Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Packardhell schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 09:16:
[...]
Ik zelf - samen met mijn verloofde - heb besloten om relatief goedkoop te gaan wonen en daardoor meer ruimte te hebben voor goed eten, hobby's e.d.
Dat was dus precies ook de reden dat ik een huis heb gekocht dat ik alleen makkelijk kan betalen, zodat mijn vriendin en ik niet hoeven te beknibbelen op goed eten, leuke hobby's, vakanties e.d. waar we allebei erg van houden. Bovendien gaat mijn vriendin nog werken (studeert nu nog), en dan is dat tweede inkomen gewoon hartstikke lekker voor erbij.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 10:47:
lokatie is idd alles..

in het Noorden/oosten en zuiden (GR, FR, DR, OV, GL, LI) is een nette eensgezinswoning te koop voor 160-180k in een nette wijk..
In het noorden heb je er zelfs een vrijstaand huis voor..
Ik zoek in omgeving Eindhoven, met een zeer sterke voorkeur voor Veldhoven. Het is beperkt inderdaad, dat weet ik, maar ik zie geen reden om ver weg te gaan wonen van familie en vrienden als dat niet nodig is. Daarom wachten we nu tot mijn vriendin klaar is met werken.

Opknappers zijn hier ook wel voor iets minder dan 200k, maar ik ben zeer onhandig en je hebt dan direct geen budget meer om op te knappen. Zeker nu de overdrachtsbelasting verlaagd is en je daarom ook minder 'extra' kunt lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aghanim schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 11:50:
[...]

Zeker nu de overdrachtsbelasting verlaagd is en je daarom ook minder 'extra' kunt lenen.
Dit klinkt een beetje krom. Nu lijkt het net alsof er een negatief puntje zit aan de verlaging van de overdrachtsbelasting. Dat je minder extra kunt lenen komt door nieuwe regelgeving die naast het verlagen van de overdrachtsbelasting tot stand gekomen is. Natuurlijk kun je ook niet meer die 4% lenen die normaal in overdachtsbelasting zou gaan zitten, maar die zou je normaal ook meteen daarin stoppen en niet in een verbouwing..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nare man schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 11:47:
[...]

Dat was dus precies ook de reden dat ik een huis heb gekocht dat ik alleen makkelijk kan betalen, zodat mijn vriendin en ik niet hoeven te beknibbelen op goed eten, leuke hobby's, vakanties e.d. waar we allebei erg van houden. Bovendien gaat mijn vriendin nog werken (studeert nu nog), en dan is dat tweede inkomen gewoon hartstikke lekker voor erbij.
Wij hebben 4 jaar geleden een huis gekocht met het maximale wat we konden lenen.
Aangezien wij beide nog jong waren (26 en 23) zaten we nog vol in de lift qua inkomensgroei.
Nu 4 jaar later kan ik in mijn eentje de lasten dragen voor alles behalve luxe.
Er blijft dus niet veel over als mijn vrouws inkomen wegvalt. Lees eigenlijk niets..
Haar inkomen is dus puur luxe zoals vakanties en leuke dingen..
Zij werkt ondertussen part-time ivm de kleine en we hebben gewoon royaal.. moeten niet te gek doen maar hoeven ook zeker niet te letten op de kleintjes.. om het even in getallen uit te drukken, wij hebben 1100 euro per maand te besteden aan eten/drinken/kleding en luxe.. Auto is v/d zaak dus betaal alleen bijtelling. gemiddeld houden wij hier 600-700 euro van over wat we kunnen besteden aan extra sparen of luxe..

Ik ben over een jaar klaar met mijn avondstudie en zal komende 3 jaar nog een paar stappen kunnen maken qua salaris waardoor we het alleen maar ruimer krijgen.

De eerste jaren werkten we voor het huis, maar nu 4 jaar later is dat niet meer ter sprake..
Dit is misschien een gokje geweest maar we wisten bijna 100% zeker dat ons inkomen nog flink zou stijgen.
Het huis dat wij gekocht hebben, hebben we ook gekocht met de intentie om zeker 10 jaar vooruit te kunnen. en nu 4 jaar later voldoet het huis nog prima... en zie ik me zelf hier nog wel 10 jaar wonen.. Al hebben we wel de wens om ooit te verhuizen naar een vrijstaand huis ergens buitenaf of aan de rand van een dorp.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2011 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:12
Notna schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 10:15:
[...]

