• mk13139
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-12 13:09
HaTe schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 23:58:
Ik draai hier momenteel 9 dagen jouw laatste trunk build. Hoewel ik wel DMA errors in de log zie, lijkt WiFi nog niet te zijn weggevallen. Hoe kan dit? Ik heb er in ieder geval nog niks van gemerkt, en volgens de log gebeurt het toch meerdere malen per uur. vandaag is het maar 1x gebeurd.
Gisteren blijkbaar alleen 's nachts. Misschien lijkt het dan toch de goede kant op te gaan :)

Er staan heel veel DMA error's, maar bij/vanaf welke werkt WiFi nou echt niet meer?
De trunk is succesvoller in het herstellen van de DMA errors dan AA is.
De mate van DMA errors is sterk afhankelijk van de client die verbonden is en de drukte van het 2.4ghz in de buurt. Er is geen bepaalde error wanneer wifi niet meer werkt, dit is afhankelijk van of router de opeenvolgende DMA errors weet te verminderen. Zijn er te veel DMA errors, dan crasht de wifi.
Zaggy schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 08:42:
[...]

Ah, soort van bleeding edge?
Kan ik de laatste AA build over m'n huidige heen installeren met behoud van de huidige config?
Of anders eroverheen installeren zonder behoud van config en dan later de config terug importeren?
Dat klopt de trunk is bleeding edge.
Nee het is aanbevolen de configuratie op geen enkele manier te behouden.
De trunk maakt namelijk voor IPv6 een virtuele wan interface aan, waar in de config AA geen raad mee weet.

• dôh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:21
Ik gebruik nu al een tijdje de builds van mk13139. Sinds ik deze gebruik is mijn WiFi echt extreem brak. In het begint lijkt alles goed te werken, echter na een aantal uur is de verbinding om de één of andere dusdanig traag, dat ik niet eens fatsoenlijk mee kan browser, laat staat iets naar mijn telefoon kan streamen. De enige oplossing is dan de wifi module te restarten, waarna alles weer naar behoren werkt. Zij hier nog meer mensen die deze problemen ervaren?

Heb het volgende al geprobeerd;

1. Config vanaf scratch opnieuw ingesteld
2. Diverse WiFi kanalen geprobeerd, zowel op 20 als 40MHz.
3. Diverse beveiligings niveau's ingesteld (WPA/WPA2)

Geen van dit heeft mogen baten... Bij de Ultraman builds ging het over het algemeen wel goed. Ik gebruik WiFi enkel op smartphones (iPhone 4S en Samsung Galaxy SIII). Het heeft niet echt een prioriteit, maar ik erger mij er wel regelmatig aan. Tips zijn welkom! :)
Na een aantal uur gaat het al mis? Dat is wel vervelend. Je zou kunnen proberen cron vaker het WiFi te laten herstarten, maar eigenlijk wordt het dan wel een beetje belachelijk.
Is er een specifieke reden dat je trunk gebruikt? Want het is een ontwikkelversie en daar komen regressies nou eenmaal vaker voor dan in AA.

Je kunt ook terug naar AA gaan natuurlijk. Of je dan die van mk13139 of van mij gebruikt zal niet zoveel uitmaken ua WiFi. Ik plan trouwens om vanavond of morgen een nieuwe build uit te brengen, wie weet is dat interessant om te proberen.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Ik heb sinds kort een vreemd probleem met mijn standaard TP link (fw 3.13.12 Build 120405 Rel.33996n).

Na verloop van tijd werkt mijn gehele thuisnetwerk nog prima, maar is ligt de internetverbinding er uit.

Als ik dan even release en renew, dan heb ik ook weer internet.

Hij hangt al ruim een jaar achter een Genexis FTU, al is die met overstappen onlangs wel vervangen door hetzelfde type en is de lijn 100/100 geworden ipv 50/50.

Daarnaast had ik laatst vreemde zaken als poorten die gesloten bleven en na een reboot wel open, na een paar seconden weer dicht, na een powercut wel weer open. Kortom, wat gerommel.

Tips zijn welkom, thx.

Te koop....

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
albino71 schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 12:10:
Ik heb sinds kort een vreemd probleem met mijn standaard TP link (fw 3.13.12 Build 120405 Rel.33996n).

Na verloop van tijd werkt mijn gehele thuisnetwerk nog prima, maar is ligt de internetverbinding er uit.
Ik had precies hetzelfde probleem met deze TL-WR1043ND bij mijn ouders, met nieuwste firmware (van 28-04-2013 lijkt het te zijn opgelost.

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Ultraman schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 11:59:
Ik plan trouwens om vanavond of morgen een nieuwe build uit te brengen, wie weet is dat interessant om te proberen.
_/-\o_

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Henk007 schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 14:43:
Ik had precies hetzelfde probleem met deze TL-WR1043ND bij mijn ouders, met nieuwste firmware (van 28-04-2013 lijkt het te zijn opgelost.
Toch vreemd dat dit probleem opeens de kop opsteekt, na een jaar probleemloos draaien.
Ik kijk het nog even aan en dan ook maar eens updaten....

Thx voor je reactie in ieder geval, geeft wat houvast :)

Te koop....

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:29

Sherlock

No Shit

albino71 schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 16:27:
[...]

Toch vreemd dat dit probleem opeens de kop opsteekt, na een jaar probleemloos draaien.
Ik kijk het nog even aan en dan ook maar eens updaten....

Thx voor je reactie in ieder geval, geeft wat houvast :)
Hier hetzelfde probleem, die update gaat er zsm op!

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Ik heb de nieuwe files even geleden geupload. Release posts moet ik nog even afmaken en de repository voor Chunky even checken, maar aangezien het voor Regular prima werkt verwacht ik voor Chunky geen problemen.

Mocht het dus jeuken, dan kun je mijn server dir even afspeuren voor de nieuwe files. Release posts met links en iets meer controle (al verwacht ik geen verrassingen) komen morgen. :)

[Upd]
Toch klein foutje gevonden in de Chunky config, het updaten van een pad voor de repo was niet helemaal goed gegaan. Enkel relevant voor de factory image, dus voor degene die OpenWRT vers installeren. Maar ik compileer die even vlug opnieuw zodat het 100% goed staat voor iedereen.

[ Voor 22% gewijzigd door Ultraman op 18-05-2013 10:44 ]

• hjs
  • Niet online

hjs

Oeps, daar ging iets fout.
Boot niet meer na upgrade.
hjs schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 10:42:
Oeps, daar ging iets fout.
Boot niet meer na upgrade.
Regular of Chunky image? Wellicht configuratie die ergens de mist in ging? Boot wel in failsafe?
MD5 hash gecontroleerd aan de hand van de "md5sums" file die ook in de dir staat?

[ Voor 21% gewijzigd door Ultraman op 18-05-2013 10:47 ]

• hjs
  • Niet online

hjs

Regular, dacht ff snel te doen ;-)
Heb ziggomodem uit bridge laten halen en ga later vandaag wel reanimatie proberen.
Zou ook "ff snel" moeten kunnen, want het is inderdaad niet veel meer werk dan uploaden en op Flash duwen. De Regular build draai ik hier zelf ook, dus die zou prima moeten werken. Maf dat het mis is gegaan. Wat ik nog even mis is of je de MD5 hash heb gecontroleerd, maar onder het mom van "ff snel" gok ik dat die stap is overgeslagen?

Houd ons op de hoogte? :)

• hjs
  • Niet online

hjs

Niet gecheckt idd.
De nieuwe build en release posts zijn klaar!

OpenWRT 12.09 Attitude Adjustment r36655

Er is binnen Attitude Adjustment weer een update geweest aan het wireless subsystem, door middel van een port vanuit trunk incl. een paar recentere fixes. En er zijn een aantal security updates, o.a. voor de kernel.

Aan de upgraders: vergeet niet je software repository configuratie bij te werken nadat je de nieuwe versie hebt geïnstalleerd. Instructies hiervoor staan op mijn website:

Regular build
Ga naar: http://sjoosten.nl/2013/05/openwrt-aa-r36655-regular-nl.html

Chunky build
Ga naar: http://sjoosten.nl/2013/05/openwrt-aa-r36655-chunky-nl.html
Nieuw: Dynamic DNS (luci-app-ddns) toegevoegd

Mocht mijn server het laten afweten, de images zijn ook beschikbaar op de FTP van eymey.

