wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten
En dat lukt dus niet_JGC_ schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 09:15:
Nee, hoeft niet. In principe doe je gewoon een sysupgrade, daarna resetten naar standaard instellingen (ervoor mag evt ook).
1
2
| sysupgrade -v image.bin Image check 'platform_check_image' failed. |
Daarom had ik iets van, moet je nu een factory reset doen
[ Voor 8% gewijzigd door donald_dick op 16-08-2013 09:22 ]
Zijn er bij DD-WRT dan al de problemen met de wifisnelheid opgelost?Sniffert schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 14:03:
Kan niemand mij helpen met mijn brakke WiFi verbinding (zie paar posts terug)? De bitrate komt nog altijd niet boven de 65 mbps uit. Met Speedtest haal ik soms snelheden van 2-3 mbps moet dan de hele interface via SSH up en down brengen om weer een redelijke snelheid te behalen. Heb de neiging om DD-wrt of de normale TP-link firmware te proberen.
Door eerst met de TP-Link firmware te testen sluit je uit dat het aan je router of aan je client ligt.
- Ultraman
- Registratie: Februari 2002
- Laatst online: 04-11 11:35
Beetje zoeken aub.donald_dick schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 18:39:
Heeft iemand nog een stock firmware waar het woord boot niet in voorkomt?
meuk: TP-Link TL-WR1043ND 1_120210
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Heb hem ook al als tip doorgegeven aan Puch Maxi, zodat hij hem in de topicstart kan zetten.
Handige siteThinkPadd schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 19:35:
Deze site is ook handig voor oude firmwares: http://tl-wr1043nd.weebly.com/
Heb hem ook al als tip doorgegeven aan Puch Maxi, zodat hij hem in de topicstart kan zetten.
Draadloos haal ik dus ongeveer 63/6, en bekabeld zo' n 35/6 via de Ziggo speedtest. Dit is zowel met mijn desktop, waar een lange kabel en een switch en een wcd tussenzitten e.d., maar ook als ik met mijn laptop gewoon direct een kabeltje in de router prik. De load van de router blijft laag, zo' n 0.07 tijdens een bekabelde download.
Bekabelde wget-download:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| Herleiden van www.bbned.nl (www.bbned.nl)... 62.177.144.181 Verbinding maken met www.bbned.nl (www.bbned.nl)|62.177.144.181|:80... verbonden. HTTP-verzoek is verzonden; wachten op antwoord... 200 OK Lengte: 1048576000 (1000M) [application/octet-stream] Wordt opgeslagen als: ‘file1000mb.bin’ 100%[=====================================================>] 1.048.576.000 2,67M/s in 6m 4s 2013-08-18 12:30:54 (2,75 MB/s) - '‘file1000mb.bin’' opgeslagen [1048576000/1048576000] |
Dit heb ik ook nog willen testen met de router zelf, echter zit ik met dat de ext4-usb stick niet verder wil dan 3,8 MB/s op de router en dat tijdens het downloaden ernaartoe de load richting de 4.00 gaat. Ik denk alleen dat het 'bewijs' met een voorgeknepen 1 meter patchkabeltje en speedtest.ziggo.nl, in combinatie met de wget-test op mijn desktop wel genoeg is.
Edit: Het is natuurlijk Linux, ik kan ook naar /dev/null schrijven
1
2
3
4
5
6
7
| root@OpenWrt:/home# time wget http://www.bbned.nl/scripts/speedtest/download/file100mb.bin -O - > /dev/null Connecting to www.bbned.nl (62.177.144.181:80) - 100% |************************************************| 100M 0:00:00 ETA real 0m 15.64s user 0m 0.36s sys 0m 4.38s |
Dan is dus de vraag: Waarom is mijn internet per kabel gelimiteerd op zo' n 20 - 35 Mbit/s terwijl ik draadloos de volle 60 haal?
Owh, helemaal vergeten: OpenWrt Attitude Adjustment Ultraman-Chunky-r35864
[ Voor 23% gewijzigd door marcop23 op 18-08-2013 13:38 ]
- Ultraman
@marcop23: Al eens een andere kabel geprobeerd? Om uit te sluiten dat het aan de kabel ligt. Een andere machine gebruikt, om uit te sluiten dat het aan de laptop en/of diens software ligt.
@Sniffert: andere kanalen geprobeerd? drivers WiFi kaart up-to-date? hebben andere apparaten er ook last van? power saving uitgeschakeld? disable_ani?
Deze bug is als het goed is in de huidige trunk (Barier Breaker) opgelost.Sniffert schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 15:01:
Heeft iemand, naast mij ook last van deze bug? Als ik intensief download via mijn WiFi verbinding valt deze steeds terug naar 1mbps.... een handmatige Wi-Fi reset is de enige oplossing. Zowel met de TP-link firmware als met OpenWRT heb ik hier last van. Wordt het onderhand beetje beu.
Heb je de build van mk13139 al geprobeerd? (http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/40634588#40634588)
Ja, ik heb eerst met inSSIDer gescand voor een vrij kanaal. Kanaal 5 en 6 worden in deze buurt compleet niet gebruikt vandaar dat ik 5 heb ingesteld. Maar heb al meerdere kanalen geprobeerd. Ook heb ik de 40Mhz modus + en - uitgetest, maar de snelheid is dan helemaal instabiel.Ultraman schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 15:28:
@Sniffert: andere kanalen geprobeerd? drivers WiFi kaart up-to-date? hebben andere apparaten er ook last van? power saving uitgeschakeld? disable_ani?
Lijkt me geen driver-probleem te zijn aangezien alle WiFi-devices in het huis hier last van hebben. Ook heb ik noscan optie toegevoegd dat mocht helaas niet baten (dat bedoelde je met Power Saving neem ik aan?, geldt dat overigens niet alleen voor 40Mhz?). Disable_ani heb ik nog niet uitgeprobeerd dat zou ik eventueel nog kunnen testen.
Maar zoals in dat topic op het OpenWRT forum wordt aangegeven lijkt het probleem met de laatste trunk te zijn opgelost.
Kan ik gewoon "upgraden" via mijn huidige OpenWRT versie (AA stable) naar deze variant of moet ik dan eerst een reset uitvoeren?Dain Bramage schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 15:32:
[...]
Deze bug is als het goed is in de huidige trunk (Barier Breaker) opgelost.
Heb je de build van mk13139 al geprobeerd? (http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/40634588#40634588)
Het spijt me, misschien tl;dr, maar:Ultraman schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 15:28:
Voor beide vragen, wat hebben jullie al geprobeerd om het probleem op te lossen? Want ik kan wel van alles gaan opnoemen... maar dat kunnen jullie goed al allemaal geprobeerd hebben.
@marcop23: Al eens een andere kabel geprobeerd? Om uit te sluiten dat het aan de kabel ligt. Een andere machine gebruikt, om uit te sluiten dat het aan de laptop en/of diens software ligt.
[...]
En in het 'doorgestreepte' gedeelte staat dus ook dat dat kabeltje die ik met de laptop gebruik een kort 1 meter voorgeknepen patchkabeltje is.Dit is zowel met mijn desktop, waar een lange kabel en een switch en een wcd tussenzitten e.d., maar ook als ik met mijn laptop gewoon direct een kabeltje in de router prik.
Ik heb verder nog gegoogled, maar ik kan niets vinden over een tragere bekabelde verbinding, enkel draadloos. Ik heb nog niet met instellingen daarover gespeeld, maar zou ook niet weten waar ik moet beginnen, het is verder jouw standaard build.
Er staat nu DD-WRT op de router (laatste build). Als ik de router op "G-Only" zet heeft mijn Vita nergens last van, de S4 blijft problemen hebben.
Misschien dat een downgrade naar stabiele tp-link firmware dit probleem verhelpt, want ik heb alleen maar nieuwere builds gebruikt, maar heb het idee dat het misschien ergens anders aan ligt.
Edit: Anders misschien een Open-WRT proberen? Kan ik vanaf DD-WRT naar Open-WRT met die build van Ultraman? Want ik zie alleen maar van TP-LINK naar Open-WRT staan.
