• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-06 12:34
Een beetje een crosspost van een ander topic, maar hier een kijkje achter de schermen bij een grote Hardcore act. Leuk om te zien hoe het er backstage aan toe gaat.
Is weer wat anders dan partyfotografie. :)

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siparti
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-12-2022
Goed nieuws, ik mag voor kerst een fisheye uitkiezen!

Moet wel een goedkope fish zijn, zeg 2-300 euro. M'n oog is op de Peleng en de Samyang gevallen (8mm). Met de Peleng heb ik al ervaring: een erg lekker objectief die enorm solide aanvoelt. Helaas was dat exemplaar een beetje defect (dat ding hing los en draaide ten opzichte van m'n body, als een gyroscoop).

Volgens mij is er weinig verschil tussen de twee objectieven behalve dat de Peleng wat zwarte hoekjes heeft op m'n 60D (en een ronde foto geeft op FF) terwijl de Samyang beeldvullend is (60D) en rechthoekig (FF).

Hebben jullie nog tips voordat ik vanavond de knoop doorhak?
Bij voorbaat dank.

edit:
Oja, belangrijk om te vermelden: hij dient voor partyfotografie in combinatie met een Speedlite. Daarnaast ook voor de rest maar dat is bijzaak.

[ Voor 10% gewijzigd door Siparti op 24-12-2012 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167065

hela wat een activiteit weer in deze topic :) standje M met flitser ga ik binnenkort ook eens proberen. wordt af en toe wel gek van die ttl compensatie als mensen een wit shirt aan hebben of juist een donker shirt.

ben net terug van de 21 december viering in zwitserland :)

1# het hotel
Afbeeldingslocatie: http://thehospages.com/pictures/misc/2012-12-21-spirit-mountain/thumb2/image010.jpg

2# het uitzicht (ps deze met de hdr modus gemaakt oftewel de camera maakt zelf 2 fotos en voegt deze samen in een nieuwe foto in de nikon d600 ) werkt alleen als je kwaliteit op jpg zet maar toch af en toe handig om een bepaalde foto met extreme belichting iets zinnigs van te hebben.
Afbeeldingslocatie: http://thehospages.com/pictures/misc/2012-12-21-spirit-mountain/thumb2/image064.jpg

3# actie op de dansvloer
Afbeeldingslocatie: http://thehospages.com/pictures/misc/2012-12-21-spirit-mountain/thumb2/image114.jpg

4# portretje
Afbeeldingslocatie: http://thehospages.com/pictures/misc/2012-12-21-spirit-mountain/thumb2/image117.jpg

5# bodypaint feest in de kelder
Afbeeldingslocatie: http://thehospages.com/pictures/misc/2012-12-21-spirit-mountain/thumb2/image137.jpg

6# dj Isis
Afbeeldingslocatie: http://thehospages.com/pictures/misc/2012-12-21-spirit-mountain/thumb2/image141.jpg

7# opbouw van the last supper
Afbeeldingslocatie: http://thehospages.com/pictures/misc/2012-12-21-spirit-mountain/thumb2/image162.jpg

8# ceremonie op de 21e om 00:00
Afbeeldingslocatie: http://thehospages.com/pictures/misc/2012-12-21-spirit-mountain/thumb2/image205.jpg

9# zweethut de volgende ochtend om 07:00 (hut begon om 06:00)
Afbeeldingslocatie: http://thehospages.com/pictures/misc/2012-12-21-spirit-mountain/thumb2/image214.jpg

de rest
http://thehospages.com/pi...spirit-mountain/index.php
:w

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 167065 op 25-12-2012 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

@hos: wat betreft je 'klacht' over TTL flitsen: schiet je dan TTL of TTL-B(alanced). Mijn ervaring (met een sb600) is dat TTL-B meer last heeft van het verschijnsel dat jij noemt dan gewoon TTL.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik schiet met mijn d600 met sb700 op ttl en niet op ttl-b heb ook al geprobeerd om het via de lichtmeting beter te krijgen door van matrix naar center te gaan maar dat hielp ook niet veel. wel typisch ik geloof dat ttl-b geeneens op de sb700 zit. ga zo eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-05 15:37

Pat-Juh

Patrick

Anoniem: 167065 schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 10:04:
ik schiet met mijn d600 met sb700 op ttl en niet op ttl-b heb ook al geprobeerd om het via de lichtmeting beter te krijgen door van matrix naar center te gaan maar dat hielp ook niet veel. wel typisch ik geloof dat ttl-b geeneens op de sb700 zit. ga zo eens kijken.
TTL-BL bedoelen jullie? BL werkt namelijk door een meting te nemen over de gehele frame. Als je in spot metering schiet werkt dit bv niet en is het automatisch een TTL die je schiet. Het zou volgens mij gewoon moeten werken als ik het goed begrijp (althans met me SB-600 werkt het wel zo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:00
[b][message=39391715,noline]

@BarôZZa: De vervorming is vooral aanwezig aan de zijkanten, daar kun je rekening mee houden. Ook kan je in nabewerking wat correcties doen. Maar je hebt gelijk, er is wat vervorming... Ik quote even photozone.de met betrekking tot deze vervorming bij de Tokina (en het feit dat hij heel erg mee valt :-)):
[afbeelding]
Dat is bolvorming. Ik heb het over perspectief vervorming door de focal length.

Afbeeldingslocatie: http://cdn.gizmocrazed.com/wp-content/uploads/2011/11/camera-lenses.jpg

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e5/Focal_length.jpg/220px-Focal_length.jpg

(de flesjes blijven even ver bij elkaar vandaan staan)

Dus:

croppen != zoomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Nu online
Ik geloof niet dat ik veel in dit topic gepost heb. Ik heb een eigen bedrijf en we doen voornamelijk drive-in shows en bieden partyfotografie als extra optie aan.

Ik doe dit nu nog met mijn "prive"-camera:
Sony A200 met Tamron 17-50 F2,8 en Sony HVL-F42AM flitser.

Ik loop nu wel tegen de beperkingen aan van deze camera, met name wat betreft de hoge ISO's en AF snelheid is het lastig om mee te werken.

Wat is nu wijsheid, investeren in een nieuwe Sony (A77?) body? Ik ben niet echt bekend hun SLT camera's maar wordt er voor wat ik er tot nu toe over lees niet heel enthousiast van.
Of kijken naar een Canon (60D?)/Nikon (D7000?) met lens en flitser?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

als je niet teveel eraan wil uitgeven is de d7000 prima camera voor het nachtleven, iso 6400 is best nog acceptabel. in combi met de sigma 18-50 mm 2.8 kom je een heel eind en een sb700.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-07-2023
Wat is nou verstandig wbt de instelling van je flitser? Ik hoor veel verhalen van mensen die gewoon op TTL schieten voor portretten maar zie hier ook sommige die zweren bij M? Ik moet binnenkort een feestje fotograferen is TTL dan prima te doen voor een eerste keer voor de portretten etc? ik twijfel ook nog welke lens ik mee moet nemen, of dat ik er meer mee moet moet nemen. Heb een Tokina 12-24 F4, Canon 17-55 2.8 en een Sigma 50mm 1.4. Sigma laat ik thuis denk ik, want wil eerste keer niet teveel meenemen. Denk dat de 17-55 de beste is, het beste bereik en de 2.8 is lekker, allhoewel ik altijd verliefd ben op mijn 12-24. Hoe doen jullie dat met spullen meenemen? Neem je een tas mee, of een lensbag oid?

Ik schiet met een 7D en een 430EX btw.

richardbrunsveld.nl - Facebook - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Ik heb hem zelf altijd in manual staan, omdat hij dan simpelweg altijd hetzelfde flitst, wat ik mooier vind bij een serie foto's. Stel ik meestal één keer in en soms pas ik het hooguit ff aan als dat nodig is. TTL lijkt me niet echt ideaal.

Verder heb ik altijd een eenvoudige schoudertas bij voor m'n camera, waar ik alles letterlijk in gooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik denk dat als de afstand niet veranderd tot je model cq dat je steeds dezelfde portretten maakt dat je net zo goed op M kan schieten. als de afstand steeds variabel is zou ik ttl als uitgangspunt nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BassieRassie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-04-2022
Ik zou zelf met de 17-55 gaan schieten.
Bij de 12-24 moet je vrij dicht op de persoon staan, wil je een beeldvullend plaatje hebben.

Merk dat hier in Friesland ze niet echt de behoefte aan hebben dat je zo dicht op hun kruipt.
Verder gewoon op M schieten.

