• timothy!
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 31-03 20:56
bedankt voor je bericht
kan deze wel hoger dan 121mbps ? pricewatch: TP-Link Wireless-AC1750 DualBand Router - ArcherC7
ik hoor het graag van jullie
sphere schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 20:29:
Heb een 1043 v1.11 geflasht met r37838 van Ultraman, lijkt goed te werken. Geen 30-30-30 gedaan. Stap over van een WRT54GS met DDWRT, dus moet hier en daar nog even wennen.

edit: wifi snelheid abominabel.
edit: echt veel harder krijg ik internet niet over mijn lijn met wifi, 10Mbit. Zowel met een oude I6400 als een XPS15
Hier trek ik zonder problemen een 50Mbit lijn dicht over WiFi, zelfde build met een MSI Laptop (Wifi adapter is een ingebouwde Atheros AR928X) met 130Mbit link speed.

Lijkt dus wat mis te zijn daar.
Had je dit probleem ook met de stock ROM?
Wat heb je al geprobeerd qua settings?
Zijn er veel andere WLAN APs in de buurt? Ander kanaal geprobeerd? Welke beveiliging gebruik je? Bereik in orde? Is dit ten alle tijden van de dag? Router al eens herstart? Probleem doet zich bedraad niet voor?
Veel vragen om nog eens door te nemen. Bovendien heel vaak in dit topic besproken, dus ik stel voor dat je eens gaat bladeren in het topic :)
timothy! schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 22:33:
bedankt voor je bericht
kan deze wel hoger dan 121mbps ? pricewatch: TP-Link Wireless-AC1750 DualBand Router - ArcherC7
Ik hoor graag van je waar je al op gezocht hebt. Want dit lijkt me een vraag die je prima zelf kunt beantwoorden. Ik kan in ieder geval een prima review vinden op http://www.smallnetbuilder.com

[ Voor 22% gewijzigd door Ultraman op 29-08-2013 23:16 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• dôh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-11 17:34
timothy! schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 22:33:
[...]

bedankt voor je bericht
Met de onderstaande screenshot kan ik je aantonen dat de TP-Link 1043 weldegelijk harder gaat dan 121Mbit. Ik heb zelf 150Mbit van Ziggo en deze screenshot is genomen met via speedtest.ziggo.nl. Haal zeker meer dan de 121Mbit. Dit is nog niet de absolute max, daar mijn NAS e.e.a. aan het doen was op het WAN.

Afbeeldingslocatie: http://vince.tweakdsl.nl/ziggo.png

Ohja, ik draai de meeste recente build van mk13139! :)

Ben overigens zelf ook opzoek naar een betere TP-Link waar ik OpenWRT op kan draaien, daar ik graag van de 5GHz band gebruik wil maken! :)

• wian_gn
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:43
dôh schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 12:09:
[...]

Met de onderstaande screenshot kan ik je aantonen dat de TP-Link 1043 weldegelijk harder gaat dan 121Mbit. Ik heb zelf 150Mbit van Ziggo en deze screenshot is genomen met via speedtest.ziggo.nl. Haal zeker meer dan de 121Mbit. Dit is nog niet de absolute max, daar mijn NAS e.e.a. aan het doen was op het WAN.
Het is mij een raadsel hoe zo'n klein Flash testje een betrouwbare indicatie van de maximimale doorvoersnelheid kan leveren. Gebruik daarvoor iperf of download een CD-ROM image per FTP of trek d'r eentje binnen met Bittorrent, en laat dat eens minstens een minuut of 2-3 lopen. Dan kun je een claim doen over de maximum snelheid, niet met dit soort gefröbel van een provider die je graag een hoge snelheid voorschotelt.
Ben overigens zelf ook opzoek naar een betere TP-Link waar ik OpenWRT op kan draaien, daar ik graag van de 5GHz band gebruik wil maken! :)
Ik gebruik al een maand of 6 een TL-WDR3600 en een TL-WDR4300 met OpenWRT en heb geen enkel probleem. Ik heb een TL-WDR4300 onder de trap staan en daarmee door de hele jaren 70 doorzonwoning een prima verbinding op 2.4 GHz en op 5 GHz naar de keukentafel toe ook.

Alle uitspraken over wifi-snelheid en maximale afstand zijn alleen in een laboratorium te reproduceren, dus ik onthoud me van afspraken daarover. Wel haal ik ongeveer 30 MBit/s throughput met een TL-WDR3600 als OpenVPN client voor mijn thuisnetwerk (CPU is de beperkende factor), dat is niet de volle snelheid, maar zeker acceptabel.

• frietsje
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-11 16:18
mk13139 schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 18:59:
[...]
Tenzij je koste wat kost op dd-wrt wilt blijven zitten, kun je natuurlijk ook OpenWRT proberen. Waarschijnlijk heb je daar meer succes mee ;).
Ik heb je tip opgevolgd. Terug naar stock gegaan, via n oudere duitse versie naar openwrt gegaan. Heb nu backfire 10.03.1 draaien en alles lijkt prima te lopen! Thnx :)
Waarom backfire? :?
Die is inmiddels een stuk ouder. Werkt blijkbaar wel voor je, dus je kunt het zonder problemen zo laten. Maar als je tegen issues aanloopt zou ik zeker eens Attitude Adjustment proberen.

[ Voor 138% gewijzigd door Ultraman op 30-08-2013 21:08 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:50
wian_gn schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 13:41:
[...]

Het is mij een raadsel hoe zo'n klein Flash testje een betrouwbare indicatie van de maximimale doorvoersnelheid kan leveren. Gebruik daarvoor iperf of download een CD-ROM image per FTP of trek d'r eentje binnen met Bittorrent, en laat dat eens minstens een minuut of 2-3 lopen. Dan kun je een claim doen over de maximum snelheid, niet met dit soort gefröbel van een provider die je graag een hoge snelheid voorschotelt.
Dit.

Bij smallnetbuilder hebben ze er ook een bepaalde testmethode voor:
Throughput is a measure of how fast data flows through the router. The test sends data from computer to computer, measures how much time it takes, and calculates the result in Mbps (Megabits per second).

The setup shown in the diagram above is used with one computer running an IxChariot endpoint connected to the router WAN port and a second computer running the IxChariot console and endpoint connected to a router LAN port.

Our test uses IxChariot's Throughput.scr IxChariot script with the defaut 100,000 Byte file size changed to 1,000,000 Bytes and TCP/IP protocol. Three tests are performed, each one minute in length:
  • WAN to LAN - Data flows from the WAN-side IxChariot endpoint to the LAN-side endpoint. This is a test of router download speed.
  • LAN to WAN - Data flows from the LAN-side IxChariot endpoint to the WAN-side endpoint. This is a test of router upload speed.
  • Simultaneous - A combination of the previous two tests. This test is run to see how the router handles simultaneous traffic. Also, many current-generation routers have routing speeds in excess of 100 Mbps, but do not have Gigabit Ethernet ports. This test ensures that we find the limits of the routing engine without being limited by 100Mbps Ethernet.
http://www.smallnetbuilde...rdware-routers-revision-3

Ze gebruiken "IxChariot" o.i.d. Zegt mij niet echt wat

Verder zal de firmware ook nog wel wat uitmaken, misschien dat je met OpenWRT nog wat meer haalt dan met stock, maar op een gegeven moment loop je toch tegen de hardwarelimiet aan. Bij een WRT54GL merkte ik dat ook. Met de stock firmware kwam die tot 45Mbit ofzo, maar met Tomato erop tot 55Mbit :)

[ Voor 65% gewijzigd door ThinkPad op 30-08-2013 17:26 ]

• mk13139
  • Laatst online: 20-10 21:48
frietsje schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 16:03:
[...]

Ik heb je tip opgevolgd. Terug naar stock gegaan, via n oudere duitse versie naar openwrt gegaan. Heb nu backfire 10.03.1 draaien en alles lijkt prima te lopen! Thnx :)
Je hebt geluk gehad dat je je router niet hebt gebrickt...
Maar goed, als hij voor jou goed lijkt te draaien geen probleem lijkt me.

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:00

sphere

Debian abuser

Ultraman schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 23:10:
Hier trek ik zonder problemen een 50Mbit lijn dicht over WiFi, zelfde build met een MSI Laptop (Wifi adapter is een ingebouwde Atheros AR928X) met 130Mbit link speed.

Lijkt dus wat mis te zijn daar.
Had je dit probleem ook met de stock ROM?
Wat heb je al geprobeerd qua settings?
Zijn er veel andere WLAN APs in de buurt? Ander kanaal geprobeerd? Welke beveiliging gebruik je? Bereik in orde? Is dit ten alle tijden van de dag? Router al eens herstart? Probleem doet zich bedraad niet voor?
Veel vragen om nog eens door te nemen. Bovendien heel vaak in dit topic besproken, dus ik stel voor dat je eens gaat bladeren in het topic :)
Ik heb de stock rom gebruikt omo compleet Ultraman te gaan op de router. Geen idee. Ik haal nu wel 20MBit soms, dus dat is op zich OK, maar vanmorgen wilde de I6400 alleen nog maar connecten op 1Mbps.

Ik gebruik WPA PSK, kanaal 6, het leegste kanaal en het verst van 1 en 11, bedraad is het snel. Misschien kan de start post eens worden bijgewerkt, veel info in het topic is wel handig.

Nu maar even de wireless drivers bijwerken van deze laptop.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

sphere schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 11:45:
[...]

Ik heb de stock rom gebruikt omo compleet Ultraman te gaan op de router. Geen idee.
Geen idee of je dit ook op de stock ROM had? Want het is wel handig om te weten of het daarmee wel goed ging of niet. Want het kan natuurlijk altijd een defect zijn.
Ik haal nu wel 20MBit soms, dus dat is op zich OK, maar vanmorgen wilde de I6400 alleen nog maar connecten op 1Mbps.
Dat is vers na een boot? Verschijnen er interessantte meldingen in het kernel log en/of het system log?
Ik gebruik WPA PSK
Daar gaat het voor het behalen van WiFi-n snelheden mis. WiFi-n vereist WPA2.
, kanaal 6, het leegste kanaal en het verst van 1 en 11, bedraad is het snel. Misschien kan de start post eens worden bijgewerkt, veel info in het topic is wel handig.
OK, dat ziet er dan goed uit. Maar probeer ook gewoon eens een andere. Er kan best iets op de 2.4GHz band zitten wat je niet op pikt met een SSID scan omdat het niet een wireless AP hoeft te zijn, maar bijvoorbeeld BT of een andere apparaat in dezelfde band.
Pak om het getest te hebben dus ook eens een paar anderen.
Nu maar even de wireless drivers bijwerken van deze laptop.
Heel verstandig, dat wil ook wel eens helpen. Wat je ook nog kunt proberen is voor de WiFi adapter van de laptop, daar Power Saving eens uitvinken en kijken wat dat doet.

