Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Dit topic bestaat uit afgesplitste postings vanuit Ervaring met huis kopen deel 5

Zou er op internet ook iets terug te vinden zijn van waarin afgesloten hypotheek versus inkomen in de praktijk staat uitgestippeld? Dus niet alleen wat maximaal mogelijk is.
Stel dat je gezamenlijk bijv. 250k kunt lenen, zal 200k waarschijnlijk een ruim veilige marge zijn met het oog op de toekomst (kind, minder werkuren daarvoor, scholing etc) en de hobby's die we hebben?

Via https://service.nibud.nl/pba/ heb ik een berekening gemaakt. Wat daar best een handige site voor is. Maar het is lastig in te schatten wat je aan kosten verwacht te hebben als je nog niet het huis uit bent. Gelukkig geven ze dan wel richtwaardes, maar ik heb onder de streep bedragen gehad van -50 tot +300. En als ik zelf een berekening maak, waarin ik eigenlijk alleen de lasten mee neem die vast staan (premies, kapper, richtprijs kroeg+hobby, abonnementen, verzekering, gas water licht etc.) kom ik op bijna 700€ uit.

edit: Als ik de berekening nareken voor mij+GF afzonderlijk, en het verschil in salaris aanhoud voor de vaste lasten (40 vs 60%) Dan komt zij negatief uit, dus betekent dat ik een deel van haar lasten over zou moeten nemen. Terwijl ik mijn leven lang gespaard heb, meer inkomen heb, en geen 400-500€/maand aan een paard betaal... ( }:| )
Eigenlijk een no-go dus en bevestigd tevens mijn eerdere standpunt voor het kopen op mijn naam. Enige optie is dus goedkoper wonen of goedkopere paardenstalling.

[ Voor 29% gewijzigd door SmartDoDo op 01-08-2011 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-07 00:38

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Tsja, als je meer geld uitgeeft aan je paard dan veel mensen aan hun huis, dan denk ik toch dat je prioriteiten niet helemaal goed liggen op 't moment dat je dat doet terwijl je niet voldoende inkomen hebt om al je vaste lasten te betalen. Hobby's mogen best geld kosten, maar dan moet je dat geld wel hebben.

Overigens kun je er natuurlijk ook voor kiezen om het eigendom niet 50/50 te laten zijn, maar bijv. 30/7. Op die manier bouw je beiden vermogen op, en profiteer je beiden van een eventuele waardestijging / deel je beiden in 't risico van waardedaling, maar is dat afgemeten aan het netto-deel dat beiden in de woning stoppen.

Persoonlijk zou ik de afweging maken of ik met iemand die zulke dure hobby's wil hebben zonder dat ze daar de financien voor heeft, wel gezamenlijk iets wil opbouwen...

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ardana schreef op zondag 31 juli 2011 @ 23:15:
Persoonlijk zou ik de afweging maken of ik met iemand die zulke dure hobby's wil hebben zonder dat ze daar de financien voor heeft, wel gezamenlijk iets wil opbouwen...
Dit is misschien bot, maar ik zat hier toch ook wel aan te denken, aangezien ik enige irritatie in de post van Ferry bespeur. Even chargerend: ze heeft ruwweg de keuze tussen samen dit huis kopen, het paard weg doen, meer werken (indien mogelijk) óf het plan om dit huis te kopen laten varen.

Ik neem aan dat je graag beide samen wil gaan wonen, maar dat betekent ook dat zij haar aandeel (naar vermogen) moet dragen. Maar de huidige situatie betekent dat Ferry het huis koopt, het financiële risico draagt en een goed deel van haar woongenot bekostigt omwille van een exorbitant dure hobby.

Ik denk dat het belangrijk is om te kijken of je hier samen uit kunt komen, ik heb een beetje een soortgelijke situatie meegemaakt en dat verschil in mentaliteit gaf hier op den duur toch wel wrijving.

[ Voor 23% gewijzigd door neographikal op 01-08-2011 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Zoals ik het nu berekend had aan de hand van salaris was de verhouding 40 om 60 qua vaste lasten (woning, verzekeringen, hypotheek, gas/water/licht, eten etc). Waardoor we dus betalen naar inkomen. Zonder die hobby had dat prima gekund.

Irritatie was het niet, meer frustratie dat het allemaal zo lastig te bezien is vantevoren, en het elke keer wel weer ergens klemloopt. Huis waar je het niet eens wordt over de prijs, berekeningen die te hoog uitkomen, wachten op mensen etc. En nu loopt het weer klem op het verschil in inkomsten en uitgaven onderling wat botst. Financieel gezien kan ze dat paard er niet bij hebben, maar als ze hem weg doet en gaat samenwonen zal ze ook niet gelukkig zijn.
IIG kunnen we nog besparen op die hobby door het paard elders te stallen, scheelt pakweg de helft. Dus we kijken nu even hoe ze geld kan besparen en sparen. IIG is het haar nu wel duidelijker geworden dat ze vroeger niet de juiste keuzes heeft gemaakt qua uitgaven. Dat is stap 1 ;)
Ik laat het even bezinken, en met een kleinere woning kan ik het wel zelf opbrengen in mijn 1tje. Dan kan zij gaan sparen, en er later bij intrekken als de situatie ernaar is. Dat is nu de meest veilige optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Mjah, als je klein wil gaan wonen zodat je het helemaal zelf kunt betalen (zoals ik eigenlijk ook van plan ben) en later een vriending wil laten intrekken, moet je er natuurlijk wel rekening mee houden dat je een bult geld kwijt bent als je na drie jaar weer verhuist omdat er toch kinderen aan zitten te komen die niet in je kleine huis passen...

[ Voor 20% gewijzigd door CodeCaster op 01-08-2011 10:21 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 401521

_ferry_ schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 10:01:
Ik laat het even bezinken, en met een kleinere woning kan ik het wel zelf opbrengen in mijn 1tje. Dan kan zij gaan sparen, en er later bij intrekken als de situatie ernaar is. Dat is nu de meest veilige optie.
Klinkt goed.. maar kennelijk zijn jullie, los van de financiele kant, wel toe aan samenwonen. En als zij bij jou in gaat wonen in een kleine of modale woning zal ze vrijwel altijd goedkoper uit zijn dan nu, tenzij ze nog bij haar ouders woont natuurlijk. Is het dan niet een win-win situatie om toch te gaan samenwonen? Hoe kan ze op dit moment wel haar huur opbrengen en die paardenhobby en straks niet de hypotheeklasten van een 1/2 modale woning? Bij een woning van 200.000 euro kun je voor onder de 450 euro per maand per persoon ruim klaar zijn (all-in, alleen exclusief onderhoudspotje)... Kan ze daar alleen voor wonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
CodeCaster schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 10:17:
Mjah, als je klein wil gaan wonen zodat je het helemaal zelf kunt betalen (zoals ik eigenlijk ook van plan ben) en later een vriending wil laten intrekken, moet je er natuurlijk wel rekening mee houden dat je een bult geld kwijt bent als je na drie jaar weer verhuist omdat er toch kinderen aan zitten te komen die niet in je kleine huis passen...
Klopt inderdaad, daarom was het streven naar een 3 of 4 kamer gezinswoning. Op zich hoeft dat geen bult geld te kosten, althans, mijn zus heeft het ook relatief voordelig kunnen doen. Nouja, dat is even kijken wat er langs komt qua woningen.
Anoniem: 401521 schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 10:20:
[...]

Klinkt goed.. maar kennelijk zijn jullie, los van de financiele kant, wel toe aan samenwonen. En als zij bij jou in gaat wonen in een kleine of modale woning zal ze vrijwel altijd goedkoper uit zijn dan nu, tenzij ze nog bij haar ouders woont natuurlijk. Is het dan niet een win-win situatie om toch te gaan samenwonen? Hoe kan ze op dit moment wel haar huur opbrengen en die paardenhobby en straks niet de hypotheeklasten van een 1/2 modale woning? Bij een woning van 200.000 euro kun je voor onder de 450 euro per maand per persoon ruim klaar zijn (all-in, alleen exclusief onderhoudspotje)... Kan ze daar alleen voor wonen?
Ze woont nu thuis, maar betaald wel fors mee in het huishouden, meer dan wat mijn inziens redelijk is als je thuis woont.
Ik was ook uitgegaan van 200.000, makkelijk bedrag, en heb de berekening hier niet bij de hand, maar volgens mij was het iets van 1400€ aan hypotheek+andere gezamelijke woonlasten. En dan ieder voor zich nog 350€ aan zorgverzekering, lenzen, telefoon en dat soort dingen. Dan zitten we nog ruim in de plus, maar ik weet niet hoe rieeel die berekening is en daar gaat dan de hobbys nog van af. Op zich, als ik de salarissen optel en uitreken op de nibud site klinkt het helemaal zo slecht nog niet, en dan heb ik ook geen eigen geld meegerekend :) Misschien ook wel een stukje onzekerheid waardoor ik er negatiever naar keek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:10
Zo'n hobby hoor je natuurlijk niet tot de vaste lasten te rekenen ter bepaling van de verdeelsleutel. Mijn insteek zou dus zijn om de berekening nogmaals te doen, maar van het inkomen alleen de echt vaste en noodzakelijke lasten te rekenen. Op basis daarvan kun je de verdeelsleutel bepalen. Wat vervolgens resteert is per persoon het vrij te besteden bedrag voor onder andere hobbies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:46
^^ helemaal mee eens. Daaruit blijkt dan keurig of de hobby betaalbaar (en reëel) is. En als de hobby niet te betalen is, moet GF de keuze maken wat ze belangrijker vindt: Jou of haar paard(en).

