@Sharing
Tof dat je je eerste feestje hebt geschoten. Je foto's zijn inderdaad aan de donkere kant, maar dat kan je al redelijk snel opkrikken de volgende keer dat je weer op pad gaat. Een body die hoge ISO's aankan en lichtsterke lenzen helpen daar zeker bij maar gevoel en inzicht voor het licht is het belangrijkst, dat bouw je vanzelf wel op.
Dat je de foto's vind tegenvallen vergeleken met wat hier voorbij komt.. logisch dat had ik ook toen ik mijn eerste foto's plaatste. Daar moet je je niet op blind staren, die mensen fotograferen met veel betere gear en hebben al talloze parties geschoten.
Wat in mijn ogen de beste manier is om snel op niveau te komen en wat mij echt heeft geholpen: Ga gewoon schieten, probeer elk feest iets anders uit met je sluitertijden, iso waardes, stand van je flitskop, de hardheid van het flitsen, omnibounce wel of niet, op die manier merk je vanzelf wat voor jou het fijnst uitpakt. Van doen leer je het meest, en ik heb eerste paar feestjes ook echt gebaald van het licht wat ik niet goed kreeg bij portetjes of overzichten die te donker zijn, als je paar keer in de maand een feest schiet merk je heel snel vooruitgang.
Om een voorbeeld te geven, hier is een groepsportretje wat ik op mijn eerste gefotrografeerde feest schoot, in januari 2013: Ziet er natuurlijk niet uit, mensen staan er gaar op, zijn niet goed gepositioneerd, kleuren zijn lelijk, donker etc etc.

En hier een een shot die ik afgelopen weekend geschoten heb: Betere kleuren, personen zijn beter uitgelicht, de huidskleur is natuurlijker en de mensen staan er frisser op.

Ik ben nu net iets langer dan een jaar bezig met parties schieten, en ben al redelijk snel gegroeid in iets meer dan een jaar maar ook ik ben zelf altijd nog niet overal tevreden over
Een sluitertijd van 1/400 bij portretten is wel extreem hoog, ik schiet mijn portretten altijd rond de 1/10 (soms langer of korter) en altijd op f4, mocht je meerdere mensen hebben die een beetje slordig in 2 rijen gaan staan of de ene persoon staat dicht bij de camera heb je alsnog de meeste mensen scherp. Verder zou ik proberen de mensen die op de foto gaan meer te sturen, op jou foto's staan ze er heel random om, kijken niet in de camera, ogen dicht, hangen er raar bij etc etc.. Zorg dat ze dicht tegen elkaar staan zodat er geen zwarte ruimtes tussen de mensen vallen, en zet ze op een rijtje etc, laat duidelijk merken dat je de foto wilt maken en zet ze altijd met de rug naar het licht toe (9/10 keer is dat de stage)
Wat betreft de overzichten/sfeer/dj shots. Dat heeft gewoon met timing te maken en met het juiste licht foto's maken, vooral als je camera niet zo hoge ISO aankan, en je lenzen nog niet zo lichtsterk zijn en een trage AF hebben. Na een paar feestjes voel je wel enigsinds het licht aan en weet je op welke momenten het juiste licht komt (verschilt natuurlijk ook weer per feest/muziek).
Hopelijk heb je hier wat aan, mocht je nog vragen hebben weet je me te vinden
[
Voor 3% gewijzigd door
Richard! op 19-03-2014 11:57
]