Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:10

Fiber

Beaches are for storming.

shejaidon schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 14:00:
gezinssamenstelling:
1 volwassene (20 jaar, student)

eetpatroon: 100% vers en niks verpakt (klinkt raar voor een student)
gemiddelde kosten per week exclusief vlees: 30-40 euro...
Hahn schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 14:04:
€240 tot €320 per maand, in je eentje, zónder vlees klinkt wel heel duur vergeleken met veel mensen hierboven die voor €250 per maand voor 2-3 mensen eten kopen :P
Hahn schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 15:56:
[...]

7 euro per dag vind ik ook niet zo gek, dat maakt €210 per maand, maar shejaidon zit daar (licht tot dik) boven zónder vlees. Als 'ie vlees wel zelf zou moeten betalen, dan zou het nog een stuk meer zijn.

Wat 'ie overigens helemaal zelf moet weten, ik vind het wel leuk om te zien hoe ver het van elkaar af kan zitten.
Ik snap het niet helemaal... Kan Hahn nou niet rekenen of kan ik niet meer rekenen...? O-)

Waar komt in }) naam die '€240 tot €320 per maand' vandaan...?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Marzman schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 17:54:
[...]

Vegetarisch eten is niet per se goedkoper. Misschien eet hij ook wel biologisch en die tofudingen zijn net zo duur als vlees.
Tofu is een slecht voorbeeld; dat is goedkoper dan alles. Maar 'vleesvervangers' die ze heel erg laten lijken op vlees zijn wel steevast duurder.

Desalniettemin; vegetarisch hoeft niet persé duurder te zijn. Je hoeft je vegetarisme niet op te geven voor de portemonnee :D

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Afgelopen maand hadden we echt een maand waarin we rond de 150 euro zaten maar, 2 volwassenen en een baby :) Veel uit eigen tuin gegeten en veel uit voorraad wat ik altijd slim inkoop tijdens aanbiedingen. Laatste dagen van de maand maar n paar verwennerijtjes gekocht dus nog :)

We gaan gerust langs 7 verschillende supermarkten voor alle aanbiedingen, het is een soort sport. Ook kopen we groente en fruit (hetgeen niet op eigen tuin staat) op de markt. We zijn daarnaast iets minder vlees gaan eten maar ik denk dat we 5 dagen per week sowieso vlees hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:41
2 volwassenen, ruim 350-400 euro. Alleen AH, komt binnenkort een Jumbo, hopelijk drukt dit de kosten wat. De C1000 was ook iets goedkoper, maar dit was echt een baggerwinkel. Van die aanbiedingstickers 3 dagen voordat het in de aanbieding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:45
675..... PER MAAND?

Jezus, daar leef ik meer dan een jaar van xD
Akkoord, nu leef ik wel alleen :P

1 persoon (dus ja, goedkoop, maar heb ruim voldoende)
Huisdieren: geen
Eet patroon: makkelijk
Boodschappen: 1x in de week

Als ik meer dan 50 euro per maand uit geef aan boodschappen is dat veel.
Nu is het wel zo dat ik geen duur vlees haal, gewoon sauseisen bij de lidl (eet vrij weinig vlees eigenlijk, 1x in de zoveel tijd haal ik eens wat op), de rest haal ik praktisch bij de AH. Heb gewoon groenten bij het avond eten, samen met 2x pasta/macaroni/spagetti en 1x rijst in de week. Daarbij eet ik wel eens gewoon een broodje als avond eten als ik geen zin heb om te koken.

Het hoeft allemaal niet zo lux voor mij.

[ Voor 5% gewijzigd door Joeri.Bijlsma op 04-10-2014 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
Tijd voor een poll :9
Poll: Maandbedrag boodschappen
<50
<100
<150
<200
<250
<300
<350
<400
<450
<500
<600
<700
<800
<900
>900
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=392345&layout=1&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 04-10-2014 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Prijzen zijn max?

[list]
• <50
• <100
• <150
• <200
• <250
• <300
• <350
• <400
• <450
• <500
• <600
• <700
• <800
• <900
• >900

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Fixed. Bitte even opnieuw stemmen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
250 moet wel lukken, laatste tijd rond 55-60 dus gaat de goede kant. was 65-70

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duckyvite
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:51
Die poll is niet zo zinvol als je het aantal personen niet weet. Zelfs bij per persoon, want met meer eten is praktisch goedkoper dan alleen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

ThinkPadd schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 20:46:
Tijd voor een poll :9
Ik heb gestemd, maar het zegt niks. Eigenlijk zou je het bedrag nog moeten delen door het aantal personen in je huishouden. En dan zegt het nog niet alles omdat voor een persoon koken vaak duurder is (hoeft niet als je een beetje slim met je eten om gaat)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Zucht, iemand die een beter idee heeft :P ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Joeri.Bijlsma schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 20:40:
[...] Als ik meer dan 50 euro per maand uit geef aan boodschappen is dat veel...
Per maand? Dat is 11,65 per week... Nou redt ik dat op zich ook wel een paar weken als ik mijn koelkast en voorraadkast aan het leeg eten ben, maar structureel 50 Euro in de maand is wel heel weinig.

Overigens snap ik heel goed hoe je wel veel geld kan uitgeven aan eten hoor. Moet je voor de gein eens kijken wat die stoommaaltijden en maaltijd-salades bij de AH of zo kosten... Flesje wijn, lekker soepje en een luxe toetje erbij en je zit zo aan een tientje p.p per maaltijd...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
ThinkPadd schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 21:29:
Zucht, iemand die een beter idee heeft :P ?
6 polls met elke poll de samenstelling beginnend bij 1 persoon t/m 6 personen. Daarboven buitengesloten, dan ben je te duur :+

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Waarom niet gewoon omrekenen p.p.? Das de enige gelijke deler waarop je kan vergelijken. Dat anderen op meer zitten in de maand komt omdat je met twee mensen meer kwijt bent of twee gezamenlijke + twee koters kost ook meer. Of juist niet, net hoe luxe je doet. Dus als je de poll even reset en aangeeft dat het bedrag p.p. per maand is, is het tenminste duidelijk hoe en wat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Poll is sowieso niet interessant... (Mening...!) De verhalen van hoeveel je uitgeeft, waarom en hoe je dat doet en zo zijn veel interessanter... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Fiber schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 21:30:
[...]
Overigens snap ik heel goed hoe je wel veel geld kan uitgeven aan eten hoor. Moet je voor de gein eens kijken wat die stoommaaltijden en maaltijd-salades bij de AH of zo kosten... Flesje wijn, lekker soepje en een luxe toetje erbij en je zit zo aan een tientje p.p per maaltijd...
Oh ik ook hoor. Als je gewoon wel met enige regelmaat buiten de deur gaat eten en dan het niveau van een bak chinees, standaardpizza en pasta wil ontlopen maar echt eens iets wilt eten wat je thuis niet zo snel eet ben je al snel op 30 euro pp voor de hoofdmaaltijd + voorgerecht/nagerecht + drankjes nog niet meegenomen. Of als je vaste prik de lunch in de kantine haalt ipv zelf meeneemt x 5 werkdagen, ja dat tikt aan. Idem met hoe luxe je het avondmaaltijd wilt hebben, wel geen drank, wel geen toetje, wel of niet alles vers/biologisch/vegetarisch.

Voor mij hoeft het niet zo uitgebreid, als ik maar een warme maaltijd heb vind ik het best. En dat kan ook gewoon brood met soep zijn, vult net zo goed. Of een kliekje van de vorige dag. Daarom koop ik in mijn uppie vaak wel familieverpakkingen, opdelen in twee/drie dagen en in mijn uppie heb ik het dan lekker goedkoop. Althans goedkoper dan telkens eenspersoonsverpakkingen halen. Laat ik het zo zeggen; het hoeft van mij niet zo culinair thuis, nee gewoon een bord voedsel volstaat, lekker belangrijk wat er dan op ligt :+

Maarja, als je persé biologisch vlees wilt eten, biologische groente en een grote eter bent (ik ben een kleine eter) dan tikt het wel aan ja. Of als je meer bourgondisch ingesteld bent zullen we maar zeggen. Niks mis mee, maar lekker veel eten kost gewoon lekker veel geld :P En die luxe kan ik mij als student niet permiteren. Maar ik mis het ook niet. Dat houdt een bourgondische maaltijd speciaal voor de ene keer dat je wel iets luxe wilt hebben. (tijdens de feestdagen bijv)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Dan is er nog verschil tussen wel/niet apotheek, rookwaar, drogisterij, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
PcDealer schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 21:45:
Dan is er nog verschil tussen wel/niet apotheek, rookwaar, drogisterij, etc.
Jup met non-food net zo. Ik haal gewoon goedkope wc papier, wasmiddel, afwasmiddel, schoonmaakspul. Voor drogisterij zooi zoals tandpasta, parfum, deo, aftershave check ik vaak waar wat in de aanbieding is. En alleen dan haal ik wat ik wil halen. Soms ook uit voorzorg om de voorraad aan te vullen, het zijn toch de duurdere dingen in mijn boodschappengeld dus dan is het prettig om niet mee te maken dat alles ineens op is en je alles weer mag aanvullen. Liever gespreid aanvullen en gespreid bijkopen, slaat even een gat in het begin maar zodra je zo'n rouleringssysteem op poten hebt is het budgetvriendelijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 11:04
In mijn eentje zo rond de 60 euro per week.

Dat wil zeggen brood bij de bakker, vlees bij de slager, groente 50/50 bij groentenboer/supermarkt.

De rest dus bij de supermarkt.

Ik eet overigens geen blik groenten (vind ik echt niet lekker), verse groente zijn vrij prijzig in Nederland.

Ik let niet echt op wat ik koop, al koop ik niet per defintie het a-merk, want merk maakt me echt niks uit als het niet lekker is koop ik het niet.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Verse groenten en fruit zijn juist idioot goedkoop in Nederland, we zijn groot exporteur. Je moet ze alleen wel in seizoen kopen :) Buiten seizoen krijg je import- of kasgroenvoer, en dat is vele malen duurder.

Wij hanteren €1/kg als cutoff voor groente- en fruitprijzen. Duurder komt er niet in, of we moeten het wel héél lekker vinden en/of in een verkwistende bui zijn (bijv. druiven, grapefruits).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:20

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik denk dat het wel goed is om de NIBUD-normen in het achterhoofd te houden.Nu weet ik die van 2014 niet meer, maar die van 2010 waren:
Alleenstaand: € 220 pm / € 55 pw
Alleenstaand met 1 kind: € 367 / € 84 pw
Alleenstaand met 2 kind: € 503 / € 116 pw
Alleenstaand met 3 kind: € 625 / € 144 pw
Samenwonend: € 436 / € 100 pw
Samenwonend met 1 kind: € 491 / € 113 pw
Samenwonend met 2 kind: € 621 / € 143 pw
Samenwonend met 3 kind: € 783 / € 180 pw

Dan vind ik de bedragen die hier voorbij komen soms echt heel laag.

Ik denk dat het ook heel erg ligt aan wat je gewend bent en hoe "verwend" je bent. Ik ben gewend aan een bepalde "smaak" (die door velen als wansmaak betiteld wordt) en gebruik dus graag die zakjes en doosjes (Knorr etc) als basis voor m'n maaltijden. Als ik zelf aan de gang ga met van alles en nog wat, vind ik het al snel "anders" smaken. Gewoon aardappelen, groente, vlees gaat er bij ons niet in, en roerbakken komt je na verloop van tijd ook behoorlijk je strot uit.
Daarnaast ben ik geen makkelijke eter, en is m'n vriend dat al helemaal niet. De enige groenten die hier veilig in huis komen, zijn broccoli (vers), spinazie (diepvries) en sperciebonen (diepvries). De rest lust of ik niet, of hij niet, of enkel als ons hoofd ernaar staat. Wat betreft vlees: hij vind écht vlees (biefstuk, karbonaadje etc.)n iet lekker, en dingen als spekjes of varkensvlees al helemaal niet
Ook zijn we heel "makkelijke" eters, we betalen met liefde € 3 voor 'n bak "verse" pasta die lekker lang houdbaar is of € 4-5 voor een salade voor 1 persoon. Dat betekent ook dat we 2-3 keer per week buiten de deur eten, meestal fast-food, heel soms gezond fast-food zoals l'Easy.
Tevens haalt hij iedere dag voor € 4 aan lunch, dat tikt natuurlijk ook aan.

Als laatste willen we graag zo veel mogelijk biologisch hebben, of vleesvervangers, en ook dat is duur.

Ik gok dat we momenteel zo'n € 100 pw aan (uit)eten/drinken/wasmiddelen/verzorging/sigaretten uitgeven, 2 personen.

[ Voor 58% gewijzigd door Ardana op 04-10-2014 22:26 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Hier is de meest up-to-date norm altijd te vinden:

http://www.nibud.nl/uitgaven/huishouden/voeding.html

Voor een heteroseksueel samenwonend stel (interessante verschillen tussen man en vrouw!) komt dit dus neer op €365/mnd voor voeding alleen volgens nibud.

Ik weet niet of Nibud persé zo'n goede norm is om aan te houden. Ze zijn doorgaans erg 'positief': ik vind ze in dit geval wel aanzienlijk meer budget rekenen alleen voor voeding (ons voeding+drogisterij+huishoudelijke artikelen-budget past er drie keer in), en ook in andere gevallen is nibud behoorlijk optimistisch. Ik heb vele malen de hoeveelheid spaargeld die zij aanraden, en dat ervaar ik niet als overdreven veel eerlijk gezegd. En ik heb geen kinderen om te onderhouden als ik opeens een jaar zonder werk zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
mux schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 22:15:
Verse groenten en fruit zijn juist idioot goedkoop in Nederland, we zijn groot exporteur. Je moet ze alleen wel in seizoen kopen :) Buiten seizoen krijg je import- of kasgroenvoer, en dat is vele malen duurder.

