| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!
Gezinssamenstelling: Man + kat
Boodschappen: € 85,00/week dat is inclusief zeep, deo, tandpasta et cetera (exclusief lunch ontbijt)
Ontbijt/Lunch: € 50/week.
Uit eten, ong 3 x per week: € 60.00/week
Supermarkt: Jumbo, AH hebben ze niet alles wat ik wil
Eetpatroon: 3 maal in de week vlees, alles suikervrij en zout arm, veel vers
Merkvast: Ja, alleen A-merken.
Roken/Alcohol: Nee
[ Voor 7% gewijzigd door Wim-Bart op 14-05-2018 17:50 ]
Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.
Anoniem: 992889
Zeker een dure katWim-Bart schreef op maandag 14 mei 2018 @ 17:48:
Grappig onderwerp en houd dit voor mijzelf ook bij.
Gezinssamenstelling: Man + kat
Boodschappen: € 85,00/week dat is inclusief zeep, deo, tandpasta et cetera (exclusief lunch ontbijt)
Ontbijt/Lunch: € 50/week.
Uit eten, ong 3 x per week: € 60.00/week
Supermarkt: Jumbo, AH hebben ze niet alles wat ik wil
Eetpatroon: 3 maal in de week vlees, alles suikervrij en zout arm, veel vers
Merkvast: Ja, alleen A-merken.
Roken/Alcohol: Nee
je gaat overigens wel goedkoop uiteten:p.
Viel toch tegen ik had gedacht dat we zo'n 50 euro/maand lager zaten; maar ik heb de laatste 2 jaar het eigenlijk ook niet meer in de gaten gehouden.
I have stability. The ability to stab.
Dit is inclusief alle randzaken als deo/zeep/vuilniszakken etc.
Dit is ook inclusief extra voedsel/drank voor bezoek.
Kook 2/3 keer per week vers voor 2/3 dagen (restjes in de koelkast en later op de week opwarmen).
Ik hecht geen waarde aan merken, wel aan vers en gezond. Eet daarnaast bijna nooit koekjes/zoutjes, en nauwelijks drank.
Ook smeer ik elke dag boterhammen voor op werk, vind het zonde om 8/10 euro voor een lunch of avondeten uit te geven. Uit eten ga ik nauwelijks, ik kook liever zelf speciaal (lees: een moeilijk recept waarvoor je even in de keuken staat).
Trust me, I'm an engineer
Ik ben over het algemeen vrij zuinig met uitgaven, maar boodschappen en vooral eten bestellen, daar kan ik nog flink op besparen. 1 persoons huishouden trouwens.
Even snel en grof april bekeken, maar dan kom ik toch richting de 270 die ik zelf direct uitgeef, en nog zo'n 45e per maand aan lunches op het werk.
Dat kan beter/slimmer denk ik.
Ik eet wel regelmatig a-merken en koop ook regelmatig biologisch, maar ik bestel ook nog zo'n 4-6 keer per maand iets...Vooral dat bestellen/afhalen kan minder.
Humm, bij de AH koop je voor EUR 2,59 22 Nespresso cups, waarmee de per stuk prijs uitkomt op krap 12 cent. Denkelijk zal de Jura het niet goedkoper doen, maar ok, kwaliteit mag ook wat kosten (hoewel Nespresso echt niet verkeerd is).Barrycade schreef op woensdag 18 april 2018 @ 16:20:
* koffie liefhebber meldt zich: ik dronk in het weekend wel eens 10 koppen per dag. Dan is Nespresso echt van de zotte qua kosten a 38 cent per stuk.
Dus uiteindelijk een Jura gekocht en daar gaan gewone bonen in. Flink inslaan als bonen in de aanbieding zijn en ik ben allang over het break-even point heen qua (veel hogere) kosten van de Jura. Een kilo bonen doet ongeveer 8-10 euro. Nu drinken wij wel 2 kilo ofzo weg per maand. Maar vergeleken met een Nespresso is het opeens klein bier geworden.
Heb zelf trouwens ook een Jura, de 4e al inmiddels.
It took the power of Commodore 64 to put man on the moon
Moet nog een exacte berekening maken, maar schat dat ik nu met mijn vrouw erbij op ruim EUR 400,- uitkom. Ik kook graag vers voor haar en dat tikt nu eenmaal aan.
Wat dat betreft is het eigenlijk van de zotte dat vers, gezond eten (tov fast food/magnetron maaltijden) zoveel duurder is.
It took the power of Commodore 64 to put man on the moon
Wat? Ik vind dat niet hoor. Vooral kant en klaar is echt wel duurder dan zelf groente kopen en snijden.Skyrunner schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 11:43:
Wat dat betreft is het eigenlijk van de zotte dat vers, gezond eten (tov fast food/magnetron maaltijden) zoveel duurder is.
Als ik dat zo lees, schrik ik er best van. Maarja kids enzo..
How are you doing?
Een magnetronmaaltijd kost toch al €4,50 en fastfood vaak nog wat duurder. of je moet alleen een frietje pakken natuurlijk. Zeker pasta en groente en niet te veel vlees ben je heel goedkoop uit.ApexAlpha schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 11:51:
[...]
Wat? Ik vind dat niet hoor. Vooral kant en klaar is echt wel duurder dan zelf groente kopen en snijden.
Anoniem: 817153
Maandelijks zetten we in het begin van de maand in totaal €440 op een aparte rekening waarmee voeding, verzorgingsproducten aankopen. Doorgaans houden we hiervan +- 20€ over.
Zoveel mogelijk verse producten en bio vlees / vis. Ook het wekelijkse frituur bezoek betalen we hiermee.
Voornamelijk inkopen bij Lidl en Colruyt.
En wat je daarna "bespaart" door 's avonds een zak chips open te trekken in plaats van een hand snack tomaatjes/komkommers/parpikaatjes.
Ik ben helemaal voor het gezonde eten, maar een zak friet en frikandellen bij de supermarkt zijn behoorlijk goedkoop.Gebanned schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 15:52:
Kijk eens wat het kost om thuis een gezonde maaltijd te maken; en wat het kost om een zak friet met twee frikadellen in de frituur te gooien.
En wat je daarna "bespaart" door 's avonds een zak chips open te trekken in plaats van een hand snack tomaatjes/komkommers/parpikaatjes.
Voorbeeld (Jumbo)
Patat: Jumbo Voorgebakken Patat Frites 1000g - €1,08
Frikandellen: Frikandellen 20 x 70g - €2,19
Dat is precies zijn punt. Het is veel goedkoper om troep te eten, dan om een gezonde maaltijd op de plank te leggen. En gezond snacken kost ook aardig meer.Remy!!!! schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 15:59:
[...]
Ik ben helemaal voor het gezonde eten, maar een zak friet en frikandellen bij de supermarkt zijn behoorlijk goedkoop.
Voorbeeld (Jumbo)
Huisdieren: 2 honden, 2 konijnen
Eetpatroon: Gezond (5/6 dagen aardappelen/rijst met groente en vlees, weekend 'zondigen' met af en toe domino's o.i.d.)
Frequentie boodschappen: Wekelijks
Winkels: 95% Jumbo, 3% MCD, 2% AH (MCD af en toe voor vlees, AH voor tapas/sausjes)
Wij zijn normaliter rond de 200 euro per week maand kwijt aan de standaard boodschappen, voor huisdieren rekenen wij op ongeveer 50 euro per maand. Uiteraard doen we dan af en toe 'gek' en halen we ben&jerry's ofzo, maar komen eigenlijk nooit boven de 225 euro uit voor de boodschappen. Dit is dan voornamelijk aardappelen (vers, diepvries) en groente (potjes/diepvries).
Zelf haal ik af en toe op werk vers brood (zeg 2 euro maximaal per week) en de wat korter houdbare vleesbeleggen voor op brood (filet americain e.d.)
Doen we best netjes al zeg ik het zelf.
edit: is per maand, niet per week. Derp.
[ Voor 3% gewijzigd door CrawlFish op 13-06-2018 18:45 . Reden: Is per maand, niet per week. Derp. ]
200 euro per week voor 2 personen vind ik, persoonlijk, niet 'heel netjes'CrawlFish schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 22:21:
Gezinssamenstelling: 2 volwassenen (29 en 28)
Huisdieren: 2 honden, 2 konijnen
Eetpatroon: Gezond (5/6 dagen aardappelen/rijst met groente, weekend 'zondigen' met af en toe domino's o.i.d.)
Winkels: 95% Jumbo, 3% MCD, 2% AH (MCD af en toe voor vlees, AH voor tapas/sausjes)
Wij zijn normaliter rond de 200 euro per week kwijt aan de standaard boodschappen, voor huisdieren rekenen wij op ongeveer 50 euro per maand. Uiteraard doen we dan af en toe 'gek' en halen we ben&jerry's ofzo, maar komen eigenlijk nooit boven de 225 euro uit voor de boodschappen. Dit is dan voornamelijk aardappelen (vers, diepvries) en groente (potjes/diepvries).
