35 euro voor 1 maaltijd? Wat zijn dat voor biefstukken?Luxurydiver schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 09:54:
Mijn boodschappen budget zit gemiddeld rond de 150 euro per week (Inclusief schoonmaak / was / strijk middelen)
Alleenstaand, no kids met soms een vriendin die in het weekend langskomt.
Eet voornamelijk fruit, zaden en noten (smoothies),bijna alles biologisch, ontbijt granen en maaltijden met vis. Geen frisdrank, geen alcohol en rook ook niet, maar wel liters SPA blauw water / dag.
Als mijn vriendin langskomt, koken we alles vers en zijn de kosten meestal 35 euro per maaltijd voor 2 personen.
Ben helaas wat lui ingesteld om voor mijn boodschappen te gaan rijden en doe alles om de hoek bij een Hoogvliet, welke volgens mij veel te duur is.
Het blijft eigenlijk seizoensspullen eten, dat is nou eenmaal veel goedkoper. Fruit kost soms maar 25% van alles buiten het seizoen.Verwijderd schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 21:25:
Ooit haakte ik eens aan in dit draadje en las toen 50 euro per week gezin met 2.
Wij zijn met 2 en een dochter van 14 en ik blijf het met 150 euro per week doen.. zal best enkele 10tjes minder kunnen maar dan moet ik bewust gaan worden. ik eet graag fruit, appel, banaan, kiwi, nectarines.. heel goedkoop is het niet. Ging net naar de super voor boter en kom thuis met tasje boodschappen en 19 euro euro minder op de rekening. Bijzondere dingen gehaald.. nope!
Blijf af en toe nog eens lekker meelezen.
Fleswater in Nederland dat zou eigenlijk haast verboden moeten worden. Slecht voor het milieu en nergens voor nodig.
d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.
Amen
Laten we de discussie over wat "processed" is maar even achterwege laten. Ongeacht wat je definitie is, als je het met mate consumeert is er geen probleem.Mfpower schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 12:10:
[...]
Ik ben het met alles eens wat je schrijft. Blijft over dat ik het lastig vind om zelfs volgens jouw definitie van gezond goedkoop EN lekker te eten.
Enige puntje van nuance: ik denk dat consumptie van suiker, zout en vet niet actief hoeft te worden gemeden MITS je geen "processed food" koopt. Anders krijg je er echt teveel van binnen (zie ook onderzoekjes eerder gepost).
Zou je beeld kunnen schetsen van je boodschappenlijst en het eten dat je zoal kookt? Niet om dat aan te vallen, maar zodat we allemaal even concreet weten waar we het precies over hebben.En jij beaamt ook in je verhaal dat lange-termijn-overdaad schaadt. Het is namelijk zo dat deze producten uitsluitend als "lekkermakers" gebruikt worden in pakjes etc. Met veel zuiker, zout en vet kan ik misschien lekker eten, maar dan is het imho niet langer gezond, mogelijk wel goedkoper.
Om weer ontopic te gaan:
- ik vind het moeilijk om onder de 375 euro per maand gezond, gevarieerd EN lekker te eten (2p+1kind)
- ik heb respect voor mensen die het lukt, hoewel die lijstjes niet onder mijn definitie van gezond, gevarieerd en lekker vallen
- dat gesteld, vind ik het lastig om te bezuinigen op de boodschappen maar zou dat wel graag willen doen omdat het leven al zo duur is
kvw is inderdaad briljant programma, fan van.
Wij hebben met zn tweeën 100 per week opzijgezet voor de boodschappen inclusief drogisterij en dieren. 2 katten waarvan 1 duur spul via de dierenarts krijgt wegens voedselallergie. Komen we prima mee uit met de wekelijkse lading bij de AH xl, de kruidvat en af en toe de Jumper, dierenzaak. Ook een incidenteel hapje Chinees gaat daarvan af. Kan vast zuiniger, maar ach dat hoeft eigenlijk niet. Doen wel aan seizoensgebonden spul en aanbiedingen. Wel leuk vind ik de Kaufland, stuk voordeliger. Ook drogist scheelt echt veel in Duitsland en dan uiteraard meteen tanken. Alcohol is vrij miniem dus daar hoeft t niet voor. Eens in de maand Duitsland willen we er wel in gaan houden, ook leuk.
Wij hebben met zn tweeën 100 per week opzijgezet voor de boodschappen inclusief drogisterij en dieren. 2 katten waarvan 1 duur spul via de dierenarts krijgt wegens voedselallergie. Komen we prima mee uit met de wekelijkse lading bij de AH xl, de kruidvat en af en toe de Jumper, dierenzaak. Ook een incidenteel hapje Chinees gaat daarvan af. Kan vast zuiniger, maar ach dat hoeft eigenlijk niet. Doen wel aan seizoensgebonden spul en aanbiedingen. Wel leuk vind ik de Kaufland, stuk voordeliger. Ook drogist scheelt echt veel in Duitsland en dan uiteraard meteen tanken. Alcohol is vrij miniem dus daar hoeft t niet voor. Eens in de maand Duitsland willen we er wel in gaan houden, ook leuk.
Ongeveer € 60 per week voor twee personen. En voor dat bedrag eten we zeer goed. Ik woon in een buurt met veel Turkse slagers/groentemannen, waar vlees en groente de helft kost van de supermarktprijs en daarnaast vaak erg lekker is. Het verschil tussen plofkip en de kip van de islamitische slager (€3 p/kg gemiddeld) is zowel qua textuur, formaat als smaak van het vlees echt enorm.
.
edit: bedrag naar beneden aangepast. Blijkt een stuk minder te zijn dan gedacht.
Mijn god, wat een enorme onzinDeveon schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 11:19:
[...]
Tevens is biologisch eten niet duur. Het is de normale prijs. Alles wat goedkoper is wordt vaak door het lichaam amper herkend als voedsel waardoor je weer snel honger hebt

edit: bedrag naar beneden aangepast. Blijkt een stuk minder te zijn dan gedacht.
[ Voor 75% gewijzigd door Lan Mandragoran op 07-10-2014 10:35 ]
Wij doen het al maanden met EUR 80,00 per week met twee beginnende basisschoolkinderen.Verwijderd schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 21:25:
Ooit haakte ik eens aan in dit draadje en las toen 50 euro per week gezin met 2.
Wij zijn met 2 en een dochter van 14 en ik blijf het met 150 euro per week doen.. zal best enkele 10tjes minder kunnen maar dan moet ik bewust gaan worden.
Zolang je niet exact weet waar het geld naar toe gaat, is het altijd van "ik wist niet dat het zoveel kostte". Kijk maar eens een keer Dubbeltje op zijn kant.ik eet graag fruit, appel, banaan, kiwi, nectarines.. heel goedkoop is het niet. Ging net naar de super voor boter en kom thuis met tasje boodschappen en 19 euro euro minder op de rekening. Bijzondere dingen gehaald.. nope!
Blijf af en toe nog eens lekker meelezen.
]Bij mijn vrouw ging er vroeger 6-8 flessen van 1,5 liter Coca Cola per week door... Is er bij jullie ook zoiets aan de gang?
Dat is toch die doorlopende reclame voor het AFAS huishoudboekje wat je financiële gegevens weer voor van alles commercieel maakt?PcDealer schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 09:43:
[...]
Zolang je niet exact weet waar het geld naar toe gaat, is het altijd van "ik wist niet dat het zoveel kostte". Kijk maar eens een keer Dubbeltje op zijn kant.
Geen ervaring met Nederland, maar in Belgie verschilt de smaak van kraantjeswater enorm van streek tot streek, en ik heb het nog nergens even lekker gevonden als Spa.Kevinp schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 22:52:
[...]
Fleswater in Nederland dat zou eigenlijk haast verboden moeten worden. Slecht voor het milieu en nergens voor nodig.
Het smaakverschil tussen verschillende mineraalwaters is wat mij betreft net zo groot als tussen verschillende frisdranken, dus als fleswater 'nergens voor nodig' is, kan alle frisdrank meteen ook uit de supermarkt gehaald worden.
Ik besteed in mijn eentje ongeveer 120€/maand.
Ik houd het niet precies bij maar ik pin meestal aan het begin van de week 30€ en doe daar dan mijn boodschappen mee. De ene keer is het wat minder, de andere keer is het wat meer en gebruik ik wat over is van de week ervoor.
Ik koop geen frisdranken en/of snoep, dat scheelt al behoorlijk wat. Als er een keer een hoopje vlees is afgeprijsd ivm. datum koop ik meestal alles en gaat het de vriezer in. Dan heb je af en toe een lekker biefstukje of varkenshaas voor 50% korting.
Al helemaal als ze de varkenshaas weer in de aanbieding gooien en dan teveel bestellen, dan is het zo 5-6€/kilo.
Ik houd het niet precies bij maar ik pin meestal aan het begin van de week 30€ en doe daar dan mijn boodschappen mee. De ene keer is het wat minder, de andere keer is het wat meer en gebruik ik wat over is van de week ervoor.
Ik koop geen frisdranken en/of snoep, dat scheelt al behoorlijk wat. Als er een keer een hoopje vlees is afgeprijsd ivm. datum koop ik meestal alles en gaat het de vriezer in. Dan heb je af en toe een lekker biefstukje of varkenshaas voor 50% korting.
Zojuist even mijn iFinance rapportage doorgespit en over een jaar bekeken.Arthas schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 19:26:
[...]
Niet Hoogvliet maar jijzelfNofi maar je koopt vooral duur. Noten en zaden zijn niet goedkoop en dat is vis en fruit ook niet. De prijsverschillen met een andere supermarkt maken daarbij niet zoveel uit.
Behalve dat water drinken goed voor je is, heb je een speciale reden waarom je dagelijks liters Spa blauw drinkt?
Als het je om besparing gaat, dan zou ik zelf beginnen met kraanwater in plaats van flessenwater te drinken. Voor de prijs van 1 liter Spa Blauw kun je bijna 500 liter kraanwater drinken van vergelijkbare kwaliteit.
Ook de maaltijden ben ik wel benieuwd naar. Je spendeert bijna 20 euro aan eten en drinken per dag. (Ga ik even van 50 euro/maand voor schoonmaakartikelen uit). Zit hier ook een dagelijks belegd broodje bij en koffie van de Starbucks?
We zitten met ons 3-en (2 volwassen en een peuter van 23 maanden) net iets onder de 375 euro per maand. Dat is inclusief tandpasta, luiers e.d. Veel goedkoper zal waarschijnlijk nog niet snel lukken, zonder in te boeten op gezond en variatie.
Als mijn vriendin alle weekenden bij mij spendeert, zijn de Hoogvliet kostten per maand gemiddeld 400 euro. om en om 320 euro. Ik zat dus te hoog met 150 euro / week, want had onze lunches en koffie's die we meestal buiten de deur doen meegerekent.
SPA water vindt ik persoonlijk het lekkerste smaken. Ik weet dat ik daar veel geld op kan besparen daar het per dag evenveel kost als een fles wijn.
Tevens zou ik gigantisch kunnen besparen om naar de markt of lidl te rijden voor al het fruit wat in de shaker verdwijnt. Echter ik heb een hele drukke baan en daar veel te weinig tijd voor.
De kostten van een gemiddelde fruit shake / dag:
Doosje aardbijen buiten seizoen, 3 euro
Half doosje frambozen, 1,25 euro
Half doosje blauwe bes, 1,25 euro
Half doosje bramen, 1,25 euro
1 Bio Banaan, 35 cent
Handje bio walnoten, 25 cent
Theelepels raw food poeders (Maca, Lacuma, Anti oxidasen, Cacoa, etc.), 25 cent
Handje bio rozijnen, 25 cent
Theelepel sesamzaad, 10 cent
Bijna 8 euro ???

Apple, AP, Porsche, Rolex & Panerai
Als ik die bedragen zo zie voel ik me n vrek....
Wij, 2P kopen voor 200 euro aan boodschappen per maand, zegmaar 50 euro per week.
Hier zit al het normale eten bij in de dingetjes zoals tandpasta e.d.
De katten zitten hier niet bij, maar deze kosten mij gemiddeld 50 euro per maand maar worden dan ook wel verwend.
Uiteten doen wij nagenoeg niet, of de Mac moet daar ook bij horen. Die gaat niet van dit bedrag af.
Tevens de uitgave in de kantine komen niet uit dat potje, dit zal 2/3 euro pw zijn.
Wij, 2P kopen voor 200 euro aan boodschappen per maand, zegmaar 50 euro per week.
Hier zit al het normale eten bij in de dingetjes zoals tandpasta e.d.
De katten zitten hier niet bij, maar deze kosten mij gemiddeld 50 euro per maand maar worden dan ook wel verwend.
Uiteten doen wij nagenoeg niet, of de Mac moet daar ook bij horen. Die gaat niet van dit bedrag af.
Tevens de uitgave in de kantine komen niet uit dat potje, dit zal 2/3 euro pw zijn.
Het Nederlandse kraanwater behoort tot de hoogste kwaliteit ter wereld en is vaak zelfs gezonder dan mineraal water. Er zijn namelijk strengere eisen verbonden aan kraanwater dan aan gebotteld water. We gebruiken geen chloor (wat smaak geeft) maar UV licht en filters om kraanwater te maken. Het heeft dus geen bijsmaak en overal vrijwel dezelfde smaak (alleen de hoeveelheid kalk kan verschillen en als je heel goed je best doet kan je dat proeven). Daarnaast is het veel duurzamer, het wordt veel efficiënter geproduceerd en getransporteerd als kraanwater en ook nog eens 500 keer goedkoper.Adion schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 09:59:
Geen ervaring met Nederland, maar in Belgie verschilt de smaak van kraantjeswater enorm van streek tot streek, en ik heb het nog nergens even lekker gevonden als Spa.
Het smaakverschil tussen verschillende mineraalwaters is wat mij betreft net zo groot als tussen verschillende frisdranken, dus als fleswater 'nergens voor nodig' is, kan alle frisdrank meteen ook uit de supermarkt gehaald worden.