Wij hanteren €1/kg als cutoff voor groente- en fruitprijzen. Duurder komt er niet in, of we moeten het wel héél lekker vinden en/of in een verkwistende bui zijn (bijv. druiven, grapefruits).
Relatief goedkoop ben ik zeker met je eens, maar goedkoop is wat anders.

Aardbeien zijn al snel 6 euro per kilo soms 4 euro maar dat is echt in het hoogseizoen.

Paprika's welke ik regelmatig eet kosten vaak 60-70 cent per stuk. (per drie is eigenlijk goedkoper, maar dan zijn ze slap wanneer ik ze eet en moet ik er dus 1 of 2 weg gooien ).

Andere groente varrieren heel erg, komkommer is van 25 cent er stuk tot 1 euro per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
mux schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 22:15:

Is ook idioot goedkoop als je ziet wat de boer er p.s. voor krijgt. Maar zo spotgoedkoop vind ik de boel niet in de super noch op de markt :X En je wilt graag variëren, twee keer achter elkaar hetzelfde eten vind ik geen punt, maar om het nu goedkoop te houden ga ik niet alleen maar dezelfde goedkope groentes eten. Liefst ga ik gewoon naar een boer in de buurt met een winkeltje aan huis, rechtstreeks daar kopen. Idem voor vlees. Cut out the middle man and profit. Tuurlijk in de komkommertijd haal je voor 0,33 euro per stuk een komkommer in huis > das lekker goedkoop. Idem voor ijsbergsla en zo. Maar voor de rest tikt het toch nog wel aardig aan. Daarom haal ik vaak gewoon diepvriesgroente en alleen saladegroente vers. Als er al een winkeltje kwam die groente die gekneusd is door vervoer, er lelijk uit ziet of whatever voor een minimale winst boven de inkoopprijs de deur uit doet want het moet weg, ja dan is het leuk groente/fruit inslaan.

Leeuwendeel snijd ik toch aan stukjes, dus ach dan haal je dat beurse stukje wel er af, voor 90% heb je dan nog bruikbare groente/fruit over. Maar neen.. boeren vernietigen nog liever hun overproductie omdat ze niks uit Europa vergoed krijgen i.v.m. de Rusland boycot dan dat ze de marktwerking van vraag/aanbod hun werk laten doen. Wat dus inhoud: bij dondersveel aanbod, prijzen om niet blij van te worden. Moet je maar niet zo godsgruwelijk veel produceren en indien je wel met een overschot zit > naar de voedselbank ermee. Alleen daarom al kan ik de neiging aan 'urban farming' toch maar wel te beginnen niet onderdrukken. Tis ook veel leuker, groente uit eigen tuin in van die bakken. Gewoon je eigen komkommer/sla/tomaat en aardbei/munt/kruiden halen door even de tuin in te stappen. Maarja.. ben liever lui dan moe :+

[ Voor 6% gewijzigd door Joosie200 op 04-10-2014 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Elke keer dat ik bij de turk groente haal, ben ik aan de kassa weer verbaasd hoe weinig het me gekost heeft. Ik zou daar eens gaan kijken als ik jou was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Joosie200 schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 22:35:
[...]
Als er al een winkeltje kwam die groente die gekneusd is door vervoer, er lelijk uit ziet of whatever voor een minimale winst boven de inkoopprijs de deur uit doet want het moet weg, ja dan is het leuk groente/fruit inslaan.
[..]
In Frankrijk hebben ze er een proef mee gedaan: http://www.hetkanwel.net/...les-kromme-groente-fruit/
Sefyu schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 22:39:
Elke keer dat ik bij de turk groente haal, ben ik aan de kassa weer verbaasd hoe weinig het me gekost heeft. Ik zou daar eens gaan kijken als ik jou was.
Als je ziet wat het in Turkije zelf op de markt kost.... Granaatappel bijv. kost daar een euro per kilo ofzo? Hier bijna 2 euro per stuk

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 05-10-2014 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Ardana schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 22:16:
Ik denk dat het ook heel erg ligt aan wat je gewend bent en hoe "verwend" je bent. Ik ben gewend aan een bepalde "smaak" (die door velen als wansmaak betiteld wordt) en gebruik dus graag die zakjes en doosjes (Knorr etc) als basis voor m'n maaltijden.
Als je daar toch vanaf weet te stappen kun je serieus geld besparen. Ik kook voor nog geen euro pastasaus voor 4 personen vanuit pure ingredienten. Daarbij een worst/gehakt en pasta en voor 4 euro heb je voor 2 keer 2 personen eten (onze meid van 9 maanden eet er dan ook van mee maar reken ik niet als vol persoon natuurlijk). Die knorr-zakjes zijn vaak niks meer dan een kruidenmix (kun je vaak ook bij de toko kopen) en rijst of iets wat door moet gaan voor tortilla. Ook tortilla en pitabroodjes maak ik tegenwoordig zelf, vooral het eerste is niks meer dan bloem, water en een snufje zout, zo klaar en veel lekkerder dan die meuk vol met zooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
Fiber schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 21:30:
[...]

Per maand? Dat is 11,65 per week... Nou redt ik dat op zich ook wel een paar weken als ik mijn koelkast en voorraadkast aan het leeg eten ben, maar structureel 50 Euro in de maand is wel heel weinig.
Ja dat is ong 12 euro per week :P
En dat zonder een voorraad kast vol te hebben staan, enige wat ik uit de lijst haal is het zoet beleg (pindakaas, jam etc.) en de eventuele boter dat ik nodig heb om spul te bakken, dat hoef ik niet elke week te halen.

Zal ff lijstje maken ;P Kan wezen dat ik 1 of 2 dingen vergeet maar zal redelijk compleet zijn.

1x soep (euro shopper)
1 pak rijst (euro shopper)
1 pak pasta/macaroni/spaghetti (euro shopper)
1x pasta saus (euro shopper)
1x zoetzuur saus / vlees ragout (jumbo kip ragout of de AH beef ragout, goedkoopste variant)
2 broden (ah week brood)
1 tros bananen (euro per zak)
1x pot sperzie bonen / Rodekool / pot groente dat in de aanbieding is (euro shopper)
3 knotjes leverworst (aldi)
2x gekruide aardappelen in zak (500g per zak, lidl)
1 pak thee (euro shopper)

Ik haal 1x in de maand spul op als wasmiddel, suiker, eventueel zoet beleg etc. en dan ook allemaal van het goedkope variant. Een pak frikandellen (20st, euro shopper) haal ik ook 1x per maand op voor als ik echt nergens zin in heb :P gaat meestal wel een 2 maanden mee though.

Zoals je ziet haal ik ook geen vlees en is het een uitzondering als ik het wel haal. Ik vind het veel te duur om vlees te halen dus eet ik het liever niet dan dat ik er een nier voor moet geven.

Ik leef al jaren op 10 euro per week, dus het verbaast mij zo dat mensen 50 euro per week kunnen uitgeven aan boodschappen xD Bedoel, heb je een gezin van 4 oid, dan snap ik et wel, maar alleen gaat het mij te boven.

Nu ben ik wel snel tevree met het eten dat ik maak, pot groenten heb ik geen problemen mee en de goedkope variant op veel dingen maakt mij niet zoveel uit. Het is toch voornamelijk de "image" dat A merken met zich mee brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:42
Joeri.Bijlsma schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 04:57:
[...]
Het is toch voornamelijk de "image" dat A merken met zich mee brengt.
En de betere smaak, wat voor veel mensen toch ook belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Laatst online: 11-09 20:27

Matis

Rubber Rocket

Het Fantoom schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 08:43:
Helemaal mee eens. Normaliter ben ik tevreden met een B/huis- of zelfs C-merk. Maar er zijn een aantal dingen waarvan ik alleen het A-merk koop. Voor een aantal producten wachten we op aanbiedingen om dan in te slaan, behalve bij versproducten.
Frisdranken (Coca Cola-familie, Lipton Ice Tea Green, Crystal Clear)
Yoghurt (Campina)
Wasmiddel (Vanish, Neutral)
Luiers (Pampers)
Billendoekjes (Zwitsal Sensitive)

Van bovenstaande hebben we natuurlijk ook de goedkopere varianten geprobeerd, maar tot de conclusie gekomen dat de meerprijs niet opweegt tegen de extra smaak of resultaat of gebruiksgemak.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ik denk dat het wel goed is om de NIBUD-normen in het achterhoofd te houden.Nu weet ik die van 2014 niet meer, maar die van 2010 waren:

Wat? Wij hebben gecapt op EUR 80,00 per week. Als mijn vrouw niet die eeuwige chips koopt, dan zouden we nog euro's overhouden ook...
Ik vind Nibud erg hoog. hetzelfde voor energie. Maar goed, wij hebben een zonneboiler en ik heb de cv afgesteld dat het niet 100% vermogen geeft op cv- en tapwater gebruik.
Matis schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 09:01:
[...]

Helemaal mee eens. Normaliter ben ik tevreden met een B/huis- of zelfs C-merk. Maar er zijn een aantal dingen waarvan ik alleen het A-merk koop. Voor een aantal producten wachten we op aanbiedingen om dan in te slaan, behalve bij versproducten.
Frisdranken (Coca Cola-familie, Lipton Ice Tea Green, Crystal Clear)
Coca Cola: dat is toch EUR 1,50 voor 1,5 l? Koop ik voor 4,5 l huismerk in.
Luiers (Pampers)
Kruidvatmerk is vaak als beste getest en een stuk goedkoper. Wij vonden het ook nog eens fijner dan Pampers omdat Kruidvat niet zo weeïg aanvoelt als het volgeplast is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Heb je de laatste twee regels ook gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:38

Basszje

Reisvaap!]

Matis schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 09:01:
[...]
Yoghurt (Campina)
Wasmiddel (Vanish, Neutral)
Luiers (Pampers)
Billendoekjes (Zwitsal Sensitive)

Van bovenstaande hebben we natuurlijk ook de goedkopere varianten geprobeerd, maar tot de conclusie gekomen dat de meerprijs niet opweegt tegen de extra smaak of resultaat of gebruiksgemak.
Dus als ik mijn vriendin culinair wil verwennen zet ik vanavond pamper op tafel met zwitsal :P

Enfin mijn weekbudget was denk ik vrij gemiddeld, iets van 40-50 euro per week ( inclusief shag & wijn dat dan wel ). Ik ben vegetarisch dus dat is ook flink goedkoper . Ik hoorde iemand wat zeggen over vleesvervangers, maar ik begrijp dat nooit zo. Dat is dure tofu omgevormd om te lijken op 'echt vlees'. Ik heb totaal geen behoefte aan vlees, koop eigenlijk vrijwel nooit tofu dus waarom zou je die 4 euro voor twee neplapjes kopen :? Het nodig hebben van vleesvervangers duidt op een enorm gebrek aan fantasie in de keuken :Y)

En eigenlijk moet je voor verse groentes naar de markt (of Turk) . Niet alleen goedkoper maar meestal ook veel beter. Van de zomer waren woonden we in Berlijn en dan kan je je budget echt bijstellen als je het doet. Meestal kochten we iets van 6 a 7 kilo groente onder de 10 euro ( 7 mango's voor een euro iemand :P _O_ ) . Helaas redt je dat in NL niet volgens mij.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Matis schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 10:06:
[...]

Heb je de laatste twee regels ook gelezen?
Jawel, maar vaak zijn mensen zo gewend aan iets dat het serieus proberen van een alternatief niet tot het verwacht effect leidt. Tot ze niet anders kunnen, zoals mensen in de schuldsanering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

PcDealer schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 10:30:
Jawel, maar vaak zijn mensen zo gewend aan iets dat het serieus proberen van een alternatief niet tot het verwacht effect leidt. Tot ze niet anders kunnen, zoals mensen in de schuldsanering.
Daar ben ik het wel mee eens. Met de financiële situatie waarin mijn vriendin en ik nu zitten, kunnen (en willen) we het ons wel permitteren om duurdere merken aan te schaffen.
Wanneer er inderdaad gesneden moet worden in de kosten, dan zal de tering naar de nering gezet moeten worden en komen er inderdaad geen A-merken meer. Al denk ik dat er dan helemaal geen frisdranken meer komen. Water is wat dat betreft ook prima.

Daarnaast zijn de huismerk luiers en/of billendoekjes echt niet zo heel veel goedkoper als wanneer je op een aanbieding wacht van de Pampers. In dat geval betaal je maar 6 euro per pak luiers, in tegenstelling tot de 10 euro voor een reguliere prijs. Voor de billendoekjes gaan we altijd voor de bulkverpakkingen. Vaak met 17 pakken van 63 stuks tegelijkertijd.
Voor de kunstvoeding gebruiken we dan wel weer het huismerk van de EMTE. Daar doet onze kleine het prima op.

[ Voor 10% gewijzigd door Matis op 05-10-2014 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Mijn vriendin is begonnen met een vruchten 'dieet' (sinds ~3 maanden) niet om af te vallen maar om juist het lichaam te reinigen. Lang verhaal kort houden: ik was er sceptisch over maar het werkt uitstekend, Ik (kracht)sport 3 of 4x p/w min2 uur per keer + hardlopen. We gebruiken het fruit wat aanwezig is en waarvan het seizoen is. Dit was even een begeleidende text om het in context te plaatsen, discussies over (on)gezondheid en voedings- waarden zijn hier niet relevant. (daarnaast eten we ook nog gewoon een x aantal keer per maand 'ongezond' pizza etc (en uit eten). We koken en bereiden alles zelf, met alles bedoel ik dus, dat er geen soep uit blikken gekocht worden of zelfs brood :) .
Dan zou je denken dat je goedkoop uit komt. Het probleem met een fruit dieet is dat je er HEEEEel veel van moet eten om niet af te vallen. Me vriendin is Aziatisch dus die zal niet snel overgewicht pakken maar moet bizarre aantal bananen eten als lunch om niet af te vallen. Ik eet zelf 2 bananen in de ochtend/voor het trainen of maak een fruitsmoothy voor mij en me vriendin 3/4 liter p/p. puur fruit. middag een paar bananen en in de avond een salade/ groenten met eiwit (tonijn, feta, kip etc)
Ik ben niet vegetarisch me vriendin wel, maar alsnog eet ik nauwelijks vlees. Per week zijn we ongeveer 100€+ kwijt aan fruit en een beetje groenten. Ik weet niet het exacte getal omdat we vaak fruit ver van de voren moeten plannen, groene bananen wil je niet eten (zijn ongezond), meloen etc you get the picture. dus die moeten min. een week staan, regelmatig moeten we in de week bijkopen. Soms ben ik dat soms me vriendin, daar letten we niet zo op maar 1x per week hebben we een vaste inkoop dag dan zie ik de prijs wel welke rond de 80€ is. Dus ik zit op het landelijk gemiddelde zie ik :+
Het kost dus het zelfde als een normaal dieet.

offtopic:
Fruit dieet is een aanrader: je mist niks, je hebt helemaal geen trek om buiten je 'dieet' te snacken voor mensen die juist wel gewicht willen verliezen lijkt met het een ideale manier.

