Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
heel bang voor websitebouwers,
zo bang voor websitebouwers,
dat ik hoop dat de volgende tool bestaat:
Monitoring op de DNS records.
Hoe vaak gebeurt het namelijk niet dat een websitebouwer een voorliefde heeft voor de "Factory reset" knop bij de DNS?
Is zoiets misschien een feature die al in Autotask, N-Able, Kaseya, GFI Max, of weetikveel wat voor pakket aanwezig is? Het zou prachtig zijn als er automatisch een ticket wordt aangemaakt als zo'n knudde-persoon alweer de DNS verziekt. Er zijn namelijk situaties waarbij je de DNS niet zelf kunt beheren.
[ Voor 18% gewijzigd door Trommelrem op 29-05-2015 22:59 ]
Doe in PoSH een resolve-dnsname op de verschillende records die je moet hebben en vergelijk de output moet wat je verwacht. Komt dat niet overeen dan exit je met een error en laat je de monitoring de rest doen.
1
2
3
| $query = resolve-dnsname -type CNAME autodiscover.domain.com $name = $query.namehost if ($name -notlike 'autodiscover.outlook.com') {doe hier iets met je melding} else {doe niks} |
[ Voor 27% gewijzigd door ralpje op 29-05-2015 23:11 ]
Voor zover ik het zie moet je dus kunnen betalen, en als het dan bijvoorbeeld 80 euro ofzo was voor het aanvragen van een TRAC nummer ofzo zoals we dat wel vaker moeten doen, vind ik 450 dollar toch wat teveel van het goede voor die paar Office 365 licenties die we per jaar verkopen.ralpje schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 22:37:
Volgens mij kun je hier wel vinden wat je moet doen en kunnen om Office365 te kunnen verkopen.
Het enige alternatief is dan dus voor klanten een nieuwe Live ID registreren en die ook toevoegen aan een wachtwoorden database, wat natuurlijk ook gewoon alles behalve ideaal is, maar blijkbaar wel de enige mogelijkheid voor in ieder geval de Office 365 licenties.
Met andere woorden, volgens mij probeer je een probleem op te lossen dat er niet is.
Ik draai win8.1 pro in het Engels. Ik heb het Nederlandse taalpakket al geïnstalleerd en waar mogelijk ie en Chrome al ingesteld op Nederlands. Helaas nog zonder succes. Iemand een suggestie?
We hebben een klant omgezet van een Office 365 voor Middelgrote Ondernemingen (P) naar een Office 365 Business Premium (E?). Er zijn wat problemen met het activerenb van een Office 2010 ProPlus install uit het oude abbo. Nu meen ik dat de office versie die bij Business Premium wordt geleverd geen ProPlus is, maar een standard (of Pro zonder Plus). Dat zal dus de reden van de problemen zijn.Echter is het in Bussiness Premium überhaupt nog mogelijk om Office 2010 te installeren? Al mijn pogingen stranden, en ik heb geen idee waar ik een voor Office 365 geprepareerde ISO zou kunnen downloaden. Overstappen naar 2013 is (nog) geen optie vanwege de aanwezigheid van een Exchange 2003 (SMB).
Ik heb intensief contact gehad met een miep van MS. Zei zegt dat het moet werken met Office 2010, maar dat zij geen support kunnen bieden daarop. Ik schat dat hier meer kennis aanwezig is... ;-)
Je hebt gelijk, jouw versie is Office 365 Business en niet Office 365 ProPlus. Aldus de Service Description: https://technet.microsoft...ice-365-plan-options.aspx
Als je de verschillen leest tussen de verschillende edities (https://technet.microsoft...-service-description.aspx) zie ik nergens iets als 'downgrade version rights' of iets dergelijks. Maar waarom stel je de vraag niet gewoon via een Service Request vanuit je Office 365 portal voor die tenant, waar je Office 2010 kunt downloaden?
En doe eens snel wat aan die Exchange 2003, die is al een tijdje uit support.
Inderdaad. IT-ers zijn best wel gewend dat dingen snel gaan, maar dat is soms absurd. MS veranderd te pas en te onpas vanalles, en stelt hun klanten daarvan slecht op de hoogte.Jazzy schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 14:56:
Mmm, ik wordt gek van al die verschillende versies. Denk je dat je het een beetje door hebt...
Dat is een goeie. We bellen wel eens met de telefonische support, maar ik krijg niet de indruk dat daar veel specialiteit tussen zit. Meestal ga je een traject in van dingen die jezelf ook al had bedacht. Misschien is dat via de on-line requests beter.Maar waarom stel je de vraag niet gewoon via een Service Request vanuit je Office 365 portal voor die tenant, waar je Office 2010 kunt downloaden?
