[DVB-T] Het grote Digitenne topic deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 15 Laatste
Acties:
  • 110.738 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sterker nog, je hebt dat tooltje nodig om de opnames stuk voor stuk van de bron schijf te importeren naar je PC. Het is te vergelijken met een recovery tool voor gecrashte schijven waarvan het format niet meer wordt herkend. Aan de bron schijf zelf wordt niks veranderd.
Dennisdn schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 07:56:
[...]

....
Het leek me wel makkelijk om simpel uit te wisselen tussen de woon- en slaapkamer tv.
Simpel, neem je er toch twee. Een voor elke ruimte.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2012 12:48 . Reden: uitgebreidt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennisdn schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 07:56:
[...] Het leek me wel makkelijk om simpel uit te wisselen tussen de woon- en slaapkamer tv.
Als je 2 recorders hebt kan je gewoon die 2 sticks wisselen hoor. Dus wat je op de 1 hebt opgenomen kan je op de andere weer afspelen en vice versa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:45
Edje_Kroketje schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 15:46:
[...]

Als je 2 recorders hebt kan je gewoon die 2 sticks wisselen hoor. Dus wat je op de 1 hebt opgenomen kan je op de andere weer afspelen en vice versa.
Heb ik aan gedacht... Maar in de woonkamer kijk ik digitenne met een insteekkaart wat ik fijner vind dan met een decoder. Buiten dat staat er een htpc onder waarop ik uitzendinggemist en alle series die ik volg toch al heb. Een recorder is daar volledig overbodig.
Waarom zou ik dan nog willen uitwisselen? Weet ik ook niet. Misschien gewoon omdat het kan en spelerij.

[ Voor 8% gewijzigd door Dennisdn op 22-01-2012 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiberiusJD
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-03 22:59
Ik heb een vraagje

ik heb thuis nog een HDD recorder staan. Maar sinds 2008 is die in onbruik geraakt, omdat ze in België dan zijn gestopt met analoge antennesignalen uit te zenden; daarom moesten we een DVB-t decoder kopen, en we hebben maar direct een nieuwe TV gekocht met een decoder in.

Maar nu begin ik het wel irritant te vinden, dat ik geen programma's meer kan opnemen, en het is zonde van het toestel, dat toen nog maar een klein jaar oud was.

Nu heb ik gedacht, als ik nu eens een decoder koop, die de signalen decodeert, en dan mijn HDD recorder er aanhangt, zou dat dan werken (DUS: DECODER-----> HDD-Recorder ---> TV)

Ik heb al iets zien staan:
http://www.electroshopper.be/ontvangersdvbt-c-91_373_383.html?gclid=CL32_fO55K0CFUQe3god7UVzHw
één van die decoders van 39 euro.

Zal dit werken, of moet ik nog iets anders doen, en waar moet ik op letten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Waarom niet een van die twee met USB die erboven staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TiberiusJD schreef op zondag 22 januari 2012 @ 21:27:
één van die decoders van 39 euro.

Zal dit werken, of moet ik nog iets anders doen, en waar moet ik op letten
Je kan dan geen specifieke zender voorprogrammeren, je moet de decoder dan van tevoren op de goede zender zetten.

Verder kan je ontvangers goedkoper in China/Duitsland krijgen, of 2dehands eventueel. Ook kunnen de meeste TV's het beeld van de ingebouwde ontvanger als output op een SCART-aansluiting zetten, dus je kan ook opnemen van je TV. :)

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giant2000
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-04-2023
We zijn na een half jaar TV Drenthe en de laatste tijd Culture24 weer een zender op Digitenne kwijt kwijt, het kanaal is weer het saaie informatiekanaal van KPN. De rest van het jaar wordt het filmpje duizenden keren herhaalt hoe je de diverse tuners moet omzetten naar de nieuwe frequenties. Overbodig, want je wordt per brief al geinformeerd en er bestaat ook zoiets als een 'gebruiksaanwijzing' die bij de tuner meegeleverd was.

2,00 m. + begane grond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

giant2000 schreef op maandag 23 januari 2012 @ 09:12:
We zijn na een half jaar TV Drenthe en de laatste tijd Culture24 weer een zender op Digitenne kwijt kwijt, het kanaal is weer het saaie informatiekanaal van KPN. De rest van het jaar wordt het filmpje duizenden keren herhaalt hoe je de diverse tuners moet omzetten naar de nieuwe frequenties. Overbodig, want je wordt per brief al geinformeerd en er bestaat ook zoiets als een 'gebruiksaanwijzing' die bij de tuner meegeleverd was.
Niet iedereen is zo slim als wij, Tweakers. En welke zenders zijn het populairst...? Juist! De zenders met de meeste herhalingen! RTL, SBS... En Digitenne heeft dit systeem overgenomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giant2000
Verwijderd schreef op maandag 23 januari 2012 @ 10:58:
[...]

Niet iedereen is zo slim als wij, Tweakers. En welke zenders zijn het populairst...? Juist! De zenders met de meeste herhalingen! RTL, SBS... En Digitenne heeft dit systeem overgenomen...
Haha, leuk.
Ja klopt wel, maar via zo'n filmpje lijkt me dat niet handig. Dat kan veel beter stap voor stap met de handleiding in de hand. Gratis te downloaden op de kpn site als je hem niet meer hebt.

2,00 m. + begane grond

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RTV Drenthe weer landelijk op Digitenne.

Op programmaplaats 30 is vanaf vandaag TV Drenthe weer tijdelijk terug, het programma is toegevoegd aan NTS4 Bouquet 5.
Om TV Drenthe zichtbaar te maken dien je dit bouquet opnieuw te scannen. Als je niet weet op welk UHF kanaal dit bouquet bij jou te ontvangen is, kijk dan hier.

Bron: http://dvbt4all.nl/digite...landelijk-op-digitenne-2/

[ Voor 8% gewijzigd door Edje_Kroketje op 24-01-2012 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Digitenne test met ondertiteling BBC

Vandaag is KPN gestart met een proef met teletekst bij BBC1 en BBC2.De proef is nog niet in het hele land te zien maar voorlopig alleen via de Digitenne zenders Apeldoorn, Arnhem, Doetinchem, Veenendaal, Heerlen, Maastricht, Roermond en Sittard.

De ondertiteling wordt niet via teletekst meegestuurd maar als een 0×02 ondertiteling. Hierdoor is op alle ontvangers van KPN de ondertiteling aan of uit te zetten door middel van de (tot nu toe niet gebruikte) ondertitelingsknop op de afstandsbediening.

Bron: http://dvbt4all.nl/digite...st-met-ondertiteling-bbc/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giant2000
Ik lees ook: actieve ondertiteling op de BBC zenders, dus niet via teletekst, maar vanaf de ondertitel knop op de afstandsbediening. Eindelijk... Nog niet landelijk ingevoerd maar het komt er dus aan. En hopelijk in de toekomst ook op alle andere zenders op deze manier.

2,00 m. + begane grond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hageneis
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-12-2024
giant2000 schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 11:37:
Ik lees ook: actieve ondertiteling op de BBC zenders, dus niet via teletekst, maar vanaf de ondertitel knop op de afstandsbediening. Eindelijk... Nog niet landelijk ingevoerd maar het komt er dus aan. En hopelijk in de toekomst ook op alle andere zenders op deze manier.
Zou wel gaaf zijn: Dr Who volgen in een rumoerige kamer....
En hopelijk de andere zenders binnenkort ook. Spanje bijvoorbeeld heeft al jaren DVB-ondertitels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giant2000
Edje_Kroketje schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 09:02:
RTV Drenthe weer landelijk op Digitenne.

Op programmaplaats 30 is vanaf vandaag TV Drenthe weer tijdelijk terug, het programma is toegevoegd aan NTS4 Bouquet 5.
Om TV Drenthe zichtbaar te maken dien je dit bouquet opnieuw te scannen. Als je niet weet op welk UHF kanaal dit bouquet bij jou te ontvangen is, kijk dan hier.

Bron: http://dvbt4all.nl/digite...landelijk-op-digitenne-2/
Het blijkt dat het info kanaal van KPN zo weinig bandbreedte gebruikt dat er gemakkelijk een zender bij kan. TOP!

2,00 m. + begane grond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsmeallright
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Fijn, maar sinds die extra zender herkent m'n Samsung TV met insteekkaart bouquet 5 ineens niet meer :'(
Zappen houdt op na voorkeuze 25 (TV), en na voorkeuze 118 (Radio)
Het vreemde is dat handmatig op een hogere voorkeuze zetten (bijv. 27 = SlamTV) wel gewoon werkt.
Automatisch alle kanalen opnieuw laten scannen verhelpt het probleem niet (vindt er maar 43), en ook handmatig bouquet 5 instellen (in mijn geval regio Eindhoven; kanaal 33 op 570 Mhz) vindt helemaal geen kanalen.. :?

Of komt dit misschien door de zonnestorm... O-)

[ Voor 9% gewijzigd door itsmeallright op 24-01-2012 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@itsmeallright Met je TV kan je toch ook wel handmatig zoeken? Doe dat dan op k33, of als dat niet kan, verplaats je antenne wat en scan nog eens. Die tuners van die TV's zijn immers vaak niet echt optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsmeallright
  • Niet online
@Edje_Kroketje; Zoals ik al had vermeld heb ik al handmatig gezocht op k33, maar kan hij daar ineens zogenaamd niets vinden (terwijl er wel degelijk zenders staan ingesteld, zelfs die extra zender op voorkeur 30 doet het prima). Ook de automatische scan voegt geen zenders toe op k33, maar wel bij alle andere kanalen waar zenders zitten. Het lijkt wel of er ergens een bitje is omgevallen...
Verder kan het volgens mij niet aan het signaal liggen, dat is <80% >70%, en handmatig naar de zender gaan gaat gewoon goed, alleen het zappen boven voorkeurkanaal 25 gaat dus niet (meer, miv vandaag)

[ Voor 12% gewijzigd door itsmeallright op 24-01-2012 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Hier met een Philips TV en Insteekkaart ook opeens niet meer hoger dan kanaal 25. (Opnieuw scannen en antenne verplaatsen werkt niet.) (Regio Rotterdam.)

Iets te maken met dat zon gebeuren?

[ Voor 5% gewijzigd door Illegal_Alien op 24-01-2012 19:01 ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kan iemand met een KPN ontvanger in de regio Eindhoven en/of Rotterdam eens een scan doen en kijken of er wel het complete pakket t/m programmaplaats 30 gevonden wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grappig, zou dvbt4all hier soms meelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:04

Eraser127

Nijkerk

Meer mensen in omgeving Dordrecht met de laatste dagen slecht bereik van Digitenne?