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Het Fantoom schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 08:43:
[...]

Soms, soms niet. Er zijn bepaalde producten die gewoon anders bereid worden, zoals chips (huismerk en a-merk gebruikt bintje/agria, de goedkoopste merken gebruiken een mix van wat op dat moment het goedkoopst is) en yoghurt (merk voegt extra melkeiwit toe voor de smaak). Meestal is A-merk dan wel de lekkerste variant.

Andere dingen worden identiek bereid en dan is het al gauw om het even. Behalve als ze echt iets fout doen. Of er zijn dingen die je gewoon niet in goedkopere merken kunt krijgen, zoals bepaalde soorten brood.

Met een beetje kookkunsten is er echter weinig reden om merkdingen te kopen, gezien je dan toch beter uit basisingrediënten je eten kunt bereiden.

@hierboven en dieet: als er iets is waar je geen algemene opmerkingen over moet maken, is het hype/mode-diëten. Voor persoon A werkt het wel, persoon B niet en gemiddeld werkt geen enkel individueel dieetpatroon beter dan alle anderen. Also: je hebt een lever en nieren om je lichaam te reinigen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeteoVir
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Wij zitten op ongeveer 630 euro per maand, ca. 145 euro per week. Dat is gewone boodschappen (supermarkt, bakker, slager/poelier, kaasboer) en uitgaven bij de dierenspeciaalzaak.

Gezinssamenstelling:
Volwassenen: 2 (28 + 48 jaar)
Babies/Kinderen: -
Huisdieren: 3 katten
Eetpatroon: Luxe (geregeld vis, alleen rundvlees zoals biefstuk, biologische kip, enz.; katten krijgen hoogwaardig voer van de speciaalzaak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16:48

EektheMan

DPC

Basszje schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 10:17:
[...]
Ik ben vegetarisch dus dat is ook flink goedkoper . Ik hoorde iemand wat zeggen over vleesvervangers, maar ik begrijp dat nooit zo.
Mijn vrouw is pescetarian/pescetarier (geen idee hoe dat in het NL heet) en ik 'normaal'. Maar ik ben voor mijn vrouw een stuk duurder uit. Ik doe vrijwel altijd de boodschappen. Geen idee wat ze normaal voor het avondeten eet, maar voor de lunch haal ik verschillende soorten fruit. Banaan, vijgen, appels, mango, druiven, bessen etc. Dat is vaak al niet het goedkoopste. Melk met muesli is veel voordeliger.
Daarnaast haal ik voor momenten dat ze honger heeft of geen avondeten heeft gehad salades in huis. Ik heb een tijdje alles los gekocht, maar als ik het conservatief inschat, dan gooiden we toch gauw 75% weg. Echt zonde. Nu dus voorgeprepareerde bakjes. Alleen zijn daar niet veel soorten van en eet ze dat dan vaak weer niet omdat het saai is :-( .
Het grootste probleem is denk ik ook hoeveelheden. Voor 1 vegetarier alles los inslaan betekend al gauw dat je te veel koopt. Een heel krop sla eet ze nooit op, maar een juist gedoseerd pak sla is een stuk duurder. Er lijkt geen middenweg te zijn.

Gebrek aan fantasie in de keuken? Dat gaat bij ons helemaal op. Gekookte eitjes staat bovenaan de ranglijst hier. En verder hebben we geloof ik een keertje een pakje soep gekookt dit jaar. Meteen de ceramische plaat ingebrand. Wist ik veel dat je niet moet doorkoken op soep wat op de plaat valt :'(
En eigenlijk moet je voor verse groentes naar de markt (of Turk) .
Klasse 2 groenten zijn idd een stuk goedkoper en nog vaak lekkerder ook. Het is even wennen dat het er minder uitziet, maar voor een Klasse 2 product betaal ik 1/3 van de prijs van een Klasse 1 product. Ben voor lokaal fruit en groenten helemaal over op Klasse 2.
inclusief wijn
Ik haal geen Franse wijnen meer, vooral Georgische, Oekrainse en Moldavische wijnen. Georgie, toch de bakermat van de wijn geloof ik, heeft buiten een gigantische keus aan soorten ook een veel betere prijs/kwaliteits verhouding. Of een trapje duurder, maar niet beter, Chileense, Zuid-Afrikaanse of Australische wijnen.
Dat is echt een grote besparing gebleken :$

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

EektheMan schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 12:03:
[...]
Mijn vrouw is pescetarian/pescetarier (geen idee hoe dat in het NL heet) en ik 'normaal'. Maar ik ben voor mijn vrouw een stuk duurder uit. Ik doe vrijwel altijd de boodschappen. Geen idee wat ze normaal voor het avondeten eet, maar voor de lunch haal ik verschillende soorten fruit. Banaan, vijgen, appels, mango, druiven, bessen etc. Dat is vaak al niet het goedkoopste. Melk met muesli is veel voordeliger.
Visvreter? :P Het ligt er natuurlijk nogal aan wat je haalt. Exotische meuk is altijd duur. Als je bv seizoensgroentes haalt bij de markt dan scheelt het nogal. Ik neem bijna aan gezien je beschrijving dat je eten bij supermarkten koopt? Mango's zie ik heel zelden, maar dan heb je een nogal zielig exemplaar voor 2.50 euro oid.

Hier bv recentelijk voor 17hrv ( 1 euro ) een kilo ui, volledige pompoen ( 2kg oid ) en wat andere groentes gehaald; genoeg voor 2 maaltijden.
Daarnaast haal ik voor momenten dat ze honger heeft of geen avondeten heeft gehad salades in huis. Ik heb een tijdje alles los gekocht, maar als ik het conservatief inschat, dan gooiden we toch gauw 75% weg. Echt zonde. Nu dus voorgeprepareerde bakjes. Alleen zijn daar niet veel soorten van en eet ze dat dan vaak weer niet omdat het saai is :-( .
Het grootste probleem is denk ik ook hoeveelheden. Voor 1 vegetarier alles los inslaan betekend al gauw dat je te veel koopt. Een heel krop sla eet ze nooit op, maar een juist gedoseerd pak sla is een stuk duurder. Er lijkt geen middenweg te zijn.
Die voorgemaakte salades zijn dan ook vrij goor :X Niet vers, wel duur. Je -hoeft- natuurlijk geen sla te halen, maar dingen als tomaat en komkommer kan je behoorlijk lang bewaren en bijna overal ingooien ( pasta's bv , maar ik maak zelf ook pittige sauzen met tomaat en chili's ) .

Voor inspiratie : doe als de locals :P . Er zijn behoorlijk wat traditionele vegetarische gerechten die ook nog eens gemaakt zijn voor hoeveelheid en lang kunnen bewaren ( Borstj bv ). Soms staan we een paar uur in de keuken, maar dan zijn we ook gelijk voor een paar dagen klaar.
Ik haal geen Franse wijnen meer, vooral Georgische, Oekrainse en Moldavische wijnen. Georgie, toch de bakermat van de wijn geloof ik, heeft buiten een gigantische keus aan soorten ook een veel betere prijs/kwaliteits verhouding. Of een trapje duurder, maar niet beter, Chileense, Zuid-Afrikaanse of Australische wijnen.
Dat is echt een grote besparing gebleken :$
Wijn is een verhaal apart inderdaad :X Ik mis de Nederlandse prijzen daarvoor, zeker nu :'( . In UA is het bij Franse wijn ( net als brie etc ) gewoon een 'patsproduct' als je indruk moet maken op je chica. Ik zie zo vaak 'Vin de table' -achtige wijnen uit Frankrijk die in NL 1.50 euro zouden kosten oid voor ruim 100 hrv ( 8+ euro ) . Wijn uit Georgie / Moldova is hit / miss en soms zit je met zoete rommel. Hier kopen we graag Chileense / Argentijnse wijnen, je hebt bv Antares en nog een paar Spaanse 'Tinto's' die vrij goed zijn.

Helaas moet ik er ook aan gaan wennen dat alles import echt tyfusduur is geworden :( De prijzen reflecteren iig niet kwaliteit maar gewoon importheffingen en hryvna-inflatie. Volgens mij gelden er speciale regelingen voor producten uit Moldova en Georgie, dus vandaar.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

Basszje schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 12:32:
[...]

Visvreter? :P Het ligt er natuurlijk nogal aan wat je haalt. Exotische meuk is altijd duur. Als je bv seizoensgroentes haalt bij de markt dan scheelt het nogal. Ik neem bijna aan gezien je beschrijving dat je eten bij supermarkten koopt? Mango's zie ik heel zelden, maar dan heb je een nogal zielig exemplaar voor 2.50 euro oid.

Hier bv recentelijk voor 17hrv ( 1 euro ) een kilo ui, volledige pompoen ( 2kg oid ) en wat andere groentes gehaald; genoeg voor 2 maaltijden.
Visvreter _O- Een woord waardoor ze snel vegetarier wordt.

Supermarkt idd. De markten die ik ken zijn weer zo ver van mij vandaan dat het niet goedkoper wordt. Op zich geen probleem, maar het kost ook tijd. Voor een middagje uit eens per 3 maanden ofzo is dat misschien aardig, maar zal niet structureel gebeuren.
Ik wil meer besparen daar waar het kan zonder aan gemak of luxe in te leveren O-) . De groei van mijn spaarrekening valt deze zomer flink tegen (bijna nullijn) en dat wil ik met een paar tweaks gaan veranderen. Boodschappen zijn natuurlijk maar een kleine kost, maar als je erop kan besparen, waarom niet?
Die voorgemaakte salades zijn dan ook vrij goor :X Niet vers, wel duur. Je -hoeft- natuurlijk geen sla te halen, maar dingen als tomaat en komkommer kan je behoorlijk lang bewaren en bijna overal ingooien ( pasta's bv , maar ik maak zelf ook pittige sauzen met tomaat en chili's ) .
Ik zie haar vrijwel nooit tijdens het avondeten en heb er ook niet bij stilgestaan (of eigenlijk gewoon vergeten) dat er alternatieven zijn. Ik maak de fout die elke restaurant maakt: Vegetariërs eten niet elke dag een Ceasar salade.
Dank! Ik heb haar ooit met smaak quinoa en boekweit zien eten. Dit zal de gezochte besparing zijn denk ik _/-\o_ .
Voor inspiratie : doe als de locals :P . Er zijn behoorlijk wat traditionele vegetarische gerechten die ook nog eens gemaakt zijn voor hoeveelheid en lang kunnen bewaren ( Borstj bv ). Soms staan we een paar uur in de keuken, maar dan zijn we ook gelijk voor een paar dagen klaar.
Misschien ooit......heb liever de kok van onze vrienden. Die maakt heerlijke Indiase gerechten. Als je nog iemand kent ;-). Voor zelf koken hebben we iets te weinig vrije tijd denk ik.
Wijn is een verhaal apart inderdaad :X

Helaas moet ik er ook aan gaan wennen dat alles import echt tyfusduur is geworden :(
Gewoon een goede wijnboer zoeken en je laten adviseren. Zeker Georgische wijnen bieden een veel groter scala aan druiven dan Franse. Zelfs supermarkten hebben zo nu en dan iemand in dienst die zijn wijnen kent. Silpo supermarkten bv (betaal je natuurlijk ook gauw 30% meer dan een andere super). Of MegaMarket, die hebben een eigen zeer grote wijn afdeling met degustatie.
Zoete bocht (niet dessertwijnen zoals heerlijke Sauternes) komt dacht ik meer uit Azerbeidzjan.

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:05
[...]

En dat zonder een voorraad kast vol te hebben staan, enige wat ik uit de lijst haal is het zoet beleg (pindakaas, jam etc.) en de eventuele boter dat ik nodig heb om spul te bakken, dat hoef ik niet elke week te halen.

Zal ff lijstje maken ;P Kan wezen dat ik 1 of 2 dingen vergeet maar zal redelijk compleet zijn.

1x soep (euro shopper)
1x zoetzuur saus / vlees ragout (jumbo kip ragout of de AH beef ragout, goedkoopste variant)
2 broden (ah week brood)
1x pot sperzie bonen / Rodekool / pot groente dat in de aanbieding is (euro shopper)

Ik haal 1x in de maand spul op als wasmiddel, suiker, eventueel zoet beleg etc. en dan ook allemaal van het goedkope variant. Een pak frikandellen (20st, euro shopper) haal ik ook 1x per maand op voor als ik echt nergens zin in heb :P gaat meestal wel een 2 maanden mee though.

Zoals je ziet haal ik ook geen vlees en is het een uitzondering als ik het wel haal. Ik vind het veel te duur om vlees te halen dus eet ik het liever niet dan dat ik er een nier voor moet geven.

Ik leef al jaren op 10 euro per week, dus het verbaast mij zo dat mensen 50 euro per week kunnen uitgeven aan boodschappen xD Bedoel, heb je een gezin van 4 oid, dan snap ik et wel, maar alleen gaat het mij te boven.

