Toon posts:

Zelfbouw NAS

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• GWTommy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05 09:34
Lange tijd niet echt het nut van een NAS gezien boven goede (externe) schijven. Maar nu ik me er toch wat in verdiept heb (ik heb vandaag m'n laatste examen gehad dus heb ik de tijd), lijkt het me toch wel handig. Mijn externe schijven raken behoorlijk vol dus zat ik te denken aan wat extra interne schijven.

Over een paar maanden ga ik op me zelf wonen en dan gaat deze PC stof happen en komt er een mooi MBA. Dwz: geen plaats voor tig externe schijven, laat staan voor interne schijven. Heeeey, een NAS!

Omdat ik toch wat leuks te doen wil hebben, maar zelfbouw gekozen. Heb laatst ook met bewondering hier naar gekeken. Ik ben redelijk handig, dus dat gaat wel lukken. Voor de hardware kom ik toch maar bij jullie.
OK. Ik ben een beetje gaan zoeken naar wat leuke hardware. Tegenwoordig zijn er mooie, zuinige Atoms, dus die keus is al snel gemaakt. Dan wat dingen op een rijtje:
Snelheid is belangrijk, vooral de leessnelheid, alles komt binnen via torrent, dus schrijfsnelheid is niet echt een must. Wat hebben we nodig voor een leuke leessnelheid? Mooie snelle schijven. Ik heb altijd gedacht dat 7,2k snel genoeg was, raden jullie dat ook aan voor bijv. video en muziek over lan? Of zouden jullie hoger gaan zitten?
Ik zat te denken aan in eerste instantie twee van deze: Hitachi Deskstar 7K2000, 2TB. Misschien later nog twee er bij. In raid 0.

Dan. Snelheid via lan is ook leuk. Dus een gigabit pootje op het mobo is ook niet verkeerd.
Na wat rondneuzen kwam ik deze in wat zelfbouw configs tegen: Point of View ION-MB330. Ziet er toch wel goed uit. 4x sata, 8x usb, gigabit, hdmi, Atom. Lijkt een goede oplossing te zijn. Iemand hier kritiek op, tips, .. ?

Dan gewoon 2GB DDR2 SODIMM er bij prikken. Ik dacht dat 2GB ruim zat zou zijn. Of toch maar 4 van maken, de ruimte is er toch.

De dingen waar ik totaal clueless ben. Voeding en fans.
Wat heb ik nodig om (uiteindelijk) vier schijven te koelen? Het liefst heb ik soort van windtunnel, dus aan iedere kant een fan dat er daadwerkelijk constant lucht stroomt langs alle hardware, ook de schijven. Is dat mogelijk?
Wat betreft de voeding. Liefst zo compact mogelijk natuurlijk en voldoende om vier schijven op volle toeren te laten draaien, maar toch zo zuinig mogelijk. Ach, ik hoef het jullie niet te vertellen, jullie kennen de standaard eisen die aan een NAS worden gesteld.

De behuizing maak ik zelf van 1mm aluminium en misschien sommige stukken van 2mm transparant acrylaat. Daar wil ik 5 LEDs in bouwen. Jullie raden het al, aan/uit systeem en één voor iedere HDD. Graag hier ook tips. Ik heb namelijk wel wat ervaring met systemen in elkaar steken, maar zou niet weten waar ik moet beginnen om LEDs er tussen te hangen.
edit:
Ik maak mooie felsranden aan het aluminium en zet dat vervolgens in elkaar met 4mm popnagels. De boven en voorkant kunnen open met een scharnier

Alvast bedankt voor de hulp.
Alle tips op ieder vlak zijn welkom natuurlijk!

Anoniem: 15758

Je vergeet het allerbelangrijkste bij een NAS: de software. Wat voor OS, wat voor RAID layer?

Daarnaast: atom is helemaal niet zuinig! Het verbruikt meer dan een Core i3 setup of een AMD Zacate setup, en heeft allerlei beperkingen die het ongeschikt maken voor sommige NAS.

Ook 7200rpm schijven in onzin voor de meeste NAS; een 5400rpm schijf met hoge datadichtheid lijkt me veel logischer. Zoals de Samsung F4 2TB voor 60 euro en max 140MB/s; veel storage, hoge performance, lage prijs. Verbruikt ook minder dan de Hitachi's. Actief koelen is ouderwets; tegenwoordig doen 'wij tweakers' alles zo low-power mogelijk en dan komt er helemaal geen actieve koeling (lees: fan) meer aan te pas.

Dat maakt ook de weg vrij voor een zuinige voeding zoals PicoPSU. Afhankelijk van hoeveel schijven je wilt hebben maar 4x Samsung F4 zit je aan 16W * 4 = 64W spinup. Met een 100W +12V adapter zou dat wel gaan lukken, maar het blijft krapjes natuurlijk.

Zelf vind ik dit het meeste geschikte moederbord:
http://www.asus.com/Motherboards/AMD_CPU_on_Board/E35M1I/
(staat niet in de PW)

Je zult zelf eerst moeten kijken wat voor platform je wilt: Windows, Linux of Solaris/BSD met ZFS. Indien dat laatste heb je flink meer geheugen nodig, zoals 2 reepjes van 4GiB. Dan zou ik gelijk voor ECC UDIMMs gaan, zoals dit setje:
pricewatch: ICIDU Value DDR3,1333-8GB KIT

[Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 15758 op 26-05-2011 22:24]

• GWTommy
Ja heel slim van me. OS wordt FreeNAS. Heb dit al eens virtueel gedraaid en werkte geweldig (virtueel heb je dus 0,0 lees/schrijfsnelheid), maar buiten dat.
RAID 0. Ik geef meer om extra opslag dan om veilige opslag. Bovendien, belangrijke dingen staan toch veilig, wat er op die schijven staat kan zo weer van het internet getrokken worden, het staat daar alleen uit gemak.

Ok. Zoals ik al zei. Ik heb me er niet echt goed in verdiept. Lees af en toe wel wat op de FP, maar that's it.
Die ASUS ziet er goed uit. Zes SATA poorten zelfs, leuk hoor..
Waarop moet ik ongeveer rekenen als ik aan zoiets denk (wat is PW toch handig!)?
OS komt op een stickje te staan trouwens, ik zie dat er 3 interne USB poorten op dat mobo zitten, maar die zie ik zo snel niet op de foto's. Ligt dat aan mij?

