Niets is onmogelijk voor degene die het niet zelf hoeft te doen. - Wet van Weiler
dat probleem blijf je dan toch houden? Om te intercepten moet je snelheid overeenkomen, anders gaat die lander er aan de ene kant in en de andere kant net zo hard weer uit..Noenie schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 12:14:
Oh jawel, maar met meer dan 10k m/s de atmosfeer in komen zetten lijkt me niet verstandig.
Draait momenteel ongeveer met 11k m/s in orbit.
Waarom zou je dat doen? SRBs hebben geen enkel voordeel behalve dat ze (IRL) veel goedkoper zijn. Aangezien de prijs van onderdelen nog niet verwerkt is in KSP heeft het geen nut ze te gebruiken boven liquid engines.MSalters schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 01:08:
Ik gebruik voor de eerste aspergestap overigens solid boosters, past ook gewoon een liquid fuel tank bovenop. Beetje afhankelijk van het exacte design kom ik daarmee tot 6km / 250 m/s. Dat betekent dat ik ze recht kan afwerpen nog voor de gravity turn, en die turn met verder volle tanks kan inzetten.
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Net niet dus, omdat de kerbin atmosfeer wel lucht bevat rem je daardoor dus af, als je dus maar vaak genoeg door de atmosfeer heen vliegt is je uiteindelijke final approach langzamer.vistu schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 12:24:
[...]
dat probleem blijf je dan toch houden? Om te intercepten moet je snelheid overeenkomen, anders gaat die lander er aan de ene kant in en de andere kant net zo hard weer uit..
Om te intercepten inderdaad wel, maar het is dus de bedoeling om met de craft die intercept het geheel te doen afremmen, en dus richting kerbin te komen.
Niets is onmogelijk voor degene die het niet zelf hoeft te doen. - Wet van Weiler
Nee inderdaad, ik doel puur op die intercept. Ik neem aan dat alleen maar lastiger wordt omdat je meer massa hebt en dus meer deltaV nodig hebt om het geheel af te remmen. In elk geval succes, zet je de uitkomst met wat screenies hierNoenie schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 13:40:
[...]
Net niet dus, omdat de kerbin atmosfeer wel lucht bevat rem je daardoor dus af, als je dus maar vaak genoeg door de atmosfeer heen vliegt is je uiteindelijke final approach langzamer.
Om te intercepten inderdaad wel, maar het is dus de bedoeling om met de craft die intercept het geheel te doen afremmen, en dus richting kerbin te komen.
Jua, niet zo heel interessant, gewoon genoeg meenemen aan brandstof.vistu schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 13:41:
[...]
Nee inderdaad, ik doel puur op die intercept. Ik neem aan dat alleen maar lastiger wordt omdat je meer massa hebt en dus meer deltaV nodig hebt om het geheel af te remmen. In elk geval succes, zet je de uitkomst met wat screenies hier?
Daarnaast is het niet docking, maar echt vangen in een soort van net, en dan remmen, om vervolgens te zorgen dat de constructie uit elkaar valt.
[ Voor 8% gewijzigd door snowD op 22-10-2013 13:59 ]
Dat klopt niet, je hebt niet meer Δv nodig om een zwaarder voertuig af te remmen. Δv betekent het verschil in snelheid; als je van 1000 m/s naar 200 m/s wilt afremmen heb je dus 800 m/s Δv nodig, en dat is dus niet afhankelijk van de massa.vistu schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 13:41:
[...]
Nee inderdaad, ik doel puur op die intercept. Ik neem aan dat alleen maar lastiger wordt omdat je meer massa hebt en dus meer deltaV nodig hebt om het geheel af te remmen. In elk geval succes, zet je de uitkomst met wat screenies hier?
Wat natuurlijk wel zo is, is dat je meer fuel nodig hebt om een zwaarder voertuig een x aantal m/s te laten afremmen.
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Zien er wel echt mega awsome uit, de prijs valt van ene kant mee van andere kant toch duur.
Schijnbaar een nederlands bedrijf wat ze maakt. Zie hier.
“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand
Het is een 3D-print, maar ik verwacht niet dat ie in kleur geprint wordt en dus dat ie met de hand geschilderd wordt. Dan is het helemaal afhankelijk van de afwerking of het het waar is. En wat het voor jou waard is, natuurlijk.Ircghost schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 17:26:
Vind het nogal duur allemaal. 41€ voor 1 ding
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Verwijderd
Het spul zelf is een soort kunstmatig zandsteen; vooral geschikt voor displayzaken dus.
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Wat zijn je specs?
