het licht niet aan de overheid, maar aan de winkels en handelaren
door de wet moet je als winkel de euro accepteren, maar dat betekent niet dat de overheid de euro in stand houd: dat doen "wij" als consument en de winkels
elke winkel kan ervoor kiezen om een 2de betaalmiddel te accepteren, velen doen dat ook in de vorm van punten (airmiles) of muntjes (kermis)
de overheid heeft dus weinig invloed, het gaat om de winkels: accepteren zij bitcoins dan gaat het wat worden
En als je drugs koopt of verkoopt ben je tevens strafbaar, zo'n goed voorbeeld vind ik het derhalve niet.
het ging niet om het strafbare gedeelte, het ging over het feit dat jij zei dat bitcoins geen waarde zouden hebben op het moment dat bitcoins verboden zouden zijn
drugs zijn verboden en strafbaar, maar zeker niet waardeloos
Euro's kan je ook gewoon in de vorm van munt- of briefgeld "offline" bewaren.
klopt, maar dan heb je weer niet een gemakkelijke manier van betalen en loop je eigenlijk meer risico; de gemiddelde dief zal niet een USB stick als waardevol beschouwen tenzij er zo voor een aantal miljoen aan BTC op zou kunnen staan, een stapel geld daarentegen...
Ik begrijp wel waarom je zo reageert, want als men morgen massaal Bitcoins dumpt, dan komt het rampscenario uit en blijkt dat je inderdaad vele euros (energie of reëel geld) hebt gespendeerd voor slechts een paar waardeloze Strings, ofwel gebakken lucht.
ik reageer zo omdat je aankomt met dezelfde argumenten die al tig keer langs zijn gekomen, je komt dus zonder veel onderzoek gedaan te hebben je mening uiten
ik heb trouwens mijn investeringen er al dubbel en dwars uit, het geld boeit me vrij weinig, het idee erachter wel
ook kijk je op de verkeerde manier naar wat ik zeg: ik zeg niet dat bitcoin "the best thing ever" is, maar dat bitcoins net zo valide zijn als euro's en dollars
mensen zien de euro's in hun hand als een magisch iets met waarde, al dan niet gesterkt door de fabel dat het goud zou vertegenwoordigen (goud heeft trouwens waarde door hetzelfde principe) terwijl geld eigenlijk een algemene afspraak is zodat we gemakkelijk ruilhandel kunnen doen met elkaar
de enige reden dat we geld waardevol vinden is omdat het handiger is dan bijvoorbeeld een slagerij te hebben (vlees verkoop) en eerst een stuk ham te ruilen voor een houten stoel (timmerman) en dan een halve kilo worst voor wat graan (boer) en vervolgens een hele koe te ruilen voor de laatste iphone
geld is een tussenstap, een "man in the middle", een onderdeel van het systeem
je wilt rijk worden zodat je dingen kan kopen, niet om rijk te zijn
euro's en dollars zijn algemener geaccepteerd dan de kermismuntjes en bitcoins, maar daardoor is het niet ineens een compleet ander principe
trouwens, een vaak gebruikt argument is "wat als de groten dumpen?"
tja, dan zou bitcoins flink kunnen(!) zakken in waarde
maakt dat uit? nee, niet echt, een lagere koers zorgt er niet voor dat je minder met BTC kan, alleen speculanten zijn de klos
bovendien: zouden "de groten" dat wel willen? ja ze cashen dan in een keer hard, maar waarom zouden ze? elke maand een X aantal BTC cashen om (riant) van te leven werkt ook
daarnaast zijn "de groten" vooral early adaptors, mensen die BTC al vroeg zagen en tóen al dachten "hey, dit is vet, ik doe mee!"
dat deden ze niet met een financieel doel, ze kunnen met geen mogelijkheid hebben voorspeld dat die dingen ineens zó zouden stijgen
zij willen dus dat bitcoins slaagt, en de beste manier is om ervoor te zorgen dat het aandacht krijgt, de beste manier om dat te doen is door de koers te laten stijgen, en de beste manier om dat te doen is door níet te dumpen
zoals ik eerder zei: je wilt rijk worden om dingen te kopen, waarom zou je iets slopen wat je interesseert en wat je goed vind zodat je je rijkdom in een andere valuta kan hebben?
helemaal omdat je het beiden (dingen kopen+bitcoin laten groeien) kan hebben door niet te dumpen maar door rustig wat coins te verkopen wanneer je het nodig hebt