Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:11
Rhy schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 11:28:
[...]

:9~ waar/hoe heb je die besteld (webshop / ebay)?
Via schoonbroer die een reis maakte naar de US en hem daar wilde meenemen, alweer anderhalf jaar geleden. Via Bestbuy zelf besteld en betaald (met CC) en vervolgens door hem laten ophalen.

Ik zit te denken om in 2019 hetzelfde te doen, maar dan met een Pixelbook. Een vriend van mij gaat dan naar NY, of misschien dat ik zelf ga.

Nu ik er over na denk, ik heb twee chromebooks gehad. Beide uit de US :D Mijn eerste was een Toshiba Chromebook 2, zelf gehaald bij B&H in New York. Veel betere prijzen en opties daar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

Xtince schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 21:45:
[...]

Krijg je trouwens bij elk chromebook standaard gratis 100gb aan ruimte in de drive? Of is dat maar voor een bepaalde periode, dat je daarna moet betalen?
Verschilt (ook per model). Zo kreeg je ca. 2-3 jaar geleden nog 1TB cadeau. Het goede nieuws is wel, dat mocht je meer chromebooks kopen, dat je ze kan 'stacken'. Voorbeeldje: 2 chromebooks * 100gb = 200GB binnen dezelfde google drive account. Maar is de waarde van 1 2jaar gratis 100GB gelijk aan €20/jaar (bron: https://drive.google.com/settings/storage). Op een aanschafbedrag van doorgaans €250-500 nieuw is dat niet echt een USP imho. En ja, na de gratis periode wordt er automatisch gedowngrade.

Update1 nog een tip: dankzij https://photos.google.com/ krijgt iedereen (ook bij de google drive basic account zonder upgrades) onbeperkte opslagcapaciteit voor foto's.

Update 2: CORRECTIE ... 't is niet 1 maar 2(!) jaar gratis en ook altijd al zo geweest besef ik me net :F . Zie ook: https://www.google.nl/chromebook/offers/ voor de afloopdatum van de huidige actie, maar worden ze doorgaans verlengd of komen er nieuwe acties / kortingen bij.

[ Voor 27% gewijzigd door Rhy op 16-12-2018 13:40 . Reden: google photos tip + correctie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

lukadad schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 11:56:
De Samsung Plus werd recent uitgebracht met de m3 processor.
Kost je via amazon.com, $499.99 en
AmazonGlobal Shipping + $12.95
Estimated Import Fees Deposit + $107.72
Total $620.66

De originele Celeron-versie gaat nu voor $449 weg, met daarbij
AmazonGlobal Shipping + $35.44
Estimated Import Fees Deposit + $101.94
Total $587.37

https://www.amazon.com/Sa...mera-Chrome/dp/B07J1WTLQZ

Ik heb geen ervaring met het importeren via Amazon, dus ik weet niet of hun schatting accuraat is.
Vond net deze site NL webshop toevallig: https://www.chromeit.nl/a...msung-chromebook-plus-v2/ ... scheelt weer een tripje naar USA :9 en handig voor garantie verhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik blijf t allemaal vrij dure/beperkte dingen vinden - ik snap dat het voor het uitrollen van voor de gebruiker dichtgetimmerde laptops op een school niet zo zinnig is, maar voor prive gebruik zie ik persoonlijk meer brood in een relatief jonge tweedehands/refurbished volwaardige laptop kopen, en daar dan ChromiumOS (CloudReady ofzo) op zetten.

Een HP Elitebook 840 G2 of G3 heb je voor ~300-350 euro, en dat is vergeleken met de Chromebooks die je voor die prijs krijgt een absoluut gigantisch verschil qua performance, en je hebt ook nog de optie om er (al dan niet dual-boot) Windows, macOS of een volwaardige Linux op te zetten. En je zit met degelijke high-end hardware kwaliteit, niet het plastic fantastic feest van low-end Chromebooks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:56
Dreamvoid schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 13:48:
Ik blijf t allemaal vrij dure/beperkte dingen vinden
En duur is ook maar relatief, je hebt al een Chromebook vanaf 190 euro tot zo'n 1200 euro.
Net zoals je laptops hebt tussen de 150 en 15.000 euro.

Wat vind je er dan beperkt aan? Een Chromebook kent nog maar bitterweinig beperkingen. Verwacht alleen niet dat je er de mooiste grafische games op kan spelen
Een HP Elitebook 840 G2 of G3 heb je voor ~300-350 euro, en dat is vergeleken met de Chromebooks die je voor die prijs krijgt een absoluut gigantisch verschil qua performance
Een nieuwe Chromebook met een tweehands laptop vergelijken, dan is niet bepaald een eerlijk vergelijk.
niet het plastic fantastic feest van low-end Chromebooks.
Je hebt ook plastic fantasic Windows Laptops, net zoals je ook Chromebooks van high end kwaliteit hebt.

Als je probeert te vergelijken met andere laptops, doe dan ook een eerlijk vergelijk. Nu wek je nogal de indruk dat een Chromebook van 800 euro van plastic is en je er alleen een browser op hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Die indruk wek ik helemaal niet, ik zeg enkel dat ik de verhouding tussen nieuwe Chromebooks en refurbished erg scheef vind. De vergelijking doe ik hier met ChromeOS vs ChromiumOS, dat heeft verder niks met een anti-ChromeOS insteek te maken.

Diezelfde scheefgroei is er ook bij Windows laptops, overigens. De trage vooruitgang qua cpu & andere hardware, gekoppeld met het enorme aanbod van jonge refurbished high-end enterprise laptops die de markt op stromen zorgt ervoor dat nieuwe hardware het moeilijk heeft om te concurreren met jong gebruikt.

Die plastic rommel die je voor 300-500 euro krijgt in Windows-land is ook moeilijk te rechtvaardigen tov een drie jaar oude high-end ultrabook voor minder.

[ Voor 65% gewijzigd door Dreamvoid op 02-04-2019 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lukadad
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:12
Onze derde chromebook is onderweg.

Na wat afwachten ivm de nieuwe Asus C434 ben ik toch voor de HP X360 14 chromebook gegaan, de i3-U variant. Vooral het extra geheugen (8 ipv 4) en het, naar het schijnt, uitstekende backlit toetsenbord en de glazen trackpad hebben me voor de HP doen kiezen.
Dat de HP nu in promo staat ($449 bij Bestbuy) en ik een persoonlijke koerierdienst heb (dank u schoonbroer) maakt het plaatje kompleet, natuurlijk.

Het is mijn eerste chromebook met fan. Hopelijk is die niet te storend.
Kijk al uit naar begin mei.

Missed out on Lego? Visit Yprabrick : https://store.bricklink.com/lukadad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shyblue
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-02 07:57
Mijn Acer Chromebook 11 CB311-8H heeft nu ook onder Linux audio support :)
Firefox met sound werkt dus. Als ublock origin met Chrome in verband met nieuwe Google regels verdwijnt, is Firefox nu een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deacon
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-01 08:09

Deacon

Three sixty five Seven fifty

lukadad schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 15:31:
Dat de HP nu in promo staat ($449 bij Bestbuy) en ik een persoonlijke koerierdienst heb (dank u schoonbroer) maakt het plaatje kompleet, natuurlijk.

