Mfpower schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 11:33:
Ik kom juist tot een andere conclusie. Gezond eten is duur. In elk geval per calorie. Maar ik denk dat e.e.a. sterk afhangt van je definitie van "gezond". Gezond in mijn boek is gevarieerd, vers, zonder toevoegingen en het liefst zonder bestrijdingsmiddelen/antibiotica, en geen overdaad aan (snelle) koolhydraten. Ik volg dit topic al een tijd en zie de goedkope boodschappenlijstjes. Respect voor wie het lukt, ik kan het niet (gezond, althans, met mijn "eisen"). Nog een stap verder gaan is "duurzaam" en "fair-trade" (sorry, nog een vagere definitie die veel discussie vereist). Dan valt (veel) vis en vlees sowieso al af. Maar goed deze termen vallen bij mij niet meer onder "gezond" dus ik zal ze hier niet meenemen in de vergelijking.
Ik ben zelf heel rigoureus met dit soort definities, dus ik zal snel in de aanval gaan als iemand met onwetenschappelijke definities komt. Maar, om maar mijn visie hierop te geven: Gezond betekent, letterlijk, niet ziek. Er is maar weinig voedsel dat niet gezond is. Je lichaam is ontzéttend goed in het afbreken van voedsel, opnemen wat het nodig heeft en de rest uit te poepen/plassen. 'Je lichaam reinigen met een raw food dieet' - bullshit. Je lichaam reinig je met je lever en nieren. 'Gezond eten'? Geen vergif, radioactieve stoffen en zware metalen. De rest is min of meer om het even. En ja, het werkt echt zo!
Er zijn een hoop mythes over wat wel en niet gezond is, en het objectieve antwoord hierop is: genoeg om datgene wat je lichaam verbruikt weer aan te vullen. Dit kan prima met ongevarieerd eten, als je wilt. Als daar alles in zit wat je nodig hebt: prima! Het probleem is dat het héél erg moeilijk is om objectief te analyseren wat je lichaam vandaag nou weer nodig heeft. En sommige tekorten/overschotten geven pas na zéér lange tijd duidelijke symptomen. Dit is de enige reden dat er wordt aangeraden om gevarieerd te eten: op die manier zorg je er aan de ene kant voor dat je nooit het risico loopt om langdurig aan schadelijke stoffen bloot te worden gesteld en aan de andere kant zorg je ervoor dat je in ieder geval eens in de zoveel tijd een dosis van iedere essentiële voedingsstof binnenkrijgt.
Dit is hoe je lichaam werkt. Je lichaam kan het een worst wezen of iets biologisch of door clowns is geteeld, en je lichaam kan het al helemáál niet schelen of je dagelijkse dosis vetten uit vis of zonnepitten komt, zolang je ze maar binnenkrijgt. Het is dus ongelooflijk moeilijk om met de duizenden chemische stoffen in voedsel een 'recept' te maken in door mensen begrijpbare termen wat 'gezond' of 'ongezond' eten is. Je kunt niet zeggen dat groente en fruit gezond zijn, noch dat hamburgers ongezond zijn. Dat zijn super-vergaande generalisaties die geen enkele basis in realiteit hebben. Het is allicht ongezond om ALLEEN maar hamburgers te eten en gepureerde hamburger te drinken, maar daar hebben we het hier niet over. Anyway.
Hier een linkje
naar het meest recente artikel wat ik kon vinden, maar uiteraard is Google your friend.
Ik zie dat Deveon ook al wat heeft toegevoegd hieromtrent.
Ha! En dan nu dit
dit lezen.
De 'problemen' met suiker, vet en zout zijn zoals net als wat ik hiervoor zei geen kwestie van absoluten. Er is geen wetenschappelijk bewijs dat zout in alle mensen gemiddeld iets met je bloeddruk doet. Neem alle wetenschappelijke artikelen die zout aan bloeddruk proberen te koppelen, middel de resultaten en je krijgt een insignificant getal. Er zijn allicht mensen die
gevoelig zijn voor de metabolische effecten van zout en suiker, maar ansich doen ze niet zoveel behalve... nouja, hun functie in het lichaam. Suiker maakt je dik. Goh. Als ik de hele dag alleen suiker eet, en meer dan mijn verbruik, dan zal ik allicht dik worden. Zelfde geldt voor vet.
Maar dat is
absoluut geen reden om zout, suiker of vet actief te vermijden!. Suiker, zout en vet zijn onze primaire smaakmakers. Je kookkunsten worden zóveel beter als je gepast gebruik maakt van deze smaakmakers. Niet in idiote hoeveelheden, maar gepast. Een beetje olijfolie op de salade of door de pasta, een beetje suiker in je sauzen (try it, you'll be amazed), vet gehakt voor je hamburgers. Met name suiker en vet zijn juist zaken die de smaak van je gerechten complexer kunnen maken en suiker in het bijzonder is een ontzettend veelzijdig ingrediënt.
Niets, daarom is het ook offtopic (bio-eten) omdat het een moeilijke term is. Het is een verzamelterm voor veel verschillende zaken en vereist kennis van wat je koopt. Alleen een etiket biologisch op de verpakking vertelt mij te weinig en maakt het niet zonder meer gezond. Vandaar dat wij ook kennis hebben opgedaan van de lokale markt en enigszins weten hoe er verbouwd/gefokt wordt op de plaatsen waar ons eten vandaan komt.
Als je dat maar weet

Het meeste biologische voedsel slaat de plank mis op zóveel zaken dat ik niet eens weet waar ik moet beginnen. Van biologische kip (wist je dat moderne legbatterijkippen de laagste cortisol- en dus arguably stressniveaus heeft van alle productiekippen, inclusief biologische vrije uitloop?) tot de mythe dat biologisch spul 'onbespoten is' (de meeste biologische productiegroenten - met name nachtschaden - worden met meer en véél schadelijkere pesticiden en herbiciden bespoten dan niet-biologische varianten) tot vis (biologische kweekvis die in net zulke krappe kweektanks zit als niet-biologische kweekzalm).
Het is een clusterfuck, en ik begrijp niet waarom biologisch spul zo populair is. Er wordt een halfslachtige poging gemaakt om dieren een beter leven te geven zonder objectief en/of wetenschappelijk te proberen te meten of ze ook daadwerkelijk beter leven. Er worden 'niet-chemische' bestrijdingsmiddelen op groente en fruit gebruikt die vervolgens een meetbaar grotere impact op het milieu hebben. Bovenop dat alles wordt een hoop overbodig extra grondgebied gebruikt door biologische teelt. One step forwards, two steps back.
(ik houd nu m'n mond hierover, het is inderdaad geen voedseltopic maar een boodschappentopic. Dit zijstraatje is meer om aan te geven dat je het jezelf vooral moeilijk kunt maken door bepaalde eisen te stellen aan je voedsel die wellicht het doel van die eisen voorbij streven. Je kunt prima gezond, gevarieerd en veilig eten op een kleiner budget)