Hoeveel mensen knippen bijna lege tubes (denk aan tandpasta) in twee stukken, om er nog meer uit te kunnen halen? (echt, je poetst je tanden nog dagenlang met die twee helften!)
Mijn moeder was een zuinig persoon en we hadden bijvoorbeeld ook een schraper om de laatste beetjes vla uit de literpakken te halen. Dat deed mijn partners familie vroeger ook met de melkflessen. Maar hoeveel tandpasta je nog uit een tube krijgt door deze in twee stukken te knippen, dat heeft ze voorheen nog nooit gedaan.
Ik ben oprecht nieuwsgierig, maar durf er geen enquête voor te starten (of moet ik gewoon maar gaan doen?). Wie doet dit ook, wie heeft er nog nooit aan gedacht? Hoeveel procent van de mensen doet dit volgens jullie?
Huisdieren: hond en 2 konijnen
Eetpatroon: normaal (soms te veel luxe)
Frequentie boodschappen; bijna dagelijkse, gemiddeld om de dag
Afgelopen maanden geven we denk ik tussen de 700 en 800 euro uit aan boodschappen.
Eigenlijk veel te veel en dit zou max 600 moeten zijn.
Het hangt samen met de frequentie; hoe minder vaak we boodschappen doen (voor dezelfde hoeveelheid dagen), hoe goedkoper het op dagbasis dan is....
wijze woorden
Met biefstuk in het spel gaan we net over de 4 euro heen.Lekiame schreef op maandag 16 april 2018 @ 15:11:
[...]
Ok, en waar scoor jij 2 fatsoenlijke stukjes biefstuk (iers biefstukje a 270g voor 2 personen is bij de jumbo al €6,07) plus de rest, laten we zeggen boontjes (300-400gram) en wat gebakken aardappeltjes voor onder de 4 euro?
Biefstuk was pas in de aanbieding voor 9 euro de kilo (ipv 20) bij de AH, dus daarvan is kilo's de vriezer ingegaan. Dan ben je 2.5 euro kwijt voor twee stukken biefstuk. Daar gaan dan bijv 300 gram bonen bij (1.50 euro). Wat aardappels (aanbiedingsprijs is 5 kilo voor 1.5 euro, met een dunschiller heb je een yield van 85%, dus 400 gram piepers zijn dan 15 cent.)
Zit ik op 4.15 euro. dan komt er nog wat olijfolie bij om de aardappels in te bakken en wat kruiden, en zit je op minder dan 4.50 euro voor biefstuk en bonen voor twee personen.
Stel je zou niet gebruik maken va aanbiedingen groot inkopen dan is het een ander verhaal; dan is de biefstuk 5 euro, de bonen 3 euro en een handig klein zakje aardappels is dan ook al snel 1.5 euro. Dan heb je dezelfde maaltijd voor ongeveer 10 euro, inc kruiden en olie.
Scherp inkopen (ipv gemakkelijk) scheelt dus gewoon 55% in kosten voor dezelfde maaltijd.
7400 Wp op het dak
€240 per maand
Net even uitgerekend en ongeveer €70-80 daarvan is kipfilet, misschien moet ik maar eens wat diverser gaan eten
Dan eet je dus 30 dagen per maand een kipfilet van ca. 260 gram (gerekend met een kiloprijs van 10 euro)mstx schreef op maandag 16 april 2018 @ 15:34:
1 persoon
€240 per maand
Net even uitgerekend en ongeveer €70-80 daarvan is kipfilet, misschien moet ik maar eens wat diverser gaan eten
Ik geef toe: kipfilet is super lekker maar dit neigt naar een obsessie
Tandpasta is de moeite niet echt als je kijkt wat je het bespaart. Hoeveel kost een dot tandpasta op je borstel? Ik doe gemakkelijk 3 maanden met een tube van 1 euro, dan is een dot een halve cent. Een week langer een tube kunnen gebruiken is een besparing van 7 cent op 3 maanden.Mickey77 schreef op maandag 16 april 2018 @ 15:21:
Hoeveel mensen knippen bijna lege tubes (denk aan tandpasta) in twee stukken, om er nog meer uit te kunnen halen? (echt, je poetst je tanden nog dagenlang met die twee helften!)
Daarentegen gaan wel de PETflessen vla en yoghurt van de boerderij (2.5 euro/liter) doormiddden om de laatste 75 ml eruit te kunnen lepelen
7400 Wp op het dak
Bij mijn Lidl is Kipster uit het assortiment wegens tekortenmux schreef op maandag 16 april 2018 @ 15:12:
@Notna Kipster-eieren in mijn geval. Demeter is inderdaad nog wat duurderwist niet dat het kon.
Gezinssamenstelling
Volwassenen: 2
Huisdieren: 0
Eetpatroon: standaard iets te grote porties, soms luxe, soms heel basic
Winkels: 80% Lidl, 20% AH
Patroon: iedere zondag voor 5-6 dagen (de overige dagen halen we het op de dag zelf of eten we ergens anders)
Maandbedrag boodschappen: ~€300
We eten niet zo heel veel vlees (zowel in frequentie als porties) en drinken ook voornamelijk filterkoffie, water en siroop. Daarnaast proberen we van alles wat lang goed blijft altijd grote verpakkingen te halen. In principe komt er niets uit een pakje behalve tomatensaus/puree en 1-2x per maand groenten. De offset is dat we soms ook weer dure dingen eten zoals Pokébowl met zalm en dat ik elke ochtend blauwe bessen in mn yoghurt met muesli gooi (heb een tijdje diepvries bessen geprobeerd, maar die zijn

Binnenkort gaan we waarschijnlijk over op een groentenabo van een biologische boer uit de buurt à €10/wk. Dan eten we altijd biologische seizoensgroenten
Dure houdbare dingen (koffie, wasmiddel, toiletartikelen etc) kopen we altijd in de aanbieding.
In een volgend huis komt er sws een grote koelvriescombi en een fatsoenlijke voorraadkast, dan kunnen we helemaal effectief boodschappen doen.
Geheel tactloos? Nee hoor ik heb tweetakt en viertakt
Voor het avondeten (5 dagen pw) haal ik meestal zo'n bak gekruide kipblokjes bij de AH van 400gr waar ik dan 2 dagen mee doe. Ik denk dat ik dat maar ga verminderen naar een bakje van 300gr.Cheesy schreef op maandag 16 april 2018 @ 15:38:
[...]
Dan eet je dus 30 dagen per maand een kipfilet van ca. 260 gram (gerekend met een kiloprijs van 10 euro)
Ik geef toe: kipfilet is super lekker maar dit neigt naar een obsessie

300 tot 325 euro, inclusief luiers en billendoekjes en wasmiddel
Houden soms zelfs gewoon over.
Selectief boodschappen doen en met weekmenu's werken. Gericht inkopen, dan lukt het makkelijk en kun je ook nog eens een lekker stukje vlees of vis scoren voor in het weekend.
Stel een weekbudget vast en houd je er aan. Meest simpele wat er is. Wij doen dat op een aparte rekening (de en/of). Je kan het ook pinnen en dus contant afrekenen.spiritguard schreef op maandag 16 april 2018 @ 13:13:
Als jullie tips hebben voor een pas beginnend stel betreft boodschappen hoor ik het graag
No way. Ik moet wel regelmatig opnieuw knijpen omdat mijn vrouw in het midden knijpt. ZuchtMickey77 schreef op maandag 16 april 2018 @ 15:21:

Op het einde bij de dop de tube dubbelvouwen en alles in dat kanaal duwen tot er niets meer uit komt.
Ik open het pak aan de bovenkant (via de vouwlijnen) en knijp het dan leeg (zeker 75 ml) of lepel het er uit. Dan gaat het pak in de pmd-zak.Theo schreef op maandag 16 april 2018 @ 15:39:
[...]
Daarentegen gaan wel de PETflessen vla en yoghurt van de boerderij (2.5 euro/liter) doormiddden om de laatste 75 ml eruit te kunnen lepelen
Brrrr: "wat eten we vanavond?" Zie ik straks wel. Een dag in de week friet met snacks. Wij doen niet aan menu's. Gewoon kopen wat we lekker vinden en dat op een voor ons goed prijsniveau te vinden is. Meestal dus een aanbieding. Maar let op: een aanbieding =/ goedkoop/goedkoper. Dus wel wakker blijven.Lensent schreef op maandag 16 april 2018 @ 15:51:
Selectief boodschappen doen en met weekmenu's werken.
Ik kijk in de koelkast/voorraadkast/vriezer wat er is en dan maak ik het klaar.
