot restant dag 10 .. patat (airfryer) mag ook een keer .. en zo kan je door gaan.. bv DIY pizza bakken .. deeg maken is super simpel .. en potje kant en klare tomatensaus voor pasta .. is je basis .. voeg wat ham/ananas en andere meuk toe .. naar eigen inzicht.
vissticks + rijst/aardappelen en bevroren groente (mix?) de bevroren groente kan je ook weer in je pasta saus of andere gerechten mikken .

Volg dit (uiterraard naar eigen inzicht ) Tot nu toe heb je heel gezond/gevarieerd gegeten . schijf van 5 aangehouden .. niet ingewikkeld ..
- kook een keer teveel rijst en 2 dagen later is dat de basis voor nasi .
- aardappels teveel = gebakken aardappels paar dagen later ..
- pasta teveel + ijsbergsla en wat ham/kip = salade als "lunch" ..
- eitje + spinazie + aardappelen = vlees vervanger ..
- macaroni(gekookt in boulion(blokje) + ham + smeerkaas + kruiden = pasta met kaassaus..

Bezuinigen is ook niet berg eten op je bord, of restanten invriezen . let vooral op je gezondheid (hoeveel heb je echt nodig) .. en vergeet echt niet de schijf van 5 .. zeker voor kids is dit enorm belangrijk ..

ik heb bv bloem,tarwebloem, patentbloem, maismeel en kruiden in huis kan je zoveel mee
Hier zit alleen nog geen brood bij à ongeveer €10 de week (dat halen we in een ander dorpje).

Lijstje in de winkel afgewerkt en toch, rara, hoger uitgekomen. We moesten €60 afrekenen. Alsnog niet schokkend, maar wel een 30% extra dan gepland.
Wat is dan die 30% extra ... iets in bulk kopen valt daar niet onder .. snoep/frisdrank of andere luxe zaken die die week opgaan weer wel ..

ik kan een "maand" makkelijk overleven met alleen wat brood en beleg en verse groenten .. maar daarna heb ik het echt zwaar .. kosten verschuiven moet dus wel met beleid.
Doe je maar 4x per maand boodschappen dan valt dat "extra" nog wel mee. Maar doe je in ons geval meerdere keer per week de boodschappen, dan zal dit vast aantikken.

Maar zeg €60 per week is dus mogelijk, doe dit x4 en je zit op €240 per maand. De ene week zal vast iets meer zijn dan de ander, omdat iets in voorraad op raakt. Laten we daar ook voor gemak €60 voor rekenen, dan zouden we met €300 pm uit moeten komen.

Dit is ruim €300 verschil met huidige stand van zaken en alsnog €150 onder de begroting voor de boodschappen.

Als we dit consequent kunnen vasthouden, en hopelijk met de tijd wat vindingrijker worden met producten/recepten, dan zit hier echt een flinke besparing op jaarbasis van een paar duizend euro.
goeie gedachte .. probeer vooral dingen zelf te maken (behalve pasta maken dat is zeer intensief en niet goedkoper) .. neem dingen die je lekker vind en ga zoeken naar alternatieven .. (betrek je kids erbij)

Zoek vooral recepten/kook dingen in het begin die je lekker vind .. als je weet hoe je een ragout maakt .. (lekker met rijst) maar ragout dag in de koelkast = bitterballen/kroket zelf maken .. leuk met kids ..
paneer zelf eens eens een snitzel/stuk vis .. houd het vooral simpel ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:55
Die schijf van 5 komt wel weer. Was nu vooral even om te kijken kunnen we bezuinigen, wat scheelt het en waar gaat het mis.

Het is het rondlopen met het karretje en denken aaah dit is ook wel lekker. Een stuk chocola, zak chips, toetjes, koekjes, een lekker stuk vlees/beleg, borrelhapjes... Noem het maar op. In elk gangpad had ik wel een momentje van aaah lekker.

Wij zijn best gevoelig voor zulke zaken en bv sprekende verpakkingen of nieuwe producten.
Tel daar een 2,5 jarig kind bij op die bijna altijd wel iets ziet en dat krijgt, dan haal je die 30% echt wel.

En tja, avondeten moet voor mij wel echt eten zijn. Dus pannekoeken of vissticks doen het voor mij niet. En bruine bonen (ik weet het, goedkoop gezond en makkelijk) zijn dingen die ik niet eet :p

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Honesty

kattenneus!

Jeebus schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 14:43:

Maar ik geef ook zomaar 15 euro uit aan een fles olijfolie. Gewoon omdat die toch echt veel lekkerder is dan een standaard flesje Bertolli. En de dagen dat ik wel vlees eet haal ik het bij de slager of bestel in het online bij een slager. Het liefst biologisch

En aan de andere kant, 400,- per maand voor een basisbehoefte vind ik best redelijk. De hele notie dat voedsel zo goedkoop moet zijn draagt bij aan de roofbouw op de planeet. Als je soms ziet waar de producten vandaan komen...
Zolang je niet frituurt in die olijfolie valt dat natuurlijk mee, 1 fles goede olijfolie of balsamicoazijn waar je misschien een half jaar mee doet zijn de kosten niet. Besparingen zitten meer op dinsdag 3 broden kopen voor 5 euro ipv 7,50 of waar je de vaste producten het goedkoopst kan halen.
Wij eten veel wraps ipv brood en halen die eens per 2 weken bij een turk in een andere wijk omdat ze daar 1 euro goedkoper zijn. Dat levert iedere week een euro op terwijl die fles goede azijn of olijfolie je per jaar misschien maar 15 euro kost.

Verder helemaal met je eens dat eten niet zo goedkoop mogelijk geproduceerd moet worden maar ik betaal liever niet de gouden velgen van de supermarkt ondernemer. Wij wonen gelukkig vlakbij het platteland zodat we ook nog weleens iets vers bij de boer kunnen halen.

Festina lente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online

Hier absoluut een overweging, het is zelfs ons streven om hier rekening mee te houden. Met name alleen siezoensgroente, veelal biologische producten en schoonmaakmiddelen die minder slecht/niet slecht zijn voor het milieu (denk aan Seepje, Marcel's Green Soap, Method). We zijn veel bezig met gezonde voeding en eten allebei veganistisch (weinig dure vleesvervangers).

Dit bij elkaar is de reden dat onze maandelijkse boodschappen qua kosten toch wel bovengemiddeld zijn als ik dat hier zo lees. Maar goed, ik zie dan ook wel echt ongezonde keuzes voorbij komen hier (omdat het product goedkoper is) en dan bedoel ik niet chips of chocola, mag iedereen helemaal voor zichzelf weten natuurlijk.

Samenstelling: 2 volwassenen en 1 poes, €120 -150,- per week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ByteMe_ schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 10:23:
Ik ben laatste maanden rigoureus de boodschappen gaan aanpakken. Picnic was in verhouding 10% duurder, daar ben ik dus totaal van afgestapt. Verder ben ik aan het 'preppen' geslagen: alles wat in bulk ingeslagen kan worden, sla ik in:

- Tonijnblikjes voor een euro (ipv 1.50)
- Soep van Lidl (50 cent voor een 800ml blik ipv het dubbele tijdens XXL weken)
- XXL pindakaas (2 euro voor 800g)
- Pasta artikelen, we eten flink wat pasta
- Pakken als wereldgerechten, burrito, lasagnette inslaan a 1-1,5 euro tijdens aanbiedingen
- Tandpasta voor de helft v/d prijs (mooie actie bij notabene bol.com, jaarvoorraad ingeslagen)
- Lidl vaatwas tabletten tijdens actie voor een kwartaal ingeslagen
- Sanitaire voorzieinngen als wc reiniger/blokjes/doekjes voor 1 euro
- Kant en klare maaltijden a 2 euro (favoriet is nu AH Surinaams bami met kip)
- Diepvries aardappel gerechten in diverse categorien voor 80ct/euro

Het is allemaal lang houdbaar, helaas werkt dat natuurlijk niet voor de verse producten als zuivel, sla. Hierdoor betaal ik de ene week een keer 90 euro, maar kan ik wel weer wekenlang rond de 50-60 euro zitten. Om zeker te zijn hou ik ook een excel bestand bij met de uitgaven en voorspel ik wat de boodschappen zouden moeten kosten aan de hand van een prijslijst. Daardoor zit ik ik zelden meer dan 5 euro naast. Hierdoor zou ik bij week 10 gemiddeld op 68 euro per week uitkomen. Natuurlijk werkt dat niet voor het hele jaar met vakanties, maar neem ik bijvoorbeeld als maatstaaf 70 en doe je dat maal 52, dan zou ik 3650 uitkomen.

Via AFAS personal kon ik zien dat het jaaroverzicht van 2018 rond de 5000 was qua boodschappen. Ik schrok me de *. Oftewel gemiddeld 96 euro per week, wat absurd hoog was. 2019 was al een stuk beter, volgens mij rond de 4000. Dit jaar wil ik dat nog meer verbeteren door alle houdbare boodschappen in te slaan. Waarom zou je tenslotte meer gaan betalen voor iets wat je vaak/soms eet en je het gewoon makkelijk in de gangkast kan bewaren?

Maar Lidl is onbetwist de beste winkel om je producten te kopen voor een goede prijs. Gemiddeld betaal ik daar nu 50 euro p/w. Rest van de boodschappen haal ik bij de Jumbo.
Nu je een overzicht hebt aan welke boodschappen je doet .. zou ik ook naar de kwaliteit/kwantiteit gaan kijken. bv frisdrank/snoep(luxe) zijn vaak relatief hoge koste posten die je met 75% makkelijk kan reduceren c.q kan vervangen door wat gezondere alternatieven .. scheelt je gewicht in boodschappe tassen en 10,- tot 15.- per week ..

Kant & klare meuk is nog steeds duurder .. bv pak pannekoeken betaal je 2 euro ofzo maar losse bloem betaal je nog niet eens 40 cent oid .. ei en melk moet je zoiezo toevoegen .. doe er wat zemelen/haver (bij de bio producten te vinden) en je pannekoeken zijn gezonder (vullen sneller)

Voorgesneden meuk ontwijken maar zelf snijden of dat nu sla, aardappelen of gourmet vlees is . scheelt je ook bakken geld.

Lidl is wel goedkoop maar niet altijd kwalitatief beter .. het geld wat je bespaart kan je ook weer investeren in bv snack "groente" of beter vlees / brood.

Wij geven voor een gezin van 4 personen maar 35-40 euro p/w uit .. eigenlijk iets meer omdat we in bulk bij de Makro wat artikelen halen (3 tot 5 euro p/w meer)

Preppen vind ik ook erg "verkeerd" omdat je voordat winkels niet 7 dagen per week open waren je gewoon altijd een kleine grijp voorraad in huis had .. en was het op had je gewoon pech .. en moest je een paar dagen wachten... todat je het weer kon halen.