Nu ben ik wel snel tevree met het eten dat ik maak, pot groenten heb ik geen problemen mee en de goedkope variant op veel dingen maakt mij niet zoveel uit. Het is toch voornamelijk de "image" dat A merken met zich mee brengt.
Ik hou toch iets teveel van lekker en gevarieerd eten om jouw dieet over te nemen. Dit eet je serieus iedere week? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

EektheMan schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 13:16:
[...]
Visvreter _O- Een woord waardoor ze snel vegetarier wordt.

Supermarkt idd. De markten die ik ken zijn weer zo ver van mij vandaan dat het niet goedkoper wordt. Op zich geen probleem, maar het kost ook tijd. Voor een middagje uit eens per 3 maanden ofzo is dat misschien aardig, maar zal niet structureel gebeuren.
Ik wil meer besparen daar waar het kan zonder aan gemak of luxe in te leveren O-) . De groei van mijn spaarrekening valt deze zomer flink tegen (bijna nullijn) en dat wil ik met een paar tweaks gaan veranderen. Boodschappen zijn natuurlijk maar een kleine kost, maar als je erop kan besparen, waarom niet?
Ja dat je in het centrum woont kan ik ook niet veranderen. In onhip Troeichshina hebben we gewoon 7 groenteboeren op 20 meter zitten en verder gaan we vaak naar de 'oermarkt' waar bijna alle winkels in Kiev hun rommel kopen. In NL zijn supermarkten vrij normaal qua prijzen en kwaliteit maar hier is het echt troep over het algemeen.

Ik merk ook trouwens dat de Silpo's een andere prijsstelling hebben hoe centraler je komt :X . Op Podil is er gewoon geen wijn te koop onder de 60 hrv, terwijl dat buiten het centrum meestal geen probleem is.
Ik zie haar vrijwel nooit tijdens het avondeten en heb er ook niet bij stilgestaan (of eigenlijk gewoon vergeten) dat er alternatieven zijn. Ik maak de fout die elke restaurant maakt: Vegetariërs eten niet elke dag een Ceasar salade.
Dank! Ik heb haar ooit met smaak quinoa en boekweit zien eten. Dit zal de gezochte besparing zijn denk ik _/-\o_ .
Quinoa moet je voor naar Bolivia, maar hier zijn er zeer diverse Kasha's te vinden. Of zoals nu Courgettes en Aubergine supergoedkoop zijn ( 6 hrv per kilo oid ) -> pasta's. Met tomaat en wat verse petroeska en je bent gelijk een Italiaan :P

En ja teveel mensen maken de fout van vegetarisch eten. Het is supersimpel, want alles vrijwel mag :D . In restaurants is het vaak paniek want 'argh vegetarisch', maar als je ze dan wijst dat ze aardappels hebben, verse groente, blini's, vereneki's etc etc dan zijn ze vaak verbaast. Alleen als je altijd rauw vlees hapt met groente als versiering wordt het lastig, anders kan je het vlees gewoon weglaten en tada maaltijd ;)

Zeker als je van Indiaas houdt trouwens, het land met het grootste aantal vegetariers ter wereld
Misschien ooit......heb liever de kok van onze vrienden. Die maakt heerlijke Indiase gerechten. Als je nog iemand kent ;-). Voor zelf koken hebben we iets te weinig vrije tijd denk ik.
Wat schuift het :+
Gewoon een goede wijnboer zoeken en je laten adviseren. Zeker Georgische wijnen bieden een veel groter scala aan druiven dan Franse. Zelfs supermarkten hebben zo nu en dan iemand in dienst die zijn wijnen kent. Silpo supermarkten bv (betaal je natuurlijk ook gauw 30% meer dan een andere super). Of MegaMarket, die hebben een eigen zeer grote wijn afdeling met degustatie.
Zoete bocht (niet dessertwijnen zoals heerlijke Sauternes) komt dacht ik meer uit Azerbeidzjan.
Ah die irritante lui die gelijk achter je rug om staan te snuiven. Nee dank :p . Ik ben zelf in de meeste van die landen geweest om bocht van bijsmaak te onderscheiden ;) . Zoals gezegd het is vooral imago. Zelf vind ik de pakwijn van 20 hrv prima weg te kachelen, maar vriendin wordt chagrijnig als het uit post-sovjet landen komt :P

-edit Ik verbaas me altijd dat mensen 'op budget' toch van die kant en klaar rommel gebruiken. Je kan makkelijk op een paar euro per week leven maar waarom zou je die rotzooi halen? Teveel suiker, teveel chemicalien, teveel zout. Soep is 2 liter water en een willekeurige selectie groenten. 15 min snijden, 1 uurtje pruttelen en klaar bv.

Altijd als ik weer in Nederland ben vind ik het meeste te zoet, te zout en te kunstmatig. Je bent wat je eet dus waarom mag dat geen uurtje kosten?

[ Voor 8% gewijzigd door Basszje op 05-10-2014 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

[...]

1x soep (euro shopper)
2 broden (ah week brood)
Ik denk dat het NIBUD een gezond dieet als leidraad heeft genomen. Dat lijstje van jou, is dat per week of per dag? Je zult het vast wel varieren, maar het doet nogal karig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

Basszje schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 13:42:
[...]

Ja dat je in het centrum woont kan ik ook niet veranderen. In onhip Troeichshina hebben we gewoon 7 groenteboeren op 20 meter zitten en verder gaan we vaak naar de 'oermarkt' waar bijna alle winkels in Kiev hun rommel kopen. In NL zijn supermarkten vrij normaal qua prijzen en kwaliteit maar hier is het echt troep over het algemeen.
In het centrum van een stad wonen betekend vaak dat je sneller uitkomt op wat je het minste effort kost. Dus oftwel een restaurant of kant en klaar eten. De moeite die het kost om uit het centrum te gaan om goedkoper in te kunnen slaan is een keus die voor eenieder verschilt. Wij hebben gemiddeld genomen vrije tijd op Za-Zo vanaf 15 uur tot en met 24 uur. En dan kiezen wij voor het gemak. Maar volgende week gaan wij pogen de week te normaliseren. Voor 3 uur naar bed en thuis eten. Hopelijk zelf koken tegen eind van de week. Heck, we zijn gisteravond zelfs naar de sportschool geweest, Woei! FTW gezond leven.
maar vriendin wordt chagrijnig als het uit post-sovjet landen komt :P
De mijne in 1ste instantie ook :) Zuipen wat de fles schaft. Nu drinkt ze zelfs op restaurant het liefst een Tsjinandali.
Ik verbaas me altijd dat mensen 'op budget' toch van die kant en klaar rommel gebruiken. Je kan makkelijk op een paar euro per week leven maar waarom zou je die rotzooi halen? Teveel suiker, teveel chemicalien, teveel zout. Soep is 2 liter water en een willekeurige selectie groenten. 15 min snijden, 1 uurtje pruttelen en klaar bv.

Altijd als ik weer in Nederland ben vind ik het meeste te zoet, te zout en te kunstmatig. Je bent wat je eet dus waarom mag dat geen uurtje kosten?
Tsja, voor mij persoonlijk is het een verhaaltje van balans brengen in het leven. Dan is tijd nemen om te koken eerder een last. Vooral als je in je eentje staat is er geen winst te behalen.
Maar eens kijken of het ons lukt om samen te koken en te eten. Helaas is dat wel altijd tussen 00:00 en 01:00. Dan is het al niet zo'n genot meer om te moeten eten.

Dat was mijn excuus >:) , voor wat betreft andere ludi, ben ik het met je eens.

Dank voor de andere tips in je post. Ga ik naar kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
@reacties op mijn lijst (om wall of text te voorkomen)

Het lijstje wat ik gepost heb is wat ik iedere week haal op een enkele uitzondering na.
Als ik dat per dag zou halen dan sla ik in voor de jaren die komen lol.
Het is (voor mij) variërend genoeg en ik leef al jaren zo :P
Wel ben ik 1 ding vergeten en dat is ace (multivit) drank van de jumbo (die 6 flessen voor 2.29).

Heel soms, als ik een financiële meevaller heb, dan haal ik eens wat luxere eten op (nouja, LUXE, vlees van de aldi en wat gehakt bij de AH lol)

ik snap dat mensen een ander beeld hebben bij boodschappen en variatie in het eten, maar als je al zo lang op deze etenswijze leeft, ga ik niet snel terug naar duurder eten.

Het kwam allemaal omdat ik nogal een geld probleem had als student en moest enorm gaan besparen op alles. Dit lijstje en benodigdheden kwam precies goed uit op mijn maandelijkse kosten en toen ik er na 3 jaar er eindelijk uit kwam ben ik niet luxer gaan leven, ik vond het allemaal wel best zo.

Betreft "A" merken, de meeste "A" merken vind ik niet eens lekker, dus meningen verschillen hierover en is voor mij meer een image probleem dan een smaak probleem. Als ik bijv. ribbel chips zou halen van het huismerk of van croky/lays, dan proef ik al gauw het verschil niet, maar als je het dan over chocolade hebt, dan kan ik mij wel vinden in het verschil tussen A merk en b/c merken. Bij mijn boodschappen lijst, als ik alles zou gaan vervangen wat euroshopper is voor het A merk variant, zit hier niet zo gek veel verschil in qua smaak, vandaar dat ik (bijna) alles van het goedkoopste merk haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
Joeri.Bijlsma schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 14:33:
ik snap dat mensen een ander beeld hebben bij boodschappen en variatie in het eten, maar als je al zo lang op deze etenswijze leeft, ga ik niet snel terug naar duurder eten.

Het kwam allemaal omdat ik nogal een geld probleem had als student en moest enorm gaan besparen op alles. Dit lijstje en benodigdheden kwam precies goed uit op mijn maandelijkse kosten en toen ik er na 3 jaar er eindelijk uit kwam ben ik niet luxer gaan leven, ik vond het allemaal wel best zo.

Betreft "A" merken, de meeste "A" merken vind ik niet eens lekker, dus meningen verschillen hierover en is voor mij meer een image probleem dan een smaak probleem. Als ik bijv. ribbel chips zou halen van het huismerk of van croky/lays, dan proef ik al gauw het verschil niet, maar als je het dan over chocolade hebt, dan kan ik mij wel vinden in het verschil tussen A merk en b/c merken. Bij mijn boodschappen lijst, als ik alles zou gaan vervangen wat euroshopper is voor het A merk variant, zit hier niet zo gek veel verschil in qua smaak, vandaar dat ik (bijna) alles van het goedkoopste merk haal.
Dat eerste is voor mij toch echt wel anders. Wanneer ik zin heb in luxe vlees X dan haal ik dat. Nu vind ik dat erg lekker, maar toch haal ik dat niet elke week ( meestal echt luxe 1x per kwartaal/half jaar ).

A-merken zijn vaak gewoon hetzelfde. Ik vind bv bolletje beschuit minder lekker dan het eigen merk beschuit. Maar ik drink wel weer dubbel fris omdat ik het eigen merk gewoon niet lekker vind. Hetzelfde geld voor pindakaas, ik vind die van Calve gewoon het lekkerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yhk123
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-03-2021
16 euro per week + 1x in de week uit eten heb ik mezelf in 2010 als target gesteld lukt nog steeds, 1 persoonshoushouden. Koop vlees groot in (rundergehakt van appie in de aanbieding rest bij turkse slager. 1 x per week vis, geen aardappels en 3 dagen vegatarisch (gewoon niet zo'n behoefte aan vlees) Groente van de markt ah lidl. Brood van ah ( dat 2.09 per brood, brood)

[ Voor 58% gewijzigd door yhk123 op 05-10-2014 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:42
Kevinp schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 14:38:
[...]

Dat eerste is voor mij toch echt wel anders. Wanneer ik zin heb in luxe vlees X dan haal ik dat. Nu vind ik dat erg lekker, maar toch haal ik dat niet elke week ( meestal echt luxe 1x per kwartaal/half jaar ).
Ik vind bv bolletje beschuit minder lekker dan het eigen merk beschuit.
Je moet ook de Twentsche beschuiten van Bolletje hebben, ik ken geen beter alternatief daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Alleenwonend, vegetarier.

Ik geef ongeveer 105 euro per maand uit bij de AH. Dat is inclusief schoonmaak (wasmiddel etc) en verzorging (gel, tandpasta). Daar komt dan voor ongeveer 60 euro per jaar bij aan whiskey.

Ik ben geen zoetekauw (geen snoep), rook niet en drink maximaal een glaasje whiskey per week. Drink vrijwel geen andere alcoholische dranken. Ik houd ook niet van zoete drank. Ik gebruik veel aanmaaklimonade, bijv AH basic Grenadine 750 ml, met een verhouding van +/- 1:12. Voor nog geen 2 euro dus 10 liter frisdrank.

Veel producten (broodbeleg etc) gewoon van de AH basic. Smaakt net zo goed. Voor brood kies ik altijd Madeleine (AH maisbrood). voor 2,09 wel prijzig, maar ik vind het heerlijk.

Ik kook zelf, bij voorkeur met zelf gesneden groenten. Bijvoorbeeld voor 2 of 3 dagen een groentemacaroni of groentenasi, waarbij ik champignons of noten gebruik als vleesvervanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
  • Laatst online: 28-08 12:50
Wat ik een beetje mis bij een hoop mensen is 'gezondheid' en 'smaak/kwaliteit'. Ik zie dat er direct vergeleken wordt wat mensen eten, met eigenlijk alleen een biologisch/niet biologische tweesplitsing.

Op dit moment woon ik in Spanje, dus vergelijken gaat niet 1:1 meer op. Maar tot een half jaar geleden in Nederland merk ik dat het héél makkelijk is om wat ik uitgeef per maand 50% te verlagen in prijs als ik niet meer kieskeurig ben over a)smaak b)gezondheid.

