Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorisie98
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-08-2023
Je vroeg er niks over maar het is wel een manier die MS aandraagt en die ook werkt, ze bieden je ook een thirdparty tool die je niet wilt. Heb je MS zelf al gecontacteerd? Misschien zijn er nóg meer manieren.
dat weet ik maar ik ben dus opzoek naar een andere manier en vraag daar hier naar. en ik heb deze vraag ook op meerdere kanalen open staan.
en je moet misschien een werken aan je manier van reageren dan gaan mensen jou reacties ook waarderen en als je geen oplossing weet reageer dan niet. is niet lullig bedoeld

Ik vraag de vraag ook hier omdat anderen hier misschien ervaring mee hebben en als het antwoord hier kan vinden hebben anderen daar misschien iets aan in de toekomst. (daar is een forum voor om elkaar te helpen)

maar ik hou er nu over op anders gaan we te ver offtopic en dat is het laatste wat ik wil.

[ Voor 23% gewijzigd door Jorisie98 op 17-01-2018 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaYo86
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-10 10:41
Jorisie98 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 11:29:
[...]

dat weet ik maar ik ben dus opzoek naar een andere manier en vraag daar hier naar. en ik heb deze vraag ook op meerdere kanalen open staan.
en je moet misschien een werken aan je manier van reageren dan gaan mensen jou reacties ook waarderen en als je geen oplossing weet reageer dan niet.
Misschien moet je wat professioneler worden en de vraag aan alleen MS stellen ipv een forum?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gnermo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-08 10:52

Gnermo

All about that bass!

YaYo86 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 11:27:
[...]

Omdat het misschien een rechten probleem oid is? Even lokaal testen dus met Admin rechten.
Heb je mijn reactie goed gelezen?
Gnermo schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 11:25:

Wat ik raar vindt is als ik de office-licentie activeer onder het lokale admin-account op de laptop, of welke machine dan ook, hij in de O365 portal onder het account van de gebruiker geen Office-installatie toewijst aan deze gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mswp
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 05-08-2024

mswp

Wie Niet?

vekeerd

[ Voor 98% gewijzigd door mswp op 17-01-2018 12:54 ]

😲

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs B
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Jorisie98 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 11:29:
[...]

en je moet misschien een werken aan je manier van reageren dan gaan mensen jou reacties ook waarderen en als je geen oplossing weet reageer dan niet. is niet lullig bedoeld

Ik vraag de vraag ook hier omdat anderen hier misschien ervaring mee hebben en als het antwoord hier kan vinden hebben anderen daar misschien iets aan in de toekomst. (daar is een forum voor om elkaar te helpen)

maar ik hou er nu over op anders gaan we te ver offtopic en dat is het laatste wat ik wil.
Ik ben benieuwd of je vanuit ms hier een beter antwoord op krijgt, mijn ervaring als eindgebruiker is dat ms op dit soort wat lastige vragen niet altijd een even goed antwoord kan geven en je vaak wordt doorverwezen naar de standaard oplossingen.
Maar ik vrees voor je dat een third party tool of import/export van .pst de enige methode is op dit moment. En als je net zoals ik dit soort migraties niet regelmatig doet is het idd een tijdrovende klus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorisie98
Thijs B schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 13:46:
[...]

Ik ben benieuwd of je vanuit ms hier een beter antwoord op krijgt, mijn ervaring als eindgebruiker is dat ms op dit soort wat lastige vragen niet altijd een even goed antwoord kan geven en je vaak wordt doorverwezen naar de standaard oplossingen.
Maar ik vrees voor je dat een third party tool of import/export van .pst de enige methode is op dit moment. En als je net zoals ik dit soort migraties niet regelmatig doet is het idd een tijdrovende klus.
ik ben er inderdaad ook bang voor overal word verwezen naar third party tools en ik kan nergens een andere methode vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:21
Die is er ook niet. Je zult handmatig moeten migreren, dat wil zeggen: users aanmaken, content overzetten. 3rd party tooling (en PowerShell) kan je daar absoluut bij helpen en dan is het ook niet zo heel arbeidsintensief meer.
Denk er wel om dat je je domeinnaam wilt overzetten van tenant A naar tenant B. Je kunt die domeinnaam pas toevoegen op tenant B als je hem op tenant A verwijderd hebt. Er kan zelfs nog wat 'sync tijd' tussen zitten voor je hem daadwerkelijk in de nieuwe tenant kunt toevoegen. In dit tussenliggende tijd is er dus geen tenant authorative voor dat domein en krijg je dus geen mail binnen. Afhankelijk van hoe belangrijk dit is voor je business moet je dus óf het tijdstip goed plannen, of een tussenoplossing in place brengen om de mail in de tussentijd 'op te vangen'.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs B
  • Niet online
Wat ralpje aangeeft is wel goed op te vangen, als je een fatsoenlijke hoster/provider hebt met bSMTP.
Kwestie van mx records goed inregelen en dan kan je domain zonder problemen aan de kant van o365 tijdelijk offline.

Tenzij je dns beheer ook is ondergebracht bij o365 dan is het misschien wel ff lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mswp

mswp

Wie Niet?

Question Mark schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 10:18:
[...]

Als het verzendadres gelijk blijft wordt er maar eenmalig een Out of Office bericht verstuurd, en niet bij elk bericht. Als een out of office ingesteld wordt in Outlook staat er ook letterlijk bij:

"Automatically reply once for each sender with the following message".

Dus of je probleem bestaat niet, of de leverancier mailt elk bericht vanaf een verschillend mailadres. Dat laatste is een probleem van de leverancier, niet van Exchange (online).
Oke, maar dan zie ik nog het nut niet helemaal van het vinkje aan of uitzetten. Kan je hier instellen dat hij het helemaal niet verstuurd dan? Met de reden dat? Misschien omdat je niet aan de klant wil laten weten dat er mensen met vakantie zijn?

Ik denk dat ik de connector ook wat meer begrijp voor de printers. Kan je in de printer geen authenticatie instellen zoals je het eigenlijk ook doe met een mailbox in outlook dan maakt de printer gebruik van de relay server van Office 365. Je moet daarvoor een connector ingesteld hebben zodat dat akkoord is. Dit natuurlijk ook voor de rest van apparaten en printers.

😲

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X.otic
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-04-2023
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag waar ik niet aan uit kom. Ik hoop dat deze op de juiste plaats staat en jullie mij kunnen helpen.
Voor een school zijn we met een Word document bezig wat als sjabloon moet dienen voor leerlinggegevens te plaatsen. Nu hebben we een klein plaatje in een tekstvak gezet waar we een macro aan willen hangen zodat wanneer je op het plaatje klikt je in de map mijn afbeeldingen komt en je een afbeelding kunt selecteren.
Het plaatje neemt dan automatisch het tekstvak als begrenzing.
Kortom een klikbare knop in het tekstvak om de functie afbeelding invoegen te openen.

Ik ben totaal niet thuis in macro's dus als iemand mij aan een voorbeeld zou kunnen helpen of uitleggen hoe het moet zou dat heel prettig zijn! En mijn dank uiteraard groter ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Hi, welkom op GoT :)

Nee deze vraag hoort hier niet thuis: dit topic gaat niet over Word. Qua onderwerp zou het beter passen als je een eigen vraag-topic zou openen in Client Software Algemeen, maar ook daar vragen we toch wel eerst een eigen opzet va in dit geval de code. Code 'bestellen' kan via V&A maar dat is vast niet je bedoeling.

