Whuzz schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 11:26:
[...]
Er gaan dagelijks mensen dood die maar één euro bezitten (in waarde dan, hoeft geen echte euro te zijn).
Dat doen ze met mijoenen tegelijk in Afrika. Wat ik bedoel is dat als je 600 miljoen bitcoin gebruikers hebt er automatisch een heleboel bitcoins verloren zullen gaan. En dat hoeft niet met duizenden coins per gebruiker hoor.
Als er 50 miljoen mensen met ~0.5 BTC "verloren gaan" ben je ook al je BTC kwijt. Hoe meer users er komen, hoe sneller we aan een onbruikbaar aantal BTC komen. (Je gelooft hopelijk niet serieus in het gaan gebruiken van 0.0000000000001 BTC voor betalingen, toch?)

ja, we gaan steeds verder richting de 0, maar theoretisch maakt dat niks uit (hoe mensen er in werkelijkheid op reageren weten we allebei natuurlijk niet) 
uiteindelijk gaan we misschien naar de 0.0000000000001 BTC om een euro te betalen, maar dat betekent niet dat we dat zo gaan noemen
dan noemen we dat gewoon 1 BTC, en wat vroeger 1 BTC was 10k BTC oid
de waarde blijft hetzelfde, de totale hoeveelheid BTC ook, alleen hoe we het zien en gebruiken verandert dan
lol. ben jij nog nooit geld verloren? Je zou toch denken dat geld zo belangrijk is dat iedereen er heel goed op zou letten. Toch verliezen we massaal geld. Gelukkig kunnen we dat gewoon bijdrukken, anders had jij nu met 0.00000001 eurocent moeten betalen bij de bakker.
En ben jij nog nooit een document of andere data verloren waar je van baalde? Het is maar goed dat Microsoft heeft gezorgt dat er meer dan 21 miljoen word documenten kunnen worden gemaakt, anders hadden we ook een probleem.
om eerlijk te zijn, nee, ik ben nog nooit geld verloren nee, voor zover ik weet iig 

data ben ik wel een keer verloren (USB aansluiting intern omgedraaid, USB stick kaputt) en daar baalde ik wel van, maar dat leerde mij om te backuppen
zo heb ik nu ook gewoon een backup van m'n wallet.dat op een oud stickie, en die verhuist maandag naar m'n vader
als jij een paar honder euro in BTC hebt, en dan vervolgens geen backup maakt dan ben je behoorlijk dom, EN de rest van de BTC worden meer waard, ik zie dus niet echt een probleem
Denken dat mensen wel goed op hun coins gaan passen is natuurlijk extréém naief. Er gaan gewoon coins verloren. Dat gebeurt nu al en hoe meer mensen, hoe vaker het zal gebeuren. We eindigen gewoon bij 0 coins. Kan lang duren zoals jij hoopt, kan minder lang duren zoals ik denk.
misschien naief, maar ik ga toch liever uit van iets slimmere mensen dan andersom  

natuurlijk gaan er BTC verloren, dagelijks ook, maar dat lever geen probleem op
we eindigen helemaal niet bij 0 coins, we eindigen bij 0.0000000000001 coin 

als we al eindigen  

Ik denk dat BTC voor die tijd al lang dood is. Nogmaals, we hoeven er niet 20 miljoen kwijt te raken voor het een probleem wordt. Het simpele beséf bij mensen dat bitcoins met een exonentiele curve schaars zullen worden is voldoende om het hele principe om zeep te helpen.
tja, mss heb je gelijk en is de mens (alweer) de zwakke schakel hier, maar in theorie maakt het niet uit
in de praktijk weten we trouwens allebei niet wat er gaat gebeuren
Nogmaals: dat maakt in theorie misschien niets uit, in de praktijk gaat "de massa" en zeker de belangrijke spelers in de wereld geen valuta gebruiken die afhankelijk is van extra decimalen.
Good for you. 
En al de berichten op de bitcoin forums van "I lost xxxx BTC, because of @%^*@%*& xxxxx!!"? Ga je die allemaal even voor ze terug halen? 