Tsja wat wij willen, en wat een klant wil betalen zijn helaas 2 erg verschillende dingen...En doe eens snel wat aan die Exchange 2003, die is al een tijdje uit support.
Dank voor je reply!
In ons servicedesk ticket systeem is het erg irritant als je een ticket sluit en de ticket vervolgens weer automatisch open springt door zo'n irritante out of office melding.
Is er geen transportregel mogelijk om deze mails in een zwart gat te laten vallen?Thijs B schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 10:48:
Weet iemand misschien een handige manier om out of office mails voor een enkel specifiek adres globaal uit te schakelen.
In ons servicedesk ticket systeem is het erg irritant als je een ticket sluit en de ticket vervolgens weer automatisch open springt door zo'n irritante out of office melding.
Dat heb ik zojuist gedaan, en redelijk snel weer iemand aan de lijn. De informatie luidt nu totaal anders: Géén enkel nieuw abonnement (ook niet het E plan dus) biedt nog de mogelijkheid om een Office2010 te valideren.Dat is al anderhalf jaar zo... (tegenstrijdig met onze eigen ervaring!). Als workaround krijg ik een onofficële download van 2010 proplus aangereikt via de chat waarmee het wel zou moeten lukken. Dat moet ik bij gelegenheid even proberen, en kan ik dus nog geen uitsluitsel over geven.Jazzy schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 14:56:
Maar waarom stel je de vraag niet gewoon via een Service Request vanuit je Office 365 portal voor die tenant, waar je Office 2010 kunt downloaden?
Overigens kun je prima, ook als particulier, een Office 365 abonnement afsluiten met Exchange Online etc., dus wat jij als 'zakelijk' ziet. Je betaalt dan gewoon de BTW erbij en kunt dan dus ook domeinnamen koppelen etc.
Ik zat me al af te vragen hoe lang het geleden is dat ik voor het laatst de Office 2010 download link gezien heb op https://portal.office.com/OLS/MySoftware.aspx. Die zat eerder op de plek waar je nu de Office 2016 beta kunt downloaden. Dat je Office 2010 al anderhalf jaar niet meer kunt downloaden komt mij dan ook niet vreemd over, nu je het zegt.conhen schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 13:22:
[...]
Dat heb ik zojuist gedaan, en redelijk snel weer iemand aan de lijn. De informatie luidt nu totaal anders: Géén enkel nieuw abonnement (ook niet het E plan dus) biedt nog de mogelijkheid om een Office2010 te valideren.Dat is al anderhalf jaar zo... (tegenstrijdig met onze eigen ervaring!).
Dat zou ook mijn suggestie zijn.Trommelrem schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 10:57:
[...]
Is er geen transportregel mogelijk om deze mails in een zwart gat te laten vallen?
Recentelijk zijn wij als bedrijf overgeschakeld naar een ander abonnement van O365 waarbij je per account 5 office 2013 versies mag gebruiken.
Voorheen stonden op een veertigtal PC's office 2010 icm O365 mailbox geïnstalleerd waar we haast nooit problemen mee hadden.
Sinds de overschakeling naar office 2013 blijft volgend probleem steeds terugkomen: http://community.spicewor...-folders-cannot-be-opened
Uiteraard de zaken in dit topic al uitgeprobeerd zonder resultaat, probleem blijft terugkomen. Iemand raad?
Als Office 2013 niet volledig gepatcht is wil het nog wel eens voorkomen dan Outlook niet wil starten als Lync / SfB al aan staat
Het leven is te kort om te testen
Getest, Business Premium werkt het niet onder een echte dure E4 wel.conhen schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 13:22:
[...]
Dat heb ik zojuist gedaan, en redelijk snel weer iemand aan de lijn. De informatie luidt nu totaal anders: Géén enkel nieuw abonnement (ook niet het E plan dus) biedt nog de mogelijkheid om een Office2010 te valideren.Dat is al anderhalf jaar zo... (tegenstrijdig met onze eigen ervaring!). Als workaround krijg ik een onofficële download van 2010 proplus aangereikt via de chat waarmee het wel zou moeten lukken. Dat moet ik bij gelegenheid even proberen, en kan ik dus nog geen uitsluitsel over geven.
Dit komt mede doordat een Pro Plus versie is denk ik? iemand nog een oud installatie bestand liggen zonde Pro plus?
Ik denk dat die niet bestaan met de toevoeging van de on-line services actvation. Ik denk dat omdat op voorhand alle abonnementen proplus waren, en er dus logischerwijs nooit andere installers dan proplus zijn geweest voor de O365 abonnementen.Willem_H schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 11:21:
iemand nog een oud installatie bestand liggen zonde Pro plus?