Wat je vraagt is min of meer basisfunctionaliteit v.w.b. gebruik van VBA, je zou volgens mij een eind moeten komen na een of twee howto's en wat 'spelen'. Wanneer je dan vastloopt dan kan je gerust in CSA een topic openen en aangeven waar je vastloopt. De basiskennis van VBA heb je sowieso nodig, want zomaar andermans code draaien is levensgevaarlijk als je niet kunt lezen wat er staat.

Maar dus niet hier verder ajb :)

[ Voor 5% gewijzigd door F_J_K op 18-01-2018 19:09 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTweet
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-04 17:15
Vraagje, ik heb blijkbaar een 1-jarige Office 365 Personal-licentie (betaald met een 'Token' op 11-10-2017 voor € 0,00. Was dit een actie ofzo??)

Nu waar mijn vraag echt over gaat; ik heb jaren geleden via mijn toenmalige school een gratis Office-pakket kunnen downloaden door in te loggen met mijn schoolgegevens. Deze heb ik tot deze maand nog altijd gebruikt door uit te loggen met mijn schoolaccount waardoor de licentie blijkbaar bleef doorlopen. Nu ben ik overgestapt op een nieuwe laptop waardoor ik niet meer kon inloggen.

Echter, ik zag dus dat ik via mijn gewone privé hotmail-account een Office 365 Personal pakket kon downloaden. Nu heb ik hetzelfde trucje weer geprobeerd en mijn dus uitgelogd op de desktop-apps van Office. Gek genoeg blijft Office gewoon werken, kan iemand mij uitleggen hoe dit werkt en of ik hierdoor dus Office kan blijven gebruiken (ook nadat mijn licentie 10-11-2018 afloopt). Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat dit een foutje van Microsoft is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Houd het voorlopig er op dat het einde oefening is op de dag dat:
mijn licentie 10-11-2018 afloopt
De rest blijf speculeren waar je niks mee kunt...of een ervaringsdeskundige /insider moet meer weten.
Als je baas met een HUP regeling mee doet.. dan heb je voor 13.95 euro een Office Pro pakket (dus incl Outlook en Access ook nog). Weinig geld tov een retail pakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorisie98
hallo allemaal,
wat is volgens jullie de beste manier om te migreren vanaf een Exchange 2007 server naar Office 365. het gaat om +- 40 mailboxen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:49
Jorisie98 schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 08:49:
hallo allemaal,
wat is volgens jullie de beste manier om te migreren vanaf een Exchange 2007 server naar Office 365. het gaat om +- 40 mailboxen.
Ik heb al een tijdje geen exchange 2007 meer gezien, maar in het verleden had MS daar 2 supported scenario's voor uit mijn hoofd, staged en cutoff migration.

Ik heb daar in het verleden deze tool wel eens voor gebruikt https://technet.microsoft.com/en-us/office/dn756393.aspx (en dan de cloud only scenario's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorisie98
Dennism schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 09:03:
[...]

Ik heb al een tijdje geen exchange 2007 meer gezien, maar in het verleden had MS daar 2 supported scenario's voor uit mijn hoofd, staged en cutoff migration.

Ik heb daar in het verleden deze tool wel eens voor gebruikt https://technet.microsoft.com/en-us/office/dn756393.aspx (en dan de cloud only scenario's).
ik en de staged en cutover methoden maar ik ben benieuwd welke nou het beste is zodat gebruikers er niet zoveel last van hebben (ze zullen er altijd wel iets van merken en mogen er ook eventueel even uitliggen) ook ben ik benieuwd naar jullie ervaringen met deze methoden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
Dat hangt er een beetje van af hoe groot je omgeving is. Als het om een flink aantal mailboxen gaat kun je ook nog overwegen om een er tijdelijk een nieuwere Exchange-bak tussen te zetten en een hybrid migratie te doen.
Maar zoals gezegd: het hangt volledig af van je requirements.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorisie98
ralpje schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 09:14:
Dat hangt er een beetje van af hoe groot je omgeving is. Als het om een flink aantal mailboxen gaat kun je ook nog overwegen om een er tijdelijk een nieuwere Exchange-bak tussen te zetten en een hybrid migratie te doen.
Maar zoals gezegd: het hangt volledig af van je requirements.
dat klopt het gaat om +- 40 mailboxen. en het moet ook een beetje tijd efficient zijn dus ik denk dat er een tijdelijke exchange bak er tussen hang te veel werk/tijd gaat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Jorisie98 schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 09:16:
[...]

dat klopt het gaat om +- 40 mailboxen. en het moet ook een beetje tijd efficient zijn dus ik denk dat er een tijdelijke exchange bak er tussen hang te veel werk/tijd gaat kosten.
De laatste keer dat ik een Exchange server installeerde (2016) voor een Office 365 migratie had ik de Ex2016 server letterlijk binnen 2 uur volledig draaiend.
Tegenwoordig is een Exchange On-Prem server installeren niet meer zo spannend : Sinds ex2013 ben je niet eerst een halve dag kwijt aan het installeren van alle prerequisites etc.

Als je al een Ex server binnen je domein hebt dan komt het eigenlijk neer op Next Next Finish en je hebt een nieuwe Exchange server draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTweet
route99 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 23:36:
Houd het voorlopig er op dat het einde oefening is op de dag dat:

[...]

De rest blijf speculeren waar je niks mee kunt...of een ervaringsdeskundige /insider moet meer weten.
Als je baas met een HUP regeling mee doet.. dan heb je voor 13.95 euro een Office Pro pakket (dus incl Outlook en Access ook nog). Weinig geld tov een retail pakket.
Dat begrijp ik. Wil ook niet per sé misbruik maken van het systeem maar was meer op zoek naar een verklaring. Het lijkt me toch niet dat een bedrijf als Microsoft zo een grove fout in haar grootste software-pakket laat zitten. Dus er zal dan wel iets achter zitten lijkt mij.

[ Voor 3% gewijzigd door TweakTweet op 19-01-2018 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15:51
Ik ben nu zelf een paar maanden over op Office 365, maar gebruik naar mijn idee nog lang niet alle mogelijkheden. Wat wel: mail, agenda en ik begin nu mijn Onedrive te gebruiken in plaats van dropbox zodat alles rechtstreeks in een browser te bewerken is.

Wat zoek ik nog: Een website of verwijzing naar een boek die uitlegt welke werkwijzes er met Office 365 mogelijk zijn, of praktijkvoorbeelden. Wat bedoel ik dan bijvoorbeeld:
Ik werk in de winkel met bestelbriefjes, zijn simpele voorgedrukte A5 briefjes, liever zou ik hebben dat die briefjes als record in een database zitten, en te filteren zijn. (en nooit kwijt raken). Maar juist de overstap van Access naar online zie ik nog niet helemaal voor me.