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-07 10:18
Wij hebben digitenne voor een tweede TV. Sinds een tijdje doen nederland 1, 2 en 3 het niet meer. De rest geef geen problemen. Ik heb opnieuw een scan gedaan naar alle zenders, maar vond ze daar ook niet tussen. Wat kan er aan de hand zijn?

De ontvanger is een TF6000COK van KPN.

[ Voor 8% gewijzigd door Poecillia op 25-01-2012 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:45
Illegal_Alien schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 19:00:
Hier met een Philips TV en Insteekkaart ook opeens niet meer hoger dan kanaal 25. (Opnieuw scannen en antenne verplaatsen werkt niet.) (Regio Rotterdam.)

Iets te maken met dat zon gebeuren?
Hier ook een insteekkaart en ik krijg na 25 nog steeds 13street en slamtv enzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Illegal_Alien, @itsmeallright

Probeer nog eens te scannen en vermeld hier het resultaat s.v.p.

In het totaal zou je nu 30 TV zenders moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsmeallright
  • Niet online
@Edje_Kroketje; dat klopt, het werkt weer !
of de zonnestorm is voorbij, of het omgevallen bitje is weer rechtgezet door de KPN... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misschien dat door de zonnestorm een bitje was omgewaaid ;) Mooi dat het weerk werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Poecillia schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 00:21:
Wij hebben digitenne voor een tweede TV. Sinds een tijdje doen nederland 1, 2 en 3 het niet meer. De rest geef geen problemen. Ik heb opnieuw een scan gedaan naar alle zenders, maar vond ze daar ook niet tussen. Wat kan er aan de hand zijn?

De ontvanger is een TF6000COK van KPN.
Ik denk aan antenne verplaasten en nog eens scannen.
Als je van de TF6000COK de stekker een half uur uit het stopcontact haalt en hem dan weer terug stop, na hoeveel seconden heb je dan beeld?

Er zijn TF6000COK die last hebben van defecte voedingen waardoor de ontvangst minder wordt. Dit is wel een goede test. Je zou normaal binnen 10 sec beeld moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giant2000
itsmeallright schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 15:10:
Fijn, maar sinds die extra zender herkent m'n Samsung TV met insteekkaart bouquet 5 ineens niet meer :'(
Zappen houdt op na voorkeuze 25 (TV), en na voorkeuze 118 (Radio)
Het vreemde is dat handmatig op een hogere voorkeuze zetten (bijv. 27 = SlamTV) wel gewoon werkt.
Automatisch alle kanalen opnieuw laten scannen verhelpt het probleem niet (vindt er maar 43), en ook handmatig bouquet 5 instellen (in mijn geval regio Eindhoven; kanaal 33 op 570 Mhz) vindt helemaal geen kanalen.. :?

Of komt dit misschien door de zonnestorm... O-)
Hier hetzelfde probleem gisteravond: om kanaal 30 te ontvangen herscan op DVB Viewer via de mast van Zwolle leverde totaal geen ontvangst van bouquet 2 (RTL4 etc.). Later (rond 23:30) weer geprobeerd, de gebruikelijke 98% ontvangst, alle zenders weer paraat. Dit bouquet zit vrij hoog in de frequentie en vervalt in april dan ook (wijziging frequenties in 2012).
Zwolle levert nog geen DVB ondertitels op BBC1 en 2. Ik heb op DVB Viewer ook een schotel en heb deze ondertitels dus wel op de BBC's rechtstreeks uit Engeland.

2,00 m. + begane grond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

giant2000 schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 10:31:
[...]

Hier hetzelfde probleem gisteravond: om kanaal 30 te ontvangen herscan op DVB Viewer via de mast van Zwolle leverde totaal geen ontvangst van bouquet 2 (RTL4 etc.). Later (rond 23:30) weer geprobeerd, de gebruikelijke 98% ontvangst, alle zenders weer paraat. Dit bouquet zit vrij hoog in de frequentie en vervalt in april dan ook (wijziging frequenties in 2012).
....
Bouquet 5 (bonus zenders) zit op kanaal 28 in Zwolle. Op kanaal 30 zit niks. Bouquet 2 zit op 65.
Bouquet 5 zit nergens in Nederland boven de (kanaal) 60.

'itsmeallright' beschrijft bovendien dat zijn voorkeur lijst (pijltjestoetsen, P+/P-) nog maar tot programma plaats 26 gaat (oftewel ophoud bij bouquet 4) maar dat de zenderlijst nog wel t/m 29 cq 30 gaat (cijfertoetsen) maw bouquet 5 is bij hem gewoon nog steeds bezet maar alleen uit z'n favorieten lijst verdwenen.
Dat zou kunnen als je een bouquet opnieuw scant hoewel dat bij de (meeste?) KPN ontvangers niet zo het geval is (tenzij je de overeenkomstige programmaplaatsen vooraf eerst zelf verwijderd hebt). Na een rescan moet je je favorieten lijst mogelijkerwijs dus ook nog updaten.
Bij mijn Topfield hoefde ik na de rescan van kanaal 28 enkel programmaplaats 30 toe te voegen aan m'n favorieten lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giant2000
Kanaal 30, voorkeuze 30, plaats 30, allemaal verwarrende thermen door elkaar, ik bedoel TV Drenthe tijdelijk, zoals de zender bij Digitenne officieel heet. Om deze te krijgen moet ik in DVB Viewer, dat is een computersoftwareprogramma en geen tuner, een herscan doen. Tijdens deze herscan werd kanaal 65, maar om verwarring te voorkomen zeg ik liever 826 MHz, niet gevonden, bij een 2e scan op een later tijdstip zat deze er weer tussen.
Verwijderd schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 14:04:
[...]

Bouquet 5 (bonus zenders) zit op kanaal 28 in Zwolle. Op kanaal 30 zit niks. Bouquet 2 zit op 65.

'itsmeallright' beschrijft bovendien dat zijn voorkeur lijst (pijltjestoetsen, P+/P-) nog maar tot programma plaats 26 gaat (oftewel ophoud bij bouquet 4) maar dat de zenderlijst nog wel t/m 29 cq 30 gaat (cijfertoetsen) maw bouquet 5 is bij hem gewoon nog steeds bezet maar alleen uit z'n favorieten lijst verdwenen.
Dat zou kunnen als je een bouquet opnieuw scant hoewel dat bij de (meeste?) KPN ontvangers niet zo het geval is (tenzij je de overeenkomstige programmaplaatsen vooraf eerst zelf verwijderd hebt). Na een rescan moet je je favorieten lijst mogelijkerwijs dus ook nog updaten.
Bij mijn Topfield hoefde ik na de rescan van kanaal 28 enkel programmaplaats 30 toe te voegen aan m'n favorieten lijst.

2,00 m. + begane grond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsmeallright
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 14:04:
[...]

Mijn Samsung TV werkt weliswaar met favorieten, maar die gebruik ik niet.
Het is allemaal niet wereldschokkend, maar het vreemde wat dus dat ik niet hoger kon zappen dan voorkeurnummer 25 (inderdaad tot bouqet 5), maar dat ik met de AB wel naar voorkeur 26 t/m 30 kon gaan.
Ze stonden NIET in mijn kanalenlijst, maar ze waren er wel... 8)7
Ook een automatisch / handmatige scan op kanaal 33 (bouquet 5 in regio Eindhoven) vond helemaal niets...
Toen ik vanochtend opnieuw een scan deed, vond hij ze weer en stonden ze WEL in de kanalenlijst...

Nogmaals niets om wakker van te liggen, maar ik wil meestal graag een verklaring als er rare dingen gebeuren. Ik ben bang dat die er geen komt... Toch bedankt voor jullie medeleven ;)

[ Voor 12% gewijzigd door itsmeallright op 25-01-2012 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welkom in de wondere wereld van de settopbox. Het kan altijd nog gekker dan je al dacht.

Blijkbaar werkt jouw ontvanger met een interne (onzichtbare) en een externe (zichtbare) zenderlijst waarbij
deze laatste ook nog eens dubbelt als een soort van voorkeurs lijst (de zaplijst/keuzelijst), waarbij de scan
de zichtbare lijst wel update (en dus ook downgrade, dwz zenders verwijderd als deze niet meer gevonden
worden) maar de interne niet.

God mag weten wat daar de diepere bedoeling van mag zijn. Dit slaat helemaal nergens op.
Het enigste wat ik kan bedenken is dat die interne lijst gebruikt kan worden als failsafe voor 't geval de
provider de installatie procedure vernaggeld heeft waarbij bij een rescan diverse zenders (onterecht)
zijn verwijderd je alsnog via directe programma keuze deze zenders kan oproepen uit die interne lijst.
Maar het is toch van de gekke dat je een ontvanger zo inricht dat ie (enigszins) foolproof is tegen je
eigen domme gepruts als ontwerper of dat van de provider?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giant2000
Wij hebben ook een Samsung tv en die blinken niet echt uit in gebruiksvriendelijk qua software cq. bediening. Het beeld is prachtig maar ik heb altijd ruzie met dat kreng.

Hoe die favorieten werken... geen idee, er komt een hartje bij staan en dan? Hij zapt nog steeds naar de kanalen die je niet wil zien.

Gelukkig hebben we interactieve tv en satelliet via setup boxen en heb ik alleen maar te maken met het AV knopje en het volume.

[ Voor 45% gewijzigd door giant2000 op 26-01-2012 09:39 ]

2,00 m. + begane grond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hageneis
Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 20:28:
[...]
Is die site dan niet van Edje_Kroketje zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsmeallright
  • Niet online
giant2000 schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 09:37:
Wij hebben ook een Samsung tv en die blinken niet echt uit in gebruiksvriendelijk qua software cq. bediening. Het beeld is prachtig maar ik heb altijd ruzie met dat kreng.

