• Maties
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-11 20:30
Dit is waarschijnlijk een nogal domme vraag, maar ik kom er echt niet uit.
Ik heb een externe harde schijf aan de router hangen, nu wil ik daar graag films op zetten en die vervolgens op mijn tv kijken via mijn ps3. Ik heb de laatste standaard firmware, en heb de hd ingesteld als media server. Dit werkt allemaal prima, m'n computer herkent de media server, dus ik kan 'm openen in Windows Media Player, en mijn ps3 herkent 'm.
Het probleem is dat ik geen idee heb hoe ik er bestanden op kan krijgen, ik heb al geprobeerd bestanden in WMP te slepen maar dat werkt niet. Verder heb ik geprobeerd de bestanden via de storage feature erop te zetten. Dit lukt wel, maar die bestanden kan ik alleen benaderen vanaf mijn computer.
Zou een van jullie misschien kunnen vertellen hoe ik er bestanden op zet? Of als dit al eerder is gevraagd (heb het zelf niet kunnen vinden) een quote kunnen geven?

Bedankt!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-12 00:03
GJ007 schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 10:43:
thnx!

was al even aan het zoeken geweest mbt antennes enzo (zelfs van die aso 24dBi dingen enzo)...
maar dat de AP zo krachtig is maakt nog niet dat de laptop het ook gaat redden toch ... ? (correct me if I'm wrong).

ik wil een draadloos netwerk opzetten voor een goede kennis, deze woont vrij (boerderij) met voldoende land zeg maar. en wil in de schuur graag beetje internet voor als die met auto oid aan het klussen is; kan die wat opzoeken op internet etc.

voordeel van deze router is natuurlijk de prijs, dus een 2de is dan ook nog te overwegen.

alleen weer jammer dat er een of andere u''bee router van ziggo in de kelder hangt...

zit te denken om die u'bee het DHCP verhaal te laten regelen en dan 1 (miss 2) TP's als edele AP met switch (evt weer makkelijk om in de toekomst wat aan te kunnen sluiten).

denk dat we het maar eerst met stock antenne's moeten proberen... misschien voor een 2de in de schuur een setje extra antenne's overwegen.
Het werkt natuurlijk twee kanten op, met alleen de AP voorzien van grote antenne's ben je er vaak nog niet. Voor een groter bereik zou je ook aan de client kant de antenne's moeten vervangen. In dat geval zou ik er gewoon twee neerzetten idd. :)
Maties schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 20:50:
Dit is waarschijnlijk een nogal domme vraag, maar ik kom er echt niet uit.
Ik heb een externe harde schijf aan de router hangen, nu wil ik daar graag films op zetten en die vervolgens op mijn tv kijken via mijn ps3. Ik heb de laatste standaard firmware, en heb de hd ingesteld als media server. Dit werkt allemaal prima, m'n computer herkent de media server, dus ik kan 'm openen in Windows Media Player, en mijn ps3 herkent 'm.
Het probleem is dat ik geen idee heb hoe ik er bestanden op kan krijgen, ik heb al geprobeerd bestanden in WMP te slepen maar dat werkt niet. Verder heb ik geprobeerd de bestanden via de storage feature erop te zetten. Dit lukt wel, maar die bestanden kan ik alleen benaderen vanaf mijn computer.
Zou een van jullie misschien kunnen vertellen hoe ik er bestanden op zet? Of als dit al eerder is gevraagd (heb het zelf niet kunnen vinden) een quote kunnen geven?

Bedankt!
Mwa, dat valt wel mee hoor. Zo'n domme vraag is het helemaal nog niet. Ik moet zeggen dat ik me er niet heel erg in heb verdiept, maar hier gaat ie. Je zet bestanden op de de hdd via de SMB share \\192.168.1.1\ (ip van router) en daar zou je dan een mapje media oid zou moeten zien. Vervolgens moet je de "DLNA medialijst" vernieuwen, zodat de nieuwe bestanden erin worden opgenomen (evt reboot van de router). Zoiets zou het moeten zijn :). Misschien dat anderen nog wat kunnen aanvullen

My favorite programming language is solder.

• dask
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-05 18:06
Maties schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 20:50:

Bedankt!
In de uitgebreide review van Nivk staat dit in geuren en kleuren uitgelegd. Zeker de moeite om eens door te nemen.

• Piet91
  • Niet online
GJ007 schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 10:43:
thnx!

was al even aan het zoeken geweest mbt antennes enzo (zelfs van die aso 24dBi dingen enzo)...
Ik heb een 20dBI antenne op Ebay besteld. _O-
Achteraf kon ik natuurlijk beter 3 gekocht hebben. Persoonlijk denk ik dat het niets gaat uitmaken verder. Zelfs niet als ik het zendvermogen verhoog.
Router staat trouwens op een onmogelijk slechte plaats; onder een (gedeeltelijk stalen) bureau. Maar we hebben eigenlijk niet echt zin om die router op het bureau te plaatsen (in zicht en ruimtegebrek) of op te hangen o.i.d.

Overigens ben ik het niet eens dat de ontvanger (laptop bijv.) ook beter antenne's zou moeten hebben. Ja; het bereik wordt dan nóg beter maar als alleen de antenne's van de verzender (router dus) beter worden zou dat het bereik al beter moeten worden.

[ Voor 14% gewijzigd door Piet91 op 29-05-2012 23:50 ]

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:51

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Piet91 schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 23:49:
[...]

Overigens ben ik het niet eens dat de ontvanger (laptop bijv.) ook beter antenne's zou moeten hebben. Ja; het bereik wordt dan nóg beter maar als alleen de antenne's van de verzender (router dus) beter worden zou dat het bereik al beter moeten worden.
Iets met 2-weg communicatie enzo, je moet ook terug kunnen "praten".

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-11 21:29

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Iceman1987 schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 11:23:
Ik heb sinds kort een Samsung UE46ES6800 tv welke via Allshare DLNA ondersteunt. Ik heb een hardeschijf aangesloten op mijn router zodat ik bestanden kan streamen naar mijn TV. Mijn TV herkent de router, maar hij kan geen bestanden zien. Als ik een app gebruik als ''Mediahouse'' op mijn Samsung Galaxy S2, dan kan ik via het betreffende app wel films die op de hardeschijf zijn aangesloten naar de TV. Dat werkt zonder problemen.
Ik wil graag zonder tussenkomst van mijn telefoon of laptop meteen via de TV bestanden kunnen streamen. Ik heb nu tussen neus en lippen gelezen dat de DLNA functie van de orginele firmware niet optimaal is. Een alternatief is volgens sommigen tweakers miniDLNA. Dat kan als ik het goed begrepen heb zowel op DD-WRT
als OpenWRT gebruikt worden. Zou daarmee mijn probleem worden opgelost? Of ligt het probleem meer bij de TV en moet ik contact opnemen met Samsung.
En indien het opgelost word met een van beide alternatieve firmwares, welke raden jullie aan? Ik neig meer naar DD-WRT omdat het meer Noob-proof zou zijn. Maar krijg ik daarbij alle functionaliteiten terug die ik met de officele firmware heb?

Natuurlijk is een NAS het beste oplossing, maar dat is iets voor in de toekomst.
Heb nu ook OpenWrt met miniDLNA geïnstalleerd, dit werkt echt 10x beter :)
Sowieso is er veel meer mogelijk met OpenWrt.

• Ruud2007
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-12 06:11
Piet91 schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 23:49:
[...]

Ik heb een 20dBI antenne op Ebay besteld. _O-
Achteraf kon ik natuurlijk beter 3 gekocht hebben. Persoonlijk denk ik dat het niets gaat uitmaken verder. Zelfs niet als ik het zendvermogen verhoog.
Hoe verhoog je het zendvermogen?

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:53
Bor de Wollef schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 00:52:
[...]

Iets met 2-weg communicatie enzo, je moet ook terug kunnen "praten".
Klopt.

Ik had één 18-dbi antenne besteld, kwam laatst binnen(enorm groot). Enorme verbetering heb ik niet ervaren, heb het in een kamer getest:
Ik had eerst: 61/62 rssi
Heb nu: 58/59 rssi.

3 rssi verbetering dus, stel ik zou alle drie de antennes wijzigen zou het 9 rssi verschil (kunnen) maken. Anyway ik ben zelf voor een andere oplossing gegaan, heb een TP-link 841N gekocht voor een tientje die fungeert nu als switch/accespoint (ik had toch al een switch nodig).

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-11 16:33
Sinds gisteren ook de TL-WR1043ND in bezit als vervanger van de Sitecom WL-351.
Ik loop nu echter tegen het probleem aan dat de torrents welke ik download met m'n NAS (Synology DS207) niet meer door komen. Als melding staat er: Could not connect to tracker.
Dit gebeurd zowel bij de oude torrents welke via de Sitecom prima aan het seeden waren, als met de nieuwe torrents welke ik na de wissel Sitecom --> TL-WR1043ND heb toegevoegd.

