• Polen
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-10 16:01
mcDavid schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 14:33:
Juist in een simpele privé-omgeving moet je een router als deze hebben. En apparaten horen niet defect te gaan van aan- en uit zetten. Tenzij het echt buitensporig was, in de zin van 10x per minuut ofzo... Dus ik zou zeggen ga garantie claimen.
In hoeverre dat nog zin heeft weet ik niet. Hij heeft ook momenten dat hij het wel doet dus grote kans dat ze gaan zeggen dat hij niet defect is/ze niks hebben kunnen vinden. Als ze 'm al maken dan zal hij het daarna toch niet doen, want ik heb echt heel sterk het idee dat het aan de netwerkomgeving hier ligt (als drie routers al dezelfde kuren vertonen).
Blijkbaar zijn ze hier de laatste tijd bezig geweest met aanpassingen in het netwerk dus die hebben ook voor wat onregelmatigheden gezorgd. Ik kijk het nog heel even aan en anders dan stap ik over op deze.
Goed om te weten dat deze geschikt voor de situatie is (dus dank) en dan zie ik het vanzelf wel. De USB-toepassing vind ik ook een echte pre.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:06
Woon je toevallig op uilenstede? Dan ligt het niet aan je router.

https://www.facebook.com/events/358748417494245/

• Polen
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-10 16:01
mcDavid schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 17:12:
Woon je toevallig op uilenstede? Dan ligt het niet aan je router.

https://www.facebook.com/events/358748417494245/
Dat bedoelde ik inderdaad met de onregelmatigheden :P

Maar het is iets wat al enkele maanden (met deze router) speelt en dus ook bij meerdere routers die ik hier heb gehad.
Overige huisgenoten hebben niet de issues die ik ervaar.

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Op ibood staat vandaag de TL-WR2543ND, is dat een goede upgrade?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:08
Enige wat die voor heeft op de 1043 is dat ie ook op 5GHz kan werken. Overigens niet tegelijk, dus als je zowel 5GHz als 2.4GHz wilt serveren, zal je dat met 2 routers moeten doen als je dit exemplaar wilt gebruiken.
Overigens haalt ie de 450Mbit bij lange na niet, daar is de ingebouwde CPU te langzaam voor. Verder, mocht je met OpenWRT op zo'n ding gaan stoeien, dan mag je over op trunk, backfire ondersteunt dat ding niet.

• pelt
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-11 20:08
Weet niet helemaal zeker of ik in het goede topic zit:

Ik heb deze router aangeschaft omdat ik wat poorten te kort kwam en niet helemaal tevreden was met de wifi van de modem/router van Telfort.

Wat is de beste optie om deze router achter het modem van Telfort te plaatsen:

DHCP uitzetten in de TP-Link, WiFi aan laten staan in modem met zelfde SSID
DHCP uitzetten in de TP-Link, WiFi aan laten staan in modem met andere SSID
DHCP aan laten staan in TP-Link (uiteraard wel juiste instellingen instellen om ip conflicten te voorkomen)

• _JGC_
Wifi uitzetten in modem, DHCP uitzetten op TP-Link, IP-adres instellen in zelfde subnet, maar liefst buiten de dhcp-range, of evt een reservering aanmaken.
Reden voor uitzetten van wifi in je modem is vnml om kanalen vrij te maken/houden, evt kan je dat ding dezelfde SSID geven en op een ander kanaal instellen.

• pelt
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-11 20:08
_JGC_ schreef op woensdag 18 april 2012 @ 11:58:
Wifi uitzetten in modem, DHCP uitzetten op TP-Link, IP-adres instellen in zelfde subnet, maar liefst buiten de dhcp-range, of evt een reservering aanmaken.
Reden voor uitzetten van wifi in je modem is vnml om kanalen vrij te maken/houden, evt kan je dat ding dezelfde SSID geven en op een ander kanaal instellen.
Dank. Nog 1 n00b vraag: Doen mijn poorten van mijn modem het dan nog? Poort 4 heb ik nodig voor iptv namelijk.

• _JGC_
Oh, vergeten te zeggen. Je sluit in bovenstaande geval de router aan met een LAN-poort op een van de LAN-poorten van je switch. Op die manier gebruik je alleen de LAN/WLAN kant van de router en is dat ding niks meer dan een switch om de poorten van je modem uit te breiden.
Weet niet of de stock firmware de hele routing-functionaliteit kan uitschakelen en de WAN-poort bij de LAN kan betrekken, maar met OpenWRT heb ik er 2 van die dingen op dergelijke manier draaien voor een wifi bridge (ding is nu gewoon een AP met ingebouwde switch).

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-12 00:03
pelt schreef op woensdag 18 april 2012 @ 12:00:
[...]
Dank. Nog 1 n00b vraag: Doen mijn poorten van mijn modem het dan nog? Poort 4 heb ik nodig voor iptv namelijk.
Ja dat kan, je gebruikt de TP-Link dan namelijk als veredelde accesspoint. :)

My favorite programming language is solder.

• Queros
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:43
Netwerk ''werkt'' .. snelheid op de slaapkamer is echter rete traag..terwijl de verbindingssterkte wel snel en uitstekend is..
Queros schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 15:48:
Goed, ik heb mijn thuissituatie iets aangepast.

Heb mijn ''oude'' Cisco Linksys in de woonkamer neergezet. (G-snelheid is daar voldoende)
De TP-Link staat nu op mijn slaapkamer. Deze moet nu een repeater/AP worden..

en deze 2 routers moeten dus gezien worden als 1 netwerk. Kan ik in de TP-link nu iets doen om dit te realiseren?

Edit:

Situatie:
Cisco Linksys WRT54G2 In de woonkamer: SSID: abcd WPA2:abcd (dhcp aan)

Vanuit Cisco Lan-uitgang 1 -> UTP kabel -> Lan uitgang 1 (dus de WAN niet gebruikt zoals je zei + DHCP uitgezet in de TP-link)

Slaapkamer:
TP_Link: SSID: abcd WPA2:abcd

Net de printer via WPS key aangesloten op router woonkamer. (als ik nu in de SSID lijst zoek in de printer om verbinding te maken ziet de printer 2x maal SSID: abcd

Kortom, mijn 2 wifi routers worden nog gezien als 2 draadloze netwerken.. Kan dus via de slaapkamer niet printen. (via ipconfig vind ik: 192.168.1.1 -> wrt54g2.. nu kom ik niet meer in de TP-link)

Vergeet ik iets?

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verbindt ie niet gewoon met het AP in de woonkamer ipv het AP in je slaapkamer?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Queros
Daar lijkt het qua snelheid wel op ja..

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:04

RvL

Zojuist eens gek gedaan en mijn eerste eigen build gebouwd (bleeding edge) m.b.v. de ImageBuilder.

Ik moet zeggen dat dat wel erg eenvoudig gaat :) Ik ben langer bezig geweest om Debian in VMWare te installeren dat dan ik bezig ben geweest met het bouwen van de build ;)

Eens kijken of de trunk van vandaag een beetje stabiel wil lopen. Dat is natuurlijk altijd afwachten met de trunk, maar mocht het niet naar m'n zin zijn, dan heb ik ik laatste build van Ultraman zo weer teruggezet.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• basix
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-11 19:23
Hoi,

Ik wil graag WDS activeren op mijn 1043 met laatste build van Ultraman 8 maart (chunky build).
Als ik dit via Luci doe dan kan ik alleen op de WDSclient een BSSID instellen. Moet ik dan ook niet ergens op de WDS master doen?

http://wiki.openwrt.org/doc/recipes/atheroswds
Hier lees ik ook iets over 4-adress frames support? Als ik het goed begrijp ligt het eraan welke driver ik gebruik? Of staat dit deze support al in de build van Ultraman?

• Queros
Queros schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 10:57:
[...]

Je spreekt over een 2e AP.. ik heb er geen 1..
Of wordt een router ook AP genoemd?! :P

Anyway, ik moet dus nog zo'n TP-Link kopen.. Deze op mijn slaapkamer neerzetten.. de UTP kabel van router 1 naar de 2e TP-Link.. dan de instellingen van TP link 1 kopieren naar 2..en dan zou het zeg maar moeten werken.. ?
Ik heb inmiddels wel draadloos signaal op mijn kamer.. notebook zegt: vol bereik, signaal uitstekend.
Snelheid is echter erg traag..

Als ik via mijn iphone op mijn kamer op wifi ga, is het wél snel..

Moet ik misschien iets in mijn laptop aanpassen? (heb er op school geen last van dat wifi snelheid traag is..dus het is echt iets 'kamergebonden' ;)

Verwijderd

Hier heb ik deze router staan in een studentenhuis met ongeveer 25 hosts, en om de zoveel tijd crasht hij gewoon. Heb het idee dat er 'iets' volloopt, maar weet niet precies wat.

Denk er aan om Open WRT, of DD WRT er op te zetten, zodat ik via cronjobs de router elke nacht kan rebooten, zodat dat vollopen niet meer kan gebeuren... Is dat logisch, of schrijf ik hier echt totale onzin?

• mcDavid
Kun je doen ja, al lijkt het mij logischer om uit te gaan zoeken waarom hij volloopt, en daar wat aan te doen.

Zitten er mensen torrents te downloaden misschien?

