Het ècht goedkope zuinige NAS/server topic

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter

Het ècht goedkope zuinige NAS/server topic

Ik vind het leuk om afentoe met mijn ´oude´ server te klooien. Voor mij is het een NAS/fileserver/DLNA/MediaServer, en ik hang al mijn oude schijven er op een JBOD achtige manier in zodat ik lekker media kan binnenharken terwijl ik mijn afgedankte schijven hergebruik. (Er zitten nu zo'n 5 schijven in van 100GB tot 400GB waar je bij je 'werkcomputer' niet meer mee aan hoeft te komen.)

Tot ik de wattmeter zie. 180 watt! Er zijn hele leuke zuinige thuisservers te bouwen en daarover lopen ook wat topics hier op Tweakers, maar ik wil het even hebben over de categorie mag niks kosten. Het voordeel van die server met oude hd´s erin: Het is allemaal al afgeschreven en dus niets meer waard. Ja, voor mij wel, maar daarover betaal ik dan ook belasting in de vorm van energieverbruik.

Met de steeds goedkoper wordende meuk, ARM processors en dat soort gein wordt het dan ook steeds interessanter om je af te vragen: Hoe kan ik het zo leuk mogelijk vervangen door goedkope rommel? Embedded systems van deze orde hebben namelijk eerder een verbruik van 15 watt, da´s een factor 10 zuiniger! Geen 0,180 kW * 24h * 365d * €0,22 €346,75 per jaar, maar €35 per jaar*. Kijk, een Synology server is erg leuk en zuinig, maar da´s geen goedkope rommel. Dan zit je boven de €100 voor de N en de A, maar heb je nog geen S. Ik denk meer aan dingen als de http://tweakers.net/price...7023-nano-nas-server.html Digitus DN-7023 Nano NAS (€37), een klein dingetje die je achter een pot appelmoes kunt verstoppen, waar je via USB je eigen USBdrive van de MediaMarkt oid aan kunt sluiten. Maar bij voorkeur meer tweakability voor minder, rommel uit China dus.

Met rommel uit China is vaak moeilijk te achterhalen wat de specs precies zijn. Zo te zien is het gemiddelde een processor van ~266 MHz en 32 MB geheugen met als commentaar dat ie te langzaam is. Ik weet alleen niet wat ik van die reviews moet vinden, want ik ben prima tevreden met Synolohy DS109j die niet bij mij in huis staat. En wat blijkt: Dat is ook gewoon 266 MHz @ 32 MB!

Goedkope rommel dus. Je vind het op eBay, een enkeling in de Price Watch, een aantal op Deal Extreme.. hier een paar voorbeelden:
  • Ritmo ZAP-LN-86BT
    • €24 :)
    • Max 500GB :(
    • Bittorrent, FTPserver, NAS, Printer server
    • Custom Firmware erop zetten
  • NS-K330
    • €30
    • Bittorrent, FTPserver, NAS, Printer server
    • 32 MB RAM
    • Custom Firmware erop zetten
  • IGRS Windrunner D10
    • €43
    • Bittorrent, Webserver, FTPserver, NAS
    • 64 MB RAM
    • 250 MHz CPU
    • Custom Firmware essentieel
Als nou die dingen, ondanks de hardwarematige gelijkenissen met de prima DS109j, toch onmogelijk traag blijken te zijn, dan moet toch ergens anders gekeken worden. Als de betere NA zonder S in de pricewatch dichter bij de €200 dan de €100 zit, vraag ik me af of het loont om een beetje buiten de box te kijken.

Want als ik het goed begrijp kan je het beste een 2e hands Nokia N900 kopen voor €110, die is toch permanent overclockable naar 1GHz, gebruikt (zonder externe schijf enzo) nog geen watt, kan Maemo/Ubuntu/Debian Linux draaien, en kan met een USB-hub (iets met voeding) prima een externe schijf aansturen en klaar. Heb je voor €175 een wireless 2GB NAS die sneller is dan de dure NASsen, full-fledged Linux heeft, en ook nog eens een full color display met touch-screen.

Maar goed, eigenlijk is dat al niet meer ècht goedkoop.

In de zelfde categorie geen NAS maar wel een systeem heb je van die tablets voor nog geen €60 met Android erop. Alleen ik heb 0,0 verstand van Android, geen idee of dat versatile genoeg is om een NAS van te maken.

Anyway, leuk om over na te denken. Het leukste is een embedded system die goed tweakbaar is. De linux die op de Synologies draait is uitgebreid genoeg. Volledig linux is nog leuker. Als het maar goedkoop is. Ik was benieuwd of iemand ervaring heeft met dergelijke oplossingen of misschien nog een ander idee heeft. :)

*) Ik weet dat je in theorie met de energiebesparing in het verschiet best een leuke Synology kan kopen. Maar ten eerste staat mijn server lang niet altijd aan, en was de berekening overdreven. En ten tweede - belangrijker - ik hou er van om oude rommel te (her)gebruiken of hele goedkope oplossingen in te zetten omdat ik dat nu in mijn portemonnee merk, en daar wordt ik blij van. Ookal is het niet logisch. En blije mensen krijgen minder snel... een maagzweer. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Sando op 25-07-2011 03:32 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nactive
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Nice read, ben toevallig zelf aan het zien om een NAS te kopen / maken en twijfel atm tussen.
Netbook die ik heb liggen
Iets als pricewatch: Synology Disk Station DS211J maar dat is niet echt goedkoop :(

Mss dat ik nog wel ga voor de pricewatch: Digitus DN-7023 Nano Nas Server

Bedankt voor te posten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Als je iets up and running hebt, deel je ervaringen! :)

Ik ben erg benieuwd naar de (gevoelsmatige) prestaties van die kleine dingen. Ik zou geen magic verwachten, maar als het doet wat je wilt (downloaden en serven voor nagenoeg geen energie) komt het in aanmerking.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-05 13:35
Enigste wat ik mis is, dat alles wat jij wilt is zeer langzaam, netwerk zal zeer langzaam zijn, en uitpakken van files zal zeer langzaam zijn.
Indien je maar 15 watt gebruikt, dan zal dit een zeer langzame cpu zijn die niks kan.

Er zijn meer apparaten te koop die weinig verbruiken, maar kunnen niks als tav van snelheid kijkt.

Op gathering staat ook een i3 systeem die idle maar 15 watt verbruikt met veel tweaks(voor ons misschien iets meer), maar deze kan versnellen om meer cpu kracht te gebruiken, en dit is veel beter/handiger om mee te werken.

Indien je iets samensteld wil ik wel graag meer info zien, wat bijv wel en niet goed werkt.

[ Voor 7% gewijzigd door jan99999 op 25-07-2011 05:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 356260

Ik denk dat hier interessante dingen uit gaan komen, Zuinig vind ik een groot pluspunt, en hergebruik ook :)
Maar voor wat jij net aandraagt, over een boxje waar je vervolgens een externe HDD aan kan hangen, dan kan je toch net zo goed je HDD aan je router hangen (danwel met een ethernet/usb converter) ? Zouden die boxjes trouwens werken met een usb hub ? Je snelheid wordt dan wel beperkt vanwege de usb verbinding, maar het is een goed(kope) DIY oplossing die weinig stroom zal verbruken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

interessant. Het valt me vaker op dat de gemiddelde tweaker hier bij oplossingen toch kiest voor zware specs, terwijl voor mij budget vaak fixed is ipv kwaliteit. En ik heb geduld ;)

Die custom firmware die je noemt, is dat kwestie van ergens kant en klare bin erop flashen of is dat nog heel gedoe?

En die Nokia 900 is natuurlijk erg grappig, maar hoe praktisch is dat?

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
jan99999 schreef op maandag 25 juli 2011 @ 05:46:
Indien je maar 15 watt gebruikt, dan zal dit een zeer langzame cpu zijn die niks kan.
Naja, ik heb er geen ervaring mee, maar tenzij ik iets over het hoofd zie heeft dat instapmodel Synology DS109j de zelfde specs (266 MHz/32 MB ram) en dat ding kon prima doen wat ik wil. Spul uitpakken doe je toch op je laptop/desktop, die NAS hoeft alleen de data aan te dragen.

Ik snap je punt wel hoor, ik heb ook liever een server die zoveel kan als mijn huidige (oude dekstopcomputer) server. Maar ik zoek hier nu even de goedkope en zuinige kant in de balans van kunnen enerzijds en 'niets' kosten anderzijds.

Het idee is: CPU cycles doe je op je PC, verder moet downloaden 'op de achtergond' (terwijl jij in de kroeg zit) geen geld (energie) kosten en geen lawaai maken voor de slapende hond. (bij wijze van)

Wil je echt je RawLhcData.tar.gz.rar.7z uitpakken op diezelfde schijf, dan plug je die portable schijf toch even in je PC, cycle cycle cycle, en hangt hem weer terug?

