• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:32
@ punt 3 over Wan bandbreedte QoS: het is juist aan te raden iets onder je behaalde banbreedte te gaan zitten. Om QoS in staat te stellen zijn werk te doen, moet het de bottleneck in de lijn zijn. 80-95 (max)% van je upload en 90-100% van je download snelheden die je behaalt op speedtest.net (worst case) is de aanbeveling.
Als je deze waardes te optimistisch instelt ligt de bottleneck ergens anders dan de QoS service en werkt deze totaal niet. Je kunt QoS dan net zo goed uit laten staan.

zie ook: http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Quality_of_Service
Je hebt gelijk als je het goed wilt doen en ook echt QoS wilt configureren. :)
Zal dat stukje er even uit plukken.

In dit geval wilde ik zorgen de maximum snelheid van de WAN kant hetzelfde bleef, en enkel de gast interface achter de router geknepen wordt. Dat wordt met dit "recept" prima bereikt, zonder dat er elders geknepen wordt.
Zodra je QoS echt voor services wilt gaat toepassen dien je inderdaad de WAN ook licht te knijpen zodat QoS goed kan inspelen op het verkeer en alles responsief kan houden.

[ Voor 3% gewijzigd door Ultraman op 01-06-2013 18:02 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• souris
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-12 09:56
@ultraman
Bedankt voor de uitleg. Dat was inderdaad wat ik wilde en dit stukje uitleg miste ik net ff. Dank!

Verwijderd

weet iemand hoe ik via de gui een port forward kan doen in openwrt?

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2013 18:58 ]

Verwijderd schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 18:29:
weet iemand hoe ik via de gui een port forward kan doen in openwrt?
Met even zoeken had je het antwoord waarschijnlijk al gevonden.
Tip: In LuCI > Network > Firewall > Port Forwards ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Ultraman op 01-06-2013 19:25 ]

Verwijderd

idd ik had het intussen gevonden ;)

ik gebruik sinds enkele uren nu build: r36656 mk13139 met succes, hoop dat die even goed werkt als de ultraman build die op mijn andere router staat ;)

nu gewoon nog vinden hoe ik dmz kan instellen voor de ps3 en alles is in orde

• donald_dick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:40
kan de TP-Link eigenlijk 100mbit internet aan?

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-12 11:49

immetjes

HIER is BERN-E

Ja

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

donald_dick schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 19:59:
kan de TP-Link eigenlijk 100mbit internet aan?
Iets specifieker graag?

De switch is 1 Gb/s, maar ik denk dat de routing performance maar net hoog genoeg is om een throughput van 100 Mb/s van WAN <-> LAN te halen.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Compizfox schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 20:44:
[...]

Iets specifieker graag?

De switch is 1 Gb/s, maar ik denk dat de routing performance maar net hoog genoeg is om een throughput van 100 Mb/s van WAN <-> LAN te halen.
http://www.smallnetbuilde...n-gigabit-router-reviewed

122.7 Mb/s
Een 100mbit verbinding downstream vol gooien is geen probleem. Ik heb meerdere malen de 11MB/s aangetikt. Simultaan up en down met zulke snelheden haal je niet. Maar voor gemiddeld consumenten gebruik zal je nergens last van hebben.

• donald_dick
  • Laatst online: 19:40
Compizfox schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 20:44:
[...]

Iets specifieker graag?

ik bedoelde inderdaad de WAN port. maar we gaan het zien zodra ik een 100mbit internet verbinding heb van UPC :) en anders ga ik kijken naar een andere router.

[ Voor 5% gewijzigd door donald_dick op 01-06-2013 21:48 ]

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

Verwijderd

zijn er eventueel packages die aangeraden zijn te installeren / handelingen die ik moet uitvoeren op een net geflashte openwrt, zodat ik bij problemen later (als ik bvb met packages speel), makkelijk terug kan teruggaan naar een goeie versie?

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

donald_dick schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 21:47:
[...]

ik bedoelde inderdaad de WAN port. maar we gaan het zien zodra ik een 100mbit internet verbinding heb van UPC :) en anders ga ik kijken naar een andere router.
Wat Ultraman zegt dus :) 100 Mb/s red je wel, maar niet tegelijkertijd up én down. (Zoiets verwachtte ik al)

• Reveal!
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:08
Misschien dat iemand mij kan helpen, ik heb slecht bereik op de tweede verdieping.
Nou was ik aan het overwegen om hier Powerline voor te gebruiken.
Maar eigenlijk zou ik natuurlijk ook de standaard antenne kunnen vervangen voor een sterkere.

Moet ik dan eigenlijk alle 3 de antennes vervangen of hoef ik er maar 1 te vervangen ?
En zou het voldoende zijn om de 3dbi antenne te vervangen voor een 8dbi ?

Op dit moment heb ik één streepje en die valt elke keer weg, ga ik die kamer uit en op de gang staan heb ik 4 streepjes ....

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:04

RvL

Beide opties die je aan draagt zullen waarschijnlijk niet volstaan.

Meerdere mensen in dit topic hebben al geëxperimenteerd met betere antennes. Geen van allen hebben ze winst weten te behalen.

Je andere optie, het gebruik van Powerline adapters, heeft ook sterk wisselende resultaten. Soms werkt het redelijk (maar nooit meer dan dat!) en in andere gevallen voor geen meter.

De beste optie zou zijn om op de betreffende verdieping een tweede accesspoint te hangen, bij voorkeur bedraad aangesloten op de eerste.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• aelibey
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-01-2024
Graag wil ik hier mijn config plaatsen tbv KPN Glasvezel icm de TP-Link TL-WR1043ND.
Deze wordt gebruikt bij een horeca/cafe waarbij de verbinding met name de Wifi heel erg van belang is.
Daarom is de Experiabox op de wip gegaan. ;w
Ik gebruik al een paar maanden de "OpenWrt Attitude Adjustment 12.09-rc1" en alles gaat helemaal goed. Met name de wifi, er zijn geen vastlopers terwijl er dagelijks 10-30 users gebruik van maken. De benodigde beveiliging zoals Guest account en firewall/rules heb ik ook ingesteld.
De voip vlan7 kreeg ik niet aan de praat, maar dat is maar goed ook, want de tariefen zijn helemaal niet goedkoop.
In plaats daarvan gebruik ik een SIP telefoon van Siemens, dat via een cat5 kabel verbonden is aan de TP-Link. Het netnummer is geregeld via CheapConnect.nl .Wat een verademing was dat. :) Ten eerste ben je nog altijd bereikbaar op een netnummer, goede (digitale) gesprekskwaliteit en je houdt de kosten bij de hand(geen spookfacturen). Dit raad ik ook aan iedereen aan.

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img822/4494/tag6.png
De kabel vd Genexis > WAN poort(port 0) TP-Link.

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img16/2407/pppoe.png
Kies optie PPPoE.
Username: macadress Experiabox (ik had hier zelfs een verkeerde macadres ingevoerd en het werkte alsnog).
Password: KPN of kpn, maar volgens mij kan je hier van alles intyppen.
Vervolgens de TP-Link rebooten via het menu! want anders krijg je geen ip/verbinding. :*)

• DaTiezl
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:14
Onlangs heb ik ook deze router aangeschaft. De wifi ontvangst is super maar ik ervaar packet loss via de router. Dit probleem treed zowel via wifi als bedraad op.

Bij normale toepassingen heb ik er geen last van/merk ik het niet maar in games is het niet te doen. Zo heb ik in CS:GO packetloss pieken van 15%-20% waardoor enorme lagspikes ontstaan. De router log geeft geen info.

PC direct aansluiten op modem heb ik er geen last meer van dus het zit zeker in router. Ik draai em ok de nieuwste stock firmware ( 3.13.13 Build 130428 Rel.58290n ).

Iemand enig idee hoe ik dit probleem kan tackelen?

Ik heb al een ping -t gedraaid en dan krijg ik 3% loss..met timeouts.

[ Voor 5% gewijzigd door DaTiezl op 05-06-2013 22:14 ]

Yesterday's home runs don't win today's games. - Babe Ruth

Kabel tussen router en modem ook al uitgesloten?

• DaTiezl
  • Laatst online: 19:14
Ultraman schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 13:22:
Kabel tussen router en modem ook al uitgesloten?
yes

edit: Gister DD-WRT erop gezet....probleem verholpen. Wellicht een bug in de laatste firmware?

