WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
Situatie:
1 router op 1ste verdieping en aangesloten op de Zyxel modemrouter (hierop is wifi uit gezet).
2 e router op de begane grond met WDS Bridge (het is lang geleden maar ik dacht dat dit het was) gelinked aan de 1e router.
Op deze manier heb ik 2 netwerken in huis die redelijk heel het huis bereik hebben. Mobiele apparaten en tablet vind netjes het netwerk met de hoogste waarde en connect. De reden dat ik een 2e op begane grond heb is om alle tv apparatuur wireless te kunnen verbinden.
Nu door de verhuizing komt de computer op de zolder dichtbij een verwarming te staan, hierdoor valt mijn signaal van de 1e router bijna helemaal weg (voornamelijk rood) en wordt die van de 2e router groen geel (komt omdat deze recht onder de comp staat denk ik dus zitten er alleen 2 vloeren tussen)
Ik wil een nieuwe comp gaan kopen en vraag me nu af hoe ik nu het signaal kan verbeteren. Kan dat ook door een betere antenne in mijn computer te hebben die het signaal beter kan opvangen, of moet ik dat bij de bron doen en dus een upgrade maken van de 1e router?
Reden dat ik graag op de 1e router aangesloten wil zijn is omdat daar ook mij NAS aangekoppeld is.
- Squeeek !!!
waar het aan ligt weet ik niet, maar met deze build krijg ik binnen een dag (zonder ook maar iets van torrents/pando/weetikhet te gebruiken) dat de router nauwelijks meer te benaderen is, en minutenlang 30-80% loss+enorme pings veroorzaakt, terwijl ik met de build van 14 nov geen enkel probleem had, en de router rustig een week aan kon laten zonder deze te hoeven rebooten.mk13139 schreef op maandag 02 december 2013 @ 09:43:
Nieuwe build: r38945
In deze build heb ik de OpenVPN config alvast aangepast, zodat men alleen nog maar de certificaten hoeft te maken en de poort open te gooien. Ook heb ik een SFTP server toegevoegd, makkelijk om bijvoorbeeld configs, packages, certificaten, ect. van en naar je router te kopieren.
Er zijn uiteraard wat kleine fixes doorgevoerd ten opzichte van de vorige build.
Wat zit er allemaal in:Om van TP-Link firmware naar OpenWRT te gaan, kiest men voor de factory image.
- Ath9k driver geforceerd de gebruiker-gedefinieerde region instellingen te gebruiken, dit maakt kanaal 12 en 13 beschikbaar.
- IPv6 ondersteuning
- 3G/UMTS,PPPoA, PPPoE en ATM Bridge (AAL5) support
- QoS
- USB storage (bestandssystemen FAT32, NTFS en ext2/3/4)
- Bestandsdeling over Windows netwerken (Samba)
- Printer support
- 802.11Q VLAN
- UPnP ondersteuning
- Wake-on-LAN instellingen
- DDNS instellingen
- Hd-idle instellingen (kan de 'spin down' tijd van een gekoppelde harde schijf regelen)
- Transmission Bittorrent client
- OpenVPN (alléén via commandline te configureren)
- FTP server (vsftpd, commandline configuratie)
- SFTP server
- Luci Bootstrap thema toegevoegd (als default)
- QSS-knop als wifi on/off-switch
- Resetknop functioneerd
Om een upgrade van OpenWRT uit te voeren, kiest men voor de sysupgrade image.
Download link: http://goo.gl/r9heHY
Voor de upgraders!!
Als men nog niet op de Barrier Breaker branche zit (dus mijn build nog niet eerder heeft geïnstalleerd) is ten zeerste aanbevolen te upgraden zonder de configuratie te behouden! Dit om de werking van mijn build te garanderen en eventuele compabiliteitsissues met andere branches te voorkomen!
Zit je al wel op een oudere build van mij? Dan is upgraden met configuratie (meestal) geen probleem.
The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years
Probeer de nieuwste build eensfoppe-jan schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 12:38:
[...]
waar het aan ligt weet ik niet, maar met deze build krijg ik binnen een dag (zonder ook maar iets van torrents/pando/weetikhet te gebruiken) dat de router nauwelijks meer te benaderen is, en minutenlang 30-80% loss+enorme pings veroorzaakt, terwijl ik met de build van 14 nov geen enkel probleem had, en de router rustig een week aan kon laten zonder deze te hoeven rebooten.
Ook al stel ik hem in op Master, Ik heb ook al google gevraagd hoe of wat, maar ik krijg hem niet aan de gang
Nu kom ik niet meer in de luci interface.
(De router had ik een vast ip gegeven van 192.168.2.100 en dhcp uitgeschakeld.)
Verder werkt de router nog gewoon, kan gewoon nog op internet en wifi draait ook nog prima.
Ik gebruik de tp link als acces point achter een Experia Box.
Voordat ik hem helemaal naar zijn grootje help kan ik beter even hier vragen hoe ik weer in de luci interface kan komen, is er nog iets van een reset ofzo wat ik kan proberen?
Alvast bedankt
Kleine update:
Heb net een ping gedaan naar 192.168.2.100 en hij geeft gewoon antwoord.
Dus hij is nog te bereiken, alleen wordt de luci interface niet meer weergegeven.
[ Voor 22% gewijzigd door bertss50 op 07-12-2013 19:51 ]
Zit je wel in hetzelfde subnet als de experia box?bertss50 schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 19:25:
Ik heb vandaag geupdate naar de laatste build van mk13139.
Nu kom ik niet meer in de luci interface.
(De router had ik een vast ip gegeven van 192.168.2.100 en dhcp uitgeschakeld.)
Verder werkt de router nog gewoon, kan gewoon nog op internet en wifi draait ook nog prima.
Ik gebruik de tp link als acces point achter een Experia Box.
Voordat ik hem helemaal naar zijn grootje help kan ik beter even hier vragen hoe ik weer in de luci interface kan komen, is er nog iets van een reset ofzo wat ik kan proberen?
Alvast bedankt
Kleine update:
Dus hij is nog te bereiken, alleen wordt de luci interface niet meer weergegeven.
Heb je al geprobeerd de browser cache te legen?
doe eens:bertss50 schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 19:25:
Kleine update:
1
| /etc/init.d/uhttpd start |
Hoe kan ik er met ssh inkomen?
Probeer het met putty maar dan kloppen mijn login gegevens niet, wat moeten die standaard zijn?
1
| ssh root@192.168.2.100 |
[ Voor 12% gewijzigd door dask op 07-12-2013 20:27 ]
Failed to load ustream-ssl library: File not found
Ik ben bang dat ik wat packages mis, hoe krijg ik die er weer op?