• sphere

sphere

Debian abuser

Met speedtest.bbned.nl

I6400, Dell 1390: 10-11Mbps
I6400, bedraad: 21-22Mbps

I6400 uit, router reboot.

XPS15, Intel 6230: 4-12Mbps (RX 130 TX 58)
XPS15, bedraad: 19-21Mbps

Router instellingen:
802.11 (g+n)
40MHz 2nd channel
kanaal 6 (NL)
20dBm (afstand tot router 1 meter)
WPA-PSK2 (CCMP) (cipher auto)

Instellen op alleen n kan niet.
edit: I6400 staat nu een tijdje uit, XPS haalt nu de volle 20Mbit. Weet niet zo goed wat er aan de hand is. Misschien moet ik de kaart in de I6400 vervangen door een mini pci kaartje dat N ondersteunt?

Zal ook eens de onboard bluetooth van mijn htpc uitzetten, zag dat dat ook in de 2.4GHz band zit. O-)
Ultraman schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 12:50:
En wat haalt die i6400 zonder de router er tussen bedraad?
Ook 20Mbps, tis mijn Internet snelheid. Maar misschien moet ik WiFi maar gaan testen met een bestandje in mijn LAN, of met speedtest.tweak.nl

[ Voor 125% gewijzigd door sphere op 31-08-2013 14:39 ]

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

En wat haalt die i6400 zonder de router er tussen bedraad?

• frietsje
Ultraman schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 16:41:
Waarom backfire? :?
Die is inmiddels een stuk ouder. Werkt blijkbaar wel voor je, dus je kunt het zonder problemen zo laten. Maar als je tegen issues aanloopt zou ik zeker eens proberen.
Ik had blijkbaar een wat oudere tutorial gevolgd :9 Nog niet goed ingelezen in openwrt.
Ik zal zeker een dezer dagen iets nieuwers erop zetten, ik ben al blij dat het dus niet aan de router lag maar aan dd-wrt.
Wat raden jullie mij aan? AA12.09 of een van de custom builds die hier rondgaan?

• souris
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-11 09:34
@ Ultraman:
Je nieuwste Chunky draait hier al een paar dagen zonder problemen. Ben blij te kunnen zeggen dat ik geen wifi problemen meer heb gehad. Ook geen TX DMA errors meer in de log.

Vraagje: weet je misschien welke settings ik moet gebruiken voor IPv6 bij XMS? Dat zou moeten werken, maar ik heb het nog niet aan de praat gekregen.

• Dain Bramage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-09 16:21
frietsje schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 14:06:
[...]

Ik had blijkbaar een wat oudere tutorial gevolgd :9 Nog niet goed ingelezen in openwrt.
Ik zal zeker een dezer dagen iets nieuwers erop zetten, ik ben al blij dat het dus niet aan de router lag maar aan dd-wrt.
Wat raden jullie mij aan? AA12.09 of een van de custom builds die hier rondgaan?
De laatste build van Ultraman als je iets nieuws erop wilt zetten. Gebruik zelf op 2 1043's Gargoyle, ook gebaseerd op OpenWRT maar met eigen, stuk simpelere, interface.
souris schreef op zondag 01 september 2013 @ 12:38:
@ Ultraman:
Je nieuwste Chunky draait hier al een paar dagen zonder problemen. Ben blij te kunnen zeggen dat ik geen wifi problemen meer heb gehad. Ook geen TX DMA errors meer in de log.
:)
Vraagje: weet je misschien welke settings ik moet gebruiken voor IPv6 bij XMS? Dat zou moeten werken, maar ik heb het nog niet aan de praat gekregen.
XMS gebruikt 6rd voor IPv6. Meer details zou ik even voor je moeten nakijken, DM me even als je meer info nodig hebt.

Voor configuratie van de nieuwe native-IPv6 stack die aanwezig is in mijn nieuwe build (en in de trunk) wil je http://wiki.openwrt.org/doc/uci/network6 lezen. Onderaan staat ook een migrate vanaf de oudere 12.09 (en 10.03) uitgelegd.
Voor mijn build geldt wat informatie op de Wiki betreft dat het 12.09.1 is. Die hebben de OpenWRT devs zelf nog niet uitgebracht, vandaar dat ik de mijne ook nog niet zo noem. Maar qua config, voor IPv6 iig, voldoet hij er al wel aan.

• marijni12
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-08 13:23
Ik ben op dit moment de ongelukkige eigenaar van een Thomson tg787v, en wil graag een andere router. Ik was eigenlijk van plan om deze router aan te schaffen, maar toen kwam ik erachter dat deze geen dsl poort heeft, maar alleen wan. Betekent het dus dat ik vast zit aan dat kutding van de kpn?

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:53
Helaas wel ja, de TP-Link is enkel een router met ethernet en wifi. Het bevat dus geen modem en ook geen telefonie. Maar wat als je KPN nu eens belt (0800-0402) en aangeeft dat je graag een ander modem zou willen? Dan krijg je waarschijnlijk de Arcadyan VGV7519 als vervanging van de ST787V.

My favorite programming language is solder.

• marijni12
Puch-Maxi schreef op zondag 01 september 2013 @ 22:22:
Helaas wel ja, de TP-Link is enkel een router met ethernet en wifi. Het bevat dus geen modem en ook geen telefonie. Maar wat als je KPN nu eens belt (0800-0402) en aangeeft dat je graag een ander modem zou willen? Dan krijg je waarschijnlijk de Arcadyan VGV7519 als vervanging van de ST787V.
Heb ik al eens gedaan, maar het probleem daarmee is dat-ie ingesteld staat voor zakelijk gebruik. En met die firmware die kpn eroverheen gooit, kun je die naar mijn weten niet eens veranderen.. Vind 't ook weer zo lullig om ze wéér een nieuwe te vragen. Zoals je kunt zien staat hij op PPPoE, waar die op PPPoA moet staan voor mijn kpn adsl. Geen idee hoe en of ik dit zou kunnen veranderen..

https://www.dropbox.com/s...09-01%20om%2022.53.45.png

[ Voor 15% gewijzigd door marijni12 op 01-09-2013 23:00 ]

Of je maakt gebruik van de PPPoE Bridge mogelijkheid die ik op het screenshot zie.
Dan wordt je KPN apparaat een bridge (RFC1483 Bridge waarschijnlijk) en daarmee eigenlijk een dom modem, waar je er een eigen router achter kunt zetten die de routing op zich neemt.
Zo'n set-up heb ik altijd veel liever dan een router met ingebouwd DSL modem, want je bent dan flexibeler als het op het uitzoeken (en vervangen!) van een apparaat uitkomt. Zo heb ik het UPC modem hier ook in bridge modus staan en heeft de TL-WR1043ND gewoon het public IP en regelt alle routing. :)

Je zult mogelijk de PPPoE configuratie even moeten uitzoeken, maar zodra je die hebt lijkt me dat de beste optie. Toen ik hier echter nog ADSL had heb ik hetzelfde gedaan met een modem van Telfort (ZyXeL P-2602R serie), en dat werkte na het aanzetten van Bridge modus geheel automatisch :)

[ Voor 20% gewijzigd door Ultraman op 01-09-2013 23:27 ]

• souris
@Ultraman: Krijg helaas toch weer TX DMA errors met Attitude Adjustment Ultraman-Chunky-r37838. Hieronder een stukje uit de kernel log.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
[39916.230000] ath: phy0: Failed to stop TX DMA, queues=0x100!
[39917.360000] ath: phy0: Failed to stop TX DMA, queues=0x100!
[39917.910000] ath: phy0: Failed to stop TX DMA, queues=0x100!
[62602.130000] ath: phy0: DMA failed to stop in 10 ms AR_CR=0x00000024 AR_DIAG_SW=0x42000020 DMADBG_7=0x000286c0
[62602.140000] ath: phy0: Could not stop RX, we could be confusing the DMA engine when we start RX up
[74880.030000] ath: phy0: DMA failed to stop in 10 ms AR_CR=0x00000024 AR_DIAG_SW=0x42000020 DMADBG_7=0x000286c0
[74880.040000] ath: phy0: Could not stop RX, we could be confusing the DMA engine when we start RX up
[83605.900000] ath: phy0: DMA failed to stop in 10 ms AR_CR=0x00000024 AR_DIAG_SW=0x42000020 DMADBG_7=0x000084c0
[83605.910000] ath: phy0: Could not stop RX, we could be confusing the DMA engine when we start RX up

HW versie is v1.8. Gezien de verschillende berichten dacht ik dat dit in deze build was opgelost. Enig idee?

• marijni12
Ultraman schreef op zondag 01 september 2013 @ 23:22:
Of je maakt gebruik van de PPPoE Bridge mogelijkheid die ik op het screenshot zie.
Dan wordt je KPN apparaat een bridge (RFC1483 Bridge waarschijnlijk) en daarmee eigenlijk een dom modem, waar je er een eigen router achter kunt zetten die de routing op zich neemt.
Zo'n set-up heb ik altijd veel liever dan een router met ingebouwd DSL modem, want je bent dan flexibeler als het op het uitzoeken (en vervangen!) van een apparaat uitkomt. Zo heb ik het UPC modem hier ook in bridge modus staan en heeft de TL-WR1043ND gewoon het public IP en regelt alle routing. :)

Je zult mogelijk de PPPoE configuratie even moeten uitzoeken, maar zodra je die hebt lijkt me dat de beste optie. Toen ik hier echter nog ADSL had heb ik hetzelfde gedaan met een modem van Telfort (ZyXeL P-2602R serie), en dat werkte na het aanzetten van Bridge modus geheel automatisch :)
Als ik dat doe dan is het dus gewoon: arcadyan op bridge zetten en dsl-kabeltje daarin pluggen, dan daar via een LAN-poort naar een andere routers WAN en dan zou het moeten werken?