Met zo'n PicoPSU van zeg 120W, zit ik dan goed? Ik neem aan van wel. Dan heb ik nog wel kabels nodig voor m'n HDDs neem ik aan. Ik dacht altijd dat 5400 rpm vrij traag was qua lezen en schrijven of is dit toch niet de bottleneck?

Ik wist niet dat actieve koeling uit was. En als ik nou vier (of zes) schijven (dicht) tegen elkaar aan laat draaien op vol vermogen, krijg ik daar dan geen last van?

Edit:
Ik heb nou dit:
2x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB SATA-600, 64MB, 5400rpm
Asus E35MI-I DELUXE
GeIL Value PLUS GVP34GB1066C7SC
Mini-box picoPSU 120

Die Samsung schijven die je noemt, dat is SATA-300, kan ik die ook aansluiten op SATA-600 poorten (van die E35MI-I Deluxe)?

Lijkt niet echt duur. Zit qua hardware op €400, dan nog kosten voor materiaal van behuizing en eventueel wat kabeltjes etc.

[Voor 20% gewijzigd door GWTommy op 26-05-2011 23:18]

FreeNAS 0.7 of 0.8? Neem aan dat je geom_stripe als RAID0-layer gaat gebruiken, icm UFS filesystem of het ZFS filesystem? Dat zijn de beslissingen die je eerst moet nemen, pas daarna kun je naar hardware gaan kijken. Indien je voor ZFS kiest heb je baat bij extra RAM geheugen. Bij UFS geldt dat vrijwel niet, alhoewel met de huidige prijzen ik inderdaad minimaal voor 4GiB zou gaan.

Dat RAM kan nog veel goedkoper:
pricewatch: Transcend TS512MLK64V3N
(25 euro voor 4GiB DDR3)

Eventueel kun je ook ECC UDIMM nemen dan heb je later nog wat aan het geheugen als je wel behoefte hebt aan veiligheid en data-integriteit. Het kost je nu een paar euro extra later misschien veel plezier van.

WD EARS zou ik niet doen, die hebben hogere spinup current wat vervelend is icm PicoPSU. Samsung F4 is mijn advies, die heeft maar 16W bij spinup peak current nodig. Dan zou je 4 schijfjes met PicoPSU kunnen aansturen. Merk op dat PicoPSU alleen de voeding zelf is; je hebt nog een +12V adapter nodig (power brick) en die zijn meestal maar 80W; het liefst krijg je iets van 100-120W maar dat is veel lastiger te vinden en ook duurder. PicoPSU-150 is moderner dan die 120 versie, en heeft mogelijk ook modernere connectors. Je hebt nodig: P4-connector (4-polig +12V) en SATA power connector. Vervolgens koop je een paar SATA -> 2x SATA power plugs zodat je meerdere SATA disks kunt aansluiten. Gebruik als het even kan géén molex plugs! Dat zijn die ouderwetse krengen die soms even geen verbinding maken en dan krijg je natuurlijk gezeik met je NAS.

Bordje wat je hebt gekozen is de Deluxe versie, niet de versie waar ik naar gelinkt hebt. Die Deluxe heeft extra features die je voor een NAS waarschijnlijk niet nodig hebt, en ook maar 5 intern SATA/600 ipv 6. Ook is het het duurste Zacate bordje. Als het even kan zou ik rondkijken of je de non-deluxe en non-pro versie kunt krijgen.

Hardeschijven en rpm wordt vaak verkeerd begrepen. rpm is helemaal niet zo belangrijk voor doorvoersnelheid (MB/s) maar wel voor IOps. Dat laatste heb je niet nodig als je alleen grote bestanden gaat opslaan. Data dichtheid ofwel data density is vele malen belangrijker, en dat is weer afhankelijk van de platter grootte. De Samsung F4 heeft 666GB platters. Binnenkort komen er schijven van 1TB platters. Dan zit je aan 200MB/s op 5400rpm als de lijn van Samsung F4 wordt doorgezet. De Samsung F4 zelf doet 140MB/s tegen slechts 4W idle. Vergelijk dat met 15.000rpm disks die 180MB/s doen tegen 10-12W idle en tegen 4-6 keer de prijs en met 4 keer minder opslagcapaciteit. Daarom dat ik zeg: hoe lager de rpm, des te beter.

4W schijven kun je zonder actieve koeling in je NAS herbergen. Je moet ze echter niet echt TEGEN elkaar zetten maar een centimeter ruimte ertussen laten voor natuurlijke convectie. Je kunt zo dus een fan-loze NAS maken die afgezien van het geluid van de hardeschijf helemaal stil is. Samsung F4 schijven zijn ook enorm stil, vergeleken met andere schijven.

SATA/300 werkt prima op SATA/600 poorten, andersom ook. Net zoals een USB 3.0 apparaat prima werkt op een USB 2.0 poort, of andersom een USB 2.0 apparaat op een USB 3.0 poort. Logisch is natuurlijk dat de snelheid terugvalt tot de zwakste schakel. Een SATA/300 schijf aansluiten op een SATA/600 poort biedt geen snelheidsvoordeel. Mocht je ooit met L2ARC/SLOG en ZFS aan de gang willen, is die SATA/600 poort wel handig. Grootste voordeel is dat je geen losse controller nodig hebt met 6x onboard SATA, terwijl Atom max 4 poorten heeft en ouderwetsere chipset.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GWTommy
Vroeger kreeg ik altijd te horen, wat duurder geheugen nemen, dat is toch beter, minder fouten.
Maar goed. Jullie (jij dus CiPHER) weten er meer van. Tegen 25 euro is 4GB op één staafje natuurlijk niks en heb je voor drie keer niets 8GB.

Als ik in de toekomst naar bijvoorbeeld 6 schijven á 3TB ga (theoretisch natuurlijk, alhoewel 3TB nu al te krijgen is), heb ik dan al baad bij ZFS? Ze mogen dan in Raid 0 draaien waarschijnlijk (of 10 of 01), GEOM voor de snelheid. FreeNAS wordt versie 8.

Die niet-deluxe kan ik nergens vinden. Zit er verschil tussen E35M1-I en E35M1-M?

Dan ga ik gewoon voor goedkope SATA-300 schijven van Samsung.
Dat over die voeding ga ik nog even uitzoeken.
Mis ik verder iets in m'n config?