• Ruud2007
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-12 06:11
Iemand ervaringen met de 8dB antennes TL-ANT2408CL? Geven deze een duidelijk beter signaal en bereik dan de standaard meegeleverde 3 dB antennes?
Zelfde vraag mbt de TL-ANT2405CL. Deze zou ondanks de 'slechts' 5dB beter resultaten kunnen geven door de grotere zendhoek.
Als het vervangen van de antennes op de router niet veel zin heeft, geldt dat dan eventueel wel voor de 2dB antennes op de wifi adapter van mijn PC (TP Link TL-WN881ND)?

[ Voor 54% gewijzigd door Ruud2007 op 24-04-2012 10:49 ]

• Nickvandelaar
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-01 15:39
Na het kopen van deze router meteen problemen met mijn draadloze netwerk. Na een willekeurige tijd is mijn router niet meer te bereiken via Wi-Fi. Na het rebooten van de router is hij wel weer beschikbaar

Meteen DD-WRT firmware geïnstalleerd maar helaas zonder verbetering. Nu heb ik de klantenservice gemaild en ik krijg te horen dat ik de USB functie moet uitschakelen. Ook heb ik dit gedaan maar zonder resultaat.

Is dit probleem bekend of ligt het echt aan mijn router? En zijn er oplossingen?

[ Voor 5% gewijzigd door Nickvandelaar op 24-04-2012 10:48 ]

Verwijderd

Nickvandelaar schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 09:57:
Na het kopen van deze router meteen problemen met mijn draadloze netwerk. Na een willekeurige tijd is mijn router niet meer te bereiken via Wi-Fi. Na het rebooten van de router is hij wel weer beschikbaar

Meteen DD-WRT firmware geïnstalleerd maar helaas zonder verbetering. Nu heb ik de klantenservice gemaild en ik krijg te horen dat ik de USB functie moet uitschakelen. Ook heb ik dit gedaan maar zonder resultaat.

Is dit probleem bekend of ligt het echt aan mijn router? En zijn er oplossingen?
Als hij het maar doet voor volgende week, dan hebben we een LAN Party!!

• basix
ik heb de 5dbi en 8 dbi antenne's gekocht en uitgeprobeerd. Met de 8 dbi antenne's totaal geen verschil. Eerder nog slechter bereik. Dit heeft met de hoek te maken waaronder deze uitstralen. Ergens in deze thread heeft iemand dat al eens berekend. De 5dbi maakt ook niet echt verschil bij mij tot nu toe. Zowel met stock, dd-wrt als openwrt.

• Ruud2007
basix schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 15:14:
ik heb de 5dbi en 8 dbi antenne's gekocht en uitgeprobeerd. Met de 8 dbi antenne's totaal geen verschil. Eerder nog slechter bereik. Dit heeft met de hoek te maken waaronder deze uitstralen. Ergens in deze thread heeft iemand dat al eens berekend. De 5dbi maakt ook niet echt verschil bij mij tot nu toe. Zowel met stock, dd-wrt als openwrt.
Jammer dat geen van beide types echt verschil lijken te maken. Over de 8dB had ik inderdaad al negatieve signalen opgevangen, maar de 5dB scheen beter te werken en een verbetering t.o.v. de 2 dB antennes op mijn netwerkkaart moeten betekenen. Heb je ook daarvan de indruk dat het bereik, net als bij de 8 dB's, minder goed is? Anders misschien dan maar deze aanschaffen voor mijn PC en de originele 3dB antennes op de router gewoon laten zitten...

[ Voor 6% gewijzigd door Ruud2007 op 24-04-2012 16:42 ]

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-12 12:17

painkill

Pain(k)(ill)

Ik heb momenteel

TL-WR1043ND
TL-WA801ND X3

Hoe zorg ik er voor dat de de 3x TL-WA801ND het signaal van de router versterken?

Ik heb al van alles geprobeerd:

-instellen als universal repeater (Ze zitten op het netwerk, maar repeaten niet)
-WDS instellen op router (zelfde probleem, en je moet naar repeater switchen)
-Als acces point instellen dmv bedraad netwerk (werkt, hij geeft dan het draadloze netwerk door)

De bedoeling is dus om aan 3 kanten het draadloze netwerk draadloos te versterken.
Met welke technieken en vooral instellingen moet ik dit proberen, of moet ik alles flashen naar DD-WRT?

Mijn SNES verzameling!

• switchboy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-11 20:55

switchboy

-ruimte te huur-

Ik heb hier een WRT160Nv2 van de huisbaas staan waar het internet op binnenkomt. Nu is het bereik op onze verdieping redelijk. Alleen heb ik in mijn vaste PC alleen maar een G Wifi kaart. (niet ideaal) Plus er zitten met ons erbij veel apparaten op hetzelfde Wifi signaal.

Een kabel trekken is niet mogelijk. Mijn idee was dus om een draadloze netwerkbrug op te zetten met aan deze kant dan een TP-Link TL-WR1043ND. Het liefst zou ik deze zo in willen stellen dat hij via de N standaard de brug maakt en hier lokaal via de LAN poorten en een G/N wifi signaal internet te bieden voor deze vedrieping (2 laptops 2 mobieltjes wifi) en bedraad een PC en een 360.

Nu had ik begrepen dat dit via WDS mogelijk moet zijn. Alleen ondersteunt dus de primaire router (waar het internet op binnenkomt) geen WDS. Hoef ik dit alleen op mijn router in te stellen?

Een andere mogelijkheid zou zijn om de router als client bridge in te stellen. Dit zou hetzelfde effect moeten hebben. Alleen heb je dan een andere naam voor je AP. Geen onoverkomelijk probleem en misschien zelfs te preferen vanwege de 8 apparaten die nu het WiFi signaal moeten delen op piek.

Volgens mij heb ik voor optie 2 die eigenlijk de voorkeur heeft costum firmware nodig en kan ik misschien beter een AP kopen (helaas bied dit meestal geen gigabit lan poorten).

En ik ben er ook nog niet aan uit wat theoretisch een betere snelheid oplevert. Ik zal er waarschijnlijk sowieso op voorruit gaan aangezien ik nu de G verbinding vol trek. En hier met de overstap naar N voor mijn desktop sowieso betere snelheden ga halen. Ook wordt het signaal op deze verdieping beter voor de laptops. Nu zijn er veel zwakke plekken.

My Steam Profile (Name Switch) Worth: 889€ (225€ with sales)Games owned: 83

• _JGC_
Client mode met Atheros kan je alleen doen met WDS als je gaat bridgen. Elke andere manier resulteert in uitvallende verbindingen. Overigens laat OpenWRT dit ook gewoon niet toe als je het instelt.

Op zich zou die linksys ook WDS moeten kunnen, maar de pech van WDS is dat elke fabrikant zijn eigen WDS implementatie heeft, waarbij die implementatie ook nog eens verschilt per router. Wil je een WDS client connectie maken naar de WRT160N, dan zal je of zelf ook zo'n ding moeten aanschaffen, of die WRT160N moeten voorzien van OpenWRT.

Wat evt een andere optie is, is een routed opstelling waarbij je in AP Client mode connect en vervolgens alles met of zonder NAT routeert naar de WRT160N. Als je een static route kunt aanmaken in die WRT160N kan je zonder NAT, anders met.

• basix
_JGC_ schreef op woensdag 25 april 2012 @ 12:28:
Client mode met Atheros kan je alleen doen met WDS als je gaat bridgen. Elke andere manier resulteert in uitvallende verbindingen. Overigens laat OpenWRT dit ook gewoon niet toe als je het instelt.

Op zich zou die linksys ook WDS moeten kunnen, maar de pech van WDS is dat elke fabrikant zijn eigen WDS implementatie heeft, waarbij die implementatie ook nog eens verschilt per router. Wil je een WDS client connectie maken naar de WRT160N, dan zal je of zelf ook zo'n ding moeten aanschaffen, of die WRT160N moeten voorzien van OpenWRT.

Wat evt een andere optie is, is een routed opstelling waarbij je in AP Client mode connect en vervolgens alles met of zonder NAT routeert naar de WRT160N. Als je een static route kunt aanmaken in die WRT160N kan je zonder NAT, anders met.
Hoi _JGC_,

Een stukje terug in dit topic geef je aan dat je succesvol een WDS bridge hebt gemaakt bij een klant van je. Ik wil hetzelfde thuis gaan doen met 2 1043's. Heb geen mogelijkheid tot het trekken van een kabel.

Kan jij uitleggen hoe je dit geconfigureerd hebt? Ik kom er niet helemaal uit helaas met de verschillende documentatie en resources op het www. Ik wil een wires bridge maken zodat ik meer dekking realiseer, dit alles in 1 broadcast domein. Het hoeven geen verschillende vlans of subnets te worden.

Alvast bedankt.

Groet

• basix
Ruud2007 schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 16:41:
[...]

Jammer dat geen van beide types echt verschil lijken te maken. Over de 8dB had ik inderdaad al negatieve signalen opgevangen, maar de 5dB scheen beter te werken en een verbetering t.o.v. de 2 dB antennes op mijn netwerkkaart moeten betekenen. Heb je ook daarvan de indruk dat het bereik, net als bij de 8 dB's, minder goed is? Anders misschien dan maar deze aanschaffen voor mijn PC en de originele 3dB antennes op de router gewoon laten zitten...
Ik heb uitvoerig getest om te kijken of het signaal met zowel de 5 als de 8 dbi antenne's beter wordt. Helaas heb ik geen echte verbetering kunnen constateren. Wellicht dat de timings iets beter zijn geworden maar dit dan minimaal effect. Maar voor 2,50 Euro voor de 5dbi antenne's is het het proberen waard voor je.