Of bij te bedrukken kleding:
Of dat ik een soort van overzicht van lopende orders in beeld kan krijgen op mijn computer en er gegevens bij toevoegen. En dat degene die drukt dat overzicht ook kan zien, en aangeven wat er af is en wat er eventueel nog mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovialgent
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20-03 15:34
Ik heb een newb wat betreft office 365 ik zou graag mijn kennis wat vergroten hierover. Hoe kan ik dit het beste aanpakken welke boeken / online platforms kan ik het beste gebruiken om vanaf 0 te beginnen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorisie98
Jovialgent schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 12:59:
Ik heb een newb wat betreft office 365 ik zou graag mijn kennis wat vergroten hierover. Hoe kan ik dit het beste aanpakken welke boeken / online platforms kan ik het beste gebruiken om vanaf 0 te beginnen ?
je kunt een portaal aanvragen en daar zelf in rondneuzen daar heb ik zelf althans veel van geleerd. verder kun je veel vinden op technet, spiceworks en experts exchange.

https://support.office.co...s&ui=en-US&rs=en-US&ad=US

https://technet.microsoft...4(v=office.14).aspx#Admin
https://support.office.co...3?ui=en-US&rs=en-US&ad=US

[ Voor 12% gewijzigd door Jorisie98 op 01-02-2018 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hi allen, wij gaan onze gebruikers binnenkort toegang tot Office 365 E3 en EMS geven. Het is de bedoeling dat gebruikers ook vanaf hun laptops thuis kunnen werken. Heeft iemand ervaring met het beveiligen van Office 365 apps op persoonlijke laptops/pc's middels Intune? Ik zie graag dat ze naast browsertoegang ook gewoon Outlook kunnen downloaden, afhankelijk van security en settings. Kan dit uberhaupt? Ik kan vrij veel vinden over het enrollen van mobiele apparaten, maar niet veel over het enrollen van persoonlijke pc's. Hoe werkt dit? En hoe ziet dit eruit vanuit gebruikersperspectief. Enig inzicht wordt zeer gewaardeerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieske1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:08
Verwijderd schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 13:24:
Hi allen, wij gaan onze gebruikers binnenkort toegang tot Office 365 E3 en EMS geven. Het is de bedoeling dat gebruikers ook vanaf hun laptops thuis kunnen werken. Heeft iemand ervaring met het beveiligen van Office 365 apps op persoonlijke laptops/pc's middels Intune? Ik zie graag dat ze naast browsertoegang ook gewoon Outlook kunnen downloaden, afhankelijk van security en settings. Kan dit uberhaupt? Ik kan vrij veel vinden over het enrollen van mobiele apparaten, maar niet veel over het enrollen van persoonlijke pc's. Hoe werkt dit? En hoe ziet dit eruit vanuit gebruikersperspectief. Enig inzicht wordt zeer gewaardeerd :)
De gebruiker kan zelf op een persoonlijke laptop het office pakket downloaden/installeren vanuit zijn E3 licentie.
het beheren van de persoonlijke laptop word weer een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-10 19:46

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Met Intune Classic kun je ook devices beheren. Heb je de documentatie al gelezen?

Windows AutoPilot is ook een mogelijkheid, maar hiervoor moet je Azure AD Premium hebben & daarnaast werkt het alleen op Windows 10 devices. Windows Autopilot lijkt echter meer geschikt voor business devices, niet zo zeer persoonlijke devices.

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thieske1 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 13:28:
[...]

De gebruiker kan zelf op een persoonlijke laptop het office pakket downloaden/installeren vanuit zijn E3 licentie.
het beheren van de persoonlijke laptop word weer een ander verhaal.
True, maar we hebben het over gebruikers die gegarandeerd geen virusscanner, goede beveiligingssettings (wachtwoord, encryptie etc), of een up-to-date OS hebben, maar die wel bedrijfsapps op hun laptops gaan ontvangen. Hoe kan ik er voor zorgen dat de data binnen deze Office 365 applicaties veilig blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
FREAKJAM schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 13:31:
[...]

Met Intune Classic kun je ook devices beheren. Heb je de documentatie al gelezen?
Intune Classic is end of life en moet je eigenlijk van wegblijven, imho.
Windows AutoPilot is ook een mogelijkheid, maar hiervoor moet je Azure AD Premium hebben & daarnaast werkt het alleen op Windows 10 devices. Windows Autopilot lijkt echter meer geschikt voor business devices, niet zo zeer persoonlijke devices.
AutoPilot is puur bedoeld voor de uitrol van devices, en dat lijkt me bij personal devices niet van toepassing ;) Overigens wordt er gesproken over EMS, dus Azure AD Premium is inbegrepen in de licentie.

Ik zou vooral kijken naar conditional access in Intune, waarmee je toegang tot je data kunt beperken tot devices die aan bepaalde voorwaarden (virusscanner, encryptie, etc.) voldoen.
Voor devices die niet compliant zijn kun je dan het gebruik van de desktop apps blokkeren en afdwingen dat ze uitsluitend via de browser werken.

[ Voor 5% gewijzigd door ralpje op 08-02-2018 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelt
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:52
Ik snap de usercase niet zo goed. Wat wil je beveiligen? De laptop/data van de gebruiker of de data van het bedrijf?

Volgens mij heeft het al dan niet aanwezig zijn van desktop clients er weinig invloed op? Als ze een geinfecteerd bestand downloaden, kan dit evengoed vanuit de browser.

[ Voor 4% gewijzigd door pelt op 08-02-2018 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:11

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Kan iemand mij misschien antwoord geven op de volgende vraag, ik kan namelijk nergens hier iets over terug vinden. Heb op het moment een exchange 2016 server in beheer met daarachter EOP. Hierop hebben wij DMARC geïmplementeerd. Nu hebben wij een gebruiker die vanaf het domein domeinA mail verstuurd via send on behalf over domeinB. Nu komt de mail niet binnen bij gmail. Aangezien de DMARC key niet geverifieerd kan worden voor domeinA en wel voor domeinB.

In de headers staat ook dmarc=fail. Vrij logisch aangezien maar een key wordt geraadpleegd. Is het mogelijk om hier een oplossing voor te maken?

Hoop echt dat iemand mij hier een antwoord op kan verschaffen.

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhWolf
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-10 09:22
mydogisgone schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 15:33:
Kan iemand mij misschien antwoord geven op de volgende vraag, ik kan namelijk nergens hier iets over terug vinden. Heb op het moment een exchange 2016 server in beheer met daarachter EOP. Hierop hebben wij DMARC geïmplementeerd. Nu hebben wij een gebruiker die vanaf het domein domeinA mail verstuurd via send on behalf over domeinB. Nu komt de mail niet binnen bij gmail. Aangezien de DMARC key niet geverifieerd kan worden voor domeinA en wel voor domeinB.

In de headers staat ook dmarc=fail. Vrij logisch aangezien maar een key wordt geraadpleegd. Is het mogelijk om hier een oplossing voor te maken?

Hoop echt dat iemand mij hier een antwoord op kan verschaffen.
[google=dmarc send as]
Modbreakje: knip. Boodschap is aangekomen maar LMFGTFY-links zijn te kinderachtig voor Tweakers ;)

(1e hit - https://dmarc.org/wiki/FA..._mail_for_my_customers.3F )

[ Voor 7% gewijzigd door F_J_K op 26-03-2018 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mswp

mswp

Wie Niet?

Iemand enig idee of je het limiet van 100 devices kan verhogen van ActiveSync?

Hoe importeren jullie contactpersonen in de gebruiker zijn mailbox en dan vooral voor mobiele devices. Via Outlook op de computer kan je heel makkelijk zoeken in de GAL en als iemand je mailt dan zie je ook netjes de gegevens overkomen.

In Android kan je wel zoeken in de GAL maar ze worden niet standaard in je lijst getoond en als je gebeld wordt wordt de naam ook niet bij het 06 genoemd.

Voor de mobiele devices had ik speciaal contacten account aangemaakt en daar beheer ik de contactpersonen voor mobiele devices in. Dit account wordt door middel van MDM gepushd naar de telefoon en zo heeft de gebruiker altijd een bijgewerkt contacten lijst. Het enigste waar ik nooit over na gedacht heb en nu tegen aan loop is het feit dat je niet meer dan 100 toestellen mag koppelen 8)7 |:(

Ik ben al even aan het verder zoeken en ik ga kijken of ik een script kan maken die de contactpersonen kan importeren naar de gebruiker zijn eigen mailbox. Het idee is om een speciale map te maken en die elke dag een keer te legen en weer te laten vullen met de bijgewerkte lijst. Op het internet heb ik al wel een script gevonden maar die is voor een lokale oudere exchange server dus dat gebruik ik al leidraad. Heeft iemand misschien al zo iets? Hoef ik het wiel niet opnieuw uit te vinden.