Edit:
Die RAM module die jij geeft is 1333 Hz terwijl die E35M1-I en E35M1-M beide 1066 Hz DDR3 zijn. Gaat dat samen?

Hoe hoog is zo'n E35M1-I eigenlijk inclusief de passieve koeling, aansluitingen, etc? Dan kan ik al wat gaan tekenen.

[Voor 13% gewijzigd door GWTommy op 27-05-2011 16:02]

Acties:
  • 0Henk 'm!

Duurder geheugen is meestal ouder geheugen, tenzij het een kwaliteitsmerk gaat (OC-geheugen). Dat laatste is ook niet goed, omdat dat op hoge voltages draait. Het beste is gewoon massageheugen wat op een laag voltage draait zonder enige koeling. Sowieso hebben testen aangegeven dat goedkoop geheugen soms harder is over te klokken dan duur OC-geheugen. Het enige wat echt belangrijk is, is op welk procédé de DRAM is geproduceerd en dat krijg je nooit te weten anders zou je veel te gemakkelijk het beste geheugen eruit kunnen kiezen. Althans ik denk dat dat de hoofdreden is. De industrie is gebaat bij een ondoorzichtig product.

Sneller geheugen draait prima op lagere snelheden. Het is ook niet het geheugen wat bepaalt op welke snelheid het draait, maar de geheugencontroller (IMC in de processor tegenwoordig). Het geheugen heeft alleen een kleine databank (SPD) waarin de aanbevolen snelheden en latencies staan opgeslagen, die meestal door het BIOS worden opgevolgd. Is het 1333MT/s (166MHz) geheugen dan kan die ook op 1066MT/s (133MHz) draaien. Overigens kunnen sommige Zacate bordjes wel degelijk op 1333 draaien.

E35M1-I (Mini-ITX met 6 SATA)
http://www.asus.com/Motherboards/AMD_CPU_on_Board/E35M1I/

E35M1-M (Micro-ATX met 5 SATA)
http://www.asus.com/Motherboards/AMD_CPU_on_Board/E35M1M/

Groot verschil dus; beetje googlen kun je die E35M1-I misschien vinden, lijkt me veel geschikter voor een NAS dan alle andere Zacate bordjes. De enige met 6 SATA onboard ipv een eSATA slot waar je weinig aan hebt. Ook vast een lager energieverbruik omdat hij een heleboel ongein mist waar je toch geen behoefte aan hebt. Erg basic bordje met precies die ingredienten die je wilt. Hoogte van het bord; is dat van belang? Ik gok zo'n 6-8 centimeter.

Over RAID en ZFS: dat is echt iets wat je eerst moet beslissen. Ga je voor geom_stripe met UFS of ga je voor ZFS. Dat is een wereld van verschil. Dat laatste betekent dat je voor 8GiB geheugen moet gaan, voor optimale performance. Je kunt daarbij ook uitbreiden met meerdere type schijven. Dus nu 2TB en later 3TB toevoegen, elke keer een schijfje erbij. geom_stripe met UFS valt niet uit te breiden, dus je kunt niet zomaar schijfjes erbij prikken.

ZFS is echter heel wat anders dan conventioneel RAID met UFS; je doet er goed aan je daarover in te lezen. Zie onder andere dit topic: Het grote ZFS topic

Als je elke keer een schijfje wilt toevoegen is ZFS een stuk handiger, maar het is een wereld van verschil tussen conventioneel RAID + ouderwets filesystem en het meest moderne filesystem en RAID engine wat tot nu toe beschikbaar is. 180 graden verschil. Het een heeft aan 3 megabyte geheugen genoeg, het andere kan rustig 32 gigabyte RAM slurpen. En zo kan ik doorgaan met de lijst van verschillen. Het topic hierboven biedt een goede inleiding. FreeNAS 8 ondersteunt zowel ZFS als UFS, maar het is (nog) niet mogelijk een 100% ZFS-only systeem te bouwen, wat nadelig is voor het geheugengebruik. Meer details verwijs ik je dan ook naar het ZFS topic.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 59363

Anoniem: 15758 schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 18:23:
....
Als je elke keer een schijfje wilt toevoegen is ZFS een stuk handiger
...
Is dat zo? Je kunt je raidz arrays toxh niet uitbreiden? Alleen extra vdevs toevoegen, toch? Als je dan een schijf toevoegd heb je toch heen bescherming tegen het uitvallen van die schijf?

Acties:
  • 0Henk 'm!

Hij wilt toch RAID0? Dat betekent dat één HDD een vdev is. Ook als hij RAID10 wilt werkt het zo. Dan voeg je HDDs per 2 toe. Je kunt zelfs beginnen met één disk en later een disk aan toevoegen zodat het een mirror wordt.

RAID-Z kun je inderdaad niet met één device uitbreiden, dan zou alle data opnieuw moeten worden ingedeeld en dat is een complex proces. Voor enterprise-storage is dat ook niet interessant; het zijn vooral consumenten die behoefte hebben aan een dergelijke (potentiëel gevaarlijke) feature. ZFS expansion is klaar in één seconde met direct extra beschikbare ruimte tot je beschikking.

Je kunt bij ZFS uitbreiden met andere soorten RAID levels, andere disk groottes (4-disk RAID-Z + 6-disk RAID-Z2) en andere disk capaciteiten (2TB disks + 3TB disks in aparte vdev). Dat kun je bij traditioneel RAID expansion weer niet. Dus elk heeft zijn eigen voor en nadelen. Ik vind ZFS veel meer flexibiliteit bieden in elk geval.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 59363

Anoniem: 15758 schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 19:57:
Hij wilt toch RAID0? Dat betekent dat één HDD een vdev is. Ook als hij RAID10 wilt werkt het zo. Dan voeg je HDDs per 2 toe. Je kunt zelfs beginnen met één disk en later een disk aan toevoegen zodat het een mirror wordt.

RAID-Z kun je inderdaad niet met één device uitbreiden, dan zou alle data opnieuw moeten worden ingedeeld en dat is een complex proces. Voor enterprise-storage is dat ook niet interessant; het zijn vooral consumenten die behoefte hebben aan een dergelijke (potentiëel gevaarlijke) feature. ZFS expansion is klaar in één seconde met direct extra beschikbare ruimte tot je beschikking.