[ Voor 21% gewijzigd door D-TECH op 18-08-2013 20:11 ]
Uit dezelfde post:Sniffert schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 16:22:
Kan ik gewoon "upgraden" via mijn huidige OpenWRT versie (AA stable) naar deze variant of moet ik dan eerst een reset uitvoeren?
Voor de upgraders!!
Als men nog niet op de Barrier Breaker branche zit (dus mijn build nog niet eerder heeft geïnstalleerd) is ten zeerste aanbevolen te upgraden zonder de configuratie te behouden! Dit om de werking van mijn build te garanderen en eventuele compabiliteitsissues met andere branches te voorkomen!
De hardware versie is 1.11
Ik heb de volgende dingen geprobeert om het te fixen:
-Update naar laatste firmware versie (3.13.13 Build 130428)
-IP adressen gereserveerd voor elk apparaat
-Channel op 3 en width op 40Mhz gezet ipv auto
Security staat verder op WPA2-PSK AES
Het gebeurd maar eens per paar uur, dus het is moeilijk te testen of het met kabel ook gebeurt (router staat in een hoekje van de kamer verstopt) en of dit ook met andere apparaten gebeurd dan mijn laptop.
In de log is verder niet veel interessants te vinden:
58 Aug 19 00:11:01 DHCP NOTICE DHCPS:Send ACK to 192.168.1.103
57 Aug 19 00:11:01 DHCP NOTICE DHCPS:Recv REQUEST from F8:D0:BD:4C:xx:xx
56 Aug 19 00:09:09 DHCP NOTICE DHCPS:Recv INFORM from DC:85:DE:3B:xx:xx
55 Aug 19 00:08:03 DHCP NOTICE DHCPS:Send ACK to 192.168.1.103
54 Aug 19 00:08:03 DHCP NOTICE DHCPS:Recv REQUEST from F8:D0:BD:4C:xx:xx
53 Aug 19 00:07:49 DHCP NOTICE DHCPS:Recv INFORM from DC:85:DE:3B:xx:xx
52 Aug 19 00:05:06 DHCP NOTICE DHCPS:Send ACK to 192.168.1.103
51 Aug 19 00:05:06 DHCP NOTICE DHCPS:Recv REQUEST from F8:D0:BD:4C:xx:xx
50 Aug 19 00:03:14 DHCP NOTICE DHCPS:Recv INFORM from DC:85:DE:3B:xx:xx
49 Aug 19 00:02:05 DHCP NOTICE DHCPS:Recv INFORM from 68:5D:43:EB:xx:xx
48 Aug 19 00:01:50 DHCP NOTICE DHCPS:Recv INFORM from DC:85:DE:3B:xx:xx
47 Aug 18 23:57:55 DHCP NOTICE DHCPS:Recv INFORM from DC:85:DE:3B:xx:xx
46 Aug 18 23:56:18 DHCP NOTICE DHCPS:Recv INFORM from DC:85:DE:3B:xx:xx
45 Aug 18 23:55:15 DHCP NOTICE DHCPS:Recv INFORM from DC:85:DE:3B:xx:xx
(Het apparaat met problemen heeft als MAC DC:85:DE:3B:xx:xx en als ip 192.168.1.100)
Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen (misschien DD-WRT er op gooien of om em omwisselen voor een nieuwe)?
Ik weet niet of deze vraag hier thuishoort, maar ik heb altijd een 1043nd gehad en ben nu in het bezit van de
2543nd en de 4300nd, nu zijn voor deze 2 bijna geen precompiled openwrt images te vinden met de wifi fix voor eigen land en met de laatste trunks. Ik ben mij nu aan het inlezen gegaan op de openwrt wiki, maar ik begrijp het nog niet helemaal (lees ik ben bang mijn apparaten te bricken). Zou iemand mij een beetje op weg kunnen helpen mochten mijn builds op een later moment stabiel zijn dan ben ik deze natuurlijk ook bereid te delen.
Alvast bedankt.
- Ultraman
Je hebt helemaal gelijk. Ik heb daar overheen gelezen, sorry.marcop23 schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 18:47:
[...]
Het spijt me, misschien tl;dr, maar:
[...]
En in het 'doorgestreepte' gedeelte staat dus ook dat dat kabeltje die ik met de laptop gebruik een kort 1 meter voorgeknepen patchkabeltje is.
Ik heb verder nog gegoogled, maar ik kan niets vinden over een tragere bekabelde verbinding, enkel draadloos. Ik heb nog niet met instellingen daarover gespeeld, maar zou ook niet weten waar ik moet beginnen, het is verder jouw standaard build.
Erg vreemd vind ik het, want ik heb geen problemen met de doorvoer over Ethernet. 100Mbit glasvezel wordt prima opengetrokken en ik heb er nooit iets speciaal voor hoeven doen.
Is de situatie hetzelfde direct na een reboot? Bij voorkeur wanneer je er niks verder mee verbonden hebt op 1 PC na met een korte kabel.
De S4 heeft hier zelf mogelijk ook iets mee te maken. Ik weet dat o.a. D-Link zo'n beetje speciaal een update voor hun DIR-655 router heeft uitgebracht welke problemen met de Samsung Galaxy S4 verhielp. Het fijne weet ik er helaas niet van aangezien ik zo'n ding niet heb.[b]D-TECH schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 19:42:
Er staat nu DD-WRT op de router (laatste build). Als ik de router op "G-Only" zet heeft mijn Vita nergens last van, de S4 blijft problemen hebben.
Maar mijn zusje heeft er sinds kort een en die woont nog bij mijn ouders, waar een TL-WR1043ND met mijn vorige AA build er op staat. Ik heb nog niets gehoord over problemen met WiFi, maar ik heb haar dan ook niet gesproken want ik ben sinds ze dat ding heeft (net een week) nog niet bij mijn ouders op visite geweest. Ze heeft me er niet speciaal over gebeld iig, dus wellicht werkt het allemaal prima.
Kun je inderdaad proberen. Ik zou verwachten dat je in dit geval de factory image moet pakken, maar ik heb geen verstand van DD-WRT, laat staan migraties van DD-WRT naar OpenWRT. Maar ik zou gokken dat het met het factory image gewoon moet werken.Edit: Anders misschien een Open-WRT proberen? Kan ik vanaf DD-WRT naar Open-WRT met die build van Ultraman? Want ik zie alleen maar van TP-LINK naar Open-WRT staan.
Doe anders voor de zekerheid een DD-WRT -> TP-Link restore. Die procedure zullen zij vast wel beschrijven in hun documentatie, of weet iemand daar wat de procedure daar voor is.
Doe me anders even een PM.wmrichard schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 15:14:
Hallo allemaal,
Ik weet niet of deze vraag hier thuishoort, maar ik heb altijd een 1043nd gehad en ben nu in het bezit van de
2543nd en de 4300nd, nu zijn voor deze 2 bijna geen precompiled openwrt images te vinden met de wifi fix voor eigen land en met de laatste trunks. Ik ben mij nu aan het inlezen gegaan op de openwrt wiki, maar ik begrijp het nog niet helemaal (lees ik ben bang mijn apparaten te bricken). Zou iemand mij een beetje op weg kunnen helpen mochten mijn builds op een later moment stabiel zijn dan ben ik deze natuurlijk ook bereid te delen.
Alvast bedankt.
[ Voor 31% gewijzigd door Ultraman op 19-08-2013 17:58 ]
- Ultraman
Zorgen dat de juiste feeds zijn geïnstalleerd en het target aanpassen
Uiteraard heb ik eerst de scanner op de pc aangesloten en werkend gemaakt (=software installeren). Daarna het USB printer controller programma van TP-link geinstalleerd. Als ik daarna de scanner aansluit op de router en het programma opstart zie ik dat zowel de router als de scanner herkend worden (namen verschijnen).
Echter.... verder kom ik niet... De icoontjes blijven grijs (inactief). Als ik met de rechter muisknop op de tekst "CANON Canoscan" druk verschijnt er een window met de tekst "network scanner". Als ik vervolgens hier weer op druk verschijnt de melding : "Please install the scanner driver, then use Network Scanner!"
Wie o wie kan me verder helpen, en weet hoe ik de scanner aan de praat krijg!
