• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11:34

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Zal vanavond eens kijken, heb niets veranderd aan mn firewall in Windows.
Had rdp destijds open gezet toen ik nog dd-wrt draaide. Toen werkte het prima.
Het vreemde is dat poort 6000 met uTorrent wel werkt, echter als ik een port check doe via een site zegt ie dat hij dicht staat.

Zojuist even gekeken, het lijkt er wel op dat de netwerk modus in windows8 terug was gesprongen van particulier naar openbaar. :z
Zal de post boven een aanpassen.

[ Voor 22% gewijzigd door Harmen op 15-01-2013 20:23 ]

Whatever.

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Ik zie nu rechts een advertentie staan voor de TL-ANT2405C antenne met 130cm draad.
Heeft het een positief effect voor je bereik om 1 antenne van de router te vervangen door die aan een draadje en hem wat verder weg te zetten. Of staan de antennes dan juist te ver uit elkaar om goed samen te werken bij ontvangen en zenden?

Vroeg ik me zomaar af :+

• enohpi
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-11 08:19
Ja die "Failed to stop TX fouten" herken ik idd. Als je wilt dat ik mee test dan houd ik me aanbevolen!
_JGC_ schreef op maandag 14 januari 2013 @ 00:12:
Afgelopen weekend is er weer flink wat werk verricht aan OpenWRT AA, met een heleboel fixes voor ath9k. Heb zojuist een nieuwe build gemaakt, ben benieuwd of deze over lange tijd stabieler blijft.
Had met de build van een paar weken terug veel Failed to stop TX fouten, soms geen bereik in bepaalde delen van het huis en na een reboot was dat dan weer opgelost. We gaan het zien...
enohpi schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 12:12:
Ja die "Failed to stop TX fouten" herken ik idd. Als je wilt dat ik mee test dan houd ik me aanbevolen!

[...]
Met de nieuwste Attitude Adjustment heb ik er nog steeds tig met de disable_ani workaround. Ik verwachtte ook niet anders. Maar het WiFi werkt doorgaans wel gewoon. Heb tot nu toe een keer gezien dat er even geen verkeer doorheen ging en het na 10 seconden weer prima werkte.
Nu nog eens zonder disable_ani workaround proberen.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• essel99
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 28-09-2024
Ik heb de laatste tijd steeds meer problemen met mijn Wifi. Althans van sommige gebruikers (mijn kinderen 8) )

Ik draai nu met " OpenWrt Backfire r33081 / LuCI 0.10 Branch (0.10+svn9274) Kernel Version2.6.32.27"
en heb een 1043 versie 1.0.

Is het verstandig naar een AA versie te gaan en zoja welke versie kan ik op mijn hardware draaien?

• enohpi
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-11 08:19
Ja. OpenWrt Attitude Adjustment 12.09-rc1 van Ultraman!
essel99 schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 08:41:
Ik heb de laatste tijd steeds meer problemen met mijn Wifi. Althans van sommige gebruikers (mijn kinderen 8) )

Ik draai nu met " OpenWrt Backfire r33081 / LuCI 0.10 Branch (0.10+svn9274) Kernel Version2.6.32.27"
en heb een 1043 versie 1.0.

Is het verstandig naar een AA versie te gaan en zoja welke versie kan ik op mijn hardware draaien?

[ Voor 5% gewijzigd door enohpi op 16-01-2013 13:08 ]

• essel99
Ik heb net de Attitude Adjustment 12.09-rc1 van Ultraman! ge installeerd, maar daarna krijg ik de wan poort niet meer in de lucht (dus geen internet). In het status overzicht staat dat deze interface geen connectie meer heeft. Ik heb de router achter een ziggo (Ubee) moden welke in bridge mode staat.

wat kan hier mis zijn ??

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-12 21:06
modem gereboot?

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Had hetzelfde hier vorige week. Modem herstart en vervolgens de router inschakelen loste het probleem op.

Whatever.

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:30
Ultraman schreef op maandag 07 januari 2013 @ 19:51:
[...]
:D

[...]
Binnen OpenWRT is wget doorgaans standaard aanwezig en daarmee kun je o.a. files downloaden. Je hoeft enkel de URL achter wget te plaatsen en op Enter te drukken.

Maar opkg kan ook zelf het bestand vanaf het web installeren, dan hoef je hem niet apart te downloaden maar dan doet opkg dat zelfstandig.
Dat zou dan opkg install <URL naar .ipk file> zijn.
De juist URL kun je vinden in mijn release post.

Als je de chunky versie gebruikt dan dien je opkg op te dragen dat deze de dependency check mag overslaan omdat de kernel fingerprint daarvan anders is.
Hoe dat moet is eerder voorbij gekomen: hberntsen in "[Ervaringen] TP-Link TL-WR1043ND" met daaronder nog wat uitleg van mijn kant.

[...]
Lekker lezen :Y
Tutorials, wiki's, HOWTO's gaan bekijken zodat je een idee hebt hoe het in zijn werk gaat. En binnen de OpenWRT Wiki is er volgens mij ook een artikel.
Als je specifieke vragen hebt kun je die natuurlijk altijd stellen, al ben ik er geen expert in. Maar er lopen hier anderen rond die het gebruiken en er vast meer over kunnen vertellen :)
ik ben even aan de slag gegaan, maar loop eigenlijk gelijk vast. krijg namelijk dit:

code:
1
2
3
4
5
6
root@OpenWrt:~# opkg install http://almere.versteegt.org/~ultrawrt/index.php?dir=TL-WR1043ND%2Fattitude_adjustment%2F12.09-b
eta2%2Fr34457%2Fpackages%2F&download=openvpn_2.2.2-2_ar71xx.ipk
root@OpenWrt:~# Downloading http://almere.versteegt.org/~ultrawrt/index.php?dir=TL-WR1043ND%2Fattitude_adjustment%2F12.09-beta2%2Fr34457%2Fpackages%2F.
Collected errors:
 * deb_extract: /tmp/opkg-iLWAvt/index.php?dir=TL-WR1043ND%2Fattitude_adjustment%2F12.09-beta2%2Fr34457%2Fpackages%2F: invalid magic
 * pkg_init_from_file: Failed to extract control file from /tmp/opkg-iLWAvt/index.php?dir=TL-WR1043ND%2Fattitude_adjustment%2F12.09-beta2%2Fr34457%2Fpackages%2F.

(krijg t niet goed uit putty gecopieerd alleen....)

iig:
deb_extract geeft invalid magic
en pkg_init_from_file: geeft failed to extract control file.

iemand die me wellicht kan helpen? :P

waar ik dus naartoe probeer te werken is een werkende openvpn op mn router :P

android since G1.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:34
Misschien die URLs even quoten met enkele quotes. Er zit een & teken in, en dat betekent dat opkg in de achtergrond gedrukt wordt en alles erna niet meer meegegeven wordt.

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:46
Hey y'all! Ik moet voor de opa & oma van een vriend van mij een router kopen. Nu kwam ik op deze router uit. Goedkoop, niet te uitgebreid en doet wat 'ie moet doen. Klopt dat? Is dit een goede router voor hen?

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

HaTe

haat niet

Lijkt mij wel, prima router :)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

• MikeVM
  • Laatst online: 01-12 23:26

MikeVM

- Baloo -

ik heb laatste 2 maanden last van Crashes, ik draai de nieuwe firmware al enkele maanden. in het begin deed hij het meestal wel enkele tientallen dagen zonder crash..

kan het zijn omdat mijn wireless transmit power te hoog staat (ik heb hem ingesteld op United States)

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Heb ook disable_ani ingesteld tijdens het opstarten. Wireless performance is een stuk beter.
Had ook af en toe dat de verbinding uitviel met de stop rx/tx melding in kernel log.

Whatever.

• essel99
Ik heb de router weer aan de loop. Ik heb even een andere router op ziggo doos aangesloten. En vervolgens de TP Link hierop aangesloten. Dit om te kijken of de wan port dan wel actief wordt. (ook de router ip-adres ff een ander segment ingesteld). Toen bleek dat de wan port wel actief werd. Vervolgens de zaak weer terug gebouwd. En nu werd de wan port wel actief. Heel vreemd, want uiteindelijk heb ik niets gewijzigd.

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:45

RvL

In dit soort gevallen wil het nog wel eens helpen om de router inderdaad los te koppelen van de modem en beide uit te schakelen. Vervolgens eerst het modem opnieuw opstarten, router er aan koppelen en router opnieuw opstarten.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:30
_JGC_ schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 20:30:
Misschien die URLs even quoten met enkele quotes. Er zit een & teken in, en dat betekent dat opkg in de achtergrond gedrukt wordt en alles erna niet meer meegegeven wordt.
heb het aangepast, kom nu iig een stapje verder, maar ik ga alsnog de mist in. Ik heb de openvpn ipk en md5sum gedownload via wget, dat lukt. nu krijg ik een md5 mismatch... is er een manier om dat op te lossen?

code:
1
2
3
4
5
root@OpenWrt:/tmp# opkg install openvpn_2.2.2-2_ar71xx.ipk
Installing openvpn (2.2.2-2) to root...
Collected errors:
 * opkg_install_pkg: Package openvpn md5sum mismatch. Either the opkg or the package index are corrupt. Try 'opkg update'.
 * opkg_install_cmd: Cannot install package openvpn.

android since G1.

• Mabili
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:21
Gezien mijn TP link ook zeer regelmatig (wekelijks) vast loopt met de standaard firmware.
Waarbij je moet denken aan geen WIFI en Lan netwerk meer.
Nu zit ik er aan te denken om ook weer eens OpenWRT build van Ultraman te gaan proberen.
De TP link functioneert binnen het bestaande netwerk als AP, zit deze optie in de build verwerkt?.

Ik zou ook de TP Link kunnen aanmelden voor RMA maar of ik hiermee het probleem oplos vraag ik me af.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

AP kan je gewoon configureren (routing en DHCP uitzetten als ik het goed heb).

Imho is het de moeite waard om eerst een stabiele OpenWrt-versie te testen, als het probleem blijft flash je de standaardfirmware terug en stuur je het ding RMA.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• MikeVM
  • Laatst online: 01-12 23:26

MikeVM

- Baloo -

dat zal ik ook eens doen dan. hopenlijk moet ik dan niet elke avond naar de meterkast om hem te resetten..

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

• Mabili
Borromini schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 17:38:
AP kan je gewoon configureren (routing en DHCP uitzetten als ik het goed heb).

Imho is het de moeite waard om eerst een stabiele OpenWrt-versie te testen, als het probleem blijft flash je de standaardfirmware terug en stuur je het ding RMA.
Thanks!

Ik wil wel even de poging wagen.
Ik had ook op openWRT gelezen over het verhaal van de Wan Bug.
Nu heeft mijn TP link ook HW v1.8 maar als ik het goed heb begrepen is de build van Ultraman gewoon zonder problemen over een stock firmware heen te flashen? Zonder dat ik eerst de webrevert moet gebruiken?

• donald_dick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-12 22:25
Ik zat door de syslog heen te bladeren en ineens zie ik dit:
Jan 17 20:36:39 OpenWrt kern.warn kernel: [63390.080000] ------------[ cut here ]------------
Jan 17 20:36:39 OpenWrt kern.warn kernel: [63390.080000] WARNING: at /home/stefan/proj/openwrt/attitude_adjustment/build_dir/linux-ar71xx_generic/compat-wireless-2012-09-07/net/mac80211/rx.c:3087 0x80d99fd0
()

:+

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

• Mabili
Ik heb OpenWRT er nu opstaan maar ik weet niet zeker of ik alles goed heb ingesteld.
Ik gebruik de TP link dan ook als AP achter de Horizon box van UPC.

Bij Wan (gebruik ik niet) heb ik aangegeven Unmanaged voor de rest alles standaard gelaten.
Bij Lan Static IP (vast ip adres ingevuld) de overige IPv4 velden naar de HB router laten verwijzen.
Onderaan DHCP for this interface staat op disabled.

Heb ik OpenWRT zo goed ingesteld of ben ik nog iets vergeten?

Edit:
Goed opgemerkt McDavid! ;)
Vergeten erbij te vermelden
Uiteraard een WPA2 / CCMP AES key ingevuld.

[ Voor 10% gewijzigd door Mabili op 17-01-2013 21:36 ]

• mcDavid
Een WPA-key instellen misschien?

• melvinnie
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Sinds ik de build van Ultraman erop heb staan werkt Youtube niet meer goed als er meer dan 2 pc`s gebruik van maken, zelfs op 360p buffert hij regelmatig slecht. Ik zit er nu aan te denken om vannacht weer stock te gaan en even het verschil te testen namelijk maar als iemand misschien een idee heeft wat het kan zijn dan zou ik dat op prijs stellen.

- Maakt niet uit of het bedraad of draadloos is
- DNS is ingesteld op 8.8.8.8 en 8.8.4.4 (Google)
- Zit hem niet in de browser en besturingssysteem.

Anyone?

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Iemand al jumbo frames op deze router werkend gekregen?

Server - TL-SG1005D (switch) - TL-WR1043ND (router) - workstation

Ik zou graag jumbo frames willen hebben tussen mijn server en mijn workstation. De NIC in mijn server heeft een MTU van 4000, dus dat is de limiterende factor.

Ik krijg echter geen packets groter dan 1500 kB door de switch in mijn router. Iemand dat werkend gekregen?

Ik draai momenteel de de OpenWrt Backfire r33081 build van Ultraman. Ik heb het volgende gevonden:
https://dev.openwrt.org/ticket/7977
Maar ik heb geen idee hoe ik dit kan installeren/patchen.

@Ultraman: Misschien een idee om in jouw build te verwerken?

Ik zie ook dat ik niet op de laatste build draai: Ultraman in "[Ervaringen] TP-Link TL-WR1043ND"
Dus ik ga maar eens upgraden. Wel lastig dat je steeds alle packages opnieuw mag gaan installeren...

Voor de duidelijkheid: De jumbo frames hoeven dus niet door de router heen (van LAN naar WAN), enkel door de switch (van LAN naar LAN)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• tobitronics
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-12 16:09
Zijn de custom FW's voor deze router nog wat of kan ik het beter bij de stock houden (kan me herinneren dat de WLAN throughput bij DDWRT op 150 bleef steken wat me er van weerhield om het destijds te installeren)...

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Compizfox schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 17:29:
Ik draai momenteel de de OpenWrt Backfire r33081 build van Ultraman. Ik heb het volgende gevonden:
https://dev.openwrt.org/ticket/7977
Maar ik heb geen idee hoe ik dit kan installeren/patchen.
Source tree downloaden en patch installeren (redelijk eenvoudig)
Dus ik ga maar eens upgraden. Wel lastig dat je steeds alle packages opnieuw mag gaan installeren...
Als je een vaste set pakketten hebt kan je makkelijk zelf je eigen build draaien. Je neemt de config (bv. van Ultraman) en stelt je favoriete pakketten in zodat ze standaar mee installeren.

Neemt allemaal beetje tijd in beslag, maar 't is 't uiteindelijk wel waard. Ik draai ook mijn eigen builds, en als je de config bewaart is dat zo gepiept (en hoef je niet steeds opnieuw die pakketten te installeren).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Welke OpenWRT release heeft geen last van uitvallende wifi verbindingen. Sinds ik glasvezel heb is de stock firmware echt heel slecht. Om de paar dagen moet ik de router rebooten omdat ik gewoon geen internetverbinding via wifi heb op mijn telefoon (hij is wel gewoon verbonden, alleen komt er gewoon niks doorheen). Voordat de glasvezel verbinding er lag had ik nergens last van.
Ik had her en der gelezen dat openwrt nog wel de print-functie ondersteunt?
Is dat wat eenvoudig in te stellen?

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Borromini schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 20:06:
[...]

... Maar ik zou niet weten hoe je het moet doen :P
[...]

Als je een vaste set pakketten hebt kan je makkelijk zelf je eigen build draaien. Je neemt de config (bv. van Ultraman) en stelt je favoriete pakketten in zodat ze standaar mee installeren.

Neemt allemaal beetje tijd in beslag, maar 't is 't uiteindelijk wel waard. Ik draai ook mijn eigen builds, en als je de config bewaart is dat zo gepiept (en hoef je niet steeds opnieuw die pakketten te installeren).
Heb je daar misschien een goede tutorial over?

• Spurlie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:57
Kan iemand mij adiseren in wat de beste out of the box firmware is voor de WR1043ND?
Ik hoef niet veel te tweaken of iets dergelijks, heb alleen behoefte aan een snelle en stabiele verbinding met mijn Dell laptop.

Ik heb eerst lange tijd op de standaard firmware van TP-Link gedraaid (diverse versies). Maar op een gegeven moment was ik het beu dat om de zoveel tijd de wifi verbinding met mijn laptop erg traag wordt of zelfs weg is. Opnieuwe verbinding maken met het netwerk loste het probleem dan weer tijdelijk op.

Sinds een tijdje heb ik DD-WRT geflashed. Dit heeft het ietsje verbeterd, maar ook met deze firmware valt regelmatig de verbinding weg...
Erg vervelend als je af en toen van thuis uit aan het werk bent...

Kan iemand mij adviseren welke firmware te gebruiken? Of kan het eventueel ook aan de (drivers van de) netwerkadapter van de laptop (Dell wireless 1701) liggen?

• Spurlie
Het lijkt overigens wel of de problemen met name komen nadat ik gebruik maak van SABnzbd en tegelijkertijd doe browsen...

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
heb gewoon de stock draaien op de v1.8 ook met glasvezel. Prima en erg stabiel en nu uptime van zo'n 100 dagen.

• Punkbuster
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-11 20:26
Ik heb vraagje; Kun je met deze router wireless connecten naar een andere AP(TP-link router). (met de huidige TP-link als root,modem) en dan een netwerk kabel in de 2de TP-link(2de etage) steken, zodat je daar ook netwerk(internet) hebt?

Zelf al wel wat dingen bekeken, volgens mij is de functie die ik wil WDS bridge, maar ik kan nergens lezen of je dan ook je LAN poorten kan gebruiken?

2de vraag is, moet je op allebei de routers dan WDS Bridge op enabled zetten?

automation fanboy

• mcDavid
Spurlie schreef op zondag 20 januari 2013 @ 22:27:
Kan iemand mij adviseren welke firmware te gebruiken? Of kan het eventueel ook aan de (drivers van de) netwerkadapter van de laptop (Dell wireless 1701) liggen?
Zoek even de laatste OpenWRT build van Ultraman op in dit topic.
Punkbuster schreef op maandag 21 januari 2013 @ 00:32:
Ik heb vraagje; Kun je met deze router wireless connecten naar een andere AP(TP-link router). (met de huidige TP-link als root,modem) en dan een netwerk kabel in de 2de TP-link(2de etage) steken, zodat je daar ook netwerk(internet) hebt?

Zelf al wel wat dingen bekeken, volgens mij is de functie die ik wil WDS bridge, maar ik kan nergens lezen of je dan ook je LAN poorten kan gebruiken?

2de vraag is, moet je op allebei de routers dan WDS Bridge op enabled zetten?
volgens mij heet het op de stock firmware inderdaad WDS. Je accesspoint laat je gewoon zoals 'ie is, de bridge zet je op WDS en voert het SSID en wachtwoord van je accesspoint in net zoals je op je laptop of telefoon zou doen. Signaal wordt inderdaad gewoon doorgeswitcht naar je LAN-poorten (met OpenWRT kun je met wat instelwerk ook de WAN-poort gebruiken mocht dat nodig zijn)

• Punkbuster
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-11 20:26
Nog even 1 vraagje.. Ik stel dus op mijn 1e router (ISP op WAN poort via kabel) niks in behalve een SSID Wireless Lan. en op mijn 2de TP-link(geen kabel in de WAN port) kastje stel dat WDS bridge in naar mijn eerste?

[ Voor 6% gewijzigd door Punkbuster op 21-01-2013 08:45 ]

automation fanboy

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Dat is altijd een beetje lastig. Je kunt het als bridged mode doen, maar dat werkt alleen met MAC spoofing omdat dit volgens de 802.11-standaard niet kan.

Je kunt het ook routed bridged doen, dan voert hij NAT uit tussen het WLAN en het LAN. Maar dan heb je dus geen 1 netwerk.

• Spurlie
mcDavid schreef op maandag 21 januari 2013 @ 01:50:
[...]

Thx voor de tip! Maar welke moet ik dan hebben? Deze: Ultraman in "[Ervaringen] TP-Link TL-WR1043ND"

En kan ik deze gewoon flashebn vanuit DD-WRT?

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Is al eerder gevraagd in het topic oa door mij. ;)
Eerst naar stock, factory reset en dan naar de ultraman build.

Whatever.

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Volgens mij moest je zelfs een gemodde stock firmware installeren, voordat je OpenWRT kunt flashen.

Ik heb dit destijds ook gehad. Met wat googlen is het wel te vinden, anders heb ik die stock firmware nog wel ergens liggen hier ;)

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Borromini schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 20:06:
[...]

[...]

Ik heb nou via svn de laatste attitude_adjustment branche gecheckout, en de config van Ultraman gedownload.

Maar krijg ik nou automatisch features uit Ultraman's build mee zoals kanaal 12 en 13 die geenabled zijn? Zo niet, hoe doe ik dat?

En hoe kan ik nu een patch toepassen?

Ook zie ik dat in Ultraman's config de target profile op "Default profile" staat. Waarom niet op TP-Link TL-WR1043ND?

[ Voor 16% gewijzigd door Compizfox op 21-01-2013 15:41 ]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Je kopieert het configuratiebestand naar de map van de checkout en noemt 'm .config. Dan wordt ie opgepikt door de configuratietool van OpenWrt.

Ik denk dat je tutorial een paar stappen overslaat, de volledigste info vind je hier. Daarmee zal je ook de feeds installeren en kan je dus pakketten selecteren. Dat doe je met de spatiebalk (je zal [ ], [M] en [ * ] te zien krijgen als je erop drukt, respectievelijk niet, als module, en mee in de firmware gecompileerd. Je wilt het laatste. Onderdelen die vereist zijn door een ander pakket of andere functionaliteit krijgen gewoon --- in plaats van de vierkante haakjes, die kan je niet deselecteren. Sowieso hoef je met de config van Ultraman niks te selecteren buiten wat jij er extra bij wil. De rest kan je gewoon laten zoals het is.

Patchen doe je door naar de map van de checkout te gaan en dan
$ patch -Np1 -i $(pad naar patch)

uit te voeren. De -p optie geeft aan hoeveel niveaus hij moet strippen (één map, twee mappen, niks). Je kan de waarde afleiden uit de eerste regels van de patch (de zogenaamde header), daar zie je op welk niveau de patch werd gecreëerd. Desnoods ga je naar de map waarin de patch werd gemaakt en gebruik je daar -p1 of -p0.

Uit de patch manpage:
If the header is that of a context diff, patch takes the old and new file names in the header. A name is ignored if it does not have enough slashes to satisfy the -pnum or --strip=num option.
Succes :)

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Borromini schreef op maandag 21 januari 2013 @ 15:42:
Je kopieert het configuratiebestand naar de map van de checkout en noemt 'm .config. Dan wordt ie opgepikt door de configuratietool van OpenWrt.
Dat heb ik al gedaan :)
Ik denk dat je tutorial een paar stappen overslaat, de volledigste info vind je hier. Daarmee zal je ook de feeds installeren en kan je dus pakketten selecteren. Dat doe je met de spatiebalk (je zal [ ], [M] en [ * ] te zien krijgen als je erop drukt, respectievelijk niet, als module, en mee in de firmware gecompileerd. Je wilt het laatste. Onderdelen die vereist zijn door een ander pakket of andere functionaliteit krijgen gewoon --- in plaats van de vierkante haakjes, die kan je niet deselecteren. Sowieso hoef je met de config van Ultraman niks te selecteren buiten wat jij er extra bij wil. De rest kan je gewoon laten zoals het is.
Thx, ik snap het.

Eerst de pakketten installeren met feeds zodat de menuconfig ze ziet, dan selecteren in de configuration.
Patchen doe je door naar de map van de checkout te gaan en dan
$ patch -Np1 -i $(pad naar patch)

uit te voeren. De -p optie geeft aan hoeveel niveaus hij moet strippen (één map, twee mappen, niks). Je kan de waarde afleiden uit de eerste regels van de patch, daar zie je op welk niveau de patch werd gecreëerd. Desnoods ga je naar de map waarin de patch werd gemaakt en gebruik je daar -p1 of -p0.

Uit de patch manpage:

[...]

Succes :)
Thx, ik zal er even naar kijken straks :)
Eerst even al m'n pakketten in m'n config bouwen ;)

Compizfox schreef op maandag 21 januari 2013 @ 15:28:
Maar krijg ik nou automatisch features uit Ultraman's build mee zoals kanaal 12 en 13 die geenabled zijn? Zo niet, hoe doe ik dat?
Als je mijn config gebruikt ipv degene die als default gegenereerd wordt dan zou je dezelfde settings moeten krijgen.
Zo niet, dan even een ongeveer uitleg: dit vind je onder de drivers, bij wireless en dan bij de "ath" driver, de shared Atheros module, in diens opties wil je aanvinken dat deze moet luisteren naar user reg domain.
Dat komt neer op de volgende entry in de .config file:
CONFIG_ATH_USER_REGD=y
En hoe kan ik nu een patch toepassen?
Ik was iets aan het typen, maar toen zag ik Borromini's reply. Die samen met het doornemen van het manual van patch en wat zoeken, dan moet het je wel lukken.
Ook zie ik dat in Ultraman's config de target profile op "Default profile" staat. Waarom niet op TP-Link TL-WR1043ND?
Waar kijk je exact?

Want in mijn config file staat:
CONFIG_TARGET_ar71xx_generic_TLWR1043=y
en:
# CONFIG_TARGET_ar71xx_generic_Default is not set

Als menuconfig bij jou iets anders laat zien dan lijkt het er op dat die setting niet (goed) overgenomen wordt en zul je dat even moeten corrigeren op jouw machine.

[ Voor 12% gewijzigd door Ultraman op 21-01-2013 15:54 ]

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ultraman schreef op maandag 21 januari 2013 @ 15:49:
[...]
Als je mijn config gebruikt ipv degene die als default gegenereerd wordt dan zou je dezelfde settings moeten krijgen.
OK, mooi. Ik wist niet of het een config optie was, of een gemodde source file oid :)
Waar kijk je exact?

Want in mijn config file staat:
CONFIG_TARGET_ar71xx_generic_TLWR1043=y
en:
# CONFIG_TARGET_ar71xx_generic_Default is not set

Als menuconfig bij jou iets anders laat zien dan lijkt het er op dat die setting niet (goed) overgenomen wordt en zul je dat even moeten corrigeren op jouw machine.
Ik keek inderdaad in de menuconfig. Daar stond de default profile aan, ik heb het gecorrigeerd en de TL-WR1043ND profile geselecteerd nu.

Ik zie dat er in attitude adjustment een hoop nieuwe Luci-apps zitten trouwens oOo

EDIT:

Ik had niet goed gekeken, het is een driver, plus een patch voor die driver. Maar hoe 'include' ik die driver in mijn build?

[ Voor 13% gewijzigd door Compizfox op 21-01-2013 16:24 ]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik denk niet dat het om de driver gaat. Je kan de code van de OpenWrt-driver en de Belkin-variant vergelijken (met diff) maar ik denk dat de patch die toelaat die settings te manipuleren belangrijker is dan de broncode. De commentaren op het OpenWrt-ticket suggereren dat de meeste mensen gewoon de patch gebruiken en niet de code die Belkin beschikbaar stelde.

Verder zie ik Belkin niet zo één-twee-drie GPL-code wijzigen (en als dat gebeurt moeten ze die wijzigingen vrijgeven) dus de kans is groot dat de driver in de OpenWrt-codebase recenter én beter is dan die van Belkin.

[ Voor 23% gewijzigd door Borromini op 21-01-2013 16:57 ]

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Hmm OK, dan heb ik het toch verkeerd begrepen. Enkel de patch dus :)

Maar waar vind ik die driver in OpenWrt?

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:32

Harrie

NederVlaming

Harrie schreef op zondag 06 januari 2013 @ 16:28:
[...]

Ik heb mijn usb stickje vervangen door een 2.5" externe schijf. Maar nu blijkt dat de usb poort net genoeg juice levert voor die schijf, en niet genoeg voor schijf + geluidskaart. Zie dus dat je een powered usb hub neemt, of heb je een schijf met een adapter? Ik ga mijn hubje eens vervangen door een powered exemplaar... Of mijn usb hub is gewoon brak :+
Even een update: Vandaag mijn 5V adaptertje uit China ontvangen, en aangesloten op mijn usb hub. En het werkt direct. HD spint mooi op, ook wanneer de soundkaart is aangesloten :) Nu mooi muziek afspelen vanaf de aangesloten schijf.

Over dat profile in de config file: Ik had hetzelfde voor wanneer ik de .config opende die bij ultramans build zat. Gewoon zelf het profile even goed zetten en het is opgelost. Blijkbaar gaat daar iets niet helemaal lekker bij verschillende versies of iets...

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Compizfox schreef op maandag 21 januari 2013 @ 17:21:
Hmm OK, dan heb ik het toch verkeerd begrepen. Enkel de patch dus :)

Maar waar vind ik die driver in OpenWrt?
Dat pad vind je in principe in de header van de patch :).

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik heb hem al gevonden, hij staat in target/linux/generic/files/drivers/net/phy/ .

Maar ik om er echt niet meer uit, krijg nu van deze errors:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
patching file target/linux/generic/files/drivers/net/phy/rtl8366rb.c
Hunk #1 FAILED at 1.
Hunk #2 FAILED at 181.
Hunk #3 succeeded at 271 (offset 79 lines).
Hunk #4 FAILED at 701.
Hunk #5 succeeded at 1037 (offset 238 lines).
Hunk #6 FAILED at 898.
Hunk #7 FAILED at 925.
Hunk #8 FAILED at 939.
Hunk #9 FAILED at 968.
Hunk #10 succeeded at 1834 (offset 754 lines).
Hunk #11 succeeded at 1886 (offset 747 lines).
Hunk #12 succeeded at 2175 (offset 700 lines).
7 out of 12 hunks FAILED -- saving rejects to file target/linux/generic/files/drivers/net/phy/rtl8366rb.c.rej

Het lijkt er dus op dat de patch niet meer werkt voor de huidige versie van OpenWrt of zo... :(

Maar misschien dat deze patch in attitude adjustment al is toegevoegd aan OpenWrt, aangezien ik bepaalde blokken code die ik in de patch zie dat hij toevoegt (als ik hem goed lees), al in de originele file zie staan.

Ik ga hem maar gewoon builden :)

EDIT:

8 cores zijn nu aan het stampen :)

[ Voor 15% gewijzigd door Compizfox op 21-01-2013 21:43 ]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Heb je de commentaren gelezen? In een van de recentere commentaren is een aangepaste patch gepost.

De .rej-bestanden bevatten het stuk code dat patch (het programma) verwacht op basis van de patch én de nieuwe code (die wordt regel per regel vervangen). Goed die bestanden nalezen dus, mocht een nieuwere versie geen soelaas bieden.

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Dat heb ik gelezen, helaas werkt die ook niet.

De build heb ik geflashed maar werkt qua jumbo frames niet.

Nu zag ik in de betreffende driver (rtl8366rb.c) het volgende:
code:
1
2
3
    /* set maximum packet length to 1536 bytes */
    REG_RMW(smi, RTL8366RB_SGCR, RTL8366RB_SGCR_MAX_LENGTH_MASK,
        RTL8366RB_SGCR_MAX_LENGTH_1536);

Zou het niet werken als ik dat gewoon vervang door 9216?

EDIT:

Het is gelukt, jumbo frames gaan nu door de switch!

EDIT: Aparte release post gemaakt.

[ Voor 55% gewijzigd door Compizfox op 23-01-2013 10:58 ]

Verwijderd

TP-Link TL-WR1043ND met dd-wrt
kan je op een hdd in de usb poort ook Symform draaien ?
Zoals bij een echte Nas

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Compizfox schreef op maandag 21 januari 2013 @ 23:25:

code:
1
2
3

EDIT:

Voor de geinteresseerden heb ik mijn build online gegooid: http://srv.tuxplace.nl/openwrt/

Dit is dus voor de TP-Link TL-WR1043ND, Attitude Adjustment r35267 (op dit moment laatste versie), gebaseerd op de config van Ultraman, met een aantal packages preinstalled en rtl8366rb.c gehacked.
Leuk :)

Nog handiger zou een patch zijn, bv.:
diff -Naur rtl8366rb.c.old rtl8366rb.c > rtl8366rb-max-packet-length.patch

Al is het natuurlijk maar een kleine aanpassing :)

• tobitronics
Wat voor voordelen biedt DD-WRT/OpenWRT t.o.v. de standaard firmware? Kun je ook terug naar de stock firmware? Is er een risico op bricken?

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:23
Met OpenWRT kun je echt alles naar eigen inzicht instellen/configureren en je kunt bijvoorbeeld functionaliteit toevoegen die de stock firmware niet bevat. Je kunt ook weer terug naar de officiële firmware. Als er iets fout gaat heb je kans dat je de router bricked. Mijn tip: voordat je begint ff goed inlezen in de materie :). Zodat je weet wat je wel en niet moet doen en hoe je weer terug gaat naar de originele firmware ;)

My favorite programming language is solder.

• tobitronics
En wordt OpenWRT ook frequent geupdate of niet?

• hjs
  • Niet online

hjs

tobitronics schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 15:17:
En wordt OpenWRT ook frequent geupdate of niet?
Puch-Maxi schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 15:00:
Mijn tip: voordat je begint ff goed inlezen in de materie :).
:+

• lazrambo
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-11 00:20
Ik heb deze router ook gehaald, hardware versie 1.9 met de nieuwste originele firmware van TP-Link.
Heb alles ingesteld zoals ik het wil alleen bij een verbindingstest op de PS3 krijg ik steeds bij UPnP de melding dat deze niet beschikbaar is. Bij Nat type staat er 2 en tijdens het spelen van blackops staat er Nat = OPEN.

Hoe krijg ik op de PS3 UPnP weer beschikbaar terwijl deze in de router wel is enabled?

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:32

Harrie

NederVlaming

Compizfox schreef op maandag 21 januari 2013 @ 23:25:

code:
1
2
3

EDIT:

Voor de geinteresseerden heb ik mijn build online gegooid: http://srv.tuxplace.nl/openwrt/

Dit is dus voor de TP-Link TL-WR1043ND, Attitude Adjustment r35267 (op dit moment laatste versie), gebaseerd op de config van Ultraman, met een aantal packages preinstalled en rtl8366rb.c gehacked.
Geweldig die customizability :) Zoveel verschillende packages om met je router van alles te doen. En als er dan nog iets is wat je net ff anders wilt, duik je gewoon in de code en pas je het eea aan.

Zo liep ik gisteren tegen het feit dat mpd slechts in 2 versies wordt aangeboden, een mini en een full.
Ik draaide de mini, die doet (bijna) alles wat ik wil, maar er ontbrak alleen de ondersteuning voor id3 tags. Ipv daarvoor gelijk de complete full versie te installeren, is het heel eenvoudig om even de makefile aan te passen zodat mpd-mini ook met id3tag support wordt gecompileerd (maar nog zonder de hele lijst andere features die ik niet gebruik) :)

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-11 13:36
Ik zat een beetje te kijken naar de andere TP-Link routers aangezien ik een extra access point nodig heb en dat graag op de 5GHz band wil. Nu heb je tegenwoordig ook de WDR3600 en de WDR4900. Die 3600 zit nog enigszins in dezelfde price range als de WR1043ND. De WDR4900 kost bijna 100 euro en is dus een heel andere categorie. Eén van de bijzondere features van die WDR4900 is 'Parental Controls'. Het lijkt me best praktisch om bepaalde urls te kunnen blokkeren en vooral bepaalde netwerkverbindingen na een bepaalde tijd uit te kunnen schakelen. Kan dit ook met de 1043ND i.c.m. OpenWRT (en dus ook met de WDR3600, want daar draait OpenWRT ook prima op)?

[ Voor 5% gewijzigd door martdj op 22-01-2013 17:34 ]

• tobitronics
martdj schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 17:33:
Ik zat een beetje te kijken naar de andere TP-Link routers aangezien ik een extra access point nodig heb en dat graag op de 5GHz band wil. Nu heb je tegenwoordig ook de WDR3600 en de WDR4900. Die 3600 zit nog enigszins in dezelfde price range als de WR1043ND. De WDR4900 kost bijna 100 euro en is dus een heel andere categorie. Eén van de bijzondere features van die WDR4900 is 'Parental Controls'. Het lijkt me best praktisch om bepaalde urls te kunnen blokkeren en vooral bepaalde netwerkverbindingen na een bepaalde tijd uit te kunnen schakelen. Kan dit ook met de 1043ND i.c.m. OpenWRT (en dus ook met de WDR3600, want daar draait OpenWRT ook prima op)?
Stock 1043ND FW doet dat wel

Ik heb na me wat ingelezen te hebben toch maar openwrt geflashed. Echter kampte ik met de WAN poort bug, dus ik moest terug naar stock en dan weer terug naar openwrt. Nu deed de wan port het qua lampje wel, maar nog steeds kreeg ik geen verbinding. alles een paar keer gereset en het hielp niet. Dus toen maar weer terug naar stock gegaan. Voorlopig einde openwrt avontuur, tenzij iemand me kan vertellen waar het aan lag :P

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

martdj schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 17:33:
Wat wil je dan, een AP of een router?

Op een AP ga je dus functies als parental control niets hebben, aangezien je dat op je router wilt hebben en niet op je AP. Ik vraag me af of het überhaupt werkt als je de router in AP mode zet.

• HaTe
  • Nu online

HaTe

haat niet

tobitronics schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 18:57:
[...]

Stock 1043ND FW doet dat wel

Ik heb na me wat ingelezen te hebben toch maar openwrt geflashed. Echter kampte ik met de WAN poort bug, dus ik moest terug naar stock en dan weer terug naar openwrt. Nu deed de wan port het qua lampje wel, maar nog steeds kreeg ik geen verbinding. alles een paar keer gereset en het hielp niet. Dus toen maar weer terug naar stock gegaan. Voorlopig einde openwrt avontuur, tenzij iemand me kan vertellen waar het aan lag :P
Van de OpenWRT wiki pagina (waarschijnlijk heb je dit niet gedaan):
WAN port disable bug (newer models v1.8+). It has been reported that recent TP-Link stock firmware packages include a new bootloader revision, which disables the WAN (port 0) at boot. This was a unhelpful fix to deal with the switch leakage, which has been implemented in trunk between r32942 - r32944 (45-46 fixes the leakage).

ALL newer hardware models v1.8 or above (from ~April 2012) is affected by this bug. Below is the code for the affected bootloader that disables the WAN port at boot after flashing.

root@tpl2:~# grep -a U-Boot /dev/mtd0ro | cut -d'I' -f1
U-Boot 1.1.4 (Feb 6 2012 - 17:03:51)
U-Boot

:!: WAN port disable bug (inelegant) workaround. The older german stock firmware (v3.9.17/100331) does not feature this bug. The work around involves webreverting/downgrading to this older version and then reflashing OpenWRT.

Step 1 (optional, only required if OpenWRT is installed): If your WAN port is now disabled follow the guide here to web revert back to stock firmware.

Step 2: Install german stock firmware (v3.9.17) through the TP-Link web interface. Download the firmware file "wr1043nv1_de_3_9_17_up_boot(100331).bin /.zip". (Google it or get it here).

Step 3: Flash the correct OpenWRT firmware image according to your router model/version:!:. This should re-enable the WAN port.
http://wiki.openwrt.org/toh/tp-link/tl-wr1043nd

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

• tobitronics
HaTe schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 21:00:
[...]

Van de OpenWRT wiki pagina (waarschijnlijk heb je dit niet gedaan):

[...]
http://wiki.openwrt.org/toh/tp-link/tl-wr1043nd
Dat was dus precies wat ik gedaan had, waarna het lampje in ieder geval weer tot leven kwam. En toch kreeg ik geen verbinding in de webui...

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik heb nu wel een probleempje: Kanaal 13 en 14 werken niet meer met mijn build :P

Ik dacht dat ik die features mee zou krijgen omdat ik m'n config op die van Ultraman had gebaseerd, maar blijkbaar toch niet.

@Ultraman: Zou je kunnen beschrijven wat je hebt gedaan om support voor de NL-countrycode te bakken in jouw build? Blijkbaar is het iets meer dan de config.

EDIT: Nevermind, al gevonden. Blijkbaar toch een config option, die niet aanstond. In menuconfig --> Kernel modules --> Wireless drivers --> kmod-ath --> Configuration --> Force Atheros drivers to respect the user's regdomain settings.

Ook libiwinfo-lua er bij in gegooid (Languages --> Lua --> libiwinfo-lua). Deze was standaard niet geinstalleerd, maar is wel nodig om de wireless settings te veranderen via LuCI.

[ Voor 36% gewijzigd door Compizfox op 22-01-2013 23:09 ]

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-11 13:36
Compizfox schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 19:12:
[...]

Wat wil je dan, een AP of een router?

Op een AP ga je dus functies als parental control niets hebben, aangezien je dat op je router wilt hebben en niet op je AP. Ik vraag me af of het überhaupt werkt als je de router in AP mode zet.
Ik wil 'm als AP in gaan zetten, maar zou ook nog kunnen dat ik ze omwissel en de 1043ND inzet als AP. Kun je op een AP niet gewoon de verbinding met bepaalde devices verbreken op bepaalde tijdstippen?
URLs blokkeren etc zal uiteraard wel op router niveau moeten.

[ Voor 5% gewijzigd door martdj op 22-01-2013 23:35 ]

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Vast wel, maar dat belet de client niet om gewoon opnieuw te connecten, toch? :P

• Spurlie
mcDavid schreef op maandag 21 januari 2013 @ 01:50:
[...]

Gisteravond geflashed en gelijk het volgende erin geschoten:
echo 1 >/sys/kernel/debug/ieee80211/phy0/ath9k/disable_ani
Gisteravond een uurtje getest en toen bleeg 'ie het goed doen. Ben benieuwd of ik nu eindelijk een stabiele verbinding heb!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Heb na de workaround ook een betere verbinding. Wifi valt niet meer uit gelukkig. :)
In mn vriendin ook wel blij mee.

Whatever.

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

OpenWRT Attitude adjustment r35267 TL-WR1043ND
Features
Deze build van mij is voor het grootste deel gebaseerd op de config van Ultraman's r34457-build.
  • Mogelijk andere country code dan US te setten, dus met NL zijn kanaal 13 en 14 mogelijk
  • Jumbo frames (door de switch, niet door de router! De chipset van de router zelf ondersteunt geen jumbo frames. De switch in de router, een rtl8366rb, ondersteunt het wel.
Extra included packages:
  • luci-app-commands
  • luci-app-firewall
  • luci-app-samba
  • luci-app-statistics
  • luci-app-upnp
  • luci-app-vnstat
  • luci-app-wol
  • luci-app-wshaper
  • luci-theme-bootstrap
  • luci-theme-openwrt
  • luci-mod-admin-full
  • luci-sgi-uhttpd
  • mini-snmpd
  • nano
Downloads
openwrt-ar71xx-generic-tl-wr1043nd-v1-jffs2-factory.bin 9eacbba063e3f60dfd16a775dd7e0cda
openwrt-ar71xx-generic-tl-wr1043nd-v1-jffs2-sysupgrade.bin c73a2ada234d08ce2c7baf9e94d126a1
openwrt-ar71xx-generic-tl-wr1043nd-v1-squashfs-factory.bin 5912b87d3b6f8912f8da2888e2b59124
openwrt-ar71xx-generic-tl-wr1043nd-v1-squashfs-sysupgrade.bin 341db89cec88c0906215aa4b269082af

Zie voor het verschil tussen JFFS2 en SquashFS dit: http://wiki.openwrt.org/doc/techref/filesystems
TL;DR: SquashFS is default en al je aanpassingen worden apart opgeslagen op een JFFS2-partitie.
JFFS2 heeft dit probleem niet omdat het niet read-only is, maar neemt meer ruimte in dan SquashFS door het ontbreken van compressie.
Als je het niet weet, kies dan SquashFS ;)

Als je van OpenWRT komt, kun je de sysupgrade image flashen. In andere gevallen of als je een clean install wilt, moet je die factory image kiezen.

Config voor als je zelf wilt compileren: http://srv.tuxplace.nl/openwrt/config
Even renamen naar .config ;)

De rest, mocht je iets nodig hebben: http://srv.tuxplace.nl/openwrt/

EDIT:

Wat built-in pakketten toegevoegd en verwijderd:

- luci-app-p910nd
- luci-app-qos (dubbel, want ook luci-app-wshaper is built-in)
- munin-node
+ kmod-usb-ohci

Meer kmod als losse pakketten gecompileerd (voor installeren zonder --nodep), waaronder:
  • kmod-fs-nfs
  • kmod-fs-nfs-common
  • kmod-fs-nfs-nfsd
  • kmod-fs-ntfs
  • kmod-scsi-core
  • kmod-scsi-generic
  • kmod-tun
  • kmod-usb-storage
  • kmod-usb-storage-extras
Deze zijn te vinden via bovenstaande link.

EDIT:

IPv6 support!
Included packages:
  • kmod-ipv6
  • kmod-ip6tables
  • aiccu
  • radvd

[ Voor 14% gewijzigd door Compizfox op 15-02-2013 17:19 ]

• mcDavid
Nice, mooie uitgebreide build! ^O^

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:04
Ziet eruit als een mooie build idd! Staat hier ook disable_ani default aan? :)

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Compizfox schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 10:58:
OpenWRT Attitude adjustment r35267 TL-WR1043ND
Features
Deze build van mij is voor het grootste deel gebaseerd op de config van Ultraman's r34457-build.
[..]
Proficiat! :D
eymey schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 11:09:
Ziet eruit als een mooie build idd! Staat hier ook disable_ani default aan? :)
Ik heb hier nu enkele dagen een recentere build draaien, waar een aantal ath9k fixes in zitten, en heb sinds gisteren de disable_ani workaround hier uitgeschakeld om het weer eens te proberen. En tot nu toe gaat het nog steeds goed. Ik heb nog geen vertragingen hier gezien. Wie weet is hij nu wel niet meer nodig.

Wel wordt 's nachts mijn WiFi herstart middels cron, mogelijk helpt dat ook.
Ik overweeg nog om dat even uit te schakelen en te kijken hoe hij zich houdt na een week gebruik.

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Thanks allemaal :)

Mocht iemand nog suggesties hebben, laat maar horen :)

• Downstar2
  • Laatst online: 29-11 23:57
zocht een nieuwe router die toch redelijk stabiel is, minimaal gigabit wan/lan interfaces heeft en een redelijk wifi bereik had...

zodoende deze router gevonden en hele positieve berichten gezien, zodoende ook 2 TL-WR1043ND besteld( ook 1 voor mijn oom)

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/34zequ1.jpg

echter zag ik bij het serial nr dat ik 2 verschillende versies had..

een V1.9 en de ander is V1.10..

zitten daar nog grote verschillen tussen?
want volgens mij kan op beide geen custom firmware ( Openwrt, DD-wrt etc op?) ( want ik zie alleen 1.1 en 1.4 in supported list staan als ik het goed heb?)

welke versie raden jullie mij aan om te houden?

[ Voor 42% gewijzigd door Downstar2 op 24-01-2013 13:10 ]

• RvL

RvL

Voor zover ik weet kan op beide versies gewoon een custom firmware. Voor de v1.10 heb je wel een Attitude Adjustment versie nodig, b.v. een build van Ultraman (zie eerder in dit topic). Een trunk versie zal ook werken. Dan heb je weliswaar cutting edge fixes, maar er kan ook wel eens een mindere build tussen zitten.

Wel was er iets met de WAN poort vanaf v1.8 waardoor er eerst een andere (oudere) firmware geflasht moet worden. Dat zou je eens moeten zoeken in dit topic, want ik weet er het fijne niet van. Zie ook http://wiki.openwrt.org/toh/tp-link/tl-wr1043nd. Hier staat ook beschreven wat je moet doen: je moet eerst een oude firmware flashen alvorens je OpenWRT er op zet.

[ Voor 44% gewijzigd door RvL op 24-01-2013 13:21 ]

Nu de dekens nog...

Downstar2 schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 13:04:
een V1.9 en de ander is V1.10..
zitten daar nog grote verschillen tussen?
Niet dat ik weet.
Ik verwacht geen verschil qua hardware, enkel in de aanwezige firmware.
want volgens mij kan op beide geen custom firmware ( Openwrt, DD-wrt etc op?) ( want ik zie alleen 1.1 en 1.4 in supported list staan als ik het goed heb?)
OpenWRT zou geen problemen hebben met die revisies.
Zie http://wiki.openwrt.org/t...1043nd#supported.versions
welke versie raden jullie mij aan om te houden?
v1.9 zou ik pakken. Puur omdat die het meest compatible lijkt te zijn volgens de wiki. Maar in the long run denk ik dat het niet iets uitmaakt.

Als je het zeker wilt weten of ze intern gelijk zijn zul je ze open moeten maken en de chips controleren.

[ Voor 14% gewijzigd door Ultraman op 24-01-2013 13:21 ]

• Downstar2
Ultraman schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 13:19:
[...]
Niet dat ik weet.

[...]
OpenWRT zou geen problemen hebben met die revisies.
Zie http://wiki.openwrt.org/t...1043nd#supported.versions

[...]
v1.9
Die lijkt het meest compatible te zijn volgens de wiki.
Maar in the long run denk ik dat het niet veel uitmaakt.
thanks voor jullie snelle reacties, ik ken openwrt eigenlijk niet echt, ik draai nu op mijn huidige router DD-WRT en dat beviel me wel..
maar dat draait dus niet op deze V1.9 of V1.10 versies?

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:20

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Ik heb even voor een test een USB stick in de TP-Link geprikt en kan op mijn TV nu de bestanden afspelen. Ik kan alleen vanaf mijn laptop de USB stick niet zien en kan er dus ook niet opzetten of afhalen, dan moet ik het of via mijn telefoon doen of de stick er uit halen en in de laptop stoppen.

Wat doe ik nu verkeerd (want dat zal het vast wel zijn) ? :)

Edit: Originele firmware trouwens

[ Voor 4% gewijzigd door janvanduschoten op 24-01-2013 13:24 ]

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

• RvL

RvL

Downstar2 schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 13:20:
[...]

thanks voor jullie snelle reacties, ik ken openwrt eigenlijk niet echt, ik draai nu op mijn huidige router DD-WRT en dat beviel me wel..
maar dat draait dus niet op deze V1.9 of V1.10 versies?
Geen idee, Ultraman en ik (en met ons de meeste mensen in dit topic die een custom firmware draaien) draaien OpenWRT. Dat is een andere firmware dan DD-WRT.

[ Voor 3% gewijzigd door RvL op 24-01-2013 13:24 ]

Nu de dekens nog...

• RvL

RvL

janvanduschoten schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 13:20:
Ik heb even voor een test een USB stick in de TP-Link geprikt en kan op mijn TV nu de bestanden afspelen. Ik kan alleen vanaf mijn laptop de USB stick niet zien en kan er dus ook niet opzetten of afhalen, dan moet ik het of via mijn telefoon doen of de stick er uit halen en in de laptop stoppen.

En vanaf je TV werkt het wel? Benader je 'm dan als netwerkshare?

Misschien een firewall die dwars ligt op je laptop?

Nu de dekens nog...

• janvanduschoten

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

De TV (LG 42LM620) zit bedraad aan de TP-Link vast en hij staat standaard al in het lijstje met invoerapparaten (met DLNA erbij vermeld). Ik hoef er dus niets speciaals voor te doen. Op mijn HTC OneX kan ik hem met ES file explorer ook gewoon vinden op het netwerk en afspelen e.d. Alleen op mijn laptop komt hij niet te voorschijn...

• mcDavid
Laat me raden: SMB shares en je laptop draait Windows?

Dan moet je zorgen dat je laptop in de juiste workgroup zit. Windows weigert pertinent shares weer te geven die in een andere workgroup zitten. Wat het nut daarvan is heb ik nooit begrepen.

• Downstar2
RvL schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 13:23:
[...]

Geen idee, Ultraman en ik (en met ons de meeste mensen in dit topic die een custom firmware draaien) draaien OpenWRT. Dat is een andere firmware dan DD-WRT.
Openwrt neigt wat meer naar de scripting kant he? Althans dat zie ik vaak als ik filmpjes van Openwrt bekijk.. ik heb dan wel een ict beheer achtergrond
maar echt unix/linux scripten is niet echt voor mij weg gelegd moet ik eerlijk bekennen haha.

Of is Openwrt ook prima te configureren middels web interface?

ik ga maar voor de 1.10 variant denk ik, ik zal hoogstwaarschijnlijk toch wel eerst de stock rom een tijdje blijven draaien..

• mcDavid
De webinterface is minstens net zo geavanceerd, de mogelijkheid zelf scripts en software toe te voegen krijg je er gratis bij.