Je kunt bij ZFS uitbreiden met andere soorten RAID levels, andere disk groottes (4-disk RAID-Z + 6-disk RAID-Z2) en andere disk capaciteiten (2TB disks + 3TB disks in aparte vdev). Dat kun je bij traditioneel RAID expansion weer niet. Dus elk heeft zijn eigen voor en nadelen. Ik vind ZFS veel meer flexibiliteit bieden in elk geval.
Check check dubbelcheck. Dank voor het antwoord. Spaart nu voor 6 hd voor RAID-Z2...

• GWTommy
ZFS zal ik eens gaan uitzoeken dit weekend. Van wat ik er nu van zie lijkt het alleen maar voordelen te hebben (behalve dan het geheugengebruik, maar dat is te verwaarlozen met de prijzen van tegenwoordig).
Wat ik er uit opmaak is dat je met ZFS gewoon RAID0 kunt doen en vervolgens als ik later nog schijven toevoeg die RAID10 ofzo geven.

Bij beter onderzoek blijkt die I inderdaad beter voor NAS. Maar goed. Zoeken in het NL en dan op asus "E35M1-I" -deluxe vind ik niet één webshop die 'm heeft. Erg jammer, dat moederbord ziet er namelijk goed uit.

De hoogte is belangrijk voor mijn ontwerp. Ik heb namelijk een kast ontworpen (op papier) die 170x170x350mm is. De HDDs zitten aan één kant gemonteerd in een framepje dat op rails staat en vast zit aan de voorkant (die verder los staat). De HDDs kun je er dus uit rijden als je de voorkant naar voor trekt. Het moederbort komt daar naast tegen de zijkant en met de externe aansluitingen aan de achterkant. Zoals je ziet wordt 6 tot 8 cm een probleem. Ik heb 17cm in de breedte waar de HDDs tussen moeten 10cm breed en nog wat ruimte dat niet alles elkaar raakt. Dan nog 7cm ofzo voor het mobo. Dan zit ik dus al aan 17cm, wat behoorlijk krap gaat worden.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-06 12:16
-Raid 0 zou ik persoonlijk niet doen, ben je dadelijk in 1 klap alles kwijt.

-MHDDfs zit in linux, hier kun je meerdere harde schijven samenvoegen tot 1 schijf.
Bij het defect gaan verlies je maar 1 schijf, de rest kun je gewoon lezen.
Data die je erop zet wordt automatisch verdeeld over de schijven, dwz per file wordt gekeken waar de meeste lege ruimte is op de harde schijf, daar word de file naar gekopierd.
Kijk of dit in freenas zit, lijkt mij beter dan raid 0.
http://romanrm.ru/en/mhddfs

- In windows home server zit dit ook, de oude versie. Maar er is ook software die je kunt installeren, dan kun je hetzelfde doen met een windows pc(naam ben ik kwijt, dacht open source).

-iets anders:
http://www.greyhole.net/

Wikipedia: UnionFS

[Voor 9% gewijzigd door jan99999 op 28-05-2011 11:06]

Raid 0 zou ik persoonlijk niet doen, ben je dadelijk in 1 klap alles kwijt.
Hij heeft duidelijk aangegeven dat dat geen probleem is. Bovendien gaan de meeste consumenten RAIDs kapot niet omdat een schijf compleet uitvalt, maar vanwege problemen met bad sectors, uitvallende hardeschijven en andere RAID-specifieke problemen die je met ZFS niet zult hebben.

ZFS is ook heel wat geavanceerder dan een sullig filesysteempje zoals mhddfs en totaal niet te vergelijken. Bij ZFS gebruikt load balancing kijkende naar de vrije ruimte op alle vdevs, dus heeft deels ook de features die je noemt, maar dan veel geavanceerder. Alle metadata is ook beschermd, waardoor hooguit files stuk kunnen gaan bij bad sectors / corruptie en niet de metadata zelf. Alleen Btrfs op Linux heeft een dergelijke feature van redundante metadata en dat is cruciaal juist bij RAID0.

UnionFS is niets meer dan twee filesystems elkaar laten overlappen, en dus geen filesystem van zichzelf. UnionFS wordt bijvoorbeeld gebruikt om een read-only device met een memory disk te verenigen, zodat alle writes naar de memory disk gaan en zodoende een read-only device zoals een cdrom toch schrijfbaar wordt. Ik mis de relevantie met dit topic?
Wat ik er uit opmaak is dat je met ZFS gewoon RAID0 kunt doen en vervolgens als ik later nog schijven toevoeg die RAID10 ofzo geven.
Dat klopt.
Bij beter onderzoek blijkt die I inderdaad beter voor NAS. Maar goed. Zoeken in het NL en dan op asus "E35M1-I" -deluxe vind ik niet één webshop die 'm heeft. Erg jammer, dat moederbord ziet er namelijk goed uit.
Ik denk dat dit bordje nieuwer is, bij Newegg staan nog geen reviews bijvoorbeeld. Misschien kwestie van tijd tot hij hier verkrijgbaar is. Anders misschien in het buitenland bestellen? Tenzij je dat een groot bezwaar vind natuurlijk.
De hoogte is belangrijk voor mijn ontwerp. Ik heb namelijk een kast ontworpen (op papier) die 170x170x350mm is.
Dit is potentiëel gevaarlijk. Een kast is niet alleen een plek om alle apparatuur in te verbergen, het is ook ontworpen om een bepaald niveau van warmte te kunnen afvoeren (TDP). Als je zelf iets in elkaar flanst dan weet je niet hoeveel TDP zo'n kast kan afvoeren. Dan moet je mogelijk alsnog met actieve koeling aan de slag, of je hardware gaat oververhitten. Een metalen kast voert warmte vrij goed af, maar als je ander materiaal gebruikt kan dit ernstig tekort schieten en hebben zowel moederbord als hardeschijven alsnog actieve koeling nodig. Ik adviseer je om kritisch te kijken naar de koeling van je nieuwe kast!

• GWTommy
ZFS geeft mij het gevoel dé uitkomst te zijn qua filesystem. De vuistregel waar je het in het ZFS topic over hebt van 1GB per TB gaat dus nog op als ik 8GB RAM er in plug. Nadeel is wel dat ik meteen alle staafjes moet upgraden wil ik meer dan mijn (in eerste instantie geplande) 2x 2TB. En natuurlijk ben ik daar tzt wel aan toe. Echter vind ik staafjes van 8 en 16GB in verhouding veel te duur om dat nu al uit voorzorg te doen.
Ik ga me nóg iets verder inlezen in ZFS, maar verwacht toch dat het die gaat worden. Hoe zit ik dan met m'n hardware? Gaat dat allemaal in combinatie met ZFS? Ik neem aan van wel.