Wat heb ik gedaan:
- NAS vast IP-adres gegeven (aan de hand van het MAC adres)
- Port forwarding ingesteld (poort 6881 net zoals op de Sitecom, alle protocollen)

Heb ik ergens nog een stap gemist?

• xminator
Kun je jouw NAS niet als DMZ instellen? Dan kun je in ieder geval port forwarding problemen uitsluiten.

Of heb je de tp-link wel gereboot na het geven van een vast-ip e.d.?

[ Voor 63% gewijzigd door xminator op 31-05-2012 14:03 ]

• Niek_
Net gereboot (inderdaad nog niet gedaan...) maar nu hangt 'ie. Krijg geen verbinding meer en sys lampje knippert. Zo even resetten en kijken wat er gebeurt.

• xminator
Niek_ schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 14:16:
Net gereboot (inderdaad nog niet gedaan...) maar nu hangt 'ie. Krijg geen verbinding meer en sys lampje knippert. Zo even resetten en kijken wat er gebeurt.
Als je hem reset moet je weer alle instellingen opnieuw invoeren (dus niet vergeten).

• Niek_
Dat merk ik nu net ook ja..kak.
Ik voer alles even in en kom dan terug met de update.

• Wooters
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:57
Kan ik deze ook kopen en 'm gebruiken als repeater? :D

• Niek_
Alle instellingen weer terug gezet, alles nagelopen en opnieuw een reboot gedaan.
Helaas nog steeds de melding: Could not connect to tracker.

- Port forward ingesteld: 6881 naar intern ip-adres 38, alle protocollen
- Mac adres NAS gekoppeld aan vast intern ip-adres 38
- ?

Zijn er nog andere zaken waar ik naar kan kijken? (kan me niet herinneren dat ik bij de Sitecom nog meer moest aanpassen om de torrents werkend te krijgen :(

• xminator
Niek_ schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 15:27:
Alle instellingen weer terug gezet, alles nagelopen en opnieuw een reboot gedaan.
Helaas nog steeds de melding: Could not connect to tracker.

- ?

Zijn er nog andere zaken waar ik naar kan kijken? (kan me niet herinneren dat ik bij de Sitecom nog meer moest aanpassen om de torrents werkend te krijgen :(
Stel de NAS anders in als DMZ? Dan weet je in ieder geval zeker dat de router wel of niet het probleem is.

• Niek_
Bedankt voor je tip, net het ip-adres van de NAS als DMZ ingesteld en DMZ enabled.
Wederom een reboot, nieuwe torrent toegevoegd en helaas nog steeds dezelfde melding.
Ook een torrent van een andere website (publiek) gehaald, maar wederom dezelfde melding

Om de NAS als oorzaak uit te sluiten net de TP-link weer vervangen voor de Sitecom.
Nu komt er bij de tracker 'succes' te staan en beginnen alle torrents te draaien.

Moet dus toch de TP-Link zijn.

Iemand nog suggesties qua instellingen?
Wat heb ik al gedaan:
- intern ip-adres 38 (NAS) als DMZ ingesteld en DMZ enabled

Heb de instellingen van de Sitecom nagekeken, maar zie geen extra/verschillende instellingen vergeleken met de TP-Link :'(

[ Voor 8% gewijzigd door Niek_ op 31-05-2012 17:44 ]

Kun je de tracker via de browser wel bereiken van achter de TP-Link?
En is de tracker url te pingen als je achter de Sitecom zit? En dus niet van achter de TP-Link?

Resolved de URL naar hetzelfde IP voor beide routers?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Niek_
Bereikbaarheid tracker-url via browser:
- Sitecom: ja
- TP-Link: ja

Tracker-url pingen
- Sitecom: ja
- TP-Link: ja

URL naar IP
beiden naar hetzelfde ip-adres

Snappen jullie het nog? Ik even niet..
Ter controle hoe ik het port forwarden ingesteld heb.
Ik heb in het menu van de TP-Link aan de linkerzijde van het scherm gekozen voor "Forwarding".
Vervolgens voor "Port Triggering" en een nieuwe toegevoegd met de volgende waardes:
Trigger port: 6881
Trigger protocol: all
Incoming ports: 6881
Incoming protocol: all

Zo gauw ik de WAN kabel en LAN kabel (naar NAS) van de Sitecom in de TP-Link stop, stoppen de torrents. Draai ik het weer om dan gaan ze weer. Moet dus echt de TP-Link zijn die roet in het eten gooit.
Maar in welke vorm?

[ Voor 17% gewijzigd door Niek_ op 31-05-2012 18:24 ]

Inderdaad wat vreemd, maar imo nog onvoldoende om de TP-Link te veroordelen tot "roet in het eten gooiend".

Hoeveel tijd heb je de handel eigenlijk gegeven?
Want wie weet moet je het gewoon wat tijd geven. Trackers willen wel eens een limitatie opleggen in hoe vaak ze gepolled mogen worden, om de load per client wat in te perken.
Al zouden nieuw gestartte torrents daar denk ik niet onder mogen vallen lijkt me.
Al lopende torrents blijven wel downloaden? Want je client zou daarvan al seeds/peers informatie moeten hebben als je die gewoon actief laat.
Je zou ook nog even naar je maximum connecties kunnen kijken. Default staat deze dikwijls veel hoger dan nodig in veel Bittorrent clients.

Ik heb dergelijke problemen niet gehad met de TP-Link toen ik nog de officiële firmware gebruikte. Dat is inmiddels wel anderhalf jaar terug, maar goed... het moet gewoon werken.

[ Voor 26% gewijzigd door Ultraman op 31-05-2012 18:49 ]

• Niek_
Als ik het netwerk in de lucht zet via de Sitecom kan ik alle torrents starten, ze komen dan prima binnen en uploaden ook. (in het trackerstatus veld staat: succes)
Op het moment dat ik dan de Sitecom voor de TP-Link wissel en ter controle nog een aantal extra willekeurige torrents add (van verschillende sites) komt er overal 'Could not connect to tracker' te staan en stopt de up- en download ook bij de lopende torrents komt deze melding.

Qua tijd is er nu 2 uur verstreken. Overigens krijg je imo een melding van de tracker terug als je te vaak connect waaruit blijkt waarom je niet toegelaten wordt. De melding die nu terugkomt is dat er helemaal geen verbinding met de tracker gemaakt kan worden.
Max peers staat op 100 per torrent. Heb hem net terug gezet naar 25, al denk ik niet dat dit verandering brengt gezien bovenstaand stukje tekst.

Zal het geheel op de TP-Link laten zitten en het de tijd geven. Kijk ik morgenmiddag weer verder. Mocht er ondertussen iemand zijn die wellicht een idee van de oorzaak heeft dan hoor ik het natuurlijk graag :)

[ Voor 11% gewijzigd door Niek_ op 31-05-2012 20:51 ]

• Piet91
  • Niet online
2.4GHz 20dBi RP-SMA WIFI Booster Wireless Antenna WLAN voor $6.98 (bod)'
Zo verpakt (slecht dus :N ) en zo'n verschil met de standaard antenne's _O- :
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/wvVd9s.jpgAfbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/l2dZws.jpgAfbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/GHxHTs.jpg

Heb net eens tests uitgevoerd (met inSIDDer en netwerkcentrum op laptop, en Wifi Analyser op m'n gsm) met de standaard 3dBi antenne's (in woonkamer, boven en 2 verschillende plekken in de tuin) en nu 1 v.d. 3 antenne's vervangen door een Ebay 20dBI exemplaar; het verschil...

...is er niet :')
In de woonkamer krijg ik al precies dezelfde waarden als eerst.
Heb geen eens zin om die waarden opnieuw te gaan onderzoeken; hooguit straks eens met de gsm weer langs die 4 plekken.
Óf ik kan nog 2 dezelfde antenne's bijkopen en hopen dat 3 gelijke antenne's verbetering geeft; of deze eraf schroeven, weggooien en snel vergeten. Ik denk het laatste...

Had ik opzich wel verwacht trouwens, maar toch...

[ Voor 4% gewijzigd door Piet91 op 01-06-2012 17:26 ]

Niek_ schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 20:50:
Als ik het netwerk in de lucht zet via de Sitecom kan ik alle torrents starten, ze komen dan prima binnen en uploaden ook. (in het trackerstatus veld staat: succes)
Op het moment dat ik dan de Sitecom voor de TP-Link wissel en ter controle nog een aantal extra willekeurige torrents add (van verschillende sites) komt er overal 'Could not connect to tracker' te staan en stopt de up- en download ook bij de lopende torrents komt deze melding.