Zelf haal ik af en toe op werk vers brood (zeg 2 euro maximaal per week) en de wat korter houdbare vleesbeleggen voor op brood (filet americain e.d.)

Niet dat het een probleem is overigens en het is geen wedstrijd. Maar mijn definitie van heel netjes is toch anders
Ja toch gehecht aan wat merkspulletjes en eten vrij veel vlees, dan telt het snel op.Notna schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 22:27:
[...]
200 euro per week voor 2 personen vind ik, persoonlijk, niet 'heel netjes'Je haalt dan wel de wat luxere dingen, maar alsnog.
Niet dat het een probleem is overigens en het is geen wedstrijd. Maar mijn definitie van heel netjes is toch anders
Maar als ik sommige bedragen hier lees, dan vind ik 200 euro netjes
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
Ik durf te wedden dat ik met de vleesvervangers die ik eet (Vegetarische Slager, Vivera etc.) ik duurder uit ben dan jij met vlees kijkende naar de prijs per gewicht.( Tenzij het entrecot en biefstuk is elke dag, en je iedere dag verse beenham en carpaccio op brood doetCrawlFish schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 22:33:
[...]
Ja toch gehecht aan wat merkspulletjes en eten vrij veel vlees, dan telt het snel op.
Maar als ik sommige bedragen hier lees, dan vind ik 200 euro netjes
Maar ik zit op net geen 95 euro per week voor 5 personen, alles bij de AH vandaan . Je snapt dat ik 200 tot 225 per week voor 2 personen aan de prijs vind
Dat is wel heel netjes ja! Let je veel op aanbiedingen?Notna schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 22:46:
[...]
Ik durf te wedden dat ik met de vleesvervangers die ik eet (Vegetarische Slager, Vivera etc.) ik duurder uit ben dan jij met vlees kijkende naar de prijs per gewicht.( Tenzij het entrecot en biefstuk is elke dag, en je iedere dag verse beenham en carpaccio op brood doet)
Maar ik zit op net geen 95 euro per week voor 5 personen, alles bij de AH vandaan . Je snapt dat ik 200 tot 225 per week voor 2 personen aan de prijs vind
We doen 1 keer per week boodschappen voor de komende week, incl. en maken we een lijstje met wat we eten voor de komende 5 dagen (vrijdag = airfryer dag, zaterdag is brooddag). We letten daarbij op wat er die week in de (persoonlijke) bonus is (vaak goed voor inspiratie voor 1 of 2 dagen) en verder is het gewoon kijken c.q zoeken naar insipratie.CrawlFish schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 22:49:
[...]
Dat is wel heel netjes ja! Let je veel op aanbiedingen?
Gemiddeld genomen hebben we 10 tot 20 euro per week aan bonus (dat komt dus bovenop de daadwerkelijke pinkosten. Voorbeeld: ik betaal 100 euro maar heb voor 120 euro aan boodschappen). Ik zorg voor voorraad (voorraadkast en vriezer) zodat we inslaan voor bulkproducten met de (persoonlijke)bonus. Denk aan brood, smeersels voor op brood, tandpasta, (vrouwelijke ) hygiëne producten etc. Tegen de tijd dat dergelijke voorraad bijna op is, komt het weer in de bonus etc.
Maar met name; amper tot geen kant en klare producten voor het avondeten. Scheelt een hoop (en is vaak gezonder ook nog)
Je betaalt een premium bedrag vaak voor de groente en fruit bij de AH tov de lokale Turk om de hoek hier. Maar alsnog komen we goedkoop uit

Enige nadeel van thuisbezorgen: de THT. En de totale inefficïentie van het inpakken in de kratten
[ Voor 15% gewijzigd door Notna op 15-05-2018 23:06 ]
Ah duidelijk! Hier letten we eigenlijk niet zo op de bonus. Hadden het gevoel dat we het best goed deden maar vergeleken met jouw besteding hebben we nog een eind te gaan haha.Notna schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 22:56:
[...]
We doen 1 keer per week boodschappen voor de komende week, incl. en maken we een lijstje met wat we eten voor de komende 5 dagen (vrijdag = airfryer dag, zaterdag is brooddag). We letten daarbij op wat er die week in de bonus is (vaak goed voor inspiratie voor 1 of 2 dagen) en verder is het gewoon kijken c.q zoeken naar insipratie.
Gemiddeld genomen hebben we 10 tot 20 euro per week aan bonus. Ik zorg voor voorraad (voorraadkast en vriezer) zodat we inslaan voor bulkproducten met de (persoonlijke)bonus. Denk aan brood, smeersels voor op brood etc. Maar met name; amper tot geen kant en klare producten.
Je betaalt een premium bedrag vaak voor de groente en fruit bij de AH tov de lokale Turk om de hoek hier. Maar alsnog komen we goedkoop uit(het zou goedkoper zijn als we naar de Aldi/AH/Vomar/Turk gingen, letten op goedkoopste product en waar we die kunnen halen etc. Maar met 3 opgroeiende kinderen en een baan is dat tijdtechnisch gewoon kut
. Dus dan maar iets meer gemak en kosten
)
Enige nadeel van thuisbezorgen: de THT. En de totale inefficïentie van het inpakken in de kratten
Hey het is geen wedstrijd en bewustwording is het halve werk. Als je het kan betalen en je er prima bij voelt; waarom niet toch? Ik verbaasde mij alleen aan je uitspraakCrawlFish schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 23:11:
[...]
Ah duidelijk! Hier letten we eigenlijk niet zo op de bonus. Hadden het gevoel dat we het best goed deden maar vergeleken met jouw besteding hebben we nog een eind te gaan haha.
Die avond wil ik graag andere dingen doen en die kant en klaar maaltijden van de jumbo zijn een uitkomst, wel groente voldoende vitaminen, maar niet het werk. scheelt me een vrije avond en kan ze kopen voor 2 tot 3 maaltijden voor een tientje. Zit daarom zo op 100 euro per week, maar krijg er een hoop vrije tijd voor terug.
Hele avond kwijt aan kokenaljooge schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 23:31:
Ik zal vast niet de enige zijn, maar met al dat gekook opruimen, afwassen schoonmaken ben ik mijn avond kwijt. Met een fulltime baan heb ik geen zin in een ritme, opstaan werken, thuiskomen, boodschappen doen, koken, afwassen, naar bed.
Die avond wil ik graag andere dingen doen en die kant en klaar maaltijden van de jumbo zijn een uitkomst, wel groente voldoende vitaminen, maar niet het werk. scheelt me een vrije avond en kan ze kopen voor 2 tot 3 maaltijden voor een tientje. Zit daarom zo op 100 euro per week, maar krijg er een hoop vrije tijd voor terug.
Ik ben ook geen fan van koken, maar als ik zelf kook dan ben ik echt niet meer dan een uur kwijt, inclusief het opeten en opruimen.
The devil is in the details.
Laten we ze 5 euro laten kosten ben je 35 per week kwijt. Waar gaat die 65 dan in zitten?
Wij zitten met een gezin van 4 (2 basisschool kids) op 450 per maand. Dus ook grofweg 100 per week.
Dit is een van de grootste reden ook waarom in Amerika zoveel arme mensen dik zijn. Vaak zie je dan ook dat bedrijven die dat voedsel maken/ leveren zwaar gesubsidieerd worden door de overheid voornamelijk landbouw corn syrup etc. Gezond eten kunnen de mensen zich daar gewoon niet veroorloven.SmurfLink schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 18:21:
[...]
Dat is precies zijn punt. Het is veel goedkoper om troep te eten, dan om een gezonde maaltijd op de plank te leggen. En gezond snacken kost ook aardig meer.
Die kant gaan we hier gelukkig niet helemaal op maar zit er niet ver meer vanaf.. ik denk dat veel mensen in Nederland die niet veel hebben ook amper gezond voedsel kunnen veroorloven en aks je dan moet kiezen tussen niks en niet gezond is de keus natuurlijk snel gemaakt.
Met een kilo patat doe je ongeveer 3 keer en je eet misschien 2 frikadellen erbij dan kom ik per maaltijd op een kleine 60 cent.Remy!!!! schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 15:59:
[...]
Ik ben helemaal voor het gezonde eten, maar een zak friet en frikandellen bij de supermarkt zijn behoorlijk goedkoop.
Voorbeeld (Jumbo)
Je vergeet echter 1 onderdeel: Frituurvet. Kost je per keer verversen zomaar 7 euro. en dat doe je toch gemiddeld minstens elke 10 keer frituren wel als je regelmatig frituurt of nog vaker als je niet zo vaak de pan aanzet. Reken op zo'n euro per keer frituren erbij. Kom je op 1,60 uit.
Dan de gezonde manier:
5 kg aardappelen kost 2,80 bij de MCD, doe je in je eentje 10-15 keer mee dus ongeveer 21 cent per keer.
Krop sla kost 69 cent
Karbonade erbij , 500 gram a 3,24 is per keer (100 gram) 65 cent.