Preppen is dat je maanden/jaren vooruit kan .. nu ja ik weet niet hoor maar de kans dat je een week of 2 weken misgrijpt zelfs tijdens die #%#P%(#+!@#$+!$# hamster weken tijdens de corona hype dat er veel op was vooral 8)7 wc-papier
ik had wel geluk dat ik veel op voorraad had en veel mensen misgrepen in de schap maar dat "plezier" van mij duurde ook maar een week oid ..

Nu heb ik wel een voorraad en dat heeft een hoop ergenis gescheeld maar tja ziet het maar eens goed te houden als je geen opberg plek hebt die "koel" is bv 10 graden het jaar rond ofzo ..
want als je opberg plek -20 is of +30 graden dan kan je een hoop voorraad weg mikken

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 01:12
vso schreef op zondag 28 februari 2021 @ 20:32:
[...]

Wij geven voor een gezin van 4 personen maar 35-40 euro p/w uit .. eigenlijk iets meer omdat we in bulk bij de Makro wat artikelen halen (3 tot 5 euro p/w meer)
Als ik het uiterste van je range pak, dan kom ik uit op 45 euro per week, voor 4 personen. Dat is €1,60 per persoon per dag. Zit daar alle boodschappen in, dus ook ontbijt, lunch en avondeten?

[ Voor 5% gewijzigd door Hahn op 28-02-2021 20:43 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Volgens mij is dit onderling ontzettend moeilijk vergelijken als je niet allemaal soortgelijke software/apps gebruikt die uitgaven categoriseren. Als je de wijn haalt bij de Gall & Gall en de shampoo e.d. bij de drogisterij en je ziet dat niet als 'boodschappen', dan kom je een stuk lager uit dan iemand die vrijwel alles bij de AH koopt.

Om toch ook een duit in het zakje te doen, ik zit rond de 300 euro per maand voor 1 persoon en 2 katten en dan tel ik ook dingen als koffie en wijn mee die ik online heb besteld. Ik eet zoveel mogelijk 'whole foods' en zuivel en vlees uitsluitend biologisch. Om de kosten te drukken, koop ik het vlees met 35% korting en gooi ik het in de vriezer tot ik het nodig heb.

Ik zie in de voorbeelden/tips van eten veel verwerkt voedsel en met name verwerkte koolhydraten. Wellicht leuk voor de portomonnee (op de korte termijn), maar bijzonder slecht voor de gezondheid. Vul maar eens een gemiddelde dag eten in op cronometer.com en kijk hoe je scoort op dingen als:
- Vezels
- Verzadigd vet
- Koolhydraten (en dan met name suikers)
- Vitaminen en mineralen
- Omega 3 vs omega 6 ratio

[ Voor 22% gewijzigd door Longcat op 28-02-2021 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Hahn schreef op zondag 28 februari 2021 @ 20:42:
[...]
Als ik het uiterste van je range pak, dan kom ik uit op 45 euro per week, voor 4 personen. Dat is €1,60 per persoon per dag. Zit daar alle boodschappen in, dus ook ontbijt, lunch en avondeten?
ja dat klopt wel .. we kunnen nog lager zeg 20-30,- per week .. maar dan leef je echt op "noodzakelijke zaken"

ligt eraan wat je belangrijker vind .. binnen 5 minuten "goed voedsel" op tafel te zetten met een duur glas wijn oid ..erbij . of lekker met je gezin in de efteling te zitten elke week ..

Als je genoeg verdient hoef je de keuze niet te maken toch ?

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ansichtkaart
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-12-2024
zo weinig geld, 20/30 per week kan je geen gezonde maaltijden van maken voor 4 personen.
dan mis je ergens een boel voedingstoffen.

wij drinken geen glazen wijn en eten ook niet heel duur bio vlees maar bepaalde producten die nodig zijn voor een gezond eetpatroon haal je niet voor 20 euro per week voor 4 personen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

vso schreef op zondag 28 februari 2021 @ 21:33:
[...]

ja dat klopt wel .. we kunnen nog lager zeg 20-30,- per week .. maar dan leef je echt op "noodzakelijke zaken"

ligt eraan wat je belangrijker vind .. binnen 5 minuten "goed voedsel" op tafel te zetten met een duur glas wijn oid ..erbij . of lekker met je gezin in de efteling te zitten elke week ..

Je bent hartstikke zuinig, behalve met de lengte van je posts.
Jullie eten dus ontbijt, lunch en avondeten incl dagelijks appeltje, wat rauwkost, koekje bij de thee, glaasje ranja voor 1,60 pppd?

Maar je posts gaan veel al over wat ik beige eten noem, pannenkoeken, dingen uit de vriezer, pasta met knakworstjes. Uit je posts merk ik dat groeten en fruit niet veel (vers) gegeten worden.

Ik vermoed dat het om een reden is dat je op de kleintjes moet letten, dus dat lijkt me een super vervelende situatie om in te zitten, maar als het is om dat het uit een soort hobby is om je kosten te drukken denk ik dat het uiteindelijk duur kan uitpakken qua gezondheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

600-650 euro per maand, 2 volwassenen en 3 kinderen (0,1,3).
We laten weekboodschappen bezorgen door AH, letten niet op de prijs. Behalve pampers die koop ik altijd groot in zodra ze met 50% korting zijn.

Verder letten we wel of het gezond is. Dus relatief weinig chips en cola en andere zoetigheid, veel vlees (omdat het lekker is)/vis en zuivel. Helaas wel regelmatig nog wat over (datum), nadeel van online boodschappen doen.

Sinds kort ook de fruitbox erbij, met als resultaat dat we meer variëren met fruit :).

[ Voor 24% gewijzigd door Sport_Life op 28-02-2021 22:05 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Ik heb ook moeite met het geloven van de 20-30 euro per week. Dan tel je volgens mij toch e.e.a. niet mee, of je eet letterlijk een dag alleen maar pannenkoeken van dat pak bloem van 40 cent of zo.

Ik houd alles bij wat ik eet op een dag (om calorien, macros en micros bij te houden). Kosten houd ik niet op dagbasis bij, maar het is makkelijk om dit te produceren vanuit m'n 'dagboek'.
- Maaltijd 1: 200g zelfgemaakte yoghurt (0.20) met 100g frambozen (0.60), 10g chiazaad (0.10) en 10g cacao nibs (0.20) in totaal 1.10 euro
- Tussendoor 1: shake van 200g melk (0.20) en 125g bosbessen (0.50), totaal 0.70 euro
- Tussendoor 2: 50g pistache (1.30) en 25g macadamianoten (0.65), totaal 1.95 euro
- Maaltijd 2: 200g zelfgemaakte ricotta (0.20) en crackers/flatbread van 35g kikkererwtbloem (0.07) en 15g zemelen (0.15), in totaal 0.42 euro
- Maaltijd 3: 2 porties erwtensoep, 150g spliterwten (0.25), ~60g ribrunderlap (0.65), 1/6 prei (0.10), 1/12 knolselderij (0.075), 40g wortel (0.08), 25g ui (0.02), in totaal 1.17 euro
Als ik goed tel, kom ik op 5.34 euro totaal uit voor 1 persoon en 1 dag. Die 1.95 aan noten is uiteraard wel een luxe. Je komt anders ergens tussen de 3.39 en 5.34 uit (als je de calorien vervangt met iets anders).

Puur hypothetisch: zelfs al zou ik uitsluitend m'n goedkoopste maaltijd (#2) eten, dan zou ik dat x6 moeten doen om voldoende calorien binnen te krijgen en zou het me nog steeds ~2.50 per dag kosten. Dan kom ik al bijna aan de 20-30 euro waar een ander kennelijk een heel gezin van te eten geeft.

Ben ik de koffie nog vergeten. Kost me voor gem. 3 espresso's 0.25-0.50 euro per dag, afhankelijk van de kwaliteit bonen.

[ Voor 13% gewijzigd door Longcat op 28-02-2021 22:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Laatst online: 12-09 20:24
500-600 euro, 2 volwassenen en 2 kinderen (2 en 4). We eten (99%) veganistisch, geen vlees, vis of dierlijke producten, uitzondering is croissants als lunch in het weekend waar meestal boter en/of ei in zit. Geen frisdrank, weinig chips, wel af en toe een biertje. Lekker en gezond gaat boven prijs meestal.

Overigens kunnen vleesvervangers heel goedkoop zijn: blik bonen zit bomvol met eiwitten en kost geen drol. De producten die doen alsof ze vlees zijn zijn dan weer zeer prijzig.

En elke week pannenkoeken met een eigen beslag van bloem, soyamelk, vanillesuiker en kaneel. Lekker en goedkoop, kinderen (en wij) zijn er dol op.

Verder veel verse groente en vers fruit: appels, bananen, bessen/bramen/frambozen, avocado's, mango's, kiwi's, zeer afwisselend. Ook niet het goedkoopste in elk seizoen... Wel erg lekker allemaal :9~

[ Voor 4% gewijzigd door pirke op 28-02-2021 22:13 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:50
Schaamteloze cross-post uit het FO topic, want het was best wel wat werk :P

Ik heb wat lopen scripten om alle supermarktdata die ik heb sinds 2013 te verwerken: banktransacties en de digitale kassabonnen van pickup/bezorging van Jumbo en Picnic:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mF8mzqU-wCuAFq8cBIWsxEr4uwk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D6yIH6jyUttZhzDFAZUHks4J.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2nWKOEdWEkCWKH9B5IB4UhcTcXY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WBGapoFhJEtkN7LVyc69bfCK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q8MChVxFdSd7j2yKltBVwwYSVVo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v6UiOOuz6W1f2b5YNFJSXV7I.png?f=fotoalbum_large

Binnenkort de Jumbo app maar eens proberen te reverse engineeren om de digitale kassabonnen van fysiek winkelbezoek ook te hebben.

Inflatie en meer / oudere kinderen (2) is in de cijfers terug te zien. Daarnaast is Picnic niet echt goedkoop (nog te onderbouwen met m'n dataset).

Ca 650 euro per maand voor 4 personen waarvan het merendeel opgaat aan (avond)eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
vso schreef op zondag 28 februari 2021 @ 21:33:
[...]

Als echt alles in die €1,60 per dag per persoon zit, dan heb je het over maaltijden van misschien 30-40 cent. Ik snap dat je in bulk dingen goedkoop kunt krijgen/maken, maar ik zou niet eens kunnen bedenken wat je als gezonde volledige maaltijd kan maken voor nog geen 50 cent.