Voor algemene info over OpenWRT, mijn builds, e.d. zie dit verhaaltje. (Engels)

Opmerkingen en suggesties blijven welkom! :)

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:01
@Ultraman,

Upgrade net uitgevoerd zonder problemen. _/-\o_

[ Voor 75% gewijzigd door MikeOO op 18-05-2013 13:08 ]

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:14
Ik ben ook zonder problemen geüpgradet. Helaas werkt https nog altijd niet, maar een stabielere wifi-verbinding is altijd welkom :)
Fijn om te horen :)

HTTPS ondersteuning, en bijbehorende (self-signed!) certifcaten, zitten er inderaad niet in. Zitten er vreemden op je netwerk waardoor je dat nodig zou hebben? Of is er een andere reden?
Want je kan het wel installeren, en ik verwacht dat er wel wat over de procedure op de wiki te vinden is.

• hjs
  • Niet online

hjs

Mhhhh, het PWR lichtje brand. Meer doet hij niet.

deze pagina heeft het over blinking, maar dat komt dus niet meer
http://klseet.com/index.p...ailsafe-revert-to-factory

Bootloader gesloopt ofzo? Alleen met solderen nog te redden?

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:04
Ultraman schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 12:05:
De nieuwe build en release posts zijn klaar!

OpenWRT 12.09 Attitude Adjustment r36655

Er is binnen Attitude Adjustment weer een update geweest aan het wireless subsystem, door middel van een port vanuit trunk incl. een paar recentere fixes. En er zijn een aantal security updates, o.a. voor de kernel.

Aan de upgraders: vergeet niet je software repository configuratie bij te werken nadat je de nieuwe versie hebt geïnstalleerd. Instructies hiervoor staan op mijn website:

Regular build
Ga naar: http://sjoosten.nl/2013/05/openwrt-aa-r36655-regular-nl.html

Chunky build
Ga naar: http://sjoosten.nl/2013/05/openwrt-aa-r36655-chunky-nl.html

Mocht mijn server ohet laten afweten, de images zijn ook beschikbaar op de FTP van eymey.

Voor algemene info over OpenWRT, mijn builds, e.d. zie dit verhaaltje. (Engels)

Opmerkingen en suggesties blijven welkom! :)
Thanks weer!!! Mooi werk :).

Toevallig ga ik morgen net weer naar m'n ouders toe. Daar lopen ze inmiddels alweer een paar updates 'achter'. Hoewel het nu best stabiel is bij hun zie ik nog wel regelmatig de errors voorbij komen in de logs.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ik heb het ook draaien. *O*
Te makkelijk. :/

Thanks Ultraman.
hjs schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 15:15:

Als je sysupgrade hebt gedaan zal de bootloader nog wel in orde zijn. Want bij mijn weten wordt die dan juist niet aangeraakt.

Ik denk dat jouw router een probleem heeft met het vinden van het rootfs. Je kunt de router ook met geen mogelijkheid in fail-safe krijgen en ook niet bereiken over het fail-safe IP neem ik aan?
Dan denk ik dat je router enkel nog te flashen is via een seriële verbinding en dus open moet. Zou even moeten kijk wat de output is van serial console.

Dit kwam ik nog tegen al zoekende:
https://forum.openwrt.org/viewtopic.php?id=34395

[ Voor 10% gewijzigd door Ultraman op 18-05-2013 16:10 ]

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:01
hjs schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 15:15:

Ik zou eerst de fail safe modem proberen. Zoals aangegeven in je link.

Het sys lampjes werkt niet altijd. Wat ik doe is zodra je de stroom op de router zet druk je achter elkaar het QSS knopje in zeg voor 10 sec. Dus indrukken /los/indrukken.

Daarna kan ik er altijd via telnet erbij om deze te resetten.

• hjs
  • Niet online

hjs

QSS knopje nu al 86x ingedrukt :(
Denk dat ik de WDR3600 maar ga bestellen.

• Saturnus
  • Niet online
Zuur... :/

Zie ik het goed dat WPA2 Enterprise / 802.1X / Radius niet via de webbrowser kan in OpenWrt?
hjs schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 17:46:
QSS knopje nu al 86x ingedrukt :(
Denk dat ik de WDR3600 maar ga bestellen.
Dat is ook een optie. Mocht mijn router ontploffen dan stap ik daar ook waarschijnlijk naar over.
Ben je dan van plan je router te houden om mee te spelen? Of doe je hem van de hand?
Saturnus schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 18:33:
Zie ik het goed dat WPA2 Enterprise / 802.1X / Radius niet via de webbrowser kan in OpenWrt?
Volgens mij kan het wel, maar WPA Enterprise zit default niet in OpenWRT.
Voor WiFi wordt wpad-mini gebruikt en die kan geen RADIUS, zodat OpenSSL libraries ook achterwege gelaten kunnen worden. Dat gebruikt minder ruimte en geheugen, en meeste mensen hebben het niet nodig. WPA Enterprise is wel mogelijk door de volledige versie van wpad te installeren, die vind je in de repo. Dan wordt de optie volgens mij zichtbaar in LuCI.
Als dat niet zo is... of als het niet bugvrij werkt, dan heb je gelijk en zul je even de config file zelf moeten passen. Maar dat is voor iemand die WPA Enterprise toepast vast niet zo'n probleem.

Ik heb ook een Regular build met wpad en benodigde OpenSSL library, deze heb ik op verzoek voor iemand gemaakt en moet nog getest worden. Als je daar interesse in heb laat maar even weten, dan kun jij hem ook proberen. Want het is precies mijn Regular build, maar dan dus met WPA Enterprise ondersteuning.

[ Voor 30% gewijzigd door Ultraman op 18-05-2013 18:50 ]

• Saturnus
  • Niet online
Enterprise heb ik nog nooit mee gewerkt, maar op de stock firmware had ik daar al mee aan de slag gewild. Toen moest je nog bepaalde dingen uitbesteden aan een computer. Kan OpenWRT alles zelf of is dat niet te doen ivm resources?
Oh alles zelf, als in OpenWRT router voorziet ook RADIUS zelf. Ja, dat kan wel, maar is iets meer werk. Daar heb ik laatst wat over gelezen... Zoek er eens naar zou ik zeggen. Hoe de performance is durf ik zo niet te zeggen, maar zolang je niet teveel users hebt denk ik dat het best kan werken.

[ Voor 52% gewijzigd door Ultraman op 18-05-2013 18:59 ]

• hjs
  • Niet online

hjs

Ultraman schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 18:36:
[...]

Dat is ook een optie. Mocht mijn router ontploffen dan stap ik daar ook waarschijnlijk naar over.
Ben je dan van plan je router te houden om mee te spelen? Of doe je hem van de hand?
Wil je hem?
DM je adres stuur ik hem wel op.

• Saturnus
  • Niet online
Ultraman schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 18:58:
Oh alles zelf, als in OpenWRT router voorziet ook RADIUS zelf. Ja, dat kan wel, maar is iets meer werk. Daar heb ik laatst wat over gelezen... Zoek er eens naar zou ik zeggen. Hoe de performance is durf ik zo niet te zeggen, maar zolang je niet teveel users hebt denk ik dat het best kan werken.
Cool. :) Ik laat het over een tijdje weten als ik zin heb om er mee aan de slag te gaan.
Authentication centraliceren is misschien zelfs wel handiger in het netwerk. Dus dan kan de 1043 toch wat ontlast worden.

Edit:
Screw it. Paas die build maar, ik flash het er wel in en zie hoever ik kom. :P

[ Voor 17% gewijzigd door Saturnus op 18-05-2013 20:47 ]

• Puch-Maxi
  • Laatst online: 18:23
De TS is weer bijgewerkt i.v.m. de nieuwe build van Ultraman.

My favorite programming language is solder.

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:04

RvL

Verdorie de hele avond zitten zoeken waarom m'n nieuwe trunk build zo traag is (1.5MB down, 150KB up).

wshaper, met verkeerde instellingen...

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:05

sphere

Debian abuser

Ik wil misschien over naar een ander internet abbo, en dan is mijn WRT54GS(?) niet meer toereikend. Aangezien ik wel helemaal verknocht ben aan DDWRT, zou ik graag op een nieuwe router weer xWRT draaien.

Doorgaans zijn de ervaringen positief over deze router, maar sommige gebruikers, geven aan dat sommige routers last hebben van stabiliteitsproblemen. Is dit sporadisch? Ik meen ergens gelezen te hebben dat _JGC_ hier last van had.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• mk13139
Nieuwe build: r36656

Deze build bevat weer een nieuwere kernel, versie 3.8.12. Uiteraard bevat deze build ook de meest recente fixes, waaronder voor onze chip ar71xx en wat algemene wifi fixes in mac80211 (te zien hier).

Deze build bevat zoals gebruikelijk alle functies van Ultraman's chunky build, met DDNS, hd-idle (ipv sd-parm) en Bootstrap toegevoegd. In tegenstelling tot Ultraman's build is deze build gebaseerd op de trunk Barrier Breaker.

Wat zit er allemaal in:
  • Ath9k driver geforceerd de gebruiker-gedefinieerde region instellingen te gebruiken, dit maakt kanaal 12 en 13 beschikbaar.
  • IPv6 ondersteuning
  • 3G/UMTS,PPPoA, PPPoE en ATM Bridge (AAL5) support
  • QoS
  • USB storage (bestandssystemen FAT32, ext2/3/4)
  • Bestandsdeling over Windows netwerken (Samba)
  • UPnP ondersteuning
  • Wake-on-LAN instellingen
  • DDNS instellingen
  • Hd-idle instellingen (kan de 'spin down' tijd van een gekoppelde harde schijf regelen)
  • Luci Bootstrap thema toegevoegd
Download links:
TP-link naar OpenWrt: http://goo.gl/AWkX1
md5sum: 21ebc6de4a1c0d09b05750d9ee4ca625

OpenWrt naar OpenWrt (upgrade): http://goo.gl/OER2Y
md5sum: 29bfb714c54648e4b9cf24b09d2cdf46

Voor de upgraders!!
Als men nog niet op de Barrier Breaker branche zit (dus mijn build nog niet eerder heeft geïnstalleerd) is ten zeerste aanbevolen te upgraden zonder de configuratie te behouden! Dit om de werking van mijn build te garanderen en eventuele compabiliteitsissues met andere branches te voorkomen!
Zit je al wel op een oudere build van mij? Dan is upgraden met configuratie geen probleem!

• exi22
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:57
Hallo,

Ik heb sinds gister alles-in-1-extra van Ziggo. Nou kan ik dus 120 mbit downen alleen haal ik dit niet met mijn router(laatste firmware). Speedtest.net komt niet hoger dan 115 mbit, als ik de test doe zonder de router (dus direct op de modem) dan haal ik wel 120 mbit. Het probleem ligt dus aan de router denk ik...

Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen? Of misschien een paar handige tips want ik kom er niet meer uit!

Bedankt

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-11 15:51

B2

wa' seggie?

exi22 schreef op zondag 19 mei 2013 @ 14:24:
Hallo,

Ik heb sinds gister alles-in-1-extra van Ziggo. Nou kan ik dus 120 mbit downen alleen haal ik dit niet met mijn router(laatste firmware). Speedtest.net komt niet hoger dan 115 mbit, als ik de test doe zonder de router (dus direct op de modem) dan haal ik wel 120 mbit. Het probleem ligt dus aan de router denk ik...

Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen? Of misschien een paar handige tips want ik kom er niet meer uit!

Bedankt
Alhoewel er testen zijn gedaan dat meer dan 120Mbit zou moeten kunnen, loopt het aardig tegen de max van de router. En ach, die laatste 5 Mbit is dat ook niet zo belangrijk meer toch?

• exi22
B2 schreef op zondag 19 mei 2013 @ 14:38:
[...]

Alhoewel er testen zijn gedaan dat meer dan 120Mbit zou moeten kunnen, loopt het aardig tegen de max van de router. En ach, die laatste 5 Mbit is dat ook niet zo belangrijk meer toch?
Nou ja het schommelt heel erg. Vooral met nieuwsgroepen gaat het alle kanten op, van 9 mb tot aan 11 max. Maar direct op de modem pakt hij stabiel 14.5 mb per sec.... Dus iets gaat niet goed maar ik weet maar niet wat.

• B2

B2

wa' seggie?

exi22 schreef op zondag 19 mei 2013 @ 14:40:
[...]

Nou ja het schommelt heel erg. Vooral met nieuwsgroepen gaat het alle kanten op, van 9 mb tot aan 11 max. Maar direct op de modem pakt hij stabiel 14.5 mb per sec.... Dus iets gaat niet goed maar ik weet maar niet wat.
Draai je stock firmware of openWRT?

• exi22
B2 schreef op zondag 19 mei 2013 @ 14:41:
[...]

Draai je stock firmware of openWRT?
Stock firmware en de laatste versie.

• B2

B2

wa' seggie?

exi22 schreef op zondag 19 mei 2013 @ 14:41:
[...]

Stock firmware en de laatste versie.
Probeer het eens met openWRT zou ik zeggen. Van de stock firmware heb ik niet veel verstand. Bij mijn 120 Mbit abonnement van UPC draaide openWRT prima stabiel.

• exi22
B2 schreef op zondag 19 mei 2013 @ 14:43:
[...]

Probeer het eens met openWRT zou ik zeggen. Van de stock firmware heb ik niet veel verstand. Bij mijn 120 Mbit abonnement van UPC draaide openWRT prima stabiel.
In hoeverre kan ik dan al mijn instellingen behouden? Of moet ik dan alles opnieuw configureren?

• B2

B2

wa' seggie?

exi22 schreef op zondag 19 mei 2013 @ 14:44:
[...]

In hoeverre kan ik dan al mijn instellingen behouden? Of moet ik dan alles opnieuw configureren?
Dan zul je inderdaad wel alles opnieuw moeten configureren.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:13

Compizfox

Bait for wenchmarks

exi22 schreef op zondag 19 mei 2013 @ 14:40:
[...]

millibit per seconde?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• exi22
megabyte

• exi22
openwrt maakte geen verschil maar hoe in godsnaam krijg ik weer de stock firmware erop? Ik begrijp niks van de openwrt wiki.... :(

• Puch-Maxi
Hiermee zou het moeten lukken: The Zep Man in "[Ervaringen] TP-Link TL-WR1043ND"
Voor de revert file: mk13139 in "[Ervaringen] TP-Link TL-WR1043ND" (nieuw)

Succes! :)

[ Voor 58% gewijzigd door Puch-Maxi op 22-05-2013 22:19 ]

• exi22
Uiteindelijk gelukt! Had een fw versie gevonden zonder boot en toen ging het weer :)

[ Voor 19% gewijzigd door exi22 op 19-05-2013 16:54 ]

• Puch-Maxi

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:13

Compizfox

Bait for wenchmarks

mb is millibit.
MB is megabyte, en Mb is megabit. Tussen een bit een byte zit nog een factor 8 verschil, dus houd daar rekening mee.

Daarnaast hebben we het hier over snelheden, en niet over hoeveelheden. Het is dus Mb/s en MB/s.

100 Mb/s is dus gelijk aan 12,5 MB/s.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• mk13139
Die revert file werkt niet meer helaas, heb hem al verwijderd.

Ik zal, als ik tijd heb, binnenkort wel weer een nieuwe revert file maken.

• RvL

RvL

Gisteren een trunk versie gecompileerd (r36655), maar daar had ik toch de nodige problemen mee (ondanks dat ik op aanraden van mk13139 m'n config compleet opnieuw had opgebouwd).

Met enige regelmaat klapte WiFi er uit, maar voor zover ik kon ontdekken was dat steeds maar op 1 PC (waar op dat moment op gewerkt werd). In de kernel log kreeg ik dan een call trace.

Soms, voornamelijk bij het uploaden van een andere firmware rebootte de router spontaan. Ben dus maar terug gegaan naar m'n laatste AA 12.09 build.

Nu de dekens nog...

• B2

B2

wa' seggie?

Ik ben trouwens recentelijk overgestapt naar de WDR4300, vanwege de 5Ghz radio, maar daar heb ik op beide bands nooit wifi problemen mee icm OpenWRT.

• Puch-Maxi
mk13139 schreef op zondag 19 mei 2013 @ 18:49:
[...]
Die revert file werkt niet meer helaas, heb hem al verwijderd.

Ik zal, als ik tijd heb, binnenkort wel weer een nieuwe revert file maken.
Bedankt, heb mijn post aangepast.

[ Voor 25% gewijzigd door Puch-Maxi op 22-05-2013 22:19 ]

• Saturnus
  • Niet online
Vanmiddag ben ik gestart met het uitzoeken hoe WPA2 Enterprise werkend te krijgen.
Dat houd in:
- FreeRadius op linux.
- Een zo simpel mogelijke username/password setup gebasseerd op de reeds bestaande accounts op die linux bak.

Het zou mogelijk moeten zijn met PAM via Samba en Winbind.
Het FreeRadius <-> OpenWRT gedeelte lijkt goed te zitten. Maar authentication gaat ergens fout.

Op het internet staan wat tutorials, maar die slaan een andere weg in. http://agix.com.au/blog/?p=2994 komt het dichtste in de buurt, die heb ik uitgevoerd. Maar de Samba/Winbind configuratie wordt daarin niet gedaan.

Aan de hand van https://help.ubuntu.com/10.04/serverguide/samba-dc.html heb ik een DC gemaakt die werkt.

OpenWRT heeft deze fouten in de syslog:

code:
1
2
3
4
5
6
May 19 19:42:02 openwrt daemon.info hostapd: wlan0-1: STA 00:00:00:00:00:00 IEEE 802.11: authenticated
May 19 19:42:02 openwrt daemon.info hostapd: wlan0-1: STA 00:00:00:00:00:00 IEEE 802.11: associated (aid 1)
May 19 19:42:19 openwrt daemon.warn hostapd: wlan0-1: STA 00:00:00:00:00:00 IEEE 802.1X: authentication failed - EAP type: 25 (PEAP)
May 19 19:42:20 openwrt daemon.info hostapd: wlan0-1: STA 00:00:00:00:00:00 IEEE 802.11: authenticated
May 19 19:42:20 openwrt daemon.info hostapd: wlan0-1: STA 00:00:00:00:00:00 IEEE 802.11: associated (aid 1)
May 19 19:42:21 openwrt daemon.warn hostapd: wlan0-1: STA 00:00:00:00:00:00 IEEE 802.1X: authentication failed - EAP type: 25 (PEAP)

Geen andere logs met errors.

Een duw in de goede richting is welkom. :)

Edit:
Met plaintext methode werkt het. Probleem zit dus inderdaad in FreeRadius <-> Samba/Winbind.
Het zou ook met pam_auth moeten kunnen zo te lezen. Altijd leuk die dingen die niemand eerder heeft geprobeerd. :P

[ Voor 6% gewijzigd door Saturnus op 19-05-2013 22:34 ]

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:14
mk13139 schreef op zondag 19 mei 2013 @ 13:18:
Nieuwe build: r36656

Deze build bevat weer een nieuwere kernel, versie 3.8.12. Uiteraard bevat deze build ook de meest recente fixes, waaronder voor onze chip ar71xx en wat algemene wifi fixes in mac80211 (te zien hier).

Deze build bevat zoals gebruikelijk alle functies van Ultraman's chunky build, met DDNS, hd-idle (ipv sd-parm) en Bootstrap toegevoegd. In tegenstelling tot Ultraman's build is deze build gebaseerd op de trunk Barrier Breaker.

Wat zit er allemaal in:
  • Ath9k driver geforceerd de gebruiker-gedefinieerde region instellingen te gebruiken, dit maakt kanaal 12 en 13 beschikbaar.
  • IPv6 ondersteuning
  • QoS
  • UPnP ondersteuning
  • DDNS instellingen
  • Hd-idle instellingen (kan de 'spin down' tijd van een gekoppelde harde schijf regelen)
Download links:
TP-link naar OpenWrt: http://goo.gl/AWkX1
OpenWrt naar OpenWrt (upgrade): http://goo.gl/OER2Y

Voor de upgraders!!
Als men nog niet op de Barrier Breaker branche zit (dus mijn build nog niet eerder heeft geïnstalleerd) is ten zeerste aanbevolen te upgraden zonder de configuratie te behouden! Dit om de werking van mijn build te garanderen en eventuele compabiliteitsissues met andere branches te voorkomen!
Zit je al wel op een oudere build van mij? Dan is upgraden met configuratie geen probleem!
Is het ook mogelijk om de originele print/scan server functionaliteit werkend te krijgen? Ik kan hier namelijk erg weinig over vinden en vond dat toch een enorm handige functie van de stock firmware.

• mk13139
Lieuwe15 schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 16:51:
[...]

Is het ook mogelijk om de originele print/scan server functionaliteit werkend te krijgen? Ik kan hier namelijk erg weinig over vinden en vond dat toch een enorm handige functie van de stock firmware.
Ja hoor printen kan d.m.v. cups server te installeren.
Zie de wiki: http://wiki.openwrt.org/doc/howto/cups.server

Of scannen mogelijk is durf ik niet te zeggen.

• RvL

RvL

Voor printen is P910ND een heel stuk eenvoudiger te installeren en als je print vanuit Windows of Linux is dat ook ruim voldoende.

Scannen zou je kunnen doen via SANE, mits je scanner wordt ondersteunt. Ik ben daar zelf wel eens mee bezig geweest maar het probleem waar ik tegen aan liep is dat het lastig is om SANE werkend te krijgen als het op een USB stick is geinstalleerd. SANE bestaat uit 3 delen: sane-backens, sane-frontends en sane-libs. De libs zijn bijna 3MB groot, iets wat ik niet vrij heb op de router.

Na installatie op een USB stick kreeg ik allerlei foutmeldingen omdat hij bepaalde paden niet kon vinden. Hier ben ik een tijd lang mee bezig geweest en op een gegeven moment kon ik mijn scanner in ieder geval vinden maar bleef ik foutmeldingen houden. Uiteindelijk ben ik er mee gestopt. Waarschijnlijk hadden mijn problemen meer te maken met het feit dat het op een USB stick geinstalleerd was dan met SANE.

Edit:
Wat ik me nu al een tijdje af vraag: is het mogelijk om een firmware te compile waarin de standaard configuratie is vervangen door je eigen configuratie?

Nu laat ik Openwrt de configuratie bij iedere upgrade behouden. Aan de ene kant is dat niet zo'n probleem, aan de andere is het juist ook prettig om bij iedere upgrade met een compleet schone lei te beginnen.

Nu heb ik voor Barrier Breaker een schone backup van m'n config, maar deze in een schone firmware flashen betekent toch weer dat ik met m'n laptop in de veel te krappe meterkast moet gaan staan.

Kortom, het is meer voor 't gemak dan dat het echt nodig is, maar ik ben gewoon benieuwd naar de mogelijkheden.

[ Voor 25% gewijzigd door RvL op 22-05-2013 08:20 ]

Nu de dekens nog...

• mk13139
Ja dat kan. Als je de router hebt ingesteld zoals je wilt, moet je even ssh'en (met filezilla bijvoorbeeld) naar de router en de bestanden uit /etc/config kopiëren naar je desktop. Vervolgens plaats je deze bestanden in <buildmap>/files/etc/config en dan kan je gaan compilen. De firmware die er dan uitrolt heeft jouw persoonlijke config er dan standaard ingebakken.

Zie de wiki: http://wiki.openwrt.org/doc/howto/build#custom.files

• RvL

RvL

Had ik zelf moeten kunnen vinden natuurlijk

Maar goed, als ik vanmiddag thuis kom eerst maar eens in failsafe m'n zojuist geintroduceerde fout herstellen. Via SSH naar de router thuis gegaan, iets aangepast in /etc/config/network, een ' vergeten, network herstart en toen.... helemaal niets meer

De vrouw is er gelukkig nog niet achter gekomen, maar iets zegt me dat het niet heel lang meer gaat duren voordat ik een telefoontje krijg...

Nu de dekens nog...

• TheGrillmeister
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:02
Net mijn nieuwe TP-LINK 1043 ontvangen nadat er 1 van de 2 overleden was.

Vorige van half jaar geleden was v1.8, deze v1.11 :)
Eerste wat opvalt is een nieuwe lader

Rara wat ik als eerste ga doen als hij uit de doos komt?

@mk13139: Waar kan ik MD5 sums vinden van jouw build?

[ Voor 38% gewijzigd door TheGrillmeister op 22-05-2013 19:48 ]

• immetjes
  • Laatst online: 01-12 11:49

immetjes

HIER is BERN-E

Tichelmanm schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 19:27:
Net mijn nieuwe TP-LINK 1043 ontvangen nadat er 1 van de 2 overleden was.

Vorige van half jaar geleden was v1.8, deze v1.11 :)
Eerste wat opvalt is een nieuwe lader

Rara wat ik als eerste ga doen als hij uit de doos komt?
Valt er wat te winnen? :)

By the way: Gisteren maar weer eens geprobeerd een VLAN gast WiFi op te zetten. Ik heb 's nachts wat gezocht naar tut's nadat ik het WAN per ongeluk helemaal uit had gezet. Kon voor LuCi niets vinden. Iemand een linkje?

Edit: Even door gezocht: http://wiki.openwrt.org/doc/recipes/guest-wlan-webinterface

[ Voor 28% gewijzigd door immetjes op 23-05-2013 00:08 . Reden: Gevonden! ]

• TheGrillmeister
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:02
Geen idee wat er allemaal veranderd is

• mk13139
Tichelmanm schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 19:27:

@mk13139: Waar kan ik MD5 sums vinden van jouw build?
Heb ze toegevoegd aan mijn posts ;)

• mk13139
Tevens hierbij een nieuwe revert file.
Deze file kun je gebruiken om terug te gaan naar de originele TP-Link firmware.
Je kan hem gewoon via de LuCI webgui flashen als 'firmware update'.
Vergeet niet het behouden van de configuratie uit te vinken.

De revert file is gemaakt van de laatste TP-Link firmware 130428.

-Link-

Na het flashen dien je je browser cache leeg te maken, anders wordt je weer geredirect naar de OpenWRT webgui en kan je niet inloggen op de TP-Link webgui (admin/admin).

[ Voor 60% gewijzigd door mk13139 op 02-06-2014 19:57 ]

• Puch-Maxi
Merci, ik heb de OP even aangepast!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:17

Royz

Kleurenblind!!

Ik heb geupgrade naar de versie van mk13139 build: r36656 maar ik heb continu gezeur met mijn ipad die gewoon disconnect.

IEEE 802.11: did not acknowledge authentication response

Ik kom veel dingen tegen, maar vooral dingen uit 2011 en eerder. Ben bijna radeloos, mensen met tips?

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Terugvallen op een stabiele basis ipv trunk?

• Waffle
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:07
Oké ik heb een probleempje met mijn router en heb al wat rond gekeken op internet maar niet echt iets kunnen vinden. Doordat ik de laatste tijd vaak heb dat mijn wireless wegvalt en ik de router moet resetten dacht ik dat het misschien wel eens verstandig zou kunnen zijn om de firmware te upgraden. Ik heb netjes de officiele firmware gedownload van tp-link en na een backup gemaakt te hebben van mijn instellingen, wilde ik deze installeren via het normale upgrade menu van de router.

Helaas bleef daar mijn uploaden (met google chrome, weet niet of het iets uit maakt) op 0% staan. Ik heb toen geprobeerd met firefox te router te benaderen op het ip-adres, maar niks lukt meer. Ik heb met draad proberen te upgraden, omdat ik al las dat wireless wel eens problemen wilde geven. Ik ben nu een beetje einde raad, want ik kan al 20 minuten geen contact meer krijgen met de router. Mijn internet verbinding is er nog steeds (met draad niet wireless). Iemand enig idee wat ik het beste kan doen? Zou de stekker er uit helpen of is een factory reset door de reset knop 5 seconden ingedrukt houden de beste optie?

• Jorruchie
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-12-2024

Jorruchie

strikes and gutters...

Probeer eens:
  • de spanning van modem+router afhalen
  • 2 min. wachten
  • de spanning op modem
  • spanning op router
Als dat niet werkt inderdaad een factory reset (inloggen met admin / admin).

[ Voor 31% gewijzigd door Jorruchie op 23-05-2013 22:40 ]

“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”

• Waffle
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:07
Ik heb geen modem in huis vanwege glasvezel verbinding, maar spanning van de router en even later er weer op heeft het opgelost. Zit wel weer op de oude firmware, maar dat laat ik dan eerst maar zo. Bedankt voor je antwoord.

• Jorruchie
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-12-2024

Jorruchie

strikes and gutters...

Ah mooi dat je draadloze verbinding in ieder geval weer is hersteld.
Toch zou ik je aanraden om de firmware t.z.t. te upgraden. Heb zelf ervaren en hier gelezen dat versie 1_130428 de nodige verbeteringen kwa performance, security biedt.

“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”

• Royz
  • Laatst online: 12:17

Royz

Kleurenblind!!

Ultraman schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 21:06:
Terugvallen op een stabiele basis ipv trunk?
Ik kwam juist vanuit jouw stabiele versie, waar ik dit probleem ook al had. Hoopte juist dat het opgelost zou zijn met deze versie :(

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

• mk13139
Heb je jouw netwerk in je ipad al eens verwijderd van de lijst met bekende netwerken?
Wat zijn je wifi instellingen?

• Saturnus
  • Niet online
Saturnus schreef op zondag 19 mei 2013 @ 19:55:
Vanmiddag ben ik gestart met het uitzoeken hoe WPA2 Enterprise werkend te krijgen.
Dat houd in:
- FreeRadius op linux.
- Een zo simpel mogelijke username/password setup gebasseerd op de reeds bestaande accounts op die linux bak.

Het zou mogelijk moeten zijn met PAM via Samba en Winbind.
Het FreeRadius <-> OpenWRT gedeelte lijkt goed te zitten. Maar authentication gaat ergens fout.

Op het internet staan wat tutorials, maar die slaan een andere weg in. http://agix.com.au/blog/?p=2994 komt het dichtste in de buurt, die heb ik uitgevoerd. Maar de Samba/Winbind configuratie wordt daarin niet gedaan.

Aan de hand van https://help.ubuntu.com/10.04/serverguide/samba-dc.html heb ik een DC gemaakt die werkt.

OpenWRT heeft deze fouten in de syslog:

code:
1
2
3
4
5
6
May 19 19:42:02 openwrt daemon.info hostapd: wlan0-1: STA 00:00:00:00:00:00 IEEE 802.11: authenticated
May 19 19:42:02 openwrt daemon.info hostapd: wlan0-1: STA 00:00:00:00:00:00 IEEE 802.11: associated (aid 1)
May 19 19:42:19 openwrt daemon.warn hostapd: wlan0-1: STA 00:00:00:00:00:00 IEEE 802.1X: authentication failed - EAP type: 25 (PEAP)
May 19 19:42:20 openwrt daemon.info hostapd: wlan0-1: STA 00:00:00:00:00:00 IEEE 802.11: authenticated
May 19 19:42:20 openwrt daemon.info hostapd: wlan0-1: STA 00:00:00:00:00:00 IEEE 802.11: associated (aid 1)
May 19 19:42:21 openwrt daemon.warn hostapd: wlan0-1: STA 00:00:00:00:00:00 IEEE 802.1X: authentication failed - EAP type: 25 (PEAP)

Geen andere logs met errors.

Een duw in de goede richting is welkom. :)

Edit:
Met plaintext methode werkt het. Probleem zit dus inderdaad in FreeRadius <-> Samba/Winbind.
Het zou ook met pam_auth moeten kunnen zo te lezen. Altijd leuk die dingen die niemand eerder heeft geprobeerd. :P
De werking is mij iets meer duidelijk. Verder kunnen komen ben ik nog niet. Samba en Unix password sync werkt niet mee. Als ik weer zin heb zou ik LDAP kunnen proberen.

Iets anders. Het onderstaande tref ik zo nu en dan in de syslog aan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
May 25 14:30:02 OpenWrt daemon.info hostapd: wlan0: STA MACADDR1 WPA: group key handshake completed (RSN)
May 25 14:30:03 OpenWrt daemon.info hostapd: wlan0: STA MACADDR2 WPA: group key handshake completed (RSN)
May 25 14:40:02 OpenWrt daemon.info hostapd: wlan0: STA MACADDR2 WPA: group key handshake completed (RSN)
May 25 14:40:03 OpenWrt daemon.info hostapd: wlan0: STA MACADDR1 WPA: group key handshake completed (RSN)
May 25 14:50:02 OpenWrt daemon.info hostapd: wlan0: STA MACADDR1 WPA: group key handshake completed (RSN)
May 25 14:50:03 OpenWrt daemon.info hostapd: wlan0: STA MACADDR2 WPA: group key handshake completed (RSN)
May 25 15:00:02 OpenWrt daemon.info hostapd: wlan0: STA MACADDR1 WPA: group key handshake completed (RSN)
May 25 15:00:03 OpenWrt daemon.info hostapd: wlan0: STA MACADDR2 WPA: group key handshake completed (RSN)
May 25 15:10:02 OpenWrt daemon.info hostapd: wlan0: STA MACADDR1 WPA: group key handshake completed (RSN)
May 25 15:10:03 OpenWrt daemon.info hostapd: wlan0: STA MACADDR2 WPA: group key handshake completed (RSN)
May 25 15:20:02 OpenWrt daemon.info hostapd: wlan0: STA MACADDR1 WPA: group key handshake completed (RSN)
May 25 15:20:03 OpenWrt daemon.info hostapd: wlan0: STA MACADDR2 WPA: group key handshake completed (RSN)
May 25 15:30:02 OpenWrt daemon.info hostapd: wlan0: STA MACADDR1 WPA: group key handshake completed (RSN)
May 25 15:30:02 OpenWrt daemon.info hostapd: wlan0: STA MACADDR2 WPA: group key handshake completed (RSN)
May 25 15:40:02 OpenWrt daemon.info hostapd: wlan0: STA MACADDR1 WPA: group key handshake completed (RSN)
May 25 15:40:03 OpenWrt daemon.info hostapd: wlan0: STA MACADDR2 WPA: group key handshake completed (RSN)
May 25 15:50:02 OpenWrt daemon.info hostapd: wlan0: STA MACADDR1 WPA: group key handshake completed (RSN)
May 25 15:50:03 OpenWrt daemon.info hostapd: wlan0: STA MACADDR2 WPA: group key handshake completed (RSN)
May 25 16:00:02 OpenWrt daemon.info hostapd: wlan0: STA MACADDR2 WPA: group key handshake completed (RSN)
May 25 16:00:03 OpenWrt daemon.info hostapd: wlan0: STA MACADDR1 WPA: group key handshake completed (RSN)
May 25 16:10:02 OpenWrt daemon.info hostapd: wlan0: STA MACADDR1 WPA: group key handshake completed (RSN)
May 25 16:10:02 OpenWrt daemon.info hostapd: wlan0: STA MACADDR2 WPA: group key handshake completed (RSN)
May 25 16:20:02 OpenWrt daemon.info hostapd: wlan0: STA MACADDR1 WPA: group key handshake completed (RSN)
May 25 16:20:03 OpenWrt daemon.info hostapd: wlan0: STA MACADDR2 WPA: group key handshake completed (RSN)
May 25 16:30:02 OpenWrt daemon.info hostapd: wlan0: STA MACADDR2 WPA: group key handshake completed (RSN)
May 25 16:30:03 OpenWrt daemon.info hostapd: wlan0: STA MACADDR1 WPA: group key handshake completed (RSN)
May 25 16:40:02 OpenWrt daemon.info hostapd: wlan0: STA MACADDR2 WPA: group key handshake completed (RSN)
May 25 16:40:03 OpenWrt daemon.info hostapd: wlan0: STA MACADDR1 WPA: group key handshake completed (RSN)
May 25 16:50:03 OpenWrt daemon.info hostapd: wlan0: STA MACADDR1 WPA: group key handshake completed (RSN)
May 25 16:50:03 OpenWrt daemon.info hostapd: wlan0: STA MACADDR2 WPA: group key handshake completed (RSN)
May 25 17:00:03 OpenWrt daemon.info hostapd: wlan0: STA MACADDR1 WPA: group key handshake completed (RSN)
May 25 17:00:03 OpenWrt daemon.info hostapd: wlan0: STA MACADDR2 WPA: group key handshake completed (RSN)

Wat opvalt is dat het op een tijd gebeurt die af geleid is van de tijd wanneer cron wifi aanzet, namelijk 07:00, waarbij dus om 07:00:03 het netwerk echt up is.
Dat doet vermoeden dat het niet client side is.

Verwijderd

Ik zou graag mijn TP-Link 1043nd v1.8 van de stock firmware naar openwrt upgraden.
Volgende zaken zouden zeker moeten werken na de upgrade:
PPOE verbinding met de Bbox 2 tot stand brengen
Wireless verbinding tot stand brengen (veilig, dus wpa2 personal, en geen wep)
DHCP adressen uitdelen
Alle router poorten moeten nog werken..
eventueel ook een dyndns client erop zou handig zijn

Kan iemand mij de juiste (beste) versie aanraden die ik moet flashen? moet ik bvb attitude 12.0 gebruiken? of de backfire 10?

Moest iemand mij een stabiele werkende file kunnen linken, bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2013 13:46 ]

• mk13139
Nieuwe build: Attitude Adjustment 12.09 final (r36720)

Deze build bevat een aantal updates voor IPv6, gebackport vanuit de trunk. Tevens heb ik DS-Lite en 6relayd toegevoegd voor native IPv6 support.
Er is nu, net als in mijn trunk builds, een virtuele WAN6 interface bij gekomen voor automatische herkenning van een (WAN) IPv6 adres vanuit je ISP.

Wat zit er allemaal in:
  • IPv6 ondersteuning
  • QoS
  • UPnP ondersteuning
  • DDNS instellingen
Download links:
TP-link naar OpenWrt: wordt niet meer ondersteund
md5sum: 2992414b98674db626d308b82563e3b1

OpenWrt naar OpenWrt (upgrade): wordt niet meer ondersteund
md5sum: cfd45294aa6f1cce4582fcab04a810ad

Zie Ultraman voor Attitude Adjustment builds

[ Voor 17% gewijzigd door mk13139 op 12-08-2013 12:53 . Reden: AA wordt niet meer ondersteund ]

• mk13139
Verwijderd schreef op zondag 26 mei 2013 @ 13:45:
Ik zou graag mijn TP-Link 1043nd v1.8 van de stock firmware naar openwrt upgraden.
Volgende zaken zouden zeker moeten werken na de upgrade:
PPOE verbinding met de Bbox 2 tot stand brengen
Wireless verbinding tot stand brengen (veilig, dus wpa2 personal, en geen wep)
DHCP adressen uitdelen
Alle router poorten moeten nog werken..
eventueel ook een dyndns client erop zou handig zijn

Kan iemand mij de juiste (beste) versie aanraden die ik moet flashen? moet ik bvb attitude 12.0 gebruiken? of de backfire 10?

Moest iemand mij een stabiele werkende file kunnen linken, bedankt!
Je zou kunnen kijken naar Ultraman's build of mijn AA build hierboven ;)

• phuisken
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-10 20:45
@mk13139, @ultraman, dank voor het werk!

Ik heb een tijdje de mk13139 build gedraaid op de 1034. Werkt uitstekend!
Vanwege problemen met recente dd-wrt's, nu alles ge-upgrade naar 12.09:
* TL-WR1043ND v1.8 met Ultraman-Chunky-r36655 (access router)
* WZR-HP-G300NH, met stock 12.09 (AP)
* DIR-600B2, met stock 12.09 (AP)

Verwijderd

Sinds gisteravond eigenaar van dit apparaatje, weliswaar voor de volle retailprijs van 50 pietermannen maar dat terzijde.

Installeren was kinderspel. Stroom erop, wireless verbinden naar de standaard SSID en binnen 15 minuten zat de laatste officiele TP firmware erop en had ik alles naar eigen zin ingesteld. Kanaal heb ik vooralsnog op AUTO staan en de router pakt zelf 4+8. Breedte staat vast op 40MHz.

Gemeten signaalsterkte is -52dBm (inSIDDer) en Windows geeft stabiel 300Mbps aan zonder terugvallen. Effectief gemeten download (Usenet, 1000MB bin van BBned) geeft schommelend 7,5MB/s tot 8MB/s met af en toe een paar seconden terugval naar 4MB/s.

Graag even jullie mening hierover. Ik haal nu dus zo'n 60 tot 65 Mbps effectief. Netjes? Of zijn er zeker nog een aantal zaken waar ik mee moet gaan spelen?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Hmmm ik snap niet helemaal waarom je 50 euro over hebt voor deze router. Hij is inmiddels al een jaar of 2 a 3 oud, en gaat tweedehands voor 20 / 25 euro weg. Voor die 50 euro had je ook een mooie 5Ghz router kunnen kopen (dat heeft de 1043ND namelijk niet).

Verwijderd

ThinkPadd schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 10:01:
Hmmm ik snap niet helemaal waarom je 50 euro over hebt voor deze router. Hij is inmiddels al een jaar of 2 a 3 oud, en gaat tweedehands voor 20 / 25 euro weg. Voor die 50 euro had je ook een mooie 5Ghz router kunnen kopen (dat heeft de 1043ND namelijk niet).
Ik heb geen 5GHz apparatuur, uitsluitend laptops met 2,4. Daarnaast ook laptops met oude G chipsets en voor zover ik weet is 5GHz niet backward compatible met G. Verder wil ik geen tweedehands zaken.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2013 10:08 ]

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-12 21:06
toch had je dan voor 5 euro meer zijn jongere broertje kunnen vinden waarmee je wel op de toekomst voorbereid bent. 5Ghz begint behoorlijk mainstream te worden en gezien internetproviders nu al 500Mbit verbindingen uitleveren is de WAN-throughput ook niet bepaald future-proof meer. Maar voor nu blijft het een prima apparaatje hoor.

Voor de 2,4GHz band is 60-65 Mbit een zeer nette score, veel meer zal waarschijnlijk niet haalbaar zijn tenzij je ergens in een "hutje op de hei" woont.

Verwijderd

Binnen een jaar gaan hier toch wat mensen uit huis dus moet er een router bijkomen. Kan ik dan alsnog de wat nieuwere routers meenemen in de aankoopoverweging.

Verder, goed om te weten dat ik (gelimiteerd door 2,4GHz en G backward compatibility) een nette snelheid haal. Volgens inSSIDer is het rete druk in de lucht hier.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-12 21:06
Het heeft niets met backward-compatibility te maken, je zit gewoon vrij dicht tegen de limiet aan.

300Mbit half-duplex betekent een doorvoer van 150Mbit iedere kant op. Over 2 kanalen. En 2 kanalen gebruiken is vrijwel onmogelijk in NL, dus mag je nog een keer delen door 2. Misschien ga je zelfs nog wel iets sneller als je 'm op 20MHz vast instelt, ivm minder overspraak. In ieder geval zullen je buren dat waarderen.

• Not_Disclosed
  • Laatst online: 28-11 09:13
mcDavid schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 10:12:
toch had je dan voor 5 euro meer zijn jongere broertje kunnen vinden waarmee je wel op de toekomst voorbereid bent. 5Ghz begint behoorlijk mainstream te worden en gezien internetproviders nu al 500Mbit verbindingen uitleveren is de WAN-throughput ook niet bepaald future-proof meer.
Hier kwam ik net ook achter. Ik haal op mijn 150Mbps verbinding by UPC maximaal 120Mbps via de TP-Link. Nu zie ik op smallnetbuilder ook dat de maximum WAN-LAN throughput 122Mbps is.

Heeft er iemand suggesties wat de volgende budget router moet zijn die wel die gestelde 500Mbit aankan?

A life lived in fear is a life half lived

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:32
Zoals hierboven al gelinkt. Het nieuwere broertje van de 1043nd, de WDR3600. Deze haalt > 800Mbps WAN->LAN throughput.
Propheticus schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 13:07:
Zoals hierboven al gelinkt. Het nieuwere broertje van de 1043nd, de WDR3600. Deze haalt > 800Mbps WAN->LAN throughput.
Kleine noot daar: dat haalt ie enkel op de stock firmware. Daar zitten namelijk patches in de Linux kernel die hardware NAT mogelijk maken. Die patches zijn vrij ingrijpend en zitten daarom niet in OpenWRT, die haalt daarom "maar" zo'n 450Mbit.
Of DD-WRT wel hardware NAT doet weet ik niet.

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Verwijderd schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 10:02:
[...]
Ik heb geen 5GHz apparatuur, uitsluitend laptops met 2,4. Daarnaast ook laptops met oude G chipsets en voor zover ik weet is 5GHz niet backward compatible met G. Verder wil ik geen tweedehands zaken.
Die 5GHz vormt alleen een probleem als dat de enige radio in het apparaat is. Als er echter daarnaast ook een 2.4GHz radio zit heb je niet alleen die 2.4GHz frequentie maar ook de backward compatibility met 802.11g (802.11n is namelijk gewoon backward compatible met 802.11g).

Overigens is in gebieden van veel drukte die 5GHz nog wel een aardig alternatief. Je zit alleen met de doordringbaarheid van het signaal die een stuk minder is als op 2.4GHz. Ook nu nog kun je niet om de ouderwetsche kabel heen :)

• RvL

RvL

Ik ben de laatste paar dagen eens bezig geweest met een hotspot met Captive Portal op OpenWRT Attitude Adjustment 12.09. Ik had dat gezien bij m'n zwager (daar zit 't standaard in z'n Cisco router) en dat moest ik gewoon hebben :P

Voor de geïnteresseerden een klein stappenplan.

De onderstaande stappen zijn allemaal beschreven vanuit de interface (tenzij anders aangegeven). Het is natuurlijk ook mogelijk dit vanuit een SSH sessie te doen.

Om een captive portal aan te kunnen maken, maak ik gebruik van de package nodogsplash. Deze kun je alvast installeren, maar ik zou 'm nog niet starten.

Allereerst maak je een nieuwe firewallzone aan. Ik heb deze ingesteld zoals beschreven op [urlhttp://wiki.openwrt.org/doc/recipes/guest-wlan-webinterface]OpenWRT Wiki pagina[/url], maar daar ben je natuurlijk vrij in.

Daarna maak je een nieuw WLAN station aan. Uiteraard vul je hier een ESSID in. Kanaal heb ik hetzelfde gehouden. Stel geen security in. Dat kan natuurlijk wel, maar dan streef je het doel van een captive portal voorbij. Disable dit station, anders heb je een onbeveiligd netwerk waar iedereen gebruik van kan maken!

Daarna moet je een nieuwe interface aanmaken met Static IP als protocol. Geef bij het aanmaken de zojuist aangemaakte WLAN als interface op en sla de nieuwe interface op.

Geef deze interface een IP in (bij voorkeur) een ander subnet als je normale WLAN/LAN. Mijn LAN is bijvoorbeeld 172.16.0.0/24, m'n hotspot 172.16.1.0/24. Maak ook meteen een nieuwe instantie van de DHCP server aan voor deze interface.

Onder tab Firewall selecteer je de zojuist aangemaakte firewallzone.

Nu wordt het tijd om nodogsplash te gaan configureren. Dit gebeurt vanuit een SSH sessie. Dus open een SSH sessie.

Indien je het nog niet gedaan hebt, installeer nodogsplash:
code:
1
2
opkg update
opkg install nodogsplash

Vervolgens moeten we weten welke interface we moeten gaan gebruiken. Hoewel we in de webinterface een naam hebben opgegeven voor het nieuwe Wifi station en de interface, wijken deze waarschijnlijk af van de echte interfacenaam. Dus even met ifconfig kijken wat de juiste naam is.

Of in de webinterface, onder Wifi, edit het nieuwe station. De juiste naam staat dan tussen haakjes achter in de header van de pagina.

Nu gaan we de configuratie van nodogsplash aanpassen. De configfile is /etc/nodogsplash/nodogsplash.conf

Deze config file is er uitgebreid voorzien van commentaar. Loop dus eens door de opties heen om te kijken wat je echt wil. Een aantal zaken zal ik uitlichten.

Vrijwel bovenaan de file moet je de GatewayInterface opgeven. Dit is de interface die nodogsplash zal gebruiken. Vul hier de interface in die we eerder hebben gevonden via ifconfig.
code:
1
GatewayInterface wlan0-1

Het is belangrijk om de gebruikers van de hotspot niet teveel rechten te geven. Hiervoor is het stukje FirewallRuleset authenticated-users. Hierin kun je opgeven wel subnetten een geauthenticeerde gebruiker niet mag benaderen. Ook kun je opgeven welke poorten een geauthenticeerde gebruiker kan gebruiken. Standaard staan poort 53 (DNS), 80, 443 en 22 open, maar dat is in dit gedeelte dus naar believen aan te passen.

In de FirewallRuleset users-to-router kun je aangeven welke poorten richting de router open staan voor geauthenticeerde gebruikers. Standaard staat 53 (DNS) en 67 (DHCP) open, maar ook 22, 80 een 443. Die laatste 3 poorten zorgen ervoor dat gebruikers van je hotspot via zowel web als SSH/telnet toegang kunnen krijgen tot de router. Persoonlijk vond ik dat niet zo'n prettig idee, dus ik heb die laatste drie poorten dichtgezet door ze uit te commentariëren.

Mocht je een andere naam willen geven aan je portal, dan kun je dat doen door de GatewayName aan te passen.

Dan de beveiliging. Er kan voor een aantal opties gekozen worden: alleen wachtwoord of usernaam/wachtwoord. Ook kun je toegang o.b.v. MAC adres toelaten of juist blokkeren. Hoe dit allemaal in te stellen valt, staat uitgebreid beschreven in de config file.

Ook de splashpagina kun je helemaal aanpassen. Deze is te vinden in /etc/nodogsplash/htdocs/splash.html. Een voorbeeld van een splashpagina voor alleen password authenticatie:
HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
<html>
<head>
  <title>$gatewayname Entry</title>
  <meta HTTP-EQUIV="Pragma" CONTENT="no-cache">
</head>
<body bgcolor="#DDDDDD" text="#000000">
<table border="0" cellpadding="2" cellspacing="0" width="100%">
<tr>
  <td align=center>
  <h2>$gatewayname</h2>
  </td>
</tr>
<tr>
  <td align=center height="120">
  <form method='POST' action='$authaction'>
    <input type='hidden' name='tok' value='$tok'>
    <input type='hidden' name='redir' value='$redir'>
    password: <input type='password' name='nodogpass' value='' size=12> <br>
    <input type='submit' value='Enter'>
  </form>

</td>
</tr>
</table>
</body>
</html>

Na het aanpassen alles opslaan. Vervolgens eerst het WiFi station enablen en vervolgens nodogsplash starten. En natuurlijk aangeven dat ie automatisch moet starten bij opstarten van de router.

code:
1
2
/etc/init.d/nodogsplash start
/etc/init.d/nodogsplash enable

Gebruikte bronnen:
http://wiki-robin.meshroo...aptive_Portal/NoDogSplash
http://wiki.openwrt.org/d...eless.hotspot.nodogsplash

Toevoeging 10-07-2013:
Sinds Attitude Adjustment zit IMQ niet meer in de OpenWRT. NoDogSplash gebruikt dit voor traffic control, maar kan ook perfect zonder werken. Traffic control kun je dan laten doen door b.v. QoS of wshaper.

