Dat ligt volledig aan de gebruikte kanalen. 6 netwerken op 1 kanaal betekend dat het erg druk is op 1 kanaal maar de overige kanalen erg rustig zijn.
Het ligt er ook een beetje aan sterk de verschillende netwerken zijn. Maar over het algemeen is 6 een redelijk aantal. Afhankelijk van waar ik zit in huis zie ik buiten mijn netwerk 10 tot 14 andere netwerken. Het merendeel hiervan zit op kanaal 11
Ik heb op dit moment een Belkin F6D4630-4, maar ben niet echt tevreden over deze router. De verbinding valt regelmatig weg, en het bereik is niet geweldig.
Wij wonen in een oud stenen huis (Frankrijk), en willen ook gewoon buiten op het terras kunnen internetten, nu kan dat alleen maar als ik van binnen naar buiten loop met m'n iPhone, en heb dan maar 1 streepje.
Ik kwam deze tegen, en voor die prijs ziet dat er best wel aardig uit! Heeft deze een beetje goed bereik, of is het wel handig om die extra 8dBi antenne van 5€ erbij te nemen? Nu zie ik tegenwoordig vaak routers met Dual Band tegen komen, wat geeft dit extra? En is het handig om toch een duurdere router te overwegen, met Dual Band?
Hoe groot is de afstand van de locatie tot de router en, veel belangrijker nog, hoe dik zijn de muren en hoeveel kom je er tegen?
Ik moet zeggen dat ik overal een uitstekend bereik heb, maar ik heb de router dan ook in het trappengat hangen waardoor ik effectief nergens door beton heen hoef. Het enige wat in de weg zit zijn wat binnenmuurtjes en hout.
Die 8dBi antennes zijn slechte ervaringen mee: het verschil is niet merkbaar. Zoek maar eens in dit topic, je zal meerdere testresultaten tegenkomen.
Dual Band houdt in dat een router naast de 2.4GHz band ook op de 5GHz band kan werken. Let er echter wel op dat er een hoop routers zijn waarbij dit niet gelijktijdig kan. Het gevolg daar van is dat 2.4GHz apparaten (veruit het merendeel) niet kunnen verbinden als de router op 5GHz staat ingesteld. Er zijn nog niet heel veel apparaten die standaard al met 5GHz adapters worden uitgerust. Het voordeel van 5GHz is dan wel weer dat deze band nog relatief rustig is.
De 5GHz band heeft echter ook als nadeel dat de golflengte korter is waardoor het signaal meer hinder zal ondervinden van obstakels als muren.
Daarnaast is 802.11a slechts 54Mbps en is 802.11ac (snellere variant) nog in draft wat mogelijk tot compatibiliteitsproblemen kan leiden.
Edit: 802.11n is uiteraard ook van toepassing op 5GHz...
[
Voor 6% gewijzigd door
RvL op 21-06-2012 19:25
]