Het nadeel is wel dat je dit soort foto's krijgt: Afbeeldingslocatie: http://www.stageline.nl/wp-content/gallery/kerst-tdf-deel-2/thumbs/thumbs_stageline-at-tdf-berlikum-097.jpg

terwijl je kwa belichting dit wil: Afbeeldingslocatie: http://www.stageline.nl/wp-content/gallery/kerst-tdf-deel-3/thumbs/thumbs_stageline-at-tdf-berlikum-118.jpg

althans dat is mijn voorkeur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

BassieRassie schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 17:44:
Ik zou zelf met de 17-55 gaan schieten.
Bij de 12-24 moet je vrij dicht op de persoon staan, wil je een beeldvullend plaatje hebben.

Merk dat hier in Friesland ze niet echt de behoefte aan hebben dat je zo dicht op hun kruipt.
Een Ultra Wide Angle lens lijkt me inderdaad (afgezien van overzichtsfoto's) niet zo geschikt voor party-fotografie nee. Behalve dat je voor portretjes erg dicht bij moet komen, geeft het ook de nodige vervorming wat meestal niet zo fraai is voor people shots. Gewoon die 17-55 op je camera schroeven en eventueel de 50 1.4 nog meenemen voor wat sfeerplaatjes met korte DoF en zonder/weinig flitslicht.
Verder gewoon op M schieten.

Het nadeel is wel dat je dit soort foto's krijgt: [afbeelding]

terwijl je kwa belichting dit wil: [afbeelding]

althans dat is mijn voorkeur ;)
Jij houdt wel van lekker donker?

Wat wil je precies zeggen met je opmerking dat het een nadeel is dat je 'dit soort foto's krijgt' als je op M schiet? Wat voor foto's je krijgt hangt toch gewoon helemaal af van wat voor foto's je maakt (en onder andere dus hoe je de boel instelt).

[ Voor 6% gewijzigd door Orion84 op 01-01-2013 17:55 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
Nu heb ik het zelf nog nooit gedaan dus kan er nog niet echt over meepraten maar ik durf nu wel te stellen dat die donkere foto's eerder komen door die 1/125 sluiter van je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-06 21:08
Zeker als je flitst kan je véél langere sluitertijd nemen dan die 1/125 inderdaad. Want de flits bevriest de mensen in de voorgrond en door langere sluitertijd krijg je ook nog beetje omgevingslicht mee. Want ik vind BassieRassie z'n voorbeelden niet echt om over naar huis te schrijven, beide flink aan de donkere kant.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BassieRassie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-04-2022
Mijn voorkeur ligt inderdaad meer naar de donkere kant. Hier was alleen weinig omgevingslicht beschikbaar.

Mijn sluitertijd ligt op 1/125 omdat het dronken mensen zijn.
Ik schiet wel op 1/60 met flits, maar dronken mensen zijn niet in staat om stil te blijven staan, dus krijg je ongewenste beweging en dan wil ik een nieuwe foto hebben.

Ik speel daarom op safe door 1/125 te pakken.

VB van midden op de dansvloer: Afbeeldingslocatie: http://www.stageline.nl/wp-content/gallery/kerst-tdf-deel-2/thumbs/thumbs_stageline-at-tdf-berlikum-081.jpg

Het speelt natuurlijk ook dat ik nog steeds nieuwe dingen aan het ondekken ben.

(ben nog maar een half jaar bezig en geen enkele opleiding hiervoor gedaan. Heel veel lezen en proberen.)

[ Voor 42% gewijzigd door BassieRassie op 01-01-2013 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
1/60 of 1/125 gaat echt het verschil niet maken in bewogen mensen als je flitst :?

En ik denk dat er weinig tot geen mensen in dit topic een opleiding voor fotografie hebben gedaan, is gewoon een kwestie van proberen (en dus ervaring).

[ Voor 74% gewijzigd door Hahn op 01-01-2013 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-05 13:21
BassieRassie schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 20:20:
Mijn voorkeur ligt inderdaad meer naar de donkere kant. Hier was alleen weinig omgevingslicht beschikbaar.

Ik schiet wel op 1/60 met flits, maar dronken mensen zijn niet in staat om stil te blijven staan, dus krijg je ongewenste beweging en dan wil ik een nieuwe foto hebben.

De flits bevriest de beweging als het donker genoeg is, dus je kan heel wat lager gaan, bekijk de exif maar eens van de foto's in dit topic.

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineAap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 04-06 18:51
Dit is al heel vaak langsgekomen, dragging the shutter, 2nd curtain flashing enzo. Lees hiervoor de beginpost maar door. Gewoon zorgen dat je onderwerp in het donker staat, licht op de achtergrond en flits syncen op 2e gordijn. Geen beweging van je onderwerp en fatsoenlijke foto's die niet in een donker hol gemaakt lijken te zijn...

@BassieRassie: Gebruik jij je popupflits? Valt me op dat de flits überhaupt alleen in de bovenkant van het beeld komt. Vind de foto's niet echt sprekende voorbeelden van partyfotografie; voor een zwarte muur kan je dit ook doen. Wil je mij uitleggen hoe je de sfeer van een feest in de foto's meeneemt? Dat wil ik namelijk bij dit soort foto's graag begrijpen.

The intersection of technology and creativity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
Bedankt Kleineaap, maar is flitsen op het 2e gordijn ook noodzakelijk bij het schieten van stilstaande portretten? Als terugval op de theorie die ik mezelf heb laten inlezen (hier en op andere sites) gebruik je het 2e gordijn voornamelijk met extreem lange sluitertijden (1/2 oid) en bewegingen. Of zit ik nu compleet fout :) ?

Ik bedoel dan in dit soort situaties?
http://www.flickr.com/pho.../in/set-72157626476951708

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Richard! schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 21:34:
Bedankt Kleineaap, maar is flitsen op het 2e gordijn ook noodzakelijk bij het schieten van stilstaande portretten? Als terugval op de theorie die ik mezelf heb laten inlezen (hier en op andere sites) gebruik je het 2e gordijn voornamelijk met extreem lange sluitertijden en bewegingen. Of zit ik nu compleet fout :) ?

Ik bedoel dan in dit soort situaties?
http://www.flickr.com/pho.../in/set-72157626476951708
Ook bij dit soort party portretjes geeft second curtain het beste resultaat. Je schiet namelijk geen 'stilstaande portretjes'. De techniek waar Kleine Aap naar verwijst maakt gebruik van behoorlijk lange sluitertijden, die an sich niet genoeg zijn om een onbewogen portret te krijgen (maar wel lekker veel omgevingslicht meepakken). Dan gebruik je de korte lichtflits van je flitser om voorgrond te 'bevriezen'. Dat ziet er veel natuurlijker uit als je die flits pas aan het eind van de belichting doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
Oké maar als ik het nu goed begrijp zijn dragging the shutter en Second Curtain wel weer twee verschillende dingen? Dragging shutter, zodat er meer omgevingslicht binnen komt en second curtain om een natuurlijke bewegingen in de foto te krijgen.

Ik ga er zaterdag gewoon mee aan de slag en ga verschillende dingen uitproberen mbt tot second curtain etc, in ieder ga ik niet met van die hoge sluitertijden schieten.
Kan het hier aardig volgen maar moet het nu zaterdag gewoon gaan toepassen om te zelf te ervaren hoe het werkt :)

[ Voor 30% gewijzigd door Richard! op 01-01-2013 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-06 14:38

samo

yo/wassup

Het zijn twee verschillende dingen, maar niet zoals jij omschrijft:
Dragging the shutter; laat de sluiter lang(!) open staan. Rustig 1/4, 1/3, 1/2 of een 1 seconde (ligt aan de situatie natuurlijk). Ofwel; maak een foto alsof bewegingsonscherpte niet uitmaakt, met als hoofddoel de omgevingsbelichting goed te krijgen. De truuk erbij is de onderwerpen dichtbij met een lichtflits (flitser) te belichten en daarna relatief donker te houden. Hierdoor is er geen bewegingsonscherpte voor of na de lichtflits, heb je zowel een levendige achtergrond als een stilstaand portret. Best of both worlds!

First of 2nd curtain is wanneer je flitst. Aan het begin van je (bijv. 1sec) sluiterbeweging of aan het eind? Doe je aan het begin heb je meer controle over de foto die je maakt; de flits is direct bij afdrukken. Maar is er een grotere kans dat er omgevingslicht over je onderwerp heen gaat. Flits je aan het eind heb je dus minder controle maar wel een volledigere afdruk.

Probeer het inderdaad maar eens!