Het aanschaffen en gebruik van flesjes is uit andere landen komen overwaaien. Het staat daar vaak voor hip en gezond leven of het is gewoon een noodzaak. Rationeel is er geen enkele reden voor, althans in Nederland.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Koop dan gewoon een Dopper, BPA-vrij en ook vrij van andere gifstoffen, kost je eenmalig 12,50 waarvan ook nog een gedeelte ten goede komt van schoon drinkwater op andere plekken in de wereld.Joosie200 schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 19:59:
[...]
Daar is zelfs een keer een mooie aflevering van Keuringsdienst van Waarde aan gewijdGingen ze op zoek naar de bron van Bar-le-Duc > is gewoon de Franse benaming voor Utreg
Zelf koop ik om de week een huismerk flesje mineraalwater van 10 cent, zodat ik die kan vullen met kraanwater. Voor de rest drink ik enkel kraanwater. In Frankrijk kost mineraalwater geen klap zoals kraanwater hier, terwijl daar kraanwater niet te zuipen is door toevoeging van x promile chloor
MIsschien niet goedkoper op de lange termijn (pas na 5 jaar), maar wel beter voor jezelf en anderen.
Ja, gebruik ik ook.sambalbaj schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 09:49:
[...]
Dat is toch die doorlopende reclame voor het AFAS huishoudboekje
Watwat je financiële gegevens weer voor van alles commercieel maakt?
Aluhoedje opmerking
intressant topic om door te lezen 
Hier een tweepersoons huishouden, we waren tot voor kort ruim €400 kwijt per maand aan boodschappen, dit komt door gemak, gewoon kopen wat we willen zonder naar de prijs te kijken. Nu willen we hier toch wat op gaan besparen dus tegenwoordig letten we wel op de prijs en gaan we ook eens langs de Lidl in plaats van alles bij de AH te kopen (AH is 1 minuut lopen, Lidl 3 minuten lopen)
Vlees/broodbeleg halen we wel nog steeds bij de slager en kaasboer en brood nog steeds bij de bakker.
Ons target is om onder de €250 per maand te blijven, tot nu toe gaat het aardig.
Hier een tweepersoons huishouden, we waren tot voor kort ruim €400 kwijt per maand aan boodschappen, dit komt door gemak, gewoon kopen wat we willen zonder naar de prijs te kijken. Nu willen we hier toch wat op gaan besparen dus tegenwoordig letten we wel op de prijs en gaan we ook eens langs de Lidl in plaats van alles bij de AH te kopen (AH is 1 minuut lopen, Lidl 3 minuten lopen)
Vlees/broodbeleg halen we wel nog steeds bij de slager en kaasboer en brood nog steeds bij de bakker.
Ons target is om onder de €250 per maand te blijven, tot nu toe gaat het aardig.
Op wat bezuinig je dan vooral?gise schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 16:23:
intressant topic om door te lezen
Snoepen en snacks?
Of iets minder vaak duurzame vis?
Voorheen kochten we enkel A-merk producten bij de AH, keken we nooit naar de aanbiedingen en prijzen en kochten we gewoonweg teveel waardoor er ook regelmatig dingen weggegooid werden omdat het niet meer goed was. We deden meestal twee keer per week boodschappen, één keer voor het eten doordeweeks (meestal tussen de €60 en €100 kwijt voor 5 dagen doordeweeks) en nog een keer voor het weekend (meestal tussen de €30 en €50)
Tegenwoordig doen we 1 keer in de week boodschappen, minder snoep en snacks inderdaad, minder frisdrank (meer water en thee drinken), hou ik de aanbiedingen in de gaten, geen A-merken maar merkloos, niet meer bij de AH maar bij de Lidl en gelijk dus voor 7 dagen waarbij we van te voren een lijstje maken wat we nodig hebben/willen en daar niet vanaf wijken.
bij de Lidl waren we voor deze week €31 kwijt, bakker €5 en slager €13.
Dus €49 voor deze week en voorheen tussen de €90 en €150
Merk niet dat ik achteruit gegaan ben in luxe en heb prima gegeten deze week
Tegenwoordig doen we 1 keer in de week boodschappen, minder snoep en snacks inderdaad, minder frisdrank (meer water en thee drinken), hou ik de aanbiedingen in de gaten, geen A-merken maar merkloos, niet meer bij de AH maar bij de Lidl en gelijk dus voor 7 dagen waarbij we van te voren een lijstje maken wat we nodig hebben/willen en daar niet vanaf wijken.
bij de Lidl waren we voor deze week €31 kwijt, bakker €5 en slager €13.
Dus €49 voor deze week en voorheen tussen de €90 en €150
Merk niet dat ik achteruit gegaan ben in luxe en heb prima gegeten deze week
Voor budget planning wel die koffies meenemen. Voor de maandelijkse boodschappen van het topic niet.Luxurydiver schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 10:43:
[...]
Zojuist even mijn iFinance rapportage doorgespit en over een jaar bekeken.
Als mijn vriendin alle weekenden bij mij spendeert, zijn de Hoogvliet kostten per maand gemiddeld 400 euro. om en om 320 euro. Ik zat dus te hoog met 150 euro / week, want had onze lunches en koffie's die we meestal buiten de deur doen meegerekent.
Ik ken het gevoel. In het verleden (tot een paar jaar geleden) dacht ik ook veel te druk te zijn. 's Ochtends voor 7 uur weg, 's avonds na 7 uur thuis en geen tijd om boodschappen te doen of te koken. Want te druk. Uiteindelijk werd het dus veel snel-snel en bij mij vlogen de kilo's eraan. Dit heb ik toen aangepakt door één keer per week alle boodschappen te doen (in mijn geval op zaterdag voor 9:30 's ochtends) en mijzelf te dwingen te koken.SPA water vindt ik persoonlijk het lekkerste smaken. Ik weet dat ik daar veel geld op kan besparen daar het per dag evenveel kost als een fles wijn.
Tevens zou ik gigantisch kunnen besparen om naar de markt of lidl te rijden voor al het fruit wat in de shaker verdwijnt. Echter ik heb een hele drukke baan en daar veel te weinig tijd voor.
Uiteindelijk maakt het qua tijd niets uit of je iedere dag 15 minuten bij de super staat of op zaterdag anderhalf uur.
Het is tenminste gezond, ik had dus de beruchte magnetron-maaltijden voor vergelijkbare prijzen destijdsDe kostten van een gemiddelde fruit shake / dag:
[...]
Bijna 8 euro ???
"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett
Ik twijfel niet aan de kwaliteit (die is in Belgie ook prima in orde om te drinken), waar het mij om gaat is de smaak.ph4ge schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 11:04:
[...]
Het Nederlandse kraanwater behoort tot de hoogste kwaliteit ter wereld en is vaak zelfs gezonder dan mineraal water. Er zijn namelijk strengere eisen verbonden aan kraanwater dan aan gebotteld water. We gebruiken geen chloor (wat smaak geeft) maar UV licht en filters om kraanwater te maken. Het heeft dus geen bijsmaak en overal vrijwel dezelfde smaak (alleen de hoeveelheid kalk kan verschillen en als je heel goed je best doet kan je dat proeven). Daarnaast is het veel duurzamer, het wordt veel efficiënter geproduceerd en getransporteerd als kraanwater en ook nog eens 500 keer goedkoper.
Het aanschaffen en gebruik van flesjes is uit andere landen komen overwaaien. Het staat daar vaak voor hip en gezond leven of het is gewoon een noodzaak. Rationeel is er geen enkele reden voor, althans in Nederland.
Voor mij is er een wereld van verschil tussen Evian en Spa bijvoorbeeld wat smaak betreft. Het kraantjeswater kan niet zowel naar Spa als naar Evian smaken, dus voor sommige mensen zit er een meerwaarde in het drinken van Spa of Evian ten opzichte van kraantjeswater.
Rationeel gezien is het dus net zo goed verantwoord om flessenwater te kopen dan om frisdrank te kopen, de enige reden voor beide is het verschil in smaak.
Inderdaad. Hier in Vlaanderen is het kraantjeswater écht niet te drinken. Je wordt er wel niet ziek van of zo maar er zit zo'n nare kalksmaak in, echt niet lekker.Adion schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 09:59:
[...]
Geen ervaring met Nederland, maar in Belgie verschilt de smaak van kraantjeswater enorm van streek tot streek, en ik heb het nog nergens even lekker gevonden als Spa.
There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.
De kwaliteit is beter en het is zuiverder dan wat er in de flesjes zit, bovendien heeft het niet maanden in een plastic flesje gezeten, er zit dus gewoon een water smaak aanAdion schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 05:09:
Ik twijfel niet aan de kwaliteit (die is in Belgie ook prima in orde om te drinken), waar het mij om gaat is de smaak.
Voor mij is er een wereld van verschil tussen Evian en Spa bijvoorbeeld wat smaak betreft. Het kraantjeswater kan niet zowel naar Spa als naar Evian smaken, dus voor sommige mensen zit er een meerwaarde in het drinken van Spa of Evian ten opzichte van kraantjeswater.
Rationeel gezien is het dus net zo goed verantwoord om flessenwater te kopen dan om frisdrank te kopen, de enige reden voor beide is het verschil in smaak.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Het kraanwater is in Nederland ook erg afhankelijk van de regio. Zo vind ik het water in Almere en in Houten wel oke, maar ook niet super, maar in Nunspeet prefereer ik het boven (dood) bronwater uit een plastic flesje.
Ieders bestedingspatroon is anders, daar elk mens zijn eigen prioriteiten heeft gesteld in wat hij of zij belangrijk vindt in het leven en daar geld aan wil uitgeven. Natuurlijk speelt smaak beleving, levens principes, merk binding en waardering van kwaliteit ook een rol.
Daarom is dit topic ook zo leuk, dat je kan lezen dat er mensen zijn die liters frisdrank en chips iedere week kopen, waar anderen daar weer op bezuinigen zodat ze bijvoorbeeld luxurere kinder producten kunnen kopen.
Ik ga gewoon door met SPA Blauw drinken, daar het Haagse gemeente pils mij totaal niet kan bekoren.
Daarom is dit topic ook zo leuk, dat je kan lezen dat er mensen zijn die liters frisdrank en chips iedere week kopen, waar anderen daar weer op bezuinigen zodat ze bijvoorbeeld luxurere kinder producten kunnen kopen.
Ik ga gewoon door met SPA Blauw drinken, daar het Haagse gemeente pils mij totaal niet kan bekoren.
[ Voor 7% gewijzigd door Luxurydiver op 08-10-2014 11:23 ]
Apple, AP, Porsche, Rolex & Panerai
Gezinssamenstelling: 2 volwassenen (eet 2 tot 3 keer per week wel alleen)
Huisdieren: 0
Eetpatroon: gemak
Frequentie boodschappen: dagelijks
Ik was in mijn eentje 350 Euro per maand kwijt bij de AH om de hoek (meer dan 6 maanden geleden). We hebben geen alternatieve supermarkt in de buurt. Nu ik veel meer samen doe met mijn vriendin en wat meer op het geld let (half jaar geleden mee begonnen) ben ik nog "maar" 215 Euro per maand kwijt, gemiddeld genomen van de afgelopen 4 maanden.
Ik probeer vooral te letten op een paar zaken:
Dates waren vaak duurder per maand. Dat budget stond al op 200 Euro per maand, maar is tegenwoordig eerder 100 Euro per maand.
Het fascineert me nog wel dat ik niet zo héél veel uitgaf in mijn eentje, zeker niet als ik het vergelijk met anderen in dit topic. Het helpt ook wel dat ik thuis graag water drink in plaats van duurdere drankjes. Water uit de kraan is een stuk goedkoper dan... praktisch alles.
Huisdieren: 0
Eetpatroon: gemak
Frequentie boodschappen: dagelijks
Ik was in mijn eentje 350 Euro per maand kwijt bij de AH om de hoek (meer dan 6 maanden geleden). We hebben geen alternatieve supermarkt in de buurt. Nu ik veel meer samen doe met mijn vriendin en wat meer op het geld let (half jaar geleden mee begonnen) ben ik nog "maar" 215 Euro per maand kwijt, gemiddeld genomen van de afgelopen 4 maanden.
Ik probeer vooral te letten op een paar zaken:
- Wat je koopt maak je ook op (geen zin in vlees maar je hebt het wel? Opeten!);
- Geen boodschappen doen als je niet weet wat je thuis hebt;
- Niet met trek/honger boodschappen gaan doen;
- Een goede aanbieding kan mij doen beslissen iets anders te eten;
- Scan de aanbiedingen en eet 2 keer per week een nieuw gerecht (in de aanbieding);
- Verse groentes zijn goedkoper dan die voorverpakte shit, alleen iets meer werk;
- Dat gaat ook op voor aardappels en fruit en vlees - rauw materiaal is goedkoper dan geprepareerd spul;
- Flesje wijn of bier, evenals chips en dergelijke, mag ik maar 1 keer per week.
Het fascineert me nog wel dat ik niet zo héél veel uitgaf in mijn eentje, zeker niet als ik het vergelijk met anderen in dit topic. Het helpt ook wel dat ik thuis graag water drink in plaats van duurdere drankjes. Water uit de kraan is een stuk goedkoper dan... praktisch alles.
Sinds de geboorte van de tweeling (~anderhalf jaar geleden) zag ik een langzame stijging van de kosten.
Sinds september werken we met budgets op een aparte rekening.
€ 450 voor de boodschappen per maand
€ 75 voor persoonlijke verzorging per maand (dat is ook inclusief kapper enzo)
Alles wat over is gaat naar de specifieke spaarrekeningen
Deze bedragen komen voort uit een gemiddelde van de afgelopen 2 jaren. Feit is wel dat we nu al bewuster boodschappen doen, als het geld op is is het op.
Over het algemeen altijd eigen merk van de Appie en A-merk als we dat gewoon lekkerder vinden.
Ben benieuwd wat er over een jaar op de spaarrekening staat
2 volwassenen
2 kinderen
2 katten
Sinds september werken we met budgets op een aparte rekening.