Zou mooi zijn

• sphere

sphere

Debian abuser

souris schreef op maandag 02 september 2013 @ 15:28:
@Ultraman: Krijg helaas toch weer TX DMA errors met Attitude Adjustment Ultraman-Chunky-r37838. Hieronder een stukje uit de kernel log.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
[39916.230000] ath: phy0: Failed to stop TX DMA, queues=0x100!
[39917.360000] ath: phy0: Failed to stop TX DMA, queues=0x100!
[39917.910000] ath: phy0: Failed to stop TX DMA, queues=0x100!
[62602.130000] ath: phy0: DMA failed to stop in 10 ms AR_CR=0x00000024 AR_DIAG_SW=0x42000020 DMADBG_7=0x000286c0
[62602.140000] ath: phy0: Could not stop RX, we could be confusing the DMA engine when we start RX up
[74880.030000] ath: phy0: DMA failed to stop in 10 ms AR_CR=0x00000024 AR_DIAG_SW=0x42000020 DMADBG_7=0x000286c0
[74880.040000] ath: phy0: Could not stop RX, we could be confusing the DMA engine when we start RX up
[83605.900000] ath: phy0: DMA failed to stop in 10 ms AR_CR=0x00000024 AR_DIAG_SW=0x42000020 DMADBG_7=0x000084c0
[83605.910000] ath: phy0: Could not stop RX, we could be confusing the DMA engine when we start RX up

HW versie is v1.8. Gezien de verschillende berichten dacht ik dat dit in deze build was opgelost. Enig idee?
Die errors heb ik ook met build 37838 en daarnaast schakelt de router terug naar 1Mbit. Na een reboot is het weer koek en ei. Hardware V1.11

TX DMA komt helaas nog steeds voor blijkbaar, maar leidt bij jullie dus nog steeds tot problemen?
Terugval tot 1 Mbit op RX heb ik al aardige tijd niet meer gehad met de vorige build sinds ik nachtelijks het WiFi herstart.

Ik heb in mijn log van de afgelopen 5 dagen, met nachtelijke herstarts, er nog geen één gehad. Voor zover ik hier kan zien lijkt er dus wel vooruitgang te zijn, maar nog niet genoeg dus. Bedankt voor het testen, ik zal het melden in de release post deze week. Want die moet ik immers nog maken, en voordat ik dat doe test ik minstens een week.
Wat ik wel moet vermelden is dat ik met deze build met een schone config ben begonnen. De oude weggegooid en met de hand terug gezet waar nodig. Dit ivm netwerkwijzigingen die ik sowieso wilde uitvoeren en dat nu mooi samen kon met de wijzigingen in IPv6 configuratie.
Jullie zouden nog kunnen kijken of dat wat uitmaakt voor jullie, al verwacht ik van niet.

In trunk zitten nog wat meer fixes, waaronder software queues, die nog meer zouden moeten helpen, maar die worden nog getest alvorens ze gebackport worden. Zodra dat gebeurd is kan ik prima een nieuwe versie uitbrengen om te kijken of het helpt.
marijni12 schreef op maandag 02 september 2013 @ 22:08:
Als ik dat doe dan is het dus gewoon: arcadyan op bridge zetten en dsl-kabeltje daarin pluggen, dan daar via een LAN-poort naar een andere routers WAN en dan zou het moeten werken?
Bij mij was dat het geval met het Telfort DSL modem ja :)
Maar zorg voor de zekerheid dat je weet hoe je je KPN modem moet resetten, middels bijv een klein reset knopje. Stel dat het niet werkt, dat je dan toch terug kunt naar de vorige situatie om te onderzoeken waar het mis ging.
Het is mogelijk dat je een paar instellingen moet opgeven in OpenWRT voordat het werkt, bijvoorbeeld een username + pass, maar dat verschilt een beetje per provider. Probeer het en je komt er achter. :Y

[ Voor 14% gewijzigd door Ultraman op 02-09-2013 23:38 ]

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:17
Helaas, na 22 dagen uptime op de laatste mk build, toch weer een Failed to stop TX DMA.
Ik laat hem niet meer de wifi iedere dag herstarten, dus hij is 22 dagen up geweest.
Nu via ssh wifi down en up gedaan en kijken hoe lang hij het nu weer vol gaat houden.
Ik heb Versie 1.8 trouwens.

• wmrichard
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-10 22:43
Ik ben benieuwd of iemand dit probleem (h)erkent . Je hebt een tp-Link router meteen aan het glasvezel modem hangen van Genexis in dit geval service provider Vodafone Thuis (maar moet volgens mij niet uitmaken welke provider je hebt). Elk half uur moest ik opnieuw verbinding maken met de wan omdat de dhcp renew niet goed automatisch gaat. Volgens vodafone is dit een bekende bug met TP-Link , wat ik niet echt begrijp. Mijn vraag is herkennen mensen dit probleem met de TP link in samenwerking met glasvezel. In mijn geval openwrt AA? Alvast bedankt ik heb nu uit pure nood maar de meegeleverde sitecom aangesloten als router, maar van zo'n router word je niet echt vrolijk.

Alvast bedankt.

Verwijderd

Hallo tweakers.

Ik heb een TL-WR104ND ik probeerden dd wrt erop te installeren maar dat is mislukt ik kan de router niet meer in. ik heb wel wifi en alles werkt maar ik kan de router dus niet in en het is onbeveiligt , wat kan ik doen zodat het weer werkt.

• D-TECH
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:46
Verwijderd schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 18:05:
Hallo tweakers.

Ik heb een TL-WR104ND ik probeerden dd wrt erop te installeren maar dat is mislukt ik kan de router niet meer in. ik heb wel wifi en alles werkt maar ik kan de router dus niet in en het is onbeveiligt , wat kan ik doen zodat het weer werkt.
Probeer een reboot. Anders een 30/30/30 reset.

Verwijderd

Dank voor je antwoord met reboot is toch stekker er in en eruit.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2013 18:18 ]

Verwijderd

30/30/30 reset gedaan wifi werkt en gewoon verbinding via de kabel, maar kan nog steeds niet in mijn router.

• sphere

sphere

Debian abuser

Ultraman schreef op maandag 02 september 2013 @ 23:33:
TX DMA komt helaas nog steeds voor blijkbaar, maar leidt bij jullie dus nog steeds tot problemen?
Terugval tot 1 Mbit op RX heb ik al aardige tijd niet meer gehad met de vorige build sinds ik nachtelijks het WiFi herstart.

Ik heb in mijn log van de afgelopen 5 dagen, met nachtelijke herstarts, er nog geen één gehad. Voor zover ik hier kan zien lijkt er dus wel vooruitgang te zijn, maar nog niet genoeg dus. Bedankt voor het testen, ik zal het melden in de release post deze week. Want die moet ik immers nog maken, en voordat ik dat doe test ik minstens een week.
Wat ik wel moet vermelden is dat ik met deze build met een schone config ben begonnen. De oude weggegooid en met de hand terug gezet waar nodig. Dit ivm netwerkwijzigingen die ik sowieso wilde uitvoeren en dat nu mooi samen kon met de wijzigingen in IPv6 configuratie.
Jullie zouden nog kunnen kijken of dat wat uitmaakt voor jullie, al verwacht ik van niet.

In trunk zitten nog wat meer fixes, waaronder software queues, die nog meer zouden moeten helpen, maar die worden nog getest alvorens ze gebackport worden. Zodra dat gebeurd is kan ik prima een nieuwe versie uitbrengen om te kijken of het helpt.

[...]
Bij mij was dat het geval met het Telfort DSL modem ja :)
Maar zorg voor de zekerheid dat je weet hoe je je KPN modem moet resetten, middels bijv een klein reset knopje. Stel dat het niet werkt, dat je dan toch terug kunt naar de vorige situatie om te onderzoeken waar het mis ging.
Het is mogelijk dat je een paar instellingen moet opgeven in OpenWRT voordat het werkt, bijvoorbeeld een username + pass, maar dat verschilt een beetje per provider. Probeer het en je komt er achter. :Y
Ik zou ook wel nightly reboots kunnen doen. Zal eens zoeken hoe het moet.

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

RvL

[...]
Ik draai hier weliswaar op trunk (r37618), maar heb momenteel een uptime van 24 dagen en wat losse uurtjes en slechts 1 keer een failed to stop TX dma en 1 keer could not stop RX. Ik reboot wifi 's nachts niet en merk na 24 dagen geen verschil in performance.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• sphere

sphere

Debian abuser

@RvL ik had er ook maar 1 (of twee) maar wel terugschakelen naar 1Mbit. Ben druk bezig te zoeken naar een wireless n pci-e kaartje voor een vriendelijke prijs om te zien of ik het in een N-only client netwerk ook heb.

• frietsje
Verwijderd schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 18:36:
30/30/30 reset gedaan wifi werkt en gewoon verbinding via de kabel, maar kan nog steeds niet in mijn router.
Ik had een paar dagen geleden een soortgelijk probleem (zie paar posts terug).
Na een 30-30-30 reset kon ik via wifi wel erin komen (lan niet) en heb ik uiteindelijk op die manier open-wrt erop gezet ipv dd-wrt...

• mk13139
sphere schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 21:25:
@RvL ik had er ook maar 1 (of twee) maar wel terugschakelen naar 1Mbit. Ben druk bezig te zoeken naar een wireless n pci-e kaartje voor een vriendelijke prijs om te zien of ik het in een N-only client netwerk ook heb.
Wat je ook kunt doen, en wat je overigens niets kost, is de trunk proberen.
Of je moet wachten tot de software queues zijn gebackport naar AA.

Je kunt gelijk deze proberen:

Nieuwe build: r37893

Deze build bevat weer een nieuwere kernel, versie 3.10.10. Uiteraard zijn er weer een aantal fixes meegenomen in de build. Er zijn nog wat kleine toevoegingen m.b.t. de wifi stabiliteit gedaan sinds mijn laatste build. Ik verwacht dan ook dat, net als mijn laatste build, de wifi voor jullie stabiel zal zijn.

Veel plezier met deze build!

Wat zit er allemaal in:
  • Ath9k driver geforceerd de gebruiker-gedefinieerde region instellingen te gebruiken, dit maakt kanaal 12 en 13 beschikbaar.
  • IPv6 ondersteuning
  • 3G/UMTS,PPPoA, PPPoE en ATM Bridge (AAL5) support
  • QoS
  • USB storage (bestandssystemen FAT32, NTFS en ext2/3/4)
  • Bestandsdeling over Windows netwerken (Samba)
  • Printer support
  • 802.11Q VLAN
  • UPnP ondersteuning
  • Wake-on-LAN instellingen
  • DDNS instellingen
  • Hd-idle instellingen (kan de 'spin down' tijd van een gekoppelde harde schijf regelen)
  • Transmission Bittorrent client
  • OpenVPN (alléén via commandline te configureren)
  • FTP server (vsftpd, commandline configuratie)
  • Luci Bootstrap thema toegevoegd (als default)
Om van TP-Link firmware naar OpenWRT te gaan, kiest men voor de factory image.
Om een upgrade van OpenWRT uit te voeren, kiest men voor de sysupgrade image.