[ Voor 22% gewijzigd door bertss50 op 07-12-2013 20:45 ]
ah sorry die bedoelde ik, verkeerde bericht gequote.
The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years
Er zit een foutje in het netifd script zag ik, /sbin/wifi down en /sbin/wifi up voeren nu enkel nog een reboot van netifd uit... Niet erg handig.Segafreak83 schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 18:15:
Ik heb de bovenstaande build (van 3 december) gebruikt voor de V2, maar ik krijg met geen mogelijkheid Wireless in de lucht. Ik maak een nieuw "netwerk" aan, koppel deze aan de LAN, voeg een channel toe, maar krijg steeds: "Wireless is disabled or not associated". Ook al zet ik Wireless uit en daarna weer aan, helaas geen effect.
Ook al stel ik hem in op Master, Ik heb ook al google gevraagd hoe of wat, maar ik krijg hem niet aan de gang.
Het klopt inderdaad dat je de interface niet in de lucht kan krijgen, en mensen die wifi al in de lucht hadden (aangepaste config) kunnen de interface niet uitschakelen..
Even een quick fix voor jou: Log in met ssh op de router en haal de regel 'option disabled 1' weg uit /etc/config/wireless. Hierna even rebooten.
Ik denk dat er iets mis is gegaan tijdens het upgraden... Van welke build heb je geupgrade?bertss50 schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 20:40:
Krijg deze foutmelding als ik "/etc/init.d/uhttpd start" ingeef:
mbt het missende pakket:
1
2
3
| opkg update opkg install ustream-ssl reboot-f |
Als ik nu de openwrt-ar71xx-generic-tl-wr1043nd-v1-squashfs-sysupgrade naar de /tmp map kopieer en dan het volgende commando ingeef:bertss50 schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 20:40:
Krijg deze foutmelding als ik "/etc/init.d/uhttpd start" ingeef:
mtd -r write openwrt-ar71xx-generic-tl-wr1043nd-v1-squashfs-sysupgrade firmware
Krijg ik hem dan weer goed of is dit geen goed idee?
root@OpenWrt:~# sysupgrade Usage: /sbin/sysupgrade [<upgrade-option>...] <image file or URL> /sbin/sysupgrade [-q] [-i] <backup-command> <file> upgrade-option: -d <delay> add a delay before rebooting -f <config> restore configuration from .tar.gz (file or url) -i interactive mode -c attempt to preserve all changed files in /etc/ -n do not save configuration over reflash -F | --force Flash image even if image checks fail, this is dangerous! -q less verbose -v more verbose -h | --help display this help backup-command: -b | --create-backup <file> create .tar.gz of files specified in sysupgrade.conf then exit. Does not flash an image. If file is '-', i.e. stdout, verbosity is set to 0 (i.e. quiet). -r | --restore-backup <file> restore a .tar.gz created with sysupgrade -b then exit. Does not flash an image. If file is '-', the archive is read from stdin.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Ik heb even een sysupgrade gedaan zoals hierboven staat.
Allemaal hartelijk dank voor de hulp.
@mk13139
Ik heb nu 1 probleembje gezien in de laatste build.
Als ik de wifi beveiliging op WEP zet, wordt hij gewoon gezien als open netwerk, dus zonder dat je een wachtwoord nodig hebt.
Ik heb alle andere beveiligingen ook getest en die werken wel goed.
Misschien kun je iets met deze info en heb je er een oplossing voor.
Ik heb een hele hoop gevonden, gebruik maken van Putty, met uci command, alleen krijg ik de regel niet gewist. Ik ben dan ook nieuw in het hele SSH en CLI gebeuren.mk13139 schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 21:39:
[...]
Er zit een foutje in het netifd script zag ik, /sbin/wifi down en /sbin/wifi up voeren nu enkel nog een reboot van netifd uit... Niet erg handig.
Het klopt inderdaad dat je de interface niet in de lucht kan krijgen, en mensen die wifi al in de lucht hadden (aangepaste config) kunnen de interface niet uitschakelen..
Even een quick fix voor jou: Log in met ssh op de router en haal de regel 'option disabled 1' weg uit /etc/config/wireless. Hierna even rebooten.
Kan ik op deze manier de regel wissen of heb ik echt iets anders nodig? Vind van alles op het web, winscp bijvoorbeeld, maar dan komt de vraag of tftp werkt?
[ Voor 3% gewijzigd door Segafreak83 op 07-12-2013 23:59 ]
Waarom zou je WEP willen gebruiken? Dan kun je net zo goed geen beveiliging gebruiken..bertss50 schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 23:46:
Hij doet het weer!!
Ik heb even een sysupgrade gedaan zoals hierboven staat.
Allemaal hartelijk dank voor de hulp.
@mk13139
Als ik de wifi beveiliging op WEP zet, wordt hij gewoon gezien als open netwerk, dus zonder dat je een wachtwoord nodig hebt.
Het gaat niet om het waarom, ik geef alleen maar aan dat het niet goed werkt, zodat mk13139 er misschien iets mee kan.voor de volgende buildscrunchytail schreef op zondag 08 december 2013 @ 15:47:
[...]
Waarom zou je WEP willen gebruiken? Dan kun je net zo goed geen beveiliging gebruiken..
[ Voor 9% gewijzigd door bertss50 op 08-12-2013 17:15 ]
Heb je 'm dan ook op B/G only staan? Want N kent sowieso (gelukkig) geen WEP meer.bertss50 schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 23:46:
@mk13139
Verwijderd
Ha hoef je niet eens voor te googlen, ze zijn letterlijk dach en nacht. Ook de hardware lijkt niet eens op elkaar.Borromini schreef op maandag 09 december 2013 @ 21:22:
De modellen zien er anders uit. De v2 is blinkend zwart. Als je beide modellen googlen zie je het verschil duidelijk.
Maar ik zou voor de 1043ndV2 gaan, die heeft een veel betere wifi chip
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2013 22:09 ]
Oke thanks! DD-WRT heeft wel gewoon een gui ?Verwijderd schreef op maandag 09 december 2013 @ 22:08:
[...]
Ha hoef je niet eens voor te googlen, ze zijn letterlijk dach en nacht. Ook de hardware lijkt niet eens op elkaar.
Maar ik zou voor de 1043ndV2 gaan, die heeft een veel betere wifi chip. Als je er openwrt op wil flashen moet je er wel even opletten als je trunk flashed standaard er geen webgui in zit. Maar ik neem aan dat iemand al wel snel met een custom openwrt build op de proppen komt waar netjes de luci gui inzit.
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Deze build ondersteund nu ook de TL-WR1043ND V2!