Helaas pindakaas. Wij hebben afgelopen jaren aardig wat O365 abonnementen verkocht omdat dat de enige prijswaardige methode was om NIET te hoeven overstappen naar O2013.
enkel heb ik dit nooit via techdata geprobeerd enkel via creditcard
Echter: Als je nog een oud plan hebt, dan moet je wel een interne migratie uitvoeren van je plan. Of je moet nog een paar maanden wachen, omdat de oude plannen automatisch zullen worden gemigreerd.
Zijn er mogelijkheden met Azure ? Betaalbaar of is een Essentials server toch de slimste oplossing
[ Voor 68% gewijzigd door Jazzy op 10-06-2015 19:44 ]
Veel klanten met Essentials servers, kunnen in veel gevallen al in Azure draaien. Legacy applicaties kun je dan bijvoorbeeld via RemoteApp uitrollen.
enkel kijk ik na wat er nu mogelijk is bijvoorbeeld een Windows 2012 server in MS VM met een VPN tunnel naar kantoor?
of lopen die kosten extreem op
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Net weer uitgebreid met MS aan de lijn. Hiervoor is simpelgezegd GEEN oplossing. Enige mogelijkheid is het midsize abbo uitbreiden met 1 gebruiker. Zo betaal je dus € 117,60 voor 1 jaar 1 mailbox. Combineren met een E1 kan niet. De hele meuk omzetten naar Enterprise kan niet. Niks kan... Wat een belachelijke situatie! Ik ga mijn verkoopstrategie toch echt aanpassen, en zeker niet ten gunste van Microsoft... Dit is de zoveelste MS muur waar ik tegen aan loop.conhen schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 17:12:
Weer een nieuw office365 probleem. Klant heeft een aantal O365 Midsize Business licenties. Heeft een nieuwe mail-only gebruiker nodig.
Volgens de MS medewerker is een migratie niet mogelijk. MS start de migraties zelfs m.i.v. 1 november, maar niemand heeft invloed op het tijdstip. Natuurlijk kun je je abonnement opzeggen (zonder restiututie!), je domein loskoppelen en een nieuwe tennant aanmaken, maar jezus, wat een werk voor een nieuw mailadres! Dit is echt een zwakte van O365...Trommelrem schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 17:30:
Echter: Als je nog een oud plan hebt, dan moet je wel een interne migratie uitvoeren van je plan. Of je moet nog een paar maanden wachen, omdat de oude plannen automatisch zullen worden gemigreerd.
Voor dat switchen zou je contact met support op moeten nemen: https://support.office.co...a0-4870-8a8d-e25ba4ccfd4b.Note If you currently have Office 365 Small Business, Office 365 Small Business Premium or Office 365 Midsize, and you have heard about the new Office 365 for small and midsize business plans (Office 365 Business, Office 365 Business Essentials, and Office 365 Business Premium), you can switch to those plans using the Switch plans wizard when you renew your subscription starting October, 2015. It is possible to switch to these plans earlier, but we recommend you continue to use your existing plan until October, 2015.
Zeker in jouw geval zou de gewenste mogelijkheid om te mixen met andere plans wel een valide reden moeten zijn om dat uit te voeren, zou je zeggen.
What's in the case?
Klopt. Met de huidige preview kun je je windows 10 machine koppelen met de AD cloud en inloggen met je Office365 gegevens.Trommelrem schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 19:59:
Azure AD (Basic) is ook iets anders dan Active Directory. Ja, ik denk wel dat je in de zeer nabije toekomst nog veel meer klanten serverloos kunt maken. Met Windows 10 kun je volgens mij al inloggen met je Azure AD / Organisatie / Office 365 account in plaats van een Live ID. Het wordt op korte termijn steeds gemakkelijker om policies uit te rollen.
Veel klanten met Essentials servers, kunnen in veel gevallen al in Azure draaien. Legacy applicaties kun je dan bijvoorbeeld via RemoteApp uitrollen.
Sindskort kun je gebruik maken van Advanced Threat Protection in Exchange Online: https://blogs.office.com/...vanced-threat-protection/.Trommelrem schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 18:40:
Van Crypolocker komen dagelijks tientallen nieuwe varianten uit, die telkens moeten worden bijgewerkt door de antivirusbedrijven.
Bijlages worden dan (op een Azure webservice) in een soort sandbox geopend en er wordt gekeken of de code in de bijlage iets naar disk probeert te schrijven of het register probeert te benaderen. Op die manier worden ook dat soort zero-day exploits netjes afgevangen.
Je hebt gelijk, en die pagina heb ik ook gezien. Echter wij verkopen onze pakketten via License Online van de distributeur. De Migratiewizard werkt alleen met Creditcard of factuurbetaling.... Lekker heh?ralpje schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 13:38:
Dan ben je verkeerd geïnformeerd volgens mij. Zie ook https://support.office.co...?ui=en-US&rs=en-US&ad=US:
[...]
