Verwijderd

Ook r31279 gaf toch wat WiFi issues bij mij, snelheid fluctueert nogal. Ben toch maar weer terug naar Backfire r30807. Ik zie ook veel lagere pings met deze build op WiFi. De trunks zitten zo rond de 4 á 5 ms, terwijl Backfire tussen de 0.8 en 1.5 ms zit.

Ik denk dat ik voorlopig even wacht met de trunk builds, tot dat ze deze gaan forken in een nieuwe stable build, want die Atheros WiFi driver in de trunks zijn niet zo heel erg fijn.

Wellicht een idee om een nieuwe Backfire build te compilen, of zijn er voor de TL-WR1043ND niet zo veel wijzigingen doorgevoerd?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2012 21:51 ]

Als daar veel veranderd zou zijn had ik al wel een nieuwe build gemaakt. Maar die van maart voldoet nog prima.
Link: OpenWRT Backfire branch diff r30807:31648
De fixes die er zijn, zijn klein.
Er zijn geen noemenswaardige fixes voor WiFi, de fixes die er zijn zijn voor client en ad-hoc mode en die gebruiken we niet over het algemeen. Mogelijk wat stabielere WDS, omdat daar wel een client aspect aan kan zitten, maar het aantal die daar hier gebruik van maakt is klein.
Indien je voor die paar fixes een nieuwe build wilt hebben: laat maar even weten, is geen grote moeite om even een nieuwe te rollen voor je. Of rol je eigen middels de .config die ik beschikbaar stel.
Maar om er een nieuwe Ultraman "release" van te maken vond ik zelf nog niet nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door Ultraman op 08-05-2012 06:14 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• basix
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-11 19:23
Prolution schreef op maandag 07 mei 2012 @ 20:20:
Hierbij de r31279 met QoS en UPnP én ook luci-app-statistics (maakt gebruik van collectd) om statistieken te kunnen weergeven in LuCI.
De build staat in de map "r31279_upnp_qos" in "Trunk (Attitude Adjustment)"

Te vinden op m'n Dropbox share: http://db.tt/xRy89COY

Build r31572 heb ik inmiddels van m'n Dropbox verwijderd i.v.m WiFi problemen.
top! ik ga er vanmiddag mee aan de gang. Ik laat jullie nog mijn bevindingen weten. Tot nu toe alles hier nog stabiel met dezelfde trunk en op dit moment 13 clients connected verdeeld over 2 AP's.

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Volgende week dinsdag gaan wij over van Solcon ADSL naar Ziggo Alles-in-1 Plus. Door onze situatie (coax AOP in woonkamer, netwerkapparatuur in kantoor) moest er óf een switch óf een router komen. Met de gedachte dat de Ziggo modem/router weleens niet zo'n goede wifi had, besloot ik wat meer uit te geven voor een router.

Met de eisen (gigabit, 802.11n) kwam deze router als goedkoopste uit de pricewatch (een Edimax uitgezonderd).

Nou is mijn vraag; dit is nog steeds dé router met beste prijs/kwaliteits-verhouding van dit moment toch?

Er wordt wel 'ns gezegd dat Dualband routers interessanters zijn (2.4GHz. & 5GHz.) maar zelfs mijn nieuwe laptop (HP dv7-6151sd) kan die 5GHz. niet gebruiken)...

Verwijderd

Ultraman schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 06:13:
Indien je voor die paar fixes een nieuwe build wilt hebben: laat maar even weten, is geen grote moeite om even een nieuwe te rollen voor je. Of rol je eigen middels de .config die ik beschikbaar stel.
Maar om er een nieuwe Ultraman "release" van te maken vond ik zelf nog niet nodig.
Nee hoor, is niet nodig, de huidige release voldoet nog. Ik dacht dat er misschien wat nieuwe dingen bij waren gekomen, maar dit blijkt dus niet zo te zijn ;)

Inmiddels ben ik ook achter de hoge pings en packetloss op mijn WiFi netwerk. Mijn TL-WR1043ND stond een beetje te dicht bij het modem, heb hem nu een paar centimeter bij mijn modem weggehaald, en alles draait als een zonnetje, op het moment dat ik hem weer dichter bij het modem plaats, dan begint het gezeur weer. Kabelmodem heeft toch iets van 'negatieve straling'?

• basix
basix schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 12:09:
[...]

top! ik ga er vanmiddag mee aan de gang. Ik laat jullie nog mijn bevindingen weten. Tot nu toe alles hier nog stabiel met dezelfde trunk en op dit moment 13 clients connected verdeeld over 2 AP's.
Ok, eerste resultaten waren goed.

Helaas heb ik nu wel weer last van: OpenWrt kern.err kernel: [22490.100000] ath: Failed to stop TX DMA, queues=0x004!

Kortom, de verbinding van sommige clients waaronder mijn laptop zakt na een aantal uur in. Het gekke is dat ik daar nu wel last van heb en met de vorige flash niet.

Beide gebaseerd op de r31279 trunk van Prolution. Voor de duidelijkheid, ik draai nu dus met de UPNP en QOS ingebakken, waarmee ik dus wel de problemen heb.

Draai ik met r31279 trunk zonder UPNP en QOS dan is het allemaal zo stabiel als wat....ik heb geen idee wat het probleem kan zijn. Ik heb voor de rest geen oude configs geladen maar telkens alles opnieuw geconfigureerd.

https://dev.openwrt.org/ticket/9654

Verwijderd

Is het mogelijk calibre server op deze router (via openwrt, dd-wrt of gargoyle of een andere manier) te draaien? Ik kan er erg weinig over vinden op internet. Heeft er iemand tips of ervaring?

Verwijderd

Een vraag van een LEEK met hoofdletters. Als ik het allemaal lees dan hebben we hier de ervaringsdeskundige.
Ik heb onlangs het UPC pakket aangeschaft waar ook Wifi bij zit. Het nieuwe modum installeren was een wasse neus.
Ipad en smarthphone werken prima met deze draadloze verbinding alleen de computer boven krijgt niet voldoende signaal.
Upc gebeld en die adviseerde om een soort antenne aan te schaffen waardoor het signaal versterkt wordt en ik zo ook boven draadloos aan de slag kan.
In de computerwinkerl advisseerde men mij een TP-Link TL-WR1043ND. Ik moest alleen de HDCP uitschakelen en dan komt het allemaal goed.
Maar ja, een leek zoals ik is daar niet zo maar klaar mee. Ik weet totaal niet wat ik nu moet doen. Ik heb wel een forum gelezen van UPC zelf waar wel wat wordt uitgelegd maar daar staat zoveel kreten in die ik niet snap. IP adressen wijzigen enz.
Kan niemand mij alstublieft vertellen in goed Nederlands wat ik nu precies moet doen?
Ik ben die persoon zeer dankbaar... _/-\o_
Bij voorbaat dank
Cees

• Ruud2007
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-12 06:11
Verwijderd schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 10:40:
Een vraag van een LEEK met hoofdletters. Als ik het allemaal lees dan hebben we hier de ervaringsdeskundige.
Ik heb onlangs het UPC pakket aangeschaft waar ook Wifi bij zit. Het nieuwe modum installeren was een wasse neus.
Ipad en smarthphone werken prima met deze draadloze verbinding alleen de computer boven krijgt niet voldoende signaal.
Upc gebeld en die adviseerde om een soort antenne aan te schaffen waardoor het signaal versterkt wordt en ik zo ook boven draadloos aan de slag kan.
In de computerwinkerl advisseerde men mij een TP-Link TL-WR1043ND. Ik moest alleen de HDCP uitschakelen en dan komt het allemaal goed.
Maar ja, een leek zoals ik is daar niet zo maar klaar mee. Ik weet totaal niet wat ik nu moet doen. Ik heb wel een forum gelezen van UPC zelf waar wel wat wordt uitgelegd maar daar staat zoveel kreten in die ik niet snap. IP adressen wijzigen enz.
Kan niemand mij alstublieft vertellen in goed Nederlands wat ik nu precies moet doen?
Ik ben die persoon zeer dankbaar... _/-\o_
Bij voorbaat dank
Cees
Heb een vergelijkbare actie moeten ondernemen, in mijn geval heb ik de TP Link aan een KPN glasvezel modem/router gehangen, die ook niet voldoende bereik en snelheid had. Via div. fora heb ik allerlei adviezen gekregen over het instellen van de 2 apparaten (DHCP uitschakelen, vaste IP adressen toekennen etc.), maar al die pogingen leverden storingen op. Uiteindelijk niets aan de instellingen gedaan, alleen simpelweg een LAN poort op het modem met de WAN ingang van de TP Link verbonden, en alles loopt als een zonnetje. Heb wel de firewall op de TP Link uitgeschakeld, maar dat was volgens mij niet eens echt nodig. Ben ook een leek en was dus verbaasd dat ik zonder (voor mij) ingewikkelde handelingen de zaak zomaar aan de praat kon krijgen. Het leven is soms eenvoudiger dan het lijkt :)

[ Voor 5% gewijzigd door Ruud2007 op 09-05-2012 11:34 ]

Verwijderd

Dus als ik het goed begrijp Ruud moet ik alleen een kabel tussen mijn UPC modem (Lan) en de TP-Link (Wan) plaatsen? Nou als dit het is dan komt het helemaal goed. Dan moet je nog wel de TP-Link installeren neem ik aan? Er zit een cd-rom bij...
Ik zal je alten weten of het gelukt is......
Bedankt alvast.
Cees

Verwijderd

Wat ik zou doen:
1. van je originele WIFI/ Router, bepalen welke IP range deze uitgeeft (start / end)
2. van je andere WIFI/ Router, DHCP uitzetten en een vast IP adres er aan toekennen, dat NIET in de range zit zoals je die in #1 hebt geconstateerd.
3. En dan de LAN poort van de originele WIFI/Router verbinden mt de LAN poort van de andere WIFI/Router

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2012 11:55 ]

• Ruud2007
Verwijderd schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 11:48:
Dus als ik het goed begrijp Ruud moet ik alleen een kabel tussen mijn UPC modem (Lan) en de TP-Link (Wan) plaatsen? Nou als dit het is dan komt het helemaal goed. Dan moet je nog wel de TP-Link installeren neem ik aan? Er zit een cd-rom bij...
Ik zal je alten weten of het gelukt is......
Bedankt alvast.
Cees
Zoals jij het omschrijft heb ik het inderdaad gedaan. Kan geen garantie geven dat het ook bij jou zo simpel te regelen is, maar bij werkt het dus prima. Zeer snel en stabiel internet in het hele huis. Als het niet lukt kun je natuurlijk nog altijd de adviezen zoals hierboven geplaatst, opvolgen.