Hoe die favorieten werken... geen idee, er komt een hartje bij staan en dan? Hij zapt nog steeds naar de kanalen die je niet wil zien.
Beetje OT maar vooruit;

Die favorieten zijn een beetje nutteloos, je kan bv. Ned 1,2 en 3 favoriet maken, en dan bij instellingen kiezen dat je aleen de ingestelde favorieten wilt zien. Maar waarom zou je dat willen...?
Wat je ook kan doen, en wat ik in mijn geval gedaan heb; bijv 23 en 24 verwijderen, want die wil ik tijdens het zappen niet tegenkomen, 24 doet het bij mij sowieso niet...
Als je later toch ooit nog eens bijvoorbeeld 23 wil bekijken, kies je die zender gewoon handmatig...

en nu weer terug naar Digitenne :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naj_Geetsrev
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-07 13:18
Een kort vraagje. Weet iemand ook een goedkope FTA DVB-T ontvangen met PVR functionaliteit (op bijvoorbeeld een USB stickje of een SD kaart). Ik kan wel wat modellen vinden, maar er zijn nagenoeg geen reviews van beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giant2000
Naj_Geetsrev schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 10:51:
Een kort vraagje. Weet iemand ook een goedkope FTA DVB-T ontvangen met PVR functionaliteit (op bijvoorbeeld een USB stickje of een SD kaart). Ik kan wel wat modellen vinden, maar er zijn nagenoeg geen reviews van beschikbaar.
Als het goedkoop moet dan zou ik gaan voor een FTA DVB-T kaart/USB tuner via een computer. Alle zenders binnen het FTA bouquet tegelijk (nagenoeg) onbeperkt opnemen op je harde schijf voor de prijs van 10-15 euro. De meeste desktop computers hebben volgens mij zelfs al een FTA kaart aan boord.

2,00 m. + begane grond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

itsmeallright schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 16:37:
[...]

Beetje OT maar vooruit;

Die favorieten zijn een beetje nutteloos, je kan bv. Ned 1,2 en 3 favoriet maken, en dan bij instellingen kiezen dat je aleen de ingestelde favorieten wilt zien.
Maar waarom zou je dat willen...?
Je vergeet even dat niet iedereen naar jouw voorbeeld geschapen is.
Er zijn ook mensen die een grotere fantasie hebben en die ook graag hun eigen wensen vervuld willen zien.
Wat je ook kan doen, en wat ik in mijn geval gedaan heb; bijv 23 en 24 verwijderen, want die wil ik tijdens het zappen niet tegenkomen, 24 doet het bij mij sowieso niet...
Of je doet dat via favorieten en sorteert enpassant ook nog even de volgorde van het zenderpakket naar eigen inzicht. Bijvoorbeeld in een volgorde die je eerder ook gewend was ipv de door KPN opgedrongen volgorde.
Als je later toch ooit nog eens bijvoorbeeld 23 wil bekijken, kies je die zender gewoon handmatig...
Je vergeet even dat dat alleen zo werkt bij dat kreupelhout van jou. Op een beetje normale ontvanger
ben je een gewiste zender ook echt kwijt en als je die toch op zeker moment nog eens wilt zien moet
je eerst gaan uitvinden op welk kanaal dat ding ook al weer zat en dan vervolgens dat kanaal opnieuw
gaan scannen. Of domweg de hele ontvanger resetten en opnieuw installeren.
(Niet echt ieders favoriete bezigheid als je niet zeker weet of je daarna alle zenders nog wel hebt).
Met een favorieten lijst switch je gewoon naar je zenderlijst en kiest de zender daar. Of zoals dat bij
Topfield werkt, kies je inderdaad gewoon door het programma nummer (uit je hoofd) in te toetsen.
Maar dat werkt bij een Samsung dus weer niet zo omdat die een voorkeurlijst opnieuw aaneensluitend
nummert, wat toch ook wel weer zo z'n eigen charme heeft. Anders gezegd, ik mis dat eigenlijk wel.
.
en nu weer terug naar Digitenne :*)
Waren we weggeweest dan?
Naj_Geetsrev schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 10:51:
En je echte vraag is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:04

Eraser127

Nijkerk

Eraser127 schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 20:40:
Meer mensen in omgeving Dordrecht met de laatste dagen slecht bereik van Digitenne?
Na dit bericht kpn een mail gestuurd, en nu een nieuwe topfield tuner binnen en de ontvangst is weer prima :Y

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal,

Opzoek naar informatie over de storings gevoeligheid bij digitenne, ben ik jullie topic tegen gekomen.
Zo te zien een fantastische groep van mensen met veel ervaring over dit onderwerp.
Ik heb me meteen ingeschreven op deze site om mijn vraag te kunnen stellen.

Ik ben zendamatuer, je voelt het al aankomen, en stoor mogelijk bij een buurman, een aantal (4) huizen verderop, op zijn digitenne.
Ik was zelf opzoek gegaan naar een storings bron welke de halve HF band dicht gooit, volgens mij zo'n PLC apparaatje, internet via het lichtnet, en kwan uit bij de bewuste buurman.
Na een kort gesprek met de buurman, bleek dat hij storing had op zijn digitenne.
1 en 1 is 2, dus bied ik hem mijn hulp aan om beide storingen proberen op te lossen.

Ik heb nog geen informatie welke apparatuur hij allemaal gebruikt, maar hebben een afspraak om daar het volgende weekend eens uitgebreid naar te gaan kijken.

Bij zendamatuers is wel bekend dat de digitenne apparatuur niet al te goed gefilterd is en bij het minste geringste storing heeft, bv een oude brommer die langs rijd, of een electronische aansteker (vonken) die invloed kan hebben etc.
Ook dat bij HF uitzendingen de digitenne al snel over zijn nek gaat.

Met deze wetenschap heb ik contact opgenomen met de helpdesk van kpn digitenne.
Om een lang verhaal kort te maken, deze gaf mij aan dat ik dan maar moest stoppen met zenden hahaha.
Na mijn relaas, dat ik gerechtigt bent om to mogen zenden en de digitenne apparatuur signalen ontvangt waarvoor ze niet gemaakt zijn, kon de beste helpdesk man niets anders doen dan mij in het gelijk te stellen.
Maar goed, ik vroeg of dit soort meldingen vaker bij hun binnen komen, en of daar een standaard oplossing voor is, was het antwoord nee.

Zo doende ben ik dus hier met de vraag of jullie hier ervaring mee hebben.
Wat kan hier aan gedaan worden ? en hoe kan ik de buurman helpen de storing te minimaliseren of op te lossen.

Alle informatie is welkom.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Nobloz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat voor storingen zijn het? Als het steeds zeer korte storingen zijn, dan kunnen het vonkbruggen zijn (brommers, spaarlampen, etc). Daar had ik ook veel last van, tot ik mijn antenne bovenop een paal bovenop het dak zette, waardoor het signaal van Digitenne een stuk harder binnenkwam. (en de SNR dus omhoog ging)

Ook schijnen de nieuwe Topfield ontvangers veel minder storingsgevoelig te zijn dan b.v. een oude Samsung of sommige in TV's ingebouwde DVB-T tuners. Dus daar kan je ook nog naar kijken.

Verder kan je nog filters kopen, zo heb ik hier nog ergens een GSM-filter liggen dat 900-1800Mhz ofzo compleet kan wegdrukken. Mijn ervaring is dat deze helaas geen meetbaar effect hebben op het aantal storingen.

[ Voor 19% gewijzigd door Mentalist op 28-01-2012 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je als amateur niet begrijpt dat brommers (vonken) kunnen storen op een AM signaal, wat Digitenne immers is (QAM), denk ik niet dat het handig is voor mij om hier tijd in te steken.
Duffe kreten, waarmee blijk wordt gegeven van 0,0 kennis zoals, slechte filtering als feit neerzetten dat "bij de zendamateurs" wel bekend is, als oorzaak van het probleem. Met zo'n vooringenomenheid ga je de buurman niet helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het gaat dan ook niet over een brommer, maar waarschijnlijk over (legale) zendapparatuur!!! En we moeten het juist waarderen dat nobloz zijn kennis wil gebruiken om zijn buurman te helpen.

Helaas heb ik geen oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik stoor mogelijk <- dat is nog niet vastgestelt.

slechte filtering, kan iemand verklaren waar om een digitenne ontvanger last heeft van frequenties die ver buiten zijn ontvangst bereik liggen?
Ik ken menig amatuer die digitenne plat gooit, en dat zelfs met weinig vermogen.

Bij een draaggolf van 5 watt met een porto op een 2 meter freq, krijg je al een rode balk in je beeld, je kent het wel. Als ik die porto direct tegen mijn eigen attennes zet, geven mijn ontvangers geen krimp ? filtering ???
jaja, ik heb ook een digitenne apparaat waar ik het een en ander op uitgetest heb.

Maar daarvoor ben ik niet op dit forum, en over wel of geen kennis hebben, tja... niet relevant.

@W3ird_N3rd, bruikbare tips.hopelijk heb ik eind volgende week meer info over de gebruikte apparatuur.
Hoe zijn antenne staat, wat voor kabels die heeft.
Kreeg ook nog een tip van iemand die het had over de antenne versterking middels 5volt.
De mast van digitenne staat maar een kilometer of 5 hier vandaan, lijkt mij niet dat je dan versterking nodig hebt.

Nogmaals alle tips zijn welkom.

nobloz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KamiKaaze
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-09 09:21
Mocht er een actieve antenne gebruikt worden zou ik die als eerste schuldige aangeven.
Antenne versterkers maken er nog wel eens een rommeltje van met sterke signalen.

Misschien een mengproduct van een andere sterke zender in de omgeving?.

Zomaar wat ideeën, ben zelf wat roestig met de materie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Actieve antenne kan een probleem zijn, maar ik heb net even op twee meter en op 70cm een test gedaan en hier geeft digitenne geen krimp. HF lijkt me ook raar (niet getest).
Wat wel kan is dat de ontvangst bij hem dermate kritisch is (slecht opgestelde antenne of een te ongevoelige antenne) dat lokaal er wel iets binnenkomt - immers geen enkel filter filtert 100%, maar vier huizen verderop? Ik stond twee meter naast mijn actieve digitenne ontvanger op 5 watt.

73 / PD7F

edit: bij mij staat de mast ook op 5 a 7 km - maar als ik de antenne kantel of wegdraai heeft dat wel degelijk invloed op de ontvangst - de antenne wil zicht hebben op de mast dus als je buurman door een betonnen wand kijkt - zou dat een startpunt kunnen zijn.

edit:2// welkom op GOT overigens! Ik neem dan ook kans een van de in-actievere topics te spammen: Zendamateurs op GoT?

[ Voor 30% gewijzigd door franssie op 29-01-2012 20:05 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giant2000
Verwijderd schreef op zondag 29 januari 2012 @ 19:07:
ik stoor mogelijk <- dat is nog niet vastgestelt.
Stel dat dan eerst vast zou ik zeggen. Alles uitsluiten voor actie nemen Heb je zelf niet even een dvb-t ontvanger geprobeerd tijdens het zenden? Dan kan je zien wat er gebeurt.

2,00 m. + begane grond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hi guys,
thx, ik noteer het allemaal, zodat ik het niet vergeet als ik bij de buurman binnen ben !!

