Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Firewall vind ik zelf ook veel makkelijker om dat via de command line te doen.
OpenWRT wiki met Firewall Configuration pagina open ernaast en gewoon met vi /etc/config/firewall bewerken.
Simpelste methode imo en daardoor goed te overzien.
Je hoeft je niet druk te maken om iptables, dat framework waarin je werkt genereert dat prima. Of je moet vrij bijzonderde dingen willen doen, maar dan is er nog /etc/firewall.user waarin je je speciale spul kwijt kunt.

[ Voor 31% gewijzigd door Ultraman op 11-03-2012 18:33 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• DeTjuk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:49
Nee, geen spannende dingen, paar poorten die vanaf het internet te bereiken moeten zijn, dus paar poorten die open moeten komen te staan met de IP adressen van de clients als bestemming.

[PSN: DeTjuK] Follow your instinct, no one beats you with character and balls.

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-11 22:31

Harrie

NederVlaming

dyndns kan je inderdaad gewoon installeren, de package die je daarvoor moet hebben is zoals gezegd. "ddns-scripts". en dan dus de "luci-app-ddns" om via de web-interface te configureren. Ik had wel het probleem dat wanneer ik mijn Service in de dropdown list selecteerde, het niet wilde werken. Pas wanneer ik "custom" koos en zelf de update url invulde werkte het. Maar dat is waarschijnlijk ook afhankelijk van welke service je gebruikt.
Ik gebruik de service van http://freedns.afraid.org/.

• DeTjuk
Thanks voor de info! Vroeg me idd al af of de package alleen voldoende is om het ook in de webinterface te krijgen. Voegen we die ook toe. Zou gaan om dyndns.

Heb nu wat rules toegevoegd, maar ben er zelf nog niet helemaal zeker van of ik het wel goed doe (of het is wat ik wil). Denk eerder dat ik de kant van redirect op moet. Nog even verder lezen.
Vraag me af of er nu twee dingen nodig zijn, een config rule en een config redirect, of dat alleen een config redirect voldoende is. (zie voorbeeld hier)

Gaat er om dat een poort op het interne netwerk (server) vanuit de buitenwereld is te bereiken.

De voorbeelden (Firewall configuration) brengen me beetje in verwarring.

[ Voor 38% gewijzigd door DeTjuk op 11-03-2012 21:58 ]

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Dyndns.org staat iig gewoon bij de ondersteunde services. En anders kan je dus net als ik gewoon de volledige update url ingeven.

Wat wil je precies bereiken met je firewall rules? Zijn het port forwards (alles wat binnenkomt op poort xx moet naar een bepaald ip), of iets anders?

• DeTjuk
Idd, http verkeer op poort 4545 moet gaan naar de server met 192.168.2.10 op poort 4545
Wat ik tot nu toe tegenkom zijn dan zowel een config rule als een config redirect.
Port redirections is voldoende.

[ Voor 9% gewijzigd door DeTjuk op 15-03-2012 11:42 ]

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Zo'n port forward doe ik gewoon via de web interface, door bij firewall naar port forwards te gaan.
Dan hoef je alleen een naam in te geven en dan vul je in:
Protocol: TCP
External Port: 4545
Internal IP address: 192.168.2.10

De rest mag je leeg laten. Dan doe je add en voegt hij de regel toe. Vervolgens gewoon nog de regel enablen.
En natuurlijk Save & apply klikken.

(hmm, ik heb gisteren een nieuwe trunk geinstalleerd, en nu net terwijl ik dit bericht typ heb ik eens een zeer trage verbinding met de router... Terwijl ik toch de hele dag aan het downloaden ben geweest van nieuwsgroepen... Nu moeten resetten om dit bericht te kunnen posten :?

• DeTjuk
Okay, ga er morgen verder mee. Dat port FORWARD gedeelte in de webinterface heb ik denk ik over het hoofd gezien. Draai de versie van Ultraman, neem aan dat het daar ook in zit. Bedankt voor de hulp hoor!

DeTjuk schreef op zondag 11 maart 2012 @ 22:42:
Okay, ga er morgen verder mee. Dat port FORWARD gedeelte in de webinterface heb ik denk ik over het hoofd gezien. Draai de versie van Ultraman, neem aan dat het daar ook in zit. Bedankt voor de hulp hoor!
Redirections is wat je wilt hebben denk ik. Als ik zo kijk bij Network > Firewall, daar lijk ik in LuCi een port forward in te kunnen stellen. Zodra je het protocol selecteer verschijnen er nieuwe velden.

En verder kun je installeren wat je nodig hebt.
Laat even weten wat je zou missen mocht dit ontbreken, ik kan er voor kiezen om het in te bakken.

In other news: OpenWRT trunk heeft weer een aantal ath9k patches ontvangen. Ik ben benieuwd of we daar iets van terug gaan zien in backfire en wanneer.
Of misschien in een 10.03.2 :)

[ Voor 12% gewijzigd door Ultraman op 11-03-2012 23:36 ]

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:28
Er zijn wel wat problemen met deze versie dus zou nog even wachten met een upgrade.
http://www.dd-wrt.com/phpBB2/viewtopic.php?p=673315

• DeTjuk
Ultraman schreef op zondag 11 maart 2012 @ 23:25:
Redirections is wat je wilt hebben denk ik. Als ik zo kijk bij Network > Firewall, daar lijk ik in LuCi een port forward in te kunnen stellen. Zodra je het protocol selecteer verschijnen er nieuwe velden.
Kijk aan, gaan we vanavond naar kijken.
*update*
Gevonden hoor, dat lijkt me de juiste manier idd.
En verder kun je installeren wat je nodig hebt.
Laat even weten wat je zou missen mocht dit ontbreken, ik kan er voor kiezen om het in te bakken.
Nice :) Zo 123 zou ik niets weten. Dyndns support is er al, dat is al mooi genoeg.
Daarnaast vind ik het wel fijn om statistieken van de router uit te kunnen lezen. Kwam in deze thread al iets tegen van odmon.com. Dat zag er wel goed uit. Misschien dat er alternatieven zijn.
Zal eerste eens even lezen hoe dat installeren van die packages werkt. Thanks!

Uitleg lijkt vrij straightforward te zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door DeTjuk op 12-03-2012 21:19 . Reden: update ]

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-11 17:49

RvL

Het enige alternatief voor odmon.com wat ik kon vinden is het zelf draaien van een webserver en daar alles op installeren. Maar een server 24/7 in de lucht houden voor dit doel is natuurlijk al snel duurder dan gebruik maken van de gratis website odmon.com ;) Ik ben geen andere aanbieders van Cacti tegengekomen.

Alle hosts waar ik Cacti (wat odmon.com gebruikt) heb geprobeerd te installeren missen bepaalde onderdelen, waardoor onderbrengen bij een van mijn huidige websites ook geen optie is.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Er is collectd, ik heb die dingen standaard geïnstalleerd:

Configuratie:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/aZ3Qf.jpg

Belasting:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/rOu1X.jpg

Verkeer:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/xxdVg.jpg

# opkg list-installed|grep luci
luci - trunk+svn8323-1
luci-app-ddns - trunk+svn8323-1
luci-app-firewall - trunk+svn8323-1
luci-app-ntpc - trunk+svn8323-1
luci-app-openvpn - trunk+svn8323-1
luci-app-p910nd - trunk+svn8323-1
luci-app-qos - trunk+svn8323-1
luci-app-statistics - trunk+svn8323-1
luci-app-tinyproxy - trunk+svn8323-1
luci-app-wol - trunk+svn8323-1
luci-i18n-english - trunk+svn8323-1
luci-lib-core - trunk+svn8323-1
luci-lib-ipkg - trunk+svn8323-1
luci-lib-lmo - trunk+svn8323-1
luci-lib-nixio - trunk+svn8323-1
luci-lib-sys - trunk+svn8323-1
luci-lib-web - trunk+svn8323-1
luci-mod-admin-core - trunk+svn8323-1
luci-mod-admin-full - trunk+svn8323-1
luci-proto-core - trunk+svn8323-1
luci-proto-ppp - trunk+svn8323-1
luci-sgi-cgi - trunk+svn8323-1
luci-ssl - trunk+svn8323-1
luci-theme-base - trunk+svn8323-1
luci-theme-openwrt - trunk+svn8323-1

[ Voor 63% gewijzigd door Borromini op 12-03-2012 12:40 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• DeTjuk
Borromini schreef op maandag 12 maart 2012 @ 12:38:
Er is collectd, ik heb die dingen standaard geïnstalleerd:
Aah kijk aan, dat ziet er ook prima uit. Thanks.

Gaan we daar eerst eens naar kijken. Zolang er geen 3e partij bij betrokken hoeft te zijn, heeft dat de voorkeur.

Vind hetgeen wat vnstat (en dan de php schil) aanmaakt ook heel duidelijk qua bandbreedte verbruik van een specifieke server.

[ Voor 15% gewijzigd door DeTjuk op 12-03-2012 14:14 ]

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-11 17:49

RvL

@Borromini:

waar schrijft hij die data weg? Is dat gewoon op een locatie op de router (evt. via USB aansluiting)? Of kan dat ook naar b.v. een externe MySQL database?

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Geen flauw idee, sorry :P.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• wildcheese
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-07 19:16
Dank voor je reactie :)...hierbij mijn antwoorden
Ultraman schreef op zondag 11 maart 2012 @ 12:45:
[...]

Wat voor bridge maakt dat modem? Maakt hij wel de vertaalslag van ADSL naar Ethernet+TCP/IP? Of gaat wordt er PPP of AAL5 gesproken over de lijn tussen modem en router?
In veel gevallen is het de eerste van die twee, maar je hebt uitzonderingen.
Ik heb hier een Zyxel modem afkomstig van Telfort die de eerste variant doet, dus lekker makkelijk.
Ik heb een nieuwe Zyxel maar die doet exact hetzelfde: gewoon ADSL naar IP.
Moet je bij DD-WRT zaken configureren? Of werkt dat gewoon met DHCP? Zo ja, dan kun je uit gaan van het eerste geval en dat is wel zo makkelijk.
Bij de originele firmware en DD-WRT werkt het, ik krijg het publieke IP gewoon op de WAN poort via DHCP.
Heb je ook er aan gedacht dat er misschien een limiet zit op het aantal keren dat het router om ene geldig IP mag vragen over de ADSL lijn?
Goed punt ;). Maar het MAC adres verandert niet, dus het IP wat ik van Telfort krijg blijft gelijk. Dat is onafhankelijk van welke firmware ik erop heb zitten. Pas als ik het MAC verander (via Clone ofzo) verandert ook mijn IP.

Ik heb het net weer geprobeerd, maar ik krijg echt geen WAN IP. De hele config nagekeken. Erg vreemd :s. Zodra ik de originele firmware of DD-WRT erop zet werkt het weer. Misschien moet ik mijn IPv6 maar ff los laten.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Heb je ook geprobeerd om de broadcast optie in te stellen bij je DHCP config? Misschien dat dat nog wat uitmaakt.

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:37
Ik ben nog zo iemand die gewoon de stock firmware draait. Heb dit weekend de nieuwe versie daarvan geïnstalleerd. Dat ging vlekkeloos (backup van de configuratie gemaakt en na de update weer terug gezet), en het draait nu ook weer prima.

Ik kan het erg waarderen dat een bedrijf nog zo lang firmware ondersteuning beidt op een stukje hardware. Negen van de tien andere bedrijven hadden al lang geen software ondersteuning meer gegeven, maar een nieuw apparaat op de markt gebracht dat net iets meer functionaliteit heeft dan de vorige versie. Dat levert ze veel meer geld op.