Ik heb zelf mijn wallet.dat met 5.78 BTC ook weggegooid. Graag gedaan 

dankje 

Ik heb je net al uitgelegd waarom juist dat hele "meer waard worden" schadelijk is voor BTC. 
Daarnaast worden ze niet echt meer waard natuurlijk. Ze worden fictief meer waard. Je kunt er nog steeds geen brood mee kopen of je belasting mee betalen.
dat ze meer waard worden kan ook positief zijn
zodra winkels enzo doorhebben dat (zolang het vertrouwen er is) BTC alleen maar zullen stijgen in waarde (verloren BTC) dan is het juist aantrekkelijk om het als betalingsmiddel te gebruiken; gewoon 1x in de maand/jaar, als de koers hoger ligt dan eerst je BTC verkopen, of inkopen bij de groothandel
we kunnen nog niet een brood kopen, of belasting betalen (laatste gaat 'm zoiezo niet worden gok ik) of iig niet direct
we zitten nog in een begin fase, dus zijn er nog weinig mogelijkheden
iets wat hopelijk gaat veranderen
Ok, dan moet je voor de grap eens dat hele lijstje in bitcoins.org/trade af gaan en kijken hoeveel bedrijven dan écht aan die criteria voldoen. Ik voorspel je dat je op minder dan 50 uit komt. Deel die even voor jezelf onder in categorieën (alle webhosters / website makers onder 1 categorie, enz) en kijk eens hoe weinig je echt met je BTC's kunt. 
Bedenk dan dat van die paar bedrijfjes waar jij practisch niets aan hebt, het overgote deel exact 0 inkomsten uit de BTC's haalt. (zie het geklaag op het BTC forum in de trading sectie, waar zeker 75% van alle topics overigens over exchanges gaat en niet over echte brdrijven) en vraag je af hoe lang die daar dan echt mee door zullen gaan als ze brood op de plank willen hebben.
ik hoef dat niet te doen om te weten dat je op die manier idd op een kort lijstje uit komt
maar dan vergeet je ff voor het gemak alle alternatieven zoals spendbitcoins (dat jij die sketchy vind betekent niet dat het werkt) of de mensen die via een simpele dienst (steamgames giften) de fees bij exchanges omzeilen, de mensen die digitale goederen (artikelen, software) maken en verkopen voor BTC
en dan nog de diensten die er wel zijn, maar niet geadverteerd worden
al die dingen staan niet in die lijsten, omdat ze geen vaste dienst zijn, en vaak ook geen vaste prijzen hebben
Amazon accepteert geen BTC's en ook de (schimmige) omweg via die waardebonnen is al lang dood. Graag alleen bij feiten houden en geen mensen voor de gek houden.
schimmig? allang dood? hoe kom je daarbij dan? spendbitcoins.com is voor zover ik weet gewoon up 'n running, en ik heb nog nooit een kwaad woord over ze gehoord
Precies. Die bedrijven accepteren dus geen bitcoins, die accepteren euro's. Die dragen niet bij aan een bitcoin economie en geven bitcoin dus geen waarde. Je kunt er betalen met euro's of dollars via een BTC tussenmedium. Dat maakt BTC net zo handig als deense kronen als tussen medium. Nog altijd minder handig dan gewoon in euro's betalen.
maar als er geen BTC (of ander tussenmedium) zou zijn, zou je er nooit kunnen kopen, of iig niet goedkoop
als je bij een amerikaanse/deense/whatever winkel wilt kopen kom je altijd op extra kosten uit, namelijk de kosten van euro naar dollar/marken/whatever, bij BTC heb je die niet
dat zo'n winkel dan gelijk die BTC weer omzet in dollars/marken/whatever is omdat ze die nog altijd nodig hebben om in te kopen bij de groothandel, en als ze het goed regelen hebben ze niet eens die <1% exchange fee
Waarom denk je dat BTC ooit stabiliseert in prijs? Weet je nog dat je eerder voorspelde dat we meer decimalen nodig gaan hebben, ofwel dat BTC van nature defloitair is? Zoek defloitair eens op en je zult beseffen dat BTC van nature niet stabiel in prijs kán zijn.
Waarom zou een groothandel BTC's gaan accepteren? Zie je al voor je hoe de accountant de belastingen gaat regelen in BTC's?
dat ligt er dus aan of er snel of langzaam BTC verloren gaan, ja, uiteindelijk zijn er minder zijn, en dus meer waard
maar goud noem je ook redelijk stabiel, terwijl die eigenlijk alleen maar in waarde stijgt
guldens/euro's stijgen ook constant; gister nog een smoothie (lees: vers fruit, niet zo'n milkshake) voor 5.5 euro gekocht, wat dus zo'n 12 gulden zou zijn geweest
dat zou je back in the day nevernooit ervoor betaalt hebben, maar toch is het een normale prijs tegenwoordig
als de BTC zo snel verloren gaan als jij projecteert, dan zal BTC niet stabiel worden idd, maar als het langer duurt kan je toch redelijk van stabiel spreken imo
en hoe de acountant dat regelt? dezelfde manier als hoe ze euro's/dollars/marken/whatever regelen gok ik zo
Links naar de winkels waar je dat doet graag.
steam games doe je via het bitcoin forum, gewoon ff zoeken, genoeg mensen met die dienst
en omdat de meeste daarvan in america zitten, scoor je ze met een behoorlijke korting, meestal is een game van 50 euro ook 50 dollar, dus dan betaal je 50 dollar in BTC, wat dus zo'n 40 euro is. lekkere korting zo
kindle boeken via spendbitcoins.com gewoon de boeken bij amazon.com in je winkelwagen douwen, bij spendbitcoins een tegoedbon halen, en afrekenen
Oh, dus de lijst op /trade klopt niet? Welke winkels / bedrijven missen daar dan die ik nog niet ben tegengekomen?
die lijst klopt, maar beperkt zich tot officiele winkels
zoals ik al zei, op het bitcoin forum zijn ook een behoorlijk aantal diensten/producten te vinden
Dus jij denkt dat er naast die handel op de trading sites een significante markt is waar miljoenen aan bitcoins in om gaat? 