Het is mijn eerste chromebook met fan. Hopelijk is die niet te storend.
Kijk al uit naar begin mei.
En bevalt de x360?

Ik gebruik nu met veel plezier vanaf 2016 een Toshiba CB30. Die had ik destijds bij de MM gekocht voor 270 euro. De Toshiba doet het nog steeds uitstekend, maar in een opwelling had ik vorige maand een Acer Spin 13 gekocht. Die is heel snel weer retour gegaan, ik kon niet wennen aan het scherm, het toetsenbord, het lompe gewicht en de fan die erg veel lawaai maakte. Voor de prijs van 2x de Toshiba kon ik niet anders dan teleurgesteld zijn.

Voor mij geen CB met actieve koeling meer, wat blijft er dan over, de N en de M Processoren en een verdwaalde AMD. Nu vraag ik me af of ik een boost in snelheid ga merken als ik mijn CB update naar een recenter type met een N4200 of AMD A6 CPU? de M3 is interessant maar de ASUS C434 is 600 euro...

Nē, sakki no sunea mitai ni aterushi, hoshī?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kootje70
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-05 14:56
Mijn kids gebruiken inmiddels een jaar een chromebook voor school. Nu wil ik er voor mezelf ook één, maar twijfel.
Ik haal nog wel eens iets van usenet/nieuwsgroepen, maar is dat op een chromebook ook mogelijk?
Zoja, hoe dan??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:02
duvekot schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 17:17:
[...]

Op een " gewone" laptop kan je geen android en linux applicaties naast elkaar draaien met daarbij een zeer veilig OS wat steeds verder en verder ontwikkeld wordt.
Dat ben ik niet helemaal met je eens, op een gewone laptop zoveel flexibeler. Je kan wel degelijk android en linux langs elkaar draaien en veilig is ookr elatief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
powerboat schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 07:36:
[...]

Dat ben ik niet helemaal met je eens, op een gewone laptop zoveel flexibeler. Je kan wel degelijk android en linux langs elkaar draaien en veilig is ookr elatief.
Een Chromebook koop je niet voor de flexibiliteit, die koop je omdat hij altijd werkt, snel is en veilig. Ik merk iig nooit haperingen en is, qua gebruikers ervaring, een stuk sneller dan alle Windows PC's/laptops waar ik mee heb gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 08:03
kootje70 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 03:03:
Mijn kids gebruiken inmiddels een jaar een chromebook voor school. Nu wil ik er voor mezelf ook één, maar twijfel.
Ik haal nog wel eens iets van usenet/nieuwsgroepen, maar is dat op een chromebook ook mogelijk?
Zoja, hoe dan??
Op chrome kunt je toch linux apps draaien? dan zou je gewoon een usenet client kunnen installeren zoals spotnet, spotlight, spotweb, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lukadad
Na 2 maanden kan ik zeggen dat de x360 de sweetspot raakt.

Zelf had ik schrik van de ventilator, maar die is nauwelijks te horen als ie eens aan gaat. Het toetsenbord en trackpad is bovengemiddeld.

De afwerkkwaliteit is van een hoog niveau, alles is solide en degelijk afgewerkt.

Het enige minpunt dat ik de X360 moet geven is de helderheid van het scherm. Dit toestel ga je niet meenemen om buiten in de zon te werken. Mede hierdoor is de batterijduur, naar mijn gevoel niet zo goed als mijn andere chromebooks, maar toch aanzienlijk beter dan menig Windows-laptop. Reken op 7 uur bij max. helderheid.

Waar we ook moesten aan wennen is de grootte van het toestel. Niemand in ons gezin neemt de x360 mee in de zetel. Daarvoor is de Asus Flip ideaal.

De X360 is ons allround toestel geworden, en ik kan elke chromebook gebruiker dit toestel van harte aanbevelen. Wij zijn er supercontent van.

PS : Mijn USA-koerier (fervent Apple-adept) had ik gevraagd om de X360 uit te testen (want Bestbuy open-box) en hij was verbaasd over de prijs/kwaliteit van deze chromebook. Toen hij doorhad dat ook de Android apps er op konden draaien, zei hij me dat zijn volgende laptop ook een chromebook zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaydenjarno
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 26-10-2024
https://www.coolblue.nl/p...book-s330-81jw0008mh.html

zit zelf te twijfelen om deze te halen. Heel schappelijk prijsje. Zou voornamelijk zijn voor een studie van een jaar zodat ik overal wat kan doen. Heb al een Windows Desktop staan die ik voor games, video etc gebruik.

Raden jullie dit aan als het voornamelijk video kijken, tekstverwerken, spreadsheet etc is (google docs dan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaasszje
  • Nu online

kaasszje

Live to Dare, Dare to Live

jaydenjarno schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 10:24:
https://www.coolblue.nl/p...book-s330-81jw0008mh.html

zit zelf te twijfelen om deze te halen. Heel schappelijk prijsje. Zou voornamelijk zijn voor een studie van een jaar zodat ik overal wat kan doen. Heb al een Windows Desktop staan die ik voor games, video etc gebruik.

Raden jullie dit aan als het voornamelijk video kijken, tekstverwerken, spreadsheet etc is (google docs dan)
ChromeOS werkt voor het gebruik wat je noemt perfect.
Moet zeggen dat wij onze chromebook heel veel gebruiken.

Specs klinken goed.
Verder geen ervaring met dit model.

Ik ben verstopt zoek een ander :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaydenjarno
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 26-10-2024
kijk, zo een reactie zocht ik precies. Dank je wel.

bestelling gelijk gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGP84
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 09:48
Zijn er meer mensen waar de Bluetooth het niet doet? Er wordt wel verbinding gemaakt, maar de verbinding wordt meteen verbroken.

Heb meerdere apparaten geprobeerd.

Gaat om de Acer CB 14 For Work. Lees op internet dat dit een algemeen probleem is bij chrome OS.

Mobile: Xiaomi Redmi Note 10 Pro - Gamestuff: Xbox Series X + PC: Intel Core i5-11400F / AMD 6650 + Thrustmaster TMX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
DGP84 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 12:47:
Zijn er meer mensen waar de Bluetooth het niet doet? Er wordt wel verbinding gemaakt, maar de verbinding wordt meteen verbroken.

Gaat om de Acer CB 14 For Work. Lees op internet dat dit een algemeen probleem is bij chrome OS.
Ja, ik heb ook problemen om een (stabiele) BT verbinding te maken op een chromebook. Ik heb een Draadloze muis en die verliest af en toe (mid-click!) de verbinding... ChromeOS zegt dat er nog wel verbinding is, maar hij werkt niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:35
kepler schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 13:21:
[...]

Ja, ik heb ook problemen om een (stabiele) BT verbinding te maken op een chromebook. Ik heb een Draadloze muis en die verliest af en toe (mid-click!) de verbinding... ChromeOS zegt dat er nog wel verbinding is, maar hij werkt niet meer.
Jup, hier hetzelfde probleem (asus C101pa). Na wat zoeken blijkt dit een wijdverbreid probleem. Ik heb er trouwens alleen last van met bepaalde apparaten (Logitech muizen), weer niet met bv. een BeatsX headsetje. Mogelijk ligt het probleem in de gebruikte Bluetooth versie, maar ik heb dat verder niet geverifieerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
bas-r schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 07:39:
[...]