Klinkt cru, maar het is wel zo, imho. Zoals je het verhaal hier hebt beschreven, is het er impliciet er al bij ingeslopen dat wanneer de paardenhobby niet meer uit kan, ze niet met je wil samenwonen. Daar zou ik persoonlijk een flink probleem mee hebben, om eerlijk te zijn :o
Ik baseer dat natuurlijk alleen maar op de info die je hier hebt gegeven, het zal in de praktijk wel iets anders zijn :) Maar misschien wil je dit toch meenemen in je eigen overweging en in de discussie met haar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Raymond schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 11:19:
Klinkt cru, maar het is wel zo, imho. Zoals je het verhaal hier hebt beschreven, is het er impliciet er al bij ingeslopen dat wanneer de paardenhobby niet meer uit kan, ze niet met je wil samenwonen. Daar zou ik persoonlijk een flink probleem mee hebben, om eerlijk te zijn :o
Ik vraag me af of hetzelfde zou gelden vanuit het perspectief van de dame, en bij de heer gaat de keuze tussen 'computers en nerdgadgets weg of niet samenwonen'. Dan was waarschijnlijk het huis te klein.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Nou ja, of ze wil misschien minder kwijt zijn aan woonlasten en prefereert een goedkoper huis/appartement (hoe toekomstvast/kosteneffectief dat is laat ik even in het midden). Aan jou dan de keus om daarin mee te gaan, maar ik ging persoonlijk niet het duurdere huis voor haar bekostigen omdat ze mij voor het blok zet en niet in wil boeten op haar bestedingspatroon.
nare man schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 11:29:
Ik vraag me af of hetzelfde zou gelden vanuit het perspectief van de dame, en bij de heer gaat de keuze tussen 'computers en nerdgadgets weg of niet samenwonen'. Dan was waarschijnlijk het huis te klein.
True :P

[ Voor 31% gewijzigd door neographikal op 01-08-2011 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:36

Stewie!

Keen must die!

_ferry_ schreef op zondag 31 juli 2011 @ 12:25:
edit: Als ik de berekening nareken voor mij+GF afzonderlijk, en het verschil in salaris aanhoud voor de vaste lasten (40 vs 60%) Dan komt zij negatief uit, dus betekent dat ik een deel van haar lasten over zou moeten nemen. Terwijl ik mijn leven lang gespaard heb, meer inkomen heb, en geen 400-500€/maand aan een paard betaal... ( }:| )
Als man is toch niet zo erg om wat meer lasten te dragen? Als jullie ooit aan kinderen beginnen zal dat sowieso normaal zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Rukapul schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 11:14:
Zo'n hobby hoor je natuurlijk niet tot de vaste lasten te rekenen ter bepaling van de verdeelsleutel. Mijn insteek zou dus zijn om de berekening nogmaals te doen, maar van het inkomen alleen de echt vaste en noodzakelijke lasten te rekenen. Op basis daarvan kun je de verdeelsleutel bepalen. Wat vervolgens resteert is per persoon het vrij te besteden bedrag voor onder andere hobbies.
Klopt, die heb ik ook niet tot de vaste lasten meegerekend maar zouden bij prive uitgaven komen. Verdeelsleutel heb ik gemaakt a.d.h.v. netto salaris, dat is tenslotte wat je in kunt brengen. Die 350€ p.p. aan prive lasten die je sowieso hebt is vrijwel gelijk voor beide. Dus dat verandert de sleutel nauwelijks.
^^ helemaal mee eens. Daaruit blijkt dan keurig of de hobby betaalbaar (en reëel) is. En als de hobby niet te betalen is, moet GF de keuze maken wat ze belangrijker vindt: Jou of haar paard(en).

Ik baseer dat natuurlijk alleen maar op de info die je hier hebt gegeven, het zal in de praktijk wel iets anders zijn :) Maar misschien wil je dit toch meenemen in je eigen overweging en in de discussie met haar :)
Praktijk is gelukkig wel wat anders inderdaad :P Maar ze heeft hem al 10 jaar, erg aan gehecht, plezier van, en er zal vast wel een tijd komen dat ze toe is aan wat anders. Is ook iets wat wij mannen vast wat minder begrijpen dan vrouwen, meer materialistisch ingesteld.
[...]

True, of dat ze tijdens het samenwonen komen met allemaal eisen zoals "ja, ik wil niet van die grote speakers in de woonkamer hoor!" :+ Moet alles weer voldoen aan de WAF (woman acceptation factor)
neographikal schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 11:36:
Tja, jij kunt wel bijzonder gehecht zijn aan je BMW Z4 (ik noem maar even wat), maar als je wilt samenwonen en het geld is er niet, dan is het kiezen of delen. :P

[...]

Dat was al meegerekend in de 40/60 verhouding, maar vervolgens komt ze álsnog geld tekort door de hobby.
Met wat besparingen van haar kant zou ze het wel halen overigens, zoals ik al aangaf, stalling kan pakweg de helft goedkoper, dat werkt het tekort wel weg. Als ze op die manier IIG dr broek kan ophouden is het OK. een extraatje van de man is dan geen probleem ;)
Falcon schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 11:39:
Kan zij met haar hobby niet meer inkomen genereren?

Just a idea
Deels, ze volgt wel een cursus, maar dat loopt allemaal erg traag.

[ Voor 27% gewijzigd door _ferry_ op 01-08-2011 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Hoe bedoel je dat precies?

oeps, volgende pagina ff gemist :P

[ Voor 46% gewijzigd door Raymond op 01-08-2011 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Tja, jij kunt wel bijzonder gehecht zijn aan je BMW Z4 (ik noem maar even wat), maar als je wilt samenwonen en het geld is er niet, dan is het kiezen of delen. :P
Stewie! schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 11:34:
[...]

Als man is toch niet zo erg om wat meer lasten te dragen? Als jullie ooit aan kinderen beginnen zal dat sowieso normaal zijn. ;)
Dat was al meegerekend in de 40/60 verhouding, maar vervolgens komt ze álsnog geld tekort door de hobby.

[ Voor 52% gewijzigd door neographikal op 01-08-2011 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Laatst online: 25-07 20:26

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Kan zij met haar hobby niet meer inkomen genereren?

Just a idea

[ Voor 12% gewijzigd door Falcon op 01-08-2011 11:39 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
neographikal schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 11:36:
Ik begreep het stukje "het huis te klein" niet helemaal, want die kan je op 2 manieren uitleggen: Word je als man boos, omdat je je hobby moet opgeven, of wordt de vrouw boos omdat je die als man niet wilt opgeven?

(ofwel: Is nare man het nu wel of niet eens met mij? :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-07 22:40
[...]

Ja precies, bovendien moet je afvragen of zo'n zakelijke opstelling wel wil in een relatie, ferry weet van haar hobby en zegt ook dat het haar gelukkig maakt. Natuurlijk moet je blijven nadenken maar het blijft een beetje geven en nemen en aan het antwoord van ferry te zien is zij best bereidt om eens kritisch naar de kosten te kijken en alternatieven te zoeken.

[ Voor 31% gewijzigd door MrFl0ppY op 01-08-2011 11:46 ]

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

_ferry_ schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 10:55:
[...]

Ik was ook uitgegaan van 200.000, makkelijk bedrag, en heb de berekening hier niet bij de hand, maar volgens mij was het iets van 1400€ aan hypotheek+andere gezamelijke woonlasten. En dan ieder voor zich nog 350€ aan zorgverzekering, lenzen, telefoon en dat soort dingen.
Wow.. dat klinkt wel erg ruim. Niet verkeerd, beter te ruim dan tekort komen hoor, maar even ter illustratie mijn lasten:

Hypotheek van 220.000 euro, +/- 50% aflossingsvrij

Maandbedragen:
- netto rente: +/- 520 euro
- netto spaarbedrag (banksparen): 165 euro
- verzekeringen n.a.v. eigen huis (opstal/inboedel/overlijden/etc.: +/- 25 euro
- energie: 100 euro
- internet/tv/vaste telefoon: 50 euro
- EDIT: Vergeet WOZ: +/- 80 euro per maand (geschat, weet even niet meer hoe en wat)

Kom ik op een slordige 900 euro per maand uit....

Verder voor lenzen, telefoon, etc...weet niet precies wat je hier wel en niet bij rekent, maar telefoon hoeft echt niet meer dan 50 euro per maand te zijn (dure mobiel met veel minuten, 2-jarig abo), zorgverzekering misschien 120 euro.... tsja, is maar net wat je er allemaal nog meer bij doet..

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 401521 op 01-08-2011 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anoniem: 401521 schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 11:49:
[...]

Wow.. dat klinkt wel erg ruim. Niet verkeerd, beter te ruim dan tekort komen hoor, maar even ter illustratie mijn lasten:

Hypotheek van 220.000 euro, +/- 50% aflossingsvrij

Maandbedragen:
- netto rente: +/- 520 euro
- netto spaarbedrag (banksparen): 165 euro
- verzekeringen n.a.v. eigen huis (opstal/inboedel/overlijden/etc.: +/- 25 euro
- energie: 100 euro
- internet/tv/vaste telefoon: 50 euro
- EDIT: Vergeet WOZ: +/- 80 euro per maand (geschat, weet even niet meer hoe en wat)

Kom ik op een slordige 900 euro per maand uit....

Verder voor lenzen, telefoon, etc...weet niet precies wat je hier wel en niet bij rekent, maar telefoon hoeft echt niet meer dan 50 euro per maand te zijn (dure mobiel met veel minuten, 2-jarig abo), zorgverzekering misschien 120 euro.... tsja, is maar net wat je er allemaal nog meer bij doet..
toon volledige bericht
hier ook een hypo van 2 ton.
netto hypotheek lasten (rente en aflossing) 700 euro.
Verzekeringen incl rechtsbijstand, 40 euro.
GWL 130 euro.
tv/internet en bellen : 50 euro.
gemeentelijke belasting 60 euro p/m.

kleine 1000 euro aan vaste lasten.
komen nog de zorgverzekering en de luxe nog bij.
Al mijn vaste lasten zijn gezamelijk rond de 1300 euro. (2 volw. en 1 kind)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ah, de gem. belasting was ik even vergeten, evenals mijn 'water'. Denk dat ik al met al in totaal ruim onder de 1000 blijf aan woon-lasten (1 volw.) .. Uiteindelijk nog iets goedkoper, heb in mijn voorbeeld een paar bedragen opgenomen als standaard die ik zelf niet heb. Zo heb ik internet van 22,50 en geen tv of vaste telefoon), zijn mijn energiebedragen iets lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Oh, dan zit ik duidelijk te ruim dus met 2200€ aan vaste lasten per maand voor het geheel. Denk omdat er zoveel mogelijk ingecalculeerd is waar je ook mee te maken hebt, zoals afschrijving, onderhoud, huishoudgeld etc, alles wat in die nibud calculator stond. Dat zijn natuurlijk ook kosten waaraan je bijv. 1x in de 5 jaar 500€ uitgeeft, om bijvoorbeeld een nieuw apparaat of bouwmateriaal te kopen. Iets wat zij uitsmeren over de maand. Daarnaast is dat per huishouden flink verschillend, kan een DHZer flink besparen, en de richtprijzen wellicht wat te hoog. Om maar een voorbeeld te noemen: waterschapsheffing van 18€/maand. Toevallig kreeg mijn pa die vorige week, en dat was geloof ik 80€/jaar.