Gelukkig is het ook niet zo zwart/wit dat het óf een hele dure maaltijd met dure wijn moet zijn óf maaltijden van enkele tientallen centen :+
Wat bedoel je hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Hahn Neem (de goedkoopste) 1 kg bloem, 2L melk en 8 eieren en je bent 3.40 kwijt. Dan heb je ong. 5000 kcal aan voedsel, genoeg voor 2 personen. Zo is die 1.60 per persoon per dag wel te halen, maar dan eet je letterlijk de hele dag alleen maar pannenkoeken zonder beleg of stroop of wat dan ook. :+
Edit: of al je maaltijden moeten vergelijkbaar zijn met bovenstaande basic pannenkoekenrecept zonder bijzonderheden.

[ Voor 18% gewijzigd door Longcat op 28-02-2021 22:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:50
Longcat schreef op zondag 28 februari 2021 @ 22:45:
@Hahn Neem (de goedkoopste) 1 kg bloem, 2L melk en 8 eieren en je bent 3.40 kwijt. Dan heb je ong. 5000 kcal aan voedsel, genoeg voor 2 personen. Zo is die 1.60 per persoon per dag wel te halen, maar dan eet je letterlijk de hele dag alleen maar pannenkoeken zonder beleg of stroop of wat dan ook. :+
Het is heel simpel: geen data of bewijs, geen geloofwaardigheid voor extreme stellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Barrycade schreef op zondag 28 februari 2021 @ 21:54:
[...]Je bent hartstikke zuinig, behalve met de lengte van je posts.
U meneer bent een artiest _/-\o_ die opmerking is +10 in mijn boek

oke nu serieus topic inhoudelijk
Jullie eten dus ontbijt, lunch en avondeten incl dagelijks appeltje, wat rauwkost, koekje bij de thee, glaasje ranja voor 1,60 pppd?

Maar je posts gaan veel al over wat ik beige eten noem, pannenkoeken, dingen uit de vriezer, pasta met knakworstjes. Uit je posts merk ik dat groeten en fruit niet veel (vers) gegeten worden.

Ik vermoed dat het om een reden is dat je op de kleintjes moet letten, dus dat lijkt me een super vervelende situatie om in te zitten, maar als het is om dat het uit een soort hobby is om je kosten te drukken denk ik dat het uiteindelijk duur kan uitpakken qua gezondheid.
Je vermoeden zit er kilometers "naast" .. maar laten we eerlijk zijn tegen welke meetlat leg je het neer ? ik denk dat de kilometer eerder meters zijn als je elkaar begrijpt maar goed ..

iedereen krijgt de schijf van 5 in voldoende maten toegedient, dit in combinatie met de beweging(en) die je als persoon doet .. en de levensfase (groei) ..

En waarschijnlijk heb je mijn vorige post niet echt goed begrepen, alhoewel je referentie naar "kleintjes" is je het wel deels opgevallen.. het verleden was inderdaad wat lastiger dan het heden, het heden word er wat meer gezondigd.

om het wat duidelijker te maken:
ik ben niet heilig, maar je kan voor 100 euro in een "center parks" supermarkt veel minder kopen dan bij de dure super midden in de stad of de prijsvechter(s) aan de rand van de stad .. zoals je weet maar het scheelt als je gewoon fietst tussen de supermarkten omstreken .. en gewoon prijs bewust shopt..

De melk is namelijk bij supermarkt A goedkoper dan bij B,C en D .. als je bereid bent om op de fiets 10 winkels af te gaan .. zelfs dezelfde supermarkt kan andere prijzen hebben voor het zelfde product.

Maar een glas water drinken 30 min voordat je gaat eten scheelt al veel "honger" gevoel ..
waarom eet je in een restaurant 3x minder dan je thuis op je bord schuift ??? om maar een voorbeeld te geven.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 18:20

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Longcat schreef op zondag 28 februari 2021 @ 22:08:
Ik heb ook moeite met het geloven van de 20-30 euro per week. Dan tel je volgens mij toch e.e.a. niet mee, of je eet letterlijk een dag alleen maar pannenkoeken van dat pak bloem van 40 cent of zo.

Ik houd alles bij wat ik eet op een dag (om calorien, macros en micros bij te houden). Kosten houd ik niet op dagbasis bij, maar het is makkelijk om dit te produceren vanuit m'n 'dagboek'.
- Maaltijd 1: 200g zelfgemaakte yoghurt (0.20) met 100g frambozen (0.60), 10g chiazaad (0.10) en 10g cacao nibs (0.20) in totaal 1.10 euro
- Tussendoor 1: shake van 200g melk (0.20) en 125g bosbessen (0.50), totaal 0.70 euro
- Tussendoor 2: 50g pistache (1.30) en 25g macadamianoten (0.65), totaal 1.95 euro
- Maaltijd 2: 200g zelfgemaakte ricotta (0.20) en crackers/flatbread van 35g kikkererwtbloem (0.07) en 15g zemelen (0.15), in totaal 0.42 euro
- Maaltijd 3: 2 porties erwtensoep, 150g spliterwten (0.25), ~60g ribrunderlap (0.65), 1/6 prei (0.10), 1/12 knolselderij (0.075), 40g wortel (0.08), 25g ui (0.02), in totaal 1.17 euro
Als ik goed tel, kom ik op 5.34 euro totaal uit voor 1 persoon en 1 dag. Die 1.95 aan noten is uiteraard wel een luxe. Je komt anders ergens tussen de 3.39 en 5.34 uit (als je de calorien vervangt met iets anders).

Puur hypothetisch: zelfs al zou ik uitsluitend m'n goedkoopste maaltijd (#2) eten, dan zou ik dat x6 moeten doen om voldoende calorien binnen te krijgen en zou het me nog steeds ~2.50 per dag kosten. Dan kom ik al bijna aan de 20-30 euro waar een ander kennelijk een heel gezin van te eten geeft.

Ben ik de koffie nog vergeten. Kost me voor gem. 3 espresso's 0.25-0.50 euro per dag, afhankelijk van de kwaliteit bonen.
Nou ja, ik zit op 'n heel laag kcal-budget, dus ik moet moeite doen om de juiste voedingsstoffen in de juiste hoeveelheden binnen te krijgen zonder direct hoger in kcal te zitten. Zo eet ik meestal maar 2 maaltijden per dag, soms 3.
Brunch/ontbijt: 1/3e liter magere yoghurt (€ 0,25), 3 eetlepels cruesli (€ 0,13). Samen € 0,39.
Lunch: 1 of 2 boterhammen met beleg (? zeg € 0,50?)
Avondeten: mja, nooit echt bij gehouden, ik doe regelmatig luxe met Marley Spoon of HelloFresh (~€ 4-6 per maaltijd), maar een avondmaaltijd mét groenten en eiwit-bronnen loopt al snel op naar € 2,50 of duurder.
Drinken: water en thee (€ 0,05 per dag) (Ander drinken zijn losse kcal).

Maar ik heb dan dit weekend weer voor bijna € 15 aan verse groenten en fruit gehaald, voor 2 personen. En vrijwel alles was nog in de aanbieding ook. Verse groenten en fruit is gewoon duur.

Het kan wel goedkoop, maar dan moet je idd heel erg grijpen naar pasta en rijst etc. Als dat het hoofdcomponent van je avondmaaltijd is, krijg je heel veel goedkope kcal. Maar of dat nou gezond is...

[ Voor 3% gewijzigd door Ardana op 28-02-2021 23:16 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@Rukapul wauw nice to have en extractie meuk .. wellicht leuk om te combineren met de Opensource app Grocery oid .. petje af wel leuk om die stats zo te zien .. ik weet niet of ik er wat mee kan maar wel tof dat zou ik eigenlijk ook wel eens willen om het zo inzichtelijk te maken ..
jammer dat de computer of klusgereedschap die je tegenwoordig bij de supermarkt haalt ook soms het beeld vertroubeld ..;)
Hahn schreef op zondag 28 februari 2021 @ 22:32:
[...]

Als echt alles in die €1,60 per dag per persoon zit, dan heb je het over maaltijden van misschien 30-40 cent. Ik snap dat je in bulk dingen goedkoop kunt krijgen/maken, maar ik zou niet eens kunnen bedenken wat je als gezonde volledige maaltijd kan maken voor nog geen 50 cent.

Gelukkig is het ook niet zo zwart/wit dat het óf een hele dure maaltijd met dure wijn moet zijn óf maaltijden van enkele tientallen centen :+

[...]

Wat bedoel je hiermee?
1.60 zou meer maaltijden zijn kleding/andere meuk is imho onrealistisch ..ik had het eigenlijk meer over supermarkt boodschappen ..

Als je genoeg "geld" hebt of eten belangrijker vind dan bv naar een concert gaan of bij een voetbal wedstrijd zitten tja ligt er aan wat je belangrijk vind om geld aan uit te geven ..

------------------------ 50 cent koken ..

Je kan "duur" vlees halen, je kan ook vlees wat dicht bij de THT datum zit .. eveneens als groente enzv ..
moet je 800 gram vlees toevoegen of vervang je 50% door afgeprijste groente toe te voegen.
Koop je alles bij de dure supermarkt of fiets je semi-dagelijks wat winkels af ..

Begin je 30min van te voren met een glas water .. en "afgewogen" bord voedsel .. en vries je het restant in?

Eet je elke dag "vers" of ontdooi je soms 1x per 2 weken via de koelkast en eet je "bevoren" overblijfselen..
of gebruik je restanten van maaltijd x voor maaltijd Y als "basis" ..

kan je koken voor 50,- cent .. tja het is te doen .. maar het is meer een mind-set dingetje en skill-set die je niet overnight doet.
Longcat schreef op zondag 28 februari 2021 @ 22:45:
Edit: of al je maaltijden moeten vergelijkbaar zijn met bovenstaande basic pannenkoekenrecept zonder bijzonderheden.
je bent way of base ..
- 1kg bloem
- 10 eieren,
- 5 L melk (per 200gram bloem 1 liter)
- olie (1 theelepel per 300ml oid .) en zout naar smaak

wil je gezond vervang je (patent)bloem door Tarwe bloem en vervang of voeg je toe:
- boekweit(meel)
- haver (lijkt op zaagsel)
- musli (ontbijtgranen zeg maar)
handig is alles met een staafmixer ff fijn te mixen ..

suiker vervangen door rietsuiker / appelstroop (lekker vullend)

Als je pannekoeken "dun" zijn en bv een normaal avond-eten bord zou zijn oid .. dan zit de meeste mens met 2 a 3 pannekoeken vol .. en hoeven ze geen toetje meer .. gezien dat je er dan 100 uit haalt .. kan je erg lang ervan genieten :)

kwa prijs schat ik dat je voor het totaal 3 euro kwijt bent .. doe je beetje verdelen zou je dus een normaal gezin (4 personen) 3x voor een euro kunnen voeden .. en dat is niet alleen een avond maar ook een ochtend/middag ..

extra bonus tip doe wat beslag in een lege ketchup fles oid .. en spuit wat figuurtjes in de pan .. ga los .. je kids zullen enorm blij zijn :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ardana schreef op zondag 28 februari 2021 @ 23:13:
Het kan wel goedkoop, maar dan moet je idd heel erg grijpen naar pasta en rijst etc. Als dat het hoofdcomponent van je avondmaaltijd is, krijg je heel veel goedkope kcal. Maar of dat nou gezond is...
Dit is zeker wel een uitdaging ja .. alhoewel ik denk dat rijst beter is dan pasta ..maar dat is eerder een discussie of je dikker word van rijst of van pasta

Alleen dan wil ik wel aardappelen bij de rijst/pasta voegen .. alhoewel aardappel koken in schil wel wat "machtiger" is .. en wellicht gezonder..

maar ja rijst,pasta,aardappelen zie ik ook meer als "vuller" ..echt veel voedingswaarde hebben ze in mijn optiek niet ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
[...]