Die i3 klinkt interessant, maar waarschijnlijk te duur voor dit topic. Linkje?
Anoniem: 356260 schreef op maandag 25 juli 2011 @ 06:15:
Maar voor wat jij net aandraagt, over een boxje waar je vervolgens een externe HDD aan kan hangen, dan kan je toch net zo goed je HDD aan je router hangen (danwel met een ethernet/usb converter) ?
Nou, mijn Sweex (er mag ook niets iets kosten hier bij mij :D ) kan geen USB incasseren hoor. Maar dan nog, hebben dergelijke routers ook Bittorrent/FTP/Webserver ingebouwd? Da's wel het belangrijkste.
Zouden die boxjes trouwens werken met een usb hub ? Je snelheid wordt dan wel beperkt vanwege de usb verbinding, maar het is een goed(kope) DIY oplossing die weinig stroom zal verbruken.
Hangt er vanaf welke je hebt, en of er aangepaste firmware in kan. Als er wat bekendere chips inzitten en er past een klein beetje linux op, dan wel. Voor die echt goedkope Chinadingen heb je custom firmware linux based SnakeOS, en volgens mij als de volledige Debian chroot versie in je product past kan het wel. Not sure, die kennis baseer ik ook alleen op het feit dat andere Debian chrooted producten dat ook kunnen, zoals de N900, de Wiz en de GP2x (die ik ook heb gehad).

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Jazzper schreef op maandag 25 juli 2011 @ 07:29:
Die custom firmware die je noemt, is dat kwestie van ergens kant en klare bin erop flashen of is dat nog heel gedoe?
Dat weet ik eigenlijk niet, een vriend van mij heeft zo'n ding gekocht en we wilden er SnakeOS op gaan zetten maar ivm drukke levens zal dat wellicht nog even duren. ;)

Het is waarschijnlijk zoals altijd: Wachten tot anderen het eerst doen zodat je weet wanneer het mis gaat. Je kunt een GP2x of zelfs een dure Samsungtelevisie ook bricken als je het fout doet. Of we moeten ergens een apparaatje vinden die veel vrijer is en juist uitnodigt om er gewoon linux op te zetten. Het is me ook niet gelukt een Synologie te bricken, die zijn juist bedoeld om onder te spammen.

[ Voor 33% gewijzigd door Sando op 25-07-2011 07:41 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enterz
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-05 08:11
Interessant topic!

Ik heb zelf ook gezocht naar een NAS. Mijn eisen waren behalve zuinigheid ook performance. Ik heb 'n gBit netwerk en wil 'm graag gebruiken zegmaar ;)

Heb een paar maanden geleden deze hardware in elkaar gezet:

moederboard + CPU (atom D525): Gigabyte GA-D525TUD
RAM: Kingston 4GB valueRam
schijven: 4* Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB
systemdisk: 'oude' sata 7200RPM 250GB disk
kast: Lian Li PC-Q08B
voeding: Seasonic S12II-Bronze 330W (overkill..)
Geheel hangt in mijn netwerk op Gbit via 3com office connect switch en Cat5e kabel.

Qua performance is het super ~80MB/sec over SMB/NFS/FTP

Wat betreft stroomverbruik.. ik durf het nog niet te zeggen eigenlijk... Heb helaas geen geschikte meetaparatuur (nog).

Atom werkt best okay voor 'simpele' raid configuraties en netwerk traffic. Heb ook een Compulabs FitPC-2 staan. (~8watt) die blaast ook nog 70MB/sec over het netwerk, welke in dit geval de max is van de harddisk die erin hangt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-04 11:24
Als je echt zuinig wil dan is een pogoplug misschien een idee ?
http://www.slashgear.com/pogoplug-v2-review-2282798/

Maar ik vind dat niet echt een NAS, in mijn ogen is een NAS iets met minimaal 6 disken waarbij er 2 uit kunnen vallen zonder data kwijt te raken. Maar voor andere is een single disk oplossing met ethernet ook een NAS :-)

Er zijn overigens meerder topics over NASsies

Het grote DIY RAID NAS topic deel 3
Het grote ZFS topic
Zelfbouw NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05:46
raymonvdm schreef op maandag 25 juli 2011 @ 07:56:
Als je echt zuinig wil dan is een pogoplug misschien een idee ?
http://www.slashgear.com/pogoplug-v2-review-2282798/

Maar ik vind dat niet echt een NAS, in mijn ogen is een NAS iets met minimaal 6 disken waarbij er 2 uit kunnen vallen zonder data kwijt te raken. Maar voor andere is een single disk oplossing met ethernet ook een NAS :-)

Er zijn overigens meerder topics over NASsies

Het grote DIY RAID NAS topic deel 3
Het grote ZFS topic
Zelfbouw NAS
Heb zelf 2x een NAS en 1x een Pogoplug (de zwarte).
Pogoplug is is idd geen NAS maar wat ik wel erg handig vind is dat als ik mijn laptop ergens anders aanzet en heb daar internet ik gewoon een directe schijfletter heb met mijn Pogoplug die bij mij thuis staat. Ik hoef geen poorten ofzo te openen.

Via een Activecopy onderdeel kun je ook zo instellen dat er backups gemaakt worden naar een disk dat jij wil. Op die mannier heb je alles ook 2x of meer als je dat wenst.

Je kunt via een website ook je muziek die je op je Pooplug hebt staan afspelen en via e-mail gemakkelijk mappen delen. Dit laatste vind ik zelf erg handig hoef nu geen FTP meer te doen doe wel een mailtje.

Pogoplug heeft leuke functies en kwa snelheid is deze ruim voldoende. Wat ik zelf nog moet maken is een mini houdertje waar de USB schijven (laptopversie) op gelegd kunnen worden. De Pogoplug heeft geen houder ofzo en nu liggen ze er erg dom naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-06 20:34
Sando schreef op maandag 25 juli 2011 @ 07:33:
[...]
Bij mux en vooral zijn blogs is veel te lezen maar echt tweaken hé.

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Blijf weg van die Digitus DN-7023. Uit nieuwsgierigheid heb ik de firmware gedownload. 720kB, te weinig om Linux te bevatten. En dat doet het dan ook niet. Hij bevat R3282 firmware, dus er draait een RDC processortje in. Ik vermoed dat hij 1MiB flash heeft, en mogelijk ook maar 1MiB ram. Het OS is proprietair, dus dat aanpassen wordt lastig. En Linux past er niet op. (Te weinig ram).

Ik denk dat de goedkoopste manier om een klein, goedkoop, maximaal aanpasbaar en zuinig download servertje/nas te bouwen is door een 2e hands routertje met USB2 poort(en) te kopen, waar je OpenWRT op zet. Bijvoorbeeld een ASUS WL-500g Deluxe. Controleer wel van tevoren of die specifieke router wordt ondersteund. Hang er een USB harddisk aan, en je bent klaar.

En over snelheid: In sommige topics krijg ik de indruk dat sommige mensen de snelheid pas acceptabel vinden als je een gigabit verbinding helemaal dicht kan trekken. (En dan zoeken ze bij smallnetbuilder de aller- allersnelste uit, en gaan die dan via wifi benaderen).
Maar waar gebruik je een NAS voor? De meesten voor backups, downloaden en films kijken. Bij backups is alleen de eerste keer data-intensief. Rsync zorgt ervoor dat de latere backups nauwelijks tijd kosten.
En films? Dan gaat het om grote blokken, maar die haalt de NAS zelf binnen via een beperkt lijntje. En als hij eenmaal binnen is, hoeft de NAS hem alleen maar te kunnen streamen op max 6MB/sec. Dus ik zie eigenlijk nergens noodzaak voor 100MB/sec snelheden.

En laten we wel zijn, elke NAS kan gewoon RawLhcData.tar.gz.rar.7z uitpakken. (Vooropgesteld dat je de firmware voldoende aangepast krijgt aan je wensen). Het duurt misschien wat langer, maar het doosje staat een groot deel van zijn tijd uit zijn neus te eten, dus laat hem maar wat doen voor zijn Watts. (Als je die file niet door de NAS laat uitpakken, moet je hem eerst naar je PC halen, en dan wordt 8MB/sec download wel erg traag, als het een multigigabyte film is. En na uitpakken moet hij weer terug ook. Auw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-06 22:27

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Je schrijft niet wat je voor je serverdeel voor eisen hebt. Als het alleen om NAS gaat en je hebt ADSL dan zou ik een FritzBox 7340 o.i.d. kopen. Een ADSL router heb je dan toch nodig en deze heeft twee USB poorten waar je ook een USB HD aan kunt koppelen en in je netwerk kunt mounten.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

Sando schreef op maandag 25 juli 2011 @ 07:33:
[...]

My spidey sense is tingling.... somebody is talking about my blogs...

Je kunt nu regelmatig voor ~40 euro een Intel of MSI H55 mobo krijgen en voor 45-50 euro een i3-530 of 540. Geheugen, HDD en tweedehands picopsu danwel budgetvoeding erbij en je zit als je het goed doet op 200 euro.

Dat is ongeveer dezelfde prijsklasse als de meeste goed configureerbare NASen die ook een beetje snel zijn.

Als je het écht heel goedkoop wil en genoeg hebt aan 1TB kun je ook denken aan een oude smartphone (ja, het kan zolang je foon als USB host kan werken en linux kan draaien) of bijvoorbeeld een Freecom openfsg-compatible apparaat. Je haalt dan maar 3-6MB/s doorvoer, maar de gehele aanschaf incl. nieuwe HDD zit dan onder de 100 euro.