Verwijderd

Met alle respect, maar dit is nu mijn grootste probleem. Ik weet dus niet hoe dat allemaal moet. Al die termen zeggen mij zo weinig. Misschien kun je aangeven wat ik precies moet doen en hoe.

• Ruud2007
Verwijderd schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 12:10:
Met alle respect, maar dit is nu mijn grootste probleem. Ik weet dus niet hoe dat allemaal moet. Al die termen zeggen mij zo weinig. Misschien kun je aangeven wat ik precies moet doen en hoe.
Nogmaals. ik heb niets anders gedaan dan de netwerkkabel (bijgeleverd bij de TP Link) verbinden met een van de LAN poorten van het modem en de WAN poort van de TP Link. Aan het modem heb ik niets gewijzigd. Het installeren van de TP Link gaat vrijwel vanzelf als je de instructies in het boekje en de meegeleverde CD volgt. Daar hoef je geen deskundige voor te zijn. Houd er wel rekening mee dat je die installatie moet uitvoeren met een bedrade aansluiting van je PC met de TP Link. Logisch, want je hebt nog geen wifi verbinding als je met de installatie begint. Ook dat wordt in het boekje aangegeven. Het makkelijkste is als je daarvoor de 'moeder-PC' gebruikt, dus misschien moet je even iets versjouwen..

[ Voor 8% gewijzigd door Ruud2007 op 09-05-2012 12:42 ]

Heren, niet lullig bedoeld, maar dit heeft weinig meer van doen met het onderwerp van de draad: de TP-Link TL-WR1043ND bespreken.

Over het aansluiten van een router achter een modem/router van een provider zijn boekdelen geschreven. Waarvan er hier velen binnen het Netwerken forum prima terug te vinden zijn. Zelfs binnen dit topic is dit al een aantal maal voorbij gekomen. We hoeven hier niet continu dezelfde informatie te herkauwen. ;)

Een leek zijn we allemaal ooit geweest, dus dat is geen enkel probleem. Maar het is hier geen "dump je vraag en ontvang antwoord" natuurlijk, zoals bij een Helpdesk het geval is.
Ik begrijp dat je nu in onbekend gebied bevind, maar een uitspraak als "Al die termen zeggen mij zo weinig" los je maar op één manier op: door ze te leren. Je kunt heel veel informatie op internet vinden, zelfs in het Nederlands, welke deze termen uitleggen.

Wat betreft het terugvinden van vergelijkbare vragen:
Snuffel dit forum door, je vind vast wel iets want deze vraag komt vaak voor.
Tip: Maak gebruik van de Search, wanneer je je in Netwerken bevind dan zoekt deze automatisch binnen dit subforum. En wanneer je je in een topic bevind dan doorzoekt deze standaard dat topic op je zoektermen.

Mocht je er echt niet uit komen, dan kun je altijd nog een eigen topic openen waarin je specifieke vragen kunt stellen.

• Ruud2007
Ultraman schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 12:51:
Heren, niet lullig bedoeld, maar dit heeft weinig meer van doen met het onderwerp van de draad: de TP-Link TL-WR1043ND bespreken.

Over het aansluiten van een router achter een modem/router van een provider zijn boekdelen geschreven. Waarvan er hier velen binnen het Netwerken forum prima terug te vinden zijn. Zelfs binnen dit topic is dit al een aantal maal voorbij gekomen. We hoeven hier niet continu dezelfde informatie te herkauwen. ;)

Een leek zijn we allemaal ooit geweest, dus dat is geen enkel probleem. Maar het is hier geen "dump je vraag en ontvang antwoord" natuurlijk, zoals bij een Helpdesk het geval is.
Ik begrijp dat je nu in onbekend gebied bevind, maar een uitspraak als "Al die termen zeggen mij zo weinig" los je maar op één manier op: door ze te leren. Je kunt heel veel informatie op internet vinden, zelfs in het Nederlands, welke deze termen uitleggen.

Wat betreft het terugvinden van vergelijkbare vragen:
Snuffel dit forum door, je vind vast wel iets want deze vraag komt vaak voor.
Tip: Maak gebruik van de Search, wanneer je je in Netwerken bevind dan zoekt deze automatisch binnen dit subforum. En wanneer je je in een topic bevind dan doorzoekt deze standaard dat topic op je zoektermen.

Mocht je er echt niet uit komen, dan kun je altijd nog een eigen topic openen waarin je specifieke vragen kunt stellen.
Volgens mij heet dit topic ERVARINGEN TP Link TL1043. Meer dan het delen van een ervaring heb ik dan ook niet gedaan. En ja, er is ook in dit topic al heel veel geschreven over dit onderwerp. Echter, de geleerden spreken elkaar heel vaak tegen en het lukte mij destijds dan ook niet om de zaak probleemloos aan de praat te krijgen. Bij toeval kwam ik er achter dat ook zonder het wijzigingen van instellingen alles naar behoren kan functioneren, een ervaring die misschien voor een minder-ingewijde een nuttige eerste stap kan opleveren. Niets meer, niets minder. Lijkt me weinig op tegen.

• R3veNG
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-05-2021

R3veNG

Undercover Belg

Heb een TL-WR1043ND zowel bij m'n ouders thuis als in m'n eigen appartement staan.

Die bij m'n ouders: geen problemen van eender welke aard. Apparaat is misschien 1 keer gereset geweest in nu anderhalf jaar van dagelijks gebruik (WiFi only).
Die in m'n appartement: dagelijks problemen met m'n draadloze verbinding. Na een reset werkt 'ie weer een uurtje goed om vervolgens weer problemen op te leveren. Ik heb er onlangs een WesternDigital MyBook van 1TB via USB2.0 aangehangen om als network share te kunnen benaderen. Behalve dat de doorvoersnelheid maximaal 2.5MBps bedraagt, houdt de gegevensdoorvoer op na ongeveer een 200MB verwerkt te hebben. Een reset + re-enablen van de network share zijn dan nodig om de schijf terug te kunnen benaderen. Dit laatste leidde tot zoveel frustraties dat ik nu tijdelijk 4 USB-verlengkabels van elk een metertje van aan m'n MyBook tot aan m'n media center heb getrokken om de media erop fatsoenlijk te kunnen accessen.

Wat een contrast tussen mijn apparaat en dat van m'n ouders. Nog iemand met bovenstaande problemen?

CoC: MISSeR | Steam: r3veng

• Piet91
  • Niet online
Piet91 schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 15:11:
Volgende week dinsdag gaan wij over van Solcon ADSL naar Ziggo Alles-in-1 Plus. Door onze situatie (coax AOP in woonkamer, netwerkapparatuur in kantoor) moest er óf een switch óf een router komen. Met de gedachte dat de Ziggo modem/router weleens niet zo'n goede wifi had, besloot ik wat meer uit te geven voor een router.

Met de eisen (gigabit, 802.11n) kwam deze router als goedkoopste uit de pricewatch (een Edimax uitgezonderd).

Nou is mijn vraag; dit is nog steeds dé router met beste prijs/kwaliteits-verhouding van dit moment toch?

Er wordt wel 'ns gezegd dat Dualband routers interessanters zijn (2.4GHz. & 5GHz.) maar zelfs mijn nieuwe laptop (HP dv7-6151sd) kan die 5GHz. niet gebruiken)...
Ik gok dat het ontbreken van antwoord mijn positieve oordeel bevestigd? O-)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:08
Vorige week met Ultraman's chunky build een WR1043ND geinstalleerd achter een zakelijke glasvezel. Met PPPoE inbellen, vervolgens het subnet dat je krijgt op de LAN-interface instellen. Was nog even puzzelen, het IP-adres dat je op WAN krijgt (met /32 netmask) hang je nml ook op de LAN-interface.

Wifi wordt niet gebruikt, dat ding hangt in de patchkast, maar deze had ik toevallig voorhanden. Heb nog zitten kijken naar routers zonder wifi van TP-Link, maar die krengen zijn allemaal 10/100, dit is zo ongeveer de enige optie wil je een beetje gigabit routeren.

Achter de TP-Link (in router mode, zonder NAT dus) hangt dan weer per bedrijf een losse router. Hiervoor is gekozen zodat bedrijven in dat verzamelgebouw gewoon zelf baas zijn over dingen als portmaps. Voor deze router geplaatst werd was er maar 1 extern IP en wist niemand hoe je het subnetje van 5 moest gebruiken, routers waren daar gewoon allemaal (met tripple NAT dus :X) op elkaar doorgeprikt.

Overigens heb ik hier nog een exemplaar liggen die straks met OpenVPN een bridge bouwt bij een klant. Is nogal wat gedoe geweest, want ik wil bridgen met op beide locaties een DHCP server. Daarvoor moet je op de bridge DHCP requests tussen tap0 en eth0.1 filteren. Ik heb hiervoor een redelijk aangepaste build moeten maken: allereerst moet CONFIG_BRIDGE_NETFILTER=y in de kernel config gezet worden (OpenWRT heeft dit standaard uit), vervolgens moet ebtables ook nog meegenomen worden. Nadeel van ebtables is dat zodra je dat pakket installeert je router nooit meer gaat werken, omdat alle modules ervan automatisch geladen worden en de 802_3 module een kernel panic veroorzaakt.

Langzaamaan worden het er steeds meer routers (heb er nu al zo'n 13 stuks uitgerold) en pas ik ook steeds meer dingen aan in de OpenWRT builds om te kunnen doen wat ik van zo'n ding verlang.
Cool :)
Moest er voor ebtables niet een kernel module geïnstalleerd worden?
Welke dus voor de kernel compiled moet worden omdat het anders niet werkt. Waardoor ik die er dus even in moet bakken.
Laat even weten als je die functionaliteit nodig hebt, dan plop ik ebtables er bij in als dat kan. Want dat is vrij klein vziw.

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-12 13:26
@ _JGC_: Mooie setup :). Bij m'n vorige werkgever (althans voor overname) OpenVPN ook voor enorm veel verschillende toepassingen gebruikt (in bridgeing modus zelfs om praktisch zonder dropouts failover te kunnen doen tussen een wifi verbinding tussen 2 gebouwen en een DSL verbinding :P ).

Maar waarom wil je per se bridgeing tussen beide lokaties? Wil je dat ze, ondanks een eigen DHCP-server, wel in hetzelfde subnet zitten? :). Was routing anders niet gewoon een optie?

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• _JGC_
Ultraman schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 16:00:
Cool :)
Moest er voor ebtables niet een kernel module geïnstalleerd worden?
Welke dus voor de kernel compiled moet worden omdat het anders niet werkt. Waardoor ik die er dus even in moet bakken.
Laat even weten als je die functionaliteit nodig hebt, dan plop ik ebtables er bij in als dat kan. Want dat is vrij klein vziw.
Punt is zodra jij kmod-ebtables aanzet in je build, dat ebt_802_3 ook in de build komt en standaard geladen wordt. Deze module zorgt voor een kernel panic, dus heb je vervolgens een bricked build die alleen in recovery mode werkt. Mocht je het meenemen, zorg dan dat je ebt_802_3 uit de package sloopt.

Verder is die netfilter config optie (CONFIG_BRIDGE_NETFILTER=y) iets wat je moet aanpassen in target/linux/generic-2.6/config-2.6.32. Zonder die optie werkt ebtables maar heel erg beperkt en kan je geen ipv4 verkeer filteren op je bridge. In principe kan je in sysctl.conf vervolgens ook nog net.bridge.bridge-nf-call-iptables=1 instellen, waardoor je met iptables op de FORWARD chain kunt werken, maar voor het blokkeren van DHCP werkt dat niet goed.
eymey schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 21:21:
@ _JGC_: Mooie setup :). Bij m'n vorige werkgever (althans voor overname) OpenVPN ook voor enorm veel verschillende toepassingen gebruikt (in bridgeing modus zelfs om praktisch zonder dropouts failover te kunnen doen tussen een wifi verbinding tussen 2 gebouwen en een DSL verbinding :P ).

Maar waarom wil je per se bridgeing tussen beide lokaties? Wil je dat ze, ondanks een eigen DHCP-server, wel in hetzelfde subnet zitten? :). Was routing anders niet gewoon een optie?
Ik gebruik nagenoeg overal OpenVPN voor. Heb nu gekozen voor de bridge oplossing omdat er vrij weinig komt te draaien op de andere locatie. Heb veel klanten met routed oplossing draaien, maar dat is toch vrijwel altijd geklooi met routering en dergelijke.

[ Voor 26% gewijzigd door _JGC_ op 09-05-2012 21:36 ]

• eymey
Hmm, toch scheelt een goed routeringsplan je denk ik wel veel ellende :).

Je ziet nu zelf al weer dat je met ebtables aan de slag moet. Hetzelfde ga je krijgen als op 1 lokatie een PC, software of apparaat zich misdraagt en een 'broadcast storm' veroorzaakt. Daar ga je op je VPN tunnel dan ook last van krijgen.

Bridgeing is leuk als je op layer2 niveau dingen wilt kunnen doen over je VPN tunnel heen (bv. spanning tree voor redundantie, zoals ik dus heb gedaan m.b.v. Linux bridgeing en OpenVPN).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Piet91 schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 13:24:
Ik gok dat het ontbreken van antwoord mijn positieve oordeel bevestigd? O-)
Gewoon gelijk een 802.11ac router kopen, die oude rotzooi ook hier allemaal ;) !

• Piet91
  • Niet online
Nivk schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 22:04:
[...]

Gewoon gelijk een 802.11ac router kopen, die oude rotzooi ook hier allemaal ;) !
Ik hoop dat m'n ironie-radar het juist heeft en dit niet serieus bedoeld is. :P
En ook dat de TP-Link dus nog prima is. :>

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

De TP-Link is veel voor weinig geld. Ik zou zelf zien of je nog een WNDR3700 v2 zou kunnen krijgen, die is krachtiger (zelfde platform, wel dubbel zoveel geheugen, en op 680 MHz geklokt, waar de TP-Link op 400 MHz draait). Aan de 5 GHz heb je natuurlijk niks op dit moment, maar misschien is dat nog wel een leuke upgrade naar de toekomst toe (ik heb zelf gewoon een 5 GHz kaartje voor m'n laptop gekocht, veel te veel 2,4 GHz-netwerken hier).

[ Voor 3% gewijzigd door Borromini op 10-05-2012 08:29 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Nadeel van de WNDR3700 vind ik wel dat deze interne antenna's gebruikt, terwijl wij richtbare externe hebben die je ook nog eens kunt voorzien van een upgrade mocht dat nodig zijn.
Ik heb een andere Netgear router staan waar het bereik duidelijk minder van is dan de WR1043ND, hij heeft een soort van blinde vlek als het ware. Nou is de WNDR3700 wel een duurdere broer van hem, dus je mag verwachten dat die het beter doet.

Hangt een beetje van je use case af denk ik welke de betere optie is. :)

• Piet91
  • Niet online
Dank Borromini en dank Ultraman.
Ik zoek gewoon een goedkope snelle router omdat ik van het Wifi-bereik van Ziggo modem niet weet of dat toereikend gaat zijn. (Dus Ziggo-modem zetten we in Bridge-modus) Deze TP-Link kwam bovendrijven als veruit de goedkoopste. Zoek dus niets aparts verder.
Dus deze voor dinsdag maar ergens bestellen (dan gaat ons Ziggo AiE+ abonnement in).

Bedankt!

Oh, en die verwijderbare antenne's zijn ook wel handig ja. Lijkt me wel eens geinig om wat goedkope Ebay-antenne's te proberen. Kost toch niets :+

[ Voor 26% gewijzigd door Piet91 op 10-05-2012 13:30 ]

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Om effectief effect te hebben dien je zowel de antennes van je client als van je AP te vervangen :).

Ondanks de interne antennes heeft de WNDR3700 trouwens een goed bereik. v1 is daarin wel iets beter dan v2.

[ Voor 35% gewijzigd door Borromini op 10-05-2012 13:16 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Hallo,

Ik ben nieuw hier, maar heb gelijk een vraag:
Ik heb een WR1043ND router gisteren geinstalleerd. In combinatie met een Ubee van Ziggo. Draadloos werkt 'ie perfect maar mijn bedraad PC verliest zijn verbinding om de haverklap. Ik kan alleen door een restart van de PC weer verbinding krijgen. Zeer irritant. Rechtsreek op de Ubee, werkt alles prima.
Wat kan ik hier aan doen ?
Welkom :)

Een paar posts hierboven heb ik aangegeven dat er verwacht wordt dat je wel even op zoek gaat alvorens een post te plaatsen. In je post geef je helaas niet aan wat je al hebt geprobeerd behalve wat zaken herstarten. En ook verder zeer weinig informatie over het probleem en wat het log mogelijk aangeeft, waardoor ik kan gaan gokken... dat werkt niet.

Heb je de resultaten als je in dit topic zoekt op Ziggo al doorgenomen? Search: Ziggo [Dit topic (AND)]

Daar kom ik een reeks posts tegen over Ziggo, er zijn er meer met problemen, maar er staan ook zeker succesverhalen tussen.
Om te beginnen zou ik eens met de simpelste oplossing beginnen.
1. Zet je modem en router uit.
2. Schakel je router in en wacht totdat deze volledig is opgestart. Je zou even kunnen proberen in te loggen op dat ding, dan weet je zeker dat hij volledig is opgestart.
3. Schakel nu pas je Ziggo modem in.
4. Test.

Mocht dat niet baten check dan zeker al die posts, zo'n berg is het nou ook weer niet.
En probeer oplossing die genoemd worden. Indien het gelukt is, is het altijd tof als je even van je laat horen hoe je het hebt opgelost, daar hebben anderen weer iets aan :)

Mocht je er niet uitkomen, geef dan zoveel informatie als je kunt.
Wat je al hebt gedaan, wat het log van beide apparaten aangeeft, wat werkt wel, wat niet, firmware, etc.

[ Voor 6% gewijzigd door Ultraman op 10-05-2012 13:30 ]

Verwijderd

Ultraman schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 13:28:
Welkom :)

Een paar posts hierboven heb ik aangegeven dat er verwacht wordt dat je wel even op zoek gaat alvorens een post te plaatsen. In je post geef je helaas niet aan wat je al hebt geprobeerd behalve wat zaken herstarten. En ook verder zeer weinig informatie over het probleem en wat het log mogelijk aangeeft, waardoor ik kan gaan gokken... dat werkt niet.

Heb je de resultaten als je in dit topic zoekt op Ziggo al doorgenomen? Search: Ziggo [Dit topic (AND)]

Daar kom ik een reeks posts tegen over Ziggo, er zijn er meer met problemen, maar er staan ook zeker succesverhalen tussen.
Om te beginnen zou ik eens met de simpelste oplossing beginnen.
1. Zet je modem en router uit.
2. Schakel je router in en wacht totdat deze volledig is opgestart. Je zou even kunnen proberen in te loggen op dat ding, dan weet je zeker dat hij volledig is opgestart.
3. Schakel nu pas je Ziggo modem in.
4. Test.

Mocht dat niet baten check dan zeker al die posts, zo'n berg is het nou ook weer niet.
En probeer oplossing die genoemd worden. Indien het gelukt is, is het altijd tof als je even van je laat horen hoe je het hebt opgelost, daar hebben anderen weer iets aan :)

Mocht je er niet uitkomen, geef dan zoveel informatie als je kunt.
Wat je al hebt gedaan, wat het log van beide apparaten aangeeft, wat werkt wel, wat niet, firmware, etc.
OK, bedankt.
Ik heb tot nu toe van alles geprobeerd. Modem aan/uit (EMW-3200 zonder Wifi), gereset. Zelfde verhaal met de TP-Link. Volgorde van aanzetten veranderd (ook jou manier).

Het werkt een tijdje (random) prima en dan valt de verbinding weg . Het gaat dus hier om de bedraad PC. Draadloos op de laptop werkt alles naar behoren. Ik moet dan de (bedraad) PC opnieuw starten en dan werkt 't weer een tijdje (paar minuten tot een kwartier).

Ik heb wel de laatste firmware weer vervangen door versie 100820 (geen verandering).
Momenteel gebruik ik de default instellingen op beide apparaten.

De Ubee kan ik ook op geen enkele manier benaderen (voor evt. setup).
Waar kan ik die log gegevens vinden ?

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Heeft een van jullie wel eens problemen gehad met wegvallende internet verbinding (via wireless, misschien ook via lan), welke optreedt bij het gebruik van itunes?

Zonet, na installatie van itunes en +/- 10 minuten gebruik op 'laptop A', was het niet meer mogelijk om internet verbinding te krijgen op 'laptop A'. Wireless adapter uit en inschakelen had geen nut. De client krijgt wel gewoon ip adres/dns van de dhcp, maar er is geen internet verbinding en zelfs pingen naar de router geeft geen response.
Vervolgens de laptop opnieuw gestart, nogsteeds hetzelfde probleem (geen ping response van router, geen internet, maar wel ip adres van dhcp met juiste dns en gateway adressen).
Dit terwijl alle andere wireless apparaten gewoon internet hebben en kunnen pingen naar de router/internet host, en ook opnieuw verbinding maken werkt gewoon.

Het vreemde is dat ik de router opnieuw moest opstarten voordat laptop A weer internet verbinding kreeg.

Nu heeft een kennis van mij ook last van wegvallende verbindingen op zijn 1043nd met nieuwste firmware, en soms ook alleen maar op zijn PC. Ook daar lijkt het te gebeuren als iTunes gebruikt wordt.

Nu ken ik nog meer mensen die deze router gebruiken, en ook soms wegvallende verbindingen hebben (geen idee of zij itunes gebruiken). Maar de constatering van zonet doet me vermoeden dat er iets is wat door itunes getriggerd wordt. Op een of andere manier laat de router dan niet meer toe om pakketoverdracht met 'laptop A' te krijgen binnen dezelfde "router sessie". Zodra de router sessie wordt beeindigd door een router reboot werkt het weer naar behoren.

Tevens interessant is het feit dat ik dd-wrt 18024 gebruik, en m'n kennis gewoon de laatste TP-link firmware.

Iemand met soortgelijke ervaringen?

4015Wp west (Dordrecht)

• jerry-c
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-11 14:38
Goedenavond,

Ik heb deze router nu een aantal maanden draaien. Heel af en toe last van wegvallende verbinding naar buiten. Dit leek wel al meer voor te komen dus een aantal weken geleden de nieuwste firmware erop gezet, ondanks de opmerking in de OP dat het probleem van de wegvallende verbinding niet verholpen zou zijn. Ik heb nu dus nog steeds last van de wegvallende verbinding (Ik kan dan wel lokaal aan de gang, weliswaar heel traag maar er is verbinding).

Nu is de vraag of dit probleem ook optreed met dd-wrt firmware of desnoods open-wrt. Als iemand mij hier antwoord op kan geven ga ik mij in eén van de twee verdiepen en op m'n router plaatsen.

mvg,

Jeroen

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-12 00:03
Vervelend dat de router niet stabiel is, mijn ervaring is dat de nieuwste firmware niet altijd het meest stabiel is qua wifi. Uit eigen ervaring kan ik vertellen dan 100820 qua wifi zeer stabiel is. Ik zie dat er inmiddels een nieuwe firmware uit is 120405, je zou deze ook nog even kunnen proberen.

Desalniettemin kan het ook gewoon zo zijn dat je router defect is, laatst ook eentje gehad met kuren (radio die uitviel etc.) Dat los je helaas niet op met een firmwareupdate, zelfs OpenWRT kan je hier niet bij helpen :P.
Omruilen voor een nieuwe is in dit geval de enige remedie.

edit:
Ik heb de TS geüpdatet naar aanleiding van de nieuwe officiële firmware 120405.

[ Voor 10% gewijzigd door Puch-Maxi op 12-05-2012 00:09 . Reden: Firmware 120405 ]

My favorite programming language is solder.

Verwijderd

Ik heb nog geen antwoord op mijn probleem (de bedraad PC die constant wegvalt), maar als ik 't goed begrijp, kan het ook zijn dat mijn router defect is.
Zal maandag met de leverancier overleggen.

• Puch-Maxi
Ja, dat zou heel goed kunnen. Kijk, als het probleem zich voordoet met de officiële firmware én op OpenWRT en/of DD-WRT dan kun je haast wel concluderen dat het hoogstwaarschijnlijk niet aan de firmware ligt, maar aan de hardware*. Het is niet gezegd dat dit dan aan de TP-Link hoeft te liggen, misschien is de NIC van de PC wel defect. Of het kabelmodem van Ziggo dat roet in het eten gooi, dit moet je zien uit te sluiten.

*Natuurlijk zou de TP-Link ook goed moeten functioneren met de officiële firmware.

edit:
Heb ook iemand gehad met een TP-Link en een Ubee modem, ging niet helemaal lekker. Modem van Ziggo is vervangen door een Cisco en het probleem was opgelost (zegt natuurlijk niets over jouw situatie).

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 10:31:
Is het mogelijk calibre server op deze router (via openwrt, dd-wrt of gargoyle of een andere manier) te draaien? Ik kan er erg weinig over vinden op internet. Heeft er iemand tips of ervaring?
Ik heb 2 mogelijkheden gevonden om een Calibre library op een tablet thuis beschikbaar te hebben zonder mijn PC aan te hoeven hebben:
http://calibre2opds.com en http://blog.slucas.fr/en/oss/calibre-opds-php-server

Beide oplossingen vereisen een webserver. Naar welke server / firmware kan ik dan het best kijken? Het lijkt er op dat calibre2opds wat minder eisen aan de server stelt, dus ik denk dat ik die ga proberen. Heeft er iemand alternatieven, tips of ervaringen hiermee?

Verwijderd

Bedankt voor je antwoord, Puch-Maxi. Ik denk niet dat 't aan de Ziggo modem of aan de PC ligt. Als ik 't zonder tussenkomst van de router aansluit (rechtstreeks), doe 'ie perfect. Geen wegvallende verbinding.

• basix
basix schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 19:52:
[...]

Ok, eerste resultaten waren goed.

Helaas heb ik nu wel weer last van: OpenWrt kern.err kernel: [22490.100000] ath: Failed to stop TX DMA, queues=0x004!

Kortom, de verbinding van sommige clients waaronder mijn laptop zakt na een aantal uur in. Het gekke is dat ik daar nu wel last van heb en met de vorige flash niet.

Beide gebaseerd op de r31279 trunk van Prolution. Voor de duidelijkheid, ik draai nu dus met de UPNP en QOS ingebakken, waarmee ik dus wel de problemen heb.

Draai ik met r31279 trunk zonder UPNP en QOS dan is het allemaal zo stabiel als wat....ik heb geen idee wat het probleem kan zijn. Ik heb voor de rest geen oude configs geladen maar telkens alles opnieuw geconfigureerd.

https://dev.openwrt.org/ticket/9654
ter info voor iedereen die het interesseert 8)
Ik draai nu weer sinds een paar dagen met r31279 van Prolution (build zonder de upnp en qos helaas) en het lijkt nu allemaal weer stabiel.

• Prolution
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-11 08:54
@basix: je kan binnen de luci webinterface ook die 2 packages handmatig toevoegen aan de build.
Als je dan weer problemen hebt met wifi dan kan het dus indirect aan 1 van die packages liggen. Wel vaag probleem overigens.
Ik ben ook eens aan het spelen geslagen met de USB poort van de WR1043ND.
Mijn build herbakken met NFS support en ext4 support. USB diskje er aan gehangen en de boel geconfigureerd.
Werkt verrassend goed!

Ik haal 8 MB/s reads vanaf de USB stick die er vanmiddag in zat als test. Voldoende voor HD video.
Nu hangt er een 2.5" USB-HD aan en die staat wat data te pompen op dit moment.
Mocht die significant andere prestaties neerzetten, dan laat ik het wel even weten.

Zo heb ik een NASje opgezet om mijn Raspberry Pi met daarop OpenELEC (XBMC) te voorzien van data.

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:46

Harrie

NederVlaming

Ultraman schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 21:34:
Mijn build herbakken met NFS support en ext4 support. USB diskje er aan gehangen en de boel geconfigureerd.
Werkt verrassend goed!

Ik haal 8 MB/s reads vanaf de USB stick die er vanmiddag in zat als test. Voldoende voor HD video.
Mocht die significant andere prestaties neerzetten, dan laat ik het wel even weten.

Zo heb ik een NASje opgezet om mijn Raspberry Pi met daarop OpenELEC (XBMC) te voorzien van data.
Dan alleen nog minidlna toevoegen op je router :) Ik heb dat ook, en dat werkt goed. Heb het wel alleen nog maar met audio files en divx geprobeerd, want er zit nog een kleine usb stick in. Maar de snelheid is meer dan voldoende om ook video te doen, en heeft niet de 100 files beperking van de standaard TP-Link software. OpenELEC werkt natuurlijk ook wel gewoon met samba shares, ik weet niet wat makkelijker/beter is dan.

Welke schijf heb je er aan hangen? Ik ben ook rond aan het kijken. Maar ik vind de 2.5" varianten redelijk aan de prijs, misschien dat ik er gewoon een 3.5"aan hang. Maar dan zit ik weer met een extra voeding...

Zou je ook rens het verschil in snelheid tussen smb en nfs kunnen testen? Ik begrijp dat je met openelec op de RPi veel liever NFS gebruikt, dat is efficienter (en mss ook minder cpu intensief voor zowel de server als de client?) Maar hoeveel trager is smb op de openwrt naar een gewone pc?

[ Voor 17% gewijzigd door Harrie op 12-05-2012 23:56 ]

• Mescaline
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-11 15:15
Goeienavond,

Ik heb al een tijdje een 1043 draaien op stock firmware. Ook ik heb last van het probleem dat wifi clients soms hun verbindingen verliezen, en dat nieuwe assocs niet willen lukken. Een powercycle lost dit op, maar het begint irritant te worden.

Ik overweeg om over te stappen naar een van de custom OpenWRT firmwares die door mede-tweakers gemaakt worden, maar vraag me af:

De 1043 is ook nog master-AP voor wat WDS repeaters. Deze repeaters zijn TP-Link WA901NDs (v2) met ook stock firmware en zelf onbekabeld. Ze repeaten dus alles om als range-extender te dienen. Ik ben zelf nog geen rapporten tegengekomen dat dit met OpenWRT wel, danwel niet werkt en vraag me af of dit gaat werken.

Terugflashen naar stock is volgens mij een pijnlijke bedoening, vandaar dat ik graag wil weten of het werkt, voor ik zit met een Wifi netwerk zonder de het lekker goede bereik wat ik nu in heel de straat heb :-)

• dask
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-05 18:06
Ultraman schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 21:34:
Werkt verrassend goed!

Ik veronderstel dat smb gedeactiveerd moet worden alvorens NFS in te stellen? Of kan dit gewoon samen lopen?

even off topic: Wat een cool dingetje, die Raspberry Pi! Zou standaard stuff moeten zijn op school, zodat men vanaf jongs af aan met Linux kan spelen.

Verwijderd

Ik lees dit zojuist op de OpenWRT dev pagina:
Changeset 31689
Timestamp:
05/12/12 19:40:47 (14 hours ago)
Author:
nbd
ath9k: stop rx before tx, should reduce the frequency of "Failed to stop Tx DMA" errors
Bron: https://dev.openwrt.org/changeset/31689

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2012 09:59 ]

• basix
Verwijderd schreef op zondag 13 mei 2012 @ 09:58:
Ik lees dit zojuist op de OpenWRT dev pagina:

[...]

Bron: https://dev.openwrt.org/changeset/31689
aaah, zou dit dan de lang verwachte oplossing zijn? Ze zeggen helaas wel expliciet dat het het aantal meldingen/storingen naar beneden moet brengen maar een echte oplossing? heb geen idee hoe ik zo'n patch uitvoer trouwens maar ik wacht rustig af tot Ultramen of Prolution met een nieuw build komen :)

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Intressant! Net een paar uur te laat, eigenlijk, ik heb gisteren de mijne geupgrade naar r31685.. Misschien vandaag dan toch nog maar eens upgraden, hoewel ik nier veel las van die error heb.
Harrie schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 22:19:
Dan alleen nog minidlna toevoegen op je router :)
Zal eens kijken of dat interessant voor me is.
Welke schijf heb je er aan hangen? Ik ben ook rond aan het kijken. Maar ik vind de 2.5" varianten redelijk aan de prijs, misschien dat ik er gewoon een 3.5"aan hang. Maar dan zit ik weer met een extra voeding...
Ik heb er nu 2.5" 120GB PATA disk in USB huisje aanhangen.
Ga ik mogelijk vervangen door een 2.5" 320GB die ik nog heb liggen. Daar heb ik gisteren een SATA->USB huisje voor gekocht. Maar zolang de 120GB voldoet laat ik het misschien wel zo.
Zou je ook rens het verschil in snelheid tussen smb en nfs kunnen testen? Ik begrijp dat je met openelec op de RPi veel liever NFS gebruikt, dat is efficienter (en mss ook minder cpu intensief voor zowel de server als de client?) Maar hoeveel trager is smb op de openwrt naar een gewone pc?
NFS is inderdaad efficiënter voor zover ik weet.
Volgens mij zijn er aardig wat mensen die Samba gebruiken voor dit doeleinde. Het lijkt mij dan ook dat er cijfers te vinden zijn over de prestaties er van. Als ik me niet vergis: zelfs in dit topic.
dask schreef op zondag 13 mei 2012 @ 08:26:
Ik veronderstel dat smb gedeactiveerd moet worden alvorens NFS in te stellen? Of kan dit gewoon samen lopen?
Op een PC heb ik jaren naast elkaar gebruikt, kan dus prima samen.
Op de TL-WR1043ND kan het in theorie ook prima naast elkaar gebruikt worden. Je zult in de praktijk wel rekening moeten houden met het feit dat je maar een handjevol resources hebt. Het moet in 32MB RAM passen (want swap, ook al kan het, het performed niet) en je wilt ook nog een beetje geheugen vrijhouden om te kunnen inzetten als buffers en cache.
Ik weet eerlijk gezegd niet hoeveel RAM een Samba op OpenWRT nodig heeft, misschien valt het wel mee. Er zijn hier anderen die het gebruiken, en zij kunnen je er waarschijnlijk meer over vertellen.
Of probeer het zelf natuurlijk, dan weet je pas echt goed waar je aan toe bent.

Ik verwacht dat je het best samen aan de praat kunt krijgen, je zult dan alleen de prestaties moeten testen.
even off topic: Wat een cool dingetje, die Raspberry Pi! Zou standaard stuff moeten zijn op school, zodat men vanaf jongs af aan met Linux kan spelen.
Dat is dan ook de opzet van het project: goedkoop knutselmateriaal voor scholen en kinderen.
Ik heb naast een OpenELEC SD-kaartje, ook een SD-kaartje met daarop een Linux ARM variant met grafische omgeving en daar kloot ik wat aan met Python en Qt.
Dat kon natuurlijk al in een VM, maar later zou ik met de GPIO nog dingetjes kunnen aansturen met dit bordje. Best geinig allemaal. :)
basix schreef op zondag 13 mei 2012 @ 10:02:
aaah, zou dit dan de lang verwachte oplossing zijn? Ze zeggen helaas wel expliciet dat het het aantal meldingen/storingen naar beneden moet brengen maar een echte oplossing? heb geen idee hoe ik zo'n patch uitvoer trouwens maar ik wacht rustig af tot Ultramen of Prolution met een nieuw build komen :)
Je zegt het goed: "aantal medlingen/storingen naar beneden brengen".
Heb jij nog veel last van die TX error eigenlijk?

Ik zie die melding hier op mijn laatste build van maart en mijn backfire build van gisteren (r31676, NFS er bij gebouwd) niet veel voorbij komen. Het WiFi is hier vrij goed de afgelopen dagen :)
Tussen die twee builds van me zijn verder maar weinig changes, dus nog steeds niet echt de moeite om een upgrade te publiceren.

Deze patch zit nu nog enkel in trunk en ik heb geen tijd nu om daar de komende paar dagen een build van te maken. Wie weet daarna een trunk versie, en anders maar even wachten tot de patch dermate stabiel wordt bevonden dat deze zijn weg terug naar backfire weet te vinden. Dan maak ik natuurlijk een verse voor jullie.

• eymey
Ik zit straks midden in het klussen aan ons kersverse koophuis (waar we komende dinsdag de sleutels van krijgen) en straks het verhuizen.

Maar die Raspberry Pi gaat hier ook zeker een keer komen! :). Eens zien hoe goed hij XBMC kan draaien.

Wat de builds voor de WR1043ND betreft: Ik heb het voor elkaar gekregen dat mijn glasvezelprovider me (als alles administratief/technisch geen verrassingen oplevert) al zeer snel de aansluiting op ons nieuwe adres zal activeren maar ook het oude adres nog actief houdt tot aan de verhuizing. Handig, kan ik op het nieuwe adres gewoon remote werken zonder vrij te nemen als ik klussers verwacht :P.

Ik denk dat de WR1043ND dan voorlopig op het nieuwe adres komt te draaien.

Mocht er grote downtimes voor de builds op mijn mirror aan komen, dan laat ik het hier wel ff weten :).

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:53
Heeft er iemand hier ervaring met het plaatsen van een andere antenne voor betere signaal? Zo ja welke?

• Ruud2007
xminator schreef op zondag 13 mei 2012 @ 16:39:
Heeft er iemand hier ervaring met het plaatsen van een andere antenne voor betere signaal? Zo ja welke?
Zou ieg niet de TP Links 8 of 5dB nemen. Had over de eerste slechte reviews gelezen, voornamelijk vanwege de kleine zendhoek (16gr.), en heb de 5 Db's getest. Deze presteerden slechter dan de standaard geleverde antennes. RSSI en snelheid bleven in het gunstigste geval gelijk, maar gingen meestal omlaag. Niet erg stabiel dus. Ook op mijn Tp Link adapters gaven ze geen verbetering. Weet niet of er goede en betaalbare alternatieven zijn, ik heb ze niet kunnen vinden. Als jou dat wel lukt horen wij dat graag.

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Ik heb net dan toch even een nieuwe versie gebuild (r31708, dus inclusief de "stop rx before tx" fix. Als iemand die wilt proberen, stuur me ff een DM, dan kan ik hem mailen.

Ik heb hem gebuilt met mijn eigen config dus:
-minidlna
-QoS
-UPNP
-usb storage
-ext4 & vfat support (geen ntfs)
-samba
-ddns-scripts
-luci (+ bootstrap design)

[ Voor 32% gewijzigd door Harrie op 13-05-2012 20:09 ]

• _JGC_
Vorige week overigens tegengekomen bij de router die achter glasvezel draait en met PPPoE inbelt: QoS werkt pas als je /etc/init.d/qos restart doet na het opkomen van de PPPoE interface. Doe je dat niet, dan doet ie QoS op de WAN interface, maar aangezien daar niet de juiste iptables rules voor worden gegenereerd gaan er helemaal geen packets over de imq interface.

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:53
Ruud2007 schreef op zondag 13 mei 2012 @ 16:51:
[...]

Zou ieg niet de TP Links 8 of 5dB nemen. Had over de eerste slechte reviews gelezen, voornamelijk vanwege de kleine zendhoek (16gr.), en heb de 5 Db's getest. Deze presteerden slechter dan de standaard geleverde antennes. RSSI en snelheid bleven in het gunstigste geval gelijk, maar gingen meestal omlaag. Niet erg stabiel dus. Ook op mijn Tp Link adapters gaven ze geen verbetering. Weet niet of er goede en betaalbare alternatieven zijn, ik heb ze niet kunnen vinden. Als jou dat wel lukt horen wij dat graag.
Bedankt voor je antwoord.
Ik heb één el-cheapo 18-dbi antenne besteld vanuit china, even kijken of het was is. Denk dat ik wel verschil kan merken met één stuk, als het mij bevalt bestel ik er nog 2.

Anders koop ik nog 1 1043nd en plaats ik hem in bridge mode.

• eymey
_JGC_ schreef op zondag 13 mei 2012 @ 22:56:
Vorige week overigens tegengekomen bij de router die achter glasvezel draait en met PPPoE inbelt: QoS werkt pas als je /etc/init.d/qos restart doet na het opkomen van de PPPoE interface. Doe je dat niet, dan doet ie QoS op de WAN interface, maar aangezien daar niet de juiste iptables rules voor worden gegenereerd gaan er helemaal geen packets over de imq interface.
Hangt er ook van af welke glasprovider je hebt :).

De KPN-dochters (XS4ALL, KPN zelf) en de wholesale'ers (Tweak Groen) werken inderdaad met PPPoE. Overigens geldt hetzelfde als je de router gebruikt achter een in bridge mode geplaatst ADSL-modem waarbij deze alleen de ATM-communicatie doet en de TP-link de PPP tunnel opbouwt :).

• Queros
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:43
TP Link op mijn kamer..

Iphone: snel internet via wifi
Bedraad laptop: snel internet

Als ik mijn laptop echter met wifi verbind.. (signaal sterkte is 5 streepjes) alleen de snelheid is ''analoog'' te noemen..

terwijl mijn laptop op school met wifi altijd overal razendsnel is..

Wat zou ik hier aan kunnen doen?

• Kroontje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:32

Kroontje

...

Queros schreef op maandag 14 mei 2012 @ 19:48:
TP Link op mijn kamer..

Iphone: snel internet via wifi
Bedraad laptop: snel internet

Als ik mijn laptop echter met wifi verbind.. (signaal sterkte is 5 streepjes) alleen de snelheid is ''analoog'' te noemen..

terwijl mijn laptop op school met wifi altijd overal razendsnel is..

Wat zou ik hier aan kunnen doen?
Ik had exacte hetzelfde probleem, wireless op channel 11 heeft het probleem verholpen bij mij..

• _JGC_
Kijk ook even je drivers na, als je een Atheros WLAN kaart in je laptop hebt zitten met oude drivers krijg je wel verbinding, maar komt er nagenoeg geen data door de verbinding.

Even naar atheros.cz in dat geval.

• Queros
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:43
Drivers zijn correct..

signaal op ander kanaal heeft ook niet geholpen :(

• basix
Harrie schreef op zondag 13 mei 2012 @ 20:00:
Ik heb net dan toch even een nieuwe versie gebuild (r31708, dus inclusief de "stop rx before tx" fix. Als iemand die wilt proberen, stuur me ff een DM, dan kan ik hem mailen.

Ik heb hem gebuilt met mijn eigen config dus:
-minidlna
-QoS
-UPNP
-usb storage
-ext4 & vfat support (geen ntfs)
-samba
-ddns-scripts
-luci (+ bootstrap design)
Ik heb hier wel interesse in. Kan je iets zeggen over de stabiliteit van de afgelopen dagen?
Queros schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 10:17:
Drivers zijn correct..

signaal op ander kanaal heeft ook niet geholpen :(
Probeer eens terug te vallen op WiFi-G. Wat doet dat voor je wireless kaartje?

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:56
Probleem:
Omdat er hier thuis geen kabel getrokken kan worden tussen de begane grond en de kamer erboven, zoek ik een oplossing om vanaf de begane grond (hier komt de router te staan) het internet (via een WiFi bridge) te delen met de verdieping erboven. De enigste obstakels tussen boven en beneden zijn dus een plafond/dempplaten/vloerbedekking en 3,5 meter aan lucht. Vanaf boven wordt het netwerk bedraad verdeeld naar enkele vaste computers.
Nu heb ik al enkele dagen naar oplossingen gezocht, maar nog steeds heb ik geen goed beeld in wat nou de (maximale) snelheden zijn waarmee deze verbinding opgezet kan worden.

Mogelijke oplossingen:
De simpelste oplossing is waarschijnlijk de TP-Link TL-PA511 Homeplug set maar na het lezen van veel reviews van vergelijkbare setjes komt deze met veel geluk op zo'n 80Mb/s uit. dit is toch wel het minimum wat ik wil halen tussen de verdiepingen. (Hardware.info heeft wel verschillende vergelijkingstests uitgevoerd, maar reviews van andere gebruikers spreken bij desbetreffende setjes van veel lagere snelheden.. Gezien het stroomnetwerk bij ons thuis waarschijnlijk ook niet super is vrees ik dat Homeplug de gewenste snelheden niet aankan.

De andere oplossing is doormiddel van een WiFi bridge.
Nu heb ik al enige ervaring met de TP-Link TL-WR1043ND) als router. (goede trouwens :D) Dus een koppeling tussen 2 van deze apparaten zie ik wel positief in. (Desnoods met een custom firmware erop, als DD-WRT of waarschijnlijker OpenWRT)
Van de goedkopere versies zonder routerfunctie, dus alleen AP's, kan ik hiervoor al helemaal geen ervaringen van vinden. Hierin wordt bridging (volgens mij) standaard ook niet ondersteund.
Een andere, mogelijk betere oplossing, is de TP-Link TL-WR2543ND die via het rustigere 5GHz netwerk een brug kan bouwen. Maar ook ervaringen, en dus ook benchmarks, hiermee kan ik niet vinden. 2 van deze dingen gaat ook €130+ euro kosten, wat eigenlijk net iets te veel van het goede is..

Samengevat:
Wie heeft er ervaring met een bridge van twee 1043ND's, en weet wat deze in real-life halen qua overdrachtsnelheden? Of wie heeft dit al geprobeerd en heeft na testen een beter alternatief?

*Misschien niet een vraag over specifiek de 1043ND, maar hier zitten wel de mensen met de meeste kennis van dit apparaat en na aardig wat uitzoekwerk lijkt dit toch een van de beste keuzes te zijn :)

[ Voor 3% gewijzigd door SmiGueL op 20-05-2012 20:06 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Verwijderd

Omdat ik van mijn provider een Wifi+router heb gekregen bij mijn installatie vroeg ik me af of ik de TP-Link TL-WR1043ND kan gebruiken als 4-poortswitch en ook nog de draadloze functie kan blijven gebruiken :?

Zodat ik mijn Wifi kan vergroten in het huis samen met mijn TP-Link TL-WR1043ND en Wifi-router van de provider met WDS.

• SmiGueL
Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 07:35:
Omdat ik van mijn provider een Wifi+router heb gekregen bij mijn installatie vroeg ik me af of ik de TP-Link TL-WR1043ND kan gebruiken als 4-poortswitch en ook nog de draadloze functie kan blijven gebruiken :?

Zodat ik mijn Wifi kan vergroten in het huis samen met mijn TP-Link TL-WR1043ND en Wifi-router van de provider met WDS.
Dit antwoord wordt hier al meerdere malen gegeven in het topic maar om je even op weg te helpen:
klik :)
Zet DHCP op de TP-Link uit.
De TP-Link als switch gebruiken is natuurlijk ook geen probleem.

[ Voor 6% gewijzigd door SmiGueL op 16-05-2012 09:21 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• henrickus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-08-2023
is het niet zo dat als je WDS gebruikt de snelheid gehalveerd wordt?

• Harrie

Harrie

NederVlaming

basix schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 14:37:
[...]

Ik heb hier wel interesse in. Kan je iets zeggen over de stabiliteit van de afgelopen dagen?
Ik heb de afgelopen 3 dagen nog geen problemen gehad met stabiliteit, alles werkt zoals het moet.

Bij de vorige build had ik weleens dat mijn telefoon niet meer kon connecten, terwijl mijn pc geen problemen had om te verbinden. Dit gebeurde vooral nadat mijn pc lang intensief via wireless had gedownload (usenet, dus aantal connecties blijft beperkt). Rare is dat er dan ook niets in de logs stond. Dit heb ik nog niet getest bij de deze built. Zal ik binnenkort eens doen.

• Piet91
  • Niet online
Vandaag deze router binnengekregen. Vanmiddag (na het installeren van Ziggo AiE+) deze router ook direct geïnstalleerd (Ziggo Ubee in bridge modes). Ging allemaal prima. Nog niet veel instellingen gedaan though; alleen standaard instellingen.
Bereik t.o.v. onze antieke Linksys WAG200G is niet denderend maar goed genoeg. (Router staat ook op een slechte plek; onder een - gedeeltelijk - stalen bureau op min of meer de grond)
xminator schreef op maandag 14 mei 2012 @ 00:00:
[...]
Bedankt voor je antwoord.
Ik heb één el-cheapo 18-dbi antenne besteld vanuit china, even kijken of het was is. Denk dat ik wel verschil kan merken met één stuk, als het mij bevalt bestel ik er nog 2.

Anders koop ik nog 1 1043nd en plaats ik hem in bridge mode.
Heb zonet ook voor de gein een 20dBi antenne op Ebay gekocht. Kost toch niets, kijken of het effect heeft; dunkt me niet...

Verwijderd

SmiGueL schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 09:17:
Dit antwoord wordt hier al meerdere malen gegeven in het topic maar om je even op weg te helpen:
klik :)
Zet DHCP op de TP-Link uit.
De TP-Link als switch gebruiken is natuurlijk ook geen probleem.
Bedankt en intussen opgelost, maar wel op een andere manier :)

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:51
Hoe dan? Wij leren graag iets.

• dask
Ik ben hier momenteel even aan het flippen denk ik 8)7

Ik was een paar kleinere bestanden (300-500MB) draadloos aan het overpompen van hdd aan de router (openWRT Ultraman's build van maart) naar mijn laptop, en dit ging aan een duizeling wekkende snelheid van ongeveer 40MB/s, in nog geen 10 sec dus. Hoe kan dit ineens? Normaal behaal ik iets van een 7MB/s draadloos.

edit: Met Lan speed tester: draadloze reading (met 20MB file) van externe hdd op router geeft een uitleessnelheid van 386Mbps? Met een 200MB file is dit nu 435Mbps. Alle gekheid op een stokje.

edit2: Nog eens draadloos getest met 3 grote ISO files (totaal 13,7GB) kreeg een constante snelheid van router naar laptop van 24MB/s.

edit3: bah, even een reboot gedaan en ik ben mijn "warp tunnel" verbinding kwijt

[ Voor 36% gewijzigd door dask op 19-05-2012 16:51 ]

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:35
Heeft deze router nou ook al de mogelijkheid om bitcoin te minen? Hij staat toch de hele dag niets te doen :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Harrie

Harrie

NederVlaming

LED-Maniak schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 15:09:
Heeft deze router nou ook al de mogelijkheid om bitcoin te minen? Hij staat toch de hele dag niets te doen :)
Hehe, ik denkt niet dat dat echt zinvol is :Y). Moet je hier maar eens de hasrates en Mhash/J opzoeken voor ARM processoren.

edit: Ik was hierboven even verkeerd. De AR9132 processor in deze router is een MIPS, op 400MHz.
Er staat bijvoorbeeld wel een 200MHz MIPS in de lijst: "ASUS WL-500G Deluxe Router Running OpenWrt".
Op 200MHz (Maar dat is wel een Broadcom processor) doet die 0.026 Mhash/s.... Dus je kan met deze router misschien het dubbele verwachten?

[off-topic]Die FPGA mining bordjes die ook in de lijst staan zijn daarentegen wel intressant, met extreem hoge Mhash/J. (Maar nog steeds een payback van 4 jaar...)

[ Voor 31% gewijzigd door Harrie op 18-05-2012 10:19 ]

• basix
SmiGueL schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 23:13:
Probleem:
Omdat er hier thuis geen kabel getrokken kan worden tussen de begane grond en de kamer erboven, zoek ik een oplossing om vanaf de begane grond (hier komt de router te staan) het internet (via een WiFi bridge) te delen met de verdieping erboven. De enigste obstakels tussen boven en beneden zijn dus een plafond/dempplaten/vloerbedekking en 3,5 meter aan lucht. Vanaf boven wordt het netwerk bedraad verdeeld naar enkele vaste computers.
Nu heb ik al enkele dagen naar oplossingen gezocht, maar nog steeds heb ik geen goed beeld in wat nou de (maximale) snelheden zijn waarmee deze verbinding opgezet kan worden.

Oplossingen:
De simpelste oplossing is waarschijnlijk de TP-Link TL-PA511 Homeplug set maar na het lezen van veel reviews van vergelijkbare setjes komt deze met veel geluk op zo'n 80Mb/s uit. dit is toch wel het minimum wat ik wil halen tussen de verdiepingen. (Hardware.info heeft wel verschillende vergelijkingstests uitgevoerd, maar reviews van andere gebruikers spreken bij desbetreffende setjes van veel lagere snelheden.. Gezien het stroomnetwerk bij ons thuis waarschijnlijk ook niet super is vrees ik dat Homeplug de gewenste snelheden niet aankan.

De andere oplossing is doormiddel van een WiFi bridge.
Nu heb ik al enige ervaring met de TP-Link TL-WR1043ND) als router. (goede trouwens :D) Dus een koppeling tussen 2 van deze apparaten zie ik wel positief in. (Desnoods met een custom firmware erop, als DD-WRT of waarschijnlijker OpenWRT)
Van de goedkopere versies zonder routerfunctie, dus alleen AP's, kan ik hiervoor al helemaal geen ervaringen van vinden. Hierin wordt bridging (volgens mij) standaard ook niet ondersteund.
Een andere, mogelijk betere oplossing, is de TP-Link TL-WR2543ND die via het rustigere 5GHz netwerk een brug kan bouwen. Maar ook ervaringen, en dus ook benchmarks, hiermee kan ik niet vinden. 2 van deze dingen gaat ook €130+ euro kosten, wat eigenlijk net iets te veel van het goede is..

Samengevat:
Wie heeft er ervaring met een bridge van twee 1043ND's, en weet wat deze in real-life halen qua overdrachtsnelheden? Of wie heeft dit al geprobeerd en heeft na testen een beter alternatief?

*Misschien niet een vraag over specifiek de 1043ND, maar hier zitten wel de mensen met de meeste kennis van dit apparaat en na aardig wat uitzoekwerk lijkt dit toch een van de beste keuzes te zijn :)
Ik zou voor de Powerline oplossing gaan. Deze is altijd sneller dan dat je met WDS kunt halen. WDS met deze dingen haal je max rond de 45 mbit throughput. Met een powerline oplossing moet je max rond het dubbele kunnen halen vermoed ik, ben niet helemaal thuis in die techniek maar wat ik zou om heen hoor moet dat haalbaar zijn....

• basix
henrickus schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 10:10:
is het niet zo dat als je WDS gebruikt de snelheid gehalveerd wordt?
klopt, Wikipedia: Wireless distribution system , zie "example" stukje onderaan

• basix
Ultraman schreef op zondag 13 mei 2012 @ 12:44:

Je zegt het goed: "aantal medlingen/storingen naar beneden brengen".
Heb jij nog veel last van die TX error eigenlijk?

Ik zie die melding hier op mijn laatste build van maart en mijn backfire build van gisteren (r31676, NFS er bij gebouwd) niet veel voorbij komen. Het WiFi is hier vrij goed de afgelopen dagen :)
Tussen die twee builds van me zijn verder maar weinig changes, dus nog steeds niet echt de moeite om een upgrade te publiceren.

Deze patch zit nu nog enkel in trunk en ik heb geen tijd nu om daar de komende paar dagen een build van te maken. Wie weet daarna een trunk versie, en anders maar even wachten tot de patch dermate stabiel wordt bevonden dat deze zijn weg terug naar backfire weet te vinden. Dan maak ik natuurlijk een verse voor jullie.
Ik draai nu inmiddels 7 dagen stabiel met laatste trunk build van Prolution met 1043's in WDS config met gemiddeld 10/15 clients connected over beide accesspoints. Ook geen last van inzakkende verbindingen. Alleen de WDS performance zit maar rond de 15/20 mbit max, met de stock firmware haalde ik max 45 sustained throughput.

OpenWrt Attitude Adjustment r31279 / LuCI Trunk (trunk+svn8557)
Kernel Version 3.2.14

Mis alleen nog die upnp en qos packages. Heb (nog) geen idee hoe ik die moet installeren (via Luci)? Ben niet echt thuis in de CLI...op Openwrt 8)

• basix
Harrie schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 18:38:
[...]

Ik heb de afgelopen 3 dagen nog geen problemen gehad met stabiliteit, alles werkt zoals het moet.

Bij de vorige build had ik weleens dat mijn telefoon niet meer kon connecten, terwijl mijn pc geen problemen had om te verbinden. Dit gebeurde vooral nadat mijn pc lang intensief via wireless had gedownload (usenet, dus aantal connecties blijft beperkt). Rare is dat er dan ook niets in de logs stond. Dit heb ik nog niet getest bij de deze built. Zal ik binnenkort eens doen.
aha, ok nice. Ik ben nog geinsterresseerd. Wil graag upnp en Qos en hogere WDS throughput dan ik nu heb.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:30

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

En wederom een nieuwe originele firmware: meuk: TP-link 1043ND 1_120405

Modifications and Bug Fixes
  • Added print server function in the USB module;
  • Improved the support of Apple's bonjour protocol;
  • Improved backup function;

Life is not about specs, it is about joy!

• bouwew
  • Laatst online: 01-12 14:50
Is men in dit forum bekend met de Gargoyle router firmware?

http://www.gargoyle-router.com/

Deze is op OpenWRT gebaseerd, en heeft een eenvoudige web-interface, eenvoudiger dan bijv. DD-WRT.
Mijn persoonlijke ervaring is dat deze firmware stabieler is dan DD-WRT en de oudere firmware van de fabrikant. Zie voor meer info de website en het bijbehorende forum.

• SmiGueL
basix schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 13:56:
[...]

Ik zou voor de Powerline oplossing gaan. Deze is altijd sneller dan dat je met WDS kunt halen. WDS met deze dingen haal je max rond de 45 mbit throughput. Met een powerline oplossing moet je max rond het dubbele kunnen halen vermoed ik, ben niet helemaal thuis in die techniek maar wat ik zou om heen hoor moet dat haalbaar zijn....
Ik heb via-via even een Philips powerline setje kunnen regelen, en deze haalde van de 12Mb ca 5Mb van boven naar beneden.
Als ik beide adapters in hetzelfde stopcontact plug dan wordt de 12Mb wel gehaald.

Onze bekabeling is niet optimaal (geen aarde boven..), dus ik had meer vertrouwen in de WiFi oplossing:)
De meterkast is onlangs wel vervangen door een splinternieuw exemplaar :)

Met WDS haal je sowieso niet de max als de signalen idd doorstuurt (helft snelheid gaat naar ontvangen, helft gaat naar versturen) maar een Accespoint functie is niet eens nodig. De apparaten mogen gewoon 1-op-1 werken, dus hoeven de 300Mb die ze 'theoretisch' kunnen halen dus niet te 'verdelen' onder andere clients oid..

Dit is echt verrekte lastig :P

[ Voor 3% gewijzigd door SmiGueL op 20-05-2012 21:14 ]

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:51
Ik heb via-via even een Philips powerline setje kunnen regelen, en deze haalde van de 12Mb ca 5Mb van boven naar beneden.
Mb of MB? Als het Mb's is dan is het wel erg weinig.

• SmiGueL
AtRi schreef op zondag 20 mei 2012 @ 20:34:
[...]

Mb of MB? Als het Mb's is dan is het wel erg weinig.
Het is een 14Mb setje zie ik net (ik dacht dus 12Mb, niet dat die 2Mb veel uitmaakt maartoch)
link van vermoedelijke setje
Ja ik heb in elk geval kunnen testen DAT powerline werkt, maar qua snelheid kun je hier natuurlijk geen conclusies aan verbinden..

• harrybeuker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-11 13:02
Hallo

ik kan niet meer in de router komen. via 192.168.0.1 dan geeft die gelijk een foutmelding dan username en pass niet kloppen terwijl ik die niet eens in kan geven. Ik heb al meerdere browsers geprobeerd maar dat werkt niet. Nu las ik dat dit misschien aan windows 7 kan liggen. Heeft iemand een oplossing hiervoor of word het herinstalleren? :(

ik hoop dat iemand mij kan en wil helpen

• dask
Toevallig Eset Nod32 als antivirus?
Agaron in "[Ervaringen] TP-Link TL-WR1043ND"

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 11:57
jakz schreef op zondag 20 mei 2012 @ 22:43:
Hallo

ik kan niet meer in de router komen. via 192.168.0.1 dan geeft die gelijk een foutmelding dan username en pass niet kloppen terwijl ik die niet eens in kan geven. Ik heb al meerdere browsers geprobeerd maar dat werkt niet. Nu las ik dat dit misschien aan windows 7 kan liggen. Heeft iemand een oplossing hiervoor of word het herinstalleren? :(

ik hoop dat iemand mij kan en wil helpen
Het is http://192.168.1.1/ in plaats van 192.168.0.1. Ik heb ook Windows 7 (al jaren) en heb nergens last van.

• harrybeuker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-11 13:02
je bent echt een held! THANKS! ik heb mij gisteren helemaal scheel gezocht. Het heeft geholpen!

