Het ècht goedkope zuinige NAS/server topic
Ik vind het leuk om afentoe met mijn ´oude´ server te klooien. Voor mij is het een NAS/fileserver/DLNA/MediaServer, en ik hang al mijn oude schijven er op een JBOD achtige manier in zodat ik lekker media kan binnenharken terwijl ik mijn afgedankte schijven hergebruik. (Er zitten nu zo'n 5 schijven in van 100GB tot 400GB waar je bij je 'werkcomputer' niet meer mee aan hoeft te komen.)Tot ik de wattmeter zie. 180 watt! Er zijn hele leuke zuinige thuisservers te bouwen en daarover lopen ook wat topics hier op Tweakers, maar ik wil het even hebben over de categorie mag niks kosten. Het voordeel van die server met oude hd´s erin: Het is allemaal al afgeschreven en dus niets meer waard. Ja, voor mij wel, maar daarover betaal ik dan ook belasting in de vorm van energieverbruik.
Met de steeds goedkoper wordende meuk, ARM processors en dat soort gein wordt het dan ook steeds interessanter om je af te vragen: Hoe kan ik het zo leuk mogelijk vervangen door goedkope rommel? Embedded systems van deze orde hebben namelijk eerder een verbruik van 15 watt, da´s een factor 10 zuiniger! Geen 0,180 kW * 24h * 365d * €0,22 €346,75 per jaar, maar €35 per jaar*. Kijk, een Synology server is erg leuk en zuinig, maar da´s geen goedkope rommel. Dan zit je boven de €100 voor de N en de A, maar heb je nog geen S. Ik denk meer aan dingen als de http://tweakers.net/price...7023-nano-nas-server.html Digitus DN-7023 Nano NAS (€37), een klein dingetje die je achter een pot appelmoes kunt verstoppen, waar je via USB je eigen USBdrive van de MediaMarkt oid aan kunt sluiten. Maar bij voorkeur meer tweakability voor minder, rommel uit China dus.
Met rommel uit China is vaak moeilijk te achterhalen wat de specs precies zijn. Zo te zien is het gemiddelde een processor van ~266 MHz en 32 MB geheugen met als commentaar dat ie te langzaam is. Ik weet alleen niet wat ik van die reviews moet vinden, want ik ben prima tevreden met Synolohy DS109j die niet bij mij in huis staat. En wat blijkt: Dat is ook gewoon 266 MHz @ 32 MB!
Goedkope rommel dus. Je vind het op eBay, een enkeling in de Price Watch, een aantal op Deal Extreme.. hier een paar voorbeelden:
- Ritmo ZAP-LN-86BT
- €24
- Max 500GB
- Bittorrent, FTPserver, NAS, Printer server
- Custom Firmware erop zetten
- €24
- NS-K330
- €30
- Bittorrent, FTPserver, NAS, Printer server
- 32 MB RAM
- Custom Firmware erop zetten
- IGRS Windrunner D10
- €43
- Bittorrent, Webserver, FTPserver, NAS
- 64 MB RAM
- 250 MHz CPU
- Custom Firmware essentieel
Want als ik het goed begrijp kan je het beste een 2e hands Nokia N900 kopen voor €110, die is toch permanent overclockable naar 1GHz, gebruikt (zonder externe schijf enzo) nog geen watt, kan Maemo/Ubuntu/Debian Linux draaien, en kan met een USB-hub (iets met voeding) prima een externe schijf aansturen en klaar. Heb je voor €175 een wireless 2GB NAS die sneller is dan de dure NASsen, full-fledged Linux heeft, en ook nog eens een full color display met touch-screen.
Maar goed, eigenlijk is dat al niet meer ècht goedkoop.
In de zelfde categorie geen NAS maar wel een systeem heb je van die tablets voor nog geen €60 met Android erop. Alleen ik heb 0,0 verstand van Android, geen idee of dat versatile genoeg is om een NAS van te maken.
Anyway, leuk om over na te denken. Het leukste is een embedded system die goed tweakbaar is. De linux die op de Synologies draait is uitgebreid genoeg. Volledig linux is nog leuker. Als het maar goedkoop is. Ik was benieuwd of iemand ervaring heeft met dergelijke oplossingen of misschien nog een ander idee heeft.
*) Ik weet dat je in theorie met de energiebesparing in het verschiet best een leuke Synology kan kopen. Maar ten eerste staat mijn server lang niet altijd aan, en was de berekening overdreven. En ten tweede - belangrijker - ik hou er van om oude rommel te (her)gebruiken of hele goedkope oplossingen in te zetten omdat ik dat nu in mijn portemonnee merk, en daar wordt ik blij van. Ookal is het niet logisch. En blije mensen krijgen minder snel... een maagzweer.
[ Voor 3% gewijzigd door Sando op 25-07-2011 03:32 ]
🇪🇺 Buy from EU (GoT)