Harrie schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 17:39:
[...]
In jouw geval moet daar dus geen ext3 of ext4 staan, maar ntfs.
Dus:
code:
1
2
3
4
5
6
7
| config 'mount'
option 'target' '/mnt/shares'
option 'device' '/dev/sda1'
option 'fstype' 'ntfs'
option 'options' 'rw,sync,umask=000'
option 'enabled_fsck' '0'
option 'enabled' '1' |
Ik vermoed dat die methode problemen op zal leveren.
Verbeter me als ik dat mis heb, want ik heb dit zelf niet geprobeerd.
NTFS met OpenWRT (Linux) kan op twee manieren:
1. Kernel module voor NTFS: dit is read-only!
Is niet aanwezig op mijn build, en met goede reden.
Zou ik als package moeten bouwen voor mijn build om dit mogelijk te maken.
2. NTFS in userspace, dmv FUSE + ntfs-3g
Zie daarvoor:
OpenWRT Wiki - Writable NTFS
Is denk ik de beste optie als je
per se NTFS wilt gebruiken.
Ik val in herhaling: NTFS is geen aanrader.
code:
1
| option 'options' 'rw,sync,umask=000' |
Prima dat je de disk "sync" mount. Dan wordt de disk synchroon gemount, waardoor er geen cache wordt gebruikt. Slim qua data consistency, maar performance zal er onder lijden.
"Async" is een optie. Heeft als gevaar dat je bij plotseling stroomverlies pas geschreven data kunt verliezen of dat je filesystem corrupt raakt. Echter wel sneller.
Een afweging.
code:
1
| mount -t ntfs /dev/sda1 /mnt/shares |
Zal de disk proberen te mounten middels de ntfs kernel module. Dit is read-only.
dask schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 18:45:
Bedankt iedereen, het is eindelijk gelukt
Ik ben zo stom geweest van de hdd gewoon te formatteren via Windows. Na het uitvoeren van
en dan terug mkdir en te mounten, zie ik de schijf.
Bedankt Ultraman voor de gouden tip en Harrie voor de duiding alom, al deze info helpt mij om openwrt/unix beter te begrijpen.

Fijn dat het gelukt is. Een ext file system op de disk is de aangeraden methode

ToDo:
-Ik zie een map met lost+found op de schijf, en er is reeds 15GB gebruikt op de schijf, is dit een soort van hidden partition?
Dit zijn twee verschillende dingen:
- "lost+found" is een directory die op veel Unix file systems te vinden is. Mocht je ooit last krijgen van een corrupt filesystem en een file system check (fsck) moeten draaien, dan wordt data die wel gerecovered kan worden, maar niet aan bestaande files gekoppeld kan worden, daar in gestopt.
Let op: Draai zo'n fsck
niet op je router. Dit is afhankelijk van de disk space. Een USB stick van 8GB is denk ik geen probleem. Maar jij gebruik een 320GB harddisk volgens mij? Een volume van 320GB fsck'en vraagt aardig wat RAM, en zeker weten meer dan de 32MB waar je router over beschikt. Dan loop je een risico dat de boel dus crashed of zeer zeer langzaam zal verlopen als je de fsck op de router zelf gaat uitvoeren.
- 15GB reserved van 320GB? Klinkt als reservation voor de root account. Als je mkfs.ext4 met de default opties draait dan wordt een klein percentage (zo uit mijn hoofd meestal 5%, lijkt hier ook het geval te zijn, maar is afhankelijk van distributie en configuratie) van de disk gereserveerd voor de root user, om te voorkomen dat een normale gebruiker het volume 100% vol kan stampen. Bijvoorbeeld een op hol geslagen script of ondoordachte actie. Dit is dus een veilige default setting.
Echter naarmate de disk groter wordt groeit die reserved space dus lekker mee, minder handig vandaag de dag.
Je kunt dit oplossen door het percentage reserved space lager in te stellen. Volgens mij kun je dit op een bestaand file system doen met tunefs, dan zul je even moeten opzoeken hoe.
Je kunt het ook specificeren tijdens het formatteren, daarvan weet ik de optie mogelijk wel uit mijn hoofd. Ik dacht dat met de
-m <percentage> vlag ging.
Kijk de man-page even na of dit echt zo is!
Als ik het goed heb zou je het dan als volgt kunnen opgeven voor 0.01% reserved space:
# mkfs.ext4 -m 0.01 /dev/sda1-Toegangsrechten onderzoeken, maar ik dacht dat hierover reeds gepost is op het forum. Blijkbaar nog niet gemachtigd om aanpassingen te maken op schijf.
Over access control is heel veel te vinden op internet.
Waarschijnlijk probeer je al ongemachtigde of niet-bestaande user iets met de disk te doen?
Je kunt als root zeker doen wat je wilt op de disk, maar als je via Samba gaat niet?
Welke account gebruik je voor Samba?
[
Voor 65% gewijzigd door
Ultraman op 14-03-2012 19:01
]
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.