Maduth schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 15:20:
Ik heb zelf ook nog een vraag, ik twijfel om de 15" te kopen [spin] met de updates tot 2023 of de spin 13 met updates tot 2021. Is het een echte harde cut-off date of is het gewoon iets van Google om in te dekken?
Wie heeft er een chromebook die nog ondersteund wordt maar al een jaar of wat uit de support is officieel?
Heb zelf een Acer C720P (met Touchscreen dus). Gekocht in februari 2014. Zie net op
https://support.google.com/chrome/a/answer/6220366 dat ik update support heb tot Juni 2019. Waar ik me totaal niet druk over maak.

Ik stap tegen die tijd opnieuw over naar Ubuntu LTS i.c.m. Chromium dankzij
Crouton of native Windows 10 d.m.v.
https://coolstar.org/chromebook/windows.html wat ook uitstekend bevallen is. Dat ik (ook) geen support heb voor Android apps? Weerhoudt me er niet van, om iedereen die nogsteeds een ChromeBook overweegt? Aanbeveel om een tweedehands C720P te scoren voor een zachte prijs (
< €200). Ook de specs zijn namelijk superieur. ARM en Tegra CPUs zijn ongelooflijk traag. En de huidige populaire instap modellen zijn vaak voorzien van N3160. Nieuwer is helaas (weer) niet beter. De 2955U Haswell is ruim 1,5x sneller in de praktijk, heeft 4GB RAM (minder is onwerkbaar), en een snelle vervangbare 32GB SSD. Mijn gmail werkt dus ook als een speer.

Net zo snel als ... tja wat normaal is. En dankzij
JStorrent al jaren zeer vlot via BT4 + 802.11n + LAN (
pricewatch: Sharkoon 3-Poort USB 3.0 Hub + RJ45 Ethernet Adapter Zwart) van allerlei media download van internet. En met 5-7uur batterijtijd een prima laptopje. Zie trouwens net dat de Acer Spin modellen een Pentium N4200 CPU hebben, die bijzondere benchmark resultaten geeft (bron:
cpu-monkey). Een betere GPU misschien de snelheid opkrikt voor betere video decoding? Maar kijk ik vloeiend iedere 720p h264 / x265 mkv film/serie op
VLC @ ChromeOS. SDcard slot, HDMI (geen mini), USB3 poort voor externe HDD en tot zover de fanboy opinie
update1: Persoonlijk zou ik met een budget van €500+ liever gaan voor een MS Surface (Pro) i.c.m. Chrome uiteraard. Ander OS maar support is dan zeker weten geen issue. Speelt geld geen rol? Google's PixelBook

maar in dat geval liever een MacBook. Of heb ik je nu opgezadeld met nog meer twijfels? Oops.
update2: M.b.t.
tweakers.net pricewatch & ChromeBooks kan je beter rechtstreeks kijken op Bol is mijn ervaring voor een completere overzicht van recente modellen. Maar dan nog zie ik (al jaren) geen model staan waar ik qua prijs/prestatie enthousiast van wordt. Mocht Android app support trouwens echt belangrijk zijn? Kan je beter gaan voor een Samsung tablet ernaast.
update3: je kan 'alles' mounten op een ChromeBook. Naast
Google Drive, SMB,
Dropbox, of
SFTP. Gebruik ikzelf in de praktijk echter vaker
SSH @ ChromeOS om via CLI diverse NAS en Seedboxen te bedienen. Ook zijn er leuke dingen te doen met
Chrome Remote Desktop (naar ieder ander OS met Chrome browser & zelfde extensie open),
deze MS RDP client en
TeamViewer.
update4: en voor de microsoft office 365 / skype / whatsapp / discord / photoshop fanaten? Zijn er al ruim 2 jaar allerlei online web versies beschikbaar. Kortom: vrijwel geen beperkingen en mogelijkheden te over.
[
Voor 35% gewijzigd door
Rhy op 16-12-2018 13:10
. Reden: update 4&5? mwa nog wat extra goodies en wetenswaardigheden toegevoegd. ]