Om NoDogSplash toch te laten werken op AA of trunk versies, dien je 3 regels uit te commentarieren in /etc/init.d/nodogsplash. Het gaat om de laatste 3 regels van /etc/init.d/nodogsplash en het staat er zelfs als commentaar in:
code:
1
2
3
4
    # you can comment out the following 3 lines:
    #do_module_tests "imq" "numdevs=2"
    #do_module_tests "ipt_IMQ"
    #do_module_tests "sch_htb"

[ Voor 6% gewijzigd door RvL op 10-07-2013 22:14 . Reden: Firewall aangepast ]

Nu de dekens nog...

RvL schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 10:12:
Ik ben de laatste paar dagen eens bezig geweest met een hotspot met Captive Portal op OpenWRT Attitude Adjustment 12.09.
[..]
Cool! Bedankt voor het delen :)

• immetjes
  • Laatst online: 01-12 11:49

immetjes

HIER is BERN-E

Ultraman schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 10:39:
[...]
Cool! Bedankt voor het delen :)
Inderdaad. Thanks. Het is dus hetzelfde als dit: http://wiki.openwrt.org/doc/recipes/guest-wlan-webinterface maar dan met een soort inlog schermpje (zoals in hotels) en je kunt het bandbreedte gebruik aanpassen zonder wondershaper te gebruiken bv.

Ik heb nu een gast wifi gemaakt zonder wachtwoord/encryptie. En als iemand daar gebruik van wil maken: Prima, zolang ik er geen last van heb (woon in een Vinex wijk) en iedereen heeft hier wifi dus het zal wel meevallen.

Handig voor onverwacht bezoek met smartphones, hoeven ze geen 3G te gebruiken of mij om het wachtwoord van draadloos netwerk te vragen. Bovendien kunnen ze niet het LAN op.

Edit: typo, ik bedoelde dat je de bandbreedte kan beperken DOOR. Wondershaper te gebruiken en niet ZONDER

[ Voor 6% gewijzigd door immetjes op 01-06-2013 20:33 . Reden: typo zonder/door ]

• Knud
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:43

Knud

Sandvich

Bij mijn normale 2.4 GHz netwerk heb ik de SSID op verborgen staan. Als ik dan een guest netwerk aanmaak is deze óók verborgen. Ik denk dat dit een limiet van het Wifi protocol is?

AMD 3900X | MSI X570 MEG UNIFY | TridenZ 32GB | EVGA GTX 1080 | Samsung 970 Pro 1TB, 860 1TB & 840 EVO 1TB | LianLi O11 XL | Seasonic Prime PX 1300 | Audio set: RME ADI-2 DAC + SMSL DA-9 + 2x Klipsch B2 bookshelf speakers

Knud schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 11:14:
Bij mijn normale 2.4 GHz netwerk heb ik de SSID op verborgen staan. Als ik dan een guest netwerk aanmaak is deze óók verborgen. Ik denk dat dit een limiet van het Wifi protocol is?
Als dit onder OpenWRT is zou ik verwachten dan je dit wel degelijk per SSID kan instellen. Het is namelijk een SSID setting, en geen wireless radio setting.

[upd]
Ik heb dit zojuist even geprobeerd. Onder OpenWRT kan ik prima een SSID broadcasten en een ander SSID hidden maken. Ik heb hier drie SSIDs, waarvan er nu eentje hidden is.

• Knud
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:43

Knud

Sandvich

Okee, bedankt voor het checken. Ga ik eens met DD-WRT aan de slag. (iets lagere drempel in vergelijking met OpenWRT)

AMD 3900X | MSI X570 MEG UNIFY | TridenZ 32GB | EVGA GTX 1080 | Samsung 970 Pro 1TB, 860 1TB & 840 EVO 1TB | LianLi O11 XL | Seasonic Prime PX 1300 | Audio set: RME ADI-2 DAC + SMSL DA-9 + 2x Klipsch B2 bookshelf speakers

• RvL

RvL

immetjes schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 10:45:
[...]

Inderdaad. Thanks. Het is dus hetzelfde als dit: http://wiki.openwrt.org/doc/recipes/guest-wlan-webinterface maar dan met een soort inlog schermpje (zoals in hotels) en je kunt het bandbreedte gebruik aanpassen zonder wondershaper te gebruiken bv.

[...]
Helaas werkt sinds AA de bandbreedtebeperking niet meer. Nodogsplash maakt hiervoor gebruik van imq en dat is er sinds AA uitgehaald.

Wshaper kan uiteraard wel gewoon gebruikt worden.

Nu de dekens nog...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ultraman schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 13:28:
[...]

Kleine noot daar: dat haalt ie enkel op de stock firmware. Daar zitten namelijk patches in de Linux kernel die hardware NAT mogelijk maken. Die patches zijn vrij ingrijpend en zitten daarom niet in OpenWRT, die haalt daarom "maar" zo'n 450Mbit.
Of DD-WRT wel hardware NAT doet weet ik niet.
Zijn die patches ergens beschikbaar? Lijkt me een leuk projectje om zoiets te integreren in OpenWRT.

• Billiebier
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-11-2024
Kun je op de stock firmware gewoon een smb share aanmaken voor een externe usb schijf?
_JGC_ schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 18:41:
[...]

Zijn die patches ergens beschikbaar? Lijkt me een leuk projectje om zoiets te integreren in OpenWRT.
Volgens mij niet as such. De source code voor HW NAT voor dezelfde chip is wel elders vrij gegeven, dus op zich is dat een begin. Maar het zijn zeer ingrijpende hacks in de network stack.

Er liep een request op de OpenWRT tracker voor implementatie, maar dat is dus afgeschoten. Heb hem even opgezocht voor je: https://dev.openwrt.org/ticket/11779
En na die nogmaals gelezen te hebben zijn er zo te zien ook enkele stabiliteitsissues met de implementatie van HW NAT op stock.

Niet dat ik je wil ontmoedigen, als je OpenWRT zo nog beter kunt maken dan ben ik voorstander :)

[ Voor 15% gewijzigd door Ultraman op 31-05-2013 18:55 ]

• souris
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-12 09:56
@ultraman
Ik draai Attitude Adjustment Ultraman-Chunky-r36655 en wil graag wshaper installeren.

Krijg dan echter de volgende foutmelding:

Collected errors:
* satisfy_dependencies_for: Cannot satisfy the following dependencies for wshaper:
* kernel (= 3.3.8-1-d6597ebf6203328d3519ea3c3371a493) *
* opkg_install_cmd: Cannot install package wshaper.

Enig idee wat te doen?
wshaper uit de vanilla repos is duidelijk gecompileerd voor de voor de vanilla kernel. De fingerprint is daarvan anders en daarom krijg je die melding. Je kunt de installatie forceren, hoe dat moet staat uitgelegd in dit topic, zoek daar even naar.
Ik heb het genoteerd zodat bij een volgende release dit geen probleem meer oplevert voor wie graag wshaper wilt gebruiken. Persoonlijk zie ik er geen meerwaarde in boven de al aanwezige QoS, maar smaken verschillen nu eenmaal.

Want bandbreedte controle kan prima met de in mijn builds aanwezige QoS. Puur bandwidth daarmee limiteren is helemaal niet moeilijk en het werkt uitstekend. Ik pas het zelf ook toe.
Korte uitleg:
1. Ga naar LuCI > Network > QoS
2. WAN: zet Enable en Calculate Overhead aan, Half-duplex uit
3. Configureer je maximale downstream en upstream snelheid voor je WAN verbinding. Ga die eventueel na met meerdere speedtests.

Nu kun je per Interface een extra configuratie opgeven en daarvan de snelheid limiteren.
Stel je hebt voor een Gast WiFi een nieuwe interface gemaakt, volgens http://wiki.openwrt.org/doc/recipes/guest-wlan ; die interface heet dan "guest". Hiermee bereik je hetzelfde als stap 5 uit dat recept.
1. Voer de Interface naam in op het invulveldje en druk Add, in dit geval "guest"
2. Er verschijnt een extra box, vergelijkbaar met die voor het WAN
3. Zet ook hier de nodige vinkjes
4. Stel de gewenste maximum snelheid voor de verbinding in.
5. Save & Apply

Testen maar :)
Snelheden kun je altijd bijstellen.

[ Voor 12% gewijzigd door Ultraman op 01-06-2013 15:44 ]

Pagina: 1 ... 38 ... 56 Laatste