Alvast bedankt!
Het kan zijn dat dit komt door de andere netwerken in de buurt (woon in een rijtjeshuis dus er zijn een hoop verbindingen in de buurt), maar ik denk niet dat veel mensen nog om 12 uur achter het internet zitten als ze de volgende dag aan het werk moeten.
Ik heb nog verder gekeken in de log en volgens mij was het vorige keer toeval dat er nog iets in de log stond, deze keer stond er namelijk helemaal niks op het moment dat de verbinding 30 seconden wegviel (de PC geeft nog aan dat er verbinding is maar ik kan niet eens met het controle paneel verbinden).
Ik denk er over naar om te downgraden naar de stabiele versie die in de TS staat, gaat dit wat uitmaken? Anders kan ik ook nog naar OpenWRT upgraden, maar ik ben niet bekend met custom firmwares voor routers, dus ik zou er eigenlijk liever niet aan beginnen.
Heeft iemand nog een goed idee hoe ik mijn problemen kan oplossen? Alvast Bedankt
EDIT:
Toch maar die oude versie proberen te downloaden, maar die wordt niet meer aangeboden op de website van TP-Link, bah...
EDIT2:
Download link inmiddels gevonden, heb em al gedowngrade naar de eerste versie waar naar verwezen werd op de TP-link pagina, eerst maar eens kijken of dit stabiel is
EDIT3:
Nu zit ik op 3.12.2 Build 100820 Rel.41891n die aangeraden wordt in de TS en ik heb er nog steeds last van, heb em gedowngrade, factory reset en toen nog een minuut van de stroom maar niks mocht baten, baal er echt van want de rest van de dag werkt ie perfect. Gaat OpenWRT nog uitmaken of kan ik em beer omwisselen?
EDIT4: Kan het er aan liggen dat ik met mijn laptop te dicht op de router zit? Het gebeurt meestal namelijk als ik op een meter van de router zit (router staat onder de bank)
[ Voor 25% gewijzigd door Mithrildor op 20-08-2013 08:38 ]
- een brakke 2A voeding op de hub
- corrupte µSD waar de rootfs op staat
- de fylesystemcheck van de rootfs
- slechte configuratie fstab
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
| root@OpenWrt:~# cat /etc/config/fstab
config global 'automount'
option from_fstab '1'
option anon_mount '1'
config global 'autoswap'
option from_fstab '1'
option anon_swap '0'
config mount
option target '/mnt/home'
option device '/dev/sdb1'
option fstype 'ext4'
option options 'rw,sync'
option enabled '1'
config mount
option target '/mnt/shares'
option device '/dev/sda1'
option fstype 'ext4'
option options 'rw,sync'
option enabled '1'
config mount
option fstype 'ext4'
option device '/dev/sdb2'
option options 'rw,sync'
option enabled '1'
option is_rootfs '1'
option enabled_fsck '1'
config swap
option device '/swapdir/swap'
option enabled '1'
root@OpenWrt:~# df
Filesystem 1K-blocks Used Available Use% Mounted on
rootfs 1049724 477508 519608 48% /
/dev/root 4352 4352 0 100% /rom
tmpfs 14612 1188 13424 8% /tmp
tmpfs 512 0 512 0% /dev
/dev/sdb2 1049724 477508 519608 48% /overlay
overlayfs:/overlay 1049724 477508 519608 48% /
/dev/sdb1 14249408 608488 12926028 4% /mnt/home
/dev/sda1 312214316 273973060 38210004 88% /mnt/shares |
._JGC_ schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 18:05:
Voor de 4300 is mijn ervaring dat je gewoon de .config file van Ultraman's build kunt pakken, vervolgens make menuconfig, target aanpassen naar WDR3600/WDR4300/WDR4310 en compilen met die bak. Wel even opletten dat je de feed voor luci installeert, anders heb je geen webinterface.
Het is me nu gelukt. Bedankt Ultraman en _JGC_
Mede dankzij hun hierbij de builds voor de WDR1043 / WDR2543 / WDR3600 / WDR4300 . Ik heb de WDR2543 en WDR4300 getest en gebruik deze zelf ook.
Openwrt AA (r37768)
Nieuwste Attitude Adjustment op het moment (20 augustus 2013)
Luci zit ingebakken
Draadloos land is selecteerbaar (zorgt voor meer kanalen voor 2,4 en 5 ghz)
Voor de rest zo clean mogelijk en geen extra packages
Kies de firmware voor jouw router , kies het factory image als je nog op de orginele firmware zit indien je al op openwrt zit kies dan voor het sysupgrade image.
https://mega.co.nz/#!hZNg...cijjtKy2tm_MrvQVNezWqwvGs
Veel plezier met deze build
wmrichard
[ Voor 51% gewijzigd door wmrichard op 20-08-2013 18:21 . Reden: Builds gepost ]
Update naar de laatste trunk (ivm wifi fixes) heeft ook al niet geholpen. Is mijn v1.8 aan het etteren? Het heeft (met dezelfde settings!) altijd goed gewerkt! Zelfs op 54g en een ander kanaal blijft hij vaag doen.
Zit nu noodgedwongen op een ouwe WRT160n, maar daar wordt je netwerk ook niet bepaald sneller van
[ Voor 3% gewijzigd door strandbal op 20-08-2013 18:49 ]
Hier stond een dode link.
Vooral raar dat ik in de logs niets kan vinden...
Hier stond een dode link.
Ik heb een tijdje terug met een DD-WRT build lopen klooien. Mijn doel voor die installatie was het creeren van een guest wifi netwerk (met wachtwoord, en enkel toegang tot WAN).... echter na 2 weken lang alle settings proberen die ik op internet vond (heb op gegeven moment opgegeven te snappen wat de settings deden, aangezien het zich gewoon anders gedroeg dan de beschrijving) kreeg ik het gewoon nog steeds niet voor elkaar om de netwerken te scheiden... ze bleven zichtbaar voor elkaar. (ondanks de "foolproof" tutorials)
Nou zie ik dat hier mensen zijn die met openWRT wat verder zijn gekomen, en eigenlijk wil ik nog steeds heel graag mijn gast wifi... maar ik heb geen zin in nog een ervaring als de vorige keer, is er ergens een foolproof beschrijving hoe ik dit kan instellen?
Probeer eens 2+6. Misschien helpt dat.strandbal schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:24:
Alles zit op 11, met een enkele in de verte op 6. Ik zelf zat op 1 (+5 ivm 40mhz). Ook al naar gezocht idd.
Vooral raar dat ik in de logs niets kan vinden...
Super handige link! Bedankt voor het doorgeven, ik heb hem opgenomen in de TSThinkPadd schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 19:35:
Deze site is ook handig voor oude firmwares: http://tl-wr1043nd.weebly.com/
My favorite programming language is solder.
- Ultraman
Wat heb ik gedaan?
1) wan interface -> 'use DNS servers advertised by peers' ungezet
2) bij wan interface the ip adressen van openDNS ingevuld (208.67.222.222)
3) nadat dit niet werkte: voor de zekerheid bij DNS/DHCP (dnsmasq) bij dns forwarding ook bovenstaand ipadres ingevuld
Resultaat is dat ik in de statuspagina bij mijn Wan-verbinding het ipadres van openDNS zie staan, maar wanneer ik naar welcome.opendns.com (testpagina) ga om te testen ik een foutmelding krijg. Ook redirects die zij doen (bv craigslist.og) werken niet.
Mijn router zit rechtstreeks aangesloten op het moden die in bridged modus staat. Hij krijgt dus een publiek ip op z'n wan-poort.
Wie weet raad?
edit: uiteraard ipconfig /renew gedaan en cache van de browser een aantal keren gewist. Ook op een andere client geprobeerd.
[ Voor 7% gewijzigd door Tano op 22-08-2013 22:52 ]
Heb je al bij de IPv4 instellingen gekeken van je client? Wellicht staat daar nog een andere DNS in.Tano schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 22:50:
Ik heb een raar probleem. Ik krijg de DNS-servers van OpenDNS niet ingesteld op de laatste build van mk.
Wat heb ik gedaan?