Veel huismerk producten smaken gewoon anders (ik zeg bewust niet 'minder lekker' ook al ervaar ik dat in veel gevallen wel zo). Niet allen, zeker niet. Maar een fles olijfolie van t' huismerk is gewoon niet te vergelijken van smaak met een wat luxere fles met één van AH's italiaanse, griekse, spaanse of australische olien. Laat staan een goede fles ongefilterde olijfolie (Waar de AH er ook één van heeft, helaas wel in doorzichtige fles ...).

Ook als we bijv. bij de vruchten vergelijken kan je veelal kiezen tussen spul van eigen bodem of uit het buitenland. Aardbeien uit holland uit de kas, prachtig en mooi, maar t' grootste deel van het seizoen smaken die naar water, bijvoorbeeld. Andere keren zijn juist de spulletjes van eigen bodem weer veel lekkerder (maar duurder) dan die van uit 't buitenland (kersen bijv.). En ook daar : Nederlandse groenten en fruit bevatten meestal véél minder en veel minder schadelijke pesticiden dan die uit Zuid-Europa of niet-Europese landen.

Een ander voorbeeld is Zalm. Sorry, maar een stukje wilde zalm smaakt gewoon beter dan een kweekzalm. Even afgezien van t' feit dat ze die kweekzalm volstoppen met antibiotica en dat hij veel minder rijk is aan Omega3 (het visvoer bevat o.a. granen waar veel omega6 in zit). En koop je een diepvriesvisje of een vers visje ? Ook een verschil, diepvriesvis is qua textuur niets meer waard voor veel bak/braad gerechten tov verse(re) vis.

Brood durf ik bijna niet aan te beginnen. Budgetbrood smaakt echt gewoon héél budget. Ik heb het ook jaren gegeten, maar als je eenmaal de luxere broden geprobeerd hebt dan kan je toch niet meer terug...

Dan heb je nog de uitstekende beter-leven kippetjes bij de AH bijvoorbeeld. Dat smaakt toch een pak lekkerder dan de glazige half-doorzichtige budgetkip. Mooi rood vlees met geel vet, dat is een heel ander diertje dan de semi-plof-kip van euroshopper. Al menig persoon dacht bij mij wild te eten terwijl het gewoon de wat luxere kippendijen waren van de AH (ik proef geen verschil met biologisch, maar dan voor 50% van de bio prijs).

Zo kan ik nog wel even door gaan. Veel zaken zijn gewoon lekkerder als ze niet van t' budgetmerk zijn. Dat gezegd hebbende zijn er ook zat producten die t' zelfde / gelijkwaardig zijn, huismerk of a-merk.

Goedkoop eten kan dus heel goed, maar ik heb m'n vraagtekens bij het eten op tafel bij sommige tweakers. 'Brood' en 'Vlees' en 'Fruit/groenten' zijn zomaar wat dingen die sterk afwijken in prijs, smaak en gezondheid. Denk zodra dat meer toegelicht gaat worden, veel prijsverschillen opeens veel duidelijker zullen zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door majic op 05-10-2014 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Dat sommige producten beter zijn dan andere zal ik niet tegenspreken maar niet iedereen heeft het budget om dat allemaal te kopen, daar gaat het vooral om natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Aan de ene kant: ja, er worden zeker concessies gedaan aan smaak her en der; wij zijn gestopt met het kopen van AH Pain de Madeleine (het is superlekker brood, maar te duur, het zou ons budget zomaar 30% omhoog gooien), zalmfilet, Lay's ovenchips, etc. Sommige dingen moet je laten liggen omwille van de besparing. Overigens is het dan extra lekker als je het eens in de maand alsnog koopt ;)

Maar dat wil niet zeggen dat je smaak of gezondheid opeens weg zou moeten gooien met besparingen op voedsel. Als je écht helemaal de grond in wilt besparen, ja, dan moet je je beperken tot het échte bulkvoedsel en kun je lang niet meer genoeg variëren. Maar als je €75-100 p.p. wel zuinig genoeg vindt kun je heerlijk eten.

De enige truc die je dan uitvoert is om te koken vanuit basisingrediënten en aanbiedingen inslaan. Geen €1,59 per bloemkool maar €0,59 in seizoen, geen €3/kg aan 'smaak trostomaten', maar €3 voor 5kg bij de kassen. Geen idioot zijn en buiten seizoen 2 euro per kg voor uien betalen, maar in seizoen €0,20/kg betalen. Wil je een keer lekker vlees eten? Maak 75gram p.p. klaar in plaats van de vaak veel te grote standaardporties. Vegetarisch? No problemo, maar dan niet Valess vleesvervangers.

Vergis je sowieso niet in de kracht van aanbiedingen. Wij hebben al jarenlang alleen maar A-merk toiletrollen, want twee of drie keer in het jaar komen die in de aanbieding voor minder geld dan budget- of huismerk. En dat geldt eigenlijk wel voor alles; een vriezer en voorraadkast zijn je grootste vrienden. Ook restpartijen bij o.a. Xenos zijn het waard om in de gaten te houden, zo hebben we rond de jaarwisseling daar nog 36 blikken merk-gepelde tomaten gekocht voor €0,10 per blik (normale prijs €0,99/blik, budgetmerk €0,39/blik).

En een beetje kookkunsten doen ook wonderen met je voedsel. Je kunt zo'n pakje met een poedertje gebruiken voor je jus, saus of soep, of je kunt het 'ouderwets' bereiden met fracties van centen aan kruiden en andere ingrediënten. En wanneer je vlees of vis verwerkt in een ander gerecht waar er toch niks overblijft van de textuur werkt aanbiedingsspul uit de vriezer uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

mux schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 19:27:
Aan de ene kant: ja, er worden zeker concessies gedaan aan smaak her en der; wij zijn gestopt met het kopen van AH Pain de Madeleine (het is superlekker brood, maar te duur, het zou ons budget zomaar 30% omhoog gooien), zalmfilet, Lay's ovenchips, etc. Sommige dingen moet je laten liggen omwille van de besparing. Overigens is het dan extra lekker als je het eens in de maand alsnog koopt ;)
Wij bakken nu een paar weken zelf brood. Het kost bijna geen moeite (wel wat planning), is niet goedkoper als het goedkoopste supermarktbrood maar wel lekkerder.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:27
Het lekkerste brood komt van de bakker, het vlees (en vleeswaren) van de slager/specialist en de groente van een groenteboer of landwinkel. Ik zou persoonlijk toch echt eerder op andere dingen gaan bezuinigen dan op deze zaken. Daarmee liggen onze uitgaven een stuk hoger, maar dat vind ik geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Cartman! schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 18:58:
Dat sommige producten beter zijn dan andere zal ik niet tegenspreken maar niet iedereen heeft het budget om dat allemaal te kopen, daar gaat het vooral om natuurlijk.
Dat is ook prima, maar dan moeten die mensen niet zeggen dat het hetzelfde smaakt als de verse/duurdere variant. Want in veel gevallen is dat gewoon pure onzin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Blik1984 schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 20:31:
[...]
Dat is ook prima, maar dan moeten die mensen niet zeggen dat het hetzelfde smaakt als de verse/duurdere variant. Want in veel gevallen is dat gewoon pure onzin
In sommige gevallen is het zeker onzin. De pastasaus die ik maak kost (zonder vlees) nog geen euro en smaakt echt vele malen beter dan de meuk uit potjes waar ook nog eens een hoop zooi in zit. Zelfde met pizza, die bak ik normaal zelf (deeg maken, saus maken, een paar simpele maar goede ingredienten) maar besloot vandaag eens voor t gemak voor Dr Oetker te gaan, 2 pizza's voor 3 euro en we vonden er niks aan. Weinig beleg en een bodem van karton. A-merken maar smaak van een C-merk. Zelf willen en kunnen koken, daar bespaar je echt flink op ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Zelfgemaakte pizza's zijn zeker lekkerder, maar ook stukken duurder.Voor 3 euro heb je net een bolletje echte mozarella.
Tel daar salami , ham, kappertjes, olijfjes, champignons, eventueel kaas en olijfolie voor het deeg voor 2 pizza's en je zit makkelijk op 8-9 euro.

Dus dat doen wij niet iedere week. Maar voor een snelle hap is een pizza van de Lidl met een salade prima te doen.

Wij zitten nu gemiddeld op 100-120 euro per week (2 volwassenen en 2 kinderen (6 en 3)) en dat is inclusief schoonmaak en wasmiddelen etc. En waarbij ik op mijn werk lunch.

Kan het minder?
Vast wel, maar de noodzaak en de tijd is er niet om ons te verdiepen in de aanbiedingen en de seizoensgroenten. En eten vinden we lekker, maar we lopen niet alle specialisten af om het beste van het beste te halen.

Wij zitten in de gelukkige situatie dat we niet op een houtje hoeven bijten. Dus wij houden niet rekening met het seizoen om ons boodschappenlijstje te maken. Maar gekkigheden zoals bosbessen buiten het seizoen kopen we niet "vers" maar halen we bv uit de diepvries. Dus we hebben nu een mix van Lidl en AH waar we toch een prijs/kwaliteit afweging maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Als ik zelf pizza bak komt het op een euro of 3 uit en daar eten we met 2 personen van. Jij vind dat er buffelmozzarella op moet, ik vind die van 49ct van AH basic veel lekkerder. Doosje champignons en een blikje tonijn erbij (bijv. gekocht uit aanbieding) en klaar.

Meel: 20ct
Saus: 6ct
Champignons: 80ct
Tonijn: 100ct
Mozzarella: 50ct
Kaas: 50ct
Zout/peper/olie 10ct
Kruiden uit eigen tuin

Kom ik inderdaad op pakweg 3 euro. Meestal nog andere groenten uit eigen tuin door de saus overigens. Heb tonijn nog ruim berekend, nu heb je 2 blikken voor 1,20 bij Dirk dus zou je onder de 3 euro komen.

[ Voor 45% gewijzigd door Cartman! op 05-10-2014 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Ik bak mijn eigen brood en pizza. Sinds ik door heb gekregen hoe makkelijk het is, hoe weinig het kost aan losse ingrediënten en hoe lekkerder het is qua smaak kijk ik niet meer om naar brood van de super of bakker. En het is zo duur als je het zelf wilt maken, dat is sowieso iets wat speelt bij boodschappen in het algemeen, maar zo ook voor brood en pizza. Doe je 5/6 toppings op je pizza en wil je een wat luxere pizza, ja dan ben je meer kwijt. Neem je genoegen met alleen priosciutto, salami of pizza hawaii dan hoef je in elk geval geen kappertjes, tonijn of ander spul in huis te halen. Idem met brood. Wil je gevuld brood ala krentenbrood, suikerbrood, notenbrood kost het meer dan een kaal volkoren/mais/witbrood.

Met eigen gemaakt brood en pizza krijg ik tenminste beetje het Franse brood wat zo verdomd lekker is in de zomervakantie gewoon thuis uit de oven. Geen Nederlands supermarktbrood wat daar aan kan tippen, sowieso de geur van versgebakken brood uit de oven = heerlijk en onbetaalbaar :9 En een pizza zoals ik die bij de pizzaria ook zou krijgen maar niet voor 5/6 euro de stuk bij afhalen of 9/10 euro bij eten in het restaurant maar voor 2/3 euro. Kost net zoveel als een dr. Oetker pizza maar is zoveel smakelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Je moet ook gewoon goedkope mozzarella gebruiken voor pizza, dat zeggen zelfs de Italianen. Was laatst nog bij Evers staat op.

Maar hier weer, hoe kun je in godsnaam zeggen dat de mozzarella van ah basic lekkerder is dan buffelmozzarella...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Blik1984 schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 23:09:
Maar hier weer, hoe kun je in godsnaam zeggen dat de mozzarella van ah basic lekkerder is dan buffelmozzarella...
Over smaak valt niet te twisten of toch :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
1 keer dure buffelmozzarella gekocht en vond t gewoon niet lekker, zo heel gek is dat niet lijkt me. Daarnaast n factor 6 goedkoper, mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Je moet ook gewoon goedkope mozzarella gebruiken voor pizza, dat zeggen zelfs de Italianen. Was laatst nog bij Evers staat op.

Waarom niet? Smaak is persoonlijk. Natuurlijk kan je niet zeggen dat die van de AH basic lekkerder is dan buffelmozzarella. Net als dat je het andersom niet kan zeggen. Je kan het wel lekkerder vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:45

Snippertje

Light up your life

Mozzarella van de AH basic is zó lekker. Gooi het altijd door de spaghetti en eet het dan stiekem al bij het snijden :o

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:09
Het valt me op dat er al snel geroepen wordt dat zelfgemaakte sauzen zo veel lekkerder zijn dan zo'n pakje. Ten eerste denk ik dat er groot verschil kan zitten tussen al die diverse pakjes en zakjes. Ten tweede vraag ik me af waar iedereen de tijd en zin vandaan haalt? Als wij beiden een dag gewerkt hebben hebben wij echt geen zin om zelf uitgebreid wok- of pastasaus te gaan maken.

Ook qua merken is er geen stelregel die altijd opgaat wat mij betreft, behalve dat er minder keus is bij de budget variant. Zo zweren we bij echte Cola maar kopen we echt geen dure Fanta meer. En budget beschuit of hagelslag: niks mis mee. Het is soms ook de gulden middenweg : de budget pastasaus van de Vomar (Oke) vinden we wat flauw maar die van het huismerk (Markant) voldoet prima. Dan kopen we echt geen Bertoli.

Sommige spullen kun je inderdaad beter alleen in de aanbieding kopen. Wij vinden Unox soep veel lekkerder dan die van het huismerk maar als je die gewoon eens per maand inslaat (twee voor....) bespaar je echt veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:49
Fiber schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 18:26:
[...]

[...]

[...]

Ik snap het niet helemaal... Kan Hahn nou niet rekenen of kan ik niet meer rekenen...? O-)

Waar komt in }) naam die '€240 tot €320 per maand' vandaan...?
Huh, wat is daar gebeurd inderdaad :? 8)7 Ik heb denk ik een keertje te veel verdubbeld (€30 per week » €60 per 2 weken » €120 per maand, waar ik uiteindelijk op één of andere manier €240 van heb gemaakt) :X Mijn fout!

