Toon posts:

Webalternatieven -> wat kunnen we wel en niet met 100% web?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RielN
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06 11:54
Beste tweakers,

ikzelf ben enthousiast van het werken op het Web. Op het web is erg veel (goede!) software te vinden. Van tekstverwerken tot afbeeldingen bewerken, een simpele pingopdracht tot een spelletje angrybirds, of het kloppen van een stukje code.

Met de komst van de Chromebooks slaat als eerste Google de weg in van 100% web. Ik vind het leuk om hierin mee te gaan. Bovendien zoek ik voor mijn dagelijkse werkzaamheden (ZZP'er in het onderwijs en ICT dienstverlening) voor alles wat ik vroeger deed een webalternatief. Ik heb eigenlijk het meeste gevonden.

Mij lijkt het aardig een topic bij te houden met programma's die veelgebruikt zijn onder windows/mac, maar waar eigenlijk een -bruikbaar- webalternatief voor is. Bruikbaar is nogal rekbaar: voor mij is Google Docs bijvoorbeeld perfect bruikbaar omdat ik niet héél veel spannende tekstverwerking moet doen. Maar er is meer.

Gaan mensen mee met een overzicht te maken? Stiekem ben ik op zoek naar webapps die ik nog niet eens kende en juweeltjes blijken te zijn. Ik doe de aftrap. Ik sta open om het concept te wijzigen, lijstje aan te passen etc, maar eens kijken wat dit gaat brengen. Chrome-extensions tellen voor mij ook (dat is de browser die hierin voorop loopt). Ook is een vraag stellen interessant: ik ga graag op zoek naar een web-oplossing!

Tekstverwerking
- Google Docs
- Zoho Office

Coding
- ShiftEdit

Remote Deskop
- SparkView

Afbeeldingen bewerken
- Pixlr.com
- BeFunky.com

Documentopslag
- Dropbox
- Google Docs

Instant Messaging
- Meebo.com
- Plus.im

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-07-2021
Persoonlijk ben ik niet zo'n voorstander van via het web(/cloud) werken voor belangrijke dingen.

Ikzelf heb nog steeds de angst dat partijen failliet gaan, dat ze overgenomen worden etc. etc.

Als ik het zelf kan hosten dan vind ik het perfect werken, maar ik moet er bijv niet aan denken om coding echt te gaan doen via shiftedit. Als ik daaraan gewend raak en zij worden overgenomen dan zou ik weer een hele zoektocht kunnen starten etc. etc.

Maarja, ik ben dan ook een gewoontedier wat veel zakelijk en prive mengt (als mijn baas een goede editor voor mij koopt, koop ik veelal prive ook een licentie en andersom) ik heb dus liever dat ik mijn zakelijke en prive dingen in dezelfde programmatuur kan doen en tja, zakelijk is web nog ietwat twijfelachtig...

Zo vind ik bijvoorbeeld GitHub een schitterend product, maar ik ga het niet gebruiken omdat ik ook veel projecten heb die niet publiekelijk hoeven te zijn. (Maar als er iemand een serieus github alternatief kent wat je zelf installeren dan houd ik me aanbevolen)

[Voor 14% gewijzigd door Gomez12 op 03-06-2011 18:59]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-06 21:44
Software die op het web draaien kunnen ook zelf gehost worden, dus webapplicaties betekend niet automatisch outsourcing/cloud. In principe kan tegenwoordig alles gerealiseerd worden op het web.

Goed voorbeeld is http://www.silveos.com , een OS gemaakt in Silverlight. Je kan zelfs de URL nog een keer openen in de browser van Silveos :)

Ultieme voorbeeld is toch wel onlive.com waar je complete spellen kan streamen naar bv je browser. Dit kan/kon ook altijd al met Cytrix maar daarmee kon je veelal alleen kantoorapplicaties streamen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-07-2021
maniak schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 19:05:
Software die op het web draaien kunnen ook zelf gehost worden, dus webapplicaties betekend niet automatisch outsourcing/cloud. In principe kan tegenwoordig alles gerealiseerd worden op het web.
Ik tref het steeds minder vaak aan. Ik begrijp de reden erachter ook wel (iets als google-docs vereist zoveel back-office aanpassingen, dat is niet even 1 php-scriptje wat je even installeert) maar het is voor mij toch 1 van de redenen waarom ik er huiverig tegenover sta.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RielN
Dat is voor iedereen zelf te beslissen natuurlijk, ik hoop dat we die discussie hier niet hoeven doen. Dat is een andere insteek, die ik ook graag aan ga (omdat hij erg interessant is) maar wel ergens anders. Ik kies duidelijk wel voor het web, het is een afweging. Afgezien dat je al je spul op shiftedit kwijt bent als het failliet is, is het programma op zich (tenminste, zover ik kan beoordelen) erg mooi, toch? Overigens sla ik niets op in ShiftEdit, ik download de bestanden wel nog lokaal of gebruik ze meteen (meestal HTML).