Lager dan 100 euro voor het totaal is bijna onmogelijk te verenigen met een laag verbruik (en dus lage TCO). Je moet dan een nagenoeg gratis systeem (oude hardware, meestal niet zuinig) zien te krijgen.

Maar weet vooral dat mensen in dit soort topics in hun eigen straatje gaan praten. Dat is niet negatief bedoeld: het is goed dat mensen min of meer alleen vertellen over dingen waar ze echt verstand van hebben. Maar je kunt er niet van op aan dat wat mensen aandragen daadwerkelijk de beste oplossing is. Als je echt het onderste uit de kan wil halen, moet je voor jezelf lijstjes en spreadsheets gaan maken:
- Schrijf heel precies op wat je eisen zijn.
- Beredeneer zo precies mogelijk wat de gebruiksduur gaat zijn. Dit maakt alle verschil voor TCO.
- Compileer uit dit soort topics en je eigen research de verschillende opties
- Noteer voor elke optie de aanschafprijs en het verbruik
- Ga voor verbruikskosten uit van de huidige energieprijs én (zeker bij meer dan 3 jaar gebruiksduur) minstens 5% verhoging per jaar, maar liever 8-9%. Dit is historisch correct voor de afgelopen 10 jaar (kleinverbruikstarief). Huidig tarief is tussen de 0.22 en 0.24 eur/kWh, over 5 jaar kun je dus uitgaan van ongeveer 30-35ct/kWh*
- Reken recycling/EOL mee. Is je systeem nog bruikbaar nadat hij zijn primaire functie heeft volbracht, of is het dan schroot? Kun je het nog verkopen? Een mac mini die nu nieuw is kun je over een aantal jaar waarschijnlijk nog prima verkopen, bijvoorbeeld. Een Seagate Freeagent niet.

Neem bijvoorbeeld een recente aankoop van mij, een koelkast. 750 fucking euro voor een Bosch A+++ ding, maar het verbruik ligt wel bijna 2x zo laag als een A++ toestel dat op z'n goedkoopst (vergelijkbare kwaliteit) 450 euro kost. Doordat de gebruikstijd van de koelkast zo lang is (ik reken minstens 15 jaar) haal ik dat ding er echter dubbel en dwars uit. In het meest pessimistische geval - ik bespaar maar 100kWh per jaar en de energieprijzen gaan maar 5% per jaar omhoog - bespaar ik al meer dan 500 euro over de looptijd van het ding af. Zelfs met inflatie- en rentedervingscorrectie is het nutteloos om voor elke andere koelkast te kiezen als je hem 15 jaar lang plant te gebruiken, puur op basis van TCO.

Door het op te schrijven en je eisen duidelijk te maken kun je zulke harde conclusies trekken en jezelf overtuigen van de beste keuze.

* elektriciteitsprijzen zijn een beetje een vaag terrein. Groothandelsprijzen zijn maar ~1-2%/jaar hoger geworden en zowat gelijk met inflatie omhoog gegaan, terwijl de eindgebrukersprijs wel sneller stijgt, mede door andere kostenposten dan de kale energieprijs. Door de economische crisis is energie goedkoper geworden. Het is koffiedik kijken, dus. Wellicht dat je zelf conservatiever wil rekenen.

[ Voor 5% gewijzigd door mux op 25-07-2011 11:05 ]

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
enterz schreef op maandag 25 juli 2011 @ 07:48:
Ik heb zelf ook gezocht naar een NAS. Mijn eisen waren behalve zuinigheid ook performance. Ik heb 'n gBit netwerk en wil 'm graag gebruiken zegmaar ;)
En wat heeft dat bouwpakket mogen kosten? :)
Maar dikke voeding, 5 (!) schijven, volgens mij zit dat al rap op de 75+ watt ofzo. (gokje natuurlijk)
Mocht je er ooit een meter aanhangen, ben wel benieuwd!

Die Fit-PC ( :? ) klinkt lekker, snel en zuinig. Nooit van gehoord. Kan zo snel geen prijskaartje vinden maar ziet er leuk uit.
Zelfde idee inderdaad, maar dan wat westerser (beter en duurder). Althans, beter in hardware, want functioneel gezien is het echt alleen maar een WAN-AS, verder geen server. Vind ik een beetje zonde van de behoorlijke hardware die er in zit. Dan is de SheevaPlug van vorig decennium leuker (draait Ubuntu) maar volgens mij is die nergens meer te krijgen.
Mijzelf schreef op maandag 25 juli 2011 @ 10:28:
En over snelheid: In sommige topics krijg ik de indruk dat sommige mensen de snelheid pas acceptabel vinden als je een gigabit verbinding helemaal dicht kan trekken. (En dan zoeken ze bij smallnetbuilder de aller- allersnelste uit, en gaan die dan via wifi benaderen). (...)
Exact. Je zit een uurtje achter je computer, geeft dat ding een opdracht, en je gaat verder met je leven. Bij je volgende breakpoint een dag later heeft dat ding zijn taken voltooid.

@Maasluip: Ik ga gewoon naar de speeltuin en heb niet van te voren besloten dat ik alleen op de schommel wil. Maar nu ik er zo over nadenk wil ik er eigenlijk gewoon customizable linux met een beetje een community (ivm support en packages) op kunnen zetten. Hoeft niet meteen Ubuntu te zijn, iets met openbox kan ook. Maar het is maar een idee. Iedereen moet gewoon balletjes opwerpen en ervaringen delen zoals enkelen al deden, daar wordt ik wijs van. :)

@mux: Interessant allemaal, je blogs enzo. Beetje gelezen. Ik krijg er ook positieve jeuk van, maar ik vind €200 echt te veel. Ik ben geinteresseerd in truukjes onder de €100.
Ik zie wel een reepje 2GB laptopgeheugen op mijn buro liggen en dan probeer ik te bedenken of ik dat als uitgangspunt kan nemen. Maar zelfbouwdingetjes zijn meestal toch te goed/duur voor dit topic. :P

Voor die smartphonetruuk, dan denk ik aan het N900 voorbeeld wat ik in OP gaf. Ik wil dat wel gaan doen als er in mijn situatie nog niets verandert is tegen de tijd dat ik een nieuwe smartphone heb.

Ik vind het fijn dat mensen in hun eigen straatje gaan praten. Dan kom ik weer op ideeen. Eigenlijk wilde ik niet eens zo'n lange post maken en overal op in gaan, maar anders is het ook zo lafjes van de TS. :+

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixel Punk
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-08-2024
Ik ben nu zelf ook bezig met een nas/htpc/server op te stellen. Hiervoor ga ik ook gewoon oude onderdelen hergebruiken, met namen:

Asus P5K SE
Intel Core 2 Duo E6550
2X 2gb Super Tallent DDR2-800
Gainward Bliss 9600 GT 512MB
3 X Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB (deze koop ik wel nieuw)

Op zich niet het zuinigste systeem, maar door de multifunctionaliteit is het zo slecht nog niet.
Maar ik ga de CPU/GPU under clocken en under volten, mijn (beperkte) ervaring leert me toch dat dat een hele hoop watts kan schelen.

Tevens is er ook heleboel software die je energie verbruik (en zeker in idle) kunnen verminderen, google maar eens "power saving software" of "power managing software" :) dan kan je mischien als nog je oude hardware blijven gebruiken.

Een C2D en 775 mobo (eventueel met onboard gpu) kan je tegenwoordig voor een prikje 2dehands kopen, en dan heb je ruim voldoende processor vermogen om een nas/htpc/server te draaien.

Als mijn hdd's aankomen en ik alles geïnstalleerd heb wil ik best wel het verbruik eens posten :)

Alleen twijfel ik nog over welk OS ik er op wil gaan draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-05 09:59
Pixel Punk schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 12:08:
Ik ben nu zelf ook bezig met een nas/htpc/server op te stellen. Hiervoor ga ik ook gewoon oude onderdelen hergebruiken, met namen:

Asus P5K SE
Intel Core 2 Duo E6550
2X 2gb Super Tallent DDR2-800
Gainward Bliss 9600 GT 512MB
3 X Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB (deze koop ik wel nieuw)
Waar ga je het systeem voor gebruiken? Als ik namelijk een suggestie mag doen; Een AMD E350 systeem kost je bij aanschaf misschien 80 euro nieuw, maar heeft een drastisch laag verbruik, dat je het verschil al in het eerste jaar terugverdient.

Zet je Core Duo set op V&A en dan heb je het nieuwe mobo nog bijna voor dezelfde prijs ook. Wat voor voeding ga je gebruiken? Vaak is daar de grootste winst op te behalen ;)

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
@Pixel Punk: Ja dat kinkt echt alles behalve zuinig. :P
Da's bijna mijn huidige server. 180 watt.

[ Voor 7% gewijzigd door Sando op 28-07-2011 12:42 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixel Punk
YaaD schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 12:38:
[...]
Waar ga je het systeem voor gebruiken? Als ik namelijk een suggestie mag doen; Een AMD E350 systeem kost je bij aanschaf misschien 80 euro nieuw, maar heeft een drastisch laag verbruik, dat je het verschil al in het eerste jaar terugverdient.

