God morks in wysterious ways.
"Wij van WC eend.. "
Ik heb tijden terug de beta/demo al een keer geprobeerd, maar behalve snel vind ik het niet bijster bijzonder. Misschien op een nettopje, maar behalve dat..
Natuurlijk is een Chromebook gewoon een Notebook met chrome erop.
Edit: Bedenk je daarnaast dat de mainstream markt geen behoefte heeft aan wat anders. Verreweg de meeste mensen gebruiken een versie van Windows, en zullen zich geen weg weten bij een OS als Chrome OS.
[ Voor 37% gewijzigd door D4NG3R op 03-06-2011 03:31 ]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Anoniem: 16328
Volgens mij kan hij alles wat een andere computer kan doordat hij met een cloud werkt. Daarbij gaat Google allerlei updates doen.D4NG3R schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 03:26:
Natuurlijk is een Chromebook gewoon een Notebook met chrome erop.
Anoniem: 303530
Moet jij eens proberen een week met alleen een browser te werken. Ik vermoed dat dat flink tegen gaat vallen.
'With HTML5 and other open standards, web applications will soon be able to do anything traditional applications can do, and more.'
Dat is wat me aanspreekt. Want dat betekend niet meer je computer upgraden (want processorkracht verschuift naar cloud), dus minder afval (ik denk even groot). En ik hoop dat je niet zoals met Windows met een systeem vol nutteloze dingen zit en met een bedrijf dat niet echt de moeite doet iets te updaten. Google geeft mij de indruk van visionairen en idealisten. Ze bieden veel gratis aan, innoveren, doen geen vervelende commerciele trucs (klik hier om geen e-mail meer te ontvangen).
Ondertussen valt dat toch echt vies mee... In chrome en vooral in google services zit enorm veel dingen en als je het niet als main apparaat gebruikt maar echt voor mobiel werk en typen en internetten is dat ding meer dan genoeg.Anoniem: 303530 schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 23:47:
Chrome OS is niets meer dan een browser.
Moet jij eens proberen een week met alleen een browser te werken. Ik vermoed dat dat flink tegen gaat vallen.
Het enige wat google echt moet doen is het platform actief maken en onderhouden... Niet aan de gemeenschap overlaten maar zelf actief ermee zijn.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Als ze dat niet zouden doen zouden ze wel ongelooflijk stom bezig zijn, niet waar? Lijkt me erg onlogisch als ze het ding zouden uitbrengen en het dan min of meer zouden vergeten en vrolijk iets anders zouden gaan doen. Waarschijnlijk heeft de computer ook een belangrijke rol in hun strategie (die vermoedelijk draait om monopoliseren om zo veel kwaliteit en zo veel mogelijk relevante innovatie te krijgen).Touchdomex schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 23:55:
Het enige wat google echt moet doen is het platform actief maken en onderhouden... Niet aan de gemeenschap overlaten maar zelf actief ermee zijn.
Zoals Darkstone ook al aangeeft. Als je een week lang niks anders dan een browser kunt gebruiken om je weg mee te banen zul je tegen zeer veel restricties komen.
Daarbij (niet om het één of ander te promoten) heb je voor 500€ een EEE Pad Transformer
(misschien een beetje appels met peren vergelijken)
Maar dan heb je een "soort van netbook met Android OS" wat mij veel minder beperkend lijkt als Chrome OS wat waarschijnlijk (prijzen van chrome OS zijn nog niet definitief bekend dacht ik?!) maar ietsjes duurder zal zijn.
[ Voor 9% gewijzigd door Junia op 04-06-2011 02:36 ]
[ Voor 43% gewijzigd door D4NG3R op 04-06-2011 02:43 ]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
Echter, ik wil meer flexibiliteit om her en der te kunnen werken, ook in de buitenlucht. Glossy schermen werken dan niet, terwijl de Samsung daar op aangepast zou moeten zijn. Zal dat ook echt zo zijn? Geen idee, gaan we te zijner tijd merken
Last but not least, naast gamen gebruik ik toch vooral Chrome op mijn pc en laptop. Er blijft weinig over als ik die twee activiteiten wegstreep. Ik hoop dit apparaat dus praktisch toe te kunnen passen, en tegelijkertijd wat lol te beleven aan het nadenken over de wijze waarop dit soort tools toegepast kunnen worden.
Oh ja, en dan kan ik in nog luiere houdingen naar de VoDs van Total Biscuit luisteren
Ja, dat is ook een beetje mijn insteek. Ik wil zo'n chromebook als tweede laptop hebben om te kijken waar de ontwikkeling naar toe gaat.nadenken over de wijze waarop dit soort tools toegepast kunnen worden.
Ik heb het gevoel dat het op dit moment zo snel gaat dat je er 'even bij moet blijven'. Net zoals je doet als je spek bakt. Ze zeggen wel dat de mens geen exponentiële groei kan inschatten. Probeer maar eens spek te bakken zonder er bij te blijven, eerste keer is hij niet klaar, tweede keer verkoold. Altijd.