Ik neem aan dat ZFS ook zoiets heeft als GEOM striping voor snelheids winst? Wil er namelijk wel zo veel mogelijk uithalen.

Buitenland bestellen kan natuurlijk altijd. Ben de laatste tijd zo veel kwijt geweest aan verzendkosten (buiten EU ook nog import kosten) dat ik eigenlijk probeer zo veel mogelijk uit NL te halen.

De onderkant van de kast is voor grote delen open en verder helemaal gemaakt van aluminium 1mm dik. De onder en achterkant zijn uit een stuk gemaakt. De zij en bovenkanten ook en als kap er op gezet. De voorkant zit vast aan de rail met HDDs en is de 'handgreep' om de HDDs er uit te schuiven. In principe is er nog zat ruimte aan de achterkant voor een fan van 10x10cm, maar omdat er eerder werd gezegd dat dat 'uit was', heb ik die maar weggelaten. Is ook lekker stil.
Hier een snelle schets van hoe het van achteren dan er uit ziet (als je door de achterkant heen kijkt):

Wat uit die schets niet duidelijk wordt is dat de schijf die is afgebeeld verder naar voor zit (helt ook 74 graden), de bovenkant van de achterste schijf zit ongeveer 8cm van de achterkant af. Als ik begin met twee schijven en ik plaats die in de voorste twee slots, dan zit het moederbord helemaal vrij en heeft die genoeg ruimte, maar ik wil me natuurlijk wel voorbereiden op 6 schijven.
Er is ruimte genoeg voor een fan in de achterkant, maar dat maakt weer geluid..
Natuurlijk kan ik het ontwerp ook aanpassen en iets groter maken (20x20x35cm bijvoorbeeld), maar compacter vind ik toch leuker.

Nou nog iets. Hoe kan ik er voor zorgen dat iedere schijf een LEDje krijgt en daarmee z'n status aangeeft (is gewoon leuk) of eventueel I/O laat zien dmv knipperen. Is hier speciale hardware voor te krijgen of moet dat van eigen fabriek komen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:32

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Modbreak:Na een goede bearchumentatie gaat dit topic weer open. Let er wel op dat hier een specifiek project wordt besproken voor algemene vragen bestaat er nogaltijd het grote ervaring topic: Het grote DIY RAID NAS topic deel 3 , dus heeft iemand algemene vragen lees eerst dat topic eens door.

[Voor 59% gewijzigd door _Dune_ op 31-05-2011 09:01]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• GWTommy
Na er even tussen uit te zijn geweest ben ik hier weer.
Aller eerst bedankt CiHPER voor je argumentatie richting onze mod en natuurlijk _Dune_ ook bedankt voor het luisteren hier naar.

Hier de reactie op mijn DM naar CiHPER:
CiPHER schreef op dinsdag 31 mei 2011 09:02:
Asus E35M1-I en 120W AC adapter kan ik niet zo snel vinden in nederland; erg moeilijk te krijgen! In de USA altijd wel; vervelend!

Alternatief voor de E35M1-I is dit bordje:
pricewatch: Asus E35MI-I DELUXE

Nadeel is maar 5 onboard SATA; de 6e is extern uitgevoerd. Kun je eventueel wel weer naar binnen lussen. Bovendien heeft het een hoop extra's wat weer extra energie verbruikt en het is ook een stuk duurder.

Qua PicoPSU met +12V adapter kun je hier kijken:
pricewatch: Mini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit

Dat is dus 80W adapter die je erbij krijgt. Een beetje krapjes maar het kan lukken met 4 keer een Samsung F4 zit je aan 64W + moederbord piek vermogen. Kan ook zijn dat dit dus net niet lukt. Deze piekspanning heb je maar voor een seconde nodig, dus mogelijk dat het niet zo'n probleem is om dat voor een korte tijd te leveren. Maar dat is dus geen garantie! Met minder disks zoals 2 of 3 lijkt het me geen probleem.

1.35V geheugen zou het beste zijn, maar 1.5V kan ook nog wel. Hoger voltage moet je echt niet hebben. Ik zou twee reepjes van 4GiB = 8GiB kiezen. Dat is het hoogst praktische.

Verder hoop ik dat je niet teveel problemen krijgt met warmteafvoer met zo'n kleine kast. Anders misschien toch maar rekening houden met een 12cm fan. Je hebt heel stille en zuinige fans, ik zelf raad deze aan:
pricewatch: Scythe Gentle Typhoon D1225C12B4AP-14, 120mm

Groetjes,
CiPHER :)
Ik ga toch maar voor de E35M1-I. Begin juli gaan m'n ouders naar Amerika, dus laat ik het daar gewoon bezorgen en brengen ze het mee terug voor me. Dat zal dan echter wel pas ergens eind juli zijn jammer genoeg. Dat betekend dus, project gaat even op de langere baan. Dat geeft wel de kans om het nog eens helemaal goed door te denken. De behuizing ga ik digitaal ook nog eens uittekenen en dan zal ik eens laten zien wat ik echt van plan ben.

Voor de adapter van de voeding ga ik hier nog even kijken of ik wat kan vinden. Ik wil de adapter ook in de behuizing verwerken, dus niet los. Dat scheelt toch weer. Maar natuurlijk mits deze niet te warm gaat worden. Een fan vind ik niet zo'n leuk idee, alhoewel er in de achterkant meer dan genoeg ruimte is. 21 dB is dat wel niet zo veel, maar toch is het iets dat beweegt. Dit kan altijd achteraf nog.

Dan het volgende. Ik moet natuurlijk voordat ik het ga aansluiten weten welke kabels ik nodig heb.
Hier het lijstje welke ik al heb:
Voeding -> mobo
Voeding -> 6x SATA voeding
Mobo -> 6x SATA
De SATA voeding/data kabels moeten een behoorlijke lengte hebben aangezien het hele frame waar de schijven aan zitten er als een lade uitgereden kan worden.
Dan heb ik nog een paneel of iets nodig waarop zes LEDjes zitten dat ook meteen aanstuurt en de status van de HDDs laat zien. Iemand die weet waar dit te vinden is?
Een mooie aan/uit knop waar ik zelf een 'frontje' op kan maken en van achter te monteren is. Uiteindelijk wil ik zo'n knop (zelf) maken:

Ik neem aan dat ik inwendig, direct op het moederbord, gewoon een USB aansluiting kan maken met een klein verleng kabeltje.