Nog mooier als ik het limiet kan verhogen maar ik ben bang van niet..

😲

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:14
Weet iemand of het mogelijk is om apps zoals Flow, Planner, Powerapps, Project, StaffHub, Stream, Teams aan gebruikers toe te kennen zijn door middel van een rechtengroep?

Ik weet dat je ze bij license kan uitschakelen per gebruiker, maar met 100+ gebruikers is dat niet te doen.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Als je licenties Azure AD Basic of hoger hebt dan kun je het op basis van groepen doen in de Azure Portal. Anders een PowerShell scriptje schedulen die de licenties op basis van groepslidmaatschap toewijst.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thieske1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
Yes! Cool, ga ik mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mswp

mswp

Wie Niet?

Iemand enig idee wat het Exchange ActiveSync limiet is voor een shared mailbox?

In de lijst van Microsoft staat voor alle abonnementen netjes het aantal alleen voor Gedeelde mailboxen niet. Om nou net 100 apparaten bij ekaar te gaan rapen en te gaan testen.. nee dankje.

https://technet.microsoft...change-online-limits.aspx

😲

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mswp

mswp

Wie Niet?

mswp schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 15:00:
Iemand enig idee wat het Exchange ActiveSync limiet is voor een shared mailbox?

In de lijst van Microsoft staat voor alle abonnementen netjes het aantal alleen voor Gedeelde mailboxen niet. Om nou net 100 apparaten bij ekaar te gaan rapen en te gaan testen.. nee dankje.

https://technet.microsoft...change-online-limits.aspx
Ik ben er achter, het limiet zit ook op 100.

Opzoek naar een andere oplossing.

😲

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yodocus
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-09 16:15
Tot zover Office 365. Het lijkt nu wereldwijd stuk te zijn.

Ik weet een grap over UDP maar het kan dat hij niet overkomt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Yodocus schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 11:36:
Tot zover Office 365. Het lijkt nu wereldwijd stuk te zijn.
Jup, grote storing zo lijkt het.
APAC, EU and USA tenants all affected. Portal is down, email connections intermittent etc.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DaF31HYVwAAmGNi.jpg:small

[ Voor 9% gewijzigd door FREAKJAM op 06-04-2018 12:11 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieske1
...zat alweer een account opnieuw toe te voegen op mijn mobiel omdat deze het niet deed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yodocus
Het lastige is dat ik https://status.office365.com/ niet kan volgen omdat ik niet kan aanmelden op het Health Dashboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yodocus
Nee, maar was tot zojuist geen vuiltje aan de lucht dus dat levert ook weinig op. Nu wil zelfs die hele pagina bij mijn niet laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieske1
Status.office365.com geeft direct op de homepage de melding of er iets aan de hand is. Ik hoefde er niet voor in te loggen om te zien dat er problemen waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tammesp
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:06

Tammesp

Next is now

Wij gebruiken nu sinds een jaar Office 365 Business Essentials in onze organisatie. (Exchange, SharePoint ,Forms ,Teams) En dat werkt naar behoren. Sinds kort hebben we ook Azure Information Protection om encrypted te e-mailen en bestanden te classificeren.

Met de nieuwe AVG wet in aankomst ben ik benieuwd hoe jullie dit geregeld hebben:

Een verwerking overeenkomt met Microsoft afsluiten (Want Microsoft verwerkt gegevens van jou)
(Ben druk gaande om met KPN dit te regelen, we hebben Office 365 via KPN. Dit lijkt allemaal nog niet zo eenvoudig te regelen.)

Garantie dat je bestanden echt in Europa (of EER) staan opgeslagen. (Eis van de AVG wet)

Dit zegt Microsoft:
Als onderdeel van onze inzet op transparantie, publiceren wij hier de locatie waar uw belangrijkste klantgegevens zich bevinden op het moment dat ze niet in gebruik ('at-rest') zijn.
Servicenaam
Regio

Exchange
Europa

SharePoint
Europa

Skype voor Bedrijven
Europa

Microsoft Teams
Europa
Maar ik mis het gedeelte wanneer de bestanden in gebruik zijn. Weet iemand hier toevallig meer van?

Samsung Galaxy S23+ - Samsung Galaxy Watch4 Classic - Lenovo Thinkpad E15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Tammesp schreef op maandag 9 april 2018 @ 18:48:
Wij gebruiken nu sinds een jaar Office 365 Business Essentials in onze organisatie. (Exchange, SharePoint ,Forms ,Teams) En dat werkt naar behoren. Sinds kort hebben we ook Azure Information Protection om encrypted te e-mailen en bestanden te classificeren.

Met de nieuwe AVG wet in aankomst ben ik benieuwd hoe jullie dit geregeld hebben:

Een verwerking overeenkomt met Microsoft afsluiten (Want Microsoft verwerkt gegevens van jou)
(Ben druk gaande om met KPN dit te regelen, we hebben Office 365 via KPN. Dit lijkt allemaal nog niet zo eenvoudig te regelen.)

Garantie dat je bestanden echt in Europa (of EER) staan opgeslagen. (Eis van de AVG wet)

Dit zegt Microsoft:

[...]

Maar ik mis het gedeelte wanneer de bestanden in gebruik zijn. Weet iemand hier toevallig meer van?
https://www.microsoft.com...here-your-data-is-located

Kijk ook is naar Office 365 Advanced Data Governance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazzy
  • Nu online
Tammesp schreef op maandag 9 april 2018 @ 18:48:
Data 'at rest' betekent waar je bestanden opgeslagen zijn. Data kan ook 'in transport' zijn, dat gaat bijvoorbeeld over een bestand dat jij wilt openen en data die via HTTPS naar je computer verstuurd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turdie
Jazzy schreef op maandag 9 april 2018 @ 20:06:
[...]
Data 'at rest' betekent waar je bestanden opgeslagen zijn. Data kan ook 'in transport' zijn, dat gaat bijvoorbeeld over een bestand dat jij wilt openen en data die via HTTPS naar je computer verstuurd wordt.
Hier kun je zien waar data at rest per land wordt opgeslagen.
https://office.com/datamaps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beneveerg
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:38
Vandaag een vraag gekregen over PowerPoint designer. Dit is een functie alleen beschikbaar voor Office365 gebruikers. Bij mij op mijn machine werkt de functie ook prima.

De persoon die het vraagt heeft dezelfde licentie als ik, maar is aangemeld op een terminal server. Daar is Office365 met de optie ComputerSharedLicense geïnstalleerd.

Iemand dit mee gemaakt en mogelijk ook opgelost?

Het leven is te kort om te testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakertjee
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:01
Graag wil ik jullie een probleem voorleggen waar ik niet uit kom:

Ik ben als stageopdracht een vernieuwde VDI omgeving aan het bouwen, van W7 naar W10. Horizon 7.4, non-persistent desktops. Er wordt gebruik gemaakt van een O365 shared computer installatie.

Na het starten van de eerste office applicatie in een nieuwe sessie dient een gebruiker zichzelf aan te melden zijn O365 inloggegevens. Hierna wordt gevraagd om het account toe te voegen aan Windows, de computer wordt dan toegevoegd aan het Azure AD.