Voor dat switchen zou je contact met support op moeten nemen: https://support.office.co...a0-4870-8a8d-e25ba4ccfd4b.
Zeker in jouw geval zou de gewenste mogelijkheid om te mixen met andere plans wel een valide reden moeten zijn om dat uit te voeren, zou je zeggen.
Dat hele verhaal met verkoop vanuit die open license achtige structuur heb ik nooit gesnapt, ben blij dat wij dat niet zijn gaan doen
Been there, done that.conhen schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 08:55:
[...]
Je hebt gelijk, en die pagina heb ik ook gezien. Echter wij verkopen onze pakketten via License Online van de distributeur. De Migratiewizard werkt alleen met Creditcard of factuurbetaling.... Lekker heh?
Dan moet je de license omzetten naar factuur. Daarna migreer je. Dan decline je de oude abonnementen en daarna kun je de nieuwe abonnementen switchen naar Open License.
Open License is verschrikkelijk. Vooral omdat het de hele cloud uit Azure/Office 365 haalt, want er is ineens TWEE dagen (!!!!) wachttijd voordat je je licentie erin kunt trappen en de flexibiliteit is ineens helemaal weg. Ook Azure in Open is erg interessant: Omdat de mailserver van de billing van Azure nogal traag is, waardoor je de emails over het opraken van de credits pas een paar weken later ontvangt (nadat de credits dus allang op zijn).ralpje schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 08:57:
De wizard wel, maar als de wizard niet werkt zou je dus gewoon een support-call in moeten kunnen schieten om het te realiseren.
Dat hele verhaal met verkoop vanuit die open license achtige structuur heb ik nooit gesnapt, ben blij dat wij dat niet zijn gaan doen
Dit is een briljante service, ze maken hiermee gebruik van de computing overcapaciteit die ze in hun datacenters hebben. Een groot nadeel vind ik dat er meerkosten gerekend worden en de functionaliteit niet standaard in EOP gebracht is.ralpje schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 21:52:
[...]
Sindskort kun je gebruik maken van Advanced Threat Protection in Exchange Online: https://blogs.office.com/...vanced-threat-protection/.
Bijlages worden dan (op een Azure webservice) in een soort sandbox geopend en er wordt gekeken of de code in de bijlage iets naar disk probeert te schrijven of het register probeert te benaderen. Op die manier worden ook dat soort zero-day exploits netjes afgevangen.
Dat is zeker waar maar als de fake PDF's, linkjes naar online facturen van DHL/TNT/Vodafone e.d. niet aankomen dan scheelt dat een hoop.Trommelrem schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 18:40:
Spamfilter van Office 365 vind ik de beste die er is. Maar een spamfilter is nooit een goede bescherming tegen Cryptolocker. Van Crypolocker komen dagelijks tientallen nieuwe varianten uit, die telkens moeten worden bijgewerkt door de antivirusbedrijven. Bovendien openbaren veel versies van Cryptolockers zich pas na een jaar, zodat je backups eerst gaar worden gedraaid.
Heel interessante ontwikkeling! Ik kan het aanbieden, dan kan de klant zelf bepalen of hij er €2 per maand per mailbox voor over heeft.ralpje schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 21:52:
[...]
Sindskort kun je gebruik maken van Advanced Threat Protection in Exchange Online: https://blogs.office.com/...vanced-threat-protection/.
What's in the case?
Moet ik dan voor alle domeinen een certificaat hebben? Of is daar iets anders voor? Op dit moment is er een wildcard certificaat voor het belangrijkste domein. Maar de rest heeft geen certificaat...
In het geval dat er wel certificaten moeten zijn, dan wordt het een hele dure SAN certificaat voor alleen een migratie...
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Die certificaten zijn niet nodig voor office365. Maar bedoel je voor de servers? of wil je SSO maken?kw_nl schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 15:50:
Stel ik heb een klant met 15 domeinen in Exchange 2010. Verdeelt over 60 gebruikers worden deze domeinen gebruikt. En ik wil migreren naar Office 365 door middel van een cutover migratie.
Moet ik dan voor alle domeinen een certificaat hebben? Of is daar iets anders voor? Op dit moment is er een wildcard certificaat voor het belangrijkste domein. Maar de rest heeft geen certificaat...
In het geval dat er wel certificaten moeten zijn, dan wordt het een hele dure SAN certificaat voor alleen een migratie...
Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O
Ik begrijp hem. Had even over de migratie heen gelezen.kw_nl schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 15:56:
Als ik in Office365 een migratie taak aanmaak. Dan moet je server een geldig certificaat hebben. Anders werkt de migratie niet...