Jup, hier hetzelfde probleem (asus C101pa). Na wat zoeken blijkt dit een wijdverbreid probleem. Ik heb er trouwens alleen last van met bepaalde apparaten (Logitech muizen), weer niet met bv. een BeatsX headsetje. Mogelijk ligt het probleem in de gebruikte Bluetooth versie, maar ik heb dat verder niet geverifieerd.
Het is echt heel irritant, het gaat soms 20min goed en dan weer binnen 5min twee keer. Het enige dat werkt is BT opnieuw starten... Ik heb een Microsoft muis trouwens.

Vreemde is dat het een hele tijd wel goed heeft gewerkt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
kepler schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 08:31:
[...]

Het is echt heel irritant, het gaat soms 20min goed en dan weer binnen 5min twee keer. Het enige dat werkt is BT opnieuw starten... Ik heb een Microsoft muis trouwens.

Vreemde is dat het een hele tijd wel goed heeft gewerkt :D
Datzelfde heb ik ook, met een Logitech M590 muis. Heel irritant, maar ik ben er maar mee gestopt 'm te gebruiken. Touchpad en touchscreen werken best prima.
Ik heb deze Chromebook pas twee maanden in bezit, daarvoor was het alweer twee jaar geleden dat ik er eentje had. Ik kan me niet herinneren dat ik daar problemen mee had, maar misschien gebruikte ik toen gen BT muis, te lang geleden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGP84
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 09:48
Gisteren wel gelukt om een Steam controller verbinding te laten maken. Maar telefoon verliest dan weer meteen verbinding. Dat het iets met de bluetooth versie te maken kan hebben of een Linux kernel ofzo had ik ook al gelezen.

Mobile: Xiaomi Redmi Note 10 Pro - Gamestuff: Xbox Series X + PC: Intel Core i5-11400F / AMD 6650 + Thrustmaster TMX

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:50
Wat voor extensions gebruiken jullie voor office/pdf achtige zaken? Voor het lezen van pdf's vanuit Google Drive bijvoorbeeld? Krijg dat niet lekker op de rit en heb voor mijn gevoel heb teveel meuk hiervoor geïnstalleerd:
- Docs PDF/PowerPoint Viewer (van Google)
- Kami Extension - PDF and Document Annotation
- Office 1.6.1
- Office Editor
- Offline Documenten

En is er toevallig iemand die van een Asus C302 m3 is gemigreerd naar een Asus Flip 434 m3 of HP 360 i3?

[ Voor 13% gewijzigd door catchingfire op 08-09-2019 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heufje
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-02-2021
Op mijn Chromebook heb ik de Office 365 Home apps geïnstalleerd, waaronder ook de OneDrvive app. Als ik de app opstart sluit deze echter meteen weer af. Ik heb verschillende keren de app opnieuw geïnstalleerd. Maar helaas blijft het probleem. Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvG_1961
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-05 12:52
Bij mij geen probleem. Maar normaal gesproken gebruik de Office extension, dat werkt net wat soepeler/makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heufje
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-02-2021
AvG_1961 schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 13:12:
Bij mij geen probleem. Maar normaal gesproken gebruik de Office extension, dat werkt net wat soepeler/makkelijker.
Wat bedoel je precies met de Office extension?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneWolf
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-05 12:37

LoneWolf

Just a Byte

DGP84 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 12:47:

Bij ons op t werk met de acer r13 zelfde probleem, maar m’n Prive R11 tot nu toe geen problemen mee.

Life is to short to mess with it... Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvG_1961
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-05 12:52
Heufje schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 08:43:
[...]

Wat bedoel je precies met de Office extension?
die kun je downloaden in de Chrome Webstore (zoek naar Office Microsoft en aan de linkerkant kun je aangeven dat je een extensie zoekt)

aan de rechterkant van de adresbalk van chrome wordt er dan het office icoontje toegevoegd.

zie ook (het filmpje maakt veel duidelijk):

https://chrome.google.com...ource=chrome-app-launcher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmignolet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-05 18:08
Hier ook hard aan het twijfelen voor chromebook aan te schaffen. Ikzelf heb thuis een Windows pc waarop ik game maar ook studeer voor certificaten te behalen (MTA, CompTIA etc) maar ik zou op de laptop in kwestie geen zaken doen dat CPU intensief zijn. Enkel gebruiken om bv een PDF of video's te bekijken op het werk om mezelf wat op te leiden. Desnoods mijn pc op afstand over nemen.

Jammer genoeg zijn de laptops die we bij mijn werkgever gebruiken zeer beveiligd en moet men voor elke software te installeren een request indienen met motivatie. Veel collega's nemen hun eigen laptop mee om zichzelf ook op te leiden.

Is de chromebook nog steeds interessant voor mijn gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
jmignolet schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 18:33:
Hier ook hard aan het twijfelen voor chromebook aan te schaffen. Ikzelf heb thuis een Windows pc waarop ik game maar ook studeer voor certificaten te behalen (MTA, CompTIA etc) maar ik zou op de laptop in kwestie geen zaken doen dat CPU intensief zijn. Enkel gebruiken om bv een PDF of video's te bekijken op het werk om mezelf wat op te leiden. Desnoods mijn pc op afstand over nemen.

Jammer genoeg zijn de laptops die we bij mijn werkgever gebruiken zeer beveiligd en moet men voor elke software te installeren een request indienen met motivatie. Veel collega's nemen hun eigen laptop mee om zichzelf ook op te leiden.

Is de chromebook nog steeds interessant voor mijn gebruik?
Klinkt allemaal prima geschikt voor een Chromebook. Dat switchen is ook een stukje psychologie, dat legt Google hier handig uit. 23M views in 2 maanden, er zijn meer twijfelaars. ;)
YouTube: Bill Nye on the Science of Switching to Chromebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley2009
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Hallo.

Ik heb pas een HP Chromebook 15-de0635nd gewonnen (nieuws: HP brengt zijn eerste 15,6"-Chromebook uit) . In de specs zie ik dat de chromebook FHD scherm heeft.. Maar nu komt het, als ik netflix kijk en ik ga naar instellingen. Staat er maximale afspeelresolutie SD. Maar deze chromebook zou toch ook full hd moeten kunnen afspelen.

Ik heb Netflix gedownload via de google playstore, en heb deze ook al een paar keer verwijderd. Maar helaas het blijft SD kwaliteit??

Is hier wat aan te doen
Modbreak:Even je vraag verplaatst naar het Chromebook verzameltopic.

[ Voor 5% gewijzigd door br00ky op 05-11-2019 16:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:02
harley2009 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 16:49:
Hallo.

Ik heb pas een HP Chromebook 15-de0635nd gewonnen (nieuws: HP brengt zijn eerste 15,6"-Chromebook uit) . In de specs zie ik dat de chromebook FHD scherm heeft.. Maar nu komt het, als ik netflix kijk en ik ga naar instellingen. Staat er maximale afspeelresolutie SD. Maar deze chromebook zou toch ook full hd moeten kunnen afspelen.

Ik heb Netflix gedownload via de google playstore, en heb deze ook al een paar keer verwijderd. Maar helaas het blijft SD kwaliteit??

Is hier wat aan te doen
Welk Netflix abonnement heb je?

