• lazrambo
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-11 00:20
lazrambo schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 16:26:
Ik heb deze router ook gehaald, hardware versie 1.9 met de nieuwste originele firmware van TP-Link.
Heb alles ingesteld zoals ik het wil alleen bij een verbindingstest op de PS3 krijg ik steeds bij UPnP de melding dat deze niet beschikbaar is. Bij Nat type staat er 2 en tijdens het spelen van blackops staat er Nat = OPEN.

Hoe krijg ik op de PS3 UPnP weer beschikbaar terwijl deze in de router wel is enabled?
Niemand?

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:39

Compizfox

Bait for wenchmarks

sventunus schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 14:39:
@Compizfox: horen de packages voor OpenVPN vanop eymey z'n server ook te werken in jouw build? Ik krijg een foutmelding op de checksums van de bestanden. Heb alle bestandjes gedownload via de browser en dan een scp * root@192.168.1.1:/tmp. Als ik die nu probeer te installeren krijg ik dit:

root@OpenWrt:/tmp# opkg install --nodeps kmod-tun_3.3.8-1_ar71xx.ipk
Installing kmod-tun (3.3.8-1) to root...
Collected errors:
* opkg_install_pkg: Package kmod-tun md5sum mismatch. Either the opkg or the package index are corrupt. Try 'opkg update'.
* opkg_install_cmd: Cannot install package kmod-tun.

De checksums zijn:
sven@desv-vaio-mint ~/Downloads/openwrt-packages $ md5sum *.ipk
0d65d1e7a9684c9ae7c510887e9001db kmod-tun_3.3.8-1_ar71xx.ipk
f5b8ec228ed603ff491b80133e4df8ca liblzo_2.06-1_ar71xx.ipk
5b557892e6c5b25e55e9cb6ce3bf0fb9 libopenssl_1.0.1c-1_ar71xx.ipk
8026058ed3363592d5d545b9872b2c2e openvpn_2.2.2-2_ar71xx.ipk
e8e497de263af43bfc41a966b6e41a7a zlib_1.2.7-1_ar71xx.ipk

Wie heeft er tips voor me?

**edit** Nog vergeten te vragen: kan ik ook gewoon de packages installeren die ik in LuCi zie staan? Of lukt dat niet omwille van een verschillende kernel ID? Zie screen: http://dl.dropbox.com/u/3...-01-25%2014%3A41%3A28.png

Indien het het tweede geval is: ben ik nog voor andere packages afhankelijk van specifieke ipk's, of kan ik me voor de rest rustig uitleven met opkg?

Alvast bedankt!
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij gaat dat alleen mis met kernel modules. Overige packages kun je volgens mij wel installeren.

Ik kan de benodigde packages anders wel voor je builden :)

EDIT:

Kan in de feeds nergens de kmods vinden? :( :? Ze staan echter wel in make menuconfig onder kernel modules, maar dan moet ik de hele image recompilen :P

[ Voor 3% gewijzigd door Compizfox op 25-01-2013 18:05 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Bliksem B
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-11 18:39
Wanneer Upnp aangevinkt is, zou het het principe moeten werken. Misschien dat het een bug is? Heb je router al wel opnieuw opgestart?
Compizfox schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 17:37:
[...]

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij gaat dat alleen mis met kernel modules. Overige packages kun je volgens mij wel installeren.

Ik kan de benodigde packages anders wel voor je builden :)
Die pakketten op de FTP van eymey zijn gecompileerd voor mijn vanilla build, maar ook te gebruiken op mijn chunky build.
Aangezien Compizfox build ook van de AA branch is, gebaseerd is op mijn config en bij mijn weten dezelfde kernel gebruiken kun je die kernel modules ook gebruiken op zijn build (en daarmee ook andere AA branch builds, zolang ze maar dezelfde kernel source gebruiken).
Je zult dan wel opkg op moeten dragen dat hij die checksums mag negeren van die pakketten. Bijvoorbeeld door de dependency check over te slaan zodra je zeker weet dat alle overige benodigdheden aanwezig zijn.

In theorie denk ik dat je zelfs kmods uit de officiële OpenWRT AA-rc1 repo kunt gebruiken.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik heb kmod-tun voor je gecompileerd: http://srv.tuxplace.nl/op...od-tun_3.3.8-1_ar71xx.ipk

@Ultraman: Vanwaar dan dat de checksum anders is? :)

En weet je toevallig waar de losse kmods staan? Ik heb die kmod-tun zojuist gecompileerd door hem in menuconfig aan te vinken en alles opnieuw te compileren :P

Ik zag in de wiki dat het ook mogelijk is losse packages te compileren, maar ik kan de kmods niet vinden.

[ Voor 82% gewijzigd door Compizfox op 25-01-2013 18:27 ]

• sventunus
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:29
Bedankt voor de info en voor kmod-tun Compizfox en Ultraman! :)
Heb gisteren 2 van deze routers gekocht en heb nog geen enkele ervaring met OpenWRT. Even zien dat ik die VPN in orde krijg op de router die nu draait, en dan ga ik die andere gebruiken om me er eens helemaal in te verdiepen. Ziet er echt een geweldig stukje firmware uit :)

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Als je mijn build hebt, zit er ook Bootstrap (theme) in.

Die kun je kiezen onder System --> Administration --> Language and style. Ziet het er nog gelikter uit :P

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:32

Harrie

NederVlaming

Wanneer je hem in menuconfig aanvinkt gaat hij toch niet alles compileren? Ik dacht dat hij enkel gewijzigde delen ging (her)compileren? Duurde het nu evenlang als de eerste keer? Ik moet ook eens kijken hoe je een specifieke package kan compileren, want ik heb het laatst ook op de manier gedaan zoals jij nu.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ja, volgens mij ging hij alles (muv de toolchain) recompilen.

Losse packages compilen: http://wiki.openwrt.org/d...#building.single.packages

Het probleem is dat ik de kmods nergens kan vinden.

• Mabili
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:21
Borromini schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 17:38:
AP kan je gewoon configureren (routing en DHCP uitzetten als ik het goed heb).

Imho is het de moeite waard om eerst een stabiele OpenWrt-versie te testen, als het probleem blijft flash je de standaardfirmware terug en stuur je het ding RMA.
Het instellen als AP ging inderdaad vrij eenvoudig.
Het testen kon beginnen dit ging even goed, maar na een paar uur viel de WIFI singaal en lan toch weer weg.

Na herstart van de router kwam ik de router ook niet meer in.
Na diverse keren herstarten en resetten kon ik weer in de router komen.
Ik heb nu weer de stock firmware erop gezet, maar nog blijft de WIFI en netwerk geregeld wegvallen.

Het word denk ik toch een RMA geval, alleen moet dan wel de webwinkel meewerken.
Tot op heden wacht ik al ruim een maand op een RMA nummer.

Het word dus even kijken hoe het verder gaat lopen..
Anders word het binnenkort weer even kijken naar een ander TP link waar OpenWRT wel lekker op draait.

[ Voor 12% gewijzigd door Mabili op 25-01-2013 23:19 ]

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:06
Hopelijk kunnen jullie helpen, ben bij een kennis, daar deze router staan met standaard firmware.
Nu heeft hij een panasonic tv, en die hebben een tool om via je mobiel(wifi) de tv te bedienen. Leuk maar niet als iedereen het weet... Dit kan in de tv niet uit.

Nu dacht ik we blokkeren de poort in de router... Maar ook dat wil niet lukken.

Probeer het nu via Access Control Rule Management.
Default Filter Policy staat op allow..

heb een rule toegevoegd, host mac van me mobiel, target ip van de tv (tv krijgt continu zelfde ip toegewezen) en vanaf poort 1-56634, anytime, en deny.

Nu probeer ik dus de tv te bedienen via mijn mobiel en dat gaat nogsteeds. poort die hij gebruikt zo 55000 zijn., blokkeer gewoon elke porrt naar het ip van de tv.

Als ik de rule op allow zet veranderd er niets. Als ik default filter policy op allow zet dan kan ik op me mobiel geen site meer bezoeken. (Logisch als ik het goed begrijp.)

Draai zelf thuis openwrt maar wil deze kennis daar niet gelijk mee lastig vallen. We willen dat de rest niet meer vanaf hun slaapkamer de tv bedienen ;).

Edit: Opgelost, heb toch een instelling in het menu gevonden onder tab netwerkinstellingen --> dlna. Al mag het wel wat duidelijker, ook het boekje was hier niet duidelijk in.
Heb wel nu in de router een paar andere dingen kunnen blokkeren.

[ Voor 10% gewijzigd door DoeEensGek op 26-01-2013 12:00 ]

• sventunus
Compizfox en Ultraman, nog een vraagje: ik draai nu de build van Compizfox en die heb ik erop geplaatst door eerst de oudere Duitse firmware van TP-Link te uploaden en daarna de build van Compizfox (ik heb revisie 1.10 routers, dus heb dit gedaan om het probleem met de nieuwere bootloader te omzeilen waarbij die de WAN-poort blokkeert).

Als ik nu wil switchen tussen verschillende builds van OpenWRT, moet ik dan telkens weer eerst die Duitse firmware uploaden? Of blijft de bootloader behouden en kan ik gewoon flashen wat ik wil vanaf nu?

Alvast bedankt :)
Tussen OpenWRT builds kun je switchen zonder terug naar de stock firmware te moeten.
Verschillende builds kun je genakkelijk flashen middels sysupgrade, dat gaat prima vanuit de LuCi interface over het algemeen.

• Downstar2
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-11 23:57
Ook maar even een scan gedaan vanaf de laptop, met dus een betere wifi chip dan de tablet/smartphones..

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/2a607pe.png

+- -35 Dbi, nou heb ik me een beetje ingelezen bij computertotaal..

Daar zag ik dat -50 het sterkste signaal was ofzo? hoe kan ik dan -35 halen :P?
(zie punt 23: http://computertotaal.nl/...-draadloos-netwerk/5.html)

is dit een prima score voor een laptop op +-5 meter afstand zonder echt grote opstakels?
( router staat achter een kastje op de grond)

Daarnaast wat betekend die 6+2 bij channel? ik heb hem ingesteld op 6 dus?