Pakje bakboter is 53cent en daar doe je 10 keer mee = 5 cent per keer
Totaalprijs is dan 1,60
Het vlees is het duurst en kan je natuurlijk ook in bulk of in de aanbieding kopen (of je eet er een frikadel bij
Dus nee, gezond eten is echt niet duurder en als je een beetje slim inkoopt kan het zelfs nog goedkoper dan de goedkoopste patat en frikadel bagger
CrawlFish schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 22:21:
Gezinssamenstelling: 2 volwassenen (29 en 28)
Wij zijn normaliter rond de 200 euro per week kwijt aan de standaard boodschappen

Om het even in perspectief te zetten, jullie geven een complete bijstandsuitkering per maand uit aan alleen boodschappen
[ Voor 16% gewijzigd door Metro2002 op 16-05-2018 07:49 ]
Moet wel een typfout zijn toch. Zal wel per maand zijnMetro2002 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 07:41:
[...]
Met een kilo patat doe je ongeveer 3 keer en je eet misschien 2 frikadellen erbij dan kom ik per maaltijd op een kleine 60 cent.
Je vergeet echter 1 onderdeel: Frituurvet. Kost je per keer verversen zomaar 7 euro. en dat doe je toch gemiddeld minstens elke 10 keer frituren wel als je regelmatig frituurt of nog vaker als je niet zo vaak de pan aanzet. Reken op zo'n euro per keer frituren erbij. Kom je op 1,60 uit.
Dan de gezonde manier:
5 kg aardappelen kost 2,80 bij de MCD, doe je in je eentje 10-15 keer mee dus ongeveer 21 cent per keer.
Krop sla kost 69 cent
Totaalprijs is dan 1,60
Het vlees is het duurst en kan je natuurlijk ook in bulk of in de aanbieding kopen (of je eet er een frikadel bij)
Dus nee, gezond eten is echt niet duurder en als je een beetje slim inkoopt kan het zelfs nog goedkoper dan de goedkoopste patat en frikadel bagger
[...]
ullie geven letterlijk 4x zoveel uit per week als wij. Nou letten wij er wel echt op maar netjes is wel een beetje overdreven lol.
Om het even in perspectief te zetten, jullie geven een complete bijstandsuitkering per maand uit aan alleen boodschappen
Dan kan ik het nog wel een stukje goedkoper maken:Metro2002 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 07:41:
[...]
Met een kilo patat doe je ongeveer 3 keer en je eet misschien 2 frikadellen erbij dan kom ik per maaltijd op een kleine 60 cent.
Dan de gezonde manier:
Krop sla kost 69 cent
Totaalprijs is dan 1,60
Het vlees is het duurst en kan je natuurlijk ook in bulk of in de aanbieding kopen (of je eet er een frikadel bij)
[...]
ullie geven letterlijk 4x zoveel uit per week als wij. Nou letten wij er wel echt op maar netjes is wel een beetje overdreven lol.
Jumbo:
Jumbo Voorgebakken Oven Frites - €1,44
Hiervoor heb je dus geen frituurvet nodig.
Maar als je het slim doet kan je inderdaad goedkoop gezond eten.
Betreft de kant en klaar maaltijden bij de jumbo (huismerk) daarvoor kan je er 3 voor €10,- halen. Ik heb ze een aantal keer geprobeerd maar qua smaak vielen ze mij erg tegen.
Verder eten wij niet vaak kant en klaar maar af en toe (1á2x in de maand) kiezen wij voor makkelijk.
Ondertussen een jaartje later sinds mijn laatste post met betrekking tot onze boodschappen. En wij zitten gemiddeld genomen op zo'n €350 per maand (2 volwassenen, een hond en 2 katten). Sommige maanden zijn iets duurder wanneer de wasmiddel weer op is, maar dat halen wij dan ook altijd in de aanbieding en dan ook vaak 4á6 dozen tegelijk. Verder is het eten van de dieren redelijk duur dit kost zo'n €60 per 1,5 maand voor de hond en voor de katten €50.
We hebben een tijd gehad dat wij met €200 per maand rond moesten komen (toen hadden wij alleen nog maar 2 katten, maar die kregen toen supermarktvoer). En dat was goed te doen, we moesten meer plannen en meer aanbiedingen halen, maar zonder al te veel moeite haalbaar.
Sinds een tijdje is het geld niet zo'n probleem meer dus hebben wij het budget opgehoogd naar €350 en nu halen wij iets vaker wat luxere dingen.
patat en frikandel kan ook stukken goedkoper. (voorbeeld=jumbo)Metro2002 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 07:41:
[...]
Dan de gezonde manier:
Krop sla kost 69 cent
Totaalprijs is dan 1,60
Patat 2,5kg = €1.75
Frkandellen 20 st = €2.19
Mayo 650ml = €1.32 <- zaanse (huismerk vinden we niet lekker)
Airfryer = €0.00 <- Gratis gekregen
2,5k gaat ong 8 porties = €1,75/8 = €0,22
2st frikandel = €2,19/10 = €0,22
Mayo ong 15 keer? = €1,32/15 = €0,09
totaal pp = €0.53
toch nog 3x zo goedkoop als jouw gezonde variant..
Nou moet ik zeggen dat wij dit zelf ook niet meer op deze manier doen.
referentie 2-persoons huishouden (nr 3 is op komst):
Gemiddeld afgelopen 2 jaar €350 per maand aan inkopen bij de supermarkt (incl huishoudelijk spul)
Wij zijn zelf ook veel meer van de gezonde versie. groente, vlees, aardappel/pasta/rijst.
Het liefst verse groenten.
Efficiënt koken is een aangeleerde vaardigheid. Het scheelt ook wel als je al weet wat je gaat koken, als ik aan een nieuw recept uit een kookboek begin ben ik ook wel meer tijd kwijt (Jamie in 15 minuten, anyone? Volgens mij slaat het op de tijd die je kwijt bent om het recept te doorgronden). Ik ben wel wat meer tijd kwijt dan een uur aan koken, eten en afwassenmachine vullen. Ik begin ergens na vijf uur, en dan ben ik om half acht klaar voor de rest van de avond. Overigens heb ik dan ook twee kinderen eten gegeven en in bed gelegd.Hahn schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 23:37:
[...]
Hele avond kwijt aan kokenHoeveel gangen maak je dan wel niet, 8?
Ik ben ook geen fan van koken, maar als ik zelf kook dan ben ik echt niet meer dan een uur kwijt, inclusief het opeten en opruimen.
Maar je hebt toch niet elke dag een nieuw recept? Ik heb wel een stuk of 30 dingen die ik gewoon uit m'n hoofd ken en makkelijk binnen 30 minuten wel op tafel kunnen staan.Shabbaman schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 09:46:
[...]
Efficiënt koken is een aangeleerde vaardigheid. Het scheelt ook wel als je al weet wat je gaat koken, als ik aan een nieuw recept uit een kookboek begin ben ik ook wel meer tijd kwijt (Jamie in 15 minuten, anyone? Volgens mij slaat het op de tijd die je kwijt bent om het recept te doorgronden). Ik ben wel wat meer tijd kwijt dan een uur aan koken, eten en afwassenmachine vullen.
Kinderen eten geven, ze naar bed brengen, de vaatwasser vullen/afwassen zijn dingen die je sowieso moet doen, dat heeft toch niks met de tijd van t koken te makenIk begin ergens na vijf uur, en dan ben ik om half acht klaar voor de rest van de avond. Overigens heb ik dan ook twee kinderen eten gegeven en in bed gelegd.
In theorie niet, maar het loopt allemaal in elkaar overCartman! schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 09:57:
Kinderen eten geven, ze naar bed brengen, de vaatwasser vullen/afwassen zijn dingen die je sowieso moet doen, dat heeft toch niks met de tijd van t koken te maken
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Ik heb zelf een dochter die ook niet zo vlot is met eten dus weet wat je bedoeltShabbaman schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 10:05:
[...]
In theorie niet, maar het loopt allemaal in elkaar overHet is ook niet zo dat kinderen die "meehelpen" ervoor zorgen dat het eten sneller op tafel staat. En het eten zelf wil ook wel eens... lang duren. Koken plus eten in een uur is voor ons wel wat optimistisch, dat is eerder anderhalf uur. Dat heeft niet veel met het koken te maken, meer met het kauwtempo. Als ik iets simpels maak ben ik in twintig minuten klaar, maar met lasagna, risotto of enchiladas eerder drie kwartier. OK, de lasagna staat dan 25 minuten in de oven...
Overigens kun je ook zelf maaltijden vooruit maken; als je die lasagne nu op een vrije dag of in t weekend maakt hoef je t op de werkdag alleen nog even op te warmen. Hetzelfde idee als n kant-en-klare maaltijd dus maar dan van te voren gemaakt, doe ik ook regelmatig
Hoe oud is jullie kind/zijn jullie kinderen?Arfman schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 10:08:
Ik zie dat probleem niet zo. Koken (doen we heel simpel hier, vaak een eenvoudige maaltijd als aardappelen/groente/vlees of een pasta-achtig gerecht) en opeten is vaak binnen het uur gepiept. Scheelt wel dat zowel mijn vrouw als ik om 17:00 thuis zijn (of nog eerder) dus eten staat hier ook wel om 17:30 op tafel.