Excuses voor de verwarring :o

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

Zo moeilijk is het allemaal niet. Meeste gerechten zijn gewoon 10 minuten meuk overhoop snijden en dan 10 min. bakken. Sauzen etc zijn meestal daarna 5 min door de blender heen halen. Dat is wellicht 25 min. eens in de zoveel tijd om geen gore troep te hoeven kopen in de supermarkt.

Persoonlijk probeer ik niets te kopen van een 'groot' merk ( dus geen Unilever, Proctor, bekende merken ) . Hou je niet veel over, maar het kan wel :P Bij de C1000 was er vroegah ( verdwenen op een gegeven moment ) een ketchup met twee ingredienten; tomaten en zout, perfect dus. Ik loer dus altijd op het etiket en bij teveel chemie koop ik het nie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Goede bespaartip: de tomatenpuree van 6ct is niks minder dan die van 50ct van A-merken. Gezeefde tomaten zijn een heel stuk duurder maar dat is gewoon puree met extra water :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
D-e-n schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 07:27:
Als wij beiden een dag gewerkt hebben hebben wij echt geen zin om zelf uitgebreid wok- of pastasaus te gaan maken.
Mealprep! Sauzen kan je makkelijk een aantal dagen van te voren maken. Op de werkdag heb je dan binnen notime het eten op tafel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Tijd en zin, tja.. ik vind koken leuk om te doen en dat scheelt de helft. Bovendien ben ik me steeds bewuster dat die kant-en-klaar meuk vol zit met zout en suiker. Zelfbouw is dus meestal veel goedkoper en veel gezonder. Zoals Deveon al zegt: je kunt ook zondagmiddag/avond pakken om wat dingen te maken en dat eet je de rest van de week op. Heb net in een half uur tijd nasi en pastasaus gemaakt, verse ingredienten en geen rommel erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Laatst online: 20:54
D-e-n schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 07:27:
Het valt me op dat er al snel geroepen wordt dat zelfgemaakte sauzen zo veel lekkerder zijn dan zo'n pakje. Ten eerste denk ik dat er groot verschil kan zitten tussen al die diverse pakjes en zakjes. Ten tweede vraag ik me af waar iedereen de tijd en zin vandaan haalt? Als wij beiden een dag gewerkt hebben hebben wij echt geen zin om zelf uitgebreid wok- of pastasaus te gaan maken.

Sommige spullen kun je inderdaad beter alleen in de aanbieding kopen. Wij vinden Unox soep veel lekkerder dan die van het huismerk maar als je die gewoon eens per maand inslaat (twee voor....) bespaar je echt veel.
Zelf dingen maken hoeft ook niet perse uitgebreid te zijn. Je kan een heerlijke pastasaus from scratch maken in 15 minuutjes. En bovenstaande soepen maak ik ook altijd zelf. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik zelf bouillon ga staan trekken van een kippenkarkas (of zelf tomaten sta te zeven), maar wel verse ingredienten erin etc. Wat tijd betreft kost dat maar marginaal extra, maar die 15-20 minuten per dag, dat is idd een keuze en gaat vast ten koste van weer iets anders. Ik voel me er echter wel veel beter bij (en holy shit het scheelt een hoop suiker, echt in die shit van de grote merken zit altijd suiker, niet normaal)

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxurydiver
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 10:34
Mijn boodschappen budget zit gemiddeld rond de 150 euro per week (Inclusief schoonmaak / was / strijk middelen)
Alleenstaand, no kids met soms een vriendin die in het weekend langskomt.
Eet voornamelijk fruit, zaden en noten (smoothies),bijna alles biologisch, ontbijt granen en maaltijden met vis. Geen frisdrank, geen alcohol en rook ook niet, maar wel liters SPA blauw water / dag.
Als mijn vriendin langskomt, koken we alles vers en zijn de kosten meestal 35 euro per maaltijd voor 2 personen.
Ben helaas wat lui ingesteld om voor mijn boodschappen te gaan rijden en doe alles om de hoek bij een Hoogvliet, welke volgens mij veel te duur is.

[ Voor 11% gewijzigd door Luxurydiver op 06-10-2014 10:52 ]

Apple, AP, Porsche, Rolex & Panerai

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutch
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:52
Deveon schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 09:37:
[...]

Mealprep! Sauzen kan je makkelijk een aantal dagen van te voren maken. Op de werkdag heb je dan binnen notime het eten op tafel.
Inderdaad. Ik bereid vaak mijn sauzen in het weekend. Verse fond maken als basis voor rode wijnsaus. Deze monteer ik dan nog niet af, maar vries ik in porties in. Als ik dan na een werkdag een biefstukje bak haal ik saus uit de vriezer en monteer die dan af. Binnen 30 min gewoon een topmaaltijd op tafel.

Andere tip: schaf een vacumeermachine aan. Kook in het weekend een lekker stoofgerecht of grote pan boeuf bourguignon. Hetgeen je over hebt vacumeren en later die week lekker opeten (of invriezen natuurlijk).

Verder kan ik die liefhebbers van pasta, en niet teveel werk willen, ook Fattoria La Vialla aanraden (link) . Sauzen daar zijn vers, van hoge kwaliteit en met enkel toevoegen van wat groente heb je een degelijke pasta op tafel.

Boodschappenbudget hier zit overigens voor samenwonend op ~150 Euro per week. Groente komt voornameljk bij de boer vandaan, net zoals het vlees. Kip halen we bij de poelier en vis bij de visboer. De supermarkt wordt eigenlijk enkel bezocht voor non-food, frisdrank en bier.

[ Voor 11% gewijzigd door hutch op 06-10-2014 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 21:31

Mfpower

In dubio

[..]

Ik gok dat we momenteel zo'n € 100 pw aan (uit)eten/drinken/wasmiddelen/verzorging/sigaretten uitgeven, 2 personen.
Dank je, we zijn toch niet gek hier ;) En ik ben ook blij met degene die zijn ultragoedkope boodschappenlijstje poste!
Wij geven namelijk per maand ongeveer 375-400 euro uit aan de boodschappen, wij zijn met 2 volwassenen+ 1 kind (19 maanden). Dit bevat alles wat we eten/drinken + schoonmaak/wasmiddelen/tandpasta maar geen verdere persoonlijke verzorging (apart potje). Ook kopen we elke maand een doos goede wijn van de wijnhandelaar maar dat valt hier ook buiten.

En ik heb vaak discussies met mijn vrouw over hoe weinig mensen hier uitgeven en waarom wij dat niet kunnen maar naar aanleiding van het goedkope lijstje moet ik toch de volgende conclusie trekken: wie gezond / gevarieerd wil eten is veel geld kwijt (en de inverse: wie weinig geld heeft/uitgeeft kan niet gezond/gevarieerd eten).
Wij hebben namelijk maar 1 uitgangspunt in het aanschaffen van ons voedsel: het moet gezond zijn. We eten geen pakjes/potten/blik ivm toevoegingen en hoge dosering suiker/zout. We eten geen koek/snoep en drinken geen frisdrank. Onze dochter krijgt niets met toegevoegde suiker en drinkt alleen water/slappe thee en soms verse geitemelk van kennissen. Alle sauzen maken we zelf en kopen bijna alleen seizoensgroenten. En dan nog iets wat ons lijstje iets duurder maakt: we maken koffie van verse bonen, en fruit voor onze dochter is biologisch, groente soms ook. Vlees eten we met mate maar alleen van de (ons bekende lokale) slager zodat we precies weten waar het vandaan komt en hoe de dieren zijn "grootgebracht" (bijna biologisch, lokale boeren).
Door dit te doen valt ons eten vanzelf ook in de categorie "lekker", je smaakpapillen worden namelijk enorm aangetast door de explosies van smaak (suiker/zout/E621) in afhaaleten en kant-en-klaarsauzen en pakjes, waardoor het lastiger is om subtiele smaken te waarderen in eten zonder toevoegingen (vaak als wij koken voor vrienden vragen ze naar extra zout/maggi/etc, ernstig :( ). Overigens is vlees bij de slager per kg niet heel veel duurder omdat je geen liters water hoeft weg te gooien na bereiding.
Ik denk dat wij maximaal 50-100 euro kunnen bezuinigen in de maand door te stoppen met koffie en vlees, maar dan komt het verse/gezonde/gevarieerde eten echt in het geding.
Ik ben dus heel benieuwd naar boodschappenlijstjes van mensen die beweren echt gezond en gevarieerd te eten en dit met onze gezinssamenstelling voor minder dan 300per maand kunnen doen.
(IMHO kun je niet-biologisch eten niet als gezond bestempelen maar dat is een andere discussie wellicht, en wij eten zoals hierboven vermeld maar een klein deel biologisch ivm de torenhoge kosten ervan)
Het is voor ons elke maand weer passen en meten om binnen ons zelfgestelde budget te blijven.

Verder vriezen we veel in, bereiden veel vooraf (sauzen) en het geen-zin-hebben in koken zien we als een keuze. We maken zin. Voor ons is eten dan ook elke dag wel een feest en eten niet standaard aardappelen-groente-vlees, of pasta/rijst-saus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Cartman! schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 08:53:
Goede bespaartip: de tomatenpuree van 6ct is niks minder dan die van 50ct van A-merken. Gezeefde tomaten zijn een heel stuk duurder maar dat is gewoon puree met extra water :)
Als je tomaten puree (tomaten concentraat) van een paar cent aanbakt in ruim (olijf) olie heb je tomaat frito, vind ik persoonlijk de lekkerste basis voor tomaten sauzen. En je kan op veel dingen besparen A-merken betekent niet meteen kwaliteit maar er zijn sommige dingen waar ik niet op bespaar: Olijfolie duurdere merken smaken beter en zijn van hogere kwaliteit, smaken veel beter in salades. Ga je koken met olijf olie dan kan je net zo goed de goedkope van de lidl gebruiken van de hitte breekt/tast de olie af/aan. cocos olie voor bakken (me vriendin gebruikt het ook als lichaams olie) je hebt goedkope potten bij de toko, maar de dure varianten zijn merkbaar beter en smaken niet chemisch (merk: royal green -extra virgin ~30€ 1400ml).
Vers producten vind ik de lidl prima, maar voor meer variëteit moet je naar de 'A-merk' winkels.
En als je teveel groente hebt en het begint slecht te worden, snij het in gebruiksklare stukken/porties en doe het in de vriezer. Verspilling is zo'n zonde, afgezien van het kostenplaatje.
Oude kaas ipv jong kaas, maak ik een pizza met b.v. 4 kazen dan gebruik ik altijd ook oude kaas omdat het gewoon meer smaak heeft met minder kaas. Kaas kan je prima bewaren in de vriezer en beschimmelde kaas is na het weg snijden van de schimmel gewoon nog bruikbaar (door in de vriezer te doen voorkom je dat).

Eten is gewoon een van de belangrijkste aspecten van het leven het is raar als je daar op gaat bezuinigen als dat niet hoeft, bezuinigen doe je op drinken (alcohol) & roken :+ Doet me altijd denken aan die programma's met mensen die hoge schulden hebben maar wel 4 pakjes per dag roken 100€ per weekend wegdrinken en een telefoon abonnement van 100€ p/m hebben. Prioriteiten.
Je moet niet voor het goedkoopste willen gaan maar voor het beste, en als je dan een budget hebt moet je prioriteiten stellen, goedkope (gedroogde) spaggeti is net zo goed als de duurdere varianten, pasta saus is beter zelf maken dan een dure pot A-merk met een berg smaakversterkers en conserverings- middelen, afgezien van de tijd kooktijd kost het je een hele 5 minuten om de ingrediënten in een blender te stoppen.

Er is ook een draadjes met recepten (ook specifiek vegetarisch) op GOT voor inspiratie.

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
MrAngry schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 09:51:
[...]

Zelf dingen maken hoeft ook niet perse uitgebreid te zijn. Je kan een heerlijke pastasaus from scratch maken in 15 minuutjes. En bovenstaande soepen maak ik ook altijd zelf. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik zelf bouillon ga staan trekken van een kippenkarkas (of zelf tomaten sta te zeven), maar wel verse ingredienten erin etc. Wat tijd betreft kost dat maar marginaal extra, maar die 15-20 minuten per dag, dat is idd een keuze en gaat vast ten koste van weer iets anders. Ik voel me er echter wel veel beter bij (en holy shit het scheelt een hoop suiker, echt in die shit van de grote merken zit altijd suiker, niet normaal)
Dat is toch weer 15 minuten extra. Bij pasta is dat al bijna het dubbele :)

Je moet het ook maar net leuk vinden natuurlijk. Overigens gaan er in die pastasaus wel gewoon verse groenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:07
Onze gezinssamenstelling is
Volwassenen: 2
Babies/Kinderen: 0
Huisdieren: 0
Eetpatroon: Luxe

We geven ongeveer 70 euro per week uit, incl. schoonmaakproducten, alcohol en persoonlijke verzorging. Dat is excl. uit eten gaan wat we gemiddeld 2x in de maand doen.

Groente en fruit halen we voor 3 dagen op de markt, meestal seizoensgebonden dus, en voor de rest bij de supermarkt. Het meeste shoppen doen we bij de Aldi, als ze iets niet hebben halen we het bij de Plus of de AH maar dan vrijwel altijd in de aanbieding. Daarnaast zijn er bepaalde merken, zoals Coca Cola, die ik gewoon liever heb. Deze koop ik met 16 flessen tegelijk als ze ergens een goede aanbieding hebben.

Er gaan elke week 2 flessen wijn door (3 euro per fles) en nog een paar speciaal biertjes. We eten elke dag vlees of vis, en bijna elke dag worst op brood. We laten eigenlijk nooit iets liggen omdat we het te duur vinden. Kant en klaar doen we niet, er liggen alleen altijd wat pizza's voor als we echt laat thuis zijn. Biologisch heb ik me weleens in verdiept, maar daar geloof ik niet in. Ik heb nooit gemerkt dat het beter is, vaak is het juist minder, en er is geen enkel onderzoek wat echt hardmaakt dat het gezonder is. Ik blijf zoveel mogelijk weg bij "rotzooi", maar tussen een bio bloemkool of een gewone bloemkool zit geen verschil voor mij, daar ga ik ook niet voor betalen. Bovendien kunnen we op die wijze nooit de hele wereld voeden, we hebben de wetenschap juist hard nodig op dit gebied.