En dan heb ik het wel zo denk ik qua hardware.

Dan nog steeds een brandende vraag die zeer belangrijk is voor mijn uiteindelijke ontwerp. Hoe hoog het moederbord is (de E35M1-I). De HDDs zijn 10cm breed, mijn behuizing (binnenlengte) wordt 17,5cmx17,5cm waarschijnlijk. Dan past het moederbord tegen de zijwand aan, maar dit heeft dan maar iets van 5cm voor de maximale hoogte. Daarom vrees ik dat in naar 20x20 moet.

Wat een vragen. Maar het wordt wel wat (hoop ik).

5 centimeter voor de hoogte? Dan zitten de hardeschijven dus zowat tegen de heatsink aan? Ik wil je er toch op wijzen dat een kast niet alleen is om alles in kwijt te kunnen, maar ook voor natuurlijke convectie te zorgen (warmteafvoer). Ik denk dat je zeker zonder fan een oververhit CPU en schijven zult krijgen; dat is zeker niet gunstig voor de betrouwbaarheid cq. levensduur van je NAS. Ik denk dat hoe jij het in gedachte hebt simpelweg niet gaat werken. Voor het moederbord alleen al heb je 30 centimeter natuurlijke convectieruimte nodig zonder fan; die warmte moet ergens heen!

Ik heb een mini-pc die 3W verbruikt en die raakt al oververhit met een paar centimeter ruimte en aan één zijde een opening. Laat staan als je straks met 15W idle + 4 schijven zit dat gaat je gewoon niet lukken. Warmteafvoer zal je grootste struikelblok worden met zo'n kleine behuizing zonder fan.

Zeker omdat je ook een mooie knop enzo wilt hebben, is het niet makkelijker dan te kijken naar een kant-en-klare behuizing? Door de voeding extern te houden scheelt het alweer een hoop warmte. Veel apparatuur zonder actieve koeling is gemaakt om middels natuurlijke convectie zijn warmte kwijt te kunnen. Als je dat allemaal in een kleine verhuizing propt gaat het allemaal stuk binnen een paar uur vrees ik. Ik raad je dus aan hier kritisch naar te kijken!

Voor de hoogte van het moederbord zou ik zelf minimaal 10 centimeter aanhouden; 8 als absoluut minimum. Kijk eens naar deze behuizing:
http://www.fractal-design...roduct&category=2&prod=43

• GWTommy
Dit is dus mijn eerste eigen creatie mbt een behuizing. Ik neem maar het zekere voor het onzekere en ga voor 22x22cm binnenmaten. Dat wil dus zeggen 11cm voor de schijven (halve cm speling aan beide kanten) en dan 11cm voor de hoogte van het moederbord, lijkt me redelijk wat.
Nu ga ik toch ook twijfelen aan een fan. De ruimte is er, waarom niet benutten? Zorgt voor een lekkere doorstroom van lucht van achter naar voor (voor onder is de behuizing iets open). Voeding adapter gaat ook extern dan maar.

Ik wil het graag zelf doen, dan kan ik lekker even knutselen met die behuizing en kan ik het volledig naar wens inrichten (qua hardware maar ook software).

Ik ben klaar om te bestellen. Heb nu dit op m'n lijstje staan:
1x ASUS E35M1-I
2x Samsung Spinpoint F4EG HD204UI
2x http://azerty.nl/0-749-230302/kingston-valueram-.html
1x Pico picoPSU-150
1x Scythe Gentle Typhoon D1225C12B4AP-14

Ik heb toch maar die fan die je aanraadde er bij gedaan, het is toch maar 12 euro extra en dan heb ik altijd nog de keus om 'm wel of niet in te bouwen of zelfs achter af als blijkt dat ie te warm wordt.
Ik heb ook maar de PicoPSU 150 genomen. Alleen rest mij dan nog de vraag, waar haal ik dan een losse 12V adapter?

Ohja, en waar ik nog steeds niet achter ben, waar vind ik een (groot) assortiment aan aan/uit knoppen?
Weet je ook hoe het werkt met LED indicatoren voor HDD activity?
Goed nieuws dat dit bordje nu in nederland verkrijgbaar is!

Die fan erbij is ook een goede keus; als hij toch niet nodig blijkt kun je die vast nog wel ergens voor gebruiken. Ben zelf heel erg tevreden over deze fan; eigenlijk de beste fan die ik ooit heb gekocht.

Moeilijkste zal voor je zijn een krachtige +12V voeding te vinden. Ik heb alleen 80W power bricks. Op GoT staan ook combo sets met PicoPSU plus zo'n 80W power brick. Je kunt ze ook los kopen, maar is vaak wel even zoeken. Vaak staat er +12V 6.6A bij ofzo; 6.6 * 12 = 80W dus zo reken je dat uit. Mooiste zou zijn 10A dan heb je een 10 * 12 = 120W brick te pakken. Maar die zullen niet goedkoop zijn en efficientie kan ook sterk wisselen met deze power bricks!

Wat bedoel je precies met aan/uit knoppen? :)
Over die HDD LED: er zit een connector op je moederbord voor één LED die geldt voor alle HDDs die op je moederbord zijn aangesloten. Als je een extra controller op je moederbord plaatst dan heeft die weer zijn eigen HDD leds; soms voor elke HDD een aparte LED. Zelf gebruik ik enclosures die een eigen LED hebben die reageert op de SATA kabel, en dus geen aparte aansluiting nodig heeft. Zo heb ik toch (aparte) LEDs voor de op de moederbord aangesloten SATA devices (bij mij mijn SSDs).

Nog één ding: het kan zijn dat jouw moederbord (en andere Zacate bordjes) niet goed werkt met add-on controllers zoals Intel SASUC8i; nu ben je niet zoveel schijven van plan en je bent gebonden aan PicoPSU, maar ik wil het er toch bij zeggen. Bij sommige Zacate bordjes zou een nieuw BIOS de oplossing zijn voor dit probleem; hier heb ik echter maar weinig over gehoord, en kan het zelf ook niet uittesten. Ga er dus vanuit dat het moederbord max 6 schijven aan kan, dan zit je in elk geval veilig.