@Giant2000, ik was zelf op zoek naar iemand die bij mij storing veroorzaakt en kwam bij die buurman uit.
Dat hij storing heeft op zijn digitenne hoef ik inderdaad niet te zijn, mogelijk stoort hij zichzelf.
Maar ik wil goed voorbereid bij hem binnen stappen.

ik heb zo'n dvb-t ontvangertje op m'n bootje, dus effe met de porto klooien was het enige wat ik snel kon doen.
Zal dat ding eens mee naar huis nemen en daar zelf eens helemaal op los gaan.

@kamikazw, we hebben hier ook nog een 60kw am zender in de omgeving, meng product zou zo maar kunnen.

Zat ook nog te denken aan een betere richt antenne, dus niet het antennetje wat ze erbij geleverd krijgen.

edit:
@franssie
Dan moet ik hier nog even door spammen :-)

knip/
Je hebt geen toegang tot dit forum

Je hebt geen toegang tot Stuffis Generalis (SG). Toegang tot Stuffis Generalis krijg je automatisch wanneer je langer dan 30 dagen geregistreerd bent en meer dan 50 posts hebt gemaakt op het forum.

(interne identificatie: forum::get_forumdata::forum_not_allowed)
end knip/

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2012 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online
Ah - dat is ook zo, maar is zoals ik al schreef niet het actiefste topic hier op GoT ;)
Succes bij je buurman!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

W3ird_N3rd schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 21:46:
Wat voor storingen zijn het? Als het steeds zeer korte storingen zijn, dan kunnen het vonkbruggen zijn (brommers, spaarlampen, etc).
Vergeet ook autos niet.
Daar had ik ook veel last van, tot ik mijn antenne bovenop een paal bovenop het dak zette, waardoor het signaal van Digitenne een stuk harder binnenkwam. (en de SNR dus omhoog ging)
Ook schijnen de nieuwe Topfield ontvangers veel minder storingsgevoelig te zijn dan b.v. een oude Samsung of sommige in TV's ingebouwde DVB-T tuners. Dus daar kan je ook nog naar kijken.
Wat heet 'nieuw', ik ervaar mijn TopField 5300 PVR toch nog steeds als erg gevoelig voor storingsbronnen
en die oude (KPN) Samsung tuners zijn volgens mij nog helemaal zo slecht niet al moet ik toegeven dat er
in dit geval een oude UHF/VHF combi aanhangt omdat postcode 8771 officieel niet onder de dekking viel.
Aan de Topfield heb ik sinds kort (binnen) de nieuwste binnen/buiten antenne hangen op een plek zover
mogelijk van de straat vandaan maar de brommertjes maffia zit met dit weer ook binnen dus een oordeel
laat nog even op zich wachten. Wel heb ik 't idee dat deze antenne meer richtingsgevoelig is dan eerdere
types en hij is ook best wel een stuk groter.
Verder kan je nog filters kopen, zo heb ik hier nog ergens een GSM-filter liggen dat 900-1800Mhz ofzo compleet kan wegdrukken. Mijn ervaring is dat deze helaas geen meetbaar effect hebben op het aantal storingen.
Dat deel van het storing spectrum dat binnen het te ontvangen kanaal ligt is dan ook niet weg te filteren
zonder ook het wenssignaal weg te drukken.

Ik vraag me af in hoeverre dat stuk paardehaar dat bij de bijgeleverde antennes voor antennekabel doorgaat
ook niet als extra antenne voor storingsbronnen fungeert. Mogelijk dat het vervangen daarvan door dubbel
afgeschermde kabel verbetering kan brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Verwijderd schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 20:58:
[...]

Ik vraag me af in hoeverre dat stuk paardehaar dat bij de bijgeleverde antennes voor antennekabel doorgaat
ook niet als extra antenne voor storingsbronnen fungeert. Mogelijk dat het vervangen daarvan door dubbel
afgeschermde kabel verbetering kan brengen.
In de antenne zit een versterker en het signaal dat de antenne verlaat is dus al dusdanig versterkt dat een beetje demping of storing niks meer uit maakt. Die dunne kabel voldoet dus prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:56

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Ik heb een Philips PFL7404H
Deze zou Digitenne moeten aankunnen, maar elke keer als ik zenders zoek dan vind hij er helemaal geen.
(ja ik heb er een cam inzitten en de digitenne kaart).
Iemand enig idee hoe ik Digitenne aan de gang krijg op deze tv?

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa3eia
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

pa3eia

6370Wp ~ Elga 3.0 ~ Sony

CrankyGamerOG schreef op zondag 05 februari 2012 @ 10:37:
Deze zou Digitenne moeten aankunnen, maar elke keer als ik zenders zoek dan vind hij er helemaal geen.
De Digitenne antenne i.c.m. de voedings adapter ook aangesloten???

suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CrankyGamerOG schreef op zondag 05 februari 2012 @ 10:37:
Brand het lampje in de antenne en zoek je in je TV wel naar digitale (heet soms aardse) zenders?
Als het lampje in de antenne niet brand werkt het geheel als een verzwakker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ploink schreef op zondag 05 februari 2012 @ 10:29:
[...]

In de antenne zit een versterker en het signaal dat de antenne verlaat is dus al dusdanig versterkt dat een beetje demping of storing niks meer uit maakt. Die dunne kabel voldoet dus prima.
Dat is wel heel simpel gedacht.

In die actieve antenne zit een versterker omdat die antenne van zich zelf veel te klein is om als volwaar-
dige antenne te fungeren. Als die antenne versterker er in zat om in alle denkbare gevallen een meer dan
voldoende signaal af te geven dan hadden we het hier helemaal niet over beter en slechter presterende
antennes en zou iedere ontvanger een signaal kwaliteit van 100% laten zien. Wat die antenne versterker
doet is enkel compenseren voor de maat van de antenne zelf. Je moet ze dan ook vergelijken met een
volwaardige passieve antenne en daar zou je bij lange kabels ook geen dun rattestaartje aanhangen.

Wat je wel zou kunnen beargumenteren is of de extra storing die je via de kabel op pikt extra kwaad doet
ten opzichte van de storing die al is opgepikt via de antenne zelf en die door de versterker nog eens extra
is versterkt. Daar staat weer tegen over dat de antenneversterker naast versterken mogelijk ook filtert terwijl
op het kabeltje het volledige spectrum binnen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Edje_Kroketje schreef op zondag 05 februari 2012 @ 13:08:
[...]

...

Als het lampje in de antenne niet brand werkt het geheel als een verzwakker.
Verzwakker waarvan?
Ten opzichte van wat: passieve antenne, helemaal geen antenne?

Ik heb hier de antenne voeding voor de lol eens uitgezet en ontvang nu kanaal 34 en 27 nog steeds, zonder
(zichtbare) storing. De overige 3 kanalen zijn echter wel helemaal dood. Maar, als ik de kabel van de
antenne af schroef zijn alle kanalen dood. Sommige kanalen lekken dus of dwars door de antenne versterker
heen of worden alternatief opgepikt door onderdelen in de versterker zelf in plaats van de eigenlijke antenne.
Of mogelijk zelfs allebei, wat misschien weer zou kunnen verklaren waarom sommige kanalen wel en andere
niet voldoende doorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online
De antenne is niet gelijk te klein (kwartgolf van het digitenne signaal ligt zo rond de 8 a 13 cm). De versterker dempt wel als ie uitstaat, maar dan ten opzichte van de dan nog aanwezige digitenne antenne.
Je kan ook makkelijk zelf een klein dipootlje bouwen met wat coax die je over hebt, haal 13cm plastic weg aan het einde zonder plug, vouw de metalen buitenmantel die 13cm terug en klaar. Dan heb je een puur passieve antenne (zelfs al staat er 5V op) met soms verbazingwekkende goede ontvangst.

edit: let wel deze is dan wel omnidirectioneel ipv richting gevoelig zoals de originele antenne.

[ Voor 9% gewijzigd door franssie op 05-02-2012 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 05 februari 2012 @ 19:13:
[...]

Dat is wel heel simpel gedacht.

In die actieve antenne zit een versterker omdat die antenne van zich zelf veel te klein is om als volwaar-
dige antenne te fungeren. Als die antenne versterker er in zat om in alle denkbare gevallen een meer dan
voldoende signaal af te geven dan hadden we het hier helemaal niet over beter en slechter presterende
antennes en zou iedere ontvanger een signaal kwaliteit van 100% laten zien. Wat die antenne versterker
doet is enkel compenseren voor de maat van de antenne zelf.
Dit klopt niet.

Er zijn twee aspecten voor goede ontvangst: signaalsterkte en signaalkwaliteit.

De antenne (of dat nu een dipool, yagi, hark of wat dan ook is) heeft vooral invloed op de signaalkwaliteit. Een grote richtingsgevoelige antenne zal ook iets meer signaalsterkte binnenkrijgen, maar dat is niet zo heel veel. In dit geval zal een lagere signaalsterkte ook direct resulteren in een lagere kwaliteit.

De versterker heeft invloed op de signaalsterkte. Die gaat flink omhoog. De kwaliteit blijft echter hetzelfde, of zakt lichtjes door de elektronica in de versterker.

Een dunne of lange kabel heeft vooral invloed op de signaalsterkte, die zakt ietsjes. De kwaliteit blijft echter gelijk. Als je kabeltelevisie hebt dan kan een slecht afgeschermde kabel ook de kwaliteit verlagen. Bij Digitenne is dat niet zo snel het geval, want enige storing die door de kabel zou kunnen kan ook direct de antenne in.

Een versterker kan het signaalsterkteverlies van een lange of dunne kabel opvangen. Daarom heeft de antenne van KPN een ingebouwde versterker. De reden dat de kabel zo dun is is om de kabel makkelijker weg te kunnen werken en om bochtjes te vouwen.
Verwijderd schreef op zondag 05 februari 2012 @ 20:17:
[...]

Verzwakker waarvan?
Ten opzichte van wat: passieve antenne, helemaal geen antenne?
Ten opzichte van geen versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er zijn meerdere redenen waarom je een versterker in je antenne wilt, W3ird_N3rd heeft het al voor een gedeelte goed uitglegd.

Het ruisgetal van een tuner ligt in de orde van een dB of 4-5. Hier verbetering in aanbrengen kost blijkbaar veel geld. Er zijn op de markt wel versterkertjes die rond de 1 dB zitten met het ruisgetal. Gratis 3dB winst.

Doordat in de actieve versterkers van KPN de versterker direct op het antenne element zit, heb je geen verliezen vóór de versterker. Dit is heel belangrijk omdat iedere dB verzwakking hier een dB minder signaal/ ruis verhouding (S/N) geeft wat later in het traject niet meer te compenseren is. Overigens is de antenne niet te klein voor de golflengte en heeft het door de richtwerking extra (gratis) signaal versterking in de hoofdrichting.