“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand
Intel Core i7 6700, MSI B150A Gaming Pro, MSI Radeon RX480 Gaming X 8G, 2x 8GB Kingston HyperX Fury DDR4-2133, Crucial MX300 525GB, WD Desktop Blue 2TB
Welke mods heb je draaien? Ik heb in 0.21 een probleem gehad met MechJeb, vanaf het moment dat ik dat besturingsgeval op een raket monteerde ging heel KSP stotteren, in de VAB al zelfs!Room42 schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 20:42:
Pfff, jongens (en meisjes) hebben jullie al iets gevonden tegen het stotteren? Bij mij hikt ie nu elke 2-3 seconden
Draai sowieso sindsdien zonder mods, is 1 grote bende en KSP draaid er alleen maar slechter van... In 0.22 is het al helemaal niet nodig!
Overigens mis ik Mechjeb (of Engineer) wel in Career mode...ik ben wel een beetje klaar met dat handmatige vliegen na al die tijd. Ik neem aan dat mods expres buiten de Careermode worden gehouden?
Logisch ook, maar simpele dingen als AP/PE weergave vind ik onderhand toch wel iets dat standaard in het spel zou moeten zitten ipv dat gedoe me je muis telkens.
[ Voor 21% gewijzigd door Stefke op 23-10-2013 12:48 ]
Dit is vrijwel zeker mods. Ik heb dit een keer meegemaakt door mechjeb. Je kan het beste daar de laatste dev build downloaden die is gemaakt voor 0.22 (hierbij zit mechjeb zelfs al in de techtree).Room42 schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 20:42:
Pfff, jongens (en meisjes) hebben jullie al iets gevonden tegen het stotteren? Bij mij hikt ie nu elke 2-3 seconden
http://jenkins.mumech.com/job/MechJeb2/
Ben ondertussen al 4 keer op de maan geland, elke keer in een andere krater en dan krijg je weer de volle punten. ongeveer 350 punten per keer en er zijn iets van 6 kraters en dan heb je de highlands ook nog.
Om Mechjeb te gerbuiken in career mode moet je het part.cfg van mechjeb editen en twee regels toevoegen:
gamedata/mechjeb2/parts/mechjeb_ar202
// --- editor parameters ---
TechRequired = start
entryCost = 0
Daarna kan je in een bestaande career naar de start tech gaan en op het part klikken daarna kan je hem gebruiken.
Edit@Stefijn Ik ben erachter gekomen door op de naam te letten. Je hebt bijvoorbeeld east crater, east farside crater, farside crater en west crater. Zolang de naam van de plek anders is krijg je altijd volle punten. Ik zet ook altijd een vlag neer met de naam van de plek waar ik ben geland.
[ Voor 18% gewijzigd door Bazvv op 23-10-2013 14:17 ]
(Ik had deze 4 mods in versie 0.21 en na de update naar 0.22 heb ik niks gedaan met die mods, maar het loopt verder prima)
edit: Hmm...ik dacht dat ik al klaar was op de Mun. Op verschillende plekken geland, op de polen en zo, maar ik kreeg geen extra punten. Die kraters had ik niet aan gedacht! Dat is mooi, want dan kan ik testvluchten met mijn in ontwikkeling zijnde interplanetaire schip uitvoeren naar de kraters en dan twee vliegen in één klap slaan.
[ Voor 52% gewijzigd door Stefke op 23-10-2013 13:08 ]
Thanks!
AMD kaart?Room42 schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 20:42:
Zet anders in de launcher bij de Advanced Settings even de AMD compatibility mode aan.
Nu kom ik elke keer terug van de maan met toch nog zeker 4 units (liters?) liquid fuel over. Lekker krap om het spannend te houden. En dan begin ik met 4000
Engineer is overigens de enige mod die ik heb (plus degene die ze standaard aan de command modules toevoegd).
Klopt, de HD7800. Ga ik checken.LongBowNL schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 15:33:
[...]
AMD kaart?
Zet anders in de launcher bij de Advanced Settings even de AMD compatibility mode aan.
[ Voor 8% gewijzigd door Stefke op 23-10-2013 20:37 ]
Volgens mij is er nog geen definitieve versie en kun je de dev-versie draaien: http://jenkins.mumech.com/job/MechJeb2/ (gelinkt door Schnoop).stefijn schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 20:30:
Waar is de versie van Mechjeb voor 0.22 te vinden? Of is dat nog steeds v.209 met die "fix"
[ Voor 42% gewijzigd door Room42 op 23-10-2013 21:17 ]
Welk trucje?stefijn schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 21:52:
Aahh..mechjeb en engineer weer terug. Dan is t weer leukZelfs truukje als voor Mechjeb werkt ook voor Engineer!
