Wel knap van sommigen mensen hier om de boodschappen op het minimum te houden.
Familie Righthand zou enorm graag wat minder uitgeven maar heeft wel een probleem. Het zijn allemaal lekkerbekjes en papa Righthand heeft twee leuke hobbies die budgetwise niet meewerken. Fanatiek wijnliefhebber/wijnverzamelaar en ook gek op koken. Daarnaast heeft mama Righthand ooit twee rode katten meegenomen en die zijn ook superverwend opgegroeid en verwachten elke avond een blikje en hebben voorkeur voor de duurste kattegrit (en anders zeiken ze op andere ongewenste plekken). Righthand jr heeft ook zijn nukken met eten, maar gelukkig is alles met pasta of rijst 'jummie'.
Daarnaast komt schoonmoeder Righthand twee keer in de week oppassen zodat mama en papa Righthand weer twee dagen minder KDO hoeven te betalen. Schoonmoeder Righthand vind lekker eten ook erg fijn en eet dan in de avond ook mee.
Dus samenstelling fam. Rigthand:
- 2,25 volwassenen
- peuter
- twee oude verwende luie katten.
Ik doe één keer per week alle boodschappen op de zaterdagochtend. Vlees bestel ik online bij Spoelder (eens per twee weken).
Elke zaterdagochtend het meeste vers op de binnenrotte markt in centrum Rotterdam. Niet de goedkoopste markt van Rotterdam, maar vaak wel de markt met het betere en bredere assortiment. Vooral vis in seizoen is erg goedkoop te scoren. Daarnaast kun je goed dealtjes doen, zoals 12 mango's voor 3,5 euro, of zoals afgelopen zaterdag dat frambozen en bosbessen voor 5 euro de kg weggingen (invriezen of direct jam of compotes maken). Dan koop je wel een paar kilo voor die prijs. Wij hebben altijd 3 tot 5 soorten fruit op de schaal liggen. Groenten hangt af van seizoen en prijs. Maar ik kan in feite alles wel bereiden.
Rest dan nog noten, boerenkaas(!), biologische eieren, groentes, verse kruiden en vis (die ik zelf thuis fileer) en om de week een bosje bloemen (voor mevrouw Righthand) bij de Snor.
Markt ben ik dan ongeveer 60 tot 70 euro kwijt per week.
Dan nog de speciaalzaken. 1 x maand gaan we naar de Italiaanse supermarkt bij de Meent voor specifieke pasta, goede olijfolie, balsamico en vleeswaren. Goed spul voor een voordelige prijs, waar je bij een traiteur maar ook supermarkt de hoofdprijs zou betalen. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor de Chinese boot bij de Euromast. Bizar assortiment aan aziatische ingredienten tegen een gunstige prijs, ook weer wat goedkoper dan bijvoorbeeld de supermarkt op kruiskade of markthal. Meestal betalen we bij een ieder van deze speciaalzaken 20 tot 40 euro.
Bij AH alleen brood, houdbaar en non-food. Dus conserven (tomatenblokjes in blik, augurken, zilveruitjes), kattespul, wc papier, vaatwasmiddel en frisdrank/bronwater. Vooral schoonmaakmiddelen, kattengrit en toiletpapier kan redelijk hard oplopen. Per week toch ook een 60 euro. Hier kunnen we echt hard besparen wanneer we de action wat vaker zouden bezoeken. Wel aangemeld bij Picnic, maar nog in de wachtrij.
Luiers voor Righhand jr bestellen we online wanneer er weer een actie is bij de Kruitvat met hun eigen merk luiers en billendoekjes. Zeg 40 euro per maand, en dat is al veel. Vroeger geen potjes, maar alles zelf gemaakt in ingevroren. Stuk goedkoper, lekkerder en gezonder...
En dan de grote post: wijn. Daar ben ik toch wel een 150 tot 200 euro per maand aan kwijt. Echter betaal ik dit grotendeels zelf en gaat dit niet echt van de huishoudpot (behalve de doordeweekse slobber van 50 euro per maand).
Kortom familie Righthand is voor boodschappen maximaal 750 euro per maand kwijt. Hier en daar zie ik nog wel wat besparingen mogelijk (vooral in non-food). We gaan volgend jaar verhuizen naar een grotere woning met een aanzienlijk grotere keuken. Dus ook wat dat betreft kan ik dan meer verwerken en opslaan als voorraad.
Ik zie mensen trouwens niet zaken zoals keukenbenodigheden meenemen in het budget. Als je namelijk een kleine keuken hebt, kun je alleen maar klein inkopen en bijvoorbeeld een stuk minder invriezen, op vooraad zetten en dergelijke. En een keuken met de juiste gereedschap kost ook flink wat knaken per maand aan energie en afschrijving.
[
Voor 4% gewijzigd door
righthand op 16-04-2018 12:51
]