Tijd voor een Toshiba Chromebook 2 reviewtje
Ik heb mijn Chromebook van Toshiba nu bijna een week en ik ben zeer te spreken tot nu toe.
Het design doet mij denken aan een Macbook air en dat vind ik persoonlijk een mooi punt voor een laptop van €350,-. Niet alleen de looks, maar ook de bouwkwaliteit is een stuk beter dan je zou verwachten in dit klassement.
Het scherm is het beste punt van deze laptop: Een prachtig 1080P IPS scherm. Er is een heel klein beetje ghosting te zien bij mij, maar dat is absoluut geen probleem.
De batterij is ook goed en heeft een minimale lengte van 4 uur (100% brightness & film kijken) tot iets van 11-12 uur.
De processor heeft tot nu toe nog geen bottleneck voor mij gevormd. Ik heb 10+ Chrome tabs open gehad en bespeurde geen schokkerig beeld. Ook video speelt goed af, maar voor 1080p 60fps op YouTube is er wel een plugin nodig. Dat is overigens zo gepiept.
Het toetsenbord is heerlijk om op te typen. Maandag heb ik vanaf 9:30 tot 14:00 aan een stuk door een verslag zitten schrijven in een vlot tempo en zonder al te veel moeite.
Ook ChromeOS is voor een positieve verassing en ik heb voor mijn persoonlijke doeleinden (video kijken en tekstverwerken) nog geen reden gezien om Ubuntu op de laptop te zetten. Ik moet wel om op mijn school's website te kunnen en opdrachten te downloaden Silverlight hebben, wat je niet kunt downloaden met het ChromeOS. Gelukkig kan ik daar vrij gemakkelijk omheen werken met mijn desktop en een USB.
Al met al een laptop dus om te houden! Als je overigens geïnteresseerd bent in de Toshiba maar niet een desktop/laptop met Windows (of OS X) hebt, raad ik je toch niet aan om een Chromebook te nemen. Ik heb de laptop nogmaals gekocht voor tekstverwerking en video kijken, maar toch heb ik een aantal keren terug moeten grijpen naar Windows.
Als je dit wel hebt en je bent opzoek naar een laptop voor school, multimedia of tekstverwerking, dan is er naar mijn mening maar 1 logische keuze en dat is de Toshiba Chromebook 2.