Na de versterker, waar dus de S/N is bepaald is het allemaal minder kritisch, zelfs een verzwakking van 10dB in de kabel zal het totale S/N maar maar een kleine dB afnemen.

De antenne bestaat uit een passief antenne element, een versterker en de daarbij behorende kabel. Als je de voedingsspanning verwijderd blijft de gain van het passieve element behouden. Echter wordt dit signaal verzwakt doordat het door de versterker moet, die uitstaat. Hoeveel er over blijft ligt aan het ontwerp van de versterker. Uiteindelijk wordt het nog een keer verzwakt door de coaxkabel. Je hebt echter maar een klein signaal nodig, vooral als het signaal schoon is van reflecties, dat vaak zelfs met al die verzwakkingen je nog steeds beeld kan houden. Iedereen snapt wel dat hoe dichter je bij een zendmast woont des te groter de kans is dat je zonder antenne voeding nog ontvangst hebt (niet onder de mast of heel dichtbij maar dat is weer een ander verhaal)

Overigens is een veel gemaakte fout dat goede ontvangst alleen afhankelijk is van signaalsterkte. het is niet voor niets dat KPN in zijn ontvangers standaard alleen een kwalitietsbalk laat zien. Als de kwaliteit goed is dan zegt dat automatisch iets over de signaalsterkte, die is dan ook goed. De beste manier om goede ontvangst te krijgen is met de kwaliteitsbalk in beeld, de antenne in stapjes van 45 graden te draaien op zoek naar de beste kwaliteit van de ontvangst en dus niet op signaalsterkte.
Het DVB-T signaal kan aangetast worden door reflecties, of door ontvangst van meerdere zenders, die ongeveeer even sterk binnen komen dan het gewenste signaal. Hierdoor wordt het moeilijker om het signaal te demoduleren, Samsung ontvangers zijn hier berucht om, maar bij een "schoon"signaal doen ze het prima.

De meeste ontvangers lukt het beter om deze moeilijke signalen te demoduleren als het signaal hoger in niveau is, weer een reden waarom er een versterker in de antenne zit.

Zo, doe er je voordeel mee.

[ Voor 21% gewijzigd door Edje_Kroketje op 06-02-2012 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is nogal absoluut. I beg to differ.
Er zijn twee aspecten voor goede ontvangst: signaalsterkte en signaalkwaliteit.

De antenne (of dat nu een dipool, yagi, hark of wat dan ook is) heeft vooral invloed op de signaalkwaliteit. Een grote richtingsgevoelige antenne zal ook iets meer signaalsterkte binnenkrijgen, maar dat is niet zo heel veel.
Wat heet, 6-12 dB. Dat is al ongeveer 2/3 van wat die versterkte kamerdingetjes doen zij het dat aan
die richtingsgevoelige antenne nog wel wat kabel moet met de daarbij weer behorende demping.
In dit geval zal een lagere signaalsterkte ook direct resulteren in een lagere kwaliteit.
Dat is niet waar. Digitenne is al heel gelukkig met een lage signaal sterkte.
De versterker heeft invloed op de signaalsterkte.
Tja, dat is wat een versterker doet he. Een inkoppertje, zogezegd.
Die gaat flink omhoog.
Maar minder dan 10 keer (20dB). Mogelijk iets meer om het kabelverlies ook nog te compenseren.
De kwaliteit blijft echter hetzelfde, of zakt lichtjes door de elektronica in de versterker.
Hangt helemaal af van hoe sterk een signaal binnenkomt.
Een dunne of lange kabel heeft vooral invloed op de signaalsterkte, die zakt ietsjes.
Er is ook nog zoiets als impedantie mismatch en daaruit onstaande signaal reflecties.
De kwaliteit blijft echter gelijk.
Niet als de impedantie mismatched met die van de antenne en die van de tuner.
Als je kabeltelevisie hebt dan kan een slecht afgeschermde kabel ook de kwaliteit verlagen. Bij Digitenne is dat niet zo snel het geval, want enige storing die door de kabel zou kunnen kan ook direct de antenne in.
Helaas is die kabel lengte het equivalent van tig antennes waarvan je dan weer af mag trekken de demping
van de afscherming en de demping met betrekking tot de mismatch van de lange kabel als antenne element
voor de onderhavige frequentie.
Een versterker kan het signaalsterkteverlies van een lange of dunne kabel opvangen. Daarom heeft de antenne van KPN een ingebouwde versterker.
Ook, maar niet enkel daarom.
De reden dat de kabel zo dun is is om de kabel makkelijker weg te kunnen werken en om bochtjes te vouwen.
Dat mag ik hopen want anders moet je je toch wel gaan afvragen in hoeverre de kosten van het inbouwen
van een versterker opweegt tegen de besparing op gebruik van betere (=duurdere?) kabel.
En dan hebben we het dus nog niet eens over de eventueel ook benodigde powerinserter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 20:28:
[...]
Ja het is al eerder gebleken dat iemand van Digitenne meeleest...
Edje_Kroketje in "\[DVB-T] Het grote Digitenne topic deel 10"
Ik gok dat het Edje_Kroketje zelf is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Edje_Kroketje schreef op maandag 06 februari 2012 @ 08:28:
De antenne bestaat uit een passief antenne element, een versterker en de daarbij behorende kabel. Als je de voedingsspanning verwijderd blijft de gain van het passieve element behouden. Echter wordt dit signaal verzwakt doordat het door de versterker moet, die uitstaat. Hoeveel er over blijft ligt aan het ontwerp van de versterker.
Klopt, het signaal wordt flink verzwakt als de versterker uit staat. De in/uitgang van de (ik vermoed Agilent) versterker chip zijn dan losgekoppeld.
Ik ben hier gezegend met een zeer goede ontvangst. De power injector heb ik vervangen door een USB steker om de +5V van de TV zelf af te tappen. Als ik de TV aanzet dan duurt het altijd even voordat de interne computer opgestart is en de USB poort voeding geeft. Tot die tijd zie ik blokjes of 'no signal' en dan springt signaal en kwaliteit ineens naar 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 00:20:
[...]

Dat is niet waar. Digitenne is al heel gelukkig met een lage signaal sterkte.
Dat is wèl waar. Ik heb het over signaalkwaliteit, jij hebt het waarschijnlijk over beeldkwaliteit. Dat is iets heel anders.
Tja, dat is wat een versterker doet he. Een inkoppertje, zogezegd.
Dat schreef ik voor het complete plaatje. Een versterker heeft namelijk géén (of licht negatieve) invloed op de signaalkwaliteit.
Hangt helemaal af van hoe sterk een signaal binnenkomt.
Hoezo?

Goed, er zijn versterker die niet overweg kunnen met een te hard ingangssignaal, maar in principe is het gewoon waar.
Er is ook nog zoiets als impedantie mismatch en daaruit onstaande signaal reflecties.

[...]

Niet als de impedantie mismatched met die van de antenne en die van de tuner.
Dus als je een kabel gebruikt die niet 75 Ohm is? Tja, wat moet ik daarvan zeggen. Die moet je ook überhaupt niet gebruiken!

Anders kan je ook zeggen dat de kwaliteit inkakt bij gebruik van prikkeldraad.
[...]

Helaas is die kabel lengte het equivalent van tig antennes waarvan je dan weer af mag trekken de demping
van de afscherming en de demping met betrekking tot de mismatch van de lange kabel als antenne element
voor de onderhavige frequentie.
Ik waag te betwijfelen of dit merkbaar is bij die paar meter aan de antenne van KPN.

Ik ben ook voorstander van het gebruik van goede kabel hoor.

Maar je originele stelling was "Wat die antenne versterker doet is enkel compenseren voor de maat van de antenne zelf." en dat is simpelweg onjuist. Neem de antenne van KPN, sloop de versterker eruit en vervang de dropveter door een goede kabel met weinig verlies en de signaalkwaliteit zal ongeveer net zo goed zijn. In theorie iets beter doordat de versterker de kwaliteit niet kan verlagen maar ook iets slechter doordat veel tuners beter werken met een wat sterker signaal en er ondanks de dikkere kabel nog wel een verlies zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Edje_Kroketje schreef op maandag 06 februari 2012 @ 08:28:
Er zijn meerdere redenen waarom je een versterker in je antenne wilt, W3ird_N3rd heeft het al voor een gedeelte goed uitglegd.
Ik ook. Dat iemand 't daar niet mee eens is doet er niet toe.
Het ruisgetal van een tuner ligt in de orde van een dB of 4-5. Hier verbetering in aanbrengen kost blijkbaar veel geld. Er zijn op de markt wel versterkertjes die rond de 1 dB zitten met het ruisgetal. Gratis 3dB winst.
Off topic. Heb bovendien geen flauw idee waar je heen wilt.
Doordat in de actieve versterkers van KPN de versterker direct op het antenne element zit, heb je geen verliezen vóór de versterker. Dit is heel belangrijk omdat iedere dB verzwakking hier een dB minder signaal/ ruis verhouding (S/N) geeft wat later in het traject niet meer te compenseren is.
Je kan 'm dus ook groter maken voor 't zelfde doel. Maar ja, moeders hè.
Overigens is de antenne niet te klein voor de golflengte
Ik ken geen compacte binnen antennes van 25-30 cm. Ze zijn allemaal kleiner.

Volgens mij betekent dat dat er met een van die twee (di)polen geklooid wordt om deze in een
kleinere behuizing te proppen, bvb door een (di)pool te misbruiken als reflector voor de andere.
en heeft het door de richtwerking extra (gratis) signaal versterking in de hoofdrichting.
Dat vraag ik me dus ernstig af als er geen gebruik wordt gemaakt van extra reflectors en directors en
een volledige volwaardige dipool. Ik vermoed dat de signaal opbrengst ongeveer 't zelfde is als bij een
niet richtingsgevoelige dipool, dat winst en verlies elkaar in evenwicht houden.
Na de versterker, waar dus de S/N is bepaald is het allemaal minder kritisch, zelfs een verzwakking van 10dB in de kabel zal het totale S/N maar maar een kleine dB afnemen.
Daar snap ik dus helemaal niks van en ook niet hoe dat relevant is.
Overigens is een veel gemaakte fout dat goede ontvangst alleen afhankelijk is van signaalsterkte. Het is niet voor niets dat KPN in zijn ontvangers standaard alleen een kwalitietsbalk laat zien.
Oh ja? Wat is het voordeel dan van één in plaats van twee indicators?
Als de kwaliteit goed is dan zegt dat automatisch iets over de signaalsterkte, die is dan ook goed.
Maar omgekeerd zegt een lage ontvangst kwaliteit nog steeds niks over de waargenomen kwaliteit of over
de signaal sterkte, die kan laag zijn -maar schoon en goed genoeg- of hoog zijn, maar met storing.