[ Voor 22% gewijzigd door DaTiezl op 07-06-2013 10:13 ]

Yesterday's home runs don't win today's games. - Babe Ruth

Merkwaardig... wellicht dat er iets niet snor was idd. Fijn dat je een oplossing hebt gevonden. :)

• mk13139
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-12 13:09
Nieuwe build: r36859

Deze build bevat een aantal noemenswaardige veranderingen, waaronder een nieuwe firewall, printer support, 802.11Q vlan, en NTFS support voor je externe hdd. Ook bevat deze build weer een nieuwere kernel, versie 3.8.13. Uiteraard bevat deze build ook de meest recente fixes voor onze chipset (te zien hier).

In deze build ben ik volledig overgegaan op de nieuwe firewall v3 vanwege de betere ipv6 ondersteuning. Dit betekend dat bij een upgrade naar deze firmware de huidige instellingen van firewall v2 niet worden meegenomen. Let hier even op.

Qua ipv6 support heb ik DS-Lite en odhcp6c toegevoegd en wan6 zit nu in dezelfde firewall zone als wan (wat wel zo handig is).
De router deelt vanaf nu ook ipv6-adressen uit.

Tevens heb ik een printer server toegevoegd en daarmee de mogelijkheid gecreëerd een usb printer aan te sluiten op de router, zodat je via je netwerk kunt printen. Voor het toevoegen van de netwerkprinter aan je pc verwijs ik naar de wiki.

Wat zit er allemaal in:
  • Ath9k driver geforceerd de gebruiker-gedefinieerde region instellingen te gebruiken, dit maakt kanaal 12 en 13 beschikbaar.
  • IPv6 ondersteuning
  • 3G/UMTS,PPPoA, PPPoE en ATM Bridge (AAL5) support
  • QoS
  • USB storage (bestandssystemen FAT32, NTFS en ext2/3/4)
  • Bestandsdeling over Windows netwerken (Samba)
  • Printer support
  • 802.11Q VLAN
  • UPnP ondersteuning
  • Wake-on-LAN instellingen
  • DDNS instellingen
  • Hd-idle instellingen (kan de 'spin down' tijd van een gekoppelde harde schijf regelen)
  • Luci Bootstrap thema toegevoegd
Download links:
TP-link naar OpenWrt: http://goo.gl/IXsutc
md5sum: bef2da97845aaa625970c7a8346004f9

OpenWrt naar OpenWrt (upgrade): http://goo.gl/U4GXUc
md5sum: 5a22db77318d797ce68325ef8fe45d1b

Voor de upgraders!!
Als men nog niet op de Barrier Breaker branche zit (dus mijn build nog niet eerder heeft geïnstalleerd) is ten zeerste aanbevolen te upgraden zonder de configuratie te behouden! Dit om de werking van mijn build te garanderen en eventuele compabiliteitsissues met andere branches te voorkomen!
Zit je al wel op een oudere build van mij? Dan is upgraden met configuratie geen probleem!

[ Voor 0% gewijzigd door mk13139 op 28-07-2013 22:14 . Reden: Wijziging links ]

• bambinodekat
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-02-2024
Ik heb vandaag deze router besteld bij bol.com.

Ik ga hem gebruiken als access point achter mijn bestaande belgacom b-box2 en om bestanden te delen over het netwerk(USB).

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-11 13:36
Ik heb een tijdje terug Ultraman-Chunky-r36655 op mijn router gezet. Alle eerdere Ultraman builds werkten perfect, maar deze geeft problemen. Mijn iPhone 5 wil niet meer connecten aan mijn wifi, mijn MacBook heeft problemen om snel te connecten. Ik heb de router al een tijd van de stroom gehad, maar dat heeft niet mogen baten. Nu maar de oude build erop die het wel goed deed.

• freak-me-baby
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:08
Beste mensen,
Alvast sorry als een soort gelijke vraag / hulp al eerder de revue heeft gepasseeerd. Ik heb mijn best gedaan om alle pagina's te doorlopen.

Ik heb de laatste firmware van tp-link (Ik geloof van 30april 2013) erop gezet.
Ik heb te weinig kennis om de custom firmwares te installeren.

Mijn probleem is als volgt:

Het lijkt alsof mijn router om de dag een soort van freeze heeft. Ik zeg expres een soort van freeze, want mijn laptop kan wel verbinding maken (net zoals de mobieltjes hier in huis), alleen is er geen internet toegang. Eeerst d8 ik dat het Ziggo was, maar wanneer ik direct een kabel verbind met de laptop heb ik wel internet. Soms...ook niet altijd... wanneer ik de router van het stroom haal en de laptop opnieuw opstart...dan is het internet er weer.
Ook is 192.168.1.1 niet te benaderen en de logs tonen ook niets.

Er wordt vrij intensief gebruik gebmaakt van de router. Kan dat een oorzaak zijn?Het is echter wel vreemd dat de problemen "zomaar" zijn ontstaan.

De situatie is als volgt:

Ik heb de volgende apparaten aangesloten op de router
1. Synology NAS 212+
2. MSI windbox de500 met xbmc (htps)
3. 6 mobieltjes die zijn aangesloten op de wfi (waaronder 1 ipod)
4. 2 laptops

XBMC streamt middels NFS de films

Kna het zijn dat het netwerk overbezet is?

Ik heb al geprobeerd een vast kanaal te selecteren maar heb die weer op automatisc gezet. de max tx rate staat inmiddels op 150Mbs

Verder staat er een Canon printer aangesloten op de usb poort van de router

Is er iets in deze opstelling wat nadere uitleg nodig heeft?
En kan iemand mij in de juiste richting sturen wat betreft een oplossing?

Alvast enorm bedankt

• mk13139
Je zegt dat de problemen 'zomaar' ontstaan zijn, dus ik neem aan dat de router tot voor kort wel goed gewerkt heeft?
Is er in die tussentijd een nieuw apparaat bij gekomen of nieuwere firmware erop gezet?

Meestal zijn dit soort problemen kwesties van firmware. Je kunt óf een oudere firmware erop zetten óf overgaan op firmware van derden.

Verwijderd

Ik heb een TP-link TL-WR1043ND router, omdat de firmware niet aan m'n wensen voldeed, heb ik er openwrt backfire op gezet. Omdat ik het niet goed aan de loop kreeg, dacht ik slim te zijn, door de router te resetten.
Welnu, ik kom er niet meer in via de webgui. pwr led on , sys led on (niet flashend)
M'n vraag, is er een mogelijkheid om de router te herstellen?
Ik heb me al een beetje ingelezen, via Putty zou ik een kans maken, maar hoe moet ik de computer met de router verbinden?

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:32
Kom je er niet in (wachtwoord fout) of zie je de webgui in z'n geheel niet? Default IP (192.168.1.1) en default user en password (admin/admin) geprobeerd?

Telnet zou moeten werken. Gewoon bedraad in een lanpoort van de router. Met putty een telnet verbinding naar 192.168.1.1 openen. User: 'root' (ongeacht ingestelde user webgui) en wachtwoord wat je had ingesteld of na hard reset default 'admin'.
De webgui zet je aan met het commando 'httpd'.

If all else fails: 30-30-30 reset.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-12 21:06
Lees je even in over de failsafe mode, is al meerdere keren in dit topic langsgekomen en staat uitgebreid op de OpenWRT wiki uitgelegd.

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik kwam er ineens achter dat ik maar 15 Mb/s download en 5 Mb/s upload haal, terwijl ik een internetabo van 60/6 heb.
Als ik m'n PC direct aan m'n modem hang heb ik hier geen last van, dus het ligt aan mijn TL-WR1043ND. Voorheen nooit last van gehad, altijd de volle throughput... Waar kan dit aan liggen? Snap er niets van.

EDIT: En nu ineens weer wel de volle snelheid... Snap er de ballen van.

[ Voor 10% gewijzigd door Compizfox op 08-06-2013 14:14 ]

• bambinodekat
Ik heb vandaag de router binnengekregen.

Ik heb deze volledig geconfigureerd met de bijgeleverde CD en de bbox met een kabel aangesloten op de gele wan-poort van de tp-link.

Ik heb DHCP uitgezet op de bbox en aangezet op de tp-link.