Download link: http://goo.gl/r9heHY (klik op het zwarte pijltje rechtsonder)

Voor de upgraders!!
Als men nog niet op de Barrier Breaker branche zit (dus mijn build nog niet eerder heeft geïnstalleerd) is ten zeerste aanbevolen te upgraden zonder de configuratie te behouden! Dit om de werking van mijn build te garanderen en eventuele compabiliteitsissues met andere branches te voorkomen!
Zit je al wel op een oudere build van mij? Dan is upgraden met configuratie (meestal) geen probleem.

[ Voor 9% gewijzigd door mk13139 op 10-09-2013 15:22 ]

• sphere

sphere

Debian abuser

mk13139 schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 22:00:
Wat je ook kunt doen, en wat je overigens niets kost, is de trunk proberen.
Of je moet wachten tot de software queues zijn gebackport naar AA.

Je kunt gelijk deze proberen:

Nieuwe build: r37893
Ehm, ik dacht dat jij ook een custom maakte net als Ultraman? Of snap ik het niet :)

Mij maakt het vrij weinig uit wat ik gebruik, ik nam de eerste link die ik kon vinden in dit topic naar een OpenWRT rom, en toen de meest recente genomen die ik kon vinden. Ik heb weinig nodig, naast dyndns en een sshd voor reverse ssh tunnels.

• mk13139
sphere schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 22:39:
[...]

Ehm, ik dacht dat jij ook een custom maakte net als Ultraman? Of snap ik het niet :)

Mij maakt het vrij weinig uit wat ik gebruik, ik nam de eerste link die ik kon vinden in dit topic naar een OpenWRT rom, en toen de meest recente genomen die ik kon vinden. Ik heb weinig nodig, naast dyndns en een sshd voor reverse ssh tunnels.
Ja dat klopt, maar er zit een verschil tussen onze builds.

Ultraman baseert zijn builds op de Attitude Adjustment branche, ik de mijne op de trunk/bleeding-edge aka Barrier Breaker. Als een patch/fix wordt ontwikkeld komt hij als eerste in de trunk en na wat tests en goedkeuring door OpenWRT gurus uiteindelijk ook in AA.
In mijn builds zitten dus de meest recente fixes, al hoewel dat niet altijd goed hoeft te zijn: De trunk blijft 'experimental'.
Maar in de meeste gevallen heb je er voordeel mee, zoals nu. Software queues zijn namelijk nog niet in AA gebackport, hetgeen wat voor een enorme verbetering in stabiliteit lijkt te zorgen.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:15
Mk, heb hem er net opgezet omdat ik de wii kut vond op stock. Trek nu 38 ipv 15 mbit op een paar meter. En verder weg is de connectie veel beter. Thanks!

• sphere

sphere

Debian abuser

Ik ga hem van het weekend erop zetten. Mijn klacht is feitelijk matige wifi en https://dev.openwrt.org/ticket/12372 maar die is al 86756543656x opgelost.

RvL schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 20:50:
[...]

Ik draai hier weliswaar op trunk (r37618), maar heb momenteel een uptime van 24 dagen en wat losse uurtjes en slechts 1 keer een failed to stop TX dma en 1 keer could not stop RX. Ik reboot wifi 's nachts niet en merk na 24 dagen geen verschil in performance.
Het verschilt zo ontzettend per router, locatie en gebruik...
Zo heb ik ook een router draaien met Ultraman-Regular-r35864, die heeft op dit moment een uptime van 72 dagen (de stroom moest er een keer af ivm installatie nieuwe keuken) en doet het ook zonder enig probleem. Die doet wel elke nacht even wifi down en wifi up, maar verder doet het ding het als een zonnetje.

Hier met r37838 heb ik de afgelopen 6 dagen ook nog niks in het kernel log gezien.
Terwijl hier in de thread er dus twee zijn die wel meldingen in het log hebben, waarvan er minstens een aangeeft ook problemen hiervan te ondervinden.

Mja... je weet het zelf ook, het is een vreemd probleem wat al heel lang speelt en waar je als bakker van de broodjes ook weinig aan kunt doen.
Ik ben benieuwd hoe trunk bij ze bevalt, want als dat goed gaat, dan bak ik een nieuwe release zodra de software queues goed getest zijn en hun weg naar AA hebben gevonden. :)

• souris
wmrichard schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 17:56:
Ik ben benieuwd of iemand dit probleem (h)erkent . Je hebt een tp-Link router meteen aan het glasvezel modem hangen van Genexis in dit geval service provider Vodafone Thuis (maar moet volgens mij niet uitmaken welke provider je hebt). Elk half uur moest ik opnieuw verbinding maken met de wan omdat de dhcp renew niet goed automatisch gaat. Volgens vodafone is dit een bekende bug met TP-Link , wat ik niet echt begrijp. Mijn vraag is herkennen mensen dit probleem met de TP link in samenwerking met glasvezel. In mijn geval openwrt AA? Alvast bedankt ik heb nu uit pure nood maar de meegeleverde sitecom aangesloten als router, maar van zo'n router word je niet echt vrolijk.

Alvast bedankt.
Ik heb dit heel incidenteel gehad. Ik had wel een WAN IP adres, maar geen verkeer. In plaats van de router resetten heb ik toen geprobeerd een reconnect van de WAN connectie te doen en dat loste het probleem op. Dit is zo'n twee keer voorgekomen.

• souris
Ik heb in ieder geval 1 keer moeten rebooten omdat er geen Wifi meer mogelijk was. Met je vorige build r36655(?) had ik dat probleem niet: een uptime van 46 dagen. Nu maar weer de nachtelijk wifi herstart aangezet. Sinds die tijd (1,5 dag) nog geen melding in de log gezien.

• Lennyz
  • Laatst online: 29-10 12:34
Ik heb ook Openwrt maar even geflashd, daarovoor had ik er ddwrt opstaan, maar veel wifi problemen. Het signaal bleef maar wegvallen.

Ik had eerst de laatste versie van Ultraman geprobeerd, maar ook daar bleef ik helaas wifi problemen houden.

Ik heb nu de laatste build van mk13139 geflashd en deze lijkt het vooralsnog stabiel te doen.

Ik haal nu rond de 80 mbit/s als ik dichtbij de router zit. Mijn instellingen zijn als volgt:

Kanaal 12
40 mhz 2nd Channel Below
Force 40mhz mode = on
Encryption = WPA2 AES

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-11 16:27
@mk13139, werkt prima hier, alleen wul je volgende keer ook luci-ssl toevoegen :).

• mk13139
DoeEensGek schreef op woensdag 04 september 2013 @ 16:28:
@mk13139, werkt prima hier, alleen wul je volgende keer ook luci-ssl toevoegen :).
Ik zal het noteren.
Ondertussen kun je het pakket zelf toevoegen door in de commandline het volgende uit te voeren:

code:
1
2
opkg update
opkg install luci-ssl --force-depends

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:17
Is het niet mogelijk om de bestandsnamen van je verschillende releases niet telkens anders te doen? Dus de versie in het bestandsnaam? Zo blijven de oude versies ook toegankelijk.

• sphere

sphere

Debian abuser

Verbinden met WiFi is niet mogelijk, uptime 1 dag 19 uur. Om de een of andere reden werkt de crontab niet, zal wel een fout hebben gemaakt :+

Nu maar even http://goo.gl/U4GXUc proberen.
Checksum: 50d727d698837d1f99d186b7785c5328
Size: 6.31 MB (7.81 MB available)
Note: Configuration files will be erased.
Leuke build, alleen jammer dat de webinterface kapot is als je WiFi wil editen. De config file wordt plaintext in de browser geladen. Nu werkt het wel, nadat ik op een andere manier de config ging editen via de GUI 8)7

Met speedtest.tweak.nl

I6400, Dell 1390: 10-11Mbps
I6400, bedraad: 21-22Mbps

I6400 uit, router reboot.

XPS15, Intel 6230: xxx
XPS15, bedraad: xxx

Router instellingen:
802.11 (g+n)
20MHz
kanaal 11 (US)
23dBm (199mW) (afstand tot router 1 meter)
WPA2-PSK (CCMP) (cipher auto)

wifi spectrum

Denk dat ik beter kanaal 6 op kan zoeken :+

Router op kanaal 6 gezet. Drivers van de 6230 geupdate via intel.com naar de laatste versie (18-04-2013). Van pings in de 1000ms en packetloss naar <5ms zonder packetloss.