• _JGC_
basix schreef op woensdag 25 april 2012 @ 12:38:
[...]

Hoi _JGC_,

Een stukje terug in dit topic geef je aan dat je succesvol een WDS bridge hebt gemaakt bij een klant van je. Ik wil hetzelfde thuis gaan doen met 2 1043's. Heb geen mogelijkheid tot het trekken van een kabel.

Kan jij uitleggen hoe je dit geconfigureerd hebt? Ik kom er niet helemaal uit helaas met de verschillende documentatie en resources op het www. Ik wil een wires bridge maken zodat ik meer dekking realiseer, dit alles in 1 broadcast domein. Het hoeven geen verschillende vlans of subnets te worden.

Alvast bedankt.

Groet
Op de master maak je een wifi-interface met Access Point (WDS) en stel je de gebruikelijke beveiligingsopties in. Vervolgens pak je de slave, stel je een wifi-interface in als Client (WDS), vul je hetzelfde SSID in, vul je bij BSSID het MAC-adres van de master in, en voer je dezelfde beveiligingssleutels in als op de master. Als interface wijs je vervolgens LAN toe.

Verder zorg je ervoor dat op de slave geen services draaien die niet op een AP horen. Voorbeelden daarvan zijn dnsmasq (dhcp) en firewall. Verder geef je de slave een ander IP-adres, aangezien deze wordt opgenomen in het wifi-netwerk van de master.

Om vervolgens het netwerk te repeaten maak je een 2e wifi-interface aan waarbij je gewoon weer hetzelfde SSID instelt met dezelfde beveiligingssleutels. Op die manier heb je een repeater gebouwd. Nadeel is wel dat beide op hetzelfde kanaal opereren. Als je om dat laatste heen wilt werken kan je evt een Wifi USB stick in de USB poort steken. Ik heb hier zelf een TL-WN721N liggen die op zich zou moeten werken, maar de OpenWRT build die ik gebruik heeft geen ath9k_htc driver ingebouwd.

Overigens kan je op de slave vervolgens gewoon de WAN-interface weggooien en de switch configgen zodat de WAN-poort ook bij LAN getrokken wordt.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:06
Ik heb een openwrt/dd-wrt build nodig die ondersteuning heeft om als transparante firewall te functioneren. Als ik het goed begrijp heb ik hiervoor de ebtables module nodig die standaard niet mee gecompileerd wordt in de build die ik gebruik.

Weten jullie een manier om ebtables toe te voegen, of een build waarin deze wel aanwezig is?

CISSP! Drop your encryption keys!

• _JGC_
Op zich kan je een bridge ook firewallen met iptables, doe ik ook met een server die Xen draait met de firewall in dom0. Enige wat ebtables extra biedt tov iptables is dat je nog onder het IP protocol kunt duiken, je kunt zelfs NAT doen op basis van MAC-adres bijvoorbeeld.

• Ruud2007
basix schreef op woensdag 25 april 2012 @ 12:41:
[...]

Ik heb uitvoerig getest om te kijken of het signaal met zowel de 5 als de 8 dbi antenne's beter wordt. Helaas heb ik geen echte verbetering kunnen constateren. Wellicht dat de timings iets beter zijn geworden maar dit dan minimaal effect. Maar voor 2,50 Euro voor de 5dbi antenne's is het het proberen waard voor je.
Waar haal je die voor 2,50??

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Ruud2007 schreef op donderdag 26 april 2012 @ 08:28:
[...]

Waar haal je die voor 2,50??
ebay of redcoon zijn twee opties.

• basix
hjs schreef op donderdag 26 april 2012 @ 09:12:
[...]

ebay of redcoon zijn twee opties.
Ik heb ze inderdaad ook bij Redcoon vandaan, staan in de pricewatch.

• basix
_JGC_ schreef op woensdag 25 april 2012 @ 13:27:
[...]

Op de master maak je een wifi-interface met Access Point (WDS) en stel je de gebruikelijke beveiligingsopties in. Vervolgens pak je de slave, stel je een wifi-interface in als Client (WDS), vul je hetzelfde SSID in, vul je bij BSSID het MAC-adres van de master in, en voer je dezelfde beveiligingssleutels in als op de master. Als interface wijs je vervolgens LAN toe.

Verder zorg je ervoor dat op de slave geen services draaien die niet op een AP horen. Voorbeelden daarvan zijn dnsmasq (dhcp) en firewall. Verder geef je de slave een ander IP-adres, aangezien deze wordt opgenomen in het wifi-netwerk van de master.

Om vervolgens het netwerk te repeaten maak je een 2e wifi-interface aan waarbij je gewoon weer hetzelfde SSID instelt met dezelfde beveiligingssleutels. Op die manier heb je een repeater gebouwd. Nadeel is wel dat beide op hetzelfde kanaal opereren. Als je om dat laatste heen wilt werken kan je evt een Wifi USB stick in de USB poort steken. Ik heb hier zelf een TL-WN721N liggen die op zich zou moeten werken, maar de OpenWRT build die ik gebruik heeft geen ath9k_htc driver ingebouwd.

Overigens kan je op de slave vervolgens gewoon de WAN-interface weggooien en de switch configgen zodat de WAN-poort ook bij LAN getrokken wordt.
Aha, ik had het al bijna zo ver. Ik wist niet dat je bij OpenWRT een 2e WiFi interface moest aanmaken. Heb dit alleen in het verleden succesvol met DD-WRT (op broadcom devices) en met de stockfirmware kunnen maken. In die beide configuratie moet je op beide AP's de BSSID van het andere AP invullen. In dit geval hoeft dat dus blijbaar dus niet. Moet ik nog iets doen met die 4-adress frame support?

Weet iemand trouwens of je makkelijk over kunt stappen van de ene build naar de andere? Ik heb nu de laatste chunky build van Ultraman draaien maar hier ervaar ik toch af en toe radio problemen mee.

De trunk build (r30624) van Prolution wil ik gaan proberen. Kan ik dan gewoon de squashfs-factory.bin laden of moet dat via een sysupgrade? Of werkt een sysupgrade alleen maar binnen dezelfde build-releases?

thanks voor alle info

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Sysupgrade werkt zolang je op dezelfde architectuur blijft. Ik heb gewoon ook al m'n eigen builds vervangen door de officiële svn builds en omgekeerd. Werkt zonder problemen :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• _JGC_
Hoe zit het eigenlijk met dd-wrt -> openwrt, kan dat ook met sysupgrade, of moet ik daarvoor de factory flashen, evt zelfs met eerst terug naar stock firmware?

• Puch-Maxi
Goede vraag, ik ga zelf altijd eerst terug naar de stock firmware (voor de zekerheid). Misschien dat Ultraman je hier meer over kan vertellen. :)

• Prolution
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-11 08:54
@basix: de trunk build (r30624) is al een verouderde build, ik gebruik zelf inmiddels al een nieuwere. Ik zal proberen om vanavond nog even een recente (trunk) build te compileren (met o.a LuCI & IPv6 etc).

@_JGC_: Van DD-WRT -> OpenWRT moet je wel de factory build flashen, maar ik heb dit zelf nooit getest. Dus lijkt mij voor de zekerheid idd handig om eerst terug te gaan naar stock FW. En dan de factory build van OpenWRT er over heen.

• basix
Prolution schreef op donderdag 26 april 2012 @ 16:33:
@basix: de trunk build (r30624) is al een verouderde build, ik gebruik zelf inmiddels al een nieuwere. Ik zal proberen om vanavond nog even een recente (trunk) build te compileren (met o.a LuCI & IPv6 etc).

@_JGC_: Van DD-WRT -> OpenWRT moet je wel de factory build flashen, maar ik heb dit zelf nooit getest. Dus lijkt mij voor de zekerheid idd handig om eerst terug te gaan naar stock FW. En dan de factory build van OpenWRT er over heen.
Ok, dus als ik het goed begrijp kan ik vanaf de openwrt chunky build van Ultraman rechstreeks een sysupgrade met de build van Prolution doen? Zoja, dan is een factory build alleen eenmalig nodig als je vanaf stock firmware wilt flashen naar Openwrt, correct? :)

Als ik vanaf dd-wrt naar openwrt zou willen gaan, dan zou ik voor de zekerheid ook eerst de stock erop zetten en dan naar openwrt. Een bricked router zou heel zuur zijn, die paar minuten extra flashen, better safe then sorry :+

Ik ben zeer benieuwd in een nieuwere trunkversie. Ik zoek een goede build met de volgende services:

• WiFi kanaal 12+13 beschikbaar
• QoS support (ik moet Skype als service kunnen definieren en voorrang verlenen op de rest van het verkeer en voor Bittorent dit precies omgekeerd ;) )
• Upnp
• WDS
• Luci
• Eventueel IPv6 support

Greetz

• dask
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-05 18:06
@JGC: Ik heb het voor de zekerheid ook met de revert file to stock firmware gedaan. Even registreren en dan wordt de link zichtbaar.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

_JGC_ schreef op donderdag 26 april 2012 @ 12:37:
Hoe zit het eigenlijk met dd-wrt -> openwrt, kan dat ook met sysupgrade, of moet ik daarvoor de factory flashen, evt zelfs met eerst terug naar stock firmware?
Ik zou het risico niet lopen... Heb het zelf nog nooit geprobeerd. Enig model waarop ik ooit DD-WRT op getest heb was een WL-500W omdat die de MIMO chip wel ondersteunden toen, en ik heb er daarna gewoon weer OpenWrt over geflasht via TFTP.

