Ik ook. Dat iemand 't daar niet mee eens is doet er niet toe.
Het ruisgetal van een tuner ligt in de orde van een dB of 4-5. Hier verbetering in aanbrengen kost blijkbaar veel geld. Er zijn op de markt wel versterkertjes die rond de 1 dB zitten met het ruisgetal. Gratis 3dB winst.
Off topic. Heb bovendien geen flauw idee waar je heen wilt.
Doordat in de actieve versterkers van KPN de versterker direct op het antenne element zit, heb je geen verliezen vóór de versterker. Dit is heel belangrijk omdat iedere dB verzwakking hier een dB minder signaal/ ruis verhouding (S/N) geeft wat later in het traject niet meer te compenseren is.
Je kan 'm dus ook groter maken voor 't zelfde doel. Maar ja, moeders hè.
Overigens is de antenne niet te klein voor de golflengte
Ik ken geen compacte binnen antennes van 25-30 cm. Ze zijn allemaal kleiner.
Volgens mij betekent dat dat er met een van die twee (di)polen geklooid wordt om deze in een
kleinere behuizing te proppen, bvb door een (di)pool te misbruiken als reflector voor de andere.
en heeft het door de richtwerking extra (gratis) signaal versterking in de hoofdrichting.
Dat vraag ik me dus ernstig af als er geen gebruik wordt gemaakt van extra reflectors en directors en
een volledige volwaardige dipool. Ik vermoed dat de signaal opbrengst ongeveer 't zelfde is als bij een
niet richtingsgevoelige dipool, dat winst en verlies elkaar in evenwicht houden.
Na de versterker, waar dus de S/N is bepaald is het allemaal minder kritisch, zelfs een verzwakking van 10dB in de kabel zal het totale S/N maar maar een kleine dB afnemen.
Daar snap ik dus helemaal niks van en ook niet hoe dat relevant is.
Overigens is een veel gemaakte fout dat goede ontvangst alleen afhankelijk is van signaalsterkte. Het is niet voor niets dat KPN in zijn ontvangers standaard alleen een kwalitietsbalk laat zien.
Oh ja? Wat is het voordeel dan van één in plaats van twee indicators?
Als de kwaliteit goed is dan zegt dat automatisch iets over de signaalsterkte, die is dan ook goed.
Maar omgekeerd zegt een lage ontvangst kwaliteit nog steeds niks over de waargenomen kwaliteit of over
de signaal sterkte, die kan laag zijn -maar schoon en goed genoeg- of hoog zijn, maar met storing.
Is dus tamelijk nietszeggend. Ik heb een aantal keer meegemaakt dat een zender niet om naar te kijken
was met de antenne op een plek die volgens de kwaliteits meter de beste zou zijn, terwijl de problemen
op een plek met een volgens diezelfde meter slechtere kwaliteit volledig verdwenen.
De beste manier om goede ontvangst te krijgen is met de kwaliteitsbalk in beeld, de antenne in stapjes van 45 graden te draaien op zoek naar de beste kwaliteit van de ontvangst en dus niet op signaal sterkte.
Tja, nou is dat dus wel een beetje lastig als er helemaal geen signaal sterkte meter is om die afweging
ook maar enigszins te kunnen maken. En zoals hier boven al gerefereerd, lager kan beter zijn dan hoger.
Bovendien werkt niet elke plek evengoed voor alle bouquetten.
Het DVB-T signaal kan aangetast worden door reflecties, of door ontvangst van meerdere zenders, die ongeveeer even sterk binnen komen dan het gewenste signaal.
Daarom begrijp ik ook niet waarom alle bouquetten hier in de randstad en omstreken allemaal op de
zelfde kanalen zitten. Volgens mij heb ik daarom problemen om een eenduidige plek te vinden waarbij
elk bouquet even sterk binnenkomt. Doet een bepaald bouquet 't goed op plek A, doet een ander bouquet
het weer slecht op die plek en omgekeerd. Ik zit tussen Haarlem Amsterdam en Wormerveer en verdenk
deze zenders er van elkaar te cancellen op diverse plaatsen in mijn woning.
Hierdoor wordt het moeilijker om het signaal te demoduleren, Samsung ontvangers zijn hier berucht om, maar bij een "schoon"signaal doen ze het prima.
De meeste ontvangers lukt het beter om deze moeilijke signalen te demoduleren als het signaal hoger in niveau is, weer een reden waarom er een versterker in de antenne zit.
Wat niet helpt als de betreffende zenders even sterk doorkomen en dus ook allemaal evenveel versterkt worden. Wat dan helpt is een richtingsgevoelige antenne, niet een antenneversterker.
Zo, doe er je voordeel mee.
Jij ook hè.