Deze build fixt de wifi enable/disable toggle in LuCI waardoor sommige mensen hun wifi niet aan konden zetten.
Wat zit er allemaal in:
- 'Force 40mhz mode' + kanaal 12 & 13 beschikbaar
- IPv6 ondersteuning: 6in4/6to4/6rd/ds-lite/DHCP/relay
- QoS
- Layer 7 filtering
- Printer support
- 802.11Q VLAN
- UPnP ondersteuning
- DDNS instellingen
- Hd-idle instellingen (kan de 'spin down' tijd van een gekoppelde harde schijf regelen)
- Resetknop functioneerd
- Zram-swap
Voor de upgraders!!
Als men nog niet op de Barrier Breaker branche zit (dus mijn build nog niet eerder heeft geïnstalleerd) is ten zeerste aanbevolen te upgraden zonder de configuratie te behouden! Dit om de werking van mijn build te garanderen en eventuele compabiliteitsissues met andere branches te voorkomen!
Zit je al wel op een oudere build van mij? Dan is upgraden met configuratie (meestal) geen probleem.
Lijkt wel prima firmware, echter mis ik 2 opties:
-PPTP VPN server
-Dagelijkse scheduled reboot dmv GUI (verbeterd stabiliteit ook imo)
Welke firmware is daarvoor aan te raden?
(DD wrt kan dit maar levert instabiele wifi op, stock heeft beide opties niet. de mk13139 fw ook niet voor zover ik weet)
Ontspan.
Ontspan.
http://wiki.openwrt.org/doc/howto/vpn.client.pptpMagnolia schreef op woensdag 11 december 2013 @ 17:15:
En de VPN server? Die is mij eigenlijk nog meer waard.
@mk13139
Bedankt voor de nieuwe build, BB zal ik nog eens in 2014 een 3de kans geven. Het grootste probleem was bij mij het memory managment (door de z-ram??), waardoor regelmatig processen zomaar gekilled werden.
En daarbij: bij het upgraden naar je voorgaande build (6-7dec), het welgekende wifi probleem en kreeg langs geen kanten mijn internet aan de praat. Echt vanalles geprobeerd, het lukte niet.
Ben nu terug overgeschakeld naar de oudvertrouwde Ultraman AAbuild, gaat wel lekker zo.
[...]
http://wiki.openwrt.org/doc/howto/vpn.client.pptp
Mja,
Erg ongebruiksvriendelijk. Ik kom er waarschijnlijk wel uit, maar wil er niet meer dan 5min mee bezig zijn. Geen zin in gekloot met command lines enz. Met DD wrt kun je in 3 klikken een VPN servertje aanzetten.
Misschien toch maar eens naar een asus n66u gaan kijken, die heeft al die opties stock wel al. Opzich maakt TP link leuke producten, maar heb toch het idee dat het allemaal wat sneller stuk gaat / instabieler is dan wat duurdere merken. Ook als je kijkt naar gebruik van heatsinks etc. Wat jullie?
Ontspan.
- Ultraman
- Registratie: Februari 2002
- Laatst online: 25-09 15:49
:strip_icc():strip_exif()/u/48952/Ultraman-60x60-Ray-Animated.jpg?f=community)
Deze hangt in een meterkast en het merendeel van dat verkeer gaat bekabeld.
Wireless bedient deze één laptop en een drietal telefoon, en staat deze in een omgeving met zeer rustige 2.4GHz band (goed geisoleerde huizen, en maar 2 andere APs met een beetje bereik op andere kanalen), waardoor ook deze zonder noemenswaardige problemen werkt. Ik hoor er in ieder geval nooit iemand over.
De andere is zo'n twee en half jaar oud en hangt in een studentenhuis aan een UPC 50/2.5 lijn. Hierop zijn 3 verschillende VLANs geconfigureerd met elk een eigen netwerkrange en een eigen unieke WiFi SSID+passphrase.
Deze krijgt de meest willekeurige data te verwerken, waaronder een zwik downloads en streaming, waarvan een significant deel ook draadloos gebeurd. Tevens staat deze in een omgeving met een shitload aan andere APs in de buurt, in matig geisoleerde huizen, dus ontzettend veel interferentie op de 2.4GHz band. Deze laat ik dan ook elke nacht zijn WiFi herstarten via een cronjob, want dat helpt best wel voor de stabiliteit.
Het bedrade gedeelte werkt goed, draadloos wil nog wel eens een keer even wegvallen en na een paar seconden weer oppakken. Is ontzettend afhankelijk van het aantal verbonden clienten en waarschijnlijk ook het aantal clienten verbonden met andere APs op overlappende kanalen.
Die laatste is dan ook minder stabiel dan de eerste, maar ik ben er nog steeds best tevreden over.
Kanttekening is wel dat ik deze dingen beide heb voorzien van mijn Regular build en ik verder ook geen extra features gebruik buiten routeren, firewall, AP, VLAN tagging en wat kleine logjes.
Dus geen file server, VPN, en andere toestanden, dat wordt afgehandeld door machines die daar wel de nodige CPU power en RAM voor hebben.
Als je zoiets met een TP-Link wilt doen zou ik eerder de WDR4300 aanraden, deze heeft een iets krachtigere CPU en 128MB RAM (tov 32MB).
Maar al met al tevreden, verder geen mods uitgevoerd. Al hoor ik dat heatsinks kunnen helpen soms.
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
In mn vorige studentenhuis haperde hij een stuk vaker, veel verschillende firmwares geprobeerd. Ook heb ik al 2x een overleden exemplaar meegemaakt. Mijn conclusie is; als je het treft is het een hele mooie router kijkend naar prijs/prestaties, maar dat is geen zekerheidje.
Over een opvolger, zou jij opnieuw een TP Link aanraden of voor een Asus gaan. de C7 van TP link is qua prijs gelijk aan de N66U van asus (circa 100 euro) maar op papier is de C7 een stuk sneller.
Ontspan.
- Ultraman
- Registratie: Februari 2002
- Laatst online: 25-09 15:49
:strip_icc():strip_exif()/u/48952/Ultraman-60x60-Ray-Animated.jpg?f=community)
Maar als een Asus een goede keuze is kan dat ook prima.
Kijken naar het merk op de doos/behuizing is ook niet echt belangrijk imo.
Ik kijk veel meer naar het spul er binnenin, de gebruikte SoC en omliggende hardware zoals de netwerk/switch-chip, WiFi radio en dergelijke. Want dat is waar je mee werkt, wat er verder op staat kan mij aan de spreekwoordelijke bips oxideren.