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
Thanks, duidelijk had niet gekund :*) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

persoonlijk heb ik 2e gordijn maar een paar keer gebruikt, alleen voor de fun van het uitproberen en wat je ermee kan. voor partyfotografie heb ik er zelden een toepassing voor gevonden aangezien ik dan altijd het moment wil hebben en niet dat van een halve seconde later.

Ook met 2e gordijn heb je het probleem dat als de lichtbron waar bv net zijn hoofd voor gaat zitten door de beweging al op de foto is ingebrand dat de foto toch mislukt aangezien het licht al heeft ingewerkt op je sensor. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:18
BassieRassie schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 20:20:

VB van midden op de dansvloer: [afbeelding]

Het speelt natuurlijk ook dat ik nog steeds nieuwe dingen aan het ondekken ben.

(ben nog maar een half jaar bezig en geen enkele opleiding hiervoor gedaan. Heel veel lezen en proberen.)
je kunt echt veel langer met je sluiter. Houd alleen rekening met het aanwezige licht op de gasten. wanneer gasten donker zijn kun je wel sluiter tot 1/4e gebruiken. Maar zelfs wanneer er licht op de personen schijnt nog wel 1/20e zoals deze. Meer licht brengt ook meer sfeer in de foto. Naar mijn mening geeft dat meer het feest gevoel.

Afbeeldingslocatie: http://f.cl.ly/items/2g1h3W3d2U0U3H3V111H/IMG_6002.jpg
1/20e F2.8 ISO 1600

of zoals bij jou foto, gooi de iso is naar 1600 en F 2.8 of 4, beetje nabewerken en je krijgt meer iets zoals dit:

Afbeeldingslocatie: http://f.cl.ly/items/2y2p1c462U0l3F0M013U/stageline-at-tdf-berlikum-081-2.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door sweebee op 03-01-2013 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
sweebee schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 19:02:
[...]

je kunt echt veel langer met je sluiter. Houd alleen rekening met het aanwezige licht op de gasten. wanneer gasten donker zijn kun je wel sluiter tot 1/4e gebruiken. Maar zelfs wanneer er licht op de personen schijnt nog wel 1/20e zoals deze. Meer licht brengt ook meer sfeer in de foto. Naar mijn mening geeft dat meer het feest gevoel.

Plaatje
1/20e F2.8 ISO 1600
Ik zie dat je met een 17-55 2.8 schiet, hoe bevalt die in deze situaties :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:18
Hij bevalt mij perfect, niks op aan te merken :) Lekker scherp op 2.8 en stabilisatie ook verrekte handig bij overzicht foto's in't donker en natuurlijk handig bij wat filmwerk.

Lens doe ik noot meer weg, mits ik overstap naar fullframe natuurlijk. Maar zelfs op fullframe is er geen mooi alternatief voor deze lens. (24-70 lomp en geen stabilisatie. En schijnt ook minder scherp te zijn?)

[ Voor 37% gewijzigd door sweebee op 03-01-2013 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-06 22:28
sweebee schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 21:10:
Hij bevalt mij perfect, niks op aan te merken :) Lekker scherp op 2.8 en stabilisatie ook verrekte handig bij overzicht foto's in't donker en natuurlijk handig bij wat filmwerk.

Lens doe ik noot meer weg, mits ik overstap naar fullframe natuurlijk. Maar zelfs op fullframe is er geen mooi alternatief voor deze lens. (24-70 lomp en geen stabilisatie. En schijnt ook minder scherp te zijn?)
Datzelfde had ik ook ongeveer. Ik had eerst een 450D met Sigma 18-50 f/2.8 (geen stabilisatie, maar dat mis ik niet echt) en toen ik overstapte op de 5D2 heb ik vrij snel de 24-70L gekocht. Helaas bracht die mij nooit wat ik met de 18-50 f/2.8 had en woog een ton. De Sigma 50/1.4 daarentegen (die ik al had) werd opeens mijn favoriete lens op feestjes.
Misschien dat de nieuwe 24-70 f/4 IS hetgeen brengt wat je zoekt. Je bent dan wel alle voordelen die FF heeft kwijt.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter87
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09-2021
Universal Creations schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 21:29:
[...]

Misschien dat de nieuwe 24-70 f/4 IS hetgeen brengt wat je zoekt. Je bent dan wel alle voordelen die FF heeft kwijt.
En daarom schiet ik voorlopig nog prima en heel graag op crop. :)
Met een camera die ook nog eens wèl accuraat focust. ;)

Wordt af en toe echt gek van "je moet de Mark II hebben" - ze snappen niet wat ik wil |:( :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Wouter87 schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 22:18:
[...]

En daarom schiet ik voorlopig nog prima en heel graag op crop. :)
Met een camera die ook nog eens wèl accuraat focust. ;)

Wordt af en toe echt gek van "je moet de Mark II hebben" - ze snappen niet wat ik wil |:( :z
Middelste focuspunt op de 5D2 werkt gewoon goed hoor. Nog nooit problemen mee gehad. En anders is er nog de 6D die blijkt onder donkere omstandigheden het nog beter te doen, ook met andere focuspunten.
Maar goed, overstappen naar FF als doel op zich is natuurlijk onzin. Als je nu mooie foto's maakt met aps-c en je ziet geen voordeel in FF: lekker aps-c blijven schieten, want het is alleen maar duur en zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-05 13:21
sweebee schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 21:10:

De Tamron 24-70 f/2.8 VC lijkt mij een goede step up als je naar FF gaat.

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter87
Ik wil meer dan enkel een middelste focuspunt, ik ga niet re-composen.. en voor wat betreft de 6D wil ik het eerst allemaal ook nog eens zien.

Je laatste zin klopt voor mij exact... te duur, te zwaar.. en ik win er in de meeste situaties niets mee. Ik geloof wel in het nut van FF, maar het is het niet voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

yeps de 24-70 2.8 is zeker zwaar van de nikon maar wat een lekkere lens.
voor mij was het probleem dat in augustus mijn 17-55 2.8 het heeft begeven en ik niet weer 1300 euro wou uitgeven voor een vervanging, mede ook gezien het feit dat er ook niet een moderne wheathersealed crop camera op de markt is van nikon. de d7000 heeft het display het al een keer begeven in een miezerbui (en dat terwijl ik mijn camera bijna continue onder mijn jas hield)
dus toen ik september de d600 werd aangekondigd zag ik een logischere overstap naar fullframe in deze.
Met nieuwjaar heeft het weathersealed zich meteen mogen bewijzen en zich goed gehouden in de hoosbuien en dampige feestruimtes :) als de d7000 nu echt weathersealed was geweest zou ik de overstap naar ff ook niet gemaakt hebben. maar ben nu ook wat blij met ff en de extra stop minder ruis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter87
Anoniem: 167065 schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 23:01:

voor mij was het probleem dat in augustus mijn 17-55 2.8 het heeft begeven en ik niet weer 1300 euro wou uitgeven voor een vervanging, mede ook gezien het feit dat er ook niet een moderne wheathersealed crop camera op de markt is van nikon.
Begrijpelijk, het prijsverschil is minder groot bij Nikon tussen de DX en FX lens. Daarnaast heeft Nikon ook gewoon een goede AF unit in de D600 gezet ;)
maar ben nu ook wat blij met ff en de extra stop minder ruis :)
met een krappere scherptediepte

wil je de scherptediepte gelijk houden ten opzichte van je DX camera dan zul je moeten afstoppen + ISO omhoog en dan verlies je die stop ruis gewoon weer.. maar, je hebt daar dan wel de keuze in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

yeps, en wat ook nog handig is dat je veel flexibeler bent met minder lenzen. oftewel als ik heel sporadisch opeens 100 mm nodig heb dan schakel ik gewoon naar dx formaat als ik mijn 24-70 erop heb zitten. mijn oude fisheye lens kan ik ook gewoon nog prima gebruiken op dx formaat alwaar die automatisch naar overschakeld als het een dx lens is :)

oh en hier nog paar fototjes van dazzleville

de lekkerste vega bitterballen die er zijn, heb die avond 4 porties gegeten :)
Afbeeldingslocatie: http://thehospages.com/pictures/2013-parties/2013-01-01-dazzleville/thumb2/image011.jpg

tja bij binnenkomst beslaat de lens meteen
Afbeeldingslocatie: http://thehospages.com/pictures/2013-parties/2013-01-01-dazzleville/thumb2/image035.jpg

Kamiel Proost met het nieuwjaarsgedicht met een half verregende lens
Afbeeldingslocatie: http://thehospages.com/pictures/2013-parties/2013-01-01-dazzleville/thumb2/image051.jpg

noorderlicht
Afbeeldingslocatie: http://thehospages.com/pictures/2013-parties/2013-01-01-dazzleville/thumb2/image095.jpg

de rest
http://thehospages.com/pi...-01-dazzleville/index.php

[ Voor 53% gewijzigd door Anoniem: 167065 op 04-01-2013 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Anoniem: 167065 schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 23:42:
yeps, en wat ook nog handig is dat je veel flexibeler bent met minder lenzen. oftewel als ik heel sporadisch opeens 100 mm nodig heb dan schakel ik gewoon naar dx formaat als ik mijn 24-70 erop heb zitten. mijn oude fisheye lens kan ik ook gewoon nog prima gebruiken op dx formaat alwaar die automatisch naar overschakeld als het een dx lens is :)
Je snapt toch wel dat je dan gewoon aan het croppen bent van je oorspronkelijke foto...
Als ik met mijn 50mm schiet en ik crop voor 50%, dan is het ook "100mm". Geen DX mode voor nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Universal Creations schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 23:57:
[...]