Als klant van TP-Link voel ik me in ieder geval wel serieus genomen. Ben nog steeds erg blij met m'n routertje, en ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Het is echt een goede investering geweest.

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

[b][message=37843455,noline]Het is echt een goede investering geweest.
8) _/-\o_ en dat voor een paar tientjes _/-\o_ 8)

• DeTjuk
Denk dat ik vanavond de router daadwerkelijk in mijn netwerk ga hangen.
Meeste is nu op voorhand ingesteld, zou dus kwestie moeten zijn van oude router uitschakelen, kabels ompluggen, de WR1043ND aansluiten en gaan ;)

Gaat een Ziggo (ubee) modem voor hangen dat inmiddels in bridge mode werkt. Zie ik nog zaken over het hoofd?

Mogelijk dat je een uur ofzo moet wachten voordat je weer internet hebt omdat er een nieuw MAC adres aan het Ziggo modem/netwerk komt te hangen.

• _JGC_
  • Nu online
Hoeft op zich geen probleem te zijn, modem even uit en aan, wachten tot ie online komt en vervolgens je router inschakelen. De bridge op je modem leert een enkel MAC-adres aan, die vergeet ie na een tijdje weer als er geen verkeer is, maar je kunt je modem ook even helpen met een powercycle.

• DeTjuk
Zoiets las ik al idd. Las in het begin van deze thread ook nog iets over een bepaalde volgorde van inschakelen, maar dat werd later door anderen weer tegengesproken (hadden die ervaring niet).

Zal het modem uit doen, oude router uit doen en loskoppelen, modem weer aan en daarna de TP-Link aan.

Volgorde zou inderdaad niet uit moeten maken. Maar op het XMS glasvezel netwerk moest ik volgens mij een uurtje wachten voordat de nieuwe router een IP kreeg toegewezen. Niet moeilijk gedaan, heb er gewoon een nachtklusje van gemaakt. Voor het slapen gaan de boel van de stroom gehaald en de nieuwe router op zijn plaats gehangen en de UTP kabels alvast aangesloten zodat enkel nog de stekker in het contact hoefde.
Volgende ochtend stekker van het modem er in gedaan en gewacht tot deze klaar was met zijn initialisatie, daarna de adapter van de router in het stopcontact gestoken. Vervolgens ingelogd op het router zodra deze er klaar voor was en voila: IP en internet.

Hier thuis was het met het Zyxel modem van Telfort ook een eitje. Router vooraf klaar gezet, configuratie voor WAN op DHCP, oude router los, nieuwe er aan. En toen gewoon gewacht. Volgens mij kreeg ik op gegeven moment een geldige lease en was het gaan met die banaan. Of ik heb toch nog een keer een power cycle gedaan, weet ik niet meer.

In ieder geval niets complex als je configuratie gewoon klopt. :)

• DeTjuk
Ultraman schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 14:11:
Precies :) Zal het DHCP voor WAN nog even verifiëren. Staat volgens mij standaard zo ingesteld na het flashen van jouw firmware, dus ook dat lijkt me in orde. Zal vanavond wel berichten hoe het is verlopen :)

*update*
We zijn weer online. Weet niet wat er de eerste keer niet goed ging, maar de router kreeg geen IP adres van het Ziggo modem. Tweede keer wat langer gewacht met aanzetten van Ziggo modem en heb gelijk ook router aan gezet. Toen was het goed, wel ander IP adres gekregen.

Onder Network -> Firewall -> Redirections zijn inderdaad de port forwards te maken. Werkt als een trein.

Thanks voor de hulp!

[ Voor 35% gewijzigd door DeTjuk op 13-03-2012 19:49 . Reden: update ]

• Tromp.et
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:39
nvm.

[ Voor 98% gewijzigd door Tromp.et op 14-03-2012 09:50 ]

• dask
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-05 18:06
Ik ben momenteel een beetje aan het knoeien met Samba. Alles is ingesteld (mounting, firewall poorten openen, samba) maar op één of andere manier lukt het mij niet om de hdd te benaderen. Ik zie de schijf (USB HDD) in het netwerk en heb een netwerklocatie toegevoegd ( \\192.168.1.1\Shares ) maar ik denk dat ik op de rom-locatie zit aangezien er 0 bytes van de 4MB beschikbaar zijn. Zit momenteel volledig vast :(
/etc/config/samba
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
config 'samba'
        option 'workgroup' 'openwrt'
        option 'description' 'openwrt'
        option 'homes' '1'
        option 'name' 'USB HDD'

config 'sambashare'
        option 'name' 'tmp'
        option 'path' '/tmp'
        option 'read_only' 'no'
        option 'guest_ok' 'no'
        option 'create_mask' '0700'
        option 'dir_mask' '0700'

config 'sambashare'
        option 'name' 'Shares'
        option 'path' '/mnt/shares'
        option 'read_only' 'no'
        option 'guest_ok' 'yes'
        option 'dir_mask' '0700'

• Harrie

Harrie

NederVlaming

dask schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 17:36:
Ik ben momenteel een beetje aan het knoeien met Samba. Alles is ingesteld (mounting, firewall poorten openen, samba) maar op één of andere manier lukt het mij niet om de hdd te benaderen. Ik zie de schijf (USB HDD) in het netwerk en heb een netwerklocatie toegevoegd ( \\192.168.1.1\Shares ) maar ik denk dat ik op de rom-locatie zit aangezien er 0 bytes van de 4MB beschikbaar zijn. Zit momenteel volledig vast :(
/etc/config/samba
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
config 'samba'
        option 'workgroup' 'openwrt'
        option 'description' 'openwrt'
        option 'homes' '1'
        option 'name' 'USB HDD'

config 'sambashare'
        option 'name' 'tmp'
        option 'path' '/tmp'
        option 'read_only' 'no'
        option 'guest_ok' 'no'
        option 'dir_mask' '0700'

config 'sambashare'
        option 'name' 'Shares'
        option 'path' '/mnt/shares'
        option 'read_only' 'no'
        option 'guest_ok' 'yes'
        option 'dir_mask' '0700'
Dat is een teken dat je harde schijf nog niet gemount is op /mnt/shares.
Anders even "mount" uitvoeren, dan zie je welke mounts er actief zijn.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
root@OpenWrt:~# mount
rootfs on / type rootfs (rw)
/dev/root on /rom type squashfs (ro,relatime)
proc on /proc type proc (rw,noatime)
sysfs on /sys type sysfs (rw,noatime)
tmpfs on /tmp type tmpfs (rw,nosuid,nodev,noatime,size=14756k)
tmpfs on /dev type tmpfs (rw,noatime,size=512k,mode=755)
devpts on /dev/pts type devpts (rw,noatime,mode=600)
/dev/mtdblock3 on /overlay type jffs2 (rw,noatime)
overlayfs:/overlay on / type overlayfs (rw,relatime,lowerdir=/,upperdir=/overlay)
debugfs on /sys/kernel/debug type debugfs (rw,relatime)
none on /proc/bus/usb type usbfs (rw,relatime)
/dev/sda1 on /mnt/sticky type ext4 (rw,sync,relatime,user_xattr,barrier=1,data=ordered)

Staat ie daar niet bij, kan je eens proberen manueel te mounten.
code:
1
mount /dev/sda1 /mnt/shares -t ext4

Wat is het flesystem op je usb schijf? Bij wilde het ook pas goed werken nadat ik de door windows gemaakte fat partities had vervangen door ext4. Je zou ook een fat partitie die gemaakt is door windows moeten kunnen mouten, maar daar was een speciale handeling voor nodig dacht ik. Wellicht heeft dat te maken met de codepages die je nodig hebt voor fat partities?
NOTE: For some filesystems, like for VFAT, you need to additionally install language packages (codepages / charsets) to handle the filenames. If your mount fails, look in dmesg - a message like

FAT: codepage cp437 not found

means that you need NLS codepage 437, and a message like

FAT: IO charset iso8859-1 not found

means that you need NLS ISO 8859-1.
Die cp437 is iig bij mij niet geinstalleerd, en waarschijnlijk ook niet in de builds van ultraman? Ik weet ook niet of je die voor alle fat filesystems nodig hebt. Dat zou je dan dus zoals beschreven via dmesg -a moeten kunnen zien.

[ Voor 49% gewijzigd door Harrie op 13-03-2012 22:17 ]

• dask
Ik gebruik NTFS.
Bij mount stond /dev/sda1 niet in de lijst. Ik heb geprobeerd het manueel te mounten, nog niet in de lijst.

/etc/config/fstab
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
config 'global' 'automount'
        option 'from_fstab' '1'
        option 'anon_mount' '1'

config 'global' 'autoswap'
        option 'from_fstab' '1'
        option 'anon_swap' '0'

config 'mount'
        option 'target' '/mnt/shares'
        option 'device' '/dev/sda1'
        option 'fstype' 'ext3'
        option 'options' 'rw,sync,umask=000'
        option 'enabled_fsck' '0'
        option 'enabled' '1'

config 'swap'
        option 'device' '/dev/sda2'
        option 'enabled' '0'

• DeTjuk
Bovenstaande in combinatie met option 'fstype' 'ext3' gaat volgens mij dan niet goed.

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Door fdisk /dev/sda uit te voeren, en dan "p" in te geven, kan je de partitie tabel van je usb schijf bekijken. Maar pas op met dat programma, je kan daar dus ook je partitie tabel mee veranderen/weggooien, dat wil je niet. Dus nadat je de tabel hebt bekeken, gewoon "q" ingeven om af te sluiten. (Tenzij je het echt wilt veranderen, maar dan ben je in de meeste gevallen de data kwijt die er op stond).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
root@OpenWrt:~# fdisk /dev/sda

Command (m for help): p

Disk /dev/sda: 8036 MB, 8036285952 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 977 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0x00000000

Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1               1         948     7614778+  83  Linux
/dev/sda2             949         977      232942+  82  Linux swap / Solaris

Command (m for help): q

root@OpenWrt:~#

[ Voor 40% gewijzigd door Harrie op 13-03-2012 22:40 ]

• dask
Ik heb het aangepast naar ext4.

code:
1
2
3
4
5
6
7
Disk /dev/sda: 320.0 GB, 320072933376 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 38913 cylinders
Disk identifier: 0x010f9513

/dev/sda1               1       38913   312568641    7  HPFS/NTFS

screen
Afbeeldingslocatie: http://s17.postimage.org/r7kmavbnf/Knipsel.jpg
DeTjuk schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 22:31:
[...]

Bovenstaande in combinatie met option 'fstype' 'ext3' gaat volgens mij dan niet goed.
Een NTFS bestandsysteem mounten alsof het ext3 is? Nee, dat zal niet zo opschieten nee :P
dask schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 22:45:

code:
1
2
3
4
5
6
7

screen
[afbeelding]
Enkel de mountoptie aangepast of heb je je disk daadwerkelijk als ext4 geformatteerd nu?
Want als je enkel de mountoptie hebt aangepast zal het nog steeds niet werken.
Dan probeer je namelijk een NTFS bestandsysteem te mounten alsof het een ext4 bestandsysteem is, wat het niet is, waardoor het niet werkt.
Je zult je harddisk moeten formatteren als ext2, ext3 of ext4 om er zo vlot mogelijk mee te kunnen werken. Of FAT32, maar dan zit je met de 4GB max filesize te kijken.
NTFS is geen aanrader onder Linux.