Ik moet het natuurlijk wel kunnen voorzien van OpenWRT, want de flexibiliteit daarvan wil ik niet meer missen. Daar kan voor mij geen enkele consumenten stock firmware tegenop, tenzij je het dus over professioneel spul hebt zoals bijv. RouterOS, of een PC oplossing zoals pfSense.
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Op het eerste zicht mag het wel lijken alsof OpenWrt een alternatief is voor DD-Wrt, maar het heeft een andere focus. Al kan de web UI je daar wel anders over doen denken.Magnolia schreef op woensdag 11 december 2013 @ 20:13:
Mja,
Erg ongebruiksvriendelijk. Ik kom er waarschijnlijk wel uit, maar wil er niet meer dan 5min mee bezig zijn. Geen zin in gekloot met command lines enz. Met DD wrt kun je in 3 klikken een VPN servertje aanzetten.
Er is al heel wat mogelijk met de web UI (VLANs bv.) maar de focus ligt op de CLI.
Voor mij is DD-Wrt een beetje een zwarte doos, mijn criterium bij aanschaf is OpenWrt-ondersteuning. Als die VPN-oplossing voor jou het breekpunt is dan ligt het natuurlijk anders
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Ben zelf overgestapt van een WR1043ND v1 (die na 3 jaar niet meer werkte) naar de WR1043ND v2. Was bij die laatste totaal niet tevreden over het wifi bereik en heb hem binnen een week teruggestuurd.Magnolia schreef op woensdag 11 december 2013 @ 21:20:
Over een opvolger, zou jij opnieuw een TP Link aanraden of voor een Asus gaan. de C7 van TP link is qua prijs gelijk aan de N66U van asus (circa 100 euro) maar op papier is de C7 een stuk sneller.
AC staat nog in de kinderschoenen en gebruik ik niet. Derhalve gekozen voor een stabiele router met een goede N-verbinding; ik heb de Asus RT-N66U aangeschaft. Wat een top router. Draadloos bereik is gigantisch verbeterd en de Merlin-mod firmware draait als een zonnetje.
Processen worden nooit gekilled door zram, dat doet OOM en gebeurt alleen wanneer de RAM compleet vol loopt (wat in een crash zou resulteren). Zram compresseerd alleen gecachte processen.dask schreef op woensdag 11 december 2013 @ 20:09:
[...]
http://wiki.openwrt.org/doc/howto/vpn.client.pptp
@mk13139
Bedankt voor de nieuwe build, BB zal ik nog eens in 2014 een 3de kans geven. Het grootste probleem was bij mij het memory managment (door de z-ram??), waardoor regelmatig processen zomaar gekilled werden.
En daarbij: bij het upgraden naar je voorgaande build (6-7dec), het welgekende wifi probleem en kreeg langs geen kanten mijn internet aan de praat. Echt vanalles geprobeerd, het lukte niet.![]()
Ben nu terug overgeschakeld naar de oudvertrouwde Ultraman AAbuild, gaat wel lekker zo.
Wat betreft de wifi, het klopt inderdaad dat wifi niet (goed) functioneerde in mijn vorige build. In de meest recente build is dit probleem opgelost!
Ik wou ook wat info delen met jullie een paar leuke tools die hier nog niet vermeld zijn,
namebench https://code.google.com/p...1.3.1-source.tgz&can=2&q= is een client app die een extreme bench doet op alle mogelijke publieke DNS servers. het resultaat is een persoonlijke top 3 lijst en heel wat extra analytische info. Het tweede is een adblock voor openwrt https://gist.github.com/teffalump/7227752 , adblock is net als de plugin houdt reclame sites tegen op router niveau. Uiterst handig voor smartphones, tablets en andere wifi apparaten die geen adblock hebben.
@mk13139
een suggestie, zou je het zien zitten om nfs-kernel-server mee in de build te bakken? Als er nog ruimte voor is natuurlijk. Ik heb ook een probleem met transmission, deze crashed telkens na 5 min in gebruik en is niet stabiel te krijgen, wat ik ook in de settings aanpas. Settings nu zijn Cache 1mb, peer limit per torrent 16, global 20, upload slots 4.
http://www.mediamarkt.nl/...net&product_code=47545069
10 euro onder de volgende in de PW wat niet altijd een V2 is:
pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND
edit: was een foutje en nu weer 44,90.
Toch mooi voor 33 kunnen bestellen en al bevestigd ook.
[ Voor 14% gewijzigd door sambalbaj op 16-12-2013 14:32 ]
edit: ja dus
[ Voor 23% gewijzigd door BertusG op 16-12-2013 14:33 ]
Heb toen de gok gewaagd en Gargoyle 1.5.11 er op gezet. Draai ik het nu ongeveer 6 weken, en heb tot nu toe nog geen problemen ondervonden. Bijkomend voordeel is dat er wat meer is in te stellen, alhoewel dat voor mij niet echt van belang is.
Ik heb sindskort de TP-Link TL-WR1043ND. Ik heb gisteren geprobeerd er DD-WRT op te zetten. Dat is niet gelukt. Nu doet de wifi-functie het niet meer. Nu is mijn vraag of jullie weten hoe ik weer de originele firmware op de router krijg?
Alvast bedankt voor julloie reacties!!!
Even iets heel anders:smily01 schreef op woensdag 18 december 2013 @ 08:46:
Hallo,
Ik heb sindskort de TP-Link TL-WR1043ND. Ik heb gisteren geprobeerd er DD-WRT op te zetten. Dat is niet gelukt. Nu doet de wifi-functie het niet meer. Nu is mijn vraag of jullie weten hoe ik weer de originele firmware op de router krijg?
Heeft iemand ervaring met het veranderen van de wan poort naar een lan poort? Ik zit nu namelijk met mijn internetverbinding op een veel hogere snelheid dan dat dit fraaie kastje kan doorgeven. Hij blijft hangen op 95 terwijl ik 150 heb... Ik denk dat als in DD-Wrt de wan poort verplaatst kan worden naar een lan poort dat de snelheid wel wat hoger moet kunnen liggen omdat die gewoon gigabit doorgeven.
Overigens is NAT achter NAT sowieso niet echt aan te bevelen, als je niet alle poorten vol hebt zitten kun je gewoon de kabel vanaf je router in een LAN-poort stoppen voor het zelfde effect. Wel de DHCP-server uitschakelen natuurlijk.
Ik zie in reviews wel dat WAN -> LAN toch rond de 120Mbps kan, dus het kan natuurlijk best dat je momenteel gewoon niet meer dan 95Mbps binnen krijgt.. Een en ander kan natuurlijk ook met de firmware te maken hebben.
Over het algemeen zou je zo'n 120Mb/s moeten kunnen halen, maar als je allerlei zooi op je router installeert of veel connecties opent zakt de snelheid uiteindelijk in. Weet je zeker dat alle verbindingen van en naar de router op Gbit draaien?