€ 450 voor de boodschappen per maand
€ 75 voor persoonlijke verzorging per maand (dat is ook inclusief kapper enzo)
Alles wat over is gaat naar de specifieke spaarrekeningen
Deze bedragen komen voort uit een gemiddelde van de afgelopen 2 jaren. Feit is wel dat we nu al bewuster boodschappen doen, als het geld op is is het op.
Over het algemeen altijd eigen merk van de Appie en A-merk als we dat gewoon lekkerder vinden.
Ben benieuwd wat er over een jaar op de spaarrekening staat
2 volwassenen
2 kinderen
2 katten
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Gezin: 2 groot, 1 klein (21mnd), dagelijks boodschappen (proberen we te veranderen vanwege tijdsredenen), qua eetpatroon ligt de focus vooral op gemak.
Uitgaven aan boodschappen per maand schat ik op zo'n 600-700 Euro. Dat zou lager kunnen door meer in een keer in te slaan (wat we sowieso willen doen, want dat maakt thuiskomen van werk relaxter) en dan niet bij de supermarkt aan de overkant van de straat, maar bij een grotere en goedkopere supermarkt in het volgende dorp.
Overigens zijn de bedragen niet direct te vergelijken met Nederland, want hoewel we in Frankrijk wonen, is het in een dorp dat tegen de Zwitserse grens aan ligt, bij Geneve, en dat heeft een merkbaar effect op de prijzen.
Uitgaven aan boodschappen per maand schat ik op zo'n 600-700 Euro. Dat zou lager kunnen door meer in een keer in te slaan (wat we sowieso willen doen, want dat maakt thuiskomen van werk relaxter) en dan niet bij de supermarkt aan de overkant van de straat, maar bij een grotere en goedkopere supermarkt in het volgende dorp.
Overigens zijn de bedragen niet direct te vergelijken met Nederland, want hoewel we in Frankrijk wonen, is het in een dorp dat tegen de Zwitserse grens aan ligt, bij Geneve, en dat heeft een merkbaar effect op de prijzen.
|| Vierkant voor Wiskunde ||
Huishouden 2 personen: €50 per week
We gaan alleen maar naar de AH in de buurt op maandag na het werk en nemen dan voor vrijwel de hele week eten mee. We kopen zoveel mogelijk vers, dus geen groente in zakjes en letten op de seizoensproducten. Als nodig vullen we wat groente aan met diepvriesgroente. We eten niet heel veel vlees en pakken meestal wat dingen uit de aanbieding. Steak en andere dure vleessoorten zijn sowieso niet te nassen van de AH, dus gewoon gahakt, burgertje, karbonaatje en wat vega/vis. Producten uit pakjes/maaltijdpakketten eten we sowieso amper. Kaas/vleeswaren en brood nemen we altijd de iets duurdere versproducten, omdat dit gewoon veel beter smaakt.
Wat goed helpt om de kosten te drukken is het betalen elke week af te wisselen (we betalen boodschappen niet van de gezamenlijke rekening). Zo let je veel beter op de uitgaves.
We gaan alleen maar naar de AH in de buurt op maandag na het werk en nemen dan voor vrijwel de hele week eten mee. We kopen zoveel mogelijk vers, dus geen groente in zakjes en letten op de seizoensproducten. Als nodig vullen we wat groente aan met diepvriesgroente. We eten niet heel veel vlees en pakken meestal wat dingen uit de aanbieding. Steak en andere dure vleessoorten zijn sowieso niet te nassen van de AH, dus gewoon gahakt, burgertje, karbonaatje en wat vega/vis. Producten uit pakjes/maaltijdpakketten eten we sowieso amper. Kaas/vleeswaren en brood nemen we altijd de iets duurdere versproducten, omdat dit gewoon veel beter smaakt.
Wat goed helpt om de kosten te drukken is het betalen elke week af te wisselen (we betalen boodschappen niet van de gezamenlijke rekening). Zo let je veel beter op de uitgaves.
Leuk topic; interessant om te lezen hoe verschillend mensen hier aan uitgeven.
Wij zijn met 2 personen en gaven vorig jaar 200 euro pm uit aan boodschappen. Het jaar daarvoor 225, en dit jaar lijkt het weer wat hoger uit te komen, weer rond de 225, dus ongeveer 50 euro per week.
Dit is alles dat we bij de supermarkt en op de markt kopen. Vaak halen we daar ook deo, tandpasta, shampoo en wasmiddel, maar niet altijd. Het is ook inclusief alcohol. Het is exclusief uit eten en afhalen (samen uit eten doen we misschien 4x per jaar, en afhalen gebeurt ongeveer 2x per maand).
We doen denk ik 5x per week boodschappen, want we plannen niet echt vooruit en hebben geen vriezer om bijv. brood in te bewaren. We eten vegetarisch, drinken niet heel veel fris, en snacken/snoepen ook weinig, maar er gaat best wel veel op aan alcohol. Als we wat meer geld zouden hebben, zouden we denk ik meer aan boodschappen uitgeven (altijd de lekkere buffelmozarella, echte feta, lekkere noten, etc.). Wel eten we nu ook erg gevarieerd en heel gezond, geen pakjes en zakjes; we maken alles zelf.
Wij zijn met 2 personen en gaven vorig jaar 200 euro pm uit aan boodschappen. Het jaar daarvoor 225, en dit jaar lijkt het weer wat hoger uit te komen, weer rond de 225, dus ongeveer 50 euro per week.
Dit is alles dat we bij de supermarkt en op de markt kopen. Vaak halen we daar ook deo, tandpasta, shampoo en wasmiddel, maar niet altijd. Het is ook inclusief alcohol. Het is exclusief uit eten en afhalen (samen uit eten doen we misschien 4x per jaar, en afhalen gebeurt ongeveer 2x per maand).
We doen denk ik 5x per week boodschappen, want we plannen niet echt vooruit en hebben geen vriezer om bijv. brood in te bewaren. We eten vegetarisch, drinken niet heel veel fris, en snacken/snoepen ook weinig, maar er gaat best wel veel op aan alcohol. Als we wat meer geld zouden hebben, zouden we denk ik meer aan boodschappen uitgeven (altijd de lekkere buffelmozarella, echte feta, lekkere noten, etc.). Wel eten we nu ook erg gevarieerd en heel gezond, geen pakjes en zakjes; we maken alles zelf.
Voorheen besteedde wij wekelijks tussen de 75 en 100 aan boodschappen (2 personen). Wij kochten de aanbiedingen, keken naar wat we lekker vonden en de prijs was wat minder belangrijk. Sinds een aantal weken is mijn vriendin aan een soort dieet. Hierdoor zijn onze maandlasten zeker gestegen. Het eten is ook gezonder geworden maar dat heeft duidelijk een prijs.
Zo eten we nu meer groente en ook vers ipv uit blik (maakt verder qua voedingsstoffen niet veel uit geloof ik maar het voelt gezonder
)
Mijn vriendin maakt elke dag smoothies. Hier gaat zowel fruit als groente in. Om hier op te besparen halen we nu wel vaak diepvries groente/fruit. Dat is wat goedkoper dan als het verse spul vermalen tot een papje.
Vlees is niet heel erg veel in veranderd. Vaak aanbiedingen. Wel meer zalm. Dat past in dat dieet. Is wel vaak vrij prijzig. 2 stukjes van de AH zijn al snel 6-8 euro. Andere vis vind ik niet lekker.
Daarnaast wordt er nu veel "superfood" en noten ingeslagen. Zelf eet ik dat niet maar de vrouw wel. Dat spul is ook reteduur. 5 euro voor een zakje besjes is geen uitzondering. Uiteraard ben ik mij er van bewust dat het niet wetenschappelijk is aangetoond dat het beter is etc maar noten (en die zijn ook duur) wel.
Snoepen doen we beide vrijwel niet.
We zijn nu tussen de 100 en 150 euro per week kwijt aan boodschappen. Ik wil het wel een tijd aanzien of het daadwerkelijk helpt met het dieet. We komen niet in de knel met de hogere kosten maar dit is niet echt mijn voorkeur. Ben dus ook bezig om te kijken hoe we kunnen besparen. Zijn al een keer naar een boerderij geweest voor groente/fruit maar dit bleek duurder te zijn dan de AH
Wellicht de verkeerdere boerderij te pakken.
Zo eten we nu meer groente en ook vers ipv uit blik (maakt verder qua voedingsstoffen niet veel uit geloof ik maar het voelt gezonder
Mijn vriendin maakt elke dag smoothies. Hier gaat zowel fruit als groente in. Om hier op te besparen halen we nu wel vaak diepvries groente/fruit. Dat is wat goedkoper dan als het verse spul vermalen tot een papje.
Vlees is niet heel erg veel in veranderd. Vaak aanbiedingen. Wel meer zalm. Dat past in dat dieet. Is wel vaak vrij prijzig. 2 stukjes van de AH zijn al snel 6-8 euro. Andere vis vind ik niet lekker.
Daarnaast wordt er nu veel "superfood" en noten ingeslagen. Zelf eet ik dat niet maar de vrouw wel. Dat spul is ook reteduur. 5 euro voor een zakje besjes is geen uitzondering. Uiteraard ben ik mij er van bewust dat het niet wetenschappelijk is aangetoond dat het beter is etc maar noten (en die zijn ook duur) wel.
Snoepen doen we beide vrijwel niet.
We zijn nu tussen de 100 en 150 euro per week kwijt aan boodschappen. Ik wil het wel een tijd aanzien of het daadwerkelijk helpt met het dieet. We komen niet in de knel met de hogere kosten maar dit is niet echt mijn voorkeur. Ben dus ook bezig om te kijken hoe we kunnen besparen. Zijn al een keer naar een boerderij geweest voor groente/fruit maar dit bleek duurder te zijn dan de AH
We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation
thewizard : Ik weet niet hoe je je zalmpje eet, maar voor mij was een acceptabel compromis (voor warme gerecht) om de Europshopper diepvrieszalm te kopen. Dat is géén kweekzalm, gewoon wild gevangen.
Ik ontdooi ze ruim van te voren en dan is het zeker geen sushi prijsvlees maar voor warme gerechten (zeker stoven of als de zalm niet in z'n geheel een knisper filetje hoeft te zijn) een bijna-niet-van-vers te onderscheiden alternatief. Je moet alleen vooral niet gaan ontdooien in de magnetron, of in warm water oid. Gewoon in de koelkast leggen de dag van te voren.
Verder heel herkenbaar wat betreft gezond eten. Zelf wil ik een aantal producten pertinent niet eten (aspartaam, sucralose, soja, fructose, GMO o.a.) of zo min mogelijk eten (glucose-fructose siroop, groenten/fruit uit landen waar pesticidengebruik minder gereguleerd is). En daarbij komt dat ik gluten-gevoelig ben, dus ook veel glutenvrij of op z'n minst gluten-arm eet. En dat hakt er in qua kosten
Afgezien daarvan eet ik graag bio wanneer ik het kan betalen (En soms wanneer niet hehe). Allemaal investeren in gezonder ouder worden, of soms, betere smaak.
Ik ontdooi ze ruim van te voren en dan is het zeker geen sushi prijsvlees maar voor warme gerechten (zeker stoven of als de zalm niet in z'n geheel een knisper filetje hoeft te zijn) een bijna-niet-van-vers te onderscheiden alternatief. Je moet alleen vooral niet gaan ontdooien in de magnetron, of in warm water oid. Gewoon in de koelkast leggen de dag van te voren.
Verder heel herkenbaar wat betreft gezond eten. Zelf wil ik een aantal producten pertinent niet eten (aspartaam, sucralose, soja, fructose, GMO o.a.) of zo min mogelijk eten (glucose-fructose siroop, groenten/fruit uit landen waar pesticidengebruik minder gereguleerd is). En daarbij komt dat ik gluten-gevoelig ben, dus ook veel glutenvrij of op z'n minst gluten-arm eet. En dat hakt er in qua kosten
Afgezien daarvan eet ik graag bio wanneer ik het kan betalen (En soms wanneer niet hehe). Allemaal investeren in gezonder ouder worden, of soms, betere smaak.
Wij zitten ook zo rond de 50-60 euro per week, twee volwassenen en een baby. Voorheen toch wel richting de 80-90€/week.
Groente en fruit kopen we al een tijdje niet meer in de supermarkt gezien de kwaliteit hiervan gewoon schrikbarend slecht is vergeleken met de markt.
Overigens kopen wij wel meer AH-Basic (voorheen Euroshopper) wat een goed alternatief is voor de A- en huismerken. Sinds kort zit hier een Jumbo in het AH-bolwerk. Hopelijk scheelt dit qua prijs.
Brood e.d. maken wij tegenwoordig zoveel mogelijk zelf. Hetzelfde met pastasauzen e.d.
Groente en fruit kopen we al een tijdje niet meer in de supermarkt gezien de kwaliteit hiervan gewoon schrikbarend slecht is vergeleken met de markt.
Overigens kopen wij wel meer AH-Basic (voorheen Euroshopper) wat een goed alternatief is voor de A- en huismerken. Sinds kort zit hier een Jumbo in het AH-bolwerk. Hopelijk scheelt dit qua prijs.
Brood e.d. maken wij tegenwoordig zoveel mogelijk zelf. Hetzelfde met pastasauzen e.d.
Het loont vooral om aanbiedingen in te slaan als voorraad bij diverse supermarkten. Jumbo is geinig als je A-merk nodig hebt en het nergens in de aanbieding is, verder komen we er bijna nooit want ze hebben vrijwel geen aanbiedingen. AH heeft elke week flink veel goede aanbiedingen net als de meeste anderen supermarkten. Ik denk dat je daarop t meest kunt besparen samen met het kopen van seizoensgroente/fruit op de markt.vhal schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 11:23:
@al die smoothies: waarom moet er persé al het dure spul in? Maakt het zoveel uit exact welke ingrediënten je erin propt? Het gaat toch om de juiste mix van voedingsstoffen?
Want er is ontzettend veel goedkoop fruit en groente gedurende het jaar, maar exact wat er op dat moment goedkoop is wisselt. Volgens mij kun je spotgoedkope én gezonde smoothies maken zonder 500 euro per maand extra kwijt te zijn.