• _JGC_
  • Nu online
Ultraman schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 14:11:
Volgorde zou inderdaad niet uit moeten maken. Maar op het XMS glasvezel netwerk moest ik volgens mij een uurtje wachten voordat de nieuwe router een IP kreeg toegewezen. Niet moeilijk gedaan, heb er gewoon een nachtklusje van gemaakt. Voor het slapen gaan de boel van de stroom gehaald en de nieuwe router op zijn plaats gehangen en de UTP kabels alvast aangesloten zodat enkel nog de stekker in het contact hoefde.
Volgende ochtend stekker van het modem er in gedaan en gewacht tot deze klaar was met zijn initialisatie, daarna de adapter van de router in het stopcontact gestoken. Vervolgens ingelogd op het router zodra deze er klaar voor was en voila: IP en internet.

Hier thuis was het met het Zyxel modem van Telfort ook een eitje. Router vooraf klaar gezet, configuratie voor WAN op DHCP, oude router los, nieuwe er aan. En toen gewoon gewacht. Volgens mij kreeg ik op gegeven moment een geldige lease en was het gaan met die banaan. Of ik heb toch nog een keer een power cycle gedaan, weet ik niet meer.

Hoe zit dat overigens met het Zyxel modem van Telfort, kan je die nog in bridge gooien zodat je het IP op de TP-Link krijgt, of is dat modem helemaal dichtgetimmerd?

Ik zit te azen op een 2e internetverbinding, dan offer ik gewoon een van de LAN poorten op zodat ik een dual-WAN router krijg. Ik ben te afhankelijk van internet voor mijn werk, en mijn ervaring is dat een ADSL lijntje als backup beter werkt dan een zakelijke lijn met SLA.

• mca2
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-11 18:59
Ik heb een probleem wat ik vagelijk ook in dit topic voorbij heb zien komen. Ik heb DHCP aanstaan en daar sluiten mijn laptop en foon netjes via wifi op aan. Ik heb echter ook een NAS en htpc via LAN die ik een static IP heb gegeven, zodat ik via ssh altijd naar dezelfde ip kan. Dmv het mac-adres reserveer ik dit ip al in de router.

Vervolgens is de htpc en nas niet meer bereikbaar?! Om deze toch weer aan de praat te krijgen moet ik de nas en htpc aan laten staan en de routeer reebouten. Als ik echter de routeer aan laat staan en de htpc reboot is deze daarna niet meer bereikbaar (ping timeouts). Ook alle reserveringen op basis van mac verwijderen geeft niet de oplossing, ik krijg dan hetzelde probleem.

Ik draai 3.13.4 Build 110429 Rel.36959n

Is hier een oplossing voor?

• DeTjuk
@mac2 ik heb dezelfde 'opstelling'. Onder andere de desktop en de server hebben een vast IP van mij gekregen. Twee HTC Android telefoons vragen een IP adres aan de DHCP server van de router.

Pas jij op basis van het MAC een ip adres toe voor de vaste IP adressen in je netwerk? Volgens mij is het idee dat er op basis van het MAC adres altijd het zelfde dhcp ip adres wordt uitgegeven. Dus soort van semi vast ip adres.

Ik draai de laatste versie van UItraman.

[ Voor 0% gewijzigd door DeTjuk op 14-03-2012 11:11 . Reden: spelling ]

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:33
Doen jullie niet te moeilijk?

Ik geef altijd vaste ip adressen aan servers o.i.d. die buiten de dhcp pool vallen (wel in hetzelfde subnet).
Hoef je niets te doen met mac adressen.

Dus bijv:
dhcp pool van 192.168.1.100 tm 192.168.1.200
Dan kun je een vast ip instellen op een server met ip adres kleiner dan 100 en groter dan 200
server adres wordt bijvoorbeeld: 192.168.1.50

mountainbiker

• DeTjuk
mountainbiker schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 11:46:
Doen jullie niet te moeilijk?

Ik geef altijd vaste ip adressen aan servers o.i.d. die buiten de dhcp pool vallen (wel in hetzelfde subnet).
Hoef je niets te doen met mac adressen.

Dus bijv:
dhcp pool van 192.168.1.100 tm 192.168.1.200
Dan kun je een vast ip instellen op een server met ip adres kleiner dan 100 en groter dan 200
server adres wordt bijvoorbeeld: 192.168.1.50
Dit is exact zoals ik het doe :)

Verwijderd

Hi Allemaal,

Ben al een tijdje in het bezit van een TP-Link TL-WR1043ND router (hw v1.8). Heb inmiddels ddwrt , gargoyle en ultraman openwrt (jan 2012) geprobeerd. Bij allen krijg ik te maken met het 65mbps issue.

Ik heb begrepen dat dit wordt veroorzaakt door de nieuwe Atheros drivers? Klopt dit?

Heeft iemand de oplossing voor mij?

Alvast bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2012 12:42 ]

mca2 schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 00:17:
Ik heb een probleem wat ik vagelijk ook in dit topic voorbij heb zien komen. Ik heb DHCP aanstaan en daar sluiten mijn laptop en foon netjes via wifi op aan. Ik heb echter ook een NAS en htpc via LAN die ik een static IP heb gegeven, zodat ik via ssh altijd naar dezelfde ip kan. Dmv het mac-adres reserveer ik dit ip al in de router.

Vervolgens is de htpc en nas niet meer bereikbaar?! Om deze toch weer aan de praat te krijgen moet ik de nas en htpc aan laten staan en de routeer reebouten. Als ik echter de routeer aan laat staan en de htpc reboot is deze daarna niet meer bereikbaar (ping timeouts). Ook alle reserveringen op basis van mac verwijderen geeft niet de oplossing, ik krijg dan hetzelde probleem.

Ik draai 3.13.4 Build 110429 Rel.36959n

Is hier een oplossing voor?
Ik mis wat duidelijkheid over hoe je deze static IPs configureert.

Heb je deze IPs statisch toegewezen op de apparaten zelf?

Of heb je in de configuratie van de router in de DHCP configuratie ingegeven dat het MAC adres van je NAS altijd een specifiek IP toegewezen dienst te krijgen? En dan ook een IP welke binnen de range van de DHCP service valt.

Dat tweede is namelijk hoe ik het doe, weliswaar in OpenWRT maar dat komt op hetzelfde neer.
En dat lijkt mij de manier waarop je dit wilt doen.
Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 12:41:
Ben al een tijdje in het bezit van een TP-Link TL-WR1043ND router (hw v1.8). Heb inmiddels ddwrt , gargoyle en ultraman openwrt (jan 2012) geprobeerd. Bij allen krijg ik te maken met het 65mbps issue.
Welk "65 mbps issue"?
Ik heb hier apparaten die intrainen op 130 Mbit en apparaten die dat met 65 Mbit doen. Dit is op een 20MHz WiFi-N, dus een enkel kanaal.
Dit ligt puur aan de WiFi kaart in het specifieke apparaat. Voor snelheden hoger dan 65 Mbit over een enkel kanaal WiFi-N meer heb je een extra antenne nodig en heel veel laptops zijn hier simpelweg niet van voorzien en kunnen daarom maar één spatial stream tegelijk aan per kanaal.
Zo kan mijn laptop maar 65 Mbit, maar de desktop van mijn onderbuurvrouw voorzien van een fatsoenlijke USB WiFi stick 130 Mbit.
Zet ik mijn WiFi-n op 40MHz, twee kanalen, dan haalt mijn laptop wel 130 Mbit, en mijn onderbuurvrouw 270 Mbit.
Ik heb begrepen dat dit wordt veroorzaakt door de nieuwe Atheros drivers? Klopt dit?
Welke drivers? Geef aub aan waar je over praat.
Hoe ziet je configuratie er uit? Welke drivers praat je over? Welk OS ook?
Hoe ziet de 2.4GHz band er in jouw omgeving uit? Zijn er veel andere access points actief waardoor er kanalen overlappen?

[ Voor 5% gewijzigd door Ultraman op 14-03-2012 17:01 ]

• Harrie

Harrie

NederVlaming

dask schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 22:45:

code:
1
2
3
4
5
6
7

screen
[afbeelding]
In jouw geval moet daar dus geen ext3 of ext4 staan, maar ntfs.

Dus:
code:
1
2
3
4
5
6
7
config 'mount'
        option 'fstype' 'ntfs'
        option 'enabled' '1'

en eventueel manueel mounten via:
code:
1
mount -t ntfs /dev/sda1 /mnt/shares

[ Voor 22% gewijzigd door Harrie op 14-03-2012 17:42 ]

• dask
Ultraman schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 23:41:
[...]

Een NTFS bestandsysteem mounten alsof het ext3 is? Nee, dat zal niet zo opschieten nee :P

[...]

Enkel de mountoptie aangepast of heb je je disk daadwerkelijk als ext4 geformatteerd nu?
Want als je enkel de mountoptie hebt aangepast zal het nog steeds niet werken.
Dan probeer je namelijk een NTFS bestandsysteem te mounten alsof het een ext4 bestandsysteem is, wat het niet is, waardoor het niet werkt.
Je zult je harddisk moeten formatteren als ext2, ext3 of ext4 om er zo vlot mogelijk mee te kunnen werken. Of FAT32, maar dan zit je met de 4GB max filesize te kijken.
NTFS is geen aanrader onder Linux.
Bedankt iedereen, het is eindelijk gelukt _/-\o_

Ik ben zo stom geweest van de hdd gewoon te formatteren via Windows. Na het uitvoeren van
code:
1
 mkfs.ext4 /dev/sda1
en dan terug mkdir en te mounten, zie ik de schijf.

Bedankt Ultraman voor de gouden tip en Harrie voor de duiding alom, al deze info helpt mij om openwrt/unix beter te begrijpen.

ToDo:
-Ik zie een map met lost+found op de schijf, en er is reeds 15GB gebruikt op de schijf, is dit een soort van hidden partition?
-Toegangsrechten onderzoeken, maar ik dacht dat hierover reeds gepost is op het forum. Blijkbaar nog niet gemachtigd om aanpassingen te maken op schijf.
Harrie schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 17:39:
[...]

In jouw geval moet daar dus geen ext3 of ext4 staan, maar ntfs.

Dus:
code:
1
2
3
4
5
6
7
config 'mount'
        option 'fstype' 'ntfs'
        option 'enabled' '1'
Ik vermoed dat die methode problemen op zal leveren.
Verbeter me als ik dat mis heb, want ik heb dit zelf niet geprobeerd.

NTFS met OpenWRT (Linux) kan op twee manieren:
1. Kernel module voor NTFS: dit is read-only!
Is niet aanwezig op mijn build, en met goede reden.
Zou ik als package moeten bouwen voor mijn build om dit mogelijk te maken.

2. NTFS in userspace, dmv FUSE + ntfs-3g
Zie daarvoor: OpenWRT Wiki - Writable NTFS
Is denk ik de beste optie als je per se NTFS wilt gebruiken.
Ik val in herhaling: NTFS is geen aanrader.
code:
1
Prima dat je de disk "sync" mount. Dan wordt de disk synchroon gemount, waardoor er geen cache wordt gebruikt. Slim qua data consistency, maar performance zal er onder lijden.
"Async" is een optie. Heeft als gevaar dat je bij plotseling stroomverlies pas geschreven data kunt verliezen of dat je filesystem corrupt raakt. Echter wel sneller.
Een afweging.
code:
1
mount -t ntfs /dev/sda1 /mnt/shares
Zal de disk proberen te mounten middels de ntfs kernel module. Dit is read-only.
dask schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 18:45:
Bedankt iedereen, het is eindelijk gelukt _/-\o_

Ik ben zo stom geweest van de hdd gewoon te formatteren via Windows. Na het uitvoeren van
code:
1
 mkfs.ext4 /dev/sda1
en dan terug mkdir en te mounten, zie ik de schijf.