Hoe voorkom ik dat deze melding getoond wordt? Ik heb het inloggen van Microsoft accounts al geblokkeerd maar dit lijkt onder de workplace te vallen en niet onder Microsoft accounts.

De computers zijn al lid van een lokaal AD, het is niet gewenst ze op te nemen in het Azure AD.

[ Voor 6% gewijzigd door tweakertjee op 23-04-2018 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Nu online
Ik weet precies welke melding je bedoelt en was al langer van plan om hier eens in te duiken. Zou je de exacte tekst eens willen posten zodat ik die in Google kan gooien? Zou je zelf ook kunnen doen trouwens. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakertjee
Hierbij de exacte melding:
https://imgur.com/a/KlgLcIy

Vanzelfsprekend heb ik eerst via Google gezocht. De topics die ik tegen kom gaan
over Microsoft accounts. Dus niet over O365 accounts om te verbinden met Azure AD waarbij deze melding automatisch gegenereerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

tweakertjee schreef op maandag 23 april 2018 @ 11:27:
De computers zijn al lid van een lokaal AD, het is niet gewenst ze op te nemen in het Azure AD.
Is het O365 account wat gebruikt wordt, wel hetzelfde account als wat in de eigen AD gebruikt wordt? Dus een synced, on-premise account?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakertjee
Question Mark schreef op maandag 23 april 2018 @ 16:11:
[...]

Is het O365 account wat gebruikt wordt, wel hetzelfde account als wat in de eigen AD gebruikt wordt? Dus een synced, on-premise account?
Ja, een synced on-premise account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raverty
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Raverty

rm -rf*

Kan je niet in de grouppolicy aangeven dmv de office gpo templates dat je automatisch aanmeld met het windows account?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakertjee
Raverty schreef op maandag 23 april 2018 @ 17:12:
Kan je niet in de grouppolicy aangeven dmv de office gpo templates dat je automatisch aanmeld met het windows account?
Nee, het inloggen is voor het activeren van de office shared installation, O365 account. Gebruikers loggen in met email, wachtwoord en een 2 factor authenticatie token.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
Ik zit met een vage case. Bij een klant hebben we inmiddels 3 gebruikers (op de 120) die niet meer kunnen inloggen in Office365. Ze krijgen de melding dat hun gebruikersnaam of wachtwoord onjuist is.

Klant heeft Exchange 2013 in hybrid staan. Azure AD sync voor de wachtwoorden. Eerst een wachtwoord reset gedaan in de on-premise AD, sync laten lopen, maar helaas. Vervolgens een wachtwoord reset gedaan in Office365. Maar daarna ook niks...

Nu heb ik gisteren wel Azure AD Sync ingesteld met pass-through authentication en de AD sync verhuisd naar een nieuwe server.. Dit is getest en werkt zoals het hoort.

Ik zie dat de AD sync ook gewoon werkt. Mijn test account heb ik een nieuwe naam gegeven, en die synced gewoon netjes. Office365 meldt ook netjes dat hij een sync ontvangt van de nieuwe server.

Om het nog gekker te maken, als ik binnen het domein met de gebruiker inlog. En naar https://login.microsoftonline.com ga, zijn gebruikersnaam opgeef, dan logt hij gewoon netjes in.

Zijn Outlook werkt dan weer niet.

Pak ik een PC buiten het domein, dan kan hij niet meer inloggen op https://login.microsoftonline.com

Iemand een suggestie?

[ Voor 16% gewijzigd door kw_nl op 24-04-2018 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
Als je inderdaad pass-trough authentication gebruikt vindt de daadwerkelijk authenticatie plaats op je on-prem DC. Je zou dan dus ook in de logging daar iets terug moeten kunnen vinden.
Ik heb het zelf nog nooit getest of dat relevant is bij PTA, maar kan het zijn dat er in de AD properties van die user beperkingen staan over op welke machines of tijdstippen hij mag inloggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
Ik heb helaas geen tooling voor AD audit, de logs die ik zie zijn er tientallen per seconden...

De gebruiker heeft geen restricties aanstaan voor inloggen op speciale tijden of machines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
kw_nl schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 21:18:
Ik heb helaas geen tooling voor AD audit, de logs die ik zie zijn er tientallen per seconden...

De gebruiker heeft geen restricties aanstaan voor inloggen op speciale tijden of machines.
Kijk is naar de AD Account Lockout Tools, daarmee kun je wat troubleshooting doen van de netlogon logs enzo. Gooi zijn account gewoon weg is en maak bijvoorbeeld is username2 account aan en kijk wat er gebeurt en disable zijn oude account. Laat de betreffende gebruiker ook werken met dat account.

[ Voor 18% gewijzigd door Turdie op 25-04-2018 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

kw_nl schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 20:47:
Ik zit met een vage case. Bij een klant hebben we inmiddels 3 gebruikers (op de 120) die niet meer kunnen inloggen in Office365. Ze krijgen de melding dat hun gebruikersnaam of wachtwoord onjuist is.

Klant heeft Exchange 2013 in hybrid staan. Azure AD sync voor de wachtwoorden. Eerst een wachtwoord reset gedaan in de on-premise AD, sync laten lopen, maar helaas. Vervolgens een wachtwoord reset gedaan in Office365. Maar daarna ook niks...

Nu heb ik gisteren wel Azure AD Sync ingesteld met pass-through authentication en de AD sync verhuisd naar een nieuwe server.. Dit is getest en werkt zoals het hoort.

Ik zie dat de AD sync ook gewoon werkt. Mijn test account heb ik een nieuwe naam gegeven, en die synced gewoon netjes. Office365 meldt ook netjes dat hij een sync ontvangt van de nieuwe server.

Om het nog gekker te maken, als ik binnen het domein met de gebruiker inlog. En naar https://login.microsoftonline.com ga, zijn gebruikersnaam opgeef, dan logt hij gewoon netjes in.

Zijn Outlook werkt dan weer niet.

Pak ik een PC buiten het domein, dan kan hij niet meer inloggen op https://login.microsoftonline.com

Iemand een suggestie?
Ik kan het niet meer precies vinden, maar mogelijk zijn de users juist aan Azure/Office365 zijde locked out. Kun je eens kijken of er ergens een unlock optie te vinden is van de user aan die zijde? (dus niet in je on-prem AD?)

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Iemand hier ervaring met Certificate Based Authentication in O365? Van wat ik kan vinden is dat 1 van de ondersteunde Modern Authentication (ADAL) opties maar ik kan weinig vinden over hoe dit in de praktijk werkt met O365 applicaties op iOS en macOS.

Idee is dat je voor activatie / inloggen in je O365 apps (Office, OneDrive, Teams, etc) niet langer je UPN en password hoeft in te geven maar dat er gebruik wordt gemaakt van een SSO certificate op je device.

Gaat dat seamless indien dit aanstaat op je O365 omgeving? Of moet er op client / app niveau nog iets worden ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
shadowman12 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 14:04:
[...]
Kijk is naar de AD Account Lockout Tools, daarmee kun je wat troubleshooting doen van de netlogon logs enzo. Gooi zijn account gewoon weg is en maak bijvoorbeeld is username2 account aan en kijk wat er gebeurt en disable zijn oude account. Laat de betreffende gebruiker ook werken met dat account.
Cool, die tool kon ik niet. Maar onpremise lijkt er echt niks aan de hand te zijn. Een nieuw account is wel een optie, moet ik alleen zijn mailbox verplaatsen naar zijn nieuwe account.
FREAKJAM schreef op woensdag 25 april 2018 @ 14:26:
[...]