TechRequired = start
entryCost = 0
Dat het niet allemaal perfect is merkte ik net op een Mun landing. Ik wilde mijn lander in een krater laten landen. Alleen lande het op een schuine helling waardoor het een en ander naar beneden gleed en ging rollen. Op zich niets aan de hand want er brak niets af. Alleen toen ik wilde opstijgen resulteerde dat helaas in een fatale ontploffing omdat de engine het schip recht de grond in duwde.
Het viel me op hoe enorm zuinig je eigenlijk kan vliegen als je de maneuvers precies goed doet. Een raket waarmee ik handmatig net bij de Mun kom en weer terug, vloog met gemak op automatische piloot naar Minmus om in een lage orbit te komen, handmatig even wat research te doen en automatisch weer terug naar Kerbin om veilig te landen.
Intel Core i7 6700, MSI B150A Gaming Pro, MSI Radeon RX480 Gaming X 8G, 2x 8GB Kingston HyperX Fury DDR4-2133, Crucial MX300 525GB, WD Desktop Blue 2TB
Dit doe je trouwens met de manoeuvreplanner, voor de mensen die het niet kende, zoals ik
De dev-versie heeft trouwens weer wat vernuftige nieuwtjes t.o.v. 2.0.9!
Ah, dat is een fix om career mode te laten werken met deze mods.stefijn schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 22:13:
De cfg aanpassen:
TechRequired = start
entryCost = 0
Je bewerkt part.cfg van de betreffende mod.
[ Voor 38% gewijzigd door Room42 op 23-10-2013 23:02 ]
Slingshot om mun.Ircghost schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 23:51:
Ik probeer nu buiten de invloedsfeer te komen van Kerbin, nog best moeilijk ... als in het lukt me niet(dus naar Eve of Duna)
Je doet precies hetzelfde als wanneer je in een orbit om mun wilt komen. Alleen zodra je in de invloedsfeer van mun zit rem je niet af.
Optie 2 is een nucleaire motor en een hoop brandstof.
Tweakblog van de maand
Verwijderd
Ik heb zelf nog geen poging gedaan (al staat het zeker op het programma), maar het zou als ik anderen mag geloven zeker moeten kunnen.witeken schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 00:10:
Werkt dat wel? Ik heb eens een video van Scott Manley gezien waarin hij aanbeval niet te slingshotten in KSP.
Werkt prima. Is mij een keer per ongeluk overkomen... wilde naar de 2e maan, maar mn raket was niet helemaal goed ontworpen en ik had geen brandstof meer om af te remmen. Toen zat ik ineens in een baan om de zon.witeken schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 00:10:
Werkt dat wel? Ik heb eens een video van Scott Manley gezien waarin hij aanbeval niet te slingshotten in KSP.
Het leuke van career mode vind ik dat ik nu met beperkte middelen uitgedaagd wordt om zoveel mogelijk science te doen.
Net nog een leuke missie gedaan waarbij ik eerst naar Minmus ging (slingshot via Mun), daar landen en alle science doen die ik kon doen. Daarna terug naar Mun en eventjes 3 kraters met science meepikken om daarna weer veilig naar Kerbin te vliegen. Alles ging prima, en na de 2e krater dacht ik dat ik de 3e ook nog kon doen, bleek ik na de launch uit de 2e op quicksave geduwd te hebben en niet genoeg brandstof in mijn lander module om ook daadwerkelijk weer veilig te landen in de 3e. Een landing van 150 m/s verticaal gaat m niet worden
Gelukkig had ik nog een escape stage (beetje fuel + kleine thruster + command module + science stuff) waarmee ik de onderste helft vd lander achter kon laten en deze stage kan op zichzelf weer terug naar Kerbin, maar die 3e krater zag er toch wel erg lekker uit (big science boost voor een snelle landing). Dan maar hopen op goed geluk en verticaal op de thruster landen. Met een nette 1 m/s touchdown op een vlak stukje weten te landen. Snel alle science gedaan incl grond sample meepikken, en weer terug naar Kerbin. Alles bij elkaar 1500 science verdient en wat leuke nieuwe techs kunnen unlocken. Op naar de volgende missie!
Verwijderd
Asparagus staging probeer ik ook zoveel mogelijk te vermijden; het is in het echt aanzienlijk lastiger dan in KSP. Hoewel er nu in de vorm van een paar voertuigen voorzichtig mee geëxperimenteerd wordt is een raket met een veelvoud aan stages en god weet welke bizarre aerodynamische effecten door tanks dicht op elkaar en steeds veranderende configuraties eigenlijk gewoon niet goed mogelijk.pirke schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 02:47:
En met asperge fuel lines hoef je ook niet zo hard meer te rekenen. Meestal kom je er wel.