[ Voor 17% gewijzigd door PcDealer op 16-04-2018 15:54 ]
Ik ben het met je eens dat het in kosten niet echt veel spaart. maar er kunnen ook andere redenen zijn om de inhoud van een verpakking zoveel mogelijk te gebruiken (lees: milieu, tandpasta en andere zalven zijn meestal niet echt natuurlijke producten). Ik denk dat er zeker 5% in blijft zitten, maar het zou ook 10% kunnen zijn want die tubes zijn vaak niet echt flexibel.Theo schreef op maandag 16 april 2018 @ 15:39:
[...]
Tandpasta is de moeite niet echt als je kijkt wat je het bespaart. Hoeveel kost een dot tandpasta op je borstel?
Overigens: als je steeds 5 of 10% weg gooiot, dan kom je over een heel leven bezien toch op een redelijk aantal tubes. Maar gemak speelt wellicht ook een rol, wij poetsen op een plek waar een schaar aanwezig is dus het kost letterlijk niet meer dan 2 seconden om hem in 2 stukken te knippen. Maar het is niet mijn bedoeling om mensen te overtuigen, ik ben gewoon nieuwsgierig dus bedankt voor je reactie.
Anyway, ik ben bang dat de meeste mensen bij het woord 'besparen' eigenlijk gewoon aan geld denken maar dat kan ook komen door dit topic dat vooral draait om geld ;-)
Nou, ben blij dat ik niet zo leef... dan zou ik helemaal gek worden!Theo schreef op maandag 16 april 2018 @ 15:33:
[...]
Met biefstuk in het spel gaan we net over de 4 euro heen.
Biefstuk was pas in de aanbieding voor 9 euro de kilo (ipv 20) bij de AH, dus daarvan is kilo's de vriezer ingegaan. Dan ben je 2.5 euro kwijt voor twee stukken biefstuk. Daar gaan dan bijv 300 gram bonen bij (1.50 euro). Wat aardappels (aanbiedingsprijs is 5 kilo voor 1.5 euro, met een dunschiller heb je een yield van 85%, dus 400 gram piepers zijn dan 15 cent.)
Zit ik op 4.15 euro. dan komt er nog wat olijfolie bij om de aardappels in te bakken en wat kruiden, en zit je op minder dan 4.50 euro voor biefstuk en bonen voor twee personen.
Stel je zou niet gebruik maken va aanbiedingen groot inkopen dan is het een ander verhaal; dan is de biefstuk 5 euro, de bonen 3 euro en een handig klein zakje aardappels is dan ook al snel 1.5 euro. Dan heb je dezelfde maaltijd voor ongeveer 10 euro, inc kruiden en olie.
Scherp inkopen (ipv gemakkelijk) scheelt dus gewoon 55% in kosten voor dezelfde maaltijd.

Door midden knippen is mijn inziens niet echt nodig.Mickey77 schreef op maandag 16 april 2018 @ 15:21:
Je zorgt ten eerste dat de dop goed vast zit. Je pakt hem aan de bovenkant, en je klapperd hem met je hand naar boven en naar beneden. Door de krachten wordt alles richting de dop gedrukt.
Met een dop die niet helemaal goed vast zit, zouden de resultaten anders kunnen zijn...
Toch is het wel verdomde makkelijk als je online boodschappen doet. Wij maken nu ene boodschappen lijst op de maandag en bepalen voor 5 dagen eten (vrijdag is standaard 'Airfryer dag' en zaterdag 'brooddag'). We kijken wat er aan seizoensgroente is, wat er in de bonus is (AH) en verzinnen er dan nog wat dingen bij. Zetten het in een Google Keep lijstje en kijken dan op de dag zelf welke van de verzonnen items we die dag bereiden. Hierbij letten we wel op dat als we groente in zak hebben (of salade) dat die eerder in de week op gaat ivm bederven. Dat is het nadeel van online boodschappen doen: het komt vrijdag binnen en je krijgt het in voorgesneden zakjes (soms) me een korte THT. Die moeten dan als eerste op.PcDealer schreef op maandag 16 april 2018 @ 15:51:
[...]
Brrrr: "wat eten we vanavond?" Zie ik straks wel. Een dag in de week friet met snacks. Wij doen niet aan menu's. Gewoon kopen wat we lekker vinden en dat op een voor ons goed prijsniveau te vinden is. Meestal dus een aanbieding. Maar let op: een aanbieding =/ goedkoop/goedkoper. Dus wel wakker blijven.
Maar door een menu te hebben ben je wel minder geneigd impuls aankopen te doen als je boodschappen gaat doen en je krijgt minder snel naar thuisbezorgd als je echt lui bent. We merken dat we met bovenstaande methode veel minder weggooien en uiteindelijk goedkoper uit zijn.
Voor mensen die niet vatbaar zijn voor impulsaankopen is het wellicht niet echt een fijne werk methode
Januari: 148 euro
Februari: 127 euro
Maart: 177 euro
Het dieet is momenteel ongeveer
- Ontbijt. 'overnight oatmeal'. Havermout (~ 50gr )met wat melk en yoghurt of kwark (samen ~300gr). Dan wat bevroren fruit (~50gr) en siroop erbij, afhankelijk wat voor smaak ik zin in heb.
- Notenmix tussendoor
- Lunch 1 ei, 2 sneetjes brood en iets van beleg (kaas, vlees, smeersels,extra ei...). En iets van groente afhankelijk van waar ik zin in heb (meestal iets van paprika/tomaat/komkommer, werkt aardig goed met kaas en ei op brood)
- Fruit tussendoor
- Gewoon tussendoortje (koek, reep..)
- Avondeten. Altijd iets met vlees/groente, koolhydraten niet altijd. Minstens 150-200gr vlees en groente.
Heb een gerecht of 30 waar ik meestal wat uit kies, en daarnaast soms lui doen met magnetron maaltijd ofzo (iets als lasagne vind ik echt teveel moeite voor 1 persoon).
- Eiwitshake voor slapen gaan, ivm trainen/herstel.
Eten zelf is eigenlijk elke dag anders. Vaak kook ik wel voor 2 dagen, want dat is vaak het makkelijkste en meest praktisch met inkopen. Dan nog is het makkelijk om zeg 2 dagen achter elkaar te koken, en dag 3/4 te herhalen, of een losse maaltijd ertussen te gooien en dus dag 1/3 te herhalen en op dag 4 weer iets anders te doen. Soms doe ik wat groters, denk aan nasi, dan vries ik een 3-4 bakken in en ben ik voor 1dag/week voor de rest van de maand klaar. Kun je ook weer mooi de planning mee opbreken.
Kwestie van bewust variatie aanbrengen terwijl je toch de prijs onder controle houdt.
Deze week bijvoorbeeld 2x rijst/groente/kipsate. En 2x gehakt met ui/paprika/tomaat. Creatief kruiden/bereiden helpt bij beiden ook heel erg. Bv groente keertje in de oven met kruiden ipv gewoon koken. Bij gehakt alles in 1 pan als een soort schotel klaarmaken, ook met kruiden uiteraard.. Verder ook zorgen dat inhoud beetje uitwisselbaar is (rijst of aardappel uit actifry maakt niet uit, welke groente los en welke door het gehakt maakt niet uit) zodat je beetje kunt spelen met waar je trek in hebt.
Daarnaast keertje makkelijk soep met brood omdat ik laat thuis ben, keertje magnetron/ovenmaaltijd uit de vriezer voor de flexibiliteit (avondje uit, weet nog niet of ik thuis eet).
Laatste dag is bij vriendin, dus dat wordt nog afwachten wat ik voorgeschoteld krijg.
[ Voor 5% gewijzigd door Xanaroth op 16-04-2018 16:17 ]
Wij doen beide... We doen 1 keer in de week boodschappen. Maar op het lijstje staan dan "aardappelen" of "pasta". Wat het dan precies wordt zien we pas in de winkel. De ene keer kan het bijv gekookte aardappelen zijn, een volgende keer zien we een zakje met aardappelblokjes voor -50% liggen (beetje afhankelijk voor wanneer het bedoeld is en of je het kunt invriezen)PcDealer schreef op maandag 16 april 2018 @ 15:51:
[...]
Brrrr: "wat eten we vanavond?" Zie ik straks wel. Een dag in de week friet met snacks. Wij doen niet aan menu's. Gewoon kopen wat we lekker vinden en dat op een voor ons goed prijsniveau te vinden is. Meestal dus een aanbieding. Maar let op: een aanbieding =/ goedkoop/goedkoper. Dus wel wakker blijven.
@Notna op een plek wonen waar Thuisbezorgd niet bezorgt werkt ook hoor
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Sommige dingen gaan gewoon onderbewustLekiame schreef op maandag 16 april 2018 @ 15:56:
[...]
