Oei, als ik al die raketten zie weet ik weer waarom ik FAR heb geïnstalleerd

Al vind ik die van Shadow dan wel weer charmant en fraai. Die uitgebreide asparagusstaging vind ik dan over het algemeen helemaal niets, zeker niet als er ook nog eens niet over aerodynamica is nagedacht (wat helaas bij stock KSP ook niet echt nodig is).
Om het leuk en niet al te makkelijk te maken bouw ik wel volgens een aantal regels en met een aantal mods. Over het algemeen is alles erop geënt de boel realistischer te maken. De regels zijn onder andere:
- Het voertuig moet zo simpel mogelijk zijn en het doel met zo min mogelijk middelen bereiken
- Het voertuig moet het liefste fool proof zijn; makkelijk te vliegen en met marges (qua besturing en brandstof/middelen) om fouten te maken. Dat laatste botst soms met de eerste regel, maar in een echt ruimteprogramma is dat niet anders..
- Het voertuig moet esthetisch in orde zijn; zomaar een bups tanks/onderdelen ergens tegenaan knallen is een no go (*kuch* voertuigen hierboven *kuch*).
- Er moet geen debris achterblijven in orbit. Dat kost vaak wat meer (denk)werk en proberen, maar levert een schoner plaatje op en is uiteindelijk ook bevredigender. Vaak houdt het in dat de laatste stage als tug dient en zichzelf vervolgens weer deorbit.
- Dingen in orbit moeten zo schoon mogelijk zijn, dus zonder grote tanks of motoren die nodig waren om ze daar in orbit te krijgen.
Ik gebruik ook een aantal mods om het realisme (en daarmee het plezier) te verhogen:
- FAR - realistischere aerodynamica, ook voor vliegtuigen. Een raket die eruit ziet als een raket doet het vaak beter. Als je het verkeerd doet is de drag een veelvoud van de stock drag, als je het goed doet maakt FAR de boel efficiënter. Fairings krijgen hierdoor ook een praktisch nut, want die werken gewoon.
- ISA MapSat - zomaar landen op een planeet of maan is geen goed idee. Voor een veilige missie moet je de boel eerst verkennen.
- RemoteTech - net zoals in het echt kan je niet zomaar overal met Kerbin communiceren. Daarvoor moet je eerste een communicatienetwerk opbouwen. Als je contact verliest, verlies je ook je probe, tenzij je dat contact weet te herstellen op een of andere manier.
- Telemachus - telemetrie is belangrijk, als je niet zomaar wat wilt doen
- Damned Robotics - aangezien je voertuigen dankzij FAR niet zomaar meer bizarre vormen kunnen hebben, is ze opvouwen en compact maken handig. Met Damned Robotics kan je vouwbare voertuigen maken.
- Ik twijfel nog een beetje over Deadly Reentry, omdat dat binnenkort waarschijnlijk ook stock toegevoegd wordt. Het principe wil ik wel in het spel hebben zitten, want zomaar de atmosfeer in ketsen kan natuurlijk echt niet, tenzij je een marshmallow bent of wilt zijn.
Nog een aantal andere mods worden gebruikt, maar alleen als ze behoorlijk stock aanvoelen en ook redelijk realistische capaciteiten en beperkingen hebben (o.a. takels, airbags, struts en ander grut)
Ik moet zeggen dat het Kerbal Space Program toch wel een stukje leuker maakt als je het op die manier doet

Je moet veel meer plannen en experimenteren, maar als het dan lukt is het echt fantastisch. Bovendien is het een geweldige methode om heel veel te leren over hoe het in het echt gebeurt en hoe je dat zelf moet toepassen. Je kunt vrij sloppy werken, maar je kunt er ook echt induiken en met natuurkunde echt natuurlijk dingen netjes uitwerken.
Ik zal later nog wel wat voertuig(en) posten
[
Voor 6% gewijzigd door
Verwijderd op 29-04-2013 00:50
]