Maar goed, met FAR wordt e.e.a. al een beetje ontmoedigd en afhankelijk van hoe je het combineert wordt dat alleen maar erger. Gelukkig
Mechjeb voelt voor mij niet als cheaten. Ten eerste vlogen ze zelfs in de jaren 60 al niet volledig handmatig en ten tweede voegt Mechjeb een aantal zaken toe die het spel gewoon mist:
- directe inzage in AP/PE
- hoogtegegevens, zoals radaraltitude. Die zit dus wel in IVA, maar waarom niet in de UI????
- automatisch stoppen van warp bij navpoints.
Daarnaast hoef je Mechjeb niet voor alles te gebruiken. Ik gebruik hem alleen voor de opstijgfase (dat ken ik nou onderhand wel ...
Een beetje, maar het effect wordt zowieso al weer kleiner hoe groter je vaartuig is (en juist bij grotere vaartuigen zou een goede sling helpen). Voor zover ik me herinner was zijn conclusie dat het te weinig effect heeft om het echt te gebruiken, maar mits goed uitgevoerd kan het zeker wel IETS helpen.witeken schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 00:10:
Als je in een 100km-baan om Kerbal bent kost het geloof ik zo'n 1000m/s om uit de SOI van Kerbal te komen. Ik meen dat ik er een keer met een Mun-assist ruim 100m/s van afgesnoept heb.
Het lastige is dat het precies moet uitkomen. Als je niet precies goed uitkomt en je moet daarna 100m/s (of meer) corrigeren om vervolgens bij je planeet uit te komen heb je je voordeel weer teniet gedaan.
Het omgekeerde kan wel erg nuttig zijn: een maan gebruiken om flink af te remmen voor je bij de planeet komt.
[ Voor 43% gewijzigd door Stefke op 24-10-2013 08:20 ]
Ieder moet lekker voor zich weten hoe hij het spel speelt. Dat vind ik ook het fijne aan singleplayer-games. Exploits, cheats, mods die het makkelijker of moeilijker maken, kan allemaal.Room42 schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 22:58:
Wat ik lekker vind van MechJeb is dat het je manoeuvres uit kan voeren. Dus jij bedenkt wat je wilt en MechJeb stuurt je schip. Dat vind ik geen cheaten (sowieso... tegen wie speel je vals?) maar eerder juist realistisch
Heb zelf ook MechJeb gebruikt en ga het ook wel weer gebruiken. Maar ben nu lekker met stock career bezig, waar ie niet in zit natuurlijk en de voldoening is voor mij toch groter als ik de manouvres zelf uitvoer.
In orbit komen lukt me wel, al is het precieze punt om te gaan burnen soms lastig omdat KSP niet de juiste burntijd aangeeft. Maar landen op de mün vind ik toch erg lastig vanwege de horizontale snelheid en ook het "stuiteren", het killen van de verticale snelheid wat net niet goed gaat waardoor je weer omhoog schiet.
Dus gister een probe naar de mün geschoten en geprobeerd te landen met nieuwe inzichten. En ik had zowaar een perfecte landing. Echt een supergevoel.
Daarna Jebediah naar Minmus gestuurd en ook daar een goede landing (net niet perfect, toch nog een klein stukje omhoog weer). Vlag geplant, wat experimentjes, soilsample, en alles opgeslagen zodat ik straks maximum science krijg als Jeb weer veilig land op Kerbin.
Ik zit iig te genieten van 0.22. Ben ook heel benieuwd naar verdere ontwikkelingen van de careermode.
Op m'n mün-probe heb ik alleen 2x Mystery Goo Containment Unit zitten. Op de minmus-lander zitten 2x Mystery Goo Containment Unit, de SC-9001 Science Jr en natuurlijk Jeb zelf die een sample kan meenemen, en EVA-reports en crewreports kan doen.Ircghost schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 09:27:
Hoeveel science units heb je bij je dan?
Hopelijk levert dit genoeg op om weer wat science-parts vrij te spelen. Moar experiments!
Verwijderd
Asparagus staged raketten zijn in mijn boekje rare designsstefijn schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 08:06:
Ik heb geen problemen met asperges en FAR. Maar ik maak dan ook niet al te rare designs...