Is dus tamelijk nietszeggend. Ik heb een aantal keer meegemaakt dat een zender niet om naar te kijken
was met de antenne op een plek die volgens de kwaliteits meter de beste zou zijn, terwijl de problemen
op een plek met een volgens diezelfde meter slechtere kwaliteit volledig verdwenen.
De beste manier om goede ontvangst te krijgen is met de kwaliteitsbalk in beeld, de antenne in stapjes van 45 graden te draaien op zoek naar de beste kwaliteit van de ontvangst en dus niet op signaal sterkte.
Tja, nou is dat dus wel een beetje lastig als er helemaal geen signaal sterkte meter is om die afweging
ook maar enigszins te kunnen maken. En zoals hier boven al gerefereerd, lager kan beter zijn dan hoger.
Bovendien werkt niet elke plek evengoed voor alle bouquetten.
Het DVB-T signaal kan aangetast worden door reflecties, of door ontvangst van meerdere zenders, die ongeveeer even sterk binnen komen dan het gewenste signaal.
Daarom begrijp ik ook niet waarom alle bouquetten hier in de randstad en omstreken allemaal op de
zelfde kanalen zitten. Volgens mij heb ik daarom problemen om een eenduidige plek te vinden waarbij
elk bouquet even sterk binnenkomt. Doet een bepaald bouquet 't goed op plek A, doet een ander bouquet
het weer slecht op die plek en omgekeerd. Ik zit tussen Haarlem Amsterdam en Wormerveer en verdenk
deze zenders er van elkaar te cancellen op diverse plaatsen in mijn woning.
Hierdoor wordt het moeilijker om het signaal te demoduleren, Samsung ontvangers zijn hier berucht om, maar bij een "schoon"signaal doen ze het prima.
De meeste ontvangers lukt het beter om deze moeilijke signalen te demoduleren als het signaal hoger in niveau is, weer een reden waarom er een versterker in de antenne zit.
Wat niet helpt als de betreffende zenders even sterk doorkomen en dus ook allemaal evenveel versterkt worden. Wat dan helpt is een richtingsgevoelige antenne, niet een antenneversterker.
Zo, doe er je voordeel mee.
Jij ook hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

W3ird_N3rd schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 00:51:
[...]

Dat is wèl waar. Ik heb het over signaalkwaliteit, jij hebt het waarschijnlijk over beeldkwaliteit. Dat is iets heel anders.
Dit is wat je zei:

"In dit geval zal een lagere signaalsterkte ook direct resulteren in een lagere kwaliteit."

Ik kan er ook niks aan doen.
[...]

Dat schreef ik voor het complete plaatje. Een versterker heeft namelijk géén (of licht negatieve) invloed op de signaalkwaliteit.

[...]

Hoezo?

Goed, er zijn versterkers die niet overweg kunnen met een te hard ingangssignaal, maar in principe is het gewoon waar.
Een versterker voegt ruis toe. Hoe lager het ingangssignaal des te destructiever die ruis.
In gevallen waar je die versterker dus echt nodig hebt kun je dus maar beter zorgen dat het ingangssignaal zo goed mogelijk is ipv dat te proberen te compenseren met extra versterking, dat is het paard achter de wagen.
[...]

Dus als je een kabel gebruikt die niet 75 Ohm is? Tja, wat moet ik daarvan zeggen. Die moet je ook überhaupt niet gebruiken!

Anders kan je ook zeggen dat de kwaliteit inkakt bij gebruik van prikkeldraad.
... of paardehaar, rattestaart. Oeps, dat had ik al gezegd.
Maar je originele stelling was "Wat die antenne versterker doet is enkel compenseren voor de maat van de antenne zelf." en dat is simpelweg onjuist.
Misschien niet helemaal duidelijk verwoord maar in grote lijnen wel waar.
Hij compenseert natuurlijk ook voor de niet optimale opstelling (binnenshuis) en die abominabele kabel
kwaliteit wat allemaal weer te maken heeft met de handzaamheid en het gebruiks/installatie gemak.
Met andere woorden de versterker tilt het output niveau naar een niveau vergelijkbaar met een ouderwetse buitenantenne. Niet naar een soort super output niveau waar je niks meer aan kan vernaggelen.
Neem de antenne van KPN, sloop de versterker eruit en vervang de dropveter door een goede kabel met weinig verlies en de signaalkwaliteit zal ongeveer net zo goed zijn. In theorie iets beter doordat de versterker de kwaliteit niet kan verlagen maar ook iets slechter
Neem 'm vervolgens mee naar een gebied met slechte dekking en kom er achter dat het signaal nu echt te
laag is om de ontvanger nog te laten locken. Dat is waar je een echte buitenantenne nodig hebt die gericht
staat op de zender OF: een actieve binnen antenne die het signaal zover oppept dat het in de range komt
waar de ontvanger begint er iets mee te kunnen doen. Het blijft echter behelpen. Waar je bij voldoende
signaal nog kan schipperen met de plaatsing wordt dat bij marginale omstandigheden een nachtmerrie.
doordat veel tuners beter werken met een wat sterker signaal en er ondanks de dikkere kabel nog wel een verlies zal zijn.
Ik heb eerder de omgekeerde ervaring. Te weinig signaal is niet goed, maar te veel ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ploink schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 00:22:
[...]

Ja het is al eerder gebleken dat iemand van Digitenne meeleest...
Edje_Kroketje in "\[DVB-T] Het grote Digitenne topic deel 10"
Ik gok dat het Edje_Kroketje zelf is ;)
Edje Kroketje = dvbt4all = KPN ?

Heh, we zijn een complot op 't spoor >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankRicard
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-09 17:33
Onzinnige discussie, maar W3ird_N3rd snapt het allemaal stukken beter dan Folkert_R. (En als zendamateur en ir. elektro heb ik er wel een beetje verstand van.)

Ander onderwerp:
Wat mij laatst opviel is dat mijn digitennebeeld niet beeldvullend is als ik overscan uitzet. Vooral rechts zijn er wat rare pixels en een stuk zwart. Ik had het idee dat het beeld eerder wel beeldvullend was. Heb ik dat verkeerd onthouden of is het signaal veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Bij mij is het beeld juist groter dan mijn tv aan kan :) Ik mis links en rechts stukken (oudere Sony projectie TV met 4:3 beeldverhouding).

Mijn binnenantenne staat nu al een half jaar buiten in een plastic zakje, dat gaat eigenlijk prima. Het idee was hem te vervangen als hij kapot ging maar zelfs onder de sneeuw doet hij het nog prima. Alleen zit ik toch net te ver uit het dekkingsgebied als de lucht wat slechter wordt met dikke wolken.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Marzman schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 10:39:
Bij mij is het beeld juist groter dan mijn tv aan kan :) Ik mis links en rechts stukken (oudere Sony projectie TV met 4:3 beeldverhouding).
Op de Digitenne ontvangers kan met de 0-knop het beeldformaat insstellen. Als je jouw beeld in de juiste verhoudingen wilt hebben dan hoor je op een 4:3 scherm zwarte balken onder en boven te hebben (4:3 letterbox). Wil je dat niet dan moet je inderdaad links en recht wat missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
W3ird_N3rd schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 00:51:
[...]
Als de versterker minder ruist dan de ingang van de achterliggende keten dan heeft dit een grote positieve invloed op de uiteindelijke C/N.

Als je een passieve antenne gebruikt dan is je ruisgetal een optelsom van ruisgetal van de ontvanger plus het verlies in je kabel. Dus ieder dB verlies in je kabel geeft een dB minder C/N.

Door een (zeer goede) versterker te gebruiken heb je van deze effecten (ruisgetal ontvanger en kabeldemping) heel veel minder last. De C/N wordt immers bepaald aan de ingang van je versterker en niet meer door de kabel die erachter zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
FrankRicard schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 10:16:
Onzinnige discussie, maar W3ird_N3rd snapt het allemaal stukken beter dan Folkert_R. (En als zendamateur en ir. elektro heb ik er wel een beetje verstand van.)
Sluit ik me bij aan, maar volgens mij draait de discussie grotendeels om verschil in interpretatie of onduidelijke bewoording. En dat allemaal door mijn opmerking over een dun kabeltje.. sorrie jongens ;)
Ander onderwerp:
Wat mij laatst opviel is dat mijn digitennebeeld niet beeldvullend is als ik overscan uitzet. Vooral rechts zijn er wat rare pixels en een stuk zwart. Ik had het idee dat het beeld eerder wel beeldvullend was. Heb ik dat verkeerd onthouden of is het signaal veranderd.
Blijkbaar heb je een analoge TV. Die heb ik ook lange tijd gehad, maar de upgrade naar een digitale TV was zeer de moeite waard met digitenne!
Voor zover ik weet bevat de MPEG2 stream geen overscan data, maar alleen relevante beeld informatie. De data wordt dus toegevoegd door je ontvanger. Ik gok dat je nog iets anders in de instellingen hebt veranderd of nieuwe firmware hebt geinstalleerd waardoor er nu data zoal EPG oid is gecodeerd in de 'rare pixels'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:56

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

pa3eia schreef op zondag 05 februari 2012 @ 11:18:
[...]

De Digitenne antenne i.c.m. de voedings adapter ook aangesloten???

suc6
voedings adapter ? :S
De digitenne antenne die ik heb heeft geen voeding?

[ Voor 10% gewijzigd door CrankyGamerOG op 07-02-2012 20:16 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
CrankyGamerOG schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 20:14:
[...]

voedings adapter ? :S
De digitenne antenne die ik heb heeft geen voeding?
Ja, als je deze antenne hebt:
Afbeeldingslocatie: http://dvbt4all.nl/wp-content/uploads/DSC500.png

..dan heb je daar deze power inserter bij nodig:
Afbeeldingslocatie: http://www.marktplaza.nl/images/1/71/Powerinserter-voor-digitenne-19748571.jpg

..of anders doetniewerknie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giant2000
Yep, die antennes hebben stroom nodig. De setup tuners doen dit, tv's meestal niet en dan moet je dus een extra dingetje er tussen prutsen

2,00 m. + begane grond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankRicard
Ploink schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 20:14:
Blijkbaar heb je een analoge TV. Die heb ik ook lange tijd gehad, maar de upgrade naar een digitale TV was zeer de moeite waard met digitenne!
Voor zover ik weet bevat de MPEG2 stream geen overscan data, maar alleen relevante beeld informatie. De data wordt dus toegevoegd door je ontvanger. Ik gok dat je nog iets anders in de instellingen hebt veranderd of nieuwe firmware hebt geinstalleerd waardoor er nu data zoal EPG oid is gecodeerd in de 'rare pixels'.
Nee ik heb een plasma met ingebouwde dvb-t tuner. De rechtse rij pixels ziet er bij mij raar uit, verkeerde kleuren en zo. Als ik overscan aan zet op mijn plasma heb ik daar geen last van, maar overscan zou niet meer nodig moeten zijn op een digitale-tv met een digitale bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
FrankRicard schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 12:13:
[...]