On-topic: sinds 2 jaar hebben we weer 2 prima inkomens en ben ik tov. de tijd dat we dat niet hadden een stuk makkelijker geworden weer met luxe artikelen en komt er makkelijker een stukje zalm of duurder vlees op tafel. We blijven wel altijd erg bewust qua bonus en inslaan voor de voorraad.
[ Voor 22% gewijzigd door Cartman! op 16-05-2018 10:18 ]
Mwa, ik denk dat als aljooge van het gemak is en kant-en-klare maaltijden helemaal prima vindt, dat 'ie met koken ook wel voor de makkelijkere gerechten zou gaan. En dan kan je in 20-30 minuten makkelijk klaar zijn met koken, of je nou beginner bent (zoals ik) of al 20 jaar kooktShabbaman schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 09:46:
[...]
Efficiënt koken is een aangeleerde vaardigheid.
The devil is in the details.
Anoniem: 63072
Dat overgewicht een teken van armoede in plaats van rijkdom is, is toch één van de mooie verworvenheden van pnze westerse moderne samenleving.Bartosy schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 00:36:
[...]
Dit is een van de grootste reden ook waarom in Amerika zoveel arme mensen dik zijn. Vaak zie je dan ook dat bedrijven die dat voedsel maken/ leveren zwaar gesubsidieerd worden door de overheid voornamelijk landbouw corn syrup etc. Gezond eten kunnen de mensen zich daar gewoon niet veroorloven.
Die kant gaan we hier gelukkig niet helemaal op maar zit er niet ver meer vanaf.. ik denk dat veel mensen in Nederland die niet veel hebben ook amper gezond voedsel kunnen veroorloven en aks je dan moet kiezen tussen niks en niet gezond is de keus natuurlijk snel gemaakt.
Overigens is het het eten van friet helemaal niet zo heel ongezond: meer vezels, mineralen (uitgezonderd arsenicum) dan in witte rijst of de niet-volkoren pasta. En mits je een beetje normale frieten koopt (dus niet die dunne McDonalds dingen met relatief veel oppervlak) en ze goed afschud na het bakken valt het vetgehalte met 7-10% ook nog wel mee.
Het probleem van friet met frikadel is vooral dat het niet uitnodigd om er nog de aanbevolen 2 ons groente bij te eten.
[ Voor 4% gewijzigd door Gebanned op 16-05-2018 11:59 ]
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Ik eet ook n stuk sneller dan m'n meid van 4 maar binnen 30 min koken en eten vind ik erg onrealistisch...wat is de verhouding koken/eten? Zelf heb ik toch ook wel 20min nodig om rustig te kunnen eten en om ondertussen met elkaar de dag door te nemen.Arfman schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 15:37:
@Cartman! Onze dochter is 3, bijna 4. Hebben we wel flink op moeten hameren om haar een enigszins acceptabel tempo te laten halenEn als ze iets niet lust dan kan het uren duren idd, maar dan waarschuwen we een keer en halen uiteindelijk het eten weg (2x gebeurd). Ik heb echt een enorme hekel aan zitten kijken naar een eeuwig kauwend kind terwijl je nog 1000 andere dingen wilt/moet doen die avond
Overigens hebben wij ook wel een limiet dus als ze zit te treuzelen dan is t ook gewoon bord weg en klaar. Dat is een paar keer drama maar ze weet ondertussen wel hoe t werkt.
Ik weet niet waar jij je eten haalt, maar als ik gezond eet, stukje kip, beetje rijst en niet te exotische groente (Andijvie, Spinazie, Bloemkool, Broccolli) tussendoor een appel, dan ben ik goedkoper uit dan bij welk fastfood restaurant dan ook. Als ik zelf de 'fastfood' wil maken zit ik qua prijs tussen het 'restaurant' en gezond eten in.SmurfLink schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 18:21:
[...]
Dat is precies zijn punt. Het is veel goedkoper om troep te eten, dan om een gezonde maaltijd op de plank te leggen. En gezond snacken kost ook aardig meer.
Wel is het zo dat ik de Deen, Dirk en Lidl allemaal dichtbij heb en ik vlees in de aanbieding koop en invries, aangezien dit veruit het duurste van de maaltijd is.
Een zelfgekookte maaltijd met een restaurant vergelijken is natuurlijk krom. Zoals de voorbeelden die al gegeven zijn is het veel goedkoper om zelf friet met frikandellen op tafel te zetten dan jouw stukje kip, rijst en groente.Anoniem: 63072 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 16:11:
[...]
Ik weet niet waar jij je eten haalt, maar als ik gezond eet, stukje kip, beetje rijst en niet te exotische groente (Andijvie, Spinazie, Bloemkool, Broccolli) tussendoor een appel, dan ben ik goedkoper uit dan bij welk fastfood restaurant dan ook. Als ik zelf de 'fastfood' wil maken zit ik qua prijs tussen het 'restaurant' en gezond eten in.
Wel is het zo dat ik de Deen, Dirk en Lidl allemaal dichtbij heb en ik vlees in de aanbieding koop en invries, aangezien dit veruit het duurste van de maaltijd is.
Ik vries zelf ook vanalles in, haal mijn vlees deels bij de ap en deels bij de marokkaanse slager in de buurt, gezien dat goede kwaliteit en veel goedkoper is. Groenten vries ik ook in als ze in de aanbieding zijn. Ik eet zelf namelijk wel heel goedkoop. Dat wil niet zeggen dat ik me niet kan vinden in dat andere mensen het lastig vinden om betaalbaar gezond te eten terwijl fastfood zo veel goedkoper lijkt.
Bij fastfood denk ik toch echt aan 'restaurants' als de Burger King en McDonalds, niet aan zelfbereide snacks. Maar zelfs bij zelf bereide snacks ben je als je kwaliteit wil vaak duurder uit dan wanneer je oplet waar je groente en vlees koopt. (geen droge kroket met taai vlees, maar Kwekkeboom of Van Dobben, etc...)SmurfLink schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 16:34:
[...]
Een zelfgekookte maaltijd met een restaurant vergelijken is natuurlijk krom. Zoals de voorbeelden die al gegeven zijn is het veel goedkoper om zelf friet met frikandellen op tafel te zetten dan jouw stukje kip, rijst en groente.
Ik vries zelf ook vanalles in, haal mijn vlees deels bij de ap en deels bij de marokkaanse slager in de buurt, gezien dat goede kwaliteit en veel goedkoper is. Groenten vries ik ook in als ze in de aanbieding zijn. Ik eet zelf namelijk wel heel goedkoop. Dat wil niet zeggen dat ik me niet kan vinden in dat andere mensen het lastig vinden om betaalbaar gezond te eten terwijl fastfood zo veel goedkoper lijkt.
Ik was ook wat getriggerd door de VS. In New York was het daadwerkelijk goedkoper om even snel iets bij de McDonalds te halen dan groente en een stukje vlees te koken. Om er maar niet over te beginnen dat als je groente en vlees wil in de kwaliteit die we hier in Nederland van de goedkoopste supermarkt gewend zijn, je in New York naar duurdere speciaalzaken moet.
Geen huisdieren
Eetpatroon: eenvoudig & gezond...behalve het dagelijkse glas wijn
Frequentie boodschappen: 2x in de week.
Gemiddelde uitgaven aan boodschappen per maand:
* NL: 300 euro
* VS (Chicago): 600 dollar
We eten in de VS is niet anders dan in NL. Een beetje gezond eten is hier gewoon een flink stuk duurder. Ik ben de Nederlandse supermarkten een stuk meer gaan waarderen sinds ik in de VS woon...
Gemiddelde supermarkt uitgave per maand over het jaar 2017 is bij ons (2pers: 27 en 29 jaar) 429 euro, dus 98,72 per week.
OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge
Ik had ook gezegd binnen het uur, niet binnen het halve uurCartman! schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 15:40:
[...]
Ik eet ook n stuk sneller dan m'n meid van 4 maar binnen 30 min koken en eten vind ik erg onrealistisch...wat is de verhouding koken/eten? Zelf heb ik toch ook wel 20min nodig om rustig te kunnen eten en om ondertussen met elkaar de dag door te nemen.
Overigens hebben wij ook wel een limiet dus als ze zit te treuzelen dan is t ook gewoon bord weg en klaar. Dat is een paar keer drama maar ze weet ondertussen wel hoe t werkt.
/offtopic
Arfman schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 07:58:
[...]
Ik had ook gezegd binnen het uur, niet binnen het halve uurDat redden we inderdaad niet.
/offtopic
duh, verkeerd gelezen...
Jemig, ik zie nu pas dat ik per week getypt heb, het is 200 euro per maand!Metro2002 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 07:41:
[...]
[...]

Ik vind het best veel geld voor 1 persoon (en ook nog eens meestal maar 5 dagen in de week).