Want er is ontzettend veel goedkoop fruit en groente gedurende het jaar, maar exact wat er op dat moment goedkoop is wisselt. Volgens mij kun je spotgoedkope én gezonde smoothies maken zonder 500 euro per maand extra kwijt te zijn.
Voor ons was de grootste besparing om gewoon niet meer naar de AH heen te gaan ;-),
Gelukkig nu een Dirk van den Broek in de buurt, zijn erg goedkoop met de A merken en hebben ook een goed eigen merk.
Gelukkig nu een Dirk van den Broek in de buurt, zijn erg goedkoop met de A merken en hebben ook een goed eigen merk.
https://wren.co/join/Devian
Wat ik om me heen zie is dat het allemaal met "super" foods moet die enorm duur zijn. Het is wetenschappelijk niet bewezen maar ja, toch kopen en alles door elkaar mikken om je goed te voelenmux schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 13:18:
@al die smoothies: waarom moet er persé al het dure spul in? Maakt het zoveel uit exact welke ingrediënten je erin propt? Het gaat toch om de juiste mix van voedingsstoffen?
Elk jaar is er een nieuwe "super"-food. Elk jaar uitverkocht en elk jaar word het ontkracht...Cartman! schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 13:21:
[...]
Wat ik om me heen zie is dat het allemaal met "super" foods moet die enorm duur zijn. Het is wetenschappelijk niet bewezen maar ja, toch kopen en alles door elkaar mikken om je goed te voelen
Gojibessen.... Chiazaad... Spelt.....
Had laatst ergens gehoord/gelezen (weet niet waar, dus pin me er niet op vast) dat er mensen zijn die gewoon naar uithoeken van de wereld reizen op zoek naar etenswaren die nog niet in de supermarkt zijn... dat wordt dan als superfood bestempeld en voila. Vandaar dat het in het begin ook zo uitverkocht is (weinig productie nog, want het werd nooit veel verkocht).
Ik heb zelf een slowjuicer en al behoorlijk wat verschillende sapjes gemaakt. Ik geloof er ook écht in dat je beter met seizoensgroenten lekkere sapjes kunt maken dan dat je allerlei moeilijke bessen, zaden en grassen gaat lopen verzamelen. Uiteindelijk gaat het m.i. om de varieteit, voedingsstoffen, vitaminen en mineralen. En qua boodschappen is dit dan ook nog eens een voordelige keuze.mux schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 13:18:
Zo is in deze tijd van het jaar een sap van biet, wortel, bleekselderij en venkel een prima keuze
[ Voor 3% gewijzigd door hutch op 10-10-2014 14:20 ]
Wist je dat broccoli ook een super food is? Een super food is bepaald voedsel wat extreem veel goeie stoffen heeft als de alternatieven. Als je een super food eet met daarin een stof wat je al genoeg binnen krijgt heeft het natuurlijk geen zin.Waah schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 14:00:
[...]
Elk jaar is er een nieuwe "super"-food. Elk jaar uitverkocht en elk jaar word het ontkracht...
Gojibessen.... Chiazaad... Spelt.....
Had laatst ergens gehoord/gelezen (weet niet waar, dus pin me er niet op vast) dat er mensen zijn die gewoon naar uithoeken van de wereld reizen op zoek naar etenswaren die nog niet in de supermarkt zijn... dat wordt dan als superfood bestempeld en voila. Vandaar dat het in het begin ook zo uitverkocht is (weinig productie nog, want het werd nooit veel verkocht).
En toch wordt broccoli nooit zo aangeprezen... vreemd he? de marge is een stuk lagerDeveon schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 14:31:
[...]
Wist je dat broccoli ook een super food is? Een super food is bepaald voedsel wat extreem veel goeie stoffen heeft als de alternatieven. Als je een super food eet met daarin een stof wat je al genoeg binnen krijgt heeft het natuurlijk geen zin.
Maar ik ga wat off-topic. Ieder moet kopen wat ze willen, maar er zijn veel goedkopere alternatieven voor superfoods, zoals Broccoli!
En nog iets: heb thuis een testje gedaan met perssinaasappels versus handsinaasappels.
2kg pers: 950ml
2kg hand: 780ml
Dat betekend dat, in het voordeel van de Pers afgerond, je 20% meer sap krijgt uit perssinaasappels.
waarom dit rekensommetje? ik pers graag sinaasappels, maar vaak zijn de handsinaasappels bij de Lidl 2,89. De Handsinaasappels zijn dan 1,89 (aanbieding). Zodra de prijs van handsinaasappels dus 20% goedkoper is dan perssinaasappels (2.89*0.8= 2,31 in mijn geval) kan ik beter handsinaasappels halen
Die zijn ook nog minder hard en persen makkelijker
[ Voor 35% gewijzigd door Waah op 10-10-2014 14:40 ]
'Gezin' samenstelling:
Volwassenen: 2
Kinderen: 0
Huidieren: 1 hond
Eetpatroon: gezond / gemak (verse groenten, aardappels, rijst etc)
Het hondenvoer (Royal Canin) is meestal 1 zakje per 2 weken (14,95,-) en per maand nog 10,- euro ofzo aan paté / koekjes etc.
Voor onszelf zitten we zo rond de 70,- euro per week. Ik woon in het centrum met een Lidl en een Jumbo om de hoek, en een eindje verder een AH XL. Ik haal een deel(tje) bij de Lidl maar het meeste bij de AH, dit omdat de AH het grootste assortiment heeft en ik een hekel heb aan meerdere supermarkten aflopen.
De Jumbo kom ik eigenlijk nooit, vaak hebben ze net niet wat ik zoek en ik vindt de indeling irritant - ik loop altijd te zoeken
.
Voor 'duurdere' zaken als koffie, toiletpapier, wijn etc letten we wel op de aanbiedingen, verder eigenlijk niet. We halen in het weekend meestal de 'grote' boodschappen en dan gemiddeld nog 2x per week wat kleine dingen.
Totaal komen we op ongeveer op 320,- euro per maand.
Volwassenen: 2
Kinderen: 0
Huidieren: 1 hond
Eetpatroon: gezond / gemak (verse groenten, aardappels, rijst etc)
Het hondenvoer (Royal Canin) is meestal 1 zakje per 2 weken (14,95,-) en per maand nog 10,- euro ofzo aan paté / koekjes etc.
Voor onszelf zitten we zo rond de 70,- euro per week. Ik woon in het centrum met een Lidl en een Jumbo om de hoek, en een eindje verder een AH XL. Ik haal een deel(tje) bij de Lidl maar het meeste bij de AH, dit omdat de AH het grootste assortiment heeft en ik een hekel heb aan meerdere supermarkten aflopen.
De Jumbo kom ik eigenlijk nooit, vaak hebben ze net niet wat ik zoek en ik vindt de indeling irritant - ik loop altijd te zoeken
Voor 'duurdere' zaken als koffie, toiletpapier, wijn etc letten we wel op de aanbiedingen, verder eigenlijk niet. We halen in het weekend meestal de 'grote' boodschappen en dan gemiddeld nog 2x per week wat kleine dingen.
Totaal komen we op ongeveer op 320,- euro per maand.
Verwijderd
Er wordt hier vrijwel geen frisdrank gedronken. Alcohol ook al niet. Wat mijn dochter wel lekker vind is vitamine water, niet goedkoop nee en zit ook niets in.. maar ik doe er niet moeilijk over. Haar vriendje drinkt altijd aloe vera.. ook dat is er altijd.PcDealer schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 09:43:
[...]
Wij doen het al maanden met EUR 80,00 per week met twee beginnende basisschoolkinderen.
[...]
Zolang je niet exact weet waar het geld naar toe gaat, is het altijd van "ik wist niet dat het zoveel kostte". Kijk maar eens een keer Dubbeltje op zijn kant.
]Bij mijn vrouw ging er vroeger 6-8 flessen van 1,5 liter Coca Cola per week door... Is er bij jullie ook zoiets aan de gang?
Ken vrijwel van alles wat ik koop de prijs, doe ook altijd zelf boodschappen. Als ik alles op de band leg tel ik meestal mee en zit er eigenlijk nooit meer dan 5 euro naast.
Weet dus prima wat het kost maar heb nog steeds niet te het gevoel dat ik heel bijzonder dure dingen koop. Er gaan wel 2 stukken beemster kaas a 4,99 per week doorheen om iets te noemen. Iedere dag vlees of vis.
Seizoen is voor fruit van belang.. buiten het seizoen meestal niet te kanen.. aardbeien bij start seizoen zijn leeg en waterig..daarna oke en erbuiten niet te betalen en ook niet echt lekker meer. Nectarines en perziken zullen we maar snel vergeten buiten het seizoen

Om de kaas even aan te vullen met brood wat we lekker vinden (koop heel en maak daar halfjes van, zakjes krijg je gewoon bij de super als je dat vraagt) dan zit ik met kaas en brood op 16-17 euro per week, pakje ham en daar is de 20. Moet ik de rest nog kopen...
AH is mijn winkel, lidl pak ik ook wel eens, scheelt een 10tje/ 15 euro denk ik.
Overigens hou ik aan dat we ongeveer 7 euro per dag "mogen" uitgeven om op ~200 euro per maand uit te komen. Als je dat in je achterhoofd houdt dan is het vrij makkelijk besparen
Maar doe je dan elke dag boodschappen, die dan onder de €7 moeten zitten? Of doe je bijvoorbeeld eens in de week boodschappen, voor €35, en mag je dan de komende 6 dagen niks kopen?Cartman! schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 13:57:
Overigens hou ik aan dat we ongeveer 7 euro per dag "mogen" uitgeven om op ~200 euro per maand uit te komen. Als je dat in je achterhoofd houdt dan is het vrij makkelijk besparen
Oftewel, hoe zorg je ervoor dat je je houdt aan die 'limiet' van €7 per dag?
[ Voor 8% gewijzigd door Hahn op 12-10-2014 14:06 ]
The devil is in the details.
Zo, ook maar eens op een rijtje gezet voor de afgelopen 37 weken.
Gemiddeld zitten we op 53,45 per week met 2 personen + 2 katten, dus ~230 per maand.
Ik had verwacht onder de 50 te blijven, meestal is het rond de 40 bij de wekelijkse boodschappen, maar je haalt toch altijd weer wat bij gedurende de week.
Groente, fruit en niet-varkensvlees halen we meestal bij een turkse winkel.
Gemiddeld zitten we op 53,45 per week met 2 personen + 2 katten, dus ~230 per maand.
Ik had verwacht onder de 50 te blijven, meestal is het rond de 40 bij de wekelijkse boodschappen, maar je haalt toch altijd weer wat bij gedurende de week.
Groente, fruit en niet-varkensvlees halen we meestal bij een turkse winkel.
Verwijderd
Cartman,
Ik las dat las dat iemand rond 150 per week kwijt is.. dat ben ik in elk geval. Kan ook wel eens 120 zijn.
Wat ik dan koop? Bijv 24 rollen wc papier in de aanbieding, 8 euro. Ja is page, ja kan goedkoper, nee dat wil ik niet.
Vlees en vis koop ik ook bij de super, meestal voor een dag of 3-4 vires het liever niet in. Lekkere beenham, rest rundvlees, wil liever geen varkensvlees meer eten op de beenham na. Zijn met 3 man maar als ik schnitzel neem dan heb ik er 4, die 4e gaat die avond op of neem ik volgende dag op brood (is zo 6 euro).
zuivelafdeling tikt ook lekker aan, mijn dochter neemt altijd een ontbijttoetje, 4 stuks 2 euro. Verder boerenland yoghurt. andere zuivel, vla, kwark enz.
Ik koop ook altijd wel kant en klare pastasaus, dat is ruim 2 euro voor een zak. Daarmee is mijn pasta (met 250 gram rundergehakt en vers gesneden kaas er overheen) een stuk duurder uit dan wat jij schreef.
De tomatensoep uit zak van unox vind ik ook lekker. Ben geen hobby kok dus ga voor gemak. De smaak zijn we aan gewend geraakt door de industrie.
Ik ben voor mijn kar boodschappen op vrijdag of zaterdagochtend altijd ongeveer 100 euro kwijt. Tegen dat het dinsdag of woensdag is zijn er alweer dingen op, even een kleine boodschap halen is al snel 20 euro. Daar zit vaak ook iets lekkers bij, potje kauwgom, chocolade, snoepje..
Loop ik nog langs de visboer voor doosje kibbeling van 6,50. En zo kom ik aan mijn 150 euro per week.
Aanbiedingen koop ik ook groter in. Doperwtjes bijvoorbeeld heb ik een paar traytjes van gekocht toen het 2e gratis was. Daar bespaar ik dan aardig wat mee (ook appelmoes gekocht toen) rekening was toen 137 euro trouwens.
Ik las dat las dat iemand rond 150 per week kwijt is.. dat ben ik in elk geval. Kan ook wel eens 120 zijn.
Wat ik dan koop? Bijv 24 rollen wc papier in de aanbieding, 8 euro. Ja is page, ja kan goedkoper, nee dat wil ik niet.
Vlees en vis koop ik ook bij de super, meestal voor een dag of 3-4 vires het liever niet in. Lekkere beenham, rest rundvlees, wil liever geen varkensvlees meer eten op de beenham na. Zijn met 3 man maar als ik schnitzel neem dan heb ik er 4, die 4e gaat die avond op of neem ik volgende dag op brood (is zo 6 euro).
zuivelafdeling tikt ook lekker aan, mijn dochter neemt altijd een ontbijttoetje, 4 stuks 2 euro. Verder boerenland yoghurt. andere zuivel, vla, kwark enz.
Ik koop ook altijd wel kant en klare pastasaus, dat is ruim 2 euro voor een zak. Daarmee is mijn pasta (met 250 gram rundergehakt en vers gesneden kaas er overheen) een stuk duurder uit dan wat jij schreef.
De tomatensoep uit zak van unox vind ik ook lekker. Ben geen hobby kok dus ga voor gemak. De smaak zijn we aan gewend geraakt door de industrie.
