Er zou alsnog iemand voor een bepaalde prijs/rente bitcoins kunnen aanbieden onafhankelijk van wat de anderen doen (de overheid zou dat kunnen doen), alhoewel natuurlijk onwaarschijnlijk zolang bitcoin niet belangrijk is. Het klopt inderdaad dat dat (een van de) redenen van de kredietcrisis is.John_Glenn schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 00:08:
[...]
Als er sprake is van deflatie, dan wordt je geld dus meer waard terwijl je er niks mee doet. Dat kan dan aantrekkelijker zijn dan investeren, als je met niks doen minder risico denkt te lopen.
Volgens mij was dit het hele probleem van de kredietcrisis: de banken vonden het veiliger om geld op te potten dan het uit te lenen, zodat toen de overheden extra geld moesten aanmaken om voldoende liquiditeit te onderhouden. (enne, bij Bitcoin zou zo'n ingreep dus niet gebeuren want er is niemand die dat kan beslissen...)
Met secundaire valuta bedoel ik valuta die niet in jouw gebied als primair (staatswijs) betaalmiddel geld. In Nederland is de dollar een secundaire valuta, in japan alles behalve de Jen. Goud, olie en andere waardemiddelen kun je ook als secundaire valuta beschouwen. Dit onderscheid maak ik omdat je de situatie vanuit één perspectief moet bekijken: als de munt van land A minder waard wordt worden producten van land A voor land B goedkoper, maar producten van land B voor land A duurder bijvoorbeeld.Dat onderscheid secundair/primair snap ik niet. Als de yen aan deflatie onderhevig is, en ik dus ineens voor minder yen een pak melk kan kopen, dan is dat toch een echt effect? Dat datzelfde pak melk in dollars of euro's nog evenveel kost, betekent niet dat die deflatie niet echt is. Waarom is dat anders voor secundaire valuta?
En daarmee geef je precies aan waarom de prijs van bitcoins niet hard stijgt, ondanks je eerdere argumenten dat het dat wel zou moeten doen. Ik ben het volledig met je eens dat je je spaarrekening niet in bitcoins moet omzetten, maar waarom zou een valuta die enkel geschikt is voor transacties totaal niet geschikt zijn als valuta? Zoals ik al zei is dat in principe ook het idee van PayPal en dat werkt ook behoorlijk goed.En daar zit nou precies de crux: het is dus wel geschikt voor transacties (*), maar veel minder geschikt om vast te houden. Dwz, mensen die een transactie voltooid hebben, en daar veel bitcoins aan over hebben gehouden, doen er verstandig aan die gauw in te ruilen voor dollars/euro's/etc, willen ze zo'n klappende bubbel vermijden. Dat betekent een intrinsiek groot aanbod van bitcoins op de valutamarkt, en dus continue neerwaartse druk op de wisselkoers.
(*) zelfs geschikter dan traditionele valuta, want transacties daarvan lopen meestal via een bank en zijn dan duur
Bovendien zijn er ook staatsvaluta waar ik mijn spaargeld niet in zou willen omzetten. De dollar, de pesos en de zimbabwaanse dollar om er een paar te noemen.