Nou dat valt ook wel mee. Maar het ligt eraan waar je wilt wonen. Binnenstad Asmterdam kan je wel vergeten ja. Met een modaal inkomen kan je een parkeerplaats net aan kopen. Als je daarbuiten gaat zoeken dan kan je wel wat vinden met een modaal inkomen. Ik kan met die 32k een hypotheek van ongeveer 155k krijgen, waarmee je toch wel een flat kan krijgen in Purmerend bijv. Ik heb wat dat betreft mazzel dat ik koopsubsidie heb gekregen waardoor ik een hypotheek van 180k kon krijgen wat de markt voor opknappertjes aardig openzet. (wat ik dus ook gedaan heb)

Of je het ook daadwerkelijk wilt is natuurlijk een tweede :)
Hoe wil je ooit met 32k een hypotheek krijgen van 155k?
Ow wacht, dat was eerder zo, waarschijnlijk de oudere regels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ossi schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 12:13:
[...]

Zelfs dan zit je natuurlijk al snel tegen de 5x inkomensgrens aan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:23

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Ossi schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 12:13:
[...]

volgens de Rabobank kon dat toendertijd

Hoewel ik op de website op dit moment uitkom op 147k

[ Voor 15% gewijzigd door Notna op 03-08-2011 12:21 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Enerzijds begrijp ik dat je geen 500k meer kunt lenen op een modaal salaris, maar de eisen die nu gesteld zijn zorgen er toch echt voor dat de huizenmarkt helemaal vast zit. Als je ruim 200k hypotheek wilt, wat volgens mij best een normaal bedrag is voor een huis zul je of samen moeten kopen (en dus aan de vriendin moeten als je die niet hebt) of enorm veel moeten verdienen (ik gok rond de 3800 bruto per maand) of additionele leningen af moeten sluiten (lijkt me ook geen lekkere start). Doordat deze mensen vast zitten aan huur/goedkoop koop appartement wordt er niet meer doorgeschoven en kunnen mensen die op zichzelf willen gaan wonen ook niet instromen. Dat is erg jammer.

Wat koop je tegenwoordig voor 150k? Vrij weinig lijkt me, terwijl een modaal inkomen toch best normaal is.

[ Voor 7% gewijzigd door Aghanim op 03-08-2011 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MikeyMan schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 12:16:
[...]

Is ook afhankelijk van het rentepercentage, bij een lager rentepercentage op een hypotheek met langere looptijd kun je wat hoger komen dan die 4.3x (omdat de maandlasten dan gedurende langere tijd lager zijn). Inmiddels is de rente opgelopen en heeft NHG strictere voorwaarnden, daardoor wordt dat dus moeilijker.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2011 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:12
MikeyMan schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 12:16:
[...]

Die 5x is nu bijgesteld naar 4.5x toch?
Daarom dat ik het me even afvroeg :)
Notna schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 12:20:
[...]

volgens de Rabobank kon dat toendertijd

Hoewel ik op de website op dit moment uitkom op 147k
Er zit nogal verschil tussen SNS Bank en Rabobank zie ik. Bij de SNS Bank kom je dan niet verder dan 143k en een beetje. Scheelt toch bijna 4k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Aghanim schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 12:26:
Enerzijds begrijp ik dat je geen 500k meer kunt lenen op een modaal salaris, maar de eisen die nu gesteld zijn zorgen er toch echt voor dat de huizenmarkt helemaal vast zit. Als je ruim 200k hypotheek wilt, wat volgens mij best een normaal bedrag is voor een huis zul je of samen moeten kopen (en dus aan de vriendin moeten als je die niet hebt) of enorm veel moeten verdienen (ik gok rond de 3800 bruto per maand) of additionele leningen af moeten sluiten (lijkt me ook geen lekkere start). Doordat deze mensen vast zitten aan huur/goedkoop koop appartement wordt er niet meer doorgeschoven en kunnen mensen die op zichzelf willen gaan wonen ook niet instromen. Dat is erg jammer.