Moderne OpenWrt-versies (Kamikaze en nieuwer) gebruiken UCI als configuratiesysteem, oudere versies gebruikten nvram, net zoals DD-WRT (die het nog steeds gebruikt, als ik me niet vergis). Daarom moest je vroeger een complete wipe doen om te vermijden dat oude variabelen van de ene firmware nog achterbleven in het geheugen en zo de nieuwe firmware in de war stuurden.

Ik weet niet welk bestandssysteem DD-WRT gebruikt (zal waarschijnlijk niet veel afwijken) maar aangezien sysupgrade niet volledig overschrijft maar configuratiebestanden e.d. kan bewaren zou ik het risico niet lopen en gewoon een schone installatie doen.

[ Voor 38% gewijzigd door Borromini op 26-04-2012 20:59 ]

• Prolution
@basix: Van een Backfire build (wat die van Ultraman is) naar een trunk build kan je volgens mij ook beter een factory image pakken ipv een sysupgrade. Ik gebruik sysupgrade image's alleen bij Backfire -> Backfire en Trunk -> Trunk. Maar je zou het kunnen proberen....

Helaas heb ik vanavond geen tijd meer om een nieuwe (trunk) build te compileren, dus ik heb maar de build welke ik op dit moment gebruik op m'n dropbox gezet (r31279). Deze functioneert prima bij mij :).

http://db.tt/xRy89COY

[ Voor 6% gewijzigd door Prolution op 26-04-2012 22:35 ]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik ben een tijdje weggebleven van de trunk builds net omdat ik bang was dat de veranderingen weer zo radicaal zouden zijn als bij de switch naar Kamikaze (8.09). Maar dat is helemaal niet het geval. Je kan gewoon met sysupgrade switchen tussen trunk en Backfire. Heb dat hier al meermaals gedaan, draait zonder problemen.

• basix
Ok, jah ik had al zo'n vermoeden dat het beter is om sysupgrades alleen voor backfire > backfire en trunk > trunk te houden. Wellicht iets voor in de topicstart.

Het heeft geen haast, ik heb op z'n vroegst pas dit weekend de mogelijkheid om verder hier te testen. Dus ik zie je nieuwe gecompilede build vanzelf wel tegemoet :), het heeft geen haast. De dropbox link geeft (bij mij?) een error.

Verwijderd

Ik draai de laatste factory firmware (publicatiedatum 10.02.2012). Via een VPN connectie ben ik met mijn werkgever verbonden, en soms (1 a 2 maal per dag), is de connectie als ik met WIFI ben verbonden weg. Nu wil ik niet meteen de TPLINk hiervan de schuld geven, want er hebben recentelijk ook wijzigingen plaatsgevonden aan werkgever zijde tav VPN. Maar in de starter lees je ook dat de TPLINK soms last heeft van wegvallende WIFI. Dus nu weet ik het niet goed.

Ik gebruik AES encryptie, het kanaal staat vast (waar weinig interferentie is), signal strenght is goed, en verbonden met 802.11G.

1. Wat is de beste manier om te testen of het komt door de VPN of de TPLink (ik kan natuurlijk een oneindige ping opzetten als ik niet met VPN verbonden ben naar bv tweakers.net. Maar hoe betrouwbaar is deze test? Wat raden jullie aan hoe te testen?
2. Is wegvallende WIFI ook een issue met DD,-Open WRT, of alleen met de factory firmware?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2012 09:57 ]

• basix
Verwijderd schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 09:45:
Ik draai de laatste factory firmware (publicatiedatum 10.02.2012). Via een VPN connectie ben ik met mijn werkgever verbonden, en soms (1 a 2 maal per dag), is de connectie als ik met WIFI ben verbonden weg. Nu wil ik niet meteen de TPLINk hiervan de schuld geven, want er hebben recentelijk ook wijzigingen plaatsgevonden aan werkgever zijde tav VPN. Maar in de starter lees je ook dat de TPLINK soms last heeft van wegvallende WIFI. Dus nu weet ik het niet goed.

Ik gebruik AES encryptie, het kanaal staat vast (waar weinig interferentie is), signal strenght is goed, en verbonden met 802.11G.

1. Wat is de beste manier om te testen of het komt door de VPN of de TPLink (ik kan natuurlijk een oneindige ping opzetten als ik niet met VPN verbonden ben naar bv tweakers.net. Maar hoe betrouwbaar is deze test? Wat raden jullie aan hoe te testen?
2. Is wegvallende WIFI ook een issue met DD,-Open WRT, of alleen met de factory firmware?
Ik ervaar dezelfde issues met de stock firmware. Ook met Openwrt, laatste Ultraman build (chunky) van 8 maart j.l. Als ik het goed heb begrepen schijnt er een en ander gewijzigd te zijn aan de radio drivers in de laatste trunk versies (correct me if I am wrong). De versie van Prolution heeft denk ik hier geen problemen meer mee, maar dat kan hij denk ik beter zeggen dan mij aangezien ik nog niet over ben (dit weekend de bedoeling 8) )
Zo te zien hebben jullie veel interesse in trunk versies?
Afentoe komt de radio op mijn laatste Backfire nog wel eens klem te zitten, al valt hij niet helemaal weg, maar wordt het gewoon langzaam hier.
Inloggen en het commando wifi geven (waarmee de interface herstart wordt) lost het echter wel op. En je zou dat ook kunnen oplossen middels een scriptje die het log in de gaten houdt en het commando uitvoert. Volgens mij heb ik zo'n oplossing hier in het topic gezien.

Ik zal nog eens naar trunk kijken om te zien of dat interessant is.
Trunk is leuk voor eigen gebruik en als je zelf kunt compileren. Een chunky trunk kan hier mogelijk wel succesvol zijn. Waar je namelijk mee komt te zitten is dat je bij moet blijven met de versies, omdat je anders geen packages van OpenWRT zelf kunt installeren.
Echter, als je het nu allemaal goed in richt, hoeft dat geen probleem te zijn.

Wat betreft switchen tussen Backfire en trunk. Ik denk dat het met sysupgrade wel kan werken, de configuratie files blijven dan namelijk behouden en die zijn voor trunk niet tot nauwelijks anders vziw.
Als je het clean wilt doen, dan zou je ook een backup van je config kunnen maken, clean factory trunk installeren en dan weer je configuratie met de hand terugzetten.
Maar ik denk dat een sysupgrade gewoon zal werken.

[ Voor 19% gewijzigd door Ultraman op 27-04-2012 12:53 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Ik weet van het bestaan van Open, DD WRT maar heb er nog nooit meer gewerkt. Er staan op die fora zoveel waarschuwing tav bricken, dat ik het niet goed aandurf. En dan nog eerder met DD WRT omdat ik lees dat Open WRT lastig is te bedienen, dus dat is voor mij misschien nog stapje te ver.

Tav WIFI, ik hoef niets te herstarten, behalve natuurlijk mijn VPN weer opnieuw in de lucht te brengen. Dus misschien ervaar dan toch niet helemaal hetzelfde als jij (klem zitten en commanda WIFI geven tbv herstart)..

• basix
Prolution schreef op donderdag 26 april 2012 @ 21:40:
@basix: Van een Backfire build (wat die van Ultraman is) naar een trunk build kan je volgens mij ook beter een factory image pakken ipv een sysupgrade. Ik gebruik sysupgrade image's alleen bij Backfire -> Backfire en Trunk -> Trunk. Maar je zou het kunnen proberen....

Helaas heb ik vanavond geen tijd meer om een nieuwe (trunk) build te compileren, dus ik heb maar de build welke ik op dit moment gebruik op m'n dropbox gezet (r31279). Deze functioneert prima bij mij :).

Ok, ik hem draaien nu: OpenWrt Attitude Adjustment r31279 / LuCI Trunk (trunk+svn8557)

Eerste bevindingen van de afgelopen 3 uur: alles stabiel. Krijg alleen geen 40 mhz werkend, dus ook geen 300 mbit connectie.
Voor nu niet echt een issue want ik haal mijn max 50 mbit internet speed wel gewoon.

Ik mis wel de Upnp en Qos settings?
Ik heb hier ook een trunk build gemaakt voor mijzelf en die doet nu dienst op de router.
Tot nu toe draait deze uitstekend en ik heb gewoon sysupgrade gebruikt en de configuratie nagelopen.
Het was eigenlijk net als een backfire->backfire upgrade en even alles nalopen/testen.

Als dit lekker blijft werken kan ik misschien ergens volgende week een chunky trunk variant maken voor wie daar interesse in heeft :)
Volgens mij is de OpenWRT planning om in juni of juli een nieuw snapshot van trunk te pakken, voor een nieuwe stable branch. Dus erg lang zou je niet hoeven wachten op een nieuwe "backfire".

• murdockje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-11 14:02
Heeft iemand bij deze router de WDS werkend gekregen met een ziggo ubee modem/router? Ik ben er nu al even mee bezig maar krijg het niet voor elkaar. Voor zover ik weet staat alles goed in gesteld, op de TP-Link router staat DHCP uit, het lokale IP-adres van de TP-Link komt voor in het subnet van de ziggo router. Verder staat de beveiliging bij WDS ingesteld op de beveiliging van de ziggo router (WPA2) met natuurlijk het juiste wachtwoord.