Ik ben voor mijn kar boodschappen op vrijdag of zaterdagochtend altijd ongeveer 100 euro kwijt. Tegen dat het dinsdag of woensdag is zijn er alweer dingen op, even een kleine boodschap halen is al snel 20 euro. Daar zit vaak ook iets lekkers bij, potje kauwgom, chocolade, snoepje..
Loop ik nog langs de visboer voor doosje kibbeling van 6,50. En zo kom ik aan mijn 150 euro per week.
Aanbiedingen koop ik ook groter in. Doperwtjes bijvoorbeeld heb ik een paar traytjes van gekocht toen het 2e gratis was. Daar bespaar ik dan aardig wat mee (ook appelmoes gekocht toen) rekening was toen 137 euro trouwens.
Ik vind het zelf ook wel erg moeilijk om dit soort 'regels' aan te houden. Wij halen door de hele week, wanneer we het nodig hebben of wanneer ergens aanbiedingen zijn, onze boodschappen. Totaal random, soms gaan we naar 10 winkels in een week, soms doen we maar 2 keer boodschappen. We beperken het bedrag waarvoor we boodschappen doen totaal niet. Toch zitten we t.o.v. andere mensen in dit topic erg laag in de kosten.Hahn schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 14:03:
[...]
Maar doe je dan elke dag boodschappen, die dan onder de €7 moeten zitten? Of doe je bijvoorbeeld eens in de week boodschappen, voor €35, en mag je dan de komende 6 dagen niks kopen?
Voor ons werkt het beste om gewoon te weten wat dingen moeten kosten. Toiletrollen? 48 stuks voor 8 euro is onze prijs. Hoger kopen we simpelweg niet, en er is elk jaar wel een aanbieding met deze prijs - van Edet en Page.
Ik doe geen jaar met 48 toiletrollenmux schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 14:34:
[...]
Voor ons werkt het beste om gewoon te weten wat dingen moeten kosten. Toiletrollen? 48 stuks voor 8 euro is onze prijs. Hoger kopen we simpelweg niet, en er is elk jaar wel een aanbieding met deze prijs - van Edet en Page.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Het mooie van voorraadkasten is dat je er ook meer dan 48 toiletrollen in kwijt kunt 
Anyway, ja, Action heeft toiletrollen (en ander spul) dat ongeveer even duur is als merkspul in de aanbieding. Maar het merkspul is meestal wel beter
Anyway, ja, Action heeft toiletrollen (en ander spul) dat ongeveer even duur is als merkspul in de aanbieding. Maar het merkspul is meestal wel beter
Verwijderd
Net even bij AH geweest, 47 euro.
Zou best kunnen dat er 48 rollen in een pak page zitten als die in de aanbieding zijn (2 van 24 denk ik dan).
Gekocht, spa rood en blauw kleine flesjes. Ja kraanwater is top maar ik heb wel een flesje nodig en daar doe ik geen maanden mee. vitamine water, ice tea kleine flesjes, 2+1 gratis maar nog steeds 2,08 euro. Mijn dochter gaat morgen voor natuurkundeles naar walibi dus dan geef je geen 1,5 liter fles mee.
Dus nog wat zoetigheid en 3 pakjes kipfilet voor 6 euro.
Comice peren ready to eat (4 voor 1,99) en 2 roombroodjes voor 2 euro, ik ga nog even weg zo en eet die in de auto op.
Kaas zat er ook weer bij. Niets geks, makkelijk te dragen in 3 tasjes en toch hoop geld.
Zou best kunnen dat er 48 rollen in een pak page zitten als die in de aanbieding zijn (2 van 24 denk ik dan).
Gekocht, spa rood en blauw kleine flesjes. Ja kraanwater is top maar ik heb wel een flesje nodig en daar doe ik geen maanden mee. vitamine water, ice tea kleine flesjes, 2+1 gratis maar nog steeds 2,08 euro. Mijn dochter gaat morgen voor natuurkundeles naar walibi dus dan geef je geen 1,5 liter fles mee.
Comice peren ready to eat (4 voor 1,99) en 2 roombroodjes voor 2 euro, ik ga nog even weg zo en eet die in de auto op.
Kaas zat er ook weer bij. Niets geks, makkelijk te dragen in 3 tasjes en toch hoop geld.
Het 2e en dus een beetje op gevoel. Ik hou geen harde limiet aan verder op een dag maar als het daar eind van de maand op uit kwam is het weer geslaagd. Afgelopen maand kwam ik onder de 100 euro vanwege gebruik van spullen uit voorraad, vriezer en eigen tuin maar dat was wel een heel positieve uitschieter.Hahn schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 14:03:
[...]
Maar doe je dan elke dag boodschappen, die dan onder de €7 moeten zitten? Of doe je bijvoorbeeld eens in de week boodschappen, voor €35, en mag je dan de komende 6 dagen niks kopen?
Helemaal mee eens, ik hoef geen schuurpapier. WC-papier van Lidl bevalt ons erg goed trouwens, rollen zijn veel groter dan A-merken en gaan naast de lagere prijs dus ook veel langer mee.Verwijderd schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 14:26:
Kip en soms lamsvlees kopen we bij de islamitische slager, topspul. Varkensvlees eten we soms omdat het gewoon erg lekker isVlees en vis koop ik ook bij de super, meestal voor een dag of 3-4 vires het liever niet in. Lekkere beenham, rest rundvlees, wil liever geen varkensvlees meer eten op de beenham na. Zijn met 3 man maar als ik schnitzel neem dan heb ik er 4, die 4e gaat die avond op of neem ik volgende dag op brood (is zo 6 euro).
Ontbijttoetje...wat is dat?zuivelafdeling tikt ook lekker aan, mijn dochter neemt altijd een ontbijttoetje, 4 stuks 2 euro. Verder boerenland yoghurt. andere zuivel, vla, kwark enz.
Die kant en klare pasta is weinig meer dan tomatenpuree met water en een paar kruiden. Kooktip: neem eens een saucijs ipv. rundergehakt, is het meteen lekker gekruidIk koop ook altijd wel kant en klare pastasaus, dat is ruim 2 euro voor een zak. Daarmee is mijn pasta (met 250 gram rundergehakt en vers gesneden kaas er overheen) een stuk duurder uit dan wat jij schreef.
Zonde zou ik zeggen, die industrie-meuk zit vol met zout en suiker terwijl het echt niet nodig is.De tomatensoep uit zak van unox vind ik ook lekker. Ben geen hobby kok dus ga voor gemak. De smaak zijn we aan gewend geraakt door de industrie.
Ik denk dat, als je wilt besparen, je vooral op de manier van koken kunt besparen. Keertje dagje zonder vlees kan best (terwijl ik gek ben op vlees!). Ik bak sinds vorige week ook zelf brood en bakte al weleens broodjes, pitas en tortillas. Zoveel lekkerder dan uit de winkel, veel goedkoper en je weet precies wat erin gaat.Ik ben voor mijn kar boodschappen op vrijdag of zaterdagochtend altijd ongeveer 100 euro kwijt. Tegen dat het dinsdag of woensdag is zijn er alweer dingen op, even een kleine boodschap halen is al snel 20 euro. Daar zit vaak ook iets lekkers bij, potje kauwgom, chocolade, snoepje..
Meestal tussen de €55 en €70, hangt er van af of ik iets lekkers mee neem voor bij het weekend-biertje. Of dat ik bier mee neem.
Boodschappen doe ik altijd aan de hand van een lijstje én altijd bij de Jumbo bij ons in de buurt. De AH zit in het zelfde winkelcentrum maar daar is het mij veel te druk op zaterdag. Het is zelfs zo erg dat ik niet van de aanbiedingen geniet. Ik doe liever alles bij één dan dat ik heen en weer moet lopen én ook nog eens extra in de rij moet gaan staan.
Het genoemde bedrag is voor 2 personen voor de hele week.
Boodschappen doe ik altijd aan de hand van een lijstje én altijd bij de Jumbo bij ons in de buurt. De AH zit in het zelfde winkelcentrum maar daar is het mij veel te druk op zaterdag. Het is zelfs zo erg dat ik niet van de aanbiedingen geniet. Ik doe liever alles bij één dan dat ik heen en weer moet lopen én ook nog eens extra in de rij moet gaan staan.
Het genoemde bedrag is voor 2 personen voor de hele week.
Geen zelfscan bij jullie filiaal? Ik vind het altijd hilarisch hoe er rijen bij de kassa staan en je met zelfscan er zo doorhobbelt. Ook uit besparing slim want met zo'n scanner zie je meteen wat je eindbedrag gaat zijn, geen verrassingen dus bij de kassa.
Verwijderd
Meestal geef ik maar een paar tientjes per week uit aan de boodschappen, en vaak koop ik ook nog voorraad.
Echt bijhouden doe ik het niet, ik weet gewoon van mijzelf dat ik zuinig.
Echt bijhouden doe ik het niet, ik weet gewoon van mijzelf dat ik zuinig.
Verwijderd
Ik blijf liever bij gehakt in de pasta, daar voeg ik overigens nog wel mijn eigen kruiden aan toe.
Zout en suiker in de kant en klare handel klopt als een bus, is bekend en we zijn gewend geraakt aan de smaak. Vind het verder niet zo'n probleem. Smaak past me wel.
Kan zonder vlees of vis maar dat willen we niet.
Ontbijttoetje bedoel ik activa mee, de versie met granen erin. Brood gaat mee naar school maar ze vind dit de laatste tijd lekker voor 's-morgens. Ik vind het prima.
Mijn schoonmoeder maakt graag verse soep, maken we ook graag gebruik van maar voor zo even snel voor de lekkere trek.. ja hoor, broodje uit de over erbij.
Zout en suiker in de kant en klare handel klopt als een bus, is bekend en we zijn gewend geraakt aan de smaak. Vind het verder niet zo'n probleem. Smaak past me wel.
Ontbijttoetje bedoel ik activa mee, de versie met granen erin. Brood gaat mee naar school maar ze vind dit de laatste tijd lekker voor 's-morgens. Ik vind het prima.
Mijn schoonmoeder maakt graag verse soep, maken we ook graag gebruik van maar voor zo even snel voor de lekkere trek.. ja hoor, broodje uit de over erbij.
Bang voor verandering of om te experimenteren in de keuken? Zowel qua budget als gezondheid kan t flink bijdragenVerwijderd schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 20:00:
Ik blijf liever bij gehakt in de pasta, daar voeg ik overigens nog wel mijn eigen kruiden aan toe.
Ahja. Ik eet meestal kwark met muesli of noten als ontbijt en soms ook als lunch, erg lekkerOntbijttoetje bedoel ik activa mee, de versie met granen erin. Brood gaat mee naar school maar ze vind dit de laatste tijd lekker voor 's-morgens. Ik vind het prima.
Verse soep, altijd goed!Mijn schoonmoeder maakt graag verse soep, maken we ook graag gebruik van maar voor zo even snel voor de lekkere trek.. ja hoor, broodje uit de over erbij.
2 pubers en 2 volwassenen. One-stop-shop, geen zin om stad en land af te struinen naar de goedkoopste aanbieding. We werken allebei, mn vrije tijd is me dierbaar, shoppen is niet mn hobby. Kijk wel bewust naar aanbiedingen in de super waar ik shop, en bij gelegenheid op de markt voor vis. Eet elke dag groente-aardappelen-vlees/vis/vega of rijst/pasta. Geen overdadige snacks, dure drank (anders dan een fles of 2 wijn per week en een fles jenever per maand) : 130 euro per week, alles incluis.
Zie wel een duidelijk patroon, toen we met zn tweeen waren was het 100 gulden per week, nu mn kids gaan puberen gaat het hard. Harder dan indertijd met luiers.
Zie wel een duidelijk patroon, toen we met zn tweeen waren was het 100 gulden per week, nu mn kids gaan puberen gaat het hard. Harder dan indertijd met luiers.
[ Voor 8% gewijzigd door peter00 op 13-10-2014 10:11 ]
Het is vervelend als cynicus steeds gelijk te krijgen.
Verwijderd
In betwijfel doorgaans persoonlijk ook sterk of de investering in tijd en transport (zeker benzine en ov zijn niet gratis) het überhaupt rechtvaardigen om naar 2,3 of misschien zelfs 4 verschillende supermarkten te gaan voor verschillende producten.peter00 schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 10:09:
2 pubers en 2 volwassenen. One-stop-shop, geen zin om stad en land af te struinen naar de goedkoopste aanbieding. We werken allebei, mn vrije tijd is me dierbaar, shoppen is niet mn hobby. Kijk wel bewust naar aanbiedingen in de super waar ik shop, en bij gelegenheid op de markt voor vis. Eet elke dag groente-aardappelen-vlees/vis/vega of rijst/pasta. Geen overdadige snacks, dure drank (anders dan een fles of 2 wijn per week en een fles jenever per maand) : 130 euro per week, alles incluis.
Ik vind de tijd die het kost om uit te zoeken wat waar in aanbieding is trouwens uberhaupt geen koud kunstje.
Dat had mijn supermarkt ook (Hoogvliet) maar hebben ze weer afgeschaft omdat het volume proleten dat wegliep zonder te betalen te hoog was en ze vonden dat die machines vaak stoorden. (al kwam dat in mijn ervaring primair gewoon door ongeduld en onkunde)Cartman! schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 16:11:
Geen zelfscan bij jullie filiaal? Ik vind het altijd hilarisch hoe er rijen bij de kassa staan en je met zelfscan er zo doorhobbelt. Ook uit besparing slim want met zo'n scanner zie je meteen wat je eindbedrag gaat zijn, geen verrassingen dus bij de kassa.
Dat heb ik ze niet in dank afgenomen, sta nu weer in die tyfus rij achter dat kansenvolk dat 100% gepast wil betalen met cash en dat ook gewoon lekker op hun elf en dertigste gaat zitten doen.
AH heeft bijvoorbeeld tenminste nog pin-only kassa's, maar dat doen ze ook niet. En ze hebben ook niet van die contact-betaal automaten wat de boel ook niet versnelt.