Maar als ik nu verbinding wil maken met de tp-link heb ik geen toegang tot internet.

Enkel de hoofd-computer(mijn laptop) heeft nog internet de 3 andere computers niet.

Als ik op beide routers DHCP aanzet werkt het wel op alle computers.

[ Voor 23% gewijzigd door bambinodekat op 08-06-2013 15:12 ]

• NjitsSs
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:34
mk13139 schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 18:29:

Deze build bevat een aantal noemenswaardige veranderingen, waaronder een nieuwe firewall, printer support, 802.11Q vlan, en NTFS support voor je externe hdd.
  • 802.11Q VLAN
Is het dan vanaf nu ook mogelijk om VLAN ID's >15 te gebruiken? Dat heb ik tot nu toe op nog geen enkele OpenWRT gebaseerde router werkend gekregen... (Ik ken de 'enable_vlan4k' parameter, maar op een of andere manier krijg ik 'm nooit werkend...)

[ Voor 8% gewijzigd door NjitsSs op 08-06-2013 16:21 ]

• djpsycho82
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
freak-me-baby schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 22:19:
Beste mensen,
Alvast sorry als een soort gelijke vraag / hulp al eerder de revue heeft gepasseeerd. Ik heb mijn best gedaan om alle pagina's te doorlopen.

Ik heb de laatste firmware van tp-link (Ik geloof van 30april 2013) erop gezet.
Ik heb te weinig kennis om de custom firmwares te installeren.

Mijn probleem is als volgt:

Het lijkt alsof mijn router om de dag een soort van freeze heeft. Ik zeg expres een soort van freeze, want mijn laptop kan wel verbinding maken (net zoals de mobieltjes hier in huis), alleen is er geen internet toegang. Eeerst d8 ik dat het Ziggo was, maar wanneer ik direct een kabel verbind met de laptop heb ik wel internet. Soms...ook niet altijd... wanneer ik de router van het stroom haal en de laptop opnieuw opstart...dan is het internet er weer.
Ook is 192.168.1.1 niet te benaderen en de logs tonen ook niets.

Er wordt vrij intensief gebruik gebmaakt van de router. Kan dat een oorzaak zijn?Het is echter wel vreemd dat de problemen "zomaar" zijn ontstaan.

De situatie is als volgt:

Ik heb de volgende apparaten aangesloten op de router
1. Synology NAS 212+
2. MSI windbox de500 met xbmc (htps)
3. 6 mobieltjes die zijn aangesloten op de wfi (waaronder 1 ipod)
4. 2 laptops

XBMC streamt middels NFS de films

Kna het zijn dat het netwerk overbezet is?

Ik heb al geprobeerd een vast kanaal te selecteren maar heb die weer op automatisc gezet. de max tx rate staat inmiddels op 150Mbs

Verder staat er een Canon printer aangesloten op de usb poort van de router

Is er iets in deze opstelling wat nadere uitleg nodig heeft?
En kan iemand mij in de juiste richting sturen wat betreft een oplossing?

Alvast enorm bedankt
Ik heb hezelfde probleem "gehad". Ik heb de router een complete reset gegeven tot twee keer toe zelfs. Daarna is dit probleem over maar zakt de snelheid behoorlijk in. Ophalen van sites e.d. duurt soms best lang, beetje lang latancy gevoel. Toch haal ik de snelheid wel gewoon als ik een speedtest doe...

tot nu toe heb ik nog geen oplossing hiervoor...

• Retir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-11 13:37
Volgens mij is die van mij nu kapot.. Ik heb er vandaag de OpenWRT opgezet en was wat aan het klooien om de verbinding tussen internet (ziggo) en lokale lan voor elkaar te krijgen. Ineens is de verbinding weg en is de TP-Link nu helemaal niet meer bereikbaar.

Geprobeerd in Failsafe te komen door na het opstarten op de QSS knop te drukken en ingedrukt te houden, helaas kan dan geen verbinding krijgen. Ook via de reset knop geprobeerd maar ook niets. Als ik de router gewoon laat starten dan komt die zover dat de power-led en de sys-led aangaan. Maar als ik een utp kabel op een van de lan poorten prik dan gaat daar niets aan.. Als ik nu een kabel erin doe dan gaat de led wel branden. Helaas kan ik de TP-Link op geen enkele manier benaderen. Probeerde het net via een netbook met Ubuntu erop, die laten booten in terminalvenster. UTP kabel aansluiten tussen TP-Link en netbook, TP-Link booten, proberen via QSS knop op moment dat sys led aangaat en ook een volgende keer door tijdens starten de reset knop ingedrukt te houden. Beide manier levert niets op. Bij pingen op de netbook volgt de melding dat het netwerk niet benaderbaar is en dus kan ik niet bij de TP-Link komen.

Ik heb het ook geprobeerd met behulp van de volgende pagina: linkje maar alles wat daar staat heb ik gedaan maar werkt niet. Het valt me op dat bij het starten van de TP-Link de sys-led niet gelijk aangaat. Wel de ledjes van de lan-poorten en wan lichten op maar de sys-led duurt bijna wel een minuut voordat die permanent aangaat.

Mocht iemand nog een idee hebben wat ik zou kunnen proberen..

[ Voor 42% gewijzigd door Retir op 09-06-2013 18:29 ]

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Hoe kan
code:
1
2
3
4
5
#!/bin/sh
SW=$(uci -q get wireless.@wifi-device[0].disabled)
[ "$SW" == "1" ] && uci set wireless.@wifi-device[0].disabled=0
[ "$SW" == "1" ] || uci set wireless.@wifi-device[0].disabled=1
wifi
bron: OpenWRT site

nou wél werken?

De entry wifi-device bestaat niet eens. :?

Is een deel van die entry een link naar wireless.radio0=wifi-device?

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Retir schreef op zondag 09 juni 2013 @ 16:05:
Volgens mij is die van mij nu kapot.. Ik heb er vandaag de OpenWRT opgezet en was wat aan het klooien om de verbinding tussen internet (ziggo) en lokale lan voor elkaar te krijgen. Ineens is de verbinding weg en is de TP-Link nu helemaal niet meer bereikbaar.
Heb je ook al even naar de instructies op de OpenWrt wiki gekeken? Daar wordt ook over de QSS knop gesproken, geen idee of dat met de firmware van TP-Link ook zo moet.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:01
Retir schreef op zondag 09 juni 2013 @ 16:05:

Geprobeerd in Failsafe te komen door na het opstarten op de QSS knop te drukken en ingedrukt te houden, helaas kan dan geen verbinding krijgen. Ook via de reset knop geprobeerd maar ook niets. Als ik de router gewoon laat starten dan komt die zover dat de power-led en de sys-led aangaan. Maar als ik een utp kabel op een van de lan poorten prik dan gaat daar niets aan.. Als ik nu een kabel erin doe dan gaat de led wel branden. Helaas kan ik de TP-Link op geen enkele manier benaderen. Probeerde het net via een netbook met Ubuntu erop, die laten booten in terminalvenster. UTP kabel aansluiten tussen TP-Link en netbook, TP-Link booten, proberen via QSS knop op moment dat sys led aangaat en ook een volgende keer door tijdens starten de reset knop ingedrukt te houden. Beide manier levert niets op. Bij pingen op de netbook volgt de melding dat het netwerk niet benaderbaar is en dus kan ik niet bij de TP-Link komen.

Ik heb het ook geprobeerd met behulp van de volgende pagina: linkje maar alles wat daar staat heb ik gedaan maar werkt niet. Het valt me op dat bij het starten van de TP-Link de sys-led niet gelijk aangaat. Wel de ledjes van de lan-poorten en wan lichten op maar de sys-led duurt bijna wel een minuut voordat die permanent aangaat.

Mocht iemand nog een idee hebben wat ik zou kunnen proberen..
Ik doe het op deze manier, mogelijk dat dit nog iets doet.

Zodra je de stroom op de router zet druk je de QSS knop in, en weer los, en weer vast en dat snel achter elkaar. Dus snel indrukken/loslaten voor +/- 10 seconden. Daarna kan ik er via Telnet bij.
Dus niet eerst wachten tot er lampjes gaan branden maar direct beginnen.

Het lampje is een bekend probleem en brand niet altijd dus daar kijk ik niet eens naar.