Klinkt eerder dat je de basic hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:23

br00ky

Moderator Harde Waren
@harley2009
Captain obvious: je hebt wel een HD/4K abo?

[ Voor 30% gewijzigd door br00ky op 05-11-2019 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley2009
  • Nu online
Jazekers. Ik heb 4k en op 4 schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

harley2009 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 16:59:
[...]

Jazekers. Ik heb 4k en op 4 schermen.
En via de website? Wellicht Widevine problemen met de app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley2009
  • Nu online
Anoniem: 472287 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 17:05:
[...]

En via de website? Wellicht Widevine problemen met de app?
Ben ik nu mee bezig. Beeld is beter. Maar als ik op afspeel druk krijg ik een vermelding dat ik de app moet downloaden.

Edit: App weer gedownload, en krijg weer SD kwaliteit. Ga ik via de browser is het beeld mooi, maar kan dan geen flm afspelen zonder de app te download te hebben.

[ Voor 21% gewijzigd door harley2009 op 05-11-2019 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josquin_69
  • Laatst online: 27-03 21:06
@kootje70 Misschien handig om te weten: apparaten met ChromeOS hebben een expiratiedatum. Na deze datum krijg je van Google geen updates meer, al is deze voor een aantal apparaten zojuist verlengd. Zie ook https://www.androidpolice...year-of-software-support/.

Als je wat krachtigere hardware kiest met voldoende RAM en een niet al te trage CPU kun je naast ChromeOS- en Android toepassingen ook prima Linux apps draaien.

Ik heb een convertible, 2-in-1 en kan deze zowel in tabletmodus als in laptop modus gebruiken.

[ Voor 0% gewijzigd door Josquin_69 op 05-11-2019 17:14 . Reden: Spelfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kootje70
Josquin_69 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 17:14:
@kootje70 Misschien handig om te weten: apparaten met ChromeOS hebben een expiratiedatum. Na deze datum krijg je van Google geen updates meer, al is deze voor een aantal apparaten zojuist verlengd. Zie ook https://www.androidpolice...year-of-software-support/.

Als je wat krachtigere hardware kiest met voldoende RAM en een niet al te trage CPU kun je naast ChromeOS- en Android toepassingen ook prima Linux apps draaien.

Ik heb een convertible, 2-in-1 en kan deze zowel in tabletmodus als in laptop modus gebruiken.
Daar ben ik van op de hoogte. Het betekent niet, dat het device onbruikbaar is vanaf die datum.
Ik ben (nog) niet op de hoogte hoe zelf linux te installeren. Komt wel een keer als ik er tijd voor heb.
Mijn vraag was, of je op een chromebook ook via usenet wat kunt binnenhalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
kootje70 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 17:50:
[...]

Daar ben ik van op de hoogte. Het betekent niet, dat het device onbruikbaar is vanaf die datum.
Ik ben (nog) niet op de hoogte hoe zelf linux te installeren. Komt wel een keer als ik er tijd voor heb.
Mijn vraag was, of je op een chromebook ook via usenet wat kunt binnenhalen...
Ja hoor, dat werkt prima, mits je met een Linux terminal weet om je gaan en zo (B.V.) sabnzbdplus installeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley2009
  • Nu online
Ik heb contact gehad met Netflix. En via de app store waar je Netflix download is alleen SD weergave mogelijk. Mij werd aangeraden om het via google chrome te doen. Maar als ik dat doe en meld me eigen aan, en klik op een film wordt mij verzocht om eerst de app te downloaden. Met natuurlijk als resultaat dat het SD is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kootje70
harley2009 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 18:44:
Ik heb contact gehad met Netflix. En via de app store waar je Netflix download is alleen SD weergave mogelijk. Mij werd aangeraden om het via google chrome te doen. Maar als ik dat doe en meld me eigen aan, en klik op een film wordt mij verzocht om eerst de app te downloaden. Met natuurlijk als resultaat dat het SD is..
Hmmm, vreemd. Op diverse chromebooks (op m’n werk hebben we diverse) kan ik gewoon online kijken zonder te downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley2009
  • Nu online
kootje70 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 00:34:
[...]

Hmmm, vreemd. Op diverse chromebooks (op m’n werk hebben we diverse) kan ik gewoon online kijken zonder te downloaden.
Weet het ook niet meer. Heb DRM info (app store) gedownload. die app zegt dat ik L1 heb, en betekend dat deze chromebook Full HD is om films te kijken in Full HD.

Maar die medewerker bij Netflix zegt vanuit de app store kun je alleen SD kijken..

Zou er iemand kunnen kijken of ik het wel goed heb. Ga naar Netflix - meer - app instellingen - Diagnose, afspeelspecificaties. Daar staat maximale afspeelresolutie. Bij mij staat die op SD.
Verder naar beneden staat Ondersteunde hardware-codes: AVC-High.

En bij digital rights Managemant Wideline L3 (terwijl mijn chromebook L1 is)
Versie: 11
Systeem-Id: 4464.

Dus het probleem zit hem in Widevine L3, dan kan je geen Full HD kijken. Kan alleen met Security Level L1.
Maar via de DRM info geïnstalleerd op mijn chromebook , staat Widevine CDM Security Level L1. 8)7 n

Iemand die dat op een chromebook ff wil nakijken van wat ik hierboven heb geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:56
Zelf gebruik ik al jaren mijn Acer Chromebook 15 CB5-571-34MD. Maar mijn vriendin wil nu kijken voor een tablet. In het algemeen vind ik ChromeOS fijner werken dan Android, dus nu ben ik eigenlijk op zoek naar het volgende:
- Tablet met ChromeOS, maar volgens mij zijn die er niet veel. Je hebt bijvoorbeeld: pricewatch: Acer Chromebook Tab 10 D651N-K4H7 Blauw
- Een Chromebook waarbij je het scherm los kan koppelen, zoals: pricewatch: HP Chromebook x2 12-f002nd
- Een Chromebook met flip functie, al heeft deze optie mijn laagste voorkeur gezien het totale gewicht (om op bed Netflix te kijken, lezen etc.)

Echter kan ik vrij weinig opties vinden voor de eerste twee genoemde, mis ik iets in mijn zoekopdracht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Ik houd maandag een interview met een topman op het gebied van Chrome OS bij Google. Als jullie hier input voor hebben kunnen jullie dat hier kwijt: Input gevraagd: vragen aan Chrome OS-topman van Google

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shyblue
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-02 07:57
Mijn Chromebook (Acer Chromebook 11 CB311-8H) heeft nu met Chrome OS 78 in crostini (Linux) GPU hw acceleration :)

Updaten op 78

* Open Chrome browser, navigate to chrome://flags/#crostini-gpu-support and enable the flag;
* The browser will prompt you to restart the device, click on the ‘Restart Now’ button to do so;
* Now you have to update the container. Open the terminal and run “sudo apt-get update” command;
* Now run “sudo apt-get dist-upgrade” command, then restart your device once again;
* Now, just to make sure, open terminal again and run “glxinfo -B”

Werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon99
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22-01 16:23
harley2009 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 06:12:
[...]

.

Zou er iemand kunnen kijken of ik het wel goed heb. Ga naar Netflix - meer - app instellingen - Diagnose, afspeelspecificaties. Daar staat maximale afspeelresolutie. Bij mij staat die op SD.
Verder naar beneden staat Ondersteunde hardware-codes: AVC-High.