Bedankt Ultraman voor de gouden tip en Harrie voor de duiding alom, al deze info helpt mij om openwrt/unix beter te begrijpen.
:D
Fijn dat het gelukt is. Een ext file system op de disk is de aangeraden methode :)
ToDo:
-Ik zie een map met lost+found op de schijf, en er is reeds 15GB gebruikt op de schijf, is dit een soort van hidden partition?
Dit zijn twee verschillende dingen:
- "lost+found" is een directory die op veel Unix file systems te vinden is. Mocht je ooit last krijgen van een corrupt filesystem en een file system check (fsck) moeten draaien, dan wordt data die wel gerecovered kan worden, maar niet aan bestaande files gekoppeld kan worden, daar in gestopt.
Let op: Draai zo'n fsck niet op je router. Dit is afhankelijk van de disk space. Een USB stick van 8GB is denk ik geen probleem. Maar jij gebruik een 320GB harddisk volgens mij? Een volume van 320GB fsck'en vraagt aardig wat RAM, en zeker weten meer dan de 32MB waar je router over beschikt. Dan loop je een risico dat de boel dus crashed of zeer zeer langzaam zal verlopen als je de fsck op de router zelf gaat uitvoeren.

- 15GB reserved van 320GB? Klinkt als reservation voor de root account. Als je mkfs.ext4 met de default opties draait dan wordt een klein percentage (zo uit mijn hoofd meestal 5%, lijkt hier ook het geval te zijn, maar is afhankelijk van distributie en configuratie) van de disk gereserveerd voor de root user, om te voorkomen dat een normale gebruiker het volume 100% vol kan stampen. Bijvoorbeeld een op hol geslagen script of ondoordachte actie. Dit is dus een veilige default setting.
Echter naarmate de disk groter wordt groeit die reserved space dus lekker mee, minder handig vandaag de dag.
Je kunt dit oplossen door het percentage reserved space lager in te stellen. Volgens mij kun je dit op een bestaand file system doen met tunefs, dan zul je even moeten opzoeken hoe.
Je kunt het ook specificeren tijdens het formatteren, daarvan weet ik de optie mogelijk wel uit mijn hoofd. Ik dacht dat met de -m <percentage> vlag ging.
Kijk de man-page even na of dit echt zo is!
Als ik het goed heb zou je het dan als volgt kunnen opgeven voor 0.01% reserved space:
# mkfs.ext4 -m 0.01 /dev/sda1
-Toegangsrechten onderzoeken, maar ik dacht dat hierover reeds gepost is op het forum. Blijkbaar nog niet gemachtigd om aanpassingen te maken op schijf.
Over access control is heel veel te vinden op internet.
Waarschijnlijk probeer je al ongemachtigde of niet-bestaande user iets met de disk te doen?
Je kunt als root zeker doen wat je wilt op de disk, maar als je via Samba gaat niet?
Welke account gebruik je voor Samba?

[ Voor 65% gewijzigd door Ultraman op 14-03-2012 19:01 ]

• Harrie

Harrie

NederVlaming

@Ultraman, ik was inderdaad even vergeten dat NTFS een beetje speciaal is, en idd niet zomaar werkt zoals ik aangegeven had. Goed dat het nu dus gelukt is doo een ext4 partitie te maken.

• dask
Ultraman schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 18:48:

Als ik het goed heb zou je het dan als volgt kunnen opgeven voor 0.01% reserved space:
# mkfs.ext4 -m 0.01 /dev/sda1
Ja, dit is veel beter :), nog maar een luttele 220MB in gebruik.
Welke account gebruik je voor Samba?
Ben ik nog vergeten in te stellen, momenteel als guest allowed, ik ga dit de volgende dagen eens rustig bekijken. O-) Vandaag toch alweer een berg verzet :)

EDIT: Kon het dan toch niet laten om de toegangsproblemen op te lossen:

met
code:
1
chmod 777 /mnt/shares

en nadien na te kijken met
code:
1
ls -la /mnt

Het werkt nu zoals het hoort. (+4MB/s stabiel schrijven wireless), met de standaard firmware haalde ik slechts 2,3MB/s) Transfer van usb disk naar laptop +5,75MB/s stabiel.

[ Voor 23% gewijzigd door dask op 14-03-2012 22:58 ]

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Ik heb ook wel iets raars met het mounten van mijn usb schijf.
Wanneer deze gemount wordt via fstab, is de performance echt bar slecht... schrijfsnelheden van enkele honderd kbyte/s.
Wanneer ik dan unmount, en handmatig mount via "mount -t ext4 /dev/sda1 /mnt/sticky" haal ik wel normale snelheden.

in /etc/config/fstab staat dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
root@OpenWrt:~# cat /etc/config/fstab

config 'global' 'automount'
        option 'from_fstab' '1'
        option 'anon_mount' '1'

config 'global' 'autoswap'
        option 'from_fstab' '1'
        option 'anon_swap' '0'

config 'mount'
        option 'target' '/mnt/sticky'
        option 'fstype' 'ext4'
        option 'options' 'rw,sync'
        option 'enabled' '1'

config 'swap'
        option 'device' '/dev/sda2'
        option 'enabled' '1'

Iemand enig idee waar dat aan kan liggen? Want volgens mij worden in beide gevallen de schijf op dezelfde manier gemount?

code:
1
/dev/sda1 on /mnt/sticky type ext4 (rw,relatime,user_xattr,barrier=1,data=ordered)

Het is ook herhaalbaar. Als ik na handmatig mounten de schijf unmount, en via /etc/init.d/fstab start opnieuw laat mounten, heb ik terug de erg slechte performance.

edit: wacht.. Ik denk dat het zit in het "sync" mounten.. Wanneer ik handmatig de mount deed, zette ik de optie "sync" er niet bij.

edit2: Inderdaad, dat was het probleem. Het is dus een slecht idee om een usb flash drive "sync" te mounten. Nadat ik dit uit de config file had gehaald werkte alles prima.

[ Voor 10% gewijzigd door Harrie op 14-03-2012 20:35 ]

• mca2
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-11 18:59
Dank voor de diverse tips. Het is inderdaad simpeler om de static and dynamiek ranges gewoon uit elkaar te trekken. Ik heb nu het volgende gedaan:
- DHCP reeks 192.168.10.200 - 250
- Static ip van de twee servers op .110 en .120 (FreeBSD en Ubuntu), de static is dus op de server zelf ingesteld
- geen address reservation op basis van mac

Mijn laptop doet het perfect in de DHCP-reeks. De ubuntu server is echter onbereikbaar! Zowel ping vanaf mijn laptop als vanaf de routeer geeft een time-out. ifdown/up op ubuntu geeft geen verschil. Als ik de .120 aan laat staan en de router reboot, dan krijg ik wel verbinding. Als ik vervolgens de ubuntu server reboot heb ik weer geen verbinding!

Is dit een feature van deze router?

• _JGC_
  • Nu online
Komt me niet bekend voor als feature. Niet ergens IP-conflicten of dubbele MAC-adressen op het netwerk ofzo?

Overigens zojuist bij een klant geweest, 2x Cisco WAP4410N in WDS Bridge modus met hooguit 20Mbit verkeer en 30ms ping en zeer veel packetloss vervangen door 2x 1043ND met Ultraman's voorlaatste OpenWRT build erop. Ene in WDS AP mode, andere in WDS client bridge mode. In de status kon ik uitlezen dat er 240Mbit verbinding was met 70% link quality op kanaal 13 met 40MHz. Pings waren 1ms en packet loss was geen enkel gedropt packet na 5 minuten pingen, pingtijden "fluctueerden" van <1ms tot 2ms.
Verder nog 2 el-cheapo 10/100 switches opgeruimd, de ingebouwde switch neemt die taken over :).

Ik blij, klant blij, en nu zit ik met 2 Cisco WAP4410N's opgescheept die ik nooit meer wens te gebruiken, misschien dat er ooit nog OpenWRT voor die dingen komt.
Heb inmiddels al weer 2 routers in bestelling staan. Heb er tot nu toe 1 met dd-wrt, 7 met OpenWRT en 4 met stock firmware draaien. Bij 6 van die OpenWRT's was het echt nodig, bij 1 exemplaar had ik mijn laatste voorraadmodel geflasht en had ik vervolgens een router nodig. Van die router met dd-wrt heb ik achteraf spijt (staat bij mijn ouders), OpenWRT vind ik veel plezieriger.

• DeTjuk
@Ultraman ik zou graag met mijn Android telefoon een vpn verbinding willen maken naar de router als ik gebruik kan maken van een publieke Wifi voorziening. Voorziet jouw firmware er in om dmv de benodigde packages deze functionaliteit toe te voegen of zijn er ingewikkeldere dingen noodzakelijk?

• Roel_D
  • Laatst online: 27-02-2024
Dag allemaal. Ik weet niet zo goed hoe ik in dit topic moet zoeken op deze vragen, dus hopelijk nemen jullie het me niet kwalijk als ze al gesteld zijn.
Ik sta op het punt om deze router in tweevoud aan te schaffen voor mijn woongroep. We zitten op de doorgetrokken bovenverdiepingen van een kleine portiekflat in Amsterdam Oost, met redelijk wat netwerken in de buurt. Onze huidige linksys wrt150n routertjes (elke bedient een lange gang met daaraan de woonruimtes) geven een nogal beroerd signaal en maken niet optimaal gebruik van de 100mbit glasvezelverbinding de we sinds kort hebben.

Twee vragen:

- heeft iemand ervaringen met deze router in een "drukke" buurt? Situatieschets: ik zie via inSSIDer ongeveer 20 netwerken, allen 2,4 Ghz, geen enkele haalt een betere amplitude dan -60 (maakt dat uit voor drukte?). De meesten lijken redelijk ver weg. Zouden we beter 5 Ghz kastjes kunnen kopen of loopt het wel los?
- weet iemand of er het horizontale bereik van een router verschilt van het verticale? Ik heb deze router eerder gehad in een huis met meerdere verdiepingen en daarbij was het signaal van het souterrain tot de tweede verdieping goed zichtbaar. Nu hoeft het eigenlijk alleen maar horizontaal verspreid te worden, met slechts wat muren in de weg. Op zich maak ik me hier weinig zorgen over, maar vraag het toch even.

Eén van de routers stel ik overigens in als accespoint (omdat ons huis dus horizontaal veel ruimte beslaat), via een kabel verbonden met de andere (die rechtstreeks verbinding heeft met de glasvezel modem). Weet niet of dat uitmaakt. Wellicht kan ik daarvoor iets simpelers aanschaffen? Prijs is op zich niet zo'n punt.