Prestaties in KSP zijn m.i. sowieso niet meer te vergelijken zodra er mods worden gebruikt die physics aanpassen of parts toevoegen. Of dat nu MechJeb, FAR, B9 Aerospace, etc etc is.Verwijderd schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 09:50:
[...]
Asparagus staged raketten zijn in mijn boekje rare designsFAR is wel een must; vliegtuigen slaan nergens op zonder. Het gebruik van MechJeb moet iedereen voor zichzelf weten, maar de prestaties zijn met en zonder niet meer 1 op 1 te vergelijken.
1500 punten?Ircghost schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 09:45:
Maar dan kun je toch niet aan 1500 punten komen? Heb je ook dingen verstuurd ofso?
Sorry, ik moet wat vaker mensen quoten als ik vragen stelGaius schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 09:55:
[...]
Prestaties in KSP zijn m.i. sowieso niet meer te vergelijken zodra er mods worden gebruikt die physics aanpassen of parts toevoegen. Of dat nu MechJeb, FAR, B9 Aerospace, etc etc is.
[...]
1500 punten?
je kan dan gewoon met sas en/of w-a-s-d toetsen je lander recht houden zodra je de grond raakt en je positie vasthouden met sas.
Verder is het nuttig om je lander 3 of 4 kleine afwerpbare fuel tanks te geven die je met fuel lines aan je lander vastmaakt, vervolgens daar je landig gear op zetten dan heb je een veel bredere basis die je ook stabieler houdt. En na het landen zijn die 4 kleine tanks meestal (bijna) leeg en kan je ze samen met je landing gear en verlichting afwerpen direct na het opstijgen.
[ Voor 3% gewijzigd door Bazvv op 24-10-2013 13:39 ]
Is er een duidelijke lijst met wat elk component doet? De beschrijvingen ingame zijn vermakelijk, maar echt veel wijzer word ik er niet van
[ Voor 23% gewijzigd door Room42 op 24-10-2013 17:18 ]
http://wiki.kerbalspaceprogram.com/wiki/PartsRoom42 schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 17:17:
Is er een duidelijke lijst met wat elk component doet? De beschrijvingen ingame zijn vermakelijk, maar echt veel wijzer word ik er niet van
Parts ingedeeld op wat ze doen met de relevante getallen dr bij om ze te vergelijken.
Als je meer over een part wil weten, alle parts hebben een eigen pagina met meer uitleg.
(Alleen waarom de hitchhiker container bij docking staat ontgaat mij..)
Verwijderd
Ik moet zeggen dat ik de dubbele uitdaging van het ontwikkelen van een geschikt voertuig én het tegelijk leren te besturen best aantrekkelijk vind. In het echt zijn capabele voertuigen soms ook niet makkelijk te besturen, dus het is een kwestie van veel testen en proberen voordat je weet of het aan de piloot of aan het voertuig ligt.Thierry88 schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 17:03:
Ik merk ook dat het bouwen van raketten en ze de ruimte inschieten naar welke bestemming dan ook mij meer boeit dan het vliegen zelf.
En dat daardoor m'n ontwerpen ook heel erg beinvloed worden, minimalisme, lichtgewicht, en dus weinig decoratief, helaas. Ik wil een ruimtestation bouwen, maar ik weet gewoon echt niet hoe, want een stapel in-efficiënte onderdelen opstapelen dat lukt me gewoon niet, het moet allemaal een doel hebben..
Hmm..
M.b.t. partswiki: het wordt me niet duidelijker wat nou precies de verschillen tussen de antennes zijn?
Kun je beter hier kijkenIrcghost schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 17:37:
Ik ga denk ik mechjeb even gebruiken om te kijken hoe ik de transfer kan doen naar een andere planeet zodat ik het daarna kan nadoen.
http://ksp.olex.biz/
Het is vooral afhankelijk van wannéér je het beste naar een andere planeet kunt en dat een beetje efficient kunt doen, voor de rest is het niet zoveel anders dan bijv. het inhalen van een ander vaartuig dat om Kerbal hangt. Alleen is het nu een ander vaartuig (aka planeet) die om de zon hangt. Per slot van rekening ben je niet alleen in orbit om Kerbal, maar ook om de zon.
Eén goed gemikte thrust en je hebt een intercept
[ Voor 7% gewijzigd door Stefke op 24-10-2013 19:00 ]
Je wilt dus eerst in de orbit van de zon komen? Dat gaat wel makkelijker inderdaad.