Bedankt voor de reactie!!
Ik ben niet helemaal duidelijk geweest in mijn vorige bericht. Ik kan ook niet meer in de webinterface (via 192.168.1.1) komen van de router. Ik heb allerlei zaken geprobeerd, maar ik kan dus niet in de DD-WRT en in de TP-Link interface komen. Hierdoor kan ik ook niet de firmware van DD-WRT op het modem zetten. Hebben jullie hiervoor een oplossing?
Deze build brengt een aantal belangrijke wifi fixes, wifi zou nu een stuk stabieler moeten zijn t.o.v. r39028.
Ook heb ik een NFS server toegevoegd op verzoek.
Wat zit er allemaal in:
- QoS
- Layer 7 filtering
- Printer support
- 802.11Q VLAN
- UPnP ondersteuning
- DDNS instellingen
- NFS server (nfsd, commandline configuratie)
- Resetknop functioneerd
- Zram-swap
Voor de upgraders!!
Router in failsafe modus zetten, en dan kan je de firmware over het bedraad netwerk via de commandoregel uploaden. De router heeft een ingebouwde veiligheid (failsafe mode) voor dit soort dingen.smily01 schreef op woensdag 18 december 2013 @ 21:19:
Ik ben niet helemaal duidelijk geweest in mijn vorige bericht. Ik kan ook niet meer in de webinterface (via 192.168.1.1) komen van de router. Ik heb allerlei zaken geprobeerd, maar ik kan dus niet in de DD-WRT en in de TP-Link interface komen. Hierdoor kan ik ook niet de firmware van DD-WRT op het modem zetten. Hebben jullie hiervoor een oplossing?
IP-adres van router ligt normaal gezien vast (192.168.1.1). Misschien, als je geluk hebt, heeft TP-Link een grafisch tooltje waarmee je vanop je PC de firmware kunt uploaden (niet de webinterface dus).
[ Voor 9% gewijzigd door Borromini op 18-12-2013 23:03 ]
Morgen gaat hij op de router.
er klopt iets niet aan de namen+bestanden die je downloadt als je op de naam klikt. Het lijkt erop dat de lijst 1 verschoven is naar boven...mk13139 schreef op woensdag 18 december 2013 @ 21:56:
Nieuwe build: r39132
Deze build brengt een aantal belangrijke wifi fixes, wifi zou nu een stuk stabieler moeten zijn t.o.v. r39028.
Ook heb ik een NFS server toegevoegd op verzoek.
Wat zit er allemaal in:Om van TP-Link firmware naar OpenWRT te gaan, kiest men voor de factory image.
- QoS
- Layer 7 filtering
- Printer support
- 802.11Q VLAN
- UPnP ondersteuning
- DDNS instellingen
- NFS server (nfsd, commandline configuratie)
- Resetknop functioneerd
- Zram-swap
Voor de upgraders!!
Heb ze opnieuw geupload, lijkt nu wel goed te gaanfoppe-jan schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 08:51:
[...]
er klopt iets niet aan de namen+bestanden die je downloadt als je op de naam klikt. Het lijkt erop dat de lijst 1 verschoven is naar boven...

Ik zag het inderdaad. r39155 staat nu onlineGraasGast schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 15:37:
Dank voor de builds mk13139! Ik zie net dat in changeset 39138 nog meer ath9k fixes zijn gemerged.
Heb sinds een paar maanden 130428 update op mijn TP maar merk dat heel vaak internet verbinding wegvalt=wel wifi verbinding maar geen internet. De enige oplossing is dan om router opnieuw te starten(=stekker uit). Dit gebeurt heel random waardoor ik niet achter kan komen wat het nou is. Ik heb zelf na het uitvoeren van de update instellingen niet aangepast dus daar kan het niet aan liggen (of wel?).
Iemand een idee wat het kan zijn?
============================================
edit: Heb het opgelost! Blijkbaar was de openvpn config file niet meer goed. Hier kwam ik achter door openvpn "los" te starten met dit commando:
/usr/sbin/openvpn --config /tmp/etc/openvpn-lan.conf
Waarbij ik deze error kreeg:
Options error: bad comp-lzo option: 1 -- must be 'yes', 'no', or 'adaptive'
Heb er 'yes' van gemaakt en nu werkt het!
=============================================
Ik zit nu op de r39132 release van mk13139, maar ik krijg openvpn niet aan de praat. Als ik de server start, dan komt deze niet bij de processenlijst te staan.. Hoe kan ik dit debuggen? Ik kan nergens een log vinden.
Misschien niet genoeg geheugen vrij?
total used free shared buffers Mem: 29044 26560 2484 0 1484 -/+ buffers: 25076 3968 Swap: 14332 1968 12364
Is er dan misschien software die ik nog kan verwijderen? Ik heb al een boel verwijderd, zoals transmission, de printer en wat usb opslag ondersteuning en samba. Ik gebruik wel ddns, oscam en alles wat de kaartlezer nodig heeft, upnp en alle basis dingen.
