Er is een nieuwere release: Ultraman in "[Ervaringen] TP-Link TL-WR1043ND"
Tijd om de release post te schrijven.
Een eerste OpenWRT (12.09-beta2) Attitude Adjustment r34457 van mijn kant.
Een stuk recentere kernel en een flinke berg aan fixes, waarvan een flink deel voor onze wifi driver ath9k.
De performance over het algemeen is beter geworden, met name de LuCi interface is een stuk sneller en ook het WiFi gooit hier vlotter pakketten door de lucht.
Ook zijn er nog verbeterpuntjes, het blijft tenslotte een beta2 release. Zo ervaar ik zelf soms problemen met uitvallend WiFi, maar hier is inmiddels een work-around voor en er wordt door een OpenWRT dev naar gekeken. Bovendien lijkt dit issue afhankelijk van load en mogelijk drukte op 2.4GHz band, dus lang niet iedereen zal er last van hebben.
De nieuwe minimal build:
OpenWRT Attitude Adjustment r34457 (al LuCi zegt 12.09-rc1)
Opmerkingen
Qua featureset t.o.v. de vanilla OpenWRT zijn dit de belangrijke verschillen:
- WiFi kanaal 12+13 beschikbaar
- IPv6 support (6to4,6in4,6rd*,native)
- QoS support
*: 6rd was niet beschikbaar in Backfire, de kernel ondersteunde dit niet. De huidige versie ondersteunt dit wel en aangezien aardig wat providers plannen hebben om 6rd te gaan toepassen komt dat als geroepen.
Daarnaast is kmod-tun nu niet meer ingebakken, maar als package beschikbaar. Deze is benodigd voor OpenVPN, waarvan de rest van de benodigdheden ook als packages beschikbaar zijn.
Een upgrade van Backfire naar Attitude Adjustment is mogelijk met de sysupgrade binary. Je configuratie zou gewoon moeten werken, dat was hier ook het geval. Natuurlijk wel alles even nalopen en controleren. Hier hoefde ik weer enkel de LED config opnieuw te zetten en het was goed.
Mogelijk issue:
Wireless wilde hier met momenten erg traag worden. Dat kwam meestal na een hogere load waarbij veel connecties werden gemaakt, bijvoorbeeld een uTorrent load met diens matige default config. Maar kan ook afhankelijk zijn van drukte op de 2.4GHz band in jouw omgeving.
Symptomen hier: sloom wireless en de RX rates van de router blijven op 1-2mbit steken.
Gerelateerd ticket:
https://dev.openwrt.org/ticket/12372
Een oplossing daarvoor is ANI (Adaptive Noise Immunity) uitschakelen.
Dat is gelukkig gemakkelijk te doen als je middels SSH inlogged op je router met het volgende commando:
echo 1 >/sys/kernel/debug/ieee80211/phy0/ath9k/disable_ani
Als je ervoor wilt zorgen dat deze setting gezet wordt na een reboot van de router dien je dit toe te voegen aan diens
/etc/rc.local script. Dat kan via de command line en ook via LuCi onder System > Startup en dan onderaan in het invulveld Local Startup, boven
exit 0
Images
Vergeet niet de md5sum van de files te controleren voordat je flashed. De LuCi interface geeft deze weer nadat je de file hebt geupload.
Voor de overstappers de benodigde volledige
factory image:
openwrt-ar71xx-tl-wr1043nd-v1-squashfs-factory.bin
md5sum: 5b55dd37f4e25452b774e869f58a16aa
Voor de upgraders, de
sysupgrade image:
openwrt-ar71xx-tl-wr1043nd-v1-squashfs-sysupgrade.bin
md5sum: c78505f3a46cd4bcf2defa035e5d0e4e
Ook de configuratie is natuurlijk weer beschikbaar voor wie er zelf mee aan de slag wilt:
.config
Packages
Voor OpenVPN en de benodigdheden zijn packages beschikbaar. Voor andere packages, behalve kernel modules, werkt voor zover ik weet de package repository van OpenWRT zelf.
Mocht dat niet zo zijn, of mocht je een specifieke kmod package nodig hebben, laat dat dan even weten dan kan ik die voor je maken.
0d65d1e7a9684c9ae7c510887e9001db kmod-tun_3.3.8-1_ar71xx.ipk
f5b8ec228ed603ff491b80133e4df8ca liblzo_2.06-1_ar71xx.ipk
5b557892e6c5b25e55e9cb6ce3bf0fb9 libopenssl_1.0.1c-1_ar71xx.ipk
8026058ed3363592d5d545b9872b2c2e openvpn_2.2.2-2_ar71xx.ipk
e8e497de263af43bfc41a966b6e41a7a zlib_1.2.7-1_ar71xx.ipk
Zijn te vinden op
de FTP van eymey.
En zelf heb natuurlijk ook een kopie, dus mocht de FTP ooit niet werken dan DM maar.
Disclaimer:
Gebruik is volledig op eigen risico.
Ik ben dus niet aansprakelijk als deze brouwsels je router slopen, niet naar je luisteren of je anderzijds schade zullen toedoen.
Feedback is altijd welkom!
[
Voor 11% gewijzigd door
Ultraman op 22-02-2013 16:27
. Reden: Nieuwere release ]
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.