woutur schreef op zondag 13 mei 2018 @ 11:41:
De ssd van mijn oude zakelijke laptop is overleden. Dat ding is ook afgeschreven en ik wil wel weer eens wat nieuws. Wat ik vervelend vond aan mijn oude laptop was dat het een log ding was (Dell E5530). Hij kon wel in mijn docking station thuis, dat vond ik fijn. Nu ben ik eens aan het kijken naar een nieuwe laptop en of een chromebook wat is. Mijn bedrijf maakt al gebruik van google apps (in ieder geval mail en drive).
Mijn vragen:
• In mijn branche moet ik heel veel Office (Word, Excel en soms een presentatie) documenten lezen, bewerken en schrijven. Hoe zit dat met ChromeOS?
Je kan met Google Apps (sheets, docs en slides) prima presentaties, documenten en spreadsheets maken.
Office documenten lezen is meestal ook geen probleem, maar er kunnen wel wat opmaak verschillen ontstaan.
Wil je ze aanpassen dan moet je ze opslaan in Google formaat.
Weer "terug" schrijven naar office formaat werkt ook, maar ook hier goed opletten op de opmaak.
Grotere vraag is, zijn er windows applicaties waar je niet zonder kan. Als er geen vervanging voor is onder Chrome OS kan je die ook niet draaien.
• Zijn er andere zaken waar jullie tegenaan lopen waar ik op moet letten (printen in een bedrijfsnetwerk bijvoorbeeld)?
Printen werkt goed als deze Windows printen ondersteuning hebben.
Netwerk schijven benaderen werkt ook, maar dan heb je wel een plugin nodig van Google.
• Is opslag nog een dingetje? Ik geloof dat ik op mijn vorige laptop iets van 300 GB gebruikte. Ik denk dat daar een heleboel muziekjes en foto's bij zaten die ik niet nodig had.
Opslag op Chrome OS is voornamelijk op Google Drive. Locale opslag is er wel, maar voornamelijk bedoeld voor tijdelijke opslag.
De grootste vraag is dus .... Ben je klaar om over te gaan naar Chrome OS en kan je de Windows applicaties achter je laten?
Wat je zou kunnen doen is een goedkope Chromebook kopen om het eens uit te proberen. Als je per se wilt testen met Android applicaties onder Chrome OS dan heb je wel een wat nieuwere Chromebook nodig.
Ik zelf ben al 4 jaar over naar Chrome OS. Ik had een nieuwe mooie XPS15 i7 besteld bij Dell maar deze zou pas na de kerstvakantie aankomen 4 jaar geleden. Om wat te kunnen "spelen" toen een Acer C720p besteld om ook eens te kijken wat Chrome OS was. Daarna eigenlijk nooit op de XPS15 gewerkt maar alles op de Acer. De XPS15 werd een spelletjes pc voor de kinderen.