yup
Je kunt de cijfers gewoon zien. Kijk naar het aantal BTC dat verhandeld wordt (dus niet het equivalent in dollars) en je ziet dat er nauwelijks stijging is.
dat komt door de te vroege media hype, het systeem was nog niet klaar voor zo'n enorme groei in economie, en nu zitten we dus in een dip
op zich niet erg, want het is nog steeds veel meer dan dat het anders zou zijn
Waarom denk je dat precies? Waar leid je dat uit af dan? Ten tijde van de crash liep 90% van alle BTC handel via MtGox, wat dus zo'n 40k users was.
Dan zóu het natuurlijk kunnen dat er een enorme BTC economie is waar de rest van alle BTC gebruikers zich in op houd, maar daarvan zijn iig geen sporen te bekennen op de BTC website, het BTC forum of waar dan ook. Als jij meer info hebt dan ik, dan zie ik de links graag.
90% van de geregistreerde handel, je leest genoeg verhalen over mensen die gewoon cash afrekenen, de handel via exchanges zijn niet niet alle handel in BTC
Zo begint elke rage ja. En elke flop begint ook zo. 
Ik dacht ooit dat BTC in de eerste categorie zat, tot ik wat meer ging lezen en nu ben ik van mening dat het in de laatste categorie valt 

BTC een flop? ooit? klinkt alsof je de kans had om er vroeg mee te beginnen (lees:10K BTC/dag) en die kans niet gegrepen hebt, en nu baalt
BTC is in de laatste paar maanden enorm gegroeid, iets waar het niet op berekent is, niet op gebouwd, en wat niet verwacht was
voordat het door de massa kan/gaat gebruikt worden moet het makkelijker en gebruiksvriendelijker worden
de betaalcodes zijn nou niet wat je zegt enorm handig, en de interface kan ook flink wat werk gebruiken
Inderdaad. Het principe van bitcoin en hoe het practisch wordt toegepast, dát zegt wat over de toekomst 

Dat heb ik al eens uitgelegd. Ik volg bitcoins al een behoorlijke tijd. Ik vind het principe van een virtuele valuta erg interessant ( heb je wel eens wat onderzoek gedaan naar E-Gold? Moet je eens doen voor de grap) en na het lezen van Satoshi's paper dacht ik dat het wel wat kon worden. Dus ik heb een poosje gemined, een poosje op MtGox gehandeld en ondertussen al het nieuws, de forums, enz enz gevolgd. Maar hoe meer ik las en zag, hoe meer ik het begon te zien dat het nergens heen gaat. Leuk idee, maar verkeerd geimplemteerd. (Ik beweer niet dat (ik) het beter kan overigens)
En ik vind de discussie nog steeds interessant en ik ben benieuwd naar "hoe het af loopt" 

ik ga 's zoeken naar e-gold, heb er vaag iets over gehoord (enorme flop ofzo?) maar geen aandacht aan besteed