XPS 15 Bedraad 20-21Mbps
XPS 15 WiFi: 20-21 Mbps

Nu nog een N-kaartje van mp rukken voor dat oude lijk O-)

[ Voor 67% gewijzigd door sphere op 04-09-2013 19:46 ]

• donald_dick
  • Laatst online: 22:18
Ultra, er gaat trouwens nog iets niet goed :)

[181966.430000] ------------[ cut here ]------------
[181966.440000] WARNING: at /home/stefan/proj/openwrt/attitude_adjustment/build_dir/linux-ar71xx_generic/compat-wireless-2013-02-22/net/mac80211/rx.c:3291 0x80d9bba4()
[181966.450000] Rate marked as an HT rate but passed status->rate_idx is not an MCS index [0-76]: 79 (0x4f)
[181966.460000] Modules linked in: option sg usb_wwan usbserial cdc_acm ath79_wdt ledtrig_usbdev ledtrig_netdev ledtrig_heartbeat ip6t_REJECT ip6t_LOG ip6t_rt ip6t_hbh ip6t_mh ip6t_ipv6header ip6t_frag ip6t_eui64 ip6t_ah ip6table_raw ip6_queue ip6table_mangle ip6table_filter ip6_tables nf_conntrack_ipv6 nf_defrag_ipv6 nf_nat_rtsp(O) nf_conntrack_rtsp(O) nf_nat_tftp nf_conntrack_tftp nf_nat_snmp_basic nf_conntrack_snmp nf_nat_sip nf_conntrack_sip nf_nat_pptp nf_conntrack_pptp nf_nat_h323 nf_conntrack_h323 nf_nat_proto_gre nf_conntrack_proto_gre nf_nat_amanda nf_conntrack_amanda nf_conntrack_broadcast nf_nat_irc nf_conntrack_irc nf_nat_ftp nf_conntrack_ftp xt_iprange xt_HL xt_hl xt_ecn ipt_ECN xt_CLASSIFY xt_time xt_tcpmss xt_statistic xt_mark xt_length xt_DSCP xt_dscp xt_string xt_layer7 ipt_REDIRECT ipt_NETMAP ipt_MASQUERADE iptable_nat nf_nat xt_recent xt_helper xt_connmark xt_connbytes pppoe xt_conntrack xt_CT xt_NOTRACK iptable_raw xt_state nf_conntrack_ipv4 nf_defrag_ipv4 nf_conntrack pppox pppoatm ipt_REJECT xt_TCPMSS ipt_LOG xt_comment xt_multiport xt_mac xt_limit iptable_mangle iptable_filter ip_tables xt_tcpudp x_tables ifb sit tunnel4 tun ppp_async ppp_generic slhc vfat fat br2684 atm ath9k(O) ath9k_common(O) ath9k_hw(O) ath(O) nls_utf8 nls_iso8859_1 nls_cp437 mac80211(O) ts_fsm ts_bm ts_kmp crc_ccitt ipv6 cfg80211(O) compat(O) arc4 aes_generic usb_storage ohci_hcd ehci_hcd sd_mod ext4 jbd2 mbcache usbcore usb_common scsi_mod nls_base crc16 crypto_algapi ledtrig_default_on leds_gpio gpio_button_hotplug(O)
[181966.600000] Call Trace:[<80282d28>] 0x80282d28
[181966.600000] [<80282d28>] 0x80282d28
[181966.610000] [<80071a0c>] 0x80071a0c
[181966.610000] [<80d9bba4>] 0x80d9bba4
[181966.610000] [<80071ac0>] 0x80071ac0
[181966.620000] [<80d9bba4>] 0x80d9bba4
[181966.620000] [<801e0d04>] 0x801e0d04
[181966.620000] [<801e2190>] 0x801e2190
[181966.630000] [<80de67a4>] 0x80de67a4
[181966.630000] [<8009c608>] 0x8009c608
[181966.630000] [<80162454>] 0x80162454
[181966.640000] [<80de42f4>] 0x80de42f4
[181966.640000] [<80076af0>] 0x80076af0
[181966.650000] [<80077014>] 0x80077014
[181966.650000] [<80310000>] 0x80310000
[181966.650000] [<80310000>] 0x80310000
[181966.660000] [<80077220>] 0x80077220
[181966.660000] [<800a84c0>] 0x800a84c0
[181966.660000] [<80077454>] 0x80077454
[181966.670000] [<800630ec>] 0x800630ec
[181966.670000] [<800632c0>] 0x800632c0
[181966.670000] [<80310000>] 0x80310000
[181966.680000] [<80095210>] 0x80095210
[181966.680000] [<800a81f4>] 0x800a81f4
[181966.690000] [<80064b28>] 0x80064b28
[181966.690000] [<800632e0>] 0x800632e0
[181966.690000] [<802f08b0>] 0x802f08b0
[181966.700000] [<803165e0>] 0x803165e0
[181966.700000] [<802f00dc>] 0x802f00dc
[181966.700000]
[181966.710000] ---[ end trace d23fac5c8835ccd2 ]---

edit: en is kennelijk nog niet opgelost

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

Die is al veel vaker voorgekomen zoek maar eens in deze thread. Die is verder harmless en kun je bij mijn weten rustig negeren.
Maar aan het log bericht te zien is dat volgens mij niet mijn meest recente build, want de datum van compat-wireless is recenter in mijn huidige build.

@sphere: dus toch de drivers? ;-)

[ Voor 42% gewijzigd door Ultraman op 04-09-2013 21:04 ]

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

RvL

Dat kan ik beamen. Is een onschuldige warning. Heeft bij mij nog nooit tot problemen geleid.

@Lennyz
Probeer het eens in 20MHz modus. In de meeste gevallen heeft 40MHz geen enkele zin omdat het simpelweg te druk is in de lucht. In dit geval werkt het alleen maar tegen je (en stoor je anderen alleen maar onnodig)

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• sphere

sphere

Debian abuser

Weet niet. Heeft met Ultraman ook goed gedraaid. En ook slecht. Too soon to call. Iig werkte de XPS15 met de laatste build absoluut niet. Nu vrolijk verder testen. Ik heb niet willen insinueren dat alles JOUW SCHULD~!@!!!@@!!@!! is. Probeerde gewoon het probleem te schetsen. Als dit ook niet werkt, ga ik wel vanilla draaien, dan stoot ik hier niemand voor het hoofd.

Zelf denk ik dat er mogelijk ook problemen verdwijnen als ik niet meer gebruik ga maken van 802.11g, maar dat is puur onderbuik, aangewakker door _JGC_.

• donald_dick
  • Laatst online: 22:18
Ultraman schreef op woensdag 04 september 2013 @ 21:00:
Die is al veel vaker voorgekomen zoek maar eens in deze thread. Die is verder harmless en kun je bij mijn
Maar aan het log bericht te zien is dat volgens mij niet mijn meest recente build, want de datum van compat-wireless is recenter in mijn huidige build.
Ik heb hem uit een van de laatste blogposts van jouw site geplukt ;) en voor de rest draait hij stabiel, dus ik vind het allemaal wel prima

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

• mk13139
Lieuwe15 schreef op woensdag 04 september 2013 @ 17:28:
Is het niet mogelijk om de bestandsnamen van je verschillende releases niet telkens anders te doen? Dus de versie in het bestandsnaam? Zo blijven de oude versies ook toegankelijk.
Goed idee ;) .
Ik heb in eerste instantie bewust elke keer alleen de nieuwste versie beschikbaar gesteld, en daarmee de oude versie overschreven, zodat mijn dropbox niet zo snel vol zou lopen :P .

Vanaf de volgende build zal ik de files vanaf een andere could hosten en daarbij de oude versies beschikbaar laten.
sphere schreef op woensdag 04 september 2013 @ 21:13:
Ik heb niet willen insinueren dat alles JOUW SCHULD~!@!!!@@!!@!! is. Probeerde gewoon het probleem te schetsen. Als dit ook niet werkt, ga ik wel vanilla draaien, dan stoot ik hier niemand voor het hoofd.

Zelf denk ik dat er mogelijk ook problemen verdwijnen als ik niet meer gebruik ga maken van 802.11g, maar dat is puur onderbuik, aangewakker door _JGC_.
Maak je geen zorgen, zo had ik dat heus niet opgevat hoor ;)
donald_dick schreef op woensdag 04 september 2013 @ 21:34:
[...]
Ik heb hem uit een van de laatste blogposts van jouw site geplukt ;) en voor de rest draait hij stabiel, dus ik vind het allemaal wel prima
Dan heb je de vorige. De huidige versie, die staat net een week online, is nog geen release post gemaakt.

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-11 11:14

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Ik heb mijn TP-Link die eerst beneden stond vervangen door een D-Link DHP-1565.
Deze moet nu dus op zolder (en de verdieping eronder) dienst doen als AP.

In de stock firmware is het niet mogelijk om echt een bridge te creëren, alleen WDS achtige constructies. ik zag op de screenshots van Gargoyle wel iets wat er ook op lijkt.

Ik wil dus eigenlijk dat alle systemen die via boven verbinden in hetzelfde interne netwerk komen. Het zou helemaal mooi zijn als die ook hetzelfde SSID broadcasten, maar dan alleen als ik hierdoor geen halve snelheid kan halen via Wifi (in repeater mode).

P.S. Ik heb 1x gigabit ethernet boven beschikbaar via de D-Link.

Het liefst gebruik ik dus OpenWRT of Gargoyle, maar welke zou ik dan moeten nemen, of kan elke firmware dit?

Ik heb wel goede kennis van Linux/*BSD, dus ben niet vies van wat proberen, wil alleen mijn TP-Link niet bricken.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:20
WDS heb je sowieso nodig als je bridges gaat slaan met wifi. Zonder WDS of vendor-specifieke uitbreidingen gaat het niet werken en gaat je router gewoon over de zeik zodra er meer dan 1 apparaat gebridged wordt.

• Lennyz
  • Laatst online: 29-10 12:34
RvL schreef op woensdag 04 september 2013 @ 21:07:
Dat kan ik beamen. Is een onschuldige warning. Heeft bij mij nog nooit tot problemen geleid.

@Lennyz
Probeer het eens in 20MHz modus. In de meeste gevallen heeft 40MHz geen enkele zin omdat het simpelweg te druk is in de lucht. In dit geval werkt het alleen maar tegen je (en stoor je anderen alleen maar onnodig)
Het is hier niet heel druk met andere wifi netwerken, vandaar dat ik het even aan het testen ben. Helaas kan mijn Macbook geen 40mhz verbinding maken over 2,4ghz , maar misschien hebben andere er wel profijt van.

Een opmerkelijk detail dat mij is opgevallen sinds ik Openwrt draai is dat mijn ipadres veranderd is. In het verleden viel me dit ook al op. Toen flashte ik weer ddwrt en kreeg ik mijn oude ipadres weer terug. Iemand enig idee hoe dit kan?

• ThinkPad
Dat je WAN IP-adres is veranderd kan kloppen, veel modems geven een nieuw IP-adres uit als ze stroomloos zijn geweest, of als je router om een nieuw IP-adres vraagt. En dat doet hij, want de configuratie is immers veranderd.

Dat je dan met DD-WRT je oude IP-adres weer terug hebt gekregen is wel vreemd, daar heb ik zo geen verklaring voor.

• Ary
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-02-2023

Ary

Recent heb ik deze router aangeschaft voor mijn studentenwoning op Uilenstede. Ik merk echter dat regelmatig mijn internet uitvalt en ik de router opnieuw op moet starten om het te laten werken.

Op de website van de servicedesk (ittdesk.nl) lees ik het volgende:
Wij raden het merk Cisco / Linksys aan, specifiek de E900 of E1200, het is een betrouwbaar apparaat die ook heel gebruiksvriendelijk is, hij komt uit de doos met nagenoeg de juiste instellingen, de installatie moet wel gedaan worden om de router te beveiligen.