Je snapt toch wel dat je dan gewoon aan het croppen bent van je oorspronkelijke foto...
Als ik met mijn 50mm schiet en ik crop voor 50%, dan is het ook "100mm". Geen DX mode voor nodig...
yeps maar ik ben nogal ultra lui aangelegd ;) , nabewerkingen doe ik ook niet bv. de jpgs gaan in 99% van de gevallen zoals bovenstaande fototjes ook zijn direct na resizen naar mijn site. van de 153 fotos van dazzleville heb ik er 3 nog even wat donkerder gemaakt en that's it. ik zorg er ook voor dat mijn camera en witbalans instelling al dusdanig is dat ik tevreden ben over het resultaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
Nou gister wezen fotograferen voor het eerst. Vond het erg leuk en heb geprobeerd zoveel mogelijk geëxperimenteerd, zowel met sluitertijden als met flitser. Deze vond ik zelf wel aardig.
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8353/8353201023_d3e4aec896_z.jpg

Hele avond geschoten op ISO 1600, en op 2.8/4, merk wel dat als ik de 17-55 afstop naar 4 hij echt een heel stuk scherper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Dat ziet er netjes uit. De scherptediepte wordt op f/4 vooral een stuk groter, waardoor er meer in focus is. Met dit soort foto's schiet ik vaak met f/2.8 (en dat op fullframe), maar je moet dan wel goed opletten waar je de focus neerlegt. Bij mensen die niet op 1 lijn staan, gebruik ik altijd f/4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
Oke, ik heb portretten veelal op 2.8 geschoten, later op de avond toen ik wat meer handigheid kreeg ben ik naar 4 gegaan en de sluiter wat langer open laten staan. Ik merkte vooral het grootte verschil in scherpte als ik met bestaand licht shoot, bijvoorbeeld van de DJ's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-06 16:45
Heb je op first of op second certain geflitst? Linkje naar je pic op Flickr en we kunnen alle Exif info zelf opzoeken ;-) Kunnen we van elkaar leren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-05 12:13
Richard! schreef op zondag 06 januari 2013 @ 16:51:
Nou gister wezen fotograferen voor het eerst. Vond het erg leuk en heb geprobeerd zoveel mogelijk geëxperimenteerd, zowel met sluitertijden als met flitser. Deze vond ik zelf wel aardig.
[afbeelding]

Hele avond geschoten op ISO 1600, en op 2.8/4, merk wel dat als ik de 17-55 afstop naar 4 hij echt een heel stuk scherper is.
Lekker, scherpe plaat, genoeg omgevingslicht nog op de achtergrond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
Bedankt allen voor het comentaar :) !
superbig91 schreef op maandag 07 januari 2013 @ 00:03:
Heb je op first of op second certain geflitst? Linkje naar je pic op Flickr en we kunnen alle Exif info zelf opzoeken ;-) Kunnen we van elkaar leren!
Toen ik binnen kwam heb ik direct me flitser op 2e gordijn gezet, en de rest van de avond voornamelijk daar op geschoten, later op de avond heb ik nog een tijdje op 1e geschoten maar kon niet zo direct het grote verschil zien.

Verder vond kon ik met de lens maar net uit de voeten, qua scherpte en snelheid een heerlijke lens (was ook de eerste keer dat ik de 17-55 eens goed had getest) maar qua bereik vond ik 55 net te weinig. de portretten en overzichten gingen prima maar voor close ups van DJ's enz is het te weinig. Zal er in de toekomst dus wel een 85mm bij willen aangezien ik me 70-200 een tijd geleden de deur uit heb gedaan.

Ik heb onderhand alles klaar en zet er hier nog een paar neer, met de instellingen deze keer
Afbeeldingslocatie: http://img405.imageshack.us/img405/2624/20130106mg2316.jpgISO 1600 | 21mm | f/2.8 | 1/40
Afbeeldingslocatie: http://img838.imageshack.us/img838/9828/20130106mg2434.jpgISO 1600 | 28mm | f/2.8 | 1/30
Afbeeldingslocatie: http://img845.imageshack.us/img845/3975/20130106mg2440.jpgISO 1600 | 37mm | f/2.8 | 1/25
Afbeeldingslocatie: http://img823.imageshack.us/img823/1438/20130106mg2569.jpgISO 1600 | 17mm | f/3.2 | 1/6
Afbeeldingslocatie: http://img203.imageshack.us/img203/8426/20130106mg2687.jpgISO 1600 | 55mm | f/2.8 | 1/40
Afbeeldingslocatie: http://img707.imageshack.us/img707/1520/20130106mg2664.jpgISO 1600 | 28mm | f/4 | 1/8
Afbeeldingslocatie: http://img705.imageshack.us/img705/1849/20130106mg2774.jpgISO 1600 | 18mm | f/2.8 | 1/50
Afbeeldingslocatie: http://img5.imageshack.us/img5/8288/20130106mg2784.jpg
ISO 1600 | 43mm | f/2.8 | 1/30
Afbeeldingslocatie: http://img69.imageshack.us/img69/593/20130106mg2898.jpgISO 1600 | 23mm | f/4 | 1/15
Afbeeldingslocatie: http://img507.imageshack.us/img507/874/20130106mg2904.jpg
ISO 800 | 37mm | f/8 | 1/8

[ Voor 10% gewijzigd door Richard! op 07-01-2013 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spreading
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-06 20:34
Biggie toch? Toffe kerel!
Mooie foto`s ook, al had je bij beide dj shots een wat snellere sluitertijd mogen gebruiken imo.

fotograaf, videograaf en podcastmaker ook beschikbaar voor evenementen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Qua bereik vind je 55mm te weinig, maar van de 10 foto's die je laat zien, is er maar eentje op 55mm :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
Hahn schreef op maandag 07 januari 2013 @ 19:37:
Qua bereik vind je 55mm te weinig, maar van de 10 foto's die je laat zien, is er maar eentje op 55mm :?
Omdat ik met de meeste foto die ik op 55mm heb geschoten niet tevreden genoeg ben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Bij die laatste foto zie je het effect van 2de gordijn. Bij eerste gordijn had je de flits voor de beweging gehad, wat er heel raar uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-06 16:45
Mooie foto's!
Valt mij alleen op dat je wel flitst bij het uitgaanspubliek en niet flitst bij de dj (wordt soms erg donker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ik wil ook wel eens partyfotografie testen, maar ik mis eigenlijk nog een beetje info in de TS... Sommige zijn misschien domme vragen, maar ik heb echt geen idee hoe je onder dat soort omstandigheden te werk moet gaan.

- Hoe flits je? Recht op het onderwerp, of flits je omhoog en met bounce-card? (nee, geen omnibounce :p) Van opzij of gewoon rechtdoor? Indien mogelijk toch bouncen op een muur?
- Auto witbalans of zelf instellen? Als je zelf instelt, laat je 'm de hele avond op hetzelfde staan (zodat je een set krijgt die over de hele lijn hetzelfde uitziet) of moet je toch nog lopen aanpassen?
- Gel je je flits? Waarmee?
- Als je TTL gebruikt, maakt het dan uit hoe de belichtingsmeting op je camera ingesteld staat? Zoja, gebruik je matrix- of spotmeting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Ik moet eerlijk bekennen dat ik zelf nog nooit partyfotografie heb gedaan, maar het lijkt me wel interessant. En ik denk dat als je het ook wilt gaan doen je éigenlijk zelf die vragen allang zou moeten kunnen beantwoorden, maar laat ik een poging doen:

- Recht op je onderwerp, als je midden op de dansvloer staat dan heb je geen muren (of plafonds) om tegen te bouncen. Sowieso heb je dan veel meer controle in plaats van dat al het licht overal vandaan komt.