[ Voor 6% gewijzigd door ArtPhil-Flower op 04-06-2011 21:23 ]
Ik ben momenteel praktisch enkel het web aan het gebruiken. Ik vind het heerlijk om mogelijkheden te zoeken op het web en wordt vaak verrast door de veelzijdigheid van webapps. Vrijheid is het eerste wat in mij opkomt. En ... ik installeer niks
Het web biedt héél veel en ik geloof er ook in dat webapplicaties een hoge significantie zullen gaan halen op de softwaremarkt. Het is voor ontwikkelaars enorm interessant om de dienst aan te bieden en te incasseren naar gebruik. Overigens, is dit voor de consument ook veel prettiger!
En: we zijn van de illegale versies af
[ Voor 13% gewijzigd door RielN op 05-06-2011 23:25 ]
Geen internet, wat dan?
google servers gehackt, wat dan?
ddos aanvallen gepleegd, netwerk is traag, wat dan?
er zijn zo veel dingen waar je aan vast zit, het is als een soort van: je vind limonade lekker, de limonade heb je altijd bij je, alleen het water... Op veel plekken kan je water vinden maar is dit altijd goed? Neh...
je kan wel water meenemen maar dit kan bederven (3g maar google servers doen stom).
Dus waarom neem je gewoon niet een netbookje, zet er linux op en gebruik chrome als webbrowser?
heb je ook geen virusscanner nodig.
[ Voor 3% gewijzigd door Frozen op 05-06-2011 23:41 ]
Er zijn andere web-apps? Het is niet enkel Google op de Chromebook...!
Internet down/traag/en je watervergelijking (sorry, die ontging mij een beetje) maar dit antwoord covert ze wel:
Dan kan ik tegenwoordig ook niets meer eigenlijk (lees boven). Als onze server op het werk down is (en die kans is vele malen groter
Netbook met Linux en Chrome
Dat is inderdaad een optie waar ik zelf ook mee zit. Ik heb nu namelijk een laptop met Ubuntu en Chrome. En ik gebruik ook alléén maar Chrome. Batterij duur en gewicht is wat mij nu nekt (oude Dell D630). Dus wat dat betreft heb je een punt en kun je de aankoop van de Chromebook niet geheel onderbouwen.
Maar, ik wil dan ook weer die early adopter zijn, het testen, en toch het gemak van het opstarten, een dedicated omgeving en een fancy design.
Overigens, in de praktijk zit je met een Netbook-Chrome oplossing vaak toch in de knoop met losse tabbladen en losse vensters, waarbij je met Alt-tab in de war komt etc. Dit vind ik vervelend aan het onderliggend OS, ik heb het niet nodig. Ik wil dat Ubuntumenu niet zien. Kan allemaal wel uit maar wellicht snap je mijn punt.
als ik het goed begrijp wil je gewoon eenvoudigheid, heb je geen zin in allemaal extraatjes en ''gezijk'' zoals ik het uit je post kan opmaken?
[ Voor 82% gewijzigd door Frozen op 05-06-2011 23:57 ]
Zelf hoop ik dat er een model ala eee-pad transformer bijkomt.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
We zullen het moeten gebruiken. 24 juni verwachtte levertijd
Engadget
Thisismynext.com
Eerste reactie mijnerzijds: nog geen reden om mijn bestelling te gaan annuleren (integendeel...)
Iemand een idee van leveringen? Hij komt dinsdag uit in de US...
Trouwens, ik was nog een topicje begonnen over webalternatieven. hier zitten wat meer web-mindedmensen:
Webalternatieven -> wat kunnen we wel en niet met 100% web?
[ Voor 43% gewijzigd door RielN op 11-06-2011 23:30 ]
Dan nog een aantal dingen zoals dit:
Misschien wordt dit in de toekomst wat, en het is allemaal een mooi idee: dat alles draait op web apps, maar ik denk niet dat het, voor nu, in 2011, gaat werken. En wie weet ook nog niet in 2012. Alle programma's/apps die je nu op een 'normale PC' hebt zul je nog veel missen. En een aantal services zullen dan de komende jaren wel als goede web apps beschikbaar komen, maar toch...But, we were super bummed when we found that it doesn't support Netflix -- yet. Skype Control wouldn't work on our system due to Xvid incompatibility. After all, isn't the beauty of Chrome OS supposed to be that it's built on a browser lots 'o folks know how to use? Like we said, there are workarounds aplenty in the Web App Store. But if we, a bunch of tech journalists, felt put-upon by having to learn new tricks, how will the mainstream consumers who bought this at Best Buy feel once they get this thing home?
Apple wou met iOS precies hetzelfde doen: web apps die gebruik maken van HTML5, waardoor lijkt alsof het net een native app was. Het faalde: het is niet voor niets dat ze anderhalfjaar later de App Store introduceerden.
Als je ergens nog een ouwe laptop hebt liggen kan je gratis Chromium OS installeren. Kost je niks, bespaart je nieuwe hardware maar je krijgt dezelfde functionaliteitTrenchdog schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 11:38:
Ik heb een Samsung Series 5 met 3g besteld, voor een deel uit ordinaire nieuwsgierigheid en voor een deel na een tijdje nagedacht te hebben over wat ik nu nodig heb. In eerste instantie wilde ik een iPad 2 met 3g bestellen (de iPad is hier thuis het meest gebruikte stuk hardware op dit moment), omdat het gewoon werkt.