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:37
Roel_D schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 09:16:
[...]
- heeft iemand ervaringen met deze router in een "drukke" buurt? Situatieschets: ik zie via inSSIDer ongeveer 20 netwerken, allen 2,4 Ghz, geen enkele haalt een betere amplitude dan -60 (maakt dat uit voor drukte?). De meesten lijken redelijk ver weg. Zouden we beter 5 Ghz kastjes kunnen kopen of loopt het wel los?
Ik gebruik 'm zelf in een appartementencomplex waar ik ook ongeveer 20 netwerken oppik, allen 2.4 GHz. Ik heb daar verder geen last van, maar ik beschouw mezelf ook niet als 'heavy user'.
- weet iemand of er het horizontale bereik van een router verschilt van het verticale? Ik heb deze router eerder gehad in een huis met meerdere verdiepingen en daarbij was het signaal van het souterrain tot de tweede verdieping goed zichtbaar. Nu hoeft het eigenlijk alleen maar horizontaal verspreid te worden, met slechts wat muren in de weg. Op zich maak ik me hier weinig zorgen over, maar vraag het toch even.

Eén van de routers stel ik overigens in als accespoint (omdat ons huis dus horizontaal veel ruimte beslaat), via een kabel verbonden met de andere (die rechtstreeks verbinding heeft met de glasvezel modem). Weet niet of dat uitmaakt. Wellicht kan ik daarvoor iets simpelers aanschaffen? Prijs is op zich niet zo'n punt.
De richting van het bereik hangt af van de richting van de antennes. In de richting van de antenne is het signaal altijd het zwakst (dipoolantenne). De router heeft 3 antennes. Als alle antennes omhoog staan zul je recht erboven een slecht signaal hebben. Als je een (of meer) antennes horizontaal richt, zul er erboven en eronder een beter signaal hebben. Voor het beste bereik in alle richtingen is de richting van elke antenne loodrecht op de andere twee.

Verwijderd

[...]
Welk "65 mbps issue"?
Ik heb hier apparaten die intrainen op 130 Mbit en apparaten die dat met 65 Mbit doen. Dit is op een 20MHz WiFi-N, dus een enkel kanaal.
Dit ligt puur aan de WiFi kaart in het specifieke apparaat. Voor snelheden hoger dan 65 Mbit over een enkel kanaal WiFi-N meer heb je een extra antenne nodig en heel veel laptops zijn hier simpelweg niet van voorzien en kunnen daarom maar één spatial stream tegelijk aan per kanaal.
Zo kan mijn laptop maar 65 Mbit, maar de desktop van mijn onderbuurvrouw voorzien van een fatsoenlijke USB WiFi stick 130 Mbit.
Zet ik mijn WiFi-n op 40MHz, twee kanalen, dan haalt mijn laptop wel 130 Mbit, en mijn onderbuurvrouw 270 Mbit.

[...]
Welke drivers? Geef aub aan waar je over praat.
Hoe ziet je configuratie er uit? Welke drivers praat je over? Welk OS ook?
Hoe ziet de 2.4GHz band er in jouw omgeving uit? Zijn er veel andere access points actief waardoor er kanalen overlappen?

[...]

Ok, laat ik even bij het begin beginnen :)

Ik heb een heel lange tijd DDWRT r17201 gedraaid maar die bleek instabiel met het streamen / verplaatsen van grote bestanden via WIFI. Config was zowel 40MHz als Dynamic en mijn Dell E5500 Intel N wifi trainde netjes op 130mbps als ik het op mixed mode draaide. Bij het upgraden naar r18007 ontstond het 65mbs issue met zelfde configuratie als bij 17201. Doe ik een revert naar stock firmware laat ie netjes de snelheden van 130/270. zelfde issue met laatste builds van ultraman en gargoyle (stable)

Upper channel , 40MHZ kanaal 8. (volgens de inssider geen andere apparaten in de buurt met channel 8 ). ook met andere kanalen geprobeerd zonder resultaat.

WPA2 - AES..

Heb ook mijn backup router getest (een omgetoverde WRT320n --> E2000) met zowel ddwrt als tomatousb en die traint netjes op 300 en 144. (zelfde config) Mijn intel wifi n kaart werkt dus netjes. (XP pro SP3)

Drivers van mijn intel wifi ook meerdere malen opnieuw geinstalleerd maar zonder resultaat. bij het aanmelden op het netwerk gaat de verbinding binnen 5 sec van 130 naar 65.

• Roel_D
  • Laatst online: 27-02-2024
Dank Slow Whoop! Maar eens bestellen dan..
_JGC_ schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 23:49:
[...]

Hoe zit dat overigens met het Zyxel modem van Telfort, kan je die nog in bridge gooien zodat je het IP op de TP-Link krijgt, of is dat modem helemaal dichtgetimmerd?
:Y , sorry dat ik ff je post over het hoofd gezien had.
Ik moet er wel bij zeggen dat dit al een wat ouder modem is.
Even nagekeken welk type: pricewatch: Zyxel P-2602R-D1A
Hij heeft wel een zwarte casing ipv de zilveren die in de PW te zien is, maar qua specs lijkt het wel te kloppen.
Misschien een v1.0 revisie vs een v2.0 ofzo.

Die van mij was iig niet dichtgetimmerd en ik heb hem in Bridge kunnen zetten.
TP-Link op DHCP en die kreeg keurig het WAN IP door van het modem. Dus geen dubbel NAT :)
DeTjuk schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 23:36:
@Ultraman ik zou graag met mijn Android telefoon een vpn verbinding willen maken naar de router als ik gebruik kan maken van een publieke Wifi voorziening. Voorziet jouw firmware er in om dmv de benodigde packages deze functionaliteit toe te voegen of zijn er ingewikkeldere dingen noodzakelijk?
Ik voorzie in OpenVPN packages voor mijn builds. De benodigde kernel module, kmod-tun zo uit mijn hoofd, zit in zowel mijn persoonlijke als de chunky build ingebakken. De OpenVPN packages hoef je enkel maar te installeren.
Ik maak zelf geen gebruik van OpenVPN op de TP-Link, dus weet er niet het fijne fijne van. _JGC_ heeft mij ooit om die OpenVPN support gevraagd en voor hem heb ik ze toen gemaakt. Misschien kan hij er meer over vertellen als hij daar tijd voor en zin in heeft.
Ik verwacht zelf dat wat jij wilt mogelijk is met deze packages. En anders mag je laten weten wat je nodig hebt, dan kan ik kijken wat ik voor je kan betekenen.
Verwijderd schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 10:03:
Ik heb een heel lange tijd DDWRT r17201 gedraaid maar die bleek instabiel met het streamen / verplaatsen van grote bestanden via WIFI.
Om grote bestanden te verzenden is Ethernet beter geschikt dan WiFi, dus als je het kunt bekabelen: doe het. Maar het zou geen probleem mogen zijn over WiFi, dat niet.
Config was zowel 40MHz als Dynamic en mijn Dell E5500 Intel N wifi trainde netjes op 130mbps als ik het op mixed mode draaide. Bij het upgraden naar r18007 ontstond het 65mbs issue met zelfde configuratie als bij 17201. Doe ik een revert naar stock firmware laat ie netjes de snelheden van 130/270. zelfde issue met laatste builds van ultraman en gargoyle (stable)
Dus met stock wel 130 Mbit op 20MHz en 270Mbit op 40MHz, maar met DD-/OpenWRT kom je niet hoger dan 65Mbit bij 20MHz en 130Mbit bij 40MHz? OF enkel 65Mbit ongeacht aantal kanalen?

Ik weet wel dat Intel N wifi vaak redelijk picky/streng is qua eisen voor het opschalen van de snelheid.
Misschien dat dit verband houdt met WMM (802.11e) ondersteuning?
De support voor WMM is in OpenWRT Backfire volgens mij niet optimaal. In trunk werkt het volgens mij wel voor mac80211 based drivers, waar ath9k onder valt.
Upper channel , 40MHZ kanaal 8. (volgens de inssider geen andere apparaten in de buurt met channel 8 ). ook met andere kanalen geprobeerd zonder resultaat.
Volgens mij zet Upper channel 40MHz mode het tweede kanaal 4 kanalen boven het normale kanaal. Als je kanaal 8 gebruikt wil je dus dan zowel kanaal 8 als kanaal 12 zo vrij mogelijk zijn.
Dat deze modus twee kanalen inneemt is tevens de reden dat het in een omgeving met veel andere WiFi APs vaak last heeft van interferentie en 20MHz modus dus de meer buurtvriendelijke optie is.
WPA2 - AES
WPA2-AES only is wat je wilt voor WiFi-N en hogere snelheden :)
Heb ook mijn backup router getest (een omgetoverde WRT320n --> E2000) met zowel ddwrt als tomatousb en die traint netjes op 300 en 144. (zelfde config) Mijn intel wifi n kaart werkt dus netjes. (XP pro SP3)
Drivers van mijn intel wifi ook meerdere malen opnieuw geinstalleerd maar zonder resultaat. bij het aanmelden op het netwerk gaat de verbinding binnen 5 sec van 130 naar 65.[/b]
Handig dat je die analyse hebt kunnen doen. Het lijkt dus inderdaad in de DD-/OpenWRT software voor de TP-Link te zitten. En dan vermoed ik de ath9k driver of het onderliggende mac80211 framework.

Je zou eens een OpenWRT trunk build kunnen testen.
Bijvoorbeeld een snapshot van de website of de build van Prolution.
Benieuwd of dat invloed heeft op je performance.

En test ook zeker de 20MHz modus, daar zou je dan 130Mbit mee moeten kunnen halen.
Speel ook met de WMM setting, ondanks dat SmallNetBuilder claimt dat je die met rust moet laten. IS een prima conclusie, maar voor het experiment zou ik het proberen.

[ Voor 69% gewijzigd door Ultraman op 18-03-2012 13:18 ]

• DeTjuk
Ultraman schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 12:06:
Ik voorzie in OpenVPN packages voor mijn builds. De benodigde kernel module, kmod-tun zo uit mijn hoofd, zit in zowel mijn persoonlijke als de chunky build ingebakken. De OpenVPN packages hoef je enkel maar te installeren.
Ik maak zelf geen gebruik van OpenVPN op de TP-Link, dus weet er niet het fijne fijne van. _JGC_ heeft mij ooit om die OpenVPN support gevraagd en voor hem heb ik ze toen gemaakt. Misschien kan hij er meer over vertellen als hij daar tijd voor en zin in heeft.
Ik verwacht zelf dat wat jij wilt mogelijk is met deze packages. En anders mag je laten weten wat je nodig hebt, dan kan ik kijken wat ik voor je kan betekenen.
Heb inmiddels deze tutorial gevonden die wel aardig overeen lijkt te komen met hetgeen ik wil.
Vanavond maar eens mee aan de slag.

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:26
Dat lijkt me idd de betere optie. Android ondersteunt standaard geen OpenVPN (daar heb je de "tun"driver voor nodig en die wordt meestal alleen met telefoons met root toegang ondersteund).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• DeTjuk
eymey schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 16:26:
Dat lijkt me idd de betere optie. Android ondersteunt standaard geen OpenVPN (daar heb je de "tun"driver voor nodig en die wordt meestal alleen met telefoons met root toegang ondersteund).
Bedoel je hiermee dat het via IPsec/L2TP 'moet'?

Het zal voornamelijk zijn dat ik er gebruik van wil maken. Mijn HTC Desire is geroot. De Sensation van mijn vriendin nog niet >:)

In bovengenoemde tutorial voor IPsec/L2TP heb ik package kmod-ocf-ubsec-ssb niet in mijn softwarelijst.

Ben wel de volgende zaken tegengekomen mbt Android en OpenVPN:
Setting OpenVPN on OpenWrt
en
OpenVPN on Android (Cyanogenmod)

De vereiste van tun is me inmiddels duidelijk :) De CyanogenMOD roms hebben dat, maar die draai ik niet (Insert Coins).
De CynagenMOD wiki doet nog uit de doeken waar handmatig een tun te vinden is en hoe die te laden.