- Ik zou 'm lekker op Auto laten, als je RAW schiet kan je dat altijd nog bijstellen.

- Tenzij je een funky kleurtje wilt ofzo, zou ik niet zien waarom je je flitser zou gaan gellen. Flitsers hebben een daglichtkleur, waarmee mensen er normaal belicht uitzien, als je dat gaat gellen dan ga je ook andere huidskleuren enzo krijgen.

- De manier van meteren maakt altijd uit, dus ook bij (TTL) flitsen. Ik zou center weighted gebruiken, dus geen spot (wat alleen maar een heel klein punt pakt) en geen matrix (wat heel de scene gebruikt), maar eentje die een deel van het center pakt. Als je heel de scene meeneemt (matrix) dan pak je ook dingen als achtergrond mee en dus ook lampen enzo. Neem je spot, dan heb je misschien weer net dat als je op iemand z'n haar meet, dat 'ie dik gaat overbelichten ofzo. Dus center weighted.

Maar misschien zit ik er wel totáál naast en snap ik niks van partyfotografie, brand me dan vooral af ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Hahn schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 00:22:
Ik moet eerlijk bekennen dat ik zelf nog nooit partyfotografie heb gedaan, maar het lijkt me wel interessant. En ik denk dat als je het ook wilt gaan doen je éigenlijk zelf die vragen allang zou moeten kunnen beantwoorden, maar laat ik een poging doen:
Ik kan idd een hele hoop zelf bedenken, maar dat betekent niet noodzakelijk dat ik gelijk heb, of dat anderen geen tips kunnen geven om het anders/beter te doen ;) Maar bedankt voor je moeite alvast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo

samo

yo/wassup

Mijn ervaringen komen erg overeen met wat Hahn heeft beredeneerd. Maargoed, natuurlijk wel kijken per situatie/club/setting/sfeer die je wilt neerzetten kunnen afwijken van deze ideeën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannisi
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02:16
Gewoon nog foto's kunnen maken op ISO1600.... mijn Sony a330 ruiskanon wil je eigenlijk niet verder gaan dan ISO400.
*jalours*

There is no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
superbig91 schreef op maandag 07 januari 2013 @ 23:45:
Mooie foto's!
Valt mij alleen op dat je wel flitst bij het uitgaanspubliek en niet flitst bij de dj (wordt soms erg donker).
Klopt, ik ben op het einde van de avond ook de DJ's met flits gaan fotograferen maar heb toch veel met bestaand licht gefotografeerd. Dit omdat ik nog niet weet hoe DJ's daar op reageren ofzo (Misschien is het wel onzettend irritant of storend) vandaar dat ik het nog niet echt ''durfde''
Slonzo schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 00:06:
- Hoe flits je? Recht op het onderwerp, of flits je omhoog en met bounce-card? (nee, geen omnibounce :p) Van opzij of gewoon rechtdoor? Indien mogelijk toch bouncen op een muur?
- Auto witbalans of zelf instellen? Als je zelf instelt, laat je 'm de hele avond op hetzelfde staan (zodat je een set krijgt die over de hele lijn hetzelfde uitziet) of moet je toch nog lopen aanpassen?
- Gel je je flits? Waarmee?
- Als je TTL gebruikt, maakt het dan uit hoe de belichtingsmeting op je camera ingesteld staat? Zoja, gebruik je matrix- of spotmeting?
Ik heb zaterdag tijdens mijn eerste keer bijna alles van voren geschoten, eerst had ik de Omnibounce erop maar daar zag ik al snel niet de meerwaarde van in (kan iemand die mij vertellen als die er wel is?). Tegen het einde van de avond heb ik de flitskop ook een keer omgedraaid en tegen de muur gebounched waar de DJ voor stond, dit gaf wel een oke resultaat. De witbalans heb ik gewoon op auto en die corrigeer ik zonodig in Lightroom. De lichtmeting heb ik gezet op centrum gewogen en meet dus een groot gedeelte van het midden van beeld.
Flitser had ik op TTL en 2e gordijn, en met de flitscompenstatie op mijn camera gaf ik hem sons 1/3 2/3 of -1 stop minder licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
DJ photo's zijn bijna standaard kut, tenzij er een vrouw draait. Random dudes die geconcentreerd met hun mixspulletjes bezig zijn.

Werkt alleen als je contact maakt met de DJ, dan willen ze wel hun koele DJ pose voor de camera doen oid.

Als je verder niet tegen flitsen kan, dan is DJ denk ik het slechtste wat je kan worden :+

[ Voor 16% gewijzigd door BarôZZa op 08-01-2013 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfaleader
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-12-2024
Hallo

Ik heb vorige week een kapotte canon 300D kunnen fixen (een van de zekeringen was doorgebrand) en ik zou hier graag wat party foto's mee trekken. De standaard 18-55 kitlens zit er nog op.

Ik heb ook een oude vivistar 736AFC gevonden die nog bij een analoog fototoestel zat (fotootje van de achterkant: http://i.ebayimg.com/00/s...3m!bBQK!MgfzD!~~60_35.JPG )

Iemand die tips heeft voor hoe ik deze flash het best kan gebruiken? Lo of Hi? Ik heb ook het canon firmware gejailbreaked (niet dat dat toen al bestond maar soit) zodat je kan first of second curtain instellen. Ik weet wat het doet, maar niet hoe ik het praktisch moet toepassen ;) Iemand tips?

Merci!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siparti
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-12-2022
alfaleader schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 18:43:
[...]
Ik heb ook het canon firmware gejailbreaked (niet dat dat toen al bestond maar soit) zodat je kan first of second curtain instellen. Ik weet wat het doet, maar niet hoe ik het praktisch moet toepassen ;) Iemand tips?
Wat bedoel je met praktisch toepassen? Het is vooral handig als je een lange sluitertijd gebruikt (bijvoorbeeld 1/10) en zorgt er in de praktijk voor dat, nadat het omgevingslicht is opgevangen, je onderwerp nog met de flits belicht wordt en daardoor niet bewogen is.

Ik heb zelf ook nog een vraagje.
Als ik foto's aanlever ga ik als volgt te werk;

- JPG's exporteren naar een nieuwe map op m'n desktop
- Als dat klaar is: die map comprimeren
- FTP-client openen
- Gecomprimeerde map uploaden
- Als dat klaar is: URL van die map kopiëren
- URL naar klant mailen

Hoe doen jullie dit?

Op zich heb ik er zelf weinig werk aan maar ik moet na LR wel aanwezig zijn om die map handmatig te comprimeren en na het comprimeren ook nog handmatig uploaden.

Kan ik na LR automatisch comprimeren en daarna automatisch uploaden? Ik heb elke keer het idee dat ik zit te wachten totdat ik iets kan doen dat eigenlijk ook automatisch kan.
Ik heb al wat geprobeerd met Automator (OS X) maar heb het niet voor elkaar gekregen.

[ Voor 30% gewijzigd door Siparti op 27-01-2013 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik gebruik altijd wetransfer om de boel naar de klant te verzenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo

samo

yo/wassup

Ik dropbox. Zelf zou ik niet snel kiezen voor automatisch comprimeren, ik wil toch even een check doen of het écht wel goed is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hiddo
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:02
Volgens mij zou deze plugin alle stappen in één keer moeten doen:

http://www.photographers-.../zipexporter.php?sec=main

Zelf niet getest overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:57

Chiron

Moderator Discord
Hier ook een fervent Dropboxer. Het is echt ideaal, enige nadeel is dat je ff moet wachten als je veel/grote files aan het uploaden bent..
BarôZZa schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 13:11:
DJ photo's zijn bijna standaard kut, tenzij er een vrouw draait. Random dudes die geconcentreerd met hun mixspulletjes bezig zijn.

Werkt alleen als je contact maakt met de DJ, dan willen ze wel hun koele DJ pose voor de camera doen oid.

Als je verder niet tegen flitsen kan, dan is DJ denk ik het slechtste wat je kan worden :+
Niet helemaal mee eens, sommige dj's zijn wel wat actiever dan te doen alsof ze hun mail aan het checken zijn (idem met het publiek met hun smartphones). Meteen bij aanvang van hun set recht in hun bek gaan flitsen wordt ook niemand vrolijk van trouwens. Eea. is natuurlijk wel afhankelijk van het soort feestje en de mensen.