Zet je Core Duo set op V&A en dan heb je het nieuwe mobo nog bijna voor dezelfde prijs ook. Wat voor voeding ga je gebruiken? Vaak is daar de grootste winst op te behalen ;)
24/7 als Nas, download/web server (misschien ook een game server) en af en toe ook als htpc dus het moet toch wel wat performance kunnen leveren. Ik heb al het een en ander gelezen over de E-350, lijkt me een leuk dingetje :D echter vind ik er na genoeg geen benchmarks van terug :(

Ik had met namen dit mobotje op het oog: pricewatch: Gigabyte GA-E350N-USB3 maar ik weet niet zeker of het aan mijn gestelde eisen gaat voldoen (vooral naar de kant van de server toepassingen toe).

Verder word het ook een projectje voor de lol, ik wil namelijk zien hoe hard ik het energie verbruik kan terugdringen :D

De voeding word waarschijnlijk een 450 watt CM die ik nog in de kast heb liggen (precieze model moet ik eens nakijken), die gaat onder zo'n lage belasting vast geen mooie verbruikte/geleverde watt verhouding geven, maar ja, het ligt hier toch dus we kunnen altijd is proberen.

Ik had er idd ook al aan gedacht om de hele boel te verkopen, maar net met de E-350 zie ik dat AMD een mooie opmars is aan het maken met zijn energie zuinige APU's :9~ dus ik heb besloten om nog even af te wachten en te kijken wat er nog meer opkomt. Echter zitten we hier thuis met een chronisch storage probleem :(
Sando schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 12:42:
@Pixel Punk: Ja dat kinkt echt alles behalve zuinig. :P
Da's bijna mijn huidige server. 180 watt.
Idle of load ;) ?

[ Voor 10% gewijzigd door Pixel Punk op 28-07-2011 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secoh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-02 09:13
De voeding is toch echt wel één van de belangrijkste dingen om naar te kijken.
Ik had eens een ATX voeding die als de PC standby stond, gewoon nog steeds 50 watt trok.

Met een BeQuiet L7 300 W haalt mijn server ~36 W idle
Met Picopsu zo 30-29W idle- achteraf had ik de picopsu waarschijnlijk laten zitten.

Biostar A760G-M2+ met AMD Sempron LE-1150, twee 1TB WD Caviar green, CF kaart, en 2 ram sticks.

You are standing in an open field west of a white house, with a boarded front door. There is a small mailbox here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Idle, :o
Ik dacht mooi wat meer te besparen door niet naar X te booten, maar dat maakt ook al niet uit. Raar spul die videokaarten.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixel Punk
Sando schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 14:40:
[...]

Idle, :o
Ik dacht mooi wat meer te besparen door niet naar X te booten, maar dat maakt ook al niet uit. Raar spul die videokaarten.
Dat vind ik toch wel heel veel voor idle, om welke onderdelen gaat het precies ;) ? OC je, of heb je speedstep mischien af staan?
secoh schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 13:34:
De voeding is toch echt wel één van de belangrijkste dingen om naar te kijken.
Ik had eens een ATX voeding die als de PC standby stond, gewoon nog steeds 50 watt trok.

Met een BeQuiet L7 300 W haalt mijn server ~36 W idle
Met Picopsu zo 30-29W idle- achteraf had ik de picopsu waarschijnlijk laten zitten.

Biostar A760G-M2+ met AMD Sempron LE-1150, twee 1TB WD Caviar green, CF kaart, en 2 ram sticks.
gpu+cpu+voeding bepaald idd denk ik al 80-90% van je verbruik.

en de pico PSU t.o.v. de eerste is toch een 66% verschil, best wel de moeite waard. (tenzij je al een voeding hebt die al oké presteerd, zoals je BeQuite :D )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Nee ik klok niet over, ik heb zover ik weet niets met speedstep gedaan.
Asus P5LP / Intel Core2 Duo 6300 / GeForce 7600 GS / Ubuntu 10.04 LTS / 5 harde schijven

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-05 09:59
Pixel Punk schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 14:56:
[...]

Dat vind ik toch wel heel veel voor idle, om welke onderdelen gaat het precies ;) ? OC je, of heb je speedstep mischien af staan?

[...]

gpu+cpu+voeding bepaald idd denk ik al 80-90% van je verbruik.

en de pico PSU t.o.v. de eerste is toch een 66% verschil, best wel de moeite waard. (tenzij je al een voeding hebt die al oké presteerd, zoals je BeQuite :D )
Tegenwoordig is dat al niet meer. Er zijn zat cpu's die lager zitten qua verbruik dan bijvoorbeeld een Northbridge.

Ik weet natuurlijk niet wat je nu hebt draaien qua opslag, maar ik zie dat je 3x2TB wil aanschaffen. later kun je dit nog uitbreiden naar 4x. er blijft namelijk nog een poort over op de E350 zitten er 4 :)

zoek eens op E350 benchmark, dan zie je nog wel wat resultaten. Mocht je qua budget niet zoveel uitmaken, zou ik voor MSI of Intel gaan.. Leading in goede onderdelen en zuinige bordjes

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiander
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-05 12:35
Tja, ik zat eerst ook te kijken voor een zuininge alles kunner, met goeie specs.
eerst over zelfbouw nagedacht, en over een ontwerp van een kast enzo.

en uiteindelijk een HP microserver gekocht.
nette kast, dual core AMD Neo proc, gigabit netwerk, 4 plugable HD plaatsten.
ruimte voor optische drive (CD/DVD/blauwestraal), inc een 160GB HD.
en een voeding die max 150 watt kan leveren.

welgeteld 200 euro nieuw.

die 150 Watt ga ik natuurlijk amanooitniet halen. het grootste gedeelte zal de cpu in powerdown mode zitten, en wacht ie tot ie iets mag doen. HD's worden uitgeschakelt wanneer deze niet nodig zijn. ( vooral snachts dus )

Net een filmpje gezien van iemand die er een powermeter aan had hangen, in combo met 4 hardeschijven.
in het filmpje werd vSphere geboot,
de server ging van 45Watt initieel naar schommelend tussen de 35 en de 40Watt.

[ Voor 14% gewijzigd door Fiander op 28-07-2011 15:40 . Reden: Power info toegevoegt ]

Deze sig is een manueel virus!! Als je dit leest heb je het. Mail dit bericht naar iedereen die je kent, en verwijder alle bestanden van je computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixel Punk
YaaD schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 15:11:
[...]

Tegenwoordig is dat al niet meer. Er zijn zat cpu's die lager zitten qua verbruik dan bijvoorbeeld een Northbridge.

Ik weet natuurlijk niet wat je nu hebt draaien qua opslag, maar ik zie dat je 3x2TB wil aanschaffen. later kun je dit nog uitbreiden naar 4x. er blijft namelijk nog een poort over op de E350 zitten er 4 :)

zoek eens op E350 benchmark, dan zie je nog wel wat resultaten. Mocht je qua budget niet zoveel uitmaken, zou ik voor MSI of Intel gaan.. Leading in goede onderdelen en zuinige bordjes
Als we het over APU of energie zuinige CPU's hebben dan ligt het idd anders, daar ben ik vergeten rekening mee te houden |:( .

Momenteel heb ik enkel 4 schijfjes in mijn main systeem draaien, niets speciaals dus.
Sando schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 15:04:
Nee ik klok niet over, ik heb zover ik weet niets met speedstep gedaan.
Asus P5LP / Intel Core2 Duo 6300 / GeForce 7600 GS / Ubuntu 10.04 LTS / 5 harde schijven
Lijkt er idd best wel op, ik zal zelf eens een keer meten, dan kunne we vergelijken ;p

[ Voor 17% gewijzigd door Pixel Punk op 28-07-2011 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.oomah
  • Laatst online: 16-03 08:30
Dit vind ik nou interessant. Dit speelt ook mij al een tijdje in mijn hoofd om een lowcost-lowpower opslag- en download server. Wat ik tot nu toe had gevonden was of low cost, of low power, of het kon niet als opslag/download server gebruikt worden.

Mijn beste idee was om misschien een tweedehands nettop/netbook te kopen. Deze kun je al krijgen vanaf 60 euro op marktplaats en dergelijke. Mijn beste deal was er een met kapot scherm voor 35 euro, maar daarvoor moest ik wel naar Maastricht rijden (waardoor ik dus meer aan benzine betaal dan voor dat laptopje). Verder is de afstand eigenlijk altijd al de reden geweest dat ik het nog niet gedaan heb.

Maar hoeveel stroom gebruikt zoiets nou:
Een atom nettop/netbook: 10W
HDD: 5W per stuk
In principe kun je na het opstellen het scherm, muis en tobo weglaten dus dat is 0W

Een externe HDD van 2TB is zo'n 70/80 euro. Dat is dan wel weer het nadeel, maar volgens mij blijf je hier mee zitten als je een lowpower iets zoekt. Bovendien is een gewone 2TB HDD ook al 60 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Ik kan hem zo snel op DealExtreme niet vinden, maar deze ($34, USA only, als je goed zoekt is er ook een die naar Nederland komt voor in totaal $38 ofzo, want een vriend van mij heeft er een gekocht op eBay) pakt zo'n embedded linux distro van 25 MB ofzo (SnakeOS), heel makkelijk up te daten via de webadminpanel, gewoon uploaden en wachten op een reboot.