Het is een hele discussie geworden, maar al met al heb ik nu al een stuk meer beeld van het geheel gekregen d:)b

[ Voor 9% gewijzigd door _ferry_ op 01-08-2011 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_ferry_ schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 12:21:
Oh, dan zit ik duidelijk te ruim dus met 2200€ aan vaste lasten per maand voor het geheel. Denk omdat er zoveel mogelijk ingecalculeerd is waar je ook mee te maken hebt, zoals afschrijving, onderhoud, huishoudgeld etc, alles wat in die nibud calculator stond. Dat zijn natuurlijk ook kosten waaraan je bijv. 1x in de 5 jaar 500€ uitgeeft, om bijvoorbeeld een nieuw apparaat of bouwmateriaal te kopen. Iets wat zij uitsmeren over de maand. Daarnaast is dat per huishouden flink verschillend, kan een DHZer flink besparen, en de richtprijzen wellicht wat te hoog. Om maar een voorbeeld te noemen: waterschapsheffing van 18€/maand. Toevallig kreeg mijn pa die vorige week, en dat was geloof ik 80€/jaar.

Het is een hele discussie geworden, maar al met al heb ik nu al een stuk meer beeld van het geheel gekregen d:)b
Het is raadzaam om minimaal 150-200 euro per maand te reserveren voor onderhoud aan je huis en afschrijving nieuwe keuken/badkamer.
Wij sparen dus ook verplicht 250 euro per maand.
Dit heb ik niet meer gerekend onder vaste lasten.
Evenals het huishoudgeld voor kleding en boodschappen niet.
Qua boodschappen zijn wij rond de 120 euro per week kwijt.. (kinderen zijn duur met luiers en potjes etc).

Als ik alles bij elkaar op tel wat wij uitgeven per maand is dit ongeveer 2000 euro (met alle teruggaven van de belastingdienst verrekend). De rest sparen we..

Als onder drempel hanteren wij 10k spaargeld als noodbuffer, als er een wasmachine kapot gaat of een lekkage etc.. een nieuwe keuken/badkamer wordt gewoon apart voor gespaard.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2011 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-07 20:15

artificial_sun

Mazda Rx7

Paarden liggen natuurlijk heel gevoelig bij vrouwen mensen. Als ik 10 jaar een paard had zou die dus ook niet weg gaan omdat die "te duur" is. Je doet je kint toch ook niet weg als je samenwilt gaan wonen en in je kosten moet snijden.

Een paard is voor veel mensen een soul-mate! Ik val op paarden meisjes dun ik kan het weten ;)

Ik ga zelf die nibud woonlasten calculator er eens bij pakken, voor mijn nieuwe huurwoning. Ik wilde eigenlijk kopen, maar regio Breda is duur en kan dus nog niets betalen waar ik minimaal een jaar of 10 zou willen blijven.

De Rabo woonlasten calculator is ook niet slecht vind ik. Lekker eenvoudig en snel.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

artificial_sun schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 13:38:
[...]

Paarden liggen natuurlijk heel gevoelig bij vrouwen mensen. Als ik 10 jaar een paard had zou die dus ook niet weg gaan omdat die "te duur" is. Je doet je kint toch ook niet weg als je samenwilt gaan wonen en in je kosten moet snijden.

Een paard is voor veel mensen een soul-mate! Ik val op paarden meisjes dun ik kan het weten ;)

Ik ga zelf die nibud woonlasten calculator er eens bij pakken, voor mijn nieuwe huurwoning. Ik wilde eigenlijk kopen, maar regio Breda is duur en kan dus nog niets betalen waar ik minimaal een jaar of 10 zou willen blijven.

De Rabo woonlasten calculator is ook niet slecht vind ik. Lekker eenvoudig en snel.
Pin je niet vast op die calculatoren.
Aan basis vaste lasten (verzekeringen, GWL, Zorg etc) ben je voor 2 personen max 500 euro kwijt.
tel daarbij je woonlasten op (huur of hypo) en kijk wat je besteedbaar inkomen is voor luxe en eten/drinken.
Eten en drinken voor 2 personen is ongeveer 400-450 euro per maand, En dan let je niet eens op de kleintjes en eet je af en toe biefstuk.

voor luxe kun je zoveel beteden als je wilt/kan..
Onder luxe versta ik ook kleding, gsm, internet, abonnementen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Laatst online: 17-07 14:48
Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 14:29:
Eten en drinken voor 2 personen is ongeveer 400-450 euro per maand, En dan let je niet eens op de kleintjes en eet je af en toe biefstuk. en dan eet je al heel duur
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Duur eten valt ook wel mee... Ja het kan goedkoper maar ik ben geen type die gaat shoppen bij de Aldi.
En als ik zin heb in duyvis borrelnootjes laat ik de huismerk nootjes ook links liggen.
Ik moet zeggen dat wij nu rond de 450 per maand zitten, en dan hebben we een baby van 9 maanden die een pak luiers per week erdoor jaagt en vreet 14 potjes eten per week. Dus ik denk dat zonder kind je ongeveer op 350-375 zal zitten voor 2 personen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-07 22:40
Je hoeft niet naar de Aldi om veel onder dat bedrag te zitten. Soms een beetje op de aanbiedingen letten en je kunt met z'n tweeën ook voor 275€ goed vooruit. En ja dat is inclusief veel A-merken en af en toe een biefstuk en vis.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Huishoudbudgetten zijn leuk om te vergelijken, maar dat past beter buiten het topic lijkt me :P

Net weer een afspraak gemaakt bij de badkamerboer en ik ben er zo'n beetje wel uit: toilet beneden compleet standaard op laten leveren. Boven alleen de douchegoot laten plaatsen, toilet naar de hoek laten verplaatsen en het bad laten vervallen. De tegeltjes zijn een twijfelpunt of ik zin heb in het werk, maar het is zo duur dat m'n haren gewoon overeind gaan staan en ik het ze eigenlijk domweg niet gun :P

[ Voor 68% gewijzigd door neographikal op 01-08-2011 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 15:15:
[...]

Duur eten valt ook wel mee... Ja het kan goedkoper maar ik ben geen type die gaat shoppen bij de Aldi.
En als ik zin heb in duyvis borrelnootjes laat ik de huismerk nootjes ook links liggen.
Ik moet zeggen dat wij nu rond de 450 per maand zitten, en dan hebben we een baby van 9 maanden die een pak luiers per week erdoor jaagt en vreet 14 potjes eten per week. Dus ik denk dat zonder kind je ongeveer op 350-375 zal zitten voor 2 personen.
Wij zitten met twee kinderen rond de € 300 per maand. Dan letten we (lees: mijn vrouw) wel op de kleintjes, maar niet extreem.

Offtopic: Trouwens, toevallig had ik laatst een zak Duyvis borrelnootjes gepakt maar die smaakten verdorie nog minder dan die van de Lidl! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zeeg schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 15:24:
[...]

Wij zitten met twee kinderen rond de € 300 per maand. Dan letten we (lees: mijn vrouw) wel op de kleintjes, maar niet extreem.

Offtopic: Trouwens, toevallig had ik laatst een zak Duyvis borrelnootjes gepakt maar die smaakten verdorie nog minder dan die van de Lidl! :o
Het was ook maar ter illustratie, maar ieder heeft zijn eigen uitgave patroon voor boodschappen, en ik pak gewoon wat ik nodig heb en zie wel wat ik moet betalen. (vraag me ook niet wat een brood of een kilo kip kost)
Aanbiedingen let mijn vrouw ook wel een beetje op, maar eigenlijk alleen bij dure dingen zoals luiers, wasmiddelen of plee papier. Qua vlees/vis eet ik gewoon waar ik zin in heb,
De 450 euro van ons past prima in ons budget dus aanpassingen hoef ik voorlopig niet door te voeren.
van die 450 euro zit zeker 100 euro voor de kleine in, 14 olvarit potjes per week a 89ct en 8 euro aan pampers. verder nog wat toetjes en koekjes etc..
over 3-4 maanden kan ze wel mee eten met de pot. en zijn we al een eurootje of 60 goedkoper per maand uit..

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2011 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Zeeg: 300 euro per maand?! Doe je goed... Ik zit in mijn eentje aan eten/drinken (uiteraard exclusief horeca) al op tegen de 200 euro.. maar goed, ben dan ook nogal onhandig wat groot inkopen betreft, sta zo ongeveer elke dag in de supermarkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-07 11:43
€300 met 2 kinderen vindt ik ook wel erg netjes (helemaal als je daar ook nog luiers van koopt). Wij zitten met 2 volwassenen ongeveer op dat bedrag. Maar wij drinken vrijwel geen alcohol en kopen weinig chips/frisdrank en dergelijke ;). We eten wel redelijk gezond (dus vaak verse groenten) en gewoon vlees en vis en zo ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

McVirusS schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 15:47:
€300 met 2 kinderen vindt ik ook wel erg netjes (helemaal als je daar ook nog luiers van koopt). Wij zitten met 2 volwassenen ongeveer op dat bedrag. Maar wij drinken vrijwel geen alcohol en kopen weinig chips/frisdrank en dergelijke ;). We eten wel redelijk gezond (dus vaak verse groenten) en gewoon vlees en vis en zo ;).
Dat is inderdaad geen geld. Wij gaan daar met 2 volwassenen al ruim overheen. Nou zit 1 van ons wel met een dieet i.v.m. allergie. Dat vreet aardig aan je portemonnee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Ik schaam me een beetje als ik dit zo lees. Ik denk dat mijn vriendin en ik wel het dubbele eten van wat ik sommigen hier zie posten aan eetbudget, en dan reken ik de horeca nog niet eens mee. Ik denk dat wij tegen de 650-700 per maand zitten, ex horeca, geen kinderen. Maar goed, op zich is daar niets mis mee denk ik, zolang de balans met de overige uitgaven goed is. En vaste lasten worden niet hoger als je meer verdient.