Echter, ik wil meer flexibiliteit om her en der te kunnen werken, ook in de buitenlucht. Glossy schermen werken dan niet, terwijl de Samsung daar op aangepast zou moeten zijn. Zal dat ook echt zo zijn? Geen idee, gaan we te zijner tijd merkenEen tweede eis is dat Citrix werkt. Citrix doet het ook op de iPad (en helemaal niet slecht), maar voor mijn werk moet ik vooral (heel) veel typen. Part of the deal of being a lawyer
Hoe goed het toetsenbord van een iPad ook is, een echt toetsenbord zal voor mij fijner blijven werken. Daarnaast lees ik goede verhalen over het toetsenbord van de Samsung, dus dat zal wel loslopen.
Last but not least, naast gamen gebruik ik toch vooral Chrome op mijn pc en laptop. Er blijft weinig over als ik die twee activiteiten wegstreep. Ik hoop dit apparaat dus praktisch toe te kunnen passen, en tegelijkertijd wat lol te beleven aan het nadenken over de wijze waarop dit soort tools toegepast kunnen worden.
Oh ja, en dan kan ik in nog luiere houdingen naar de VoDs van Total Biscuit luisterenEen iPad moet je ook maar steeds vasthouden
Krijg je armspieren van en zo...
Ikzelf doe mijn dagelijkse werkzaamheden 100% op het web. Ik vraag mij af waarom andere mensen dat niet kunnen, zeker wanneer je je hele ICT infrastructuur hierop inricht (Google Apps en enkele webbased oplossingen). Het ligt aan de werkzaamheden, maar in mijn geval is dit een meesterlijke oplossing.
Geen internet = bestaat niet. Sorry, maar in mijn anderhalf jaar werken heb ik nog -nooit- gebrek gehad aan een internetverbinding. IN het ergste geval druk ik op het knopje 'wifi hotspot' op mijn telefoon
Theoretisch kan er vanalles tegen zijn, in de praktijk valt het 100% mee.
Daarbij zijn er genoeg redenen aan te nemen dat je spul veiliger staat bij Google als op je eigen laptop
[ Voor 10% gewijzigd door RielN op 12-06-2011 08:00 ]
Ik ben ook google fan maar zou eigenlijk wel eerst eens de laptop willen proberen voordat ik m koop.
Je hebt toch ook 7 dagen bedenktijd als je de laptop koopt? 7 dagen proberen en als die niet bevalt dan retourneren ... zou dat kunnen?
[ Voor 60% gewijzigd door struik978 op 23-06-2011 22:39 ]
ツ
Dus doos openmaken proberen ... mmm bevalt niet retour sturen.
Volgens mij mag dit niet.
ツ
Laat me dat even herhalen: testen.
Dat betekent dat je windows mag activeren, als dat noodzakelijk is om dat te testen (ja), en dat betekent ook dat je het proruct uit de doos/folie/blister (sterf!

Als je dat doet, zorg dan wel dat je niet bij dergelijke winkels als computerpirates besteld. Want die gaan je geheid tegenwerken als je dit probeert. Ondanks dat het gewoon moet.
Voor e-mail heb ik thunderbird draaien, simpelweg omdat ik dan de mail daadwerkelijk op schijf heb staan en er altijd bij kan en niet afhankelijk ben van een webmailclient (gezien de webmailclient die ik heb niet ideaal is). Als het echt moet kan het online, maar dat wil ik per definitie niet.
Voor tekstverwerken en dat soort officewerk heb ik openoffice, niet een oline variant. De reden is dat ik de documenten zelf op schijf wil hebben, niet ergens online. Dus ook dat gaat al niet lekker met zo'n chromebook.
Als ik muziek wil afspelen dan start ik winamp en dan draai ik ofwel internetradio, of speel mp3tjes van schijf af. Er zijn wel wat webplayers, maar zo makkelijk in het gebruik als winamp ben ik ze nog niet tegengekomen, als ik kijk naar het feit dat ik gewoon spul op schijf wil openen.
Als ik een filmpje wil kijken, dan start ik mediaplayer classic op, hang m'n notebook aan de TV en ga film kijken (hiervoor is echt nog geen goed online alternatief te vinden op dit moment).
Spelletjes zijn leuk via internet (flashgames), maar er is zat spul dat nu eenmaal standalone draait, en zolang ik niet al die games online kan draaien (wat nooit zal gaan) ben ik met enkel een browser dus veel te beperkt.
En photoshop op een Chromebook? Ik zou echt niet weten of er überhaupt een webapp is die m'n rawfiles direct van de SDkaart of direct uit m'n camera kan inlezen en kan editten, maar ik geloof nooit dat het zo soepel gaat als ik nu met een standalone applicatie kan doen.