Vervolgens kan er ook MediaTomb op (heb ik ook om mijn echte computer/server) als DLNA server. Doet alles prima, maar wil je je netwerk voltrekken dat gaat je echtt niet lukken met dit ding.

Ben benieuwd of de NS-K330 net zo 'krachtig' is want die is mooier en kleiner. :)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Dat lijkt me een 652 WLXKJ, en die is hardwarematig identiek aan de NS-K330.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Ah leuk!

Ik stond op het punt iets dergelijks te kopen maar ivm noodherstel aan mijn werkcomputer moet ik me nog even inhouden.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Ok, ik ben om. Ik wil zo'n mini kastje :D

En wel bij DealExtreme als het even kan. Maar nu is er dus keuze uit 5 met allemaal zelfde bedrag:
- 652 WLXKJ (Waarbij je kennelijk ook de verkeerde versie kan kiezen (de nieuwere is niet goed))
- NS-K330
- Ritmo ZAP-LN-86BT
- IGRS Windrunner D10

Hier een interessant SnakeOS lijstje
http://code.google.com/p/...keOS_compatible_hardwares

en nu de beschamende vraag: hellup, welke moet ik nou kiezen?

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Tja, als ze SnakeOS compatible zijn, hebben ze dezelfde processor. En ze schijnen allemaal op 250MHz te lopen en 32MB/4MB geheugen te hebben, dus ga voor de goedkoopste. Of de mooiste.

Eén uitzondering, de ZAP-LN-86BT heeft volgens de foto's 1 usbpoort opgeofferd te hebben voor een kaartlezer (laat me raden, een usb kaartlezer?) dus dat kan een reden zijn om hem wel/niet te willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Deze week een eeepc 701 op de kop getikt voor 50 euro.

Verbruikt ongeveer 20 watt als ie aan het downloaden is naar een externe HDD.
Voor de rest ben ik niet van plan om deze als server te gebruiken maar het is misschien een leuk alternatief voor de kastjes die hier worden aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.oomah
Dat SnakeOS lijkt me wel interessant. Ik heb er nu iets over gelezen maar er draait standaard geen SABNZB+ of iets dergelijks op of wel? Ik las ook dat via chroot (debian 'plugin') je wel andere programma's kunt draaien waardoor ik gewoon de debian versie van SABNZB+ kan gebruiken. Het parren en rarren zal even duren maar dat is ook geen issue.
Waar ik wel bang voor ben is dat het parren en rarren zo veel processor in beslag neemt dat de snelheid te laag wordt voor streaming. Standaard is de snelheid al iets van 3-6 MB/s en ik denk dat onder load dit zal inzakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

ik sta op het punt er een te kopen. Waarschijnlijk de NS-K330 of de Ritma. Die Kintec 652 is leuk, maar nieuwere versies doen het niet. Geen zin om uit te zoeken of er op DX nog bruikbare staan. De Windrunner D10 heeft als enige 64mb geheugen en ziet er cool uit voor slechts 10 euro meer, maar staat niet verlemd in de SnakeOS wiki hoewel de chip hetzelfde is en er bij de reviews staat dat het kan. Wat ik nog tricky vind is het feit dat ze allemaal met US of UK stekker komen (van die rechthoekige pinnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:10
Ik zit te denken aan dit systeem, met een willekeurige schijf die ik nog heb liggen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock AD425PV3€ 54,50€ 54,50
1LC-Power LC-1320mi€ 39,56€ 39,56
1Kingston ValueRAM KVR1066D3N7/1G€ 5,99€ 5,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 100,05

Ik weet alleen nog niet of ik windows dan op een usb stick zet ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Niet online
Ik heb onlangs de pricewatch: HP Proliant Microserver N36L gekocht. Hierin zit een zuinige AMD dual core op 1.3 Ghz. Er kunnen vier harde schijven in, en er wordt een schijf van 160GB bijgeleverd. Bovendien bevat het severtje ook Wake On Lan.

Verbruik:
Idle, met vier HDD's idle: 29 Watt
Idle, met 1 HDD idle: 17 Watt

Gemiddelde snelheid (met Win7 als server OS):
Samba: 60 - 80 MB/s
NFS: 100 MB/s

Ik gebruik hem puur voor om te downloaden via Sabnzbd, en om er uiteindelijk videobestanden vanaf te streamen. Als OS staat er gewoon Windows 7 op. NFS heb ik in Win7 aangemaakt door Hanewin NFS server te installeren. Sabnzbd is te benaderen via een webbrowser.

Aan snelheid kan bijna geen enkele NAS tippen, en zeker niet in de prijsklasse van €220. Sterker nog ik ben nog geen enkele Atom Dual core tegengekomen die deze AMD processor overtreft. Alleen krijg je bij deze server weer geen OS meegeleverd. Als je al die meuk die Synology software bevat niet nodig hebt, dan is dit een zeer goed alternatief.

Voor benchmarks van de AMD cpu, zie: http://www.cpubenchmark.n...lon+II+Neo+K325+Dual-Core

[ Voor 9% gewijzigd door Mick1990 op 01-08-2011 11:23 ]

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-06 21:26
ik heb diezelfde HP microserver gekocht, met 5x 2TB schijven, en freenas als OS. Hij is inderdaad erg zuinig; ik draai er een torrent client op, en serveer naar mijn lokale netwerk via NFS en SMB. Met volle belasting trekt de machine 45 tot 50 watt uit de stekkerdoos.

Uiteraard is er wel wat tweaking aan voorafgegaan. Je kunt het verhaal terugvinden in de comments van de microserver, hier: productreview: HP Proliant Microserver N36L review door DrClaw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Ik laat mijn NAS simpelweg niet 24/7 aan staan dus echt zuinig hoeft hij niet te zijn. Als ik hem nodig heb dan wil ik volledige bandbreedte (scheelt een hoop simulatietijd voor mijn werk) en dus mag er best wat snelle hardware in. Het ding trekt alsnog niet meer dan ~85W dus dat valt nog mee.

Downloadserver? Dat is mijn veel zuinigere laptopje. Even omrekenen: de akku heeft 63 Wh en het ding draait moeiteloos een uur of 8 door (met scherm aan). Dus netto zal het ding <10W gebruiken en het scherm uit nog veel minder.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:10
Echt ontopic vind ik het niet meer: 220 euro excl OS en data schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:08

houthakker

Poehé

m.b.t. de 'dealextreme' nassen ben ik erg benieuwd naar de performance. Ik lees namelijk nogal wisselde berichten, van 800 kB/s tot 5 mB/s wat nog al een verschil is.

Mijn huidige FritzBox 7170 heeft USB 1.1 en dat is gelijk de bottleneck :'( , erg jammer wat er zijn mogelijkheden genoeg met dat ding (freetz).

Pogoplug is momenteel ook niet duur en goed hackable:
pricewatch: Pogoplug

Hier kun je debian op draaien: http://jeff.doozan.com/debian/

Seagate DockStar is ongeveer hetzelfde, maar denk ik niet meer leverbaar:
pricewatch unsorted: Seagate SEA FA DOCKSTAR 0.1

Andere candidaten:
pricewatch: Conceptronic CH3HNAS
zie:
http://www.aroundmyroom.c...07/ch3hnas-test-fun_plug/
http://visscher.dyndns-home.com/

pricewatch: Sitecom MD-253
http://md253.blogspot.com/

niets bekend (draaien wel allemaal linux)?:
pricewatch: Conceptronic CH3ENAS
pricewatch: Eminent EM4070
pricewatch: Eminent EM4060 3.5" Network hard disk enclosure
pricewatch: LogiLink 1-Bay Gigabit NAS Server NS0045

Alles boven de 100 euro is natuurlijk uit den boze :+ (en 50 euro eigenlijk ook)...

[ Voor 33% gewijzigd door houthakker op 01-08-2011 16:10 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-06 21:26
@mitsumark:

tja, voor die prijs krijg je wel een volledige server waar je alle hdd's in kunt stoppen (normale mensen krijgen er 5x 3.5" in, abnormale mensen kunnen 4x 3.5" + 1x 2.5" + 4x 1.8" kwijt). Het oog wil ook wat, en dan doel ik met name over de kabelsalade van vele externe usb-drives.

daarnaast heeft usb2 maar een bandbreedte van 480mb/s max, die je deelt met al je schijven. dat tov native sata2 met 3gb/s over elk kanaal (6 stuks).

tuurlijk kan ik ook mijn n900 op usb host mode zetten, of nog beter: m'n zaurus van tig jaar geleden. er staat nu een zaurus c3200 op ebay voor 1 euro + 15 euro verzendkosten. usb hubje eraan, armstrong linux erop, en gaan.

enfin, de microserver is denk ik wel een van de de goedkoopste volledige server die je kunt kopen. en het topic was goedkoop en zuinig, en voor een athlon dualcore cpu tezamen met die 5 schijven toch maar 45 watt trekken vind ik toch wel respectabel.

naja, genoeg reclame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.oomah
Jazzper schreef op zondag 31 juli 2011 @ 19:35:Wat ik nog tricky vind is het feit dat ze allemaal met US of UK stekker komen (van die rechthoekige pinnen).
je oplossing: http://www.dealextreme.co...power-plug-convertor-3529

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 09:26

EMP

Krulloos!