Ik kan het niet meer precies vinden, maar mogelijk zijn de users juist aan Azure/Office365 zijde locked out. Kun je eens kijken of er ergens een unlock optie te vinden is van de user aan die zijde? (dus niet in je on-prem AD?)
Het is helaas niet makkelijk te zien. In Powershell kan ik meer zien, maar nergens iets dat zijn account gelocked is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turdie
kw_nl schreef op woensdag 25 april 2018 @ 15:55:
[...]

Cool, die tool kon ik niet. Maar onpremise lijkt er echt niks aan de hand te zijn. Een nieuw account is wel een optie, moet ik alleen zijn mailbox verplaatsen naar zijn nieuwe account.

[...]

Het is helaas niet makkelijk te zien. In Powershell kan ik meer zien, maar nergens iets dat zijn account gelocked is.
Dat is te doen met Exhange Online PowerShell. Ik deed het altijd met search-mailbox
PowerShell:
1
Search-Mailbox -Identity "Old User" -TargetMailbox "Current User" -TargetFolder "Old-Mailbox" -LogLevel Full

Het is een traag commandlet, dus wees niet verbaasd als het een paar uur duurt. En in Exhange Online wordt je met dit soort dingen flink gethrottlet😂

[ Voor 37% gewijzigd door Turdie op 25-04-2018 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semyon.exe
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05-10 19:34
Hoi, heeft iemand toevallig suggesties voor een software pakket/dienst waarmee je mailboxen vanaf hosted Exchange naar O365 kunt migreren? Ik kwam zelf op het pakket van http://skykick.com/ terecht, maar als iemand andere suggesties heeft graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
kazuka schreef op woensdag 25 april 2018 @ 14:39:
Iemand hier ervaring met Certificate Based Authentication in O365? Van wat ik kan vinden is dat 1 van de ondersteunde Modern Authentication (ADAL) opties maar ik kan weinig vinden over hoe dit in de praktijk werkt met O365 applicaties op iOS en macOS.

Idee is dat je voor activatie / inloggen in je O365 apps (Office, OneDrive, Teams, etc) niet langer je UPN en password hoeft in te geven maar dat er gebruik wordt gemaakt van een SSO certificate op je device.

Gaat dat seamless indien dit aanstaat op je O365 omgeving? Of moet er op client / app niveau nog iets worden ingesteld?
Ja en nee, in de zin van : ik gebruik Cert based authentication (en de ADAL .NET library) alleen voor Graph en de andere Microsoft API's.
Waarom probeer je het niet gewoon op een test telefoon?
semyon.exe schreef op donderdag 26 april 2018 @ 09:24:
Hoi, heeft iemand toevallig suggesties voor een software pakket/dienst waarmee je mailboxen vanaf hosted Exchange naar O365 kunt migreren? Ik kwam zelf op het pakket van http://skykick.com/ terecht, maar als iemand andere suggesties heeft graag.
Migrationwiz is toch wel één van de betere diensten hiervoor. Hiermee heb ik in het verleden zelfs een omgeving welke opgenomen was in een GoDaddy tenant (dichtgetimmerde Office 365 omgeving) volledig kunnen migreren naar een normale tenant (en ik kon via de Azure portal ook buiten de GoDaddy sandbox omgeving komen waardoor ik ook de domeinen van de GoDaddy tenant af kon halen zonder dat ik contact op hoefde te nemen met hen. Via Azure kon ik namelijk een reguliere admin user aanmaken waarna ik met Powershell gewoon alles kon doen).

[ Voor 32% gewijzigd door Killah_Priest op 26-04-2018 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mswp

mswp

Wie Niet?

Ik ben bezig om te kijken of ik mailverkeer vanaf apparaten en software wat meer kan beveiligen.

Momenteel heb ik alles ingesteld als Direct verzenden, ik heb de MX record als SMTP server ingegeven en er is geen authenticatie nodig, het verkeer gaat over poort 25. Voor mijn gevoel is dit te veel open, ik heb in de SPF record wel ons IP adres opgegeven voor een stukje authenticatie maar iedereen die intern de MX weet kan software instellen en e-mails versturen vanaf elk willekeurig adres.

Ik zit nu met 2 dingen. 1 daarvan is het versturen van e-mail vanuit ons administratie systeem. E-mail worden nu via de direct verzenden manier verstuurd via het administratie e-mail adres. Als er vragen zijn komt de e-mail dan rechtstreeks bij administratie in de mailbox. Nu lijkt mij dit niet helemaal mogelijk met de client verzending methode waar je authenticatie regel via een account. Je moet e-mails versturen vanaf het e-mail account wat je opgeef in de SMTP instellingen. Ik heb al gekeken of ik het noreply account rechten kan geven op de afdelingsmailboxen maar helaas werkt het dan niet. Het lijkt mij dan ik dus niet helemaal van de direct verzenden methode af kom.

Het andere puntje is de beveiliging. Klopt het dat als ik ons externe IP verwijder uit de SPF dat alle e-mail die via de direct verzenden methode gestuurd worden als spam aangemerkt worden? Ik kan dan ook DKIM en DMARC gaan inregelen.

😲

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs B
  • Niet online
ik snap jou vraag niet helemaal, dit topic gaat over office365 en die kent geen onbeveiligde smtp over port 25.
Dat is minimaal smtp met TLS encryption + je moet authenticeren met een geldige account.

als het gaat om interne smtp mail relay voor applicaties die alleen simpel smtp aankunnen.

Dan kan je met IIS een interne smtp mail relay opzetten en die kan je weer verder beveilligen op basis van ip adres en het aantal mail adressen wat daar gebruik van kan maken kan je ook beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Nu online
Thijs B schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 17:08:
ik snap jou vraag niet helemaal, dit topic gaat over office365 en die kent geen onbeveiligde smtp over port 25.
Dat is minimaal smtp met TLS encryption + je moet authenticeren met een geldige account.
Tenzij het hier niet gaat om relaying, maar simpelweg mail voor de eigen mailboxen afleveren. Dan kan natuurlijk anoniem op poort 25 van het MX-record.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mswp

mswp

Wie Niet?

@Thijs B & @Jazzy

Het gaat hier inderdaad voor mail afleveren in eigen mailboxen maar dat gebeurd ook naar externe afzenders. Bij deze functie hoef je geen naam en wachtwoord op te geven. Anoniem dus.

Ik snap dat ik voor applicaties die alleen simpel smtp aankunnen een interne relay server kan opzetten maar dat is niet wat mij onduidelijkheid is.

Vanuit ons systeem worden er automatisch e-mails gestuurd naar klanten. Facturen van administrate@.. logistiek van logistiek@... en transport@.. nu staat smtp nog ingesteld met mx over poort 25.

Ik wil dit veranderen naar smtp.office365.com, authenticatie en over poort 587. Ik wil de ongeauthenticeerde optie blokkeren door de spf record terug te zetten naar origineel en poort 25 blokkeren.

Het probleem nu is dat ik op deze manier geen e-mail kan versturen vanaf de genoemde mailboxen. Dit gaat alleen vanaf het account waar ik mij mee authenticeer.

😲

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijs B
  • Niet online
mswp schreef op zondag 27 mei 2018 @ 17:41:
@Thijs B & @Jazzy

Vanuit ons systeem worden er automatisch e-mails gestuurd naar klanten. Facturen van administrate@.. logistiek van logistiek@... en transport@.. nu staat smtp nog ingesteld met mx over poort 25.