• GWTommy
Even een kleine update.
Omdat Azerty de enige in NL is (die ik tot nu toe heb gevonden) die m'n bordje verkoopt, besloten om daar alles te bestellen. Na wat contact gehad met Rick Veldkamp, de content beheerder van Azerty, eerst over het bordje dat ze niet konden leveren en later wel, daarna vroeg ik of ze ook 12v adapters konden leveren. Hij heeft toen voor mij deze: http://azerty.nl/0-1073-4...icopsu-150-xt-voedin.html toegevoegd.
Ik was klaar om te bestellen, kreeg ik 'm niet toegevoegd aan m'n winkelwagen. Hij verschijnt gewoon niet en het totaalbedrag verandert ook niet. Nog geen antwoord gehad op m'n support mailtje. Anders had ik al kunnen bestellen en het ergens halverwege volgende week in huis gehad (wo of do, pinksteren en afhankelijk van de levertijd van de leverancier).

Ik vind het wel leuk om m'n proces hier neer te kwakken, dus zal ik er een soort blog van maken met veel foto's, stories en prijzen. Misschien leuk voor anderen om na te bouwen ooit als het goed uit pakt.

Thnx CiPHER & anderen.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-06 10:53
Ik heb toch nog een hoop leuks gezien voor mn eigen ZFS storage doosje. Ik vraag me alleen af hoe dat zit met die HDD led voor elke harddisk. Want zoveel aansluitingen zitten er meestal niet op een controller.

Ik heb een 4 poorts lsi en daar zit een aansluiting op voor 2 extra leds maar ja kunnen 4 disken aan. Voor de 8 poorts variant idem.

• GWTommy
Heb dat al uit m'n hoofd gezet, die LEDs zijn leuk, maar is ook via een (web)interface bij te houden en eventueel nog iets voor te schrijven dat ik (live) een mail krijg als er iets fout gaat (zegt ook meer dan een LEDje dat uit is).
Nu is het even wachten, maar heb wel zin om te beginnen!

• GWTommy
Zo vandaag kwam het pakketje aan. Jammer genoeg ontbrak de power brick die ik als kit samen met de PicoPSU had besteld. Ook ben ik een 4 polige -> sata connector vergeten. Dat betekend dus maar één schijf aansluiten, want er zit er een bij de PicoPSU. Even naar de stad zodirect om er nog een bij te halen.

Het bordje ziet er goed uit! De maximale hoogte is nog net geen 4 cm, wat mij dus wel bevalt. Verder kan ik alleen nog niets testen omdat ik dus nog geen stroom er in kan stoppen :(

Weet iemand trouwens wat voor kabel/adapter ik nodig heb om gebruik te maken van usb poorten (dus niet die aan de achterkant), om daar een usb stick in te doen waarvan ik kan booten? Staat namelijk niet echt leuk permanent een usb stick aan de achterkant..

Je hebt van die interne USB poorten die direct op zo'n USB header pluggen.

Zoiets dus:

Overigens zou ik geen 4-polige molex splitter kopen; als je PicoPSU een SATA power connector heeft zou ik een SATA power splitter kopen, die hebben minder problemen met slechte connectors dan die Molex plugs. Als je het kunt vinden een SATA power -> 4x SATA power plug, maar die zijn wel vrij zeldzaam.

• GWTommy
Even tijdelijk zolang ik nog test of dat ik max de twee schijven er aan heb hangen die ik nu heb, is dit gewoon een goede oplossing. Ga tzt als ik helemaal klaar ben wel zoeken naar de perfecte kabel.

Ook even zo'n adapter voor interne usb bestellen en dan hopen dat de 12v adapter snel arriveert.

Ga morgen ochtend even bellen m'n metaal mannetje voor het aluminium voor de behuizing.

• GWTommy
Een kleine update.
Alles werkt. FreeNAS is toch echt geweldig, vijf minuten voor het kopieren naar een usb stick met Physdiskwrite, booten, netwerk, schijven en CIFS instellen en je bent al klaar. Erg te vreden over de hardware so far. Alles is lekker snel, zit met data overpompen alleen wel tegen het limiet van m'n wifi kaartje van m'n computer, omdat ik hier boven maar één kabel heb liggen ging die in het nieuwe systeempje aangezien die geen wifi kent. Morgen even NAS beneden aansluiten en dan de max snelheid testen.

Wat me wel verbaasd is dat het bordje toch redelijk warm wordt, en eigenlijk alleen aan de onderkant. Bovenkant voelde gewoon als kamertemp na een half uurtje draaien, maar de onderkant was toch redelijk warm. Ik brandde m'n handen er niet aan, maar goed, you get my point. Ik moet er wel bij vermelden dat ie heel de tijd op m'n buro heeft gelegen.

Morgen (als ik tijd heb) wat plaatmateriaal halen voor de behuizing en dan lekker aan de slag met knutselen.

Erg bedankt CiPHER en anderen.

Hee, leuk om te horen!

Wat bedoel je trouwens precies met 'de onderkant'; toch niet de achterzijde van het moederbord? Of bedoel je de onderkant van de heatsink die op CPU/chipset gemonteerd zit? Hoe warm schat je dat in? Bijvoorbeeld: na hoeveel seconden aanraken trek je je vinger weg?

Bedenk wel dat een computersysteem wat nog niet geboot is in een OS omgeving extra veel energieverbruikt. Dus als je in het BIOS zit verbruik je bijna evenveel als op volle load (max energieverbruik). Zodra je geboot bent in FreeNAS zou dit moeten afnemen.

Als je nog tijd hebt zou een plaatje van je setup wel leuk zijn, trouwens. O+

• GWTommy
Ja echt de onderkant/achterkant, wat als het ware tegen de zijkant van de behuizing gemonteerd wordt.
Ik kan het gewoon blijven vasthouden. Vergelijkbaar met hoe warm m'n Asus EEE pc werd op schoot of op tafel. Het is geen ramp, maar het verbaasde me. Fan nog niet aangesloten.

Ik heb op dit moment alles weer uit elkaar getrokken en weer terug in de doos. Vind het zonde om zon kwetsbaar (lees: duur) stukje speelgoed hier open en bloot te laten liggen. Zal vanavond alles weer even aansluiten en een foto'tje schieten.

Verder ZFS is echt super op het eerste gezicht. Binnen twee seconde heb je een stripe partitie gemaakt van de twee disks die ik nu heb en je bent al helemaal klaar. Mooi man, echt een aanrader!