Nou, ben blij dat ik niet zo leef... dan zou ik helemaal gek worden!Berekenen hoeveel cent alle maaltijden kosten haha. Maar als je het op die manier doet en dat trekt, zou het met veel pijn en moeite mogelijk zijn inderdaad
Ik pak aanbiedingen mee als ik ze bij of de Lidl of Jumbo zie (vaste boodschappenplekje in de buurt) maar ik ga er niet speciaal voor naar een andere winkel, geen tijd voor.
Folders van supermarkten vallen gewoon in de bus, en hier zitten vier supermarkten bijna op een kluitje; Op zaterdagochtend ben ik met een uurtje klaar met de boodschappen. (plus vrijdagavond het plannen) Mijn tijd is ook wat waard, en om naar een extra supermarkt te rijden een paar km verderop om een euro te besparen; dat is gewoon
7400 Wp op het dak
Dat doen wij andersTheo schreef op maandag 16 april 2018 @ 16:11:
[...]
Op zaterdagochtend ben ik met een uurtje klaar met de boodschappen. (plus vrijdagavond het plannen).
Ik lees de folders door en omcirkel wat mij interessant lijkt. Mijn vrouw leest ze ook door en maakt een boodschappenlijst voor de komende week. Check eventueel of ik toch iets wil wat zij heeft gezien en klaar zijn we met maximaal 15 minuten.
Wij doen alles op de fiets. Hopelijk op korte termijn een auto en dan alles in een keer over maximaal 2 winkels. Ja, wij gaan dan meer kosten krijgen op het onderwerp "auto", maar daar tegenover staat meer vrijheid en quality time (in onze ogen dan).
Het plannen is ook niks meer dan gewoon een boodschappenlijst maken van wat we nodig hebben de komende week en waar dat gehaald wordt, vervolgende de folders doorkijken of er toevallig iets in de aanbieding is wat we nodig hebben en kijken welke aanbiedingen er groot moeten worden ingeslagen. Denk dat we net zoveel tijd kwijt zijn aan het maken van een boodschappenlijstje als jij dat bent.(ofwel een planning)PcDealer schreef op maandag 16 april 2018 @ 16:15:
[...]
Dat doen wij anders
Ik lees de folders door en omcirkel wat mij interessant lijkt. Mijn vrouw leest ze ook door en maakt een boodschappenlijst voor de komende week. Check eventueel of ik toch iets wil wat zij heeft gezien en klaar zijn we met maximaal 15 minuten.
Wij doen alles op de fiets. Hopelijk op korte termijn een auto en dan alles in een keer over maximaal 2 winkels. Ja, wij gaan dan meer kosten krijgen op het onderwerp "auto", maar daar tegenover staat meer vrijheid en quality time (in onze ogen dan).
7400 Wp op het dak
Aha, dan was ik op het verkeerde been gezet door "uurtje".Theo schreef op maandag 16 april 2018 @ 16:18:
[...]
Denk dat we net zoveel tijd kwijt zijn aan het maken van een boodschappenlijstje als jij dat bent.(ofwel een planning)
Toen ik mijn vrouw leerde kennen heb ik dit trucje van haar opgepikt. Bizar hoe ik altijd zat te hannesen met de tube helemaal dubbel drukken, en mijn toen nog vriendin knipt even en poetst nog een paar dagen doorMickey77 schreef op maandag 16 april 2018 @ 15:21:Hoeveel mensen knippen bijna lege tubes (denk aan tandpasta) in twee stukken, om er nog meer uit te kunnen halen? (echt, je poetst je tanden nog dagenlang met die twee helften!)
Ik ben oprecht nieuwsgierig, maar durf er geen enquête voor te starten (of moet ik gewoon maar gaan doen?). Wie doet dit ook, wie heeft er nog nooit aan gedacht? Hoeveel procent van de mensen doet dit volgens jullie?

Mijn Sinterklaasspel voor de kids
2 volwassenen, en een kind van 10.
Eten gevarieerd, niet bijzonder luxe, gewoon goed, gezond lekker.
Iets lekkers voor 's avonds bij de TV, een snack mee na het werk, en behoorlijk wat fruit eten wij hier.
90% AH, 10 % boerderijwinkel voor de groentes
Op Donderdags maakt mijn vrouw het weekmenu met input van mij en onze zoon.
Deze zijn afhankelijk wat er in de bonus is, en wat de boer op dat moment heeft..
Zo komen we dan ongeveer op een 70 euro uit.In mijn ogen prima, en komen niet te kort.
1 a 2 keer per maand gaan we uit eten. Bestellen van de snackbar of een ander iets, worden wij niet vrolijk van.
Weekmenu is niet alleen financiele keuze maar ook een anti-keuzestress middel.PcDealer schreef op maandag 16 april 2018 @ 15:51:
[...]
[...]
Plus het dwingt je min of meer om geen overbodige zooi in huis te halen EN het scheelt gewoon tijd als je een druk bestaan hebt met een rondrennende peuter.
Oftewel: vanavond ga ik weer lekker rustig in mn uppie de AH in
Ctrl+k
wij doen ongeveer 90e per week grote boodschappen en dan iets van 30e per week voor de losse vers dingen (vers brood van de bakker etc)
moet ik wel bijzeggen dat mijn vrouw alleen boodschappen doet..
Als ik mee ga zitten we meestal tussen de 120 en 150e
dus ik mag niet meer mee boodschappen doen
EN IK HEB HET ECHT GEPROBEERD OM NIET TE VEEL TE KOPEN!
maar het lukt gewoon niet
Que?Sibylle schreef op maandag 16 april 2018 @ 18:31:
Over het afgelopen jaar ongeveer €450,- per maand voor twee personen, we plannen in het begin van de week ongeveer wat we gaan eten en kopen dan voor ~5 dagen. Het kan goedkoper, maar we hebben budget van ~€400 gezet en daar blijven we tot nu toe vrij OK onder dit jaar.
Of bedoel je dat je het budget voor dit jaar naar beneden hebt bijgesteld?
Impuls aankopen zijn funest voor je budget. Vooral rond etenstijdpvnzoest schreef op maandag 16 april 2018 @ 18:40:
hier 2 volwassenen en 3 kinderen (4, 14 en 15) ...
wij doen ongeveer 90e per week grote boodschappen en dan iets van 30e per week voor de losse vers dingen (vers brood van de bakker etc)
moet ik wel bijzeggen dat mijn vrouw alleen boodschappen doet..
Als ik mee ga zitten we meestal tussen de 120 en 150e
dus ik mag niet meer mee boodschappen doen
EN IK HEB HET ECHT GEPROBEERD OM NIET TE VEEL TE KOPEN!
maar het lukt gewoon niet

[ Voor 73% gewijzigd door Notna op 16-04-2018 18:54 ]
Met afgelopen jaar bedoel ik afgelopen 12maanden, en inderdaad naar beneden bijgesteld in januari :-)Notna schreef op maandag 16 april 2018 @ 18:51:
[...]
Que?
Of bedoel je dat je het budget voor dit jaar naar beneden hebt bijgesteld?
Ctrl+k
Huisdieren: geen
Eetpatroon: Gezond en geen kant en klaar rommel
Frequentie boodschappen: Wekelijks
Uitgave ongeveer 100-110€ per week
Ook koop ik bij de makro als er een aanbieding is bv zalm 10 euro de kg,koop ik gelijk 3 tot 4 kg even schoonmaken en dan in de vriezer .
vroeger draaiden we elk dubbeltje om maar nu we meer zijn gaan verdienen zijn we ook luxer en beter gaan eten.
En nu gaan we ook 1 keer per maand uit eten met ze n vieren
kolder ?wat is dat voor een kolder (na tientallen jaren dood te zijn wordt er nog steeds om ze gelachen ik ben nog springlevend en niemand lacht?!)
Gezinssamenstelling: 1 persoon
Huisdier: ben ik zelf (geen dus).
Eetpatroon: vaak iets te gemakkelijk, 1x per week buiten de deur bij het squashcentrum
Ik heb vandaag dus maar eens gekeken naar de rubriek waar deze in staan (Huishouden - Boodschappen) en alles eens opgeteld van de afgelopen 12 maanden.
Ik kom uit op een gemiddelde van 267,67 per maand. Niet heel weinig, dus...
Het verbaast me wel hoe enorm de uitgaven op en neer gaan: de ene maand geef ik 400 euro uit, soms een paar maanden rond de 150, maar ook makkelijk rond de 300?
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
We wonen met zijn tweeen.
Ben nogal geschrokken......!!!!
Keek alleen even snel naar de supermarkt uitgaven van afgelopen maand.
Dat is bij de Digros en AH voor het bedrag van 850€....!
Dan heb het nog niet over het laten bezorgen en uit eten gaan en andere winkels als bakker en visboer.
Wij zijn met 2 volwassenen en een kind van 3.
Ben best geschrokken hiervan.