Wat koop je tegenwoordig voor 150k? Vrij weinig lijkt me, terwijl een modaal inkomen toch best normaal is.
Dit: http://www.funda.nl/koop/...000/woonhuis/100+woonopp/ (uitgaande van een ééngezinswoning van 100+ m²)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Ook met minder vierkante meters koop je eigenlijk alleen appartementen in die prijsklasse. Zo ben ik pas bij een oud huisje wezen kijken, vraagprijs van 164k, dus verkoop rond de 150, maar dat was 65m2, zonder CV, en vol met schrootjes, oude tegels etc. Even verbouwen en je bent 20-30k verder.
Dus tjah, inderdaad, stel dat je een normaal salaris heb, en pakweg 1500€/maand verdient, dan kun je daar met efficiënt leven waarschijnlijk best een hypotheek van 180-190k van bekostigen (hypotheek is dan de helft van je inkomsten). Helaas zit je door de huidige regeles vast aan 140, waar je eigenlijk geen drol mee kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

_ferry_ schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 12:38:
[...]

Ook met minder vierkante meters koop je eigenlijk alleen appartementen in die prijsklasse. Zo ben ik pas bij een oud huisje wezen kijken, vraagprijs van 164k, dus verkoop rond de 150, maar dat was 65m2, zonder CV, en vol met schrootjes, oude tegels etc. Even verbouwen en je bent 20-30k verder.
Dus tjah, inderdaad, stel dat je een normaal salaris heb, en pakweg 1500€/maand verdient, dan kun je daar met efficiënt leven waarschijnlijk best een hypotheek van 180-190k van bekostigen (hypotheek is dan de helft van je inkomsten). Helaas zit je door de huidige regeles vast aan 140, waar je eigenlijk geen drol mee kunt.
True, je komt meer in aanmerking voor appartementen dan voor een rijtjeshuis. Als het rijtjeshuis al goedkoop is, zit daar een reden vaak aan (ver van de bewoonde wereld om maar wat te noemen)

Ik snap dat die regels er om een reden zijn, dat je maar max zoveel mag opnemen. Aan de andere kant zijn ze op dit moment wel heel erg strikt wat het niet makkelijk maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ik vind die regels persoonlijk onzin. Ik verdien ruim 2000 euro per maand netto (na aftrek leaseauto) en een hypotheekgesprek in november leerde mij dat een koopwoning van zo'n 210k-220k 100% sparen (rente weet ik even niet meer) ongeveer 800 netto ging kosten per maand. Geloof me, dat red ik wel van mijn salaris. Ik bras namelijk geen geld op aan onzinnige dingen en kan maandelijks enorm veel sparen als ik wil.

Hoe doen alle 2-verdieners het dan die 1x fulltime onder modaal zitten en waarvan de vrouw bijvoorbeeld 24 uur werkt?

[ Voor 12% gewijzigd door Aghanim op 03-08-2011 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:41
Voor hypotheekregels en welke huizen daar bij te koop zijn hebben we andere topics :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Zoals deze dus :P: Ervaring met huis kopen deel 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 21:46

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik ben blij te zien dat er een aantal mensen zijn met dezelfde instelling/situatie als wij. Ons plaatje: 2 verdieners (man 32 u, vrouw 36 u), geen kids, leaseauto (kost netto € 85 pm), woning met 100% aflossing (deel renderende inleg, deel bankspaar), vrijstaand gelijkvloerse woning van 164m2, pas net geisoleerd.
Wij geven ook meer dan € 400 pm uit aan eten, als je daar horeca bij meerekent, denk ik dat je nog 'n € 100 tot € 200 extra moet meerekenen. Daar moet ik wel bij vertellen dat wij nog best wat studenten en pas afgestudeerden in onze vriendenkring hebben, en absoluut niet moelijk doen als we 'n keertje (of 3 in de maand) voor 4 man pizza of Spare Ribs-express aan laten rukken (wij zijn ook student geweest en vonden het dan ook heerlijk om 'n keer pizza te kunnen eten).