Daar staat wel tegenover dat ik een flinke eter ben. Een avondmaaltijd kan voor mij gerust 400-500 gram aardappelen zijn, 300-400 gram vlees plus nog een handvol groenten. Daarnaast gaat er er ook nog wel een halve zak brood per dag doorheen. Jup, ik ben zo'n persoon waarvan mensen denken "hóe is het mogelijk dat jij niet aankomt?"
Wanneer ik boodschappen doe denk ik nooit "dit laat ik vandaag liggen, want dit is duurder": ik ga altijd voor het gerecht wat mij op een dag het lekkerst/beste lijkt. Als ik een product in mijn hand heb van merk X dan vergelijk ik wel altijd de ingrediënten met merk Y en Z. Dan zoek ik altijd een beetje de juiste balans tussen suikers, zuren, e-nummers en de prijs.
Huisdieren: 4 konijnen, 2 baardagamen, 2 sphinx katten.
Eetpatroon: 6 dagen in de week vlees of vis, 1 dag vega.
Frequentie boodschappen: 1x in de week Jumbo, boeren in de regio.
Gemiddelde uitgaven aan boodschappen per maand: 400 euro
Dat is inclusief alles wat nodig is voor het huishouden, ook voor de huisdieren. Vlees koop ik altijd in de aanbieding rechtstreeks bij een vleeshandel en vacumeer het waardoor het veel langer houdbaar is in de vriezer. Groente haal ik zoveel mogelijk rechtstreeks bij de boeren, dit is een stuk goedkoper als bij de supermarkt en vers van het land. En verbruiks artikelen zoals WC papier, altijd in de aanbieding meteen bulk inslaan.
Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten
Zo rond de 4 a 5 euro per dag per persoon. Dat is tussen de 120 en 150 euro per maand. Voor echt veel minder en toch nog een beetje gezond is bijna onmogelijk of je moet echt op de centen gaan letten. Als je ongezond wilt eten kan je met minder dan 2 euro per dag al klaar zijn maar of je daar nou echt gelukkig van wordt ?
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Ik betaal liever iets meer dan dat ik elke week bij verschillende winkels boodschappen moet doen. Ik heb een bloedhekel aan booschappen doen, doe dat het liefst helemaal niet en dus gaan we één keer per week naar een supermarkt. Daar letten we wel op aanbiedingen, maar ik zou niet weten welke aanbiedingen er in andere supermarkten zijn.Joopieboy schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 04:08:
Ben je alleen? Het kan in principe wel, mits je echt goed oplet en gebruik maakt van aanbiedingen voor de luxere dingen en veel standaard dingen bij bijvoorbeeld de Lidl haalt.
Ik heb nu ons supermarkt budget op 350 euro per maand gezet. Dat is alles, exclusief uit eten (maar dat doen we nauwelijks). Dus ook schonmaakproducten en persoonlijke hygiene. Als ik dat nu bekijk (vanaf januari 2018), zitten we meestal rond de 300 euro, met soms uitschieters naar beneden (het minste was 250 euro) en naar boven (400 euro). We zitten nu op gemiddeld 10 euro per dag, voor 2 personen.
Een vriezer is dan noodzakelijk. Groot inkopen is meestal goedkoper dan klein inkopen.Bartosy schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 03:24:
Ik zit denk ik rond het gemiddelde als ik hier de resultaten bekijk.
Zo rond de 4 a 5 euro per dag per persoon. Dat is tussen de 120 en 150 euro per maand. Voor echt veel minder en toch nog een beetje gezond is bijna onmogelijk of je moet echt op de centen gaan letten. Als je ongezond wilt eten kan je met minder dan 2 euro per dag al klaar zijn maar of je daar nou echt gelukkig van wordt ?
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
In wekelijkse (geplande) boodschappen: ~180 euro per maand voor 2 personen.
Daarentegen, alle andere ongeplande boodschappen (toch iets anders eten, "even gauw iets halen" etc): 225 euro boodschappen.
Oftewel: Iets meer controle op de knip krijgen en minder geld uitgeven aan ongeplande boodschappen.
Ik leefde bijna 20 jaar geleden in Australië met zijn tweeën van ongeveer 2 AUD per dag voor boodschappen, met inflatie correctie kom je dan denk ik nu net onder de 2 euro pp per dag uit. Het lukte toen wel aardig om hiervan verse groenten te kopen naast af en toe iets wat ingeblikt is. Vlees of vis wordt denk ik lastig voor dat geld, zeker als je geen grote diepvries hebt. Wij aten toen vegetarisch, als vleesvervangers aten we voornamelijk tofu, peulvruchten (uit blik), eieren en kaas.Bartosy schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 03:24:
Ik heb net even gekeken maar wat een schril contrast met de 600 tot 700 euro (10x zoveel) die we er nu met zijn tweeën per maand door heen slaan bij de markt, de supermarkt en de bakker.
Beste wat ik ooit heb gedaan was mijn Bonuskaart persoonlijk maken. Normaal ben ik best wel tegen dat soort dingen, maar gezien dat wij vaak dure vegetarische producten halen krijgen wij deze producten wekelijks wel in onze persoonlijke bonus. Wat echt wel scheelt als je gebruik maakt van een vriezer
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Integendeel, ongezond eten is meestal juist duurder. Groente en fruit is in seizoen erg goedkoop, zeker als je in een stedelijke omgeving woont met veel supermarkten in de buurt zodat je van aanbiedingen gebruik kunt maken. Daarnaast zijn basisingrediënten veel goedkoper dan bewerkt voedsel. Het is een stuk makkelijker om goedkoop gezond te leven met basisingrediënten, weinig vlees en groente/fruit in seizoen dan met bewerkt voedsel.Bartosy schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 03:24:
Ongezondere levensstijlen hebben juist veel afhaalvoedsel en bewerkte producten die je leven duur maken. Je ruilt geld in voor gemak.
2 euro per dag is heel weinig, maar als je alleen groenten eet en een stukje tofu oid dan kom je een heel eind met 4 euro voor 2 personen per dag. Dan praten we alleen over eten natuurlijk.jmzeeman schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 08:29:
[...]
Ik leefde bijna 20 jaar geleden in Australië met zijn tweeën van ongeveer 2 AUD per dag voor boodschappen, met inflatie correctie kom je dan denk ik nu net onder de 2 euro pp per dag uit. Het lukte toen wel aardig om hiervan verse groenten te kopen naast af en toe iets wat ingeblikt is. Vlees of vis wordt denk ik lastig voor dat geld, zeker als je geen grote diepvries hebt. Wij aten toen vegetarisch, als vleesvervangers aten we voornamelijk tofu, peulvruchten (uit blik), eieren en kaas.
Ik heb net even gekeken maar wat een schril contrast met de 600 tot 700 euro (10x zoveel) die we er nu met zijn tweeën per maand door heen slaan bij de markt, de supermarkt en de bakker.
Ik geef gemiddeld 10 euro per dag uit aan alle boodschappen.
De ene keer is het 5 euro aan eten de andere keer is het 15 euro aan huishoudelijke goederen en wat eten.
Daarvoor ga ik wel altijd naar de Aldi, Lidl, turkse supermarkt en af en toe naar de markt (alhoewel die ook niet altijd even goedkoop is als je een beetje kwaliteit wil).
De dure supermarkten sla ik over, tenzij er echt goede aanbiedingen zijn. Waar sommige onderzoeken vandaan halen dat de Jumbo bijvoorbeeld goedkoop is is mij helemaal een raadsel als je de Lidl gewend bent.
300 euro per maand voor alle supermarkt dingen voor 2 personen. Dan reken ik buiten de deur lunchen, dineren en andere exoten niet mee.
Over het algemeen is dit redelijk waar, maar ik ken toch daadwerkelijk mensen die bijna elke dag diepvries aardappel producten en frikandellen eten. Die <50ct die dat per persoon kost mag jij mij uitleggen hoe je dat met gezond eten behaald. Ik moet er niet aan denken maar voor sommige mensen wel realiteit.Integendeel, ongezond eten is meestal juist duurder. Groente en fruit is in seizoen erg goedkoop, zeker als je in een stedelijke omgeving woont met veel supermarkten in de buurt zodat je van aanbiedingen gebruik kunt maken. Daarnaast zijn basisingrediënten veel goedkoper dan bewerkt voedsel. Het is een stuk makkelijker om goedkoop gezond te leven met basisingrediënten, weinig vlees en groente/fruit in seizoen dan met bewerkt voedsel.
Ongezondere levensstijlen hebben juist veel afhaalvoedsel en bewerkte producten die je leven duur maken. Je ruilt geld in voor gemak.
[ Voor 21% gewijzigd door s0ulmaster op 14-06-2018 08:41 ]
tijd voor wat klusjes!
Dit merk ik ook heel goed. Heb voor mezelf de regel dat ik bijna alleen dingen koop die in de aanbieding zijn, en de persoonlijke Bonus sluit daar steeds beter op aan.Jasphur schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 08:34:
Grappig topic. Onze uitgaven variëren tussen de 50 en 70 euro per week voor twee personen met een vegetarisch dieet. Dus veel groente en vleesvervangers.