Verwijderd

Ik heb nu de r31279 trunk van Prolution draaien, en hij werkt uitstekend.
Het enige dat ik nog mis is de mogelijkheid om WiFi op 40 MHz te laten draaien..

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
root@router:~# cat /etc/config/wireless 

config wifi-device 'radio0'
    option type 'mac80211'
    option macaddr xx:xx:xx:xx:xx:xx'
    option hwmode '11ng'
    list ht_capab 'SHORT-GI-40'
    list ht_capab 'DSSS_CCK-40'
    option country 'NL'
    option txpower '10'
    option noscan '1'
    option htmode 'HT40+'
    option distance '15'
    option channel '1'

config wifi-iface
    option device 'radio0'
    option network 'lan'
    option mode 'ap'
    option ssid 'xxxx'
    option encryption 'psk2+ccmp'
    option key 'xxxx'
    option bgscan '0'
    option wds '0'

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:46

Harrie

NederVlaming

Verwijderd schreef op maandag 30 april 2012 @ 23:50:
Ik heb nu de r31279 trunk van Prolution draaien, en hij werkt uitstekend.
Het enige dat ik nog mis is de mogelijkheid om WiFi op 40 MHz te laten draaien..

[...]
40 MHz zou gewoon moeten werken. Ik draai ook een trunk build, dit is mijn config file:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
root@OpenWrt:~# cat /etc/config/wireless

config 'wifi-device' 'radio0'
        option 'type' 'mac80211'
        option 'macaddr' 'xx:xx:xx:xx:xx:xx'
        option 'hwmode' '11ng'
        list 'ht_capab' 'SHORT-GI-40'
        list 'ht_capab' 'DSSS_CCK-40'
        option 'txpower' '20'
        option 'country' 'BE'
        option 'htmode' 'HT40+'
        option 'channel' '4'

config 'wifi-iface'
        option 'device' 'radio0'
        option 'network' 'lan'
        option 'mode' 'ap'
        option 'ssid' 'HarriesWLAN'
        option 'encryption' 'psk2'
        option 'key' 'xxxx'

Enige relevante verschil is volgens mij dat ik dus niet de "no scan" optie erin heb staan (en bg scan?). Bij mij werkt het op 40MHz. (r31219)

Verwijderd

Harrie schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 15:40:
[...]

40 MHz zou gewoon moeten werken. Ik draai ook een trunk build, dit is mijn config file:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
root@OpenWrt:~# cat /etc/config/wireless

config 'wifi-device' 'radio0'
        option 'type' 'mac80211'
        option 'macaddr' 'xx:xx:xx:xx:xx:xx'
        option 'hwmode' '11ng'
        list 'ht_capab' 'SHORT-GI-40'
        list 'ht_capab' 'DSSS_CCK-40'
        option 'txpower' '20'
        option 'country' 'BE'
        option 'htmode' 'HT40+'
        option 'channel' '4'

config 'wifi-iface'
        option 'device' 'radio0'
        option 'network' 'lan'
        option 'mode' 'ap'
        option 'ssid' 'HarriesWLAN'
        option 'encryption' 'psk2'
        option 'key' 'xxxx'

Enige relevante verschil is volgens mij dat ik dus niet de "no scan" optie erin heb staan (en bg scan?). Bij mij werkt het op 40MHz. (r31219)
Nope, ik krijg het echt niet werkend. Heb alles geprobeerd, maar zowel mijn MacBook als andere WiFi devices blijven volhouden dat het netwerk op 20 Mhz (130 Mbit) uitzendt..

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Als je inlogt op de router en op de commandline de networking herstart (/etc/init.d/network restart) krijg je dan ook meldingen als "20/40 MHz operation not permitted on channel pri=5 sec=9 based on overlapping BSSes" ?

Verwijderd

ppl schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 19:50:
Als je inlogt op de router en op de commandline de networking herstart (/etc/init.d/network restart) krijg je dan ook meldingen als "20/40 MHz operation not permitted on channel pri=5 sec=9 based on overlapping BSSes" ?
Niets raars te zien...

code:
1
2
3
4
root@router:~# /etc/init.d/network restart
Configuration file: /var/run/hostapd-phy0.conf
Using interface wlan0 with hwaddr xx:xx:xx:xx:xx:xx and ssid 'Zone403'
root@router:~#

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Bij mij was hij in bijv. iStumbler maar 20 MHz maar met een paar config dingen op de volgende link staat hij nu op 40 MHz: http://wiki.openwrt.org/doc/uci/wireless#troubleshooting

Het volgende is ook wel een belangrijk gegeven: https://forum.openwrt.org/viewtopic.php?pid=156165#p156165 Dat is iets waardoor hij bij mij niet op 40MHz wil op de 2.4GHz band (machines hier doen max 130 Mbps) ;(

[ Voor 37% gewijzigd door ppl op 01-05-2012 20:22 ]

Verwijderd

Hij blijft op 20 MHz, heb hem gereset naar factory defaults, en alles ingesteld zoals aangegeven op OpenWRT site, maar geen effect.

In LuCI geeft ie ook aan dat ie gewoon op 20 MHz werkt, en niet op 40 MHz.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2012 11:26 ]

• Prolution
Heb even mijn wireless config gecheckt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
config wifi-device 'radio0'
        option type 'mac80211'
        option macaddr 'xx:xx:xx:xx:xx:xx'
        option hwmode '11ng'
        list ht_capab 'SHORT-GI-40'
        list ht_capab 'DSSS_CCK-40'
        option country 'US'
        option noscan '1'
        option channel '5'
        option txpower '17'
        option htmode 'HT40+'

config wifi-iface
        option device 'radio0'
        option network 'lan'
        option mode 'ap'
        option ssid 'xxx'
        option encryption 'psk2+ccmp'
        option key 'xxx'

Met de bovenstaande config draai ik hier gewoon 40Mhz (r31279 trunk), de snelheid van de wireless adapters staan dan ook op 300Mbit/s.
Ik heb ooit de TX Power omlaag (van 20 naar 17) gebracht, weet niet meer waarom maar het werkt prima ;). Zou geen invloed moeten hebben op 20 of 40Mhz.

De optie noscan kan ook helpen, en je zou ook kunnen kijken naar je encryptie, deze op WPA2-PSK en Force CCMP (AES) zetten. Country misschien ook naar US zetten? Of je zou een ander kanaal kunnen kiezen... :)
Genoeg mogelijkheden om uit te proberen, succes! ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Prolution op 01-05-2012 23:00 ]

@Jeffrey: Waarom wil je per se 40MHz trouwens?
Want in de meeste woningen is het onverstandig om voor 40MHz modus (270/300Mbit modus) te kiezen, daar is tegenwoordig de 2.4GHz band gewoon te druk voor. Als je in een drukke omgeving 40MHz modus in gaat zetten wordt het er meestal juist slechter op, en niet alleen voor jou, ook voor je buren.

Je moet ergens redelijk achteraf wonen, in een gebied waar weinig WiFi en Bluetooth zenders zijn, of een huis met isolatie waar weinig signalen van buitenaf doorheen komen, om er echt wat aan te hebben.

• _JGC_
40 (STA) en 48 (client) dagen uptime bij een klant met 2x 1043ND in WDS, syncrate is 162Mbit. Build is backfire r29833. Weet niet of het een Ultraman build is of een eigen build, config is iig wel die van Ultraman.

Binnenkort gaat de master als extra een OpenVPN bridge maken met aan de andere kant van het internet nog een router die 2 gescheiden netwerken met 2 WANs en een VPN moet gaan doen. Ik denk dat het wederom een 1043ND wordt waarbij in dit geval de wifi wordt uitgeschakeld. Een wired router daarvoor kopen is leuk, maar een beetje standaardiseren is ook wel handig.

Verwijderd

Ultraman schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 23:10:
@Jeffrey: Waarom wil je per se 40MHz trouwens?
Want in de meeste woningen is het onverstandig om voor 40MHz modus (270/300Mbit modus) te kiezen, daar is tegenwoordig de 2.4GHz band gewoon te druk voor. Als je in een drukke omgeving 40MHz modus in gaat zetten wordt het er meestal juist slechter op, en niet alleen voor jou, ook voor je buren.

Je moet ergens redelijk achteraf wonen, in een gebied waar weinig WiFi en Bluetooth zenders zijn, of een huis met isolatie waar weinig signalen van buitenaf doorheen komen, om er echt wat aan te hebben.
Ik woon in een buurt/steegje in Utrecht waar écht heel weinig WiFi netwerken zijn, slechts 3 buren hebben een actief WiFi netwerk. In het verleden had ik op mijn andere router ook gewoon 40MHz, en dit heeft altijd goed gefunctioneerd :)

• basix
_JGC_ schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 23:57:
40 (STA) en 48 (client) dagen uptime bij een klant met 2x 1043ND in WDS, syncrate is 162Mbit. Build is backfire r29833. Weet niet of het een Ultraman build is of een eigen build, config is iig wel die van Ultraman.

Binnenkort gaat de master als extra een OpenVPN bridge maken met aan de andere kant van het internet nog een router die 2 gescheiden netwerken met 2 WANs en een VPN moet gaan doen. Ik denk dat het wederom een 1043ND wordt waarbij in dit geval de wifi wordt uitgeschakeld. Een wired router daarvoor kopen is leuk, maar een beetje standaardiseren is ook wel handig.
Cool, zo''n WDS configuratie heb ik ook op de planning staan. Deze week krijg ik mijn 2e 1043 weer binnen. Dat zijn mooie statistieken mbt stabiliteit. Ik kom max aan de 15/20 clients hier thuis inclusief buren. Draai nu met laatste trunk van Prolution.

• basix
Ultraman schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 14:18:
Ik heb hier ook een trunk build gemaakt voor mijzelf en die doet nu dienst op de router.
Tot nu toe draait deze uitstekend en ik heb gewoon sysupgrade gebruikt en de configuratie nagelopen.
Het was eigenlijk net als een backfire->backfire upgrade en even alles nalopen/testen.

Als dit lekker blijft werken kan ik misschien ergens volgende week een chunky trunk variant maken voor wie daar interesse in heeft :)
Volgens mij is de OpenWRT planning om in juni of juli een nieuw snapshot van trunk te pakken, voor een nieuwe stable branch. Dus erg lang zou je niet hoeven wachten op een nieuwe "backfire".
Daar heb ik zeker interesse in. Ik mis nu Upnp en Qos in de laatste trunk build van Prolution. Die werkt overigens zeer stabiel en naar tevredenheid.

• _JGC_
basix schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 12:26:
[...]

Cool, zo''n WDS configuratie heb ik ook op de planning staan. Deze week krijg ik mijn 2e 1043 weer binnen. Dat zijn mooie statistieken mbt stabiliteit. Ik kom max aan de 15/20 clients hier thuis inclusief buren. Draai nu met laatste trunk van Prolution.
Dit is met LAN <--> WLAN <--> WLAN <--> LAN bridge. De WLAN interfaces worden verder nergens voor gebruikt. Zo nu en dan verbindt er eens een HP Mini laptopje in G-modus op de master, maar daar heeft ie amper last van qua stabiliteit. Achter de client router hangen een PC en een printer. Voorheen met Cisco (exact dezelfde hw!) was dit gewoon allemaal een no-go en was de stabiliteit ver te zoeken.

Verwijderd

edit:
nevermind

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2012 16:35 ]

Verwijderd

Ik heb inmiddels ook Tunnelbroker.net IPv6 werkend op OpenWRT (Trunk), en dit werkt echt uitstekend!

• basix
Nice :) Ik krijg vanavond mijn andere 1043 en ga van het weekend een en ander configureren. Beide Ap's in WDS krijgen dan clients te serveren. Hopelijk een en ander stabiel met deze huidige trunk versie of wellicht de komende chunky trunk 8) van Ultraman

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-12 13:26
Ultraman schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 14:18:

Daar zou ik zeker interesse voor hebben! :). Trunk biedt, naast hopelijk stabielere wifi, ook wat andere voordelen zoals (als het goed is) 6rd support. Misschien dat ik m'n Fritz!box 7390 dan uiteindelijk weer uitsluitend als (uitgebreide) IP dect client ga omzetten :P

Eerdaags ook eens met de build van Prolution aan de slag :) (ben zo vrij geweest die van Dropbox te halen).

Uiteraard ben ik weer bereid ruimte op m'n NAS beschikbaar te stellen (en mss. ook een keer build capaciteit op m'n PC). Wel is het zo dat we binnenkort gaan verhuizen. Wat dit voor de uptime van de glasvezelverbinding gaat doen weet ik nog niet. Ik ga proberen om de verbinding tijdelijk op alletwee de adressen tegelijk te laten onderhouden.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Ik heb inmiddels een week ervaring met het WiFi van trunk. Het is iets beter, maar heeft nog steeds last van trage momenten hier. Wel zou 6rd tot de mogelijkheden moeten behoren idd. :)
Nou is men hier in huis wel grootverbruiker van WiFi, dus ik heb het gevoel dat ze het vaak aan zichzelf te danken hebben. 1200 active connections is geen uitzondering hier zeg maar... allemaal over WiFi. Jeej torrents.

Helaas ben ik zo dom geweest om na mijn compile (op ramdisk) niet naar disk te saven. Dus ik moet even van voren af aan beginnen, maar dat moet wel lukken.
Ik zal er eens op duiken.

[ Voor 4% gewijzigd door Ultraman op 03-05-2012 20:03 ]

• Prolution
Ik heb vanavond maar weer ff een nieuwe trunk build gemaakt, namelijk r31572.
Deze bevat ook weer QoS en Upnp. Ook Wifi kanaal 12+13 is aanwezig indien country op NL wordt ingesteld, TX Power is wel max 20dBm hierdoor.
De rest van de onderdelen zijn te vinden in het build info txt bestand.

Edit: r31572 is verwijderd ivm WiFi problemen, gebruik r31279.

[ Voor 9% gewijzigd door Prolution op 07-05-2012 19:45 ]

• Puch-Maxi
Bedankt! Heb gelijk de TS even bijgewerkt.

• laurens0619
Iemand ervaring met 2 WAN interfaces met dezelfde gateway?

Ik heb in mijn router 2 seperate netwerken gemaakt die op het LAN en WiFi niveau het verkeer scheiden.

Nu heb ik ook 2 WAN poorten ingesteld met het doel ieder netwerk over zijn eigen WAN poort te routeren. Ik heb een zakelijk upc abb en krijg daarom 2 externe ip adressen. Ik heb beide WAN interfaces ingesteld en in de firewall de routering aangepast. Zodra mijn 2e WAN interface up gaat (zelfs zonder een firewall rule hierover) kunnen de clients niet meer het internet bereiken. Vanaf de router is er nog wel verkeer mogelijk maar het delen gaat ergens mis.

Ik gok dat het komt omdat beide WAN interfaces dezelfde gateway hebben en er daarom intern in de router iets mis gaat. Heeft er hier iemand ervaring met dit euvel en enig idee hoe het op te lossen?

• mcDavid
ik gebruik 'm met OpenWRT en Dual-WAN. Maar niet via 2 fysieke WAN-poorten.

Verwijderd

Heeft er iemand hier ervaring met het configureren van IPv6 dmv Tunnelbroker.net met OpenWRT?
Ik heb een /64 geconfigureerd, en dit werkt verder uitstekend, en nu wil ik nog graag IPv6 DNS servers pushen naar alle clients die verbonden zijn met het netwerk.

De ingebouwde DNSMasq heeft uitgaand wel een verbinding met een IPv6 DNS server (forwarding), echter luistert deze DNS server binnen mijn LAN uitsluitend op IPv4.

• laurens0619
mcDavid schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 13:03:
ik gebruik 'm met OpenWRT en Dual-WAN. Maar niet via 2 fysieke WAN-poorten.
Dual-WAN is dat een module? op 1 fysieke wan poort is ook prima, maar ik neem aan dat je dan voor de 2e virtuele WAN interface een ander MAC adres moet faken?

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-12 13:26
laurens0619 schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 09:27:
Iemand ervaring met 2 WAN interfaces met dezelfde gateway?

Ik heb in mijn router 2 seperate netwerken gemaakt die op het LAN en WiFi niveau het verkeer scheiden.

Nu heb ik ook 2 WAN poorten ingesteld met het doel ieder netwerk over zijn eigen WAN poort te routeren. Ik heb een zakelijk upc abb en krijg daarom 2 externe ip adressen. Ik heb beide WAN interfaces ingesteld en in de firewall de routering aangepast. Zodra mijn 2e WAN interface up gaat (zelfs zonder een firewall rule hierover) kunnen de clients niet meer het internet bereiken. Vanaf de router is er nog wel verkeer mogelijk maar het delen gaat ergens mis.

Ik gok dat het komt omdat beide WAN interfaces dezelfde gateway hebben en er daarom intern in de router iets mis gaat. Heeft er hier iemand ervaring met dit euvel en enig idee hoe het op te lossen?
Ik denk dat je met de advanced routing tables van Linux aan de slag moet :).

Voor m'n vorige werk heb ik jaren lang met meerdere WAN verbindingen gewerkt. Wel bij verschillende providers en verschillende default gateways, maar volgens mij gaat het wat betreft het scenario met 2x zelfde default GW ook wel op.

Een paar hoofdpunten (heb helaas de scripts en precieze kennis niet meer paraat):

* Je hebt het "iproute" of soortgelijk genaamd pakket nodig. Met het commando "ip" erin.
* Je moet voor beide WAN verbindingen een eigen routing tabel (met default GW en source IP adres instellen).
* In de routing rules lijst ( kan je geloof ik bekijken met "ip rule ls" ) moet je dan instellen dat, indien source IP vanuit je router IP 1 is, hij alle pakketje over routing tabel A stuurt en bij IP 2 of routing tabel B.
* Met diezelfde routing rules kan je dat volgens mij ook doen op basis van source adres/subnet (als je op afkomst van 1 van je LAN's wil routeren).
* Met iptables firewall kan je ook nog pakketjes een "fwmark" geven op basis van door jou opgestelde rules. Ook op basis van die "fwmark" kan je met "ip route" en "ip rule" weer de juiste routingtabel selecteren.

Er is wel 1 'catch' bij Linux (weet niet of Open- of DD-wrt dit standaard al geadresseerd heeft of niet): "ARP flux". De houdt in dat als je twee netwerk interfaces hebt die zich in hetzelfde subnet bevinden, dat bij een "arp" request voor IP adres 1 (bv. vanuit een router bij UPC) ook de andere netwerk interface die call beantwoordt, ookal voert die dat adres nieteens. Als de pakketjes vervolgens daar op binnen komen kan je met je routing en firewall rules weer in de war komen.