Leuk topic!

Ik heb zelf ooit een Microclient TT gekocht. 15 Watt max verbruik (idle nog minder), en daar een notebook harddiskje in gezet.

Ik draai er debian op, en het is een webserver/downloadserver (m.b. torrents).

Opzich niets mis mee, maar kom (cpu)performance tekort (hij heeft moeite met de torrents, vooral als je er meerdere tegelijk aanzet). Laatst ook een wiki op gezet, de pagina's laden nogal traag zeg maar...

Dus ben ook aan het kijken voor iets met wat meer vermogen. De HP Proliant Microserver N36L heb ik zeker al gezien, maar het valt mij gewoon tegen dat deze een idle verbruik heeft van 35W!

Heb ooit al eens (professioneel) met een apparaat vergelijkbaar aan de pogoplug gewerkt. Dit is een erg leuk dingetje, maar de aanschafprijs is ook niet mals (rond de 100 euro), en ik betwijfel of deze ARM met 512MB ram nou zo'n enorme vooruitgang is op mijn Via C3-533 met 256 MB. Ik vind het niet erg om er wat aan uit te geven (100 euro max, maar liefst minder natuurlijk), maar dan moet het wel een significante verbetering zijn, en eigenlijk mik ik ook op 10 tot 15 Watt stroomverbruik. Ook het feit dat er geen (notebook)harddisk IN gebouwd kan worden vind ik jammer, maar daar zou ik nog overheen kunnen komen.

Ik ben er nog niet uit, maar ik houd dit topic in de gaten!

[ Voor 5% gewijzigd door EMP op 01-08-2011 20:18 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
DrClaw schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 19:06:
daarnaast heeft usb2 maar een bandbreedte van 480mb/s max, die je deelt met al je schijven. dat tov native sata2 met 3gb/s over elk kanaal (6 stuks).
Da's flauw. Waarom zou ik mijn USB bandbreedte wel moeten delen, en mijn SATA bandbreedte niet? Als ik verschillende hostcontrollers gebruik heb ik wel degelijk meer dan 480Mbit te verdelen. (Niet dat het er echt toe doet, de ècht zuinige servertjes hebben over het algemeen niet voldoende sap om iets te kunnen met meer dan 480Mbit bandbreedte.
EMP schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 20:16:
ik betwijfel of deze ARM met 512MB ram nou zo'n enorme vooruitgang is op mijn Via C3-533 met 256 MB.
Niet op gebied van snelheid, denk ik. Maar die Arm is wel nog een paar stapjes zuiniger. Een pogoplug trekt minder dan 5W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 290112

Oplossing:

- Neem een afgedankte ThinClient mee van je werk (of dank hem af :+ ).
- Zet er een kleine, lichte linux distro op
- Hang er USB HDD's aan.

Voila, je hebt een gratis thuisserver die minder als 20watt gebruikt 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

Nog eens even lopen rondsnuffelen wat er allemaal te koop is binnen beperkt budget:

Edimax NS-1500n
http://cgi.ebay.de/USB-Wl...m4840f14e0f#ht_2778wt_954

Hier is OpenWrt op te draaien, dus in principe ook andere kleine os'sen op te poorten.
http://wiki.openwrt.org/toh/edimax/ns-1500n

Pearl PX-8020
http://cgi.ebay.de/NAS-se...483ad5bc27#ht_5165wt_1139

Is vergelijkbaar denk ik met de Digitus DN-7023 denk ik, en andere varianten zoals NASU-2, WANSER, ULS-3282 en Conceptronic CHDDLANU (?) en ICY Box Nas903(?). Er zijn wel diverse firmwares in de omloop:
http://ulc.sudhop.com/
http://forum.nas-portal.o...re-Update-1.54a-and-later!

Processor vermoedelijk RDC S3282, cpu kan overigens wel linux draaien, zie bifferboard;
http://bifferos.bizhat.com/
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
150MHz CPU, Intel 486SX instruction set, MMU.
1 watt power consumption (200mA @5v)
68mm x 28mm x 21mm (weight 28g)
32MB SDRAM/8MB Flash
OHCI/EHCI USB 2.0
10/100 ethernet
Serial console 115200 baud (can be used as 2 GPIO)
4-pin JTAG (can be used as GPIO)
2 permanent GPIO (1 LED, 1 button)
Linux 2.6.32.16
Supplied pre-flashed with OpenWrt
35 pounds each -->Buy

Er is ook een bifferboard2; zie http://sites.google.com/s...d/Home/2-port-bifferboard
en warempel, ook te koop:
http://cgi.ebay.de/7Links...51979311de#ht_4654wt_1139

interessant: benchmarks!
http://blog.famzah.net/20...d-performance-benchmarks/

meer info:
http://www.linux-depot.com/?p=projects&s=bifferboard

HD-3206-SRD - 3206SII2 ???NS-349-S
http://cgi.ebay.de/NEW-NA...23124dc261#ht_2020wt_1139

Beetje vreemd, omdat als ik naar het typenr zoek wat in de advertentie staat vermeld het lijkt dat die geen NAS is maar een USB Raid Doos. Volgens het plaatje zit er op het ding LAN poort, dus volgens mij gaat het om deze:
http://www.cdsonline.com....20disk/ns-349s/ns349s.htm
http://www.taipeitradesho...922&showno=CP&docno=60384
Dit is volgens mij een clone van een BUFFALO TS-1.0TGL / DS106
1GBit LAN en de benchmarks van z'n broertjes zien er goed uit.
In principe zou je hem kunnen chroot'en en dan met ipkg packages kunnen installeren.
http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=286782

layout lijkt erg op deze nassen:
http://wiki.zaphot.net/index.php?title=Hauptseite

Alleen wel hopen dat als je dit ding koopt het goede apparaat krijgt;

[ Voor 8% gewijzigd door houthakker op 02-08-2011 14:36 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:23

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Wat ik zelf ooit heb overwogen is een hawkboard, arm bordje met sata. Heeft nu wat problemen zo te zien maar als ze dat oplossen is het wel een mooi ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

review: van 2 elcheapo nassen:

In gebasseerd op RDC processor (zie boven) en een met een E1868M4

http://www.smallnetbuilde...can-you-make-a-nas-for-60

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Laatst online: 05-06 21:45
Zeer interessant topic dit, ik zoek ook een zeer zuinige NAS met FTP functie waarbij de disken pas ingeschakeld worden als ze daadwerkelijk worden aangesproken.
Waarom ik dit wil? Puur om via FTP één keer per week een backup weg te schrijven naar een andere locatie. Ik kwam de Pogoplug, maar daar schijnt FTP service nog niet te werken. :?

Bos Stern Service Mercedes diagnose, coding, navigatie update, ECU/instrumentenpaneel reparatie, sleutel service, km check en Airmatic tuning ook op locatie. Interesse stuur een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:16
Hari-Bo schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 08:13:
Zeer interessant topic dit, ik zoek ook een zeer zuinige NAS met FTP functie waarbij de disken pas ingeschakeld worden als ze daadwerkelijk worden aangesproken.
Waarom ik dit wil? Puur om via FTP één keer per week een backup weg te schrijven naar een andere locatie. Ik kwam de Pogoplug, maar daar schijnt FTP service nog niet te werken. :?
Heb hier een ch3snas. Is al een wat oudere, vast voor eeen leuk prijsje te krijgen tegenwoordig. Doet precies wat jij vraagt en meer.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Maverick schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 08:17:
[...]

Heb hier een ch3snas. Is al een wat oudere, vast voor eeen leuk prijsje te krijgen tegenwoordig. Doet precies wat jij vraagt en meer.
Ik wil wel graag een nieuwe NAS, dit model kan ik btw ook niet vinden bij vraag en aanbod.

Bos Stern Service Mercedes diagnose, coding, navigatie update, ECU/instrumentenpaneel reparatie, sleutel service, km check en Airmatic tuning ook op locatie. Interesse stuur een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

FTP hebben ze bijna allemaal wel, maar als ik het goed begrijp moet de NAS het initiatief nemen om te ftp'en, dus je moet de actie kunnen schedulen?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
houthakker schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 09:30:
FTP hebben ze bijna allemaal wel, maar als ik het goed begrijp moet de NAS het initiatief nemen om te ftp'en, dus je moet de actie kunnen schedulen?
Nee de FTP sessie start ik vanuit de client naar de NAS, maar ik wil dat standaard de disk gewoon uit staat en pas ingeschakeld wordt tijdens gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:16
Hari-Bo schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 09:00:
[...]

Ik wil wel graag een nieuwe NAS, dit model kan ik btw ook niet vinden bij vraag en aanbod.
pricewatch: Conceptronic NAS media storage CH3MNAS dit is de opvolger, maar ken daar de exacte functies niet van.