Qua tijd is er nu 2 uur verstreken. Overigens krijg je imo een melding van de tracker terug als je te vaak connect waaruit blijkt waarom je niet toegelaten wordt. De melding die nu terugkomt is dat er helemaal geen verbinding met de tracker gemaakt kan worden.
Max peers staat op 100 per torrent. Heb hem net terug gezet naar 25, al denk ik niet dat dit verandering brengt gezien bovenstaand stukje tekst.

Zal het geheel op de TP-Link laten zitten en het de tijd geven. Kijk ik morgenmiddag weer verder. Mocht er ondertussen iemand zijn die wellicht een idee van de oorzaak heeft dan hoor ik het natuurlijk graag :)
Ja, ik vind het ook vreemd.
Maar de officiële firmware is voor mij dermate lang terug dat ik daar echt geen kijk meer op heb. Ik gooi op al deze bakkies direct OpenWRT :+

• Niek_
Ultraman schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 17:33:
[...]

Ja, ik vind het ook vreemd.
Maar de officiële firmware is voor mij dermate lang terug dat ik daar echt geen kijk meer op heb. Ik gooi op al deze bakkies direct OpenWRT :+
Ik ga me eens inlezen in OpenWRT, zie nu net de melding in het logboek van de NAS dat hij ook geen verbinding met de tijdserver kon krijgen. Lijkt erop alsof de NAS 0 toegang tot internet heeft. Eens zien wat OpenWRT me te bieden heeft ;)

• Sylver84
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-11 11:11
Heren,

Router aangesloten

Cdtje netjes gebruikt

Ssid en wpa2 sleutel ingevoerd

Bekabeld de wizard afgerond

Op het moment dat ik de kabel eruit haal en me wifi aan zet van me laptop herkent hij het netwerk

Echter geen internet toegang, probleem oplossen zegt DNS server reageert niet.

Wat doen ik verkeerd en wat moet ik doen om het werkend te krijgen?

Heb eens ziggo modem zonder de draadloze router.

Grtz

peter

Asus GL703VM

• tobitronics
  • Laatst online: 01-12 16:09
waarschijnlijk klopt het mac adres van je router niet met het mac adres dat je modem in zn geheugen heeft, moet je ziggo ff bellen om te vragen welk mac adres je modem in zn geheugen heeft en dan dat mac adres als het adres van je router instellen

Verwijderd

TP-Link TL-WR1043ND een goeie router !!!!!!!!

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2012 00:20 ]

• Ruud2007
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-12 06:11
Sylver84 schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 20:28:
Heren,

Router aangesloten

Cdtje netjes gebruikt

Ssid en wpa2 sleutel ingevoerd

Bekabeld de wizard afgerond

Op het moment dat ik de kabel eruit haal en me wifi aan zet van me laptop herkent hij het netwerk

Echter geen internet toegang, probleem oplossen zegt DNS server reageert niet.

Wat doen ik verkeerd en wat moet ik doen om het werkend te krijgen?

Heb eens ziggo modem zonder de draadloze router.

Grtz

peter
Modem na installatie van de router opnieuw opgestart?

• Sylver84
Jazeker, vanmiddag doen ik eens reset en doen ik het nog eens.

Met dat mac adres verhaal, die hou ik achter de hand

Asus GL703VM

• Sylver84
Gelukt, vinkje cloon dit keer wel aangezet.
Werkt als eens tyrelier

Downloads, Hd streamen, surfen en gamen gaat allemaal tegelijk heerlijk

Asus GL703VM

• Flappie
  • Laatst online: 22:18
ff een vraagje: wat voor snelheden halen jullie met het kopieeren van bestanden van WLAN naar LAN?
Een goede kennis heeft deze router en haalt "maar" 9 Megabyte per seconde. Volgens mij moet er meer uit te halen zijn :)

• Egbertm
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-11-2021
Ik heb nu sinds drie weken de TL-WR1043ND in mijn bezit. Meteen geïnstalleerd, en het boeltje draaide de eerste dag goed! Na twee dagen kreeg ik last dat mijn laptop zo nu en dan een 'ip conflict' gaf. Beetje lopen stuntelen wat precies het probleem kon zijn, maar na het systeempje een static ip te geven ipv een dynamic ip werkte alles weer vlekkeloos.
Helaas heb ik in de afgelopen twee weken steeds hetzelfde probleem waar ik maar niet uit kom. Soms kan ik een hele dag werken zonder problemen (bedraad of wifi), maar vaak is het dat na 1,5 uur of 4 uur alles eruit ligt. De enige manier om het op te lossen is door de stroom van het systeem af te gooien, weer in te pluggen en ik kan weer een x aantal uur vooruit.
Het ligt niet aan de address lease time, gezien het feit dat ik alle computers een 'reserved IP Adress' hebben.
Firmwire is op dit moment: 3.13.12 Build 120405 Rel.33996n

Iemand enig idee hoe ik dit moet oplossen? Elke keer onder het bureau kruipen om de zooi weer te herstarten is ook geen daverend succes ;)
Flappie schreef op zondag 03 juni 2012 @ 18:57:
ff een vraagje: wat voor snelheden halen jullie met het kopieeren van bestanden van WLAN naar LAN?
Een goede kennis heeft deze router en haalt "maar" 9 Megabyte per seconde. Volgens mij moet er meer uit te halen zijn :)
"maar" 9MB/s?
Dat is een nette snelheid voor WiFi hoor :)

Welke configuratie wordt er gebruikt? En welke linkspeeds worden daarmee gehaald?

• dask
Ik behaal van laptop naar ext hdd heen 5-6 MB/s en terug 6-7 MB/S.

Maar de snelheid wordt volgens mij ergens door beperkt, want ik maakte het volgende mee:
dask schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 14:37:
Ik ben hier momenteel even aan het flippen denk ik 8)7

Ik was een paar kleinere bestanden (300-500MB) draadloos aan het overpompen van hdd aan de router (openWRT Ultraman's build van maart) naar mijn laptop, en dit ging aan een duizeling wekkende snelheid van ongeveer 40MB/s, in nog geen 10 sec dus. Hoe kan dit ineens? Normaal behaal ik iets van een 7MB/s draadloos.

edit: Met Lan speed tester: draadloze reading (met 20MB file) van externe hdd op router geeft een uitleessnelheid van 386Mbps? Met een 200MB file is dit nu 435Mbps. Alle gekheid op een stokje.

edit2: Nog eens draadloos getest met 3 grote ISO files (totaal 13,7GB) kreeg een constante snelheid van router naar laptop van 24MB/s.

edit3: bah, even een reboot gedaan en ik ben mijn "warp tunnel" verbinding kwijt

• Flappie
  • Laatst online: 22:18
Ultraman schreef op maandag 04 juni 2012 @ 06:35:
[...]

"maar" 9MB/s?
Dat is een nette snelheid voor WiFi hoor :)

Welke configuratie wordt er gebruikt? En welke linkspeeds worden daarmee gehaald?
De exacte konfig weet ik zo niet maar ik vind het wel tegenvallen :X

Heb zelf een WNDR3700 en gebruik vooral WiFi op 2.4 GHz en hiermee haal ik gewoon 16 a 17 MB (megabytes) per minuut!

• Wingie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-12 13:04
Flappie schreef op maandag 04 juni 2012 @ 09:27:
[...]

De exacte konfig weet ik zo niet maar ik vind het wel tegenvallen :X

Heb zelf een WNDR3700 en gebruik vooral WiFi op 2.4 GHz en hiermee haal ik gewoon 16 a 17 MB (megabytes) per minuut!
Heb nu sinds 1,5 week twee TPLINKs 1043ND met standaard firmware in WDS opstelling (ivm betonnen muren/vloeren) staan waarvan 1 in de gangkast die direct aan het glasvezel hangt (100Mb up/down) en 1 op de slaapkamer (1ste verdieping). Heb kanaal 13 fixed gekozen en voor de rest alles aan kwa snelheidsinstellingen (300Mbps, b/g/n etc.).

Haal dan volgens speedtest app op mijn ipad 3/iphone ongeveer 22Mbps (dus megabit en niet byte) heb nog niet met een laptop getest. Is dit een beetje redelijk vondt zelf tegenvallen en mijn bereik is ongeveer tussen de -40 en -50db

• henrickus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-08-2023
Wingie schreef op maandag 04 juni 2012 @ 11:29:
[...]

Heb nu sinds 1,5 week twee TPLINKs 1043ND met standaard firmware in WDS opstelling (ivm betonnen muren/vloeren) staan waarvan 1 in de gangkast die direct aan het glasvezel hangt (100Mb up/down) en 1 op de slaapkamer (1ste verdieping). Heb kanaal 13 fixed gekozen en voor de rest alles aan kwa snelheidsinstellingen (300Mbps, b/g/n etc.).

Haal dan volgens speedtest app op mijn ipad 3/iphone ongeveer 22Mbps (dus megabit en niet byte) heb nog niet met een laptop getest. Is dit een beetje redelijk vondt zelf tegenvallen en mijn bereik is ongeveer tussen de -40 en -50db
Naar mijn mening een prima performance. WDS halveert de snelheid dus in theorie hou je nog 150 over van de 300 dat tegenover de 22 die je test, prima dus.......

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wingie schreef op maandag 04 juni 2012 @ 11:29:
[...]
Dat ligt aan de beperkingen van de Wifi van je iDevices. Ik heb ook 100/100 glasvezel icm een Fritz!Box 7390. Met mijn iPad haal ik rond de 22mbit/sec (met uitschieters naar 25mbit/sec). Met mijn laptop haal ik zo 50 mbit/sec up en down. De Fritz!Box geeft in zijn webinterface ook aan dat mijn iPad met 65 mbit/sec verbonden is en mijn laptop met 300 mbit/sec. Dit alles op 3 meter van de Fritz!Box af.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:08
Wat ik hier overigens nog wil doen met de 1043ND is dual-radio bouwen. Ik heb nu een OpenWRT build met de ath9k_htc driver ingebouwd. Hiermee kan je de TP-Link WN721N gebruiken als 2e radio. In mijn geval zal dat gebruikt worden om als failover op een ander WLAN te connecten als mijn internetverbinding plat ligt, maar als je nu WDS gebruikt kan je met de ene radio het signaal opvangen en met de tweede radio het signaal repeaten zonder dat je snelheid meteen halveert.

• Piet91
  • Niet online
Sinds onze oude ADSL modem/router (pricewatch: Linksys WAG200G Wireless-G ADSL-gateway voor thuisgebruik) is vervangen door de TP-Link hebben we wat problemen met het netwerk.

1) Hoewel de router staat ingesteld op 11bgn (moet namelijk nog even kijken of al onze draadloze apparaten N ondersteunen) maar bereik is praktisch hetzelfde gebleven als onze oude 802.11g netwerk. Ik zou toch wel wát beter verwachten.

2) M'n broer heeft een HTC Sensation XE; sinds zijn update naar ICS heeft hij constant allerlei problemen alsook met draadloos netwerk; het ene moment heeft hij bereik; aantal seconden later is het netwerk weer weg. (Ik weet vrij zeker dat dit aan zijn telefoon ligt aangezien dat toestel meer problemen heeft, maar toch...).

3) Mijn oude HTC Desire heeft prima ontvangst (Wifi Analyser geeft -72dBm aan), maar m'n nieuwe One X is stukken minder (-94dBm; ofwel in grijs gebied en praktisch onbruikbaar); gemeten naast elkaar.

Praktische feiten:
- Router staat aangesloten op onze Ziggo Ubee (Ubee in bridge-modus)
- Router staat op dezelfde plek als de oude router.
- Staat onder een tafel; we zullen kijken of verbinding verbeterd als we de router verplaatsen; maar als de oude router daar prima deed? :?
- Router Wifi instellingen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Kanaal 11 (geen drukke kanalen hier)
Mode 11bgn mixed (vooralsnog)
Channel Width 40MHz (20MHz, 40MHz of auto maakt geen verschil)
Max TX rate: 300 Mbps
Enable Wireless Router Radio aangevinkt
Enable SSID Broadcast aangevinkt
Enable WDS Bridging niet aangevinkt
Transmit Power: high
Beacon Interval: 100
RTS Threshold: 2346
Fragmentation Threshold: 2346 
DTIM Interval: 1
Enable WMM aangevinkt
Enable Short GI aangevinkt
Enable AP Isolation niet aangevinkt

Het lijkt me dus ook zeker aan de telefoons te liggen maar ik heb het gevoel dat de router ook zeker niet goed zit. Iemand tips (om dit probleem in i.i.g. aan de routerkant zoveel mogelijk op te lossen?)
M'n broers datalimiet komt snel dichterbij nu :+

Want ergens neigen we er naar om de Ubee weer als router in te stellen en de TP-Link maar als extra accespoint. Ubee staat in woonkamer, TP-Link in kantoor. M'n broers Sensation heeft soms zelfs in de woonkamer bovenstaand probleem terwijl dat minder dan 10 meter verderop is...

[ Voor 7% gewijzigd door Piet91 op 06-06-2012 00:06 ]

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Iemand al ervaring met een recentere OpenWrt trunk trouwens? Heb gezien dat er onlangs weer heel wat mac80211 updates toegevoegd zijn.
Piet91 schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 23:57:
1) Hoewel de router staat ingesteld op 11bgn (moet namelijk nog even kijken of al onze draadloze apparaten N ondersteunen) maar bereik is praktisch hetzelfde gebleven als onze oude 802.11g netwerk. Ik zou toch wel wát beter verwachten.
802.11n belooft nergens beter bereik (net zomin als 802.11ac dat bijvoorbeeld doet). Het is nog altijd 2,4 GHz, net zoals 802.11g.

[ Voor 64% gewijzigd door Borromini op 06-06-2012 00:12 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:04

RvL

Toevallig heb ik gisteren een nieuwe build gedraaid (r32033) m.b.v. de ImageBuilder. Ik heb helaas nog niet echt veel kunnen testen met deze release, maar tot op heden heb ik er nog geen problemen mee gehad.

Wel viel het me zojuist op dat de load in rust wat hoog is: geen actieve clients verbonden, geen noemenswaardig verkeer en toch een load average van 0.6/0.7. Even een reboot uitgevoerd en het lijkt nu weer opgelost te zijn. Dat ga ik even in de gaten houden.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Verwijderd

Ik ben op zoek naar een nieuwe draadloze router voor in onze studio. Momenteel heb ik een boze vriendin op mijn dak omdat de router de internet connectie steeds kwijt raakt. Een manuele reconnect met de router lost het probleem dan meestal weer op, anders moet ik de router rebooten.

Het gaat hier over een oude dlink di-624 ...

Is deze TP-link een goede keuze of raden jullie me toch aan iets anders te kopen??

Alvast bedankt, Z

• Niek_
Niek_ schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 19:10:
[...]

Ik ga me eens inlezen in OpenWRT, zie nu net de melding in het logboek van de NAS dat hij ook geen verbinding met de tijdserver kon krijgen. Lijkt erop alsof de NAS 0 toegang tot internet heeft. Eens zien wat OpenWRT me te bieden heeft ;)
Het duurde even, maar ik ben eruit (dankzij de help van TP-Link support :)).
Wat bleek, DMZ aanzetten was niet nodig, enkel de poort forwarden en dan....:
in de synology bij de netwerkinstellingen de juiste gateway opgeven. Deze stond nog op het ip van de oude router (192.168.1.254) en moest naar het ip van de TP-Link verwijzen welke 192.168.1.1 was...

Hoe zo'n lullig iets je dag kan verpesten ;)
Doe er je voordeel mee.

• ETM
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-11-2024

ETM

E=TM²

Verwijderd schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 10:57:
Ik ben op zoek naar een nieuwe draadloze router voor in onze studio. Momenteel heb ik een boze vriendin op mijn dak omdat de router de internet connectie steeds kwijt raakt. Een manuele reconnect met de router lost het probleem dan meestal weer op, anders moet ik de router rebooten.

Het gaat hier over een oude dlink di-624 ...

Is deze TP-link een goede keuze of raden jullie me toch aan iets anders te kopen??

Alvast bedankt, Z
Ik persoonlijk ben nog nooit zo tevreden geweest met een router.
Heb vanaf dag 1 ddwrt firmware er op gezet en uitermate happy daarmee. Als ik recentelijk niet mijn stroomkabels had gereorganiseerd, zou hij eind deze maand 12 maanden continu dienst hebben gedaan.
Bij een vriendin van mij (a-technisch) heb ik het routertje ook geplaatst (begin vorig jaar) en daar heb ik nog geen melding van gehad dat de router het niet goed zou doen.

G=6.67 x 10-8cm-3 gm-1 sec-2

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

RvL schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 08:37:
Toevallig heb ik gisteren een nieuwe build gedraaid (r32033) m.b.v. de ImageBuilder. Ik heb helaas nog niet echt veel kunnen testen met deze release, maar tot op heden heb ik er nog geen problemen mee gehad.

Wel viel het me zojuist op dat de load in rust wat hoog is: geen actieve clients verbonden, geen noemenswaardig verkeer en toch een load average van 0.6/0.7. Even een reboot uitgevoerd en het lijkt nu weer opgelost te zijn. Dat ga ik even in de gaten houden.
Ben benieuwd of de load zo hoog blijft :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Iceman1987
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-11 21:04
Ik heb zowel een 1043ND als een tp link 841n.
Het laatste wil ik als accespoint en switch gebruiken op de zolder. Nu zijn daar twee methodes voor. Ik kan de bridge functie gebruiken die beide routers ondersteunen, of ik kan de klassieke methode gebruiken waarbij ik DHCP uitzet, en de tweede router een vast IP adres geef.
Is er veel verschil qua functionaliteit? Behalve een artikel op deze tweakers blog heb ik weinig echt inhoudelijke informatie kunnen vinden.

[ Voor 80% gewijzigd door Iceman1987 op 06-06-2012 18:53 ]

• eddepet05
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-04-2024
Hoi,
Heb net een TP-link TL-WR1043ND uit de doos gehaald en aangesloten.
Helaas werkt niet doordat de installatie zegt dat de WLAN kabel niet is aangsloten.Verschillende malen in en uit gehaald en restart router/PC.
Helaas geen soelaas. nu maar weer oude router vast gekoppeld met zelfde bekabeling. En geen probleem.
Iemand hetzelfde meegemaakt? of misschien een oplossing?
ThanX

• RvL

RvL

Borromini schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 17:30:
[...]

Ben benieuwd of de load zo hoog blijft :).
Het antwoord is nee :)

De load werd waarschijnlijk veroorzaakt door de auto-refresh functie in LuCI: uhttpd gebruikte toen wat meer processor. Met de auto-refresh uit (of uiteraard niet ingelogd zijn op de webinterface) blijft de load gewoon laag.

Onderstaande grafiek geeft de gemiddelde load van vandaag weer, waarbij er alleen wat licht internet is gebruikt.
OpenWRT Load grafiek

Niettemin zie ik in de kernel log toch nog een aantal keer de volgende melding voorbij komen:
code:
1
DMA failed to stop in 10 ms AR_CR=0x00000024

Ik heb een scriptje draaien wat 1 keer in de 5 min. kijkt of dat gebeurd en indien nodig wifi herstart, dus ik weet niet of de verbinding dan ook inkakt. Ik zal m'n scriptje een uitschakelen en kijken wat er gebeurd.

edit:
Yep, het gebeurt dus nog. Saillant detail: er werd in dit geval geen foutmelding getoond in kernel/systemlog, maar m'n download van usenet kakte wel volledig in.

Heb net mijn WiFi settings eens aangepast en een fragmentation threshold en RTS/CTS threshold ingesteld op 2346. Daarnaast Transmission Power teruggebracht naar 20dBm (stond op 23dBm), CCMP (AES) geforceerd. Kijken of dat wat uitmaakt.

[ Voor 38% gewijzigd door RvL op 06-06-2012 23:29 ]

Nu de dekens nog...

Hier maakt dat geen verschil. Maar ik draai Backfire r31676 op dit moment, dus laten we hopen dat het effect heeft op trunk.

Overigens zie ik de error hier soms ook gewoon voorbij komen, maar ik merk er eigenlijk weinig van. Althans, op mijn telefoon... Hoewel ik de huisgenoten er al weken niet over gehoord heb. :)

Misschien eens een update uitbrengen zodra er tijd is... beetje druk met tentamenperiode nu.

• _JGC_
Ik draai backfire r31820 hier, met daarbij een patch uit trunk gehaald: package/mac80211/patches/590-ath9k_fix_rx_tx_stop.patch

Nummertje van de patch is anders in trunk overigens. Ding heeft nu 3 dagen uptime sinds laatste upgrade, werkt als een zonnetje en dmesg logs zijn helemaal schoon tot nu toe.

• RvL

RvL

Nadat ik de eerder genoemde wijzigingen heb doorgevoerd is het bij mij ook niet meer voorgekomen. Een aantal usenet downloads gedaan gedurende de nacht waarbij ik tijdens het downloaden mijn WAN verbinding constant vol heb getrokken.

Wel zit ik met een vreemd gat in m'n SNMP grafieken van 45 minuten, maar aangezien dit in alle grafieken is vermoed ik dat de WAN verbinding er toen uit heeft gelegen. Anders had ik alleen een lagere/geen throughput verwacht en geen gaten in grafieken voor load en aantal connecties. Of de externe Odmon host die ik gebruik, want ik zie in de WAN throughput wel dat hij ongeveer de verwachtte tijd heeft staan te stampen (dus incl. het gat in de gegevens): 3u 20m voor zo'n 29GB (bij 25Mbit).

Kortom: het gat in de gegevens lijkt niet aan de WR1043 te liggen.

Edit:
wat me overigens wel opvalt is dat in Luci bij de Interface een compleet verkeerd getal voor RX en TX staat. Sinds de herstart van gisteravond zou er volgens het getal wat hier getoond wordt 4,29GB received zijn. En dat terwijl is voor zo'n 29GB ontvangen is....

Op de LAN interface staat hetzelfde getal, maar dan logischerwijs bij de TX.

[ Voor 18% gewijzigd door RvL op 07-06-2012 12:38 ]

Nu de dekens nog...

• Piet91
  • Niet online
Wie weet de optimale instellingen om wifibereik van deze router zo optimaal te maken.
Ik heb de router nu bovenop het bureau in het kantoor gezet en het bereik is nog waardeloos (als in 6-7 meter verderop in de woonkamer een waardeloos ontvangst; wifi analyzer (grijs via geel naar groen) op m'n Desire geeft tussen de -72 en -80dBm aan (ofwel geel en net niet in grijs - onbruikbaar - gebied) en m'n nieuwe One X (hoogstwaarschijnlijk met wifi issues :/ ) geeft op dezelfde plek -90 tot -98 ofwel praktisch onbruikbaar. M'n broer z'n Sensation XE klapt wifi er sowieso constant uit (naast een rits andere problemen met dat toestel).

Laptop heeft wel prima ontvangst, via lan aangesloten apparaten doen het ook prima.
Op de bovenverdieping is ontvangst ongeveer gelijk tot iets beter (recht boven de router). Antenne's staan overigens in aanbevolen stand.

Naast het feit dat m'n One X en m'n broer z'n Sensation XE dus (wifi)problemen lijken te hebben (m'n oude Desire heeft wel een stuk(je) beter ontvangst) moet het ook wel aan de router liggen. Router staat vrij centraal in huis, huis is vrijstaand uit 1979, nauwelijks (1-2 à 3 hooguit) andere netwerken in de buurt.

Instellingen lijken mij wel goed te staan. Ik zou bijna de router aan een lange lan- en stroomkabel hangen (als we die hebben) en door het huis lopen hoe bereik dan zit. Want ik zit er erg aan te denken om de bridge-modus op onze Ubee modem van Ziggo uit te schakelen, de Ubee als router te gebruiken en de TP-Link als (blijkbaar waardeloze) accesspoint en switch, maar dan is dat wel een dure switch geworden...

(Plus dat de Ubee in de hoek van het huis staat ofwel bereik boven zal dan ook wel niets verbeteren...)

[ Voor 3% gewijzigd door Piet91 op 07-06-2012 13:55 ]

• RvL

RvL

Wat je kan doen is op je telefoon de optie 'Beste WiFi prestaties' aan te zetten. Ga hiervoor naar de instellingen van WiFi op de telefoon en kies voor menu -> Geavanceerd en dan 'Best WiFi prestaties' aan te vinken. Dat geeft mogelijk wat betere ontvangst.

Je geeft aan dat er maar weinig netwerken in de buurt zijn. Zit je wel op een vrij (of het meest vrije) kanaal?

Nu de dekens nog...

• Piet91
  • Niet online
RvL schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 13:40:
Wat je kan doen is op je telefoon de optie 'Beste WiFi prestaties' aan te zetten. Ga hiervoor naar de instellingen van WiFi op de telefoon en kies voor menu -> Geavanceerd en dan 'Best WiFi prestaties' aan te vinken. Dat geeft mogelijk wat betere ontvangst.
Dankje, aangezet en dat geeft het schamele verschil van 2dBm.
Je geeft aan dat er maar weinig netwerken in de buurt zijn. Zit je wel op een vrij (of het meest vrije) kanaal?
Jep, kanaal 11 ingesteld. Enige netwerk wat af en toe opduikt van de buren zit op kanaal 6.
Op een of andere manier lijkt de router beter in de hoogte uit te stralen dan in de breedte; hoewel de antenne's wel goed staan.

Maar ik ben bang dat zowel mijn One X als m'n broers Sensation XE opgestuurd moeten worden. De One X vanwege wifi-probleem (is echt een stuk lager dan m'n oude Desire) en m'n broer vanwege allerlei problemen waaronder een nog slechtere wifi-bereik dan m'n One X. :/...
RvL schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 13:54:
Alle kleine beetjes helpen, maar 2dBm is natuurlijk niet heel veel...

Hoewel het niet echt uit zou mogen maken: heb je het al eens op een ander kanaal geprobeerd?
Ik zal eens wat proberen. :)

[ Voor 35% gewijzigd door Piet91 op 07-06-2012 13:55 ]

• RvL

RvL

Hoewel het niet echt uit zou mogen maken: heb je het al eens op een ander kanaal geprobeerd?

Nu de dekens nog...

• Piet91
  • Niet online
RvL schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 13:54:

Dat dus ook geprobeerd, maar heeft geen invloed gehad. Settings kan ik ook zo niets vinden wat ik verkeerd heb staan. Ik denk dat ik 2 opties heb:
- Mijn One X en m'n broer z'n Sensation XE maar opsturen (ik vanwege Wifi, hij vanwege allerlei problemen waaronder wifi)
- Ziggo Ubee modem uit bridge-modus halen en als router instellen; TP-Link simpel weg als switch (en eventueel access-point) inzetten. Jammer alleen dat we dan de TP-Link als dure switch (€40 vs. €15 voor een TP-Link switch) inzetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Piet91 op 07-06-2012 15:44 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:12
Ik moet bij de schoonfamilie een nieuwe router plaatsen, en mijn keuze is gevallen op deze router.

Er komen een stuk of 4 pc's aan te hangen, en ook nog 2e andere routers (met DHCP uit zodat ze als accespoints werken).

Mijn vraag (aan mensen die deze router al een tijdje bezitten): Is het aan te raden om deze router te halen? Ik ben namelijk op zoek naar een stabiele router. De huidige Belkin moet 3x op een dag gereset worden :/

Hier thuis hangt bijv. een WRT54GL met DD-WRT, en die is superstabiel, uptime van een jaar is geen probleem. Zoiets zoek ik dus ook, maar omdat de WRT54GL al weer wat jaartjes oud is is dit misschien ook wel een optie...

[ Voor 33% gewijzigd door ThinkPad op 07-06-2012 20:06 ]

• D.I.N.G
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-12 10:04
ThinkPadd schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 20:05:

Mijn vraag (aan mensen die deze router al een tijdje bezitten): Is het aan te raden om deze router te halen? Ik ben namelijk op zoek naar een stabiele router. De huidige Belkin moet 3x op een dag gereset worden :/
Ik heb deze router nu een jaar en gekocht vanwege de vele positieve reviews en uiteraard ook de lage prijs maar ik heb er ook de nodige problemen mee gehad.

Met de originele firmware viel mijn draadloze verbinding af en toe gewoon weg en de enige oplossing was de stroom eraf halen. Daarom heb ik de router voor garantie teruggestuurd omdat ik dacht dat ik gewoon een kapotte had.

Maar de nieuwe die ik daarvoor in de plaats kreeg had dezelfde kuren. Daarom ben ik gaan kijken naar DD-WRT. Dit werkte een stuk beter maar om de paar weken was de router niet meer te bereiken en ik kreeg veel TX errors. Door de router elke week automatisch te reboorten was het probleem grotendeels verholpen. Soms bij het kopiëren van grote bestanden over het netwerk kon de router het niet meer aan en was ook niet bereikbaar via de webinterface.

Omdat DD-WRT niet feilloos werkte zoals ik eigenlijk had gehoopt heb ik gekeken naar Openwrt. Dit heb ik nu een dag draaien dus ik kan nog niet zeggen hoe goed deze presteerd.

De vraag of jij deze router moet kopen. Veel mensen hier op dit forum hebben niet de problemen zoals ik heb maar ik ben er over het algemeen niet ontevreden over want het is een goedkope router met veel mogelijkheden. Je moet denk ik geluk hebben uit welke batch de router komt maar ik denk dat het voor deze prijs wel de gok waard is.

• terual
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:17
Van de week heb ik de officiële firmware ingeruild door build r30807 van Ultraman van maart om een ipv6 tunnel op te kunnen zetten. Uiterst tevreden! Ik heb het idee dat de doorvoersnelheid lokaal er op vooruit is gegaan. iperf geeft 936 Mbit/s aan. Het enige waar ik nog mee zit zijn de firewall instellingen die toch wel een beetje boven mijn pet gaan. Zijn de standaard instellingen toereikend? Ik heb het henet netwerk bij de wan geplaatst. Moet ik verder nog meer doen om beschermd te zijn?

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-11 21:14
NAV dit topic heb ik deze router ook aangeschaft.
Bedankt voor de goede startpost en Magnetra voor de uitleg van de firmware updates.
Ik weet wel hoe het flashen algemeen werkt maar toch goed om even 100% zeker te weten dat je de juiste volgorde aanhoudt.

[ Voor 22% gewijzigd door Gman op 08-06-2012 11:00 ]

• TP-Link
  • Laatst online: 15-03-2022

TP-Link

Bedrijfsaccount TP-Link

mail: support.nl @tp-link.com

nieuwste firmware kan ondersteunen printserver ? Heeft iemand testen?

• Moonborne
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-11 19:20
Sinds vandaag heb ik deze router in gebruik.
Bij het installeren etc. liep alles vlot en had ook verbinding, echter toen ik de stroom er even uittrok voor zo'n 10 minuten om te kijken of ik een nieuw IP toegewezen kreeg van mijn ISP en vervolgens de stroom er weer opzette gaven mijn PC en laptop op de fysieke LAN poort een rood licht af (in tegenstelling tot groen, zoals normaal gesproken het geval is).

Voordat ik de stroom eruit trok gaven PC en laptop wel een groen signaal, na stroom eruit en erin alleen nog maar een rood signaal.
Overigens heb ik wel gewoon een goede verbinding, maar dit vind ik toch merkwaardig?
Kan het kwaad?

P.S. Heb de router al gereset zonder resultaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Moonborne op 08-06-2012 18:40 ]

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-11 16:54

AlexanderB

7800 rpm

groen is 100mbit en oranje gbit, of andersom?

• Moonborne
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-11 19:20
Ik heb 60Mbit internet, dus daar zou het niet mee te maken mogen hebben.
Bij PC en Laptop (via LAN verbonden) geven de LAN poorten een rood licht met daarbij een knipperend oranje licht, alsof er iets mis zou zijn met de verbinding, terwijl er wel gewoon verbinding is en alles kan doen.
Ik vraag me alleen af waarom dit gebeurd, gezien het voor het loskoppelen van de router de kleur gewoon groen was (en zonder knipperend oranje licht).
terual schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 10:19:
Van de week heb ik de officiële firmware ingeruild door build r30807 van Ultraman van maart om een ipv6 tunnel op te kunnen zetten. Uiterst tevreden! Ik heb het idee dat de doorvoersnelheid lokaal er op vooruit is gegaan. iperf geeft 936 Mbit/s aan. Het enige waar ik nog mee zit zijn de firewall instellingen die toch wel een beetje boven mijn pet gaan. Zijn de standaard instellingen toereikend? Ik heb het henet netwerk bij de wan geplaatst. Moet ik verder nog meer doen om beschermd te zijn?
De standaard regels zijn in de stijl zoals van menig ander router: NAT met stateful firewall.

Er wat extra aandacht aan besteden is niet noodzakelijk, maar het is wel een leerzame ervaring :)
De firewall bewerken vanuit de LuCi GUI is mogelijk, maar zelf geef ik voorkeur aan de text versie, file: /etc/config/firewall
Gecombineerd met http://wiki.openwrt.org/doc/uci/firewall kun je met het UCI framework van OpenWRT zelf firewall regels schrijven. Op de text console heb je het allemaal meer in een venster, wat snelheid en overzicht geeft, en de documentatie sluit er ook fijn op aan.

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
TP-Link schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 14:19:
nieuwste firmware kan ondersteunen printserver ? Heeft iemand testen?
Hebben jullie dat zelf niet getest dan? :? Welke printers worden eigenlijk ondersteund?

• RealR
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-03-2024
Ik draai nu al een poosje de laatste build van Ultraman (r30807) maar ondervindt toch nog sporadisch inzakkingen en verbrekingen van de verbinding (deauthenticated due to local deauth request). Heeft iemand ervaringen met recentere builds wat betreft de stabiliteit van de verbinding?

• dask
BamSlam_ schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 12:31:
[...]

Hebben jullie dat zelf niet getest dan? :? Welke printers worden eigenlijk ondersteund?
http://www.tp-link.com/common/compatible/print-server/

• _JGC_
RealR schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 13:59:
Ik draai nu al een poosje de laatste build van Ultraman (r30807) maar ondervindt toch nog sporadisch inzakkingen en verbrekingen van de verbinding (deauthenticated due to local deauth request). Heeft iemand ervaringen met recentere builds wat betreft de stabiliteit van de verbinding?
De inzakkingen die ik vnml merk hebben te maken met power saving. Als je dat op de client uitzet heb je daar nagenoeg geen last van. Nadeel is dat op veel telefoons dat niet uit te zetten is. In OpenWRT zelf kan je het niet uitzetten, aangezien een accesspoint het in principe verplicht is te ondersteunen.

• ThinkPad
Heb deze router dus ook geinstalleerd, maar hij werkt niet helemaal storingsvrij met OpenWRT :'(

Na een tijdje werkt het internet niet meer, deelt hij geen DHCP adressen meer uit, en is de webinterface ook onbereikbaar....

Ik draai OpenWrt Backfire 10.03.1-RC6

Iemand tips? Ik wil namelijk gewoon dat ik er geen omkijken naar heb
Mja, ik vraag het gewoon: Waarom gebruik je een oude versie?
Overigens heb ik een dergelijk probleem ook met rc6 niet ervaren voor zover ik mij kan herinneren, maar goe...

10.03.1 (dus de daadwerkelijk stable, niet rc) is al uit sinds december 2011.
Beter nog: pak eens een van de builds die je hier vind. Of wacht tot ik tijd heb gehad om een verse build te fabriceren.

Zijn er specifieke features welke je nodig hebt?

[ Voor 114% gewijzigd door Ultraman op 11-06-2012 12:45 ]

• ThinkPad
Nooit geweten dat dat een oude versie was, ik dacht juist dat het de nieuwste was :+

Zal wel jouw laatste build proberen :) Dat is deze toch: [Ultraman in "[Ervaringen] TP-Link TL-WR1043ND" ?

En nee, niet echt specifieke features. Gewoon router voor thuis, enige eis is dat hij zo stabiel mogelijk is zodat ik er geen werk aan heb.

Edit: Net die versie die ik linkte geinstalleerd, maar ook daarmee nog problemen. Ik heb zo'n idee dat het in de situatie hier thuis niet goed gaat, heb daarvoor een topic aangemaakt: ThinkPadd in "Hulp bij aanleg thuisnetwerk met meerdere routers"

[ Voor 45% gewijzigd door ThinkPad op 11-06-2012 13:10 ]

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:47
Ik heb al een hele poos geleden een keer mijn WR1043ND gebricked. Nu wil ik hem toch eigenlijk wel unbricken. Is dit apparaatje daar voldoende voor:
http://www.ebay.com/itm/U...ain_0&hash=item1c26d56f44

Volgens mij kiest dit apparaatje automatisch of hij 5V of 3.3V moet gebruiken, maar dat weet ik dus niet zeker.

En weet iemand hoe ik dit moet aansluiten? Ik weet dat de GND op de GND moet, TX op RX, RX op TX, en dan? Ik zie ook nog een VCC en een 3V3 op het adaptertje. Die VCC zit ook op het bordje. Wat moet ik daarmee doen? En wat met de 3V3?

Afbeeldingslocatie: http://wiki.openwrt.org/_media/inbox/wr1043ndserial.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door marcop23 op 12-06-2012 19:26 ]

• D.I.N.G
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-12 10:04
Ultraman schreef op maandag 11 juni 2012 @ 12:41:
Beter nog: pak eens een van de builds die je hier vind. Of wacht tot ik tijd heb gehad om een verse build te fabriceren.

Zijn er specifieke features welke je nodig hebt?
Ik heb ook wel interesse in een nieuwe build van jou :)

Ik heb geen specifieke feature nodig
Eerst even aandacht voor een tentamen deze vrijdag ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Ultraman op 12-06-2012 18:51 ]

• _JGC_
marcop23 schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 17:07:
Ik heb al een hele poos geleden een keer mijn WR1043ND gebricked. Nu wil ik hem toch eigenlijk wel unbricken. Is dit apparaatje daar voldoende voor:
http://www.ebay.com/itm/U...ain_0&hash=item1c26d56f44

Volgens mij kiest dit apparaatje automatisch of hij 5V of 3.3V moet gebruiken, maar dat weet ik dus niet zeker.

En weet iemand hoe ik dit moet aansluiten? Ik weet dat de GND op de GND moet, TX op RX, RX op TX, en dan? Ik zie ook nog een VCC en een 3V3 op het adaptertje. Die VCC zit ook op het bordje. Wat moet ik daarmee doen? En wat met de 3V3?

[afbeelding]
Dat apparaatje heeft gewoon een VCC aansluiting voor 5V en 3.3V. Die moet je handmatig switchen door het kabeltje op de juiste pin te drukken. De 1043ND heeft een 3.3V VCC.

Tnx voor de link trouwens, ik moet nog steeds eens mn WAP4410n-g5 hacken.

• Jochem_
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ThinkPadd schreef op maandag 11 juni 2012 @ 12:13:
Heb deze router dus ook geinstalleerd, maar hij werkt niet helemaal storingsvrij met OpenWRT :'(
Waarom draai je niet gewoon stock? Draait bij mij feilloos.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:47
_JGC_ schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 00:14:
[...]

Dat apparaatje heeft gewoon een VCC aansluiting voor 5V en 3.3V. Die moet je handmatig switchen door het kabeltje op de juiste pin te drukken. De 1043ND heeft een 3.3V VCC.

Tnx voor de link trouwens, ik moet nog steeds eens mn WAP4410n-g5 hacken.
Dus de VCC van dat adaptertje laat je los, en de 3V3 prik je op de VCC van je router?

Dus
Adapter --> WR1043ND
GND --> GND
TX --> RX
RX --> TX
3V3 --> VCC
VCC --> -

Zo is het goed? Dan kan ik dat apparaatje bestellen :)

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-10 10:54
Zoals ik het goed heb begrepen kan ik met deze acces point dus een wireless bridge maken met een andere draadloze router met de juiste software. Ik wil deze netwerken gescheiden houden, dus dat de TP-Link een gescheiden netwerk opbouwd. Dus de wireless connectie met de andere router dient slechts als draadloze WLAN connectie.

Nu is echter het netwerk waar ik naar moet verbinden verborgen, geeft dit nog extra problemen om deze connectie voor elkaar te krijgen vanaf de TP-Link? Het is niet mijn keuze om dit te doen, maar de situatie is nu eenmaal zo.

• speed60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-11 18:31
Ik heb deze router nu een paar dagen in gebruik, maar heb nu al problemen met een instabiele verbinding.

Firmware 3.13.4 Build 110429 Rel.36959n.

Hij hangt achter een modem van Ziggo, bedraad naar mijn PC. Het probleem, dat ik in dit topic al vaker ben tegengekomen, is dat de instabiliteit. Ik kan geen enkele speedtest op internet probleemloos afronden.

Iedere 10 seconden zit er wel een lag in de verbinding. Mijn Nederland-Duitsland Live view van de NOS freezt ook iedere 10 seconden even. Ping is steeds ongeveer 30ms (veel te veel).

Nu heb ik al e.e.a. aan opties gezien wat het probleem zou kunnen verhelpen, maar ook berichten van mensen die hem hebben geinstalleerd en zonder problemen werkend hebben.

Ik ga eerst maar eens naar de MM om hem om te ruilen. Of zie ik iets over het hoofd in de 72 pagina's die dit topic rijk is?

Edit:iig niet meer van toepassing, heb een Linksys E3200 besteld.

[ Voor 3% gewijzigd door speed60 op 20-06-2012 11:47 . Reden: 1:typo 2:nieuwe router ]

Gigabyte EP43-U3DL - E7500@3,3Ghz - OCZ Reaper 4Gb DDR2-6400 - Club3D HD4770 - Samsung Spinpoint F3 500GB

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-12 13:26

Je hebt er 2 pinnen op zitten, 1 met 5v 1 met 3.3v . Je kan dus kiezen welke je nodig hebt.

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-12 13:26
marcop23 schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 15:16:
[...]

Dus de VCC van dat adaptertje laat je los, en de 3V3 prik je op de VCC van je router?

Dus
Adapter --> WR1043ND
GND --> GND
TX --> RX
RX --> TX
3V3 --> VCC
VCC --> -

Zo is het goed? Dan kan ik dat apparaatje bestellen :)
Zit geen vcc op het 'adaptertje' :).
Zoals je zegt moet je aansluiten inderdaad.

• ThinkPad
Jochem_ schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 09:45:
[...]
Waarom draai je niet gewoon stock? Draait bij mij feilloos.
Het is inmiddels opgelost (zie topic). Bleek aan de Linksys router te liggen, die gooide op de een of andere manier roet in het eten. Nu draait hij feilloos met OpenWRT. Heb er nog niks weer over gehoord dat hij is uitgevallen o.i.d.

• Prolution
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-11 08:54
Twee weken geleden heb ik een nieuwe build (r32018) gemaakt, en gedurende 14+ dagen draait deze nu prima. Geen enkele kernel log van de wifi gehad ( zoals bijv: "Failed to stop TX DMA" & "Could not stop RX").
Enig nadeel is de hoge load die LuCI web interface veroorzaakt als je op de "Status / Overview" pagina staat te browsen.

Ik heb deze keer wel mijn gehele config gereset, mede omdat er nu "netifd" gebruikt wordt ipv de oude "network scripts", maar je kan het natuurlijk altijd eerst even proberen met je huidige config ;) .

Build r32018 staat in de map "Trunk (Attitude Adjustment)"
Dropbox share: http://db.tt/xRy89COY

Indien er vraag naar is kan ik ook wel een (trunk) build draaien met UPnP en QoS e.d.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Zelf gisteren r32376 gecompileerd, werkt hier netjes. Benieuwd hoe de stabiliteit is. Eerste keer ook dat het mij opvalt dat OpenWrt de Linaro toolchain gebruikt, dat leek me ervoor niet het geval.

• Prolution
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-11 08:54
Ik compileer altijd in een (virtuele) Ubuntu omgeving, en dan gebruikt hij ook de Linaro GCC toolchain (Versie 4.63 geloof ik). Nooit problemen mee gehad.

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-11 11:17
Prolution schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 08:54:
....
Indien er vraag naar is kan ik ook wel een (trunk) build draaien met UPnP en QoS e.d.
Graag ! Vooral UPnP vind ik handig :).

• Holgersson
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Holgersson op 18-06-2012 16:40 ]

• fluppie007
fluppie007 schreef op zondag 17 juni 2012 @ 00:58:
[...]

Graag ! Vooral UPnP vind ik handig :).
Er zou ook een WOL interface zijn zoals in DD-WRT, via de package "luci-app-wol" ( bron: https://forum.openwrt.org/viewtopic.php?id=23220 ). Gek genoeg staat die niet in de lijst van packages als ik door de webconfig scroll. Is het toevallig mogelijk om deze package ook mee te builden en includen :P ?

Superhandig, kan je je pc's opstarten vanop elke plek ter wereld door gewoon even in je router in te loggen, pc te waken en daarna via RDP erop te connecten.

• RvL

RvL

luci-app-wol kan ik hier gewoon vanuit LuCi binnenlepelen. Ik draai nu dan weliswaar een trunk-build, maar ook met de builds van Ultraman heb ik deze altijd gebruikt. Heb je de package list wel binnengehaald?

Indien gewenst kan ik mijn trunk build ook wel delen, maar ik heb er misschien wat weinig in zitten

[ Voor 19% gewijzigd door RvL op 18-06-2012 08:01 ]

Nu de dekens nog...

• fluppie007
RvL schreef op maandag 18 juni 2012 @ 07:58:
luci-app-wol kan ik hier gewoon vanuit LuCi binnenlepelen. Ik draai nu dan weliswaar een trunk-build, maar ook met de builds van Ultraman heb ik deze altijd gebruikt. Heb je de package list wel binnengehaald?

Indien gewenst kan ik mijn trunk build ook wel delen, maar ik heb er misschien wat weinig in zitten
Ik heb niets extra gedaan buiten het flashen van de FW. In welk venster moet ik die package list binnenhalen ? Of moet ik dat via SSH doen ?
Verschijnt hier keurig in de Available Packages in de LuCi interface.

Ben je niet toevallig vergeten de package list te updaten alvorens naar het package te gaan zoeken?
LuCi -> System > Software > Actions > Update Lists

[ Voor 13% gewijzigd door Ultraman op 18-06-2012 14:00 ]

• fluppie007
Ultraman schreef op maandag 18 juni 2012 @ 13:58:
Verschijnt hier keurig in de Available Packages in de LuCi interface.

Ben je niet toevallig vergeten de package list te updaten alvorens naar het package te gaan zoeken?
LuCi -> System > Software > Actions > Update Lists
Aha, hoe kon ik daar over kijken 8)7. Helaas werkt het voor mij niet. De router is de 2e in mijn netwerk.
De hoofdrouter ( WR1043ND met originele firmware ) is de x.x.x.1 en deze is de x.x.x.2. Van deze .2 gebruik in de WAN poort niet, enkel de LAN-poorten. DHCP staat ook uitgeschakeld. Het is dus eigenlijk een veredelde switch met WiFi accespoint. Zou dat de reden kunnen zijn dat het package downloaden of updaten van de package list niet werkt ?

code:
1
2
3
4
Downloading http://downloads.openwrt.org/snapshots/trunk/ar71xx/packages/Packages.gz.
 wget: bad address 'downloads.openwrt.org'
Collected errors:
 * opkg_download: Failed to download http://downloads.openwrt.org/snapshots/trunk/ar71xx/packages/Packages.gz, wget returned 1.

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-11 19:52

jelly

Arch Linux

Zijn er mensen die issue's hebben met de laatste officiële firmware? Die van mijn stopt naar een aantal dagen met reageren, kan hem dan niet via de web browser bereiken of pingen....

Het enige bijzondere wat ik in mijn netwerk heb is een NAS die een statisch ip adres heeft.

Heb ondertussen een factory reset gedaan en alles opnieuw ingesteld, wellicht helpt dat.

[ Voor 14% gewijzigd door jelly op 18-06-2012 19:06 ]

Keep it simple stupid

• pdavie2311
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-12 08:51

pdavie2311

Live life to the fullest..

Goedenavond all,

Ik heb mijn router nu een goede week en gelukkig valt de verbinding niet meer weg, wat bij mijn oude linksys wel het geval was...

Alleen...valt de verbinding wel weg op mijn zakelijke laptop..alleen op die..op mijn MacBook, iPad en ook mijn mobiel heb ik constant verbinding...iemand die dit kan verklaren? Wel het enige apparaat dat op Windows draait, haha..(ik moet wel via VPN inloggen op mijn zakelijke laptop)

Thanx!,

“De wereld is een pijpkaneel, elk zuigt eraan en neemt zijn deel”

• fluppie007
fluppie007 schreef op maandag 18 juni 2012 @ 15:01:
[...]
Aha, hoe kon ik daar over kijken 8)7. Helaas werkt het voor mij niet. De router is de 2e in mijn netwerk.
De hoofdrouter ( WR1043ND met originele firmware ) is de x.x.x.1 en deze is de x.x.x.2. Van deze .2 gebruik in de WAN poort niet, enkel de LAN-poorten. DHCP staat ook uitgeschakeld. Het is dus eigenlijk een veredelde switch met WiFi accespoint. Zou dat de reden kunnen zijn dat het package downloaden of updaten van de package list niet werkt ?

code:
1
2
3
4
Downloading http://downloads.openwrt.org/snapshots/trunk/ar71xx/packages/Packages.gz.
 wget: bad address 'downloads.openwrt.org'
Collected errors:
 * opkg_download: Failed to download http://downloads.openwrt.org/snapshots/trunk/ar71xx/packages/Packages.gz, wget returned 1.
Het werkt ! Ik moest nog broadcast IP ( x.x.2.0 ) instellen en DNS server ( IP 1e router ) ...
Nu heb ik nog één wens :P, dat is een custom MAC adres opslaan in het keuze lijstje zodat ik eenvoudig pc's kan 'waken'.

• _JGC_
Vandaan een Cisco RV082 vervangen door een TL-WR1043ND met multiwan. Internetsnelheid ging van 35Mbit naar 85Mbit/s, en dat werd beperkt door het brakke netwerk van de klant en de wat oudere computer waarmee ik speedtest deed.
In tegenstelling tot de RV082 doet deze wel fatsoenlijke failover, en dat voor die paar tientjes, die RV082 heeft ze destijds flink wat euro's gekost.

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-12 16:29
Ik ben zelf erg tevreden met deze router, draai hem zoals velen met DD-WRT, alleen ik merk wel dat ik eens per 3-4 weken mijn router een cold reboot moet geven. Dan houdt internet via de kabel en draadloos gewoon op! Stroom uit het ding trekken, er weer in, en het werkt weer. Vreemd in mijn ogen, want na zo'n reset werkt het weer tijden goed.

Op zich vind ik het geen probleem maar als ik nou om de een of andere reden een lange tijd niet thuis ben en ik wil wel thuis m'n resources kunnen bereiken..... :S

https://freight.associates

• RvL

RvL

Ik moet zeggen dat ik daar met OpenWRT geen last van heb. Wel had ik tot voor kort wel eens het probleem dat WiFi instabiel werd of wegviel (bekende Could not stop TX probleem), maar dat lijkt sinds een recente trunk versie in ieder geval zover opgelost te zijn dat het niet meer voor problemen zorgt. De foutmelding komt nog wel voor, maar de connectie blijft overeind.

Heb vandaag weer een verse trunk gedraaid (r32462) en dat ziet er ook best veelbelovend uit. Ook de eerste keer dat ik 'm echt compileer en niet de ImageBuilder gebruik.

Nu de dekens nog...

Pagina: 1 ... 18 ... 56 Laatste