• Retir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-11 13:37
MikeOO schreef op maandag 10 juni 2013 @ 08:38:
[...]

Ik doe het op deze manier, mogelijk dat dit nog iets doet.

Zodra je de stroom op de router zet druk je de QSS knop in, en weer los, en weer vast en dat snel achter elkaar. Dus snel indrukken/loslaten voor +/- 10 seconden. Daarna kan ik er via Telnet bij.
Dus niet eerst wachten tot er lampjes gaan branden maar direct beginnen.

Het lampje is een bekend probleem en brand niet altijd dus daar kijk ik niet eens naar.
Dit was de oplossing ook voor mij, bedankt! Inderdaad niets van de led-lampjes aangetrokken, paar keer op de QSS knop gedrukt tijdens het starten en daarna kon ik telnet toepassen.
:Y
Zo heb ik het de drie keer dat ik het heb moeten doen ook gedaan. Aanzetten, QSS knop vasthouden tot het kreng geboot is. Bij ging wel telkens een LED snel knipperen ter indicatie, volgens mij was dat het SYS lampje. En dan via Telnet mijn fout herstellen of terug naar defaults.

• RvL

RvL

@mk13139
Waar haal jij die Firewall3 vandaan? Ik zie 'm in menuconfig niet voorbij komen. Is dat een package wat je apart toe moet voegen?

Nu de dekens nog...

RvL schreef op maandag 10 juni 2013 @ 17:30:
@mk13139
Waar haal jij die Firewall3 vandaan? Ik zie 'm in menuconfig niet voorbij komen. Is dat een package wat je apart toe moet voegen?
https://dev.openwrt.org/changeset/36838 ; Hij heet nu (gewoon) "firewall"
https://dev.openwrt.org/changeset/36842 ; Is tevens recent gebackport naar AA.

Voor AA wil je voor een svn versie waarschijnlijk ook je configuratie lichtelijk over doen. Ik moet nog uitzoeken in hoeverre het gevolgen heeft voor wie mijn build gebruikt. Dergelijke informatie post ik natuurlijk zodra ik tijd heb om het uit te zoeken voor een volgende build van mijn kant.

• RvL

RvL

ah, dat verklaart dat ik m niet kon vinden. Ben nu een nieuwe trunk aan t compilere (r36909). Zal m voor de zekerheid helemaal opnieuw configureren (kom van AA, dus is sowieso niet onverstandig)

Nu de dekens nog...

• Lieuwe15
  • Laatst online: 20:14
mk13139 schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 18:29:

Deze build bevat een aantal noemenswaardige veranderingen, waaronder een nieuwe firewall, printer support, 802.11Q vlan, en NTFS support voor je externe hdd. Ook bevat deze build weer een nieuwere kernel, versie 3.8.13. Uiteraard bevat deze build ook de meest recente fixes voor onze chipset (te zien hier).....
......
Gisteren geinstalleerd vanaf standaard tp-link software. Werkte direct en volledig! Instellen was in 10 min gedaan, ging echt super vlot! :)
Printer pakte hij ook en werkte ook direct!

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Borromini schreef op maandag 10 juni 2013 @ 00:21:
[...]

Heb je ook al even naar de instructies op de OpenWrt wiki gekeken? Daar wordt ook over de QSS knop gesproken, geen idee of dat met de firmware van TP-Link ook zo moet.
Fail-safe mode is een OpenWRT-specifieke functie die niet in de stock firmware zit. Maar hij zegt toch dat hij OpenWRT heeft geinstalleerd? (er is dus geen sprake van de stock firmware)

• mk13139
Lieuwe15 schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 08:50:
[...]

Gisteren geinstalleerd vanaf standaard tp-link software. Werkte direct en volledig! Instellen was in 10 min gedaan, ging echt super vlot! :)
Goedzo top!
Veel plezier ermee ;)

• pilsco
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-06-2013
Beste mensen

Hen laatste tijd erg veel gedoe met TP-Link (WR1043ND).

Heb een Ubee wifi modem/router (EVW3200).
Hierachter hangt de TP Link.

Als ik bedraad naar buiten ga via een port, gaat alles goed. Max. snelheden.
Maar als ik via WIFI connect, dan is er:
- of een hele trage verbinding met internet
- of helemaal geen!

De connectie tussen een device en de router lijkt qua sterkte prima (alle streepjes), maar ergens lijkt het ding niet goed te routeren van een wifi-device naar buiten (wan/ziggo)

Ik lees her en der mensen met dezelfde problemen, maar heb nog geen oplossing gevonden.

Wie kan mij helpen? BVD!

Overigens heb ik al heel veel settings geprobeerd:
- channel wisselen, channel width 20/40, max rath, protocols, security etc.

Op mijn laptop zie ik nu alle streepjes, maar wel met een geel driehoekje erdoor (wat wil zeggen dat er geen internet verbinding is). Als ik vervolgens dezelfde laptop met een kabel in de router steek, werkt het als een tierelier (via lan dan dus, en niet via wifi)
Met mijn logica zou ik dus zeggen dat de LANpoorten op de TP prima naar WAN routeren, maar dat alles wat via WIFI connect, niet of traag naar de WAN routeert.......

Groet,
Rob

• bambinodekat
Als ik een externe harde schijf via USB aansluit op de router, hoe kan ik deze schijf openen in Windows(Netwerklocaties of Deze Computer)?

Als ik de schijf aansluit op de router ziet de router deze en kan ik de schijf ook zien in de instellingen(192.168.0.1), maar ik kan de schijf niet in Windows zien.

• RvL

RvL

je zal hem moeten benaderen als een netwerkschijf, zoals je dat ook doet als je een gedeelde map op een andere computer wil openen. Dus \\192.168.0.1 invoeren in Windows Verkenner.

Ik weet niet of je in de officiele firmware nog iets in moet instellen, kijk dat even na in de handleiding

Nu de dekens nog...

• bambinodekat
Inderdaad, het is \\192.168.0.1 om de schijf te bereiken.

Bedankt

Nog 1 vraag: Gaat de Externe HD niet sneller defect door permanent aan te staan of valt dat mee?

[ Voor 42% gewijzigd door bambinodekat op 12-06-2013 16:03 ]

• metak
  • Laatst online: 28-11 14:16
Naar aanleiding van de vele goede reviews deze router aangeschaft. Na twee maanden met instabiel wifi geleefd te hebben (oude stock firmware ook geprobeerd) en geen oplossing te vinden, heb ik me vandaag als relatieve router newb aan OpenWRT gewaagd. Laatste build van mk13139 geflashed wat opmerkelijk makkelijk ging en alles leek als een zonnetje te draaien.

Maar na een aantal uren is de wifi toch weer gaan haperen. Nu ik OpenWRT draai zijn er natuurlijk talloze logs beschikbaar en na wat speuren vond ik onder meer de volgende meldingen.

code:
1
Jun 12 21:55:43 OpenWrt kern.err kernel: [11222.160000] ath: phy0: Failed to stop TX DMA, queues=0x004!

code:
1
Jun 12 21:58:49 Simulacron daemon.info hostapd: wlan0: STA 00:1c:26:37:1a:b1 IEEE 802.11: disconnected due to excessive missing ACKs

Een korte zoektocht op google leverde onder meer de volgende resultaten op

https://forum.openwrt.org/viewtopic.php?id=43188
https://dev.openwrt.org/ticket/11862

Zoals gezegd ben ik nieuw in de wereld van custom firmware op m'n router, dus heb ik geen idee wat er eigenlijk aan de hand is. Zijn de geboden oplossingen in bovenstaande tickets/oplossingen mogelijk? En zo ja, hoe kan ik deze toepassen?

Ik hou dit topic al een tijdje in de gaten en het valt me op dat er regelmatig reacties zijn over instabiele wifi. Wellicht is de discussie over bovenstaande al een keer gevoerd, maar misschien kan iemand helpen?

[ Voor 3% gewijzigd door metak op 12-06-2013 22:17 ]

• mk13139
metak schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 22:10:
Naar aanleiding van de vele goede reviews deze router aangeschaft. Na twee maanden met instabiel wifi geleefd te hebben (oude stock firmware ook geprobeerd) en geen oplossing te vinden, heb ik me vandaag als relatieve router newb aan OpenWRT gewaagd. Laatste build van mk13139 geflashed wat opmerkelijk makkelijk ging en alles leek als een zonnetje te draaien.