Een Chromebook lijkt me dus veel te beperkt voor de zaken waarvoor ik m'n huidige notebookje nu gebruik. Ik wil spullen zelf op schijf hebben staan, dan weet ik waar en hoe ik dat gebackupt heb en heb ik het spul altijd bij me en leg ik dat niet in handen van een internetdienst. Ik vind namelijk dat je zelf verantwoordelijk bent voor je data, dus moet je het ook op eigen disks hebben staan.
De Buzz zoals die hierboven genoemd wordt is er wat mij betreft dus in z'n totaliteit niet. Ik vind Chromebooks niet meer dan een gadget die maar heel beperkt bruikbaar is. Leuk voor 't volk dat enkel joetjoept en facebookt, maar voor mij is het niets, ik wil niet beperkt worden in het gebruik van m'n systeem.
Het 'you can do everything on the web' is in mijn ogen verre van waar op dit moment (hoewel het strict genomen technisch gezien wel zou kunnen, maar het is gewoon niet praktisch).
We verschillen enorm, dat is mooi.
Beter kijken wat je wél kan doen.
Overigens ben ik niet zo heel erg web-app minded, vooral i.v.m. privacy (of eigenlijk, hoe de bedrijven met je gegevens omgaan in het algemeen). Ik speel er wel al een beetje mee maar ze moeten mijn vertrouwen nog winnen.
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Mozilla zou dan met een eigen OS moeten komen. Op zich is dit voor Google gewoon een grote gok, een probeersel, een experiment. Ik geef het een kans, zij hebben het aangedurfd
Over privacy maak ik mij (Google Apps) geen zorgen. Google is daar behoorlijk goed in
Als je merkt dat je toch vaak terug grijpt op offline apps, is een chrome book misschien niets voor jou (of moet je je mindset nog wat veranderen). Als je na een tijdje prima alleen online blijkt te kunnen werken, kan je een Chromebook aanschaffen om de hardwarevoordelen te benutten. Hierbij denk ik vooral aan langere batterijduur en laag gewicht.
Persoonlijk heb ik bovenstaande half geprobeerd. Ik heb enkele programmaatjes geïnstalleerd in mijn chrome browser, maar ik merk dat ik het toch fijner vind om dingen offline te doen en documenten/muziek/video's op mijn laptop te bewaren. Ik vind google docs niet snappy genoeg en vrij beperkt; foto's of video's uploaden om ze dan te bewerken is onhandig (zeker over 3G, via Wifi gaan foto's redelijk), en voor veel dingen zijn gewoon nog geen apps.
Als het een beetje aanslaat verwacht ik dat er op korte termijn veel programma's bij komen die ook dingen offline kunnen aanspreken, maar online draaien. Ik zie mezelf alleen eerder met een macbook air, netbook of android tablet/EEEpad transformer rondlopen dan met een chromebook. Ik wil over een paar maanden nog een poging doen om te kijken of het dan beter geschikt is voor mij. Ik werk bijna alleen met chrome als browser, dus daar hoef ik in ieder geval niet aan te wennen.....
[ Voor 7% gewijzigd door gwystyl op 24-06-2011 09:17 ]
Dan staat over 2 jaar de boel zo'n beetje op z'n kop
Maar ik vind Chrome gewoon een draakRielN schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 08:55:
De policy bij Google voor een Business Apps domein is best goed.
Mozilla zou dan met een eigen OS moeten komen. Op zich is dit voor Google gewoon een grote gok, een probeersel, een experiment. Ik geef het een kans, zij hebben het aangedurfd
Over privacy maak ik mij (Google Apps) geen zorgen. Google is daar behoorlijk goed in
Wat dat betreft vind ik Jolicloud wel leuk want dat is gewoon Ubuntu, inclusief package management (apt), waardoor je gewoon de keuze hebt om ook Firefox (alsmede andere normale programma's) te installeren. Zeker op een SSD werkt dat wel fijn.
Nu gaat iedereen altijd maar blindelings, ongelezen akkoord met de voorwaarden maar als je echt je dagelijks leven in hun handen legt, is dat zeker iets om over na te denken. Je kunt niet alle apps vertrouwen op hun blauwe ogen (of omdat het in de app store staat). Dat hebben verschillende bedrijven al bewezen.
[ Voor 29% gewijzigd door Room42 op 24-06-2011 10:45 ]
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
ツ
Het gemiddelde laptop/notebookje wordt gauwer gejat dan dat er online iets lektTerw_Dan schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 12:13:
Dat is ook wat mij hier tegenhoudt, de privacy. Als ik files gewoon op m'n eigen notebook heb staan en ze enkel in offline dingen draai hoef ik niet bang te zijn dat die online uit kunnen lekken. Als alles ergens in een cloud staat, dan heb ik er geen controle over. En dat is iets dat ik niet uit handen wil geven.
Enfin, vrijdag is het dan zover...
13 juni nieuwe leverdatum.
Ik snap best de voordelen van het 'alles-in-de-cloud' concept (platform onafhankelijk, geen app updates meer, geen eigen backup policy meer nodig, etc), maar waarom zou dit lager gewicht of langere batterijduur moeten opleveren? Web apps zijn veel zwaarder dan vergelijkbare native apps (alles in traag en bloated JavaScript), dus logischerwijs heb je juist krachtiger hardware nodig.Als je na een tijdje prima alleen online blijkt te kunnen werken, kan je een Chromebook aanschaffen om de hardwarevoordelen te benutten. Hierbij denk ik vooral aan langere batterijduur en laag gewicht.