En bij digital rights Managemant Wideline L3 (terwijl mijn chromebook L1 is)
Versie: 11
Systeem-Id: 4464.

Dus het probleem zit hem in Widevine L3, dan kan je geen Full HD kijken. Kan alleen met Security Level L1.
Maar via de DRM info geïnstalleerd op mijn chromebook , staat Widevine CDM Security Level L1. 8)7 n

Iemand die dat op een chromebook ff wil nakijken van wat ik hierboven heb geschreven.
Heb even gekeken hoe dat is bij onze Cromebook (Asus flip 434 full HD IPS scherm)

Wat er bij het Digital Rights Manegment staat is het volgende:
Widevine: L3
Versie: 14.0.0
Systeem-id: 4464

Afspelen:
Maximale afspeelresolutie:
SD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley2009
  • Nu online
Simon99 schreef op zondag 10 november 2019 @ 17:13:
[...]

Heb even gekeken hoe dat is bij onze Cromebook (Asus flip 434 full HD IPS scherm)

Wat er bij het Digital Rights Manegment staat is het volgende:
Widevine: L3
Versie: 14.0.0
Systeem-id: 4464

Afspelen:
Maximale afspeelresolutie:
SD
Bedankt. Dan is het toch sd kwalitiet, en ligt het aan de app. Misschien dat er in de toekomst een update voor FullHD komt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Hele goede Black Friday deal voor de Asus Chromebook Flip (C434AT, M3 processor met 4GB RAM):

https://www.bol.com/nl/p/...-INHGw.1_4.6.ProductTitle

420 euro, normaal ongeveer 550 euro. Ik heb hem besteld :D Er is ook een 8GB versie, maar die is 600 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik heb een HP chromebook die ik vrijwel alleen onderweg gebruik want hufterproof en lekker licht. Nu heb ik sinds kort zo'n mooie USB-C lader die ook hogere voltages kan doen en in principe de chromebook lader kan vervangen. Het enige wat ik nog mis is een adaptertje zoals dit: https://www.aliexpress.com/item/32851763763.html Weet iemand of er ook legit merken zijn die zoiets verkopen?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Erasmo schreef op woensdag 4 december 2019 @ 03:54:
Ik heb een HP chromebook die ik vrijwel alleen onderweg gebruik want hufterproof en lekker licht. Nu heb ik sinds kort zo'n mooie USB-C lader die ook hogere voltages kan doen en in principe de chromebook lader kan vervangen. Het enige wat ik nog mis is een adaptertje zoals dit: https://www.aliexpress.com/item/32851763763.html Weet iemand of er ook legit merken zijn die zoiets verkopen?
Voor mij is Ali legit in dat soort spul. Alsof andere merken het ergens anders vandaan halen.

Ik heb zo'n PD trigger waar ik <1eu voor betaald heb en die werkt uitstekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PassieWaterm
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 10-04 13:00
Hallo allemaal

Even een noob vraag. Kan ik op een chromebook met meerdere accounts instellen dat de actieve gebruiker AUTOMATISCH uitlogt als het deksel word gesloten?
Zo ja... Hoe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
PassieWaterm schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 16:57:
Hallo allemaal

Even een noob vraag. Kan ik op een chromebook met meerdere accounts instellen dat de actieve gebruiker AUTOMATISCH uitlogt als het deksel word gesloten?
Zo ja... Hoe?
Dit al geprobeerd? www.chromestory.com/2016/...-users-logout-lid-closed/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lukadad
De HP Chromebook x360-12 gekocht voor 261 euro voor mijn ouders via Amazon.fr.

https://www.amazon.fr/gp/product/B07YNJXY3P/

Hun Windows laptop is op en ik ben het eigenlijk beu om deze van tijd tot tijd te moeten opkuisen van alle bloatware. Ze dachten even aan een tablet, maar ik heb hen toch een chromebook aangeraden.
Heb nog even gecheckt of hun printer cloudprint ready was, en heb dan deze chromebook voor hen besteld.
Vereiste was wel een azerty-klavier, dus ben bij amazon.fr gaan kijken.
Het is de minst krachtige variant (N4000) met slechts 4GB ram en 32GB opslag, maar hun gebruik kennende gaan ze de extra power en opslag niet gebruiken.

De automatische updates voor deze chromebook zijn voorlopig al voorzien tot juni 2026.
https://support.google.com/chrome/a/answer/6220366?hl=nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:39
lukadad schreef op zondag 19 januari 2020 @ 05:26:
De HP Chromebook x360-12 gekocht voor 261 euro voor mijn ouders via Amazon.fr.

https://www.amazon.fr/gp/product/B07YNJXY3P/

Hun Windows laptop is op en ik ben het eigenlijk beu om deze van tijd tot tijd te moeten opkuisen van alle bloatware. Ze dachten even aan een tablet, maar ik heb hen toch een chromebook aangeraden.
Heb nog even gecheckt of hun printer cloudprint ready was, en heb dan deze chromebook voor hen besteld.
Vereiste was wel een azerty-klavier, dus ben bij amazon.fr gaan kijken.
Het is de minst krachtige variant (N4000) met slechts 4GB ram en 32GB opslag, maar hun gebruik kennende gaan ze de extra power en opslag niet gebruiken.

De automatische updates voor deze chromebook zijn voorlopig al voorzien tot juni 2026.
https://support.google.com/chrome/a/answer/6220366?hl=nl
nvm

[ Voor 4% gewijzigd door GoEV6 op 19-01-2020 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kootje70

• fespen
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
klopt het dat Tabs automatisch stoppen met afspelen als deze in een inactieve tap staan?
ik gebruik veel streams, Youtube etc. en deze spelen nu niet meer af als de tab niet actief staat. (ze stoppen na +- 10 seconden)
als ik de tab activeer dan moet de pagina herladen, heel irritant!

ik had hier met mijn oude Chromebook nooit last van.
toen 2 maanden geen Chromebook gebruikt, en nu een nieuwe Acer Chromebook 314.

ik begrijp dat je deze functie een tijdje kon uitzetten, maar dit werkt niet meer.
https://www.laptopmag.com...loading-pages-switch-tabs

ik lees nog wel één en ander, maar ik krijg het niet voor elkaar om dit te stoppen.

hebben jullie er ook last van? Ik begrijp ook niet helemaal of ik niet een te langzame Chromebook heb gekocht die niet zoveel tab bladen aankan?

ik lees namelijk ook veel dat mensen er al in 2018 en 2019 last van hadden, maar met mijn oude Chromebook had ik hier nooit last van.

Ik heb net mijn Chromebook opnieuw opgestart en het lijkt nu een stuk minder, maar een echte oplossing is dit ook niet, want het komt weer terug.

[ Voor 26% gewijzigd door fespen op 13-02-2020 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-04 16:25

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Ik wist niet dat dit topic bestond, maar hebben jullie wellicht een antwoord/tip op mijn issue.

Kobo E-Reader wordt niet meer herkend op Chromebook

p.s. op onze oude Toshiba chromebook deed de kobo het ook niet, maar dus wel bij de nieuwe, tot voor kort dan....

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Sinds gister is een chromebook waar ik al lang op zat te wachten, de Lenovo Duet, eindelijk op de NL markt verschenen.