Maar na een aantal uren is de wifi toch weer gaan haperen. Nu ik OpenWRT draai zijn er natuurlijk talloze logs beschikbaar en na wat speuren vond ik onder meer de volgende meldingen.

code:
1
Jun 12 21:55:43 OpenWrt kern.err kernel: [11222.160000] ath: phy0: Failed to stop TX DMA, queues=0x004!

code:
1
Jun 12 21:58:49 Simulacron daemon.info hostapd: wlan0: STA 00:1c:26:37:1a:b1 IEEE 802.11: disconnected due to excessive missing ACKs

Een korte zoektocht op google leverde onder meer de volgende resultaten op

https://forum.openwrt.org/viewtopic.php?id=43188
https://dev.openwrt.org/ticket/11862

Zoals gezegd ben ik nieuw in de wereld van custom firmware op m'n router, dus heb ik geen idee wat er eigenlijk aan de hand is. Zijn de geboden oplossingen in bovenstaande tickets/oplossingen mogelijk? En zo ja, hoe kan ik deze toepassen?

Ik hou dit topic al een tijdje in de gaten en het valt me op dat er regelmatig reacties zijn over instabiele wifi. Wellicht is de discussie over bovenstaande al een keer gevoerd, maar misschien kan iemand helpen?
Wat gebeurt er precies? Stopt wifi er compleet mee?

Die DMA errors zullen we blijven houden helaas, maar als het goed is zal de router vanzelf weer de errors moeten stoppen en wifi te stabiliseren . Meestal is de wifi dan even brak, maar hij zou het vanzelf weer moeten doen.
Althans dat is wat ik ervaar. Heb het met deze firmware enkel een keer meegemaakt.

• metak
mk13139 schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 23:31:
[...]

Wat gebeurt er precies? Stopt wifi er compleet mee?

Die DMA errors zullen we blijven houden helaas, maar als het goed is zal de router vanzelf weer de errors moeten stoppen en wifi te stabiliseren . Meestal is de wifi dan even brak, maar hij zou het vanzelf weer moeten doen.
Althans dat is wat ik ervaar. Heb het met deze firmware enkel een keer meegemaakt.
Wifi signaal blijft beschikbaar maar het maken van connectie (naar bv. een website) is erg traag en de snelheid loopt enorm terug (100-150kb/s). Na een reboot is het voor korte tijd verholpen, maar op het moment dat er veel connecties worden gemaakt of een hoge snelheid wordt gemaakt is het probleem direct terug.

code:
1
2
3
Jun 12 23:43:18 Simulacron kern.err kernel: [  193.310000] ath: phy0: Failed to stop TX DMA, queues=0x004!
Jun 12 23:43:18 Simulacron kern.err kernel: [  193.330000] ath: phy0: DMA failed to stop in 10 ms AR_CR=0x00000024 AR_DIAG_SW=0x42000020 DMADBG_7=0x000084c0
Jun 12 23:43:18 Simulacron kern.err kernel: [  193.340000] ath: phy0: Could not stop RX, we could be confusing the DMA engine when we start RX up

[ Voor 21% gewijzigd door metak op 12-06-2013 23:45 ]

• mk13139
Hmm oké.
Wat voor versie router heb je?

• metak
V1.10

• RvL

RvL

Wat schijnt te helpen is 's nachts wifi laten herstarten. Ultraman doet dit volgens mij ook en heeft ergens in dit topic beschreven hoe.

Zelf heb ik er met m'n trunk versie geen last van. Deze is iets recenter dan die van mk13139 maar dat scheelt maar een paar revisies.

Routerversie is hier v1.8

Wat mij is een eerdere build wel opviel is dat het bij mij vaker voor leek te komen als ik wifi op 40MHz met 2nd channel below instelde en dan de 40MHz modus forceerde. Sinds het op 2nd channel above staat ingesteld heb ik er minder last van, zo lijkt t.

Nu de dekens nog...

• mk13139
Als hij binnen een paar minuten na herstart weer last heeft van DMA errors heeft een nachtelijke herstart geen zin natuurlijk.

Ik heb er zelf ook geen last van, schijnt inderdaad te maken te hebben met 40mhz, drukte van de 2.4ghz band en specifieke clients die de boel verstoren. Ik draai zelf op 20mhz want 300mbps haal je praktisch nooit, veel te veel interferentie wat zorgt voor meer packetloss. Elke keer dat er packetloss optreedt moet je client opnieuw data verzenden, en dat kost tijd. 130mbps is snel genoeg, al dan niet sneller met 20mhz, en vele malen stabieler.
Overigens is het beter om op kanaal 1, 6 of 11 te gaan zitten, ook al doen de rest van je buren het ook. Je kunt beter met z'n allen op die kanalen gaan zitten, dan dat jij ergens tussenin gaat zitten. Juist de tussenin liggende kanalen zorgen voor de meeste interferentie.
Het is natuurlijk wel beter om op het minst bevolkte kanaal te gaan zitten (1,6 of 11).

• RvL

RvL

Heb 'm hier op 40MHz staan en dat is erg stabiel. Het is voor mij net het verschil tussen m'n internet wel helemaal vol trekken (60Mbps) of net niet (45-50Mbps). Main channel heb ik hier op kanaal 6 staan. Toevallig ook het minst drukke kanaal in de directe omgeving.

Nu de dekens nog...

• D-TECH
  • Laatst online: 14:25
Iemand die stabiele firmware heeft voor deze router? Want op dit moment is het een ramp met DD-WRT.

Mijn psvita kan ongeveer voor 1 minuut een connectie behouden, en dan komt er niks meer door. Met mijn Surface RT gaat de Wifi vaak in een "beperkte" modus, als ik de officiële fimware probeer zakt de snelheid in naar 0.1 mbps. Op mijn PC nergens last van, en ja, ik heb allerlei instellingen geprobeerd.

[ Voor 10% gewijzigd door D-TECH op 13-06-2013 13:45 ]

• mk13139
Probeer OpenWrt eens zou ik zeggen? Of Gargoyle?

• metak
mk13139 schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 07:41:
Als hij binnen een paar minuten na herstart weer last heeft van DMA errors heeft een nachtelijke herstart geen zin natuurlijk.

Ik heb er zelf ook geen last van, schijnt inderdaad te maken te hebben met 40mhz, drukte van de 2.4ghz band en specifieke clients die de boel verstoren. Ik draai zelf op 20mhz want 300mbps haal je praktisch nooit, veel te veel interferentie wat zorgt voor meer packetloss. Elke keer dat er packetloss optreedt moet je client opnieuw data verzenden, en dat kost tijd. 130mbps is snel genoeg, al dan niet sneller met 20mhz, en vele malen stabieler.
Overigens is het beter om op kanaal 1, 6 of 11 te gaan zitten, ook al doen de rest van je buren het ook. Je kunt beter met z'n allen op die kanalen gaan zitten, dan dat jij ergens tussenin gaat zitten. Juist de tussenin liggende kanalen zorgen voor de meeste interferentie.
Het is natuurlijk wel beter om op het minst bevolkte kanaal te gaan zitten (1,6 of 11).
Ik draai 20mhz en heb zowel 1, 6 als 11 geprobeerd. Het blijft vreemd. Wifi op PC1 draait nu vrijwel vlekkeloos. PC2 en 3 hebben last van bovenstaande problemen. Zo ook smartphone 1, 2 en 3.

In het onderstaande wijken de snelheden nogal af. Zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/vzRPA1j.png

• pilsco
blijft frappant dat deze instabiele router (met wifi/internet) nog zo hoog staat aangeschreven.
en blijkbaar niemand weet wat oorzaak danwel oplossing is.

Heb maar eens mail gestuurd naar TP Link zelf.....

• mk13139
pilsco schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 21:18:
blijft frappant dat deze instabiele router (met wifi/internet) nog zo hoog staat aangeschreven.
en blijkbaar niemand weet wat oorzaak danwel oplossing is.

Heb maar eens mail gestuurd naar TP Link zelf.....
Zo'n beetje elke Atheros router heeft hier last van, of het nu een TP-link is of niet.
De jongens van MadWifi zijn voor de driver verantwoordelijk, dus ik denk dat je daar eerder contact mee moet opnemen ;)

• pilsco
@mk13139

ik ben niet zo into the routers. Maar vanuit klantoptiek vind ik dat ik een deugdelijk werkend apparaat moet krijgen (feb13 gekocht). Dat is deze duidelijk niet.
Een WIFI die continue niet of heel traag naar internet routeert is mi. niet deugdelijk/wat je mag verwachten.

Kan ik vier dingen doen:

- terug naar webwinkel. zij hebben ding verkocht. vragen om andere of geld terug. ding hoort immers naar behoren te werken.
- terug naar fabrikant. zij hebben ding gemaakt.
- verder zoeken naar een oplossing die mn huidige apparaat aan de praat krijgt.
- een nieuwe kopen (bv Asus RT-N66U; of is dat ook Atheros)?

Optie4 is de makkelijkste, maar ook de duurste.
Wettelijk zou je optie 1 moeten proberen.

Eens een nachtje over slapen....

• metak
@pilsco

Hou ons op de hoogte, ik ben in ieder geval geïnteresseerd wat je terug krijgt.

• RvL

RvL

In hoeverre hebben andere Atheros chipsets hier ook last van? De nieuwe(re) serie van TP-Link (WDR4300 e.d.) is ook allemaal Atheros: hebben deze dezelfde problemen?

Nu de dekens nog...

• mk13139
RvL schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 14:42:
In hoeverre hebben andere Atheros chipsets hier ook last van? De nieuwe(re) serie van TP-Link (WDR4300 e.d.) is ook allemaal Atheros: hebben deze dezelfde problemen?
Ja dat hebben ze.
Misschien in mindere mate, dat weet ik niet, maar ze hebben er sowieso last van.

Heb hier ook een Buffalo wzr-hp-g300nh, bijna identieke hardware als mijn tp-link en deze heeft er ook last van. Als je op de openwrt fora kijkt zie je allerlei atheros routers die ook deze problemen hebben.

• D-TECH
Ik snap ook niet waarom iedereen zo tevreden is over deze router, ik vind het tot nu toe een verschrikkelijk apparaat. Ik heb nog nooit zoveel problemen gehad met mijn wifi. Zelfs een cheap-ass chinees routertje van een paar tientjes had stabielere en beter werkende wifi.

• D-TECH
pilsco schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 22:28:
@mk13139

ik ben niet zo into the routers. Maar vanuit klantoptiek vind ik dat ik een deugdelijk werkend apparaat moet krijgen (feb13 gekocht). Dat is deze duidelijk niet.
Een WIFI die continue niet of heel traag naar internet routeert is mi. niet deugdelijk/wat je mag verwachten.

Kan ik vier dingen doen:

- terug naar webwinkel. zij hebben ding verkocht. vragen om andere of geld terug. ding hoort immers naar behoren te werken.
- terug naar fabrikant. zij hebben ding gemaakt.
- verder zoeken naar een oplossing die mn huidige apparaat aan de praat krijgt.
- een nieuwe kopen (bv Asus RT-N66U; of is dat ook Atheros)?

Optie4 is de makkelijkste, maar ook de duurste.
Wettelijk zou je optie 1 moeten proberen.

Eens een nachtje over slapen....
Laat het even weten wat je gaat doen, want ik zit met hetzelfde probleem.

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Heb eerlijk gezegd (ook?) soms m'n twijfels over deze router. Zo af en toe (maar toch vrij vaak nog eigenlijk) is er gewoon geen draadloos verkeer meer mogelijk. Wel bereik, maar geen daadwerkelijk data verkeer. Bedraad wel.
Nou hebben we hier de laatste tijd wel iets meer draadloos spul gekregen, maar in totaal niet zoveel (uit m'n hoofd - naast bedrade PC, NAS, printer en switch (met daarop TV, Humax, Raspberry) - zo'n 3 laptops, 1 pc met wifi-pci en een handvol gsm's, maar nooit allemaal tegelijk.

Even stroom eraf en weer erop 'does the trick' maar wel irritant.
(Zeker als dat 's avonds is en je in bed nog even internet gebruikt :') )

• D-TECH
Piet91 schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 19:08:
Heb eerlijk gezegd (ook?) soms m'n twijfels over deze router. Zo af en toe (maar toch vrij vaak nog eigenlijk) is er gewoon geen draadloos verkeer meer mogelijk. Wel bereik, maar geen daadwerkelijk data verkeerd. Bedraad wel.
Nou hebben we hier de laatste tijd wel iets meer draadloos spul gekregen, maar in totaal niet zoveel (uit m'n hoofd - naast bedrade PC, NAS, printer en switch (met daarop TV, Humax, Raspberry) - zo'n 3 laptops, 1 pc met wifi-pci en een handvol gsm's, maar nooit allemaal tegelijk.

Even stroom eraf en weer erop 'does the trick' maar wel irritant.
(Zeker als dat 's avonds is en je in bed nog even internet gebruikt :') )
Ik heb dus precies hetzelfde, wel verbinding maar geen overdracht. Frappant is dat, wanneer je de vliegtuigstand inschakeld (al mijn apparaten hebben er last van) en daarna weer aanzet, de wifi op dat apparaat het weer doet voor zo'n 10 minuten, en dat is bij al mijn apparaten zo.

Ook apart is dat ik dan bijvoorbeeld geen wifi heb op mijn tablet, wel op mijn vita. Het internet op mijn tablet valt 'weg", even vliegtuigstand etc. en hij doet het weer, maar mijn vita heeft dan nergens last van. 5 minuten laten knalt de vita eruit.. etc. Het is compleet random.

• MikeOO
RvL schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 14:42:
Ik heb er hier 2 in gebruik, 1 als router en 1 als AP en heb nooit problemen met WiFi.
Gebruik de laatste versie van Ultraman OpenWRT en mijn WiFi laat ik niet herstarten in de nacht.

Zit nu al weer op een Uptime van 27 dagen, was omdat ik even problemen had met Ziggo anders was deze nog veel hoger geweest.

1 heb ik nu 2 jaar en de andere 6 maanden schat ik.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Het probleem met wegvallende wifi is niet voor elke Atheros gelijk, hangt af van de radio die is gebruikt in de router. Bij de WDR4300 heb je een AR9340 2.4GHz radio en een AR9580 5GHz radio, met die router heb ik na 27 dagen uptime nog maar 2x een "ath: phy0: Failed to stop TX DMA, queues=0x004!" melding gehad. Bij de 1043ND kreeg ik die melding elke paar uur of zelfs eerder en mocht ik wifi vaak restarten om het werkbaar te houden.
WDR3600 is overigens nagenoeg dezelfde router, heeft alleen een antenne minder en een AR9582 5GHz radio, verder is alles identiek, tot aan de OpenWRT firmware aan toe.

• ozziestroker1
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:43
Sinds een paar dagen heb ik glasvel thuis.
Ik gebruik icm met het draytek 1000vn modem de Tp link.
Ik weet dat de tp niet mijn 200Mbit lijn dicht kan trekken, maar dat neem ik even nog voor lief.
Het probleem zit hem in de upload. via http://speedtest.glasoperator.nl/v4/ kom ik niet hoger dan 7Mbit/sec.

Alle kabels zijn goed, deze heb ik getest. Ook allemaal cat 6 kabels.
Mn oude Netgear wndr3700 trek met dezelfde kabels wel 90Mbit/sec.
Ik heb al de nieuwste firmware erop gezet, factory reset gedaan maar dat lost niks op.

De Tp moet toch meer aankunnen dan 6Mbit/sec als upload?
Zie ik een instelling over het hoofd of word het tijd voor custumfirmware of een andere router?

• bouwew
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:39
Als aanvulling op de post van _JGC_, wegvallende wifi heeft ook te maken met het feit dat het zomer is, nou ja, zomer... Hoge temperaturen betekend meer instabiliteit voor onze TL-WR1043ND. Voordat ik actieve koeling in mijn router heb aangebracht, moest ik mijn router op warme dagen meerdere keren per dag resetten. Na de mod geen centje pijn meer. Van anderen in dit forum heb ik begrepen dat het plaatsen van koellichaampjes op de chips de situatie al flink verbeterd. Mocht je meer willen weten, zoek dan naar 'bouwew'.