Nou ja, ik zit op 'n heel laag kcal-budget, dus ik moet moeite doen om de juiste voedingsstoffen in de juiste hoeveelheden binnen te krijgen zonder direct hoger in kcal te zitten. Zo eet ik meestal maar 2 maaltijden per dag, soms 3.
Brunch/ontbijt: 1/3e liter magere yoghurt (€ 0,25), 3 eetlepels cruesli (€ 0,13). Samen € 0,39.
Lunch: 1 of 2 boterhammen met beleg (? zeg € 0,50?)
Avondeten: mja, nooit echt bij gehouden, ik doe regelmatig luxe met Marley Spoon of HelloFresh (~€ 4-6 per maaltijd), maar een avondmaaltijd mét groenten en eiwit-bronnen loopt al snel op naar € 2,50 of duurder.
Drinken: water en thee (€ 0,05 per dag) (Ander drinken zijn losse kcal).

Maar ik heb dan dit weekend weer voor bijna € 15 aan verse groenten en fruit gehaald, voor 2 personen. En vrijwel alles was nog in de aanbieding ook. Verse groenten en fruit is gewoon duur.

Het kan wel goedkoop
Beetje off-topic, maar als je wat makkelijker aan je voedingsstoffen wil komen, kan je volgens mij het best de cruesli vervangen met fruit. De boterhammen met beleg zijn in principe ook niet geweldig qua 'voedingsstoffen-calorien-verhouding'. Als je zeker wil zijn dat je genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt (en onder je kcal target blijft), zou ik je zeker aanraden om je voeding bij te houden in cronometer.

Ontopic: fruit en groente hoeft niet duur te zijn. Ik koop zoveel mogelijk ingevroren en voordeelverpakkingen, denk aan tuinerwten, broccoli, bloemkool en spruiten. Fruit koop ik o.a. bosbessen, frambozen, aardbeien en bramen. Ingevroren fruit en groenten zijn vaak zelfs voedzamer dan vers.
Iemand anders noemde al bonen. Ik koop die het liefst gedroogd. Iets meer gedoe met weken en zo, maar blik vind ik onhandig (neemt veel ruimte in de prullenbak en je kan dingen niet in blik bewaren). Een kilo gedroogde linzen of kikkererwten kost iets van 2 euro. Daar kun je behoorlijk lang mee doen. Tijdens het weken/koken verdubbeld het gewicht geloof ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 18:20

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Longcat schreef op zondag 28 februari 2021 @ 23:36:
[...]
Beetje off-topic, maar als je wat makkelijker aan je voedingsstoffen wil komen, kan je volgens mij het best de cruesli vervangen met fruit. De boterhammen met beleg zijn in principe ook niet geweldig qua 'voedingsstoffen-calorien-verhouding'. Als je zeker wil zijn dat je genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt (en onder je kcal target blijft), zou ik je zeker aanraden om je voeding bij te houden in cronometer.

Ontopic: fruit en groente hoeft niet duur te zijn. Ik koop zoveel mogelijk ingevroren en voordeelverpakkingen, denk aan tuinerwten, broccoli, bloemkool en spruiten. Fruit koop ik o.a. bosbessen, frambozen, aardbeien en bramen. Ingevroren fruit en groenten zijn vaak zelfs voedzamer dan vers.
Iemand anders noemde al bonen. Ik koop die het liefst gedroogd. Iets meer gedoe met weken en zo, maar blik vind ik onhandig (neemt veel ruimte in de prullenbak en je kan dingen niet in blik bewaren). Een kilo gedroogde linzen of kikkererwten kost iets van 2 euro. Daar kun je behoorlijk lang mee doen. Tijdens het weken/koken verdubbeld het gewicht geloof ik.
Vergeten erbij te zeggen: ik eet 1 a 2 stuks fruit per dag. Ik heb nogal wat issues met eten, dus veel van wat je voorstelt gaat bij mij niet (ja, zit tussen de oren, is al heel vele beter dan het was, maar ik ben er nog lang niet). Fruit in yoghurt vind ik zeer moeilijk. Ingevroren fruit is bij mij een no-go, dat gaat ten koste van de structuur en dan komt het er met dezelfde snelheid uit als dat het er in ging, misschien nog sneller. Samen met de rest van de inhoud van m'n maag. Idem voor veel groenten: zodra het een beetje papperig wordt, krijg ik het niet weg. Bonen eet ik zelden, en eigenlijk alleen kidney-bonen. Die ben ik nog niet gedroogd tegen gekomen. Daarnaast is mijn leven pas sinds een paar maanden weer enigszins wat rustiger geworden, daarvoor was het jaren aan 1 stuk verhuizen en inwonen etc. etc. Dan krijg je ook geen structuur in je week, je koken of je budget.
Ik heb Marley Spoon / HelloFresh genomen om afwisseling te krijgen, te leren koken zonder pakjes van Knorr Wereldgerechten enzo, en mezelf te dwingen om wat regelmatiger te koken. Ik kan het me veroorloven en het dient z'n doel.
Maar ik heb dus nog geen enkel gevoel voor boodschappen of wat goedkoop of duur is eigenlijk (qua boodscappen). Best grappig als budgetbeheerder :P

Mijn vriend (met wie ik enkel in de weekenden samen woon, ene weekend bij mij, andere weekend bij hem en z'n ouders, waar hij woont) heeft dan weer een extreem hoog kcal verbruik. Je ziet dan ook het verschil tussen wat ik uitgeef door de week, en wat als we samen zijn.

Dit zijn mijn uitgaven van deze maand geweest, ik heb wel meer úit m'n vriezer en voorraad gehaald dan er in gestopt, plus dat dit natuurlijk een korte maand was.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZQ6TbfVc0QCcCeZMv8MfeQ9Nung=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HITqVBPXzWBUUbld4YsZXWqz.jpg?f=user_large

Hier zit HelloFresh/Marley Spoon dus nog niet bij in, dat is ongeveer € 30-45 per 2 weken.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
[...]

Dit gedeelte van je post gemist. Dat is inderdaad ook het punt dat ik eerder maakte. Je kan erg goedkoop aan de nodige kcal komen, maar je zal ontzettend scheef zitten op o.a. koolhydraten (heel hoog, leidt tot insulineresistentie en overgewicht), vezels (te laag, slecht voor microbioom), omega 3-6 ratio (te weinig omega 3, te veel omega 6 en vitaminen en mineralen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Ardana schreef op zondag 28 februari 2021 @ 23:49:
[...]

Vergeten erbij te zeggen: ik eet 1 a 2 stuks fruit per dag. Ik heb nogal wat issues met eten, dus veel van wat je voorstelt gaat bij mij niet (ja, zit tussen de oren, is al heel vele beter dan het was, maar ik ben er nog lang niet). Fruit in yoghurt vind ik zeer moeilijk. Ingevroren fruit is bij mij een no-go, dat gaat ten koste van de structuur en dan komt het er met dezelfde snelheid uit als dat het er in ging, misschien nog sneller. Samen met de rest van de inhoud van m'n maag. Idem voor veel groenten: zodra het een beetje papperig wordt, krijg ik het niet weg.
Bij fruit wordt de structuur inderdaad wel wat minder. Bosbessen as-is snacken is met verse bosbessen een stuk lekkerder.
In de yoghurt merk je er niets van en bosbessen doe ik bijv. bevroren in de blender met melk. Resultaat is een heerlijke milkshake die je met verse bosbessen niet kan maken (of je moet ze invriezen... :+ ).
De groenten die ik ingevroren koop zijn totaal niet papperig. Ze worden voor zover ik weet niet voorgekookt. Dat papperige heb je met groenten in blik.
Bonen eet ik zelden, en eigenlijk alleen kidney-bonen. Die ben ik nog niet gedroogd tegen gekomen.
Ben ik (bij AH) zeker weten tegengekomen. Naast de groenten in blik, tussen de andere gedroogde bonen ed. Zowel bio als niet-bio (valle del sole of zoiets).

Grappig wat je zegt over de pakjes/zakjes. Ik kook er zelf nooit mee, maar ik begrijp dat het voor sommige mensen moeilijk is om ‘zelfstandig’ een gerecht in elkaar te flansen. Niet voor niets is een heel gangpad gewijd aan Knorr zooi.

[ Voor 12% gewijzigd door Longcat op 01-03-2021 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 10:56

Wailing_Banshee

You're Next

Back on topic...