Ik wil dit veranderen naar smtp.office365.com, authenticatie en over poort 587. Ik wil de ongeauthenticeerde optie blokkeren door de spf record terug te zetten naar origineel en poort 25 blokkeren.

Het probleem nu is dat ik op deze manier geen e-mail kan versturen vanaf de genoemde mailboxen. Dit gaat alleen vanaf het account waar ik mij mee authenticeer.
oke dus we hebben het toch over een applicatie die via office365/smtp.office365.com de mails moet afleveren.
Blijkbaar is je applicatie instaat te mailen via smtp.office365.com want je geeft aan dat het alleen lukt als je authenticeert.

Dan is het alleen nog kwestie van rechten instellen.

dus de account waarmee je authentiseert die moet SEND AS rechten hebben op het daadwerkelijke from adres welke je gebruikt bijvoorbeeld transport@....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mswp

mswp

Wie Niet?

Thijs B schreef op maandag 28 mei 2018 @ 20:38:
[...]

oke dus we hebben het toch over een applicatie die via office365/smtp.office365.com de mails moet afleveren.
Blijkbaar is je applicatie instaat te mailen via smtp.office365.com want je geeft aan dat het alleen lukt als je authenticeert.

Dan is het alleen nog kwestie van rechten instellen.

dus de account waarmee je authentiseert die moet SEND AS rechten hebben op het daadwerkelijke from adres welke je gebruikt bijvoorbeeld transport@....
Ik ga het morgen nog eens proberen, vorige week had ik dat gegaan met helaas geen goed resultaat. Misschien dat de instellingen nog niet goed doorgevoerd waren. Heb erna ook niet meer gekeken.

Klopt het dat alle e-mails die via de mx verstuurd worden als spam worden aangemerkt als ik ons externe ip uit de spf haal en dkim en dmarc inschakel?

😲

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs B
  • Niet online
mswp schreef op maandag 28 mei 2018 @ 22:10:
[...]

Ik ga het morgen nog eens proberen, vorige week had ik dat gegaan met helaas geen goed resultaat. Misschien dat de instellingen nog niet goed doorgevoerd waren. Heb erna ook niet meer gekeken.

Klopt het dat alle e-mails die via de mx verstuurd worden als spam worden aangemerkt als ik ons externe ip uit de spf haal en dkim en dmarc inschakel?
alhoewel ik niet helemaal snap wat je nou met mx sp/dkim aanpassingen hebt gedaan, dat klopt denk ik wel, het beste kan je het beter goed inregelen en alles via smtp office 365 afhandelen en de mx/dkim/spf records gewoon inregelen zoals microsoft dat aan geeft. Dat is veiliger en je hebt idd geen gezeur dat het als spam wordt gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mswp

mswp

Wie Niet?

Thijs B schreef op maandag 28 mei 2018 @ 22:17:
[...]

alhoewel ik niet helemaal snap wat je nou met mx sp/dkim aanpassingen hebt gedaan, dat klopt denk ik wel, het beste kan je het beter goed inregelen en alles via smtp office 365 afhandelen en de mx/dkim/spf records gewoon inregelen zoals microsoft dat aan geeft. Dat is veiliger en je hebt idd geen gezeur dat het als spam wordt gezien.
Mijn huidige spf ziet er als volgd uit:
V=spf1ip4:***.***.***.*** included:spf.protection.outlook.com -all
Geen dkim of dmarc

Ik had dit ip4 adres erin gezet zodat e-mails verstuurd vanuit de applicaties niet als spam worden aangemeld.

Voordeel: eenvoudig instellen van smtp
Nadeel: geen authenticatie, iedereen die de instellingen weet te achterhalen kan de applicatie instellen en e-mails versturen vanaf elk willekeurig e-mail adres.

Nu wil ik smtp dus gaan omzetten naar geauthenticeerde smtp, het ip adres uit de spf halen en dmarc en dkim gaan instellen.

Voordeel: applicaties die zomaar e-mails versturen worden aangemerkt als spam. Niemand kan zomaar meer smtp inrichten.
Nadeel: meer inricht werkzaamheden en het risico dat applicatiss niet kunnen worden ingesteld en dat ik een eigen relay server moet inrichten.

Als extra kan ik nog poort 25 blokkeren in het netwerk.

😲

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazzy
  • Nu online
Een IP-adres of hostnaam toevoegen aan een SPF-record is geen beveiligingsmaatregel. SPF is slechts een advies aan de ontvangende server, hoe hij mail namens jouw domain moet behandelen als de verzendende host niet in het SPF-record staat. Dus door een IP-adres aan het SPF-record toe te voegen of te verwijderen, schakel je niet iets in of uit.

Ik kan er niet goed de vinger op leggen, maar het lijkt er op dat je dingen door elkaar haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs B
  • Niet online
Weet iemand of het volgende kan.

Bezig met een migratie van een office 365 tenant naar een 2e tenant die het bedrijf overneemt.

ff fictieve namen tenant 1 (source) @BedrijfA.nl en tenant 2 (target) @bedrijfB.nl

Voor de migratie voorbereiding is het handig/nodig om domain @bedrijfA.nl alvast toe te voegen op tenant 2, nog ZONDER dns wijziginen.

is dit mogelijk, kan daarna @bedrijfA.nl nog mailen met @bedrijfB.nl of gaat dit fout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazzy
  • Nu online
Je kunt het domain wel toevoegen, maar niet valideren dus ook niet gebruiken zolang het domein niet verwijderd is van de eerste tenant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mswp

mswp

Wie Niet?

Jazzy schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 09:34:
Een IP-adres of hostnaam toevoegen aan een SPF-record is geen beveiligingsmaatregel. SPF is slechts een advies aan de ontvangende server, hoe hij mail namens jouw domain moet behandelen als de verzendende host niet in het SPF-record staat. Dus door een IP-adres aan het SPF-record toe te voegen of te verwijderen, schakel je niet iets in of uit.

Ik kan er niet goed de vinger op leggen, maar het lijkt er op dat je dingen door elkaar haalt.
Of ik dingen door elkaar haal weet ik niet. Ik zie nu gewoon een beveiligingslek.

Ik kan nu de mx record van mijn bedrijf achterhalen. Deze kan ik thuis in een programma invoeren, bestaande afzender invullen, leuke tekst verzinnen en deze e-mail versturen naar iemand waar ik net een miljoenen deal mee heb afgesloten.

Dit wil ik voorkomen. Ik had gehoopt dit te kunnen doen door de spf weer aan te passen naar van ouds en dmarc en dkim in te stellen. Ik heb alleen steeds meer het idee dat dit niet klopt, beter nog mijn e-mail komt gewoon netjes in een ander postvak aan alsof hij vanaf de originele afzender komt. Hoe ik dit toch kan voorkomen is nog de zoektocht.

😲

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
Nog meer mensen die bij Office 365 ProPlus de volgende melding hebben in de eventlog:

Log Name: Application
Source: Search
Event ID: 3083

The protocol handler Mapi16 cannot be loaded. Error description: The specified module could not be found. (HRESULT : 0x8007007e).

Ik heb het al bij twee klanten. Gevolg is dat de search functie het niet meer doet. Ondanks dat we FXLogic hebben draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
mswp schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 18:39:
[...]

Of ik dingen door elkaar haal weet ik niet. Ik zie nu gewoon een beveiligingslek.

Ik kan nu de mx record van mijn bedrijf achterhalen. Deze kan ik thuis in een programma invoeren, bestaande afzender invullen, leuke tekst verzinnen en deze e-mail versturen naar iemand waar ik net een miljoenen deal mee heb afgesloten.