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O
Dat de gebruikers meerdere emailadressen met allerlei domeinen hebben maakt verder niet uit. Wel moeten de domeinen allemaal zijn opgevoerd in de Office 365 Portal.
Laat nog even horen hoe het ging.
Nu nog stoeien met de externe autodiscover die niet werkt voor de meeste domeinen... Het record is wel geconfigureerd maar dan met een CNAME record. Maar de Exchange Remote Connectivity Analyzer wil hem ook niet accepteren..
DNS record eindigde niet met een punt. Daarom deed het record het niet...

Ik loop toch tegen een certificaat probleem aan.
De situatie is als volgt. Hoofddomein is contoso.com. Daar heb ik een wildcard certificaat voor. Outlook Anywhere gaat naar mail.contoso.com.
Ze hebben nog een domein. Die noem ik even contoso-group.com. Voor dat domein is een CNAME record aangemaakt van autodiscover.contoso-group.com naar mail.contoso.com.
Als ik ik nu de Exchange Remote Connectivity Analyzer laat gaan voor het domein contoso-group.com dan failed de test op SSL. Ik zie in de stappen dat hij wel eerst een SSL check doet op mail.contoso.com. Maar daarna op autodisover.contoso-group.com, en die mislukt begrijpelijker wijs...
Hierdoor mislukt mijn cut-over migratie ook:
Fout: AutoDiscoverFailedConfigurationErrorException: Automatisch opsporen is mislukt met een configuratiefout: Het migratie-eindpunt is niet gedetecteerd met behulp van de service Automatisch opsporen. U kunt eventueel Exchange Remote Connectivity Analyzer (https://testexchangeconnectivity.com) gebruiken om de connectiviteitsproblemen vast te stellen. |
[ Voor 75% gewijzigd door kw_nl op 19-06-2015 12:54 . Reden: Mislukken van autodiscover ]
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Hier is je documentatie: https://technet.microsoft...j874016(v=exchg.150).aspx en als je de link volgt om een migration endpoint aan te maken dan kom je hier uit: https://technet.microsoft...j874458(v=exchg.150).aspx
Zie ook wat ik zei in Jazzy in "Het algemene Office 365 topic"
Er is een endpoint dat verwijst naar mail.contoso.com. Die werkt ook...
Voor de duidelijkheid, de mailboxen die nu lukken hebben het domein contoso.com als primary staan. Die mislukken hebben contoso-group.com als primary staan.
Service: _autodiscover
Protocol: _tcp
Port Number: 443
Host: mail.contoso.com
Zie A new feature is available that enables Outlook 2007 to use DNS Service Location (SRV) records to locate the Exchange Autodiscover service. Met deze methode hoef je alleen mail.contoso.com op het certificaat te hebben staan.
Met een SRV records werkt het wel. Tenminste, de autodiscover.
Thnx voor je tip.
[ Voor 9% gewijzigd door kw_nl op 19-06-2015 14:33 ]
Verwijderd
Jup, als je écht alles wil automatiseren: zeker doen! Wij hebben er inmiddels een aantal gedaan, werkt prima.Widow schreef op maandag 22 juni 2015 @ 14:15:
Heeft iemand al eens een migratie naar O365 gedaan met Skykick? Ik heb een lading gratis licenties gekregen, en voor een migratieproject willen ze dat ik daar gebruik van ga maken, maar ik weet niet echt wat ik er van moet vinden.. de software wil teveel uit zichzelf doen voor mijn gevoel.
Dit als vervanging van MigrationWiz, wat ook al best werkte.
Heeft iemand al gevonden hoe je een migratieproject kan verwijderen uit Skykick? Ook weer zoiets - je kan van alles wijzigen, maar ik kan nergens vinden hoe het hele project gedelete moet worden.
Heeft iemand hier enig idee of het mogelijk is om van een domein waarop er drie mailboxen aanwezig zijn, een gebruiker het Office 365 online pakket aan te schaffen zodat deze online kan werken zonder dat ik drie licenties moet aanschaffen?
Wat eigenlijk alleen van belang is dat deze gebruiker zijn agenda kan delen met iemand buiten zijn organisatie.
Alvast heel erg bedankt!
Verder kun je gratis gedeelde mailboxen toevoegen, met zo'n account kun je niet inloggen dus alleen toegang tot de mailbox als gebruiker die hier rechten toe gekregen heeft. Dus niet met ActiveSync of apps, wel met OWA en Outlook.
Kun je hier wat mee?
Deze informatie had ik jammer genoeg al.Jazzy schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 14:52:
Je neemt de zakelijke Office 365 pakketten af per gebruiker, een gebruiker heeft één mailbox. Die mailbox benader je met ActiveSync, diverse apps of Outlook. En Outlook kun je dan los aangeschaft hebben of een Office 365 abonnement kiezen waar ook de Office suite van producten in zit, Office Pro Plus.