Het besturen zelf is ook wel leuk om het principe te leren. Ik heb ook al die trainingsscenario's gedaan om een beetje te leren met Ap, Pe, Inclination etc. te leren werken. Verder heb ik een ruimtestation de ruimte ingebracht en daar later een deel aan toegevoegd via docking. Alleen vind ik op een gegeven moment voor elke ruimtereis opnieuw de orbit etc. doen saai worden. Het kost toch tijd en dat heb ik er na een tijdje niet meer voor over.Verwijderd schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 18:27:
[...]
Ik moet zeggen dat ik de dubbele uitdaging van het ontwikkelen van een geschikt voertuig én het tegelijk leren te besturen best aantrekkelijk vind. In het echt zijn capabele voertuigen soms ook niet makkelijk te besturen, dus het is een kwestie van veel testen en proberen voordat je weet of het aan de piloot of aan het voertuig ligt.
Als je in een orbit om Kerbin zit en je warpts op een gegeven moment meer dan 10000x zit je ook ineens in een orbit om de zon. Gebeurde mij net toen ik alleen nog een pod zonder engine in een orbit had zitten met een Ap net buiten de baan van de Mun en de Pe op 65km. Ik schoot helaas de engine van de laatste stage eraf waardoor ik moest aerobreaken, alleen duurde dat mij iets te lang waardoor ik warp gebruikte en ineens zat ik in een orbit om de zon.Ircghost schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 19:32:
Ik zat op een gegeven moment gewoon lekker hard te trekken aan de prograde (jaja spacepr0n) maar ik kwam dan al snel uit op burns van 9000m/s, lijkt me ook niet de bedoeling.
Je wilt dus eerst in de orbit van de zon komen? Dat gaat wel makkelijker inderdaad.
Dat is een glitch/afrondingsfout, op de hoogste warpfactor worden getallen soms net verkeerd afgerond, en als je dan op het randje van de invloedssfeef van kerbin bent, kan je dr spontaal uitvliegen.Thierry88 schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 19:35:
[...]
Als je in een orbit om Kerbin zit en je warpts op een gegeven moment meer dan 10000x zit je ook ineens in een orbit om de zon. Gebeurde mij net toen ik alleen nog een pod zonder engine in een orbit had zitten met een Ap net buiten de baan van de Mun en de Pe op 65km. Ik schoot helaas de engine van de laatste stage eraf waardoor ik moest aerobreaken, alleen duurde dat mij iets te lang waardoor ik warp gebruikte en ineens zat ik in een orbit om de zon.
Om in een baan om de zon te komen hoef je alleen maar buiten de SOI van Kerbal te raken. Daarvoor heb je een deltaV van ongeveer 1050m/s nodig even uit mijn hoofd (+/-850 naar de Mun, +/-900 naar Minmus).Ircghost schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 19:32:
Ik zat op een gegeven moment gewoon lekker hard te trekken aan de prograde (jaja spacepr0n) maar ik kwam dan al snel uit op burns van 9000m/s, lijkt me ook niet de bedoeling.
Bedoel je ingame? Je moet gewoon de baan van Kerbal loodrecht op je scherm zetten en dan "gokken". Het komt niet op een paar graden.Ircghost schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 19:35:
Overigens, waar de piep kun je de Ejection angle en velocity vinden? Daar moet je zeker mechjeb verplicht voor draaien? (of soortgelijk)
Vrij eenvoudig. Ik heb de eerste command console met 1 kerbal erin, een mystery goo, de material bay en de kleinste antenne. Eerst naar Minmus gevlogen, en in orbit om Minmus alle science een keer of 5 herhaald (crew report, goo, materials) en 1 of 2 EVA reports. Dan landen op Minmus en alles herhalen, plus nog een paar keer een EVA report + surface sample. Daarna naar de maan en daar hetzelfde verhaal in 2 verschillende kraters (elke grote krater geeft nieuwe science). In de laatste (3e) krater had ik alleen nog mijn "escape go home stage" over, dus geen solar cells of andere bron van stroom. Daar heb ik alle science 1x uitgevoerd en het resultaat mee naar Kerbin genomen. Eenmaal geland vanuit je space center je raket "recoveren" om de laatste science binnen te harken. Zo kwam ik vrij eenvoudig op 1500 science punten uit.Ircghost schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 10:04:
[...]
Sorry, ik moet wat vaker mensen quoten als ik vragen stel. Het was PIrke die zei dat hij 1500 punten meenam. Mijn pagina had nog niet herladen dus zag jullie reacties niet (in mijn beeld stond zijn bericht als laatste).