Drum 'n Bass feestje:

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8201/8251477875_9c9b03a871_z.jpg
IChiOne 1-12-2012 OT301 Amsterdam by renegesink, on Flickr

En soms is het net safari, je moet een beetje geduld hebben en observeren om de juiste momentjes te pakken:
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8062/8252546752_f8748fd113_z.jpg

Aanstekers in de lucht..
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8058/8252546070_e297cfa183_z.jpg

MC's zijn wat actiever:
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8344/8251477553_10fa87af7a_z.jpg

Al met al een kippevel avondje:
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8480/8251475579_b412502085_z.jpg

En dit alles mede mogelijk gemaakt door een r/f triggersetje van Samo _/-\o_ waarvoor mijn grote dank

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo

samo

yo/wassup

Chiron schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 09:23:
[...]
Niet helemaal mee eens [...]
+1 DJ's vragen gewoon om een andere benadering dan portretten van partypeeps. Bij portretten dien jij de peeps aan te sturen naar een leuke foto. Bij DJ pics moet je zelf op zoek gaan naar kadering, timing, kleur- en lichtbgebruik. Ik ben zelf meer fan van dj pics dan portretjes overigens.

Afbeeldingslocatie: http://farm7.staticflickr.com/6139/5921718927_97183ee9ab.jpg
Chiron schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 09:23:
En dit alles mede mogelijk gemaakt door een r/f triggersetje van Samo _/-\o_ waarvoor mijn grote dank
Cool om te zien dat je 'm gebruikt. Leuke pics :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
samo schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 09:43:
[...]

+1 DJ's vragen gewoon om een andere benadering dan portretten van partypeeps. Bij portretten dien jij de peeps aan te sturen naar een leuke foto. Bij DJ pics moet je zelf op zoek gaan naar kadering, timing, kleur- en lichtbgebruik. Ik ben zelf meer fan van dj pics dan portretjes overigens.

[afbeelding]
Portretjes zijn lame, maar foto's maken van mensen in het publiek die losgaan vind ik zelf interessanter.

Dus de mooie uitbundige mensen vastleggen. Vooral dames.

De geposeerde arm om elkaar heen foto's zijn boring. Al ontkom je daar niet aan als je tegen betaling een redelijke hoeveelheid foto's wil afleveren.

DJ foto's. Tsja, 95% is kerel en niet fotogeniek. Worden ook nooit zoveel bekeken. Organisatoren zijn er dol op overigens.

[ Voor 8% gewijzigd door BarôZZa op 30-01-2013 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jeetje Chiron, was je zowaar in de OT301 :) niet de meest mooie ruimte om fotos te maken, gewoon een zwart hok. laatste vind ik het beste van de serie :)

hier nog wat van hotel hulot, oftewel eddie the eagle museum in actie :)

1#
Afbeeldingslocatie: http://thehospages.com/pictures/2013-parties/2013-02-02-hotel-hulot/thumb2/image08.jpg

2# lopende pvc buisjes :)
Afbeeldingslocatie: http://thehospages.com/pictures/2013-parties/2013-02-02-hotel-hulot/thumb2/image18.jpg

3# vergadering
Afbeeldingslocatie: http://thehospages.com/pictures/2013-parties/2013-02-02-hotel-hulot/thumb2/image23.jpg

4# hotelkamer
Afbeeldingslocatie: http://thehospages.com/pictures/2013-parties/2013-02-02-hotel-hulot/thumb2/image33.jpg

5# de gillende keukenprins die weer pannenkoeken aan het bakken was :)
Afbeeldingslocatie: http://thehospages.com/pictures/2013-parties/2013-02-02-hotel-hulot/thumb2/image39.jpg

6# vergadering deel 2
Afbeeldingslocatie: http://thehospages.com/pictures/2013-parties/2013-02-02-hotel-hulot/thumb2/image47.jpg

7# hotelkamer deel 2
Afbeeldingslocatie: http://thehospages.com/pictures/2013-parties/2013-02-02-hotel-hulot/thumb2/image50.jpg

8# vergadering, volgens mij zijn ze er eindelijk uit :+
Afbeeldingslocatie: http://thehospages.com/pictures/2013-parties/2013-02-02-hotel-hulot/thumb2/image56.jpg

al met al weer lekker fotografisch avondje gehad :)
de rest
http://thehospages.com/pi...-02-hotel-hulot/index.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:08
hier stond onzin.

[ Voor 95% gewijzigd door Teun_2 op 03-02-2013 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:14

Grozno

acts without consequence!

Het kan maar zo eens zijn dat ik me komend weekend ga wagen aan partyfotografie. Nu vraag ik me af welk objectief het handigst is om daarvoor te gebruiken op m'n NEX-5N. Ik heb:
Sony 16mm f/2.8+ 0.75x converter
Sony 18-55mm f/3.5-5.6
Sigma 19mm f/2.8
Sigma 30mm f/2.8
En nog twee oude beestjes, Minolta 50mm f/1.8 en Vivitar 28-90mm, maar die hebben natuurlijk geen AF.

Lens wisselen lijkt me niet handig in zo'n situatie, dus ik dacht zelf aan de Sigma 30mm f/2.8, qua bereik aardig standaard en redelijk lichtsterk, of de Sony 18-55mm, flexibel bereik maar minder lichtsterk.
Als iemand tips heeft, graag!

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:50

the mod man

iets van beeldmaker

Grozno schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 16:36:
Het kan maar zo eens zijn dat ik me komend weekend ga wagen aan partyfotografie. Nu vraag ik me af welk objectief het handigst is om daarvoor te gebruiken op m'n NEX-5N. Ik heb:
Sony 16mm f/2.8+ 0.75x converter
Sony 18-55mm f/3.5-5.6
Sigma 19mm f/2.8
Sigma 30mm f/2.8
En nog twee oude beestjes, Minolta 50mm f/1.8 en Vivitar 28-90mm, maar die hebben natuurlijk geen AF.

Lens wisselen lijkt me niet handig in zo'n situatie, dus ik dacht zelf aan de Sigma 30mm f/2.8, qua bereik aardig standaard en redelijk lichtsterk, of de Sony 18-55mm, flexibel bereik maar minder lichtsterk.
Als iemand tips heeft, graag!
Een beetje groothoek is wel handig. Zou die 16 of 19 mm pakken. Je moet je bedenken dat in een beetje volle zaal je constant moeite hebt met ruimte vinden.

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik zou de 18-55 nemen, meest alround lens voor de nacht als je niet wil wisselen steeds.

en het hangt natuurlijk ook van de locatie af, de drukte , het podium en jouw persoonlijke interesse wat je van de avond wil fotograferen natuurlijk.

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 167065 op 07-02-2013 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
Afgelopen zaterdag mijn 2e party gefotografeerd, in de Dynmo deze keer. Best wel tevreden, had mijn camera veel beter onder controle waardoor er ruimte was om nieuwe dingen te testen, vooral met betrekking tot flitsen met DJ foto's
Afbeeldingslocatie: http://img689.imageshack.us/img689/3650/20130210mg3334.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img835.imageshack.us/img835/9323/20130210mg3356.jpg

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img835/6807/20130210mg3245.jpg

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img26/5628/20130210mg3005.jpg

En nog wat ''simpele'' portretjes, heb er veel gemaakt om de flitser beter onder de knie te krijgen. Zou me straks meer bezig willen houden met het feestende publiek waar je ze onbewust vast legt.

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img5/3397/20130210mg3030.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img255.imageshack.us/img255/2870/20130210mg3272.jpg

Merkte vooral dat het al een hele vooruitgang is als je niet frontaal flits maar de kop één knikje omhoog zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 492913

Vandaag de dancefair op het programma gehad......

Afbeeldingslocatie: http://static.djguide.nl/reviews/dancefaijaarbeurfreelanc20130216/view/_29A8953-BorderMaker.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:46
Anoniem: 492913 schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 21:10:
Vandaag de dancefair op het programma gehad......

[afbeelding]
En mij lelijk op de foto gezet... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-06 12:34
GerardHenninger schreef op zondag 17 februari 2013 @ 01:21:
[...]

en ik ben blijkbaar handmodel geworden... |:(

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GerardHenninger schreef op zondag 17 februari 2013 @ 01:21:
[...]

hmmm wel lelijk dat logo midden in de foto en dan ook nog geeneens leesbaar ? :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelbakker
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:03
Afgelopen jaar deze foto geschoten op Wish Outdoor in Beek en Donk. Ben benieuwd!