Wat dat betreft valt er bij die van mij nog genoeg te vernieuwen.
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2014 10:52 ]
Het is het zeker waard als je er een gewoonte van maakt om te onthouden wat alles exact kost, maar als je daar niet zoveel interesse in hebt lijkt het mij ook redelijk nutteloos.Verwijderd schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 10:44:
In betwijfel doorgaans persoonlijk ook sterk of de investering in tijd en transport (zeker benzine en ov zijn niet gratis) het überhaupt rechtvaardigen om naar 2,3 of misschien zelfs 4 verschillende supermarkten te gaan voor verschillende producten.
Ik vind de tijd die het kost om uit te zoeken wat waar in aanbieding is trouwens uberhaupt geen koud kunstje.
De meeste supermarkten in Nederland hebben echter 1) basismerken die érg dicht bij de prijzen van alle andere basismerken zitten en 2) minstens een paar keer per jaar per product een aanbieding die het inslaan waard is. Je kunt dus prima goedkoop bezig zijn als je alleen naar twee buurtsupers gaat.
Ik moet overigens nog een bebouwd gebied tegenkomen waar niet 3 of 4 verschillende supermarkten op steenworp afstand van elkaar zitten. Wij hebben hier in Berkel/Bergschenhoek, binnen 1,5km:
- C1000
- Jumbo
- Plus
- AH
- Hoogvliet (begin 2015)
- Aldi (begin 2015)
en binnen 10km:
- AH XL
- Lidl
- Aldi
- Dirk
- Hoogvliet
- Coop
Zelfde geldt voor mijn vorige woonplaats Rijswijk (7 supermarkten binnen 2km), woonplaats van mijn zus (4 supermarkten binnen 2km) en broer (5 supermarkten binnen 2km), en dit zijn allemaal sub-20k inwoner-steden/dorpen.
Wekelijkse boodschappen +- 140-160€
2 Volwassenen en 2 kinderen (6j & 3j)
Ik vermoed dat er wel wat te besparen zou vallen indien we zelf iets meer vers zouden koken en wat minder gehecht zouden zijn aan merkproducten. Alleen zie ik op beide puntjes de volgende jaren weinig veranderen
2 Volwassenen en 2 kinderen (6j & 3j)
Ik vermoed dat er wel wat te besparen zou vallen indien we zelf iets meer vers zouden koken en wat minder gehecht zouden zijn aan merkproducten. Alleen zie ik op beide puntjes de volgende jaren weinig veranderen
Is dat een dieet op advies van een dietist in de juiste categorie? Dan kan het een behoorlijke aftrekpost opleveren.thewizard2006 schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 10:22:
Sinds een aantal weken is mijn vriendin aan een soort dieet. Hierdoor zijn onze maandlasten zeker gestegen. Het eten is ook gezonder geworden maar dat heeft duidelijk een prijs.
Wij hebben diverse soorten zalm getest, en de Lidl is onze favoriet. 250 gram (2 stukken) voor EUR 3,79 in de diepvries. AH is duurder, en AH laat het voor je ontdooien. Dan lijkt het "vers", maar die vis komt echt niet zonder bevroren te zijn geweest ons land binnen.Wel meer zalm. Dat past in dat dieet. Is wel vaak vrij prijzig. 2 stukjes van de AH zijn al snel 6-8 euro. Andere vis vind ik niet lekker.
Lidl heeft trouwens 3 soorten: in zak, goedkoop doosje, duurder doosje. Het duurdere doosje is onze voorkeur. We kopen het per 2 kg tegenwoordig.
Als roofvis bevat wilde zalm meer kwik, bij zwangerschap is dat in ieder geval niet aan te raden.majic schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 11:07:
thewizard : Ik weet niet hoe je je zalmpje eet, maar voor mij was een acceptabel compromis (voor warme gerecht) om de Europshopper diepvrieszalm te kopen. Dat is géén kweekzalm, gewoon wild gevangen.
1250 euro aftrekpost per jaar?En daarbij komt dat ik gluten-gevoelig ben, dus ook veel glutenvrij of op z'n minst gluten-arm eet. En dat hakt er in qua kosten
Ja sorry, wie rekent er nu af? Toch niet je kinderen? Bij mijn vrouw thuis waren ze ook blij dat ze per week 6 flessen CCola er doorheen gingen. Maar dan doe je w.m.b. zelf iets fouten bij het boodschappen doen.peter00 schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 10:09:
Buien het feit dat er soms een enkeling buiten werking is of Windows Embedded eeuwig aan het booten is, bij onze Plus geen enkel probleem. Daarnaast wordt er periodiek gecontroleerd (5 boodschappen opnieuw door de kassiëre scannen).Verwijderd schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 10:44:
[...]
Dat had mijn supermarkt ook (Hoogvliet) maar hebben ze weer afgeschaft omdat het volume proleten dat wegliep zonder te betalen te hoog was en ze vonden dat die machines vaak stoorden. (al kwam dat in mijn ervaring primair gewoon door ongeduld en onkunde).
Ik ken dat woord niet. Bedoel je ouderen?Dat heb ik ze niet in dank afgenomen, sta nu weer in die tyfus rij achter dat kansenvolk dat 100% gepast wil betalen met cash en dat ook gewoon lekker op hun elf en dertigste gaat zitten doen.
Verwijderd
Ik erger me nooit in de rij, probeer eens te genieten van die paar minuten (als het al zolang duurt) door om je heen te kijken in de rij, de gezichtsuitdrukkingen zijn soms geweldig.. net als mensen die hun groente en fruit niet hebben gewogen.. of 2 mensen die in 2x willen betalen want dat is handig.
Van mij mag het, geen haast hebben helpt en dat heb ik nooit als ik boodschappen ga doen.
De koffiedrinkers mogen wel weg van mij, dat voegt echt niets toe wat mij betreft.
Van mij mag het, geen haast hebben helpt en dat heb ik nooit als ik boodschappen ga doen.
De koffiedrinkers mogen wel weg van mij, dat voegt echt niets toe wat mij betreft.
2 volwassenen binnen ons huisje. Gemiddeld 90 euro per week aan boodschappen. Altijd AH eigenlijk, omdat ze daar een zelfbliepkassa hebben.
Wij, 2 volwassenen, zitten gemiddeld op 35 euro per week.
Mijn vriendin heeft een blogpost geschreven hoe je flink op boodschappen kunt besparen:
http://nietzozwaarhoor.nl/?p=328
Mijn vriendin heeft een blogpost geschreven hoe je flink op boodschappen kunt besparen:
Zowat exact wat wij ook doen, met vrijwel exact hetzelfde budget 
Daarbij kopen wij echter wel nog regelmatig 'lekkere' dingen (chips, popcorn, ingrediënten om taart/koekjes/etc. mee te bakken) maar aan de andere kant besparen we 'extra' door de tientallen kilo's gratis groente hier in de buurt.
Daarbij kopen wij echter wel nog regelmatig 'lekkere' dingen (chips, popcorn, ingrediënten om taart/koekjes/etc. mee te bakken) maar aan de andere kant besparen we 'extra' door de tientallen kilo's gratis groente hier in de buurt.
Wat wij doen komt aardig overeen met wat je vriendin beschrijft, leuk referentiespul
Deze maand komen we denk ik ~50 euro per week uit, dat vind ik prima.
Maar dan ben ik wel benieuwd wat je dan in een week eet ongeveer?krazzix schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 16:19:
Ik ben ook zoiets kwijt voor twee personen per week (Lidle, Belgie) en je kunt gewoon aardappelen, rijst groente, vlees, vis, brood, kaas, vleesbeleg, bier, chips, koekjes halen voor twee personen. Je moet alleen wel op de prijzen letten, niet allemaal kant en klaar meuk kopen en inderdaad weinig weggooien (die tips op de blog)Joostje123 schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 09:29:
[...]
Maar dan ben ik wel benieuwd wat je dan in een week eet ongeveer?
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Ik denk dat ik het zonder bier wel zou redden met 30-40 euro per week.Marzman schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 10:06:
[...]
Ik ben ook zoiets kwijt voor twee personen per week (Lidle, Belgie) en je kunt gewoon aardappelen, rijst groente, vlees, vis, brood, kaas, vleesbeleg, bier, chips, koekjes halen voor twee personen. Je moet alleen wel op de prijzen letten, niet allemaal kant en klaar meuk kopen en inderdaad weinig weggooien (die tips op de blog)
Maar hoe doe je dat dan met bier? Ik drink inmiddels al Argus van de Lidl wat mij zo'n 5 euro per krat bespaard en net zo lekker is als een a-merk.
Want als je blikken/a merk koopt dan is het niet te doen volgens mij.
Leuke blog.krazzix schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 16:19:
Stoppen met bier drinken.jovael schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 10:09:
[...]
Ik denk dat ik het zonder bier wel zou redden met 30-40 euro per week.
Maar hoe doe je dat dan met bier? Ik drink inmiddels al Argus van de Lidl wat mij zo'n 5 euro per krat bespaard en net zo lekker is als een a-merk.
Want als je blikken/a merk koopt dan is het niet te doen volgens mij.

Ook goed voor de lijn.
Bij de Lidl had je aanzienlijk minder kwjit geweest.Verwijderd schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 15:36:
Net even bij AH geweest, 47 euro.
[ Voor 68% gewijzigd door avotar op 23-10-2014 10:20 ]
"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
Koop je dan ook weleens een lekker stuk verse vis, een goede biefstuk of een fles wijn?krazzix schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 16:19:
Jij hebt nooit bezoek die ook wat wilt drinken?avotar schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 10:18:
[...]
Leuke blog.
[...]
Stoppen met bier drinken.![]()
Ook goed voor de lijn.
[...]
Bij de Lidl had je aanzienlijk minder kwjit geweest.
En daarbij was het de vraag aan Marzman, omdat hij het blijkbaar wel redt met 30 euro inclusief bier.
[ Voor 13% gewijzigd door jovael op 23-10-2014 10:25 ]
Wij nemen meestal 2 pakken sap en een eens in de twee weken een fles aanmaak van Karvan Cevitam mee (naast koffie/thee). We hebben een kleine koelkast, dus veel meer past er niet bij
Hier ongeveer 300 euro per maand voor 2 pers.
Appie zit om de hoek, dus tja dat maakt het iets duurder dan rondshoppen. Daarentegen doen we dan lopend de boodschappen en heb ik geen auto, scheelt weer in BPM/wegenbelasting/bijtelling/benzine.
Maar grofweg 1x per maand ga ik naar de Lidl, en dan sla ik de blikken, schoonmaakspullen, snoep, muesli etc. in.
Qua eten is het eigenlijk elke avond wel met vlees, soms wat spekjes met ui, andere keer weer duurder vlees. Maak wel graag iets voor 2 avonden, grote bak lasagne, of een wokgerecht met de ene dag rijst en de andere dag mie.
Oh, en brood bij de bakker. Veel lekkerder, wat langer vers, en ik geef liever €2,90 uit bij de bakker dan 2,50 bij die uitkijpers van de AH.
Al moet ik zeggen dat ik het vlees van de supermarkt over het algemeen slecht vind. Netjes verpakt, maar het stelt weinig voor als je het vergelijkt met landen zoals Denemarken.
Dan moet je vlees halen bij de slager, maar dat merk je weer qua prijs. Al zou je dan om de dag vlees kunnen eten. KOm je qua kosten waarschijnlijk redelijk gelijk uit.
Heb ik op zich geen probleem mee. Liever kwaliteit dan kwantiteit, maar het komt er gewoon niet van.
Appie zit om de hoek, dus tja dat maakt het iets duurder dan rondshoppen. Daarentegen doen we dan lopend de boodschappen en heb ik geen auto, scheelt weer in BPM/wegenbelasting/bijtelling/benzine.
Maar grofweg 1x per maand ga ik naar de Lidl, en dan sla ik de blikken, schoonmaakspullen, snoep, muesli etc. in.
Qua eten is het eigenlijk elke avond wel met vlees, soms wat spekjes met ui, andere keer weer duurder vlees. Maak wel graag iets voor 2 avonden, grote bak lasagne, of een wokgerecht met de ene dag rijst en de andere dag mie.
Oh, en brood bij de bakker. Veel lekkerder, wat langer vers, en ik geef liever €2,90 uit bij de bakker dan 2,50 bij die uitkijpers van de AH.
Al moet ik zeggen dat ik het vlees van de supermarkt over het algemeen slecht vind. Netjes verpakt, maar het stelt weinig voor als je het vergelijkt met landen zoals Denemarken.
Dan moet je vlees halen bij de slager, maar dat merk je weer qua prijs. Al zou je dan om de dag vlees kunnen eten. KOm je qua kosten waarschijnlijk redelijk gelijk uit.
Heb ik op zich geen probleem mee. Liever kwaliteit dan kwantiteit, maar het komt er gewoon niet van.
[ Voor 6% gewijzigd door _ferry_ op 23-10-2014 15:34 ]
gezin: 6 (ouders,broers en zus)
huisdieren: Geen
Eetpatroon: Veel (broers)
Boodschappen: 2x per week
uitgaven +- 700/750 euro
Eten wordt altijd gemaakt, nooit "makkelijk" eten.
huisdieren: Geen
Eetpatroon: Veel (broers)
Boodschappen: 2x per week
uitgaven +- 700/750 euro
Eten wordt altijd gemaakt, nooit "makkelijk" eten.
Grapjas. Dan eet ik liever wat minder dan dat ik stop met bier.avotar schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 10:18:
[...]
Stoppen met bier drinken.![]()
Ook goed voor de lijn.
Een goede trappist of iets van een goede micro brouwerij gaat er altijd wel in.
Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady
2 personen en baby (moet je niet meerekenen) en ik geef +/-30-35 euro uit per week aan groenten en fruit...krazzix schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 16:19:
Wij eten altijd vers.
Ik hou dat ook af en toe bij en reken voor 2 personen maar op 500-600 euro voor voeding, zonder al te veel gekke dingen. Geen merkproducten, behalve drank/chips: Cola, Lipton, enz.
