laurens0619 schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 09:27:
Iemand ervaring met 2 WAN interfaces met dezelfde gateway?
Ik heb in mijn router 2 seperate netwerken gemaakt die op het LAN en WiFi niveau het verkeer scheiden.
Nu heb ik ook 2 WAN poorten ingesteld met het doel ieder netwerk over zijn eigen WAN poort te routeren. Ik heb een zakelijk upc abb en krijg daarom 2 externe ip adressen. Ik heb beide WAN interfaces ingesteld en in de firewall de routering aangepast. Zodra mijn 2e WAN interface up gaat (zelfs zonder een firewall rule hierover) kunnen de clients niet meer het internet bereiken. Vanaf de router is er nog wel verkeer mogelijk maar het delen gaat ergens mis.
Ik gok dat het komt omdat beide WAN interfaces dezelfde gateway hebben en er daarom intern in de router iets mis gaat. Heeft er hier iemand ervaring met dit euvel en enig idee hoe het op te lossen?
Ik denk dat je met de advanced routing tables van Linux aan de slag moet

.
Voor m'n vorige werk heb ik jaren lang met meerdere WAN verbindingen gewerkt. Wel bij verschillende providers en verschillende default gateways, maar volgens mij gaat het wat betreft het scenario met 2x zelfde default GW ook wel op.
Een paar hoofdpunten (heb helaas de scripts en precieze kennis niet meer paraat):
* Je hebt het "iproute" of soortgelijk genaamd pakket nodig. Met het commando "ip" erin.
* Je moet voor beide WAN verbindingen een eigen routing tabel (met default GW en source IP adres instellen).
* In de routing rules lijst ( kan je geloof ik bekijken met "ip rule ls" ) moet je dan instellen dat, indien source IP vanuit je router IP 1 is, hij alle pakketje over routing tabel A stuurt en bij IP 2 of routing tabel B.
* Met diezelfde routing rules kan je dat volgens mij ook doen op basis van source adres/subnet (als je op afkomst van 1 van je LAN's wil routeren).
* Met iptables firewall kan je ook nog pakketjes een "fwmark" geven op basis van door jou opgestelde rules. Ook op basis van die "fwmark" kan je met "ip route" en "ip rule" weer de juiste routingtabel selecteren.
Er is wel 1 'catch' bij Linux (weet niet of Open- of DD-wrt dit standaard al geadresseerd heeft of niet): "ARP flux". De houdt in dat als je twee netwerk interfaces hebt die zich in hetzelfde subnet bevinden, dat bij een "arp" request voor IP adres 1 (bv. vanuit een router bij UPC) ook de andere netwerk interface die call beantwoordt, ookal voert die dat adres nieteens. Als de pakketjes vervolgens daar op binnen komen kan je met je routing en firewall rules weer in de war komen.
Nogmaals, ik heb de kennis helaas niet meer helemaal paraat, maar met de gegeven trefwoorden en hints kom je wellicht wel ergens via Google

. Hoe je dit dan weer in OpenWRT moet configureren is een tweede, waarschijnlijk zal je toch met scripts aan de gang moeten.
Oh ja, nog 1 ding: Normaal zal OpenWRT de Linux firewall configureren om "source nat" of "masquerading" te doen. Als je met 2 verschillende routing tabellen aan de gang gaat moet je iig ook de firewall zo configureren om "snat" te doen voor 1 van de IP adressen, afhankelijk vanuit welk netwerk je pakketjes komen.
Wellicht is het meest simpele nog wel om gewoon beide IP adressen op 1 fysieke WAN poort te doen. Dan heb je als het goed is alleen nog met "snat" te maken om te kiezen vanaf welk IP het verkeer moet lijken te komen. Maar ik weet verder niet wat je reden is om het op 2 interfaces te willen

.
[
Voor 4% gewijzigd door
eymey op 04-05-2012 23:08
]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.