Met ons inkomen kijk ik eigenlijk nooit naar de prijs.
Maar ik ga hier toch wat in veranderen.
Scherp inkopen met 300gr bonen voor €1,50?Theo schreef op maandag 16 april 2018 @ 15:33:
[...]
Met biefstuk in het spel gaan we net over de 4 euro heen.
Verder wel herkenbaar - die biefstuk van jou ligt bij ons ook in de vriezer (ook aantal kg). Alleen olijfolie om in te bakken? Waarom zou je dat doen, de meeste (goede) anti-oxydanten uit olijfolie gaan verloren als je deze verhit. Bakken doen wij gewoon in de arachide-olie.
Jumbo en AH folders gaan gelijk de papiermand in... (Jumbo gaan we max 1 keer in de maand heen, is veel te duur [teveel keus, komt er teveel in het karretje :p], en AH ga ik per definitie niet heen). Lidl is te ver weg en vind ik ook geen prettige winkel.Theo schreef op maandag 16 april 2018 @ 16:11:
[...]
Sommige dingen gaan gewoon onderbewust![]()
Folders van supermarkten vallen gewoon in de bus, en hier zitten vier supermarkten bijna op een kluitje; Op zaterdagochtend ben ik met een uurtje klaar met de boodschappen. (plus vrijdagavond het plannen) Mijn tijd is ook wat waard, en om naar een extra supermarkt te rijden een paar km verderop om een euro te besparen; dat is gewoon.
Wij maken op donderdag morgen het boodschappen lijstje en gaan 's avonds vanuit het werk naar de supermarkt (SuperCoop) en heel soms naar de Jumbo (Jumbo Euroborg in Groningen, enorm ding, heerlijk winkelen)
Ja, dat anti-keuzestress is de reden waarom wij ook een soort van weekmenu hebben. En een boodschappenlijstje werkt om geen dingen te halen die je niet nodig hebt (tenzij we naar de Jumbo gaan, Franse kazen kunnen we gewoon niet laten liggenLensent schreef op maandag 16 april 2018 @ 17:39:
[...]
Weekmenu is niet alleen financiele keuze maar ook een anti-keuzestress middel.
Plus het dwingt je min of meer om geen overbodige zooi in huis te halen EN het scheelt gewoon tijd als je een druk bestaan hebt met een rondrennende peuter.
Oftewel: vanavond ga ik weer lekker rustig in mn uppie de AH in
De ene maand moet je ook shampoo/tandpasta/scheerschuim/mesjes/toiletpapier/schoonmaakmiddel/etc kopen, en de volgende maand natuurlijk niet. Daarom was bij ons bijv. maart heel duur. Alles was zo ongeveer op, van paracetamol tot shampoo tot schoonmaakmiddelen.Pietervs schreef op maandag 16 april 2018 @ 19:30:
Het verbaast me wel hoe enorm de uitgaven op en neer gaan: de ene maand geef ik 400 euro uit, soms een paar maanden rond de 150, maar ook makkelijk rond de 300?
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Meten is weten héGrandisimo schreef op maandag 16 april 2018 @ 21:07:
Dacht.....hey leuk topic, ik ga ook ff kijken !
Dan heb het nog niet over het laten bezorgen en uit eten gaan en andere winkels als bakker en visboer.
Voor veel mensen gaat er een wereld open als ze het als een getal zien; stroom of gasverbruik, kosten voor eten, kosten voor verzekeringen etc.
Bewustwording is de eerste stap

Overigens is er niemand die je op de vingers gaat tikken als je meer uitgeeft. Als jij 1600 euro per maand zou willen uitgeven aan eten moet je dat vooral doen
[ Voor 9% gewijzigd door Notna op 17-04-2018 08:13 ]
Edit: ik neem eten mee naar mijn werk, de vrouw eet op haar werk dus dat scheelt ook.
[ Voor 9% gewijzigd door virtualJac op 17-04-2018 08:20 ]
there's no tweak without the tweaker
Huisdieren: geen
Eetpatroon: Drie keer in de week aardappels/vlees/groente rest pasta of rijst, zaterdag patatdag, zondag diepvries spul.
Frequentie boodschappen: Twee keer per week, soms zaterdag nog.
Uitgave ongeveer 450,- per maand
Wij wonen op loopafstand van de Jumbo dus daar doen we de meeste boodschappen, we zijn ook geen koopjesjagers dus we zouden nog wel kunnen besparen. Maar voorlopig gaat het qua financiën prima zo.
Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black
Gezinssamenstelling:
Volwassenen: 2
Kinderen: 0
Huisdieren: 2 katten
Eetpatroon: gezond (biologisch waar mogelijk)
Huisdieren: twee katten.
Eetpatroon: biologisch, uitgebreid (kookfanaat) en met aardig wat wijn.
Frequentie boodschappen: drie/vier keer per week.
Uitgave ongeveer 750,- per maand (incl. huishoudelijk)
[ Voor 3% gewijzigd door psandrad op 17-04-2018 15:10 ]
Hier al een aantal jaren op zo'n 900-1000 per maand (2 volwassenen+3 kinderen), dwz alle uitgaven bij supermarkt/markt/drogisterij/bakker/slager/visboer/kaasboer). Knap dat sommigen het voor 200 per maand kunnen doen, petje af daarvoor. We weten wel dat het voor wat minder/minder luxe zou kunnen, maar vooralsnog zien we geen noodzaak daartoe.Grandisimo schreef op maandag 16 april 2018 @ 21:07:
Dacht.....hey leuk topic, ik ga ook ff kijken !
Om echt onder de 200 euro per maand te komen moet je nog wat doortastender aan je winkelgedrag werken, dat vereist planning en wat meer wilskracht. Niet iedereen heeft daar zin in.
https://www.nibud.nl/cons...-geeft-u-uit-aan-voeding/
Op het eerste gezicht lijken die getallen nog niet zo gek maar volgens de tabel zou een echtpaar zonder kinderen dik €350 p/m kwijt zijn aan voeding. Lijkt me, als 'minimum' wel erg ruim.Cheesy schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 11:36:
Info over (minimale) uitgaven m.b.t. voeding:
https://www.nibud.nl/cons...-geeft-u-uit-aan-voeding/
Ik snack nooit, maar mijn maaltijden zijn ook groot. Ik ben een redelijke fruiteter (inclusief avocados), en ook veel (vega) vlees. Ik eet smiddags liever een hamburger dan een boterham met hagelslag.
Zeep, deodorant, toiletpapier, afwasmiddel, etc koop ik één keer in het jaar met een aanbieding of in het buitenland in.
[ Voor 11% gewijzigd door ImmortalSoul op 17-04-2018 13:45 ]
Vind het, in tegenstelling tot jou, behoorlijk krap.dvl-2 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:43:
[...]
Op het eerste gezicht lijken die getallen nog niet zo gek maar volgens de tabel zou een echtpaar zonder kinderen dik €350 p/m kwijt zijn aan voeding. Lijkt me, als 'minimum' wel erg ruim.

We eten alleen altijd vers, gezond en niet uit pakjes. Er gaan hier per dag 6-8 stukken fruit (appel, peer, druiven, grapefruit etc) doorheen en alleen dat is al duur. Een keer in de week eten we makkelijk (patat, pannenkoeken, pizza) en een keer in de week "luxe" (biefstuk, verse zalm).
Ik moet wel zeggen, we kopen meestal niet het goedkoopste (zoals euroshopper macaroni), we hebben een eigen kruidentuintje (voor de zelfgemaakte pastasaus). Maar als je gaat kijken hoeveel tomaten er al niet in een saus gaan voor vier personen.. vers is niet per se goedkoop.
We drinken geen frisdrank (we houden een fles cola achter voor visite) alleen koffie/thee/water (kinderen alleen thee/water/melk). We kopen geen ranja, diksap en al die dingen. Zelden chips e.d., alleen soms wel eens een lekker kaasje bij de kaasboer in het weekend.
Dit zijn alleen huishoudboodschappen bij Hoogvliet, soms Picnic en slager/groenteman. Hier zit dus wel toiletpapier bij maar geen luiers of persoonlijke verzorging. Ook het doosje wijn wat ik elke 1-2 maanden koop zit hier niet in (plm 50 euro per twee maanden). Die wijn beschouw ik wel als luxe (we houden van goede wijn, maar aangezien mijn vrouw zwanger is gaat het nog amper op).
Bij een vorige werkgever lunchten we op werk (door baas betaald) - dat scheelde wel iets. Maar ja, toen waren er ook geen kinderen voor wie de boterhammen wel gesmeerd moesten worden.
Anoniem: 677216
Krap? Dat is voor alleen voeding hè.Lekiame schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:49:
[...]
Vind het, in tegenstelling tot jou, behoorlijk krap.