[ Voor 7% gewijzigd door ? ? op 23-10-2014 16:30 ]
Koop je dan de groente en het fruit 'die je lekker vindt' of probeer je in seizoen te blijven? Want het scheelt een héle hoop of je stoofperen in juni koopt (€3/kg) of nu (€0,50/kg). En dat geldt voor alles wat zon nodig heeft om te groeien
Mag dan algemeen bekend zijn, maar niet per se juist:Deveon schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 11:19:
[...]
Dat teveel zout niet goed voor je is algemeen bekend.
http://www.dailymail.co.u...ure-new-study-claims.html
Onderzoek:Doctors have long warned of the dangers of a high-salt diet.
But a new study has revealed sodium does not cause high blood pressure, and the link between the two is 'more complex than once believed'.
http://ajh.oxfordjournals...rly/2014/09/03/ajh.hpu164
Met andere woorden, misschien is het toch niet zo slecht voor je als je denkt.The 5 parameters representing the well-accepted modifiable factors for hypertension reduction plus age and education level, accounted for 19.7% of the SBP variance in women and 12.8% in men. Considering their squared partial correlation coefficient, age and BMI were the most important parameters relating to SBP level. Salt intake was not associated with SBP in either sex after multiple adjustments.
En over suiker kunnen we ook nog wel even bomen...
Ontopic:
We hebben onlangs de ALDI (her)ontdekt en dit keer met meer positief resultaat. Of mijn eisen zijn verzwakt, of hun assortiment is flink uitgebreid, maar onlangs voor 23 euro voor vier dagen eten gehaald, zonder echt op de prijs te letten (onder andere tonijnsteaks à 4 euro). Voor dezelfde hoeveelheid betaalde ik bij de AH toch echt meer. Of dat komt omdat we daar altijd de A merken kochten, teveel extra onnodige troep kochten of dat de prijzen daadwerkelijk (veel) hoger waren, dat weet ik nog niet, maar ik kijk het even een maandje aan, dat kan ik wel zien of het structureel een besparing is, of nu een keer zo lijkt.
Ik zag echter hierboven een post met 4 peren à 1,99, bij de ALDI 0,79 voor een stuk of 8. En tegen alle verwachtingen in nog lekker ook, geen verschil.
[ Voor 4% gewijzigd door Fly-guy op 23-10-2014 17:14 ]
Gezin: 2 volwassenen en een peuter die nog in de luiers zit
qua boodschappen zo'n 350 per maand.
Hiervan gaat zo'n 75 euro op aan de tijd dat ik in hotel zit voor m'n werk (2x per week) waarbij avondeten niet wordt vergoed door werkgever en ik dus zelf een avondmaaltijd (meestal maaltijd salade) + lunch voor de volgende dag moet regelen.
De rest gaat op aan boodschappen bij lidl, ah & dirk.
Vaak gaat mijn vrouw op dinsdags naar de lidl en vrijdags naar de dirk en ik ga zaterdags langs de ah voor de extra ingrediënten die ik nodig heb om te kokkerellen in het weekend.
we kopen geen chips/frisdrank. en verder vooral huismerk produkten. kruidenmixen/sauzen maak ik doorgaans zelf.
Bier drink ik niet zo heel veel (sixpack per week) en vlees eten we om de dag.
qua boodschappen zo'n 350 per maand.
Hiervan gaat zo'n 75 euro op aan de tijd dat ik in hotel zit voor m'n werk (2x per week) waarbij avondeten niet wordt vergoed door werkgever en ik dus zelf een avondmaaltijd (meestal maaltijd salade) + lunch voor de volgende dag moet regelen.
De rest gaat op aan boodschappen bij lidl, ah & dirk.
Vaak gaat mijn vrouw op dinsdags naar de lidl en vrijdags naar de dirk en ik ga zaterdags langs de ah voor de extra ingrediënten die ik nodig heb om te kokkerellen in het weekend.
we kopen geen chips/frisdrank. en verder vooral huismerk produkten. kruidenmixen/sauzen maak ik doorgaans zelf.
Bier drink ik niet zo heel veel (sixpack per week) en vlees eten we om de dag.
Woon samen met mijn vriendin , zij 23 ik 26 en twee katjes.
Gezamenlijke rekening die voornamelijk gebruikt wordt voor boodschappen maar ook Action , kaarsjes, af en toe uit eten. Storten €150 pp per maand. Komen we aardig mee uit.
Voordeel is dat in 1,5 KM straal om ons huis heen de AH, Aldi, AH, Plus en Jumbo zitten. Alle aanbiedingen zijn dan net meegepakt.
Meestal op zaterdag ochtend boodschappen rondje doen van 2-3 uur voor de hele week. Doordeweeks alleen dan even snel bij AH of Plus wat vers spul halen.
Denk gezonde mix van A en B merken. Sausen en kruidenmixen beginnen we steeds meer zelf te maken.
Alcohol eigenlijk alleen als we feestje oid houden of stapavonden. Denk dat we ook 2 3 keer in de maand nog gezellig bij (schoon) ouders eten. Scheelt ook wel wat.
We gaan vanaf komende maand echt bijhouden wat we exact uitgeven, poging 3
Gezamenlijke rekening die voornamelijk gebruikt wordt voor boodschappen maar ook Action , kaarsjes, af en toe uit eten. Storten €150 pp per maand. Komen we aardig mee uit.
Voordeel is dat in 1,5 KM straal om ons huis heen de AH, Aldi, AH, Plus en Jumbo zitten. Alle aanbiedingen zijn dan net meegepakt.
Meestal op zaterdag ochtend boodschappen rondje doen van 2-3 uur voor de hele week. Doordeweeks alleen dan even snel bij AH of Plus wat vers spul halen.
Denk gezonde mix van A en B merken. Sausen en kruidenmixen beginnen we steeds meer zelf te maken.
Alcohol eigenlijk alleen als we feestje oid houden of stapavonden. Denk dat we ook 2 3 keer in de maand nog gezellig bij (schoon) ouders eten. Scheelt ook wel wat.
[ Voor 10% gewijzigd door minkjaah op 23-10-2014 17:55 ]
Ik heb in Excel een grafiekje gemaaktminkjaah schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 17:52:
Woon samen met mijn vriendin , zij 23 ik 26 en twee katjes.
1. Gemiddelde maandelijkse vaste uitgave ( boodschappen benzine etc ). Wat extra voor leuke dingen
2. Inkomsten
3. Inkomsten - uitgaven ( aka wat je over houd )
4. Een lijst met "voorspeld spaargeld"
Deze laatste werk ik elke maand bij. Hierdoor kan je zien wanneer je meer (of minder) dan verwacht uitgeeft. één keer per maand bijwerken ( wel op dezelfde dag ) en je weet precies of je meer of minder uitgegeven hebt.
d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.
Je kan ook "gewoon" iets als AfasPersonal gebruiken, die detecteren van bijna alles al meteen goed waar het voor is en het is veel sneller dan handmatig iets bijhouden.
Gezinssamenstelling: 2 volwassenen
Huisdieren: 2 Katten
Eetpatroon: Normaal
Frequentie boodschappen: Wekelijks
50-80 euro wekelijks en dan halen we nogsteeds lekkere dingen en geen el cheapo winkelen (ik zeker niet
)
Huisdieren: 2 Katten
Eetpatroon: Normaal
Frequentie boodschappen: Wekelijks
50-80 euro wekelijks en dan halen we nogsteeds lekkere dingen en geen el cheapo winkelen (ik zeker niet
Verwijderd
Haar opmerking over de bolognaise saus klopt helaas niet echt, dat is niet echt een blikje tomatensaus met een tomaatje en wat basilicum. Het smaakt dan wellicht inderdaad zoals een pot van 2 euro, maar een echte bolognaise saus is goddelijk, maar er gaat heel wat meer in dan dat jullie erin stoppenkrazzix schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 16:19:
De sambal kaas is ook aan te raden, ligt bij de gerookte kaas en vreemd genoeg niet in de koeling. Maar heerlijk. Helaas is onze aldi niet zo super, ik kan er lang niet alles kopen wat wij nodig hebben. Meestal kies ik voor Lidl + Jumbo of alleen Jumbo (maar dan ben ik wel een stuk meer kwijt).Fly-guy schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 17:13:
Ik zag echter hierboven een post met 4 peren à 1,99, bij de ALDI 0,79 voor een stuk of 8. En tegen alle verwachtingen in nog lekker ook, geen verschil.
Vlees haal ik altijd bij de slager of plus supermarktslagerij (en de rollade's bij de Jumbo). Koop gelijk veel beenhammen, draadjesvlees in kilo's en dat soort spul, maak alles lekker klaar en stop het in diepvrieszakjes en vries het in. Dat bespaart flink. Je bent dan misschien wel 150 euro voor vlees kwijt in 1 keer, maar je eet er heel heel lang van. Met een rollade van 8 euro kunnen bijv. 12 personen prima eten. Had ik eerst niet door en kocht ik van die verpakkingen met 2 of 4 stukjes vlees, maar dat is een stuk duurder dan een beenham van 8 euro (al merk je het pas als je het in diepvrieszakjes doet per portie voor bijv. 2 personen).
Wij zitten op iets van 85 euro voor 4 personen. Was eerst 75, maar we halen ons brood nu ergens anders en ontbijten daar ook elke zaterdag en dat kost iets meer (maar is wel leuk). Onze 4 katten eten voor 80 euro in de maand (we halen ons voer niet uit de supermarkt).
Drank reken ik er niet bij, maar veel geef ik er niet aan uit. Koop wel vrij dure whiskey en cognac (2 flessen voor 160 euro bijvoorbeeld), maar dat drink ik niet elke dag en doe ik zo een paar maand mee, dus dat reken we mooi niet mee.
[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2014 22:08 ]
We zijn hier met z'n tweeën, en geven maandelijks ongeveer 120 euro uit aan boodschappen. Dat is inclusief álles, behalve kattenvoer en kattenbakvulling. Boodschappen doen we vaak bij Dirk, en ongeveer de helft van het eten is vers (voor eigen gemaakte soepen, pasta's e.d.).
En met alles bedoel ik ook echt alles: eten, schoonmaakmiddelen, deo's, snacks, drinken enz.
Nu drinken we niet héél veel alcohol, behalve een wekelijks flesje wijn of rosé, maar ik ben best tevreden met wat we uitgeven. We eten redelijk gezond en maken best veel zelf, maar een diepvries pizza voor als we 't druk hebben zit er ook wel eens in. Qua drinken is het vooral fruitsapjes, en in de winter (voor mij) veel thee. Blikjes of flessen fris zoals cola kopen we eigenlijk nooit. Vlees eten we ±2x per week, brood maak ik zelf (broodbakmachine) met meel van de Dirk of glutenvrij-winkel, maar ook die kosten bereken ik in de maandelijkse boodschappen.
Kattenspul kopen we bij zooplus in bulk, wat ons (inclusief kortingspas) zo 5-10% scheelt. Daar geven we omgerekend naar maanduitgaven ongeveer 25 euro per maand aan uit. (1x 10 kilo Royal Canin voer à €51,90 per 3+ maanden, en 2x15 liter Biokat kattenbakvulling à €25 euro per 3 maanden. Kattensnoepjes halen we gewoon bij de dierenspeciaalzaak omdat we die graag biologisch willen hebben.
Valt me nu ik 't zo opschrijf en vergelijk eigenlijk alleszins mee
En met alles bedoel ik ook echt alles: eten, schoonmaakmiddelen, deo's, snacks, drinken enz.
Nu drinken we niet héél veel alcohol, behalve een wekelijks flesje wijn of rosé, maar ik ben best tevreden met wat we uitgeven. We eten redelijk gezond en maken best veel zelf, maar een diepvries pizza voor als we 't druk hebben zit er ook wel eens in. Qua drinken is het vooral fruitsapjes, en in de winter (voor mij) veel thee. Blikjes of flessen fris zoals cola kopen we eigenlijk nooit. Vlees eten we ±2x per week, brood maak ik zelf (broodbakmachine) met meel van de Dirk of glutenvrij-winkel, maar ook die kosten bereken ik in de maandelijkse boodschappen.
Kattenspul kopen we bij zooplus in bulk, wat ons (inclusief kortingspas) zo 5-10% scheelt. Daar geven we omgerekend naar maanduitgaven ongeveer 25 euro per maand aan uit. (1x 10 kilo Royal Canin voer à €51,90 per 3+ maanden, en 2x15 liter Biokat kattenbakvulling à €25 euro per 3 maanden. Kattensnoepjes halen we gewoon bij de dierenspeciaalzaak omdat we die graag biologisch willen hebben.
Valt me nu ik 't zo opschrijf en vergelijk eigenlijk alleszins mee
[ Voor 11% gewijzigd door Kapotlood op 23-10-2014 22:40 ]
Interessant topic om te volgen. Zelf totaal niet mee bezig met besparen hierop. Geen idee wat we per week uitgeven aan boodschappen. Sowieso hebben we een 'relatief' duur tweepersoonshuishouden.
We drinken alleen blikjes en flesjes (geen grote flessen dus) en die haal ik bij de Makro, Sligro of waar ze dan ook maar leverbaar zijn. Scheelt overigens wel wanneer je weekschema's maakt met boodschappen. Dat bespaart aanzienlijk alleen sinds de fruitvliegjes de kop opstaken ben ik daar tijdelijk mee gestopt.
Ruime schatting is 150 euro per week.
We drinken alleen blikjes en flesjes (geen grote flessen dus) en die haal ik bij de Makro, Sligro of waar ze dan ook maar leverbaar zijn. Scheelt overigens wel wanneer je weekschema's maakt met boodschappen. Dat bespaart aanzienlijk alleen sinds de fruitvliegjes de kop opstaken ben ik daar tijdelijk mee gestopt.
Ruime schatting is 150 euro per week.
Vraag me af of de gezinnen welke bedragen zoals 30-50 euro per week noemen voor 2 personen ook tweeverdieners zijn met fulltime banen van minimaal 38 uur in de week. Wij zijn twee verdieners en ik zie ons niet direct diverse supermarkten aflopen en de tijd nemen om aanbiedingen uit te zoeken.