Beste wat ik ooit heb gedaan was mijn Bonuskaart persoonlijk maken. Normaal ben ik best wel tegen dat soort dingen, maar gezien dat wij vaak dure vegetarische producten halen krijgen wij deze producten wekelijks wel in onze persoonlijke bonus. Wat echt wel scheelt als je gebruik maakt van een vriezer
Nou mijn eigen situatie maar eens bekijken.
Ik woon alleen maar heb wel een relatie met een vegetariër dus eet ook regelmatig vleesloos. En die vleesvervangers halen zonder dat ze in de aanbieding zijn is gewoon niet grappig meer. Heb zelf redelijk strak mijn uitgavenpatroon in handen, hou alles bij in een excel document omdat ik nog geen jaar op mezelf woon, dus ben flink aan het leren. Heb een budget van 200 euro per maand voor alle boodschappen inclusief lunch op werk, en daar blijf ik netjes onder. Dit is inclusief alle kleine extra dingetjes, maar exclusief uit eten gaan, wat ik sporadisch een keer doe, en afhalen (wat ik bijna nooit doe). Het scheelt dat ik een grote vriezer heb, ik kook amper voor 1 avond. Dingen als pasta en wokmaaltijden maak ik en vries ik in of eet ik meerdere dagen van, kip en shoarma haal ik bij de marrokkaanse slager, goedkoper en lekkerder dan bij de Ap. Overig vlees alleen in de bonus. Ook haal ik veel van die verse zakken wokgroente, die ik vervolgens invries. Heb je in no time een italiaanse of aziatische maaltijd in de pan voor weinig. Denk dat ik het best netjes doe, niet het aller zuinigst, maar wel besparen waar dat kan. Ik zou kunnen besparen door niet op werk lunch te kopen, maar ik haat boterhammen eten dus dat heb ik er met liefde voor over.
Oh vergeten toe te voegen dat ik 2 katten heb.
Ik ben zelf geen vegetariër. Maar ik heb een jaar of wat geleden besloten samen met mijn vriendin thuis vega te eten. Dit is een goede keuze geweest. Het scheelt echt in de boodschappen. Plus we eten ook veel gevarieerder dan toen we nog met "twee pannetjes" kookte.SmurfLink schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 08:39:
[...]
Dit merk ik ook heel goed. Heb voor mezelf de regel dat ik bijna alleen dingen koop die in de aanbieding zijn, en de persoonlijke Bonus sluit daar steeds beter op aan.
Nou mijn eigen situatie maar eens bekijken.
Ik woon alleen maar heb wel een relatie met een vegetariër dus eet ook regelmatig vleesloos. En die vleesvervangers halen zonder dat ze in de aanbieding zijn is gewoon niet grappig meer. Heb zelf redelijk strak mijn uitgavenpatroon in handen, hou alles bij in een excel document omdat ik nog geen jaar op mezelf woon, dus ben flink aan het leren. Heb een budget van 200 euro per maand voor alle boodschappen inclusief lunch op werk, en daar blijf ik netjes onder. Dit is inclusief alle kleine extra dingetjes, maar exclusief uit eten gaan, wat ik sporadisch een keer doe, en afhalen (wat ik bijna nooit doe). Het scheelt dat ik een grote vriezer heb, ik kook amper voor 1 avond. Dingen als pasta en wokmaaltijden maak ik en vries ik in of eet ik meerdere dagen van, kip en shoarma haal ik bij de marrokkaanse slager, goedkoper en lekkerder dan bij de Ap. Overig vlees alleen in de bonus. Ook haal ik veel van die verse zakken wokgroente, die ik vervolgens invries. Heb je in no time een italiaanse of aziatische maaltijd in de pan voor weinig. Denk dat ik het best netjes doe, niet het aller zuinigst, maar wel besparen waar dat kan. Ik zou kunnen besparen door niet op werk lunch te kopen, maar ik haat boterhammen eten dus dat heb ik er met liefde voor over.
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Huisdieren: 1 kat
Eetpatroon: Normaal/gezond(er)
Gemiddelde weekkost: 110 euro
~ beware of misinformation.
Puur op calorieënbasis is er altijd wel een of andere ongezonde manier om aan je dagelijkse behoefte te komen... dat zal ik zeker niet ontkennen.Over het algemeen is dit redelijk waar, maar ik ken toch daadwerkelijk mensen die bijna elke dag diepvries aardappel producten en frikandellen eten. Die <50ct die dat per persoon kost mag jij mij uitleggen hoe je dat met gezond eten behaald. Ik moet er niet aan denken maar voor sommige mensen wel realiteit.
Maar zelfs daar is een goedkopere, gezondere manier... Aardappelen zelf kopen, schillen, snijden weken en bakken is vele malen goedkoper dan voorgebakken frites kopen, en een stuk gezonder. Zeker in een airfryer ipv in frituurvet. Om maar eens wat te noemen...
Maar wat ik bedoel is dat je niet persé vastzit aan ongezonde keuzes als je wil besparen op je boodschappen. Sterker nog, besparen gaat meestal hand in hand met betere en gezondere keuzes, omdat je dan vlees moet laten staan en moet variëren vanwege seizoensproducten. Daarnaast word je gedwongen om beter te leren koken om niet telkens hetzelfde te moeten maken met een beperkt scala aan seizoensproducten en word je gedwongen te plannen met je voorraad en porties.
slim inkopen (aanbiedingen) en seizoensproducten kopen is zeker de beste manier om normaal te kunnen eten en kosten te kunnen besparen. Vlees vervangen kan zeker een optie zijn, maar moet ik toegeven dat dit ook niet altijd goedkoop is. Noten kosten ze ook al snel 10+ euro per kilo en 10 kilo kippenvleugels kost mij ook maar 20 euro bij de lokale turk.mux schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 09:32:
[...]
Puur op calorieënbasis is er altijd wel een of andere ongezonde manier om aan je dagelijkse behoefte te komen... dat zal ik zeker niet ontkennen.
Maar zelfs daar is een goedkopere, gezondere manier... Aardappelen zelf kopen, schillen, snijden weken en bakken is vele malen goedkoper dan voorgebakken frites kopen, en een stuk gezonder. Zeker in een airfryer ipv in frituurvet. Om maar eens wat te noemen...
Maar wat ik bedoel is dat je niet persé vastzit aan ongezonde keuzes als je wil besparen op je boodschappen. Sterker nog, besparen gaat meestal hand in hand met betere en gezondere keuzes, omdat je dan vlees moet laten staan en moet variëren vanwege seizoensproducten. Daarnaast word je gedwongen om beter te leren koken om niet telkens hetzelfde te moeten maken met een beperkt scala aan seizoensproducten en word je gedwongen te plannen met je voorraad en porties.
Nummer 1 bespaar tip is bij mij toch echt de vriezer. Koop groter is en bewaar overgebleven restjes, maar ook grote hoeveelheden groeten in de vriezer. Marktproducten zijn bijvoorbeeld veel vaker bederfelijk en moeten snel op (niet altijd, maar de kwaliteit op de markt is heel erg wisselend vooral als je op budget koopt). Dat leidt dus niet altijd tot besparingen als je veel moet weggooien of je maakt hier natuurlijk ook weer slim gebruik van de vriezer.
Al met al denk ik daar je ook heel veel meer kunt besparen dus door verantwoord met je aankopen om te gaan, meer dan alleen in de winkel op de kleintjes letten dus. Er wordt zoveel weggegooid aan voedsel op jaarbasis

tijd voor wat klusjes!
Huisdieren: 2 katten
Eetpatroon: gemak
Frequentie boodschappen: wekelijks
Wij zijn gemiddeld per week zo'n 75 euro kwijt aan boodschappen.
Jumbo is voor ons goedkoper, gewoon omdat we daar niet voor hoeven om te rijden. Minder bezine kosten en nog beel belangrijker, minder tijd.s0ulmaster schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 08:39:
[...]
De dure supermarkten sla ik over, tenzij er echt goede aanbiedingen zijn. Waar sommige onderzoeken vandaan halen dat de Jumbo bijvoorbeeld goedkoop is is mij helemaal een raadsel als je de Lidl gewend bent.
Jumbo is 1,1km extra rijden
SuperCoop is 3,6km extra rijden
Lidl is 9,3km extra rijden
Zowel bij de Jumbo als bij de SuperCoop is het gegarandeerd parkeren voor de deur, bij de Lidl is het hopen op een parkeerplek voor de deur en anders 10 minuten lopen. Nou, dan betaal ik maar iets meer.
En zoals gezegd, ik heb een bloedhekel aan winkelen, dus als ik ga, moet die winkel wel 99% van ons boodschappenlijstje hebben (het kan altijd voorkomen dat iets op is).
Dit is voor ons de grootste besparing. Wij kopen meestal voor 6 personen, en de rest gaat in de vriezer. Ergens een stikker op en kan het in de vriezer? dan gaat het ook het winkelwagentje in. Eigenlijk eten wij alleen uit de vriezer en vullen we alleen de vriezer weer aan elke weeks0ulmaster schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 09:41:
[...]