Van Belkin, Dlink, TP-link, Sitecom en Netgear is bekend dat ze niet correct werken op het ITTdesk netwerk. Volgens de protocollen van deze merken, sturen deze meerdere macadressen op de wanpoort naar buiten en dat is niet toegestaan waardoor uw aansluiting geblokkeerd zal worden.
Kan mijn probleem hieraan liggen? Zoja, valt er iets aan te doen bij de instellingen?

Ik heb verder niets kunnen vinden op google over meerdere mac-adressen op de wanpoort.

• ThinkPad
Wat bedoelen ze precies met "waardoor uw aansluiting geblokkeerd zal worden" ? Meestal is het bij dat soort systemen zo dat het geblokkeerd blijft totdat je zelf een de-blokkade aanvraagt. Als het weer werkt na het rebooten van de router dan is het eerder de router die gewoon vastloopt lijkt mij....

• Ary
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-02-2023

Ary

Hmm, goed punt.

Zou dit probleem veroorzaak kunnen worden door de router verkeerd ingesteld te hebben? Bijv "dynamic IP" in te vullen terwijl ik een statisch IP adres heb?

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

_JGC_ schreef op donderdag 05 september 2013 @ 10:38:
WDS heb je sowieso nodig als je bridges gaat slaan met wifi. Zonder WDS of vendor-specifieke uitbreidingen gaat het niet werken en gaat je router gewoon over de zeik zodra er meer dan 1 apparaat gebridged wordt.
Maar dan heb ik nog maar effectief de helft van de Wifi bandbreedte over, toch :? Dat is niet de bedoeling :(

Ik vind het geen probleem om twee verschillende Wifi netwerken te hebben (SSID's), zolang ik mijn TP-Link maar in bridge modus kan zetten.

Dus dhcp-forwarden van mijn D-Link, zodat ik een thuisnetwerk heb, en computers/laptops/tablets/GSM's elkaar wel kunnen bereiken. O-)

Eigenlijk moet de TP dus redelijk onzichtbaar zijn en zit ik het liefst in hetzelfde subnet.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• dask
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-05 18:06
De laatste build (Chunky-r37838) van Ultraman staat erop :)
Momenteel loopt alles goed (MiniDLNA,Transmission,FlexGet...). Ook een goede netwerkconnectie, met iperf snelheden van rond de 60Mb/s (ch13 40Mhz 2nd below zonder force met 20 dist opt) toppie.
De configuratie verliep wel niet zonder problemen, maar dat had hoofdzakelijk met mij te maken. 8)7
De extrootfs werkte aanvankelijk zonder problemen, maar vanaf wanneer ik mijn media hdd wilde connecteren, ging OpenWRT bij een reboot de hdd gebruiken als extroot, met daarop het overzetten van rootfs files. Mijn mount points waren blijkbaar veranderd, ik weet niet hoe, maar sdb1 werd bv sdc1 enz...problemen dus. Blijkbaar gaf de Luci configuratie niet hetzelfde weer als in de /etc/config/fstab file. Het is gelukkig opgelost, ik weet niet helemaal hoe, maar ik vermoed een syntaxis fout in de config/fstab file, door het weglaten van de ' '.

Voor de AA build, kon ik het toch niet laten om eerst de BB build van mk13139 eens te testen, verliep eigenlijk allemaal goed. Totdat ik de extroot moest gaan configurerern, werkt blijkbaar anders dan in AA en kreeg het niet goed werkend ;w , dan maar terug AA. Ik merkte in de build wel op dat eindelijk de swapmemory weergegeven wordt in Luci.
imdos schreef op donderdag 05 september 2013 @ 22:31:
[...]

Maar dan heb ik nog maar effectief de helft van de Wifi bandbreedte over, toch :? Dat is niet de bedoeling :(

Ik vind het geen probleem om twee verschillende Wifi netwerken te hebben (SSID's), zolang ik mijn TP-Link maar in bridge modus kan zetten.

Dus dhcp-forwarden van mijn D-Link, zodat ik een thuisnetwerk heb, en computers/laptops/tablets/GSM's elkaar wel kunnen bereiken. O-)

Eigenlijk moet de TP dus redelijk onzichtbaar zijn en zit ik het liefst in hetzelfde subnet.
Configureer de TP-Link op een adres buiten de range van de D-Link. Als je het in hetzelfde subnet wilt houden maak je de DHCP range van de D-Link gewoon wat kleiner en stel je de TP-Link in op een vast adres buiten die range.
Zet nu DHCP op de TP-Link uit, sluit de TP-Link via de LAN poorten bekabeld aan de D-Link en hang eventuele andere apparaten ook aan een LAN poort, gebruik de WAN poort niet.
Dan heb je in principe een switch, die tevens een WiFi AP is.
Dit alles kan met de stock firmware.

[ Voor 25% gewijzigd door Ultraman op 06-09-2013 14:51 ]

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Ultraman schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 14:48:
[...]

Configureer de TP-Link op een adres buiten de range van de D-Link. Als je het in hetzelfde subnet wilt houden maak je de DHCP range van de D-Link gewoon wat kleiner en stel je de TP-Link in op een vast adres buiten die range.
Zet nu DHCP op de TP-Link uit, sluit de TP-Link via de LAN poorten bekabeld aan de D-Link en hang eventuele andere apparaten ook aan een LAN poort, gebruik de WAN poort niet.
Dan heb je in principe een switch, die tevens een WiFi AP is.
Dit alles kan met de stock firmware.
Tuurlijk, zo kan het ook 8)7

Wat suf dat ik daar niet op ben gekomen. |:( :X

Ga het meteen vandaag testen...

• dask
dask schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 11:55:
De laatste build (Chunky-r37838) van Ultraman staat erop :)
Momenteel loopt alles goed
Toch wel wat problemen met Wifi, LAN werkt zonder problemen. Bij een reconnect loopt alles lekker, maar na een tijdje weigeren websites te laden, met daarop een openDNS error. Ben nu verschillende instellingen aan het testen (20Mhz, andere kanalen enzo...), hoop doet leven.
Ik vind er ook niets van terug in de logs, kom ik dan automatisch uit bij de clientside?

• immetjes
  • Laatst online: 06-11 10:40

immetjes

HIER is BERN-E

Ik draai de laatste chunky release van Ultraman. Elke nacht wordt wifi gereset. Draai nu zo'n 70 dagen stabiel. Soms wordt wifi alleen erg langzaam of valt weg ondanks het feit dat de sterkte vol is. Ik zou dan graag wifi met de hand resetten.

Daarom heb ik in "custom command" het volgende gezet:
code:
1
wifi down && wifi up

Als ik command uitvoer op hrt dasboard krijg ik alleen de volgende error code:

# wifi down "&&" wifi up
/sbin/wifi: eval: line 1: syntax error: bad substitution

En

Command failed (Code: 512)
-
Kan iemand me uitleggen hoe ik het wel werkend krijg?

----------------------
Edit: Bedankt voor de info mannen hier beneden!

Edir2: ik weet al weer waarom ik het in één comando wil: ik kan namelijk nu niet de wifi draadloos starten.....

[ Voor 13% gewijzigd door immetjes op 07-09-2013 17:14 . Reden: tnx voor de hulp ]

• ThinkPad
Probeer eens als je er root voor zet
Dat werkt niet in 1 commando heb ik ook gemerkt. Ik vermoed dat de verantwoordelijke code niet goed overweg kan met de shell AND operator (&&), omdat het deze waarschijnlijk niet interpreteert zoals de shell dat doet.
Splits ze op in 2 losse items en dan werkt het wel.
Om je WiFi te resetten druk je dan eerst op het WiFi down commando, dan wacht je even en daarna klik je dat WiFi up commando aan.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:32
Ary schreef op donderdag 05 september 2013 @ 16:51:
Recent heb ik deze router aangeschaft voor mijn studentenwoning op Uilenstede. Ik merk echter dat regelmatig mijn internet uitvalt en ik de router opnieuw op moet starten om het te laten werken.

Op de website van de servicedesk (ittdesk.nl) lees ik het volgende:

[...]

Kan mijn probleem hieraan liggen? Zoja, valt er iets aan te doen bij de instellingen?

Ik heb verder niets kunnen vinden op google over meerdere mac-adressen op de wanpoort.
Klopt wel, alleen hebben ze het wat krom verwoord.

Een TPLink zal gewoon prima werken, alleen als ie reboot kan het problemen geven.

Vermoedelijk zit er gewoon een mac-limiet op de poort van 1. En een TPlink (iig met de default fw die ik ooit getest heb) is na een initiele power-on een korte tijd een switch: De wan en lanpoorten zijn dan gebridged. En dan krijg je dus meerdere macadressen en kan een poort geblocked worden (je ziet dan de achterliggende macadressen).
Als je TPLink eerst opgestart is en je dan de wan erin prikt heb je dat issue niet. Maar goed, een stroomuitval plan je niet.. En als hun maclimiet van 1 gewoon een keiharde portblock is (En dus niet reset na het verlopen van de mactabel) dan geeft dat dus ellende.

is overigens ook al eerder in dit topic genoemd:
Verwijderd in "[Ervaringen] TP-Link TL-WR1043ND"

[ Voor 4% gewijzigd door DJSmiley op 07-09-2013 15:37 ]

Ze stonden al even online, maar ik heb inmiddels release posts gemaakt:

OpenWRT 12.09 Attitude Adjustment r37838

Voorzien van het nieuwe IPv6 framework, updates aan de firewall en een iets nieuwere LuCI web-interface.

Aan de upgraders: gebruik je IPv6? Dan wil je die configuratie migreren naar het nieuwe framework.
Zelf ben ik met een volledig schone lei begonnen met deze build. Natuurlijk wel een backup van mijn oude configuratie gemaakt, dus veel heb ik terug kunnen copy-pasten ;)

Vergeet ook niet je software repository configuratie bij te werken nadat je de nieuwe versie hebt geïnstalleerd. Instructies hiervoor staan op mijn website:

Regular build
Ga naar: http://sjoosten.nl/2013/09/openwrt-aa-r37838-regular-nl.html

Chunky build
Ga naar: http://sjoosten.nl/2013/09/openwrt-aa-r37838-chunky-nl.html
Fixes voor de Dynamic DNS en Wake-on-LAN functies.

Mocht mijn server het laten afweten, de images zijn binnenkort ook beschikbaar op de FTP van eymey.
Noot: IPv6 lijkt hier niet helemaal juist te werken.

Voor algemene info over OpenWRT, mijn builds, e.d. zie dit verhaaltje. (Engels)

Opmerkingen en suggesties blijven welkom! :)

[ Voor 4% gewijzigd door Ultraman op 12-09-2013 13:30 . Reden: files mirrored op FTP van eymey, thx! ]

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:57
Op de 1 of andere manier heb ik bij deze router vaak het probleem dat mijn telefoon berichten geen werkende wifi verbinding heeft. Er lijkt internet te zijn met een goed bereik maar er wordt niks verstuurd.

De enige "oplossing" is de wifi in en uit schakelen. Ik heb dit probleem bij het broertje van deze router (pricewatch: ICIDU Wireless Gigabit Router 300N ) nooit gehad.

Firmware update is er niet aldus de site.

Oplossingen?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• scorelord
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-10 16:28
Moggûh, ik heb wat NFS problemen tussen mijn qnap nas en mijn mediaplayers. Het enige wat er tussen zit is cat5e met deze TPlink. Het probleem is dat wanneer ik de udp_payload_size op 32k zet ipv 8 de NFS sessies over UDP haperen en vastlopen. Zou de TP-link het niet trekken (met stock firmware?) Ik heb even geen crosscable om rechtstreeks te testen...

Als ie het eventueel door volgelopen buffers van de tp-link zou haperen kan ik dan voordeel behalen met dd-wrt of open-wrt? (had al tevergeefs gereboot)

• sphere

sphere

Debian abuser

Met mk13139 r37893 (en driver update clients) lijk ik een redelijk stabiele router te hebben. Nog steeds wel errors in de log, maar geen terugschakelen tot 1mbit.
code:
1
2
3
4
5
[ 4499.010000] ath: phy0: Failed to stop TX DMA, queues=0x008!
[ 6276.450000] nf_conntrack: automatic helper assignment is deprecated and it will be removed soon. Use the iptables CT target to attach helpers instead.
[180691.080000] ath: phy0: Failed to stop TX DMA, queues=0x00c!
[261178.250000] ath: phy0: Failed to stop TX DMA, queues=0x004!
[265922.840000] ath: phy0: Failed to stop TX DMA, queues=0x008!

Ik vind het ook vreemd dat je niet standaard https toegang kan configureren (geen kritiek aan de firmware bakkers hier)

• ThinkPad
sdk1985 schreef op zondag 08 september 2013 @ 00:07:
Op de 1 of andere manier heb ik bij deze router vaak het probleem dat mijn telefoon berichten geen werkende wifi verbinding heeft. Er lijkt internet te zijn met een goed bereik maar er wordt niks verstuurd.

De enige "oplossing" is de wifi in en uit schakelen. Ik heb dit probleem bij het broertje van deze router (pricewatch: ICIDU Wireless Gigabit Router 300N ) nooit gehad.

Firmware update is er niet aldus de site.

Oplossingen?
Ik had hetzelfde, wel met een andere router (WNDR3700). Je kunt proberen om WMM uit te zetten. Je snelheid is dan gelimiteerd tot 54Mbit max. Bij mij hielp het wel.

• mk13139
sphere schreef op zondag 08 september 2013 @ 12:32:
Met mk13139 r37893 (en driver update clients) lijk ik een redelijk stabiele router te hebben. Nog steeds wel errors in de log, maar geen terugschakelen tot 1mbit.
code:
1
2
3
4
5
[ 4499.010000] ath: phy0: Failed to stop TX DMA, queues=0x008!
[ 6276.450000] nf_conntrack: automatic helper assignment is deprecated and it will be removed soon. Use the iptables CT target to attach helpers instead.
[180691.080000] ath: phy0: Failed to stop TX DMA, queues=0x00c!
[261178.250000] ath: phy0: Failed to stop TX DMA, queues=0x004!
[265922.840000] ath: phy0: Failed to stop TX DMA, queues=0x008!

Ik vind het ook vreemd dat je niet standaard https toegang kan configureren (geen kritiek aan de firmware bakkers hier)
Zolang de snelheid maar niet inkakt kunnen die errors niet heel veel kwaad :).
Omdat ik van een andere gebruiker ook het verzoek heb gekregen voor https, heb ik luci-ssl toegevoegd aan de nieuwe build:

Nieuwe build: r37919

In deze build heb ik op verzoek luci-ssl toegevoegd, zodat men een beveiligde https verbinding kan maken met de webGUI.
Tevens zijn er in deze build een hoop nieuwe patches toegevoegd m.b.t. mac80211.

Op verzoek van Lieuwe15 heb ik mijn host veranderd, waardoor men ook oudere builds van mij kan blijven downloaden.

Veel plezier met deze build!

Wat zit er allemaal in:
  • Ath9k driver geforceerd de gebruiker-gedefinieerde region instellingen te gebruiken, dit maakt kanaal 12 en 13 beschikbaar.
  • IPv6 ondersteuning
  • 3G/UMTS,PPPoA, PPPoE en ATM Bridge (AAL5) support
  • QoS
  • USB storage (bestandssystemen FAT32, NTFS en ext2/3/4)
  • Bestandsdeling over Windows netwerken (Samba)
  • Printer support
  • 802.11Q VLAN
  • UPnP ondersteuning
  • Wake-on-LAN instellingen
  • DDNS instellingen
  • Hd-idle instellingen (kan de 'spin down' tijd van een gekoppelde harde schijf regelen)
  • Transmission Bittorrent client
  • OpenVPN (alléén via commandline te configureren)
  • FTP server (vsftpd, commandline configuratie)
  • Luci Bootstrap thema toegevoegd (als default)
Om van TP-Link firmware naar OpenWRT te gaan, kiest men voor de factory image.
Om een upgrade van OpenWRT uit te voeren, kiest men voor de sysupgrade image.

Download link: http://goo.gl/r9heHY (klik op het zwarte pijltje rechtsonder)

Voor de upgraders!!
Als men nog niet op de Barrier Breaker branche zit (dus mijn build nog niet eerder heeft geïnstalleerd) is ten zeerste aanbevolen te upgraden zonder de configuratie te behouden! Dit om de werking van mijn build te garanderen en eventuele compabiliteitsissues met andere branches te voorkomen!
Zit je al wel op een oudere build van mij? Dan is upgraden met configuratie (meestal) geen probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door mk13139 op 10-09-2013 15:20 . Reden: Wijziging host (Google Drive) ]

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:57
ThinkPadd schreef op zondag 08 september 2013 @ 13:05:
[...]

Ik had hetzelfde, wel met een andere router (WNDR3700). Je kunt proberen om WMM uit te zetten. Je snelheid is dan gelimiteerd tot 54Mbit max. Bij mij hielp het wel.
Dat is wel een beetje matig... :+ . Kom er te laat achter om hem terug te sturen.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• dask
Bedankt! Ben weer even helemaal opnieuw begonnen, nu toch extroot werkend gekregen op jouw vorige BB build met deze tutorial. Het loopt als een trein en tot zover geen problemen tegengekomen met externe packages.

edit:
Ik heb wel opgemerkt bij
code:
1
opkg --force-depends install [package]

dat het pakket wordt geïnstalleerd en ergens een melding over geeft, maar het werkt wel.

[ Voor 15% gewijzigd door dask op 08-09-2013 19:19 ]

• sphere

sphere

Debian abuser

mk13139 schreef op zondag 08 september 2013 @ 14:11:
Zolang de snelheid maar niet inkakt kunnen die errors niet heel veel kwaad :).
En weer op 1Mbps. Meh. Even een reboot schedulen.

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik heb zo'n gevoel dat deze router het niet meer kan bijbenen.

Ooit als vervanger een ADSL modem/router gekomen toen we overgingen op Ziggo maar eigenlijk altijd een enigszins probleemgeval gebleven. In het begin last dat bereik minder werd maar tegenwoordig vooral dat internet en netwerk soms (tot steeds vaker) wegvalt en reboot vereist tot zeer trage dataverkeer of wifi.

Misschien komt het ook deels door plaatsing (maar we zitten vast aan die plek) en aantal apparaten dat op wifi zit (zo'n 2 laptops, 1 vaste PC en een handjevol mobieltjes; maar dat zou die toch wel moeten aankunnen) maar wordt nu wel wat irritant. M'n broer (die van de vaste PC op wifi) denkt eraan om kabel te trekken maar dat heeft ook nogal wat voeten in de aarde.

Jammer dat je eigenlijk niet een nieuwe router kunt testen of het wat is in je thuissituatie voor het kopen :P ...

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-11 16:27
mk13139 bedankt voor je build, zeker met ssl toevoeging.

• aritmeester
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-11 13:14
_JGC_ schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 18:05:
Voor de 4300 is mijn ervaring dat je gewoon de .config file van Ultraman's build kunt pakken, vervolgens make menuconfig, target aanpassen naar WDR3600/WDR4300/WDR4310 en compilen met die bak. Wel even opletten dat je de feed voor luci installeert, anders heb je geen webinterface.
Ik wil ook een WDR4300 build gaan bakken van de laatste Ultraman versie. Hiervoor check ik dezelfde revisie uit en gebruik de Ultraman config file.

Ik heb nog twee vragen:
  1. Welke feeds moeten er geinstalleerd worden?
  2. Voert Ultraman nog andere patches door?

• sphere

sphere

Debian abuser

code:
1
2
root@TL-WR1043ND:~# crontab -l
0 4 * * * /sbin/reboot

Wat is er mis met deze crontab? Rebooten ho maar?

code:
1
2
root@TL-WR1043ND:~# uptime
 16:42:50 up 1 day, 22:49,  load average: 0.00, 0.01, 0.04

Of moet je nog iets magisch doen na het aanmaken van de job?

• dask
Probeer eens:
code:
1
0 4 * * * reboot

Ik restart ook altijd de cron-service, maar misschien is dat overbodig.

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
dask schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 18:09:
Probeer eens:
code:
1
0 4 * * * reboot

Ik restart ook altijd de cron-service, maar misschien is dat overbodig.
Is niet overbodig, is meer van een vereiste. Hiermee wordt de nieuwe configuratie geladen ;)

• RDMA
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-05-2021
Zojuist aan de hand van deze link (http://pigtail.net/nicholas/tp-link/) de TP-Link als acces-point achter ons Ziggo modem (Cisco) gehangen.

Nu is de ontvangst door het hele huis een stuk een stuk verbeterd, echter de snelheid is bedroevend wanneer ik het AP als netwerk kies.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

• ThinkPad
Zit hij wel op een vrij wifi kanaal? Even met inSSIDer kijken welke kanalen er bij jou in de buurt gebruikt worden, en daar even eentje uit kiezen die weinig gebruikt wordt.