In het weekend zijn er zo veel verplichtingen en door de week is hier niemand thuis voor 19.30 uur, hebben ook nog de zorg voor onze dochter.
Gemiddeld geven we 150 euro per week uit aan boodschappen. Hierin zit verwerkt de limiet van 1 lekker item per persoon. We zijn wel erg gericht op A merken en kopen veel fruit (minstens 2-3 stuks per dag)
In het weekend zijn er zo veel verplichtingen en door de week is hier niemand thuis voor 19.30 uur, hebben ook nog de zorg voor onze dochter.
Gemiddeld geven we 150 euro per week uit aan boodschappen. Hierin zit verwerkt de limiet van 1 lekker item per persoon. We zijn wel erg gericht op A merken en kopen veel fruit (minstens 2-3 stuks per dag)
Ik woon bij mijn vader in vanwege persoonlijke omstandigheden. In plaats van kostgeld betalen, zorg ik zo'n vijf keer per week voor eten. Ik neem daarbij dus het grootste deel van de boodschappen op mijn rekening.
We eten allebei vrij weinig voor ontbijt en lunch en compenseren dat met een grote avondmaaltijd. We eten dan met z'n tweëen voor ongeveer vier personen. Vaak ben ik daardoor snel een euro of 5 kwijt aan het avondmaal. Verder drinken we allebei voornamelijk water of limonade en komt er vrij weinig binnen aan snacks. Alcohol komt op rekening van m'n vader.
Al met al geef ik wekelijks denk ik 30 euro uit aan boodschappen, wat neerkomt op ruwweg €125 per maand.
We eten allebei vrij weinig voor ontbijt en lunch en compenseren dat met een grote avondmaaltijd. We eten dan met z'n tweëen voor ongeveer vier personen. Vaak ben ik daardoor snel een euro of 5 kwijt aan het avondmaal. Verder drinken we allebei voornamelijk water of limonade en komt er vrij weinig binnen aan snacks. Alcohol komt op rekening van m'n vader.
Al met al geef ik wekelijks denk ik 30 euro uit aan boodschappen, wat neerkomt op ruwweg €125 per maand.
Hier;
2 personen + baby (4 maanden)
Bio-fruit+groente+eieren+aardappels+perssinaasappels
30e p/w
30e p/w aan luiers, en kleine boodschappen.
Vind het redelijk netjes
2 personen + baby (4 maanden)
Bio-fruit+groente+eieren+aardappels+perssinaasappels
30e p/w
30e p/w aan luiers, en kleine boodschappen.
Vind het redelijk netjes
|>
Als je alleen maar pannenkoeken eet man en vrouw samen 2 kilo per dag.
Kan je voor ongeveer 2 euro per dag overleven samen.
60 euro in de maand als je ze bij de buren bakt.
Lach me kapot hier om mensen die zeggen 125 euro per maand nodig te hebben om te eten met twee volwassen mannen.
Wij zitten aan ongeveer 100 euro per week met man vrouw + baby en dat is heel zuinig shoppen in Duitsland.
Lach me kapot hier om mensen die zeggen 125 euro per maand nodig te hebben om te eten met twee volwassen mannen.
Wij zitten aan ongeveer 100 euro per week met man vrouw + baby en dat is heel zuinig shoppen in Duitsland.
Zo'n 250 euro per maand in mn eentje. Geen snacks, geen frisdrank (drink enkel water). Wel te lui om aanbiedingen te jagen en loop soms langs een spar city bij het station die wat duurder is.
Maar ik eet wel redelijk veel.
Maar ik eet wel redelijk veel.
@ Mejust en @ joramoudenaarde: Zijn de genoemde bedragen ook daadwerkelijk bijgehouden of zijn dit schattingen?
Ik vind 125 euro per maand voor twee volwassen kerels weinig, maar dit gaat ook over 5 dagen per week en alleen voedsel. Als dit gerekend wordt over 7 dagen dan zou je op 175 euro zitten. Zonder drank en andere zaken zit dan is het redelijk gemiddeld.
120 euro per maand voor alles, exclusief kattenvoer, vind ik heel weinig. De blogpost van Krazzix's vriendin toont echter wel aan dat het kan. Wat me wel verbaast, is dat naar lichaamsgewicht de kat in huis het veel "beter" heeft dan zijn baasjes. (25 euro per maand voor een kat van 3.5 kg, versus 60 euro voor een volwassene van pakweg 65-70 kilo)
Ik vraag bewust of dit schattingen zijn, want je ziet vaak dat de werkelijke uitgaven veel hoger zijn. Zoals de opmerking van een fles whisky en een fles cognac a €160 waar een paar maand mee wordt gedaan en daarom niet meegerekend wordt. Van 160 euro kun je iedere maand een krat bier of 3 flessen wijn kopen en nog geld overhouden.
Ik vind 125 euro per maand voor twee volwassen kerels weinig, maar dit gaat ook over 5 dagen per week en alleen voedsel. Als dit gerekend wordt over 7 dagen dan zou je op 175 euro zitten. Zonder drank en andere zaken zit dan is het redelijk gemiddeld.
120 euro per maand voor alles, exclusief kattenvoer, vind ik heel weinig. De blogpost van Krazzix's vriendin toont echter wel aan dat het kan. Wat me wel verbaast, is dat naar lichaamsgewicht de kat in huis het veel "beter" heeft dan zijn baasjes. (25 euro per maand voor een kat van 3.5 kg, versus 60 euro voor een volwassene van pakweg 65-70 kilo)
Ik vraag bewust of dit schattingen zijn, want je ziet vaak dat de werkelijke uitgaven veel hoger zijn. Zoals de opmerking van een fles whisky en een fles cognac a €160 waar een paar maand mee wordt gedaan en daarom niet meegerekend wordt. Van 160 euro kun je iedere maand een krat bier of 3 flessen wijn kopen en nog geld overhouden.
"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett
@Arthas;
Dit zijn bedragen die ik bij heb gehouden. We letten een beetje op de aanbiedingen en kopen ook echt alleen wat we nodig hebben cq. willen eten die week. Met een verjaardag geven we natuurlijk wel meer uit. Een lijstje van wat we zoal kopen, om maar een voorbeeld te geven:
- 1 zak verse peentjes
- 1 zak verse rode uitjes
- 1 zak diepvries erwtjes
- 1 zak verse aardappelen
- 1x diepvries visje
- 3x diepvries pizza in de aanbieding
- 2x pak sap
- 1x pak melk
- 1x pak tarwemeel
- 1x bakje yoghurt
- 1x potje kippenbouillon
- 1x ontbijtkoek
- 1x zakje snacks/snoep
- 5 appels
- flesje rode wijn
Dit was vorige week ongeveer ons boodschappenlijstje, uit m'n hoofd zo'n 32 euro. In een duurdere week zit daar dan tandpasta, wc papier e.d. bij. Maar we stemmen ons boodschappen doen altijd wel een beetje af op de aanbiedingen, dus dat scheelt natuurlijk ook. Maar bovenstaand lijsjte levert in ieder geval een week goed eten op: 1 volle pan kippensoep is gelijk genoeg voor 2 dagen à 2 personen, en dan heb je nog lekker vers brood, aardappeltjes/vis, pizza, en we hebben eigenlijk altijd wel rijst of pasta voor de kliekjes dag.
Op andere weken kopen we misschien weer meer rijst of maken we zelf verse pasta en verse pastasaus, of we maken zelf een verse pizza. Hangt er maar net vanaf wat we willen eten, maar als je soep, pasta of pastasaus uit een pak/potje koopt en je drinkt dan nog colaatjes gedurende de week, dan tikt het heel hard door in de centen
Kattenvoer van een beetje kwaliteit is overigens wel duurder dan "mensenvoer", en kattenbakvulling kost helaas ook relatief gezien meer dan een rol wc-papier. Het is een beetje een scheve vergelijking als je kijkt naar wat verse groente kost en een zak met kwaliteits kattenvoer.
Dit zijn bedragen die ik bij heb gehouden. We letten een beetje op de aanbiedingen en kopen ook echt alleen wat we nodig hebben cq. willen eten die week. Met een verjaardag geven we natuurlijk wel meer uit. Een lijstje van wat we zoal kopen, om maar een voorbeeld te geven:
- 1 zak verse peentjes
- 1x diepvries visje
- 2x pak sap
- 1x pak melk
- 1x pak tarwemeel
- 1x bakje yoghurt
- 1x ontbijtkoek
- 1x zakje snacks/snoep
- 5 appels
- flesje rode wijn
Dit was vorige week ongeveer ons boodschappenlijstje, uit m'n hoofd zo'n 32 euro. In een duurdere week zit daar dan tandpasta, wc papier e.d. bij. Maar we stemmen ons boodschappen doen altijd wel een beetje af op de aanbiedingen, dus dat scheelt natuurlijk ook. Maar bovenstaand lijsjte levert in ieder geval een week goed eten op: 1 volle pan kippensoep is gelijk genoeg voor 2 dagen à 2 personen, en dan heb je nog lekker vers brood, aardappeltjes/vis, pizza, en we hebben eigenlijk altijd wel rijst of pasta voor de kliekjes dag.
Op andere weken kopen we misschien weer meer rijst of maken we zelf verse pasta en verse pastasaus, of we maken zelf een verse pizza. Hangt er maar net vanaf wat we willen eten, maar als je soep, pasta of pastasaus uit een pak/potje koopt en je drinkt dan nog colaatjes gedurende de week, dan tikt het heel hard door in de centen
Kattenvoer van een beetje kwaliteit is overigens wel duurder dan "mensenvoer", en kattenbakvulling kost helaas ook relatief gezien meer dan een rol wc-papier. Het is een beetje een scheve vergelijking als je kijkt naar wat verse groente kost en een zak met kwaliteits kattenvoer.
Dit is dus ook voor 7 dagen avondeten? Wat eet je dan in hemelsnaam? 1 avond pizza zo te zien en een avond vis maar ik zou hier niet voor 7 dagen een fatsoenlijke maaltijd van kunnen maken?joramoudenaarde schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 07:52:
@Arthas;
- 1 zak verse peentjes
- 1x diepvries visje
- 2x pak sap
- 1x pak melk
- 1x pak tarwemeel
- 1x bakje yoghurt
- 1x ontbijtkoek
- 1x zakje snacks/snoep
- 5 appels
- flesje rode wijn
...
Heb Afas zelf geprobeerd. maar werkt niet altijd lekker in elke situatie. Zelf hebben wij 5 rekeningen, en dan wordt het toch te ingewikkeld voor AFAS. Wij hebben 2x spaar, 2x eigen rekening en 1 gezamelijke boodschappenrekening/vaste lasten.Cartman! schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 20:55:
Je kan ook "gewoon" iets als AfasPersonal gebruiken, die detecteren van bijna alles al meteen goed waar het voor is en het is veel sneller dan handmatig iets bijhouden.
Doordat we wel eens onderling overboeken tussen rekeningen, loopt dat niet echt lekker. Dus zelf houd ik het maar "los" bij in een excel. Al werkt AFAS verder wel prima in de meeste gevallen.
@IceM:
- 2x soep
- 1x aardappelen met vis en groente
- 1x pizza
- 2x pasta or rijst
- dag 6 doen we boodschappen. De lijst die ik als voorbeeld gaf is nu ik 't zo terug lees niet helemáál representatief omdat we aardig wat over hadden van de vorige week. Dit was een goedkope week boodschappen… maar zelfs met 1 of 2 extra avondmalen erbij komen we niet boven de 37 euro uit
Misschien ook handig om te vermelden dat zowel ik als m'n vrouw gratis meelunchen op 't werk. Dat scheelt ook behoorlijk. Alleen in het weekend hebben we onze eigen lunches, maar dat is vaak vers gemaakt brood. Als we onze eigen lunches zouden maken zou dat 2x een vers brood per week zijn (die maak je voor 50ct aan tarwebloem, 70ct aan gist en een beetje zout), en een blok kaas/plakjes vlees per week à 5 euro. Scheelt ons dus ongeveer 7 euro per week cq. 28 euro per maand.
- 2x soep
- 1x aardappelen met vis en groente
- 1x pizza
- 2x pasta or rijst
- dag 6 doen we boodschappen. De lijst die ik als voorbeeld gaf is nu ik 't zo terug lees niet helemáál representatief omdat we aardig wat over hadden van de vorige week. Dit was een goedkope week boodschappen… maar zelfs met 1 of 2 extra avondmalen erbij komen we niet boven de 37 euro uit
Misschien ook handig om te vermelden dat zowel ik als m'n vrouw gratis meelunchen op 't werk. Dat scheelt ook behoorlijk. Alleen in het weekend hebben we onze eigen lunches, maar dat is vaak vers gemaakt brood. Als we onze eigen lunches zouden maken zou dat 2x een vers brood per week zijn (die maak je voor 50ct aan tarwebloem, 70ct aan gist en een beetje zout), en een blok kaas/plakjes vlees per week à 5 euro. Scheelt ons dus ongeveer 7 euro per week cq. 28 euro per maand.
[ Voor 18% gewijzigd door Kapotlood op 24-10-2014 09:26 ]
Het doel van dit topic (althans, de beste manier om dit te interpreteren als je je interesseert in je uitgaven voor boodschappen) is om te zien dat het júist ook anders kan. 100-150 euro per maand voor 2 personen (+evt. baby) is door inmiddels meerdere mensen gedemonstreerd, en dat hoeft heus niet iedere dag pannenkoeken te wezenocarion schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 00:08:
Als je alleen maar pannenkoeken eet man en vrouw samen 2 kilo per dag.
Dus 400 euro per maand is ver van 'zuinig shoppen'. Eerder vrij normaal shoppen. Je hoeft er iig niet voor om te rijden naar DE (als je dat doet).
Let op:
Een kleine of korte reactie op een post kan uiteraard, maar probeer niet te ver af te dwalen en het bij het onderwerp te houden!
Een kleine of korte reactie op een post kan uiteraard, maar probeer niet te ver af te dwalen en het bij het onderwerp te houden!