Hier (2v) over 2017 een gemiddelde van 385/m, inclusief schoonmaakspullen en verzorgingsproducten. We proberen op de kosten te letten, maar eten altijd vers en genoeg.
Alleen de voeding zit dus waarschijnlijk onder of rond de 350. Mocht het nodig zijn, kan er zeker nog 50-100 af (minder vlees, nog meer op aanbiedingen letten/groot inkopen, groente/fruit van de markt ipv supermarkt, minder/andere tussendoortjes, etc).
Wij zitten met 2 volwassenen + kat op gemiddeld 200 euro per maand. Dan doen we wél bewust boodschappen en bij meerdere supermarkten en halen we vaak dingen in de aanbieding maar dat houdt echter niet in dat we ons dingen ontzeggen. Er ligt bij ons ook gewoon chips genoeg in de voorraadkast, de kat krijgt gourmet en niet het goedkoopste spul en we hebben elke avond gewoon vlees bij ons eten.Lekiame schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:49:
[...]
Vind het, in tegenstelling tot jou, behoorlijk krap.
We houden allebei dan weer niet zo van frisdrank dus dat scheelt wel. (tevens stukken beter voor je tanden)
Er is alleen 1 groot verschil wat mij opgevallen is bij het vergelijken onder collega's: Degenen die een godsvermogen aan boodschappen kwijt zijn kopen dingen als voorgeschilde aardappels, kant en klaar maaltijden, gesneden groentes e.d.
Andere collega's die zo'n beetje op hetzelfde niveau zitten doen net als wij: We kopen een zak aardappels van bv 3kg waar we makkelijk de hele week van kunnen eten. Paar dagen een pot groente erbij of verse groente die we zelf snijden en een stukje vlees. Kost iets meer werk (Aardappels en evt groente schillen / snijden) maar is behoorlijk veel goedkoper.
Ook prijsvergelijken scheelt echt enorm, de ene supermarkt is hier goedkoper mee, de ander daarmee. Vlees in de aanbieding halen en invriezen etc. (grote vriezer ftw)
En als laatste tip: Doe 1 of maximaal 2 keer per week boodschappen. Zo voorkom je impuls aankopen
[ Voor 3% gewijzigd door Metro2002 op 17-04-2018 14:19 ]
Wij zitten op €450 per maand voor 2 volwassenen en 1 katertje van 3 jaar oud. 65% Lidl, 35% Jumbo, aanbiedingen nemen we vaak mee, maar gaan niet alle winkels bijlangs voor de koopjes.Anoniem: 677216 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 14:07:
[...]
Krap? Dat is voor alleen voeding hè.
Hier (2v) over 2017 een gemiddelde van 385/m, inclusief schoonmaakspullen en verzorgingsproducten. We proberen op de kosten te letten, maar eten altijd vers en genoeg.
Alleen de voeding zit dus waarschijnlijk onder of rond de 350. Mocht het nodig zijn, kan er zeker nog 50-100 af (minder vlees, nog meer op aanbiedingen letten/groot inkopen, groente/fruit van de markt ipv supermarkt, minder/andere tussendoortjes, etc).
Kosten die zijn meegenomen:
- Eten & drinken, 1 keertje een patatje per maand (verder geen afhaal, uit eten of wat dan ook dus)
- Brokjes + kattengrind a €20,00 per maand.
- Tandpasta (verder geen pers. verzorging)
- lunch en tussendoortjes (stuk fruit, koekje o.i.d)
- zo'n €50,00 aan koffie per maand
Eetpatroon is regelmatig en gezond. Eten (bijna nooit) aardappels, maar wel erg gezond. Vriendin eet ook gerust 1kg snoeptomaten en een doosje bosbessen in een bakje 0% kwark (2 doosjes) weg per week. Gezond eten tikt ook aardig aan.

[ Voor 4% gewijzigd door Lekiame op 17-04-2018 14:22 ]
Care to explain?
Ik jaag er een pak koffie per maand doorheen, kosten € 1,30

2-3 doosjes Nespresso cupjes per week (a 2,50-3,00 ps)- , 1-2 pakken Kanis en Gunnink (a €3,50 ps) kan dus iets minder zijn, laten we het op 40-45€ per maand houden.Metro2002 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 14:22:
[...]
Care to explain?
Ik jaag er een pak koffie per maand doorheen, kosten € 1,30
Ik heb al een bloedhekel aan boodschappen doen. Moet er niet aan denken om van winkel naar winkel te gaan voor m'n wekelijkse boodschappen... Eén keer in de week boodschappen doen vind ik meer dan genoeg en dan wil ik ook zo snel mogelijk naar huis (en ik kan het alleen verdragen omdat we altijd samen boodschappen doen, als ik alleen zou wonen, zou ik duurder uit zijn omdat ik dan bij de eerste de beste winkel iets zou halen...)Metro2002 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 14:18:
[...]
Ook prijsvergelijken scheelt echt enorm, de ene supermarkt is hier goedkoper mee, de ander daarmee. Vlees in de aanbieding halen en invriezen etc. (grote vriezer ftw)
waarom alleen tandpasta? Je scheert je nooit, je vriendin is nooit ongesteld, je wast nooit je haren, je gebruikt geen wc papier, je huis is een smerige bende want je wast nooit af, je maakt nooit schoon en je kleding koop je elke dag nieuw?
Valt dan toch nog wel mee? Denk de kat en de extreem dure koffie weg, en je zit al bijna aan die 350.Lekiame schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 14:20:
[...]
Wij zitten op €450 per maand voor 2 volwassenen en 1 katertje van 3 jaar oud. 65% Lidl, 35% Jumbo, aanbiedingen nemen we vaak mee, maar gaan niet alle winkels bijlangs voor de koopjes.
Kosten die zijn meegenomen:
- Eten & drinken, 1 keertje een patatje per maand (verder geen afhaal, uit eten of wat dan ook dus)
- Brokjes + kattengrind a €20,00 per maand.
- Tandpasta (verder geen pers. verzorging)
- lunch en tussendoortjes (stuk fruit, koekje o.i.d)
- zo'n €50,00 aan koffie per maand
Eetpatroon is regelmatig en gezond. Eten (bijna nooit) aardappels, maar wel erg gezond. Vriendin eet ook gerust 1kg snoeptomaten en een doosje bosbessen in een bakje 0% kwark (2 doosjes) weg per week. Gezond eten tikt ook aardig aan.Mijn eigen eetpatroon is gewoon 5 bammetjes stukje fruit mee overdag en 's ochtends halfvol yoghurt + 4noten Cruesli.
Edit: je geeft zelf ook al aan dat je behoorlijk luxe eet. Dan is het toch niet zo moeilijk voor te stellen dat je relatief eenvoudig een stuk goedkoper zou kunnen leven (mocht dat een keer nodig of wenselijk zijn)?
[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 677216 op 17-04-2018 14:29 ]
Haha, Vanzelfsprekend worden schoonmaakspullen en huishoudelijke dingen als wc-papier en wasmiddel wel uit de huishoudpot gedaan. Persoonlijke verzorging doen we buiten de huishoudpot om zelf.Wailing_Banshee schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 14:25:
[...]
Ik heb al een bloedhekel aan boodschappen doen. Moet er niet aan denken om van winkel naar winkel te gaan voor m'n wekelijkse boodschappen... Eén keer in de week boodschappen doen vind ik meer dan genoeg en dan wil ik ook zo snel mogelijk naar huis (en ik kan het alleen verdragen omdat we altijd samen boodschappen doen, als ik alleen zou wonen, zou ik duurder uit zijn omdat ik dan bij de eerste de beste winkel iets zou halen...)
[...]
waarom alleen tandpasta? Je scheert je nooit, je vriendin is nooit ongesteld, je wast nooit je haren, je gebruikt geen wc papier, je huis is een smerige bende want je wast nooit af, je maakt nooit schoon en je kleding koop je elke dag nieuw?
- Vaste boodschappen €400,- (picnic)
- Bakker/slager etc €50 (In het weekend halen we altijd vers brood en vleeswaren)
- Koffie €50 (Nespresso, bestel ik los online, per maand)
- Wijn/bier: €150 (ik haal thuis af toe kratje pils, maar meestal alleen speciaalbier. Wijn koop ik 1x per 2 maanden online, gemiddeld €150 voor 2 dozen).
- Lunch: €10 per dag/4 dagen per week (ik lunch op werk)
Maakt een totaalplaatje van ongeveer 800 euro. Dat is dan buiten eventueel uit eten (1 á 2x per maand) en wat we soms via thuisbezorgd.nl bestellen (want gewerkt en lui).