• Iceman1987
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-11 21:04
Ik heb sinds kort een Samsung UE46ES6800 tv welke via Allshare DLNA ondersteunt. Ik heb een hardeschijf aangesloten op mijn router zodat ik bestanden kan streamen naar mijn TV. Mijn TV herkent de router, maar hij kan geen bestanden zien. Als ik een app gebruik als ''Mediahouse'' op mijn Samsung Galaxy S2, dan kan ik via het betreffende app wel films die op de hardeschijf zijn aangesloten naar de TV. Dat werkt zonder problemen.
Ik wil graag zonder tussenkomst van mijn telefoon of laptop meteen via de TV bestanden kunnen streamen. Ik heb nu tussen neus en lippen gelezen dat de DLNA functie van de orginele firmware niet optimaal is. Een alternatief is volgens sommigen tweakers miniDLNA. Dat kan als ik het goed begrepen heb zowel op DD-WRT
als OpenWRT gebruikt worden. Zou daarmee mijn probleem worden opgelost? Of ligt het probleem meer bij de TV en moet ik contact opnemen met Samsung.
En indien het opgelost word met een van beide alternatieve firmwares, welke raden jullie aan? Ik neig meer naar DD-WRT omdat het meer Noob-proof zou zijn. Maar krijg ik daarbij alle functionaliteiten terug die ik met de officele firmware heb?

Natuurlijk is een NAS het beste oplossing, maar dat is iets voor in de toekomst.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:41
waarschijnlijk kan je tv de formaten niet afspelen, of heeft je harddisk een bepaalde partitie nodig ?.
Kan ook zijn er zelfs een bepaalde "map naam moet zijn voor je TV hem ziet".

• huibertb
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-02-2023
Ik draai nu al enkele maanden met de 1043ND met stock firmware (nu de meest recente). Over het algemeen presteert hij goed en heb ik weinig last van wegvallende verbindingen. Ik heb alleen één probleem waar ik maar niet uit kom, en waar ik ook geen informatie over kan vinden.

Ik heb namelijk een probleem met connecties met een newsserver. Na enige tijd valt de verbinding weg en wordt de newsserver onbereikbaar. Het maakt niet uit over welke poort het verkeer loopt (80 of 119 of de SSL poorten). Het enige dat helpt is een soft reboot van de router (via de interface) of uiteraard een powercycle. Het vreemde is dat al het andere interne en externe netwerkverkeer wel mogelijk blijft. Zoals bijvoorbeeld mail, www etc. Het lijkt zich dus echt te concentreren op de newsserver.

Wellicht dat jullie dit ook hebben ervaren (lees wel een beetje soortgelijke verhalen, maar niet echt oplossingen)? Of biedt alternatieve firmware een oplossing hiervoor?

PS Overigens was de service desk van TP-Link dit ook nog nooit tegen gekomen en konden ze ook geen oplossing geven.

• Nickvandelaar
  • Laatst online: 27-01 15:39
Ik vind het nog steeds vreemd dat er zoveel mensen zijn die problemen hebben met de standaard firmware en de stabiliteit van het Wifi signaal.. Ik heb er zelf erg veel last van en heb openWrt erop gezet.. Helaas heb ik deze terug moeten zetten via een telnet sessie omdat ik webpagina niet meer kon bereiken. (uren mee bezig geweest)
Nadit toch wel beetje schrik gekregen voor het installeren van Custom Roms..

Zijn er oplossingen voor het wegvallen van de complete draadloze verbinding?

• Iceman1987
Mektheb schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 16:27:
waarschijnlijk kan je tv de formaten niet afspelen, of heeft je harddisk een bepaalde partitie nodig ?.
Kan ook zijn er zelfs een bepaalde "map naam moet zijn voor je TV hem ziet".
Qua formaten of codec is er geen probleem. Als ik dus met mijn Galaxy S2 via een app de bestand stream naar de tv dan speelt de tv het gewoon af. Ik kan dan mijn telefoon uit doen, maar de tv speelt de programma af. Het probleem is dat de tv zelf niet de map kan zien/herkennen. Hij herkent wel de router, maar daar houd het op. Ik krijg dan de error '' Request cannot be completed. Media Play will return to the main screen''

Weet jij waar ik kan weten waar die bepaalde map naam moet staan? In de handleiding staat sowieso niks erover, en op verschillende flora ook niet.
Ik weet nu ook niet waar ik het probleem moet gaan zoeken. In de Tv of in de router.

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Iceman1987 schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 17:39:
[...]

Qua formaten of codec is er geen probleem. Als ik dus met mijn Galaxy S2 via een app de bestand stream naar de tv dan speelt de tv het gewoon af. Ik kan dan mijn telefoon uit doen, maar de tv speelt de programma af. Het probleem is dat de tv zelf niet de map kan zien/herkennen. Hij herkent wel de router, maar daar houd het op. Ik krijg dan de error '' Request cannot be completed. Media Play will return to the main screen''

Weet jij waar ik kan weten waar die bepaalde map naam moet staan? In de handleiding staat sowieso niks erover, en op verschillende flora ook niet.
Ik weet nu ook niet waar ik het probleem moet gaan zoeken. In de Tv of in de router.
Ik gok je TV. Hier heb ik een NAS en een Apple TV2 met xbmc staan en dat werkt goed.

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-11 21:29

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Iceman1987 schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 17:39:
[...]

Bij mijn Samsung D5000 werkt het wel (eerst zag ik ook alleen mappen). Je hebt add share folder gedaan? En dan scan all?
Minidnla heeft wel meer functionaliteit waarschijnlijk.

• Iceman1987
Mr_gadget schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 18:03:
[...]

Bij mijn Samsung D5000 werkt het wel (eerst zag ik ook alleen mappen). Je hebt add share folder gedaan? En dan scan all?
Minidnla heeft wel meer functionaliteit waarschijnlijk.
Ik zie helemaal niks, ook geen mappen.
De hardeschijf is wel FAT32, zou dat de oorzaak zijn? Moet ik het omzetten naar NFTS? Of zou dat niet uit moeten maken.

• alwaysleft
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-04-2019
Ik heb sinds 1 week dat het internetten na een paar uur gebruik de snelheid terug loopt. Aan mijn modem lligt het niet, maar aan de router. Hoe kan dit? Ziggo alles in 1 heb ik.

Alles al geprobeerd, firmware updates...modem resets. Alles.

[ Voor 15% gewijzigd door alwaysleft op 27-05-2012 16:31 ]

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Iceman1987 schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 11:23:
Ik heb sinds kort een Samsung UE46ES6800 tv welke via Allshare DLNA ondersteunt. Ik heb een hardeschijf aangesloten op mijn router zodat ik bestanden kan streamen naar mijn TV. Mijn TV herkent de router, maar hij kan geen bestanden zien. Als ik een app gebruik als ''Mediahouse'' op mijn Samsung Galaxy S2, dan kan ik via het betreffende app wel films die op de hardeschijf zijn aangesloten naar de TV. Dat werkt zonder problemen.
Ik wil graag zonder tussenkomst van mijn telefoon of laptop meteen via de TV bestanden kunnen streamen. Ik heb nu tussen neus en lippen gelezen dat de DLNA functie van de orginele firmware niet optimaal is. Een alternatief is volgens sommigen tweakers miniDLNA. Dat kan als ik het goed begrepen heb zowel op DD-WRT
als OpenWRT gebruikt worden. Zou daarmee mijn probleem worden opgelost? Of ligt het probleem meer bij de TV en moet ik contact opnemen met Samsung.
En indien het opgelost word met een van beide alternatieve firmwares, welke raden jullie aan? Ik neig meer naar DD-WRT omdat het meer Noob-proof zou zijn. Maar krijg ik daarbij alle functionaliteiten terug die ik met de officele firmware heb?

Natuurlijk is een NAS het beste oplossing, maar dat is iets voor in de toekomst.
Ik heb een Samsung 37C550, ook met DLNA functionaliteit. Ik gebruik een openwrt router met miniDLNA erop, en dat werkt wel. Het enige nadeel van mijn samsung is dat hij ondertitels uit mkv files niet gebruikt. Maar dat is gemakkelijk op te lossen door losse srt files in de folder te zetten. (mkvextract).

Ik heb een firmware gemaakt waar standaard minidlna inzit. Als je deze wilt proberen, kan je me een DM sturen.

• GJ007
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-11 09:26

GJ007

:)

ik kan tot nu toe niet iemand vinden die ervaring heeft met die extra TP-link antenne's ...
vervang je dan alle 3 de antenne's of juist maar 1... kan het niet helemaal vinden, misschien dat iemand hier er kort antwoord op kan geven.

signature

• Puch-Maxi
Ik zal een poging proberen te doen, in de TS staat ook een klein stukje over de Antenne's. Heb zelf namelijk een hele verzameling aan antenne's getest. Per definitie vervang je ze het best per drie, in verband met de MIMO-technologie. Mijn ervaring is dat hoe hoger de dBi's hoe 'gerichter' het signaal is, dus minder breed. Is ook wel logisch natuurlijk. Heb zelf getest met http://nl.tp-link.com/pro...id=217&model=TL-ANT2405CL en http://nl.tp-link.com/pro...id=217&model=TL-ANT2408CL. In alle gevallen is het bereik van de WR1043ND meer dan toereikend, zelfs met de stock antenne's heb ik overal bereik. Ook in de tuin.

In principe kun je alle antenne's met een RP-SMA connector (mannelijk) gebruiken. :)

• GJ007
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-11 09:26

GJ007

:)

thnx!

was al even aan het zoeken geweest mbt antennes enzo (zelfs van die aso 24dBi dingen enzo)...
maar dat de AP zo krachtig is maakt nog niet dat de laptop het ook gaat redden toch ... ? (correct me if I'm wrong).

ik wil een draadloos netwerk opzetten voor een goede kennis, deze woont vrij (boerderij) met voldoende land zeg maar. en wil in de schuur graag beetje internet voor als die met auto oid aan het klussen is; kan die wat opzoeken op internet etc.

voordeel van deze router is natuurlijk de prijs, dus een 2de is dan ook nog te overwegen.

alleen weer jammer dat er een of andere u''bee router van ziggo in de kelder hangt...

zit te denken om die u'bee het DHCP verhaal te laten regelen en dan 1 (miss 2) TP's als edele AP met switch (evt weer makkelijk om in de toekomst wat aan te kunnen sluiten).

denk dat we het maar eerst met stock antenne's moeten proberen... misschien voor een 2de in de schuur een setje extra antenne's overwegen.

signature

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:51
[edit] excuus - verkeerde tekst

[ Voor 93% gewijzigd door ArnieNFW op 29-05-2012 21:01 ]

Pagina: 1 ... 17 ... 56 Laatste