Verwijderd
Eh ja, dat bijvoorbeeld, maar het gaat dan ook om vliegtuigen. Een VTOL bouwen die netjes kan hoveren is naast een technische uitdaging ook een uitdaging als piloot. Allebei tegelijk leren is dan ook een vrij stevig projectThierry88 schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 19:33:
Het besturen zelf is ook wel leuk om het principe te leren. Ik heb ook al die trainingsscenario's gedaan om een beetje te leren met Ap, Pe, Inclination etc. te leren werken.
Overigens ken ik het probleem van de ruimtestations; als het niet nuttig is dan hoeft het al rap niet. Die nuttige zaken worden overigens wel altijd tot en met gestyleerd (je bent een ontwerper of niet), maar dat is niet hetzelfde als versieren. Een poging het ISS na te bouwen strandde inderdaad op het besef dat er na de eerste twee of drie modules niets nuttigs meer toe te voegen was, behalve nóg meer woonruimte.
Dat zal overigens zodra ik FAR + ISP-compensatie ga gebruiken vrij scherp veranderen, aangezien de nuttige lading dan opeens van 15% naar zo'n 1 à 2% gaat. Het gewicht en ontwerp van de payload wordt dan opeens een stuk belangrijker.
Protractor, ook al heb ik dat zelf nog niet gedraaidIrcghost schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 19:35:
Overigens, waar de piep kun je de Ejection angle en velocity vinden? Daar moet je zeker mechjeb verplicht voor draaien? (of soortgelijk)
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2013 21:12 ]
Verwijderd
Gokken werkt, maar is op termijn natuurlijk niet echt leuk. Ik merk dat ik meer en meer plezier haal uit het nauwkeurig plannen van een missie en zo min mogelijk aan toeval over te laten. Als je berekeningen ernaast zitten is het karig, maar als het allemaal werkt is het wel heel erg gaaf.stefijn schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 20:10:
Bedoel je ingame? Je moet gewoon de baan van Kerbal loodrecht op je scherm zetten en dan "gokken". Het komt niet op een paar graden.
En verder moet het voor mij wel een spelletje blijven. Ik ga zelf geen ejection-angle berekenen, daar gebruik ik mooi die pagina voor.. Jezelf onnodig moeilijk maken is ook een sport
[ Voor 5% gewijzigd door Stefke op 24-10-2013 21:20 ]
Verwijderd
Ik heb gemerkt dat hoe moeilijker ik het mijzelf maak, hoe meer ik er van leer. Trial and error zijn leuk, maar gaandeweg wil ik dingen toch ook graag gecontroleerd benaderen - iets dat ik in het dagelijks leven ook doe. KSP is voor mij de perfecte aanleiding om al die vaardigheden die ik al een tijdje weer wilde gebruiken (wiskunde, natuurkunde) op te pakken en eens goed te kijken wat ik er van bakstefijn schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 21:19:
En verder moet het voor mij wel een spelletje blijven. Ik ga zelf geen ejection-angle berekenen, daar gebruik ik mooi die pagina voor.. Jezelf onnodig moeilijk maken is ook een sport
De carreermode met Science leert je wel met alle onderdelen iets bouwen. In sandbox mode gebruikte ik eigenlijk vrijwel alleen maar de grotere onderdelen als oranje fueltanks, Mk1-2 pods etc als basis voor raketten, terwijl ik nu zie dat je dat lang niet altijd nodig hebt.
Een spaceprobe maken met zonnepanelen, een material bay, mystery goo en een antenne en die random in een baan rond de zon brengen levert nog aardig wat science op als je hem steeds iets laat verzenden. Zo toch aardig wat technologieën vrijgespeeld die 160 science kosten.
[ Voor 19% gewijzigd door Thierry88 op 25-10-2013 19:49 . Reden: aanvulling ]
Het zorgt er bij mij ook voor dat ik beter mijn vlucht plan. Voorheen was het vaak een probe de lucht in schieten en kijken hoe/waar ik ermee kon komen. Nu moet je in het begin bemande vluchten doen en ik wil toch echt geen kerbal verliezen of achterlaten
Heeft een Mk1 Lander Can nog een voordeel op een lander ipv de Mk1 Command Pod? Beiden kunnen 1 kerbal huisvesten. De lander can heeft een window aan de onderkant waarmee je IVA landings kunt doen, maar gezien ik daar geen gebruik van maak is dat niet relevant voor mij. Ik merkte wel dat mijn raket een stuk minder stabiel werd met een lander can ipv command pod.