Nummer 1 bespaar tip is bij mij toch echt de vriezer. Koop groter is en bewaar overgebleven restjes, maar ook grote hoeveelheden groeten in de vriezer. Marktproducten zijn bijvoorbeeld veel vaker bederfelijk en moeten snel op (niet altijd, maar de kwaliteit op de markt is heel erg wisselend vooral als je op budget koopt). Dat leidt dus niet altijd tot besparingen als je veel moet weggooien of je maakt hier natuurlijk ook weer slim gebruik van de vriezer.
Al met al denk ik daar je ook heel veel meer kunt besparen dus door verantwoord met je aankopen om te gaan, meer dan alleen in de winkel op de kleintjes letten dus. Er wordt zoveel weggegooid aan voedsel op jaarbasis
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
2 Katten
Budget is 75 euro per week en daar houden we ruim van over. Iedere zondag ontvang ik reclamefolders op een reclamefolder app waarmee ik voor aankomende week gemakkelijk een lijst kan opmaken welke aanbiedingen ik wil meenemen. Ik doe 2 á 3 keer per week boodschappen omdat ik niet voor een hele week weet waar ik zin in heb met avondeten. Bij ieder supermarkt bezoek werk ik gewoon een ander lijstje af (bijv maandag Lidl, woensdag AH, zaterdag Jumbo etc.).
Wat enorm in de kosten scheelt is het kopen van dure wasmiddelen en shampoo's in de aanbieding. Ik koop ze dan ook met 4 flessen tegelijk in ofzo dan kan ik een tijd vooruit. Zaken als handzeep, toiletpapier enz (non-food) haal ik veelal bij de Lidl, erg goedkoop daar.
Het geld wat ik overhoud op de boodschappenrekening verbrassen we in restaurants of op terrasjes, kost ons geen euro extra en we sparen met gemak voor de grote verbouwing van ons huis aankomende jaar
[ Voor 5% gewijzigd door MainframeX op 14-06-2018 10:51 ]
Idempotent.
3 kids ( 9 - 8 en 6 Jaar)
2 Honden
gemiddeld 120 euro per week aan boodschappen en persoonlijke verzorging/wasmiddel e.d. ( Dirk en soms Aldi/Lidl)
20 euro aan fruit per week bij de groenteboer.
Je merkt echt dat de kids meer gaan eten en hierdoor de kosten fors omhoog gaan, waar we begin vorig jaar nog met 100 euro per week aan boodschappen genoeg hadden is het nu al 120.
Echter ben ik blij dat het goede eters zijn, is wel zo gezellig aan tafel.
Biologisch vlees, speciaal bier en luiers hakken er wel in. Al heb ik geen specificatie van deze kosten.
offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING
Sorry maar als ik ongezond wil eten ben ik echt veel goedkoper uit als je puur naar calorien kijkt die je nodig hebt op een dag.mux schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 08:35:
[...]
Integendeel, ongezond eten is meestal juist duurder. Groente en fruit is in seizoen erg goedkoop, zeker als je in een stedelijke omgeving woont met veel supermarkten in de buurt zodat je van aanbiedingen gebruik kunt maken. Daarnaast zijn basisingrediënten veel goedkoper dan bewerkt voedsel. Het is een stuk makkelijker om goedkoop gezond te leven met basisingrediënten, weinig vlees en groente/fruit in seizoen dan met bewerkt voedsel.
2 zakken pirato chips a 0.48 euro cent = 0.96 euro is ongeveer zo'n 2200 calorie. dit is meer dan voldoende om op te leven maar je kan er ook nog een chocolade reep(550 calorie van 38 cent bijgooien dan kom je op 1,34 per dag x30 = 40,20 euro per maand.
je kan het natuurlijk ook afwisselen met een 2.5 kilo zak friend waar je 5 dagen van kan eten voor 1.80 en 20 frikandellen 2.19 dan pak je elke dag 4 frikandellen erbij duur je 5 dagen totaal met 3.99 is zo'n 80 cent per dag. een combinatie van de 2 is natuurlijk ook mogelijk.
als je daar een gezond alternatief voor wilt vinden wat net zo goed vult dan zal daar waarschijnlijk in de nacht er op uit moeten gaan om wat fruit en groente te "lenen" bij de lokale boer.
Mijn vrienden zijn over het algemeen wel zwaarder dan 2.5kg en ik noem ze meestal geen zakBartosy schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 14:20:
[...]
je kan het natuurlijk ook afwisselen met een 2.5 kilo zak friend
Ja, puur per calorie is het goedkoper, maar niet qua vol-gevoel. Een zak chips vult minder snel dan een bord pasta. Daarom blijf je er vaak ook meer van eten.
maar voordat de aardappelen/bloemkool/broccoli oid koken, ben je vaak al 10 min. verder.Hahn schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 10:47:
[...]
Mwa, ik denk dat als aljooge van het gemak is en kant-en-klare maaltijden helemaal prima vindt, dat 'ie met koken ook wel voor de makkelijkere gerechten zou gaan. En dan kan je in 20-30 minuten makkelijk klaar zijn met koken, of je nou beginner bent (zoals ik) of al 20 jaar kookt
En voordat de aardappelen dan gaar zijn, is 20 min. toch wel het minimum.
(overigens maken 'wij' de groente ook altijd 'gaar', wat niet helemaal goed schijnt te zijn)
Anoniem: 316512
Valt wel mee. Als je een grote zak rijst koopt + bonen en bijv. kip in bulk dan ben je écht niet veel geld kwijt. Wel een stuk gezonder dan chips en chocolade.Bartosy schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 14:20:
[...]
Sorry maar als ik ongezond wil eten ben ik echt veel goedkoper uit als je puur naar calorien kijkt die je nodig hebt op een dag.
2 zakken pirato chips a 0.48 euro cent = 0.96 euro is ongeveer zo'n 2200 calorie. dit is meer dan voldoende om op te leven maar je kan er ook nog een chocolade reep(550 calorie van 38 cent bijgooien dan kom je op 1,34 per dag x30 = 40,20 euro per maand.
je kan het natuurlijk ook afwisselen met een 2.5 kilo zak friend waar je 5 dagen van kan eten voor 1.80 en 20 frikandellen 2.19 dan pak je elke dag 4 frikandellen erbij duur je 5 dagen totaal met 3.99 is zo'n 80 cent per dag. een combinatie van de 2 is natuurlijk ook mogelijk.
als je daar een gezond alternatief voor wilt vinden wat net zo goed vult dan zal daar waarschijnlijk in de nacht er op uit moeten gaan om wat fruit en groente te "lenen" bij de lokale boer.
inductie heb je aardappelen binnen paar seconden aan het koken. Als je goed kunt managen kun je dus makkelijk in 20/30minuten een gerecht klaar hebben.-World- schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 14:57:
[...]
maar voordat de aardappelen/bloemkool/broccoli oid koken, ben je vaak al 10 min. verder.
En voordat de aardappelen dan gaar zijn, is 20 min. toch wel het minimum.
(overigens maken 'wij' de groente ook altijd 'gaar', wat niet helemaal goed schijnt te zijn)
Gezinssamenstelling: Alleenstaande man.
Eetpatroon: tweemaal per week bij vrienden & familie, rest van de week koken of bezorging.
Boodschappen: dagelijks.
Per maand iets meer dan 500 euro

Als je puur naar calorieën kijkt zou ik gewoon de ganse dag zonnebloemolie drinken. Een litertje kost je een euro maar levertje je mooi 8800 calorieën op.Bartosy schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 14:20:
[...]
Sorry maar als ik ongezond wil eten ben ik echt veel goedkoper uit als je puur naar calorien kijkt die je nodig hebt op een dag.
Nee, 2 zakken chips en een paar repen chocolade kan je niet op leven. Dat is absurd.
Denken we qua prijs ook na over de lange termijn? Niets zo duur als iemand die zijn ganse leven ongezond eet en dan met waslijsten gezondheidsklachten bij de huisarts komt.
Je kan prima met zeer laag budget goed, gezond en goedkoop eten. Nee, niet voor twee zakken chips per dag, maar ik mag voor je hopen dat je daar niet voor rond hoeft te komen.
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Wonen op de grens NL-DE. Doen deel van boodschappen in DE. En daar zijn bijvoorbeeld dranken etc. stuk goedkoper. Dat scheelt ook aardig in de knip.
Piepers komen van eigenland en wat seizoen groentes en kippen voorzien ons van eiren. Voordeel van wonen op een boerderij.
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Wij zijn ook an de A-merken en vleeswaren, maar de verse sapjes maken we zelf. Gewoon een net pers-sinaasappelen kopen (kunnen best lang blijven liggen trouwens) en een simpele sinaasappel pers en blender (staafmixer zou ook kunnen). Als je dan toch bij de blokker/hema/keukenwebwinkel bent, koop er dan gelijk een 1 of 2 liter kan bij die je kunt afsluiten en je bent een week zoet. De sinaasappelsap gebruik je als basis en daar gooi je allerlei seizoensfruit bij (ik gebruik altijd banaan als tweede basis ingredient en daar gooi ik bij wat we toevallig nog in de vriezer hebben liggen [uit eigen tuin] of wat toevallig in de aanbieding is in de winkel). Scheelt heel veel geld, en kost alleen maar een beetje tijd. En is vaak veel lekkerder dan die sapjes die je in de winkel koopt.Mr.Whitewolf88 schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 21:56:
Per maand iets meer dan 500 euro, nu ben ik wel van de A-merken, verse sapjes en vleeswaren ect.