Ik heb m meteen besteld.

https://www.bcc.nl/lenovo...duet&search=lenovo%20duet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Pinin schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 19:09:
Ik wist niet dat dit topic bestond, maar hebben jullie wellicht een antwoord/tip op mijn issue.

Kobo E-Reader wordt niet meer herkend op Chromebook

p.s. op onze oude Toshiba chromebook deed de kobo het ook niet, maar dus wel bij de nieuwe, tot voor kort dan....
Ik heb ook een Kobo (en een drietal Chromebooks :D :') ), dus ik zal eens kijken of het hier wel werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

kepler schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 14:21:
[...]

Ik heb ook een Kobo (en een drietal Chromebooks :D :') ), dus ik zal eens kijken of het hier wel werkt!
Thx, keep me posted

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
emil_406 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 14:11:
Sinds gister is een chromebook waar ik al lang op zat te wachten, de Lenovo Duet, eindelijk op de NL markt verschenen.

Ik heb m meteen besteld.

https://www.bcc.nl/lenovo...duet&search=lenovo%20duet
En? Is het wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kipmetrijst
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-04 15:50
In het ervaring topic zijn ze positief

[Ervaringen & Discussie] IdeaPad Duet Chromebook

[ Voor 9% gewijzigd door Kipmetrijst op 06-06-2020 22:52 ]

iRacing Profiel Overview iRacing seizoen 4 races en auto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
  • Nu online
Ja. Absoluut. Voelt echt als een premium apparaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Net getest op mijn Asus Flip C434, en daar werkt het prima.
Wel even opnieuw de USB inpluggen, maar dan vraagt de Kobo of ik wil connecten met PC. Daarna verschijnt de Kobo als Kobo eReader in de verkenner. Gewoon als een USB-stick dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

kepler schreef op zondag 7 juni 2020 @ 13:05:
[...]

Net getest op mijn Asus Flip C434, en daar werkt het prima.
Wel even opnieuw de USB inpluggen, maar dan vraagt de Kobo of ik wil connecten met PC. Daarna verschijnt de Kobo als Kobo eReader in de verkenner. Gewoon als een USB-stick dus :)
Bizar man, snap er niks van. Wellicht iets met dit type Acer, andere USB devices doen het wel, maar op onze kobo's krijg ik dus niet de vraag of ik wil connecten..... bedankt voor het testen _/-\o_

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Ik moest hem wel opnieuw inpluggen en de reader aanzetten. Misschien heeft het iets met de volgorde te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Pinin schreef op zondag 7 juni 2020 @ 16:43:
[...]

Bizar man, snap er niks van. Wellicht iets met dit type Acer, andere USB devices doen het wel, maar op onze kobo's krijg ik dus niet de vraag of ik wil connecten..... bedankt voor het testen _/-\o_
Ik heb het ook even getest op een Samsung Chromebook Plus, en daar werkt het ook prima :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davith78
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-12-2023
Hallo, zijn er hier mensen die ervaring hebben met GalliumOS op een chromebook met een recente/vlotte processor?

Ik heb namelijk afgelopen weekend ChromeOS vervangen door GalliumOS op mijn Toshiba Chromebook 2 (2014 editie met Celeron N2840) maar echt vlot loopt het allemaal niet: merkbare haperingen in het OS, webpagina's laden langzamer, 720/1080p video's speelt hij schokkerig en blokkig af. Met name dat laatste had ChromeOS totaal geen moeite: een 1080p60 Youtube filmpje speelde hij vloeiend en zonder blokken. Hiervoor was wel met een extensie nodig die Youtube forceert het h264 formaat te gebruiken. Deze extensie lijkt niet goed te werken onder GalliumOS of GalliumOS kan wellicht niet overweg met hardware video versnelling?

Aangezien ik verder wel gecharmeerd ben van GalliumOS (meer privacy, meer mogelijkheden, geen Google telemetrie en Firefox kunnen gebruiken i.p.v. Chrome) overweeg ik om een nieuwe Chromebook te kopen zoals de Asus Chromebook Flip C434TA met Intel core m3 processor en daar dan meteen GalliumOS op te zetten. Loop ik dan weer tegen dezelfde haperingen aan of is de core m3 processor vlot genoeg?

Alvast bedankt! :)

(edit: ik was vergeten te vermelden dat de Asus C434TA op dit moment nog niet ondersteunt wordt door GalliumOS, maar de vraag blijft verder hetzelfde)

[ Voor 7% gewijzigd door Davith78 op 30-06-2020 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lukadad
Had de laatste tijd last dat de ventilator in mijn chromebook de hele tijd aan het blazen was, wat anders maar heel zelden gebeurde. Het begon me zelfs te enerveren en wat blijkt?

Er zit een bug in ChromeOS :

https://chromeunboxed.com...ng-android-play-store-bug

Ik gebruik de Android apps op mijn chromebook, dus de Play Store uitvinken is geen optie voor mij.
De search+esc functie gebruikt en de 'com.android.vending:download_service' stopgezet.

Zien of dit helpt, en anders wachten op een update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lukadad
Een tip uit het Stadia forum :
Heb deze met succes geclaimd, en heb al bij de opstart drie maanden Stadia pro gehad (Founders edition)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AP3X
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ghostpost
  • Laatst online: 01-12-2024
Ik heb een HP Cromebook x360 14c-ca0000nd gekocht. Ik ben er heel blij mee. Het enige wat ik irritant vind is het feit, dat de Crome browser automatisch start als ik mn Cromebook opstart. Ik heb nog niet uitgevonden hoe ik dat uit kan zetten ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:56
ghostpost schreef op zondag 22 november 2020 @ 07:51:
Ik heb een HP Cromebook x360 14c-ca0000nd gekocht. Ik ben er heel blij mee. Het enige wat ik irritant vind is het feit, dat de Crome browser automatisch start als ik mn Cromebook opstart. Ik heb nog niet uitgevonden hoe ik dat uit kan zetten ;(
Sluit jij je Chromebook dan altijd af?
De mijne heeft na de aanschaf een jaartje of wat geleden vrijwel nooit uitgestaan.
Gewoon die klep sluiten is voldoende, bij het openen van de klep vrijwel meteen weer verder gaan waar je gebleven was.
En die Chrome browser is juist wat je gebruikt (op de apps na die je eventueel installeert).
Je doet immers vrijwel alles vanuit de browser ofwel in dit geval de Chrome browser.
Misschien dat je dit kan veranderen mocht je alles vanuit bv de Firefox app willen doen maar dat weet ik niet.
Ik ben gewoon tevreden met de Chromebook zoals hij standaard geleverd is.
(HP 13G1 trouwens).

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Laatst online: 20:20
ghostpost schreef op zondag 22 november 2020 @ 07:51:
Als ik mijn Chroombook uit zet (doe ik eigenlijk nooit) dan krijg ik mooi een start scherm om in te loggen .. en daarna een lege "desktop" zonder dat Chrome start.
Chrome wordt alleen gestart als die gecrasht is .. en dan krijg je daar een melding over, maar dat gebeurt bijna nooit.

Dus hoe "start" je je Chroombook? Want als je idd alleen maar dicht klapt dan gaat die in slaapstand en kan je idd gewoon verder werken waar je gebleven was.

