Ik heb nu enkele weken mogen en kunnen stoeien met de Foxconn AT-5570 en ik ben er wel uit wat betreft de mogelijkheden en wat wel en niet te doen is met deze Foxconn.
Windows 7 32b SP1;
volledig bijgewerkt, auto-updates uit, geen actief anti-virus programma.
Ik heb een
Konig MCE IR afstandsbediening in gebruik die zowel onder MediaPortal als XBMC prima bruikbaar is. Vrijwel alle functies zijn bereikbaar. Dit heeft weinig met deze Foxconn te maken maar ik wilde het wel graag even vermelden. Ik heb verder geen voorkeur voor MediaPortal of XBMC, ik wil graag gebruik maken van de software die ons het meeste plezier, en de minste problemen geeft tijdens gebruik.
Vanuit koude start is Windows in 40 seconden volledig geladen, vanuit slaapstand in ± 5 seconden, vanuit sluimerstand (vanuit XBMC of MediaPortal geactiveerd) in ± 15 seconden (met XBMC of MediaPortal weer actief). Bij slaapstand blijft de (heldere) blauwe powerled knipperen, bij de sluimerstand gaat deze uit en is het systeempje volledig in duisternis gehuld. Bij zowel slaap- als sluimerstand kan het systeem middels de afstandsbediening wakker gemaakt worden, bij volledig uit gaat dit niet.
Algemeen;
Het af te spelen media is enkel via het netwerk te benaderen en staat opgeslagen op 2 Synology nassen.
De snelheid vanaf deze nassen via het gigabit netwerk naar deze Foxconn toe, gaat met ruim 60MB/sec, waardoor er geen belemmering hoeft te zijn bij het afspelen van erg zware media-bestanden (bluray images, specifieke test bestanden e.d.). De bibliotheek is gevuld met zo'n 700 films (voornamelijk HD) en zo'n 30 TV series waarin meestal alleen het lopende seizoen is opgeslagen (voornamelijk MKV, +320 bestanden).
Setup;
Via HDMI aangesloten op Yamaha RX-V667 receiver welke weer via HDMI verbonden is met een Samsung PS51D8000 Full HD plasma TV. Audio en video gaan dus samen via HDMI. Via deze weg is het kunnen weergeven van Bitstream audio (indien voorhanden) theoretisch geen enkel probleem.
MediaPortal (1.2.3 Final);
Gebruikt i.c.m. skin StreamedMP en alle (in mijn ogen noodzakelijke) plugin's. Geen andere Skin's geprobeerd omdat mijn voorkeur nu eenmaal bij StreamedMP ligt en daarmee alles uit Mediaportal gehaald kan worden wat er in zit aan mogelijkheden. Moving Pictures voor films, MP-TVseries voor..., juist.
Verder nog enkele plugin's voor ondertitels, film en serie info.
Starten van MediaPortal gaat tamelijk langzaam, het duurt echt aanmerkelijk langer voordat het hoofdscherm wordt getoond als je dit vergelijkt met bijvoorbeeld een AMD E-350 systeem.
Ook het starten van aanvullende plugin's gaat moeizaam, de TV series gaan nog maar ook hier duurt het altijd even voordat aanvullende media en info tevoorschijn komt. Ook het bijwerken van het nieuwe media neemt de nodige tijd in beslag en men kan beter even wachten met het browsen door je media tot dit afgerond is. Via MovingPictures duurt het e.e.a. nog aanmerkelijk langer en ik betrap me erop dat ik me daaraan begin te ergeren na verloop van tijd. Het bladeren door muziek en het selecteren/afspelen daarvan gaat redelijk vlot en is goed bruikbaar. Het bladeren door foto's gaat erg moeizaam als men de icoonweergave actief heeft staan, als men kiest voor de weergave van enkel bestandsnamen dan is ook dit prima te doen. Dit laatste gaat eigenlijk op voor al het media (films, TV-series, enz.), hoe eenvoudiger de weergave, hoe lager de irritatie v.w.b. snelheid.
MediaPortal (1.3.Beta);
Heeft een nieuwe ingebakken skin (Titan) die het in de toekomst misschien mogelijk maakt dat een aanvullende skin overbodig zal worden. Hoewel sommige aanvullende (maar belangrijke) plugin's al werken, is ook met deze versie het starten en het gebruik niet echt veel vlotter geworden op deze Foxconn. Blijkbaar wordt er toch flink teruggevallen op de CPU (de achilleshiel van deze Foxconn) tijdens het starten en het browsen door de aanwezige media.
Voor beide Mediaportal versies geldt wel dat het afspelen van de diverse media-streams probleemloos gaat, inclusief eventueel voorhanden bitstream audio. Dat is in ieder geval een pluspunt. CPU belasting blijft daarbij erg laag en de behuizing wordt niet meer dan handwarm (kamertemp. 20 °C).
Toch geeft de bediening en het erg stroperige reageren voor mij de doorslag en zou ik deze stille HTPC niet kiezen als ik deze met MediaPortal zou moeten draaien. Ik ben bang dat na verloop van tijd de irritatie het gaat winnen van het geluidloze gebruik.
XBMC 11 (Eden Final met HD-audio patch GIT:20120417 Apr 17 2012);
Gebruikt met Confluence Lite mod Skin en aanvullende addon's (ondertitel scraper, fanart script's, film scrapers, enz. enz.).