In 2019 gaven we gemiddeld zo'n 60 euro per week uit aan boodschappen (dat is voedsel, maar ook persoonlijke hygiene en schoonmaakmiddelen). In 2020 was dat eerder 80 euro. En we zijn echt niet meer gaan kopen.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-08 09:26
Wij hebben voor een huishouden van twee personen een budget van 350 euro per maand, hier houden we in het algemeen een deel van over. Wat we dan inzitten om extra's te doen boven ons standaard budgetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 08:08
wij (man, zwangere vrouw, 3 kinderen (2,4,9) en 1 kat) spenderen ongeveer 175 per week aan boodschappen. We laten 1x per week voor ca 3 a 4 dagen bezorgen door Jumbo (kost meestal 75-100 en 1x per week ga ik naar de Lidl.

de jongste zit nog volop in de luiers (Kruidvat/Lidl) en de middelste alleen 's nachts,
kattenvoer en kattenbakvulling halen we eens per 3 maanden bij zooplus

ontbijt/lunch doordeweeks is afwisselend havermout + fruit, yoghurt met muesli & fruit of een broodmaaltijd (meestal 12 snedes)
mijn vrouw eet meestal een 2e ontbijt/lunch ergens tussendoor

in het weekend doen we wat luxer met broodjes/pannekoeken of hamburgers tussen de middag

verder tussendoor fruit, nootjes, soms een rijstwafel of 2 met plakje kaas

Onze avondmaaltijden bestaan doorgaans uit
1,25 kg groente
ca 300-400gr rijst/pasta of 750gr aardappelen (bij stampotten) of 2 blikken bruine bonen
300-400gr vlees (meestal spekjes, gehakt of kipdij filet), ca 2 dagen per week zonder vlees
kruiden/passata/kaas

In een week eten we meestal 1x patat (met groenten als spinazie of sperziebonen), 1x pasta, 1x nasi, 2x stamppot (in de zomermaanden doorgaans 1x), 1x soep (pompoen, bruine bonen, snert oid), mexicaanse schotel, en keer een wat meer bewerkelijk gerecht als risotto, roti, boboti (zonder pakje), moussaka (zonder pakje)

meestal gebruiken we losse kruiden in maaltijden (zoals nasi, pasta, roti, mexicaanse schotel), soms gebruiken we pakjes/zakjes als we wat anders willen en er niet te veel over na willen denken.

Misschien dat we 1 a 2 x per maand iets laten bezorgen (of anders uit eten gaan of onderweg eten).

Qua luxe producten. sixpack speciaalbier (al dan niet alcoholvrij) per week, 2 blikjes frisdrank per week
We doen verder bijna een maand met zo'n uitdeelzak chips

[ Voor 5% gewijzigd door Metaalhoofd op 01-03-2021 11:25 ]

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Metaalhoofd schreef op maandag 1 maart 2021 @ 10:56:
wij (man, zwangere vrouw, 3 kinderen (2,4,9) en 1 kat) spenderen ongeveer 175 per week aan boodschappen. We laten 1x per week voor ca 3 a 4 dagen bezorgen door Jumbo (kost meestal 75-100 en 1x per week ga ik naar de Lidl.

de jongste zit nog volop in de luiers (Kruidvat/Lidl) en de middelste alleen 's nachts,
kattenvoer en kattenbakvulling halen we eens per 3 maanden bij zooplus

ontbijt/lunch doordeweeks is afwisselend havermout + fruit, yoghurt met muesli & fruit of een broodmaaltijd (meestal 12 snedes)
mijn vrouw eet meestal een 2e ontbijt/lunch ergens tussendoor

in het weekend doen we wat luxer met broodjes/pannekoeken of hamburgers tussen de middag

verder tussendoor fruit, nootjes, soms een rijstwafel of 2 met plakje kaas

Onze avondmaaltijden bestaan doorgaans uit
1,25 kg groente
ca 300-400gr rijst/pasta of 750gr aardappelen (bij stampotten) of 2 blikken bruine bonen
300-400gr vlees (meestal spekjes, gehakt of kipdij filet), ca 2 dagen per week zonder vlees
kruiden/passata/kaas

In een week eten we meestal 1x patat (met groenten als spinazie of sperziebonen), 1x pasta, 1x nasi, 2x stamppot (in de zomermaanden doorgaans 1x), 1x soep (pompoen, bruine bonen, snert oid), mexicaanse schotel, en keer een wat meer bewerkelijk gerecht als risotto, roti, boboti (zonder pakje), moussaka (zonder pakje)

meestal gebruiken we losse kruiden in maaltijden (zoals nasi, pasta, roti, mexicaanse schotel), soms gebruiken we pakjes/zakjes als we wat anders willen en er niet te veel over na willen denken.

Misschien dat we 1 a 2 x per maand iets laten bezorgen (of anders uit eten gaan of onderweg eten).

Qua luxe producten. sixpack speciaalbier (al dan niet alcoholvrij) per week, 2 blikjes frisdrank per week
We doen verder bijna een maand met zo'n uitdeelzak chips
ik snap je post niet erg ... afgezien dat je 5x 35,- = 175,- uitgeeft .. voor 1 persoon extra ..

(ik heb 5 katten maar die tel ik niet mee)

Tja vanalles

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Metaalhoofd
vso schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:02:
[...]
<knip>Quote aangepast.
ik snap je post niet erg ... afgezien dat je 5x 35,- = 175,- uitgeeft .. voor 1 persoon extra ..

(ik heb 5 katten maar die tel ik niet mee)
Ik verwacht niks. Dit topic gaat toch over wat men uitgeeft aan maandelijkse boodschappen en dat heb ik nu gedaan. Mijn post was niet een reactie op iemand, maar meer op de algemene TS (wat naar mijn idee toch het doel van dit hele topic is: Wat geven Tweakers uit aan maandelijkse boodschappen).
Kennelijk voel jij je aangesproken dat wij met 1 persoon extra desondanks 5x zoveel uitgeven per week dan jij (met je achterlijk lage 35/wk voor een gezin), maar het blijkt daaruit ook weer dat jij een andere definitie van boodschappen hanteert dan wij, omdat je dus huisdieren niet meetelt voor je boodschappenbudget en wellicht andere zaken ook niet (drogisterij artikelen, luxe producten (drank/snacks) etc)

Het is aan anderen om hun uitgaven patroon met die van ons te vergelijken. Misschien dat de een het belachelijk veel vind, de ander weinig en de ander gemiddeld.
Dit is niet jouw topic, ook al heb je misschien de neiging om overal op te moeten reageren

[ Voor 31% gewijzigd door Ardana op 01-03-2021 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Metaalhoofd schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:29:
[...]

Ik verwacht niks. Dit topic gaat toch over wat men uitgeeft aan maandelijkse boodschappen en dat heb ik nu gedaan. Mijn post was niet een reactie op iemand, maar meer op de algemene TS
Ook beschouw ik huisdieren als onderdeel vd boodschappen, jij misschien niet, maar anderen weer wel (aangezien anderen het wel weer specifiek noemen)

Het is aan anderen om hun uitgaven patroon met die van ons te vergelijken. Misschien dat de een het belachelijk veel vind, de ander weinig en de ander gemiddeld.
dat is toch de reden om dingen te posten .. juist om beetje te kunnen vergelijk (appels met appels oid)

De reden dat ik het er (nu) niet bij tel is omdat we per kwartaal bestellen en we kiezen bewust voor wat betere kwaliteit .. maar ja je kan het zo duur/goedkoop maken als je zelf wilt

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
vso schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:45:
[...]

dat is toch de reden om dingen te posten .. juist om beetje te kunnen vergelijk (appels met appels oid)
dus waarom zo'n negatief overkomende reactie als 'en dus ...nu verwacht je een klopje op je schouder van "goed gedaan" of "meh" .. of uitgesproken negatieve reacties oid ?'

Had ik dan maar geen inzage moeten geven in onze boodschapuitgaven? Moeten andere Tweakers dan ook maar gaan inzage geven in hun boodschapuitgaven in een topic als deze wat speciaal daarvoor bestemd is.
Sorry, maar je opmerking kwam bot over alsof ik mijn boodschappen-uitgaven deelde in een topic over hypotheken oid.

wij bestellen kattenvoer ook per kwartaal (en betere kwaliteit), maar ik blijf het wel een belangrijk onderdeel vinden van boodschappen.

Te veel mensen nemen een huisdier zonder te realiseren hoeveel kosten die met zich mee brengen, net zoals een baby een andere invloed heeft op boodschappen uitgaven dan een tiener oid.

[ Voor 19% gewijzigd door Metaalhoofd op 01-03-2021 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:32

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ah, toevallig dat dit topic naar boven komt.
Dit weekend toevallig de ABN grip app gedownload. En aardig geschrokken van vooral de boodschappen na het indexeren.

Inclusief horeca (afhaal/bezorgen) een dikke 20k over de afgelopen 12 maanden. Met z'n tweeën :X

Waren al gestopt met 2x in de week bestellen. Deden dat uit sympathie vooral bij de lokale restaurants. Maar dat liep aardig uit de klauwen dus terug naar 1x. Maar voor boodschappen blijft er dan nog 14,5k over op 12 maanden... Oepsie... :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 21:36

Garyu

WW

[...]

De reden dat ik het er (nu) niet bij tel is omdat we per kwartaal bestellen en we kiezen bewust voor wat betere kwaliteit .. maar ja je kan het zo duur/goedkoop maken als je zelf wilt
Het gaat er in dit topic toch helemaal niet om een soort van race-to-the-bottom te maken en te kijken wie er hier het goedkoopste een maaltijd kan creeren?

Het gaat er juist om dat die verschillen zichtbaar worden en ook waar die verschillen dan in zitten.
Ik moet er niet aan denken om voor 30-40 euro/week te moeten leven. Maar het hoeft waarschijnlijk ook geen 200 euro/week te zijn. Juist die verscheidenheid is toch interessant? Ik snap de toon die je hier aanmeet dan ook niet.

On topic:
Wij geven waarschijnlijk gemiddeld genomen aardig wat uit, en zal wel in de buurt komen van de 150€-180€/week.

Gezin met drie kinderen. Vanwege lockdown wordt er veel thuis gewerkt.

We letten er hier op dat bijvoorbeeld dierlijk eten van bio-kwaliteit is. Dat proef je soms wel, soms niet, maar het is een stukje dierenwelzijn dat meespeelt. Je ziet het wel terug in de prijs. Een pak eieren van 10 stuks zit je dan al snel aan de €3,70- €4,- of zo. Vlees wordt er helemaal niet gegeten, dus lekker goedkoop. Vleesvervangers zijn vaak echter weer veel duurder dan vlees.

Qua dieet wordt er momenteel nogal op een reductie van koolhydraten gelet, dus weinig rijst/pasta/brood/aardappelen. Dat, gecombineerd met geen vlees, betekent dus heeeeeeeeel veeeeeeel groente en fruit. En elke dag stevige groente-soep. Groente is letterlijk bijna niet aan te slepen ;). Om dan toch veel variatie te hebben, komt er van alles binnen. Afgelopen dagen bijvoorbeeld gevulde pompoen gegeten, chili sin carne, japanse wokgroente, curry, en gisteren als afwisseling toch maar zelf pizza gebakken. En dan vooraf witte-kool-soep, wortelensoep, tomatensoep, courgettesoep, erwtensoep.

Meestal probeer ik wel voor 2 dagen vooruit te koken, maar dan is aan het eind van de maaltijd alles al weer op :D.

Uiteindelijk toch wel 3-4 keer per week naar de supermarkt om "nog even dit" of "nog even dat" te halen. Aangezien we hier drie verschillende supermarkten op loopafstand hebben, kunnen we het redelijk uitzoeken wat er waar in de aanbieding/goedkoop is.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

MikeyMan schreef op maandag 1 maart 2021 @ 14:02:
Dit weekend toevallig de ABN grip app gedownload. En aardig geschrokken van vooral de boodschappen na het indexeren.