[ Voor 39% gewijzigd door nare man op 01-08-2011 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
neographikal schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 15:23:
Huishoudbudgetten zijn leuk om te vergelijken, maar dat past beter buiten het topic lijkt me :P
Thx voor het meedenken :P

Maar ga maar door :+ Ik of SDD splitsen de boel vanavond wel even af (ergonomisch rotkarweitje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
nare man schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 16:57:
Ik schaam me een beetje als ik dit zo lees. Ik denk dat mijn vriendin en ik wel het dubbele eten van wat ik sommigen hier zie posten aan eetbudget, en dan reken ik de horeca nog niet eens mee. Ik denk dat wij tegen de 650-700 per maand zitten, ex horeca, geen kinderen. Maar goed, op zich is daar niets mis mee denk ik, zolang de balans met de overige uitgaven goed is. En vaste lasten worden niet hoger als je meer verdient.
Hoe krijg je dat op? Dat is gewoon rond de 150 euro per week. Als je vaak sterke drank en/of wijn haalt lukt het wel denk ik. Maar aan 'gewone' boodschappen lijkt me dat best veel ;).

Wij zitten ongeveer tussen €300 en €350 per maand, zonder horeca uiteraard :P.

Misschien als je alles biologisch/verantwoord koopt dat het dan ook wel lukt om €150 op te krijgen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:27

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ooh als het toch al wordt afgesplitst. Wij geven denk ik iets van 100 euro per week uit aan boodschappen. Tweeverdieners en geen kinderen. Dan reken ik wijn niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
McVirusS schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 17:27:
[...]

Hoe krijg je dat op? Dat is gewoon rond de 150 euro per week. Als je vaak sterke drank en/of wijn haalt lukt het wel denk ik. Maar aan 'gewone' boodschappen lijkt me dat best veel ;).

Wij zitten ongeveer tussen €300 en €350 per maand, zonder horeca uiteraard :P.

Misschien als je alles biologisch/verantwoord koopt dat het dan ook wel lukt om €150 op te krijgen :P.
Een deel van de reden noem je al: in beginsel kopen wij als ons vlees biologisch. Vooral bij kip kost dat veel geld. We kiezen er ook wel eens voor om vegetarisch te eten, maar goede vleesvervangers (Valess) zijn ook zeker niet goedkoop. Eerst deden we alle boodschappen bij de biologische winkel, maar dat liep wel erg uit de klauw. Nu doen in beginsel alles bij de AH (Groene Weg-slagerij is echt onbetaalbaar), met bepaalde luxeproducten bij de Little Italy in Rotterdam (bijv. parmaham, kaas, Asti of Spumante, dat soort dingen).

Ons uitgavenpatroon is ook nogal anders dan gemiddeld omdat we (mijn vriendin en ik) allebei geen auto hebben. Dat scheelt honderden euro's per maand plus parkeerkosten (ik ga op de fiets naar mijn werk en mijn vriendin heeft nog een OV).

[ Voor 10% gewijzigd door nare man op 01-08-2011 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-07 14:25

SmartDoDo

Woeptiedoe

Oeh, that went very well :Y)

De boel even afgesplitst van Ervaring met huis kopen deel 5 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Wij zijn trouwens begonnen met een biologisch groentepakket wat we een keer per week ophalen bij de lokale ecowinkel. Nu pas een week gehad dus kan niet zeggen hoe het bevalt maar het lijkt er op dat we voor 7,50 voor 4 keer groente hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
nare man schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 17:36:
[...] met bepaalde luxeproducten bij de Little Italy in Rotterdam (bijv. parmaham, kaas, Asti of Spumante, dat soort dingen).
Oeh, dat klinkt goed ;). Krijg er bijna zin in om ook €650 per maand aan boodschappen uit te geven :+. Helaas heb ik wel een auto :P.
Ons uitgavenpatroon is ook nogal anders dan gemiddeld omdat we (mijn vriendin en ik) allebei geen auto hebben. Dat scheelt honderden euro's per maand plus parkeerkosten (ik ga op de fiets naar mijn werk en mijn vriendin heeft nog een OV).
Je hoeft het van mij niet te verantwoorden hoor ;). Maar idd, als je geen geld uitgeeft aan je auto heb je hoop geld over voor andere dingen. Waarschijnlijk haal je uit die dingen ook nog eens meer plezier ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
TrailBlazer schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 18:04:
Wij zijn trouwens begonnen met een biologisch groentepakket wat we een keer per week ophalen bij de lokale ecowinkel. Nu pas een week gehad dus kan niet zeggen hoe het bevalt maar het lijkt er op dat we voor 7,50 voor 4 keer groente hebben.
Hebben wij ook geprobeerd. Ik vond het echt 3 keer niks, groente ging op zich nog wel (was ook niet helemaal geweldige ervaring) maar het fruit was echt niet lekker gewoon. Wij hebben het maar paar weken uitgeprobeerd.

Veel succes :+. Wel leuke bedacht op zich, en ook niet gek duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Fruit hebben we er ook niet bijzitten dus dat scheelt. Ik ben vooral benieuwd naar de variatie of dat we straks 8 weken koolsalade zitten te eten :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

neographikal schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 15:23:
Nu kan het weer :Y)

Ik heb m'n maandelijkse begroting er eens bijgepakt. Wellicht is dat ook een leuk voorbeeld voor _ferry_ en het zal ongetwijfeld aanleiding geven tot discussie :+

Afbeeldingslocatie: http://www.smartdodo.com/GOT/maandbegroting.jpg

Per maand heb ik dus € 198,84 over om aan eten te besteden en allerhande overige zut waar ik maar zin in heb. Dat blijkt, mede dankzij het feit dat ik nog wel eens elders eet, absoluut toereikend te zijn. Ik denk dat ik per week voor nog geen € 25,00 aan boodschappen doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
Tweeverdieners, geen kinderen en bij ons gaat er tussen de 400 en 450 per maand door heen puur aan boodschappen (standaard AH).
Over het algemeen hebben we geen flauw idee wat iets precies kost, aanbiedingen letten we nauwelijks op tenzij het wat duurdere artikelen zijn die we vaak gebruiken (waspoeder, toiletpapier en dergelijke).
Dit is overigens zonder alcoholische dranken en niet of nauwelijks snoep/koek/chips en dergelijke.
Verder pakken we gewoon waar we trek in hebben en wat we lekker vinden.

Wat er naar verhouding redelijk in zal hakken is kaas en vleeswaren voor de hele week (ik hou niet van zuinig beleg, wil variatie en neem dagelijks brood mee naar het werk), naast vlees ook vleesvervangers, nauwelijks huismerken (meerdere geprobeerd voor bijv nasi, macaroni en dergelijke maar het smaakt allemaal vreselijk zout), een paar smaakjes senseo koffie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

wat is het verschil tussen je WA en je aansprakelijkheidsverzekering of heb ik je net 2,60 per maand uitgespaard :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

TrailBlazer schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 18:50:
wat is het verschil tussen je WA en je aansprakelijkheidsverzekering of heb ik je net 2,60 per maand uitgespaard :?
Die is hetzelfde, iets waar ik nav de begroting ook al ben achtergekomen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-07 23:15

DDX

Hehe zomaar besparing van 2,60 door dit topic :)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ben weliswaar geen huiseigenaar, maar als ik zie wat ik in de particuliere huursector betaal en wat een hypotheek per maand kost kan ik hier net zo goed meepraten :P

Bij gebrek aan courante gegevens nog even die link van het Nibud niet kunnen doen, maar wat ik wel kan zeggen is dat het online huishoudboekje van de ABN (of van de ING als je dat hebt) behoorlijk inzichtelijk kan maken hoeveel je per maand uitgeeft en waar aan precies. Heeft mij iig al meer inzicht gegeven als welk zelf opgezet excel lijstje dan ook :)

Uiteraard kan het altijd beter en voordeliger, maar wat Nare man ook al zei: zolang het in balans is is het goed :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

Hier zeggen we altijd:
un wijf meh n perd ist nooit nie wert !

Verder is dat lijstje hierboven wel iets om aan te houden, 200 per maand over is wel beetje weinig in mijn ogen maar je spaart er 300 dus je hebt eigenlijk 500 over om van te leven. Uiteraard moet je wel sparen voor onvoorziene omstandigheden maar als je beetje feestbeest bent dan is die 200,- zo op.

Ik zit zelf in de financiële sector en vind het geweldig om te zien dat heel veel mensen echt niet met geld om kunnen gaan. Er valt meestal heel veel te besparen en als je dan in discussie gaat dan doen ze het uiteindelijk toch niet omdat ze het 'zo gewent zijn'. FU!

[ Voor 96% gewijzigd door NeoMe op 01-08-2011 21:41 ]

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SmartDoDo schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 18:13:
[...]
Nu kan het weer :Y)

Ik heb m'n maandelijkse begroting er eens bijgepakt. Wellicht is dat ook een leuk voorbeeld voor _ferry_ en het zal ongetwijfeld aanleiding geven tot discussie :+

Per maand heb ik dus € 198,84 over om aan eten te besteden en allerhande overige zut waar ik maar zin in heb. Dat blijkt, mede dankzij het feit dat ik nog wel eens elders eet, absoluut toereikend te zijn. Ik denk dat ik per week voor nog geen € 25,00 aan boodschappen doe.
Mooi overzichtelijk lijstje.. paar dingen vielen me op, no offense maar gewoon nieuwschierig:

- 56 euro afvalstoffenheffing per maand? Is dat niet absurd hoog of ben ik gewoon vergeten wat dat ook alweer kost? Dat zou neerkomen op bijna 700 euro per jaar (?)