Nogmaals, ik heb de kennis helaas niet meer helemaal paraat, maar met de gegeven trefwoorden en hints kom je wellicht wel ergens via Google :). Hoe je dit dan weer in OpenWRT moet configureren is een tweede, waarschijnlijk zal je toch met scripts aan de gang moeten.

Oh ja, nog 1 ding: Normaal zal OpenWRT de Linux firewall configureren om "source nat" of "masquerading" te doen. Als je met 2 verschillende routing tabellen aan de gang gaat moet je iig ook de firewall zo configureren om "snat" te doen voor 1 van de IP adressen, afhankelijk vanuit welk netwerk je pakketjes komen.

Wellicht is het meest simpele nog wel om gewoon beide IP adressen op 1 fysieke WAN poort te doen. Dan heb je als het goed is alleen nog met "snat" te maken om te kiezen vanaf welk IP het verkeer moet lijken te komen. Maar ik weet verder niet wat je reden is om het op 2 interfaces te willen :).

[ Voor 4% gewijzigd door eymey op 04-05-2012 23:08 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Nilco
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:46
Er is een nieuwe firmware met nu ook een print server functie voor de usb-poort. Echter als ik daar mijn canon usbprinter aan koppel gebeurt er helemaal niets. Printer toevoegen lukt niet. Kan iemand mij aub helpen hoe dit voor elkaar te krijgen.

• Iceman1987
  • Laatst online: 13-11 21:04
EricEric752 schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 10:23:
Sinds gisteren werkt de mijne niet meer goed. Nu kan het natuurlijk dat er iets kapot gaat, maar de verschijnselen zijn zo vreemd dat ik er niets van snap.

Het begon ermee dat alle draadloze devices (laptop, tablet en telefoon) plotseling heel traag verbinding hadden met het internet. Sites als tweakers en nu.nl werden enorm langzaam opgebouwd. Tegelijkertijd werkten die sites vanaf mijn vaste computer die met een kabel is aangesloten nog even flitsend snel als voorheen. Het rare was, dat ik vanaf de draadloze devices mijn NAS, dat bedraad aan de router hing, wel snel kon benaderen. De verbinding tussen de draadloze devices en de router was dus prima, maar vandaar ging het langzaam het internet op, terwijl bedrade PC's daar geen last van hadden. :?

Ik snap hier echt helemaal niets van. Hoe is het mogelijk dat alleen het verkrijgen van het IP niet werkt (en kort daarvoor het doorgeven van wireless clients naar buiten), terwijl de rest wel blijft werken? Software kan niet kapot gaan. De router draait de stock firmware en er heeft nooit andere firmware opgestaan. Tot gisteren werkte alles probleemloos.
nooberke schreef op zondag 04 december 2011 @ 20:21:
Sinds een paar dagen doet mijn TP-linkje vervelend :X

Bedraad toen hij het perfect maar draadloos voor geen meter

Hij draait al een behoorlijke tijd met dezelfde instellingen dus daar kan het niet echt aan liggen

Over wireless is gewoon nagenoeg geen verkeer mogelijk, dit gaat met pieken en dalen, op bepaalde momenten doet hij het gewoon goed maar een paar minuten later kan het weer drama zijn....

Het laden van een webpagina is dan zo goed als onmogelijk, pingen naar de router gaat extreem langzaam en doet zo'n 1500 a 3000ms

Probleem doet zich voor op meerdere apparaten Desktop (G), Netwerkprinter (G), Smartphone (N)

Alle dns'en en ip's en dergelijke kloppen allemaal

Alles lijkt gewoon perfect te kloppen, alleen is de verbinding extreem brak |:(

Zelfs een power off werkte net niet 8)7

Iemand die dit herkend? Of een goed idee heeft?
mphilipp schreef op maandag 09 januari 2012 @ 15:31:
[...]

Mijn broer heeft ook zo'n ding, en heeft voortdurend problemen met de verbinding. Internet lijkt goed te werken, maar de wifi clients hebben geen internet (wel wifi verbinding). Gisteren de hele toestand via factory reset opnieuw ingesteld voor 'm, maar nu is het weer bal.
Zoals de bovenstaande tweakers heb ik ook dezelfde probleem. Heb de router nu 2 weken staan, in eerste instantie op zijn oorspronkelijke firmware. Alles werkte perfect. Gisteren kon ik via wifi (bijna) niet meer internetten, zowel via mijn laptop als via de samsung galaxy S2. Heb de nieuwste firmware vervolgens op gezet (120405) en tevens een factory reset gedaan. Maar nog steeds blijft het probleem bestaan. Via de UTP-kabel gaat internetten wel perfect. Heb tevens meerdere keren de router opgestart, maar dat was ook niet de oplossing.
Heb tevens via de firmware gepingd en dit was het resultaat:
Packets: Sent = 4, Received = 0, Lost = 4 (100% loss).
Ik ben niet zo bekend met netwerken, maar dat is denk ik niet goed.

Nu las ik het volgende :
_JGC_ schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 15:01:
Bij Ziggo moet je over het algemeen je modem even powercyclen als je een ander apparaat aansluit. Dit vanwege de bridge die je modem opbouwt: als ie 1 MAC gezien heeft, negeert ie de rest gewoon.
Ik weet niet hoe je die router hebt ingesteld, maar veel routers die ik gezien heb met MAC cloning krijgen het voorelkaar om eerst de interface up te gooien en dan pas het MAC-adres te wijzigen. Mijn managed switch heeft daar ook een handje van: eerst de switch inschakelen en dan pas indelen in VLANs. In die tijd is er allang verkeer geweest van een client naar poort 1 waar mijn modem op hangt.
Zou dit ook voor mij kunnen gelden?
Ik heb zelf internet via caiway (glasvezel). Deze provider heeft een dynamische IP adres als werkwijze.

De TP-link router staat in verbinding met de Genexis modem van caiway. Verder zijn er geen andere netwerkaparatuur in huis (voorlopig).
Heb andere kanalen geprobeerd en tevens de 20 mhz bandbreedte zoals Ultraman vaker heeft gesuggereerd , maar dat heeft het probleem niet kunnen verhelpen. Het is bij ons in de buurt ook niet erg druk wat betreft andere wifi netwerken.
Wat mij nog is opgevallen dat als ik bij mijn samsung galaxy S2 kijk, dat de tx rate wisselend is. Soms 59mbps, dan weer 5, dan 1. Terwijl als ik via inSSIDer kijk, dan zie ik dat het de rate continue op 300mbps staat.

Ik ga straks nog de bovenstaande oplossing van JGC proberen, maar zijn er nog andere suggesties?
Verder vraag ik me af of een andere firmware als DD-WRT het probleem dat de router als een MAC adres kloont voordat alles is opgestart voorkomt? Of is dit probleem inherent aan de router?

Verwijderd

Net de nieuwste firmware geinstalleerd (3.13.12 Build 120405 Rel.33996n).

Na een uur ofzo, geen internet connectie meer. Zowel draadloos als wireless. Admin console was ook niet meer te benaderen.

Toeval..? Ik weet het niet. Met vorige firmware nooit problemen gehad, dus hardware zal het niet zijn

• moepie
  • Laatst online: 22:50
Heb vergelijkbare ervaring met nieuwe firmware. De pre-installed versie "3.13.4 Build 110429 Rel.36959n" had bijna een jaar zonder 1 probleem gedraaid, met maanden uptime. Toen de nieuwste firmware geinstalleerd en de klachten van de kids rolden binnen. Bekabeld was er niets aan de hand, maar voor WiFi wilde 1 laptop niet eens meer aanloggen. Na een week gedoe met verschillende WiFi instellingen gedowngrade naar de standaard versie en nu is het al weer drie weken probleemloos.

Verwijderd

moepie schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 13:55:
Toen de nieuwste firmware geinstalleerd en de klachten van de kids rolden binnen.
Even voor de duidelijkheid met je opmerking "toen de nieuwste firmware.." je hebt het over de versie die gisteren (TL-WR1043ND_V1_120405) is verschenen toch?

• Nilco
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:46
Nieuwe firmware draait al sinds gisteren als een zonnetje. Na update heb ik eerst een factory reset gedaan en alles opnieuw ingesteld. Ik snap alleen niets van die usb print server. Er staat ook geen uitleg bij. Ik weet dus niet aan welk ip-adres die usb-poort gekoppeld zit.

Laat maar. Ik zie net op de site van tp-link dat je een extra programma moet downloaden en draaien. Alles doet het nu.

[ Voor 18% gewijzigd door Nilco op 05-05-2012 23:29 ]

• Ruud2007
Verwijderd schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 14:07:
[...]

Even voor de duidelijkheid met je opmerking "toen de nieuwste firmware.." je hebt het over de versie die gisteren (TL-WR1043ND_V1_120405) is verschenen toch?
Iemand al ervaringen met deze nieuwe update? Wat is er nieuw? Voor- en/of nadelen t.o.v de versie van februari j.l.?

• Iceman1987
  • Laatst online: 13-11 21:04
_JGC_ schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 15:01:
Bij Ziggo moet je over het algemeen je modem even powercyclen als je een ander apparaat aansluit. Dit vanwege de bridge die je modem opbouwt: als ie 1 MAC gezien heeft, negeert ie de rest gewoon.
Ik weet niet hoe je die router hebt ingesteld, maar veel routers die ik gezien heb met MAC cloning krijgen het voorelkaar om eerst de interface up te gooien en dan pas het MAC-adres te wijzigen. Mijn managed switch heeft daar ook een handje van: eerst de switch inschakelen en dan pas indelen in VLANs. In die tijd is er allang verkeer geweest van een client naar poort 1 waar mijn modem op hangt.
Dit werkte voor mij. Ik heb zowel de router als modem uitgezet, vervolgens de router aangezet. Nadat de router opgestart was, heb ik de modem aangezet. En voila alles werkte weer. Ik blij, maar wel vreemde bug?