[ Voor 30% gewijzigd door Downstar2 op 26-01-2013 19:24 ]

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-12 21:06
Downstar2 schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 19:14:

Daar zag ik dat -50 het sterkste signaal was ofzo? hoe kan ik dan -35 halen :P?
(zie punt 23: http://computertotaal.nl/...-draadloos-netwerk/5.html)
Ik denk omdat ze niet bij jou thuis zijn geweest om die meting te doen?
is dit een prima score voor een laptop op +-5 meter afstand zonder echt grote opstakels?
( router staat achter een kastje op de grond)
Dat is prima ja, heb laatst een meting gedaan met iemand die er verstand van heeft en die zei dat -40 tot -60 prima was, onder de -60 ga je bereikproblemen krijgen.
Daarnaast wat betekend die 6+2 bij channel? ik heb hem ingesteld op 6 dus?
Dan heb je 'm op kanaal 6 staan met second chanel above.

• Downstar2
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-11 23:57
mcDavid schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 20:05:
[...]
Ik denk omdat ze niet bij jou thuis zijn geweest om die meting te doen?
[...]
Dat is prima ja, heb laatst een meting gedaan met iemand die er verstand van heeft en die zei dat -40 tot -60 prima was, onder de -60 ga je bereikproblemen krijgen.

[...]

Dan heb je 'm op kanaal 6 staan met second chanel above.
ah wacht ik heb het even fout geintrepeteerd, excuus..
die 50 hoogste slaat op hun test natuurlijk met inssider, ik dacht even dat ze bedoelde dat -50 over het algemeen het sterkste is

thanks voor de verdere uitleg ;)

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

0 is natuurlijk het sterkste, maar dat kun je in de praktijk niet halen.

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Vind het wel mooi weer voor een nieuwe firmware van Ultraman :+
hjs schreef op zondag 27 januari 2013 @ 13:12:
Vind het wel mooi weer voor een nieuwe firmware van Ultraman :+
;)

Even geduld nog. Ik zit midden in een tentamenweek en overgang naar een nieuw semester.

Er draait hier wel een testbuildje welke ik afgelopen maandag even gecompiled heb. Heeft echter nog steeds de disable_ani workaround nodig, al wel in mindere mate dan de vorige build.

• Joepy
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-11 11:30
--

[ Voor 100% gewijzigd door Joepy op 14-11-2018 21:14 ]

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Joepy schreef op zondag 27 januari 2013 @ 14:29:
Misschien kan iemand mij helpen met een apart probleem;
Ik heb Openwrt geprobeerd op mijn 1043ND routertje, erg leuk en mooi, maar voor mij simpelweg iets te uitgebreid, en stock werkte ook erg goed.

Na een succesvolle back to stock te hebben geflashed (van TP link website) lijkt mijn internet de helft langzamer, ik heb de router en de modem al een paar keer gereset.
Waar ik met usenet altijd 7MB per seconde haalde, standaard. Zakt hij nu terug van 4.5 max, naar 2MB per seconde :/

Zie ik iets over het hoofd ?
Je channel width zal wel op 20MHz staan, waardoor de link-speed niet boven de 150mbit komt.

4015Wp west (Dordrecht)

• Joepy
--

[ Voor 100% gewijzigd door Joepy op 14-11-2018 21:14 ]

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Joepy schreef op zondag 27 januari 2013 @ 15:20:
Dank, alleen doet het probleem zich ook via de draad voor. Niet alleen draadloos.
Mogelijke oorzaken (je geeft weinig info -> veel mogelijke oorzaken):

- Je zit nogsteeds op wifi (disable je adapter als je bekabeld wilt testen)
- Er zijn andere processen actief die van je internet verbinding gebruik maken (kijk bijvoorbeeld bij de netwerk tab in taakbeheer als je bekabeld zit en windows gebruikt)
- Er zijn andere hosts verbonden met de router
- Je internet provider heeft storing/capaciteitsproblemen
- Je internet provider knijpt het verkeer af waarmee de snelheid test
- De host waarmee je verbind om de snelheid te testen heeft capaciteitsproblemen
- .. vast nog wel meer te verzinnen ;)

4015Wp west (Dordrecht)

Is het enkel Usenet? Of ook andere bronnen?

• C.QL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-12 12:14
SublimnAll schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 15:08:
Hallo allen,

Ik ben sinds gisteren ook eigenaar van een TP-Link TL-WR1043ND. Heb ook mijn printer (Canon ip4500) met usb aangesloten, maar krijg deze maar niet werkend op mijn Macbook Air met Mountain Lion 10.8.2. Ik heb de USB Printer Controller Beta voor Mountain Lion 10.8 gedownload en geïnstalleerd, de printer komt daar ook naar voren maar als ik op de knop "Auto-Connect for Printing" (zie plaatje hieronder) druk, gebeurt er vervolgens niets terwijl dat wel zou moeten
[afbeelding]

Ik krijg de printer met geen mogelijkheid gevonden via m'n Mac, en weet echt niet hoe ik hem nu moet vinden en installeren.

Via een andere pc (PC laptop met Windows Vista, aangesloten via ethernet kabel) werkt de printer volledig naar behoren.

Kan iemand mij hiermee helpen? ik word hier helemaal kriegel van :X

EDIT: ik heb er ook een filmpje van gemaakt: http://youtu.be/68-JyCeJ4Aw
Ik heb hetzelfde probleem bij het instellen van een printer (aangesloten via deze router) op een MacBook Air met OS X 10.8.

Heb jij (of iemand anders) al een oplossing hiervoor gevonden?

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Ik heb mij de afgelopen dagen een beetje ingelezen over de DD-WRT firmware en Openwrt.
Ik zie nu door de bomen het bos niet meer.
Mijn TL-WR1043ND kan ik soms niet meer bereiken na een paar dagen op zijn eigen ip adres. Na een reset kom ik er weer in. Er staat nog niet de laatste firmware op omdat het instellen van alle poorten en mac adressen nogal veel werk is vind ik. Staat hier ook een nas mee te draaien met ftp, ds audio, foto spul enz. Nas is een DS508. Volgens mij kan je toch niet de conf opslaan en weer in een nieuwere firmware importeren toch?
Ik wil eigenlijk een DD-WRT versie erop zetten zodat ik ook een gast netwerk heb. Als er mensen over de vloer komen dat ze niet meteen op de 2 pc''s, laptop, mediaspeler en nas dingen verwijderen. Zijn geen echte geheimen maar er staan ook gescande documenten van bv de hypotheek enz op.
Welke weg zou ik nu moeten bewandelen om dit erop te zetten
Huidige versie, 3.13.4 Build 110429 Rel.36959n hardware versie, WR1043ND v1 00000000
Kan de huidige configuratie ook geïmporteerd worden naar bv een 1043ND 1.9 versie? (had ik al eerder gevraagd dacht ik 8)7 ). Haal ik er nog een 1043ND bij, dan kan de sitecom die op zolder staat als AP weg.

• Mount
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:05
Hoi,

Ik heb al een tijdje een 1043nd thuisstaan met de openwrt build uit begin december van Ultraman: Werkt perfect! Nu is mij echter gevraagd om te zoeken naar een dualWan router vanuit kennissen met een eigen zaak aan huis. Ik heb reeds een tweede 1043nd hiervoor aangeschaft en heb hier dezelfde openwrt build op geflashed. Ik heb al verschillende tutorials gevolgd hoe ik het apparaat multiwan kan maken: echter eindig ik dan altijd met 2 interfaces (WAN en WAN2) welke prima een ip krijgen, echter alles wordt gerouteerd via WAN1. Iemand die toevallig daar een goede tutorial over weet?

• Harrie

Harrie

NederVlaming

MountMan schreef op zondag 27 januari 2013 @ 17:43:
Hoi,

Ik heb al een tijdje een 1043nd thuisstaan met de openwrt build uit begin december van Ultraman: Werkt perfect! Nu is mij echter gevraagd om te zoeken naar een dualWan router vanuit kennissen met een eigen zaak aan huis. Ik heb reeds een tweede 1043nd hiervoor aangeschaft en heb hier dezelfde openwrt build op geflashed. Ik heb al verschillende tutorials gevolgd hoe ik het apparaat multiwan kan maken: echter eindig ik dan altijd met 2 interfaces (WAN en WAN2) welke prima een ip krijgen, echter alles wordt gerouteerd via WAN1. Iemand die toevallig daar een goede tutorial over weet?
Hmm, heb het zelf nog nooit gedaan. Maar er is ook een luci-app-multiwan package, waarmee je het via de luci webinterface kan configureren. Dat is misschien eenvoudiger?
En anders lijkt me dit: http://wiki.openwrt.org/doc/uci/multiwan de plaats om te kijken. Maar dat heb je waarschijnlijk al gedaan.

• Joepy
--

[ Voor 100% gewijzigd door Joepy op 14-11-2018 21:13 ]

• sventunus
@Compizfox en @Ultraman: ben er nog steeds niet uit wat de OpenVPN betreft :-/
Ik ben even naar de build van Ultraman geswitcht omdat ik bij de build van @Compizfox geen PPPoE te zien kreeg bij de connectiemogelijkheden voor de WAN-poort. Disclaimer: toen ik dit aan het instellen was vrijdag hing de router met de WAN-poort aan een LAN-kabel achter een proxy van ons bedrijfsnetwerk en kreeg die dus een IP toegewezen via DHCP. Misschien was dat de reden dat ik enkel DHCP en "unmanaged" te zien kreeg als opties? Nu thuis de build van Ultraman geflasht zonder eerst te proberen of ik PPPoE te zien kreeg op de build van @Compizfox wanneer er geen kabel aan de WAN-poort hing. Probeer ik zeker straks of morgenavond opnieuw met de build van @Compizfox.

Nu, wat de OpenVPN betreft. Heb dus de build van Ultraman geflasht (de chunky). Daarop de packages voor OpenVPN geïnstalleerd. Zie screens:
http://dl.dropbox.com/u/30446781/webshots/kmod-tun.png
http://dl.dropbox.com/u/30446781/webshots/liblzo.png
http://dl.dropbox.com/u/30446781/webshots/libopenssl.png
http://dl.dropbox.com/u/30446781/webshots/zlib.png

Na een reboot nog geen OpenVPN te zien bij "Services".
Daarop een insmod geprobeerd van de tun-module. Antwoord was dat die al enabled was: http://dl.dropbox.com/u/30446781/webshots/tun_module.png. Bij "Startup" openvpn enabled (stond op disabled): http://dl.dropbox.com/u/3...hots/startup_services.png

Nogmaals een reboot, en nog steeds geen OpenVPN te zien bij "Services": http://dl.dropbox.com/u/3...hots/openwrt_services.png.