Ik had op het KSP-forum gelezen dat het niet uitmaakt of je de experimenten opstuurt of recovered. Je krijgt wel een penalty als je 'm opstuurt, maar je kunt 'm veel vaker doen in dezelfde tijd als wanneer je meerdere vluchten moet sturen. En de waarde van de herhaalde experimenten gaat bij opsturen minder snel omlaag dan bij recoveren, waardoor je uiteindelijk op dezelfde hoeveelheid punten uit komt.soulcrusher schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 22:15:
Die career mode is erg leuk ja. Zoals je zegt is het best interessant om wat werkends te krijgen met de dingen die je ter beschikking hebt.
Het zorgt er bij mij ook voor dat ik beter mijn vlucht plan. Voorheen was het vaak een probe de lucht in schieten en kijken hoe/waar ik ermee kon komen. Nu moet je in het begin bemande vluchten doen en ik wil toch echt geen kerbal verliezen of achterlaten. De penalty van het opsturen van reasearch zorgt er ook voor dat ik alles terug wil halen voor 100% sciencepoints
De sciencepoints gaan dus niet verloren als je het opstuurt, je moet alleen het experiment vaker doen. Kwestie van veel solarpanels, batterijen en de experimenten aan een keybinding gooien.
Is alleen sneller idd.stefijn schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 10:31:
Wat is precies het nut van die grote schotelantenne? Moet je die hebben om bijv vanaf andere planeten data te zenden? Of is ie alleen wat sneller (en powerhungry)
Voor niets gaat de zon opstefijn schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 17:24:
En kun je vanuit het spacecenter ook warpen? Dat zou nog eens handig zijn,.
Je kunt wel cheaten met ctrl-F12, volgens mij kun je jezelf in een baan om een planeet teleporteren maar zeker weten doe ik niet.
je kunt je save game editten (nooit geprobeerd) en dan kun je ind objecten "verplaatsen" en een nieuwe snelheid "geven"soulcrusher schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 18:38:
[...]
Is alleen sneller idd.
[...]
Voor niets gaat de zon op
Je kunt wel cheaten met ctrl-F12, volgens mij kun je jezelf in een baan om een planeet teleporteren maar zeker weten doe ik niet.
Zojuist een expeditie naar Duna, even rond de planeet gevlogen en nu op Ike geland: ruim 4000 science punten
Als het goed is kan ik net weer opstijgen en aan mijn atomic rocket koppelen om weer terug te komen op Kerbal.
Zo levert een surface sample van Duna vele malen meer op dan 1 van Ike. Of dat voor de andere science ook geldt weet ik niet.
Mijn Duna + Ike missie had inderdaad ook iets van 4500 science alles bij elkaar. Schiet lekker op zo.
Kan je 2 dingen doen:stefijn schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 19:55:
Ik wil gewoon de planeten in de juiste stand hebben. vanuit een spacetuig op 100km gaat dat niet want dan gaat warpen niet op de volle snelheid.
- Warpen voordat je lauched, op de launchpad dus
- In orbit switchen naar een object welke wel in een hogere baan zit, warpen en weer terug switchen...
De eerste is goed te doen, de 2e is wat omslachtig...
deorbiten is dan altijd nog leuker... want je krijgt daar geen rommel van dat je nog in de weg kan zittenRoom42 schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 21:05:
LOL! Ja dat is pijnlijk! Sowieso vergeet ik nog wel eens onderdelen, haha. Soms revert ik maar soms laat ik hem ook gewoon als schroot rondhangen. Leuk om later nog eens uit de lucht te knallen, of zo
Ik kan me toch niet voorstellen dat je echt last krijgt van fueltanks en motoren die nog in orbit rond Kerbin zweven. Ik bedoel, het kan wel druk lijken in de map-view, maar de kans dat je precies iets raakt is wel heel minuscuul.snowD schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 21:08:
[...]
deorbiten is dan altijd nog leuker... want je krijgt daar geen rommel van dat je nog in de weg kan zitten
Lijkt me juist wel vet om op die manier een missie te verknallen.
Kom er nu achter dat mijn maanlanders die nu aan het ruimtestation hangen geen monopropellant tanks hebben (afgeschoten na het docken), dus na de maanmissie nooit meer terug kunnen naar dat ruimtestation.Room42 schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 21:05:
LOL! Ja dat is pijnlijk! Sowieso vergeet ik nog wel eens onderdelen, haha. Soms revert ik maar soms laat ik hem ook gewoon als schroot rondhangen. Leuk om later nog eens uit de lucht te knallen, of zo
Ook geen parachutes, dus dat wordt zo dicht mogelijk bij het ruimtestation komen, en de bemanning met EVA overzetten alvorens de landers als verloren te beschouwen...
Soms...
Vrijwilligers om mede-auteur te worden van dit topic mogen zich melden via TR