Dat hangt maar net van de app af. Er zijn net zo goed apps die je vanaf je client aanstuurt en vervolgens gebruikmaken van de rekenkracht van de server/cloud. Bovendien maakt HTML5 een hoop JavaScript overbodig. Ook het besturingssysteem, geënt op de specifieke hardware en apps, hoeft alles behalve bloated te zijn. Tenslotte bevat de hardware geen bewegende onderdelen, wat ook weer scheelt.Dreamvoid schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 22:03:
Web apps zijn veel zwaarder dan vergelijkbare native apps (alles in traag en bloated JavaScript), dus logischerwijs heb je juist krachtiger hardware nodig.
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
Anoniem: 218468
Jep, daar is iets van te zeggen. Uiteindelijk wil ik ook gewoon mijn werk goed doen.Anoniem: 218468 schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 10:20:
Ik snap eigenlijk de privacyproblemen waarover vaak gesproken wordt niet zo goed. Als iets echt gevoelig is zet je het op een usb stick, en alle andere zaken mogen ze wat mij betreft best van me weten. Waarom zou het me iets interesseren dat ze zogenaamd in mijn spullen kunnen snuffelen, als daar eigenlijk niets waardevols in zit?
Iets wat écht gevoelig is, staat, statistisch gezien, veel onveiliger op een USB stick. De meeste lekken komen door verloren stikkies.
Het staat best safe, bij Google. (En anderen)
En "best safe" is voor een bedrijf niet voldoende
En wat voor mij ook een issue is: Hoe goed wordt het beveiligd? Ik bedoel, je CC nummer stond bij Sony ook "best safe" opgeslagen. Het was alleen niet voldoende. En toch was Sony nou niet echt zomaar een bedrijfje.
[ Voor 20% gewijzigd door Room42 op 02-07-2011 15:48 ]
Ik zeg ook niet dat het absoluut safe staat, maar je moet wel blijven denken 'hoe safe staat het bij mij thuis (inbraak?) of op een USB (verlies).'
Beide hoor ik VAKER dan dat een Google-account gehacked wordt
Zij hebben betere redundantie, betere hack-beveiliging, staat fysiek op meer plekken etc. Alles valt of staat met je wachtwoord.
My Microsoft 365 zal dit niet veel anders zijn, evenmin bij een Zoho of Insightly om maar iets te noemen.
(Ik gebruik daarbij ook nog een Yubikey OTP)....
Huh? HTML5 *is* JavaScript. De browser is de interpreter van de JS code en de parser van de resulterende XML/HTML. Allebei dingen die niet echt de ideaalste manier zijn om snelle code te schijven. Java, Flash/Air of .NET/Silverlight is een mooie middenweg, en native code de snelst/efficientst.8088 schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 00:00:
[...]
Dat hangt maar net van de app af. Er zijn net zo goed apps die je vanaf je client aanstuurt en vervolgens gebruikmaken van de rekenkracht van de server/cloud. Bovendien maakt HTML5 een hoop JavaScript overbodig.
Die 8 uur accuduur is niet zo speciaal, die haal je met een netbook ook. Noem mij gerust scepticus van browser-based OSsen. Je verruilt feitelijk een native-code omgeving (of een managed-code omgeving, zie WP7/Android/Blackberry) voor een sandboxed JavaScript browseromgeving, en verwacht betere performance en lager resource verbruik? Strategisch snap ik het wel van Google, het voordeel van "altijd-de-laatste-versie" is heel valide, maar performancetechnisch lijkt het een stap terug. Leuk dat er nog maar 1 proces draait (Chrome) maar als dat met drie webapps in drie tabs vervolgens meer geheugen slurpt dan drie native code apps, waarom? Misschien maakt de steeds sneller wordende hardware het argument van resource efficiency steeds minder belangrijk (resource efficiency helpt Symbian bv geen zier), maar toch...
[ Voor 6% gewijzigd door Dreamvoid op 02-07-2011 17:56 ]
Dit heeft betrikking tot gebruikersstatestieken, zoals je vaak in privacy beleid van een website aantreft, toch? Apps die je draait, hoe vaak, enz. Ik kan me niet voorstellen dat zij dit toepassen op al je data.En vaak staat er iets vaags in als "we mogen gegevens verzamelen voor statistieken en commerciële doeleinden" of dat ze het 'mogen' verkopen, al dan niet geanonimiseerd (whatever that may be).
Lijkt mij vrij stom om met dergelijk beleid gebruik maken van zn service.
Alleen maak je hier een denkfoutje. HTML5/JS neemt enkel de userinterface voor zijn rekening, en niet de rest waar een native app voor zou moeten zorgen:Dreamvoid schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 17:54:
[...]