- Verder vroeg ik me af wat voor auto je rijdt. I.v.m. de torenhoge verzekering (810 euro per jaar) ga ik even uit van een all-risk bak, dus nog relatief nieuw. Maar dan toch 100 euro per maand aan onvoorziene kosten.. Damn, zeker Alfa of iets Frans ;) ? Al met al, als je reservering ook op gaat, ben je dus 2400 euro per jaar kwijt los van je brandstofkosten, best fors. 10% van je salaris even grof genomen... Terwijl ik als ik een aanname mag doen denk dat je I.v.m. de hoogte van je reiskostenvergoeding niet heel ver van je werk woont (+/- 15 km?).. geeft te denken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

NeoMe schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 21:33:
Ik zit zelf in de financiële sector en vind het geweldig om te zien dat heel veel mensen echt niet met geld om kunnen gaan. Er valt meestal heel veel te besparen en als je dan in discussie gaat dan doen ze het uiteindelijk toch niet omdat ze het 'zo gewent zijn'. FU!
Tsja.. dat is altijd wel bijzonder ja. Laatst nog een collega van mij die zich afvroeg of 'ie met de nieuwe hypotheekregels nog wel extra kon lenen voor meubels en inrichting.. eh.. wtf. gaat er dan door mijn hoofd. Als je daar al geen buffer voor hebt moet je misschien gewoon nog even geen huis kopen.

Verder altijd bijzonder: mensen die denken dat ze elk jaar of elke twee jaar een gratis telefoon krijgen van hun provider en zich niet verwonderen over het feit dat ze 50 euro per maand betalen voor 150 belminuten terwijl je voor 15 euro 500 belminuten kan hebben... Wat dat betreft moet ik de telecomsector wel een ding nageven, ze hebben 't voor elkaar gekregen dat 90% van onze maatschappij op krediet elektronische apparatuur koopt (in dit geval dus de GSM, en soms ook playstations, tvs en andere ' cadeaus' bij je mobiel), terwijl een jaar of 20 geleden de meeste, zeker de hoogopgeleide, mensen toch echt wel drie keer nadachten voor ze daaraan begonnen en liever gewoon eerst spaarden voor ze zo'n aanschaf doen.. Wonderlijk. En velen hebben het niet eens door. Terwijl zo'n ipod 4 nog altijd, zelfs na alle kortingen, al gauw 500 euro kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 14:25
Anoniem: 401521 schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 01:26:
[...]

Verder altijd bijzonder: mensen die denken dat ze elk jaar of elke twee jaar een gratis telefoon krijgen van hun provider en zich niet verwonderen over het feit dat ze 50 euro per maand betalen voor 150 belminuten terwijl je voor 15 euro 500 belminuten kan hebben... Wat dat betreft moet ik de telecomsector wel een ding nageven, ze hebben 't voor elkaar gekregen dat 90% van onze maatschappij op krediet elektronische apparatuur koopt (in dit geval dus de GSM, en soms ook playstations, tvs en andere ' cadeaus' bij je mobiel), terwijl een jaar of 20 geleden de meeste, zeker de hoogopgeleide, mensen toch echt wel drie keer nadachten voor ze daaraan begonnen en liever gewoon eerst spaarden voor ze zo'n aanschaf doen.. Wonderlijk. En velen hebben het niet eens door. Terwijl zo'n ipod 4 nog altijd, zelfs na alle kortingen, al gauw 500 euro kost.
Dat hoeft helemaal geen domme keuze te zijn. T-mobile is er vast niet heel blij mee dat ze mij als klant hebben, heb een iPhone 4 voor 100 E gekregen en betaal dan per maand 30E met een contract van twee jaar. Totale kosten zijn dan ruwweg 30x24+100=820, en de telefoon los kost circa 700 euro. Dus voor 5 euro per maand krijg ik 150 belminuten, 150 sms-berichten en onbeperkt internet. Het is nog net niet dat ik helemaal gratis bel en internet. Maar verder heb je natuurlijk wel helemaal gelijk, vast veel mensen die flink kunnen besparen door het juiste telefoonabbo te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Hielko: ja, er zijn uitzonderingen en combinaties waarbij het wel degelijk voordelig is, zeker als je sowieso al 'die telefoon' wilt hebben. Maar door te berekenen wat je in totaal kwijt bent over 2 jaar verspreid zonder je je al af van de grote massa, die dat toch vaak gewoon niet doet, en vaak gewoon 'ja doet u mij die maar' antwoord op het moment dat een provider belt dat ze een nieuwe telefoon mogen kiezen als ze weer voor 2 jaar krabbelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wauw, straks moeten we afsplitsen uit een afgesplitst topic omdat het ineens over telefoon-abo's gaat :+

Anyway... Om maar heel ouderwets op de TS te reageren met een heel ouderwets antwoord:
Jullie hebben zo ik begrijp nog niet eerder samengewoond. Ik zou wat dat betreft sowieso niet gelijk die stap nemen én een huis kopen. Één van de twee is al veel verandering in je leven. Beiden is gewoon een reëel risico voor de relatie waarmee het mogelijk ook een financieel risico is als je samen dat huis koopt.

Tuurlijk, er zijn talloze voorbeelden dat het goed gaat, en denken "dat gebeurt ons niet" is heel menselijk. Maar, het is gewoon *een* statistisch risico, dat heel makkelijk af te dekken is door bijvoorbeeld in een huurhuis eerst een paar jaar samen te gaan wonen. Dan kom je achter de kosten en de lasten, krijg je er ritme in, kan je alvast toesparen naar een eventueel huis. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het valt de laatste jaar wel mee, maar toen de DSB nog bestond had je al die leen reclames, frisia, lenen.nl etc.. deze reclames zie ik laatste tijd zeer weinig..

Dit heeft ook mede bijgedragen dat mensen van sparen naar een krediet over zijn gestapt.
Waarom sparen als ik het nu ook ff snel kan lenen..
Maar terug betalen is vaak moeilijker met 10% rente of nog meer.

Mijn schoonzusje en zwager zijn een stel die leven van de bank.
2 jaar geleden raakte mijn schoonzusje zwanger van de hun 2e kindje. ze wonen in een flatje op 6 hoog en is gewoon veel te krap.
Ze wilden graag verhuizen naar een 1 gezinswoning.
Op dit moment hebben ze een koop flat geschatte waarde 140k.
Ze hebben een 100% aflossingsvrije hypotheek. Dus er staat nog zeker 170k los (toen gekocht voor 154k)
Dus bij verkoop komen ze nog zeker 30k tekort.
Ze gingen 2 jaar geleden praten met de bank omdat ze een huisje wilden kopen. vraagprijs was 114k.
Was geen mooi huis (veel renovatie maar wel leefbaar) maar wel ruimer dan de flat.
Bij een hypotheek offerte nemen ze ook DLK's mee, wat bleek, ze konden wel een nieuwe hypotheek krijgen maar voor maximaal 140k. En dit alleen op voorwaarde als ze de restschuld van de oude hypotheek aflossen en het DLK halveren, dit betekend in hun geval een gat van 40 duizend euro wat ze moeten inlossen voordat ze een ander huis kunnen kopen.
Ze zien door de bomen het bos niet meer maar kopen nog steeds alles wat los en vast zit. (laatst een nieuwe Nintende DS3 met een aantal spellen a 400 euro en een racefiets van 1400 euro 8)7 tja vakantiegeld he )
Gewoon hopeloos.. maar ze willen geen hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 09:00:
Wauw, straks moeten we afsplitsen uit een afgesplitst topic omdat het ineens over telefoon-abo's gaat :+

Anyway... Om maar heel ouderwets op de TS te reageren met een heel ouderwets antwoord:
Jullie hebben zo ik begrijp nog niet eerder samengewoond. Ik zou wat dat betreft sowieso niet gelijk die stap nemen én een huis kopen. Één van de twee is al veel verandering in je leven. Beiden is gewoon een reëel risico voor de relatie waarmee het mogelijk ook een financieel risico is als je samen dat huis koopt.

Tuurlijk, er zijn talloze voorbeelden dat het goed gaat, en denken "dat gebeurt ons niet" is heel menselijk. Maar, het is gewoon *een* statistisch risico, dat heel makkelijk af te dekken is door bijvoorbeeld in een huurhuis eerst een paar jaar samen te gaan wonen. Dan kom je achter de kosten en de lasten, krijg je er ritme in, kan je alvast toesparen naar een eventueel huis. :)
In algemeenheid kan ik het daar alleen maar mee eens zijn. Om er gelijk bij aan te geven dat ik dat ook iets anders gedaan heb. Eerst een huis gekocht, toen bij elkaar ingetrokken in een huurhuis, en daarna natuurlijk in het gekochte huis gaan wonen.

Maargoed, na een jaar of acht waren er ook weinig verrassingen meer.

Met betrekking tot de maandelijkse kosten; wij letten ook niet echt op de kleintjes, maar nemen wel de moeite om eerst naar de Lidl te gaan alvorens naar de AH te stappen. Scheelt toch weer wat. Al met al denk ik dat wij ongeveer 300 euro in de maand kwijt zijn aan boodschappen met z'n tweeën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-06 15:10
@ Smartdodo.

Die berekening ziet er idd netjes uit maar bij de auto mis ik de post 'afschrijving'. Afschrijving is bij een klein autootje al snel 100-150 p/m en een middenklasser kost zelfs nog meer.

Verder ben ik blij te zien dat wij geen posten 'vergeten' zijn in onze berekening, al zijn de bedragen soms wel afwijkend tov die van ons.

Hypotheek (incl aflossing) €850 (netto) (+240)
zorg € 103 (-24)
geen VVE (-97)
energie €120 (+60)
diverse verzekeringen €25 (-22)
wegenbelasting €0 (-30)
autoverzekering €50 (-19)
brandstof €100 (-40)
postcodeloterij/internet (-17)

Onderaan de streep scheelt het dus ongeveer 40 euro aan vaste lasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:16

Barrycade

Through the...

zeeg schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 15:24:
[...]

Das wel erg goedkoop: €300/30/4=2,50 pppd. Zitten er niet ergens verdwaalde kosten (eet je op je werk in de kantine/kinderopvang, kopen jullie groenten en brood op de markt en reken je die per ongeluk niet mee?)