1) wan interface -> 'use DNS servers advertised by peers' ungezet
2) bij wan interface the ip adressen van openDNS ingevuld (208.67.222.222)
3) nadat dit niet werkte: voor de zekerheid bij DNS/DHCP (dnsmasq) bij dns forwarding ook bovenstaand ipadres ingevuld
Resultaat is dat ik in de statuspagina bij mijn Wan-verbinding het ipadres van openDNS zie staan, maar wanneer ik naar welcome.opendns.com (testpagina) ga om te testen ik een foutmelding krijg. Ook redirects die zij doen (bv craigslist.og) werken niet.
Mijn router zit rechtstreeks aangesloten op het moden die in bridged modus staat. Hij krijgt dus een publiek ip op z'n wan-poort.
Wie weet raad?
edit: uiteraard ipconfig /renew gedaan en cache van de browser een aantal keren gewist. Ook op een andere client geprobeerd.
Je zou ook via de commandline kunnen kijken of de DNS instellingen daadwerkelijk in de config van de router staan.
Anders raad ik je aan een factory reset te doen d.m.v. in failsafe modus te gaan en 'firstboot' uit te voeren.
Je kunt in failsafe modus gaan door de router opnieuw te laten opstarten (powercycle) en op het QSS knopje te drukken wanneer het SYS lampje gaat knipperen. Het SYS lampje gaat nu sneller knipperen.
Vervolgens ga je via telnet inloggen op de router met gebruikersnaam 'root' en wachtwoord 'admin' en voer je het commando 'firstboot' uit.
Overigens, heb je een upgrade van Ultraman naar mijn firmware gedaan met behoud van configuratie?
Thanks voor je antwoord!mk13139 schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 13:58:
[...]
Heb je al bij de IPv4 instellingen gekeken van je client? Wellicht staat daar nog een andere DNS in.
Je zou ook via de commandline kunnen kijken of de DNS instellingen daadwerkelijk in de config van de router staan.
Anders raad ik je aan een factory reset te doen d.m.v. in failsafe modus te gaan en 'firstboot' uit te voeren.
Je kunt in failsafe modus gaan door de router opnieuw te laten opstarten (powercycle) en op het QSS knopje te drukken wanneer het SYS lampje gaat knipperen. Het SYS lampje gaat nu sneller knipperen.
Vervolgens ga je via telnet inloggen op de router met gebruikersnaam 'root' en wachtwoord 'admin' en voer je het commando 'firstboot' uit.
Overigens, heb je een upgrade van Ultraman naar mijn firmware gedaan met behoud van configuratie?
De client dns verwijst naar het ip van de router, en bovendien werkt het op meerdere clients niet.
Upgrade heb ik na een firstboot gedaan en zonder behoud van configuratie.
Ik zal telnetten proberen en anders opnieuw beginnen.
Dat was hem!!ThinkPadd schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 19:50:
strict-order ook ingevoerd bij DNSmasq? Dat raden ze voor DD-WRT namelijk aan: http://www.opendns.com/support/article/95
In openwrt zit ie onder network - dhcp and dns - advanced - daar vinkje bij strict order
Super, dank je wel!!
Verwijderd
Zie logfile:
Aug 24 16:41:01 OpenWrt cron.info crond[4416]: crond: USER root pid 6810 cm d /sbin/wifi down
Aug 24 16:41:01 OpenWrt kern.info kernel: [787766.450000] device wlan0 left promiscuous mode
Aug 24 16:41:01 OpenWrt kern.info kernel: [787766.450000] br-lan: port 2(wl an0) entered disabled state
Aug 24 16:41:01 OpenWrt cron.info crond[4281]: crond: USER root pid 6838 cm d /sbin/wifi down
Aug 24 16:42:01 OpenWrt cron.info crond[4416]: crond: USER root pid 6857 cm d /sbin/wifi
Aug 24 16:42:01 OpenWrt cron.info crond[4281]: crond: USER root pid 6906 cm d /sbin/wifi
Aug 24 16:42:03 OpenWrt kern.info kernel: [787828.490000] ADDRCONF(NETDEV_U P): wlan0: link is not ready
Aug 24 16:42:03 OpenWrt kern.info kernel: [787828.510000] device wlan0 ente red promiscuous mode
Aug 24 16:42:03 OpenWrt kern.info kernel: [787828.540000] ADDRCONF(NETDEV_U P): wlan0: link is not ready
Aug 24 16:42:04 OpenWrt kern.info kernel: [787829.010000] br-lan: port 2(wl an0) entered disabled state
Aug 24 16:42:06 OpenWrt kern.info kernel: [787831.850000] ADDRCONF(NETDEV_U P): wlan0: link is not ready
- Ultraman
- Ultraman
En zoals altijd probeer ik dingen die ik door de tijd heb gespot op te pakken voor een volgende build. Waaronder deze post trof ik in mijn notities aan, weet even niet meer of ik er al op gereageerd had, kon het zo snel niet vinden in ieder geval. Dus bij deze:
Voor WoL mistte inderdaad een pakketje, vermoed dat deze daarom niet werkte. Deze doet nu wel mee in de build voor de volgende chunky.DoeEensGek schreef op zondag 28 juli 2013 @ 18:30:
Kan iemand testen of in de laatste utlraman build, chunky, ook wol werkt?
Heb niks aangepast maar de pc wil niet aangaan na het verzenden van een wol pakketje.
Is er ook een test mogelijk om te zien of het pakketje daadwerkelijk verzonden wordt? Bijv. naar de router zelf te versturen en in logs bekijken? Wil het liefst op afstand kunnen doen namelijk.
edit: na testen met wake on lan monitor en magic packet sender zie ik dat ik vanaf andere pc's wel een signaal erheen krijg maar niet vanaf de router, via zowel een cronjob als luci wol. Ook na herinstallatie.
Ik ben nog eens langs de pakketten hier gelopen en het leek er op dat ddns-scripts, ondanks aanwezig, mogelijk niet helemaal in orde was. Die heb verwijderd en opnieuw geïnstalleerd.Bedenk me ook dat Dynamic DNS ook al niet werkte in de chunky build. Kunnen meer dit bevestigen?
Test het nog eens in de aankomende chunky aub.
Bedankt voor het melden!
Welke pakketten heb je extra geïnstalleerd? Want omdat WoL standaard niet aanwezig is in Regular zou dat bij een correcte installatie uit de OpenWRT repo wel moeten werken. Zowel luci-app-wol en het etherwake package geïnstalleerd? Ook hierop vanaf de commandline gepoogd een magic pakketje te versturen?edit 2 regular build met luci wol geprobeert weer geen resultaat.
Zijn er nog andere opmerkingen die ik mee kan nemen voor de aankomende build?