Toch wat lastiger dan gedacht. IPsec/L2TP klinkt wat dat betreft makkelijker, maar package kmod-ocf-ubsec-ssb lijk ik niet te kunnen installeren, althans het wordt niet gevonden in mijn software lijst. Hints om dat pakket te kunnen installeren?

[ Voor 48% gewijzigd door DeTjuk op 15-03-2012 21:36 ]

• eymey
  • Laatst online: 13:26
Heb je wel (naast eventueel de packages van Ultraman) ook de software source bij OpenWRT zelf ingesteld staan? Als ie daar niet in zit, dan weet ik het eigenlijk ook niet.....

Hier heb ik een Synology NAS draaien dat zowel PPTP als OpenVPN ondersteunt :D

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• DeTjuk
Dit is wat ik heb staan:

code:
1
src/gz packages http://downloads.openwrt.org/backfire/10.03.1/ar71xx/packages

Een kmod moet wel compiled zijn voor de kernel die op je router staat. Je draait mijn meest recente build?
Zo ja, dan zal een kmod package van de officiele OpenWRT repo niet geschikt zijn voor je. Ik moet dan een kmod package voor je maken, want die matched met mijn kernel.
Kan ik wel voor je bekijken, mogelijk zelfs morgen al. Is de kmod die je noemt degene die je nodig hebt?

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:13

rapture

Zelfs daar netwerken?

Roel_D schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 09:16:
In een binnenstad heb ik 22 netwerken gezien. Er zaten wel exemplaren tussen die veel harder dan -60 dBm gingen. De speedtesten gingen trager dan een VDSL2-lijn en op een bepaald kanaal kan ik de routerinterface vanop 1 m afstand tot de router niet meer bereiken. Als de metingen zo slecht zijn, dan wordt 5 GHz een noodzaak om lagfestijnen, haperende Internetbankieren en regelmatig F5 rammen te voorkomen. Daarvoor is er de pricewatch: TP-Link TL-WR2543ND.

• _JGC_
  • Nu online
Ik heb thuis ook zo'n 20 netwerken, maar met OpenWRT en 21dB schreeuwt de mijne er flink bovenuit. Als ik bij de buren zit heb ik meer ontvangst van mijn eigen router dan die van de buurman.

• DeTjuk
Ultraman schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 23:52:
Een kmod moet wel compiled zijn voor de kernel die op je router staat. Je draait mijn meest recente build?
Zo ja, dan zal een kmod package van de officiele OpenWRT repo niet geschikt zijn voor je. Ik moet dan een kmod package voor je maken, want die matched met mijn kernel.
Kan ik wel voor je bekijken, mogelijk zelfs morgen al. Is de kmod die je noemt degene die je nodig hebt?
Ik draai idd de meest recente versie.Bedankt voor je aanbod, maar...

Heb het 'verschil' al ontdekt de tutorial gaat uit van de packages uit de branche: http://downloads.openwrt..../10.03/brcm47xx/packages/ ivm een Asus WL-500G Premium (v1) die hij gebruikt.
Daar is kmod-ocf-ubsec-ssb idd terug te vinden.

In het package overzicht van http://downloads.openwrt....ts/trunk/ar71xx/packages/ is het niet terug te vinden.

Nu weet ik niet of de TL-WR1043ND uberhaupt wel hardwarematige crypto ondersteuning heeft? Op de wiki lees ik er niets over terug: Cryptographic Hardware Accelerators

...vraag is dus of ik de package perse nodig heb of dat het ook zonder kan. Rest van de genoemde pacakages zijn gewoon te downloaden/installeren.

[ Voor 4% gewijzigd door DeTjuk op 16-03-2012 12:44 ]

• Iceman1987
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-11 21:04
Ik moet binnenkort een netwerk in mijn huis aanleggen. Mijn oog is gevallen op de hier zo geliefde TP-Link TL-WR1043ND. Deze wil ik plaatsen in de meterkast. Van de meterkast wil ik een UTP kabel doortrekken voor een switch in de woonkamer. Ik dacht aan de TP-Link TL-SG1005D als switch. Van de meterkast gaat een UTP kabel naar de derde verdieping voor een tweede wifi-router als accespoint. Dan denk ik aan de TP-Link TL-WR841N als tweede wifi-router. Ik denk dat de tweede router goed genoeg is om als tweede accespoint te dienen voor de bovenste verdieping.

Denken jullie dat alles goed samen zal werken? Heb ze alle drie van hetzelfde merk genomen om eventuele problemen te voorkomen.

• DeTjuk
@Iceman1987 ik heb sinds kort de TL-WR1043ND en de 8 poort variant van het model switch van TP-Link dat jij noemt. Dat gaat hier als een malle ;) Alles bedraad, de wifi betrek ik via mijn Fonera, is enkel voor twee Android toestellen die daar gebruik van maken.
Maar het lijkt me een prima keuze om te maken en anders kun je het altijd nog retourneren.

Iceman1987 schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 15:27:
Ik moet binnenkort een netwerk in mijn huis aanleggen. Mijn oog is gevallen op de hier zo geliefde TP-Link TL-WR1043ND. Deze wil ik plaatsen in de meterkast. Van de meterkast wil ik een UTP kabel doortrekken voor een switch in de woonkamer. Ik dacht aan de TP-Link TL-SG1005D als switch. Van de meterkast gaat een UTP kabel naar de derde verdieping voor een tweede wifi-router als accespoint. Dan denk ik aan de TP-Link TL-WR841N als tweede wifi-router. Ik denk dat de tweede router goed genoeg is om als tweede accespoint te dienen voor de bovenste verdieping.

Denken jullie dat alles goed samen zal werken? Heb ze alle drie van hetzelfde merk genomen om eventuele problemen te voorkomen.
Ik verwacht geen problemen.
Het merk matchen voor de switch is doorgaans niet nodig. Het is immers maar een redelijk simpele switch. Er kan zelfs met een merk-match onderhuids ook best een chip van een andere fabrikant in zitten.
Maargoed, ik verwacht niet dat je problemen zult krijgen.

Je tweede WiFi AP zal een ander netwerk vormen? Of wil je proberen die hetzelfde draadloze netwerk te laten zijn? Want dan zou je misschien willen opzoeken welke chip er in die 841 zit.

Dat switchje heb ik trouwens hier ook staan. Ik heb er nog nooit ander verkeer over gegooid dan wat internetverkeer, kan dus weinig zeggen over de snelheid, maar ding doet het verder prima.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

De TL-W841N heeft een AR71 SoC en een AR92xx draadloze 2,4 GHz chip. Werkt perfect hier (OpenWrt trunk).

Mocht hij beslissen om OpenWrt te gebruiken dan maakt het type chip sowieso niet uit, zolang beide chips maar de mac80211 stack gebruiken.

[ Voor 40% gewijzigd door Borromini op 17-03-2012 02:19 ]

• Asskicker
  • Laatst online: 19-08 17:38
Mijn oude TP-LINK (TD-W8910G) zijn wifi is het momenteel aan het begeven (valt constant weg etc...) maar wired doet het wel nog steeds. Dus ben ik op zoek naar een nieuwe (moet niet zozeer een TP-LINK zijn) en mijn oog viel op deze, is het nog steeds waard om deze te kopen? Zo te zien is dit topic nog steeds actief dus dat is al zeer goed teken!

Ik gebruik mijn huidige eigenlijk als switch / wireless access point omdat de wifi van de meegeleverde modem/router van mijn internet provider wel ENORM slecht is. En dankzij digitale tv, vdsl2... kan ik daar zelf niets in de plaats zetten.

Wat denken jullie? :)

[ Voor 24% gewijzigd door Asskicker op 17-03-2012 11:04 ]

• hjs
  • Niet online

hjs

wij, gebruikers van wc-eend, adviseren wc-eend.
Borromini schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 02:14:
De TL-W841N heeft een AR71 SoC en een AR92xx draadloze 2,4 GHz chip. Werkt perfect hier (OpenWrt trunk).

Mocht hij beslissen om OpenWrt te gebruiken dan maakt het type chip sowieso niet uit, zolang beide chips maar de mac80211 stack gebruiken.
Dat laatste was inderdaad waar ik op doelde :)
Merendeel valt er wel onder, maar soms zie je een uitzondering, zoals tot voor kort met Broadcom chips.

• Iceman1987
Ultraman schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 23:23:
[...]

Je tweede WiFi AP zal een ander netwerk vormen? Of wil je proberen die hetzelfde draadloze netwerk te laten zijn? Want dan zou je misschien willen opzoeken welke chip er in die 841 zit.

Dat switchje heb ik trouwens hier ook staan. Ik heb er nog nooit ander verkeer over gegooid dan wat internetverkeer, kan dus weinig zeggen over de snelheid, maar ding doet het verder prima.
De tweede wif AP zal niet een andere netwerk zijn, gewoon hetzelfde netwerk. Alleen in de nieuwbouw huis verwacht ik niet dat het wifi signaal sterk genoeg is voor de derde verdieping. Dus wil daar een Wifi AP hebben. Volgens mij hadden ze de chip van dezelfde familie, maar wist niet of de Soc hetzelfde was.
Borromini schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 02:14:

Ah perfect, dus jij hebt beide routers en die werken goed samen.
Ik weet nog niet of ik OpenWrt ga gebruiken ben niet zo begaafd in netwerkkunde. Maar als het moet, dan zal ik me zeker inlezen. Maar in essentie wil ik gewoon een simpel huisnetwerk voor internet en wat media streaming.

Ik heb gezien dat je andere antenne's kunt bevestigen (5 en 8 dbi). Heeft dat een duidelijke meerwaarde, of is het alleen relevant in bepaalde situaties. En indien je andere antenne's haalt, moeten ze allemaal van hetzelfde dbi zijn, of kun je ze door elkaar gebruiken . (vrees van niet)

Beetje offtopic, maar heb weinig kaas gegeten van netwerk technieken: Ik moet die tweede wifi router een vaste IP adres geven, en DHCP uitschakkelen. Maar als ik mijn laptop verbind met mijn tweede wifi router, hoe kan het dat deze een IP adres krijgt? Want de tweede wifi router kan geen IP adressen geven aangezien DHCP uit staat. Krijgt het de IP adres van de eerste (primaire) wif router? Of heb ik de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt :9

[ Voor 6% gewijzigd door Iceman1987 op 17-03-2012 12:39 ]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik heb zelf geen WDS-opstelling, voor alle duidelijkheid. De OpenWrt-devs zijn wel duidelijk over WDS: dat is niet chipafhankelijk met mac80211, dus verschillende chips combineren zou moeten werken, zolang ze allebei maar de mac80211 stack gebruiken.

• Iceman1987
Borromini schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 14:00:
Ik heb zelf geen WDS-opstelling, voor alle duidelijkheid. De OpenWrt-devs zijn wel duidelijk over WDS: dat is niet chipafhankelijk met mac80211, dus verschillende chips combineren zou moeten werken, zolang ze allebei maar de mac80211 stack gebruiken.
Ah, maar volgens mij wil ik geen WDS-opstelling. Je spreekt toch van een WDS-opstelling wanneer men draadloze routers zonder kabels met elkaar laat communiceren? (soort range extenders).
In mijn geval wil ik een UTP kabel trekken van mijn primaire router (de WR1043), naar de secundaire router (W841N) op de derde verdieping. Die secundaire router zorgt voor het Wifi op de derde verdieping en eventueel de tweede verdieping, terwijl de primaire voor de begane grond en eventueel de eerste verdieping de draadloze verzorging op zich neemt.
Of spreek je dan nog steeds van een WDS-opstelling?