€2,50 pp zijn wij ongeveer al aan het avondeten kwijt. Met 2 volwassenen en 1 peuter en 1 baby (maar die drinkt nog bij mama):
€2 euro groenten, €2,50 vlees, €0,75 aardappels, €1,00 voor het toetje en dan hebben we geen sausje of braadboter meegerekend à €0,75) maar dit zijn wel AH prijzen. Wellicht kan het een stukje goedkoper als je rekening houdt met de aanbiedingen of bij de Aldi/Lidl shopt.

EDIT: zucht er was een 2e pagina. Nou ja mostert na de maaltijd. (75 cent per tube ;) )

[ Voor 4% gewijzigd door Barrycade op 02-08-2011 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
littlejoannes schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 09:55:
Das wel erg goedkoop: €300/30/4=2,50 pppd. Zitten er niet ergens verdwaalde kosten (eet je op je werk in de kantine/kinderopvang, kopen jullie groenten en brood op de markt en reken je die per ongeluk niet mee?)

€2,50 pp zijn wij ongeveer al aan het avondeten kwijt. Met 2 volwassenen en 1 peuter en 1 baby (maar die drinkt nog bij mama):
We zijn met z'n vieren, maar kinderen van 2 en 4 jaar eten nog niet zo heel veel.

Verdwaalde kosten? Ik denk het niet, we voeren keurig alle boodschappen bonnen in. We kopen voornamelijk bij de Lidl en de C1000, deze winkels zitten tegenover elkaar dus dat is gemakkelijk.
Ik neem altijd een broodtrommel (plus inhoud) mee naar mn werk. We eten vrijwel elke dag vlees 's avonds.

Het avondeten kost 1 à 2 euro voor groente, een paar 'dubbeltjes' voor aardappelen denk ik (wat kost een zak aardappelen en hoe vaak doe je daarmee) en vlees kopen we vrijwel altijd als het in de aanbieding is (veel kopen en invriezen). Dan ben je echt niet zoveel kwijt met zn vieren, hoor.
's Avonds proberen we alleen in het weekend wat te snaaien (chocolade, nootjes en chips ed.). Niet om de prijs, maar omdat dat wat gezonder is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Overigens ben ik nog verder gegaan met een rekensheet, (SmartDoDo zn tabel was daarvoor ook erg bruikbaar :) )
Alles in t oranje zijn min of meer waardes zoals ze hier genoemd zijn. Is dus geen 100% betrouwbare waarde:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/dtvSKS5aL6PiGFTqOM0JP7vu/full.jpg
Op zich dus met een jan-en-jantien-modaal salaris best op te brengen. Want dan hou je nog per persoon pakweg 500€ over voor benzine, kappertje, kleding, sparen, hobby, uitgaan etc. Die kosten variëren. De kosten rechts staan eigenlijk vast omdat het bijv. maandelijks wordt afgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Je hebt bij je vriendin 0 euro voor de kapper ingevoerd

Dus daar gaat je berekening :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:07
@ferry

Vraagje uit nieuwsgierigheid: waarop heb jij de verdeling van 60/40 gebasseerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waarschijnlijk verdient hij meer dan haar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:07
Zoiets vermoed ik ook maar waarom dan 60/40 en geen 70/30 of 55/45. Daar ben ik benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05:35

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Situatie:

Ik werk, vrouwlief zit met de kids thuis (nooit gewerkt, wilt ze wel uiteindelijk). Hypotheek wordt op dit moment over 30 jaar op de helft afbetaald, wat zo een 100 euro per maand scheelt (netto). Verder heb ik de komende 4,5 jaar nog Koopsubsidie (was één van de laatste) wat ook zo een 107 euro waard is. Dat bij elkaar optellende (en ziektekosten vergoeding) komt het uit op het volgende plaatje (inkomsten vs vaste uitgaven)

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/1271943/GoT/kosten_vs_baten.png

We houden dus zo een 650 euro ongeveer over per maand voor eten en de rest van de zut. We geven ongeveer 320 tot 350 euro per maand uit aan eten dus houden we zo een 300 euro over per maand voor overige. Hiervan moet het huis nog regelmatig aangepast/verbouwd worden, kleding voor de kids en onszelf enz.

Vet pot is het niet, maar gelukkig heb ik een kwartaal + einde jaars bonus die toch al snel een kleine 800 euro bruto is (minimum) welke rechtstreeks naar de spaarrekening gaat of waar we dan even wat kleding enz. kopen (om voorlopig weer verder te kunnen)

[ Voor 35% gewijzigd door Notna op 02-08-2011 14:35 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

650 euro moet je alles van doen?
Krapjes, je houd dan niet veel over om te sparen voor onvoorziene uitgaven of nieuwe aankopen.
Zeker als je koopsubsidie vervalt houd je nog maar 550 euro over.
Het valt me op dat je kinder bijslag er niet bij telt. En waarom spaar je zoveel voor de kinderen? samen toch zo'n 130 euro, niet dat ik het afwijs maar vind het nogal veel.
Verder zou je nog op je zorg verzekering een euro of 50-60 kunnen besparen. (in heb alleen basis omdat ik nooit iets mankeer) scheelt toch weer 700 euro per jaar. De moet dan wel rekening houden met je reserves mocht je ook een kroon ofzo in je gebit nodig hebben..

Verder ongeveer 100 euro aan verzekeringen.. Kan naar mijn idee goedkoper, maar weet je polisvoorwaarden niet.
ik ben alles bij elkaar nog geen 50 euro kwijt voor het gehele gezin en huis incl rechtsbijstand.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2011 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 14:38:
650 euro moet je alles van doen?
Krapjes, je houd dan niet veel over om te sparen voor onvoorziene uitgaven of nieuwe aankopen.
Zeker als je koopsubsidie vervalt houd je nog maar 550 euro over.
Het valt me op dat je kinder bijslag er niet bij telt. En waarom spaar je zoveel voor de kinderen? samen toch zo'n 130 euro, niet dat ik het afwijs maar vind het nogal veel.
Het is idd krap. De reden dat ik kinderbijslag er niet bij reken is omdat deze naar de rekening van mijn vrouw gaat voor o.a babyvoeding (voor de kleine van 6 maanden) en wat kleertjes die direct nodig zijn. Vandaar dat het niet meegerekend wordt. En de reden dat ik zoveel voor mijn kinderen wegspaar is eigenlijk omdat ik liever nu krapper leef en dat zij gegarandeerd een geld buffer hebben voor de studie dan dat ik nu ruim leef en niet weet wat er in de toekomst gebeurd, zeker omdat ik alleen verdiener ben.

En ja, we zijn dus ook wel tegen een aantal problemen met bovenstaande constructie aangelopen. We hebben een huis gekocht in oktober 2010 welke al ons spaargeld heeft opgeslokt. Dat betekend dat ik de eerste 6 maanden met 0 (letterlijk 0 ) buffer heb geleeft. Dat liep soms fout door de verschillende incasso data en data dat je geld op de rekening krijgt (belasting in het midden van de maand en niet tegelijk met je salaris enz).

Gelukkig heb ik in de afgelopen maanden vakantiegeld + bonus gekregen die hoger was dan verwacht wat ervoor zorgt dat ik nu een ruime buffer van rond de 2k heb. Dat maakt het iig minder benauwd maar dat geld is dan ook echt een buffer; er wordt niet aan gezeten tenzij het echt nodig is.

Edit:

Verzekeringen zouden omlaag kunnen, maar daar had ik niet aangedacht toen ik deze afsloot (begin dit jaar). Op dat moment hadden we een groter verzekeringspakket nodig die bepaalde kosten gingen dekken. Eind dit jaar ga ik denk ik daar drastisch in korten :) (het zijn de gezins paketten van VGZ)

De overlijdensrisico verzekeringen kom ik iig niet onderuit omdat ik een alleenverdiener ben en mijn vrouw _niets_ binnen brengt. Laatste wat ik wil is dat ze gedwongen uit het huis moet, mocht ik de pijp aan Maarten geven. Met deze verzekeringen is er een klein gat van 10k, welke haar ouders kunnen opvangen eventueel (is toegezegd)

Overigens, die koopsubsidie is pas afgelopen over 5 jaar. Ik ga er even van uit (ben nu 24) dat ik in 5 jaar wel 107 euro netto meer verdien dan nu. Tevens ga ik er dan vanuit dat mijn vrouw part time aan het werk is (ze is nu enkel thuis vanwege de kids) waardoor het alleen maar wat makkelijker wordt. Nadeel van meer verdienen is dan ook wel weer dat de subsidies lager worden waardoor je weer op hetzelfde punt uitkomt. Maar wederom; ik denk dat ik tegen die tijd het kan opvangen and then some :)

[ Voor 33% gewijzigd door Notna op 02-08-2011 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07 15:06
Je zou wel €70 belasting moeten betalen, maar doet dat lekker niet? :9

Heel fijn topic dit!
Ik woon momenteel samen met mijn vrouw in een huurappartementje, maar ik wil dolgraag naar een huis. Ik heb alleen geen idee of we dat financieel redden. Geen idee hoeveel extra kosten je dan hebt aan oa. verzekeringen, maar bijv. ook verwarming en elektra. Ik betaal momenteel meer netkosten dan verbruikskosten voor gas omdat de verwarming nooit aanstaat door warmte van omliggende woningen.

Qua salaris zit ik ongeveer gelijk aan SmartDodo, dus het is fijn eens zo een begroting te zien. Zou ik alleen nog heel graag willen weten wat voor hypotheek je hebt. De huisjes waar ik me tot aangetrokken voel zitten snel rond de €230k (nieuwbouw), en vrouwlief verdiend niet bijster veel.

Aan huur, nuts, verzekeringen, boodschappen en dergelijke lasten zijn we nu zo een €1000 per maand kwijt.

[ Voor 5% gewijzigd door frickY op 02-08-2011 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Notna schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 14:44:
[...]

Het is idd krap. De reden dat ik kinderbijslag er niet bij reken is omdat deze naar de rekening van mijn vrouw gaat voor o.a babyvoeding (voor de kleine van 6 maanden) en wat kleertjes die direct nodig zijn. Vandaar dat het niet meegerekend wordt. En de reden dat ik zoveel voor mijn kinderen wegspaar is eigenlijk omdat ik liever nu krapper leef en dat zij gegarandeerd een geld buffer hebben voor de studie dan dat ik nu ruim leef en niet weet wat er in de toekomst gebeurd, zeker omdat ik alleen verdiener ben.

En ja, we zijn dus ook wel tegen een aantal problemen met bovenstaande constructie aangelopen. We hebben een huis gekocht in oktober 2010 welke al ons spaargeld heeft opgeslokt. Dat betekend dat ik de eerste 6 maanden met 0 (letterlijk 0 ) buffer heb geleeft. Dat liep soms fout door de verschillende incasso data en data dat je geld op de rekening krijgt (belasting in het midden van de maand en niet tegelijk met je salaris enz).

Gelukkig heb ik in de afgelopen maanden vakantiegeld + bonus gekregen die hoger was dan verwacht wat ervoor zorgt dat ik nu een ruime buffer van rond de 2k heb. Dat maakt het iig minder benauwd maar dat geld is dan ook echt een buffer; er wordt niet aan gezeten tenzij het echt nodig is.
Het zijn allemaal keuzes, ik heb vorig jaar toen bij ons de kleine kwam ook alles onder de loep genomen en alle voorwaarden bekeken.
Zeker met de zorg verzekering hebben we alle aanvullende verzekeringen stop gezet, dit scheelt voor ons 800 euro per jaar, als ik de laatste 10 jaar bekijk heb ik nooit 8000 euro aan medische uitgaves gehad die gedekt werden door de aanvullende pakketen, misschien net 800 ofzo. Ik heb mijn buffer die een medische ingreep snel kan dekken, bv een kroon of een paar keer fysio etc.. levensbedreigende dingen vallen onder het basis pakket..

Ook met andere verzekeringen, ik en mijn vrouw hadden eerst ieder apart een begrafenis verzekering, gezamelijke kosten bijna 40 euro. nu een gezins verzekering incl voor de kleine voor 19 euro per maand.

Beetje rondshoppen met verzekeringen kan zeker rendement opleveren, het lijkt van tientjes werk maar een besparing van 20 euro is wel weer 240 per jaar.

Als ik het zo bekijk en je geeft de kinderen iets minder spaargeld kun je zo 200 euro per maand extra te besteden hebben, maarja zoals ik al zei, dit zijn persoonlijke keuzes en je moet doen waar je zelf goed bij voelt.

Qua overlijdensrisico verzekering is het wel verstandig, maar 100% dekking is vaak niet nodig.
Ik heb als ik overlijd 75% verzekerd, betekend dat er 50k open blijft staan,
Met een nieuwe hypotheek voor 50k en huidige HRA aftrek zou ze ongeveer 175 euro per maand betalen.
Dit is prima op te vangen met een bijstands uitkering. of een kleine part-time baan.
Als mijn vrouw overlijd is er 50% gedekt, dus 350 euro maandlasten voor mij. prima op te brengen..
Verder hebben wij nog een levens verzekering op naam van ons beide, als 1 van ons overlijd komt er 25k vrij voor extra voorzieningen zoals evt kinderopvang of aanschaf auto etc..
Kost ons maar 8 euro per maand. Dit heeft een looptijd van 20 jaar, en is de kleine groot genoeg om zelf te werken :)

Ik bedenk me net als ik en mijn vrouw beide overlijden komende 20 jaar de kleine van ons lekker rijk is, de OVR verzekeringen keren dan 300.000 euro uit naar mijn dochter 8)7
Verkoop van het huis zal de hypotheek dekken dus lekker kassa voor haar.
frickY schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 14:46:
[...]

Heel fijn topic dit!
Ik woon momenteel samen met mijn vrouw in een huurappartementje, maar ik wil dolgraag naar een huis. Ik heb alleen geen idee of we dat financieel redden. Geen idee hoeveel extra kosten je dan hebt aan oa. verzekeringen, maar bijv. ook verwarming en elektra. Ik betaal momenteel meer netkosten dan verbruikskosten voor gas omdat de verwarming nooit aanstaat door warmte van omliggende woningen.

Qua salaris zit ik ongeveer gelijk aan SmartDodo, dus het is fijn eens zo een begroting te zien. Zou ik alleen nog heel graag willen weten wat voor hypotheek je hebt. De huisjes waar ik me tot aangetrokken voel zitten snel rond de €230k (nieuwbouw), en vrouwlief verdiend niet bijster veel.

Aan huur, nuts, verzekeringen, boodschappen en dergelijke lasten zijn we nu zo een €1000 per maand kwijt.
Hij reserveert toch 70 euro p/m voor gemeentelijke belasting? Hij betaalt het waarschijnlijk in 1 keer, doe ik ook, ben je er gelijk mee klaar.

Verder zijn de stijgingen van vaste lasten van een huurhuis naar een koopwoning niet veel.
Je hebt het eigen woning forfait.
Groter huis dus misschien wat meer stookkosten.
Rente en aflossing misschien iets hoger dan je huidige huur.
Verzekeringen 20-30 euro duurder (overlijdensrisico verzekering)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2011 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Anoniem: 401521 schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 01:20:
[...]

- 56 euro afvalstoffenheffing per maand? Is dat niet absurd hoog of ben ik gewoon vergeten wat dat ook alweer kost? Dat zou neerkomen op bijna 700 euro per jaar (?)
Het is een misleidende naam want ook de OZB etc. zit erin. Ik reserveer dit bedrag per maand omdat ik ieder jaar ongeveer € 700,00 aan gemeentelijke lasten kwijt ben.
- Verder vroeg ik me af wat voor auto je rijdt. I.v.m. de torenhoge verzekering (810 euro per jaar) ga ik even uit van een all-risk bak, dus nog relatief nieuw. Maar dan toch 100 euro per maand aan onvoorziene kosten.. Damn, zeker Alfa of iets Frans ;)
Ik rij een Polo van net 1 jaar oud :P De verzekering is idd all-risk. Verder reserveer ik idd € 100,- per maand, maar dat maak ik niet op met zo'n nieuwe auto. Het is bedoeld om de jaarlijkse beurt van te betalen en alles wat ik eraan overhoud, gaat in de pot als ik eens een ander ga kopen :)

Ik reserveer ook apart voor hobby en sport en kleding maar dat is meer voor de vorm. Het ging mij destijds om dat ik rekening hield met zo'n beetje alle te verwachten kosten en wat ik dan over zou houden, datgene is waar ik m'n eten van moet kopen. Al het andere is dan al voorzien. In de praktijk koop ik kleding dus gewoon van de lopende rekening en lopen sommige spaarpotten alleen maar op :+
dvl-2 schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 09:50:
@ Smartdodo.

Die berekening ziet er idd netjes uit maar bij de auto mis ik de post 'afschrijving'. Afschrijving is bij een klein autootje al snel 100-150 p/m en een middenklasser kost zelfs nog meer.
Ik doe niet aan afschrijving. Ik spaar gewoon en als ik een andere auto wil of moet hebben dan zie ik wel wat er op de spaarrekening staat. Heel makkelijk :P
Ik heb het even niet uitgerekend, maar weet je zeker dat je recht hebt op die zorgtoeslag? Het lijkt me toch vrij hoog gezien je inkomen.
frickY schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 14:46:
[...]

Ik reserveer het en betaal de rekening ineens als hij komt ;)
Qua salaris zit ik ongeveer gelijk aan SmartDodo, dus het is fijn eens zo een begroting te zien. Zou ik alleen nog heel graag willen weten wat voor hypotheek je hebt.
€ 163.000,- 100% aflossingsvrij dus ik "huur" zogezegd. De hypotheekrenteaftrek zit ook niet in m'n lijst verwerkt, evenals m'n eindejaarsbonus en het vakantiegeld. Het voordeel is dat het dan allemaal extra's zijn.

Ik vang het liefst zoveel mogelijk af als m'n salaris binnenkomt want hoe meer er op de rekening staat, hoe meer ik geneigd ben het uit te geven. En nu weet ik dat eerst alle vaste lasten (waaronder sparen) er vanaf gaat en wat dan zo rond de 2e van de maand er nog op staat, dat kan ik gewoon zorgeloos uitgeven :) Hoef ik me dus ook niet schuldig te voelen als ik weer eens iets uit het buitenland laat komen, alles is al betaald en er is zelfs gespaard :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Raymond schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 14:23:
Je hebt bij je vriendin 0 euro voor de kapper ingevoerd

Dus daar gaat je berekening :+
Ja, alles voor niets :P Maar net als schoenen en kleding, het zijn wel vaste lasten, maar met pieken en dalen.. ehh, iets lagere pieken :+
TheJason schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 14:28:
Zoiets vermoed ik ook maar waarom dan 60/40 en geen 70/30 of 55/45. Daar ben ik benieuwd naar.
Het totale netto salaris genomen en daaruit het aandeel opgemaakt. En dat was ongeveer die 60/40.

Echter komt dat vrij krap uit, en gaat mijn salaris nog wat omhoog IVM andere functie. Dus het kan wellicht nog veranderen naar 65//35 ofzo, dan zouden ook de lasten iets beter te dragen zijn voor haar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

SmartDoDo schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 17:32:
[...]
Het is een misleidende naam want ook de OZB etc. zit erin. Ik reserveer dit bedrag per maand omdat ik ieder jaar ongeveer € 700,00 aan gemeentelijke lasten kwijt ben.

[...]
Ik rij een Polo van net 1 jaar oud :P De verzekering is idd all-risk. Verder reserveer ik idd € 100,- per maand, maar dat maak ik niet op met zo'n nieuwe auto. Het is bedoeld om de jaarlijkse beurt van te betalen en alles wat ik eraan overhoud, gaat in de pot als ik eens een ander ga kopen :)

Ik reserveer ook apart voor hobby en sport en kleding maar dat is meer voor de vorm. Het ging mij destijds om dat ik rekening hield met zo'n beetje alle te verwachten kosten en wat ik dan over zou houden, datgene is waar ik m'n eten van moet kopen. Al het andere is dan al voorzien. In de praktijk koop ik kleding dus gewoon van de lopende rekening en lopen sommige spaarpotten alleen maar op :+

[...]
Ik doe niet aan afschrijving. Ik spaar gewoon en als ik een andere auto wil of moet hebben dan zie ik wel wat er op de spaarrekening staat. Heel makkelijk :P

[...]
Ik heb het even niet uitgerekend, maar weet je zeker dat je recht hebt op die zorgtoeslag? Het lijkt me toch vrij hoog gezien je inkomen.