Herstarten doe je alleen als er een update is .. en dan doe ik dat ook alleen maar als het uitkomt, zoals in de avond .. zodat je de volgende ochtend een geüpdatet Chromebook hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramon1337
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21-02 22:00
Werk nu een tijdje op een Chromebook van Lenovo, en ik vind het voor huishoudelijk gebruik echt super chill werken. Lekker alles via google docs doen, en een prima accuduur :)

Wil eigenlijk eens testen of Google Stadia chill werkt met een Chromebook.

Hier een gaaf artikel over de verschillen tussen een chromebook en windows laptop.

[ Voor 13% gewijzigd door ramon1337 op 15-12-2020 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
  • Nu online
ramon1337 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 13:00:

Wil eigenlijk eens testen of Google Stadia chill werkt met een Chromebook.
Als je een vlotte internetverbinding hebt werkt het perfect! Zelfs op een chromebookje van 6 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Vraagje. Ik heb een Asus C434 Chromebook. Sinds kort wil deze niet meer afsluiten. Bij het kiezen voor 'Afsluiten' gaat deze herstarten. Ik kan de Chromebook enkel nog uitzetten door de powerknop aan de linker zijkant ingedrukt te houden.

Ik heb een powerwash (reset naar fabrieksinstellingen) gedaan maar dit hielp niet.

Is er misschien nog iets anders dat ik zou kunnen proberen of is dit een gevalletje garantie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:23
Kun je een chromebook afsluiten? :+
Heb ik werkelijk nog nooit gedaan, alleen af en toe een herstart ivm een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Dat was mijn vraag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Met de laatste update doet afsluiten hier nog steeds afsluiten (uitschakelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
xabre16v schreef op maandag 21 februari 2022 @ 16:59:
Vraagje. Ik heb een Asus C434 Chromebook. Sinds kort wil deze niet meer afsluiten. Bij het kiezen voor 'Afsluiten' gaat deze herstarten. Ik kan de Chromebook enkel nog uitzetten door de powerknop aan de linker zijkant ingedrukt te houden.

Ik heb een powerwash (reset naar fabrieksinstellingen) gedaan maar dit hielp niet.

Is er misschien nog iets anders dat ik zou kunnen proberen of is dit een gevalletje garantie?
Welke versie van Chrome OS draai je?

Wie weet is het een bug in die specifieke versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmignolet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-05 18:08
Mensen die ChromeOS draaien voor dev gerelateerde taken? Niet per se die hard programmeren, maar ik denk aan dingen zoals systeembeheerders die af en toe coderen/scripten. De mogelijkheden met het sideloaden van Linux apps lijkt me zeer aantrekkelijk. Ik lees ook soms op reddit mensen die een DevOps functie hebben enkel bij ChromeOS zweren doordat het simpel is en makkelijk te onderhouden is.

Enigste wat me soms tegenhoudt is: die Chromebook ziet er vet uit! Maar kost me 800-900 euro, dat is zéér dicht bij de prijs van een Macbook Air. I know, totaal andere OS. Maar het brengt dingen wel in perspectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:06
Ik heb nu 2 weken de HP chromebook x2 11 (voor 500 euro) en ben redelijk tevreden.

Linux in een VM, handig om even in mijn server met SSH in te loggen en applicaties als Gnumeric (spreadsheet) draaien prima.
Aan de Android zijde is het als tablet prima te gebruiken, ik doe dat zonder het keyboard maar heb SwiftKey geïnstalleerd. Omdat de CPU een Qualcomm 7c midrange processor is, zijn bijna alle apps te krijgen. Alleen Microsoft heeft haar office apps teruggetrokken, omdat ze bang was voor concurrentie.
De chrome browser, wat vroeger de basis was van een chromebook, gebruik ik amper.

Er zijn wel enkele bugs, zo is SwiftKey gecrasht als het hardwarematige toetsenbord gekoppeld is geweest. En ADB-debugging voor sideloading van Android apps kan niet ingesteld worden zonder factory reset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Frij5fd schreef op zondag 17 juli 2022 @ 22:04:
Linux in een VM, handig om even in mijn server met SSH in te loggen .....
Ik gebruik daarvoor altijd de volgende extension:
https://chrome.google.com/webstore/detail/secure-shell/iodihamcpbpeioajjeobimgagajmlibd
Daarmee kan je ook SFTP mounten voor in de Files App. En als het goed is komt MOSH er ook binnen kort aan ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:06
duvekot schreef op maandag 18 juli 2022 @ 00:17:
[...]

Ik gebruik daarvoor altijd de volgende extension:
https://chrome.google.com/webstore/detail/secure-shell/iodihamcpbpeioajjeobimgagajmlibd
Daarmee kan je ook SFTP mounten voor in de Files App. En als het goed is komt MOSH er ook binnen kort aan ...
Thanks, gelijkeven geinstalleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Het zakt nu in de schoolvakantie weer tijdelijk fors in (1.5% in Juli), maar als in September de scholen weer beginnen komt ChromeOS waarschijnlijk voor het eerst in zijn 11-jarig bestaan boven de 3% marktaandeel, meer dan alle overige Linux desktop distros bij elkaar:

https://gs.statcounter.com/os-market-share/desktop/worldwide

[ Voor 9% gewijzigd door Dreamvoid op 08-08-2022 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-05 16:35
De Linux omgeving in een Chromebook is dan ook erg prettig, sterker nog, het is gebruiksvriendelijk.

Installeren van een .deb gaat eigenlijk zo goed dat mijn ouwelui het nog kunnen zonder uitleg haha.
MAar serieus, het is wel een goede manier van een desktop PC met volwaardige linux mogelijkheden. Binnenkort kun je je eigen containers opspinnen. Ik heb op de 11th generatie intel processoren ook de benchmarks vergeleken van de browser in Linux en de browser native, en die scores waren exact gelijk. Wat wil je dan nog meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
De telkens terugkerende schoolvakantie-dip in de stats laat wel zien dat het nog steeds voornamelijk scholen zijn waar de Chromebooks naartoe gaan, maar ze zijn ook erg handig in andere omgevingen waar je de boel moet dichttimmeren voor je gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jets
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 04-05 23:04
Volgens mij is het de prijs wat aantrekkelijk is, maar zelf nog nooit 1tje in handen gehad, althans niet mee gewerkt.

• emil_406
  • Nu online
*knip* dit hoor thuis in de V&A

[ Voor 91% gewijzigd door br00ky op 22-09-2022 13:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:17
Ik maak al jaren dagelijks gebruik van een chromebook. Ik vind het top apparaten om op de bank mee te browsen en te youtuben. Ik heb van de week deze aangeschaft voor € 299. Heeft de Intel gold 7505 processor. Een stuk beter dan de Celeron n3050 van mijn vorige chromebook.

Nadeel van deze chromebook is echter dat de CPU niet meer passief gekoeld is maar actief. Zelfs in idle gaat de ventilator al aan en hoor je die toch wel. Geen lawaai, maar je hoort het wel. Ik was van plan om hem te retourneren en in te ruilen voor een met een andere CPU die wel passief gekoeld kan worden. Tot ik deze thread op reddit zag.

Hier wordt uitgelegd hoe je het beleid voor de koeling kan aanpassen. Dit werkt echt top. Kan ik iedereen aanraden die ook last heeft van de ventilator van zijn chromebook.