• Downstar2
mcDavid schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 13:43:
De webinterface is minstens net zo geavanceerd, de mogelijkheid zelf scripts en software toe te voegen krijg je er gratis bij.
d:)b thanks voor de uitleg!

ik zal dr eens naar kijken!

• janvanduschoten

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

mcDavid schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 13:29:
Laat me raden: SMB shares en je laptop draait Windows?

Dan moet je zorgen dat je laptop in de juiste workgroup zit. Windows weigert pertinent shares weer te geven die in een andere workgroup zitten. Wat het nut daarvan is heb ik nooit begrepen.
Ik ga hier vanavond eens induiken, idd een Windows laptop.

• Downstar2
Routertje ( toch maar versie 1.9 gedaan) staat hier geconfigureerd nu..

echter vraag ik me af of deze wifi signalen een beetje normaal zijn?

info:

mixed mode BGN
channel is auto ( pakt nu 4 )
Channel width is auto
WPA2 PSK

Ziggo alles in 1 plus = 60 mbit

Laatse firmware.

Vanaf mijn chinese neo n002 smartphone +-2 centimer van de router af:

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/2ivgwz.jpg

speedtest score:

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/xaw0fo.jpg

vanaf de zelfde smartphone +- 2 meter(zonder obstakels) van de router haal ik volgens mij opeens een stuk minder signaal:

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/w729uh.jpg

Is dit nog een beetje een rendable score voor de router?

Speedtest score vanaf +- 2 meter:

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/33tnec6.jpg

vanaf de eerste verdieping (dus met plafond en wat muren) haal ik het volgende signaal:
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/s2qfmb.jpg

kijkend vanaf mijn tablet (Window N70HD) haal ik mindere signaal sterkte maar hogere speedtest scores:

vanaf 2 cm van router:

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/118etg5.jpg

stuk lager dus dan bij de telefoon, echter zal dit een kwestie zijn van de ontvanger in de tablet denk ik?

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/3yhqs.jpg

vanaf 2 meter van router:

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/znuate.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/21cgfb7.jpg

Samenvattend: zijn dit een beetje prima scores qua signaal sterkte?
of is dit voornamelijk afhankelijk van de ontvangers uit de media apparaten?

(jammer dat je geen spoilers op tweakers hebt, veel plaatjes maakt de post aardig onoverzichtelijk)

[ Voor 3% gewijzigd door Downstar2 op 24-01-2013 23:50 ]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

offtopic:
Je kan ook bv. op Imgur posten en thumbnails gebruiken.

• SAWYER
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-07 22:59
tablets en smartphones halen nooit volledige snelheden via wifi.

• mcDavid
Wat een rust daar op de 2,4GHz zeg! Stel je kanaal in op 6, heb je geen interference meer van alles wat op kanaal 1 zit.

En wat hierboven gezegd wordt. Als je een goeie meting van je wifi throughput wilt doen, doe je dat met een laptop met een goeie wifi-chip. Nu meet je alleen de throughput van je telefoon of tablet.

• Downstar2
ik had even geen laptop tot mijn beschikking om hem te testen..
nu net wel ff getest met laptop.. achter in de tuin gaan staan..
waar ik vanmiddag nog 1-2 streepjes bereik had van de 5. waren het er nu 4-5!

waar het vanmiddag dus nog maar 5,5 mbps was, was het nu 54 mbps :D ( helaas geen N chip in mijn laptop, maar ik heb al een N adaptertje besteld)!

• mcDavid
Als je daadwerkelijk 54Mbit/s haalt, heb je wel degelijk een N-chip hoor. Gaat je over b/g niet lukken.

• hjs
  • Niet online

hjs

mcDavid schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 10:14:
Als je daadwerkelijk 54Mbit/s haalt, heb je wel degelijk een N-chip hoor. Gaat je over b/g niet lukken.
Hij zal wel de status bedoelen bij Draadloze verbindingen ;)
Staat bij mij ook op 54,0 Mbps op een oude XP laptop.

• Bliksem B
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-11 18:39
Nieuwe versie van DD-WRT is ook weer uit: ftp://ftp.dd-wrt.com/others/eko/BrainSlayer-V24-preSP2/2013/ Het ga nu om r20548

Alleen deze is nog niet geheel stable. Wat wel in het forum wordt aangegeven is dat bij de 2013 versies, het niet meer nodig is om terug te flashen naar de German stock, om de tweede WAN-poort uit te schakelen. (iets met een second stage bootloader).
Er wordt aangegeven dat je eerst terug gaat naar stock, dan update dan de DD-wrt 2013 versie installeert. Je misschien een meer stabielere router hebt.

[ Voor 16% gewijzigd door Bliksem B op 25-01-2013 13:36 ]

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
janvanduschoten schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 13:20:

Edit: Originele firmware trouwens
Heb je nou via dlna/ upnp op je tv rechtstreeks bestanden vanaf een usb stick af kunnen spelen die in de usb poort van de TP Link zelf zit via de Media Server Setting in de stockrom?

Hoe heb je dat voor elkaar gekregen, daar zit ik al tijden mee dat die niet ondersteund danwel herkend wordt.

Windows herkent 'm niet echt als schijf maar meer als map. Via \\192.168.1.1\ (of wat je router is) moet je 'm wel kunnen benaderen en dan kan je er een koppeling naartoe maken of een schijfnummer geven.

• sventunus
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:29
@Compizfox: horen de packages voor OpenVPN vanop eymey z'n server ook te werken in jouw build? Ik krijg een foutmelding op de checksums van de bestanden. Heb alle bestandjes gedownload via de browser en dan een scp * root@192.168.1.1:/tmp. Als ik die nu probeer te installeren krijg ik dit:

root@OpenWrt:/tmp# opkg install --nodeps kmod-tun_3.3.8-1_ar71xx.ipk
Installing kmod-tun (3.3.8-1) to root...
Collected errors:
* opkg_install_pkg: Package kmod-tun md5sum mismatch. Either the opkg or the package index are corrupt. Try 'opkg update'.
* opkg_install_cmd: Cannot install package kmod-tun.

De checksums zijn:
sven@desv-vaio-mint ~/Downloads/openwrt-packages $ md5sum *.ipk
0d65d1e7a9684c9ae7c510887e9001db kmod-tun_3.3.8-1_ar71xx.ipk
f5b8ec228ed603ff491b80133e4df8ca liblzo_2.06-1_ar71xx.ipk
5b557892e6c5b25e55e9cb6ce3bf0fb9 libopenssl_1.0.1c-1_ar71xx.ipk
8026058ed3363592d5d545b9872b2c2e openvpn_2.2.2-2_ar71xx.ipk
e8e497de263af43bfc41a966b6e41a7a zlib_1.2.7-1_ar71xx.ipk

Wie heeft er tips voor me?

**edit** Nog vergeten te vragen: kan ik ook gewoon de packages installeren die ik in LuCi zie staan? Of lukt dat niet omwille van een verschillende kernel ID? Zie screen: http://dl.dropbox.com/u/3...-01-25%2014%3A41%3A28.png

Indien het het tweede geval is: ben ik nog voor andere packages afhankelijk van specifieke ipk's, of kan ik me voor de rest rustig uitleven met opkg?

Alvast bedankt!

[ Voor 40% gewijzigd door sventunus op 25-01-2013 15:15 ]

• Downstar2
hjs schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 10:33:
[...]

Hij zal wel de status bedoelen bij Draadloze verbindingen ;)
Staat bij mij ook op 54,0 Mbps op een oude XP laptop.
Ik bedoelde idd die bij status ;)

test met speedtest resulteert in +-17 Mbit ofzo.. dus wel g chipje :)
Pagina: 1 ... 29 ... 56 Laatste