Dit heb ik nu nog geïnstalleerd:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
| 6in4 - 14-1 6rd - 5-1 6relayd - 2013-10-21-ad00c3dd9ee42f172870708724858ab502b3a689 6to4 - 12-1 base-files - 149-r39132 block-mount - 2013-12-09-0c6d5bd1fc1fd28c71290610faeee11b399c869a busybox - 1.19.4-7 ccid - 1.4.5-1 chat - 2.4.5-10 comgt - 0.32-21 ddns-scripts - 1.0.0-22 dnsmasq - 2.66-5 dropbear - 2013.59-1 ds-lite - 1-1 etherwake - 1.09-3 firewall - 2013-12-17 hostapd-common - 20131120-1 ip - 3.11.0-1 ip6tables - 1.4.20-1 iptables - 1.4.20-1 iptables-mod-conntrack-extra - 1.4.20-1 iptables-mod-filter - 1.4.20-1 iptables-mod-ipopt - 1.4.20-1 iw - 3.10-1 jshn - 2013-12-02-318d682d29a8974aa53bd7dc523f1514eb0eddb9 kernel - 3.10.24-1-bc03907c2e4d3fd5e5a5bcf9dd836707 kmod-8021q - 3.10.24-1 kmod-ath - 3.10.24+2013-11-05-5 kmod-ath9k - 3.10.24+2013-11-05-5 kmod-ath9k-common - 3.10.24+2013-11-05-5 kmod-atm - 3.10.24-1 kmod-cfg80211 - 3.10.24+2013-11-05-5 kmod-crypto-aes - 3.10.24-1 kmod-crypto-arc4 - 3.10.24-1 kmod-crypto-core - 3.10.24-1 kmod-crypto-ecb - 3.10.24-1 kmod-crypto-hash - 3.10.24-1 kmod-crypto-manager - 3.10.24-1 kmod-crypto-pcompress - 3.10.24-1 kmod-crypto-sha1 - 3.10.24-1 kmod-fs-exportfs - 3.10.24-1 kmod-fs-nfs - 3.10.24-1 kmod-fs-nfs-common - 3.10.24-1 kmod-fs-nfsd - 3.10.24-1 kmod-fs-vfat - 3.10.24-1 kmod-fuse - 3.10.24-1 kmod-gpio-button-hotplug - 3.10.24-1 kmod-gre - 3.10.24-1 kmod-ifb - 3.10.24-1 kmod-ip6-tunnel - 3.10.24-1 kmod-ip6tables - 3.10.24-1 kmod-ipt-conntrack - 3.10.24-1 kmod-ipt-conntrack-extra - 3.10.24-1 kmod-ipt-core - 3.10.24-1 kmod-ipt-filter - 3.10.24-1 kmod-ipt-ipopt - 3.10.24-1 kmod-ipt-nat - 3.10.24-1 kmod-ipt-nat-extra - 3.10.24-1 kmod-ipt-nathelper - 3.10.24-1 kmod-ipt-nathelper-extra - 3.10.24-1 kmod-iptunnel - 3.10.24-1 kmod-iptunnel4 - 3.10.24-1 kmod-iptunnel6 - 3.10.24-1 kmod-ipv6 - 3.10.24-1 kmod-leds-gpio - 3.10.24-1 kmod-ledtrig-default-on - 3.10.24-1 kmod-ledtrig-heartbeat - 3.10.24-1 kmod-ledtrig-netdev - 3.10.24-1 kmod-ledtrig-timer - 3.10.24-1 kmod-ledtrig-usbdev - 3.10.24-1 kmod-lib-crc-ccitt - 3.10.24-1 kmod-lib-crc16 - 3.10.24-1 kmod-lib-lzo - 3.10.24-1 kmod-lib-textsearch - 3.10.24-1 kmod-mac80211 - 3.10.24+2013-11-05-5 kmod-mppe - 3.10.24-1 kmod-nls-base - 3.10.24-1 kmod-nls-iso8859-1 - 3.10.24-1 kmod-nls-utf8 - 3.10.24-1 kmod-ppp - 3.10.24-1 kmod-pppoa - 3.10.24-1 kmod-pppoe - 3.10.24-1 kmod-pppox - 3.10.24-1 kmod-pptp - 3.10.24-1 kmod-sched-connmark - 3.10.24-1 kmod-sched-core - 3.10.24-1 kmod-scsi-core - 3.10.24-1 kmod-sit - 3.10.24-1 kmod-slhc - 3.10.24-1 kmod-tun - 3.10.24-1 kmod-usb-core - 3.10.24-1 kmod-usb-ohci - 3.10.24-1 kmod-usb-serial - 3.10.24-1 kmod-usb-serial-ftdi - 3.10.24-1 kmod-usb-serial-option - 3.10.24-1 kmod-usb-serial-wwan - 3.10.24-1 kmod-usb2 - 3.10.24-1 kmod-zram - 3.10.24-1 l7-protocols - 2009-05-28-1 libblkid - 2.21.2-2 libblobmsg-json - 2013-12-02-318d682d29a8974aa53bd7dc523f1514eb0eddb9 libc - 0.9.33.2-1 libcurl - 7.33.0-4 libcyassl - 2.8.0-1 libdaemon - 0.14-2 libevent2 - 2.0.21-1 libext2fs - 1.42.4-1 libfuse - 2.9.0-2 libgcc - 4.6-linaro-1 libip4tc - 1.4.20-1 libip6tc - 1.4.20-1 libiwinfo - 47 libiwinfo-lua - 47 libjson-c - 0.11-2 libjson-script - 2013-12-02-318d682d29a8974aa53bd7dc523f1514eb0eddb9 liblua - 5.1.5-1 liblzo - 2.06-1 libminiupnpc - 1.8-1 libnfnetlink - 1.0.1-1 libnl-tiny - 0.1-3 libopenssl - 1.0.1e-2 libpcsclite - 1.8.2-1 libpolarssl - 1.2.9-1 libpthread - 0.9.33.2-1 librpc - 0.9.32-rc2-0a2179bbc0844928f2a0ec01dba93d9b5d6d41a7 librt - 0.9.33.2-1 libubox - 2013-12-02-318d682d29a8974aa53bd7dc523f1514eb0eddb9 libubus - 2013-11-07-8ea96670367e5dd23988b51ee4f0f790393effaf libubus-lua - 2013-11-07-8ea96670367e5dd23988b51ee4f0f790393effaf libuci - 2013-12-02.1-1 libuci-lua - 2013-12-02.1-1 libusb-1.0 - 1.0.9-1 libustream-cyassl - 2013-10-30-1dc753d6438121ef4cc57b185ea340c082d362c6 libuuid - 2.21.2-2 libwrap - 7.6-1 libxtables - 1.4.20-1 linux-atm - 2.5.2-5 lua - 5.1.5-1 luci - svn-r9945-1 luci-app-ddns - svn-r9945-1 luci-app-firewall - svn-r9945-1 luci-app-qos - svn-r9945-1 luci-app-radvd - svn-r9945-1 luci-app-upnp - svn-r9945-1 luci-app-wol - svn-r9945-1 luci-i18n-english - svn-r9945-1 luci-lib-core - svn-r9945-1 luci-lib-ipkg - svn-r9945-1 luci-lib-nixio - svn-r9945-1 luci-lib-sys - svn-r9945-1 luci-lib-web - svn-r9945-1 luci-mod-admin-core - svn-r9945-1 luci-mod-admin-full - svn-r9945-1 luci-proto-core - svn-r9945-1 luci-proto-ipv6 - svn-r9945-1 luci-proto-ppp - svn-r9945-1 luci-proto-relay - svn-r9945-1 luci-sgi-cgi - svn-r9945-1 luci-ssl - svn-r9945-1 luci-theme-base - svn-r9945-1 luci-theme-bootstrap - svn-r9945-1 luci-theme-openwrt - svn-r9945-1 miniupnpd - 1.8.20130426-1 mtd - 20 netifd - 2013-12-16-1a770b186b4bc9e714dbdd30d0c41ea471fa8245 odhcp6c - 2013-12-15-be05c0ded0257cbb82857f6d01226ef6de28befe openssl-util - 1.0.1e-2 openvpn-easy-rsa - 2013-01-30-2 openvpn-polarssl - 2.3.2-3 opkg - 618-6 oscam - 9065-1 portmap - 6.0-4 ppp - 2.4.5-10 ppp-mod-pppoa - 2.4.5-10 ppp-mod-pppoe - 2.4.5-10 ppp-mod-pptp - 2.4.5-10 procd - 2013-12-18-2dc572df0e3002263c0a49ebbc329ed1b6c42a01 px5g - 1 qos-scripts - 1.2.1-6 radvd - 1.9.1-2 relayd - 2011-10-24-4e8f1fa4ca2b176500362843a9e57ea5abd4b7a3 resolveip - 2 restorefactory - 1-6 swap-utils - 2.21.2-2 swconfig - 10 tc - 3.11.0-1 uboot-envtools - 2013.10-1 ubox - 2013-12-09-0c6d5bd1fc1fd28c71290610faeee11b399c869a ubus - 2013-11-07-8ea96670367e5dd23988b51ee4f0f790393effaf ubusd - 2013-11-07-8ea96670367e5dd23988b51ee4f0f790393effaf uci - 2013-12-02.1-1 uhttpd - 2013-11-21-cd66639800ee2882a0867ec54868502eb9b893d8 uhttpd-mod-ubus - 2013-11-21-cd66639800ee2882a0867ec54868502eb9b893d8 usb-modeswitch - 2013-08-20-575c8e8dec6d1f544debe867ebc0bde051209c17 usbutils - 007-1 vsftpd - 3.0.2-3 wifitoggle - 1-4 wpad-mini - 20131120-1 zlib - 1.2.8-1 zram-swap - 1-2 |