Inclusief horeca (afhaal/bezorgen) een dikke 20k over de afgelopen 12 maanden. Met z'n tweeën :X

Waren al gestopt met 2x in de week bestellen. Deden dat uit sympathie vooral bij de lokale restaurants. Maar dat liep aardig uit de klauwen dus terug naar 1x. Maar voor boodschappen blijft er dan nog 14,5k over op 12 maanden... Oepsie... :X
Grip is wel een mooie app inderdaad.
14,5K op 12 maanden is behoorlijk, maar goed, 2x per week bestellen is dan ook aardig luxe (in mijn beleving). En het maakt nogal uit of je dan een wokgerecht voor <10 euro besteld, of dat je een luxe drie-gangen menu laat bezorgen van >40 euro p.p.

Ik zit nu (zonder echt de randjes eraf te schrapen) op rond de 200 euro per week aan boodschappen (dus wel drogisterij/slijterij/kaasboer etc meegerekend).

Het kan minder, en soms denk ik bij het avondeten wel eens "goh, dit had ook zonder deze 2 extra ingrediënten gekunt", maar echt grote uitschieters hebben we er wel uitgehaald. En zoals hieronder: biologisch is duurder, maar als je het kunt betalen, why not.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsven
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-09 08:07
Wij (2 volwassenen en een kat) spenderen tussen de 250 en 300 per maand.
Het grootste deel van de boodschappen doen we bij Lidl, de rest bij Jumbo.
Het helpt ook om af en toe eens een too good to go box te halen voor een paar euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jeroenneman schreef op maandag 1 maart 2021 @ 14:12:
[...]

Grip is wel een mooie app inderdaad.
14,5K op 12 maanden is behoorlijk, maar goed, 2x per week bestellen is dan ook aardig luxe (in mijn beleving). En het maakt nogal uit of je dan een wokgerecht voor <10 euro besteld, of dat je een luxe drie-gangen menu laat bezorgen van >40 euro p.p.

Ik zit nu (zonder echt de randjes eraf te schrapen) op rond de 200 euro per week aan boodschappen (dus wel drogisterij/slijterij/kaasboer etc meegerekend).

Het kan minder, en soms denk ik bij het avondeten wel eens "goh, dit had ook zonder deze 2 extra ingrediënten gekunt", maar echt grote uitschieters hebben we er wel uitgehaald. En zoals hieronder: biologisch is duurder, maar als je het kunt betalen, why not.
Ja we bestellen bewust wat meer bij de horeca om ze een beetje te steunen. En dan dus vooral bij de goede restaurants die zijn begonnen met bezorging en niet bij de pizzeria-keten.

Maar goed, dat valt dus nog buiten die 14,5k.

Bestellen al sinds vorig jaar alle boodschappen bij ah, IPV dat we naar de Lidl en ah gaan zoals vroeger. 1x in de week slager, bakker en noten bar komt er nog bovenop. En vooral biologisch waar dat kan. Speciaalbier en dure wijnen valt ook nog op te bezuinigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Hier 2 personen geven €200,- per maand uit, Aldi, Lidl en Boni.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 13:39

avotar

P0werd by Black Coffee

[...]

Vergelijken. Niet oordelen.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

<knip> Te onsamenhangend, en te ver off-topic.

[ Voor 97% gewijzigd door Ardana op 01-03-2021 16:28 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Een kleine twee jaar verder, dus tijd voor een kickje van deze post

Onze gezinssamenstelling:
Volwassenen: 2
Kinderen: 3 (7 jaar, 5 jaar en 3 jaar)
Huisdieren: 2 hamsters
Eetpatroon: Normaal
Frequentie boodschappen: dagelijks
Gemiddelde uitgave / maand: +/- 650 - 700 euro (incl. luiers)

Ten opzichte van twee jaar geleden, wel wat kleine aanpassingen doorgevoerd.
Zo hebben we een nieuwe vriezer gekocht (262 liter) en bewuster gaan invriezen. Voorheen stond de (kleinere) vriezer op een niet logische plek (in de berging in de tuin), waardoor we die te weinig gebruikte. Nu staat ie in de bijkeuken en is het makkelijker om 's morgens (of 's avonds voor de volgende dag) wat uit de vriezer te pakken.
Gevolg is automatisch dat we nu wat vaker "grootverpakkingen" kopen en die in kleinere porties invriezen. Tot op heden, hebben we nog niks hoeven weg te gooien.

Verder halen we nog wel het gros van onze boodschappen bij dezelfde Zaanse grootgrutter als voorheen. Het zit te veel in ons systeem om daar vanaf te wijken. Plus, we weten welke producten we daar lekker vinden! En waarom switchen als je nu iets goeds hebt.... Wel halen we daarnaast ook veel vers producten op de markt op zaterdag. En naast de markt zit een Plus, dus daar halen we af en toe ook nog wel het een en ander als blijkt dat we toch nog iets missen.

Zouden we minder uit kunnen geven, jawel. Maar we houden aan de andere kant ook wel van de luxe producten die we zonder probleem kunnen halen en daar lekker van genieten! En om eerlijk te zijn, ik vind het persoonlijk niet de moeite waard om voor 50 tot 100 euro / maand minder m'n vaste patroon te moeten doorbreken. Gemak dient de mens

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

<knip> Quote en reactie verwijderd.

[ Voor 94% gewijzigd door Ardana op 01-03-2021 16:29 ]

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

MikeyMan schreef op maandag 1 maart 2021 @ 14:51:
[...]

Ja we bestellen bewust wat meer bij de horeca om ze een beetje te steunen. En dan dus vooral bij de goede restaurants die zijn begonnen met bezorging en niet bij de pizzeria-keten.

Maar goed, dat valt dus nog buiten die 14,5k.

Bestellen al sinds vorig jaar alle boodschappen bij ah, IPV dat we naar de Lidl en ah gaan zoals vroeger. 1x in de week slager, bakker en noten bar komt er nog bovenop. En vooral biologisch waar dat kan. Speciaalbier en dure wijnen valt ook nog op te bezuinigen.
True, kan ik me wel wat bij voorstellen. Ik wil niet weten wat wij nu "onnodig" uitgeven aan nootjes, gezonde snacks met hummusdip, of kaasplankjes. Erg lekker zo twee keer in de week, maar toch stiekem een uitgave die vaak terugkeert en optelt in een jaar.

En vaak teveel maken qua avondeten, met de gedachte dat je dan een lekker lunch hebt, ipv invriezen en zo twee dagen kunnen doen met één pak pasta, pastasaus en groenten. Het is dan niet vervangend, maar gewoon aanvullend. Maar ach, ben ook weer blij met m'n bakje curry als lunch, ipv een boterham (of een duur broodje op kantoor).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

vso schreef op zondag 28 februari 2021 @ 23:27:

Als je pannekoeken "dun" zijn en bv een normaal avond-eten bord zou zijn oid .. dan zit de meeste mens met 2 a 3 pannekoeken vol .. en hoeven ze geen toetje meer .. gezien dat je er dan 100 uit haalt .. kan je erg lang ervan genieten :)
Ik zat vorige week met 3 drie jarige en een 5 jarige pannenkoeken te eten. Gemiddeld aten die meer dan het dubbele aantal waarvan volgens jou de meeste mensen vol zouden zitten :X

OT.

gezin met 3, 4de op komst

2018 Gemiddeld per maand 583,- (geboorte eerste)
2019 Gemiddeld per maand 532,-
2020 Gemiddeld per maand 670,- (corona jaar)

Het gemiddelde is van alle kosten die in dat jaar uitgegeven zijn bij de supermarkten, drogisterijen, slijterijen en kruideniers etc. Excl buiten de deur eten en lunch op kantoor.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat

:|

Wauw. Ik ben erg benieuwd hoe het boodschappenmandje er uit ziet en bij wat voor restaurants je bestelt om op dergelijke bedragen uit te komen.
Niet voor kritiek, maar voor lering en vermaak

[ Voor 3% gewijzigd door Longcat op 01-03-2021 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
nielsven schreef op maandag 1 maart 2021 @ 14:17:
Wij (2 volwassenen en een kat) spenderen tussen de 250 en 300 per maand.
Het grootste deel van de boodschappen doen we bij Lidl, de rest bij Jumbo.
Het helpt ook om af en toe eens een too good to go box te halen voor een paar euro.
Ik was ook fan van Too Good To Go toen ik meer focuste op het drukken van de kosten, al eens eerder over gepost in dit topic. Het leuke is dat je 'gedwongen' wordt om creatief te zijn met je recepten. Van random dingen een maaltijd maken. Minder leuk (voor mij) dat er vaak gebak, sap, koek en andere rommel tussen zat. En als er vlees in zit is het uit de categorie kiloknaller.
Er zijn op TGTG vooral veel bakkers te vinden, maar ik eet vrijwel geen brood. Jammer genoeg weinig/geen bio slagers en groenteboeren. Keuze voor een type box (bijv. groentebox, vleesbox, etc.) zou leuk zijn. Misschien komt dat nog wel.
Edit: bij de Lidl een groente & fruit box voor 3 euro (met 9 euro aan waarde). Misschien maar eens proberen. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Longcat op 01-03-2021 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn

€14.500 per jaar komt neer op €20 per persoon per dag aan boodschappen :o Zitten daar een paar dure zaken tussen die de kosten opdrijven, zoals vaak een dure fles wijn of elke week wagyu beef, of neem je sowieso van alles de beste kwaliteit, oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Longcat @Hahn

Tsjah, zoals ik zei. Alles biologisch waar mogelijk. Liever ecologisch verantwoord en lekker dan goedkoop zeg maat. En slager/bakker/notenbar tikken ook hard aan. Evenals een voorliefde voor onbekend speciaalbier en riojas.

2x in de week gemiddeld 100 euro afhaal bestellen gaat ook wat hard. Met uitschieters naar 250 inclusief wijnarrangement.

Als de horeca hier op de fles gaat is het niet onze schuld zeg maar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

MikeyMan schreef op maandag 1 maart 2021 @ 20:20:
@Longcat @Hahn

Tsjah, zoals ik zei. Alles biologisch waar mogelijk. Liever ecologisch verantwoord en lekker dan goedkoop zeg maat. En slager/bakker/notenbar tikken ook hard aan. Evenals een voorliefde voor onbekend speciaalbier en riojas.

2x in de week gemiddeld 100 euro afhaal bestellen gaat ook wat hard. Met uitschieters naar 250 inclusief wijnarrangement.