Huh? HTML5 *is* JavaScript. De browser is de interpreter van de JS code en de parser van de resulterende XML/HTML. Allebei dingen die niet echt de ideaalste manier zijn om snelle code te schijven. Java, Flash/Air of .NET/Silverlight is een mooie middenweg, en native code de snelst/efficientst.
Die 8 uur accuduur is niet zo speciaal, die haal je met een netbook ook. Noem mij gerust scepticus van browser-based OSsen. Je verruilt feitelijk een native-code omgeving (of een managed-code omgeving, zie WP7/Android/Blackberry) voor een sandboxed JavaScript browseromgeving, en verwacht betere performance en lager resource verbruik? Strategisch snap ik het wel van Google, het voordeel van "altijd-de-laatste-versie" is heel valide, maar performancetechnisch lijkt het een stap terug. Leuk dat er nog maar 1 proces draait (Chrome) maar als dat met drie webapps in drie tabs vervolgens meer geheugen slurpt dan drie native code apps, waarom? Misschien maakt de steeds sneller wordende hardware het argument van resource efficiency steeds minder belangrijk (resource efficiency helpt Symbian bv geen zier), maar toch...
Pixlr doet geen imageberekeningen op mijn laptop. Jay Studio voegt effecten aan video's toe maar niet op mijn laptop. Een zoekopdracht in 24.000 emailberichten gaat heel snel, maar niet op mijn laptop
En, ja, de userinterface van een webtoepassing is inderdaad nog niet zo snappy als native.
Dat is waar.Alleen lijken deze regels in de verste verte niet op die van Googles agreementt0tum schreef op zondag 03 juli 2011 @ 02:00:
[...]
Dit heeft betrikking tot gebruikersstatestieken, zoals je vaak in privacy beleid van een website aantreft, toch? Apps die je draait, hoe vaak, enz. Ik kan me niet voorstellen dat zij dit toepassen op al je data.
Lijkt mij vrij stom om met dergelijk beleid gebruik maken van zn service.
Maar als je 100% in de cloud wilt gaan werken, zul je niet 100% bij Google zitten (omdat ze gewoon niet alles bieden) en zul je dus het privacybeleid van elke provider die je gebruikt door moeten lezen, zeker voor zakelijk gebruik. Echt een klotewerkRielN schreef op zondag 03 juli 2011 @ 02:14:
[...]
Dat is waar.Alleen lijken deze regels in de verste verte niet op die van Googles agreement
Dat is waar. Er zijn buiten Google geen diensten waar ik gevoelig materiaal gebruik, tot nu toe. En je hoeft het maar één keer te doen voor je zaak of bedrijf voor de diensten die je gaat afnemen. Overigens zijn veel van die diensten transparanter dan Google, omdat zij enkel inkomen hebben door jouw abbonnement, en verder niets doen met je data, behalve opslaan.Room42 schreef op zondag 03 juli 2011 @ 14:34:
[...]
Maar als je 100% in de cloud wilt gaan werken, zul je niet 100% bij Google zitten (omdat ze gewoon niet alles bieden) en zul je dus het privacybeleid van elke provider die je gebruikt door moeten lezen, zeker voor zakelijk gebruik. Echt een klotewerk
Je hebt dus gelijk, maar de impact op je dagelijks gebruik is nu ook niet zo groot dan jij wil doen voorkomen
Dat zou uiteraard vervelend zijn. Moet je als bedrijf bijna een mannetje extra zetten om die gewijzigde TOSsen bij te houdenRoom42 schreef op zondag 03 juli 2011 @ 22:05:
Ik ben het eens met je stelling, behalve dat bedrijven natuurlijk tussendoor de TOS kunnen aanpassen
Maar ik heb je punt begrepen inderdaad. Ik ben net zo benieuwd wat het uiteindelijk allemaal gaat brengen. Ik zie het positief, jij wat terughoudender, lijkt me perfect
Zag bij laptopshop dat de 3G uitverkocht was.
ツ
= nog niet leverbaar. Ik hoop ook dat ik hem morgen heb, al een maand in pre-orderstruik978 schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 11:17:
Heb maar eens een Chromebook WiFi uitvoering besteld. Nu maar hopen dat die morgen binnenkomt.
Zag bij laptopshop dat de 3G uitverkocht was.
RielN schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 12:14:
[...]
= nog niet leverbaar. Ik hoop ook dat ik hem morgen heb, al een maand in pre-order
ツ
In pre-orderstruik978 schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 12:16:
Jij hebt de Wifi versie al maand in backorder staan?
[...]
Eerste levering 23 juni, daarna vertraagd naar 1 juli, daarna vertraagd naar 6 juli, dus ik betwijfel of iets anakomt.
[ Voor 4% gewijzigd door RielN op 05-07-2011 13:02 ]
----------------------------------------------------------------
WIJZIGING LEVERDATUM Order nr xxxxxx
Geachte heer Notermans,
Nogmaals hartelijk dank voor uw bestelling bij Laptopshop.nl.
Uw order is helaas vertraagd, een product uit uw bestelling is pas later leverbaar:
NIEUWE LEVERDATUM 07-07-2011
Samsung XE500C21-A01NL Chromebook
[ Voor 60% gewijzigd door Trenchdog op 07-07-2011 11:43 ]
Trenchdog schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 11:44:
Mmm, het blijft nu verdacht stil rondom de levering van de Chromebooks. Heeft iemand toevallig nog wat informatie gekregen?