Afgelopen jaar hebben we eind augustus 'n huis gekocht en we waren begonnen met € 20.000 reservegeld. Daarvan is 'n 2e handsmotor gekocht, en na wat grote tegenslagen, was dat geld eind van het jaar geslonken naar € 2.000 spaargeld. Momenteel hebben we weer meer dan € 10.000, dus het gaat weer de goede kant op. Bewust sparen doen we niet, al zijn we wel bezig 'n ORV en 'n pensioenpolis af te sluiten (pensioengat van 10+ jaar)

Ons budgetplaatje:
Netto inkomen, incl. belastingteruggaven HRA en reiskostenvergoeding: € 4.760.

Uitgaven:
Hypotheek I (inc. spaarinleg) € 1.501
Hypotheek II € 389
Gas en elektra € 246
water € 17
ZF man: € 87
ZF vrouw: € 124
WA/Inboedel/Opstal: € 21
Rechtsbijstand: € 18

Bankkosten + aflossing IBG: € 121

Gem. heffingen: € 105

Natuurmonumenten € 5
Basketbal € 25
Postcodeloterij: € 10

TV + internet: € 35
06 man: € 10
06 vrouw: € 10

Motor:
Benzine: € 260
MRB: € 3
Verzekering: € 16

Totale uitgaven: € 2.9770

Blijft over om te sparen, van te eten of over de balk te smijten: € 1.786. Ik besef dat we het errug goed hebben en begin me langzaam te beseffen dat het echt niet voor iedereen weggelegd is. Hoewel ik 'n hekel heb aan 't Amerikaanse systeem, was ik wel de overtuiging toegedaan dat dit wel voor iedereen haalbaar is, als je maar 'n beetje verstand hebt en graag genoeg wilt. En ergens heb ik ook niet het idee dat we iets totaal uitzonderlijks gedaan hebben, beiden gewoon HBO, ik wat ambitieuzer dan m'n vriend, maar echt niet dat werk voor alles gaat. Ik heb wel behoorlijk de indruk dat kinderen voor een zeeeeeeer groot deel je budget bepalen: aan de ene kant omdat er minder inkomen binnenkomt, aan de andere kant omdat je meer kosten hebt.

Wat ik heel vaag vind, is dat we, ondanks het feit dat we gemakkelijk € 1.000+ per maand kunnen sparen (en vaak wel meer), wel op de top van onze leencapaciteit gekocht hebben. Voor ons dus geen max-hyptheek waardoor we droge pasta moeten eten, maar ik blijf het vreemd vinden.

Even over de start van het topic: ik heb nooit begrepen hoe mensen "prive-uitgaven" en "eigen/grotere inbreng/hoger salaris" in een relatie zien. Het enige waarvoor dat van belang is, is aan 't eind van de relatie, als de poet verdeeld moet worden. Tijdens de relatie maak je niet zozeer 'n afweging van wie brengt wat in/wie mag wat uitgeven, maar je maakt wel 'n verdeelsleuten over wie wat aan 't eind van de relatie mag meenemen.

Enige keer dat ik me kan voorstellen dat je "prive-budget" hebt, is als een van de 2 (of beiden) chronisch 'n gat in de hand heeft en dus geen keuzes kan maken. Op dat moment lijkt het me inderdaad handig om jezelf te budgeteren, maar zolang je beiden geen idiote dingen wil doen, lijkt me zo'n budget echt niet nodig. Wellicht zie ik 't helemaal verkeerd voor me, maar ik zie hetvolgende al voor me: maandenlang heeft mannetje z'n budget gespaart, en vrouwlief heeft het uitgegeven aan schoenen en paarden. Na 'n jaar zegt mannetje tegen vrouwtje: tsja, ik ga op vakantie, en jij mag niet mee. Of: tsja, ik weet dat de ketel nu stuk ik, maar het is MIJN geld, dus dat ga ik niet gebruiken. Ik kan me zoiets gewoon niet voorstellen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ardana schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 15:59:
Wellicht zie ik 't helemaal verkeerd voor me, maar ik zie hetvolgende al voor me: maandenlang heeft mannetje z'n budget gespaart, en vrouwlief heeft het uitgegeven aan schoenen en paarden. Na 'n jaar zegt mannetje tegen vrouwtje: tsja, ik ga op vakantie, en jij mag niet mee. Of: tsja, ik weet dat de ketel nu stuk ik, maar het is MIJN geld, dus dat ga ik niet gebruiken. Ik kan me zoiets gewoon niet voorstellen.
Dit staat voor mij los van het al dan niet hebben van gescheiden budgetten: als mijn partner zich werkelijk zo gedraagt dat ze al het geld erdoor jaagt en te beroerd is* om haar steentje bij te dragen, dan hebben we geloof ik een ander probleem dan die kapotte ketel :P Dat heet in mijn ogen gewoon egoïsme, geen beste basis voor een relatie.