[...]
Ik reserveer het en betaal de rekening ineens als hij komt ;)

[...]
€ 163.000,- 100% aflossingsvrij dus ik "huur" zogezegd. De hypotheekrenteaftrek zit ook niet in m'n lijst verwerkt, evenals m'n eindejaarsbonus en het vakantiegeld. Het voordeel is dat het dan allemaal extra's zijn.

Ik vang het liefst zoveel mogelijk af als m'n salaris binnenkomt want hoe meer er op de rekening staat, hoe meer ik geneigd ben het uit te geven. En nu weet ik dat eerst alle vaste lasten (waaronder sparen) er vanaf gaat en wat dan zo rond de 2e van de maand er nog op staat, dat kan ik gewoon zorgeloos uitgeven :) Hoef ik me dus ook niet schuldig te voelen als ik weer eens iets uit het buitenland laat komen, alles is al betaald en er is zelfs gespaard :P
toon volledige bericht
Volgens mij heb ik er wel recht op, 2 personen, 65 euro de man. Ik betaal namelijk ook de zorgverzekering voor mijn vrouw, wellicht dat dat er mee te maken heeft.

Nu moet ik toegeven dat ik laatst een brief kreeg dat ik er ineens géén recht meer op zorgtoeslag heb. als ik de belastingdienst site moet geloven krijg ik iig nog wel wat maar een lager bedrag (95 euro totaal)

Maargoed, de belasting adviseur is met vakantie en komt de 15de terug en dan horen we het wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Interessant topic. Ikzelf huur momenteel (€550 kale huur) en zou heel graag iets kopen. Omdat mijn vriendin nog studeert en je een belachelijk hoog inkomen moet hebben om 230k te kunnen lenen lukt dat voorlopig niet. Wel heb ik afgelopen jaar een hypotheekgesprek gehad en volgens mij zaten de maandelijkse nettolasten zo ongeveer rond de 850 euro (100% sparen +overlijdensrisico) voor een hypotheek van 215k. Daar komen dan inderdaad alle lasten nog bij als GWL, verzekeringen, telefoon etc.

Ik weet niet wat jullie te besteden hebben, maar als jullie allebei werken zou dat toch wel minimaal 2800 netto per maand zijn. Daar moet je imo redelijk je best voor doen om in de problemen te komen. Je kunt alles zo duur maken als je zelf wilt: internet hoeft geen 100Mbit te zijn, boodschappen hoeven niet duur te zijn (een flinke schaal lasagne kun je 2 dagen van eten bijvoorbeeld) en je hoeft je brood niet dubbel te beleggen met beleg van 3 euro per 6 plakjes.

Ook zul je merken, althans dat merkte ik, dat als je gaat samenwonen je ook vaker thuis blijft omdat je blij bent met je woning en ipv bios/terras het ook fijn is om in de tuin te zitten of op de bank een film te kijken. Mijn uitgaven voor 'sociale bezigheden buiten de deur' zijn dan ook drastisch afgenomen.

Als het je helpt wil ik ook best een inkomsten-/kostenoverzicht plaatsen. Zelf denk ik dat je wat ruim begroot hebt qua kosten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Aghanim schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 08:59:
Je kunt alles zo duur maken als je zelf wilt: internet hoeft geen 100Mbit te zijn, boodschappen hoeven niet duur te zijn (een flinke schaal lasagne kun je 2 dagen van eten bijvoorbeeld) en je hoeft je brood niet dubbel te beleggen met beleg van 3 euro per 6 plakjes.
Je wilt met een inkomen van 2800 netto per maand nog twee dagen van een schaal lasagne eten? Over smaak valt natuurlijk niet te twisten, maar ik heb zelf altijd willen vermijden om in de situatie terecht te komen dat je alleen werkt voor je huis. Die mensen heb je: die gaan naar de bank, vragen wat ze maximaal kunnen lenen en gaan dan op de top van hun leencapaciteit naar een huis zoeken. Dan blijft er vervolgens veel te weinig over voor de boodschappen en de eigen plezieruitgaven, want de kosten van een koophuis vallen altijd tegen, er blijkt altijd wel meer te moeten gebeuren dan je dacht, die keuken is toch wel heel aftands, et cetera.

Het is net zoiets als een hele dure auto kopen die je eigenlijk niet in goede staat op de weg kunt houden zonder te beknibbelen op andere uitgaven. Wat heb je aan een groot en duur huis als je gedwongen bent nog steeds als een student te leven, door ineens anderhalve kilo rode pasta te koken en daar de rest van de week van te eten? Dat is echt heel schraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:49
Notna schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 08:39:
[...]

Volgens mij heb ik er wel recht op, 2 personen, 65 euro de man. Ik betaal namelijk ook de zorgverzekering voor mijn vrouw, wellicht dat dat er mee te maken heeft.

Nu moet ik toegeven dat ik laatst een brief kreeg dat ik er ineens géén recht meer op zorgtoeslag heb. als ik de belastingdienst site moet geloven krijg ik iig nog wel wat maar een lager bedrag (95 euro totaal)

Maargoed, de belasting adviseur is met vakantie en komt de 15de terug en dan horen we het wel :)
Heb je toevallig sinds kort pas een koophuis? En verdien je pas sinds kort (anderhalf jaar) zo'n €3000/maand (althans, dat schat ik aan de hand van je netto-inkomen)?
Dat eerste verklaart waarom je uberhaupt nog toeslag krijgt (ivm lager belastbaar inkomen door de HRA). En het tweede verklaart waarom de Bel. dienst je nu een brief stuurt (ze lopen vaak nogal achter bij het bepalen van je toeslagen).

Als je zelf berekend hebt dat je maximaal €95/maand hoort te krijgen zou ik het zo snel mogelijk verlagen of zelfs stopzetten. Dat verschil gaan ze namelijk terug willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

nare man schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 09:04:
[...]

Je wilt met een inkomen van 2800 netto per maand nog twee dagen van een schaal lasagne eten? Over smaak valt natuurlijk niet te twisten, maar ik heb zelf altijd willen vermijden om in de situatie terecht te komen dat je alleen werkt voor je huis. Die mensen heb je: die gaan naar de bank, vragen wat ze maximaal kunnen lenen en gaan dan op de top van hun leencapaciteit naar een huis zoeken. Dan blijft er vervolgens veel te weinig over voor de boodschappen en de eigen plezieruitgaven, want de kosten van een koophuis vallen altijd tegen, er blijkt altijd wel meer te moeten gebeuren dan je dacht, die keuken is toch wel heel aftands, et cetera.

Het is net zoiets als een hele dure auto kopen die je eigenlijk niet in goede staat op de weg kunt houden zonder te beknibbelen op andere uitgaven. Wat heb je aan een groot en duur huis als je gedwongen bent nog steeds als een student te leven, door ineens anderhalve kilo rode pasta te koken en daar de rest van de week van te eten? Dat is echt heel schraal.
Tsjah, ook dat is een keuze natuurlijk...
Mijn vriendin en ik harken nog wel wat meer binnen, maar maken bewust de keuze om een beetje de rem op de uitgaven te houden. Ik ga geen 10 euro uitgeven aan iets wat ik ook voor 5 euro kan krijgen zeg maar, en weggooien doen we ook liever niet. Dus ja; dan komt het geregeld voor dat we twee dagen hetzelfde eten, danwel iets invriezen.

Ook al omdat dit vaak praktisch is, omdat we allebei werken.Staat dus in zijn geheel los van de uitgaven die we aan woonlasten hebben.

Ik mis een beetje de logica van "we verdienen genoeg, dús moeten we ook een hoop geld uitgeven".

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 03-08-2011 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Pasta is vaak de 2e dag zelfs nog lekkerder :P
Wij hebben ook een ruim inkomen maar koken ook wel eens voor 2 dagen. (voornamelijk pasta) puur uit gemakzucht en met de gedachte aahh morgen lekker makkelijk..
Ook afhaal chinees is vaak teveel voor ons. dan stoppen we het in de vriezer en is lekker makkelijk voor als je weinig tijd hebt om te koken.
Idem met stampotten in de winter.. gewoon een portie in de vriezer als er voldoende over blijft...
Waarom weggooien? Vaak is het met deze gerechten ook zo als je iets meer kookt het stukken goedkoper wordt en je zo voor de volgende dag een paar euro kunt besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

celshof schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 09:07:
[...]
Heb je toevallig sinds kort pas een koophuis? En verdien je pas sinds kort (anderhalf jaar) zo'n €3000/maand (althans, dat schat ik aan de hand van je netto-inkomen)?
Dat eerste verklaart waarom je uberhaupt nog toeslag krijgt (ivm lager belastbaar inkomen door de HRA). En het tweede verklaart waarom de Bel. dienst je nu een brief stuurt (ze lopen vaak nogal achter bij het bepalen van je toeslagen).

Als je zelf berekend hebt dat je maximaal €95/maand hoort te krijgen zou ik het zo snel mogelijk verlagen of zelfs stopzetten. Dat verschil gaan ze namelijk terug willen.
Koophuis hebben we sinds oktober 2010, begin dit jaar ben ik van 2150 bruto per maand naar 2450 bruto per maand gegaan (2050 netto houd ik over omdat ik ruim 250 euro reiskosten vergoeding krijg). Daarnaast haal ik per jaar maximaal 4800 bruto aan bonus. Dus in de regel heb ik een jaarsalaris van 32k uitgaande van bruto salaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:31
[...]

Het is hopelijk een keuze, sommige mensen vinden een groot huis belangrijk en anderen vinden financiële ruimte om lekker te kunnen eten belangrijk. Dus je kunt het schraal vinden, maar het blijft iets persoonlijks natuurlijk.
Ik zelf - samen met mijn verloofde - heb besloten om relatief goedkoop te gaan wonen en daardoor meer ruimte te hebben voor goed eten, hobby's e.d.