*SNMPD
*Collectd (Storage directory op een usb stick
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| collectd - 4.10.7-2 collectd-mod-conntrack - 4.10.7-2 collectd-mod-cpu - 4.10.7-2 collectd-mod-dns - 4.10.7-2 collectd-mod-interface - 4.10.7-2 collectd-mod-iwinfo - 4.10.7-2 collectd-mod-load - 4.10.7-2 collectd-mod-logfile - 4.10.7-2 collectd-mod-memory - 4.10.7-2 collectd-mod-ping - 4.10.7-2 collectd-mod-rrdtool - 4.10.7-2 collectd-mod-tcpconns - 4.10.7-2 collectd-mod-uptime - 4.10.7-2 collectd-mod-wireless - 4.10.7-2 |
*Vnstat (Storage directory op een usb stick )
*Addblock door middel van dit script: https://forum.openwrt.org/viewtopic.php?pid=207479#p207479
En ik run:
1
2
3
4
| opkg update opkg install kmod-usb-storage block-mount block-hotplug kmod-fs-ext4 kmod-fs-vfat kmod-nls-cp437 kmod-nls-iso8859-1 mkdir -p /mnt/usb mount -t vfat /dev/sda1 /mnt/usb |
om mijn usb stick aan de praat te krijgen
[ Voor 31% gewijzigd door donald_dick op 24-08-2013 19:25 ]
- Ultraman
SNMPd vind ik ook interessant, kan ik eens naar kijken, want ik heb daar sowieso zelf altijd al meer mee willen doen.donald_dick schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 19:22:
ik installeer bij jouw build altijd nog:
*SNMPD
Dat zijn wel aardig wat extra packages en ik wil natuurlijk wel een beetje ruimte overlaten op de chunky voor eventueel wat eigen aanpassingen, want die verschillen voor ieder. Maar ik kan het eens meenemen en kijken hoeveel het inneemt en zoal vraagt. Collectd heb ik zelf altijd achterwege gelaten omdat het wel wat resources vraagt.*Collectd (Storage directory op een usb stick)
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 collectd - 4.10.7-2 collectd-mod-conntrack - 4.10.7-2 collectd-mod-cpu - 4.10.7-2 collectd-mod-dns - 4.10.7-2 collectd-mod-interface - 4.10.7-2 collectd-mod-iwinfo - 4.10.7-2 collectd-mod-load - 4.10.7-2 collectd-mod-logfile - 4.10.7-2 collectd-mod-memory - 4.10.7-2 collectd-mod-ping - 4.10.7-2 collectd-mod-rrdtool - 4.10.7-2 collectd-mod-tcpconns - 4.10.7-2 collectd-mod-uptime - 4.10.7-2 collectd-mod-wireless - 4.10.7-2
Is een fijne tool, heb ik hier ook met regelmaat op mijn Regular build erbij geïnstalleerd. Zou ik op kunnen nemen in de Chunky voor wie het bandbreedtegebruik ik de gaten wilt houden. Een USB stick/HD is dan wel verstandig, want anders is de informatie niet reboot-bestendig.*Vnstat (Storage directory op een usb stick )
Het idee is leuk, maar dit is er eentje die ik waarschijnlijk niet zal inbakken (in deze vorm). Ik heb problemen meegemaakt met streaming media, waar de content aanbieder vereist dat vooraf/tussendoor ads getoont worden, die dan simpelweg niet wilde afspelen.*Addblock door middel van dit script: https://forum.openwrt.org/viewtopic.php?pid=207479#p207479
Daarnaast ga ik dan internet filteren vanuit mijn build en dat is niet iets wat ik wil.
Mocht er een handige versie voor komen waarmee het bijvoorbeeld via LuCi aangepast en in/uitgeschakeld kan worden, dan wil ik het wel overwegen.
Het is echter wel een mooi script voor wie ad-filtering/blocking wilt doen voor het hele netwerk op deze manier. Bedankt voor de tip, ik kende deze nog niet
Ik neem aan dat je Regular gebruikt en dit draait om USB-storage functionaliteit toe te voegen?En ik run:
code:
1 2 3 4 opkg update opkg install kmod-usb-storage block-mount block-hotplug kmod-fs-ext4 kmod-fs-vfat kmod-nls-cp437 kmod-nls-iso8859-1 mkdir -p /mnt/usb mount -t vfat /dev/sda1 /mnt/usb
om mijn usb stick aan de praat te krijgen
Want in Chunky zijn deze, op kmod-nls-cp437 na (wel installeerbaar), allen standaard aanwezig.
block-hotplug bestaat niet meer, deze is geintegreerd in block-mount.
[ Voor 7% gewijzigd door Ultraman op 24-08-2013 19:54 ]
Verwijderd
#min hour day month dayofweek commandUltraman schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 17:12:
Hoe ziet je crontab er uit? Probeer eventueel ook eens "up" achter het commando, net als "down", voor het op brengen.
50 3 * * * /sbin/wifi down # Disable WiFi @ 3:50 every night
0 4 * * * /sbin/wifi up # Enable WiFi @ 4:00 every night
is mijn crontab (met te tijden aangepast om te kijken of het werkte, wat het helaas dus niet deed). Up erachter zetten geeft helaas dezelfde foutmelding. Snap nog steeds niet waarom het niet werkt, als ik het handmatig intyp (/sbin/wifi (up)) dan werkt het wel.
- Ultraman
Heb je geprobeerd iets meer tijd tussen de twee commando's te laten?
Wat ook te proberen is: laat de tweede regel weg en laat ook de "drop" switch weg.
Zodat je dus enkel:
1
| 50 3 * * * /sbin/wifi # Restart WiFi |
Juist niet, ik draai de ChunkyUltraman schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 19:52:
Ik neem aan dat je Regular gebruikt en dit draait om USB-storage functionaliteit toe te voegen?
Want in Chunky zijn deze, op kmod-nls-cp437 na (wel installeerbaar), allen standaard aanwezig.
block-hotplug bestaat niet meer, deze is geintegreerd in block-mount.
Misschien dat de mount alleen al voldoende was, maar het lijkt mij als ik:

dit invoer in de webinterface dat hij hetzelfde doet als de mount in mijn commando.
- Ultraman
[ Voor 24% gewijzigd door Ultraman op 24-08-2013 21:47 ]
1
2
| 0 4 * * * ifconfig ath0 down 2 4 * * * ifconfig ath0 up |
Werkt vooralsnog prima.
[ Voor 9% gewijzigd door Propheticus op 24-08-2013 22:15 ]
- Ultraman
Dan ben ik benieuwd welke firmware en/of driver je gebruikt.Propheticus schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 22:09:
Ik gebruik voor de wifi reset ifconfig:
code:
1 2 0 4 * * * ifconfig ath0 down 2 4 * * * ifconfig ath0 up
Werkt vooralsnog prima.
Want die interfaces bestaan al jaren standaard niet meer op OpenWRT. Of je moet er speciaal voor kiezen om niet de ath9k driver te gebruiken, maar de oude madwifi (ath_pci) driver (als die uberhaupt nog werkt met moderne kernels...).
Volgens mij heeft DD-WRT langer gebruik gemaakt van (een gemodificeerde) madwifi, maar zijn zij ook al zeker een jaar over naar ath9k als driver. Echter speelt het probleem van r.badal zich af op OpenWRT, niet op DD-WRT.
[ Voor 16% gewijzigd door Ultraman op 25-08-2013 10:54 ]
Aangezien ik nogal veel "warnings" op de OpenWRT wiki lees
Probeer mijn build eens zou ik zeggen, ik baseer mijn builds op de BB trunkSniffert schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 15:45:
Ik zou graag een BB trunkbuild willen proberen om te kijken of dit mijn wireless issues enigzins verhelpen. Is het gewoon veilig om deze te proberen? http://downloads.openwrt.org/snapshots/trunk/ar71xx/
De snapshot trunk builds van OpenWRT zelf (in jouw gegeven link) zijn helemaal kaal, dus ook geen LuCi interface ect. Die zul je naderhand nog moeten installeren via de commandline.
Dit is op DD-WRT v24-sp2 (05/27/13) std (SVN revision 21676) toch een redelijk nieuwe release.Ultraman schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 10:48:
[...]
Dan ben ik benieuwd welke firmware en/of driver je gebruikt. ...
Bedankt voor je reactie, kheb inderdaad ook naar jouw build gekeken. Alleen viel me op dat er nogal veel services op staan die ik niet nodig heb. Heb je toevallig ook een 'kale' trunk build die zelf kan 'aankleden'?mk13139 schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 16:07:
[...]
Probeer mijn build eens zou ik zeggen, ik baseer mijn builds op de BB trunk.
De snapshot trunk builds van OpenWRT zelf (in jouw gegeven link) zijn helemaal kaal, dus ook geen LuCi interface ect. Die zul je naderhand nog moeten installeren via de commandline.
- Ultraman
Probeer de builds van mk13139 eens, dat zijn trunk builds voorzien van LuCI e.d.Sniffert schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 15:45:
Ik zou graag een BB trunkbuild willen proberen om te kijken of dit mijn wireless issues enigzins verhelpen. Is het gewoon veilig om deze te proberen? http://downloads.openwrt.org/snapshots/trunk/ar71xx/
Een recente DD-WRT release hoeft blijkbaar niet te betekenen dat je een recente driver gebruikt.Propheticus schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 17:49:
Dit is op DD-WRT v24-sp2 (05/27/13) std (SVN revision 21676) toch een redelijk nieuwe release.
Mogelijk gebruiken ze de oude madwifi, (5 jaar oud volgens hun SVN als dat teminste de broncode is die gebruikt wordt.