Ik zoek echt naar goede webprogramma's en de uitdaging overal een webbased alternatief voor te hebben. Ik kijk ook echt clientside, de voorwaarde is dat de client alleen een browser heeft. Een server die als gateway dient, of andere diensten mogelijk maakt, telt in mijn ogen uiteraard.

[Voor 12% gewijzigd door RielN op 03-06-2011 19:30]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RielN
Audio en videobewerking:

Audio:
aviary.com

Video:
Stupeflix
Jaycut

(beide zijn volgens mij beter dan Microsoft Movie Maker...)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marlibica
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-05 21:06

Marlibica

Tijd voor een ondertitel.

Gliffy wel eens gebruikt als Visio alternatief. Werkt leuk.

Sign here against sigs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RielN
Marlibica schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 19:44:
Gliffy wel eens gebruikt als Visio alternatief. Werkt leuk.
Nice!

in dat kader een brainstorm-toepassing: https://bubbl.us/

[Voor 10% gewijzigd door RielN op 03-06-2011 19:45]

• Pnnnkk
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:09
Dit topic moet ik maar eens in de gaten gaan houden, want ik werk graag ook online. Deels omdat ik ook wel een chromebook wil als ik gespaard heb, maar vooral omdat ik nu al altijd op veel verschillende computers werk en ik het een handige manier vind om altijd mijn spullen te hebben. Ik heb het een keer een maand bijgehouden: Ik heb altijd Chrome openstaan, meestal iTunes en in die maand 2x Excel en 2x Word.
Ik leef dus op dit moment op de services van Google (ik gebruik gmail, calendar, tasks, reader, docs, picasa, en sites) en Dropbox. Verder gebruik ik soms:

- picnik.com voor simpele fotobewerking

-Muziek vind ik fijn, en telt ook wel als een soort webapp, toch? Ik gebruik soms grooveshark.com, 3voor12.vpro.nl/luisterpaal, 22tracks.com en

-seesmic.com heeft een fijne twitterclient

-http://www.dropmocks.com/ is een aardige manier van fotos delen

-ook bestanden delen en hip en bekend: wetransfer.com

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:15

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ebuddy is volgens mij toch wel veruit de bekenste online IM...

Android developer & dürüm-liefhebber

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:08

Pierre

Van nature lui!

Prezi is ook een leuke om presentaties te maken/geven :)

[Voor 21% gewijzigd door Pierre op 17-06-2011 17:55]

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• RielN
sliderocket is héél goed. Powerpoint in het kwadraad: collaboratie, altijd alles online, slides in de 'cloud', dus je kunt de slide van de ene presentatie in een andere gebruiken. Ook als ie wijzigt (handig bij een standaard stukje over je bedrijf wat door de communicatie afdeling bijgewerkt wordt etc).

Tweetdeck is een mooie social-networker (facebook/twitter). Mooi fullscreen overzicht, tegelijkertijd posten bij veel verschillende accounts. Automatische bit.ly afkortingen etc. Erg overzichtelijk, zeker als je commercieel veel op socialnetworks zit.

Angrybirds op chrome ! Naja, tadatatada tadaatataada

[Voor 68% gewijzigd door RielN op 24-06-2011 08:57]

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-05 12:50

pasta

Ondertitel

Kunnen we wel ervoor zorgen dat we onze meningen onderbouwen? Anders begint dit nogal op een opsom-topic te lijken, iets wat we liever niet zien op GoT. ;)

Signature

• RielN

• DutchAddick
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-04 16:59
Evernote voor het opslaan van eigenlijk alles wat ik wil onthouden. De web client is briljant en als bonus zijn er ook desktop versies (mac, windows) en mobile versies (iphone, android) en alles synced met elkaar.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik ben zelf momenteel aan het kijken naar online office mogelijkheden maar ik heb nog geen fatsoenlijk alternatief gevonden. Google Docs en Zoho zijn erg leuk maar de webeditors zijn naar mijn ervaring behoorlijk crappy. Ik heb twee documenten getest. Eentje heeft een simpele layout terwijl de ander iets ingewikkelder is met afbeeldingen en paginaachtergronden. Beiden konden in geen enkele editor fatsoenlijk weergegeven worden, de layout kwam door elkaar te staan en de titelpagina was een puinhoop.
Zijn er uberhaupt wel webeditors die fatsoenlijk om kunnen gaan met een layout die iets meer is dan enkel koppen?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• RielN
Oude thread...maar goed
Als je het document bewerkt vanuit Docs of Zoho is het niet echt een probleem. Of verwacht je dat alle editors Office-documenten perfect converteren? :)

Ik gebruik vrijwel alleen maar Google Docs nu en maak daar heel nette documenten mee. Sterker nog, documenten zijn eindelijk eens normaal van layiout ipv tierelantijntjes !

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-06 11:56

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Ik denk dat Google Atmosphere 2011 redelijk wat beantwoord:
http://www.google.com/events/atmosphere2011/livestream.html

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee