• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Heeft iemand toevallig al 300mbps voor elkaar gekregen met deze router? Mijn macbook air (recent model) wil niet harder als 144mbps. Schijnt normaal te zijn en je zou alleen 300 kunnen krijgen met 5ghz? En dat heeft deze router niet :(

Heb overigens channel 6 fixed en 40mhz geselecteerd. Andere settings/channels helpen ook niet

[ Voor 16% gewijzigd door Workaholic op 21-06-2012 11:34 ]

Mijn V&A

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:03

RvL

OpenWRT of de standaard firmware?

Het hangt er sowieso van af hoe druk het in de lucht is. Voor 300Mbps heb je 2 kanalen nodig. Als het erg druk is in de lucht dan zal de router dan zien en maar 1 kanaal gebruiken. In OpenWRT kun je het gebruik van 2 kanalen wel forceren, maar daarmee maak je de toch al drukke 2.4GHz band nog drukker en dat komt jou verbinding en de verbindingen om je heen niet ten goede.

Wat verwacht je trouwens extra van 300Mbps? Ik heb een tijdje 300Mbps gedraaid maar op mijn WR1043ND heeft het geen meerwaarde: max. throughput wordt er niet hoger van.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• Workaholic
  • Niet online
Standaard firmware.

Heel simpel ik kom niet hoger dan 5mb/sec met mijn macbook air (en deze heeft geen ethernet). Ik heb een 120mbit internet verbinding dus zou wel wat sneller willen downloaden.. + files overzetten via het LAN.

[ Voor 5% gewijzigd door Workaholic op 21-06-2012 13:15 ]

Mijn V&A

• RvL

RvL

5MB = 45Mbps

Let goed op hoofdlettergebruik: B = bytes, b = bits.

Ofwel, je zit nog lang niet aan de aangegeven connectiesnelheid van 144Mbps (theoretisch 18MB/s). Dus daar lijkt het probleem niet in te zitten. Dan zijn er nog genoeg mogelijke redenen over.

Hoe druk is het bij jou in de lucht? Dit kun je eenvoudig bekijken met b.v. het Windows programma inSSIDer. Voor Android is en Wifi Analyzer. Voor MacOS weet ik het niet, geen ervaringen mee. Loop tijdens het kijken ook eens door het huis/locatie van het netwerk zodat je een goed beeld hebt. Kies vervolgens het rustigste kanaal.

Als je kijkt naar de reviews hier op Tweakers (productreview: TP-Link TL-WR1043ND review door rapture en productreview: TP-Link TL-WR1043ND review door Nivk) dan zie je direct hoeveel verschil het kan maken als er (meerdere) netwerken in de buurt zijn. In de review van Nivk waren er geen andere netwerken op het gekozen kanaal en daar liggen de transmissiesnelheden dan ook een stuk hoger dan in de review van rapture, waar 9 andere netwerken in de buurt zijn. Het kan dus zomaar zijn dat de ether bij jou zo vol is dat de er simpelweg niet meer verzonden kan worden. De 40MHz modus kan dan mogelijk wat uitmaken (mits te forceren), maar het kan juist ook averechts werken.

Hoe is de router gepositioneerd in het huis t.o.v. de Macbook Air. Een muur of plafond, zeker als het beton is, kan heel veel uitmaken. Richt ook de antennes goed: een antenne straalt niet uit de punt.

Hoe heb je je netwerk nu beveiligd? WPA2-AES blijkt in de meeste gevallen de beste verhouding tussen beveiliging en snelheid op te leveren.

En nog maar een keer de vraag: welke firmware heb je? De originele TP-Link of OpenWRT/DD-WRT?

Nu de dekens nog...

• Ruud2007
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:25
Workaholic schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 09:59:
Heeft iemand toevallig al 300mbps voor elkaar gekregen met deze router? Mijn macbook air (recent model) wil niet harder als 144mbps. Schijnt normaal te zijn en je zou alleen 300 kunnen krijgen met 5ghz? En dat heeft deze router niet :(

Heb overigens channel 6 fixed en 40mhz geselecteerd. Andere settings/channels helpen ook niet
Ja, haal regelmatig 300 Mbps, maar meestal is het 216 of 243. Standaar firmware. Heb zowel Channel als Channel Width op Auto staan.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Een paar dagen terug heb ik de TL-WR1043ND van mijn ouders ge-updated naar de nieuwste (officiële) firmware. Ik vind het irritant dat hij na de update terug gaat naar fabrieksinstellingen.

• RvL

RvL

Ruud2007 schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 14:02:
[...]

Ja, haal regelmatig 300 Mbps, maar meestal is het 216 of 243. Standaar firmware. Heb zowel Channel als Channel Width op Auto staan.
Dat kan uiteraard, maar dan zal het bij jou een stuk minder druk zijn in de lucht. Als de router andere netwerken op de secundaire kanalen detecteert, dan zal hij terugvallen naar 144Mbps modus (20MHz).

Nu de dekens nog...

• Workaholic
  • Niet online
Ik heb relatief weinig netwerken in de buurt en het signaal daarvan is erg slecht, heb verschillende kanalen geprobeerd en mijn noise levels zijn zeer laag(8%). Signal to noise ratio van meer dan 30 dB.. dus erg goed!

Afstand tot de router heb ik uitgesloten door er naast te gaan staan.
Ruud2007 schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 14:02:
[...]

Met een macbook air of een windows client? Denk dat het eerder aan mijn macbook ligt.

[ Voor 60% gewijzigd door Workaholic op 21-06-2012 14:56 ]

Mijn V&A

• RvL

RvL

Heb je een Windows client waarmee je het kan proberen? Dan kun je in ieder geval uitsluiten of bevestigen of het aan je macbook ligt.

Macbook v.w.b. drivers helemaal up to date? Eventuele energiebesparingsopties die de performance van WiFi benadelen?

Nu de dekens nog...

• Workaholic
  • Niet online
RvL schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 15:03:
Heb je een Windows client waarmee je het kan proberen? Dan kun je in ieder geval uitsluiten of bevestigen of het aan je macbook ligt.

Macbook v.w.b. drivers helemaal up to date? Eventuele energiebesparingsopties die de performance van WiFi benadelen?
Helaas geen windows laptop met wireless n. Mac hangt aan adapter dus geen energiebesparingsopties.

Mijn V&A

• Ruud2007
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:25
RvL schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 14:07:
[...]

Dat kan uiteraard, maar dan zal het bij jou een stuk minder druk zijn in de lucht. Als de router andere netwerken op de secundaire kanalen detecteert, dan zal hij terugvallen naar 144Mbps modus (20MHz).
InSSIDer detecteert 6 netwerken. Is dat 'druk' of niet 'druk'?

Verwijderd

Ik heb op dit moment een Belkin F6D4630-4, maar ben niet echt tevreden over deze router. De verbinding valt regelmatig weg, en het bereik is niet geweldig.
Wij wonen in een oud stenen huis (Frankrijk), en willen ook gewoon buiten op het terras kunnen internetten, nu kan dat alleen maar als ik van binnen naar buiten loop met m'n iPhone, en heb dan maar 1 streepje.

Ik kwam deze tegen, en voor die prijs ziet dat er best wel aardig uit! Heeft deze een beetje goed bereik, of is het wel handig om die extra 8dBi antenne van 5€ erbij te nemen? Nu zie ik tegenwoordig vaak routers met Dual Band tegen komen, wat geeft dit extra? En is het handig om toch een duurdere router te overwegen, met Dual Band?

Bram

• RvL

RvL

Ruud2007 schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 16:39:
[...]

Dat ligt volledig aan de gebruikte kanalen. 6 netwerken op 1 kanaal betekend dat het erg druk is op 1 kanaal maar de overige kanalen erg rustig zijn.

Het ligt er ook een beetje aan sterk de verschillende netwerken zijn. Maar over het algemeen is 6 een redelijk aantal. Afhankelijk van waar ik zit in huis zie ik buiten mijn netwerk 10 tot 14 andere netwerken. Het merendeel hiervan zit op kanaal 11
Ik heb op dit moment een Belkin F6D4630-4, maar ben niet echt tevreden over deze router. De verbinding valt regelmatig weg, en het bereik is niet geweldig.
Wij wonen in een oud stenen huis (Frankrijk), en willen ook gewoon buiten op het terras kunnen internetten, nu kan dat alleen maar als ik van binnen naar buiten loop met m'n iPhone, en heb dan maar 1 streepje.

Ik kwam deze tegen, en voor die prijs ziet dat er best wel aardig uit! Heeft deze een beetje goed bereik, of is het wel handig om die extra 8dBi antenne van 5€ erbij te nemen? Nu zie ik tegenwoordig vaak routers met Dual Band tegen komen, wat geeft dit extra? En is het handig om toch een duurdere router te overwegen, met Dual Band?
Hoe groot is de afstand van de locatie tot de router en, veel belangrijker nog, hoe dik zijn de muren en hoeveel kom je er tegen?

Ik moet zeggen dat ik overal een uitstekend bereik heb, maar ik heb de router dan ook in het trappengat hangen waardoor ik effectief nergens door beton heen hoef. Het enige wat in de weg zit zijn wat binnenmuurtjes en hout.

Die 8dBi antennes zijn slechte ervaringen mee: het verschil is niet merkbaar. Zoek maar eens in dit topic, je zal meerdere testresultaten tegenkomen.

Dual Band houdt in dat een router naast de 2.4GHz band ook op de 5GHz band kan werken. Let er echter wel op dat er een hoop routers zijn waarbij dit niet gelijktijdig kan. Het gevolg daar van is dat 2.4GHz apparaten (veruit het merendeel) niet kunnen verbinden als de router op 5GHz staat ingesteld. Er zijn nog niet heel veel apparaten die standaard al met 5GHz adapters worden uitgerust. Het voordeel van 5GHz is dan wel weer dat deze band nog relatief rustig is.

De 5GHz band heeft echter ook als nadeel dat de golflengte korter is waardoor het signaal meer hinder zal ondervinden van obstakels als muren. Daarnaast is 802.11a slechts 54Mbps en is 802.11ac (snellere variant) nog in draft wat mogelijk tot compatibiliteitsproblemen kan leiden.

Edit: 802.11n is uiteraard ook van toepassing op 5GHz...

[ Voor 6% gewijzigd door RvL op 21-06-2012 19:25 ]

Nu de dekens nog...

• dask
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-05 18:06
Ruud2007 schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 16:39:
[...]

Ik heb hier zowat 40 draadloze netwerkjes in de buurt (centrum van een grootstad), met openWRT erop aan 300Mbps. Maar op mijn laptop heb ik maar een 150Mbps kaartje, dus vrij zinloos.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/DMKUW.jpg

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Is het met die custom OS's zoals OpenWRT/DD-WRT ook mogelijk om een tijd tegen snelheid grafiek te maken? Wat ik hiermee wil is dat het internet voor een bepaalde IP range gedurende dat het later op de avond wordt, het steeds slomer wordt.

• pdavie2311
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-12 08:51

pdavie2311

Live life to the fullest..

Goedendag..

Niemand die dus weet hoe het kan dat sinds ik deze router heb, mijn zakelijke laptop niet meer fatsoenlijk online kan middels VPN? Puur op het netwerk draait hij super, maar zodra ik VPN aangooi voor mijn mail etc doet hij niks meer..laad niks meer in enzo..

Werk nu zelfs op mijn Dongel met mijn zakelijke laptop..schiet ook niet op!! Kan ik iets doen met instellingen ofzo?

“De wereld is een pijpkaneel, elk zuigt eraan en neemt zijn deel”

• Saturnus
  • Niet online
Dat is dus iets met de VPN ja. Kijk eens wat de default gateway is, en wat deze wordt na het verbinden van VPN op die zakelijke pc.

[ Voor 8% gewijzigd door Saturnus op 22-06-2012 18:31 ]

• pdavie2311

pdavie2311

Ok..zal dat morgen eens gaan doen..maar wat moet dat zijn? Gelijk aan elkaar of anders en hoe dan in te stellen?

Thanx!!

• Saturnus
  • Niet online
Details geef je niet, dus die weet ik ook niet, maar VPN wil nog wel eens ervoor zorgen dat al het netwerkverkeer over de VPN gaat, terwijl eigenlijk maar een deel er overheen moet.

• pdavie2311

pdavie2311

Hmmm...zou je eens stap voor stap kunnen uitleggen wat ik moet doen? Ben niet zo'n held met routers, ben al blij dat ik hem zo aan de praat heb....dan probeer ik stapsgewijs tot de oplossing te komen als ik het snap, haha

Heel erg bedankt...

Verwijderd

RvL schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 19:04:
[...]

Hoe groot is de afstand van de locatie tot de router en, veel belangrijker nog, hoe dik zijn de muren en hoeveel kom je er tegen?

Ik moet zeggen dat ik overal een uitstekend bereik heb, maar ik heb de router dan ook in het trappengat hangen waardoor ik effectief nergens door beton heen hoef. Het enige wat in de weg zit zijn wat binnenmuurtjes en hout.

Die 8dBi antennes zijn slechte ervaringen mee: het verschil is niet merkbaar. Zoek maar eens in dit topic, je zal meerdere testresultaten tegenkomen.

Dual Band houdt in dat een router naast de 2.4GHz band ook op de 5GHz band kan werken. Let er echter wel op dat er een hoop routers zijn waarbij dit niet gelijktijdig kan. Het gevolg daar van is dat 2.4GHz apparaten (veruit het merendeel) niet kunnen verbinden als de router op 5GHz staat ingesteld. Er zijn nog niet heel veel apparaten die standaard al met 5GHz adapters worden uitgerust. Het voordeel van 5GHz is dan wel weer dat deze band nog relatief rustig is.

De 5GHz band heeft echter ook als nadeel dat de golflengte korter is waardoor het signaal meer hinder zal ondervinden van obstakels als muren. Daarnaast is 802.11a slechts 54Mbps en is 802.11ac (snellere variant) nog in draft wat mogelijk tot compatibiliteitsproblemen kan leiden.

Edit: 802.11n is uiteraard ook van toepassing op 5GHz...
Bedankt voor het antwoord! Na mijn post ben ik meer gaan zoeken, ook in dit topic, en kwam inderdaad tot de conclusie dat die 8dBi antennes niet de moeite waard zijn. Verder heb ik ook naar reviews gezocht voor de Belkin router die we nu hebben, en op Amazon heeft deze in de reviews de status "Don't Buy" gekregen, omdat de internet verbinding meerdere keren per dag uitvalt. Dat is dus al een rede om een nieuwe te kopen.

Wat betreft de afstand, die is niet zo groot, misschien 20 meter naar buiten toe. De stenen muren zijn hier wel dik, wat waarschijnlijk de oorzaak is.
Ik heb gisteren trouwens de router een paar centimeter verplaatst, en het bereik is al een stuk beter! Ik heb buiten zelfs 2 streepjes! :)
Ik ga deze router gewoon testen, en zie vanzelf wel of het beter is!

Edit: Sinds deze week hebben m'n iMac, iPhone en iPad ook moeite met verbinding maken. Uiteindelijk maar de router besteld!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-12 19:24
Ultraman, ik heb ook wel interesse in een nieuwe build als je tijd hebt.

Oude zou ook prima zijn maar je website ligt er uit zo te zien ;)

android since G1.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-12 21:06
http://openwrt.duft.nl/ hier staat nog een oude

• deejaylethal
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-11 09:33
Sinds kort heb ik ineens een probleem met de internetverbinding: ineens valt de verbinding weg, en soms herstelt deze zich automatisch maar meestal is er een cold reset nodig. Ik heb deze problemen eerder gehad, maar mijn vriendin wist nu ineens te melden dat ze wel 5 keer heeft moeten resetten vandaag.
Heeft iemand een oplossing, of is er in het afgelopen half jaar nog een goede update verschenen die dit op kan lossen?

• bouwew
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01-12 14:50
@deejaylethal, naar mijn idee moet ik mijn router de laatste tijd, vooral op warme dagen (de router staat op een "warme" plek) vaker cold resetten omdat de wifi is weggevallen. De router voelt behoorlijk warm aan als ik de reset doe.

Als gevolg hierop heb ik gisteren de router gemod: ik heb koelblokjes die ik nog had liggen op de Atheros-chip, de geheugen-chip en de processor-chip geplakt, en een VGA-fannetje die ik nog had liggen in de behuizing gemonteerd (misschien overkill, maar ik had toch niks beters te doen). Nu is het wachten op een paar warme dagen...
coredalae schreef op maandag 25 juni 2012 @ 14:44:
Ultraman, ik heb ook wel interesse in een nieuwe build als je tijd hebt.

Oude zou ook prima zijn maar je website ligt er uit zo te zien ;)
Ah, de FTP van eymey ligt er uit of de link wijst naar een verkeerd IP.
Hij had ooit al eens aangegeven dat er een verandering plaats ging vinden en dat het mogelijk niet meer zou werken...

Ik heb t/m woensdag zeer weinig tijd, maar daarna zal ik eens kijken of ik het kan oplossen :)

Heb je nu de oude build nodig? Want die even op Dropbox gooien moet wel lukken.

[ Voor 7% gewijzigd door Ultraman op 26-06-2012 10:27 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Ik heb ook nog gisteren een nieuwe build gemaakt (r32499) die ik ook wel online kan zetten als mensen daar interesse in hebben. De basis config is ongeveer hetzelfde als die van Prolution (zonder QoS, maar met UPnP), maar met toevoeging van luci-ssl, dynamic dns en avahi-daemon.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:21
Kan evt ook backfire builds online zetten. De config die ik gebruik is nagenoeg hetzelfde als de basic config van Ultraman, met een paar aanpassingen:
- OpenVPN ingebouwd
- Multiwan ingebouwd
- pppoe ingebouwd
- tun ingebouwd

Een aantal van mijn klanten gebruiken OpenVPN, eentje gebruikt een KPN glasvezellijn die PPPoE nodig heeft en eentje gebruikt 2 internetverbindingen met MultiWAN. Aangezien ik er een schurfthekel aan heb om voor iedereen een losse config te bouwen en bij elk apparaat na een sysupgrade los pakketjes te moeten installeren, heb ik die gewoon in de build gezet. Nadeel van multiwan is dat je het na elke upgrade handmatig uit moet schakelen, maar daar is overheen te komen.
Overigens ontbreekt voor OpenVPN de Luci interface. Die werkt nml voor geen meter en sloopt meer dan dat het goed doet. Wil je OpenVPN gebruiken, dan edit je de config maar mooi met de hand.

Verwijderd

Weet iemand trouwens of het mogelijk is om een Captive Portal op deze router te zetten? Omdat deze Open Source is, ik had volgens mij wat op internet gevonden, maar kan het niet meer terug vinden!

• PaulX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-10 15:26

PaulX

Beyond your imagination...

Weet iemand of het zinvol is, of zinvol kan zijn, om alle 3 de stock-antennes te vervangen
als ik de accesspoint toch alleen maar als G-only (54Mbps) heb ingesteld ??? Of hoef ik er dan slechts 1 of 2 te vervangen voor een beter bereik?

Ben van plan om er 9dBi directional antenne's (TL-ANT2409A) op te gaan schroeven.

[ Voor 21% gewijzigd door PaulX op 26-06-2012 13:13 ]

ASRock Z97 Extreme6, Intel Core i7-4790S, G.Skill 16GB DDR3-1866, Samsung 950 Pro 256GB m.2 SSD (GPT, Bootdrive)

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-12 19:24
@ ultaman als je de vorige chunky in drop box zou kunnen zetten zou dat heel chill zijn

Draai nu originele firmware dus de volledige versie graag.

(die kan ik toch gelijk vanaf de tplink firmware flashen?)

android since G1.

Verwijderd

Ik heb heb een probleem met voip (voipcheap/voipbuster) in combinatie met deze router. Af en toe valt tijdens het bellen de verbinding weg en hoor ik mensen niet, of zij mij niet. Ik bel via een siemens IP-telefoon die op de router is aangesloten.Ik heb enkel een internetnummer, geen vast nummer, ook niet via de provider.
De router is aangesloten op het glasvezelkastje van glasnet/xms. Als ik de telefoon rechtstreeks op het glasvezelkastje aansluit, ontstaan er geen onderbreking meer. Dan heb ik natuurlijk geen internet, maar nu weet ik wel dat het aan mijn routerinstellingen ligt. Volgens mij ligt het aan de bandbreedte of aan dee QoS instellingen, maar dit laatste zie ik niet als instelling terug in de web-interface. De bandbreedte kan ik wel instellen, maar ik heb geen idee wat minimale en maximale bandbreedte voor voip zou moeten zijn. Nu ja, tot zover reikt ook mijn computer kennis, dus als iemand mij kan helpen, aub in Jip en Janneke taal. Bedankt alvast.

Verder overigens een prima router waar ik verder geen enkel probleem mee heb!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Ultraman schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 10:26:
[...]

Ah, de FTP van eymey ligt er uit of de link wijst naar een verkeerd IP.
Hij had ooit al eens aangegeven dat er een verandering plaats ging vinden en dat het mogelijk niet meer zou werken...

Ik heb t/m woensdag zeer weinig tijd, maar daarna zal ik eens kijken of ik het kan oplossen :)

Heb je nu de oude build nodig? Want die even op Dropbox gooien moet wel lukken.
Ja, ik zit midden in een verhuizing en het is even zo druk dat ik nog niet de tijd heb gevonden hier de Synology NAS (waar ook de FTP en HTTP op draaien) weer aan te sluiten. Sorry for that, guys.

Op z'n laatst komend weekend hoop ik de zaak weer online te hebben :)

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• RvL

RvL

PaulX schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 13:09:
Weet iemand of het zinvol is, of zinvol kan zijn, om alle 3 de stock-antennes te vervangen
als ik de accesspoint toch alleen maar als G-only (54Mbps) heb ingesteld ??? Of hoef ik er dan slechts 1 of 2 te vervangen voor een beter bereik?

Ben van plan om er 9dBi directional antenne's (TL-ANT2409A) op te gaan schroeven.
Als je even zoekt in dit topic, dan kom je een aantal posts tegen van gebruikers die er ook andere antennes op hebben geschroefd. Om een lang verhaal kort te maken: het verschil is totaal niet merkbaar.

Nu de dekens nog...

• deejaylethal
  • Laatst online: 04-11 09:33
bouwew schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 08:25:
@deejaylethal, naar mijn idee moet ik mijn router de laatste tijd, vooral op warme dagen (de router staat op een "warme" plek) vaker cold resetten omdat de wifi is weggevallen. De router voelt behoorlijk warm aan als ik de reset doe.

Als gevolg hierop heb ik gisteren de router gemod: ik heb koelblokjes die ik nog had liggen op de Atheros-chip, de geheugen-chip en de processor-chip geplakt, en een VGA-fannetje die ik nog had liggen in de behuizing gemonteerd (misschien overkill, maar ik had toch niks beters te doen). Nu is het wachten op een paar warme dagen...
Het is bij mij niet alleen de WiFi dat uitvalt, maar het volledige apparaat. Waarom is mij een raadsel, heeft iemand een tip? Of moet ik gewoon balen dat ook mijn tweede model van de router gebreken vertoont?

Verwijderd

Vandaag binnen gekregen, en gelijk geïnstalleerd. Nieuw modem erin, Router eraan, Quick Installation uitgevoerd en alles werkt direct! Bereik is inderdaad beter dan mijn vorige router, et deze is een stuk stabieler! Voor alsnog dus alleen maar positief!

• mcDavid
Verwijderd schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 18:51:
Vandaag binnen gekregen, en gelijk geïnstalleerd. Nieuw modem erin, Router eraan, Quick Installation uitgevoerd en alles werkt direct! Bereik is inderdaad beter dan mijn vorige router, et deze is een stuk stabieler! Voor alsnog dus alleen maar positief!
En dat zeg je al na? 10 uur? Pfoe was je oude router wel een drama zeg! B)

Verwijderd

Dat was het zeker! Zo 3 a 4 keer per dag opnieuw opstarten omdat internet eruit lag, nu heb ik dat nog niet gedaan. Ook simpele tests zoals die van SpeedTest: bij m'n oude router kreeg ik snelheden die varieerde tussen de 200 en 450 kb/s, nu meerdere test gedaan en die zitten allemaal rond de 480 kb/s, nog geen gehad die daar echt onder zat!

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2012 19:17 ]

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-12 20:36
Ik heb een apart probleem met mijn TL-WR1043ND en kan er niet uitkomen waar nu precies het probleem ligt...

Ik heb deze router nu sinds 1,5 jaar en heb er de afgelopen 1,2 jaar met plezier gebruik van gemaakt, echter op een gegeven moment (3 maanden geleden) kreeg hij wat kuren namelijk de volgende:

- Wireless snelheid kakt in tot < 0,1 Mbit
- USB schijf transfer snelheid kakt in to < 0,1 Mbit (zowel bedraad als draadloos)

Prima, kan gebeuren dacht ik de eerste keer. Router reset en ja hoor hij werkte weer, maar de laatste tijd kreeg hij dit steeds meer en was ik er wel klaar mee, want ik maak intensief gebruik van de USB poort en zit ook aardig vaak via wireless. Maar goed, zelfs een internetpagina laden duurt enkele minuten op die snelheid. Ik ben dan ook bezig geweest om het probleem op te sporen en heb de volgende dingen gedaan.

Wat heb ik inmiddels geprobeerd?

- Officiële firmware upgrade, meerdere varianten allen met hetzelfde probleem
- DD-WRT firmware erop, zelfde probleem
- Terug naar officiële firmware, 30/30/30 reset methode uitgevoerd
- Gespeeld met wireless instelling van beveiligd tot onbeveiligd etc.
- DHCP server uit/aan, USB uit/aan etc... Alle instellingen wel mee gespeeld.

Echter gebeurd het dus nog steeds regelmatig dat mijn wireless snelheid totaal inzakt tot een minimum en er niet meer mee valt te werken. (note, bedraad werkt alles naar behoren op de USB snelheid na)

Extra noemswaardigheid is dat ik sinds ik dit probleem heb ik niet meer hoger dan 9 Mbit uitkom. Terwijl ik voorheen de volle snelheid van mijn G wifi netwerk haalde van 24Mbit. Dus ik vermoed dat er toch iets niet helemaal meer lekker zit in de chipset zelf.

Op internet heb ik niemand anders gevonden die dit probleem heeft. Dus zijn jullie mijn laatste redmiddel voordat ik besluit om een nieuwe router te kopen. Heeft iemand nog een idee wat het zou kunnen zijn?

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

• D.I.N.G
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-12 10:04
Je kunt nog een optie proberen namelijk openwrt, verschillende builds zijn in dit topic te vinden. Ik had ook veel problemen met de officiele firmware en daarom ben ik overgestapt naar dd-wrt. De problemen waren wel minder maar niet over en nu ben ik al een aantal weken met openwrt bezig en nog geen problemen tegen gekomen.

Ik had trouwens alleen het probleem dat draadloos af en toe weg viel en de router niet te bereiken was.

Als dat ook niet wil helpen dan kun je het altijd nog opsturen voor garantie want je heb als het goed is twee jaar garantie.

[ Voor 10% gewijzigd door D.I.N.G op 27-06-2012 22:06 ]

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-12 20:36
D.I.N.G schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 22:05:
Je kunt nog een optie proberen namelijk openwrt, verschillende builds zijn in dit topic te vinden. Ik had ook veel problemen met de officiele firmware en daarom ben ik overgestapt naar dd-wrt. De problemen waren wel minder maar niet over en nu ben ik al een aantal weken met openwrt bezig en nog geen problemen tegen gekomen.

Ik had trouwens alleen het probleem dat draadloos af en toe weg viel en de router niet te bereiken was.

Als dat ook niet wil helpen dan kun je het altijd nog opsturen voor garantie want je heb als het goed is twee jaar garantie.
OpenWrt is natuurlijk in feite ongeveer hetzelfde als DD-WRT. En al een compleet nieuwe firmware. Ik denk dat nog een andere firmware (naast de talloze officiële) geen verschil gaat maken. Het gekke is dat exact hetzelfde gebeurd. De wifi snelheid klapt gewoon compleet in, en soms is mijn wifi signaal (zoals vandaag) compleet verdwenen. Alleen een router restart laat hem weer werken.
Echter is het daarna nog maar de vraag hoe lang de snelheid goed is. De ene keer houdt hij het 3 dagen uit, en soms (zoals nu op dit moment) is het na 1,5 uur afgelopen. Een aantal keer zelfs na 10 min al.... Er is geen lijn in terug te vinden.

Overigens denk ik niet dat garantie veel doet. Technisch gezien doet de router het namelijk.... Er is niets kapot, dat is het frustrerende er ook aan. Anders had ik hem allang teruggestuurd.

[ Voor 11% gewijzigd door Dbm12 op 27-06-2012 22:25 ]

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

• D.I.N.G
Dbm12 schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 22:24:
[...]
Overigens denk ik niet dat garantie veel doet. Technisch gezien doet de router het namelijk.... Er is niets kapot, dat is het frustrerende er ook aan. Anders had ik hem allang teruggestuurd.
Ik heb mijn router ook voor garantie teruggestuurd vanwege de problemen met draadloos en ik heb gewoon een nieuwe gekregen. Bij mij had dit helaas het probleem niet opgelost.

Als jij aangeeft dat jij de router met meerdere officiële firmware versies heb getest en dat hij elke dag meerdere keren van het stroom afgehaald moet worden om hem moet weer werkend te krijgen dan is dat echt wel een technisch probleem.

Het is ook slim om erbij te vermelden dat je met meerdere laptops de draadloze verbinding hebt getest zodat ze niet jou apparatuur de schuld kunnen geven.

Je kunt het toch gewoon proberen om hem voor garantie op te sturen. Nee heb je en ja kun je krijgen!

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-10 00:49
Mijn gloednieuwe TP Link WR1043ND (gisteren binnengekregen) werkte met standaard firmware ook voor geen meter. Heb er maar DD-WRT opgezet en nu werkt hij super.

Eerst waren pingresultaten echt om te huilen (> 2000 ms) en nu zijn ze gewoon normaal. Zelfde voor Wifi, werkte eerst amper en nu gewoon stabiel en snel.

[ Voor 11% gewijzigd door McVirusS op 28-06-2012 14:28 ]

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:36
Dbm12 schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 22:24:
[...]

OpenWrt is natuurlijk in feite ongeveer hetzelfde als DD-WRT. En al een compleet nieuwe firmware. Ik denk dat nog een andere firmware (naast de talloze officiële) geen verschil gaat maken. Het gekke is dat exact hetzelfde gebeurd. De wifi snelheid klapt gewoon compleet in, en soms is mijn wifi signaal (zoals vandaag) compleet verdwenen. Alleen een router restart laat hem weer werken.
Echter is het daarna nog maar de vraag hoe lang de snelheid goed is. De ene keer houdt hij het 3 dagen uit, en soms (zoals nu op dit moment) is het na 1,5 uur afgelopen. Een aantal keer zelfs na 10 min al.... Er is geen lijn in terug te vinden.

Technisch doet de router het dus niet goed, dit is gewoon een hardware probleem, heb soortgelijke klachten vaak genoeg voorbij zien komen. Gewoon opsturen die hap.

• _JGC_
Deze routers draaien af fabriek gewoon linux. De Cisco WAP4410n-G5 met identieke hardware overigens ook. Onder linux heb je 2 keuzes qua wifi: madwifi of mac80211 met ath9k. Die eerste is al een oudje en wordt gebruikt door Cisco in de WAP4410n-G5 en door dd-wrt voor deze router. Mogelijk is dd-wrt ook al over naar mac80211, maar de build die op de router van mijn ouders in G-only mode iig nog niet. Wat de officiele firmware gebruikt weet ik niet.

Nu is het zo dat Cisco in de known issues van hun accesspoint nu heeft staan de problemen waar ik last van had (random wifi ophangen, of WDS bridge mode die nog geen uur blijft werken), met als workaround dat je gewoon zo nu en dan de stekker er maar uit moet trekken. Dat is in mijn ogen geen workaround, maar een kul-oplossing die niet acceptabel is. Ik heb een bridge met 2x Cisco WAP4410n-g5 vervangen door 2x 1043ND met OpenWRT en dat presteert goed, ook na een maand of 2 uptime. Dat wijst er IMHO op dat de hardware het wel kan, maar dat de drivers te wensen over laten.

Waar mac80211/ath9k tekortschiet tov Madwifi is powersaving. Madwifi implementeert dit niet, dus werkt het verder prima. Ath9k implementeert het wel, en apparaten zoals mijn Samsung Galaxy Mini 2 maken daar gebruik van, en het zijn juist die apparaten die zorgen voor de nodige packet loss en lockups. Hang ik er laptops aan waarbij ik powersaving nadrukkelijk uitzet, dan is er geen enkel probleem.

• Versleije
  • Laatst online: 25-11 09:24
Verwijderd schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 23:32:
Ik heb heb een probleem met voip (voipcheap/voipbuster) in combinatie met deze router. Af en toe valt tijdens het bellen de verbinding weg en hoor ik mensen niet, of zij mij niet. Ik bel via een siemens IP-telefoon die op de router is aangesloten.Ik heb enkel een internetnummer, geen vast nummer, ook niet via de provider.
De router is aangesloten op het glasvezelkastje van glasnet/xms. Als ik de telefoon rechtstreeks op het glasvezelkastje aansluit, ontstaan er geen onderbreking meer. Dan heb ik natuurlijk geen internet, maar nu weet ik wel dat het aan mijn routerinstellingen ligt. Volgens mij ligt het aan de bandbreedte of aan dee QoS instellingen, maar dit laatste zie ik niet als instelling terug in de web-interface. De bandbreedte kan ik wel instellen, maar ik heb geen idee wat minimale en maximale bandbreedte voor voip zou moeten zijn. Nu ja, tot zover reikt ook mijn computer kennis, dus als iemand mij kan helpen, aub in Jip en Janneke taal. Bedankt alvast.

Verder overigens een prima router waar ik verder geen enkel probleem mee heb!
Probeer het eens met een 10/100Mb switch er tussen, heb bijna dezelfde opstelling als jou

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-10 17:18
Ik heb nu net deze router een paar dagen in bezit.
De prestaties momenteel zijn: Bekabeld 120 Mbit, draadloos 60Mbit.
Originele firmware.

Ik kwam van een Linksys WRT320N af dus de nu behaalde resultaten vallen mee (Bekabeld 70Mbit/draadloos 19Mbit) ;( .

Zal het de moeite zijn om DDWRT te installeren?

Alle 2,4 Ghz kanalen zijn wel in gebruik zie ik.

w00t

• mind_
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

mind_

evil smile

Heb net deze router zelf binnen, alleen hoe verander ik de taal van Duits naar Engels?
Op internet zegt iemand dat dit via language.html

Als ik naar http://192.168.1.1/language.html zegt die "Der Benutzername oder das Passwort wurde falsch eingegeben." Ik kan wel gewoon het menu in maar zie nergens optie staan om dit te veranderen.

com·pu·ter (de ~ (m.), ~s) 1 elektronische informatieverwerkende machine die door een reeks gecodeerde instructies wordt bestuurd

• D.I.N.G
mind_ schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 13:16:
Heb net deze router zelf binnen, alleen hoe verander ik de taal van Duits naar Engels?
Op internet zegt iemand dat dit via language.html

Als ik naar http://192.168.1.1/language.html zegt die "Der Benutzername oder das Passwort wurde falsch eingegeben." Ik kan wel gewoon het menu in maar zie nergens optie staan om dit te veranderen.
Ik weet eigenlijk niet of je de taal kunt instellen in de originele firmware.

Je kunt ook de firmware upgraden met de laatste firmware en dan heb je als het goed is ook Nederlands of Engels menu.

http://nl.tp-link.com/support/download/?model=TL-WR1043ND

Verwijderd

Boys jullie moeten mij helpen. Ik ben echt ten einde raad. Ik ken niet superveel van netwerken en computers.

Ik heb gisteren de TP-Link TL-WR1043ND gekocht en geinstaleerd. Instalatie verliep vlotjes en had in het begin geen problemen. Op de vaste pc had ik snel en stabiel internet. Op mijn laptop had ik in het begin traag internet, maar dit ging na een tijdje sneller. Na enkele uren had ik ineens geen internet meer op mijn laptop. Ik kan de router nog vinden, maar geen verbinding maken. Wat kan ik doen?

Als je nog info of screenshots oid dergelijk nodig heb, zal ik het wel horen.

Alvast bedankt.

• Puch-Maxi
  • Laatst online: 01-12 00:03
Drivers van je laptop wlan nic updaten?

My favorite programming language is solder.

Verwijderd

Puch-Maxi schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 19:38:
Drivers van je laptop wlan nic updaten?
?? :$

btw, heb ik net ondervonden.
Als ik beneden zit (20cm van de router) heb ik internet verbinding met mijn laptop.
Als ik mijn laptop dicht doe, naar mijn kamer ga (vlak boven router, 3m afstand) heb ik geen verbinding meer. Met de laptop van mijn zus heb ik ook geen verbinding.

• Puch-Maxi
  • Laatst online: 01-12 00:03
Ah, das niet goed. Dan helpt het updaten van de drivers van je draadloze netwerkkaart (nic) ook niet.
Welke firmware staat op de router? (kun je zien in de webinterface van de router: http://192.168.1.1/).
Update zo nodig je firmware: http://nl.tp-link.com/support/download/?model=TL-WR1043ND.
Het is ook mogelijk dat je router DOA is.

My favorite programming language is solder.

Verwijderd

Firmware Version:
3.13.12 Build 120405 Rel.33996n

Ik had mijn firmware al geupdate

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2012 21:06 ]

Verwijderd

Hier is nog een screenshot

http://i45.tinypic.com/2urtev9.png

• GJ007
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-11 09:26

GJ007

:)

Heb de router inmiddels een week staan,
Paar dagen terug update naar de nieuwste firmware gedaan en zo ingesteld die als AP werkt en het bereik van onze airport extreme uitbreid.

Draait stabiel, en bereik van het gekke ding vind ik fenomenaal, al helemaal voor die prijs...

Tot nu toe enkel lof!

signature

• Pretender82
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-11 21:17
Ik heb ook een vraagje. ik ben van plan om deze router aan te schaffen omdat iedereen in dit topic volgens mij wel heel positief is. Toch heb ik nog een paar vraagjes voordat ik naar de winkel ga.

Op dit moment heb ik de kpn experia box v2 (klein wit kastje). Vanaf mijn pc in de woonkamer wil ik films streamen naar mijn samsung galaxy tab. dit gaat goed, maar soms na een kwartier en een andere keer na een half uur stopt de film er gewoon mee. dan lijkt het wel als of ie buffert ofzo.

mijn idee is dat ik met deze router een betere/stabielere wifi verbinding ga krijgen en dit probleem dus opgelost wordt... klopt deze redenatie?

Nog een vraag: ik ben niet super met netwerken enzo, dus wil eigenlijk deze router gewoon standaard laten... alleen misschien de nieuwste firmware erop zetten. Is dit op die manier nog steeds een super router, of moet je echt dat open-wrt en dd-wrt installeren om het een beetje goed te krijgen?

Is dit echt de beste router die je kunt kopen in deze prijsklasse, of zijn er nog andere routers die misschien wel interessanter zijn?

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:03
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 20:16:
Firmware Version:
3.13.12 Build 120405 Rel.33996n

Ik had mijn firmware al geupdate
er is nog een nieuwere update:
3.13.4 Build 110429 Rel.36959n

• DeCo
Pretender82 schreef op zondag 01 juli 2012 @ 21:43:
Ik heb ook een vraagje. ik ben van plan om deze router aan te schaffen omdat iedereen in dit topic volgens mij wel heel positief is. Toch heb ik nog een paar vraagjes voordat ik naar de winkel ga.

Op dit moment heb ik de kpn experia box v2 (klein wit kastje). Vanaf mijn pc in de woonkamer wil ik films streamen naar mijn samsung galaxy tab. dit gaat goed, maar soms na een kwartier en een andere keer na een half uur stopt de film er gewoon mee. dan lijkt het wel als of ie buffert ofzo.

mijn idee is dat ik met deze router een betere/stabielere wifi verbinding ga krijgen en dit probleem dus opgelost wordt... klopt deze redenatie?

Nog een vraag: ik ben niet super met netwerken enzo, dus wil eigenlijk deze router gewoon standaard laten... alleen misschien de nieuwste firmware erop zetten. Is dit op die manier nog steeds een super router, of moet je echt dat open-wrt en dd-wrt installeren om het een beetje goed te krijgen?

Is dit echt de beste router die je kunt kopen in deze prijsklasse, of zijn er nog andere routers die misschien wel interessanter zijn?
of dat het probleem oplost, zou ik niet durven te zeggen..

wat ik wel weet uit eigen ervaring: probeer met jouw WiFi zo ver mogelijk van andere AP's in de buurt te zitten. Dat levert een veel stabielere verbinding op. De oudere laptop van mijn vriendin knalde er om de 5 minuten uit, terwijl mijn laptop gewoon verbinding bleef houden.. nu ik met de kanalen en het programma inSSIDer in de weer ben gegaan, is de verbinding helemaal top en stabiel :)

één nadeel van deze router: als ik veel data overpomp via netwerk (net een nieuwe netwerkschijf erbij gekocht en wil ik de oude netwerkschijf daar op backuppen), raakt ie na een tijdje de weg helemaal kwijt en moet ik de router uit/aan zetten om 'm weer bij kennis te brengen 8)7 admin ligt er dan uit, of netwerkschijven zijn plotseling niet meer bereikbaar, etc..

Bij normaal gebruik niets aan de hand en erg tevreden :)

• RvL

RvL

Deze routers zijn, hoewel ze de mogelijkheid wel bieden, eigenlijk niet geschikt om als netwerkschijf te fungeren. De processor is daarvoor te licht, waardoor de load schrikbarend oploopt. Totdat ie 't op een gegeven moment inderdaad niet meer aan kan en simpelweg crasht.
Pretender82 schreef op zondag 01 juli 2012 @ 21:43:

De WiFi van de WR1043ND is wat mij betreft een van de beste in z'n prijsklasse. Ik heb hier overal goed bereik met een goede snelheid. Dat was met mijn vorige router, een DLink DIR-635 wel anders en die was bij aanschaf toch een aardig stukje duurder.

Maar streamen en WiFi is niet altijd een goede combinatie. Het ligt een beetje aan de bitrate van de video die je wil streamen. Zo lukt het mij bijvoorbeeld wel om een DVD te streamen naar m'n mediaspeler (die zit bedraad, PC waar de film op staat draadloos) maar een beetje HD gaat vaak stotteren.

Het ligt natuurlijk ook aan de throughput van je tablet. Zo trek ik m'n 50Mbit lijn vanaf een willekeurige laptop/pc hier vol, maar vanaf m'n HTC Sensation kom ik niet verder dan 15Mbit.

Nu de dekens nog...

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

DeCo schreef op maandag 02 juli 2012 @ 14:30:
[Firmware Version:
3.13.12 Build 120405 Rel.33996n]

er is nog een nieuwere update:
3.13.4 Build 110429 Rel.36959n
Hoe kan 13.4 nu nieuwer zijn dan 13.12 :?

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Harrie

NederVlaming

De versie van 5 april 2012 (120405) is volgens mij idd gewoon de nieuwste. Waarschijnlijk heeft deco naar het laatste nummer gekenen?

• TheGrillmeister
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-12 21:17
Sinds vandaag begonnen met openwrt op mijn 1043 en moet zeggen het valt niet tegen. Snelheden zijn aardig en stabiel

Heb max 60 Mbit down gehaald en 45 Mbit up (speedtest.net)
gemiddeld rond 40 / 25

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/2043258015.png

Heb wel interesse in een nieuwe build met Qos, gebruik nu de:

r32018 / LuCI Trunk (trunk+svn8689) van Prolution

BTW:
Moet je de nieuwe of oudere build gewoon via een upgrade file flashen ?

[ Voor 11% gewijzigd door TheGrillmeister op 03-07-2012 18:29 ]

• _JGC_
Je kunt OpenWRT -> OpenWRT gewoon met sysupgrade images flashen. Wat die in principe doen is je hele rootfs opnieuw pennen en vervolgens de gebackupte bestanden uit /etc/config terugzetten. Enige risico wat je loopt is dat een oude build de opties uit de nieuwe configs niet snapt of andersom. Heb ik laatste gehad bij een klant waar ik een nieuwe build met geintegreerde OpenVPN flashte, daar kwam OpenVPN pas weer op toen ik bepaalde niet meer ondersteunde opties had weggehaald.

• DeCo
hjs schreef op maandag 02 juli 2012 @ 20:59:
[...]

Hoe kan 13.4 nu nieuwer zijn dan 13.12 :?
eehhm... gevalletje misverstand mijnerzijds 8)7

• Pretender82
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-11 21:17
@ deco en rvt: bedankt voor de info... Ik heb de router net besteld via bol.com... De ben benieuwd of het mijn probleem met streaming op gaat lossen.
Ik zal denken ik nog wel terug komen voor wat hulp bij het installeren

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Vandaag in gebruik genomen, zonder problemen behalve dat de kabelmodem van Ziggo er een beetje door in de war lijkt te raken, hij moest tot drie keer toe gereset worden.
Morgen wil ik een externe schijf aan de router hangen en hem dan benaderen vanaf de laptop, ben benieuwd :)

• dask
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-05 18:06
Heeft iemand een idee waarom mijn ext hdd ineens gemount wordt op sdb1 en niet meer in sda1, ik voer nochtans het commando " mount /dev/sda1 /mnt/shares -t ext4 " uit. Zou het kunnen te maken hebben met het niet volledig unmounten alvorens het unpluggen?

• timleferink
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-10 18:09
Misschien heeft iemand hier een idee over het volgende:
Mijn WAN ledje knippert constant knipperen (en niet zo'n beetje ook). Op het moment dat ik al mn clients loskoppel van het netwerk, blijft dit hetzelfde.
Nou was het gisteren zelfs zo dat ik de helft van de tijd geen sites kon laden, en dat ook de webinterface haast niet te bereiken was.
Ik gebruik OpenWRT 10.03.01, en had hier eigenlijk nooit problemen mee.
In de logs zie ik het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Jul  6 10:48:36 OpenWrt user.warn kernel: __ratelimit: 5 callbacks suppressed
Jul  6 10:48:36 OpenWrt user.warn kernel: nf_conntrack: table full, dropping packet.
Jul  6 10:48:36 OpenWrt user.warn kernel: nf_conntrack: table full, dropping packet.
Jul  6 10:48:37 OpenWrt user.warn kernel: nf_conntrack: table full, dropping packet.
Jul  6 10:48:37 OpenWrt user.warn kernel: nf_conntrack: table full, dropping packet.
Jul  6 10:48:39 OpenWrt user.warn kernel: nf_conntrack: table full, dropping packet.
Jul  6 10:48:39 OpenWrt user.warn kernel: nf_conntrack: table full, dropping packet.

Nou was de melding over de ratelimit gisteren 400-600 en dat elke 5 seconden.
Ik heb gelezen dat dit kan gebeuren als je heel veel torrent verkeer hebt, echter ik heb helemaal geen torrent clients aanstaan (gebruik het ook nooit) en het gebeurd ook als er niks aan de router hangt (ook niet via wifi).
Kunnen jullie mij vertellen wat dit is? Het lijkt wel een soort DoS aanval ofzo. Kan ik op de een of andere manier dit verkeer blokkeren?

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01-12 15:11
Ik heb ook soms last van websites die gewoon niet laden of onvolledig.
Andere sites laden dan meteen en volledig.
Het lijkt wel of het een algemeen probleem is.

PS, vanmiddag komt mijn TP-Link TL-WR1043ND
Ik ben heel erg benieuwd naar deze router.

• rob1985
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-11 21:51
Ik heb een Dlink Dir655 als hoofdrouter en een 1043 als tweede router voor het uitbreiden van het draadloos signaal.

De 1043 is middels de LAN poort aangesloten op de Dlink, dus de WAN poort op de 1043 gebruik ik niet. Ik wil namelijk dat de Dlink de DHCP server is, zodat alle apparaten in hetzelfde netwerk zitten.

Ik wil echter wel graag de USB functie op de 1043 kunnen gebruiken voor het aansluiten van een externe HD. Is dit mogelijk? Ik heb de normale firmware erop staat (up to date).

Wat zijn overigens de transfersnelheden die gehaald kunnen worden als ik iets op de extern HD wil zetten?

• mcDavid
robvanpraat schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 19:27:
Ik heb een Dlink Dir655 als hoofdrouter en een 1043 als tweede router voor het uitbreiden van het draadloos signaal.

De 1043 is middels de LAN poort aangesloten op de Dlink, dus de WAN poort op de 1043 gebruik ik niet. Ik wil namelijk dat de Dlink de DHCP server is, zodat alle apparaten in hetzelfde netwerk zitten.

Ik wil echter wel graag de USB functie op de 1043 kunnen gebruiken voor het aansluiten van een externe HD. Is dit mogelijk? Ik heb de normale firmware erop staat (up to date).
Dat kan ja, moet je even in je D-link router kijken wat het ip-adres van de TP-link is.
Wat zijn overigens de transfersnelheden die gehaald kunnen worden als ik iets op de extern HD wil zetten?
2-3MB/s max ongeveer.

• rob1985
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-11 21:51
Volgens mij heeft de TP link geen IP-adres, want die fungeert nu slechts als (draadloze) switch?

• tlpeter
Ik heb sinds gisteren ook deze router.
Ik heb er meteen de build van Prolution er op gezet.
Alles werkt prima maar ik had meer een vraag.
Wanneer ik met collectd kijk naar de signal and noise op mijn wireless dan zie ik -95,0dBm.
Is dit nou juist goed of niet?
Ik denk dat dit juist zo min mogelijk moet zijn maar ik weet het niet zeker.

• lemval
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-11 17:33
Ik heb de router nu zo'n half jaar in bezit, maar deze loopt zo eens in de twee weken vast. Er is dan helemaal geen verkeer meer mogelijk en het enige wat helpt is een reset (power down gedurende enkele secondes). Support zegt dat ik er teveel aan heb hangen en dat de router hiervoor niet geschikt is...

- router - pc1, nas, switch1, switch2
- switch 1 - ps3*, webbox*
- switch 2 - printer, pc2*
- wireless - smartphone, laptop
* Uitgeschakeld toen het probleem zich weer net voordeed.

Hebben anderen hier ook last van? Ik sta op het punt het ding uit het raam te gooien 8)7 Helpt openWRT hier mogelijk in?

• basix
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-11 19:23
Prolution schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 08:54:
Twee weken geleden heb ik een nieuwe build (r32018) gemaakt, en gedurende 14+ dagen draait deze nu prima. Geen enkele kernel log van de wifi gehad ( zoals bijv: "Failed to stop TX DMA" & "Could not stop RX").
Enig nadeel is de hoge load die LuCI web interface veroorzaakt als je op de "Status / Overview" pagina staat te browsen.

Ik heb deze keer wel mijn gehele config gereset, mede omdat er nu "netifd" gebruikt wordt ipv de oude "network scripts", maar je kan het natuurlijk altijd eerst even proberen met je huidige config ;) .

Build r32018 staat in de map "Trunk (Attitude Adjustment)"
Dropbox share: http://db.tt/xRy89COY

Indien er vraag naar is kan ik ook wel een (trunk) build draaien met UPnP en QoS e.d.
Hoi Prolutution, ben je nog steeds tevreden over deze build? Zit er namelijk over te denken om deze te installeren 8) een versie met QOS en UPnP heb ik ook interesse in :)

• TheGrillmeister
Bij Trunk build: r32018 van Prolution is het mij nog niet gelukt kanaal 12 of 13 te gebruiken.
Is dit op te lossen middels een aanpassing in de config of hebben meerdere mensen hier last van?

Voor de rest draait de build super, goeie draadloze snelheden en geen uitval of reboots gehad

• Prolution
  • Laatst online: 22-11 08:54
@basix: Ik ben nog steeds tevreden met de r32018 build, ik heb recent wel een nieuwe build gemaakt. Maar dat was geen verbetering (o.a. onstabiel / WiFi problemen). Ik zal (waarschijnlijk) morgen een build met QoS en UPnP in elkaar zetten.

@Tichelmanm: Het klopt dat je kanaal 12 of 13 niet kan selecteren, ik had die optie tijdens het compileren niet aangezet. Bij de nieuwe build (met QoS en UPnP) zal ik dit aanzetten :).

[ Voor 3% gewijzigd door Prolution op 09-07-2012 01:00 ]

• TheGrillmeister
Prolution schreef op maandag 09 juli 2012 @ 00:22:
@Tichelmanm: Het klopt dat je kanaal 12 of 13 niet kan selecteren, ik had die optie tijdens het compileren niet aangezet. Bij de nieuwe build (met QoS en UPnP) zal ik dit aanzetten :).
Ben benieuwd of het voor mij straks voordeel op gaat leveren aangezien niemand dat kanaal kan gebruiken, even afwachten op een nieuwe build die goed functioneert dus.

In hoeverre wijken jouw builds af van de originele te verkrijgen via openwrt. Is dat puur modules die toegevoegd zijn zoals Qos, UPNP, kanaal 12+13 etc ?

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-12 16:29
Ik heb sinds ongeveer een jaar twee van deze routers in gebruik, een bij mij thuis en een bij m'n vriendin. Allebei hebben ze DD-WRT.

Op zich vind ik ze erg fijn werken en doen ze het goed alleen wat ik vreemd en vervelend vind is dat het wel eens wil gebeuren dat het draadloze netwerk gewoon NIET werkt. Als ik verbinding probeer te maken met een device (laptop, macbook, iphone, andere telefoon) dan krijg ik een simpele melding dat 'het niet lukt'. Alleen de stroom van de router halen en weer terug doen helpt dan. Op zich geen grote ramp maar wel vervelend. Ik weet nog niet zeker of dit aan DD-WRT ligt of aan de router zelf, maar hebben meer mensen hier last van?

https://freight.associates

Verwijderd

@Daffie: Komt hier ook wel eens voor (DD-WRT v24-sp2 (03/17/11) std - build 16454)
Maar sinds ik hem automatisch om de week laat rebooten komt het nog maar zelden voor dat ik hem handmatig uit en aan moet zetten.
Dit in een kantoorsituatie met allerlei verschillende apparatuur, laptops, smartphones, ipads e.d.
Gemiddeld zo'n 20 verschillende connecties per dag.

• Prolution
Hierbij (zoals gevraagd) r32018 trunk build met QoS, UPnP & WiFi kanaal 12+13
Dropbox: http://db.tt/xRy89COY (staat in de map: r32018_upnp_qos)

Wanneer je WiFi kanaal 12+13 wilt gebruiken moet je wel de country op NL zetten (of een ander land waarbij je 12+13 mag gebruiken)

Deze keer heb ik de GCC Linaro 4.7.1 toolchain gebruikt (vorige r32018 build was met versie 4.6.3)
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen :) .

@Tichelmanm: Deze builds verschillen niet zo heel veel van van de builds die op OpenWRT te krijgen zijn, ligt idd puur aan de modules en opties die je toevoegt.

• TheGrillmeister
Prolution schreef op maandag 09 juli 2012 @ 19:21:

Wanneer je WiFi kanaal 12+13 wilt gebruiken moet je wel de country op NL zetten (of een ander land waarbij je 12+13 mag gebruiken)

Deze keer heb ik de GCC Linaro 4.7.1 toolchain gebruikt (vorige r32018 build was met versie 4.6.3)

@Tichelmanm: Deze builds verschillen niet zo heel veel van van de builds die op OpenWRT te krijgen zijn, ligt idd puur aan de modules en opties die je toevoegt.
Nice, ga hem proberen.
Wat moet ik backuppen om het zo weer aan het draaien te hebben

alleen /etc/config? en waar kan ik deze opslaan?

Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?

• Prolution
Je kan ook de sysupgrade gebruiken. Dan blijft je config bewaard. En vanuit LuCi web interface kan je ook backups maken, hoef je niet handmatig je /etc/config te backuppen.

Verwijderd

Ik wil graag dataopslag aan deze router hangen, genoeg om wat filmpjes te streamen naar mijn tablet.

Kan dit af met een portable harde schijf aan de USB uitgang. Of moet je echt met iets van een NAS werken via de gigabit ethernet poort?

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-10 00:49
Ik denk niet dat USB performance snel genoeg is voor streamen van wat filmpjes, ligt wel beetje aan resolutie natuurlijk. Die router is niet echt een krachtpatser dus als je wat meer performance wilt moet je wel aan een NAS denk ik.

Je kan het altijd proberen natuurlijk :).

• RvL

RvL

Ik heb het geprobeerd, maar ik zou er niet aan beginnen.

Je haalt niet meer dan 2MB/s op de USB poort van de WR1043ND, zeker als de harde schijf in NTFS is geformateerd. En als je Windows gebruikt is hij dat.

Met linux partities als EXT2 of EXT3 verbetert de snelheid iets, maar niet noemenswaardig. Daarnaast is de processor van de WR1043ND met het lezen/schrijven van en naar de HDD zo druk dat de netwerkprestaties er onder leiden en de router zelfs vast kan lopen.

Nu de dekens nog...

• basix
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-11 19:23
Prolution schreef op maandag 09 juli 2012 @ 19:21:

Hey cool _/-\o_ , ik ga er vanavond mee aan de gang op 3 1043's, ik laat de resultaten hier nog weten :)

• TheGrillmeister
Heb sysupgrade gedaan met r32018_upnp_qos
tot nu toe werkt alles stabiel, kanaal 12 & 13 hebben bij mij helaas geen voordeel, 1 is op dit moment beter\
Qos lijkt goed te werken en draadloos is nog steeds zelfde snelheid

Wat opvalt is dat de load lekker laag is 0,15 (15 min)

Top werk dus :)

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 01-12 20:12
Egbertm schreef op zondag 03 juni 2012 @ 20:34:
Helaas heb ik in de afgelopen twee weken steeds hetzelfde probleem waar ik maar niet uit kom. Soms kan ik een hele dag werken zonder problemen (bedraad of wifi), maar vaak is het dat na 1,5 uur of 4 uur alles eruit ligt. De enige manier om het op te lossen is door de stroom van het systeem af te gooien, weer in te pluggen en ik kan weer een x aantal uur vooruit.
Het ligt niet aan de address lease time, gezien het feit dat ik alle computers een 'reserved IP Adress' hebben.
Firmwire is op dit moment: 3.13.12 Build 120405 Rel.33996n

Iemand enig idee hoe ik dit moet oplossen? Elke keer onder het bureau kruipen om de zooi weer te herstarten is ook geen daverend succes ;)
Ik heb ongeveer hetzelfde. Na verloop van tijd kan ik de router niet meer bereiken. WIFI SID is niet meer zichtbaar. Bedraad doet hij het nog wel. Ik gebruik hem namelijk als Switch (Zonder DHCP). De Router hangt achter een Zyxel van Telfort. De router heeft de nieuwste firmware. Opnieuw opstarten helpt het tijdelijk op lossen.

Ik heb 4 poorten ingebruik, 1pc /1tv/ 1receiver. Ik heb nu de tv en reciever los gekoppeld om te zien of duit het oplost. Heb ergens gelezen er misschien te veel data over de router gaat wat dit probleem veroorzaakt.

Heef iemand nog tips? (tevens tp mail gestuurd)

EDIT1
Volgens mij heb ik dit probleem sinds ik de router verplaatst heb naar de huiskamer. Hij staat nu naast (tegenaan) een grote, niet afgeschermde luidspreker. Ik zal hem vanavond een stuk hier vandaan plaatsen.

[ Voor 7% gewijzigd door vanputten80 op 12-07-2012 12:33 ]

Verwijderd

Prolution schreef op maandag 09 juli 2012 @ 00:22:
@basix: Ik ben nog steeds tevreden met de r32018 build, ik heb recent wel een nieuwe build gemaakt. Maar dat was geen verbetering (o.a. onstabiel / WiFi problemen). Ik zal (waarschijnlijk) morgen een build met QoS en UPnP in elkaar zetten.

Wat voor problemen zag je dan m.b.t. instabiliteit en/of wifi problemen? Ik draai zelf een build van r32499 en heb geen problemen gezien (ook geen DMA problemen m.b.t. wifi in de kernel log). Enige 'issue' is een hoge CPU load op de status pagina van LuCi met auto-refresh en SSL. Is uhttpd eigenlijk de lichtste http server of zou een andere server daemon mogelijk lichter kunnen zijn?

Waar kun je overigens de 12+13 kanaal optie vinden in menuconfig? Het is me nog niet gelukt om de optie CONFIG_ATH_USER_REGD (die je volgens mij aan moet zetten) te kunnen vinden.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2012 14:42 ]

• Prolution
Ik weet niet meer precies welke build dat was, die was iig nieuwer dan r32018 (en waarschijnlijk ouder dan jouw r32499 build). Hierbij had ik last van die DMA TX & RX problemen, WiFi werd dan ook erg traag en de router rebootte hierna ook. Het zou dus kunnen dat dat in een nieuwere trunk revisie weer verbeterd is :) . Zal dit binnenkort wel ff checken ;).

De hoge CPU met LuCi zou opgelost moeten wezen in r32651 :)
(zie: https://dev.openwrt.org/ticket/11830#comment:5 & https://dev.openwrt.org/changeset/32651)

Voor WiFi 12+13, is inderdaad de optie CONFIG_ATH_USER_REGD nodig.
Volg de volgende stappen:
Bij een make makeconfig
Kernel modules
Wireless Drivers
kmod-ath (Atheros common driver part)
Configuration
"Force Atheros drivers to respect the users regdomain settings" (Aanvinken)

Verwijderd

Prolution schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 19:07:
Ik weet niet meer precies welke build dat was, die was iig nieuwer dan r32018 (en waarschijnlijk ouder dan jouw r32499 build). Hierbij had ik last van die DMA TX & RX problemen, WiFi werd dan ook erg traag en de router rebootte hierna ook. Het zou dus kunnen dat dat in een nieuwere trunk revisie weer verbeterd is :) . Zal dit binnenkort wel ff checken ;).

De hoge CPU met LuCi zou opgelost moeten wezen in r32651 :)
(zie: https://dev.openwrt.org/ticket/11830#comment:5 & https://dev.openwrt.org/changeset/32651)

Voor WiFi 12+13, is inderdaad de optie CONFIG_ATH_USER_REGD nodig.
Volg de volgende stappen:
Bij een make makeconfig
Kernel modules
Wireless Drivers
kmod-ath (Atheros common driver part)
Configuration
"Force Atheros drivers to respect the users regdomain settings" (Aanvinken)
Thanks, heb het nu wel kunnen vinden. Net een nieuwe build gedraaid van r32669 overigens, ziet er inderdaad uit alsof de hoge CPU load onder LuCi weg is!

-----

Voor degenen die interesse hebben in deze build, hij is beschikbaar onder de volgende link:
https://www.dropbox.com/sh/ua5zi5937okslye/z6rh9rVfWd

Config is vrij standaard met ondersteuning voor IPv6 e.d. Verder zit UPnP, Dynamic DNS, LuCi SSL, avahi-daemon, en ondersteuning voor WiFi channels 12+13 er ook in.

Hij lijkt erg stabiel, maar ik draai hem zelf ook pas een paar uur. Zoals ik al eerder aangaf heb ik in een iets oudere versie geen wifi errors gezien in een week, dus ik verwacht dat deze build daar ook geen last van zal hebben.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2012 10:29 ]

• spacetoon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-06-2021
RvL schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 08:11:

Je haalt niet meer dan 2MB/s op de USB poort van de WR1043ND, zeker als de harde schijf in NTFS is geformateerd. En als je Windows gebruikt is hij dat.

Met linux partities als EXT2 of EXT3 verbetert de snelheid iets, maar niet noemenswaardig. Daarnaast is de processor van de WR1043ND met het lezen/schrijven van en naar de HDD zo druk dat de netwerkprestaties er onder leiden en de router zelfs vast kan lopen.
thnx! Ik volg al een tijdje dit topic, met dit onderwerp op mijn wishlist.
dan toch maar verdiepen in een NAS of Server oplossing.

• bouwew
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01-12 14:50
Even een update met het resultaat van mijn WR1043ND cooling mod: ik heb koelplaatjes geplakt op de geheugenchip, de Atheros-chip en de Broadcom-chip, en heb een klein VGA-kaart fannetje in de behuizing gemonteerd. Misschien een beetje overdone, maar zoals eerder gezegd, ik had niks beters te doen...

De WR1043ND draait nu, geflashed met Gargoyle 1.5.5 (voor info zie de eerste post van dit topic), al 16 dagen zonder dat er een reset nodig was om bijvoorbeeld het wegvallen van wifi te verhelpen. Ik moet erbij zeggen dat ik bij het begin van dit experiment de firmware vers heb geladen, gebruik makend van de 30-30-30 reset.

Ik had de indruk dat de router gevoelig was voor temperatuur: gedurende de warme dagen in mei moest ik de router bijna elke dag resetten. Nu, zelfs gedurende de warme dagen net voor de juli-kou, draait de router probleemloos. Wat mij betreft bevestigd dit mijn vermoeden: een deel van de stabiliteitsproblemen van de WR1043ND wordt veroorzaakt door een te hoge temperatuur van de (chips in de behuizing van de) router.

• tlpeter
@ Prolution.

Ik heb een build van jou draaien (r31279/LuCi Trunk+svn8676) en wanneer ik de router een reboot geef dan blijft de wireless uitstaan.
Ik heb dit nu opgelost door het commando "wifi" in de local startup lijst te zetten

code:
1
2
3
4
# Put your custom commands here that should be executed once
# the system init finished. By default this file does nothing.
wifi
exit 0

Weet jij hoe dit komt of heb ik een oude versie waarin dit bekend is?

Verwijderd

Hallo allemaal,

Ik heb de router ook aangeschaft omdat er een usb functionaliteit op zat. Ik heb de externe harde schijf nu aan de router hangen. Hoe kan ik hem nu benaderen?

Alvast bedankt!

Groeten Robert
RvL schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 08:11:

Ik meen mij te herinenren dat ik 8MB/s haal...
Zal nog eens checken dan. Maar het is iig voldoende om een HD film over te kijken.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• LED-Maniak
  • Nu online
Ik kijk inderdaad regelmatig HD films via de disk van de WR1043. Wel even opletten: als je teveel andere processen hebt draaien(torrent bijv), dan kan hij dat niet goed aan, begint te stotteren en klapt er vervolgens uit.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Prolution
@tipeter
Normaal gesproken moet wireless na een reboot weer actief worden. Mogelijk dat er iets in je configuratie niet goed staat?
Pagina: 1 ... 19 ... 56 Laatste