Of ze renamen de interfaces die ath9k geeft, mochten ze die gebruiken, dat lijkt me eigenlijk waarschijnlijker gezien de bejaardheid van madwifi.
Zou je kunnen checken door te kijken welke modules gebruikt worden. Makkelijkst door de lijst van geladen modules te bekijken, bijvoorbeeld door in een console "lsmod" te typen. Of bijvoorbeeld het kernel log door te kijken en te zien welke driver geladen wordt voor het WiFi.
Module Size Used by nf_nat_pptp 1344 0 nf_conntrack_pptp 3088 1 nf_nat_pptp nf_nat_proto_gre 784 1 nf_nat_pptp nf_conntrack_proto_gre 2320 1 nf_conntrack_pptp ath9k 96592 0 ath9k_common 1152 1 ath9k ath9k_hw 346880 2 ath9k,ath9k_common ath 12272 3 ath9k,ath9k_common,ath9k_hw mac80211 222512 1 ath9k cfg80211 161680 2 ath9k,mac80211 compat 8656 5 ath9k,ath9k_common,ath9k_hw,mac80211,cfg80211 ag71xx 18048 0
Nee helaas, ik heb geen kale builds..Sniffert schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 17:54:
[...]
Bedankt voor je reactie, kheb inderdaad ook naar jouw build gekeken. Alleen viel me op dat er nogal veel services op staan die ik niet nodig heb. Heb je toevallig ook een 'kale' trunk build die zelf kan 'aankleden'?
Alle services zijn standaard uitgeschakeld, mocht je een service nodig hebben dan schakel je hem gewoon in. Er draaien dus geen services overbodig, waarvan de router eventueel langzamer zou kunnen worden.
Je kunt uiteraard ook gewoon zelf extra pakketten erbij installeren, mocht je nog wat missen in mijn build.
Gister op me laptop zat ik denk 7 meter van router en toen kreeg ik niet meer dan 12Mbps download (ligt een 150mbit lijn). Op me iPhone met de speedtest app voor de grap bij wat vrienden ook gedaan en dan zit ik bij allemaal wel degelijk boven de 12Mbps.
Heb de nieuwste DD WRT firmware erop gezet maar daar werd het ook niet beter van.. Weet eigenlijk ook niet wat ik met me WNDR3700 voor snelheden had op WiFi.
Ligt er ook maar net aan hoe druk het om je heen is qua wifi, en of je router op een gunstige channel zit. Heb je dat onderzocht? Na optimalizeren haal ik bijv wel 90 mbit over wifi, met een vloer ertussen, en 32mbit op zo'n 10 meter afstand.Vraaag schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 00:15:
Laatst dit routertje gekocht, WiFi snelheid valt me heel erg tegen.
Gister op me laptop zat ik denk 7 meter van router en toen kreeg ik niet meer dan 12Mbps download (ligt een 150mbit lijn). Op me iPhone met de speedtest app voor de grap bij wat vrienden ook gedaan en dan zit ik bij allemaal wel degelijk boven de 12Mbps.
Heb de nieuwste DD WRT firmware erop gezet maar daar werd het ook niet beter van.. Weet eigenlijk ook niet wat ik met me WNDR3700 voor snelheden had op WiFi.
Een duidelijke vond ik:TBCdevil schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 10:36:
Weet er iemand een goeie tutorial, of beter nog kunnen jullie kort in stappen uitleggen / of jullie ervaring delen hoe je zelf een image in elkaar bokst op basis van de laatste trunks? Ik zou graag een iets kalere versie van mk13139's werk proberen.
http://www.thepowerbase.c...ld-guide-start-to-finish/
418O2 schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 00:48:
Ik vind de wifi ook niet super, maar trek toch wel 35mbit op mijn iphone5 met hampele wifichip..
Ik sta zonet naast de meterkast, nog geen meter van mijn router af, er zit niemand op het WiFi behalve mijn iPhone en dan tikt ie net de 15 download aan, 6 upload en 39ping (5x getest, elke keer wat anders).Tutti-frutti schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 09:37:
[...]
Ligt er ook maar net aan hoe druk het om je heen is qua wifi, en of je router op een gunstige channel zit. Heb je dat onderzocht? Na optimalizeren haal ik bijv wel 90 mbit over wifi, met een vloer ertussen, en 32mbit op zo'n 10 meter afstand.
Ik zal is even in DD WRT kijken wat ik kan aanpassen..
Edit:
Met inSSIDer gekeken welke channels er worden gebruik in de buurt, voornamelijk 1, ik heb 4, 8, 10 getest omdat niemand die gebruikte, maar dat maakt totaal geen verschil. Ik zit nu op de eerste verdieping met me laptop en haal kom gemiddeld tussen de 2 en 6 Mbps download.. Denk dat ik maar een andere router ga aanschaffen om te testen of het aan de router ligt.
[ Voor 18% gewijzigd door Vraaag op 26-08-2013 12:00 ]
ik heb deze router nu een tijdje in bezit en ben niet echt altijd tevreden.
Ik besloot vandaag dd-wrt erop te zetten. Ik heb daarbij ook deze tutorial gevolgd http://joeyiodice.com/con...ink-tl-wr1043nd-to-dd-wrt. Gezien mijn serienummer met 12 begint heb ik het stukje met de Duitse fw ook gedaan.
Dat ging prima, mijn router was nu op 192.168.1.1 bereikbaar. Echter, dat is ook het adres van mijn modem... Gezien er niets aan de hand leek heb ik daarna release r18687 erop gezet. Daarna liep het in de soep...
Op adres 1.1 kwam ik op mijn modem uit. Ik heb zijn adres even veranderd naar 1.100 om conflict te voorkomen. Echter, ik kan de tp-link nergens bereiken. Internet doet het overigens wel gewoon (via een kabel) maar de web-ui reageert niet en met pingen krijg ik ook geen reactie. Heb een 30-30-30 reset geprobeerd, en enkele malen alles uitgetrokken maar ook hier geen succes...
Iemand enig idee waar de fout zit, of heb ik wellicht iets heel doms gedaan?
[ Voor 0% gewijzigd door frietsje op 26-08-2013 21:50 . Reden: typo ]
Ik zou een beginnen met je modem-router loskoppelen dus alleen je PC aan je router koppelen, want vermoedelijk heb je nu 2 DHCP servers. Vervolgens je PC opnieuw starten (of nieuw IP adres forceren met 'ipcopnfig /renew') en je krijgt een IP adres van je router. Voer nu 'ipconfig /all' uit en onder default gateway staat het IP adres van je router die je weer gewoon kunt benaderen via de browser.
Eventueel kun je nog een factory reset (alleen settings reset, geen firmware reset) van je router doen en het proces herhalen.
Een andere manier op het IP adres van je router te vinden met een aangesloten modem, terwijl je PC op de router is aangesloten, is om een tracert te doen naar een willekeurig bestaand internetadres. Tussen de PC en het IP adres van je modem zou het IP adres van de router moeten staan.
[ Voor 27% gewijzigd door Flitzer op 26-08-2013 22:11 ]
Met alleen de router aan pc gekoppeld krijg ik een raar ip adres (169.254.86.29) en de standaard gateway toont niets...
Als ik dan weer het modem ook koppel krijg ik het modems adres op de standaard gateway.
Met een tracert zie ik dan ook gelijk mijn modem (1.100) staan, en dan mijn provider.
Omdat het er is, en het naast OpenWRT ook als mogelijkheid wordt voorgedragen...
Mijn keuze viel op dd-wrt omdat het me iets toegankelijker leek als routerfirmware-n00b
Ook al wil ik nu OpenWRT, of iets anders, dan zit ik nog steeds met mijn probleem
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
Dat 'rare' IP adres krijg je normaal gesproken als je geen DHCP server hebt, dus ik vrees het ergste. Volgens de tutorial die je aanhaalt zou je bij een falende DD-wrt altijd je router moeten kunnen bereiken op 192.168.1.1 (vermoedelijk na een factory reset). Als je de web-interface kunt bereiken zou je in ieder geval weer terug moeten kunnen naar je originele firmware.frietsje schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 22:26:
Dit heb ik helaas ook al geprobeerd.