Je zegt zelf dat 14.500,- bestaat uit boodschappen (excl. restaurants). Dat is ruim 550 euro per maand meer dan onze boodschappen (als vergelijk voor mezelf ;)). Een goede wijn kost in Nederland ~15 euro per fles, stel je hebt 2 wijntjes per week is 135 euro per maand aan wijn. Vlees bij de slager zal 100 euro per maand duurder zijn dan dezelfde hoeveelheid bij de AH. Nog steeds een gat van 300 euro :P.
Het is niet dat ik je niet geloof, maar op basis van onze boodschappen vind ik het een groot bedrag ;).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Sport_Life Een goede fles wijn kan wellicht voor 15 euro, maar ook heel makkelijk voor 50-100 euro of nog veel meer. Brood bij de bakker kan vast ook wel 5 euro of meer per brood kosten ipv 1 euro bij de AH. Luxe notenmix 40-50 euro per kilo bij de notenboer, etc.
Wellicht eet hij net zo vaak biologische tournedos en ossenhaas als anderen gehaktballen en hamburgers. Moet zeggen dat ik ontzettend benieuwd ben naar dat soort details. :D
Ik heb bijvoorbeeld pas nog 8 flessen wijn gekocht voor gemiddeld ~15 euro per fles (goedkoopste ~8 euro en duurste ~22). Daarbij zoek ik in een aantal prijsklasses op de best beoordeelde wijnen op Vivino. Ik filter op max. 30 euro, maar ik denk dat MikeyMan dat instelt als minimum. :9

[ Voor 85% gewijzigd door Longcat op 01-03-2021 22:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-08 15:32
Ik als alleenstaande 24 jarige man met een lengte van 195cm en forse bouw geef per week 50 euro of minder uit aan mijn boodschappen inclusief uitgaven rondom voedingssupplementen, drogisterij gerelateerde aankopen en persoonlijke hygiëne(muv. grotere eenmalige uitgaven).

Ik eet en drink wel veel, maar alleen wat mijn lichaam nodig heeft.(vandaar de vermelding leeftijd & formaat)
Ik koop, eet of drink vrijwel geen dingen waar ik geen behoefte aan heb of wat in mijn ogen onnodig is(snacks, snoep, chocolade, ijs, frisdrank etc) en daarnaast drink ik eigenlijk de hele dag water(en een paar bakken koffie ;) )

Dingen als eten bestellen gebeurt sporadisch, maar alleen wanneer ik mensen over de vloer heb.
Maar dat is al een tijdje niet meer aan de orde dus dat laat ik dan ook achter wege.

Dit was tot een kleine 2 jaar geleden wel heel anders, toen was dat bedrag meer dan het dubbele, en dat was ook te merken in mijn totale lichaamsgewicht + vetpercentage en natuurlijk ook in de portemonnee :p

Dus al met al geef ik op jaarbasis in ieder geval 2500 euro aan boodschappen uit.

[ Voor 9% gewijzigd door w4v3g0d op 01-03-2021 21:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sport_Life schreef op maandag 1 maart 2021 @ 21:05:
[...]

Je zegt zelf dat 14.500,- bestaat uit boodschappen (excl. restaurants). Dat is ruim 550 euro per maand meer dan onze boodschappen (als vergelijk voor mezelf ;)). Een goede wijn kost in Nederland ~15 euro per fles, stel je hebt 2 wijntjes per week is 135 euro per maand aan wijn. Vlees bij de slager zal 100 euro per maand duurder zijn dan dezelfde hoeveelheid bij de AH. Nog steeds een gat van 300 euro :P.
Het is niet dat ik je niet geloof, maar op basis van onze boodschappen vind ik het een groot bedrag ;).
Ik vind het ook een ridicuul bedrag, maar veel anders kan ik er terugkijkend niet van maken... Nu wel ff zorgen dat er het drastisch inperken. Een goede supermarkt wijn kost zomaar 10 euro. Twee in de week maakt 20.
Vijftien goede biertjes van 3 euro per stuk al 45.

Heeft weinig met geloven te maken, maar vooral voor mij ook een eye opener dat het wel een beetje minder mag ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Longcat
MikeyMan schreef op maandag 1 maart 2021 @ 22:10:
[...]

Ik vind het ook een ridicuul bedrag, maar veel anders kan ik er terugkijkend niet van maken... Nu wel ff zorgen dat er het drastisch inperken. Een goede supermarkt wijn kost zomaar 10 euro. Twee in de week maakt 20.

Heeft weinig met geloven te maken, maar vooral voor mij ook een eye opener dat het wel een beetje minder mag ;)
Ach, hoge uitgaven hoeven niet erg te zijn. Als je meer dan 3 euro aan plezier uit een speciaalbiertje haalt, dan is dat in principe gewoon een goede keuze.
Het lastige is dat een mens heel snel gewend raakt. Als je eerst gewend bent pils te drinken en je maakt een upgrade naar speciaalbier, dan ben je de eerste paar maanden intens aan het genieten. Daarna vind je pils niks aan en snap je niet dat je vroeger pils dronk. Nog wat later zit je standaard aan de Westvleteren... :D
De 'truc' is denk ik om te 'genieten met mate', dan blijven de speciaalbiertjes speciaal. Ik ben benieuwd of het je lukt om je uitgaven omlaag te brengen. Het zal in ieder geval al helpen dat je bewuster bezig bent door je uitgaven inzichtelijk te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:31

Fiber

Beaches are for storming.

[...]

Tja, als je het je kan veroorloven, dan zie ik het probleem niet...

Voor mij helaas niet weggelegd momenteel, want ik verdien niet veel en moet dus zuinig leven. Als de goede slagers, viswinkels, wijnboeren, notenbars, restaurants, etc. het van mij moesten hebben, dan waren ze al lang failliet. Maar gelukkig hoeft niet iedereen zo te leven en ik gun iedereen het beste. Afhankelijk van je inkomen, prioriteiten, tijd die je er in wil steken, smaak, creativiteit, etc.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Moest even controleren, maar dat is inderdaad een behoorlijk bedrag!

Ik houd het nu sinds 2018 bij en zijn max 5000 euro per jaar kwijt (exclusief uit eten, dat is een ander potje van zo;n 600 euro en in 2020 maar 150 euro :p)
[...]

Ja, het scheelt waarschijnlijk wel dat wij geen alcohol in huis hebben :p

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Longcat schreef op maandag 1 maart 2021 @ 22:16:
[...]

Ach, hoge uitgaven hoeven niet erg te zijn. Als je meer dan 3 euro aan plezier uit een speciaalbiertje haalt, dan is dat in principe gewoon een goede keuze.
Het lastige is dat een mens heel snel gewend raakt. Als je eerst gewend bent pils te drinken en je maakt een upgrade naar speciaalbier, dan ben je de eerste paar maanden intens aan het genieten. Daarna vind je pils niks aan en snap je niet dat je vroeger pils dronk. Nog wat later zit je standaard aan de Westvleteren... :D
De 'truc' is denk ik om te 'genieten met mate', dan blijven de speciaalbiertjes speciaal. Ik ben benieuwd of het je lukt om je uitgaven omlaag te brengen. Het zal in ieder geval al helpen dat je bewuster bezig bent door je uitgaven inzichtelijk te maken.
True story. De zoektocht naar iets onbekends helpt ook niet. Laten we het maar op een soort verkapte coronasteun houden.

Moet zeker lukken om de uitgaven omlaag te brengen. Al was het maar 20%.

Hoeft echt niet enorm omlaag, we genieten ervan en is ook een beetje vervanging voor andere activiteiten geworden in 2020.
Kan helaas in die app niet verder terug dan 12 maanden, maar ik sluit niet uit dat we de jaren ervoor een fors stuk minder uitgaven. Maar ja, wat je zegt; ook dat is gewenning.

@Fiber kunnen het ons best veroorloven, maar tegelijkertijd had ik achteraf liever wat andere keuzes gemaakt. 5k extra spaargeld ofzo ;)

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 02-03-2021 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Laatst online: 11-09 10:15
Met z'n tweeën geven we circa € 400 per maand uit aan boodschappen. Bestaat uit de supermarkt en de markt. In het weekend hebben we dan altijd wel allerlei versnaperingen. Afhalen als vervanger van uiteten doen we heel weinig. Ik vind dat echt geen reet aan namelijk. Lafjes warm eten in die piepschuimen bakjes.... Ga ik liever zelf wat kokkerellen. Normaliter geven we denk ik ook nog wel € 150 per maand uit eten/drinken buiten de deur. Volgens mij best nog wel netjes :)

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Laatst online: 11:42
Met twee man + een hond zitten wij op 600 euro op de boodschappenrekening. Hond eet een zak brokken per maand ongeveer op, dat is al 60 euro. Komt er af en toe nog wat kauwspullen, ontvlooi/ontworm medicatie bij, laten we zeggen dat de hond in totaal 100 euro per maand kost.

Blijft dus 500 euro over wat we soms halen en soms net niet. Qua eten bestellen we Picnic en halen we soms wat los spul (wat niet leverbaar/verkrijgbaar/vergeten is) bij de AH. Van die 500 euro zit een klein deel cosmetica bij. Uiteten (of thuis laten bezorgen) betalen we meestal van onze eigen rekening. Mijn vriendin houdt van vis en als we iets dierlijks eten, dan mag er wat haar betreft liever een ster meer dan minder op van beter leven. Niet heel goedkoop, maar ook geen niveau @MikeyMan. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
Evenals een voorliefde voor onbekend speciaalbier en riojas.
Herkenbaar. Ik mag graag onbekende bieren kopen. Gek op IPA's en dan vooral de Amerikaanse / New England style. Je betaalt er gauw € 10 per stuk voor (vaak wel 440ml blik). Dus komt regelmatig voor dat ik een doosje laat aanrukken via bijvoorbeeld Mr. Hop of craftboxs voor € 150.... Echt een pak duurder dan wijn :P Ook wel een stuk lekkerder als je het mij vraagt.

Die € 400 aan boodschappen is dan wel weer exclusief m'n alcoholgebruik. Drink ook nog wel eens wat whisky.... :9

[ Voor 9% gewijzigd door Hulleman op 02-03-2021 10:18 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
@Longcat @Hahn

:D Damn, ik haal hier ook wekelijks bij de horeca af. Ik gaf het voor Corona toch al uit dmv dagelijks een broodje of lunch ergens te halen in hartje Amsterdam, hierdoor gaf ik maandelijks 300+/- uit aan lunch. Maar hoger dan 70 euro voor 2 volwassenen en een kind is het nooit geworden. Meestal bestel ik ook enkel een hoofdgerecht tenzij er iets te vieren is of als we met zijn tweeën zijn en er een gezellig avondje van maken, ik ga niet aan een wijnarrangement doen tenzij er iets te vieren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-09 01:30
Wailing_Banshee schreef op maandag 1 maart 2021 @ 07:39:
Back on topic...