[ Voor 14% gewijzigd door Maverick op 03-08-2011 10:06 ]

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Maverick schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 10:05:
[...]

pricewatch: Conceptronic NAS media storage CH3MNAS dit is de opvolger, maar ken daar de exacte functies niet van.
Het is wel een nette complete NAS idd, maar ik wil uiteraard wel een cheap ass variant á la Pogoplug. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stouten
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06-2022
Is een Sitecom md-253 niks? Ik bedoel de software zou toch op een of andere manier moeten kunnen worden aangepast. Heeft 2 x S-ATA en 1 x USB poort. Is voor zo'n 4 tot 5 tientjes te vinden.

Tweaks als spindown etc zijn mogelijk. Echter heb ik ondervonden dat de software vrij gelimiteerd is. Nu zijn er meerdere NASjes uitgebracht met dezelfde hardware maar met andere software. Ik heb alleen de kennis er niet voor om wat nieuws te klussen hiervoor.

[ Voor 53% gewijzigd door Stouten op 03-08-2011 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 09:26

EMP

Krulloos!

Hari-Bo schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 08:13:
Ik kwam de Pogoplug, maar daar schijnt FTP service nog niet te werken. :?
De pogoplug draait prima FTP hoor! Misschien niet out of the box (ik heb niet met de daadwerkelijke pogoplug gewerkt, maar met een vergelijkbaar apparaat), maar er staat gewoon linux op (een debian of ubuntu distro meestal). Misschien moet je even apt-get install ftpd intikken, maar het werkt prima, en op een mooie snelheid. De versie die ik had had 100 MBit en kwam daadwerkelijk aan de 11 MB/s read of write. read/write tegelijk over 100 MBit ging met 17 MB/s cumulatief.

Voor mijn probleem kan ik inderdaad misschien eens naar een nieuwere oude thinclient kijken. Een mac mini (en daar dan linux op draaien) is ook een mooie optie, al lopen de verbruikscijfers wel ver uit elkaar met de verschillende versies (10 tot 32 watt idle).

[ Voor 19% gewijzigd door EMP op 03-08-2011 11:00 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

Stouten schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 10:27:
Is een Sitecom md-253 niks? Ik bedoel de software zou toch op een of andere manier moeten kunnen worden aangepast. Heeft 2 x S-ATA en 1 x USB poort. Is voor zo'n 4 tot 5 tientjes te vinden.

Tweaks als spindown etc zijn mogelijk. Echter heb ik ondervonden dat de software vrij gelimiteerd is. Nu zijn er meerdere NASjes uitgebracht met dezelfde hardware maar met andere software. Ik heb alleen de kennis er niet voor om wat nieuws te klussen hiervoor.
Eigenlijk is het een beetje een offtopic vraag, dit is namelijk software functionaliteit.
De vraag is
1. is de user bereid om software van de nas te modden.
ja: zoek een nas die shell access heeft waar shell access te enable-en van is (bijna allemaal), een maak een crontab aan die de backup doet.
nee: zoek een nas die die functionaliteit out of the box heeft; dat betekend specs/manuals door spitten.

edit: dat bedoelde ik ook!

[ Voor 4% gewijzigd door houthakker op 03-08-2011 11:37 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Hari-Bo schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 10:20:
Het is wel een nette complete NAS idd, maar ik wil uiteraard wel een cheap ass variant á la Pogoplug. ;)
Cheap ass? Een Pogoplug is eigenlijk best duur. Ze kosten gauw 80 euro. Er zijn twee uitvoeringen (frut daargelaten) een op basis van een Marvell Kirkwood SoC, en een op basis van een PLX NAS7821.

Een Kirkwood zit ook in een Lacie Networkspace 2, die kost 100 euro, maar dan heb je er wel een 1TB schijf bij. (Plus voeding die het allemaal trekt, ...)
Een PLX NAS7820 (Ik *denk* dat deze 1 sata controller heeft, en de '21 2) zit ook in de Iomega Home Media Cloud Edition. 105 euro, maar, opnieuw, inclusief 1TB disk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
houthakker schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 11:16:
De vraag is
1. is de user bereid om software van de nas te modden.
ja: zoek een nas die shell access heeft, een maak een crontab aan die de backup doet.
Watje. Als je bereid bent de software te modden, heb je geen shell access nodig. Die máák je.

Overigens, de MD-253 is gehackt, je kunt een shell openen, je kunt je eigen scripts draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stouten
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06-2022
Mijzelf schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 11:31:
[...]

Watje. Als je bereid bent de software te modden, heb je geen shell access nodig. Die máák je.

Overigens, de MD-253 is gehackt, je kunt een shell openen, je kunt je eigen scripts draaien.
Ja daar was ik al achter. Dat heb ik ook al toegepast. Echter het ding is zo instabiel als het maar kan zijn. Vandaar dat ik vroeg of het niet iets is om met meerdere GoT'ers naar te kijken om de software is grondig onder de loep te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Stouten schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 11:42:
[...]

Ja daar was ik al achter. Dat heb ik ook al toegepast. Echter het ding is zo instabiel als het maar kan zijn. Vandaar dat ik vroeg of het niet iets is om met meerdere GoT'ers naar te kijken om de software is grondig onder de loep te nemen?
Ik heb hier een Iomega Home Media Network Hard Disk staan. (Hoe langer de naam, hoe rottiger het boxje). Deze draait ook een Oxnas810 met 64MB. De stock firmware is gebaseerd op Debian Lenny, maar bevat wat wazige uitbreidingen, die ook niet vreselijk stabiel zijn. Maar het bleek redelijk eenvoudig hierop 'normale' Lenny te installeren, en deze heeft me tot dusver niet voor verassingen geplaatst.
Je zou kunnen proberen of je met reloaded.ko een Lenny rootfs kan booten van USB stick of harddisk.
(Dat hoeft niet te lukken. De ZyXEL NSA210 draait ook een Oxnas810, en kun je in Debian laten rebooten, alleen komt de netwerkpoort niet terug)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Net terug van vakantie. :) Leuke posts hier!

Door de eerder gemelde computerschade en een beetje uit de klauwen gelopen consumptiegedrag tijdens de afgelopen week bestaat mijn bespraring op het moment vooral uit het uitzetten van mijn oude server en het niet kopen van een nieuwe. Maar dat kan natuurlijk niet zo doorgaan. :P

Ik kan echt niet kiezen welke richting ik op wil, dus ik moet even goed denken wat ik er nu allemaal mee wil kunnen. Ik merk bijvoorbeeld dat ik veel te vaak in mijn werkcomputer zit te klooien en dan op mijn huidige server (wat gewoon Ubuntu + kvm is) muziek luister. Of tijdens het gamen wat loop te browsen/chatten op die ander. Dus dan is zoiets voor mij misschien nog feasable:
Want potdorie dat bordje is ook leuk hoor, als je voor geen twee keer het budget 6 keer de snelheid krijgt. Maar kwa energieverbruik kan ik er weinig over zeggen.

-edit- Bij nader inzien valt het met die snelheid wel tegen, de score is wel erg laag:
http://www.cpubenchmark.n...tel+Atom+D425+%40+1.80GHz

Uiteraard is dit oneerlijk in dit topic, want ik heb nog voeding/geheugen/hdd's liggen. De werkelijke prijs zou onacceptabel zijn.

Jazzper schreef op zondag 31 juli 2011 @ 19:35:
Wat ik nog tricky vind is het feit dat ze allemaal met US of UK stekker komen (van die rechthoekige pinnen).
Als je goed zoekt (dan bedoel ik ebay.com/nl/de/uk) vind je soms ongeveer de zelfde prijzen met EU adapters.

[ Voor 5% gewijzigd door Sando op 06-08-2011 13:34 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Laatst online: 05-06 18:38
Bij het lezen van dit topic begonnen mijn vingers te jeuken. In de computerspullendoos vond ik genoeg om een leuke basis samen te stellen.

Hardware
-Chaintech socket 370 micro-ATX bordje met i810-chipset
-Intel Pentium III 650MHz
-40GB 2,5" harddisk
-256MB RAM
-Realtek 8139 PCI netwerkadapter
-145W Aopen voeding. Klinkt luxe, maar volgens de specificaties ongeveer 70% efficiënt

Allemaal afdankertjes, dus de totale kosten voor mij: 0 euro

Debian Squeeze erop gezet en zoveel mogelijk powermanagementdingen aangezet. In de BIOS staan alle onnodige dingen uit.

Het resultaat is een systeempje dat 22W idle gebruikt (met draaiende harddisk) en 35W onder load. Met een efficiëntere voeding (Mux – wanneer kan ik een MadPSU bestellen? 8)) en een SSD of CompactFlash-kaart kunnen daar nog wat watts vanaf.

Natuurlijk is dit pas de N en de A van het NAS-verhaal. Voor een complete NAS moet er nog een S-ATA-controller en één of meerdere schijven in.

Wat ik vooral wil zeggen is dit: tweedehands kosten Pentium III-systemen bijna niks en blijkbaar is het i810-platform best efficiënt. Daarbij is zo'n x86-systeem redelijk snel en kun je er alle Linux-packages op draaien.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
@David: Zoo ik had niet gedacht dat een Intel P3 en dergelijk oude hardware zo'n relatief laag verbruik zouden hebben!

Inmiddels wil ik steeds liever iets meer power om een gewone distro erop te kunnen zetten omdat ik steeds meer ergernis heb bij het spelen met (andermans) embedded linux en SnakeOS achtige oplossingen omdat net teveel (imo) gewoon niet werkt, weg is bezuinigd, of te anders op is gezet dan ik gewend ben vanuit Ubuntu of Fedora.