* Is het omdat zij minder verdient/de kinderen verzorgt/het huishouden doet/eenmalige misser/etc, dan ligt het uiteraard anders. Dan nog wil ik overigens geen partner met een gat in de hand, dat gaat binnen de kortste keren mis, dat past niet bij mij :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2011 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Eenpersoonshuishouden, hypotheek van 180.000

Netto inkomsten 2200 (bijtelling voor de leaseauto is er dan al af)
VT: 262

Hypotheek: 810
VvE incl. water: 186
Eneco gas en elektra: 90
DUO afbetaling: 142
CZ Basisverzekering: 76
Internet + telefonie + televisie: 90
WA/inboedelverzekering: 20

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:52
Daar moet ik wel bij vertellen dat wij nog best wat studenten en pas afgestudeerden in onze vriendenkring hebben, en absoluut niet moelijk doen als we 'n keertje (of 3 in de maand) voor 4 man pizza of Spare Ribs-express aan laten rukken (wij zijn ook student geweest en vonden het dan ook heerlijk om 'n keer pizza te kunnen eten).
Lol, pizza is zo ongeveer het goedkoopste wat je kan eten (als je het gewoon bij de supermarkt haalt), denk nou niet dat de gemiddelde student dat als een traktatie ziet :P.
Enige keer dat ik me kan voorstellen dat je "prive-budget" hebt, is als een van de 2 (of beiden) chronisch 'n gat in de hand heeft en dus geen keuzes kan maken. Op dat moment lijkt het me inderdaad handig om jezelf te budgeteren, maar zolang je beiden geen idiote dingen wil doen, lijkt me zo'n budget echt niet nodig.
Als je zoveel ruimte in je budget hebt zitten als jij, dan is het natuurlijk al een heel stuk makkelijker. Als er minder ruimte is dan is het natuurlijk ook gemakkelijker voor 1 partner om zonder echt gekke dingen te doen een onevenredig groot deel van het budget uit te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 23:18
Hielko schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 17:30:
[...]

Lol, pizza is zo ongeveer het goedkoopste wat je kan eten (als je het gewoon bij de supermarkt haalt), denk nou niet dat de gemiddelde student dat als een traktatie ziet :P.

[...]

Als je zoveel ruimte in je budget hebt zitten als jij, dan is het natuurlijk al een heel stuk makkelijker. Als er minder ruimte is dan is het natuurlijk ook gemakkelijker voor 1 partner om zonder echt gekke dingen te doen een onevenredig groot deel van het budget uit te geven.
Ze laten het 'aanrukken' dus het wordt dan besteld bij een pizzaboer en dan is het wel prijziger dan gewoon eten koken met de producten die je bij de AH hebt gekocht.

Wij hebben trouwens ook genoeg ruimte in ons budget, maar vinden het toch lekker om beide een persoonlijk budget te hebben (ik noem het zakgeld of toelage :P). Eigen geld, waar je mee mag doen wat je ook maar wilt. Dit vinden we zelf een mooie tussenvorm en het heeft meer met gevoel te maken dan met reden. Zeker omdat we volgende maand gaan trouwen en alles dan toch sowieso 50/50 is (in ons geval). :)