In 2019 gaven we gemiddeld zo'n 60 euro per week uit aan boodschappen (dat is voedsel, maar ook persoonlijke hygiene en schoonmaakmiddelen). In 2020 was dat eerder 80 euro. En we zijn echt niet meer gaan kopen.
Niet meer buiten de deur gegeten/ lunchen op kantoor enz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 22:07

xAn52

Whatever...

Saai 220/week, inc. 1+1, 50%, 35%, Stapelkortingen, bonusaanbiedingen, superhelden, route 99 enzovoorts. Inc. bier (Budweiser, geen statiegeld en draaidop 10'tje in de bonus) en wijn (Rioja's per doos, vaak in de 1+1). 2 volwassenen en 2 pubers. Alles AH.nl. 10'tje in de week aan extra's voor de lunch buitenshuis. Geen bio, anders dan in de aanbieding, geen pakjes en zakjes maar alles zelf snijden en bekruiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ps3gamer91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:40
Ik ben alleenstaand. Ik geef gemiddeld rond de €7,- per dag (€210,- á €225,- per maand) uit. Koop voornamelijk bij de AH en Jumbo en geregeld een A-merk. De grootste kostenposten zijn voor mij vers fruit uit zo'n plastic bakje (blauwe bessen, aardbeien enz.) en biologisch vlees af en toe. Ik kan eigenlijk veel goedkoper boodschappen halen door meer naar de Lidl/Aldi te gaan, besparen op vers fruit en bepaalde goederen in bulk kopen zoals rijst.

[ Voor 23% gewijzigd door Ps3gamer91 op 02-03-2021 21:01 ]

''And maybe where the wind blows, Its all worth waiting for''

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 27-08 20:49
Hulleman schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:13:
[...]
Echt een pak duurder dan wijn :P Ook wel een stuk lekkerder als je het mij vraagt.
Ik weet niet wat voor wijn jij koopt, maar hier komt AH wijn er niet in en kost een flesje ook tussen de 10-15 euro. Gaan een paar door per week :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

yannickie111 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 20:44:
[...]

Niet meer buiten de deur gegeten/ lunchen op kantoor enz?
Lunch kopen op kantoor deed ik nooit. Ik nam altijd gewoon mijn eigen broodtrommel en beker karnemelk mee.

En qua uit eten, dat doen we sowieso maar zelden. Meestal alleen als we een weekendje weg doen (en die hebben we natuurlijk wel een heel stuk minder gehad in 2020, namelijk alleen in januari :D)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hulleman
Phyrozi schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 21:29:
[...]

Ik weet niet wat voor wijn jij koopt, maar hier komt AH wijn er niet in en kost een flesje ook tussen de 10-15 euro. Gaan een paar door per week :P
€ 10 voor een biertje van 440ml, soms zelfs 330ml is toch een stuk duurder dan een wijntje van 750ml voor € 15. Zit ook nog eens minder alcohol in :P

En duurder is ook echt niet altijd beter. Als ik vind dat een supermarkt of slijter een lekkere wijn heeft voor € 6 dan is dat voor mij een lekkere wijn. Ik ben ook een whisky liefhebber, maar spuug ook echt niet in een blend zoals een Jameson. Andere smaakbeleving dan een een 16yo Lagavullin, maar om te zeggen dat komt er niet in... nee. Als jij iets lekker vindt, ook al kost het geen hol, is dat voor jou een lekker drankje/hapje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Longcat schreef op maandag 1 maart 2021 @ 17:20:
[...]

Ik was ook fan van Too Good To Go toen ik meer focuste op het drukken van de kosten, al eens eerder over gepost in dit topic. Het leuke is dat je 'gedwongen' wordt om creatief te zijn met je recepten. Van random dingen een maaltijd maken. Minder leuk (voor mij) dat er vaak gebak, sap, koek en andere rommel tussen zat. En als er vlees in zit is het uit de categorie kiloknaller.
Er zijn op TGTG vooral veel bakkers te vinden, maar ik eet vrijwel geen brood. Jammer genoeg weinig/geen bio slagers en groenteboeren. Keuze voor een type box (bijv. groentebox, vleesbox, etc.) zou leuk zijn. Misschien komt dat nog wel.
Edit: bij de Lidl een groente & fruit box voor 3 euro (met 9 euro aan waarde). Misschien maar eens proberen. :)
Groente & fruit box bij de Lidl inmiddels 4x gehad en ik ben fan. O+ Ik ben zeker niet de enige, want die krengen zijn binnen enkele minuten uitverkocht. Leuke manier om te varieren met eten en tegelijk gezond bezig te zijn. Jammer dat de boxen elders (in ieder geval bij Jumbo, Hoogvliet & DEEN) vaak gebak en toetjes, kiloknallers en kant-en-klaar maaltijden bevatten.

Nog een tip voor de penny pinchers die ook graag biologisch kopen: zoek op clean fifteen / dirty dozen. Dit is een lijstje van producten die je zeker bio moet kopen vanwege pesticiden die worden opgenomen (dirty dozen) of waarvan het weinig uitmaakt omdat de pesticiden niet door de schil komen of nauwelijks gebruikt worden (clean fifteen). Voorbeeld van de laatste categorie is de avocado. Die kan je net zo goed niet-bio kopen, want de pesticiden komen niet door de dikke schil heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Die TGTG is vooral zelf weggooien ipv de supermarkt. Hoop pakjes/zakjes van het verkeerde soort.
Wij hebben het geluk dat een kennis bij een bakker werkt die het onverkochte brood af en toe bij ons dropt.
Die clean 15/bad 13 is trouwens een US verhaal dat niet 1:1 bij ons klopt. Wettelijke toegestane residuen in Europa zijn meestal lager dan in de US. In Nederland /EU moet je opletten met groente fruit dat geïmporteerd wordt uit landen buiten Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:56

Zenix

BOE!

Budget is 350 inclusief verzorging en schoonmaak voor twee personen. Gaat al een jaar lang goed. Maken beiden 175 over elke maand naar de boodschappen rekening. Doen boodschappen bij Aldi en Deen en letten op aanbiedingen. Maken van tevoren een lijstje en halen alleen wat we nodig hebben.

[ Voor 28% gewijzigd door Zenix op 16-03-2021 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Nu ik alleen woon: EUR 50,00 per week.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 15:01
Wij -mijn vriendin en ik- hebben een wekelijkse Marley Spoon box (5x avondeten a totaal EUR 46,95 per week) en voor +- EUR 50,- per week aan andere supermarktboodschappen.

Dat is wel excl. speciaalbier en wijn (inkoop eens in de zoveel tijd). Tevens ook bezoekjes aan bijv. de Kruidvat en online bestellingen voor persoonlijke verzorging uitgesloten.

[ Voor 23% gewijzigd door -Muncky- op 16-03-2021 08:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Sinds januari de uitgaven in Cashflow zitten en "schrok" wel een beetje van het feit dat we €716 gemiddeld aan boodschappen uitgaven en nog een €150 aan eten bestellen (2 personen). Dit is wel incl. cosmetica e.d. maar excl. de dierentuin á +/- €50 p.m. Voordeel is dat, mocht het nodig zijn, hier makkelijk op te besparen zou zijn. Tenslotte letten we nu totaal niet op aanbiedingen e.d. dus hier zou winst te halen zijn. Vanaf volgende maand gaan we ook met Picnic e.d. wat groter inslaan i.t.t. dag aankopen nu.

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:41

DropjesLover

Dit dus ->

Wij hebben een gezin van 2 volwassenen en 1 klein kind. Geen huisdieren.
Ons maandelijkse huishoudelijke budget is €500
Als ik kijk wat we afgelopen maand uitgegeven hebben bij de Jumbo kom ik uit op ~€375
Daarnaast 2x per maand brood halen bij de bakker (€5/keer)
1x per maand naar de slager à €25
1x per maand doen we eten bestellen (pizza, ribs, chinees, sushi)

Voor de Jumbo maken we altijd een boodschappenlijst voor 5 à 7 dagen (mede vanwege het volume en houdbaarheid van groenten), waarbij de prijs schommelt tussen de €60 en €100 (prijs wordt hoger wanneer er een sixpack cola, kilo-blok kaas of grote pot pindakaas bij zit).
Dankzij corona zit er eigenlijk zelden bier of wijn bij (we zijn gezelschapsdrinkers, en m'n vrouw is ook zwanger).
Wel wekelijks een pak chocolate chip cookies en/of luikse wafels, maar die kosten ook maar €1,35/pak
We drinken eigenlijk altijd water of oploslimonade, en met de kleine zitten we aan de havermelk.

Wel een dingetje is, is dat mijn vrouw (uit Letland) gewend is warm te lunchen. En nog warm avondeten. Meestal meestal is dat kliekjes van andere dagen, maar vaak ook een (diepvries) pizza of zo'n pak verse pasta, met wat groenten en beetje vlees. Dat krikt het totaal wel iets op.

[ Voor 44% gewijzigd door DropjesLover op 16-03-2021 09:24 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aan boodschappen geven wij (2 personen) zo'n 80-90 euro per week uit. Alles bij de Jumbo/AlbertHeijn/Lidl. Gaan vrijwel iedere dag naar winkel en eten nauwelijks smakeloze Hollandse aardappelen. Meestal combinatie van rijst/pasta i.c.m. 1 persoon vlees + 1 persoon vega, wat groenten, wat saus/kruiden. Fruit, frisdrank, brood, broodbeleg vega én vlees.

Denk dat vooral de combi van vega en vlees het bedrag omhoog drukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Pff, ik heb ook maar eens gekeken. Over de afgelopen maanden hebben wij (2 volwassenen) gemiddeld zo'n 600-650 euro per maand uitgegeven aan boodschappen. Dit is inclusief drogisterijartikelen, die kopen we om de zoveel tijd in bulk online of bij de Kruidvat o.i.d. Daar komt nog ~50 euro bij aan thuisbezorgd (gemiddeld 2 keer per maand 25 euro) en we halen ook nog wel eens wat af of drinken een kop koffie, dat is ook weer een euro of 50 er bij. Ik vind het vrij veel, gelukkig is het denk ik goed mogelijk om hier op te besparen.

[ Voor 25% gewijzigd door Thomas op 16-03-2021 10:19 ]

Pagina: 1 ... 24 ... 34 Laatste

Let op:
Een kleine of korte reactie op een post kan uiteraard, maar probeer niet te ver af te dwalen en het bij het onderwerp te houden!