Verder kun je gratis gedeelde mailboxen toevoegen, met zo'n account kun je niet inloggen dus alleen toegang tot de mailbox als gebruiker die hier rechten toe gekregen heeft. Dus niet met ActiveSync of apps, wel met OWA en Outlook.
Kun je hier wat mee?
(De gebruikers staan samen op een domein.)
Omdat er maar een klein budget is om deze upgrade uit te voeren wil ik eigenlijk maar een licentie aanschaffen die gebruikt word op een van de drie gebruikers.
De andere twee gebruikers wil ik dus op de oude manier blijven gebruiken zonder dat zij gebruik kunnen maken van het Office 365 pakket. Wellicht is dit helemaal niet mogelijk.
Dat kan, maar je gaat je een hoop lastigheidjes op de hals halen qua MX-record, al dan niet authoritive domains, etc. Ik denk niet dat die moeite opweegt tegen de 3 euro nogwat per gebruiker per maand voor een O365 Business Essentials licentie
De service de ik heb word geregelt door Yourhosting. Op hun website kost dit pakket 3,80 euro per user. Door hun werd er nogal onduidelijk gedaan over welke pakketten nou wel en niet agenda's konden delen.ralpje schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 15:00:
Je wilt dus één mailbox migreren naar O365, en de andere twee niet?
Dat kan, maar je gaat je een hoop lastigheidjes op de hals halen qua MX-record, al dan niet authoritive domains, etc. Ik denk niet dat die moeite opweegt tegen de 3 euro nogwat per gebruiker per maand voor een O365 Business Essentials licentie
Zou iemand mij kunnen zeggen of dit hiermee wel mogelijk is? Als het posten van links niet toegestaan is verwijdering ik deze uiteraard.
https://www.yourhosting.nl/zakelijk/online-werken/office365/
Er is ook nog een Small Business abonnement zonder mailfuncties. Daar zit alleen Office bij in. Met dat pakket kun je geen agenda's delen als je geen externe oplossing hebt.ralpje schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 15:11:
In alle O365-paketten met Exchange Online (dus eigenlijk gewoon alle paketten) kun je agenda's delen.
[ Voor 5% gewijzigd door Trommelrem op 23-06-2015 15:15 ]
Microsoft is wat dat betreft nooit een held geweest in duidelijke naamgevingen. Hence OneDrive
[ Voor 27% gewijzigd door ralpje op 23-06-2015 15:16 ]
Perfect. Als ik dit topic eerder had gevonden had dit mij een hoop uren aan onderzoek en wachttijden gescheelt. Bedankt!ralpje schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 15:11:
In alle O365-paketten met Exchange Online (dus eigenlijk gewoon alle paketten) kun je agenda's delen.
Ik heb dit artikel gevonden: https://technet.microsoft...n874017(v=exchg.150).aspx
Buiten dat het me een aardig klus lijkt, loop ik ook tegen het volgende:
- Before you migrate your public folders, we recommend that you first move all user mailboxes to Office 365 and Exchange Online.
En de tweede:
- Before migration, if any public folder in your organization is greater than 2 GB, we recommend either deleting content from that folder or splitting it up into multiple public folders. If either of these options isn’t feasible, we recommend that you do not move your public folders to Office 365 and Exchange Online.
Ze bedoelen dat je de daadwerkelijke migratie, het moment dat je PF in Office 365 gaat gebruiken, moet doen wanneer alle gebruikers in Exchange Online zitten. Het scenario houdt namelijk geen rekening met coexistence van PF in on-premises en Exchange Online tegelijk. In jouw geval doe je cut-over dus gaan alle gebruikers in 1 stap over, dan kun je de PF migratie dus op het zelfde moment doen.kw_nl schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 11:27:
- Before you migrate your public folders, we recommend that you first move all user mailboxes to Office 365 and Exchange Online.
Precies zoals het er staat, als je een public folder hebt die groter dan 2 GB is dan moet je die verwijderen of data er uit verwijderen tot hij kleiner dan 2 GB is.En de tweede:Bedoelen ze hier de complete Public Folder database mee? De klant heeft gewoon zijn Public Folder met daarin folders, subfolders met af en toe een emailadres die er aanvast hangt.