Dit wil ik voorkomen. Ik had gehoopt dit te kunnen doen door de spf weer aan te passen naar van ouds en dmarc en dkim in te stellen. Ik heb alleen steeds meer het idee dat dit niet klopt, beter nog mijn e-mail komt gewoon netjes in een ander postvak aan alsof hij vanaf de originele afzender komt. Hoe ik dit toch kan voorkomen is nog de zoektocht.
Daar heb je recipient en sender validation voor. Je kunt bijvoorbeeld een check aanzetten dat mailtjes vanuit jouw bedrijf alleen mogen verstuur worden vanaf mail adressen die in de GAL staan. En eventueel connection filtering die een check doet tegen bepaalde blacklists waar bekende spammer op staan.,

[ Voor 5% gewijzigd door Turdie op 10-06-2018 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beneveerg
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:38
Ik heb een Office 365 ProPlus licentie met de software op een laptop. De laptop wordt regelmatig gebruikt met een internet verbinding. Om de aantal weken vraag Office om in te loggen met het Office365 account. Daarna blijft het ook weer weg.

Iemand enig idee wat ik daar aan kan doen?

Het leven is te kort om te testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:52
Hey daar allen, hoop dat iemand me hier kan helpen.
Ik heb een aantal aliassen ingesteld voor mijn eigen gebruiker in O365 admin (zoals info@). Alleen zie ik in OWA bij FROM: niet de optie om die emailadressen te gebruiken. Sterker nog ik zie alleen mijn primaire emailadres bij FROM:. Nu heb ik deze gevolgd: https://www.quadrotech-it...-in-microsoft-office-365/ En dat is ingesteld, maar nog steeds zie ik de andere emailadressen niet om FROM: te versturen. Enig idee?

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Nu online
Wat bedoel je precies met 'zie ik de andere emailadressen niet'? De bedoeling is dat je dan op From klikt en daar de distributiegroep kiest namens wie je wilt verzenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Jazzy schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 10:57:
Wat bedoel je precies met 'zie ik de andere emailadressen niet'? De bedoeling is dat je dan op From klikt en daar de distributiegroep kiest namens wie je wilt verzenden.
Ja en bij dat From staat alleen mijn primaire account. Dat is dus wat ik bedoel, krijg daar niks anders te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Nu online
Ik begrijp nu wat je bedoelt, als je op From klikt dan mis je de optie om een andere recipient te kiezen.

In een iets ouder artikel vond ik het advies om te rechtsklikken op je mailadres en Remove te kiezen maar als ik dat nu probeer dan gebeurt er niets. Interessant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Juist dat vond ik dus nu net ook uit :P Werkt nu!

Op huidige emailadres klikken, rechter muisknop, Remove en dan handmatig intypen. Daarna staat ie erbij.

[ Voor 52% gewijzigd door tcviper op 13-06-2018 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Nu online
Dit is wel grappig. Bij mij werkt het dus niet, als ik rechtsklik op dat adres dan gebeurt er niets en ik kan niet kiezen voor Verwijderen of Bewerken. Ik heb op Twitter even rondgevraagd en het werkt bij sommigen wel en bij anderen niet.

Ik dacht aan een browser issue, bij mij werkt het bijvoorbeeld niet in IE11 in Windows 10 maar bij iemand anders wel. Wat gebruik je zelf eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Nu online
Ik heb reageerde net ook al even op Twitter, maar hier werkt het ook niet. Getest, in IE11, Chrome en Firefox.
Ik zie alleen de connected accounts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Nu online
MADG0BLIN schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 11:59:
Ik heb reageerde net ook al even op Twitter, maar hier werkt het ook niet. Getest, in IE11, Chrome en Firefox.
Ik zie alleen de connected accounts.
Maar kun jij rechtsklikken op die accounts en dan kiezen voor Bewerken of Verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Nu online
Jazzy schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 12:03:
[...]
Maar kun jij rechtsklikken op die accounts en dan kiezen voor Bewerken of Verwijderen?
Hmm, nu ineens in Chrome wel. Kan alleen verwijderen kiezen en dan handmatig iets intypen nu. Bewerken werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
Het schijnt dat office365 helemaal is/wordt herschreven in javascript:
https://twitter.com/TheLarkInn/status/1006746626617008128

Hier nog wat extra uitleg:
https://www.reddit.com/r/...s/8qqhlz/comment/e0ll1dt/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Het is voor Microsoft verder blijkbaar erg lastig om een Unread mail nummer toe te voegen aan de OWA tab in een browser. De extension die er bijv voor Chrome zijn, zijn het allemaal net niet helaas: https://outlook.uservoice...new-emails-in-browser-tab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Gevonden ...

[ Voor 176% gewijzigd door Squ1zZy op 14-06-2018 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTweet
Ik heb sinds een paar weken Office 365 en een SharePoint-site geïmplementeerd in een kleine organisatie. Echter, de gebruikers ervan klagen voornamelijk dat het laden van de SharePoint-site (maar ook het hele Office 365 portal) langzaam is.

Ik ervaar het zelf ook als ik de website wil openen, het duurt vaak wel minimaal 5-10 seconden. Iedereen werkt op de nieuwste MacOS High Sierra met Safari (Chrome ook al geprobeerd maar geen merkbare verbetering).

Is dit een bekend probleem, doe ik iets fout of kan er iets anders ingesteld worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieske1
yep hier het zelfde probleem met openen van OneDrive/Sharepoint op High Sierra

Als ik de websites open op een windows machine heb ik er geen problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTweet
thieske1 schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 11:42:
yep hier het zelfde probleem met openen van OneDrive/Sharepoint op High Sierra

Als ik de websites open op een windows machine heb ik er geen problemen mee.
Ik heb zojuist eens op 'Leeg caches' (Option + Command + E) geklikt in de menubalk bij 'Ontwikkel' (staat niet standaard in je menubalk volgens mij). Nu is heel office 365 en SharePoint een stuk sneller/gewoon heel snel.

Kan iemand dit verklaren en inschatten voor hoelang dit goed blijft werken?
Als dit het probleem oplost zou ik de gebruikers best kunnen adviseren om dat 1x per maand bijv. te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:44

Korakal

Up up up!

Hey!
Ik werk sinds kort bij een bedrijf dat Office 365 heeft (18 man, dus ik vermoed ‘P). Ik heb vandaag één van mijn collega’s een verzoek gestuurd vanuit Outlook om zijn agenda te mogen inzien. Waar dat bij eerdere omgevingen met Exchange resulteerde in (uitsluitend) het kunnen inzien vande agenda via open > other user’s folder > calendar in Outlook, heb ik nu ook ineens op mij iPhone zijn agenda als extra agenda (standaard) zichtbaar. Hoe kan het dat ik nu expliciet zijn agenda in mijn instellingen moet uitschakelen, en is dat te voorkomen? Zou een mooi zooitje worden als ik er nog 5 om toegang vraag :')
Ik vind het heel lastig om hier naar te zoeken, kom namelijk bij heel andere onderwerpen uit. Wie helpt mij op het juiste spoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jokko
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-08 20:10
Is iemand bekend met het probleem dat mail die wordt verzonden via de e-mail relay van o365 in ongewenste mail /spam komt ?

dit houd dus in, de firewall verstuurd een mail naar de gebruikers voor een token echter komt deze bij de gebruiker in ongewenste mail terwijl de mailbox die er voor wordt gebruikt van het zelfde domein is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Toevallig een SPF record aanwezig, waar het ip-adres van de firewall niet in staat?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1 ... 24 ... 36 Laatste