Samenstelling: 2 Volwassenen dus
[ Voor 7% gewijzigd door Spacecowboy op 17-04-2018 14:33 ]
HENG HENG
Het maakt niet uit waar je het vandaan haalt, je geeft het uit aan de maandelijkse boodschappen. Anders kun je nooit vergelijken met mensen die wel alles meerekenen...Lekiame schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 14:26:
[...]
Haha, Vanzelfsprekend worden schoonmaakspullen wel uit de huishoudpot gedaan. Persoonlijke verzorging doen we buiten de huishoudpot om zelf.
Hmm, ik denk dat ik eens een paar maanden precies ga bijhouden hoeveel we precies aan dit soort dingen uitgeven...
Lekiame schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 14:25:
[...]
2-3 doosjes Nespresso cupjes per week (a 2,50-3,00 ps )
Haal bijna alles bij de Jumbo. Brood op de markt. Let wel op de prijzen. Haal vaak dagelijks het 'avondeten', er gaat daardoor niks over datum
[ Voor 42% gewijzigd door Sjaak_Trekhaak op 17-04-2018 14:34 ]
Nespresso is iets van 30 cent per cupje. 10 in een doosje.Metro2002 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 14:31:
[...]
1 kopje kost je dus al 2x zoveel als een heel pak (kilo) , damn.
HENG HENG
Haha per doosje natuurlijk ;-)Metro2002 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 14:31:
[...]
1 kopje kost je dus al 2x zoveel als een heel pak (kilo) , damn.
Spacecowboy schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 14:34:
[...]
Nespresso is iets van 30 cent per cupje. 10 in een doosje.
Ah, ik dacht al
Ik doe met een pak koffie van een kilo ongeveer een maand, doordeweeks 1 bakkie per dag, in het weekend vaak 2. Dus dan kom ik op ongeveer 36 kopjes in de maand. Kosten: €1,30, kosten per kop koffie: € 0.036
Als een Nespresso dus 30 cent per kopje kost heb je het dus over 830 8 keer duurder per kop koffie
En dan heb je waarschijnlijk nog zo'n klein trutkopje ook ipv een mok
Ben blij dat ik al die cupjes, pads en andere koffiedingen niet te drinken vindt
[ Voor 0% gewijzigd door Metro2002 op 17-04-2018 14:45 . Reden: Mongool die niet kan rekenen ]
Ik weet niet hoe je van 3,6 cent naar 30 cent op een factor 830 uitkomt, maar ergens gaat er iets foutMetro2002 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 14:40:
[...]
[...]
Ah, ik dacht alNog steeds behoorlijk aan de prijs, reken maar uit:
Ik doe met een pak koffie van een kilo ongeveer een maand, doordeweeks 1 bakkie per dag, in het weekend vaak 2. Dus dan kom ik op ongeveer 36 kopjes in de maand. Kosten: €1,30, kosten per kop koffie: € 0.036
Als een Nespresso dus 30 cent per kopje kost heb je het dus over 830 keer duurder per kop koffie![]()
En dan heb je waarschijnlijk nog zo'n klein trutkopje ook ipv een mok![]()
Ben blij dat ik al die cupjes, pads en andere koffiedingen niet te drinken vindt
Volgens mij is er door je enthousiasme een rekenfoutje ingeslopen. Geloof dat het 8-9x duurder is per kop koffie.Metro2002 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 14:40:
[...]
[...]
Als een Nespresso dus 30 cent per kopje kost heb je het dus over 830 keer duurder per kop koffie![]()
[ Voor 97% gewijzigd door _eLMo_ op 27-04-2018 07:21 ]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Zoals ik al vaak heb aangegeven in dit topic is de "hele package" van ieder persoon anders. Persoonlijk ben ik van mening dat de make-up van het vrouwtje, de geurtjes/deo, de wax of andere haarproducten niet tot de boodschappen/huishoudpot horen. Maar tandpasta vind ik er dan wel weer in passen.Wailing_Banshee schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 14:30:
[...]
Het maakt niet uit waar je het vandaan haalt, je geeft het uit aan de maandelijkse boodschappen. Anders kun je nooit vergelijken met mensen die wel alles meerekenen...
Hmm, ik denk dat ik eens een paar maanden precies ga bijhouden hoeveel we precies aan dit soort dingen uitgeven...
Een standaard template is dus wellicht handiger want iedereen neemt verschillende dingen mee.
Persoonlijke verzorging kan je zo duur maken als jezelf wilt en het gaat hier om "boodschappen".
[ Voor 6% gewijzigd door Lekiame op 17-04-2018 14:48 ]
Smaak is oneindig veel beter dan die bittere filterdrap. Daarnaast kan je de hoeveelheid instellen. Zelf drink ik altijd espresso. hap hap hapMetro2002 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 14:40:
[...]
[...]
Als een Nespresso dus 30 cent per kopje kost heb je het dus over 830 8 keer duurder per kop koffie![]()
Het is ook een stukje gemak. Opstaan, keuken inlopen, klik, *brrrrrt. Koffie.
HENG HENG
Precies dat dus, ik scoor er 's ochtends altijd eentje voor in de auto naar het werk en 's avonds rond een uurtje of 8-9. In het weekend maken we vaak filter. Heb net eens gekeken, wij zijn fan van Perla cupjes van de AH. Die zijn nu in de aanbieding 2+1 gratis a 2,59 per doosje van 22st. Dat is dus deze maand (na aanleggen voorraadje) 10-12,50 euro aan cupjes en zo'n 7,50 aan filterkoffie inc filters. Dus dat is totaal €20,- Valt dus meer mee dan ik dacht!Spacecowboy schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 14:49:
[...]
Smaak is oneindig veel beter dan die bittere filterdrap. Daarnaast kan je de hoeveelheid instellen. Zelf drink ik altijd espresso. hap hap hap
How about een espresso-automaat met ingebouwde maler?Spacecowboy schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 14:49:
[...]
Smaak is oneindig veel beter dan die bittere filterdrap. Daarnaast kan je de hoeveelheid instellen. Zelf drink ik altijd espresso. hap hap hap
Nog meer gemak (geen geklooi met cupjes) en de opties voor speciale koffie zijn eindeloos. Oja, ook nog eens enorm goedkoop

Aanschaf iets duurder, maar binnen een paar maanden terugverdiend als je een paar kopjes per dag drinkt.
Fantastisch idee, ware het niet da tik simpelweg de ruimte niet hebAnoniem: 677216 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 15:37:
[...]
How about een espresso-automaat met ingebouwde maler?
Nog meer gemak (geen geklooi met cupjes) en de opties voor speciale koffie zijn eindeloos. Oja, ook nog eens enorm goedkoop![]()
Aanschaf iets duurder, maar binnen een paar maanden terugverdiend als je een paar kopjes per dag drinkt.
Ik zou graag een volautomaat hebben
Een aantal dingen van persoonlijke verzorging vind ik juist wel in het hele package horen. Als tandpasta er wel in hoort, waarom dan geen zeep en shampoo? Maar ook WC papier en voor de vrouwen onder ons de maandelijkse producten zoals maandverband en tampons. En sorry, maar deo vind ik ook bij de noodzakelijkheden horen...Lekiame schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 14:45:
[...]
Zoals ik al vaak heb aangegeven in dit topic is de "hele package" van ieder persoon anders. Persoonlijk ben ik van mening dat de make-up van het vrouwtje, de geurtjes/deo, de wax of andere haarproducten niet tot de boodschappen/huishoudpot horen. Maar tandpasta vind ik er dan wel weer in passen.
Een standaard template is dus wellicht handiger want iedereen neemt verschillende dingen mee.
Persoonlijke verzorging kan je zo duur maken als jezelf wilt en het gaat hier om "boodschappen".
Maakt toch niet uit wat je wel en niet mee telt? Als het er maar bij staat wat wel en niet inbegrepen isWailing_Banshee schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 16:14:
[...]
Een aantal dingen van persoonlijke verzorging vind ik juist wel in het hele package horen. Als tandpasta er wel in hoort, waarom dan geen zeep en shampoo? Maar ook WC papier en voor de vrouwen onder ons de maandelijkse producten zoals maandverband en tampons. En sorry, maar deo vind ik ook bij de noodzakelijkheden horen...
De voornaamste reden waarom ik vind dat bepaalde persoonlijke verzorging niet mee hoort te tellen onder de boodschappen heeft te met name te maken dat dit zeer persoonlijk is. De een koopt maandelijks aan €100 make-up, de ander voor €10. De een koopt elke 2 week een pot wax a €10 de ander doet een maand met een potje van €2,50. Gezien dit topic voornamelijk om de huishoudelijke boodschappen gaat vind ik dus dat het voornamelijk moet gaan om Eten, drinken, schoonmaakspullen, wc spullen, en in het geval van kleine kinderen er apart bij specificeren (luiers bv)Anoniem: 677216 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 16:57:
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 16:14:
Een aantal dingen van persoonlijke verzorging vind ik juist wel in het hele package horen. Als tandpasta er wel in hoort, waarom dan geen zeep en shampoo? Maar ook WC papier en voor de vrouwen onder ons de maandelijkse producten zoals maandverband en tampons. En sorry, maar deo vind ik ook bij de noodzakelijkheden horen...