Wat doe ik fout?

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Om het menu in de webinterface te krijgen, moet je "luci-app-openvpn" ook nog installeren.

• sventunus
Dat wil om 1 of andere obscure reden niet lukken Harrie: http://dl.dropbox.com/u/3...hots/luci-app-openvpn.png

Any thoughts?

• sventunus
Mis ik misschien een repo?

• mcDavid
POPpE zit er zo te zien inderdaad niet bij in de build van CF.

Ik heb het zelf niet meer nodig maar PPPoE is wel relevant tegenwoordig, heb begrepen dat sommige glasproviders het gebruiken.

• Basz0r
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
sventunus schreef op zondag 27 januari 2013 @ 22:25:
Dat wil om 1 of andere obscure reden niet lukken Harrie: http://dl.dropbox.com/u/3...hots/luci-app-openvpn.png

Any thoughts?
Heb je een 'opkg update' gedaan voordat je dat commando uitvoerde?
Voor de webinterface heb je idd het package voor die LuCi app nodig. Persoonlijk configureer ik veel zaken juist via de command line omdat ik dat overzichtelijker vind en er vaak ook juist voor de CLI/UCI geschreven is in de OpenWRT wiki.

Wat betreft luci-app-openvpn?
Heb je je package list wel geupdate? Anders is het logisch dat opkg dat package niet kan vinden want dan heeft hij geen idee waar hij moet kijken.
Zie ook http://wiki.openwrt.org/doc/techref/opkg

Wat betreft PPPoE. Gek dat het er bij de build van Compizfox niet in zit, want die baseert op mijn config. Mogelijk ergens iets omgevallen?

• sventunus
Ja hoor, netjes ge-update: http://dl.dropbox.com/u/30446781/webshots/luci-openvpn.png

Vreemd idd dat PPPoE er niet in zit aangezien hij op jouw build is gebaseerd UM.
Wou mezelf dit weekend eens echt "indulgen" in OpenWRT, maar is er helaas nog niet van gekomen. De kids stonden nogal hevig en we kregen ook onverwachts een baby bij in de familie met alle bezoek van dien, dus heb er nog geen tijd voor gehad :(
Maar ben nog goed wakker en de nacht is nog jong, plenty time to read up :)

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Hmm, ik kan die package ook zo snel niet vinden in de standaard repo.
Maar het feit dat het niet in luci (de webinterface) verschijnt, betekent dus niet dat er iets mis is met je installatie.
luci-app-openvpn is niets anders dan een manier om de config files via de web interface aan te passen.
Maar dit kan uiteraard ook gewoon allemaal via de console.

Ik gebruik zelf geen openvpn, maar ik vermoed dat je gewoon de file config file (/etc/config/openvpn) aan kan passen, en dan via "/etc/init.d/openvpn enable" de service kan starten?
(ah ik lees nu dat je hem al enabled heb, dan hoef je dat laatste niet meer te doen natuurlijk).
Waarschijnlijk draait het dus al gewoon. Dit kan je zien bij je running processes, of door het commando "ps | grep openvpn" te geven.

De luci-app-openvpn is marked broken:
https://dev.openwrt.org/ticket/12331

[ Voor 41% gewijzigd door Harrie op 27-01-2013 23:04 ]

• sventunus
Ik probeer trouwens een client VPN op te zetten voor m'n LAN-interface zodat die al het uitgaande verkeer over de WAN gaat tunnelen over OpenVPN. Dat is de opzet in eerste instantie: alle uitgaande verkeer over OpenVPN.

Eens dat werkt wil ik policy-based routing gaan gebruiken om enkel verkeer vanuit 1 bepaalde LAN-host over de OpenVPN-tunnel te laten gaan. En als ook dat werkt wil ik dat weer verder verfijnen zodat 'ie enkel het uitgaande verkeer voor bepaalde poorten over die tunnel gaat routen.

Maar in eerste instantie zou ik dus al erg blij zijn als die gewoon alle uitgaande connecties over de OpenVPN-tunnel gaat routen. :)

Mijn uitgaande OpenVPN maakt trouwens gebruik van een mixed-authentication-mode met certificaten én uname/pass. Mogelijk nog een extra challenge om dat goed te krijgen? (connectie naar vpnme.com)

• sventunus
Harrie: enig idee hoe ik m'n initiële connectie dan via de CLI zou moeten opzetten?
Heb m'n .conf beschikbaar, ook de rootCA .crt en m'n client .crt, m'n private .key en de ta.key.

Ik vind hier wel wat info, maar ben er niet vertrouwd genoeg mee om echt lekker te gaan knallen:
http://wiki.openwrt.org/d...ystemstartuplocal.startup
http://wiki.hidemyass.com/OpenWRT_OpenVPN_Setup
http://wiki.openwrt.org/doc/howto/vpn.server.openvpn.tap
http://lgallardo.com/en/2...gurar-openvpn-en-openwrt/

Any tips?

• mcDavid
Ultraman schreef op zondag 27 januari 2013 @ 22:34:

Wat betreft PPPoE. Gek dat het er bij de build van Compizfox niet in zit, want die baseert op mijn config. Mogelijk ergens iets omgevallen?
Alleen in je chunky build toch? Anders heb ik niets gezegd :$

Overigens ga ik denk ik die build van CF morgen ook maar eens proberen. Niet dat ik problemen heb met mijn huidige installatie maar heb wel weer zin om wat te rotzooien.

• Harrie

Harrie

NederVlaming

sventunus schreef op zondag 27 januari 2013 @ 23:04:
Harrie: enig idee hoe ik m'n initiële connectie dan via de CLI zou moeten opzetten?
Heb m'n .conf beschikbaar, ook de rootCA .crt en m'n client .crt, m'n private .key en de ta.key.

Ik vind hier wel wat info, maar ben er niet vertrouwd genoeg mee om echt lekker te gaan knallen:
http://wiki.openwrt.org/d...ystemstartuplocal.startup
http://wiki.hidemyass.com/OpenWRT_OpenVPN_Setup
http://wiki.openwrt.org/doc/howto/vpn.server.openvpn.tap
http://lgallardo.com/en/2...gurar-openvpn-en-openwrt/

Any tips?
Ik heb totaal geen ervaring met openvpn. Ik begrijp dat je router in dit geval als client moet connecteren naar een server van vpn.me? De meeste tutorials gaan waarschijnlijk over het opzetten van een server op je router. Maar ik denk dat die hide-my-ass uitleg je al een deel op weg gaat moeten helpen. Je gaat natuurlijk dan wel een ovpn file maken met settings van vpn.me ofzoiets. Maar zoals gezegd, ik denk dat er hier tweakers zijn met meer ervaring met dit soort zaken, ik heb geen ervaring met deze dingen.

• sventunus
Ik heb ervaring genoeg met OpenVPN, zij het dan met setups via IPCop (en later IPFire). Maar heb dus voorlopig nog geen idee hoe ik dat moet opzetten via de CLI met OpenWRT.

M'n router moet idd als client connecteren naar vpnme.com. En zowat alle tuts gaan idd over het opzetten van je router als OpenVPN-server. Maar goed, ga me nog even wat verdiepen in die links die ik zelf al postte. Bedankt voor je hulp Harrie! :)

Verwijderd

Hallo allemaal,

Even kijken of jullie dit voor mij op kunnen lossen, want ik snap er geen biet van...

Na het overlijden van mijn vorige router heb ik snel deze aangeschaft (tentamenweek zonder internet werkt niet). Nu heb ik al sinds dag 1 het probleem dat de router (V1.9) ongeveer 1x per dag freezet. Hierdoor kan ik de router zowel bedraad als draadloos niet meer bereiken. Enkele lampjes tonen echter nog wel activiteit. Om de router weer aan de praat te krijgen is slechts een uithalen en instoppen van de adapter genoeg.

Ik weet dat jullie allemaal superenthousiast zijn met het flashen naar OpenWRT of DD-WRT, maar ik heb meer dan genoeg aan mijn stock firmware en wil dus graag ook op stock firmware een stabiele connectie. Ik doe momenteel verder weinig met m'n verbinding. Geen downloads of streaming, puur de basisdingen. Het is ook niet te voorspellen wanneer hij wegvalt.

Wat ik geprobeerd heb:
- Nieuwe firmware erop
- Reset naar factory defaults en opnieuw instellen
- Oudere firmware proberen
- 30/30/30 reset
- Tijdje van de stroom halen

Nu heb ik (via bol.com) nog ruimschoots garantie, maar zit met mn tentamens niet graag weer zonder router. Wie oh wie kan mij helpen ;) Alvast bedankt :)
mcDavid schreef op zondag 27 januari 2013 @ 23:05:
Alleen in je chunky build toch? Anders heb ik niets gezegd :$
Oh daar zeg je wat idd.
Ik was zelf in de veronderstelling dat Compizfox mijn chunky config had gebruikt omdat zijn build ook juist veel ingebakken heeft. Maar in mijn vanilla build zit het niet in inderdaad. Zou het er wel in kunnen stoppen als iemand het nodig heeft en graag de slankere build gebruikt.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ultraman schreef op zondag 27 januari 2013 @ 23:30:
[...]
Oh daar zeg je wat idd.
Ik was zelf in de veronderstelling dat Compizfox mijn chunky config had gebruikt omdat zijn build ook juist veel ingebakken heeft. Maar in mijn vanilla build zit het niet in inderdaad. Zou het er wel in kunnen stoppen als iemand het nodig heeft en graag de slankere build gebruikt.
Ik heb inderdaad de config van je non-chunky build gebruikt :)

• mcDavid
Verwijderd schreef op zondag 27 januari 2013 @ 23:18:

Nu heb ik (via bol.com) nog ruimschoots garantie, maar zit met mn tentamens niet graag weer zonder router. Wie oh wie kan mij helpen ;) Alvast bedankt :)
wat je misschien nog kunt proberen is een koelere plek opzoeken. Anders gewoon de komende week nog even blijven herstarten, en daarna rma sturen.

Je zou wel openwrt kunnen proberen maar ik denk niet dat dat je probleem oplost. Met de stock firmware hoort hij het ook goed te doen.

Verwijderd

@mcDavid

Thx, maar of het nou warm of koud in mn kamer is (en hij staat open opgesteld) maakt het niet uit.
Heb dus maar even naar de klantenservice in China gebeld (hulde aan goedkoop bellen met skype) en die aardige mevrouw stuurde mij meteen een link met de beta firmware... Ga deze dus maar even uitproberen en laat jullie weten hoe het gaat!

• sventunus
Zoek nog steeds hulp van wizards :)

Heb m'n VPN-conn in orde gekregen:
root@OpenWrt:/etc/openvpn# openvpn --config VPNme-138561.conf
Mon Jan 28 01:11:38 2013 OpenVPN 2.2.2 mips-openwrt-linux [SSL] [LZO2] [EPOLL] built on Dec 4 2012
Mon Jan 28 01:11:38 2013 WARNING: file 'login-138561.conf' is group or others accessible
Mon Jan 28 01:11:38 2013 NOTE: OpenVPN 2.1 requires '--script-security 2' or higher to call user-defined scripts or executables
Mon Jan 28 01:11:38 2013 WARNING: file '138561.key' is group or others accessible
Mon Jan 28 01:11:38 2013 WARNING: file 'ta.key' is group or others accessible
Mon Jan 28 01:11:38 2013 Control Channel Authentication: using 'ta.key' as a OpenVPN static key file
Mon Jan 28 01:11:38 2013 LZO compression initialized
Mon Jan 28 01:11:38 2013 UDPv4 link local: [undef]
Mon Jan 28 01:11:38 2013 UDPv4 link remote: 208.83.20.116:1194
Mon Jan 28 01:11:38 2013 WARNING: this configuration may cache passwords in memory -- use the auth-nocache option to prevent this
Mon Jan 28 01:11:42 2013 [us-east.vpnme.com] Peer Connection Initiated with 208.83.20.116:1194
Mon Jan 28 01:11:44 2013 Options error: Unrecognized option or missing parameter(s) in [PUSH-OPTIONS]:1: ifconfig-ipv6 (2.2.2)
Mon Jan 28 01:11:44 2013 Options error: Unrecognized option or missing parameter(s) in [PUSH-OPTIONS]:3: route-ipv6 (2.2.2)
Mon Jan 28 01:11:44 2013 TUN/TAP device tun0 opened
Mon Jan 28 01:11:44 2013 /sbin/ifconfig tun0 172.26.1.86 pointopoint 172.26.1.85 mtu 1500
Mon Jan 28 01:11:44 2013 Initialization Sequence Completed
^CMon Jan 28 01:12:08 2013 event_wait : Interrupted system call (code=4)
Mon Jan 28 01:12:08 2013 /sbin/ifconfig tun0 0.0.0.0
Mon Jan 28 01:12:08 2013 SIGINT[hard,] received, process exiting

Maar!: wanneer de VPN actief is op de router gaat er geen HTTP-verkeer meer door op poort 80.
Lees: ik kan niet meer surfen.

Heb me al rot gezocht naar de oorzaak daarvan... Ik weet dat 't te maken heeft met routering en firewall rules, maar geraak er echt niet uit. Heb de DNS-servers van Google en OpenDNS al in /etc/resolv.conf geplaatst; traceroute en ping geven de verhoopte resultaten, maar surfen lukt niet.

Wie o wie kan me het laatste stukje van de puzzel bezorgen? :-/
Thanks guys!

• sventunus
Ok, dat probleem is ook alweer opgelost middels een aantal firewall rules :)

root@OpenWrt:~# cat /etc/firewall.user
# This file is interpreted as shell script.
# Put your custom iptables rules here, they will
# be executed with each firewall (re-)start.
iptables -t nat -I POSTROUTING -o tun+ -j MASQUERADE
iptables -I OUTPUT -o tun+ -j ACCEPT
iptables -I FORWARD -o tun+ -j ACCEPT
iptables -I INPUT -i tun+ -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT
iptables -I FORWARD -i tun+ -j ACCEPT
iptables -I FORWARD -i tun+ -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT

De laatste stap is nu ervoor zorgen dat OpenVPn start met die config @ boot. En dat wil ook maar niet lukken...
Heb dit staan in m'n /etc/rc.local en volgende inhoud + rechten op /etc/openvpn:
root@OpenWrt:~# cat /etc/rc.local
# Put your custom commands here that should be executed once
# the system init finished. By default this file does nothing.

/usr/sbin/openvpn --config /etc/openvpn/VPNme-138561.conf &
exit 0
root@OpenWrt:~# ls -al /etc/openvpn/
drwxr-xr-x 2 root root 0 Jan 28 03:21 .
drwxr-xr-x 1 root root 0 Jan 27 22:20 ..
-rw-r--r-- 1 root root 1606 Jan 27 23:22 138561.crt
-rw-r--r-- 1 root root 1675 Jan 27 23:22 138561.key
-rwxr-xr-x 1 root root 442 Jan 28 03:21 VPNme
-rwxr-xr-x 1 root root 442 Jan 28 02:09 VPNme-138561.conf
-rw-r--r-- 1 root root 22 Jan 27 23:31 login-138561.conf
-rw-r--r-- 1 root root 603 Jan 27 23:22 ta.key
-rw-r--r-- 1 root root 1558 Jan 27 23:22 vpnme.crt

Maar no matter how many reboots => nooit een OpenVPN-connectie na het booten van de router :(
Als ik de connectie manueel opstart werkt het allemaal perfect, maar hoe krijg ik dat nou voor mekaar dat dat lukt zonder interventie bij het booten van de router?

Alvast bedankt iedereen...

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:01
Joepy schreef op zondag 27 januari 2013 @ 17:54:
Het probleem doet zich niet alleen bij usenet voor.
Ook bij de verschillende speedtesten krijg ik pakweg de helft van mijn snelheid te zien.
Op alle apparaten. Ik test met de wifi adapter uitgeschakeld.

Of het is enorme toeval dat er nu bij Ziggo storing oid is. Of er is door het geklooi met openwrt
iets met mijn modem gebeurd?
Haal even je router er tussen uit en test het dan nog een keer. Dan weet je direct of het aan de router ligt of dat er een probleem is met je Ziggo snelheid.

• donald_dick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-12 22:25
Is er ook een andere mogelijkheid om software te installeren in Openwrt? De 4 megabyte is toch net wat te weinig...

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

• mcDavid
Hey Compizfox, ik heb jouw build geinstalleerd, maar krijg nu de USB-storage packages niet geinstalleerd
code:
1
2
3
4
Collected errors:
 * satisfy_dependencies_for: Cannot satisfy the following dependencies for kmod-usb-storage:
 *  kernel (= 3.3.8-1-5440da3a2c45184a32da6bba25b8dd2a) *   kernel (= 3.3.8-1-5440da3a2c45184a32da6bba25b8dd2a) * 
 * opkg_install_cmd: Cannot install package kmod-usb-storage.

Ik snap het probleem niet helemaal, het is gewoon een 3.3.8 kernel?

• Harrie

Harrie

NederVlaming

donald_dick schreef op maandag 28 januari 2013 @ 20:43:
Is er ook een andere mogelijkheid om software te installeren in Openwrt? De 4 megabyte is toch net wat te weinig...
Je kan eventueel een usb stick gebruiken en daar ook software op installeren. Maar mijn ervaring is dat je op de ruimte die de 1043nd heeft toch al wel heel veel software kan installeren. Wat wil je allemaal erop zetten dan?

Er is in dit topic wel een tweaker die een usb stick als rootfs gebruikt dacht ik. Dus je zou wel wat info in dit topic moeten kunnen vinden. Hier een voorbeeldje van het gebruiken van een partitie op een externe schijf:

dask in "[Ervaringen] TP-Link TL-WR1043ND"

[ Voor 11% gewijzigd door Harrie op 28-01-2013 21:46 ]

• Bliksem B
Heeft trouwens iemand slechte ervaringen met de originele (nieuwste) firmware. Ik heb namelijk een revert gedaan van DD-WRT naar stock. Daarna een update gegeven. Het gaat om een hardware versie 1.0 . Ik heb wel een 30 / 30 / 30 uitgevoerd, voor en na het reverten.

De problemen zijn dat hij geregeld tijdelijk, traag is met het internet of het internet valt uit. Vooral na het iets te veranderen in de firmware is hij even traag. Hij is tevens al een keer vast gelopen, toen ik de de diagnostica wou opvragen in het router menu.

Hebben meer mensen dit met v1.0 icm nieuwste update? Of zou de DD-WRT firmware iets kunnen hebben aangericht? Belangrijkste vraag is eigenlijk, kan ik hem met gerust hart weer flashen naar een DD-WRT of Open WRT? (nieuwe bootloader zit er wel in).
Flash in dat geval de oudere firmware met de oudere bootloader er eerst overheen. Dan weet je zeker dat je geen gezeik krijgt met een weigerende WAN poort.

• Bliksem B
Op het DD-WRT forum las ik dus dat je voor de 2013 versies, wel de nieuwste versie moet hebben inc nieuwste bootloader. LINK BDe 2013 versie kan namelijk wel overweg met de het WAN probleem.
The german firmware fix reverses a fix the second stage boot loader (which also disables WAN after boot). Starting from r20453 this behaviour is expected and fixed by enabling the WAN port in the booting process...
Nadat ik channel op auto heb gezet, crasht hij al wel minder en minder lang. Maar hoort volgens mij niet te kloppen. Ook niet bij stock.
De reden dat ik naar stock wou, was zodat ik de nieuwste DD-WRT kon flashen. Aangezien het Wifi af en toe crashte (minimaal 1x per week). Daarnaast wou ik stock even vergelijken met de DD-WRT qua stabiliteit (heb direct van dag 1 DD-WRT gedraaid).

Nu vraag ik me af of de hardware nog wel goed is. Vandaar dat ik me afvroeg of meer mensen negatieve klachten hebben.

ik heb wel een UPC Horizon aan netwerkt hangen, die een tiental DHCP request uitvoert. Bij de DD-WRT kreeg de horizon ook minimaal een dozijn ip-adressen toegekend.

• Martinusz
  • Laatst online: 16:08
Ik heb een vraag en het is misschien een beetje een vraag van een leek, maar hopelijk hebben jullie daar geen problemen mee.
Ik heb de TP-Link aangeschaft als router ter vervanging van de standaard ziggo router (deze staat nu in bridge modus).

Mijn vraag gaat over de werkelijke snelheid die met de tp-link draadloos gehaald kan worden? (ik heb gewoon stock software erop staan)
Draadloos haal ik nu ongeveer 60mbit download en 10 mbit upload. Bedraad tussen de 110 en 120mbit download.

De verbinding met mijn pc zie ik dat deze 150mbit is, nu begrijp ik dat wifi half duplex is waardoor je max de helft daarvan aan snelheid overhoudt?
Kan ik alleen een hogere snelheid halen als er een andere wifi adapter in gaat?

Alvast bedankt!

Edit: als ik een usb wifi-adapter koop die 300mbit aan kan, zal mijn wifi snelheid dan hoger dan 60mbit uitkomen?

[ Voor 7% gewijzigd door Martinusz op 29-01-2013 11:47 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Bliksem B
@ martinusz

Ten eerste, staat in het statusscherm bij max tx rate, wel 300 Mbs? Om 300 Mbs te halen, moeten je instellingen aan een aantal voorwaarden voldoen. WPA beveiliging moet AES zijn en je bandbreedte moet ingesteld zijn op 40 mhz (of auto, maar dat weet ik niet zeker).

Als je snelheid hoger dan 60mbit uitkomt ligt natuurlijk aan meerdere aspecten. O.a. of je er meer mensen hetzelfde channel zitten als jouw router? Hoe ver zit je je met je pc vanaf de router?
Je kunt altijd een sticky halen bij de mediamarkt en als je geen hogere snelheden haalt kun je hem weer inleveren.
Bliksem B schreef op maandag 28 januari 2013 @ 23:02:
Op het DD-WRT forum las ik dus dat je voor de 2013 versies, wel de nieuwste versie moet hebben inc nieuwste bootloader. LINK BDe 2013 versie kan namelijk wel overweg met de het WAN probleem.
[...]
Ik denk niet dat je per sede nieuwste versie nodig hebt. Maar dat de nieuwere DD-WRT (net als recente OpenWRTs) overweg kan met de nieuwere bootloader zonder dat je problemen krijgt met de WAN poort. Vermeldt de officiëlere documentatie er iets over?
Echter door de oude Duitse firmware te flashen vermijd je onzekerheid omdat die een oudere bootloader heeft die zeker weten werkt icm DD-/OpenWRT.
martinusz schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 11:35:
Draadloos haal ik nu ongeveer 60mbit download en 10 mbit upload. Bedraad tussen de 110 en 120mbit download.
Dat is de gemeten snelheid?
De verbinding met mijn pc zie ik dat deze 150mbit is, nu begrijp ik dat wifi half duplex is waardoor je max de helft daarvan aan snelheid overhoudt?
Het is niet zo zwart wit, maar als je het niet complex wilt maken is qua schatting de halve snelheid aanhouden prima. Dus ja, de helft van snelheid is waar je van uit kunt gaan.
Kan ik alleen een hogere snelheid halen als er een andere wifi adapter in gaat?

Alvast bedankt!

Edit: als ik een usb wifi-adapter koop die 300mbit aan kan, zal mijn wifi snelheid dan hoger dan 60mbit uitkomen?
Mogelijk.
Voor een 300 Mbit verbinding heb je ten eerste 40MHz (2 kanalen) bandbreedte nodig. Dat is een instelbare modus op de router, waar je WiFi kaart ook mee overweg moet kunnen, dat is 1.
Ten tweede moet de 2.4GHz radioband in jouw omgeving rustig zijn, omdat 40MHz inhoud dat je twee kanalen gaat gebruiken (1 kanaal = ~20MHz). Als er in jouw omgeving veel andere WiFi stations zijn of andere apparaten die de 2.4GHz band gebruiken ga je daar last van hebben.
Ondanks dat kan het zijn dat het lukt om met "300 Mbit" te verbinden, maar haal je simpelweg de snelheid niet.
Ten derde moet je zorgen dat je gebruik maakt van WPA(2)+AES als versleuteling. Dat zal echter geen probleem zijn, want zowel router als alle moderne WiFi apparatuur zou daarmee overweg moeten kunnen.

Met andere woorden: het kan. Maar beloven kan niemand het je.
Je zult moeten kijken hoe druk de 2.4GHz band in jouw omgeving is en het vervolgens instellen en proberen.
Als je dan boven de 150Mbit verbindingssnelheid krijgt draai je nogmaals je tests om te kijken of je er in de praktijk ook daadwerkelijk op vooruit gaat.

• Martinusz
Bliksem B schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 12:20:
@ martinusz

Ten eerste, staat in het statusscherm bij max tx rate, wel 300 Mbs? Om 300 Mbs te halen, moeten je instellingen aan een aantal voorwaarden voldoen. WPA beveiliging moet AES zijn en je bandbreedte moet ingesteld zijn op 40 mhz (of auto, maar dat weet ik niet zeker).

Als je snelheid hoger dan 60mbit uitkomt ligt natuurlijk aan meerdere aspecten. O.a. of je er meer mensen hetzelfde channel zitten als jouw router? Hoe ver zit je je met je pc vanaf de router?
Je kunt altijd een sticky halen bij de mediamarkt en als je geen hogere snelheden haalt kun je hem weer inleveren.
De wifi verbinding nu heeft een connectie van 150mb, dat komt door de wifi kaart die erin zit, de gemeten snelheid is nu ongeveer 60mbit down. Wat dan denk ik op zich netjes is, ivm halvering half duplex.
Als ik nu een stickje haal die max 300mb aankan, zou de helft 150 zijn, min nog wat correcties natuurlijk. Maar dan neem ik aan dat ik wel boven de 60mbit moet komen (abbo is 120mbit), pc staat ongeveer 3 meter van de router zonder beperkingen.
Denk dat 100mbit haalbaar moet zijn met een goede stick?
Ultraman schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 12:33:
[...]
Dat is de gemeten snelheid?

[...]
Het is niet zo zwart wit, maar als je het niet complex wilt maken is qua schatting de halve snelheid aanhouden prima. Dus ja, de helft van snelheid is waar je van uit kunt gaan.

[...]
Mogelijk.
Voor een 300 Mbit verbinding heb je ten eerste 40MHz (2 kanalen) bandbreedte nodig. Dat is een instelbare modus op de router, waar je WiFi kaart ook mee overweg moet kunnen, dat is 1.
Ten tweede moet de 2.4GHz radioband in jouw omgeving rustig zijn, omdat 40MHz inhoud dat je twee kanalen gaat gebruiken (1 kanaal = ~20MHz). Als er in jouw omgeving veel andere WiFi stations zijn of andere apparaten die de 2.4GHz band gebruiken ga je daar last van hebben.
Ondanks dat kan het zijn dat het lukt om met "300 Mbit" te verbinden, maar haal je simpelweg de snelheid niet.
Ten derde moet je zorgen dat je gebruik maakt van WPA(2)+AES als versleuteling. Dat zal echter geen probleem zijn, want zowel router als alle moderne WiFi apparatuur zou daarmee overweg moeten kunnen.

Met andere woorden: het kan. Maar beloven kan niemand het je.
Je zult moeten kijken hoe druk de 2.4GHz band in jouw omgeving is en het vervolgens instellen en proberen.
Als je dan boven de 150Mbit verbindingssnelheid krijgt draai je nogmaals je tests om te kijken of je er in de praktijk ook daadwerkelijk op vooruit gaat.
Het is redelijk druk in de buurt, maar ik heb de gunstigste kanaal op dit moment :) heb de router op AUTO gezet wat betreft 20/40 MHz. Beveiliging is uiteraard WPA2 + AES.
Ik denk dat ik met een goede stick wel 100mbit moet halen?

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

RvL

100Mbit draadloos ga je waarschijnlijk niet halen omdat de hardware dat simpelweg niet haalt.

In een oude review op smallnetbuilder.com haalt ie gemiddeld 40.1Mbps en een top van 84.9Mbps (40MHz mode).

Ik zal straks eens een testje met iperf uitvoeren van een bedrade 1Gbit computer naar een draadloze client, dan kan ik je wat meer vertellen. Maar dan nog is de draadloze performance sterk afhankelijk van de je eigen situatie. Interferentie (niet alleen van WiFi helaas), afstand tussen router en client, signaalsterkte e.d. heeft een sterke invloed.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Hoogste wat ik ooit gehaald heb met een WAP4410N-G5 (zelfde Atheros hw als 1043ND, maar met buggy Madwifi driver die elke paar dagen crasht) is 90Mbit gemeten vanaf een HP 2230s laptop met Intel 5100 wifi in een omgeving met 1 ander netwerk actief.
Zodra je niet de volle 40MHz kunt gebruiken (vrijwel elk bevolkt gebied in NL) zit je vast aan ~130Mbit op een 20MHz kanaal en haal je daar hooguit de helft van.

• RvL
  • Nu online

RvL

Ik weet dat ik hier in ieder geval m'n internet dicht kan trekken (60Mbps) en dat is voor mij voldoende. Een echte bandbreedtetest heb ik nog niet eerder uitgevoerd. Straks een naar kijken (ben nu stiekem toch wel benieuwd).

Nu de dekens nog...

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:45

HaTe

haat niet

Ik heb toevallig gisteren ook getest en haalde 90Mbit (laptop (zie specs) naar 1Gbit PC) op 40Mhz bandbreedte. Ik had eerlijkgezegd wel wat hoger verwacht.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

• mcDavid
HaTe schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 13:48:
Ik heb toevallig gisteren ook getest en haalde 90Mbit (laptop (zie specs) naar 1Gbit PC) op 40Mhz bandbreedte. Ik had eerlijkgezegd wel wat hoger verwacht.
Als je in de bebouwde kom woont mag je echt heel blij zijn met 90Mbit over de 2,4GHz band hoor.

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

En ook ik ben van het weekend hiermee bezig geweest, en inderdaad 90 tot 100 mbit/s is wat ik maximaal haalde bij een sequentiele file-transfer vanaf bekabeld naar wifi-n (1 gewapend betonnen vloer tussen AP en client).

Uiteraard op 40MHz. Kwam er wel achter dat je tijdens het testen niet de wifi analyse software als inSSIDer aan moet hebben, die zorgt voor behoorlijke vertraging (filetransfer dropt naar 4-5MByte/s ipv 11-12.5)

Maarja, dit werkt nu nog leuk, maar als iedereen om me heen ook 40MHz gaat pakken gaan we er weer met z'n allen op achteruit waarschijjnlijk. Sowieso is het channelgebruik hier rondom niet netjes gepartitioneerd (altijd wel minimaal een overlapping channel).

[ Voor 24% gewijzigd door Tutti-frutti op 29-01-2013 14:00 ]

4015Wp west (Dordrecht)

• Martinusz
RvL schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 12:56:
100Mbit draadloos ga je waarschijnlijk niet halen omdat de hardware dat simpelweg niet haalt.

In een oude review op smallnetbuilder.com haalt ie gemiddeld 40.1Mbps en een top van 84.9Mbps (40MHz mode).

Ik zal straks eens een testje met iperf uitvoeren van een bedrade 1Gbit computer naar een draadloze client, dan kan ik je wat meer vertellen. Maar dan nog is de draadloze performance sterk afhankelijk van de je eigen situatie. Interferentie (niet alleen van WiFi helaas), afstand tussen router en client, signaalsterkte e.d. heeft een sterke invloed.
Maar is nu de beperkende factor de router of de ontvanger?
Dus als ik het goed begrijp gaat een 300mbps usb adapter niets uitmaken en kom ik niet verder dan 60mbit download via draadloos?

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

martinusz schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 14:01:
[...]

Dus als ik het goed begrijp gaat een 300mbps usb adapter niets uitmaken en kom ik niet verder dan 60mbit download via draadloos?
Als je 40MHz kan draaien dan zal het wel nut hebben. 60Mbit is wat ik ook als max behaalde wanneer er 20Mhz band wordt gebruikt (getest met 2 exemplaren op 2 verschillende locaties).

4015Wp west (Dordrecht)

• Martinusz
Tutti-frutti schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 14:04:
[...]

Als je 40MHz kan draaien dan zal het wel nut hebben. 60Mbit is wat ik ook als max behaalde wanneer er 20Mhz band wordt gebruikt (getest met 2 exemplaren op 2 verschillende locaties).
Oke ik heb een laptopje die verbonden nu is met het draadloze netwerk, verbinding is 300mbps staat er. De router staat nu op 40Mhz.
Ik sta meter van mijn router vandaan, de laptop komt met een speedtest nog steeds op 60mbit uit.
Wat zorgt er nu voor dat het niet sneller dan 60mbit gaat? Zit er nog instellingen in de router die veranderd moeten worden?

• Bliksem B
Heb je al met inSSIDer gekeken ov je wifi kanaal misschien kruist met het netwerk van de buren. Misschien andere speedtest gebruiken icm met dichtbijzijnde locatie?

• Martinusz
Bliksem B schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 14:26:
Heb je al met inSSIDer gekeken ov je wifi kanaal misschien kruist met het netwerk van de buren. Misschien andere speedtest gebruiken icm met dichtbijzijnde locatie?
Zit alleen op het kanaal 1 hier in de buurt, speedtest is van ziggo zelf :)
Ik ga het opgeven, denk dat de max hier gewoon 60mbit is via Wifi :)

• mcDavid
Je bent pas "alleen" op kanaal 1 als kanaal 1 t/m 5 ongebruikt zijn, dat weet je he?
Als je 40MHz gebruikt, wordt kanaal 5 als 2e kanaal gebruikt en moeten dus kanaal 1 t/m 9 vrij zijn wil je helemaal "alleen" zijn.

Daarbij heb je nog magnetrons, toetsenborden, muizen, bluetooth apparatuur, DECT-telefoons enz. die ook allemaal de 2,4GHz band gebruiken. Als je niet in een hutje op de hei woont, kun je eigenlijk al met vrij veel zekerheid zeggen dat je nooit alleen bent op de 2,4GHz band, en dus nooit de maximale snelheid zult halen.

• Martinusz
mcDavid schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 15:25:
Je bent pas "alleen" op kanaal 1 als kanaal 1 t/m 5 ongebruikt zijn, dat weet je he?
Als je 40MHz gebruikt, wordt kanaal 5 als 2e kanaal gebruikt en moeten dus kanaal 1 t/m 9 vrij zijn wil je helemaal "alleen" zijn.

Daarbij heb je nog magnetrons, toetsenborden, muizen, bluetooth apparatuur, DECT-telefoons enz. die ook allemaal de 2,4GHz band gebruiken. Als je niet in een hutje op de hei woont, kun je eigenlijk al met vrij veel zekerheid zeggen dat je nooit alleen bent op de 2,4GHz band, en dus nooit de maximale snelheid zult halen.
Er zitten 2 netwerken op kanaal 6, op kanaal 1 ben ik de enige op dit moment.
Ik vind het alleen raar dat ik met een 300mbps usb adapter, wanneer ik letterlijk naast de router sta, niet verder kom dan 60mbit. Ik snap dat de max misschien 120mbit in theorie is en daar nog heel veel vanaf gaat, maar ik behaal dus met een 150mbps verbinding hetzelfde resultaat als met 300mbps. Sterker nog de originele kaart in mijn pc (150mbps) haalt een betere snelheid dan de 300mbps usb adapter. 8)7

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

martinusz schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 15:33:
[...]

Er zitten 2 netwerken op kanaal 6, op kanaal 1 ben ik de enige op dit moment.
Ik vind het alleen raar dat ik met een 300mbps usb adapter, wanneer ik letterlijk naast de router sta, niet verder kom dan 60mbit. Ik snap dat de max misschien 120mbit in theorie is en daar nog heel veel vanaf gaat, maar ik behaal dus met een 150mbps verbinding hetzelfde resultaat als met 300mbps. Sterker nog de originele kaart in mijn pc (150mbps) haalt een betere snelheid dan de 300mbps usb adapter. 8)7
Verschil tussen adapters is opzich niet zo vreemd. Ik begrijp dat je de link-speed daadwerkelijk op 300mbps ziet staan. Dat is belangrijk, omdat de drivers van sommige 300mbit adapters standaard gelimiteerd ingesteld staan op 20MHz. Dat had ik bijvoorbeeld met een Intel wifi 5100 adapter. Ik moest eerst in apparaatbeheer 40MHz toelaten.

Om echt te weten of het mogelijk is om meer dan 60 mbit te behalen zou je toch in het eea moeten verdiepen en moeten meten. De makers van inSSIDer geven redelijk duidelijk uitleg over wireless channels, en hoe de beste channel te kiezen. Zie Wi-Fi Tips And Tools.pdf

Verder is het het beste om snelheidsmetingen zo gecontroleerd mogelijk te doen. Dus in plaats van een internet speedtest zou ik zelf een file transfer doen van één groot bestand tussen een bekabelde pc (die, zeg, minimaal 12.5MB/s continu kan lezen) en een pc op wifi. Verder hebben een openstaande router web-interface, inSSIDer of andere wifi-gerelateerde zaken negatieve invloed op de gemeten snelheid.

[ Voor 9% gewijzigd door Tutti-frutti op 29-01-2013 15:51 ]

4015Wp west (Dordrecht)

• RvL
  • Nu online

RvL

martinusz schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 14:01:
[...]

Heel simpel gezegd: de lucht. Of beter gezegd, de gebruikte frequentie. De 2.4GHz is een vrije licentie. Alles en iedereen kan en mag zonder licentie uitzenden in deze frequentie (tot een bepaald vermogen). De meeste draadloze apparatuur gaat dan ook via de 2.4GHz frequentie: WiFi, babyfoons, draadloze muizen/toetsenborden, bluetooth. Het is dan ook een enorm drukke band. Een vrij WiFi kanaal wil dus niet zeggen dat je geen interferentie van andere apparaten hebt op dat kanaal.

Natuurlijk is de werkelijkheid een heel stuk complexer. Natuurlijk heeft hardwarekeuze aan beide kanten gevolgen voor de uiteindelijke bandbreedte. Hoeveel invloed heeft interferentie bij de gebruikte hardware? Hoe goed is de gebruikte chipset? Kortom, het ene apparaat is beter dan het andere.

Ook de plaatsing van de hardware kan heel veel schelen. Een goede USB WiFi dongle is in dat geval een voordeel: d.m.v. een USB verlengkabel kun je deze op een andere locatie leggen/zetten/hangen waardoor het bereik kan toenemen.

Mijn benchmarkresultaten: max 92Mbps (iperf server op bedrade pc, iperf client op draadloze pc). Laagste score (server draadloos, client bedraad): 62Mbps. Dit geeft meteen aan hoeveel het kan schelen. Dezelfde verbinding maar op een ander moment. Ik zit hier op 40MHz.

Nu de dekens nog...

• Martinusz
Tutti-frutti schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 15:45:
[...]

Verschil tussen adapters is opzich niet zo vreemd. Ik begrijp dat je de link-speed daadwerkelijk op 300mbps ziet staan. Dat is belangrijk, omdat de drivers van sommige 300mbit adapters standaard gelimiteerd ingesteld staan op 20MHz. Dat had ik bijvoorbeeld met een Intel wifi 5100 adapter. Ik moest eerst in apparaatbeheer 40MHz toelaten.

Om echt te weten of het mogelijk is om meer dan 60 mbit te behalen zou je toch in het eea moeten verdiepen en moeten meten. De makers van inSSIDer geven redelijk duidelijk uitleg over wireless channels, en hoe de beste channel te kiezen. Zie Wi-Fi Tips And Tools.pdf

Verder is het het beste om snelheidsmetingen zo gecontroleerd mogelijk te doen. Dus in plaats van een internet speedtest zou ik zelf een file transfer doen van één groot bestand tussen een bekabelde pc (die, zeg, minimaal 12.5MB/s continu kan lezen) en een pc op wifi. Verder hebben een openstaande router web-interface, inSSIDer of andere wifi-gerelateerde zaken negatieve invloed op de gemeten snelheid.
Link speed op mijn laptopje staat als daadwerkelijk 300mbps, maar gaat dus niet sneller als de link speed van de pc van 150mbps. Als ik de netgear wnd3100 adapter op mijn pc installeer schommelt de linkspeed, maar komt vaak boven de 200mbps, maar ook hier gaat de snelheid niet omhoog bij een speedtest, sterker nog de snelheid is ietsje lager dan de 150mbps verbinding van mijn standaard pc wifi adapter.

Signaal is verder prima, volle balkjes, zit ongeveer 3 meter van de router zonder tussenkomst van obstakels. Signaal in wifi analyzer is 50dBm en zit op het "beste" kanaal volgens het programma (meeste wifi's zitten op kanaal 11). Router staat op 40Mhz, voor mijn gevoel lijken de omstandigheden wel prima, maar snelheid gaat dus niet omhoog met een "betere" wifi adapter.

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

martinusz schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 16:00:
[...]

Link speed op mijn laptopje staat als daadwerkelijk 300mbps, maar gaat dus niet sneller als de link speed van de pc van 150mbps. Als ik de netgear wnd3100 adapter op mijn pc installeer schommelt de linkspeed, maar komt vaak boven de 200mbps, maar ook hier gaat de snelheid niet omhoog bij een speedtest, sterker nog de snelheid is ietsje lager dan de 150mbps verbinding van mijn standaard pc wifi adapter.

Signaal is verder prima, volle balkjes, zit ongeveer 3 meter van de router zonder tussenkomst van obstakels. Signaal in wifi analyzer is 50dBm en zit op het "beste" kanaal volgens het programma (meeste wifi's zitten op kanaal 11). Router staat op 40Mhz, voor mijn gevoel lijken de omstandigheden wel prima, maar snelheid gaat dus niet omhoog met een "betere" wifi adapter.
Dan lijkt het er inderdaad op dat het lastig wordt om meer snelheid eruit te krijgen. Heb je inssider met de 300mbit adapter gedraaid (je 150mbit adapter zal geen volledig beeld geven als er andere netwerken zijn die 40MHz gebruiken)?

4015Wp west (Dordrecht)

• Martinusz
Tutti-frutti schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 16:03:
[...]

Dan lijkt het er inderdaad op dat het lastig wordt om meer snelheid eruit te krijgen. Heb je inssider met de 300mbit adapter gedraaid (je 150mbit adapter zal geen volledig beeld geven als er andere netwerken zijn die 40MHz gebruiken)?
Nee dat niet, zal dat nog eens doen :)

Gelukkig kan de netgear adapter niet de prullenbak in, maar gaat hij naar boven, daar had ik een pc via een goedkoper homeplug (via stopcontact) op het netwerk zitten en daar was de snelheid 12 mbit ongeveer, nu met de stick rond de 40mbit dus daar ben ik dan wel weer tevreden over! :*)

• Bliksem B
Ik wist niet ineens dat hiervoor opties bestonden bij apparaat beheer. Ik heb nu Multimedia en gaming environment aangezet. Wat er nu voor zorgt dat Windows een iets lagere snelheid aangeeft (max 108 ipv 135 Mbs) Ook via speedtest.net kom worden er lagere snelheden behaald.
Weet iemand het nut van deze setting? Misschien minder schommelingen? Het gaat om een "Sitecom 300N USB adapter X2 WL-344"

[ Voor 4% gewijzigd door Bliksem B op 29-01-2013 16:19 ]

• Martinusz
Tutti-frutti schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 16:03:
[...]

Vind nu inderdaad meer netwerken op kanaal 1, maar wel allemaal ver weg, signaal 85dBm of meer, mijn signaal zit op 45 dbm. Maar zit op elk kanaal wel aantal netwerken helaas, op 6 en 11 ook. Dus ik denk dat het toch te veel last heeft van andere netwerken? (ook al sta je naast je router?)

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

martinusz schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 16:18:
[...]

Vind nu inderdaad meer netwerken op kanaal 1, maar wel allemaal ver weg, signaal 85dBm of meer, mijn signaal zit op 45 dbm. Maar zit op elk kanaal wel aantal netwerken helaas, op 6 en 11 ook. Dus ik denk dat het toch te veel last heeft van andere netwerken? (ook al sta je naast je router?)
Het kan geen kwaad om andere channels te testen (moet je natuurlijk wel de zin en tijd voor hebben). Een deels overlappende netwerk zal meer storing geven dan een netwerk op dezelfde channel (zie het leesvoer in paar posts terug). Wifi-settings optimalizeren blijft een tijdrovend klusje.

4015Wp west (Dordrecht)

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11:34

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

@Tutti-frutti, ben zelf ook een tijd aan het klooien geweest met het juiste kanaal te vinden.
Staat momenteel op kanaal 2, 2de kanaal 40MHz above.
Netwerk scan geeft aan dat de volgende kanalen in gebruik zijn.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
40% Channel: 1      
40% Channel: 1
42% Channel: 1  
45% Channel: 1      
42% Channel: 1      
35% Channel: 4
48% Channel: 6  
97% Channel: 9      
74% Channel: 9 
68% Channel: 10 
84% Channel: 10     
31% Channel: 11
32% Channel: 11 
42% Channel: 11  
78% Channel: 11 
67% Channel: 12

Woon in een apartement met meerdere netwerken om me heen.

Whatever.

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

@Harmen, typisch dat ik op exact dezelfde channel (ook 2, snd channel above) ben uitgekomen. Eigenlijk ben ik nog niet klaar met testen, maar volgens de inSSIDer app (op mijn telefoon -> 20MHz) zou channel 1 namelijk een betere keuze zijn geweest. Daar haalde ik volgens mij net wat lagere snelheden. Maar het kan natuurlijk goed zijn dat er storing op channel 1 zit (anders dan de 'zichtbare' wifi netwerken).

4015Wp west (Dordrecht)

• Mount
  • Laatst online: 14:05
Harrie schreef op zondag 27 januari 2013 @ 17:54:
[...]

Hmm, heb het zelf nog nooit gedaan. Maar er is ook een luci-app-multiwan package, waarmee je het via de luci webinterface kan configureren. Dat is misschien eenvoudiger?
En anders lijkt me dit: http://wiki.openwrt.org/doc/uci/multiwan de plaats om te kijken. Maar dat heb je waarschijnlijk al gedaan.
Ik heb inmiddels de router gereset en ben helemaan opnieuw begonnen, echter werkt het fail-overen nogsteeds niet! Start een commandprompt met 'ping google.nl -t' en verwijder de wankabel, echter blijft het gewoon timeouts gegeven, wat overgaat in destination host unreachable' totdat ik de kabel er weer inprop! De configuratie:

Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/1UB8b

Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/1UAVA

Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/1UAWj

Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/1UAXv

• sventunus
lol, moet echt eens leren to RTFM :)
Had m'n OpenWRT zo ver verneukt om die OpenVPN in orde te krijgen dat de verbindingen niet echt meer stabiel wilden lopen. Dus dacht ik daarnet: ik flash snel even opnieuw de Duitse firmware erover en begin opnieuw.

Via LuCi wou dat helaas niet lukken (kreeg steeds de boodschap dat de image niet het juiste formaat had), dus deed ik het via de CLI met de instructies van de OpenWRT wiki. MAAR... ik had natuurlijk die éne opmerking niet tijdig opgemerkt waarin wordt gewaarschuwd voor de 1043ND, dat je daarvoor de .bin moet cutten alvorens je het mtp-commando uitvoert.
Na een reboot zit ik dan ook met een gebrickte router, k** ;)

Heb me een USB-to-TTL-module aangeschaft vanuit HK via eBay om dat ding te debricken, maar heb niet echt zin om daar 3 weken op te wachten. Dus ga morgen maar eens kijken of ik dat niet kan fixen mbv 1 van de vele microcontrollers die ik hier heb liggen. En als dat ook niet wil lukken koop ik me gelijk nog een routertje extra morgen om lekker verder te spelen tot die module hier is :)

On the bright side: heb intussen wel een paar uurtjes gehad om me in OpenWRT te verdiepen en heb al enkele builds gemaakt voor mezelf gebaseerd op de AA svn branch en gebaseerd op de trunk. Dus weet nu al beter waar ik mee bezig ben en kan me ook echt hélemaal gaan uitleven nu aangezien ik toch steeds zal kunnen debricken eens die module hier is, of indien 1 van de MC's uitkomst bieden.
Happy hacking everyone en nogmaals bedankt voor alle info die hier in dit topic te vinden is en alle rechtstreekse hulp die ik al van iedereen heb ontvangen!

• Martinusz
Tutti-frutti schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 16:24:
[...]

Het kan geen kwaad om andere channels te testen (moet je natuurlijk wel de zin en tijd voor hebben). Een deels overlappende netwerk zal meer storing geven dan een netwerk op dezelfde channel (zie het leesvoer in paar posts terug). Wifi-settings optimalizeren blijft een tijdrovend klusje.
Heb wel wat kanalen getest, maar maakt op zich niet heel veel uit. Op kanaal 11 zit een buurman met een 40mhz netwerk, die beinvloed dus kanaal 11 t/m 6 en ik zit op 1 t/m 5. Daarnaast zitten er veel 20mhz netwerken op kanaal 11 en een paar op kanaal 6. Kanaal 1 zit ver weg 1 netwerk op 20mhz.

Moet trouwens ook zeggen dat ik weinig verschil merk nu ik de router op 40mhz heb gezet in plaats van AUTO 20/40mhz.
Krijg toch een beetje het idee dat de router niet krachtig genoeg signaal verstuurd? Of is dat niet terecht... O-) Zou een andere router (duurder, beter?) verschil maken?

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Daar is denk ik lastig antwoord op te geven. Ik kan alleen wel zeggen dat ik de 80+ mbit heb behaald met openwrt (Compizfox' build). Stock firmware niet getest. Openwrt heeft volgens mij wel een nieuwere wifi driver, en ook wat uitgebreidere settings (hoewel ik geen idee heb welke settings er bijv verborgen zitten achter 'distance optimization', die ik nu op 10m heb staan).

En verder beinvloed ('overlap') je met 40MHz 8 channels, niet 4.