[ Voor 97% gewijzigd door HaTe op 22-12-2013 23:57 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
Wat je vraag over pakketten verwijderen betreft: als die in de firmware ingebakken zitten haalt het niks uit. Die staan op het squashfs en dat is read-only. Pakketten die je zelf achteraf installeert worden op de overlay geïnstalleerd en die is gewoon schrijfbaar, dus daar kan je ook dingen afhalen
http://www.mediamarkt.nl/mcs/shop/mediavandaag.html
mountainbiker
Nu is mijn vraag: gaat het signaal dan van de Ubee naar deze TP-link door middel van een ethernetkabel?
Dus kabel > Ubee > ethernetkabel > TP-link > wireless/ethernet naar pc's?
Ik heb namelijk de Ubee in de woonkamer liggen omdat daar de kabel ligt, maar mijn ethernetkabels naar pc/ps3 had ik al eens aangelegd in de meterkast, op het moment heb ik één ethernetkabel onder de grond door naar de meterkast waar ik een Sitecom Network Switch heb die deze ethernetkabel 'splits' naar mijn kabels voor pc's.
Interessant!mountainbiker schreef op maandag 23 december 2013 @ 09:58:
De v2 is vandaag dus echt voor euro 33 bij de mediamarkt te koop:
http://www.mediamarkt.nl/mcs/shop/mediavandaag.html
Ik heb gisteren mk13139's laatste firmware in mijn v1 geflashed, en dat bevalt erg goed!
Is het met die firmware mogelijk om een Wifi bridge op te zetten tussen een v1 en v2 device?
Zojuist knoop doorgehakt toen ik de Media Markt aanbieding zag, gekocht voor € 33. Het is de V2, waarvan ik begreep dat het de new and improved versie is.
je kunt gewoon een kabeltje trekken van een lanpoort op ziggomodem naar de wanpoort van je wifi router, en dan een vast 'wan IP' in te stellen op je 2e router dat in dezelfde range zit als dat gateway adres (het lan ip van je Ubee, meestal 192.168.1.1). Als DNS kun je of het gatewayadres opgeven of de DNS-servers van Ziggo. Zorg vervolgens dat je de dhcp in je nieuwe router een andere range geeft, dus 192.168.0.* voor zijn eigen lan. Als laatst is het dan handig om de DMZ van je ziggo modem zo in te stellen dat ie alles doorgooit naar het lokale ip van je wifi router.Tropicc schreef op maandag 23 december 2013 @ 10:29:
Ik heb nu de Ubee moden van Ziggo welke echt een belachelijk slecht wifi signaal en stabiliteit heeft, dus ik dacht erover om deze te kopen en de wireless functie in de Ubee door Ziggo uit te laten zetten.
Nu is mijn vraag: gaat het signaal dan van de Ubee naar deze TP-link door middel van een ethernetkabel?
Ik heb namelijk de Ubee in de woonkamer liggen omdat daar de kabel ligt, maar mijn ethernetkabels naar pc/ps3 had ik al eens aangelegd in de meterkast, op het moment heb ik één ethernetkabel onder de grond door naar de meterkast waar ik een Sitecom Network Switch heb die deze ethernetkabel 'splits' naar mijn kabels voor pc's.
[ Voor 16% gewijzigd door foppe-jan op 23-12-2013 14:25 ]
Heb zojuist 3 van die dingen besteld, ben benieuwd of deze ruimteschepen een beetje voldoen. Tot nu toe redelijk wat plezier van diverse 1043ND's die geen problemen geven en een 4300 die ik zelf in de meterkast heb hangen.sambalbaj schreef op maandag 23 december 2013 @ 11:57:
MM levert inderdaad de v2 zoals geadverteerd. Deze had ik vorige week daar al voor die prijs vandaan gehaald toen het kortstondig een foutje was.
Ziggo bellen en vragen of ze je modem in bridge mode zetten, dan fungeert de Ubee puur en alleen als modem. Dit kan je niet zelf doen.Tropicc schreef op maandag 23 december 2013 @ 10:29:
Ik heb nu de Ubee moden van Ziggo welke echt een belachelijk slecht wifi signaal en stabiliteit heeft, dus ik dacht erover om deze te kopen en de wireless functie in de Ubee door Ziggo uit te laten zetten.
Bedankt, ik heb de router besteld.tiguan schreef op maandag 23 december 2013 @ 14:41:
[...]
Ziggo bellen en vragen of ze je modem in bridge mode zetten, dan fungeert de Ubee puur en alleen als modem. Dit kan je niet zelf doen.
ja, je kunt beter de tp-link op een lan poort van de ubee zetten en dan dhcp server op de tplink uit.tiguan schreef op maandag 23 december 2013 @ 17:47:
Ik moet er wel bij zeggen dat de overige switch poorten op de Ubee dan niet meer werken. Alleen de WAN /poort 1 werkt nog.
Heb gewoon de de tp link aan port 1 van ubee gehangen en niks aan of uitgevinkt. Kabel erin en verder gaan met de tp link.raven22 schreef op maandag 23 december 2013 @ 18:28:
[...]
ja, je kunt beter de tp-link op een lan poort van de ubee zetten en dan dhcp server op de tplink uit.