- Before migration, if any public folder in your organization is greater than 2 GB, we recommend either deleting content from that folder or splitting it up into multiple public folders. If either of these options isn’t feasible, we recommend that you do not move your public folders to Office 365 and Exchange Online.
http://blogs.technet.com/...ect-health-is-now-ga.aspx
Verwijderd
Toevallig gisteren nog een SkyKick migratie gedaan. Skykick neemt wat meer controle, maar dat zorgt er wel voor dat je dus zelf vrijwel niets meer hoeft te doen.Widow schreef op maandag 22 juni 2015 @ 15:50:
Ik heb vaker gemigreerd met MigrationWiz, en dat is een vrij simpel pakket... source & destination credentials en mailadressen inkloppen, keertje testen en prestagen, en dan vlammen. En nu krijg ik een hele buts emails met critical alerts en andere meldingen met SkyKick in de CC en er word een admin account van Skykick aangemaakt terwijl het prestagen meteen al begintIk vind het een beetje een ondoorzichtig verhaal. Ook al is MigrationWiz niet gratis, ik migreer liever daarmee dan met Skykick om eerlijk te zijn.
Heeft iemand al gevonden hoe je een migratieproject kan verwijderen uit Skykick? Ook weer zoiets - je kan van alles wijzigen, maar ik kan nergens vinden hoe het hele project gedelete moet worden.
Gisteren letterlijk 1 script per user moeten draaien, verder de gehele mailbox in een nieuw profiel geladen inclusief alle oude settings, rules e.d. Vrijwel geen downtime voor de users op de migratiedag zelf. Ideaal!
Alles bij elkaar viel het me niet tegen. Zoals altijd is je voorbereiding alles... Handleidingen, mail merge met gebruikersnamen en wachtwoorden. Enige wat ik niet had bedacht was dat er een paar POP3 boxen in gebruik waren. GFI popte die naar binnen en gooide die een Exchange mailbox.
Wat ook nog wel vaag was, was dat sommige Outlook client ondanks dat ze verbonden waren met Office365 nog een connectie opzette naar de oude Exchange server. Autodiscover stond volledig uit.
Gevolg was dat sommige subfolder niet te openen waren. Outlook begon dan ook te vragen naar credentials. Na een herstart van de PC werkte het vaak weer.
De public folder heb ik uiteindelijk gemigreerd met MigrationWizz. Wat een bazen oplossing! In mijn geval 10 euro (onder de 10GB) voor een migratie... De Microsoft oplossing is naar mijn idee best een pittige met een hoop werk. Ik was nu in nog geen uurtje klaar
Wat nog wel een dingetje was en wat ik nergens had gelezen, was dat alle distributielijsten op allen intern gebruik stonden. Dus ook de distributielijsten die in Exchange 2010 voor extern ingesteld stonden. Staat een beetje lelijk naar buiten toe als een leverancier een melding krijgt dat hij niet mag versturen naar een adres van de klant...
Op naar het volgende Office365 project. Om precies te zijn maandag
Voor Exchange 2010 kun je een hybride opzetten, mooi doorzichtig migreren met minimale impact voor de gebruikers. Als je dat niet wilt kun bv met MigrationWiz of Dell tooling via Outlook Anywhere migreren. Zorg ervoor dat je alles ineens doet voor je rechten, of een goede batchopbouw (per afdeling oid) hebt zodat alle rechten netjes meegaan.Xenophoben schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 11:11:
Mooi om te horen dat het goed gaat! Ik ben op dit moment ook bezig met een vergelijkbare migratie, 400 man van exchange 2010 naar office 365. Probleem zit hem bij meer in de lokalisatie van de gebruikers ( verspreid over 20 landen ). Hoe hebben jullie het opgepakt? Wij zijn nu eerst bezig met de mailboxen, daarna willen we de overige pakketten op gaan pakken. ( yammer , teamsites , onedrive , skype for business). Hebben jullie ervaringen met de praktische kant van de uitrol. Technisch is het allemaal wel te doen maar meer de praktische ervaring aan de gebruikers kant? Hoe wordt er bij jullie gereageerd op onedrive bijvoorbeeld. Wij zitten er aan te denken om hiermee offline file sync uit faseren.
Met de lokalisatie heb je weinig problemen, hoogstens met het zetten van je usage location in O365. Er zijn powershell scripts die je huidige AD country instelling exporteren en 'm kunnen zetten in O365. Dan heb je daar verder geen last van.
Grote voordeel van het bouwen van een hybride in deze situatie is dat je OST niet opnieuw hoeft te worden opgebouwd. Als je veel (kleinere) locaties hebt met tragere internetlijntjes is dat een groot voordeel.
Voor OneDrive zou ik sterk aan willen bevelen dit script te draaien om te checken waar je probleempunten liggen voor synchronisatie:
https://hansbrender.wordp...-moves-folders-and-files/
Houdt verder rekening met de limitaties (max aantal files, filetypes die toegestaan zijn etc.) van OneDrive.
Verder qua support rekening houden met aardig wat calls voor het syncen...
Zorg dat je uitleg over Skype4Business en OneDrive vooral op orde is, Outlook daar komt de gemiddelde mens aardig uit, voor S4B en OD is dat vaak wat lastiger.
