Het is gewoon een (ver)nieuwe denk en levenswijze die vooral erg door het internet in opkomst is.
Er is niemand maar dan ook niemand, geen enkele artiest die denkt: En nu ga ik dit en dit maken om rijk en beroemd te worden. Zo begint niemand. Je begint met muziek of zang of toneel of programmeren of wat dan ook omdat je het interessant vind. Of omdat je het leuk vind. Omdat je er van kunt genieten. Of omdat je wilt leren en beter wilt worden. En meestal meerdere redenen tegelijk. Maar het begint nooit als werk. Niemand creëert een vorm van kunst met tegenzin. Dat gaat ook niet. (er bestaat natuurlijk kunst voortgebracht uit woede maar dat is iets anders)
Dus als dat de motivatie is van bijna elke beginnende artiest, waarom die motivatie overboord gooien wanneer je een stuk verder bent in je reis als artiest?
En dan is er opeens iets als het internet. Wat je alle informatie, en daarmee een zeker (scheppings)macht, binnen handbereik brengt.
Ik wil dat mijn muziek gehoord word, hoe of wat maakt me niet uit. Waarom? Een paar hoofd redenen.
1 - Ik vind dat de muziek de moeite waard is om gehoord te worden.
2 - Ik vind net als iedereen een complimentje en wat aandacht prachtig
3- Ik vind dat ik een beetje talent heb, en zoek daar wat bevestiging voor.
Maar later kwam ik er ook achter dat ik het internet, dat ik andere artiesten nodig heb.
Alles wat ik maak komt wel ergens vandaan. Of ik probeer een bepaalde stijl na te doen of ik heb opeens wat inspiratie na dat ik een
soul/funk optreden heb bijgewoond.
Zoals het inmiddels populair concept gaat:
"Everything is a remix"
Het nadoen en kopiëren en aanpassen en verbeteren en delen is zo eigen aan de mens. Zelfs eigen aan bijna elke levend wezen op onze planeet! Zo leren kinderen de taal, door hun ouders na te doen. Zo leer je eigen alles. Door iemand na te doen. Door iemand te kopiëren.
Voor virtuele dingen zoals vooral muziek is het belachelijk dat er zoiets bestaat als een eigendomsrecht op een melodie!
Natuurlijk moeten muzikanten hun brood kunnen verdienen maar er is genoeg vrijgevigheid op deze wereld om daar aan te voldoen. Aan de andere kant is het ook zo dat het internet een hele generatie nieuwe artiesten heeft voort gebracht omdat deze toegang hadden tot alle nodig kennis en alle nodige tools.
En dus zijn er steeds meer "consumers" die ook "produceren".
Die niks mooier vinden als een bepaald idee delen met de mensen op het internet en dan allemaal nieuwe varianten terug krijgen. Denkt er serieus iemand dat je op je eentje iets beters kunt maken dan met een collectief?
Dat is ook de reden dat ik de bitcoin zo intrigerend en zo fantastisch vind.
Want dit is de achterliggende technologie die het delen kan reguleren en eerlijk en betrouwbaar kan maken voor iedereen!
Later meer hier over.
[
Voor 6% gewijzigd door
Kain_niaK op 22-05-2013 11:23
]