• mk13139
Hmm, heatsinks wil ik ook wel eens proberen. Zullen heatsinks alleen al voldoende zijn om hem te koelen?
Heb namelijk niet zo'n zin om een gat in de behuizing te maken voor de fan :p

Verwijderd

Is het met de TL-WR1043ND mogelijk om deze in bridge mode te zetten, zo dat deze uitsluitend als access point functioneert?

Ik wil deze namelijk aan mijn bestaande Ziggo modem/router hangen, zonder dat ik de router functionaliteit van dit modem wil uitschakelen.

• mk13139
Ja dat kan. Je moet dan je router een vast IP geven buiten de range van je ziggo router, maar wel in hetzelfde subnet, je DHCP-server en NAT (firewall) moet je uitschakelen en de internetkabel van de ziggo router op de LAN1 poort van je TP-link aansluiten.

Bijvoorbeeld je ziggo router heeft een dhcp-range van 192.168.178.10 tot 192.168.178.60 (50 apparaten), dan geeft je je TP-link een IP adres van 192.168.178.61 of hoger (tot 192.168.1.250).
Bij de gateway en DNS vul je het IP adres van je ziggo router in, dus 192.168.178.1

• bouwew
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:39
mk13139, zoek maar eens met de term "heatsink" in dit topic, dan kom je zeker ervaringen tegen van tweakers die alleen heatsinks hebben geplaatst.

• ozziestroker1
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:43
Ik weet dat de tp niet mijn 200Mbit lijn dicht kan trekken, maar dat neem ik even nog voor lief.
Het probleem zit hem in de upload. via http://speedtest.glasoperator.nl/v4/ kom ik niet hoger dan 7Mbit/sec.

Ik heb al de nieuwste firmware erop gezet, factory reset gedaan maar dat lost niks op.

Zie ik een instelling over het hoofd of word het tijd voor custumfirmware of een andere router?

• mk13139
ozziestroker1 schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 17:16:

Probeer OpenWrt zou ik zeggen, of anders Gargoyle? In de tijd tussen deze post en je vorige (identieke) post had je dat natuurlijk ook zelf kunnen bedenken ;)

• aelibey
Kan ik met deze router icm Openwrt, Telfort Vdsl direct aansluiten, dus zonder gebruik te maken vd Telfort (ExperiaBox) modem?
Van de RJ11 kan ik een RJ45 connector maken en deze aansluiten aan de Wan vd TPLink.
Moet ik dan nog voor ATM Bridge optie kiezen onder Wan interface?
Of is dit helemaal no-go met deze router?

*Ik las ergens dat je de opties MPoA met 1483BridgedIP IPoE moet hebben? Volgens mij heeft de TPLink deze opties niet in Openwrt.. :?

[ Voor 17% gewijzigd door aelibey op 18-06-2013 20:31 ]

aelibey schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 20:17:
Kan ik met deze router icm Openwrt, Telfort Vdsl direct aansluiten, dus zonder gebruik te maken vd Telfort (ExperiaBox) modem?
Nee.
Dit is een Ethernet router, bevat geen DSL modem.
Van de RJ11 kan ik een RJ45 connector maken en deze aansluiten aan de Wan vd TPLink.
Doe dat vooral niet.
Moet ik dan nog voor ATM Bridge optie kiezen onder Wan interface?
Of is dit helemaal no-go met deze router?

*Ik las ergens dat je de opties MPoA met 1483BridgedIP IPoE moet hebben? Volgens mij heeft de TPLink deze opties niet in Openwrt.. :?
Zou goed kunnen dat je niet in hoeft te gaan op dergelijke ATM bridge configuratie (welke door OpenWRT overigens wel wordt ondersteunt of kan worden toegevoegd, mijn chunky build ondersteunt flink wat protocollen out-of-the-box).
Ik zie vaak dat als je een ADSL modem-router (want dat is zo'n ExperiaBox vziw) in Bridge modus zet, dat deze dan puur als modem gaat functioneren. Hij blijft dus wel keurig ADSL<->Ethernet vertalen en geeft het apparaat wat je er achter hangt het externe WAN IP middels DHCP.
Ik heb een tijd lang Telfort ADSL met een ZyXeL modem-router gebruikt, welke in bridge modus was gezet. TP-Link er achter kreeg het externe IP toegewezen en het werkte eigenlijk out-of-the-box meteen zonder dat ik iets aan configuratie hoefde te doen.

Zet je ExperiaBox dus eens in bridge modus en kijk eens wat er gebeurd zou ik zeggen.

• aelibey
Bedankt voor de uitleg Ultraman.
Volgende week krijgen twee kenissen Vdsl van Telfort opgeleverd, zonder Tel. en TV, grote kans dat het een Experiabox wordt.
De Experiabox zal ik dan op bridge-modus moeten zetten. Hiervoor bevat deze link belangrijke info: http://www.tvdw.eu/blog/2...v8-and-pppoe-passthrough/
Want ik weet zeker dat de optie bridge-modus niet out-of-the-box is op de ExperiaB.
Bij een ander maat heb ik ervaring met een zakelijke abbo van Kpn glasvezel. Bij hem heb ik de Experiabox helemaal uitgeflikkert en daar kwam deze Tplink voor in de plaats. Maar deze wordt natuurlijk gebruikt icm de Genexis, wat bij Vdsl niet het geval is.

[ Voor 23% gewijzigd door aelibey op 19-06-2013 09:45 ]

Aha, zo te zien wordt daar PPPoE gebruikt. Dat is ook nog goed te doen qua configuratie en ondersteuning is ook aanwezig in OpenWRT. In mijn builds in ieder geval wel.

• tobitronics
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-12 16:09
De wr1043ND die bij mij in huis hangt heeft inmiddels al een jaar aan verbouwingen somewhat overleefd, zitten wat verfspatten op de antennes en ik hoor wat stof en bouwpuinkruimeltjes in de behuizing zitten (ik snap ook niet waarom niemand op het idee kwam dat ding tenminste te beschermen met een plastic zak...) . Nu wil ik m openmaken om het eens goed schoon te maken, de garantie is een paar dagen terug verlopen. Hoe kan ik het beste te werk gaan? Zijn er nog valkuilen bij het openmaken zoals lijm of bepaalde fragiele kabeltjes?
Even een melding voor wie gebruik maakt van mijn OpenWRT builds:
Zojuist heb ik de server waar de files van geserveerd worden uitgeschakeld. Dit in verband met plaatsing van een nieuwe keuken, waarvoor de stroom er tijdelijk volledig af moet.
Geschatte downtime is 1 uur, als alles naar verwachting verloopt.

Mogelijk veranderen ook de IP adressen, dus mogelijk ook nog wat DNS cache die verouderd raakt. Maar die heb ik eerder op de middag al op een TTL van 5 minuten gezet, dus zou best kunnen dat dat al doorgedruppeld is en dan zou het vlot omgezet kunnen worden.
tobitronics schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 15:07:
Hoe kan ik het beste te werk gaan?
http://wiki.openwrt.org/t...d#openingclosing.the.case

• 418O2
  • Laatst online: 20:10
Ik heb dus een wr1043ND en een wrt54g met dd-wrt.

Voor in het huis ligt het modem, deze is aangesloten op de TPLink nu. Van daar loopt een kabel naar de studeerkamer achter in het huis en daar heb ik ook gewoon een verbinding. Ik wil daar nu echter een router hebben staan. Deze moet eigenlijk niets meer doen dan als switch (zowel bedraad als onbedraad) functioneren (de studeerkamer grenst aan de tuin en moet daar wifi faciliteren), het lijkt mij het handigste als de router bij het modem al het DHCP werk doet.

Hoe pak ik dit het beste aan? Stel je op beiden in dat ze een eigen SSID hebben? Mijn angst is een beetje dat als je tussen beide router zit qua bereik, dat apparaat constant van netwerk gaan wisselen.

[ Voor 4% gewijzigd door 418O2 op 20-06-2013 17:04 ]

DHCP van de tweede router uitschakelen, en aansluiten op de LAN port. Dus niet de WAN poort.

Daarna kun je kijken wat je met WiFi wilt gaan doen. Je kunt ze dezelfde settings geven. Wisselen hoef je niet zo bang voor te zijn. Clients wisselen meestal pas als ze de AP waar ze mee geassocieerd zijn niet meer kunnen bereiken. Ik heb nog niet meegemaakt dat je de hele tijd een wisselwerking hebt midden in het bereik.