[ Voor 19% gewijzigd door ph4ge op 06-10-2014 10:51 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Voordat ik een heel betoog afsteek, wat is je reden achter deze zinnen:
Mfpower schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 10:06:
wie gezond / gevarieerd wil eten is veel geld kwijt (en de inverse: wie weinig geld heeft/uitgeeft kan niet gezond/gevarieerd eten).
Ik dacht dat we dit inmiddels wel ontkracht hadden in de rest van het topic ;)
We eten geen pakjes/potten/blik ivm toevoegingen en hoge dosering suiker/zout.
Wat is er mis met suiker en zout? Afgezien van mode/hype/trends?
Onze dochter krijgt niets met toegevoegde suiker en drinkt alleen water/slappe thee en soms verse geitemelk van kennissen. (..) en fruit voor onze dochter is biologisch, groente soms ook.
???
(IMHO kun je niet-biologisch eten niet als gezond bestempelen maar dat is een andere discussie wellicht, en wij eten zoals hierboven vermeld maar een klein deel biologisch ivm de torenhoge kosten ervan)
Vooral deze zin is héél erg intrigerend. Wat maakt pesticiden en herbiciden zo gezond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
mux schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 10:58:
141 Reasons Sugar Ruins Your Health, wetenschappelijk onderbouwd.

Dat teveel zout niet goed voor je is algemeen bekend. Het gezondste zout is ongerafineerd en heeft het laagste natirum gehalte: Keltische zeezout

Tevens is biologisch eten niet duur. Het is de normale prijs. Alles wat goedkoper is wordt vaak door het lichaam amper herkend als voedsel waardoor je weer snel honger hebt (en geraffineerde suiker zorgt er zowiezo voor dat je weer sneller honger krijgt).

[ Voor 19% gewijzigd door Deveon op 06-10-2014 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

wie gezond / gevarieerd wil eten is veel geld kwijt (en de inverse: wie weinig geld heeft/uitgeeft kan niet gezond/gevarieerd eten

Ik dacht dat we dit inmiddels wel ontkracht hadden in de rest van het topic ;)
Ik kom juist tot een andere conclusie. Gezond eten is duur. In elk geval per calorie. Maar ik denk dat e.e.a. sterk afhangt van je definitie van "gezond". Gezond in mijn boek is gevarieerd, vers, zonder toevoegingen en het liefst zonder bestrijdingsmiddelen/antibiotica, en geen overdaad aan (snelle) koolhydraten. Ik volg dit topic al een tijd en zie de goedkope boodschappenlijstjes. Respect voor wie het lukt, ik kan het niet (gezond, althans, met mijn "eisen"). Nog een stap verder gaan is "duurzaam" en "fair-trade" (sorry, nog een vagere definitie die veel discussie vereist). Dan valt (veel) vis en vlees sowieso al af. Maar goed deze termen vallen bij mij niet meer onder "gezond" dus ik zal ze hier niet meenemen in de vergelijking.
Hier een linkjenaar het meest recente artikel wat ik kon vinden, maar uiteraard is Google your friend.
Ik zie dat Deveon ook al wat heeft toegevoegd hieromtrent.
Vooral deze zin is héél erg intrigerend. Wat maakt pesticiden en herbiciden zo gezond?
Niets, daarom is het ook offtopic (bio-eten) omdat het een moeilijke term is. Het is een verzamelterm voor veel verschillende zaken en vereist kennis van wat je koopt. Alleen een etiket biologisch op de verpakking vertelt mij te weinig en maakt het niet zonder meer gezond. Vandaar dat wij ook kennis hebben opgedaan van de lokale markt en enigszins weten hoe er verbouwd/gefokt wordt op de plaatsen waar ons eten vandaan komt.

Toegevoegd:
Ik zat me nog iets te bedenken.. Wij willen niet alleen gezond eten, maar ook lekker (=persoonlijk, weet ik), waardoor de echt goedkope producten niet altijd aan onze eisen voldoen (bijvoorbeeld olijfolie en pasta's). Wellicht kunnen we veel goedkoper uit zijn, maar dan kopen we geen kruiden, oliën en andere gezonde smaakmakers meer. Hier betalen wij dus uiteraard voor. Een deel van onze wekelijkse boodschappen bestaat dan ook uit het in stand houden van onze voorraadproducten.
edit:

Stukje toegevoegd

[ Voor 11% gewijzigd door Mfpower op 06-10-2014 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Er is op zich niks mis met suiker en zout het is alleen de kwantiteit in supermarkt eten wat het schadelijk maakt.
Zout is een smaak maker en goedkoop het zit daarom in veel producten gewoon te veel, neem b.v. brood.
1.5 gram dekt onze dagelijkse behoefte natrium
Gemiddeld heeft brood per boterham (snee) ongeveer 140mg natrium, dit is het gemiddelde sommige broodsoorten hebben veel meer en andere minder. (Dus je kan ruim boven het zout gemiddelde zitten zonder dat je het door hebt). Als je 10 sneedjes brood eet heb je al je dagelijkse hoeveelheid binnen en dat is nog zonder beleg. Tel daarbij eten en drinken op. Kijk is voor de grap hoeveel zout er in bepaalde kant en klaar producten zit.
De nadelen van suiker zijn legio verder is de meest gebruikte suikers geraffineerde suikers die het nog net even slechter maken. Suikers zijn ook verslavend je krijgt de drang om meer te gebruiken, ik was vroeger een echte zoetkop maar nu ik geen suiker meer gebruik mis ik het ook helemaal niet. Suiker is ook een goedkoper smaak maker, en helemaal niet nodig omdat er al genoeg suikers in alledaagse producten zitten. Maar het is nog steeds altijd beter om normale cola te drinken dan cola light want aspartaam is ook niet alles. (suikers zijn ook niet dorstlessend dus dranken met veel suikers geven gewoon meer dorst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Is het niet gewoon zoals met alles dat je iets met mate moet nemen? Mijn scheikundeleraar sprak ooit de wijze woorden "alles is giftig als je er maar genoeg van neemt"

Ik zie namelijk heel veel hypes langskomen tegenwoordig. Bij de ene is het geen suiker en bij de ander geen brood. Waar ik werkelijk kriegelig van wordt zijn die zogenaamde dieetgoeroe's die je op basis van een (bullshit..) artikeltje op het internet van alles proberen op te dringen. Dan zie ik een mevrouw op het internet verkondigen hoe goed het haar bevalt geen brood meer te nemen en al haar Facebook vrienden en vriendinnetjes wordt dat dan door de strot geduwd. Heel gevaarlijk want ieder mens is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Goede vergelijking: pak een pot kant-en-klare pastasaus en vergelijk het met een blik gepelde tomaten, een ui en verse kruiden qua voedingsstoffen. Dingen als light/lowfat is ook niks... als er vet is uitgehaald is t vervangen met suiker.

Filmtip: Fed Up.

Maar laten we er geen voedingstopic van maken trouwens, t gaat om boodschappen. Zie eerder iemand voorbij komen die 150 euro per week uitgeeft..wat koop je daar dan precies voor? ~20 euro per dag klinkt als extreem veel voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Mfpower schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 11:33:
Ik kom juist tot een andere conclusie. Gezond eten is duur. In elk geval per calorie. Maar ik denk dat e.e.a. sterk afhangt van je definitie van "gezond". Gezond in mijn boek is gevarieerd, vers, zonder toevoegingen en het liefst zonder bestrijdingsmiddelen/antibiotica, en geen overdaad aan (snelle) koolhydraten. Ik volg dit topic al een tijd en zie de goedkope boodschappenlijstjes. Respect voor wie het lukt, ik kan het niet (gezond, althans, met mijn "eisen"). Nog een stap verder gaan is "duurzaam" en "fair-trade" (sorry, nog een vagere definitie die veel discussie vereist). Dan valt (veel) vis en vlees sowieso al af. Maar goed deze termen vallen bij mij niet meer onder "gezond" dus ik zal ze hier niet meenemen in de vergelijking.
Ik ben zelf heel rigoureus met dit soort definities, dus ik zal snel in de aanval gaan als iemand met onwetenschappelijke definities komt. Maar, om maar mijn visie hierop te geven: Gezond betekent, letterlijk, niet ziek. Er is maar weinig voedsel dat niet gezond is. Je lichaam is ontzéttend goed in het afbreken van voedsel, opnemen wat het nodig heeft en de rest uit te poepen/plassen. 'Je lichaam reinigen met een raw food dieet' - bullshit. Je lichaam reinig je met je lever en nieren. 'Gezond eten'? Geen vergif, radioactieve stoffen en zware metalen. De rest is min of meer om het even. En ja, het werkt echt zo!

Er zijn een hoop mythes over wat wel en niet gezond is, en het objectieve antwoord hierop is: genoeg om datgene wat je lichaam verbruikt weer aan te vullen. Dit kan prima met ongevarieerd eten, als je wilt. Als daar alles in zit wat je nodig hebt: prima! Het probleem is dat het héél erg moeilijk is om objectief te analyseren wat je lichaam vandaag nou weer nodig heeft. En sommige tekorten/overschotten geven pas na zéér lange tijd duidelijke symptomen. Dit is de enige reden dat er wordt aangeraden om gevarieerd te eten: op die manier zorg je er aan de ene kant voor dat je nooit het risico loopt om langdurig aan schadelijke stoffen bloot te worden gesteld en aan de andere kant zorg je ervoor dat je in ieder geval eens in de zoveel tijd een dosis van iedere essentiële voedingsstof binnenkrijgt.

Dit is hoe je lichaam werkt. Je lichaam kan het een worst wezen of iets biologisch of door clowns is geteeld, en je lichaam kan het al helemáál niet schelen of je dagelijkse dosis vetten uit vis of zonnepitten komt, zolang je ze maar binnenkrijgt. Het is dus ongelooflijk moeilijk om met de duizenden chemische stoffen in voedsel een 'recept' te maken in door mensen begrijpbare termen wat 'gezond' of 'ongezond' eten is. Je kunt niet zeggen dat groente en fruit gezond zijn, noch dat hamburgers ongezond zijn. Dat zijn super-vergaande generalisaties die geen enkele basis in realiteit hebben. Het is allicht ongezond om ALLEEN maar hamburgers te eten en gepureerde hamburger te drinken, maar daar hebben we het hier niet over. Anyway.
Hier een linkjenaar het meest recente artikel wat ik kon vinden, maar uiteraard is Google your friend.
Ik zie dat Deveon ook al wat heeft toegevoegd hieromtrent.
Ha! En dan nu dit dit lezen.

De 'problemen' met suiker, vet en zout zijn zoals net als wat ik hiervoor zei geen kwestie van absoluten. Er is geen wetenschappelijk bewijs dat zout in alle mensen gemiddeld iets met je bloeddruk doet. Neem alle wetenschappelijke artikelen die zout aan bloeddruk proberen te koppelen, middel de resultaten en je krijgt een insignificant getal. Er zijn allicht mensen die gevoelig zijn voor de metabolische effecten van zout en suiker, maar ansich doen ze niet zoveel behalve... nouja, hun functie in het lichaam. Suiker maakt je dik. Goh. Als ik de hele dag alleen suiker eet, en meer dan mijn verbruik, dan zal ik allicht dik worden. Zelfde geldt voor vet.

Maar dat is absoluut geen reden om zout, suiker of vet actief te vermijden!. Suiker, zout en vet zijn onze primaire smaakmakers. Je kookkunsten worden zóveel beter als je gepast gebruik maakt van deze smaakmakers. Niet in idiote hoeveelheden, maar gepast. Een beetje olijfolie op de salade of door de pasta, een beetje suiker in je sauzen (try it, you'll be amazed), vet gehakt voor je hamburgers. Met name suiker en vet zijn juist zaken die de smaak van je gerechten complexer kunnen maken en suiker in het bijzonder is een ontzettend veelzijdig ingrediënt.
Niets, daarom is het ook offtopic (bio-eten) omdat het een moeilijke term is. Het is een verzamelterm voor veel verschillende zaken en vereist kennis van wat je koopt. Alleen een etiket biologisch op de verpakking vertelt mij te weinig en maakt het niet zonder meer gezond. Vandaar dat wij ook kennis hebben opgedaan van de lokale markt en enigszins weten hoe er verbouwd/gefokt wordt op de plaatsen waar ons eten vandaan komt.
Als je dat maar weet ;) Het meeste biologische voedsel slaat de plank mis op zóveel zaken dat ik niet eens weet waar ik moet beginnen. Van biologische kip (wist je dat moderne legbatterijkippen de laagste cortisol- en dus arguably stressniveaus heeft van alle productiekippen, inclusief biologische vrije uitloop?) tot de mythe dat biologisch spul 'onbespoten is' (de meeste biologische productiegroenten - met name nachtschaden - worden met meer en véél schadelijkere pesticiden en herbiciden bespoten dan niet-biologische varianten) tot vis (biologische kweekvis die in net zulke krappe kweektanks zit als niet-biologische kweekzalm).

Het is een clusterfuck, en ik begrijp niet waarom biologisch spul zo populair is. Er wordt een halfslachtige poging gemaakt om dieren een beter leven te geven zonder objectief en/of wetenschappelijk te proberen te meten of ze ook daadwerkelijk beter leven. Er worden 'niet-chemische' bestrijdingsmiddelen op groente en fruit gebruikt die vervolgens een meetbaar grotere impact op het milieu hebben. Bovenop dat alles wordt een hoop overbodig extra grondgebied gebruikt door biologische teelt. One step forwards, two steps back.