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Nee, ik heb gewoon je vraag verkeerd geïnterpreteerd, ik nam aan dat je met 'samenwerken' op WDS doelde, aangezien dat vaak nog geknoei kan zijn. Ik heb hier zelf een HP switch staan met een Netgear WNDR3700 (ook een AR71-platform zoals de TL-WR1043ND), in de regel zal een switch je niet in de weg zitten, over merk/chipcompatibiliteit hoef je je zoals eerder gezegd echt geen zorgen te maken op dat vlak :).

Je geeft je tweede router een vast IP buiten het bereik van de DHCP-server van je eerste. Dat dien je in te stellen op de eerste router. Je zet de routing en DHCP-server op de tweede uit zodat het een simpele switch + AP wordt. In principe zal de client verbinden met het AP met het sterkste signaal.

[ Voor 27% gewijzigd door Borromini op 17-03-2012 16:32 ]

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

De issue die in de ath9k driver zit en die al confirmed is (zie het 1043ND draadje in het OpenWRT forum, ergens pagina 47 of zo). In de ontwikkelversies van OpenWRT zit een geupdatete versie die het wel goed doet. Probleem heeft dus niets met antennes te maken want met dezelfde clients kun je zonder problemen een ander niet-OpenWRT wifi AP joinen op de theoretische max van 300Mbps (Apple Time Capsule bijv.). Volgens mij had DD-WRT dit probleem juist weer niet en zou je dat als alternatief kunnen gebruiken. Ik heb daar in het verleden echter diverse problemen mee gehad dus ik houd het voorlopig bij de Time Capsule en wacht op een nieuwe stable release van OpenWRT die het probleem oplost.

Btw, uitzetten van de ssid scan functie helpt iets, 40MHz gebruiken ipv 20 helpt ook weer iets maar hij blijft zo rond de 65Mbit steken.
Ik lijk er geen last van te hebben hier op mijn Backfire build. Er wordt hier in huis regelmatig ingetrained op 130 Mbit op de 20MHz WiFi-N AP door apparaten die dat aankunnen. Vandaar dat ik er geen weet van had dat er een issue zou zijn.
Ik heb daar dan wel de doorvoer niet van gemeten, dus mogelijk dat de daadwerkelijk bandbreedte beperkt blijft tot 65 Mbit?

[ Voor 4% gewijzigd door Ultraman op 18-03-2012 13:23 ]

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Ja, dat is het volgende lastige aan die bug, niet iedereen lijkt er last van te hebben. Ik heb het hier eens bekeken en zag op de clients en in Luci dat ie maar op de 65~67Mbit bleef steken. Op de TC zie ik hogere snelheden net als op werk. Dat zegt vaak nog niks dus je zult echt snelheidstest moeten gaan doen middels iperf en/of een stopwatch. Daarin zag ik resultaten die het aantal Mbit wat ik op de router en clients zag wel bevestigden. Balen voor filetransfers op het netwerk maar de internetverbinding doet het er niet minder op, die ligt toch ver onder de 65 Mbit hier.

Verwijderd

ppl schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 21:06:
[...]

De issue die in de ath9k driver zit en die al confirmed is (zie het 1043ND draadje in het OpenWRT forum, ergens pagina 47 of zo). In de ontwikkelversies van OpenWRT zit een geupdatete versie die het wel goed doet. Probleem heeft dus niets met antennes te maken want met dezelfde clients kun je zonder problemen een ander niet-OpenWRT wifi AP joinen op de theoretische max van 300Mbps (Apple Time Capsule bijv.). Volgens mij had DD-WRT dit probleem juist weer niet en zou je dat als alternatief kunnen gebruiken. Ik heb daar in het verleden echter diverse problemen mee gehad dus ik houd het voorlopig bij de Time Capsule en wacht op een nieuwe stable release van OpenWRT die het probleem oplost.

Btw, uitzetten van de ssid scan functie helpt iets, 40MHz gebruiken ipv 20 helpt ook weer iets maar hij blijft zo rond de 65Mbit steken.
Klopt, ik heb het ook van ddwrt forum. Ik zal het met andere N apparaten proberen binnenkort om te kijken of het wellicht aan de samenwerking met Intel wifi en tp link te maken heeft.

• Lizard
  • Laatst online: 11:41
Hmmm, ik heb net mijn router geupdate naar de officiele TL-WR1043ND_V1_120210.

Nu kan ik bij DHCP -> Address Reservation niet meer dan 3 MAC/ips toevoegen. Bij de 4e krijg ik opeens de help te zien?

Heeft iemand anders daar ook last van?

• dask
Nadat ik dankzij de community de ext hdd op het netwerk werkend heb gekregen, zou ik graag de knop aan de voorkant van de router een functie willen geven ivm mounten/unmounten van de externe schijf. Lang indrukken is unmounten, kort indrukken is mounten.

Op volgende pagina heb ik info gevonden ivm het toekennen van functies aan buttons.
http://wiki.openwrt.org/doc/howto/hardware.button#examples

Blijkbaar moet ik eerst "wget" installeren en dan
code:
1
wget -O /etc/hotplug.d/button/00-button http://dev.openwrt.org/export/21216/trunk/target/linux/atheros/base-files/etc/hotplug.d/button/00-button
uitvoeren.

Daarna in UCI iets in de trend van invoeren (moet er eigenlijk nog iets aangepast worden?):
code:
1
2
3
4
5
6
7
uci add system button
uci set system.@button[-1].button=BTN_1
uci set system.@button[-1].action=released
uci set system.@button[-1].handler="for i in \$(mount | awk '/dev\/sd[b-z]/ { print \$1}'); do umount \$i; done"
uci set system.@button[-1].min=5
uci set system.@button[-1].max=10
uci commit system

En dan voor het mounten, ik heb op regel 4 "umount" veranderd in "mount":
code:
1
2
3
4
5
6
7
uci add system button
uci set system.@button[-1].button=BTN_1
uci set system.@button[-1].action=released
uci set system.@button[-1].handler="for i in \$(mount | awk '/dev\/sd[b-z]/ { print \$1}'); do mount \$i; done"
uci set system.@button[-1].min=1
uci set system.@button[-1].max=3
uci commit system

Zou het zo kunnen werken, of sla ik de bal helemaal mis? :?
Ik wil toch eerst wat info inzamelen vooraleer ik zoiets ga uitproberen, en in welke file worden die uci-commands geschreven in dit geval?

Verwijderd

Draai nu een backfire build, is het mogelijk om met een sysupgrade.bin naar een trunk build te gaan?

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ja, zou geen probleem mogen zijn, heb dat zelf ook op meerdere AR71-modellen gedaan.

• DeTjuk
Met deze uitleg is het me niet gelukt om VPN met als server de router in combinatie met Android aan de praat te krijgen.

Aangezien er ook een Debian server draait, heb ik deze uitleg gevolgd. Dat lijkt prima te werken. Mijn Desire zegt in ieder geval te zijn verbonden. Ben nog op zoek naar een manier om te achterhalen of de verbinding echt via VPN loopt...

Maar ik heb de volgende uitdaging. Via mijn eigen WIFI verbinding wordt er prima verbinding gemaakt. Met de WIFI verbinding uit heb ik internet via Vodafone. Verbinding met de VPN server maken lukt dan niet.
Het helpt ook als je NIET het interne ip adres gebruikt. 8)7

Blijft over hoe ik kan checken of het verkeer echt via de VPN verbinding gaat. Heb nl. wel wat foutmeldingen voorbij zien komen in auth.log

• JT
  • Laatst online: 10:47

JT

VETAK y0

Volgens mij kan je met de stock firmware maar een beperkt aantal files delen via dlna, klopt dat? Met 2 mappen was alles nog zichtbaar maar na een 3e map is helemaal niks meer zichtbaar...

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• hjs
  • Niet online

hjs

JT schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 13:41:
Volgens mij kan je met de stock firmware maar een beperkt aantal files delen via dlna, klopt dat? Met 2 mappen was alles nog zichtbaar maar na een 3e map is helemaal niks meer zichtbaar...
100 is eerder in dit topic genoemd staat me bij.

• hjs
  • Niet online

hjs

Oh, gelijk eens kijken omdat op de vorige wat opmerkingen waren:

DD-WRT is nu bij R18777 en is van 19-3

http://dd-wrt.com/site/su...s%2Ftplink_tl-wr1043nd%2F

maar of deze versie nu beter is ??
18777 and wifi and very unstable with my Tplink 1043ND v1.0

Alot of times randomly during the day it stops working and also the SSID is not broadcasted. After a while it comes back. Meanwhile the pc's with wired network keep on working normally.
http://www.dd-wrt.com/php...s=0&postorder=asc&start=0

[ Voor 43% gewijzigd door hjs op 23-03-2012 13:53 ]

• JT
  • Laatst online: 10:47

JT

VETAK y0

Hmmmm...misschien dan toch maar eens OpenWRT erop knallen.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• basix
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-11 19:23
_JGC_ schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 22:56:
Komt me niet bekend voor als feature. Niet ergens IP-conflicten of dubbele MAC-adressen op het netwerk ofzo?

Overigens zojuist bij een klant geweest, 2x Cisco WAP4410N in WDS Bridge modus met hooguit 20Mbit verkeer en 30ms ping en zeer veel packetloss vervangen door 2x 1043ND met Ultraman's voorlaatste OpenWRT build erop. Ene in WDS AP mode, andere in WDS client bridge mode. In de status kon ik uitlezen dat er 240Mbit verbinding was met 70% link quality op kanaal 13 met 40MHz. Pings waren 1ms en packet loss was geen enkel gedropt packet na 5 minuten pingen, pingtijden "fluctueerden" van <1ms tot 2ms.
Verder nog 2 el-cheapo 10/100 switches opgeruimd, de ingebouwde switch neemt die taken over :).

Ik blij, klant blij, en nu zit ik met 2 Cisco WAP4410N's opgescheept die ik nooit meer wens te gebruiken, misschien dat er ooit nog OpenWRT voor die dingen komt.
Heb inmiddels al weer 2 routers in bestelling staan. Heb er tot nu toe 1 met dd-wrt, 7 met OpenWRT en 4 met stock firmware draaien. Bij 6 van die OpenWRT's was het echt nodig, bij 1 exemplaar had ik mijn laatste voorraadmodel geflasht en had ik vervolgens een router nodig. Van die router met dd-wrt heb ik achteraf spijt (staat bij mijn ouders), OpenWRT vind ik veel plezieriger.
Beste _JGC_,

Volgens mij beschrijf jij exact wat ik wil gaan doen.
Ik heb een tijd lang 2 tot 3 Linksys WRT54g's gedraaid met DD-WRT in een WDS opstelling. Werkt allemaal prima, wireless apparaten kunnen ook goed roamen van AP naar AP. Echter hebben deze AP's het probleem dat je maar max 10mbit kunt halen ivm 1 radio die beschikbaar is voor WDS en het apparaat dus iedere bit 2 x verzonden wordt (en de radio maar max 20mbit throughput aan kan).