• 418O2
  • Laatst online: 20:10
Ok, dan ga ik dat even proberen. Had dat al geprobeerd, maar kreeg geen verbinding van die linksys naar de TP-Link. Misschien dat ik de Linksys wel als hoofdrouter gebruik, want die TP-Link komt verder met zijn WiFi dan die Linksys en onze tuin is nogal diep.

• LessRam
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:33
heb nu een UPC verbinding van 150/10 Mb/s
Via WiFi haal ik met de 1043ND maximaal 50-55 Mb/s down en 9-10Mb/s up
upload is dus maximaal mogelijke

Bedraad aan het router haal de verbinding 122-125 Mb/s, dus aan UPC, Modem en bedrading ligt het niet.
Router staat ingesteld op WiFi b/g/n, 300mbps/40Mhz

Ik kom daarmee niet hoger dan 50-52MBps. Wat zelfs hoger is dan getest op Smallnetbuilder (40.1Mbps);
http://www.smallnetbuilde...-n-gigabit-router?start=1

Dit met de geupdate Stock-firmware.
Is OpenWRT een manier om boven de 100Mbps te komen op WiFi?
Halen mensen dat hier daadwerkelijk?
Of blijft het altijd onder de 100Mbps?

Don't rely on their truth alone

LessRam schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 20:23:
Router staat ingesteld op WiFi b/g/n, 300mbps/40Mhz
En de client? Verbind die ook met die snelheid of haal je maar 130/150Mbit omdat de client niet meer aan kan?
Ik kom daarmee niet hoger dan 50-52MBps.
Dat is meer dan je internetverbinding zelfs!
Of bedoel je Megabits ipv MegaBytes?
In dat geval is 50Megabit effectief geen gekke snelheid als de client maar met 150Mbit verbind of als de 2.4GHz band druk is met ander verkeer. Ik weet uit eigen ervaring dat de router in rustige omgeving nog iets meer kan halen, want ik heb ooit de 8MB/s over wireless geklokt met de stock firmware. Maar het is aardig afhankelijk van omstandigheden.
Is OpenWRT een manier om boven de 100Mbps te komen op WiFi?
Reken daar maar niet op.
Halen mensen dat hier daadwerkelijk?
Mijn ervaring staat hier boven.
Of blijft het altijd onder de 100Mbps?
Effectief? Ja, voor 802.11n (WiFi-N) op de 2.4GHz band wel. Als je sneller wilt zou ik gaan kijken naar de 5GHz band en als het budget er voor is een router met 802.11ac (WiFi-ac), en bijbehorende WiFi-ac sticks/kaartjes voor die band.
Als je minder te besteden hebt dan kun je kijken of 802.11n op 5GHz. Die band is rustiger over het algemeen en de apparatuur betaalbaarder (bijv. TP-Link WDR3600/4300), waardoor je mogelijk nog ietwat eer snelheid kunt halen. Let op dat je dan wel een WiFi kaartje/stick moet hebben die ook op de 5GHz band kan werken.
En zoek zeker ook even reviews op.

• Lieuwe15
Lieuwe15 schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 08:50:
[...]

Het printen wil nog niet helemaal vlekkeloos.
Krijg af en toe deze errors:
code:
1
2
Jun 21 17:26:47 OpenWrt lpr.err p9100d[2337]: write: Connection reset by peer
Jun 21 17:26:47 OpenWrt lpr.notice p9100d[2337]: Finished job: 1082950 bytes received, 8018 bytes sent

Dan houd de printer ook gewoon op met printen. Terwijl de printer display nog zegt bezig met afdrukken.
Hij print dan ook dingen half, en soms halve pagina's bij andere halve pagina's op, erg vreemd..

Het betreft een Canon MP540

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-12 21:06
Ultraman schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 06:18:

[...]
Dat is meer dan je internetverbinding zelfs!
Of bedoel je Megabits ipv MegaBytes?
Dat is ook meer dan de max throughput naar WAN van de WR1043, die is zo'n 120-125Mbit/s

LessRam heeft dus sowieso een betere router nodig om het onderste uit de kan te halen van een 150Mbit abonnement.

• mk13139
Lieuwe15 schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 17:31:
[...]

Het printen wil nog niet helemaal vlekkeloos.
Krijg af en toe deze errors:
code:
1
2
Jun 21 17:26:47 OpenWrt lpr.err p9100d[2337]: write: Connection reset by peer
Jun 21 17:26:47 OpenWrt lpr.notice p9100d[2337]: Finished job: 1082950 bytes received, 8018 bytes sent

Dan houd de printer ook gewoon op met printen. Terwijl de printer display nog zegt bezig met afdrukken.
Hij print dan ook dingen half, en soms halve pagina's bij andere halve pagina's op, erg vreemd..

Het betreft een Canon MP540
Probeer eens bi-directional support uit te zetten. Sommige Canon printers werken niet met bi-directional support.

Afbeeldingslocatie: http://h30434.www3.hp.com/t5/image/serverpage/image-id/559iC91465F6A87BE87F/image-size/original?v=mpbl-1&px=-1

• Lieuwe15
mk13139 schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 19:40:
[...]

Probeer eens bi-directional support uit te zetten. Sommige Canon printers werken niet met bi-directional support.
Helaas. Het lijkt erop dat hij de opdracht niet helemaal afmaakt, het printer status schermpje verdwijnt al uit beeld en dan stopt de printer zomaar terwijl hij hoort te blijven printen.
Bi-directional support uit verandert niks, behalve dat ik de inkt tanks status niet meer kan zien.

Verwijderd

net open wrt geinstalleerd ik krijg wel ip (via lan) zie ook draadloos verbinding (op mijn foon) maar kan hem niet benaderen met de browser. zal voor de zekerheid nog maar een halfuurtje wachten voor sstroom reset ?

--edit
na reboot staat stock firmware er weer in
morgen tut nog eens goed lezen

router krijgt geen dhcp adres andere routers wel
dus wil het toch met open-wrt proberen

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2013 23:21 ]

Verwijderd

open-wrt kreeg ik er niet in ????
heb nu dd-wrt maar zelfde probleem

vermoed dat de wan port niet lekker is
kijken of ik een lan als wan kan gebruiken

• MikeOO
Verwijderd schreef op zondag 23 juni 2013 @ 21:00:
open-wrt kreeg ik er niet in ????
heb nu dd-wrt maar zelfde probleem

vermoed dat de wan port niet lekker is
kijken of ik een lan als wan kan gebruiken
Flashen die je via een PC die verbonden is met een LAN poort en niet via de WAN poort ????

Kwestie van inloggen op je router en openWRT net zo flashen zoals je dit met de orginele firmware moet doen. Meer is het niet.

Ik zou bij verdere problemen eens wat meer uitleg geven hoe je de router hebt aangesloten en wat je precies doet.

Zorg ook dat je dit allen BEDRAAD uitvoert en niet via WIFI.

Verwijderd

Ik heb thuis een TL-WR1043ND in de meterkast verbonden met een TL-WA830RE extender op de 2e etage waar ook mijn pc zit. Het probleem is dat de internetverbinding op de TL-WR1043ND uitknalt wanneer ik ging downloaden met torrents. Ik heeft daarom Openwrt op de TL-WR1043ND gezet.

Echter knalt nu de TL-WR1043ND internetverbinding niet uit (dat is goed nieuws), maar de TL-WA830RE (met standaard firmware) kan het niet aan. Hij is de verbinding met de TL-WR1043ND kwijt denk ik. Ken iemand dit probleem? Tips?
Ja, je Bittorrent client beter afstellen. Of een andere Bittorrent client proberen, bijvoorbeeld qBittorrent (prima multi-platform client), maar er zijn genoeg alternatieven. En stel ook die mogelijk strakker af.

Begin eens met het uitschakelen van dingen dien niet zo nodig zijn. Een flinke veroorzaker van connecties is bijvoorbeeld DHT. Zet dat standaard eens uit in de opties. Het is dan meestal niet volledig uitgeschakeld, maar wordt dan enkel nog gebruikt voor torrents die het nodig hebben.

Pagina: 1 ... 39 ... 56 Laatste