Notna schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 14:44:
[...]
Het is idd krap. De reden dat ik kinderbijslag er niet bij reken is omdat deze naar de rekening van mijn vrouw gaat voor o.a babyvoeding (voor de kleine van 6 maanden) en wat kleertjes die direct nodig zijn. Vandaar dat het niet meegerekend wordt. En de reden dat ik zoveel voor mijn kinderen wegspaar is eigenlijk omdat ik liever nu krapper leef en dat zij gegarandeerd een geld buffer hebben voor de studie dan dat ik nu ruim leef en niet weet wat er in de toekomst gebeurd, zeker omdat ik alleen verdiener ben.
En ja, we zijn dus ook wel tegen een aantal problemen met bovenstaande constructie aangelopen. We hebben een huis gekocht in oktober 2010 welke al ons spaargeld heeft opgeslokt. Dat betekend dat ik de eerste 6 maanden met 0 (letterlijk 0 ) buffer heb geleeft. Dat liep soms fout door de verschillende incasso data en data dat je geld op de rekening krijgt (belasting in het midden van de maand en niet tegelijk met je salaris enz).
Gelukkig heb ik in de afgelopen maanden vakantiegeld + bonus gekregen die hoger was dan verwacht wat ervoor zorgt dat ik nu een ruime buffer van rond de 2k heb. Dat maakt het iig minder benauwd maar dat geld is dan ook echt een buffer; er wordt niet aan gezeten tenzij het echt nodig is.
Het zijn allemaal keuzes, ik heb vorig jaar toen bij ons de kleine kwam ook alles onder de loep genomen en alle voorwaarden bekeken.
Zeker met de zorg verzekering hebben we alle aanvullende verzekeringen stop gezet, dit scheelt voor ons 800 euro per jaar, als ik de laatste 10 jaar bekijk heb ik nooit 8000 euro aan medische uitgaves gehad die gedekt werden door de aanvullende pakketen, misschien net 800 ofzo. Ik heb mijn buffer die een medische ingreep snel kan dekken, bv een kroon of een paar keer fysio etc.. levensbedreigende dingen vallen onder het basis pakket..
Ook met andere verzekeringen, ik en mijn vrouw hadden eerst ieder apart een begrafenis verzekering, gezamelijke kosten bijna 40 euro. nu een gezins verzekering incl voor de kleine voor 19 euro per maand.
Beetje rondshoppen met verzekeringen kan zeker rendement opleveren, het lijkt van tientjes werk maar een besparing van 20 euro is wel weer 240 per jaar.
Als ik het zo bekijk en je geeft de kinderen iets minder spaargeld kun je zo 200 euro per maand extra te besteden hebben, maarja zoals ik al zei, dit zijn persoonlijke keuzes en je moet doen waar je zelf goed bij voelt.
Qua overlijdensrisico verzekering is het wel verstandig, maar 100% dekking is vaak niet nodig.
Ik heb als ik overlijd 75% verzekerd, betekend dat er 50k open blijft staan,
Met een nieuwe hypotheek voor 50k en huidige HRA aftrek zou ze ongeveer 175 euro per maand betalen.
Dit is prima op te vangen met een bijstands uitkering. of een kleine part-time baan.
Als mijn vrouw overlijd is er 50% gedekt, dus 350 euro maandlasten voor mij. prima op te brengen..
Verder hebben wij nog een levens verzekering op naam van ons beide, als 1 van ons overlijd komt er 25k vrij voor extra voorzieningen zoals evt kinderopvang of aanschaf auto etc..
Kost ons maar 8 euro per maand. Dit heeft een looptijd van 20 jaar, en is de kleine groot genoeg om zelf te werken
Ik bedenk me net als ik en mijn vrouw beide overlijden komende 20 jaar de kleine van ons lekker rijk is, de OVR verzekeringen keren dan 300.000 euro uit naar mijn dochter
Verkoop van het huis zal de hypotheek dekken dus lekker kassa voor haar.
frickY schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 14:46:
[...]
Je zou wel €70 belasting moeten betalen, maar doet dat lekker niet?
Heel fijn topic dit!
Ik woon momenteel samen met mijn vrouw in een huurappartementje, maar ik wil dolgraag naar een huis. Ik heb alleen geen idee of we dat financieel redden. Geen idee hoeveel extra kosten je dan hebt aan oa. verzekeringen, maar bijv. ook verwarming en elektra. Ik betaal momenteel meer netkosten dan verbruikskosten voor gas omdat de verwarming nooit aanstaat door warmte van omliggende woningen.
Qua salaris zit ik ongeveer gelijk aan SmartDodo, dus het is fijn eens zo een begroting te zien. Zou ik alleen nog heel graag willen weten wat voor hypotheek je hebt. De huisjes waar ik me tot aangetrokken voel zitten snel rond de €230k (nieuwbouw), en vrouwlief verdiend niet bijster veel.
Aan huur, nuts, verzekeringen, boodschappen en dergelijke lasten zijn we nu zo een €1000 per maand kwijt.
Hij reserveert toch 70 euro p/m voor gemeentelijke belasting? Hij betaalt het waarschijnlijk in 1 keer, doe ik ook, ben je er gelijk mee klaar.
Verder zijn de stijgingen van vaste lasten van een huurhuis naar een koopwoning niet veel.
Je hebt het eigen woning forfait.
Groter huis dus misschien wat meer stookkosten.
Rente en aflossing misschien iets hoger dan je huidige huur.
Verzekeringen 20-30 euro duurder (overlijdensrisico verzekering)
[
Voor 32% gewijzigd door
Verwijderd op 02-08-2011 15:13
]