Afbeeldingslocatie: http://bdmedia.nl/bestanden/foto_tweakers/10.jpg

Groot (helaas niet in top kwaliteit, kan even aan geen betere kwaliteit komen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
Nice! Normaal zijn foto's van een rug snel saai omdat het vaak maar ''een rug'' is maar het licht zorgt er hier goed voor dat de DJ goed loskomt van het publiek :)

Gister op Halfvastenfeesten in Zeeland geweest.
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8367/8543105808_2ff11d8ba4_c.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8235/8543090018_27750a9a06_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:07
Gisteren dus eindelijk de eerste keer een party gefotografeerd. Vond het erg leuk, en heb zeker veel dingen geleerd. Gisteren vooral bezig geweest met een sluitertijd van ongeveer 0,5/1"

Afbeeldingslocatie: http://idreamz.nl/fileshuttle/Schermafbeelding%202013-03-10%20om%2013.46.06.png
Afbeeldingslocatie: http://idreamz.nl/fileshuttle/Schermafbeelding%202013-03-10%20om%2016.04.44.png
Afbeeldingslocatie: http://idreamz.nl/fileshuttle/Schermafbeelding%202013-03-10%20om%2016.09.03.png

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gdzr schreef op zondag 10 maart 2013 @ 16:25:
Gisteren dus eindelijk de eerste keer een party gefotografeerd. Vond het erg leuk, en heb zeker veel dingen geleerd. Gisteren vooral bezig geweest met een sluitertijd van ongeveer 0,5/1"

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
let er op dat als je dat soort sluitertijden hanteerd dat je onderwerp dan eventjes niet belicht is !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
Anoniem: 167065 schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 14:26:
[...]

let er op dat als je dat soort sluitertijden hanteerd dat je onderwerp dan eventjes niet belicht is !
Hoe bedoel je? Ik flitste op 2e gordijn, waardoor het einde van de actie geflitst wordt, en alles daarvoor blurt en zorgt voor de kleur effecten.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:14

Grozno

acts without consequence!

Hij doelt waarschijnlijk op de overbelichting van de personen in je foto's. Zorg dat de personen tijdens het maken van de foto niet belicht worden, behalve door je flits.

Correct me if I'm wrong.

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

yeps flitsen op 2 gordijn gaat echt de foto niet redden als je onderwerp de hele tijd vol in het licht staat.
waarom flits je op 2e gordijn ? je weet dan met zulke sluitertijden niet of de actie dan wel de actie is die je graag wil vastleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
Anoniem: 167065 schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 16:54:
yeps flitsen op 2 gordijn gaat echt de foto niet redden als je onderwerp de hele tijd vol in het licht staat.
waarom flits je op 2e gordijn ? je weet dan met zulke sluitertijden niet of de actie dan wel de actie is die je graag wil vastleggen.
Klopt, dat 2e gordijn ga ik de volgende keer misschien niet doen. Mensen keken al weg na de eerste flits. Maar dit was mijn eerste keer, dus valt nog genoeg te leren. De hele tijd vol in het licht was het ook niet, zie ook niet dat de personen over belicht zijn? ze hadden van die draaiende lampen, waardoor er de hele tijd een wel iemand in het licht stond. Dan kan ik er wel voor kiezen om een snelle sluitertijd te pakken, met alleen een flits. Maar dat was nu mijn opzet niet. Wilde de fancy kleurtjes van de lichten mee pakken.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

als je een eerste flits hebt dan staat je rode ogen reductie nog aan. met een externe flitser kan je die gerust uit zetten als je die hebt. en yeps wel mooi dat je zoveel mogelijk licht wil vangen alleen worden de fotos nogal vlak als alles evenveel belicht is vooral in deze ook het onderwerp. kan soms heel mooi zijn maar meestal verstoord het licht het onderwerp teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:08
Wat hos bedoelt is, dat als je wil flitsen en lange sluitertijden wil hanteren, moet je vooral zorgen dat je onderwerp donker is en de achtergrond (die wazig mag zijn) minstens twee a drie stops lichter. Is dat niet het geval, dan ga je je onderwerp ook niet met een een flits kunnen bevriezen. Of die voor of na de lange sluitertijd komt, is dan irrelevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

yeps dat is wat ik bedoel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
Ah zo! Thabks voor de tips. Zal er op gaan letten de volgende keer :)

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
Ik schiet portretten nauwelijks op 2e gordijn, probeer het tijdens elke shoot wel een keer maar kan nou niet echt de meerwaarde er inzien in portretten. Zelf schiet ik de portretten rond 1/5, 1/10 soms nog iets korter en stop de lens altijd af op F4. Alleen overzichten en DJ's doe ik met 2.8 omdat ik dan vaak met bestaand licht schiet.

Ik was wel tevreden over deze, afgelopen weekend geschoten
Afbeeldingslocatie: http://img268.imageshack.us/img268/9623/20130309mg5003.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
Richard! schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 10:47:
Ik schiet portretten nauwelijks op 2e gordijn, probeer het tijdens elke shoot wel een keer maar kan nou niet echt de meerwaarde er inzien in portretten. Zelf schiet ik de portretten rond 1/5, 1/10 soms nog iets korter en stop de lens altijd af op F4. Alleen overzichten en DJ's doe ik met 2.8 omdat ik dan vaak met bestaand licht schiet.

Ik was wel tevreden over deze, afgelopen weekend geschoten
[afbeelding]
Thanks voor de info! Ik ga volgende keer zeker weer meer spelen met instellingen. Probleem bij de DJ's (vond ik) dat deze net buiten het licht vielen. Lampen stonden ernaast, en er scheen zelden een lamp recht erop. Zal volgende keer wel wat proberen, maar als het weer hetzelfde wordt, zal het flitsen worden.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
Zaterdag was het weer feest :) Wel tevreden met deze beelden. Is mijn 6e feestje.
Afbeeldingslocatie: http://img692.imageshack.us/img692/4029/20130324mg5770.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img801.imageshack.us/img801/5356/20130324mg5977.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img145.imageshack.us/img145/1606/20130324mg6538.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img20.imageshack.us/img20/1664/20130324mg6431.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img32.imageshack.us/img32/8540/20130324mg5943.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Richard! op 24-03-2013 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Richard! schreef op zondag 24 maart 2013 @ 19:57:
Zaterdag was het weer feest :) Wel tevreden met deze beelden. Is mijn 6e feestje.
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
[afbeelding]

[afbeelding]
Netjes hoor :) Mooie strakke en heldere foto's.

Gisteren mooi feestje gehad, eerste keer partyfotografie voor mij :)

Was best lastige met de belichting aangezien de ruimte niet zo groot was (200 man ongeveer). Eén kant was volledig bar die vrij fel belicht was (de hele bar/muur had leds en spots ingebouwd) en om de 10s van kleur veranderde (van roze naar geel naar blauw, groen, rood etc.).
Veel lampen aan het plafond en een flinke laser die constant mooie de gezichten bescheen (ruimte was klein, dus die laser ging als een malle over elk gezicht elke seconde :P ).

Aangezien er zoveel licht was en niemand in het donker stond, had ik wat ruzie met mn instellingen de eerste 15 foto's. Ik flitste ofwel alle sfeer weg (de ruimte was klein) ofwel ik had echt teveel bewegingsonscherpte op 1/10-1/20s.
Uiteindelijk besloten om te schieten rondom deze instellingen:
Flitser ETTL -1 stop
0.6"
f/2.8-4
ISO800-2000
De sluitertijd had weer tot gevolg had dat ik altijd tegen de laser, de bar en de lampen in MOEST (sowieso de laser, de rest kon nog wel soms) schieten. Maar dat was niet zo erg aangezien ik dan ook meteen met mn rug tegen de reflecterende ramen stond :P
Desalniettemin tevreden over het resultaat, een paar samples:

1:
Afbeeldingslocatie: http://shop.ralphhuijgen.nl/img/s8/v83/p1507633706-3.jpg

2:
Afbeeldingslocatie: http://shop.ralphhuijgen.nl/img/s9/v86/p1507633604-3.jpg

3:
Afbeeldingslocatie: http://shop.ralphhuijgen.nl/img/s8/v75/p1507633470-3.jpg

4:
Afbeeldingslocatie: http://shop.ralphhuijgen.nl/img/s8/v75/p1507633212-3.jpg

5:
Afbeeldingslocatie: http://shop.ralphhuijgen.nl/img/s2/v72/p1507632946-3.jpg

6:
Afbeeldingslocatie: http://shop.ralphhuijgen.nl/img/s2/v70/p1507632750-3.jpg

7:
Afbeeldingslocatie: http://shop.ralphhuijgen.nl/img/s8/v75/p1507632320-3.jpg

Laser much?
8.
Afbeeldingslocatie: http://shop.ralphhuijgen.nl/img/s8/v78/p1507633284-3.jpg

Lang leve 2nd curtain
9.
Afbeeldingslocatie: http://shop.ralphhuijgen.nl/img/s9/v91/p1507633620-3.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Sibylle op 30-03-2013 16:24 ]

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
Goede eerste keer in mijn ogen. Zit een bepaald soort van speelsheid in wat ik wel leuk vind, doe het zelf niet maar vind het wel leuk vooral in 2 en 7. Sommige beelden zijn mij iets te chaotisch door een te langere sluiter zoals bij 5 en 8 Ga zo door! Ik heb mijn flitser vaak ook op ETTL met -1 stop, soms -1 1/2 soms -2/3 oid.