Je moet je chromebook in Developer mode zetten. En daarna kun je in de shell zien wat de temperaturen zijn, fan speed, beleid etc. En je kan het ook aanpassen.

Ik heb de drempelwaarde waarop de ventilator aan gaat met 5 graden verhoogd naar 40 graden, en nu blijft hij gewoon uit tijdens normaal gebruik. (ik heb hem nog niet weer aan horen gaan en de temperaturen blijven ook onder de drempelwaarde)

-------

Als mijn chromebook voor een update of een andere reden een reboot nodig heeft, doet ik bij het starten altijd het volgende om de fans stil te houden:

ctrl+alt+t (opent de shell)
type: shell
type: watch -n1 -x sudo ectool fanduty 20

iedere 20 sec. zet dit ding de fan speed op 20%. De 20 kun je dus aanpassen naar het fan speed percentage dat je wil/nodig hebt.

[ Voor 12% gewijzigd door Opperhoof op 16-09-2023 20:54 ]

• duvekot
Today, we’re announcing new ways to keep your Chromebooks up and running even longer. All Chromebook platforms will get regular automatic updates for 10 years
....
Starting in 2024, if you have Chromebooks that were released from 2021 onwards, you’ll automatically get 10 years of updates. For Chromebooks released before 2021 and already in use, users and IT admins will have the option to extend automatic updates to 10 years from the platform’s release (after they receive their last automatic update)
https://blog.google/outre...ate-extension-chromebook/

De einddatum voor mijn Pixelbook is nu verlengd tot 2027 (daarvoor moet ik wel een opt-in doen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-05 09:00
Recent wel weer een aantal interessante modellen in de Pricewatch opgedoken:De Intel Alder Lake-N-processoren, en met name de N100, zijn wel echt een zegen voor deze klasse Chromebooks. Vergeleken met de oude, veelgebruikt Celeron N4500, is de N100 dik 50% sneller single-core, meer dan 100% sneller multi-core, heeft een moderne GPU met AV1 decode en is een stuk energie-efficienter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Balance
uitvoering: Lenovo IdeaPad Flex 3 Chrome 12IAN8 (82XH001NMH) is helaas in prijs gestegen, van €369 naar €449, wat hem toch een stuk minder aantrekkelijk maakt.

Komt ook wat moois voor terug: De uitvoering: HP Chromebook 15a-nb0930nd met 15,6" 1080p IPS-scherm en Core i3-N305 is gezakt van € 529 naar € 499.

Voor de liefhebbers van echt grote Chromebooks, de uitvoering: Acer Chromebook 516 GE CBG516-1H-560S met 16" 2560x1600 IPS-scherm en Core i5-1240P is weer terug op € 749.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
De Acer Chromebook 314 CB314-4HT (NX.KNEEH.001) is nu verkrijgbaar bij Acer zelf. Moderne Core i3-N305, 1080p-scherm en 128 GB opslag. Grootste nadeel lijkt slechts 4GB RAM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:24
TL;DR: Firefox installeren op ChromeOS Flex? Ja het werkt, maar niet van harte.

Ik was een beetje Windows-moe dus heb ChromeOS Flex eens geprobeerd op mijn Lenovo ThinkPad L460.
Draait prima en lekker vlot, maar ik ben meer een Firefox aanhanger dan Chrome. Ik wilde kijken of ik Firefox kon installeren. Met een echte Chromebook kun je de Android-app installeren, dat is dan vermoedelijk de meest native methode. Met mijn DIY Chromebook kan dat helaas niet.

In de crostini omgeving is alleen firefox-esr beschikbaar, maar die is vrij oud (v113 terwijl de meest recente versie v118 is). Je kan via flatpak installeren, maar dat is dan een sandbox (flatpak) in een sandbox (crostini Linux omgeving) wat ik er van begrijp, men geeft de voorkeur aan via apt installeren.
Een recente Firefox zit alleen nergens in de Debian (waar de crostini VM op draait, Debian v11) repositories.
Ik heb daarom de ubuntuzilla repository toegevoegd aan crostini. Dan kun je de meest recente versie installeren

sudo nano /etc/apt/sources.list

Add the following line:

code:
1
deb http://downloads.sourceforge.net/project/ubuntuzilla/mozilla/apt all main

sudo apt-key adv --recv-keys --keyserver keyserver.ubuntu.com C1289A29
sudo apt update
sudo apt install firefox-mozilla-build libdbus-glib-1-2

Via flatpak:
sudo apt install flatpak
flatpak --user remote-add --if-not-exists flathub https://dl.flathub.org/repo/flathub.flatpakrepo
flatpak install flathub org.mozilla.firefox

Helaas werkt het niet van harte:
  • Irritante flikkering in het scherm, net alsof de helderheid van het display licht wijzigt
  • Rechtermuisknopmenu niet mooi, zit een lelijke zwarte rand om
  • Speciale tekens zoals accent e.d. typen lukt mij niet. Ik vermoed dat de taal/toetsenbordinstelling in de crostini VM niet goed staat
  • Tekst minder crisp dan in Chrome
  • Volgens browserbench.org (JetStream test) een stuk trager (55 punten vs 101 voor ingebouwde Chrome). Bij gebruik voelt het niet traag aan opzich. Op mijn Windows PC is FF overigens ook trager dan Chrome volgens die benchmark site.
Dus ja het werkt, maar optimaal is het niet. Het concept van ChromeOS (lightweight, automatische updates) bevalt mij wel, maar ik weet niet of het nou echt het juiste OS voor mij is...

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 14-10-2023 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baardmeester
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-04 14:36
Balance schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 22:23:
uitvoering: Lenovo IdeaPad Flex 3 Chrome 12IAN8 (82XH001NMH) is helaas in prijs gestegen, van €369 naar €449, wat hem toch een stuk minder aantrekkelijk maakt.

...
Deze is nu helemaal verdwenen. Er zou zowel een 4gb 64gb en een 8gb 128gb versie moeten zijn. Maar beide zijn niet te vinden. Er is wel de Lenovo 500e yoga gen4 met bijna dezelfde specs. Is er een reden waarom veel nieuwe modellen niet leverbaar zijn? Als ik naar laptops met Windows kijk zijn veel nog met Ryzen 5000 cpu's ipv Ryzen 7000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
@Baardmeester de Acer Chromebook Plus 514 CB514-3HT-R299 is nu leverbaar bij Bol.com en Coolblue. Zeer interessante laptop, de eerste (goed verkrijgbare) Chromebook met Ryzen 7020C-serie SoC. Deze processors zijn gebaseerd op de Mendocino-die, en bieden vier Zen2 cores met hyperthreading, plus een RDNA2-gpu, op een modern 6nm process (meer info: AnandTech).

Daarmee vegen zijn ze dik sneller dan de Alder Lake-N serie, en ga je weinig snellere Chromebooks vinden voor minder dan €700.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
uitvoering: Lenovo IdeaPad Flex 3 Chrome 12IAN8 (82XH001CMH) Nu verkrijgbaar voor €449. Met Intel N100, 8GB Ram en 1920x1200 IPS-scherm geen slechte deal als je op zoek bent naar een compacte Chromebook.
Pagina: 1 ... 15 16 Laatste