ツ
Zoals aangegeven is de verwachte leverdatum meerdere malen aangepast en heeft u langer moeten wachten op uw Chromebook. De reden voor deze vertraging is te wijten aan een aantal knelpunten, waardoor wij u hebben moeten teleurstellen. Dit is niet de service die u van ons mag verwachten. Aangezien wij goed begrijpen hoe vervelend de gang van zaken is geweest, willen wij u een voucher aanbieden ter waarde van € 20,00. Dit bedrag kunt u besteden in een van onze shops. De voucher zult u per mail van ons ontvangen."
Coolblue:

RielN schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 13:13:
"De Google Chromebook heeft helaas langer op zich laten wachten, zoals u de afgelopen dagen van ons heeft vernomen. Deze mail brengt gelukkig beter nieuws, namelijk dat de Chromebook op voorraad is en vandaag zal worden verzonden. In de loop van de dag zult u tevens de verzendbevestiging van ons per mail ontvangen, waarin u kunt lezen dat u de Chromebook morgen kunt verwachten.
Zoals aangegeven is de verwachte leverdatum meerdere malen aangepast en heeft u langer moeten wachten op uw Chromebook. De reden voor deze vertraging is te wijten aan een aantal knelpunten, waardoor wij u hebben moeten teleurstellen. Dit is niet de service die u van ons mag verwachten. Aangezien wij goed begrijpen hoe vervelend de gang van zaken is geweest, willen wij u een voucher aanbieden ter waarde van € 20,00. Dit bedrag kunt u besteden in een van onze shops. De voucher zult u per mail van ons ontvangen."
Coolblue:
ツ
Ben benieuwd naar de ervaringen en dan vooral wat de beperkingen zijn. Waar loop je tegenaan? Niet dat ik geen positieve dingen wil horen, maar die haal ik wel uit de marketingcampagnes
Room42 schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 13:27:
Die lui zijn echt zo goed, ik snap niet waar ze het van doen! Nog nooit ergens zo'n goeie service ervaren als bij Coolblue. Ze verrassen me elke keer weer! [/spam]
Ben benieuwd naar de ervaringen en dan vooral wat de beperkingen zijn. Waar loop je tegenaan? Niet dat ik geen positieve dingen wil horen, maar die haal ik wel uit de marketingcampagnes
ツ
Dit valt toch beetje buiten de schuld van Coolblue. Ik heb bij elke wijziging van leverdatum de optie gekregen om kostenloos te annuleren. Om nu alsnog met € 20 tegoed te komen is een mooi gebaar en siert ze, dat mag best genoemd worden. Trouwens, Coolblue staat bij mij toch al hoog, dit is een degelijk webshopconcern.Room42 schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 13:27:
[small]Die lui zijn echt zo goed, ik snap niet waar ze het van doen! Nog nooit ergens zo'n goeie service ervaren als bij Coolblue. Ze verrassen me elke keer weer! [/small]
Maar genoeg geslijm/gespam
Komt als geroepen trouwens, mijn oude vertrouwde Dell heeft zijn accu afgeschreven gisteren. Doet t alleen nog maar op t kabeltje
Trenchdog schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 17:19:
Ah, krijg zojuist een mailtje dat ze proberen de Chromebook 3G op zaterdag te leveren, maar dat morgen niet meer gehaald gaat worden. Ook een mooie dag om hiermee te gaan prutsen, en kan dat ding daarna gelijk mee op vakantieQua 3G-abonnement ga ik denk ik voor Vodafone ivm de snelheid, hoewel ik ook nog twijfel aan KPN, maar dat is voor een ander topic.
ツ
Mmm, nog geen Citrix receiver in the web store als ik dat zo zie, dat is dan weer minder.
Qua uiterlijk is ie top. en ja, het is Chrome, dus eigenlijk doet hij al wat ik verwachtte
Ik ga ermee aan de slag vandaag op mijn werk (wohoo, integratie in Exchange omgeving) en dan zien we eens.
Opvallendst: het scherm. Zeer helder, scherp.
Geeft een goede indicatie hoever de fabrikanten nu eigenlijk zijn doorgeslagen in de specs war...
RielN schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 11:25:
En hier is hij dan, de Chromebook.
Qua uiterlijk is ie top. en ja, het is Chrome, dus eigenlijk doet hij al wat ik verwachtte
Ik ga ermee aan de slag vandaag op mijn werk (wohoo, integratie in Exchange omgeving) en dan zien we eens.
Opvallendst: het scherm. Zeer helder, scherp.
ツ
Accu gaat inderdaad lang mee. Was ik niet gewend, eigenlijk zie ik hem niet leeg gaan.
Toetsenbord heeft ook voldoende gescoord, tiept lekker weg. Ik vind hem niet bijster snel, mijn oude laptop (core2duo met Ubuntu en Chrome) leek sneller. Maar hij is nu ook weer niet sloom juist af en toe wat minder snappy.
