Verwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 13:47:
[...]
Ik heb me niet helemaal goed uitgedrukt. De vraag naar bitcoins neemt nu al meer toe dan er bij wordt gemined, daarom stijgt de koers. Die vraag gaat alleen nog maar meer toenemen, en als de toename van beschikbare bitcoins dan nog eens halveert, zal daardoor de koers nog harder stijgen.
Dus niet zozeer vanwege het speculatieve aspect (dat speelt ook mee maar in de huidige prijs is inderdaad al wel geanticipeerd op de reward halvering), maar simpelweg vanwege een verschuiving in de vraag vs aanbod verhouding (of liever gezegd vraag-toename vs voorraad-toename). Er komen straks meer nieuwe bitcoin gebruikers bij, en er komen minder nieuwe bitcoins bij.
Als ik op Mt.Gox kijk is daar de omzet van een dag ongeveer 90k BTC, op intersango is het totale aanbod ongeveer 5000 BTC.
De dagelijkse hoeveelheid bitcoin die er bij komt is slechts 7200.
Het overgrote deel van de bitcoins die verhandeld worden zijn gekocht door iemand om iets te kopen met bitcoins en worden verkocht door de verkoper van die goederen.
Die iets kleinere toename van het totale aantal gaat echt niet heel veel doen.
Dat er meer bitcoin gebruikers bijkomen en er gespeculeerd zal worden, wat je al zegt, zal wel veel meer met de prijs doen.
Als ik meer dan de helft van de snelheid van het netwerk heb kan ik double spending doen via een 51% attack.
Ik geef bitcoins uit, deze transactie komt in block nummer x.
Vervolgens ga ik een nieuw block maken met nummer x, dus op x-1 volgend.
Hierdoor ontstaat er een splitsing van de chain en wordt de langste chain gekozen als de goede om verder mee te werken.
Als ik meer dan 50% van de totale hashing speed heb kan ik er dus voor zorgen dat de chain zonder mijn transactie wint en ik de coins nog heb.
Als ik op dit moment meer dan 50% van de snelheid wil hebben moet ik gpu's en fpga's verslaan, dat is goed te doen door zelf dus een asic te maken. Maar als het netwerk al bestaat uit asic's dan moet ik dus iets maken dat nog veel sneller is.
Opzich is dit wel heel duur allemaal en verdien je waarschijnlijk sneller geld door normaal eerlijk te minen, maar het is wel een mogelijk tot een aanval.
Zie trouwens ook :
https://en.bitcoin.it/wiki/Double-spendingNog niet, maar het komt er wel aan dus.
Die 1e zou best eens een stuk harder kunnen gaan wanneer de asic's van bfl er echt zijn.
Die 2e was in hun eerste posts niet van plan om hun product te verkopen, alleen om er zelf mee te minen, maar ik heb het niet meer verder gevolgd dus ik weet niet hoe dat er nu voor staat.