Tja, hetzelfde geldt voor de overige boodschappen toch?Lekiame schreef op woensdag 18 april 2018 @ 08:20:
[...]
De voornaamste reden waarom ik vind dat bepaalde persoonlijke verzorging niet mee hoort te tellen onder de boodschappen heeft te met name te maken dat dit zeer persoonlijk is. De een koopt maandelijks aan €100 make-up, de ander voor €10. De een koopt elke 2 week een pot wax a €10 de ander doet een maand met een potje van €2,50. Gezien dit topic voornamelijk om de huishoudelijke boodschappen gaat vind ik dus dat het voornamelijk moet gaan om Eten, drinken, schoonmaakspullen, wc spullen, en in het geval van kleine kinderen er apart bij specificeren (luiers bv)
Verschillen tussen A of B merk, filterkoffie of Nespresso, biefstuk of kipfilet, wijn of water - dat scheelt ook zo een factor 2 tot 10. Anders was er weinig om te vergelijken.
Als je maandelijks voor €100 aan make-up koopt (wtf trouwens, kan dat?) is het juist goed om te zien dat dit bovengemiddeld is.
Wij geven ongeveer 7,5% van het netto inkomen uit aan boodschappen.
Terwijl iemand die in de bijstand zit dit bijna op 26-40% zou zitten (afhankelijk van alleenstaand of met kinderen etc).
Dus wat voor de een een bak geld is, is voor iemand geneuzel in de marge.
Dus puur de € 's melden zegt mij niet zo veel.
Ik zou juist het tegenovergestelde beargumenteren. Als iemand zegt dat hij 25% van zijn besteedbaar inkomen in de Jumbo/AH uitgeeft dan zou ik daarvan schrikken. Maar als diegene maar €700 overheeft is het een ander verhaal.Barrycade schreef op woensdag 18 april 2018 @ 09:55:
Als we toch aan het "ijken" zijn:
Wij geven ongeveer 7,5% van het netto inkomen uit aan boodschappen.
Terwijl iemand die in de bijstand zit dit bijna op 26-40% zou zitten (afhankelijk van alleenstaand of met kinderen etc).
Dus wat voor de een een bak geld is, is voor iemand geneuzel in de marge.
Dus puur de € 's melden zegt mij niet zo veel.
Ik denk ook niet dat het van belang is om te discussiëren over wel/niet make-up meerekenen, wel/niet 10% meer uitgeven voor luxer brood.
Het belangrijkste aan dit topic is dat je er eens bij stilstaat hoe veel je nu eigenlijk uitgeeft. Of je nou 10% boven of onder iemand zit dat geeft niet. Maar dubbel zo veel wel.
Hier in deze Financiële / Beleggingshoek van 't forum zal 't minder voorkomen maar het zal je verbazen hoe veel mensen geen idee hebben hoe veel te uitgeven aan dingen die niet vaste lasten zijn!
Ik ben zelf in ieder geval al wat leuke tips tegen gekomen.
Ik heb per week €100,- voor boodschappen welke wekelijks op die rekening gestort wordt, hiervan koop ik alles, ook toiletpapier als het op is of deo ed. Dit komt prima uit, kook wel eens grotere porties en gooi niets weg, wat over is gaat mee als lunch / tussendoortje.
Geen frisdrank of zakjes/pakken koken. Wel in het weekend een wijntje of biertje met een zak chips.
Met ruim €400,- per maand kan er nog wel wat af denk ik zo... Misschien maar eens bekijken hoe ik dat ga inkleden.
Mijn andere rekening komt salaris op en gaan alle automatische incasso's af. Deze loop ik een keer of 2 / 3 per jaar door, dan check ik abbonementen/verzekeringen ed.
Maandelijks blijft er op de salaris rekening een "vast" bedrag over welke gespaard wordt.
Ik hou van overzicht in een oogopslag en dit werkt voor mij heel prima
[ Voor 15% gewijzigd door douwe.nl op 18-04-2018 15:19 ]
Dat is ook mijn ervaring, voor 1 persoon: van 375 naar 250 merk ik nauwelijks en went heel gauw (beide kanten op), van 250 naar 200 is wel een stap maar nog prima te doen door extraatjes te minimaliseren, onder de 200 vereist nadenken en goed plannen (zeker met bio).mux schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 10:50:
Je kunt in gemakkelijk even luxe leven met half het budget of zelfs minder. Veruit de meeste kosten zitten hem in ongebruikt voedsel, niet letten op prijzen en impulsieve aankopen. Met doorgaans een minieme gedragsverandering kun je gigantische besparingen zien op dat soort maandbedragen.
Om echt onder de 200 euro per maand te komen moet je nog wat doortastender aan je winkelgedrag werken, dat vereist planning en wat meer wilskracht. Niet iedereen heeft daar zin in.
Een hoop gaat aan dure extraatjes op bij mij, als ik niet een beetje oplet. Voorverpakte sushi bijv, elke week een keer en ik ben zo 15 tot 20 euro duurder uit, of altijd speciaalbiertjes van 1,50 - 2 euro ipv af en toe en de rest Bavaria ofzo. En eerlijk gezegd vind ik AH Basic van 20 cent ook prima smaken, alleen het imago he
Ik steek tegenwoordig 50 euro in mn portemonnee, gewoon voor het bewustzijn. Ik mag erover, maar dan denk ik wel twee keer na. Ik steek dat geld ook graag in hobby's, reizen, cursussen enzo, en elke maand 100 euro extra overhouden tegen minimale extra moeite vind ik best fijn!
Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.
Tja, maar als je met 4 personen bent die koffie drinken gaat dat er aardig in hakken per maand. Zo hadden wij eerst gewoon een ouderwetse kan met een filter erbovenop en dan zelf kokend water opschudden met ernaast een Senseo voor de snellere kop. Beide vervangen voor een degelijk koffieapparaat waar alles mee kan (Siemens EQ6) en je hebt pas echt goede koffie. Als je nu nog eens Senseo bij iemand moet drinken is het met alle respect niet echt lekker. In de tussentijd hebben we ook een Nespresso-apparaat gehad maar dat was al helemaal geen succes.Spacecowboy schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 14:49:
[...]
Wij halen ruim 4000 koppen per jaar met de EQ6, dat zou 1200 euro per jaar aan van die cupjes betekenen. Dat is echt van de zotte. Gewoon DE Goudmerk bonen in de reclame halen ben je veel goedkoper uit en imho heb je veel betere koffie dan die cups. Wil je espresso? Geen probleem, wil je een Cappuccino? Geen probleem.
Dat lunchen op werk, 10 euro per dag lees ik hier... Wauw... Daar eten wij bij wijze van met 4 personen avondeten van. Maar goed, kwestie van keuzes maken. Mijn ouders hebben gekozen om op dat gebied (plus uiteten) iets zuiniger te doen zodat er op andere gebieden (Auto's, vakantie's) een stuk royaler geleefd kan worden.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Dus uiteindelijk een Jura gekocht en daar gaan gewone bonen in. Flink inslaan als bonen in de aanbieding zijn en ik ben allang over het break-even point heen qua (veel hogere) kosten van de Jura. Een kilo bonen doet ongeveer 8-10 euro. Nu drinken wij wel 2 kilo ofzo weg per maand. Maar vergeleken met een Nespresso is het opeens klein bier geworden.
En side effect: die cupjes zijn ook niet echt top qua milieubelasting.
Wij hebben trouwens ook een simpele bonenmaler gekocht dus bij verjaardagen of als ik een thermosfles koffie meeneem dan maak ik ouderwetse opgiet filterkoffie van de vers gemalen bonen.
Gezinssamenstelling: 2 volwassenen, 3 kids
Eetpatroon: gezond, +/- 3x per week vlees.
Wij pinnen de boodschappen dus heb ik alle afschrijvingen van de bank in excel gegooid. Wij doen boodschappen voornamelijk bij de Lidl, voor brood bij de AH en nog wat overige dingen bij Aldi, Jumbo of Nettorama.
Ik kom op een gemiddelde van €384,08 per maand in 2017. Hierbij moet ik opmerken dat er ook toiletspullen etc bijzitten. Dus is niet puur etenswaren.
Niet slecht dacht ik zo
Er is met name veel voordeel te halen bij de 30% aanbiedingen. Hier bij de Lidl is het vlees op dinsdagavond meestal allemaal 30% korting. Vaak nog 1 of 2 dagen houdbaar. Dan koop ik meestal een aantal dingen en gooi deze in de vriezer.