• RDMA
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-05-2021
ThinkPadd schreef op woensdag 11 september 2013 @ 16:06:
Zit hij wel op een vrij wifi kanaal? Even met inSSIDer kijken welke kanalen er bij jou in de buurt gebruikt worden, en daar even eentje uit kiezen die weinig gebruikt wordt.
Had hem op een kanaal gezet dat volgens een app op mijn telefoon vrij zou moeten zijn. Heb hem nu op een ander kanaal gezet en het lijkt nu verholpen te zijn.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-11 22:25
Gebruik altijd kanaal 1, 6 of 11. Andere kanalen geven alleen maar meer overlap.

Verwijderd

Hoi ik ben nieuw en onervaren.
Heb de tp link 1043 aangeschaft en naar duitsland gestuurd voor mijn dochter.
Er zit een lan kabel direct in de muur ( studentenhuis)
Men gaf aan dat er alleen wifi tot stand gebracht kon worden met een tp link 1043.
Dochter heeft router uitgepakt en aangesloten, heeft geen cd rom.
Kan geen verbinding met internet maken.
Kabel uit muur in router van router naar laptop kabel maar helpt niets.
Eerste melding is neem contact op met netwerkbeheerder ( die is er niet)
Andere melding kan geen dns verbinden.
Help wil graag wifi om makkelijk contact te leggen :?

• Dain Bramage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-09 16:21
Verwijderd schreef op woensdag 11 september 2013 @ 20:12:
Men gaf aan dat er alleen wifi tot stand gebracht kon worden met een tp link 1043.
Allereerst welkom, vervelend dat het niet werkt.
Het is mij niet helemaal duidelijk hoe de setup er uit ziet maar volgens mij is: internet > modem/router > TP-Link > laptop.
Indien dit zo is dan is er vaak een probleem met netwerkranges. Standaard deelt een modem/router in de 192.168.1.xxx range adressen uit en is het eigen adres iets van 192.168.1.1. Nu is het zo dat de TP-Link dit adres standaard ook heeft. Dus via de webinterface van de TP-Link deze een ander IP geven, bijv. 192.168.0.1. Dan bij DHCP kijken welke IP-adressen de TP-Link uit deelt, deze moeten in de 192.168.0.xxx range zijn.
Hoop dat dit een beetje duidelijk is, zo niet schroom dan niet om te vragen. Succes ;)
aritmeester schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 16:46:
Ik wil ook een WDR4300 build gaan bakken van de laatste Ultraman versie. Hiervoor check ik dezelfde revisie uit en gebruik de Ultraman config file.

Ik heb nog twee vragen:
[list=1]
• Welke feeds moeten er geinstalleerd worden?
Voor Regular of Chunky?
Je wilt altijd eerst updaten:
$ ./scripts/feeds update -a

En de gehele LuCi feed installeren:
$ ./scripts/feeds install -a -p luci

Dan heb je zo uit mijn hoofd voldoende om de Regular build te maken.

Voor Chunky voeg je ten minste het volgende toe:
$ ./scripts/feeds install usb-modeswitch usb-modeswitch-data usbutils sdparm libnfnetlink miniupnpd samba36-server etherwake ddns-scripts

Waarvan de gebroeders USB-modswitch pakketten enkel nodig zijn voor USB dongles, en zo uit mijn hoofd valt sdparm daar ook onder. usbutils is daar ook voor, maar die kan verder ook handig zijn bij het gebruik van USB disks, mocht je tegen problemen aan lopen er mee bijvoorbeeld.

En als je bijvoorbeeld nog extra stats over je dataverbruik wilt bijhouden kan ik VnStat aanraden, zeker icm wat USB opslag aan de router:
$ ./scripts/feeds install vnstat vnstati
• Voert Ultraman nog andere patches door?
[/list]
Nee, ik maak in (en uit) principe OpenWRT van de OpenWRT sources zoals die door de devs uitgegeven wordt.

Verwijderd schreef op woensdag 11 september 2013 @ 20:12:
Lijkt me onwaarschijnlijk, het zal vast ook met andere modellen kunnen. Maar dit is niet het probleem...
Die heb je gelukkig ook niet nodig. Ik heb hem nog nooit gebruikt voor geen enkele router die ik ooit geïnstalleerd heb, zowel voor mijzelf als voor anderen.
Mag ik hier uit opmaken: "Kabel uit de muur in de WAN van de router, en dan een kabel vanaf het LAN van de router naar de laptop, levert geen internet op de laptop op."
Is in dit geval de router zelf wel te bereiken op diens IP adres?

En wat gebeurt er als je dochter de laptop met de kabel direct aansluit op de ethernetpoort in de muur?

Daarnaast is het goed mogelijk dat niet met DHCP wordt gewerkt, maar het statische IP adressen. Dat gebeurd hier in Nijmegen ook in veel studentencomplexen. Het zal dan automatisch inderdaad niet werken en dan dient de router geconfigureerd te worden met de juiste IP adressen voor diens WAN poort en de te gebruiken DNS servers.
Dat is waarschijnlijk een melding van het besturingssysteem en/of de gebruikte browser.
Maar "die is er niet"? Wie beheert dan de infrastructuur voor de kamer?
Is die netwerkpoort in de muur überhaupt wel met iets verbonden of komt die wellicht nergens op uit? (Dat laatste was in mijn studentenhuis het geval toen ik er kwam wonen. Wel contactdozen en kabels in de leidingen, maar die kabels bungelden allemaal los in de gemeenschappelijke gang nabij de meterkast...)
Logisch. Als je geen werkend netwerk hebt, dan valt er ook geen DNS server te bereiken.
WiFi heb je al waarschijnlijk, dat regelt de TP-Link voor je dochter. Alleen kun je dus niet het internet er mee op, maar heb je enkel een lokaal netwerk. Er zal uitgezocht moeten worden hoe het zit met de infrastructuur voor de router. Is er geen huurbaas die daar vragen over kan beantwoorden?

[ Voor 46% gewijzigd door Ultraman op 12-09-2013 07:00 ]

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:21

Compizfox

Bait for wenchmarks

mcDavid schreef op woensdag 11 september 2013 @ 17:10:
Gebruik altijd kanaal 1, 6 of 11. Andere kanalen geven alleen maar meer overlap.
Altijd? Lijkt me niet. Als je buren op kanalen 1, 6 en 11 zitten veroorzaakt dat alleen maar meer interferentie als jij daar even 'bovenop' gaat zitten en kan je dus beter iets van 13 pakken of zo.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• mcDavid
Dan schijn je alsnog beter 11 te kunnen pakken, aangezien "ruis" op dezelfde frequentie makkelijker weg te filteren is.

• 418O2
  • Laatst online: 20:15
Compizfox schreef op donderdag 12 september 2013 @ 10:30:
[...]

Altijd? Lijkt me niet. Als je buren op kanalen 1, 6 en 11 zitten veroorzaakt dat alleen maar meer interferentie als jij daar even 'bovenop' gaat zitten en kan je dus beter iets van 13 pakken of zo.
13 valt buiten de officiele spec ;)

Toch?

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

mcDavid schreef op donderdag 12 september 2013 @ 10:39:
Dan schijn je alsnog beter 11 te kunnen pakken, aangezien "ruis" op dezelfde frequentie makkelijker weg te filteren is.
Oh, weer wat geleerd. Dat wist ik niet :)

Maar in de meeste gevallen (tenzij je in the middle of nowhere woont) zit het hele spectrum gewoon propvol en is er geen enkel kanaal vrij.
418O2 schreef op donderdag 12 september 2013 @ 10:42:
[...]

Toch?
Nee hoor? :P Wikipedia: List of WLAN channels

[ Voor 7% gewijzigd door Compizfox op 12-09-2013 10:50 ]

• mcDavid
418O2 schreef op donderdag 12 september 2013 @ 10:42:
[...]

Toch?
Verschilt per land. In veel landen vallen kanaal 12 en 13 niet meer in het vrije frequentiegebied. Ik weet eigenlijk niet hoe het in Nederland zit, maar er wordt nauwelijks/niet op gehandhaafd.

Maar kanaal 12 en 13 zijn sowieso niet heel nuttig om te gebruiken. Pas vanaf kanaal 16 zou je weer een vrije frequentieband erbij hebben. Het zou hooguit iets kunnen schelen als je een idioot in de buurt hebt die op kanaal 7 of 8 is gaan zitten.
Compizfox schreef op donderdag 12 september 2013 @ 10:49:
[...]

Oh, weer wat geleerd. Dat wist ik niet :)

Maar in de meeste gevallen (tenzij je in the middle of nowhere woont) zit het hele spectrum gewoon propvol en is er geen enkel kanaal vrij.
Ik heb er ook maar van horen zeggen hoor, weet niet of het daadwerkelijk uitmaakt.

Maar normaliter zie je toch 90% van de netwerken gewoon op 1, 6 en 11 zitten, en dat is gewoon voor iedereen het beste. Ga je er tussenin zitten dan hebben 2x zoveel mensen last van je, en vooral: heb je zelf ook last van 2x zoveel stoorzenders.

Eigenlijk vind ik de hele spec dom. Gewoon kanaal 1, 2 en 3 en dan netjes 25MHz uit elkaar ipv 5, was veel duidelijker geweest.

[ Voor 38% gewijzigd door mcDavid op 12-09-2013 10:55 ]

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

In Noord-Amerika mag je kanaal 12 en 13 niet gebruiken, in praktisch de rest van de wereld wel.

Maar buiten de spec (neem aan dat je hiermee IEEE 802.11 bedoelt) valt het in elk geval zeker niet.

[ Voor 13% gewijzigd door Compizfox op 12-09-2013 10:53 ]

• aritmeester
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-11 13:14
Thx voor de complete uitleg Ultraman! Ik heb een (chunky) build voor de WDR4300 kunnen maken. Ik zal deze eerst testen en hem dan, als er interesse is, online zetten.

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Compizfox schreef op donderdag 12 september 2013 @ 10:52:
In Noord-Amerika mag je kanaal 12 en 13 niet gebruiken, in praktisch de rest van de wereld wel.

Maar buiten de spec (neem aan dat je hiermee IEEE 802.11 bedoelt) valt het in elk geval zeker niet.
14 kan ook nog als je 'm op Japan zet.
Pagina: 1 ... 43 ... 56 Laatste