• GWTommy

Sorry voor de slechte kwaliteit.
Het alles maar even snel weer in elkaar gestoken voor de foto. De twee schijven liggen op elkaar, vandaar.

Heb nog helemaal geen tijd gehad om aluminiumplaten te halen, ontwerp op papier is nou wel klaar. Morgen ochtend eerst de lade voor de schijven maken en goeie rails/rolsysteem zoeken.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-04 00:05
Staan die schijven aan? Met metaal op het PCB? Zo op de ondergrond??!

[Voor 3% gewijzigd door johnkeates op 24-06-2011 22:05]

• GWTommy
Nog iets beter kijken: zit geen stekker in de 12v adapter ;-) :P
Had alles even snel uit de dozen weer gehaald en aangesloten voor de foto. Het heeft allemaal even test gedraaid, maar dan wel een iets nettere opstelling, maar daarna niks meer mee gedaan. Eerst een mooie behuizing maken zodra ik tijd heb.

Dan weer heel wat anders. Mijn sata-voeding-probleem.
Heb de stekkertjes eens goed bekeken, dat zijn die 15 pins, maar aan de andere kant gaan gewoon die vier kabels die van de molex verdeler afkomen in (en komen er weer uit voor de volgende lus). Zijn die stekkertjes los te krijgen? Dan kan ik namelijk zelf zoiets fabriceren waarbij ik rekening kan houden met m'n lade en met de afstand van de stekkertjes.

• GWTommy
Zo, wat veranderingen.
Door extreme drukte heb ik nog geen tijd gehad om iets te doen aan de behuizing. Ik heb nu een MBA 11'' 4gb/128gb i5 dus werd het tijd om de externe HDD gedag te zeggen en over te stappen op m'n NAS. Alleen nog geen behuizing, dus. Brainstormen, toen kwam ik op het idee om gewoon alles in een bezuing van een oer pc te schroeven. Nu zit alles dus netjes (tijdelijk) in een extreem oude behuizing. Goed nieuws, het werkt allemaal. Ik ben en blijf echt een grote fan van FreeNAS. Ik had geen ervaring met het opzetten van een network share binnen OSx, maar icm FreeNAS is dat heel gemakkelijk gegaan. De snelheid is echt enorm, eindelijk geen latency meer wanneer ik een map met wat meer bestanden open, geen latency door een gefragmenteerde schijf waar hij moet zoeken naar de muziek nummers. Wat een vooruitgang na zo'n simpele externe usb hdd.

Nou is het natuurlijk leuk om wat snelheden te presenteren hier. Is er een mooi programmatje voor OSx waarmee ik de read/write snelheid van m'n nieuwe speelgoed mee kan testen?

Dan nog even een andere vraag (hoort hier eigenlijk niet thuis). Binnen Windows Vista verwees ik de mappen Muziek, Downloads, Videos en Muziek gewoon naar m'n externe HDD door het doel van de map in te stellen naar m'n externe HDD. Een symlink als het ware, maar dat kon gewoon via de instellingen van de map zelf. Nu ben ik ook op zoek om zo iets te doen met de zelfde mappen binnen OSx en het NAS. Bestaat hier iets voor. In de mapinstellingen van de respectievelijke mappen kan ik dat niet instellen.

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:17
GWTommy schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 11:01:

Nou is het natuurlijk leuk om wat snelheden te presenteren hier. Is er een mooi programmatje voor OSx waarmee ik de read/write snelheid van m'n nieuwe speelgoed mee kan testen?

Dan nog even een andere vraag (hoort hier eigenlijk niet thuis). Binnen Windows Vista verwees ik de mappen Muziek, Downloads, Videos en Muziek gewoon naar m'n externe HDD door het doel van de map in te stellen naar m'n externe HDD. Een symlink als het ware, maar dat kon gewoon via de instellingen van de map zelf. Nu ben ik ook op zoek om zo iets te doen met de zelfde mappen binnen OSx en het NAS. Bestaat hier iets voor. In de mapinstellingen van de respectievelijke mappen kan ik dat niet instellen.
transfer snelheden kan je heel simpel zien in activiteiten beheer.
command+space en typ activiteit en dan enter.
Verwacht dat je niet veel hoger komt dan 12mb/s aangezien draadloos niet erg snel is, en een usb naar ethernet adapter maar 100mbit is.

zoek voor het 2de eens naar symboliek link osx.
Met dit commando moet je gaan werken: ln -s

[Voor 4% gewijzigd door The Fatal op 27-07-2011 11:46]

• GWTommy
Ik ben eigenlijk meer op zoek naar een tool dat echt de maximaal haalbare snelheden in de praktijk naar mijn NAS test.

Als ik vanaf zo'n 30 meter vanaf het wifi zendpunt een map met ongeveer 220GB vanaf m'n externe HDD naar NAS wil kopieren, is m'n MacBook eerst een hele tijd bezig met het verwerken van wat allemaal gekopieerd moet worden (logisch, zijn 50000+ bestanden), maar daarna gaat het daadwerkelijke overdragen extreem traag, dwz, enkele MBs per minuut. Finder blijft zeggen: resterende tijd berekenen. Nou denk ik zelf dat dit komt doordat ik via Samba verbinding maak ipv AFP (kreeg ik niet aan de praat), niet zo zeer door de omvang van de lading en het aantal bestanden. Kunnen jullie dit bevestigen of zit ik helemaal fout?

Als ik een symlink wil maken, zal ik eerst de standaard mappen moeten verwijderen om vervolgens koppelingen te maken naar de remote dirs. Dat lijkt me omslachtig, binnen Windows kan ik gewoon de locatie van de map instellen. Bestaat hier binnen OSx helemaal niets voor behalve dus een symlink (waarbij de icoontjes etc weg zijn)?

• GWTommy
Ok ik zit hier best wel mee. Ik heb een extreem lage overdrachtssnelheid via AFP en Samba. Zit niet ver van wifi af en haal met speedtest ruim 50+ mbps. Kopieren naar NAS gaat met maximaal 2 a 3 megabit per seconde. Pingen van en naar NAS gaat gewoon snel, maar FTP is ook weer traag. Is er een linux tool om eens goed naar de schijven te kijken wat die allemaal doen en wat voor snelheid ze halen? Ergens moet iets fout zitten. Morgen even op een andere PC nog wat proberen, maar volgens mij ligt het toch ergens bij m'n NAS.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee