• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-12 13:26
@Zittergie: 1.5 MB/s is wel ongeveer het maximale wat je gaat halen, ja :).

Wel grappig, in het topic over de Fritz!box werd gisteravond al een zelfde soort verbazing geuit over slechte performance van de NAS functionaliteit.

Persoonlijk snap ik werkelijk niet waarom routerfabrikanten tegenwoordig zo de focus leggen op NAS functionaliteit (terwijl soms de routerfunctionaliteit of bv. die van DHCP en DNS beheer enorm brak geimplementeerd is). Ik heb nog nooit een router fatsoenlijk zien performen op NAS functionaliteit. Zelfde geldt dan ook voor consumenten.

Zelfs de meest entry-level dedicated NAS'en doen het al stukkkken beter.

Natuurlijk ben ik in potentie ook best voor "zo veel mogelijk kunnen met zo weinig mogelijk apparaten" maar dan moet het wel enigszins fatsoenlijk werken.....

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• dask
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-05 18:06
Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2012 @ 21:42:
Net de Ultraman OpenWRT firmware geinstalleerd. Vooral om Ext2/3/4 schijven te kunnen sharen.
Alles werkt perfekt, maar toch enkele vraagjes/opmerkingen.

1.Ik haal via de USB Sharing maar +/- 1,5 MB/s, dit moet toch beter kunnen of is dit normaal ?
Veel hangt af van de netwerk adapter. Van mijn laptop (Realtek 150Mbps RTL8188CE op 3 meterafstand) naar ext4 usb behaal ik 4MB in write en 5,75MB/s in read. Op mijn desktop had ik aanvankelijk een nano usb stickje (150Mbps op 10 meter) en behaalde slechts 1MB/s in read en 700kbps in write. Nu heb ik een PCI kaartje (TP-Link TL-WN951N 300Mbps) geïnstalleerd en zit ik op 4,5MB/s in read en 4MB/s in write.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:56
eymey schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 10:36:
@Zittergie: 1.5 MB/s is wel ongeveer het maximale wat je gaat halen, ja :).

Wel grappig, in het topic over de Fritz!box werd gisteravond al een zelfde soort verbazing geuit over slechte performance van de NAS functionaliteit.

Persoonlijk snap ik werkelijk niet waarom routerfabrikanten tegenwoordig zo de focus leggen op NAS functionaliteit (terwijl soms de routerfunctionaliteit of bv. die van DHCP en DNS beheer enorm brak geimplementeerd is). Ik heb nog nooit een router fatsoenlijk zien performen op NAS functionaliteit. Zelfde geldt dan ook voor consumenten.

Zelfs de meest entry-level dedicated NAS'en doen het al stukkkken beter.

Natuurlijk ben ik in potentie ook best voor "zo veel mogelijk kunnen met zo weinig mogelijk apparaten" maar dan moet het wel enigszins fatsoenlijk werken.....
Reden waarom deze dingen zo slecht presteren is vooral het ontbreken van een FPU. Alle encryptie moet worden gedaan met FPU emulatie, en dat is gewoon traag. Is ook meteen de reden waarom de Netgear ReadyNAS RND2000 zo'n trage NAS is, zit ook geen FPU op dat sparc-processortje, zodra je via HTTPS de webadmin opvraagt staat dat ding op 100% te draaien om een beetje tekst te encrypten. Om nog maar niet te spreken over SMB performance :X.

Verwijderd

Nog een vlug vraagje: hoe kan je in OpenWRT een vast IP-adres koppelen aan een MAC adres. bv WiFi Printer een vast IP via de router geven. Dit kon in de originele firmware.

Nu geef ik mijn printer IP 192.168.1.3 en laat de router de DHCP starten van 192.168.1.100. Zo ben ik ook zeker dat er nooit een toestel op het IP adres van de printer komt.

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:07
Vreemd. Ik heb gisteren deze router gekocht en nu deed die het gisteren prima. Maar nu vanochtend kwam ik er achter dat hij geen DNS server meer heeft. Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?

• DeTjuk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:28
Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 22:58:
Nog een vlug vraagje: hoe kan je in OpenWRT een vast IP-adres koppelen aan een MAC adres. bv WiFi Printer een vast IP via de router geven. Dit kon in de originele firmware.

Nu geef ik mijn printer IP 192.168.1.3 en laat de router de DHCP starten van 192.168.1.100. Zo ben ik ook zeker dat er nooit een toestel op het IP adres van de printer komt.
Goeie vraag, ik ben ook al aan het zoeken geweest, maar heb het niet gevonden (werkte niet). Weet zeker dat het kan op basis van MAC adres dat er uit de DHCP pool altijd het zelfde adres wordt toegewezen.

[PSN: DeTjuK] Follow your instinct, no one beats you with character and balls.

• eXtReMeBiE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-10 22:26
Al zo lang 'ie uit is deze router met plezier gebruikt; hoewel een beetje instabiel (op stock, dd-wrt én openWRT) beviel 'ie prima. Helaas heb ik ik 't nu volgens mij voor elkaar gekregen om mijn router te bricken.

Ik draaide de laatste Gargoyle (voor wireless bridge mode) maar die gaf al tijden stabiliteits-issues (eerst 1.4.x, daarna 1.5.x). In een topic gezien dat Gargoyle 1.3.x deze kuren niet vertoonde dus ik dacht: "even downgraden naar 1.3.16".

Na het upgradeproces rebootte mijn router, maar nu kan ik 'm niet meer pingen (192.168.1.1 met pc statisch IP 192.168.1.9). Ook reageert mijn router niet als ik de resetknop voor lange tijd ingedrukt houdt en kan ik niet in OpenWRT's failsafe-mode komen. Uiteraard is de web-UI ook niet bereikbaar.

Het SYS-ledje licht bij het booten slechts 1x een seconde op en blijft daarna uit. WLAN lichtje blijft ook uit. De power-led en de lan-poorten waarin een kabel zit lichten wel op.

Iemand toevallig eenzelfde meegemaakt? Misschien een idee wat ik nog meer kan proberen (buiten TP-link's failsafe; ik ben een ramp met de soldeerbout)?

[ Voor 11% gewijzigd door eXtReMeBiE op 28-03-2012 13:37 ]

Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 22:58:

DeTjuk schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 12:41:
[...]

Goeie vraag, ik ben ook al aan het zoeken geweest, maar heb het niet gevonden (werkte niet). Weet zeker dat het kan op basis van MAC adres dat er uit de DHCP pool altijd het zelfde adres wordt toegewezen.
Beter kijken, het staat er keurig bij ;)
Ik gebruik dit zelf ook voor een aantal apparaten.

Het staat zelfs keurig gedocumenteerd zo te zien.
Even zoeken in Google naar "openwrt wiki dhcp" of "openwrt static lease" levert hier als eerst resultaat: http://wiki.openwrt.org/doc/uci/dhcp#static.leases en iets verder in het document nog een tweede voorbeeld: http://wiki.openwrt.org/doc/uci/dhcp#static.lease
Daar staat beschreven wat je moet toevoegen aan /etc/config/dhcp om een static lease toe te kennen.

In LuCi vind je deze functionaliteit onder tablad Network > DHCP and DNS, en scroll naar beneden.
Daar zie je de Active Leases met daaronder een veld om Static leases toe te kennen.
Dan is het een kwestie van hostname en MAC overnemen uit die lijst en het gewenste IP invullen.
Dus hostname kopiëren/overtypen, juiste MAC selecteren uit de lijst en dan het IP invullen.

Dat had je als tweaker toch wel zelf kunnen vinden niet? :?
eXtReMeBiE schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 13:02:
Na het upgradeproces rebootte mijn router, maar nu kan ik 'm niet meer pingen (192.168.1.1 met pc statisch IP 192.168.1.9). Ook reageert mijn router niet als ik de resetknop voor lange tijd ingedrukt houdt en kan ik niet in OpenWRT's failsafe-mode komen. Uiteraard is de web-UI ook niet bereikbaar.
Hoe voer je de failsafe uit?
Want ik heb ook wel eens gedacht dat ik mijn doosje gesloopt had, maar ik moest nog iets meer geduld hebben...
Dus leg aub even uit hoe je dit exact doet.
Ik ben de procedure uit het hoofd even kwijt, maar ik weet nog wel dat ik de knop aardig lang ingedrukt moest houden meteen met het inschakelen. Volgens mij de QSS knop.

[ Voor 17% gewijzigd door Ultraman op 28-03-2012 18:16 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Zo, een paar dagen geleden de WR-1043ND geinstalleerd in mijn netwerk vanwege de komst van glasvezel. Goeiendag, nog nooit zo'n snel netwerk/internet meegemaakt!
Hij draait standaard software, zodra ik tegen iets aanloop dat ik nodig heb maar niet op de router zit ga ik eens een alternatieve firmware proberen...

• eXtReMeBiE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-10 22:26
Ultraman schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 17:05:
[...]

[...]

Hoe voer je de failsafe uit?
Want ik heb ook wel eens gedacht dat ik mijn doosje gesloopt had, maar ik moest nog iets meer geduld hebben...
Dus leg aub even uit hoe je dit exact doet.
Ik ben de procedure uit het hoofd even kwijt, maar ik weet nog wel dat ik de knop aardig lang ingedrukt moest houden meteen met het inschakelen. Volgens mij de QSS knop.
Inderdaad, de QSS-knop ingedrukt houden zodra de router boot, en dan voor enige tijd ingedrukt houden (heb 't tot 2 minuten geprobeerd zonder resultaat). Ook geprobeerd om de QSS-knop herhaaldelijk in te drukken ipv. ingedrukt houden, maar ook dat had geen resultaat. Wat ik ook doe; de PWR-led en de LAN-led (zit 1 kabel in) blijven vrolijk branden, de SYS en WLAN-leds blijven uit en de router is niet toegankelijk op standaard IP (192.168.1.1).

• DeTjuk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:28
Ultraman schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 17:05:

Het staat zelfs keurig gedocumenteerd zo te zien.
Dat had je als tweaker toch wel zelf kunnen vinden niet? :?
Ik heb het snel geprobeerd, in de routersoftware zelf, zonder te lezen op een wiki, dat werkte niet. Omdat ik het gewoon niet goed deed. Daarna er niet meer mee bezig geweest. Alleen aangegeven dat het zeker mogelijk is.

Inmiddels is het, met dank aan de heldere uitleg, gelukt. _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door DeTjuk op 29-03-2012 22:49 ]

[PSN: DeTjuK] Follow your instinct, no one beats you with character and balls.

• dask
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-05 18:06
De router heeft met de laatste chunky-build van Ultraman zo'n 14 dagen vlekkeloos gewerkt totdat die ineens heel onstabiel werd met wegvallende connecties (Could not stop RX...DMA failed to stop). De enigste manier om het terug lekker te laten lopen was door een ander kanaal te kiezen (9 + 13). Nu werkt het terug heel vlot.
Soms komt die "Could not stop RX", en ook voor TX, nog wel eens voor.

Ik heb gisteren mijn allereerste keer gehad dat de TP-Link met OpenWRT voor het eerst echt hard vast zat. Heb voor het eerst het ding met een hand een power cycle moeten geven. Dat heb ik in een jaar tijd nog nooit gehad. Zal wel komen doordat deze in het studentenhuis het veel zwaarder heeft dan degene die bij mijn ouders staat.
Hier staat de Active DHCP leases lijst na een dag aanstaan op 18 clients, waarvan er 16 wireless zijn... :/
Iets met huisgenoten en ja wireless is zo handig. Grmbl. Zelfs voor apparaten als desktop PCs en TVs die nooit van hun plek komen en tussen de 1 en 4 meter van het Ethernet muurpoortje af zitten.

[ Voor 16% gewijzigd door Ultraman op 30-03-2012 06:33 ]

• basix
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-11 19:23
_JGC_ schreef op maandag 26 maart 2012 @ 15:24:
[...]

Ik heb geen idee wat er wireless gehaald wordt, aangezien er aan beide kanten alleen wired apparaten hangen. Op het master AP is het wel mogelijk om wireless clients te verbinden, maar die behalen gewoon de volledige snelheid, voor zover het bereik dat toestaat.

Heb zojuist even met iperf getest van AP <--> AP, daar haalt ie 45Mbit/s, syncrate is 180Mbit op dit moment, ik heb alleen geen idee wat er aan verkeer over die dingen gaat op dit moment. Het zijn niet mijn APs, dus ik wil er ook niet teveel aan prutsen.
Hoi JGC,

Ik heb zojuist WDS getest met 2 x 1043 op stock firmware 3.13.4 en haal max 45 mbit van Internet <> AP <--> AP <> Wireless client. Dus dat maal 2 ivm 1 radio en is de throughput dus rond de 90 mbit :D

Ik ga straks testen met een tplink welke ik voor het eerst ga upgraden naar openwrt ultraman chunky build, ben benieuwd :P

Bedankt allemaal voor de nuttige info _/-\o_

• wildcheese
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-07 19:16
Ik ben al wat tijd aan het experimenteren metOpenwrt en dd-wrt. Helaas krijg ik openwrt niet aan de praat, ik krijg op het WAN geen IP van Telfort. Heb van alles geprobeerd, ook een nacht laten staan, maar helaas.

Dus heb ik nu maar gekozen voor dd-wrt. Ik wil hier een gast SSID bij hebben, waarbij de gebruikers van het gast ssid alleen toegang tot internet hebben en bij voorkeur ook een lagere prioriteit of beperkte bandbreedte. Ik heb deze guide gevolgd, maar helaas krijg ik het niet voor mekaar om de gasten alleen internet toegang te geven. Ik heb verschillende pogingen gedaan maar kan het niet voor mekaar krijgen.

Heeft iemand wat tips hoe ik met de TL-WR1043 met DD-WRT een gast SSID opzet met beperkte toegang?

• basix
wildcheese schreef op maandag 02 april 2012 @ 20:20:
Ik ben al wat tijd aan het experimenteren metOpenwrt en dd-wrt. Helaas krijg ik openwrt niet aan de praat, ik krijg op het WAN geen IP van Telfort. Heb van alles geprobeerd, ook een nacht laten staan, maar helaas.

Dus heb ik nu maar gekozen voor dd-wrt. Ik wil hier een gast SSID bij hebben, waarbij de gebruikers van het gast ssid alleen toegang tot internet hebben en bij voorkeur ook een lagere prioriteit of beperkte bandbreedte. Ik heb deze guide gevolgd, maar helaas krijg ik het niet voor mekaar om de gasten alleen internet toegang te geven. Ik heb verschillende pogingen gedaan maar kan het niet voor mekaar krijgen.

Heeft iemand wat tips hoe ik met de TL-WR1043 met DD-WRT een gast SSID opzet met beperkte toegang?
Heb je deze post al gezien? http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/36422684
Dit loste bij mij ook het probleem op van geen WAN adres krijgen (met Openwrt alleen dit probleem, met stock had ik het probleem niet)

• wildcheese
basix schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 13:45:
[...]
Heb je deze post al gezien? http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/36422684
Dit loste bij mij ook het probleem op van geen WAN adres krijgen (met Openwrt alleen dit probleem, met stock had ik het probleem niet)
Bedankt voor de tip. De poster heeft wel gelijk, met het opstarten krijg ik (zowel bij DD-WRT als openwrt, alleen niet met stock) een publiek telfort adres op de PC. Als het booten klaar is dan moet de pc gereboot worden om de zaak weer goed te krijgen. Het lost echter niet het probleem van openwrt op helaas. Ik heb net van alles geprobeerd, maar krijg geen wan adres. Zelfs de config handmatig opzetten lost het niet op. Erg vreemd, dd-wrt werkt gewoon out the box :(

[ Voor 1% gewijzigd door wildcheese op 03-04-2012 17:10 . Reden: kleine wijziging ]

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:04

RvL

Voor iedereen die wel eens last heeft van het 'Could not stop RX' probleem: ik heb een script geschreven wat hier periodiek (instelbaar) op controleert en indien nodig (dus Could not stop RX in kernel log) wifi herstart.

Mocht hier interesse voor zijn dan hoor ik dat graag.

enige nadeel is dat hij bij een wifi herstart wel de kernel log moet legen omdat hij wifi anders blijft herstarten. Een backup van de kernel log kan wel gemaakt worden (ook instelbaar)

Opgelost waardoor een backup van kernel log ook niet meer nodig is.

[ Voor 7% gewijzigd door RvL op 04-04-2012 22:50 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• Rolandow
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:56
Heb vandaag mijn router binnen gekregen. Vol goede moed geinstalleerd, maar helaas, op de Dell laptop blijft wifi steken op 65 mbit. Ik heb nog niet alle pagina's gelezen, maar ik lees hier vooral dat dd-wrt en openwrt niet op 300 mbit draaien. Daarom dacht ik laat ik hem nog even standaard houden.

Is hier nu iets tegen te doen, of ligt het aan de laptop?

De internet snelheid is, zeker via wifi, in elk geval niet echt sneller dan mijn ouder wrt54g (v2) met Tomato. Beetje een teleurstelling, want ik had het wel wat sneller verwacht. Maargoed, het was me eigenlijk te doen om het gbit netwerk :-)

Koffie met thee is minder lekker.

• wildcheese
...
Ik neem aan dat je in de firmware 40Mhz hebt ingesteld? Bij mijn Acer laptop moest ik in W7 bij adapter properties nog de wireless N bandbreedte van "alleen 20Mhz" op automatisch zetten. Hierna koppelde die met max 300Mb. Maar met DD-WRT werkt dat idd niet.
De internet snelheid is, zeker via wifi, in elk geval niet echt sneller dan mijn ouder wrt54g (v2) met Tomato. Beetje een teleurstelling, want ik had het wel wat sneller verwacht. Maargoed, het was me eigenlijk te doen om het gbit netwerk :-)
Zolang je internet snelheid lager is dan 54Mb denk ik niet dat die via de TP-Link sneller zal worden ;)

• Roel_D
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-02-2024
Een paar weken geleden deze router dubbel aangeschaft, om er één gewoon als router te gebruiken, en de ander als extra wireless AP. Installatie ging makkelijk genoeg, in principe leek alles te werken zoals het hoort.

Toch knalt af en toe onze internettoegang eruit. Ik kan nog wel de router in (doe ik direct, dus niet via wireless of via AP), maar hij heeft onder WLAN helemaal niks qua adres enz. Renew helpt niet. Normale reset ook niet. Op de één of andere manier kwam elke keer dat dit gebeurde (ongeveer drie keer in de afgelopen weken) de internettoegang na enkele uren vanzelf weer terug. Het duurt langer dan het uur wat onze Genexis modem nodig schijnt te hebben om nieuwe apparaten te herkennen en voorzien van IP adres.

Ik heb (via het nogal slome netwerk van m'n telefoon) deze post kunnen vinden: http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/36422684
Maar de daarin beschreven reboot van modem/router lijkt niet te werken. Tenzij ik dan dus weer een uur moet wachten voordat router een IP krijgt toegewezen, dat heb ik nog niet gedaan...

Heeft iemand anders dit probleem? We zitten overigens op glasvezel bij Lijbrandt, 100mbit abonnement.

edit: firmware heb ik nog niet aangepast.

edit2: ok, 't lijkt erop dat het (na het resetten van modem & router als beschreven in bovenstaande link) inderdaad een kwestie van wachten was totdat het modem de router opnieuw een ip-adres gaf. Dit zou erg vervelend zijn om vaker te moeten doen, dus hopelijk heeft iemand een echte oplossing..

[ Voor 12% gewijzigd door Roel_D op 05-04-2012 17:53 ]

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Rolandow schreef op woensdag 04 april 2012 @ 21:56:
Heb vandaag mijn router binnen gekregen. Vol goede moed geinstalleerd, maar helaas, op de Dell laptop blijft wifi steken op 65 mbit. Ik heb nog niet alle pagina's gelezen, maar ik lees hier vooral dat dd-wrt en openwrt niet op 300 mbit draaien. Daarom dacht ik laat ik hem nog even standaard houden.

Dat klopt inderdaad. Dat is een bekend probleem met het wifi verhaal en de ath9k driver in het bijzonder in de stable release van OpenWRT 10.03.1. In de trunk versie is dit aangepakt. Ik heb gisteren deze versie geinstalleerd en ben vandaag eens verder aan het testen geweest. Hoewel hij het nog niet op de 300Mbps snelheid doet (theoretisch, hij zal eerder maximaal 270Mbps zijn in het meest ideale geval) weet hij wel de 130 Mbps maximaal te halen. Voorheen zat ik op de bekende 65Mbps. Snelheid is dan ook van 2~3MB/s naar 8MB/s gegaan wat filetransfers betreft. Ik verwacht dat men wel wat meer verbeteringen zal maken en dat ik wellicht zelf ook nog even het e.e.a. aan instellingen anders moet gaan zetten om betere resultaten te krijgen. Overigens heb ik het op een locatie met slechte ontvangst ook eens geprobeerd en ik merk dat ik daar nu ook zeer keurige snelheden weet te halen.

Je kunt er dus wel iets aan doen door de trunk versie te installeren of gewoon te wachten tot een update van de stable versie van OpenWRT waarin dit probleem is opgelost.

• Rolandow
wildcheese schreef op donderdag 05 april 2012 @ 09:24:
[...]
Ik neem aan dat je in de firmware 40Mhz hebt ingesteld? Bij mijn Acer laptop moest ik in W7 bij adapter properties nog de wireless N bandbreedte van "alleen 20Mhz" op automatisch zetten. Hierna koppelde die met max 300Mb. Maar met DD-WRT werkt dat idd niet.
Ja, in de firmware van de TP-Link heb ik hem op 40Mhz gezet. Dit hielp niet voor de Dell laptop. Mijn HP laptop maakt verbinding op 150 mbit. De setting waar je het over hebt in Windows 7 kan ik op mijn HP niet vinden. Waar zit dit precies? Is misschien ook afhankelijk van je wlan kaartje.
[...]
Zolang je internet snelheid lager is dan 54Mb denk ik niet dat die via de TP-Link sneller zal worden ;)
Ja, dat is misschien wel zo. Maar ik dacht dat mijn oude linksys het 'moderne' internet verkeer met zoveel torrents en dergelijke minder goed zou aankunnen. Er zit toch minder geheugen en langzamer processor in. Bovendien heb je altijd wat overhead, dacht ik. De TP-Link haalt geen 300 mbit, als ik het hier zo lees, dus zal een wireless G wel nooit de volle 54 mbit halen, was mijn redenatie :-)

Maar kennelijk was hij nog steeds prima in staat dat te verwerken.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-11 21:29

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

ppl schreef op donderdag 05 april 2012 @ 21:46:
[...]

Dat klopt inderdaad. Dat is een bekend probleem met het wifi verhaal en de ath9k driver in het bijzonder in de stable release van OpenWRT 10.03.1. In de trunk versie is dit aangepakt. Ik heb gisteren deze versie geinstalleerd en ben vandaag eens verder aan het testen geweest. Hoewel hij het nog niet op de 300Mbps snelheid doet (theoretisch, hij zal eerder maximaal 270Mbps zijn in het meest ideale geval) weet hij wel de 130 Mbps maximaal te halen. Voorheen zat ik op de bekende 65Mbps. Snelheid is dan ook van 2~3MB/s naar 8MB/s gegaan wat filetransfers betreft. Ik verwacht dat men wel wat meer verbeteringen zal maken en dat ik wellicht zelf ook nog even het e.e.a. aan instellingen anders moet gaan zetten om betere resultaten te krijgen. Overigens heb ik het op een locatie met slechte ontvangst ook eens geprobeerd en ik merk dat ik daar nu ook zeer keurige snelheden weet te halen.

Je kunt er dus wel iets aan doen door de trunk versie te installeren of gewoon te wachten tot een update van de stable versie van OpenWRT waarin dit probleem is opgelost.
Waar heb je dit gelezen? Zat even te zoeken op openwrt.org maar kon het nergens vinden..als dit opgelost is dan wil ik gaan overstappen op openwrt namelijk.

• Rolandow
Ik wilde overstappen op dd-wrt, maar na het lezen van de post/build van Prolution ben ik toch maar naar OpenWRT gegaan. Vooral de statement dat wifi problemen waren opgelost was doorslaggevend :-)

Dus ik de boel flashen, eerst de factory bin, en dan de sysupgrade. Wifi aanzetten ging al niet erg soepel. Druk ik op enable: blijft wifi evengoed uit met "Wireless is disabled or not associated" als melding. Na een paar keer enablen springt hij wel aan. Hoe dit kan?

Bij advanced heb ik: mode op g+n, ht mode: 40mhz 2nd channel below (maakt dit uit?), country NL, de rest leeg.

Bij general heb ik channel op auto staan (kiest hij dan zelf het "schoonste" channel?).

Verder bij interface config mijn essid ingesteld, en een wachtwoord erop bij security (WPA2-PSK en Force CCMP (AES)). Maakt dit nog verschil?

Wat ik me hier nog afvroeg: waarom kun je bij general voor "WAN" kiezen ipv "LAN" .. Je wifi maakt toch altijd deel uit van je LAN, en gaat via de default gateway naar buiten? Wat doet "WAN" hier?

Als wifi dan uiteindelijk toch aan springt na een paar keer enablen, kom ik op 65 mbit, terwijl ik met de stock firmware met deze laptop op 150 mbit kwam.

Wat kan ik doen om dit te verbeteren met openwrt?

• Rolandow
Ongeduldig als ik ben heb ik toch nog even DD-WRT erop gezet. Dit gaat opzich goed, wifi doet het nu weer op 150 mbit.

Dus, volgende stap, ik wilde QoS instellen voor mijn VOIP telefoon. Heb een simpele regel op IP adres gedaan. Snelheid zakt echter in elkaar van 50 mbit down naar 5 mbit down. Heb geen foutje gemaakt bij het instellen van de download snelheid, want ik had al een 0 extra neergezet om dit te testen :-)

Is QoS zo heftig voor de router dat hij dit niet goed kan verwerken?

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Dat is redelijk normaal, de processor is gewoon niet krachtig genoeg om 50 Mbps te behandelen (met QoS, welteverstaan).

[ Voor 11% gewijzigd door Borromini op 06-04-2012 16:18 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• eymey
Daar ben ik het niet mee eens.

Ook hier op GoT hangen div. mensen rond die de TP-link bij uitstek gebruiken met glasvezel aansluitingen. 50/50 moet hij zeker aan kunnen (als het goed is ook met QoS )

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• wildcheese
Rolandow schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 13:31:

Ja, in de firmware van de TP-Link heb ik hem op 40Mhz gezet. Dit hielp niet voor de Dell laptop. Mijn HP laptop maakt verbinding op 150 mbit. De setting waar je het over hebt in Windows 7 kan ik op mijn HP niet vinden. Waar zit dit precies? Is misschien ook afhankelijk van je wlan kaartje.
Het hangt idd van wlan kaart af. Bij mij gaat het als volgt: Ga naar netwerkverbindingen en kies de eigenschappen van de wireless kaart. Ik heb daar een Intel 5100 AGN inzitten, kies dan configureren. Bij de tab geavanceerd zie je verschillende zaken staan, waaronde 802.11n kanaalbreedte voor 2.4 band. Deze stond bij mij op 20Mhz, moet op automatisch.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

eymey schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 16:04:
Daar ben ik het niet mee eens.
Jij kan het daar niet mee eens zijn, maar dat verandert niks aan de feiten ;). Laten we eerst es luisteren naar de mensen die het geprobeerd hebben met QoS op hun 50 Mbps-aansluiting.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Goderic
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-11 18:29
Hmm, ik kan mijn USB schijf niet meer mounten :s

Mount geeft geen foutmelding maar de schijf wordt niet gemount, hij staat niet in de output van "df -h" en umount geeft wel een foutmelding. (en ja, de directory waar ik 'm op wil mouten bestaat ;) )
Swap op dezelfde hardeschijf werkt wel en de schijf doet 't op mijn computer.
Ik heb volgens mij alle packages die ik moet hebben: kmod-usb-storage block-mount block-hotplug kmod-fs-ext4 kmod-scsi-generic kmod-usb2.

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:46

Harrie

NederVlaming

Ik heb ook problemen gehad met het mounten van een schijf, tot ik met de router zelf er een bestandsysteem op de partitie maakte. Staat er al data op? Heb je de schijf eerder wel kunnen mounten op de router?

• Goderic
De partities en de bestandssystemen zijn op de router gemaakt en mountte eerst wel.
Ik denk dat 't niet meer lukte na een upgrade naar de laatste build van Ultraman. Ik heb dan een reset gedaan met "mtd -r erase rootfs_data" maar dat hielp niets. Na een herformattering met mkfs.ext4 /dev/sda1 lukt het ook niet.

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Hmm, dat is raar. Ik heb geen idee of er iets veranderd is rond mounting, usb of filesystems in die built (ik gebruik zelf een trunk built), ik vermoed van niet, denk dat ultraman dit het beste weet.

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-11 12:22
Goderic schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 00:21:
De partities en de bestandssystemen zijn op de router gemaakt en mountte eerst wel.
Ik denk dat 't niet meer lukte na een upgrade naar de laatste build van Ultraman. Ik heb dan een reset gedaan met "mtd -r erase rootfs_data" maar dat hielp niets. Na een herformattering met mkfs.ext4 /dev/sda1 lukt het ook niet.
Zet het volgende in /etc/config/fstab en reboot, let op! Je instellingen zullen allemaal standaard gereset worden op deze manier.
config mount
option target /overlay
option device /dev/sda2
option fstype ext3
option options rw,sync
option enabled 1
option enabled_fsck 0

[ Voor 5% gewijzigd door Koldur op 07-04-2012 10:40 ]

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• _JGC_
Borromini schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 16:15:
[...]

Jij kan het daar niet mee eens zijn, maar dat verandert niks aan de feiten ;). Laten we eerst es luisteren naar de mensen die het geprobeerd hebben met QoS op hun 50 Mbps-aansluiting.
Ik draai hier OpenWRT met QoS instellingen op een 50/5 aansluiting. Als ik QoS uitzet presteert het stukken slechter dan met QoS aan. Nu gebruik ik overigens de standaard QoS instellingen waarbij alleen up/down zijn ingesteld, dus misschien dat dat een stuk minder belastend is voor de FPU-loze CPU.

Verder heb ik een aantal van die dingen ingericht met OpenVPN, die weet er 10/10 uit te slepen met de nodige LZO compressie.

• Goderic
theforce81 schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 10:18:
[...]

Zet het volgende in /etc/config/fstab en reboot, let op! Je instellingen zullen allemaal standaard gereset worden op deze manier.

[...]
Ja dat had ik eerst, maar aangezien dat ik niet meer kan mounten werkt mijn overlay ook niet...

[ Voor 15% gewijzigd door Goderic op 07-04-2012 12:26 ]

• Zenow
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-10 15:34
Hoi,
ik zit al een tijdje in dit topic te bladeren, zoeken en lezen, maar kom weinig tegen over de voordelen van de duurdere 5Ghz variant van deze router, de TP-Link TL-WR2543ND. Is dat wellicht omdat die overkill is?

Ik heb een oude sitecom WL 114 v2 en die doet het niet naar behoren in heel het huis (2 verdiepingen, houten vloer en systeemplafond, waarbij de router in de woonkamer staat, en de slaapkamer schuin erboven regelmatig geen ontvangst heeft). Nu wil ik, gezien de goede review en de berichten hier, de TP-link gaan aanschaffen, maar aangezien ik zo'n aanschaf eens per x jaar doe, vroeg ik me af of het zinvol is de 5ghz versie te kopen. Ik heb een kleine asus netbook, een oude macbook 3.1 en m'n huisgenote heeft een macbook pro, die ermee uit de voeten moeten kunnen. Omgeving is rijtjeshuis in Rotterdam, waar ik op dit moment 12 andere wireless netwerken zie.

Iemand een idee? Er gaat wel eens een zwaar bestand over het netwerk, maar backups enzo gaat altijd met draadje, en er wordt ook niet gegamed..
Zenow schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 14:53:
Iemand een idee? Er gaat wel eens een zwaar bestand over het netwerk, maar backups enzo gaat altijd met draadje, en er wordt ook niet gegamed..
Het is helaas geen simultaneous Dual-Band router. Het is dus de 2,4GHz of de 5GHz en niet tegelijk zoals deze bijvoorbeeld. Sommige apparaten ondersteunen gebruik van 5GHz overigens niet eens, bovendien is het geen magische frequentie (meer GHz is sneller geldt hier niet).

• Zenow
Nivk schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 15:28:
[...]
Het is helaas geen simultaneous Dual-Band router. Het is dus de 2,4GHz of de 5GHz
Dank, Nivk, dat is alvast wat extra info :) Ik ging ervan uit dat m'n laptops wel op de 5Ghz zouden werken, maar dan zijn er natuurlijk nog de smartphones, een iphone en samsung wave (met Bada OS).. dat moet ik ff uitzoeken, als die niet op 5Ghz werken, dan heeft het dus geen zin. Verklaart in elk geval waarom niet iedereen zich meteen op de duurdere versie stort..

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

_JGC_ schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 10:46:
[...]

Ik draai hier OpenWRT met QoS instellingen op een 50/5 aansluiting. Als ik QoS uitzet presteert het stukken slechter dan met QoS aan. Nu gebruik ik overigens de standaard QoS instellingen waarbij alleen up/down zijn ingesteld, dus misschien dat dat een stuk minder belastend is voor de FPU-loze CPU.

Verder heb ik een aantal van die dingen ingericht met OpenVPN, die weet er 10/10 uit te slepen met de nodige LZO compressie.
Dan slik ik mijn woorden in.

Ik meende trouwens ook ergens gelezen te hebben dat QoS alleen uitgaand is op OpenWrt?

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Zenow schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 15:50:
Ik ging ervan uit dat m'n laptops wel op de 5Ghz zouden werken
Jammer genoeg wordt 80% van de nieuwe laptops nog altijd voorzien van kaartjes die alleen 2,4 GHz doen. Het lijken alleen de erg dure modellen te zijn die 5 GHz doen - mijn SonyVaio TZ had een Intel IWL4965, mijn nieuwe HP 5320m Broadcom 2,4 GHz rommel.

[ Voor 21% gewijzigd door Borromini op 07-04-2012 16:19 ]

• Zenow
Borromini schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 16:15:
[...]

Jammer genoeg wordt 80% van de nieuwe laptops nog altijd voorzien van kaartjes die alleen 2,4 GHz doen. Het lijken alleen de erg dure modellen te zijn die 5 GHz doen - mijn SonyVaio TZ had een Intel IWL4965, mijn nieuwe HP 5320m Broadcom 2,4 GHz rommel.
Tja, dat is niet fijn. De macbooks zouden OK moeten zijn, die kunnen vanaf 2006 of 2007 al 5ghz aan, de netbook is dan ff de vraag. Maar uiteindelijk ga ik er met 2,4 Ghz ongetwijfeld op vooruit. De macbooks krijgen nu een 54Mbit verbinding. En sowieso, eerste prio is natuurlijk uberhaupt verbinding hebben. Maarja, je weet hoe het gaat, als die er eenmaal is, wil je ook meer... toegang voor HD en printer, dat soort dingen, het kan altijd leuker. Ik had vanmiddag eigenlijk ff willen langsgaan bij Computerland, maar ze hebben dit ding nergens in Rotterdam op voorraad :(

• ppl
  • Niet online

ppl

Mr_gadget schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 13:55:
[...]

Waar heb je dit gelezen? Zat even te zoeken op openwrt.org maar kon het nergens vinden..als dit opgelost is dan wil ik gaan overstappen op openwrt namelijk.
Het staat in het TP-Link TL-WR1043ND topic in het Hardware Hacking subforum. Pagina 47 en 48 van dat topic moet je hebben trouwens. Ik heb alleen gewoon zelf die trunk versie erop gezet en ben gewoon gaan testen dus ik spreek ook meer vanuit mijn eigen ervaringen. Het staat er nu een aantal dagen op en ik moet zeggen dat ik qua stabiliteit geen verandering merk dus dat is een heel positief punt. Tot dusver zeer tevreden!
Rolandow schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 15:54:
Is QoS zo heftig voor de router dat hij dit niet goed kan verwerken?
QoS in zijn algemeenheid kan nogal wat rekenkracht vergen van zo'n router. Dan zijn de consumentenrouters vaak net iets aan de trage kant en krijgen die het heel druk. Meestal zie je alleen dat de snelheid inzakt, soms dramatisch, soms alleen merkbaar. Het ligt er ook aan wat je allemaal met QoS regelt, wat de router verder nog moet doen en de snelheden (op 1Gbit is dit een groter probleem dan op bijv. 50Mbit).

• eymey
Borromini schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 16:01:
[...]

Dan slik ik mijn woorden in.

Ik meende trouwens ook ergens gelezen te hebben dat QoS alleen uitgaand is op OpenWrt?
Ik zal het eerdaags ook nog eens proberen. Ik moet toch OpenWRT op de WR1043ND bij m'n ouders updaten, hoewel die 'slechts' 25/1,5mbit bij UPC hebben. Maar ik kan evt. ook een andere WR1043ND nog eens ff in m'n netwerkje hier achter de main router hangen voor een testje. Echter, nogmaals, ik ken div. OpenWRT users met een glas verbinding die er nog aardig ver mee komen (zeker tot 50/50).

Uitgaand is trouwens ook wel het meest zinnig om QOS op te doen (of beter gezegd, traffic shaping) want upstream is eigenlijk het enige waar je router zelf invloed over heeft. Downstream komt alles binnen op een bepaalde volgorde waar hij niets meer aan kan veranderen.

Harrie schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 09:48:
Hmm, dat is raar. Ik heb geen idee of er iets veranderd is rond mounting, usb of filesystems in die built (ik gebruik zelf een trunk built), ik vermoed van niet, denk dat ultraman dit het beste weet.
Als het goed is is er niets veranderd qua USB storage in de meest recente build.
Je zou de configuratie er even op kunnen nakijken, die publiceer ik niet voor niets :)

• Ruud2007
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-12 06:11
Wil deze TP Link als draadloze router gebruiken in plaats van de KPN glasvezel router/modem Experiabox ZTE HN220. Ben digibeet en daarom bang dat het me niet gaat lukken om eea werkend te krijgen. KPN heeft mij de volgende instructies gegeven, maar die lijken me te simpel om waar te zijn:

"Wanneer u een router aansluit op uw experiabox, dan heeft u feitelijk twee routers actief. Die gaan allebei draadloze apparaten een netwerknaam geven en dat geeft conflicten. Daarom moet 1 van de routers zijn draadloze signaal stopzetten. De bridge functie die u noemt, zit niet op de ZTE.

U kan alvast de extra router met een netwerkkabel aansluiten op 1 van de gele poorten van de experiabox. De stroom zet u pas op deze router wanneer de instructie is doorlopen. Het beste kunt u de experiabox met een kabel verbonden hebben met de pc waarmee u onderstaande instructie gaat uitvoeren.

Wanneer u in de webinterface van het modem bent, kunt u naar het tabblad 'network' gaan. Onder dit tabblad staat een vinkje bij 'enable wlan'. Deze kunt u uitvinken zodat uw experiabox geen draadloos signaal meer zendt. Nu klikt u onderin op 'submit' of 'toepassen'. De wijziging wordt meteen uitgevoerd.

Vanaf nu zou u de andere router kunnen gebruiken voor het draadloze netwerk. Mocht dit problemen geven, laat u dat dan weten in reactie op deze e-mail. Mogelijk moet u dan de DHCP uitzetten."

Kan iemand bevestigen of deze instructies afdoende zijn? Moet de kabel bij de TP-Link in de WAN of LAN poort? is het nodig om DHCP (op TP Link of Experiabox?) uit te zetten?

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:36
Ik heb deze net aangeschaft bij Bol, ik ga er vanuit dat 1080 MKV's ~9 GB geen enkel probleem zijn? Hij staat in de kamer net zoals de TV.

• Harrie

Harrie

NederVlaming

NotSoSteady schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 18:20:
Ik heb deze net aangeschaft bij Bol, ik ga er vanuit dat 1080 MKV's ~9 GB geen enkel probleem zijn? Hij staat in de kamer net zoals de TV.
Wireless of wired? Ik heb mijn pc wireless verbonden, en mijn TV wired. Dan stream ik 1080p films naar mijn TV.
Het hangt dan ook een beetje af van de gebruikte netwerk kaart. Eerst had ik een 150mbit kaartje dat haperde soms, nu een 300mbit kaartje, en dat lijkt perfect te werken. Vandeweek had ik wel een paar haperingen, maar ik denk niet dat dat aan de doorvoersnelheid lag.

Ik ben wat aan het experimenteren met minidlna op de router, dan kan het straks gewoon rechtstreeks wired van mijn router naar de TV gestreamd worden :) Ik moet alleen nog op zoek naar een leuk usb schijfje voor een leuke prijs, want die blijven duur..
NotSoSteady schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 18:20:
Zonder enige vorm van video output denk ik dan het afspelen van 1080 MKV's een probleem zal zijn.
Een USB geluidskaartje kan onder OpenWRT nog wel werken, maar dan krijg je er nog geen video uit.
Een leuke mediaspeler kan wel wat jij wilt.

• NotSoSteady
Ultraman schreef op woensdag 11 april 2012 @ 06:09:
[...]

Zonder enige vorm van video output denk ik dan het afspelen van 1080 MKV's een probleem zal zijn.
Een USB geluidskaartje kan onder OpenWRT nog wel werken, maar dan krijg je er nog geen video uit.
Een leuke mediaspeler kan wel wat jij wilt.
Hij gaat naar mij LG HLB54S die MKV's kan afspelen, dus hij moet het gewoon streamen vanaf mijn computer via de router naar mijn LG soundbar. Maar dat lijkt voor geen meter te werken tot nu toe.

[ Voor 4% gewijzigd door NotSoSteady op 11-04-2012 13:59 ]

• Harrie

Harrie

NederVlaming

NotSoSteady schreef op woensdag 11 april 2012 @ 13:59:
[...]

Hij gaat naar mij LG HLB54S die MKV's kan afspelen, dus hij moet het gewoon streamen vanaf mijn computer via de router naar mijn LG soundbar. Maar dat lijkt voor geen meter te werken tot nu toe.
Hoe heb je ze aangesloten? Allebei wireless? Welke mediaserver heb je op je pc?

• NotSoSteady
TVMobili op de Mac, PC gaat via kabel naar router. LG is draadloos.
NotSoSteady schreef op woensdag 11 april 2012 @ 13:59:
Mijn antwoord was een verkapte "je post is te vaag" reply...

De TP-Link is dus een switch in deze keten als ik het goed begrijp.
Je streamed van een PC op het LAN, naar een TV op het LAN, correct?
Als deze apparaten beiden zijn aangesloten via Ethernet (dus bekabeld) dan zou dat geen enkel probleem mogen opleveren. Er zit een Gigabit switch in de TP-Link die prima werkt.
Wat het maximum is weet ik zo niet, maar ruim voldoende voor een HD film.

Over WiFi hangt het af van de signaalsterkte, link speeds en bitrates van de film.
Maar het zou prima moeten kunnen. Want ik kan een HD film streamen over de ADSL lijn hier en het WiFi is sneller dan 20 Mbit.

• NotSoSteady
Ultraman schreef op woensdag 11 april 2012 @ 14:11:
[...]
Mijn antwoord was een verkapte "je post is te vaag" reply...

De TP-Link is dus een switch in deze keten als ik het goed begrijp.
Je streamed van een PC op het LAN, naar een TV op het LAN, correct?
Als deze apparaten beiden zijn aangesloten via Ethernet (dus bekabeld) dan zou dat geen enkel probleem mogen opleveren. Er zit een Gigabit switch in de TP-Link die prima werkt.
Wat het maximum is weet ik zo niet, maar ruim voldoende voor een HD film.

Over WiFi hangt het af van de signaalsterkte, link speeds en bitrates van de film.
Maar het zou prima moeten kunnen. Want ik kan een HD film streamen over de ADSL lijn hier en het WiFi is sneller dan 20 Mbit.
Ja ik heb het eindelijk voor elkaar, alles ge-reset en IP adressen statisch ingesteld en 1080p samples werken nu prima. Heeft het trouwens nog veel voordelen om over te stappen naar DD-WRT want ik lees toch veel verhalen over een matige performance met Wi-Fi in het topic.

• ppl
  • Niet online

ppl

Die matige wifi-performance slaat meer op OpenWRT dan op DD-WRT. Bij DD-WRT hebben veel mensen (ongeacht de hardware waar het op draait) nogal wat van die kleine problemen die vaak erg irritant zijn. Echt snel en stabiel is die firmware niet. Het draaien van de trunk versie of een build van OpenWRT waar in ieder geval het wifi gedeelte uit de trunk komt zorgt al voor een heel wat betere wifi-performance.

[ Voor 25% gewijzigd door ppl op 11-04-2012 20:03 ]

Verwijderd

Ik heb een tp-link die hapert enorm na mijn idee.
Situatie : Macbook pro 2011 > tp-link draadloos > airport extreme > audio uitgang.
Continu gehaper en gehaper. (qua geluid en het bereiken pagina's of moeilijk)

Ping ging alles mis, van tp-link naar verschillende apparaten en van mac naar airport extreme.
Nieuwe situatie > macbook > modem > airport extreme > audio uitgang : continu geluid.

Dus ik heb mijn router al op andere kanaal gezet. En weer een ander kanaal.
Aantal apparaten staan op een vast ip adres.
Maar simpel draadloos muziek streamen lukt niet en surfen zonder problemen ook niet.
Nu geloof ik ook wel beetje dat mijn airport extreme wat mis mee is.

Maar geloof meer dat mijn router helemaal niet functioneert.
2 vragen :
Hoe kan ik dat testen?
Hoe kan ik het evt oplossen?

• Ruud2007
Ruud2007 schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 14:27:
Wil deze TP Link als draadloze router gebruiken in plaats van de KPN glasvezel router/modem Experiabox ZTE HN220. Ben digibeet en daarom bang dat het me niet gaat lukken om eea werkend te krijgen. KPN heeft mij de volgende instructies gegeven, maar die lijken me te simpel om waar te zijn:

"Wanneer u een router aansluit op uw experiabox, dan heeft u feitelijk twee routers actief. Die gaan allebei draadloze apparaten een netwerknaam geven en dat geeft conflicten. Daarom moet 1 van de routers zijn draadloze signaal stopzetten. De bridge functie die u noemt, zit niet op de ZTE.

U kan alvast de extra router met een netwerkkabel aansluiten op 1 van de gele poorten van de experiabox. De stroom zet u pas op deze router wanneer de instructie is doorlopen. Het beste kunt u de experiabox met een kabel verbonden hebben met de pc waarmee u onderstaande instructie gaat uitvoeren.

Wanneer u in de webinterface van het modem bent, kunt u naar het tabblad 'network' gaan. Onder dit tabblad staat een vinkje bij 'enable wlan'. Deze kunt u uitvinken zodat uw experiabox geen draadloos signaal meer zendt. Nu klikt u onderin op 'submit' of 'toepassen'. De wijziging wordt meteen uitgevoerd.

Vanaf nu zou u de andere router kunnen gebruiken voor het draadloze netwerk. Mocht dit problemen geven, laat u dat dan weten in reactie op deze e-mail. Mogelijk moet u dan de DHCP uitzetten."

Kan iemand bevestigen of deze instructies afdoende zijn? Moet de kabel bij de TP-Link in de WAN of LAN poort? is het nodig om DHCP (op TP Link of Experiabox?) uit te zetten?
Heb de TP Link op bovenstaande wijze geinstalleerd en het thuisnetwerk werkt prima en snel. Echter, mijn internetsnelheid is dramatisch teruggelopen. Moet ik nog iets aan de Experiabox aanpassen? Heb bij geen van beide DHCP uitgeschakeld, wel even bij de TP-Link, maar dat gaf geen verandering. Iemand enig idee wat de vertraging kan veroorzaken?

• eymey
Met welke poort hangt je TP-link aan de Experiabox?

Het blijft een beetje een half-half oplossing. Je kan de TP-link op 2 manieren met je Experiabox 'integreren'.

Manier 1: Zet (zoals per instructies) WLAN op de Experiabox uit. Zet de DHCP-server van de TP-link uit en geef deze bij voorkeur ook een IP -adres in het bereik van het IP-adres van de Experiabox. En sluit de TP-link dan met een LAN poort aan op de Experiabox.

Wat je nu in feit hebt gedaan is de TP-link niet meer als router gebruiken en alleen nog als veredelde (gigabit) switch met een Wireless Accesspoint. Je PC's en dergelijke krijgen gewoon door de DHCP server in de Experiabox een IP uitgereikt.

Manier 2: Zet (zoals per instructie) WLAN op de Experiabox uit en hang de TP-link met z'n WAN poort aan de Experiabox. Verander verder niets en ga de TP-link gewoon als router gebruiken.

Oplossing 2 werkt op zich ook, maar in feite hang je nu achter 2 ( !!! ) routers. Namelijk alles wat aan de switch en wireless van de TP-link hangt krijgt ook door de TP-link een IP adres uitgedeeld. Alles wat jij doet wordt nu door de TP-link naar het LAN van de Experiabox gerouteerd. En die routeert het pas naar internet.
Voor simpele dingen (mail, surfen, etc. ) gaat dit goed. Maar zodra er poorten ge-forward moeten worden of bij ingewikkelder protocollen zoals internetbellen of bittorrent kan het fout gaan, omdat er nu op 2 apparaten NAT plaatsvindt. Dat laatste zou mogelijk ook een verklaring kunnen zijn voor de vertraging.

• Ruud2007
eymey schreef op donderdag 12 april 2012 @ 14:46:
Met welke poort hangt je TP-link aan de Experiabox?

Het blijft een beetje een half-half oplossing. Je kan de TP-link op 2 manieren met je Experiabox 'integreren'.

Manier 1: Zet (zoals per instructies) WLAN op de Experiabox uit. Zet de DHCP-server van de TP-link uit en geef deze bij voorkeur ook een IP -adres in het bereik van het IP-adres van de Experiabox. En sluit de TP-link dan met een LAN poort aan op de Experiabox.

Wat je nu in feit hebt gedaan is de TP-link niet meer als router gebruiken en alleen nog als veredelde (gigabit) switch met een Wireless Accesspoint. Je PC's en dergelijke krijgen gewoon door de DHCP server in de Experiabox een IP uitgereikt.

Manier 2: Zet (zoals per instructie) WLAN op de Experiabox uit en hang de TP-link met z'n WAN poort aan de Experiabox. Verander verder niets en ga de TP-link gewoon als router gebruiken.

Oplossing 2 werkt op zich ook, maar in feite hang je nu achter 2 ( !!! ) routers. Namelijk alles wat aan de switch en wireless van de TP-link hangt krijgt ook door de TP-link een IP adres uitgedeeld. Alles wat jij doet wordt nu door de TP-link naar het LAN van de Experiabox gerouteerd. En die routeert het pas naar internet.
Voor simpele dingen (mail, surfen, etc. ) gaat dit goed. Maar zodra er poorten ge-forward moeten worden of bij ingewikkelder protocollen zoals internetbellen of bittorrent kan het fout gaan, omdat er nu op 2 apparaten NAT plaatsvindt. Dat laatste zou mogelijk ook een verklaring kunnen zijn voor de vertraging.
Oplossing 1 heb ik toegepast. DHCP op de TP Link uitgeschakeld. Als ik de TP Link echter een statisch IP adres geef, bv 192.168.2.250, dan kom ik helemaal het internet niet op. Als ik een dynamisch IP adres laat zoeken wel. Is daar bezwaar tegen? Op beide staat overigens ook de firewall ingeschakeld, kan dat ook een oorzaak van traag internet zijn? Zo ja, kan ik hem dan op de TP Link uitschakelen? Op de ZTE kan dat niet, de optie is kennelijk door KPN geblokkeerd.

• basix
Hoi,

Hopelijk kan iemand mij helpden. Ik zit met het volgende probleem.

Ik heb onlangs op een van mijn 1043's die nog met tplink stock firmware draaide, geflashed naar Openwrt van Ultraman, build van 8 maart (chunkybuild).

Echter blijf ik maar de melding in Luci krijgen dat ik het initiele wachtwoord moet instellen terwijl ik dat al gedaan heb. Via SSH kan ik niet inloggen met mijn credentials, via Luci wel. Zie screenshot.

Afbeeldingslocatie: http://oi39.tinypic.com/33zbm07.jpg

Hoe kan ik het beste mijn router naar de begin instellingen resetten, dus naar het moment dat deze voor het eerst opstartte nadat ik Openwrt erop had gezet?

Kan ik dan gewoon "reset to defaults" doen?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

groet

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Heb je eerst via telnet de router benaderd? Zolang je via telnet geen paswoord ingesteld hebt kan je over SSH niet met de router verbinden.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:06
En voor de tweede vraag: Ja reset to defaults of de resetknop achterop.

• eymey
Ruud2007 schreef op donderdag 12 april 2012 @ 15:36:
[...]

Oplossing 1 heb ik toegepast. DHCP op de TP Link uitgeschakeld. Als ik de TP Link echter een statisch IP adres geef, bv 192.168.2.250, dan kom ik helemaal het internet niet op. Als ik een dynamisch IP adres laat zoeken wel. Is daar bezwaar tegen? Op beide staat overigens ook de firewall ingeschakeld, kan dat ook een oorzaak van traag internet zijn? Zo ja, kan ik hem dan op de TP Link uitschakelen? Op de ZTE kan dat niet, de optie is kennelijk door KPN geblokkeerd.
Dat is heel vreemd. Als je oplossing 1 gebruikt, dus de LAN van TP-link aan LAN van je ZTE, dus de WAN kant van je TP-link is niet in gebruik, dan zou alles gewoon automatisch goed moeten gaan. Firewall van de TP-link doet dan ook helemaal niets want die gaat met name over z'n WAN poort.

Trouwens, als je een ZTE hebt, dan is er misschien nog hoop op een gezonde optie 2.....

Check voor de grap eens in de interface van je ZTE of daar een optie "DMZ" in zit? Voor zover ik weet heeft dat type Experiabox namelijk die optie .Als je die laat wijzen naar het IP-adres dat de WAN poort van TP-link van de ZTE krijgt, dan heb je een redelijk mooie oplossing om toch je TP-link helemaal als router te gebruiken .

• basix
Ruud2007 schreef op donderdag 12 april 2012 @ 15:36:
[...]

Als je je tp-link een statisch adres hebt gegeven, welke adres gebruik je dan als gateway? Dit moet dan wel het (statische ) lan adres van je ZTE zijn, anders kan de tp-link niet naar buiten connecten.

Ik zou ook voor oplossing 1 gaan als ik jouw was en gebruik je TP-link als switch en als bridge tussen lan en wlan.

• eymey
Tsja, daar zou dan alleen de tp-link last van moeten hebben (niet het internet op kunnen). De rest van de pc's krijgt namelijk gewoon als default gateway het IP adres van de ZTE .

• Queros
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:43
Goedendag,

Ik heb sinds een aantal weken mijn oude Cisco WRT54G2 vervangen door deze TP-Link WR1043ND in de hoop wat meer signaal te krijgen in huis. Ons huis is een soort bungalow woning met alle kamers op de begane grond. De TP-Link staat in de woonkamer en in de woonkamer is het signaal gewoon sterk (en geeft de volledige 5 'streepjes' in windows)

Echter, op mijn slaapkamer is het wifi signaal 1 streepje of zelfs niets. We hebben geen lift in huis en geen stalen constructies of andere wifi apparaten die het wifi signaal zou kunnen verstoren. Wel overal dubbel glas
Zie afbeelding

Wat kan ik doen op op de 3 slaapkamers toch een goed signaal te krijgen?
Afbeeldingslocatie: http://img826.imageshack.us/img826/4497/wifibereik.jpg

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Je router in de rechterbovenhoek van kamer 3 zetten?

Sowieso dien je wat te experimenteren, maar hoe centrale, hoe beter, tenzij de structuur van de muren (metaal e.d.) dat niet toelaten.

• eymey
Vreemd. Bij m'n ouders hing de TP-link tot vorige week in de meterkast en deze gaf in een brede straal zeer goed signaal. Zelfs op zolder (2 betonnen verdiepingsvloeren) had m'n zusje nog gemiddeld 1 of 2 streepjes.

Tegenwoordig staat de TP-link wel op de 1e verdieping op de computerkamer om het signaal op zolder iets 'vaster' te maken, maar hij moet normaal in ieder geval flink kunnen blazen.

Dit is in mijn geval overigens wel met OpenWRT....

• Queros
Gezien het wegwerken van kabels e.d. is het niet mogelijk om de router op een andere plaats te zetten. Kan ik met OpenWRT een sterker signaal krijgen dan?

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Je kan het altijd testen, maar draadloos werkt twee kanten op - je router moet niet alleen sterker uitzenden, je clients moeten ook sterker kunnen terugsturen. Het is niet voldoende dat je clients het AP zien - dat wil nog niet zeggen dat ze ermee kunnen verbinden :).

Sowieso zou het me verbazen als OpenWrt een beter signaal geeft dan de stock firmware, dat zou ongeveer gelijk moeten zijn. Met OpenWrt kan je als het goed is Tx power wel verhogen.

• Queros
Hmm ik ga is kijken wat ik kan vinden over OpenWrt en Tx power.
Kun je mij een concreet advies geven of mij erin begeleiden?

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik heb het zelf nog nooit gedaan dus ik kan niets zeggen over het praktische nut ervan. Los daarvan, nogmaals: zonder een krachtigere client ben je nog steeds even ver. Da's simpele fysica. Als je nergens mee kan schuiven zou ik eerder richting Powerline gaan.

• Queros
Alle apparaten hebben een N-ontvanger en de router kan dit ook uitsturen.. of is dat niet wat je bedoeld?

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Nee. Zowel client als AP moeten kunnen versturen én ontvangen en dus allebei een sterker signaal kunnen uitzenden. Je router alleen op steroïden zetten zal dus niet helpen.

• basix
Queros schreef op maandag 16 april 2012 @ 15:54:
Goedendag,

Ik heb sinds een aantal weken mijn oude Cisco WRT54G2 vervangen door deze TP-Link WR1043ND in de hoop wat meer signaal te krijgen in huis. Ons huis is een soort bungalow woning met alle kamers op de begane grond. De TP-Link staat in de woonkamer en in de woonkamer is het signaal gewoon sterk (en geeft de volledige 5 'streepjes' in windows)

Echter, op mijn slaapkamer is het wifi signaal 1 streepje of zelfs niets. We hebben geen lift in huis en geen stalen constructies of andere wifi apparaten die het wifi signaal zou kunnen verstoren. Wel overal dubbel glas
Zie afbeelding

Wat kan ik doen op op de 3 slaapkamers toch een goed signaal te krijgen?
[afbeelding]
Heb je met geen enkel apparaat daar goed ontvangst?

Heb je al gekeken of er andere accesspoints op hetzelfde kanaal interfereren?
Installeer Insidder en kijk wat er nog meer allemaal in de lucht hangt.

WiFi blijft een draadloze techniek en er zit nog veel op meer op de 2,4 ghz band wat storing kan veroorzaken. Bovendien kunnen isolatie materialen in huis ook voor veel "problemen" zorgen.

Kortom, probeer eens een ander kanaal en als het even kan de router op een andere fysieke plaats neer te zetten. Soms kan een verplaatsing van bijvoorbeeld een meter al voor meer/minder dekkings problemen zorgen. Modem/dect toestellen kunnen soms ook storen heb ik begrepen dus probeer die zo ver mogelijk uit elkaar te halen.

Suc6

• Queros
Ik heb alleen deze router in huis en verder geen draadloze apparatuur of AP's.
Iphone vindt geen wifi op de laatste slaapkamer(de mijne)
Laptop vindt niets, maar heel soms even kort 1 streepje signaal

er ligt 1 LAN kabel van de woonkamer naar mijn slaapkamer. Misschien kan ik op mijn slaapkamer een accespoint neerzetten?

Hoe kan ik op mijn kamer een WLAN verbinding tot stand brengen die dezelfde SSID + gegevens heeft als in de woonkamer? Zodat het als 1 draadloos netwerk wordt gezien (ivm draadloze printer)

• SAWYER
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-07 22:59
Wat zou de draadloze snelheid moeten zijn van deze router icm een telefoon/tablet/laptop waar ook wireless N op zit?

Instellingen nu:

Kanaal: 6 (was de beste in mijn buurt na een aantal analyses)
Mode: 11n Only
Channel Width: 20Mhz (gehoord dat dit beter is dan 40?)
Max TX Rate: 130Mbps

Rest staat gewoon op default settings.

Ik gebruik MAC Filter ipv WEP/WPA etc.

Ik haal met mijn wireless N apparaten maximaal 13Mb/s op speedtest.net. Bedraad haal ik 50Mb/s.
Tijdens het testen staan er geen downloads aan oid.

Afstand is maximaal 5 meter. Tevens gebruik ik 3x 8dB antennes.

Ik heb het gevoel dat ik veel hogere snelheden moet halen.

[ Voor 5% gewijzigd door SAWYER op 16-04-2012 18:00 ]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Queros schreef op maandag 16 april 2012 @ 17:50:
er ligt 1 LAN kabel van de woonkamer naar mijn slaapkamer. Misschien kan ik op mijn slaapkamer een accespoint neerzetten?

Hoe kan ik op mijn kamer een WLAN verbinding tot stand brengen die dezelfde SSID + gegevens heeft als in de woonkamer? Zodat het als 1 draadloos netwerk wordt gezien (ivm draadloze printer)
Je kan een tweede TL-WR1043ND kopen of een leuk ding zoals de pricewatch: TP-Link TL-WR702N.

Dan dat ding gewoon instellen als repeater extra AP. Al ben ik niet zeker of dat met de laatste kan met de stock firmware.

[ Voor 56% gewijzigd door Borromini op 17-04-2012 13:05 ]

• _JGC_
SAWYER schreef op maandag 16 april 2012 @ 18:00:
Wat zou de draadloze snelheid moeten zijn van deze router icm een telefoon/tablet/laptop waar ook wireless N op zit?

Instellingen nu:

Ik haal met mijn wireless N apparaten maximaal 13Mb/s op speedtest.net. Bedraad haal ik 50Mb/s.

11n vereist WPA2-AES encryptie voor veel apparaten. Door het weglaten van encryptie vallen je apparaten terug op een lagere snelheid.

Verwijderd

Met de standaard firmware (laatste versie) valt bij wat zwaardere load steeds mijn webinterface en/of wifi uit. Lampjes gaan ook uit. Ingebouwde switch blijft wel werken...

Geen extreme hitte of wat dan ook. Meer mensen die hier last van hebben?

• SAWYER
_JGC_ schreef op maandag 16 april 2012 @ 18:02:
[...]

11n vereist WPA2-AES encryptie voor veel apparaten. Door het weglaten van encryptie vallen je apparaten terug op een lagere snelheid.
Zoiets had ik al verwacht, ik ga het meteen proberen ty!

• SAWYER
Dat heeft niet geholpen. Haal nog steeds maximaal 15Mb/s. Gemiddeld zo'n 10Mb/s.

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Kan je vanuit deze router eigenlijk een IPSEC VPN tunnel opzetten? Ik zie alleen maar de optie om de IPSEC tunnels van andere clients in het LAN door te sluizen, maar kan het ook een eigen tunnel opzetten? Of moet ik dan naar DD-WRT toe?

• basix
Ik heb alleen deze router in huis en verder geen draadloze apparatuur of AP's.
Iphone vindt geen wifi op de laatste slaapkamer(de mijne)
Laptop vindt niets, maar heel soms even kort 1 streepje signaal

Ik zou voor een 2e 1043 gaan en dan doormiddel van WDS er 1 netwerk van maken. WDS configureren in de stock firmware is vrij eenvoudig te doen. Let wel, alles wat draadloos verbonden is met het 2e AP haalt maximaal rond de 45mbit aan doorvoersnelheid.

[ Voor 6% gewijzigd door basix op 16-04-2012 23:32 ]

SAWYER schreef op maandag 16 april 2012 @ 18:30:
Dat heeft niet geholpen. Haal nog steeds maximaal 15Mb/s. Gemiddeld zo'n 10Mb/s.
Met wat voor een apparatuur en hoe ver er vandaan? Channel width staat al op auto?

• SAWYER
Nivk schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 00:42:
[...]

Met wat voor een apparatuur en hoe ver er vandaan? Channel width staat al op auto?
SAWYER schreef op maandag 16 april 2012 @ 18:00:

Instellingen nu:

Channel width staat op 20Mhz
:Y
Heel simpel: Exact dezelfde configuratie geven. :)
Zorg dat het tweede AP aan hetzelfde netwerk hangt en geef deze dezelfde SSID en dezelfde sleutel als AP1.
Zet AP2 wel op een ander kanaal als AP1, want je wilt niet dat ze elkaar gaan storen.
basix schreef op maandag 16 april 2012 @ 23:31:
Ik zou voor een 2e 1043 gaan en dan doormiddel van WDS er 1 netwerk van maken. WDS configureren in de stock firmware is vrij eenvoudig te doen. Let wel, alles wat draadloos verbonden is met het 2e AP haalt maximaal rond de 45mbit aan doorvoersnelheid.
Waarom middels WDS? Hij heeft een netwerkkabel van woonkamer naar slaapkamer liggen.
Als hij daar een tweede Access Point op aansluit is het probleem ook opgelost, en het is nog sneller ook.

• basix
Ultraman schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 06:34:
[...]

[...]
Zorg dat het tweede AP aan hetzelfde netwerk hangt en geef deze dezelfde SSID en dezelfde sleutel als AP1.
Zet AP2 wel op een ander kanaal als AP1, want je wilt niet dat ze elkaar gaan storen.

[...]
Waarom middels WDS? Hij heeft een netwerkkabel van woonkamer naar slaapkamer liggen.
Als hij daar een tweede Access Point op aansluit is het probleem ook opgelost, en het is nog sneller ook.
aah, helemaal overheengelezen dat er al een utp kabel ligt 8) ,dat is idd de snelste oplossing

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

basix schreef op maandag 16 april 2012 @ 23:31:
[...]

WDS is alleen maar interessant als er geen kabel ligt/te leggen valt én als je signaal goed is op de locatie van het tweede AP. Beiden zijn hier niet van toepassing: er ligt al een kabel, en het signaal is ruk.

Van een slecht signaal ga je heus geen goed signaal maken met WDS, het tweede AP gaat geen betere verbinding opbouwen met het eerste AP dan een client op dezelfde locatie ;).

[ Voor 8% gewijzigd door Borromini op 17-04-2012 08:01 ]

• Queros
Ultraman schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 06:34:
[...]

[...]

[...]
Je spreekt over een 2e AP.. ik heb er geen 1..
Of wordt een router ook AP genoemd?! :P

Anyway, ik moet dus nog zo'n TP-Link kopen.. Deze op mijn slaapkamer neerzetten.. de UTP kabel van router 1 naar de 2e TP-Link.. dan de instellingen van TP link 1 kopieren naar 2..en dan zou het zeg maar moeten werken.. ?
Queros schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 10:57:
[...]

Je spreekt over een 2e AP.. ik heb er geen 1..
Of wordt een router ook AP genoemd?! :P
AP = Access Point
Jouw router is ook een Access Point, want hij voorziet in WiFi.
Anyway, ik moet dus nog zo'n TP-Link kopen.. Deze op mijn slaapkamer neerzetten.. de UTP kabel van router 1 naar de 2e TP-Link.. dan de instellingen van TP link 1 kopieren naar 2..en dan zou het zeg maar moeten werken.. ?
Nog een Access Point kopen, bijvoorbeeld inderdaad nog eenzelfde TP-Link of een apparaat wat enkel een WiFi station is. Als je nog een oude router hebt, dan kan dat ook.

Mocht je voor nog een router gaan, bijvoorbeeld nog zo'n TP-Link, dan moet je daarvan de DHCP server uitschakelen en de WAN poort niet gebruiken. Je gebruikt enkel nog het LAN gedeelte van die router.
Dus, om een router als enkel WiFi AP te gebruiken:
1. Configureer de router:
- Stel hetzelfde SSID in en dezelfde sleutel
- Kies een ander kanaal dan je primaire router/AP
- Schakel de DHCP server op deze secundaire router uit

2. Verbind de secundaire router met je netwerk
- Steek een UTP kabel in een LAN poort van je primaire router
- Steek het andere uiteinde van die UTP kabel in de LAN poort van je secundaire router

3. Test
- Werkt WiFi via de secundaire router niet, probeer dan eerst eens bekabeld met de secundaire router te verbinden. Indien dat werkt moet je de fout waarschijnlijk zoeken bij je WiFi configuratie op de secundaire router.
- Werkt de bekabelde verbinding met secundaire router ook niet. Steek de UTP kabel die van de primaire router afkomstig is eens in je laptop. Dat zou moeten werken, indien niet, dan is er waarschijnlijk iets met de kabel aan de hand of de schakels daar nog voor.

Wat doe je dus in het kort samengevat:
Je zet gewoon een extra apparaatje neer binnen je lokale netwerk, waarmee apparaten draadloos kunnen verbinden. Zie het als het toevoegen van een switch, voorzien van WiFi.

[ Voor 5% gewijzigd door Ultraman op 17-04-2012 11:26 ]

• Queros
Ik heb hier nog een Cisco WRT-54G2 liggen. Als ik de UTP kabel die hier op mijn kamer ligt (vanuit de TP-Link) dus in deze cisco stop.. de dhcp uitzet, ssid en sleutel hetzelfde maak.. dan ziet hij het dus als 1 wifi netwerk?
Dus mijn printer zit dan eigenlijk op beide routers aangesloten?

Edit:

Heb nu de Cisco aangesloten. Heb gewoon via LAN nu verbinding.
Heb de SSID veranderd in 'Naam x' ..zelfde als in de woonkamer..
De sleutel is ook hetzelfde als in de woonkamer..

Als ik 'Automatisch DHCP' uitzet, moet ik kiezen tussen statische IP, pppoE, PPTP, L2TP en Telstra Kabel. (deze heb ik gewoon op automatisch DHCP gezet nu)

Even verder scrollen en er staat DHCP-server: InschakelenUitschakelen
Deze heb ik nu dus uitgeschakeld.

[ Voor 45% gewijzigd door Queros op 17-04-2012 14:08 ]

• Ruud2007
basix schreef op maandag 16 april 2012 @ 08:20:
[...]

Als je je tp-link een statisch adres hebt gegeven, welke adres gebruik je dan als gateway? Dit moet dan wel het (statische ) lan adres van je ZTE zijn, anders kan de tp-link niet naar buiten connecten.

Ik zou ook voor oplossing 1 gaan als ik jouw was en gebruik je TP-link als switch en als bridge tussen lan en wlan.
Heb de boel aan de praat gekregen, draadloos, stabiel en snel. Heel veel uitgeprobeerd voordat zowel thuisnetwerk als internet op alle aangesloten apparaten probleemloos werkte. De aansluiting en instellingen zijn als volgt, maar zijn niet zoals door meerdere gewaardeerde adviseurs op dit forum zijn aangedragen:
- Kabel van LAN op de ZTE (KPN Glasvezel modem/router) naar de WAN van de TP Link
- WLAN van de ZTE uitgeschakeld
- DHCP van beide ingeschakeld (!)
- Dynamic IP op de TP Link ingeschakeld(!)

De snelheid op mijn laptop -naast mijn PC geplaatst- is maximaal, op mijn PC nog niet helemaal. Vlak naast de TP Link haalt ook de PC de maximale snelheid. Denk dat de netwerkkaart (zonder externe attennes) daarvan de oorzaak is, en heb daarom een betere kaart besteld.
Veel dank voor alle suggetsies.

• Polen
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-10 16:01
Is het ook verstandig deze te kopen als huis, tuin en keukenrouter?

Ik heb hier een klein studentenkamertje en het bereik hoeft de deur ook niet uit. Ik heb hiervoor enkele wat simpelere routers gehad (icidu en tp-link WR841N), maar beiden hebben het om de een of andere reden niet goed gedaan en raakten uiteindelijk defect (waarschijnlijk omdat ik te vaak dat ding van het stroom moest halen omdat het internet er weer eens uit lag).

De oorzaak heb ik nooit kunnen vinden, ook hier gevraagd wat het kon zijn. Niemand die een idee had. Het log gaf ook nooit uitsluitsel. Aan m'n laptop lag het ook niet want andere apparaten hadden het ook.

Vraag is dus: moet je deze enkel kopen als je er geavanceerd mee te werk wil gaan/grotere netwerken mee onderhoudt of ook in een simpele prive-omgeving?

• mcDavid
Juist in een simpele privé-omgeving moet je een router als deze hebben. En apparaten horen niet defect te gaan van aan- en uit zetten. Tenzij het echt buitensporig was, in de zin van 10x per minuut ofzo... Dus ik zou zeggen ga garantie claimen.

• Queros
Goed, ik heb mijn thuissituatie iets aangepast.

Heb mijn ''oude'' Cisco Linksys in de woonkamer neergezet. (G-snelheid is daar voldoende)
De TP-Link staat nu op mijn slaapkamer. Deze moet nu een repeater/AP worden..

en deze 2 routers moeten dus gezien worden als 1 netwerk. Kan ik in de TP-link nu iets doen om dit te realiseren?

Edit:

Situatie:
Cisco Linksys WRT54G2 In de woonkamer: SSID: abcd WPA2:abcd (dhcp aan)

Vanuit Cisco Lan-uitgang 1 -> UTP kabel -> Lan uitgang 1 (dus de WAN niet gebruikt zoals je zei + DHCP uitgezet in de TP-link)

Slaapkamer:
TP_Link: SSID: abcd WPA2:abcd

Net de printer via WPS key aangesloten op router woonkamer. (als ik nu in de SSID lijst zoek in de printer om verbinding te maken ziet de printer 2x maal SSID: abcd

Kortom, mijn 2 wifi routers worden nog gezien als 2 draadloze netwerken.. Kan dus via de slaapkamer niet printen. (via ipconfig vind ik: 192.168.1.1 -> wrt54g2.. nu kom ik niet meer in de TP-link)

Vergeet ik iets?

[ Voor 51% gewijzigd door Queros op 17-04-2012 16:21 ]

• mcDavid
Als je DHCP hebt uitgezet en de LAN-poorten gebruikt, heb je sowieso maar één netwerk. Het maakt dus niet uit met welk SSID je verbind want ze zitten allebei op het zelfde netwerk.

• Queros
Maar op mijn slaapkamer vind ik de printer niet meer in het netwerk nu
Wat dus niet zal resulteren in het snelste wireless-N dat de router kan aanbieden. Auto of 40MHz wel, afhankelijk van of je wireless-n apparaten dit ondersteunen, zou je dan 300Mbps linkspeed* moeten kunnen bewerkstelligen; tablets en telefoons sowieso niet die doen meestal maximaal 65(72)Mbps linkspeed ondersteunen.
*=niet doorvoersnelheid
Queros schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 15:48:
Net de printer via WPS key aangesloten op router woonkamer. (als ik nu in de SSID lijst zoek in de printer om verbinding te maken ziet de printer 2x maal SSID: abcd

Kortom, mijn 2 wifi routers worden nog gezien als 2 draadloze netwerken.. Kan dus via de slaapkamer niet printen. (via ipconfig vind ik: 192.168.1.1 -> wrt54g2.. nu kom ik niet meer in de TP-link)

Vergeet ik iets?
Juist ja twee wireless toegangspunten (SSID) en één netwerk. Als de TP-Link ook eerst 192.168.1.1 als IP had dan moet je dit nog veranderen naar 192.168.1.2 bijvoorbeeld, dan daarnaast de DHCP van de Cisco laten beginnen bij bijvoorbeeld 192.168.1.20 (t/m wat je handig vindt zelf). In ieder geval zo dat het IP van jouw AP, dit geval de TP-Link, niet in het DHCP gebiedje van de router valt.

[ Voor 47% gewijzigd door Nivk op 17-04-2012 16:54 ]

Pagina: 1 ... 15 ... 56 Laatste