Deze meneer doet het trouwens netjes... meer dan 17MB/s. Die zal wel in een rustige omgeving wonen.

[ Voor 7% gewijzigd door Tutti-frutti op 30-01-2013 11:48 ]

4015Wp west (Dordrecht)

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11:34

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Moet zeggen dat de build van Ultraman lekker stabiel is, heb alweer bijna een uptime van een week.
Schakel nu overgens elke nacht mn wifi uit, zal vast wel wat energie besparen.

Whatever.

• Martinusz
Tutti-frutti schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 11:38:
Daar is denk ik lastig antwoord op te geven. Ik kan alleen wel zeggen dat ik de 80+ mbit heb behaald met openwrt (Compizfox' build). Stock firmware niet getest. Openwrt heeft volgens mij wel een nieuwere wifi driver, en ook wat uitgebreidere settings (hoewel ik geen idee heb welke settings er bijv verborgen zitten achter 'distance optimization', die ik nu op 10m heb staan).

Deze meneer doet het trouwens netjes... meer dan 17MB/s. Die zal wel in een rustige omgeving wonen.
Ben niet zo thuis in het zelf erop zetten van die Openwrt...hou het liever even stock voorlopig ;)

Kan ik overigens gewoon deze antenne TP Link TL-ANT2405C aan mijn router koppelen?
Staat niet echt bij of deze gebruikt kan worden met verschillende types...heeft die 5dbi nog zin of geeft de router maar 3 af?

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

martinusz schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 12:29:
[...]
heeft die 5dbi nog zin of geeft de router maar 3 af?
Ergens heel veel pagina's terug is iemand aan het testen geweest met verschilllende sterkte van antennes.
Conclussie was geloof ik dat het weinig toevoegde en zelfs dat het negatief kon uitpakken omdat de 5 en 8 dbi antennes het signaal veel meer richten.
Dus een beter bereik in een smaller vlak en buiten dat vlak minder bereik.

• Martinusz
hjs schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 13:01:
[...]

Ergens heel veel pagina's terug is iemand aan het testen geweest met verschilllende sterkte van antennes.
Conclussie was geloof ik dat het weinig toevoegde en zelfs dat het negatief kon uitpakken omdat de 5 en 8 dbi antennes het signaal veel meer richten.
Dus een beter bereik in een smaller vlak en buiten dat vlak minder bereik.
Oke dus eigenlijk is het beter om gewoon een 3dbi antenne te bevestigen, hebben ze die ook met draad?
Of kun je zo'n draad los kopen en aan de huidige antenne vastmaken?
Ik wil graag 1 antenne iets specifieker kunnen richten namelijk :)

• _JGC_
  • Nu online
Tutti-frutti schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 11:38:

Die meneer doet het helemaal niet netjes, want er zitten een paar optimalisaties bij die leuk zijn voor doorvoer, maar killing voor latency. Vooral de txqueuelen optimalisaties die hij daar doet kunnen voor flink wat latency problemen zorgen. Die wil je juist zo klein mogelijk houden.

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

_JGC_ schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 13:37:
[...]

Die meneer doet het helemaal niet netjes, want er zitten een paar optimalisaties bij die leuk zijn voor doorvoer, maar killing voor latency. Vooral de txqueuelen optimalisaties die hij daar doet kunnen voor flink wat latency problemen zorgen. Die wil je juist zo klein mogelijk houden.
Aha. Voor het optimalizeren voor file transfers zet hij iig een nette snelheid neer. Zelf heb ik die aanpassingen ook even geprobeerd, maar ik zie amper verbetering (misschien hooguit 4 mbitjes sneller). Ik heb die txqueuelen daarom maar weer op default gezet. Heb nog niet de moeite genomen om te kijken waarop deze default staat.

4015Wp west (Dordrecht)

• _JGC_
  • Nu online
Standaard is 100 of 1000, afhankelijk van je kernelversie. Ik heb hier bij mijn werkgever een paar dagen om zitten zoeken toen we van linux kernel 2.6.32 naar 3.0 gingen en daarbij de txqueuelen van 100 naar 1000 was verhoogd. Door de buffering kwam het regelmatig voor dat webservers niet meer met de database konden verbinden als er volop NFS verkeer over de interface kwam. Uiteindelijk staat de txqueuelen op 10 en is het probleem nagenoeg verdwenen.

• Joepy
--

[ Voor 100% gewijzigd door Joepy op 14-11-2018 21:13 ]

• wmrichard
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-11 21:57
Joepy schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 20:39:
[...]

Zou je kunnen vertellen met welke code je dit voor elkaar gekregen hebt ? Erg benieuwd naar.. Dank!
Je gaat naar system en dan scheduled tasks en vult het volgende in
30 0 * * * /sbin/wifi down
0 7 * * * /sbin/wifi up
in dit voorbeeld gaat wifi dus om 0.30 's avonds uit en 7 uur 's ochtends weer aan. Hoop dat je er wat aan hebt.

[ Voor 0% gewijzigd door wmrichard op 30-01-2013 21:05 . Reden: quote niet goed gedaan en typo ]

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:45

HaTe

haat niet

Ik probeer wat packages te installeren, maar blijkbaar gaat het fout, dit is de log
code:
1
2
3
4
5
6
7
Installing kmod-usb-serial-ftdi (3.3.8-1) to root...
Downloading http://downloads.openwrt.org/attitude_adjustment/12.09-rc1/ar71xx/generic/packages/kmod-usb-serial-ftdi_3.3.8-1_ar71xx.ipk.

Collected errors:
 * satisfy_dependencies_for: Cannot satisfy the following dependencies for kmod-usb-serial-ftdi:
 *  kernel (= 3.3.8-1-5440da3a2c45184a32da6bba25b8dd2a) *   kernel (= 3.3.8-1-5440da3a2c45184a32da6bba25b8dd2a) * 
 * opkg_install_cmd: Cannot install package kmod-usb-serial-ftdi.

Wat is het probleem? Mijn gok: kernel die een rare code achter de naam heeft waardoor het niet lukt? Ultraman's build.

Het installeren van 'pepsal' wat hier staat gaf dezelfde melding.

[ Voor 10% gewijzigd door HaTe op 30-01-2013 21:08 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

• mcDavid
Nu de chunky build van Ultraman geflashed, met de build van Compizfox had ik dat sommige pakketten niet wouden installeren en dat de statuspagina het niet deed (kan ook aan de bootstraptheme gelegen hebben bedacht ik me achteraf). En dan de chunky want dat scheelt me de USB-support installeren.

Extra packages geinstalleerd:
- nano
- php5-cli
- zoneinfo-europe
- luci-app-ddns

bekabeld:
Afbeeldingslocatie: http://speedtest.net/result/2474430242.png niet slecht voor tijdens het spitsuur, netwerk zou 100/100 moeten zijn hier.

Wifi:
Afbeeldingslocatie: http://speedtest.net/result/2474431657.png
Afbeeldingslocatie: http://duft.nl/image/300/web/2013-01-30%2023.13.03.png best gezellig hier, niet?

[ Voor 5% gewijzigd door mcDavid op 30-01-2013 23:29 ]

Joepy schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 20:39:
Zou je kunnen vertellen met welke code je dit voor elkaar gekregen hebt ? Erg benieuwd naar.. Dank!
Beetje zoeken aub. Anders blijven we herkauwen:
Ultraman in "[Ervaringen] TP-Link TL-WR1043ND"
HaTe schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 21:06:
Ik probeer wat packages te installeren, maar blijkbaar gaat het fout, dit is de log
code:
1
2
3
4
5
6
7
Installing kmod-usb-serial-ftdi (3.3.8-1) to root...
Downloading http://downloads.openwrt.org/attitude_adjustment/12.09-rc1/ar71xx/generic/packages/kmod-usb-serial-ftdi_3.3.8-1_ar71xx.ipk.

Collected errors:
 * satisfy_dependencies_for: Cannot satisfy the following dependencies for kmod-usb-serial-ftdi:
 * opkg_install_cmd: Cannot install package kmod-usb-serial-ftdi.

Wat is het probleem? Mijn gok: kernel die een rare code achter de naam heeft waardoor het niet lukt? Ultraman's build.

Het installeren van 'pepsal' wat hier staat gaf dezelfde melding.
Ook hier geldt: zoek aub eerst even.
Zie: hberntsen in "[Ervaringen] TP-Link TL-WR1043ND" en mijn post daar onder. En dat zijn niet de enige posts in deze draad hierover, want dit is al vaker voorbij gekomen. Ga zeker even op onderzoek uit wat je nog meer kunt vinden als je meer informatie behoeft. :)
Mocht je echt ergens tegenaan lopen, dan kun je natuurlijk gerichte vragen stellen.

Even niet persoonlijk opvatten; ik moet het denk ik even gezegd hebben (beetje chaggo na drukke dag)
Ik vind het helemaal niet erg om iets uit te leggen, integendeel: ik vind het fijn als ik iemand kan helpen. En als ik zelf met vragen zit vind ik het ook heel fijn als iemand mij kan en wil helpen.
Maar even zoeken alvorens een vraag te stellen is wel wenselijk. Om de paar pagina's dezelfde vragen beantwoorden is niet echt interessant. ;)
mcDavid schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 23:28:
dat de statuspagina het niet deed (kan ook aan de bootstraptheme gelegen hebben bedacht ik me achteraf).
Hoogstwaarschijnlijk cache of ander restrerend browser materiaal. Ik heb er ook wel eens last van gehad na een sysupgrade, en telkens was het na het wissen van cache en complete refresh weer in orde. YMMV natuurlijk.
Bootstrap theme is in mijn build natuurlijk te installeren als je die liever hebt. :)
Extra packages geinstalleerd:
- zoneinfo-europe
Hmm... tijdzone pakket.
Specifieke reden dat je die er bij hebt gezet?
De tijdzone informatie zit namelijk ingebakken in LuCi en OpenWRT kan daar prima mee overweg.
Het werkt hier ook prima zodra ik de tijdzone in LuCi heb ingesteld. Zowel LuCi als het date commando geven mij de lokale tijd.
De ingebakken zoneinfo in LuCi kan wel een versie achterlopen, maar tot problemen heeft dat hier nog niet geleid.

Pagina: 1 ... 30 ... 56 Laatste