Kortom, ik heb inmiddels 2 x een 1043 gekocht. Daar dd-wrt opgezet alleen niet tevreden over dd-wrt aangezien het gewoon niet stabiel draait.Teveel bugs erin. Ik ben dus nu aan het kijken naar OpenWRT. Echter begrijp ik er nog weinig van. Het is mij niet duidelijk of alles via een Webgui kan of deels ook via CLI moet.

Begrijp ik het goed dat jij dus openwrt op 2 1043's hebt draaien in een WDS opstelling? Zoja, kunnen apparaten dan roamen zonder dat de verbinding wegvalt? Bijvoorbeeld als je Skype sessie aan het draaien bent of Voip zoals Viber op een mobiele telefoon? Kun je ook iets zeggen over de snelheden die gehaald kunnen worden van AP naar AP?

Alvast bedank.

Greetz

• basix
Hoi Ultraman,

Na de afgelopen dagen uitvoerig een en ander op internet te hebben gelezen over openwrt op o.a. dit forum zit ik toch met een paar vragen.

Zoals je wellicht hierboven hebt gelezen heb ik 2 1043's welke nu beide in gebruik zijn op verschillende locatie's. Ik wil graag van stock firmware naar openwrt. Echter moet alles wel in een keer goed gaan want ik heb geen reserve liggen helaas.

Mijn oog is gevallen op jouw chunky build.
Daar zit als ik het goed heb het volgende in:

chunky build van 08-03-2012

Ultraman in "[Ervaringen] TP-Link TL-WR1043ND"

•WiFi kanaal 12+13 beschikbaar
•IPv6 support (6to4,6in4,native, geen 6rd helaas wegens limitatie van de kernel in backfire)
•QoS support
•kmod-tun ingebakken zodat OpenVPN functionaliteit installeerbaar is met gebruik van aangeleverde packages
•PPP, PPPoA, PPPoE verbindingsopties
•ATM Bridge (AAL5), voor bepaalde ADSL varianten
•3G/UMTS ondersteuning, voor de mensen met dongels
•USB storage, filesystems: ext2/3/4 & FAT32 en utilities hiervoor
•Samba, delen van je storage met Windows clients
•UPnP ondersteuning, lees voor gebruik zeker: OpenWRT Wiki - UPnP

Als ik het ook goed begrijp zit hier ook al Luci in, dus kan ik alles in eerste instantie via een Webgui benaderen?

Zit hier ook ondersteuning voor WDS voor ingebakken en via webgui te configureren?

Is er ook een traffic monitor beschikbaar zoals in DD-WRT (die erg prettig werkt)
Zoiets als dit: http://girtby.net/assets/2009/02/openwrt-kamikaze.png

Is de QOS mogelijkheid op serice niveau ipv port niveau?
Zoiets als dit: http://girtby.net/assets/2009/02/openwrt-qos.png

Is het volgende stappenplan mogelijk:

1.Router met stock firmware harde reset geven.
2.Met bekabelde pc jouw chunky build uploaden.
3.Router harde reset geven.
4.Webgui benaderen

Gaat dit zo een werkende router opleveren of moet ik altijd eerst nog iets via de cli configueren voor ik een werkende router+internet verbinding heb?

Zoals je ziet een heleboel vragen. Helaas heb ik nergens echt een goed overzicht kunnen dus vandaar dat ik alle openstaande vragen maar in een keer hier afvuur :).

Mocht dit allemaal mogelijk zijn dan biedt dit echt de ultieme oplossing die ik op dit moment zoek.

Alvast bedankt voor de info.
Groet

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:03
Luci zit er standaard in, configureren kan via de webinterface. Met betrekking tot WDS kan ik je weinig nuttigs melden, ik gebruik het niet. Standaard zit er een traffic monitor in voor de verschillende interfaces, werkt prima.

QoS is ook aanwezig als ik me niet vergis, misschien kan iemand anders je hier meer over vertellen (gebruik het niet). Je stappenplan gaat prima werken, stap nummer 3 is mogelijk overbodig. Ja dit gaat werken, mogelijk moet je t.b.v. je internetverbinding nog wel het een en ander configureren.

Mijn devies is: test het gewoon even, zorg dat je een fallback scenario achter de hand hebt en niet gaan prutsen aan een kritische 'live' omgeving.

My favorite programming language is solder.

• basix
Puch-Maxi schreef op zondag 25 maart 2012 @ 20:52:
Luci zit er standaard in, configureren kan via de webinterface. Met betrekking tot WDS kan ik je weinig nuttigs melden, ik gebruik het niet. Standaard zit er een traffic monitor in voor de verschillende interfaces, werkt prima.

QoS is ook aanwezig als ik me niet vergis, misschien kan iemand anders je hier meer over vertellen (gebruik het niet). Je stappenplan gaat prima werken, stap nummer 3 is mogelijk overbodig. Ja dit gaat werken, mogelijk moet je t.b.v. je internetverbinding nog wel het een en ander configureren.

Mijn devies is: test het gewoon even, zorg dat je een fallback scenario achter de hand hebt en niet gaan prutsen aan een kritische 'live' omgeving.
Hoi Puch-Maxi,

Bedankt voor je antwoord. Wat bedoel je precies met "wellicht moet je tbv je internetverbinding nog wel het een en ander configuren"? Kan ik dat opvatten als "de juiste ISP settings invullen"? Als dat via de GUI via Luci kan dan gaat mij dat wel lukken (UPC kabel verbinding), via CLI heb ik nog geen idee.

Je hebt idd gelijk met het niet "prutsen" aan een live verbinding. Helaas heb ik alle routers die ik had de afgelopen maanden overal en nergens weggezet dus heb nu even geen test spullen voor handen. Ik voel een bezoek aan Alternate aankomen :+

• Puch-Maxi
Dat is exact wat ik bedoel :). Het verschilt per provider, soms moet je bv een mac-adres klonen.
Maar in 9 van de 10 gevallen werkt het direct, het configureren van de WAN-interface kan prima met Luci.
Ach, ik weet hoe het gaat: "Waarom werkt het internet niet!!??". :D

edit:
Zelf gebruik ik de WR1043ND als een veredelde Access Point, heb VDSL2 van Telfort.

[ Voor 15% gewijzigd door Puch-Maxi op 25-03-2012 23:03 . Reden: Toevoeging ]

• _JGC_
  • Nu online
basix schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 14:16:
[...]
Begrijp ik het goed dat jij dus openwrt op 2 1043's hebt draaien in een WDS opstelling? Zoja, kunnen apparaten dan roamen zonder dat de verbinding wegvalt? Bijvoorbeeld als je Skype sessie aan het draaien bent of Voip zoals Viber op een mobiele telefoon? Kun je ook iets zeggen over de snelheden die gehaald kunnen worden van AP naar AP?
Ik draai WDS om 2 bedrade netwerken met elkaar te verbinden. De 1043ND heeft 1 radio, dus als je via WDS die dingen aanelkaar hangt en vervolgens wireless clients gaat verbinden haal je de helft.

Wat dd-wrt betreft heb ik ook geen goede ervaringen, het AP bij mijn ouders gebruikt dd-wrt, die heb ik pas stabiel kunnen krijgen door wifi-n uit te schakelen en alleen -g te serveren. dd-wrt gebruikt madwifi, waarmee ik niet hele goede ervaringen heb (zie mijn rants in dit topic over Cisco WAP4410n, die qua hardware identiek zijn, maar alles behalve stabiel werken).

• basix
Hoi Puch-Maxi en JGC,

Bedankt voor jullie snelle feedback. Er wordt mij steeds meer duidelijkheid wat betreft de mogelijkheden :). De ISp settings gaan wel lukken.

JGC, wat voor snelheden haal jij over WDS, volgens mij moet dat ergens rond de 40mbit liggen als je een verbinding van: Wireless Client1 <- > TP-LINK1 <-> TP-LINK2 <-> Wireless Client2. Klopt dat ongeveer, aangezien idd dan je bandbreedte gehalveerd wordt ivm 1 radio in de TP-Links. Echter nog steeds meer dan voldoende voor internet gebruik.

• _JGC_
  • Nu online
basix schreef op maandag 26 maart 2012 @ 15:08:
Hoi Puch-Maxi en JGC,

Bedankt voor jullie snelle feedback. Er wordt mij steeds meer duidelijkheid wat betreft de mogelijkheden :). De ISp settings gaan wel lukken.

JGC, wat voor snelheden haal jij over WDS, volgens mij moet dat ergens rond de 40mbit liggen als je een verbinding van: Wireless Client1 <- > TP-LINK1 <-> TP-LINK2 <-> Wireless Client2. Klopt dat ongeveer, aangezien idd dan je bandbreedte gehalveerd wordt ivm 1 radio in de TP-Links. Echter nog steeds meer dan voldoende voor internet gebruik.
Ik heb geen idee wat er wireless gehaald wordt, aangezien er aan beide kanten alleen wired apparaten hangen. Op het master AP is het wel mogelijk om wireless clients te verbinden, maar die behalen gewoon de volledige snelheid, voor zover het bereik dat toestaat.

Heb zojuist even met iperf getest van AP <--> AP, daar haalt ie 45Mbit/s, syncrate is 180Mbit op dit moment, ik heb alleen geen idee wat er aan verkeer over die dingen gaat op dit moment. Het zijn niet mijn APs, dus ik wil er ook niet teveel aan prutsen.

Verwijderd

Net de Ultraman OpenWRT firmware geinstalleerd. Vooral om Ext2/3/4 schijven te kunnen sharen.
Alles werkt perfekt, maar toch enkele vraagjes/opmerkingen.

1.Ik haal via de USB Sharing maar +/- 1,5 MB/s, dit moet toch beter kunnen of is dit normaal ?
2.Hoe kan je via de Sharing ook de file permissions bewaren zodat enkele directory's maar voor enkele gebruikers leesbaar is, of is dit niet mogelijk.
3. Als je de Multi-SSID gebruikt, is het dan mogelijk om de sharing aan 1 SSID toe te wijzen.
4. Automount/share werkt niet altijd. Bij het wisselen van de HDD wordt deze bijna nooit gemount, ik moet dan de router rebooten of via SSH mounten (bij het SSH mounten wordt de schijf niet altijd in de Share opgenomen). Ik laat de HDDs mouten via LABEL, elk naar hun eigen mountpoint om op die manier geen conflicten te genereren.

• Puch-Maxi
De doorvoersnelheid van 1,5 MB/s is wel iets wat ik herken, veel harder dan 2 MB/s heb ik nog niet meegemaakt.

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:28
Lizard schreef op zondag 18 maart 2012 @ 23:19:
Hmmm, ik heb net mijn router geupdate naar de officiele TL-WR1043ND_V1_120210.

Nu kan ik bij DHCP -> Address Reservation niet meer dan 3 MAC/ips toevoegen. Bij de 4e krijg ik opeens de help te zien?

Heeft iemand anders daar ook last van?
Geen problemen mee en heb er zeker 18 in staan. Zou even de router een keer resetten naar de fabrieksinstellingen.

• Lizard
  • Laatst online: 11:41
MikeOO schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 07:31:
[...]

Geen problemen mee en heb er zeker 18 in staan. Zou even de router een keer resetten naar de fabrieksinstellingen.
Factory reset had ik al gedaan, bleek uiteindelijk iets te zijn in Firefox. Nadat ik in IE de 3e wel kon toevoegen, werkt de rest ook in Firefox. Lijkt op een corrupte cache issue. :? Nu kan ik het ook niet meer reproduceren.
Pagina: 1 ... 14 ... 56 Laatste