Hope that helps
I see dead pixels...
An error occurred while running Get-MergeRequest -Identity : Delete() is not supported on a read-only session. --> Delete() is not supported on a read-only session.
Schijnbaar een probleem op hun eigen MergeRequest command.
https://community.office3...56/p/357618/973381#973381
Inmiddels zijn "mijn" mailboxen allemaal over. Maar mijn planning ligt in de kreukels....
Deed je een staged of cutover migration? Heb je de batch moeten verwijderen en opnieuw aanmaken of kwamen de mailboxen alsnog mee?
Nou dacht ik dat dit een fout was maar dit schijnt bij iedereen zo te zijn, klopt dat ?
Voorbeeld van mijn laatste migratie:
Synced mailboxes: 23 of 22

Finalized mailboxes: 0 of 22
Net drie mailboxen gecheck, maar alle mail lijkt erin te zitten...
Gecheckt bij twee klanten, maar bij beide kan ik geen notes toevoegen.Thijs B schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 21:39:
Op office 365 en dan via de web client owa, kan je wel je notes zien maar geen notes toevoegen of wijzigen.
Nou dacht ik dat dit een fout was maar dit schijnt bij iedereen zo te zijn, klopt dat ?
Klopt, notes via OWA is unsupported en werkt totaal niet (anders dan bekijken).kw_nl schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 21:43:
[...]
Gecheckt bij twee klanten, maar bij beide kan ik geen notes toevoegen.
Supported way is OneNote gebruiken, wat wel een webversie kent.
"We have identified this issue and going to deploy a fix. However, it could take days to fix all the servers."
Thanks for your patience and understanding.
Een migratie van een 16-tal gebruikers van een lokale exchange 2007 naar een 365 omgeving,
De 2007 gebruikt POP connectoren om de mail op te halen bij een overkoepelende organisatie (*.com domein, niet in ons beheer)
De 365 is ingesteld op het *.be domein, en zou de mails vanop dezelfde POP connectoren moeten halen als nu ingesteld zijn op de 2007 (*.com). Versturen zal enkel vanuit het *-.be domein gebeuren.
De standaard migratie opties gaan er blijkbaar van uit dat de domeinen hetzelfde blijven. Dit is hier echter niet het geval. Er zou trouwens ook geen gebruik gemaakt worden van AD synch.
Een optie om een bepaalde ex2007 mailbox manueel te linken aan een 365 account zie ik precies niet.
(Hoe) kan ik, in deze situatie, de data het efficiëntst mogelijk migreren van 2007 naar 365? Ook rekening houdende dat er wel enkele mailboxen tussen zitten van +5GB.
Eventuele optie was om IMAP synch op te zetten, en de rest manueel te kopiëren. (bulk van de gegevens zijn toch mails) Zijn er eventuele betere opties?
Als ik je scenario zo lees dan denk ik dat het om een afsplitsing gaat, kan dat kloppen? Dan zou ik de volgende aanpak kiezen:
- Voeg je .be domein toe in Office 365
- Configureer directory synchronisatie
- Wijs je 16 gebruikers een licentie toe en geef ze een mailbox
- Maak eventuele distributielijsten en gedeelde mailboxen aan
- Exporteer per werkplek de inhoud van de mailbox naar PST, gebruik de import-export functie van Outlook
- Maak een tweede Outlook profiel aan voor de nieuwe Office 365 mailbox
- Importeer de PST, opnieuw met de import-export functie van Outlook
Op de bestaande server maak je vervolgens forwarders aan naar de nieuwe .be adressen.
Deze aanpak is niet perfect natuurlijk, maar het is nu eenmaal behelpen omdat in jouw geval de data op de werkplek staat en niet meer op de POP3 server.
[ Voor 4% gewijzigd door Jazzy op 13-07-2015 15:48 ]
De mails van het .com domein zijn enkel beschikbaar via POP mailboxen, welke in exchange 2007 ingeladen worden via POP connectoren. Deze zullen in 365 opgehaald moeten worden worden, waarschijnlijk als connected accounts.
De mails van het .be domein komen 365 rechtstreeks binnen, maar dat is verder nog niet in gebruik.
Het punt is dat ik net een full PST export/import probeer te voorkomen, zeker op de client, omdat dit voor de meeste accounts te lang gaat duren.
We zullen de migrationwiz eens bekijken.
Hoe die mailboxen ingeladen worden is momenteel minder een probleem, of een 365 connected account nu robuust is of niet, het zal al beter zijn dan de huidige server.
Kern van de zaak is, hoe kan ik de gegevens van exchange 2007 account x@y.com overzetten naar office 365 account x@y.be? En dan liefst niet met een PST export/import, want dat is vragen om problemen.