Ah, toen ik er op probeerde te komen ga ie enkel een melding "This site is run by xxxx" o.i.d.
@Whuzz
Mooi verhaal, alleen vergeet je compleet het feit dat "staatsvaluta" een waarde hebben omdat er *staten* zijn die er waarde aan hechten. Een euro heeft alleen al waarde omdat de overheid van het land waar jij in woont alleen díe munt accepteert voor haar betalingen.
Dat klopt, maar zoals ik al zij is dat absoluut geen garantie voor waardevastheid. Je kunt natuurlijk 2-de of 3-de wereldlanden als voorbeeld geven maar
de dollar is een veel sterker voorbeeld:
Er is geen staat die bitcoins accepteert en dat gaan ze niet doen ook. Iets met banken en afhankelijkheid van elkaar enzo.
Maar zoals ik al zei: het al dan niet accepteren van een munt door een staat is geen vereiste voor waardevastheid. Diamanten worden ook niet geaccepteerd door een staat, terwijl die toch waardevast zijn. Ook het bescheiden
success [1]
van diverse alternatieve munteenheden [2] de afgelopen jaren laat zien dat een valuta prima kan werken zonder
[1] Voor het geval je zegt: PayPal werkt gewoon met Euro's/Dollars/anderen denk dan even goed na: PayPal werkt met de
belofte dat je voor 1 dollar ook 1 dollar terugkrijgt. Feitelijk zet paypal geld om in de valuta "PayPal belofte". In feite werkt dit ook zo met banken maar daar heb je nog garantiestelsels e.d. die de waarde van de "Bank xxx belofte" waarborgen.
[2] Er zijn er nog een paar maar daar weet ik zo gauw de naam niet van
En zelfs dát is niet genoeg. Bitcoins zijn defloitair. De prijs zal nooit stabiel worden. Bitcoin heeft dus niet "iets minder stabiliteit" dan staatsvaluta: het heeft *geen* inherente stabiliteit en is zelfs inherent *instabiel*.
Er van uitgaande dat je
deflatoir bedoelt, ik weet niet wat je hier mee bedoelt. Deflatoir betekent namelijk inflatie remmend... Maar zolang de vraag gelijk blijft zal de waarde ook gelijk blijven
De prijs van geen enkele waardemiddel is stabiel: olieprijs, dollarprijs, europrijs etc. Dat het inherent instabiel is wil ik je graag horen beargumenteren. Uiteraard is de prijs nu minder stabiel (maar wel $15 +- $3 de laatste tijd, beter dan sommige munteenheden en grondstoffen) maar zoals ik al eerder beargumenteerde is dat een kwestie van een stabiel vraag+aanbod van bitcoins te creëren (vraag doordat je er dingen mee kunt doen, aanbod een beetje door miner, maar vooral door mensen die het willen ruilen naar andere valuta). Of dit lukt is natuurlijk maar de vraag, maar dat betekent niet dat het niet kan.
Er kunnen maximaal ~21 miljoen bitcoins zijn en uiteindelijk loopt dat naar 0. Immers, elke bitcoin die verloren gaat is voorgoed weg.
Dus? Daardoor zal de prijs hoogstends iets stijgen.
Wat is nou precies je argument: dat het niet veilig is omdat bitcoins minder waard worden, omdat de prijs niet stabiel is of omdat de waarde stijgt? In de laatste twee gevallen (de eerste en laatste zijn natuurlijk elkaar uitsluitend) is het geen enkel probleem om in bitcoins te investeren...
Als jij 10000 BTC in je wallet heeft, en je HDD verloren gaat, dan zijn er 10000 BTC permanent verdwenen. Dat is wat hij bedoeld.
Maar dat heb je in real-life ook. Daar worden ook jaren later nog guldens gevonden in sloten/grachten/fonteinen e.d.
Maar normale valuta wordt constant bijgedrukt, waardoor je het niet merkt. Het enige is dat als het geld niet verloren was gegaan de waarde wat sneller zou dalen
[
Voor 3% gewijzigd door
dtech op 05-07-2011 18:58
]