Nee ik heb een plasma met ingebouwde dvb-t tuner. De rechtse rij pixels ziet er bij mij raar uit, verkeerde kleuren en zo. Als ik overscan aan zet op mijn plasma heb ik daar geen last van, maar overscan zou niet meer nodig moeten zijn op een digitale-tv met een digitale bron.
Merkwaardig... heb je dat met alle zenders?
met mijn Sony bravia heb ik nergens last van. Ik kan de "display area" op "-1", "normal", of "+1" zetten en hij staat op +1, dus maximaal beeld zonder overscan. Ik zie geen rare pixels ofzo.
Misschien is je TV een beetje in de war en helpt een factory defaults reset of een firmware update, maar dan moet je wel alles weer opnieuw instellen...

Horizontale overscan is sowieso ongebruikelijk. Teletext zit bij analoge signalen in de verticale overscan en bij DVB in een aparte stream.
Ik weet nog wel dat het vroegere filmnet het geluid digitaal codeerde in de horizontale overscan. Als je het beeld verdraaide en de overscan zichtbaar maakte zag je een verticale strook met schijnbaar willekeurige zwart/witte pixels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ploink schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 20:14:
[...]Voor zover ik weet bevat de MPEG2 stream geen overscan data, maar alleen relevante beeld informatie. De data wordt dus toegevoegd door je ontvanger. Ik gok dat je nog iets anders in de instellingen hebt veranderd of nieuwe firmware hebt geinstalleerd waardoor er nu data zoal EPG oid is gecodeerd in de 'rare pixels'.
In DVB zit er geen data in beeld en of lijnen versleuteld zoals in de analoge tijd. teletekst, EPG, ondertiteling het zijn allemaal losse, op zichzelfstaande stroompjes. De meeste ontvanger sleutelen die boel achteraf wel weer in elkaar zodat je ook op de scartuitgang keurig je teletekst lijntjes hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BBC1/2 ondertitels nu ook hier (in NH).

Helaas zijn 't engelse ondertitels en bij sommige programmas eilen ze ook nog eens flink na.

Vraag me evenwel af of we hier nou op zitten te wachten bij omroep kanalen die toch al niet op 't buitenland zijn gericht. Ik zie persoonlijk meer in gebruik van meervoudige soundtracks waarbij je in bvb bewerkte documentaires (Discovery, Nat Geo) kunt kiezen tussen het originele geluid en de versie met voiceover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 23:07:
BBC1/2 ondertitels nu ook hier (in NH).
Sorry maar ik denk dat je niet snapt hoe het werkt. Het zijn buitenlandse zenders, niet afleveringen van een buitenlandse zender die hier worden uitgezonden. Die ondertitels zijn voor slechthorenden, net zoals wij die ook hebben, maar niet in het engels.
Bij sommige diaclecten van het engels maak ik er graag gebruik van overigens. goed dat ze er nu ook zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door franssie op 09-02-2012 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Is me ook opgevallen die ondertitels. Ik dacht dat het naijlde omdat het een nieuwsprogramma betrof en op de achtergrond iemand alles live zit uit te tiepen... net zoals ze vaak doen met de gebarentolk in beeld.

Als ik films afspeel die ik niet stiekem download van het internet O-) dan zoek ik meestal de originele engelse subs erbij om het makkelijker te 'verstaan', dan hoef ik niet zo op te letten of de TV harder te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

franssie schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 23:12:
[...]

Sorry maar ik denk dat je niet snapt hoe het werkt. ...
Franssie, vriend, lees m'n stukje nog eens even rustig over en tel dan even tot tien.

Ik wil in 't geheel niet bepalen wat die engelsen nou wel of niet (ondertiteld) mogen zien op BBC1/2.
Ik betwijfel alleen of wij nederlanders nou wel masaal zitten te wachten op doven ondertiteling voor
engelstalige mensen. Wij zijn een volk van nederlandstalige ondertiteling ipv nasynchroniseerd geluid.
Het is niet te verwachten dat de BBC landelijke zenders die service gaan leveren en KPN zal er ook geen
geld in gaan steken. Ik zeg alleen maar dat wél op Nederland gerichte zenders zoals Nat Geo en Discovery
er beter gebruik van zouden kunnen maken maar die ondertitelen zowiezo vaak al. Het probleem daar is
meer dat ze vaak documentaires hebben die voor de engelstalige markt zijn overgedubd. Heb je bvd die
nederlandse documentaire over de nederlandse waterwerken die nederlands gesproken is en begint zo'n
voiceover na drie woorden nederlands in het engels er overheen te lullen. Zóóóó irritant. Daarom zie ik meer
in multiple soundtracks waarbij je kunt kiezen voor het oorspronkelijke geluid of voor de overgedubde versie.

Das alles.
FrankRicard schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 10:16:
Oh wat leuk, een academicus met een bakkie en enkel een leven op internet.
Tja, daar val ik dan als ing. electrotechniek ook totaal bij in the 't niet, hè.
Universitaire techniek gedraagt zich natuurlijk ook heel anders dan de hogere techniek.

Overigens was mijn afstudeerrichting zwakstroom en als jij denkt dat W_N het allemaal veel beter
snapt terwijl hij ogenschijnlijk nog nooit van impedantie misaanpassing heeft gehoord dan schat ik zo
maar 's in dat de jouwe sterkstroom was. Als je überhaupt al ooit aan een TH/TU hebt gestudeerd dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ploink schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 23:27:
Is me ook opgevallen die ondertitels. Ik dacht dat het naijlde omdat het een nieuwsprogramma betrof en op de achtergrond iemand alles live zit uit te tiepen... net zoals ze vaak doen met de gebarentolk in beeld.
Het blijkt enkel om BBC-1 te gaan waar 't constant gebeurt. BBC-2 is wel goed.

's Kijken of onze meelezer van KPN het gaat doorbrieven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aart44
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:19
Verwijderd schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 01:14:
[...]

Het blijkt enkel om BBC-1 te gaan waar 't constant gebeurt. BBC-2 is wel goed.

's Kijken of onze meelezer van KPN het gaat doorbrieven :)
En je kunt de knop niet vinden om de ondertiteling uit te zetten??

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eigenlijk is het ook geen ondertiteling in de vorm zoals wij het kennen van buitenlandse programma's. Bij vooraf geproduceerde programma's loopt alles keurig gelijk maar bij programma's ( en de herhalingen daarvan) die live ontertiteld worden loopt het altijd wat achter. Dit kan ook niet anders,immers het moet eerst uitgesproken worden voordat je het kunt intypen. Het is, zo heb ik het voor mezelf uitgelegd, meer voor doven dat ze meekrijgen waar het over gaat met beelden erbij dan dat het een geheel is dan synchroon loopt.

Nu is op BBC1 een programma over huizen en loopt het net zoals bij onze ondertiteling synchroon. Overigens zijn ze ook kampioen om die teksten overal maar neer te knallen zodra de tekst over een andere tekst dreigt te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankRicard
Verwijderd schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 01:09:
[...]

Franssie, vriend, lees m'n stukje nog eens even rustig over en tel dan even tot tien.

Ik wil in 't geheel niet bepalen wat die engelsen nou wel of niet (ondertiteld) mogen zien op BBC1/2.
Ik betwijfel alleen of wij nederlanders nou wel masaal zitten te wachten op doven ondertiteling voor
engelstalige mensen. Wij zijn een volk van nederlandstalige ondertiteling ipv nasynchroniseerd geluid.
Het is niet te verwachten dat de BBC landelijke zenders die service gaan leveren en KPN zal er ook geen
geld in gaan steken. Ik zeg alleen maar dat wél op Nederland gerichte zenders zoals Nat Geo en Discovery
er beter gebruik van zouden kunnen maken maar die ondertitelen zowiezo vaak al. Het probleem daar is
meer dat ze vaak documentaires hebben die voor de engelstalige markt zijn overgedubd. Heb je bvd die
nederlandse documentaire over de nederlandse waterwerken die nederlands gesproken is en begint zo'n
voiceover na drie woorden nederlands in het engels er overheen te lullen. Zóóóó irritant. Daarom zie ik meer
in multiple soundtracks waarbij je kunt kiezen voor het oorspronkelijke geluid of voor de overgedubde versie.

Das alles.

[...]

Oh wat leuk, een academicus met een bakkie en enkel een leven op internet.
Tja, daar val ik dan als ing. electrotechniek ook totaal bij in the 't niet, hè.
Universitaire techniek gedraagt zich natuurlijk ook heel anders dan de hogere techniek.

Overigens was mijn afstudeerrichting zwakstroom en als jij denkt dat W_N het allemaal veel beter
snapt terwijl hij ogenschijnlijk nog nooit van impedantie misaanpassing heeft gehoord dan schat ik zo
maar 's in dat de jouwe sterkstroom was. Als je überhaupt al ooit aan een TH/TU hebt gestudeerd dus.
Natuurlijk is er in Nederland wel vraag naar Engelstalige ondertiteling op de BBC, met ondertiteling is het voor veel mensen een stuk makkelijker te volgen dan zonder. Het is er in dit topic al meerdere keren over gegaan dat het jammer is dat teletekstpagina 888 niet werkt bij BBC via digitenne, iets wat ze nu dus prima opgelost hebben.

Ik weet heel goed wat impedantie misaanpassing is, maar dat deed hier totaal niet ter zake. Ik ga er vanuit dat de kabel die kpn levert bij een 75 Ohm antenne die op een 75 Ohm reciever aangsloten is ook gewoon 75 Ohm is. De karaktiristieke impedantie is afhankelijk van de verhoudingen in de kabel en materialen van de kabel, niet van de dikte van de kabel. Dat de kabel dun is betekent alleen dat de demping hoog is, maar heeft niets met de karaktiristieke impedantie van die kabel te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:16

Goner

What can I do you for ?

Edje_Kroketje schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 11:56:
Overigens zijn ze ook kampioen om die teksten overal maar neer te knallen zodra de tekst over een andere tekst dreigt te komen.
BBC gebruikt ook verschillende kleuren tekst als er mensen door elkaar heen praten ... handig.
En volgens mij ook donkere letters op lichte achtergrond en omgekeerd.