• basix
Prolution schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 22:00:
Ik heb vanavond maar weer ff een nieuwe trunk build gemaakt, namelijk r31572.
Deze bevat ook weer QoS en Upnp. Ook Wifi kanaal 12+13 is aanwezig indien country op NL wordt ingesteld, TX Power is wel max 20dBm hierdoor.
De rest van de onderdelen zijn te vinden in het build info txt bestand.

Hoi allemaal,

Ik heb inmiddels deze firmware op beide 1043's draaien. Tot zo ver ging het allemaal goed. Ook WDS werkt als een trein, mede dankzij de uitleg van JGC ;).

Echter loop ik nu helaas tegen het probleem dat sommige wireless clients hun signaal langzaam verliezen met de master AP. De RX rate stort na verloopt van tijd gewoon in tot soms wel maar een paar mbit. Hier had ik met de voorgaande trunk build van Prolution geen last van. Die heeft ruim een week zonder enige storing perfect gewerkt.

Die build ga ik vanmiddag op beide 1043's zetten en kijken hoe dat gaat 8)

• Prolution
@basix: Thnx voor het posten van je ervaringen, ik had er zelf nog geen last van maar ging net ff kijken in de logs en het stond weer vol met de volgende meldingen:

code:
1
2
3
[156355.620000] ath: phy0: Failed to stop TX DMA, queues=0x004!
[156355.630000] ath: phy0: DMA failed to stop in 10 ms AR_CR=0x00000024 AR_DIAG_SW=0x42000020 DMADBG_7=0x00026020
[156355.640000] ath: phy0: Could not stop RX, we could be confusing the DMA engine when we start RX up

Hier had ik bij de vorige build (r31279) geen last van. Ik ben nog ff aan het nagaan wat er precies veranderd is aan de wireless module tussen r31279 en r31572...
Ik heb dezelfde problemen hier ook gehad.
Wireless van trunk was waardeloos. Heb het exacte versienummer niet meer, maar het was er een van de afgelopen twee weken.
Als er niemand op zat vloog het, maar zodra je er even op zat en er meer clienten op kwamen stortte het in elkaar. Mijn onderburen hebben een hele dag zonder internet gezeten om die reden...

Ik ben dus terug naar mijn Backfire build van maart, die werkt prima voor mij.

Blijf wel trunk in de gaten houden en zodra het weer verbeterd is probeer ik het nog wel een keer.
Builds met trunk schuif ik op de lange baan voorlopig...
En volgens de roadmap wordt ergens in de zomer trunk geforked voor een nieuwe "Backfire" stable. Dus daar zit ik meer op te wachten. :)

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Trunk r30753 werkt hier netjes btw. Heb geprobeerd een nieuwe build te draaien maar compilatie gaf foutmeldingen, misschien moet ik voorlopig gewoon maar bij m'n build blijven :P.

• SAWYER
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-07 22:59
SAWYER schreef op maandag 16 april 2012 @ 18:00:
Wat zou de draadloze snelheid moeten zijn van deze router icm een telefoon/tablet/laptop waar ook wireless N op zit?

Instellingen nu:

Kanaal: 6 (was de beste in mijn buurt na een aantal analyses)
Mode: 11n Only
Channel Width: 20Mhz (gehoord dat dit beter is dan 40?) 40Mhz en Auto ook getest
Max TX Rate: 130Mbps of 300Mbps

Rest staat gewoon op default settings.

Ik gebruik MAC Filter ipv WEP/WPA etc. Nu gebruik ik alleen WPA2

Ik haal met mijn wireless N apparaten maximaal 13Mb/s op speedtest.net. Bedraad haal ik 50Mb/s.
Tijdens het testen staan er geen downloads aan oid.

Afstand is maximaal 5 meter. Tevens gebruik ik 3x 8dB antennes.

Ik heb het gevoel dat ik veel hogere snelheden moet halen.
Dit is nog steeds een probleem bij mij.
Heb het nu met meerdere laptops getest maar snelheid is en blijft maximaal 13-14 Mb/s.

Zie ik iets over het hoofd? Tips?

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ben je zeker dat het Mbps is en niet MBps?

Link speeds worden vaak geadverteerd met megabit per seconde maar effectieve doorvoersnelheden vaak in megabyte.

• basix
Prolution schreef op zondag 06 mei 2012 @ 15:34:
@basix: Thnx voor het posten van je ervaringen, ik had er zelf nog geen last van maar ging net ff kijken in de logs en het stond weer vol met de volgende meldingen:

code:
1
2
3
[156355.620000] ath: phy0: Failed to stop TX DMA, queues=0x004!
[156355.630000] ath: phy0: DMA failed to stop in 10 ms AR_CR=0x00000024 AR_DIAG_SW=0x42000020 DMADBG_7=0x00026020
[156355.640000] ath: phy0: Could not stop RX, we could be confusing the DMA engine when we start RX up

Hier had ik bij de vorige build (r31279) geen last van. Ik ben nog ff aan het nagaan wat er precies veranderd is aan de wireless module tussen r31279 en r31572...
Ik heb gistermiddag op beide 1043's weer jouw Trunk versie gebaseerd op r31279 er opgezet. Alles lijkt nu weer stabiel. Even afwachten hoe het de komende dagen gaat als er weer meer clients tegelijkertijd zijn verbonden zijn.

Helaas is de WDS performance nog niet echt fantastisch. Troughput haal ik rond de 22 mbit, met stock firmware haalde ik ongeveer het dubbele...Ook geen UPNP nu (ps3 online gaming o.a.is hiervoor zeer gewenst) en QOS voor Skype en andere Voip toepassing te prioriseren mis ik nu nog..maargoed, we komen ergens langzaam. Stabiliteit is het belangrijkste :)

Voor de duidelijkheid, ik maak gebruik van alleen 20mhz op een redelijk rustig kanaal 6 hier. De client AP doet MIMO naar de andere AP, aangezien ik 2 connecties zie.

Verwijderd

Ik heb r31572 draaien, en ervaar problemen met de WiFi. Heb deze ingesteld op kanaal 1 óf 11, en op allebei heb ik gigantische packetloss (40+ procent) of hoge pingtijden (400+ ms).

Na een reboot van de router draait alles weer naar behoren voor een aantal uur. Kan echter niets vreemds vinden in system- of kernel log.

Kan ik zonder problemen een downgrade doen naar een oudere versie, en dan de config terugplaatsen van een r31572 build?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2012 14:28 ]

• SAWYER
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-07 22:59
Borromini schreef op maandag 07 mei 2012 @ 07:46:
Ben je zeker dat het Mbps is en niet MBps?

Link speeds worden vaak geadverteerd met megabit per seconde maar effectieve doorvoersnelheden vaak in megabyte.
Ja dat weet ik zeker ;)

• Prolution
@basix: Ik zal ff kijken of ik vanavond een r31279 met QoS en UPnP kan maken...

@Jeffrey: r31572 is wat betreft WiFi behoorlijk slecht zoals je hier kan lezen, je kan r31279 proberen, met je huidige config.

Ik zal r31572 van m'n dropbox halen ;) , voordat nog meer mensen hem gaan flashen :)

• basix
Prolution schreef op maandag 07 mei 2012 @ 17:14:
@basix: Ik zal ff kijken of ik vanavond een r31279 met QoS en UPnP kan maken...

@Jeffrey: r31572 is wat betreft WiFi behoorlijk slecht zoals je hier kan lezen, je kan r31279 proberen, met je huidige config.

Ik zal r31572 van m'n dropbox halen ;) , voordat nog meer mensen hem gaan flashen :)
cool :)

Iemand enig idee of er een package beschikbaar is welke redelijke dagelijkse en maandelijkse bandbreedte gebruik statistieken in Luci kan presenteren? Zoals als DD-WRT heeft per/maand?

• [J.d.I.] DirtyHarry
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-11 10:25
Ik heb deze router sinds vrijdag, fijn apparaatje met voor mij in principe prima standaard firmware erop. Alleen wil ik nu een externe HDD aansluiten op de USB poort, maar heb er natuurlijk niet bij stil gestaan dat ext3 standaard niet wordt ondersteund.. |:(

Ik neem aan dat DD-WRT wel ext3 ondersteunt?

Verwijderd

Prolution schreef op maandag 07 mei 2012 @ 17:14:
Ik heb inmiddels r31279 er weer opgezet, en WiFi is weer stabiel zoals ik gewend ben. Config van r31572 had ik gebackupt en daarna weer restored.

• Prolution
Hierbij de r31279 met QoS en UPnP én ook luci-app-statistics (maakt gebruik van collectd) om statistieken te kunnen weergeven in LuCI.
De build staat in de map "r31279_upnp_qos" in "Trunk (Attitude Adjustment)"

Te vinden op m'n Dropbox share: http://db.tt/xRy89COY

Build r31572 heb ik inmiddels van m'n Dropbox verwijderd i.v.m WiFi problemen.

[ Voor 13% gewijzigd door Prolution op 07-05-2012 20:21 ]

Pagina: 1 ... 16 ... 56 Laatste