Zonder al te hard na te denken valt mijn oog dan als eerste op de Intel Core i3-380UM (18 watt max) omdat deze waarschijnlijk net de hele mediacenter kan wegbezuinigen, twee vliegen in één klap. Not sure though, en ik weet niet eens of die wel Mini-ITX-erig te vinden is.

-edit-

Iets beter nadenkende, de pricewatch: Intel Desktop Board D525MW (€60) is ook erg leuk, helemaal omdat ik een 2 GB SODIMMetje op de rand van de prukkenbak heb liggen. Maar wat ik me dan afvraag, hij kan zogenaamd HD Video aan. Maar mijn dual core 2,4 GHz E6300 met minstens 3 keer zo hoge benchmark kan dat niet eens altijd. Probeer maar eens een goede kwaliteit 1080p, dat ruis voor het logo van HBO bijvoorbeeld, gaat nooit vloeiend. Andere complexe films die niet helemaal glad zijn gecomprimeerd gaan ook bij veel beweging gewoon niet vloeiend. Hoeveel korrels zout heb je tegenwoordig nodig als volgens de reviews een veel lichtere CPU HD video kan afspelen?

[ Voor 34% gewijzigd door Sando op 17-08-2011 22:58 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Heb de NS-K330 besteld op DealExtreme. SnakeOS erop, 500gB schijf eraan en we zullen eens zien. Ben gelijk aan het kijken naar een DLNA media player. Kan ik mooi via MiniDLNA of MediaTomb gedownloade zut afspelen. Als dat boxje het trekt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
MediaTomb werkt perfect maar heeft bij (een vriend van) mij een vervelende mappenstructuur op de TV die we niet aangepast krijgen, en MiniDLNA lijkt steeds opeens te stoppen halverwege het scannen van media. Tijdens het scannen zijn de mappen ook zichtbaar op de TV, maar als ie stopt zijn de mappen ook weg.

Met andere woorden, als je één van de twee perfect aan de praat hebt gekregen in SnakeOS, wil je dan nog even melden? :9

Als DLNA is ie trouwens ideaal. Kost niets, en alle processorkracht zit toch in de TV. :)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

vandaag de NS-K330 binnen zoals hierboven omschreven. Gelijk SnakeOS erop.
So far so good!
Heb mooi dyndns naampje naar mijn ip en alles werkt.
Momenteel een 320GB hdd eraan hangen en een 4GB SDHC kaartje. Flawless.

Nog even mooi experimenteren komende tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:06
Wat je ook kan doen is zo een gewone plugcomputer gebruiken en daar een bepaalde Linux distro op draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

Jazzper schreef op donderdag 08 september 2011 @ 23:37:
So far so good!
Heb mooi dyndns naampje naar mijn ip en alles werkt.
Momenteel een 320GB hdd eraan hangen en een 4GB SDHC kaartje. Flawless.

Nog even mooi experimenteren komende tijd.
kun je ook een benchmark maken?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Jazzper schreef op donderdag 08 september 2011 @ 23:37:
So far so good!
Wat ik wel irritant vind is dat je geen screen of nohup kan draaien omdat het OS op een read-only filesystem staat. Je kan debian chrooten als je functionaliteit mist, maar dan ben je /dev kwijt, en kan je dus niet nohup rsyncen van de ene naar de andere schijf. Moet je dus telkens je ssh sessie open laten staan.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Sando schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 17:35:
Je kan debian chrooten als je functionaliteit mist, maar dan ben je /dev kwijt
Hè? Die kun je toch gewoon bind-mounten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:13
Ook leuk, en zeker niet duur:

http://www.raspberrypi.org/

Helaas (nog) niet verkrijgbaar. Waarschijnlijk pas in november.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Mijzelf schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 20:10:
[...]

Hè? Die kun je toch gewoon bind-mounten?
Huh? Hoe werkt dat dan? (Nooit van gehoord..)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Met bind-mounten kun je een directory op een andere 'mounten'.
mount --bind /path/to/directory1 /path/to/directory2

Oftewel, bij het chrooten:
cd /path/to/chrootdir
mkdir dev
mount --bind /dev dev
chroot . /bin/sh

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Werkt dat zo? Dat moet ik eens uitproberen. Ik meende dat er na het chrooten al een /dev/ was met wat systeemshitjes maar niet fysieke schijven. Maar als dat werkt, lost dat een hoop problemen op! :)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Oscar Mopperkont
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

We zijn nu ongeveer een jaar verder. Wat zijn inmiddels de goedkope NAS-systemen om te hebben?

• houthakker

houthakker

Poehé

Tja, voor 48 euro heb je al een Sitecom MD-254, dus heeft het dan nog veel zin om voor een veel tragere DX/SnakeOs based apparaat te gaan?

Specs

• dagizmo
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-05 19:45
Wat vindt men van Iomega NAS server Home Media Network Hard Drive - Cloud Edition - 2 TB?
Deze is nu in de aanbieding voor maar 99 euro. Lees alleen twee ervaringen van anderen dat de server niet kan multitasken. Kan je dan beter voor de WD My Book Live gaan of zijn de prestaties gelijk qua multitasken en data-overdracht? De specs lijken redelijk gelijkwaardig namelijk.

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

We zijn inderdaad een jaar verder en wijzer.

De NS-K330 heeft een tijdje naar volle tevredenheid met SnakeOS gedraaid bij mij thuis totdat een harde schijf uitviel. Niet leuk. Ik weet niet of het gewoon de HDD zijn tijd was of dat de NAS hier een rol in heeft gehad, maar durfde niet nog een schijf te offeren. Heb toen een Buffalo Linkstation Live 2.0TB Nas gekocht voor 130 euro. Draait nu prima zijn rondjes.

• Mijzelf
  • Niet online
dagizmo schreef op woensdag 19 september 2012 @ 12:23:
Lees alleen twee ervaringen van anderen dat de server niet kan multitasken.
Niet kan multitasken? Het ding draait gewoon Linux, en zelfs op een dual core CPU. Dus ik weet niet wat 'niet multitasken' kan betekenen.

• dagizmo
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-05 19:45
Mijzelf schreef op woensdag 19 september 2012 @ 13:22:
[...]

Niet kan multitasken? Het ding draait gewoon Linux, en zelfs op een dual core CPU. Dus ik weet niet wat 'niet multitasken' kan betekenen.
Dat vraag ik mij dus ook af. De review op bijv een site als kieskeurig geeft aan dat de NAS vastloopt of crashed bij uploaden en streamen tegelijkertijd. Maar gelet op de specs - in vergelijking met een WD my book live - zie ik niet zozeer dat deze 1-bay NAS underpowered is. Vandaar dat ik benieuwd ben naar ervaringen van meer ervaren gebruikers, dan die ene negatieve review.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gray|IA
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-06-2021

Gray|IA

geen ondertitel

ook even mijn systeempje:

Intel Core i3 3220 (Socket 1155)
Be Quiet! 400W Straight Power E9 Voeding
Intel DH77DF (Socket 1155)
Corsair 8GB PC3-12800 Vengeance Low Profile DDR3 SDRAM (2x 4GB, 1600MHz, CL9)
Western Digital 3TB Red (SATA-600, 3.5")
Intel SSD830 128GB
Windows 8

Verbruik = 20Watt idle. (running plex mediaserver)

Is er iets dat ik kan veranderen in de instellingen (windows, bios) zodat hij nog wat zuiniger kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Je kan deze vraag beter in Nieuwe Zuinige Server (discussie) stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakshock88
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-05 13:42
Ik ben op zoek naar mijn eerste NASje, waarmee ik het liefst ook direct een usenet download mogelijkheid heb. Het liefst ook in combinatie met Sickbeard en Couchpotato. Heb een beperkt budget, kan iemand mij er een aanraden? Een oplossing met een externe schijf a la pogoplug is ook geen probleem. Wat voor prijsklasse moet ik dan aan denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Gray|IA schreef op zondag 23 december 2012 @ 16:18:
ook even mijn systeempje:

Verbruik = 20Watt idle. (running plex mediaserver)

Is er iets dat ik kan veranderen in de instellingen (windows, bios) zodat hij nog wat zuiniger kan?
Valt toch mee, bij 24/24 is dat €40 per jaar

Een scheduler opzetten, dat dat apparaat uitgaat op gezette tijden, kan je al snel 50% schelen
Ik heb mijn servertje ( 50W max ) tussen 01:00 - 09:00 uitstaan, de windows scheduler regelt de shutdown vanaf 00:45 met een mededeling, en als ik die wegklik, blijft de boel operationeel, en het BIOS zorgt voor een autostart @ 08:55 elke dag
< dit kan je zelfs aanpassen, naar gelang het BIOS dat toelaat >
Dit ding download, serveert en controleert mijn netwerk, de opslag gaat naar de Synology in de meterkast.

Als je naar de kosten wil kijken, is dat 65€ per jaar, excl. de NAS ( x2 ), en er zou evt wat 'geschroefd' in de tijden kunnen worden uiteraard
Pagina: 1