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Maar het belangrijkste: ik vind het lekker. Als ik langer zou leven door alleen maar volgens het voedingcentrum advies te eten, dan leef ik liever wat korter.
Overigens, gewoon een beetje afwisselen, is ook lekker. Soms gewoon een ander sapje maken, met bijvoorbeeld melk als basis. Of zelf water.Voedingsadvies
Vanwege de kans op overgewicht en diabetes type 2 geldt het advies zo min mogelijk suikerhoudende dranken te drinken. Daaronder valt dus ook sinaasappelsap.
Sap staat niet in de Schijf van Vijf. Fruit kun je beter eten dan drinken. Je kunt in plaats van sap water, thee en koffie zonder suiker drinken. Lees meer over dranken die wel in de Schijf van Vijf staan en over hoe je om kunt gaan met sap en andere producten die niet in de Schijf van Vijf staan.
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
PS. Toevallig van de week op 3doc een goede documentaire over geweest. Over suikerhoudend eten, diabetes, obesitas etc.
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Dit is Inc schoonmaakzooi enzo maar wel ex persoonlijke cosmetica en luiers en babyvoeding, dat erbij zitten we op 450 per maand schat ik. Maar de kleine gaat steeds meer met de pot mee eten en luiers zijn ook niet voor eeuwig.
Vind het persoonlijk netjes, 450 is iets meer dan 10% van het netto gezinsinkomen. We drinken nauwelijks alcohol dus dat scheelt al.
Daar hadden wij het laatst ook al over. Niet drinken en niet roken kan behoorlijk wat schelen op de maandelijkse boodschappen uitgaven.FreakNL schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 08:21:
We drinken nauwelijks alcohol dus dat scheelt al.
Zo dat is best stevig als je maar 5 dagen in de week thuis eet. Heb je een idee waar je grootste uitgaven zitten? Wellicht prettig om daar wat overzicht van te krijgen.Mr.Whitewolf88 schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 21:56:
Ik volg dit topic al een tijdje en schrik toch een beetje van mijn uitgaven.
Gezinssamenstelling: Alleenstaande man.
Eetpatroon: tweemaal per week bij vrienden & familie, rest van de week koken of bezorging.
Boodschappen: dagelijks.
Per maand iets meer dan 500 euro, nu ben ik wel van de A-merken, verse sapjes en vleeswaren ect.
Volwassenen: 2
Babies/Kinderen: 3 (4 jaar, 2 jaar en 3 maand)
Huisdieren: geen
Eetpatroon: Normaal
Frequentie boodschappen: dagelijks
Gemiddelde uitgave / maand: +/- 600 - 650 euro (incl. luiers)
Wij doen bijna al onze dagelijkse boodschappen bij de grootgrutter uit Zaandam (omdat wij allebei daar vanuit ons werk op weg naar huis / kdv langs rijden).
Waarom dagelijkse boodschappen? Omdat wij gewoon heel slecht zijn in plannen

Kan het goedkoper: Jazeker! Een paar weken geleden hebben we een keer boodschappen gedaan bij de Lidl. Bij de kassa vroeg ik nog of ze wel alles gescand had, nadat alles weer in het winkelwagentje zat
Waarom doen we daar geen (grote / wekelijkse) boodschappen dan? Omdat we eigenlijk nooit langs de Lidl rijden en daar dus voor moeten omrijden en het simpelweg niet in ons systeem zit...
Een update van ~6 jaar lateranandus schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 13:19:
Hier 2 volwassenen en 2 katten, we zitten op ongeveer 75 euro per week.
Dus zo'n 300 euro per maand. Alles erop en eraan.
Meestal doen we eenmaal in de week grote boodschappen en dan halen we 2 á 3 keer in de week klein vers (meestal groenten, soms ook brood, etc.)
De gezinssamenstelling is ietwat veranderd:
2 volwassenen, 2 kinderen (3 en 0) en 3 katten.
We zitten nu op ongeveer 90 euro per week.
We halen wel minder vaak boodschappen, eenmaal per week groot (zondagavond) en vaak nog een keer een kleintje (donderdagavond).
We eten wel wat gezonder & lekkerder, minder met 'pakjes' (Knorr, Maggi, Conimex, Patak, etc.)
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
In principe haal ik 1x per week mijn boodschappen, op zaterdag. Ik streef er altijd naar zo'n €50 per week maar afhankelijk van "zeldzame" aankopen die er soms bijkomen kan dat naar de €60 of €70 gaan. Gemiddeld gesproken spendeer ik daarvan zo'n 50% bij de groenteboer, 25% bij de Chinese supermarkt en 25% bij de Appie. Meestal begin ik bij de groenteboer, daarna de Chinese supermarkt voor spullen die ik daar niet kon krijgen en dan haal ik dat wat van de lijst nog over is bij de AH XL.
Op een maand komt het gemiddeld op zo'n €250 denk ik. De afgelopen anderhalf jaar heb ik koolhydraatarm gegeten en dat was best wel te doen voor dat budget. Nu recent overgestapt op vegan en dat is toch wel wat lastiger, vooral omdat ik nu zo in het begin nog moeite heb om de benodigde hoeveelheden in te schatten. De eerste keer dat ik vegan boodschappen deed kwam ik zo aan €100, maar daar was ook veel lang houdbaar spul bij dat je normaal natuurlijk niet allemaal tegelijk koopt... De tweede keer ging het al naar €60 en ik hoop het nog verder te gaan reduceren als ik mijn weg wat beter gevonden heb.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Kleine turkse en chinese supermarkten/grossiers zoals Sahan (Rotterdam e.o.) en orientaalse groothandels hebben regelmatig geweldige aanbiedingen waarmee je >>50% kunt besparen op je basisingrediënten.
Maar met ongeveer één pak plantaardige melk per week valt dat best mee. Ja, het is 2-3x zo duur als koeienmelk maar dan heb je het nog steeds maar over 2 à 3 euro per week.mux schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 14:36:
Als je bereid bent zelf wat prep work te doen en niet schuw bent van tofu/sojaproducten hoeft veganistisch eten niks meer te kosten dan vlees. Het wordt pas echt duur als je bewerkte zuivelvervangers wil gebruiken in je gerechten, of dingen die in Nederland niet echt lekker verkopen (zoals kokosmelk).
Kleine turkse en chinese supermarkten/grossiers zoals Sahan (Rotterdam e.o.) en orientaalse groothandels hebben regelmatig geweldige aanbiedingen waarmee je >>50% kunt besparen op je basisingrediënten.
En als je vegan wil eten dan moet je wel vers koken want er is bijna niets kant en klaars vegan te krijgen. Of verschrikkelijk duur spul inderdaad. Ik vermoed eigenlijk dat dat ook de reden is waarom uit veel onderzoeken blijkt dat vegan eten gezonder is dan een normaal dieet: omdat vegans nauwelijks kant-en-klare rotzooi eten, en uit noodzaak heel erg opletten dat ze gevarieerd genoeg eten. Dat is altijd gezonder, lijkt mij, dan "alles in je mond proppen dat voor je neus komt".
[ Voor 22% gewijzigd door Mx. Alba op 28-06-2018 07:11 ]
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Wij proppen niet alles in ons mond wat voor onze neus komt en toch eten wij geen vegan, maar omnivorisch.Mx. Alba schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 07:06:
[...]
En als je vegan wil eten dan moet je wel vers koken want er is bijna niets kant en klaars vegan te krijgen. Of verschrikkelijk duur spul inderdaad. Ik vermoed eigenlijk dat dat ook de reden is waarom uit veel onderzoeken blijkt dat vegan eten gezonder is dan een normaal dieet: omdat vegans nauwelijks kant-en-klare rotzooi eten, en uit noodzaak heel erg opletten dat ze gevarieerd genoeg eten. Dat is altijd gezonder, lijkt mij, dan "alles in je mond proppen dat voor je neus komt".
Vegan eten is dus niet per definitie gezonder, maar veganisten letten misschien gemiddeld beter op dan omnivoren, waardoor het lijkt alsof het gezonder is.
Klopt, dat is ook precies wat ik bedoel.Wailing_Banshee schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 08:16:
[...]
Wij proppen niet alles in ons mond wat voor onze neus komt en toch eten wij geen vegan, maar omnivorisch.
Vegan eten is dus niet per definitie gezonder, maar veganisten letten misschien gemiddeld beter op dan omnivoren, waardoor het lijkt alsof het gezonder is.
Een kleine of korte reactie op een post kan uiteraard, maar probeer niet te ver af te dwalen en het bij het onderwerp te houden!