Whuzz schreef op maandag 10 september 2012 @ 15:41:
Wat heeft zwart geld daarmee te maken? Geld is niet verboden, en aan een briefje van 20 euro kun jij niet zien of het zwart is of niet. Als ze echter bitcoin als geheel verbieden, dan kun je aan een bitcoin "zien" dat het verboden is

Ik bedoelde dat het verbieden in de praktijk geen zak heeft geholpen. Of ze het zien of niet doet er niet eens toe. Ook mensen die
weten dat ze zwart geld aannemen, doen dat maar al te graag.
Dat kun je natuurlijk doen, maar dan zou het illegaal zijn en kun je er dus voor veroordeeld worden. Hoeveel mensen denk jij dat er echt interesse hebben in opgepakt worden voor het kopen van een brood bij jouw illegale zaakje als ze het ook gewoon legaal bij de supermarkt kunnen kopen?
Blijkbaar genoeg, getuige de handel in zwart geld die welig tiert.
En trouwens, illegaal volgens wiens wetgeving of welk land? Verwacht je dat alle grote regeringen een universeel plan gaan smeden om dit in één keer wereldwijd te verbieden?
Whuzz schreef op maandag 10 september 2012 @ 17:12:
Het verschil is een enorm pricipiele: regulatie. Het vertrouwen in de euro is sterk afhankelijk van het vertrouwen in de regulerende organen. Dat vertrouwen is soms groot, soms minder groot en er komt wellicht een tijd dat het zo klein is dat de euro om valt. Maar zelfs in dat geval woon je nog altijd in een land met een regering en komt er wat anders voor terug en kun je daar je brood mee kopen.
Zelfs als de instantie waar jouw euro's in beheer zijn (je bank) omvalt, is in de meeste gevallen (tenzij je extreem veel euro's hebt) alles gedekt en gegarandeerd. Dat geeft vertrouwen.
Aan die regulatie zitten ook nadelen, want daarmee heeft een of andere instantie of autoriteit per definitie ook controle en macht over ons geld. En die autoriteit werkt
NOOIT in jouw of mijn belang. Want afhankelijk van mensen, dus belangenverstrengelingen en corruptie, zéker als het om zo'n uitgesproken machtsmiddel als geld gaat.
Bitcoin is gevrijwaard van dat soort problemen, want per definitie niet afhankelijk van de willekeur van een of andere autoriteit of instantie (mensen).
En zie zogenaamde garantie en dekking en zekerheden van euro's, wie denk je dat die op de lange termijn betaalt?
Maar er speelt voor mij nog iets veel fundamentelers mee. Ik snap sowieso niet hoe mensen nog in het traditionele bankmodel blijven geloven. Je hoort veel over 'de euro redden' maar wat valt er te redden aan een systeem wat voor 99.9% al uit schuld bestaat, waarop alleen de rentes al zowat harder groeien dan wij als maatschappij terug kunnen verdienen, en waar de enige 'oplossing' lijkt te zijn om voortdurend
nog meer schulden te maken? Er wordt gesproken over de geldkraan hier, een noodpakket daar, schulden herstructureren en banken redden, maar vrijwel niemand weet dat dat eigenlijk concreet betekent. Heel ons huidige financiële systeem zit zó krankzinnig in elkaar, dat is gewoon niet eeuwig vol te houden. Er is geen denkbaar (laat staan realistisch) scenario waarin we dit huidige systeem ooit weer gezond en duurzaam kunnen krijgen.
Regulatie bij een systeem wat van binnenuit door en door fundamenteel verrot is, is schijnzekerheid. Heel die shit gaat verschrikkelijk hard klappen, en daar gaan geen miljoen miljard noodfondsen tegen helpen. Het zal nog best even duren, maar het gaat gebeuren.
Ik zet intussen mijn vermogen wel om naar bitcoins en goud. En mijn schulden (hypotheek) houd ik in euro's.
Zoals je zelf al aangaf, staat of valt de waarde van een munteenheid in het vertrouwen. Het mooie van Bitcoin is dat men erop kan vertrouwen puur en alleen vanwege de manier waarop het werkt, en de wiskundige principes waar het op gebaseerd is. Zolang genoeg gebruikers dat inzien, is er helemaal geen regulerend orgaan meer nodig voor het vertrouwen. Met Bitcoin kunnen we onze geldzaken prima regelen zonder overheid of bank, en zonder een andere externe partij te moeten vertrouwen. Onafhankelijkheid is het sleutelwoord. Steeds meer mensen die Bitcoin leren begrijpen, zien dit in, en die geest gaat niet meer terug in de fles.
Goud was ook niet gereguleerd, en dat voldeed ook duizenden jaren lang prima als ruilhandelmiddel. En nog steeds, al zijn er in de digitale realiteit van vandaag de dag praktischere alternatieven.
In dat geval heb je dus 1 staatje waar je je bitcoins kunt uitgeven. Ga jij daar wonen dan?
Daar wonen?

Nergens voor nodig, we hebben tegenwoordig internet. Geld uitgeven kan gewoon online, en helemaal met bitcoins.
Dus ik ga daar wel mijn webwinkels hosten, scheelt weer wat moeite om het anoniem te moeten registreren. En met mij miljoenen andere internetondernemers, waar ik mijn bitcoins weer fijn kan uitgeven.
Daarnaast is dat de nachtmerrie van elke bitcoiner lijkt me, omdat dat staatje dan effectief controle heeft over bitcoin.
Uhhh nee, dat hebben ze niet. Ze kunnen nog steeds niets qua reguleren of blokkeren of wat dan ook.
Natuurlijk heeft bitcoin ook voordelen. Echter is een paar duizend euro in een koffer een stuk minder makkelijk te traceren dan een bitcoin transactie.
Wat valt er te 'traceren' aan een bitcoin transactie? Die staat gewoon openbaar in de block chain. Maar je weet niet van wie en naar wie het geld ging. En daar kom je niet achter ook.
En zodra jij die bitcoins wilt inwisselen voor wat anders, moet je toch weer terug naar die euro's.
Ik wil die bitcoins helemaal niet inwisselen voor andere valuta. Ik wil ze gewoon uitgeven. En het aantal plekken en producten waar dat kan groeit gestaag. Is er al een booming bitcoinomy? Nee natuurlijk niet, het bestaat pas een paar jaar. Vergelijk het met de eerste online aankopen of betalingen via internet destijds (toen nog met credit card). Dat was vergezochte cyberonzin. Virtuele spielerij voor geeks. 'Echt geld' geef je niet online uit. En tien jaar later gingen daar miljarden in om. We zullen zien waar het met Bitcoin heen gaat.