Of je hebt 'm op de WAN-poort aangesloten, dan heb je NAT achter NAT wat ook onwenselijk is.
Dit maakt niet uit toch? Gewoon utp van Ubee naar TP-Link en vervolgens alle utp kabels op de TP-link aansluiten. Of werkt dat niet zo?tiguan schreef op maandag 23 december 2013 @ 17:47:
Ik moet er wel bij zeggen dat de overige switch poorten op de Ubee dan niet meer werken. Alleen de WAN /poort 1 werkt nog.
Thanks! Ik heb hem zojuist geflashed op mijn TL-WR1043ND v1mk13139 schreef op zondag 22 december 2013 @ 14:25:
[...]
Ik zag het inderdaad. r39155 staat nu online

My favorite programming language is solder.
Dat klopt maar het kan nog anders. Nadeel van je ubee in bridge laten zetten is dat je dan zelf geen gebruik meer kunt maken van ziggo wifispots.tiguan schreef op maandag 23 december 2013 @ 19:22:
Ja dat is juist wat je wil, anders heb je 2 keer NAT en daar zit je ook niet echt op te wachten.
Wat ook kan is de kabel van Ubee niet op de wanpoort van de tplink aansluiten maar op een lanpoort. Dan gebruik je de tplink niet als router maar als switch, met betere wifi dan de ubee. Wel de dhcp server van de tplink uitzetten. Dan blijf je de NAT en dhcp van de ubee gebruiken en behoud je ook het recht om de wifispots te kunnen benutten.
Op mijn oude wrt150n werkt dit out of the box met openwrt. Ik weet uit mijn hoofd niet welke supplicant er dan op de router draait.
edit: Never mind, wpad installeren ipv. wpad-mini was de oplossing:
[ Voor 9% gewijzigd door PSU_freak op 24-12-2013 12:22 . Reden: wpad-mini / wpad ]
ik neem aan dat flashen van openwrt het bereik niet vergroot?
en nu ook bij wehkamp voor 33 incl verzenden, voor wie gister de MM aktie gemist heeft.
[ Voor 20% gewijzigd door raven22 op 24-12-2013 12:23 ]
Heb alleen de wifi uitgezet, hotspot blijft dan aan en kan zelf ook op hotspots.grun93 schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 06:23:
[...]
Dat klopt maar het kan nog anders. Nadeel van je ubee in bridge laten zetten is dat je dan zelf geen gebruik meer kunt maken van ziggo wifispots.
Wat ook kan is de kabel van Ubee niet op de wanpoort van de tplink aansluiten maar op een lanpoort. Dan gebruik je de tplink niet als router maar als switch, met betere wifi dan de ubee. Wel de dhcp server van de tplink uitzetten. Dan blijf je de NAT en dhcp van de ubee gebruiken en behoud je ook het recht om de wifispots te kunnen benutten.
Volgens de instalatie van Ziggo hoef ik niks in de modem/router aan te passen als ik de eigen router wil gebruiken. Heb voor mijn schoonouders de tp link met orginele software er zo aan gehangen en werkt al weken perfect.
Wat zou ik dan moeten veranderen in de tp link.tiguan schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 12:42:
Toch heb je dan een dubbele NAT situatie. Of gebruik je de TP-link dan puur als access point?
Er zit voorderest niks aan de ubee verbonden.
Ik zit te denken over te stappen op ziggo, maar als alles zo dicht zit bij ze...........
Wat is daar dicht aan? Als je de routefunctionaliteit laat uitzetten beheers je zelf volledig je interne netwerk? In tegenstelling tot het drama KPN e.d.raven22 schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 17:27:
Kun je wireless niet zelf uitzetten via de webinterface van de ubee?
Ik zit te denken over te stappen op ziggo, maar als alles zo dicht zit bij ze...........
Ik snap het niet. De router fucties van tp link word gewoon volledig gebruikt.tiguan schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 14:41:
Zoals grun93 het zei is het goed, indien je het modem van Ziggo niet naar bridge mode wil laten veranderen. Maar persoonlijk vind ik het zonde van de tp-link. Je gebruikt dan namelijk niet de router van de tp-link.
Heb alleen de wifi van ziggo modem uitgezet. vanaf port 1 kabel naar router en de de tp link word gebruikt als router. Die krijgt gewoon een ip van de ubee. 192.168.178.11 al kan ik dat veranderen. De tp link geeft de pc's 192.168.1.xxx Maar ook dat kan ik zelf instellen.
De ubee heeft nog wel Ziggo wifi aan voor hotspot dat kan ik alleen veranderen door brifge mode maar dan kunnen ze zelf hotspot nergens meer gebruiken.
Sorry maar ik zie het probleem niet.

Mijn ervaring met de ubee bijvoorbeeld is dat, whatsapp berichten vertraagd binnenkomen. Als je 'm in bridgemode zet, is dat over, want de router van de ubee wordt niet meer gebruikt.
[ Voor 38% gewijzigd door tiguan op 24-12-2013 18:00 ]
Hier had ik ook last van, hopelijk is dat nu over.tiguan schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 17:55:
Ja dan gebruik je de Ubee en de TP-Link allebei als router en heb je een dubbele NAT. Het is opzich niet erg, maar het zou voor problemen kunnen zorgen.
Mijn ervaring met de ubee bijvoorbeeld is dat, whatsapp berichten vertraagd binnenkomen. Als je 'm in bridgemode zet, is dat over, want de router van de ubee wordt niet meer gebruikt.
Hoe zit dat eigenlijk, heb je daarnaast FreeRADIUS draaien op een server?PSU_freak schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 12:15:
ik heb nu de build van mk13139. Helaas zie ik geen wpa2 enterprise staan als wireless security optie. De stock firmware heeft dit wel, enig idee hoe deze ondersteuning toe te voegen / in te schakelen?
Op mijn oude wrt150n werkt dit out of the box met openwrt. Ik weet uit mijn hoofd niet welke supplicant er dan op de router draait.
edit: Never mind, wpad installeren ipv. wpad-mini was de oplossing:
My favorite programming language is solder.
Ben de prestaties van de v2 aan het vergelijken met de v1. Moet nog een en ander testen, maar zo op het eerste gezicht lijkt me dat de wireless performance van de v2 met de laatste stockfirmware niet veel beter is tov van de v1. Wat een teleurstelling is voor mij, want daarvoor had ik m gekocht. De v2 zou toch naast een betere cpu ook een betere wifi moeten hebben? Ik wil het met openwrt nog testen, misschien verbeterd dat de performance nog wat.
mountainbiker