Was dit weekend ook weer lekker aan werk, deze keer Madnezz in Mecc Maastricht :) .

Eerste keer dat ik een fatsoenlijke lasershow gefotografeerd heb. Begin nu langzaam wel steeds iets meer tevreden te worden over mijn resultaten.
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8247/8605107679_a2bfbcb6e9_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dump.partyflock.nl/8959/20130331-_MG_7765.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dump.partyflock.nl/8960/20130331-_MG_7482.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dump.partyflock.nl/8961/20130331-_MG_7779.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Richard! op 01-04-2013 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielmi
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 29-11-2024
Richard! schreef op maandag 01 april 2013 @ 22:21:
Goede eerste keer in mijn ogen. Zit een bepaald soort van speelsheid in wat ik wel leuk vind, doe het zelf niet maar vind het wel leuk vooral in 2 en 7. Sommige beelden zijn mij iets te chaotisch door een te langere sluiter zoals bij 5 en 8 Ga zo door! Ik heb mijn flitser vaak ook op ETTL met -1 stop, soms -1 1/2 soms -2/3 oid.

Was dit weekend ook weer lekker aan werk, deze keer Madnezz in Mecc Maastricht :) .

Eerste keer dat ik een fatsoenlijke lasershow gefotografeerd heb. Begin nu langzaam wel steeds iets meer tevreden te worden over mijn resultaten.
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
[afbeelding]
Geweldige shots!

Je kan nooit genoeg leren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 492913

Morgen Qapital in de ziggo-dome........ Onderstaand wat shots van vorige feestjes..

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/734423_478554495550348_1072393744_n.jpg

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/580263_478268522245612_1334230119_n.jpg

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/577845_472860366119761_2002283777_n.jpg

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/73136_478557412216723_1335490015_n.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
Laat ik dan nog maar eens wat posten. Afgelopen zaterdag naar Bassleader geweest in Gent :)

Afbeeldingslocatie: http://img153.imageshack.us/img153/5852/20130505mg8637.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img62.imageshack.us/img62/333/20130505mg9341.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img690.imageshack.us/img690/9183/20130505mg9058.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img9.imageshack.us/img9/212/20130505mg9395.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAM1979
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-03 10:24
Richard! schreef op maandag 06 mei 2013 @ 10:24:
Laat ik dan nog maar eens wat posten. Afgelopen zaterdag naar Bassleader geweest in Gent :)

[afbeelding]
Die laatste vind ik echt heel mooi gelukt, mooie scherpte en pose, echt mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

yeps aparte dj shot, te gek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
Thanks! Ben er zelf ook best tevreden mee, jammer dat ze paar licht achter de decks hadden gezet wat vol op de DJ scheen, kon het bij dit shot nog redelijk recht trekken maar het meeste is echt waardeloos :|

Hebben jullie trouwens tips mbt tot het zetten van je flitskop en of je daar wel of niet een omnibounce opdoet? Ik zit namelijk nog erg te stoeien met de huiskleuren die ik in mijn portretten gewoon niet mooi vind.. en denk dat dit voornamelijk een kwestie is van hoe je licht zet. Nu zet ik hem bijna recht omhoog met nog een knik erin en een omnibounce. Maar zie sommige ook zonder omnibouce rechtstreeks, heb het idee dat dit mooier is..

[ Voor 51% gewijzigd door Richard! op 07-05-2013 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:18
Thanks! Ben er zelf ook best tevreden mee, jammer dat ze paar licht achter de decks hadden gezet wat vol op de DJ scheen, kon het bij dit shot nog redelijk recht trekken maar het meeste is echt waardeloos
Dat is voor jou vervelend, maar hebben de lichttechs waarschijnlijk gedaan zodat het er voor het publiek beter uit zag. ;)
Hebben jullie trouwens tips mbt tot het zetten van je flitskop en of je daar wel of niet een omnibounce opdoet?
Heb hier een paar jaar geleden een artikeltje over geschreven: http://www.cameralabs.com/forum/viewtopic.php?t=19906

De "too long: didn't read" is dat een omnibounce compleet nutteloos is op de meeste evenementen, het enige wat je er mee bereikt is dat je accu's sneller leeg gaan, verder kan je hetzelfde effect ook bereiken met goede camera instellingen.

Wel zou je kunnen kijken naar een filtertje. Frontlicht is voornamelijk conventioneel (dus gloeidraad) en dat heeft een kleurtemperatuur van 2700-3400 kelvin afhankelijk van de dimmer. Als jij een full CTO of 2/3e CTO filtertje op je flitser plakt is die dezelfde kleur als het frontlicht wat op de DJ staat, en krijg je dus een uniforme kleur op het gezicht. Dat maakt je postprocessing een stuk makkelijker.

Wat betreft de zaal is het lastiger, daar kunnen conventionele parren hangen (2700-3400), stroboscopen en led (5600k) en moving heads (meestal gasontlading, 5000k). Dan zit je ook nog eens met de verschillende kleuren die alles heeft en...tsja. Ik ben meer van de lichttechniek dan de partyfotografie, maar als jij met een CTO op je flitser flitst zit je eigenlijk wel goed, in het beste geval match je precies het frontlicht, en in het ergste geval blaas je je ambient weg met je flitser waardoor je een mooi warm onderwerp krijgt en een koele omgeving.

EDIT: Voor goedkope filters, deze swatch is perfect en de filters passen mooi over de meeste flitskoppen heen. Ik heb zelf 2 carbiner haken met filtertjes er aan, werkt perfect :)
https://www.controllux.nl...XJ0X2NvZGVgIEFTQyA=&srp=1

[ Voor 14% gewijzigd door citruspers op 07-05-2013 22:57 ]

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineAap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 04-06 18:51
Even nog over de eeuwige omnibounce misvattingen: een omnibounce werkt alleen als je licht kan laten bouncen, in discotheken zijn over het algemeen plafonds hoog en zwart, kortom niets om tegen aan te bouncen, en wanneer er rook is wil je al helemaal niet dat je licht overal heen zwerft. Het idee is dat als je kan bouncen een omnibounce zachter licht geeft. Je lichtbron wordt groter en grotere lichtbron is zachter licht (net als witte wolken overdag, egaal licht met weinig schaduw terwijl als het onbewolkt is en je dus een punt bron hebt zoals de zon heb je hard licht met harde schaduwen, zo werkt flitsen ook).

Dat gezegd hebbende zijn er nog andere redenen om een omnibounce te gebruiken. Ik heb een ultra wide angle lens waarbij mijn flits soms niet zacht genoeg kan als ik er echt dicht op kruip. Een omnibounce kost me dan net die stop licht die ik missen wil. Ook kan het zijn dat je graag batterijen oplaad, dan is een omnibounce geweldig want je flitser moet harder werken voor hetzelfde licht.

Hoop dat dat een beetje duidelijk is? Extra informatie: je kan niet bouncen tegen wolken, dus buiten is dat ding useless. Wil je zachter licht en kan je niet bouncen? Haal een diffurser achtig ding die je flitskop effectief groter maakt, zie theorie hierboven.

The intersection of technology and creativity

Pagina: 1 ... 5 ... 7 Laatste

Let op:
~~~[html]Wij verwelkomen het plaatsen van foto's in dit topic. Houd er echter wel rekening mee dat wanneer je foto's plaatst gebruikers je kritiek kunnen geven op deze foto's. Hier leer je van!

Lees eerst de openingspost goed door, grote kans dat het antwoord op je vraag daar in staat.

Maak de foto's niet breder dan 800 pixels~~~[/html]