Ook het brood van de appie is op dinsdag 3 les pain broden voor € 5,00. Maar als je later op de avond gaat is het ook nog 35% extra korting. Dan heb je 3 broden voor €3,25
Slim inderdaad. Bij onze lokale AH gaat dat helaas niet op. Na 5 uur is al het brood uitverkochtHighfive95 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 14:03:
Er is met name veel voordeel te halen bij de 30% aanbiedingen. Hier bij de Lidl is het vlees op dinsdagavond meestal allemaal 30% korting. Vaak nog 1 of 2 dagen houdbaar. Dan koop ik meestal een aantal dingen en gooi deze in de vriezer.
Ook het brood van de appie is op dinsdag 3 les pain broden voor € 5,00. Maar als je later op de avond gaat is het ook nog 35% extra korting. Dan heb je 3 broden voor €3,25. Eigenlijk bijna iedere dinsdag haal ik lekker brood voor bijna niks.
Focus op groente + versproducten, vrij luxe (supermarkt om de hoek), geen vlees.
Dat is voor 2 volwassenen en 2 kinderen.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Dat was te kort door de bocht. Had een maand waarin nét een kinderfeestje en verjaardag viel. Ik kom rond de 500-550 euro als ik de maanden ervoor bekijk.Sjaak_Trekhaak schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 14:31:
Ik zit ongeveer op €750/maand, 2 volwassenen en 2 basisschoolkinderen.
[ Voor 4% gewijzigd door Sjaak_Trekhaak op 19-04-2018 14:55 ]
Ben blij dat ik geen kinderen heb, zit gemakkelijk aan dat bedrag met z'n 2 :-).Sjaak_Trekhaak schreef op donderdag 19 april 2018 @ 14:52:
[...]
Dat was te kort door de bocht. Had een maand waarin nét een kinderfeestje en verjaardag viel. Ik kom rond de 500-550 euro als ik de maanden ervoor bekijk.
Wel grappig, heb toevallig van de week 135 Perla cups aangeschaft in de aanbieding voor 10,50€. Dat maakt 1 kopje 7,7 centBarrycade schreef op woensdag 18 april 2018 @ 16:20:
* koffie liefhebber meldt zich: ik dronk in het weekend wel eens 10 koppen per dag. Dan is Nespresso echt van de zotte qua kosten a 38 cent per stuk.
Dus uiteindelijk een Jura gekocht en daar gaan gewone bonen in. Flink inslaan als bonen in de aanbieding zijn en ik ben allang over het break-even point heen qua (veel hogere) kosten van de Jura. Een kilo bonen doet ongeveer 8-10 euro. Nu drinken wij wel 2 kilo ofzo weg per maand. Maar vergeleken met een Nespresso is het opeens klein bier geworden.
En side effect: die cupjes zijn ook niet echt top qua milieubelasting.
Wij hebben trouwens ook een simpele bonenmaler gekocht dus bij verjaardagen of als ik een thermosfles koffie meeneem dan maak ik ouderwetse opgiet filterkoffie van de vers gemalen bonen.
Wat eten jullie dan, alleen maar havermout? Dit is het minimale per maand voor met zijn tweetjes... Dit bedrag met zijn vijfen kan toch niet!Highfive95 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 14:03:
Ik ben ook maar eens gaan kijken wat wij uitgeven aan boodschappen. Niet dat het teveel is, maar had wel een bedrag in mijn hoofd, maar eigenlijk nooit gecontroleerd.
Gezinssamenstelling: 2 volwassenen, 3 kids
Eetpatroon: gezond, +/- 3x per week vlees.
Wij pinnen de boodschappen dus heb ik alle afschrijvingen van de bank in excel gegooid. Wij doen boodschappen voornamelijk bij de Lidl, voor brood bij de AH en nog wat overige dingen bij Aldi, Jumbo of Nettorama.
Ik kom op een gemiddelde van €384,08 per maand in 2017. Hierbij moet ik opmerken dat er ook toiletspullen etc bijzitten. Dus is niet puur etenswaren.
Niet slecht dacht ik zo![]()
Ook het brood van de appie is op dinsdag 3 les pain broden voor € 5,00. Maar als je later op de avond gaat is het ook nog 35% extra korting. Dan heb je 3 broden voor €3,25. Eigenlijk bijna iedere dinsdag haal ik lekker brood voor bijna niks.
Anoniem: 992889
Als je 'morgens en s'middags alleen brood eet en fruit kan het prima.vinpower schreef op donderdag 26 april 2018 @ 15:32:
[...]
Wat eten jullie dan, alleen maar havermout? Dit is het minimale per maand voor met zijn tweetjes... Dit bedrag met zijn vijfen kan toch niet!
Vooral met drank kun je flink besparen. Ik heb dat nooit in huis en eet iedere dag vlees en haal wel €150/€200 all inn per maand (met 1,5 persoon aangezien vriendin hier 3 dagen is).
Waarom kan dat niet?vinpower schreef op donderdag 26 april 2018 @ 15:32:
[...]
Wat eten jullie dan, alleen maar havermout? Dit is het minimale per maand voor met zijn tweetjes... Dit bedrag met zijn vijfen kan toch niet!
Ochtend idd havemout met melk of yoghurt met muesli of brood. Middag gewoon brood. Avond varieert heel erg. Wel altijd verse groenten.
Veel kun je besparen door te plannen. Groente in aanbieding kopen en seizoensgroenten. Zelfde geldt voor fruit.
Vlees in aanbieding kopen en met 30/ 35% korting. Dan inslaan en in de vriezer. Koop eigenlijk nooit vlees voor de normale prijs.
Snoep en chips eten we bijna niet. Frisdrank alleen bruiswater met aanlenglimonade. Ook die is vaak in de aanbieding. Koop dan gewoon 12/18 flessen.
Het is nu niet dat ik er heel erg mee bezig ben. Maar hou wel de aanbiedingen in de gaten. Is wel makkelijk dat appie en Lidl zo goed als naast elkaar zitten.
Wij eten ook heel gevarieerd en geen pakjes. Dat scheelt ook enorm.
Wij doen 100 euro per week met z'n drieën. We letten ook helemaal nergens op, doen boodschappen bij de dichtstbijzijnde winkel (Plus) en aanbiedingen doen we alleen als het toevallig zo uitkomt. Met slimmer inkopen, aanbiedingen en meerdere winkels aflopen kunnen we zonder veel problemen 100 euro per maand besparen.vinpower schreef op donderdag 26 april 2018 @ 15:32:
[...]
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Bio of diervriendelijke producten (vlees) koop ik niet, tenzij ze toevallig goedkoper zijn dan de alternatieven. Als we de wereld willen redden moet dat naar mijn mening op een andere manier dus ik ga niet schijnheilig doen met bio (buiten het feit dat ik al die bio meuk een hoog marketing gehalte vind hebben). Zelfde geldt voor diervriendelijk vlees, dan moet je geen vlees eten. Al met al zal er dus wel eens een plofkipje op mijn bord terecht komen.
13-3 tot 13-4 = 276,12
13-4 tot 13-5 = 222,95
Dit is voor 1 volwassene, ik kook eigenlijk altijd zelf en vers, dus gebruik geen pakjes. Frisdrank en snoep eet ik daarnaast helemaal niet, dus dit is wat ik maandelijks aan groente, fruit, brood, vlees, beleg, zuivel en huishoudelijke artikelen besteed.
Eigenlijk valt mij dit nog wel mee, had eigenlijk verwacht dat ik meer richting de 400 euro zou gaan.
Ik vind jou bedrag ook hoog. Hier 2 volwassenen en zitten rond 200 max 250 per maandblubbers schreef op donderdag 26 april 2018 @ 14:20:
Wij zijn met 2 volwassenen en alles samengeteld zitten wij op max. €400 per maand. Ik schrik echt van de bedragen die ik hier lees!
Sinds 04-01-2018 hebben we 20 keer boodschappen gedaan middels AH.nl en niets daarbuiten gekocht* (dus hier zit ook wasmiddel etc. bij) á 1896.07 euro. Dat is een gemiddelde van 94.80 euro per week voor een gezin van 5 (2 volw. En 3 kinderen onder de 8 jaar oud).
Best prima

* afgezien van soyamelk van de Aldi; 8 pakken per 1.5 week a 80 cent per pak. Verder iets van 150 euro per 3 maanden voor de hond en kat aan benodigdheden
[ Voor 19% gewijzigd door Notna op 14-05-2018 19:00 ]
Een kleine of korte reactie op een post kan uiteraard, maar probeer niet te ver af te dwalen en het bij het onderwerp te houden!