Met alleen de router aan pc gekoppeld krijg ik een raar ip adres (169.254.86.29) en de standaard gateway toont niets...
Als ik dan weer het modem ook koppel krijg ik het modems adres op de standaard gateway.
Met een tracert zie ik dan ook gelijk mijn modem (1.100) staan, en dan mijn provider.
Het modem aangesloten laten zal het vermoedelijk niet beter maken. Dus zonder modem een factory reset en daarna kijken of het router bereikbaar is. Vermoedelijk heeft DD-wrt ook wel een mogelijkheid voor telnet.
Ook met 'arp -a' kun je een lijst krijgen van IP adressen van de verschillende devices in je netwerk.
Modem eraf gehaald, reset, vast ip adres op pc in dezelfde range.
Geen verbinding via http, telnet, ook niet zichtbaar met arp -a
verder overigens geen rare dingen aan de router te zien (qua lampjes).
als ik het modem wel aansluit vind ik het nog altijd vreemd dat ik de router niet zie op de tracert.
Tevens, hij zend wel een wifi kanaal uit genaamd dd-wrt, zonder beveiliging.
De verbinding is vele malen beter dan voorheen, maar zonder resultaten.
[ Voor 18% gewijzigd door frietsje op 26-08-2013 23:28 ]
Verwijderd
Probeer eens (zonder netwerkkabel aangesloten) te verbinden met dat DD-WRT draadloze netwerk en dan naar de admin pagina te surfen op 192.168.1.1

En dit op de 1e verdieping:

Nou had ik al een WNDR4500 op de kop getikt in de V&A dus die zal ik wel ff testen en kijken welke in mijn huis beter is.
[ Voor 40% gewijzigd door Vraaag op 27-08-2013 12:06 ]
Helaasch. Kan prima verbinden met het wifi signaal, maar geen pagina's bezoeken, ook niet de router zelf (die dan wel als gateway,dhcp en dns1 staat overigens).Verwijderd schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 08:37:
@frietsje
Probeer eens (zonder netwerkkabel aangesloten) te verbinden met dat DD-WRT draadloze netwerk en dan naar de admin pagina te surfen op 192.168.1.1
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Ik weet niet wat ik verkeerd doe maar de 1043 heeft toch echt geen 5ghz?!JT schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 20:33:
Nou, kogel door de kerk: ik ga mijn 1043 zeker niet vervangen voor een 3600. Op 2,4ghz is de 1043 in de meeste gevallen sneller en op 5ghz is de 3600 slechts in optimale condities sneller dan de 1043. En om alleen onder die optimale condities sneller te zijn ga ik geen bereik en snelheid op de 2,4ghz band inleveren...5ghz komt immers niet zo ver. Nee, dan kan ik beter gelijk kijken voor een 450 of 600mbps @ 5ghz router. Maar die kosten dan weer zoveel dat ik de kosten niet kan rechtvaardigen voor die paar keer dat ik de extra snelheid daadwerkelijk gebruik.
Ecodan warmtepomp
Nu heb ik gelezen dat ik op ZNC (of een andere bouncer) op Open-WRT kan draaien en dit zou een perfecte oplossing zijn aangezien ik em dan kan draaien zonder ergens een kast neer te hoeven zetten en die constant aan te hebben. Daarom zit ik met de volgende vragen:
- Hoe moeilijk zal dit alles zijn om te installeren voor iemand zonder ervaring met Open-WRT?
- Kan ik met Open-WRT dezelfde stabiliteit verwachten als met de standaard firmware?
- Is deze router krachtig genoeg om deze software te draaien?
- Ultraman
Hangt er van af hoeveel Linux ervaring je hebt en verder algemene computerkennis. Als je de theorie begrijpt, maar simpelweg geen ervaring hebt is het een kwestie van lezen, je koppie gebruiken en zorgen dat je er de tijd voor hebt. Daar kom je dan wel uit, het is allemaal geen rocket science.Mithrildor schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 01:32:
- Hoe moeilijk zal dit alles zijn om te installeren voor iemand zonder ervaring met Open-WRT?
Als je een geschikte HOWTO kunt vinden wordt het tevens een stuk makkelijker omdat je die dan vaak grotendeels kan volgen. En gerichte vragen stellen kun je altijd nog.
Gezien het feit dat je al gezocht hebt naar dit alles en geinteresseerd genoeg bent om het te gaan proberen denk ik dat je er wel uit komt
Minstens hetzelfde, mogelijk zelfs beter. Ik heb 180 dagen uptime gehaald aan een 100/100 glasvezel die goed benut wordt.- Kan ik met Open-WRT dezelfde stabiliteit verwachten als met de standaard firmware?
Verwacht dat dat prima gaat. Een IRC bouncer is niet zo intensief afaik. Er zijn mensen die een Bittorrent client op dit ding draaien met een Samba share. Dan moet een simpele IRC bouncer prima lukken me dunkt.- Is deze router krachtig genoeg om deze software te draaien?
na wat resetten etc is het mij eindelijk gelukt om (wireless) in de router te komen bij de ui van dd-wrt.
Ik heb daarna de wiki gevolgd om hem goed in te stellen als AP.
Daarna opgeslagen en alle verbindingen vernieuwd en aangesloten op mijn modem.
Wat nu (weer) gebeurt: via kabel heb ik internet, maar kan ik de UI niet bereiken, wifi wil niet verbinden...
In de wifi settings heb ik overigens nog niets veranderd aan de default instellingen.
Enig idee hoe dit kan?
Ik krijg wel een mooi ip adres van mijn modem, en het modems adres staat aangegeven als default gateway, dhcp server en dns server...
Een WDR3600 neem je ook vanwege hele andere dingen dan wifi performance. Dat ding neem je als je graag 5GHz wilt, een instabiele 1043ND hebt, of de 128MB geheugen nodig hebt die de WDR3600 je kan bieden.JT schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 20:33:
Nou, kogel door de kerk: ik ga mijn 1043 zeker niet vervangen voor een 3600. Op 2,4ghz is de 1043 in de meeste gevallen sneller en op 5ghz is de 3600 slechts in optimale condities sneller dan de 1043 op 2,4ghz. En om alleen onder die optimale condities sneller te zijn ga ik geen bereik en snelheid op de 2,4ghz band inleveren...5ghz komt immers niet zo ver. Nee, dan kan ik beter gelijk kijken voor een 450 of 600mbps @ 5ghz router. Maar die kosten dan weer zoveel dat ik de kosten niet kan rechtvaardigen voor die paar keer dat ik de extra snelheid daadwerkelijk gebruik.
Qua bereik en performance zit er IMHO weinig verschil in, die antenne in het midden op de 1043ND kan alleen ontvangen, niet verzenden. Evt kan je voor 10 euro meer een WDR3600 met 3 antennes aanschaffen: de WDR4300.
Wat de 1043ND dan weer wel kan tov de 3600 en 4300 is >20dB wifi sterkte. Vooral praktisch als je een WDS bridge legt tussen 2 1043ND's waarbij 20dB sterkte niet voldoende is.
Verwijderd
Als ik me goed herinner moest ik via Administration > Management een aantal zaken aanzetten bij Web Access en Remote Access voordat ik ook via een bekabelde verbinding naar de management pagina's kon.
- Ultraman
Let op dat volgens mij die 3e antenne van de WDR4300 enkel voor 5GHz wordt gebruikt. Ik begrijp dat dit een gevalletje "citation needed" is, maar ik kan zo snel ff niet bedenken waar ik dat gelezen heb..._JGC_ schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 16:43:
Evt kan je voor 10 euro meer een WDR3600 met 3 antennes aanschaffen: de WDR4300.
Het is me gelukt om zowel OpenWRT (was me denk ik niet zonder jouw build gelukt) en ZNC te installeren en het draait nu allemaal prima. Merk alleen dat de Wifi wat minder snel is (nog steeds snel genoeg voor wat ik er mee doe). Ik vraag me ook nog af of ik nog iets aan de Firewall moet doen of dat ik nu helemaal veilig ben.Ultraman schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 08:55:
[...]