(ik houd nu m'n mond hierover, het is inderdaad geen voedseltopic maar een boodschappentopic. Dit zijstraatje is meer om aan te geven dat je het jezelf vooral moeilijk kunt maken door bepaalde eisen te stellen aan je voedsel die wellicht het doel van die eisen voorbij streven. Je kunt prima gezond, gevarieerd en veilig eten op een kleiner budget)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Ik ben het met alles eens wat je schrijft. Blijft over dat ik het lastig vind om zelfs volgens jouw definitie van gezond goedkoop EN lekker te eten.
Enige puntje van nuance: ik denk dat consumptie van suiker, zout en vet niet actief hoeft te worden gemeden MITS je geen "processed food" koopt. Anders krijg je er echt teveel van binnen (zie ook onderzoekjes eerder gepost). En jij beaamt ook in je verhaal dat lange-termijn-overdaad schaadt. Het is namelijk zo dat deze producten uitsluitend als "lekkermakers" gebruikt worden in pakjes etc. Met veel zuiker, zout en vet kan ik misschien lekker eten, maar dan is het imho niet langer gezond, mogelijk wel goedkoper.

Om weer ontopic te gaan:
  • ik vind het moeilijk om onder de 375 euro per maand gezond, gevarieerd EN lekker te eten (2p+1kind)
  • ik heb respect voor mensen die het lukt, hoewel die lijstjes niet onder mijn definitie van gezond, gevarieerd en lekker vallen
  • dat gesteld, vind ik het lastig om te bezuinigen op de boodschappen maar zou dat wel graag willen doen omdat het leven al zo duur is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Aangezien het erg off-topic gaat wil ik er niet te ver op in gaan, maar deze smaakmakers verpesten enkel je smaakpupillen zodat je enkel nog die smaken wilt (yup, het is een lichamelijke verslaving. Zo is een detoxe van geraffineerde suiker gelijk aan stoppen met roken).

Als je wilt weten waarom biologisch populair is raad ik aan om is een stukje biologische kip te proberen. Het smaakt heel anders als dat spul waar kip op staat in de supermarkt.

Geraffineerde suiker en sigaretten is leuk om mee te vergelijken of het slecht voor je is of niet aangezien de effecten op korte termijn vrijwel nihil zijn, maar op lange termijn niet (zie mijn eerder genoemde bron). Toch wordt roken als het algemene kwaad gezien en suiker niet. Lang leve marketing.

[ Voor 26% gewijzigd door Deveon op 06-10-2014 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Denk dat het sterk afhangt van je kookkunsten of je op budget gezond en lekker kunt koken ook. Leuke kijktip: Jamie's Money Saving Meals :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutch
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:52
Cartman! schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 11:58:
...

Maar laten we er geen voedingstopic van maken trouwens, t gaat om boodschappen. Zie eerder iemand voorbij komen die 150 euro per week uitgeeft..wat koop je daar dan precies voor? ~20 euro per dag klinkt als extreem veel voor mij.
Ik haal mijn vlees bij de boerderij, vis bij de visboer en kip bij de poelier. Ik denk dat hier al snel tussen doe 25-35 euro per week voor 2 personen aan besteed wordt. Dit is nog excl. broodbeleg wat ook al ergens tussen de 10-15 euro per week zal kosten.
Ik mag ook graag een glaasje wijn drinken met een lekker stukje (franse) kaas erbij, of italiaanse worst. Voor wijn rond de 15 euro per week, voor kaasjes en delicatessen ook al snel 15 euro per week.
Om aan de vitaminen te komen wordt er bij mij thuis rijkelijk groente en fruit gegeten. Inkopen hiervoor met name bij de boerderij voor ongeveer 25-30 euro per week. Ik moet hierbij wel aanmerken dan ik regelmatig uitgebreid kook en ik dan ook gebruik maak van luxere ingrediënten. De kast met olie & azijn is goed gevuld en hier gaat wekelijks ook minimaal 5 euro naar toe.
Thee halen we bij een speciaalzaak, en koffie zijn de dure Nespresso cups: minimaal 10 euro per week.
Dan hebben we nog zaken als brood, melk, frisdrank, wasmiddel, schoonmaakmiddel, kauwgom, shampoo en haarverzorging, en overige zaken: 30-40 euro per week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:20

FreakNL

Well do ya punk?

Joeri.Bijlsma schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 14:33:
@reacties op mijn lijst (om wall of text te voorkomen)

Het lijstje wat ik gepost heb is wat ik iedere week haal op een enkele uitzondering na.
Als ik dat per dag zou halen dan sla ik in voor de jaren die komen lol.
Het is (voor mij) variërend genoeg en ik leef al jaren zo :P
Wel ben ik 1 ding vergeten en dat is ace (multivit) drank van de jumbo (die 6 flessen voor 2.29).

Heel soms, als ik een financiële meevaller heb, dan haal ik eens wat luxere eten op (nouja, LUXE, vlees van de aldi en wat gehakt bij de AH lol)

Leuk en aardig ,maar wat ik echter wel wil meegeven is dat ik echt variatie mis in je lijstje. Sowieso eet je al nauwelijks vlees, maar ik mis bijvoorbeeld ook fruit (bananen zit niet al teveel in). Natuurlijk ga je niet direct dood ofzo, maar een gevarieerd dieet is op de langere termijn natuurlijk gewoon veel gezonder. Ik weet niet of ik dat ergens (wetenschappelijk) mee kan staven, maar ik ben daar persoonlijk wel redelijk van overtuigd.

En dan begin ik nog niet eens over het water-en-brood gehalte van je lijstje. Pfff, nooit eens een lekker stukje kaas en een wijntje? :D Of zo'n heerlijk stuk zalm uit de oven?

Ontopic:
Wij storten per persoon 150/maand op een boodschappenrekening, en daar komen we goed mee uit. Daar moet ik wel bijzeggen dat we cosmetica zelf kopen (behalve als het gedeeld is zoals tandpasta en toiletpapier) en ik zelf mijn bier en sigaretten koop.... Daarbuiten is het goed te doen met die 150 pp, we doen in het weekend "grote" boodschappen (en ja, dan lopen we ook zo 4 supermarkten af al naar gelang de aanbiedingen) en doorweeks af en toe wat vers.. We vriezen ook veel in, al dan niet vantevoren klaargemaakt (pasta, lasagne, vlees)

[ Voor 14% gewijzigd door FreakNL op 06-10-2014 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
FreakNL schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 12:50:
[...]

Leuk en aardig ,maar wat ik echter wel wil meegeven is dat ik echt variatie mis in je lijstje. Sowieso eet je al nauwelijks vlees, maar ik mis bijvoorbeeld ook fruit (bananen zit niet al teveel in). Natuurlijk ga je niet direct dood ofzo, maar een gevarieerd dieet is op de langere termijn natuurlijk gewoon veel gezonder. Ik weet niet of ik dat ergens (wetenschappelijk) mee kan staven, maar ik ben daar persoonlijk wel redelijk van overtuigd.
Het ding is, ik krijg in principe voldoende vitaminen binnen, drink veel water/thee (niet ongezond iig) en brood is ook niet het ergste wat er is :P

Het is niet jut van het betreft variatie, dat ben ik met je eens, maar het zit al zo lang in mijn systeem ik ben al haast niks anders gewend. Ziek worden doe ik ook haast niet, hoog uit 1x per 5 jaar of zo, dus echt ongezond zal het dan wel niet wezen.

Ik kan slecht tegen zuivel en van vis moet ik niks hebben, is niet alleen duur, ik vind het nou ook niet bepaalt het lekkerste stukje vlees. Alcohol drinken / roken doe ik ook niet, vind ik niks aan, dus daar bespaar ik uiteraard ook veel kosten op (zeker voor de mensen die roken is dit een erg groot probleem)

ieder zijn ding natuurlijk, ik ga niet zeggen dat mijn lijstje superieur is t.o.v. een ander lijstje, dat is gewoon niet zo, misschien wel in de kosten, maar qua variatie/gezondheid zal het wel niet aan de top staan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:26

Wokschotel

Op 6 wielen

Ik heb mijn lijstje met pinbetalingen (we doen bijna niets meer contant) er ook eens bijgepakt. Samenstelling gezin: man, vrouw en sinds april een kleine O+

Levensmiddelen supermarkt: € 465,- per maand
Levensmiddelen overig (bakker, visboer) : € 15,- per maand
Drogist: € 32 per maand
Versnaperingen (tussendoortjes, lunches op werk, maar niet 'uit eten'): € 73,- per maand

In die laatste categorie valt dus nog wel wat te snijden :X

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 11:14
Luxurydiver schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 09:54:
Mijn boodschappen budget zit gemiddeld rond de 150 euro per week (Inclusief schoonmaak / was / strijk middelen)
Alleenstaand, no kids met soms een vriendin die in het weekend langskomt.
Eet voornamelijk fruit, zaden en noten (smoothies),bijna alles biologisch, ontbijt granen en maaltijden met vis. Geen frisdrank, geen alcohol en rook ook niet, maar wel liters SPA blauw water / dag.
Als mijn vriendin langskomt, koken we alles vers en zijn de kosten meestal 35 euro per maaltijd voor 2 personen.
Ben helaas wat lui ingesteld om voor mijn boodschappen te gaan rijden en doe alles om de hoek bij een Hoogvliet, welke volgens mij veel te duur is.
Niet Hoogvliet maar jijzelf :) Nofi maar je koopt vooral duur. Noten en zaden zijn niet goedkoop en dat is vis en fruit ook niet. De prijsverschillen met een andere supermarkt maken daarbij niet zoveel uit.

Behalve dat water drinken goed voor je is, heb je een speciale reden waarom je dagelijks liters Spa blauw drinkt?

Als het je om besparing gaat, dan zou ik zelf beginnen met kraanwater in plaats van flessenwater te drinken. Voor de prijs van 1 liter Spa Blauw kun je bijna 500 liter kraanwater drinken van vergelijkbare kwaliteit.

Ook de maaltijden ben ik wel benieuwd naar. Je spendeert bijna 20 euro aan eten en drinken per dag. (Ga ik even van 50 euro/maand voor schoonmaakartikelen uit). Zit hier ook een dagelijks belegd broodje bij en koffie van de Starbucks?

We zitten met ons 3-en (2 volwassen en een peuter van 23 maanden) net iets onder de 375 euro per maand. Dat is inclusief tandpasta, luiers e.d. Veel goedkoper zal waarschijnlijk nog niet snel lukken, zonder in te boeten op gezond en variatie.

[ Voor 7% gewijzigd door Arthas op 06-10-2014 21:01 ]

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Mineraalwater uit fles/pak is ook zoiets ja, waarom kopen mensen dat hier? Het kraanwater hier is van topkwaliteit! Bar-le-duc is gewoon water uit utrecht en een paar honderd meter verder zit de put waar t kraanwater vandaan komt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Cartman! schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 19:45:
Mineraalwater uit fles/pak is ook zoiets ja, waarom kopen mensen dat hier? Het kraanwater hier is van topkwaliteit! Bar-le-duc is gewoon water uit utrecht en een paar honderd meter verder zit de put waar t kraanwater vandaan komt :D
Daar is zelfs een keer een mooie aflevering van Keuringsdienst van Waarde aan gewijd :D Gingen ze op zoek naar de bron van Bar-le-Duc > is gewoon de Franse benaming voor Utreg :P Zelf koop ik om de week een huismerk flesje mineraalwater van 10 cent, zodat ik die kan vullen met kraanwater. Voor de rest drink ik enkel kraanwater. In Frankrijk kost mineraalwater geen klap zoals kraanwater hier, terwijl daar kraanwater niet te zuipen is door toevoeging van x promile chloor :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Precies, sowieso is KVW een goed programma want je wordt overal mee genept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• massapeal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:59
Ik zit als alleenstaande rond de 80 euro per maand aan vaste boodschappen. Daarnaast spendeer ik zo'n 75€ per maand op kantoor aan de lunch.

Verder eet ik zo'n 1 à 2 per week buiten de deur a 100 euro per maand. Al met al zo'n 250 euro aan kosten.

Nu ik dit zo uitschrijf lijkt het trouwens verdomd weinig, maar ik ga vaak de koopjes af en ga ook met regelmaat naar de markt. Verder drink ik alleen kraanwater of thee thuis, snoep niet en haal ook nooit snacks :D

[ Voor 3% gewijzigd door massapeal op 06-10-2014 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ooit haakte ik eens aan in dit draadje en las toen 50 euro per week gezin met 2.
Wij zijn met 2 en een dochter van 14 en ik blijf het met 150 euro per week doen.. zal best enkele 10tjes minder kunnen maar dan moet ik bewust gaan worden. ik eet graag fruit, appel, banaan, kiwi, nectarines.. heel goedkoop is het niet. Ging net naar de super voor boter en kom thuis met tasje boodschappen en 19 euro euro minder op de rekening. Bijzondere dingen gehaald.. nope!
Blijf af en toe nog eens lekker meelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Voor de bespaarders hier die van paprika's houden (gevulde paprika's, paprikasoep, etc., alles waar veel voor nodig is) en in het west/oostland wonen:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/x66M6V3pAqDdL5rOgrIu2xyZ/full.jpg

Het oogstseizoen is net over, dus alle paprika-kassen worden leeggehaald. De overproductie van de afgelopen tijd plus alle restproductie wordt nu met massa's weggemikt, en dit kun je bij de meeste boeren gewoon gratis uit de kist halen. Er liggen honderden kilo's aan (effectief) klasse 2-groenten. Ziet er meestal zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/23RwAcm06nW2Dibzj3aIxKRF/full.jpg

Wij hebben nu net ingeslagen voor de winter. Paar kilo in de vriezer (voor door pasta, om soep van te maken, etc.) en ~8kg vers om te vullen, door de pasta(salade) en voor de soep.

Pagina: 1 ... 11 ... 34 Laatste

Let op:
Een kleine of korte reactie op een post kan uiteraard, maar probeer niet te ver af te dwalen en het bij het onderwerp te houden!