Ik gebruik de Engelse ondertiteling regelmatig bij UPC. Is echt ideaal ! Eens kijken hoe dat werkt bij Digitenne .. ik heb een CAM kaartje, dus moet via TV instelling ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankRicard
Goner schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 12:19:
[...]

BBC gebruikt ook verschillende kleuren tekst als er mensen door elkaar heen praten ... handig.
En volgens mij ook donkere letters op lichte achtergrond en omgekeerd.

Ik gebruik de Engelse ondertiteling regelmatig bij UPC. Eens kijken hoe dat werkt bij Digitenne .. ik heb een CAM kaartje, dus moet via TV instelling ?
Ja, als het goed is heeft je afstandsbediening wel een subtitle knopje en anders is het wel in het menu van de tv te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hageneis
Valt het anderen ook op dat de laatste tijd nogal wat brokken EPG missen? Ik bedoel dat er de programma-informatie ineens overgaat van bijvoorbeeld 16.00 naar 19.oo uur. Is best irritant met een PVR>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:16

Goner

What can I do you for ?

Nee, niet opgevallen.
Maar wat me wel opviel is dat bij op- en neer-zappen je opeens bij normale zenders de melding 'scrambled signal' (of zo) krijgt. Als je dan het nummer intikt is alles normaal ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mij ook niet. Op welke zender en wanneer zie/zag je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hageneis schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 12:22:
Valt het anderen ook op dat de laatste tijd nogal wat brokken EPG missen? Ik bedoel dat er de programma-informatie ineens overgaat van bijvoorbeeld 16.00 naar 19.oo uur. Is best irritant met een PVR>
Klopt maar alleen de PVR heeft er last van, andere ontvangers niet. Als je hem tijd aan laat staan dan wordt het wel aangevuld maar heb wel gezien dat het soms tot 20 min kan duren. Lijkt dus bug te zijn in de PVR.

[ Voor 3% gewijzigd door Edje_Kroketje op 09-02-2012 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FrankRicard schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 12:15:
[...]

Ik weet heel goed wat impedantie misaanpassing is, .....
Je draait de boel nu om.
De stelling was of W_N dat wist, waarvan jij stelde dat die alles zoveel beter wist dan ik terwijl W_N
daar nogal verbaasd over deed. Dat was weinig overtuigend.
De karaktiristieke impedantie is afhankelijk van de verhoudingen in de kabel en materialen van de kabel, niet van de dikte van de kabel.
Dat is waar, het is een verhouding tussen binnenader diameter, shield diameter en dielectricum.
De kwaliteit van het dielectricum speelt daarin twee rollen.
Dat de kabel dun is betekent alleen dat de demping hoog is,
Niet noodzakelijkerwijs als de gebruikte materialen in overeenstemming zijn met wat ze zouden moeten zijn.
Dat kan evenwel kostbaar worden.
maar heeft niets met de karaktiristieke impedantie van die kabel te maken.
Wel dus als de gebruikte materiaal keus niet overeenstemt met de fysieke maat. Hoe kleiner de
kabeldiameter des te kleiner de binnen ader diameter moet zijn des te dunner het dielectricum zal
zijn en voor je 't weet zijn die drie niet meer in verhoudig te brengen voor de gewenste impedantie.
Of alleen met hoge kosten en niet gebruiksvriendelijk vanwege de breekbaarheid (niet buigen dus).

Ik heb daar geen vertrouwen in wetende dat de binnenader van gewoon (PVC?) snoer is ipv single core.

En ja, ook ik heb met technieken gewerkt waar dunne coax kabel voor HF werd gebruikt voor interne
verbindingen binnen (military grade zend)apparatuur maar dat was dan wel professionele teflon kabel
(met bijbehorende vergulde mini connectoren). Je zou eigenlijk een testje moeten doen om eens te
kijken hoe die kpn kabel zich verhoud als je die in haakse bochten gaat verwerken want dan bestaat de mogelijkheid dat de binnen ader zich uit 't midden gaat bewegen en de impedantie plaatselijk veranderd.
Ook dan heb je kans op reflecties.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2012 03:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 03:08:
[...].....Ook dan heb je kans op reflecties.
Laat er met de DVB-T specificaties nou net rekening worden gehouden met reflecties. Dus als dit al optreed zal de kwaliteit van het ontvangen signaal niet degraderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hageneis schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 12:22:
Ja, bij mij ook al een paar weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hageneis
Edje_Kroketje schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 19:43:
[...]
Klopt maar alleen de PVR heeft er last van, andere ontvangers niet. Als je hem tijd aan laat staan dan wordt het wel aangevuld maar heb wel gezien dat het soms tot 20 min kan duren. Lijkt dus bug te zijn in de PVR.
OK, maar waarom is dat dan iets van de laatste tijd? Ik heb deze PVR al sinds september 2006 en er in mijn herinnering eerder geen last van gehad. Dan lijkt het mij dat er iets is veranderd in de EPG-data, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hageneis schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 09:34:
[...]

OK, maar waarom is dat dan iets van de laatste tijd? Ik heb deze PVR al sinds september 2006 en er in mijn herinnering eerder geen last van gehad. Dan lijkt het mij dat er iets is veranderd in de EPG-data, toch?
Ik heb het al meer dan een jaar geleden ook wel is gezien maar soms twijfel ik ook wel of het erger wordt of niet. Welke PVR heb jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsderkx
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-09 09:46
per 8 feb 2012 niet meer snel vooruit en achteruit te spoelen
bij timeshifting EN opnames.
2x vooruit- en achteruit werkt nog wel
Maar 4x en 8x voor- en achteruitspoelen werkt niet meer
Ik heb al meer dan 4 jaar digitenne en heeft altijd goed gewerkt.
Ik woon In eindhoven

Dit is mijn probleem: Ik twee samsung PVR's , type SMT1100TP.
als ik deze op een zender heb staan en ik ben aan het timeshiften, en ik spoel deze 4x of 8x vooruit- of
achteruit, dan gaat het beeld maar 2x vooruit of achteruit. Ook reageert mijn receiver niet meer op de
playfunctie als ik 4x of 8x voor of achteruit aan het spoelen ben.
Kan deze "lock" alleen stoppen als ik op stop druk en weer bij het einde (live-uitzending) ben.

Ik heb dit bij beide ontvangers, op ongecodeerde (ned 1,2,3) EN gecodeerde zenders.
Ik heb een sterk vermoeden dat dit echt aan de uitzending van KPN ligt.
Ook bij opnames vanaf 8 februari 2012 kan ik niet meer 4x en 8x voor- en achteruitspoelen bij zowel ongecodeerde ( Ned 1,2,3) en alle gecodeerde zenders
Heeft hier iemand ditzelfde probleem
Ik heb ook al alle zenders gewist en opnieuw ingelezen, maar nog dezelfde problemen op twee verschillende
receivers van hetzelfde type.( Software is 1.16.0A en is de allerlaatste)
Aan de hardisk ligt dit niet want er in beide recorders zitten verschillende merken harddisks.
Ook vandaag (10 feb)nog steeds dezelfde klachten.

Mijn SMT1100TP's ( Samsung PVR)
Status Personal Recorders hebben de volgende gegevens
Model ID= 10202000
Hardware versie 1.00
Software versie 1.16.0A ( dit is de allerlaatste versie)
Loader Versie 1.02

Kan iemand dit controleren die eenzelfde type ontvanger heeft en dit terugmelden op dit forum.
Alsvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hageneis
Edje_Kroketje schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 09:54:
[...]

Ik heb het al meer dan een jaar geleden ook wel is gezien maar soms twijfel ik ook wel of het erger wordt of niet. Welke PVR heb jij?
Topfield TF-5300k 80Gb loader 4.36, uiteraard geüpdatet met de laatste firmware (weet niet uit mijn hoofd welke versie). Het is de laatste tijd zeker erger dan voorheen.

[ Voor 11% gewijzigd door Hageneis op 10-02-2012 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie op 't ogenblik idd diverse van die lege lichtblauwe vlakken voorbijkomen tussen de grijze gevulde in m'n EPG.

Heeft iemand overigens al eens opgemerkt dat er bij sommige programmas in de EPG een fout geplaatse Rt staat?
thijsderkx schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 13:41:
per 8 feb 2012 niet meer snel vooruit en achteruit te spoelen bij timeshifting EN opnames.
2x vooruit- en achteruit werkt nog wel. Maar 4x en 8x voor- en achteruitspoelen werkt niet meer.
Ik heb al meer dan 4 jaar digitenne en heeft altijd goed gewerkt.
...
Ik heb dit bij beide ontvangers, op ongecodeerde (ned 1,2,3) EN gecodeerde zenders.
Ik heb een sterk vermoeden dat dit echt aan de uitzending van KPN ligt.
Het is idd niet ongewoon dat de firmware van sommige type ontvangers ontregeld raakt door een rarigheid
in het signaal van KPN. Zo was er een tijd geleden al weer een probleem met de Finepass recorder waarbij
op één bouquet de verkeerde tijd in de ontvanger werd gezet waardoor timer opnames de mist ingingen.

Op 't ogenblik wordt er weer door de telefoonjongens geexperimenteerd met ondertiteling, best mogelijk
dat dat onverwachte problemen introduceerd op bepaalde ontvangers.

Misschien tijd voor onze meelezer om weer eens even bij z'n vrienden te buurten?

(Dat probleempje met de naijlende ondertiteling op BBC-1 is toch maar mooi verdwenen nadat het hier
gemeld werd). O-)

[ Voor 109% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2012 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Edje_Kroketje schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 07:31:
[...]

Laat er met de DVB-T specificaties nou net rekening worden gehouden met reflecties. Dus als dit al optreed zal de kwaliteit van het ontvangen signaal niet degraderen.
Volgens mij vergis je je met de maatregelen die zijn getroffen tegen het binnenkomen van twee dezelfde
zenders of waarbij een zender zowel direkt alswel via reflectie binnenkomt, waarbij de signalen met dank
aan een ingebouwde tijd code in tijd ge-alligned worden. *

Reflecties op een kabel zorgen voor buiken en knopen, waar die zich voordoen wordt bepaald door mazzel
of pech. Bij pech is dat dus op de stekker.

In hoeverre de ontvangst kwaliteit degradeerd hangt zowiezo het meest af van de error correctie.
Pas als die 't af laat weten ga je de problemen ook daadwerkelijk zien.

* Overigens heb ik er moeite mee hoe twee signalen van dezelfde frequentie als 2 afzonderlijke signalen
herkend en behandeld kunnen worden. Dat deel ontgaat me, als iemand me dat 's uit kan leggen?
Pagina: 1 ... 7 ... 15 Laatste

Dit topic is gesloten.