Hangt er van af hoeveel Linux ervaring je hebt en verder algemene computerkennis. Als je de theorie begrijpt, maar simpelweg geen ervaring hebt is het een kwestie van lezen, je koppie gebruiken en zorgen dat je er de tijd voor hebt. Daar kom je dan wel uit, het is allemaal geen rocket science.
Als je een geschikte HOWTO kunt vinden wordt het tevens een stuk makkelijker omdat je die dan vaak grotendeels kan volgen. En gerichte vragen stellen kun je altijd nog.
Gezien het feit dat je al gezocht hebt naar dit alles en geinteresseerd genoeg bent om het te gaan proberen denk ik dat je er wel uit komt
[ Voor 46% gewijzigd door sphere op 28-08-2013 21:53 ]
- Ultraman
De firewall is default geconfigureerd als stateful firewall zoals je die in menig router ook aantreft. Wat dat basaal inhoud is dat alle verkeer van binnen naar buiten is toegestaan, terwijl van buiten naar binnen alles tegengehouden wordt behalve verkeer welke gerelateerd is aan een uitgaande en/of bestaande verbinding.Mithrildor schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 19:08:
[...]
Het is me gelukt om zowel OpenWRT (was me denk ik niet zonder jouw build gelukt) en ZNC te installeren en het draait nu allemaal prima. Merk alleen dat de Wifi wat minder snel is (nog steeds snel genoeg voor wat ik er mee doe). Ik vraag me ook nog af of ik nog iets aan de Firewall moet doen of dat ik nu helemaal veilig ben.
Prima veilige basis. Voor je diensten hoef je eigenlijk alleen nog poorten te openen. En mocht je speciaal dingen willen blokkeren, dan kun je dat ook nog toevoegen.
Ik probeer daarvoor waar ik kan zoveel mogelijk het OpenWRT framework voor de firewall (/etc/config/firewall) te gebruiken. Maar ik heb ook wel eens iptables commando's gebruikt. Als je daar bekend mee bent dan kun je die kwijt in /etc/firewall.user.
Tip: Laat je eventuele IPv6 configuratie maar voor wat het is. In mijn nieuwe build (12.09 AA van een paar dagen geleden) is de IPv6 configuratie zoals je die nu in trunk en de toekomstige 12.09.1 aantreft. Configuratie is een beetje veranderd, maar dat komt later nog wel.
[ Voor 59% gewijzigd door Mithrildor op 29-08-2013 12:49 ]
Is idd alleen voor 5GHz. Overigens is de 1043 ook slechts 3x2: de middenantenne kan alleen ontvangen, niet sturen.Ultraman schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 18:55:
[...]
Let op dat volgens mij die 3e antenne van de WDR4300 enkel voor 5GHz wordt gebruikt. Ik begrijp dat dit een gevalletje "citation needed" is, maar ik kan zo snel ff niet bedenken waar ik dat gelezen heb...
Ik verkoop sindskort vnml 3600 routers. Qua stabiliteit geen klagen en qua performance niet merkbaar minder dan de 1043. Als je nu een stabiele 1043 hebt zie ik geen nut in een upgrade overigens.
Wederom een harde reset gedaan, en opnieuw begonnen.
- Via kabel geen toegang, wel wireless
- Alles ingesteld, (nog) geen wireless beveiliging gezet
- Verder alle zaken open gezet qua bereikbaarheid
- Nadat alles opgeslagen is de boel uit en aangezet en de modemkabel erin gestoken (lan poort)
- Via wireless nu niet meer te bereiken (krijg 'n 'raar' ip adres zonder verdere mogelijkheden, geen dhcp dus vanaf mijn modem
- Via kabel krijg ik wel een normaal ip adres, kan ik internetten maar.... de router niet bereiken (danwel via ip, ping, telnet...)
In feite draait de situatie na het instellen dus om qua toegang kabel/wireless maar heb ik achteraf geen mogelijkheid meer om in de router te komen. Heb proberen te zoeken er en der voor een oplossing.
Zie ik iets over het hoofd of is er toch iets mis gegaan met flashen en moet ik het opnieuw doen?
Mijn ervaring is dus anders; met de routers precies op dezelfde plek en hetzelfde channel is de 1043 bij mij sneller en komt ook net even wat verder qua bereik. Geen wereldschokkend verschil maar niet wat je verwacht van een soort van opvolger_JGC_ schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 00:44:
en qua performance niet merkbaar minder dan de 1043
Ecodan warmtepomp
Heb je wel de laatste versie van dd-wrt?frietsje schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 17:35:
Ik wordt er onderhand helemaal tureluurs van...
Wederom een harde reset gedaan, en opnieuw begonnen.
- Via kabel geen toegang, wel wireless
- Alles ingesteld, (nog) geen wireless beveiliging gezet
- Verder alle zaken open gezet qua bereikbaarheid
- Nadat alles opgeslagen is de boel uit en aangezet en de modemkabel erin gestoken (lan poort)
- Via wireless nu niet meer te bereiken (krijg 'n 'raar' ip adres zonder verdere mogelijkheden, geen dhcp dus vanaf mijn modem
- Via kabel krijg ik wel een normaal ip adres, kan ik internetten maar.... de router niet bereiken (danwel via ip, ping, telnet...)
In feite draait de situatie na het instellen dus om qua toegang kabel/wireless maar heb ik achteraf geen mogelijkheid meer om in de router te komen. Heb proberen te zoeken er en der voor een oplossing.
Zie ik iets over het hoofd of is er toch iets mis gegaan met flashen en moet ik het opnieuw doen?
Ik kan je helaas niet helpen met het vreemde gedrag dd-wrt, dus mocht het met de laatste firmware niet lukken ben je op hun community aangewezen denk ik. Maar dd-wrt's 'behulpzame' community kennende heb je gewoon pech gehad..
Tenzij je koste wat kost op dd-wrt wilt blijven zitten, kun je natuurlijk ook OpenWRT proberen. Waarschijnlijk heb je daar meer succes mee
En mocht je OpenWRT te ingewikkeld lijken (wat overigens schijn is), kun je ook Gargoyle proberen. Gargoyle is in principe OpenWRT maar dan met een zeer gebruiksvriendelijke interface.
Mocht je deze willen proberen raad ik je aan de laatste versie te pakken, versie 1.5.10. Let niet op de titel 'experimental', deze versie is gewoon gebaseerd op de stabiele AA branche van OpenWRT (alhoewel ze wel wat revisies achterlopen sinds de AA final).
- Ultraman
edit: wifi snelheid abominabel.
edit: echt veel harder krijg ik internet niet over mijn lijn met wifi, 10Mbit. Zowel met een oude I6400 als een XPS15
[ Voor 31% gewijzigd door sphere op 29-08-2013 21:22 ]
ik heb de TP-Link TL-WR1043ND origineel firmware
ik heb een abonnement met Down & Up 300 Mbit/s
en ik haal met me router maar 150Mbit/s binnen
en met de router die ik er bij heb gekregen haal ik wel de 300 Mbit/s een WLR-4000 (ik heb het niet op sitecom ik blijf liever bij me tp-link)
hoe los ik het op?
ik hoor het graag van jullie
[ Voor 11% gewijzigd door timothy! op 29-08-2013 21:41 ]
http://www.tp-link.com/common/compatible/print-server/
Weet iemand of het mogelijk is om vanuit mijn iPad naar de aangesloten USB printer te printen over het netwerk? Al dan niet met DD-WRT op de router.
[ Voor 5% gewijzigd door endless90 op 29-08-2013 22:02 ]
De TP-Link kan niet harder dan 121Mbps WAN > LAN: http://www.smallnetbuilde...t-router?showall=&start=1timothy! schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 21:38:
iemand die het weet ?
ik heb de TP-Link TL-WR1043ND origineel firmware
ik heb een abonnement met Down & Up 300 Mbit/s
en ik haal met me router maar 150Mbit/s binnen
en met de router die ik er bij heb gekregen haal ik wel de 300 Mbit/s een WLR-4000 (ik heb het niet op sitecom ik blijf liever bij me tp-link)
hoe los ik het op?
ik hoor het graag van jullie