Ik kan er pas echt wat van zeggen als ik m thuis gebruik, de wifi hier is ook om te huilen.
RielN schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 13:56:
Vanmorgen in de 'bus'. Ik had hem in pre-order, jij?
Accu gaat inderdaad lang mee. Was ik niet gewend, eigenlijk zie ik hem niet leeg gaan.
Toetsenbord heeft ook voldoende gescoord, tiept lekker weg. Ik vind hem niet bijster snel, mijn oude laptop (core2duo met Ubuntu en Chrome) leek sneller. Maar hij is nu ook weer niet sloom juist af en toe wat minder snappy.
Ik kan er pas echt wat van zeggen als ik m thuis gebruik, de wifi hier is ook om te huilen.
ツ
Enfin, nog even over het scherm. Een mooie bijkomstigheid is dat het inderdaad zeer goed bruikbaar is in de zon. Ik heb het getest door de volle zon achter mij te hebben, en ja, dat zie je wel, maar je kunt nog perfect werken. Het lijkt alsof het enigszins versterkt wordt door meer licht.

En de camera ziet minder
De 3G en WiFi kan je samen activeren, en de Chromebook lijkt dan automatisch te wisselen. Het weer is er alleen nog niet naar om buiten rond te gaan rennen
Minpuntje zijn de wat scherpe randjes bij de aansluiting voor de koptelefoon en de USB-poort. De rest voelt namelijk wel aangenaam zacht aan
Alleen heb ik meerdere gmail / apps accounts erin zitten en de eerste waarmee je je aanmeld is gelijk zegmaar de admin account vd laptop. Nu wil ik dit veranderen maar kan nog niet echt vinden hoe dit moet. Kan de andere account simpel weggooien maar niet het account waarmee ik het eerste aanmelden. Dit ga ik dus nog effe uitzoeken.
Verder top laptopje en lekker snel.
ツ
Wel nice, gisteren echt de hele dag geklooid en thuis pas de kabel uit de tas gehaald.
Goed teken: mijn oude laptop staat al 24u uit. Dat is nog nooit voorgekomen
Is het geen idee hier een Chromebooktopic van te maken?
Straks zullen er zeker mensen zijn die m willen tweaken.
Oh: iemand een idee hoe ik weer van de DEV release afkom? Krijg hem niet terug haha. Dev is wel leuk maar nog niet ultrastabiel (had een spontane reboot gisteren!).
Laatste vraag: mijn klikknopjes van de touchpad kraken wel wat. Niet echt storend maar hmm ja eigenlijk wel wat storend
[ Voor 47% gewijzigd door RielN op 09-07-2011 11:45 ]
Voor hetzelfde geld koop je ook deze: pricewatch: HP Pavilion dm1-3125ed
Das toch een stuk meer laptop voor hetzelfde geld. Hoe denken jullie hierover? Ik moet namelijk eerlijk zeggen dat mijn 2 grootste ergernissen de batterijduur en opstarttijd zijn bij mijn huidige laptop. Alleen kan een windowslaptop wel echt alles.
PSN: DutchTrickle PVoutput
Firefox opstarten ging langzamer dan de chromebook aanzetten. Over de rest maar niet te spreken, ik kreeg er kromme tenen van (ben SSD gewend).
Van bovenstaand netbookje verwacht ik dezelfde sloomheid. Als je andere toepassingen nodig hebt moet je voor een windows net book gaan. Wil je alleen internetten, dan is een instant internet laptop toch wel fijn. Qua CPU ontlopen ze elkaar niet veel geloof ik? Het scherm van de chromebook is vrijwel zeker fijner, buiten dat het groter is en 16:10 is mijn favoriete maat.
Ik klap hem graag open, die Chromebook. Werkt prettig.
Hoewel hij geen windows draait, verwacht ik dat je met [google=chrome beta channel] wel een heel eind komt. Dan wordt je namelijk vrij snel doorverwezen naar de pagina met installers voor de stable, beta of dev versies. Ik zie daar geen optie voor chromebooks bij staan, maar je kan één van de andere opties proberen?RielN schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 11:42:
Oh: iemand een idee hoe ik weer van de DEV release afkom? Krijg hem niet terug haha. Dev is wel leuk maar nog niet ultrastabiel (had een spontane reboot gisteren!).
Laatste vraag: mijn klikknopjes van de touchpad kraken wel wat. Niet echt storend maar hmm ja eigenlijk wel wat storend
Ik kan in de opties wel voor stable kiezen, maar hij veranderd de versie niet
Bugje denk ik. Ik kan hem ' hard resetten'. Dat is geen probleem bij dit ding.
Ik waardeer hem nog meer dan gisteren. De manier waarop chat en notificaties weergegeven worden is erg fijn. Het is nog altijd lastig om rationeel aan te geven waarom dit zo goed werkt... Ik ga er nog eens heel goed over denken.
WebM biedt duidelijk betere performance dan flash. Opvallend!
Hier aanzetten:
YouTube: Broadcast Yourself.
[ Voor 19% gewijzigd door RielN op 10-07-2011 02:25 ]