And now for something completely different
Starten van XBMC gaat vlot, soepel en snel (om maar aan te geven hoe probleemloos dit gaat). Het XBMC startscherm wordt na zo'n 5 à 6 seconden getoond en de scrapers gaan direct aan de slag. We hoeven niet te wachten tot deze klaar zijn met hun werk, je kunt direct je media op gaan zoeken en het browsen gaat vlot en prettig, dit met alle fanart aan. Het afspelen van de beruchte "Bird" scene (40MB/sec stream) gaat met een maximale CPU piek belasting van 35%, fluitje van een cent dus. Dat was bij MediaPortal overigens ook geen issue. Ik heb er allerlei media tegenaan gegooid maar XBMC i.c.m. de 5570 gaf geen krimp. Het afspelen van een 3D Bluray image (Brave) vanaf het netwerk geeft ook geen enkel probleem. 3D video wordt niet getoond maar de 2D weergave gaat vlekkeloos voorzien van 8 kanalen bitstream audio. Ook de stream zelf (met pieken t/m 30MB/sec) gaan zonder frame-verlies naar de TV. Kortom, ik ben erg vrolijk gestemd over de combinatie 5570 en XBMC.
Mijn oordeel (met de nadruk op mijn);
Als men specifiek gebruik wil maken van alleen Mediaportal of XBMC dan kan men nu al op de klompen aanvoelen hoe mijn oordeel zal luiden.
Foxconn A5570 met enkel MediaPortal is een NO GO, niet aan beginnen, bespaar je de frustraties. MediaPortal kan prima draaien op lichte HTPC's, mijn oudere ION 330 toont dat ook aan en met een AMD E-350 geeft het ook geen enkel probleem maar op deze A5570 gaat het eenvoudigweg niet vlot genoeg. Ik zou er niet aan beginnen.
Foxconn A5570 met XBMC (onder Windows) is een geslaagd huwelijk, wat niet wil zeggen dat er geen XBMC versies kunnen zijn die geen problemen zouden kunnen geven, er zijn nogal wat verschillende (test)versies in omloop. Ik heb als voorbeeld met de Frodo's tot nu toe wat minder goede ervaringen opgebouwd maar deze versie is op dit moment net in de RC1 fase aangeland. Ik wilde de Foxconn kunnen beoordelen met een degelijke (en bewezen) XBMC versie, vandaar mijn keuze voor de uitgave zoals hierboven aangegeven.
Er was voor mij verder geen aanleiding meer om de Openelec of Ubuntu versies uit te proberen, ik weet nu namelijk dat XBMC uitstekend kan werken onder de Windows omgeving en ik wil niet een specifieke XBMC OS test uit gaan voeren om te kijken of die ook zouden draaien op dit systeem. Als dat namelijk niet zo zal zijn dan zit die beperking in het OS en niet in de hardware. Dat men normaal gesproken extra moet betalen voor een Windows licentie is me zeker duidelijk maar waarom zouden de uitgaven zich enkel moeten beperken tot alleen de hardware? Mocht met OE of Ubuntu dezelfde resultaten te bereiken zijn als onder Windows dan is dat mooi meegenomen, de ervaringen door anderen gedeeld geven echter aan dat dit vaak (nog) niet het geval is. Bitstream audio (als voorbeeld) is volgens mij nog steeds geen haalbare kaart. Correct me if I'm wrong.
Het prettige van het Windows gebruik is dat men op een later moment altijd nog kan proberen hoe bijvoorbeeld MediaPortal 2.0 het gaat doen op deze Foxconn. XBMC en MediaPortal kunnen prima naast elkaar draaien, men hoeft niet persé een keuze te maken tussen beiden. Ik doe dit al jaren niet meer.
Mijn voorkeur gaat echter uit naar de meest prettige Media Center Software en op deze Foxconn is dit op dit moment XBMC.
Het (fatsoenlijk) weergeven van Real (Full) 3D media kan deze Foxconn niet, alles gaat met horten en stoten, deze beperking zit in de AMD A45 zelf en zal niet via software opgelost kunnen worden. SBS 3D (left/right - top/bottum) is wel mogelijk.
Aangezien de netwerksnelheid van zo'n 60MB/sec voldoende snel is trek ik de voorzichtige conclusie dat lokaal afgespeeld media (vanaf SSD, interne of externe HDD) ook niet echt problemen mag gaan geven. Besef wel dat het plaatsen van een mechanisch aangedreven opslag medium het geluidsloze opheft hoewel het geproduceerde HDD geluid altijd nog minimaal zal zijn. De werktemperatuur zal echter zeker toe gaan nemen met een intern geplaatste HDD. Ik zou het advies willen geven voor een kleinere SSD (60GB) voor het OS en externe HDD voor opslag mocht er geen netwerkopslag beschikbaar zijn. Draadloos (HD) media streamen is eigenlijk nooit een goede optie, ongeacht de snelheid van de HTPC.
Tot slot.
Zou ik voor deze Foxconn kiezen terwijl ik de huidige beperkingen ken?
Mogelijk wel, als de aanschafprijs ook dermate interessant zal zijn. Ik zou dan de beperking tot XBMC voor lief nemen en het kastje met een gerust hart tegen de achterzijde van mijn TV aan gaan hangen. Gezien de nieuwe producten die hierboven zijn aangekondigd moet er wel een aanzienlijk prijsverschil zijn wil ik uiteindelijk tot aankoop besluiten.
Maarten bedankt voor de geboden gelegenheid. De Foxconn mag weer retour (hoeft niet

).
[
Voor 12% gewijzigd door
hardware-lover op 22-12-2012 00:19
. Reden: Verslag aangevuld... ]
Testing, one, two ...