Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
menn0 schreef op zondag 29 januari 2012 @ 17:14:
Arrrrgh vet unlucky hier, maar kan je de module ntfs-3g er ook opzetten en hotplug mount stuff

Thnx voor de build!
Er is een recentere chunky build dan degene die je quote he? ;)

hotplug is om gevraagd en staat in mijn notities klaar om in de volgende build te proppen.

ntfs-3g heb ik nog niet op de lijst staan en ik twijfel of ik deze wil opnemen.
NTFS onder Linux raad ik zelf af, en ook de OpenWRT mensen raden gebruik er van af. Geef voorkeur aan een native filesystem zoals ext2/3/4.
ntfs-3g loopt als ik mij niet vergis tevens door FUSE. Dus dat zou er dan ook op moeten.
Ik heb even gekeken en dat komt neer op een kilobyte of 200~250, dat kan nog wel denk ik.

Alleen ben ik benieuwd waarom je NTFS support wilt of nodig hebt, het wordt niet voor niets afgeraden.
Kun je dat verduidelijken?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• ihre
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-02 09:36
Ultraman schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 06:24:
[...]

hotplug is om gevraagd en staat in mijn notities klaar om in de volgende build te proppen.

[...]
As of r26314 block-extroot and block-hotplug have been merged with block-mount. That means that once you select block-mount the scripts for extroot mounting and hotplug mounting
are installed.
Ah, super, block-mount heb ik in de build zitten, zoals te lezen is in de beschrijving.
Hoef ik dat niet meer na te kijken, ik had al zo'n vermoeden dat ik dat al gedaan had.
Gelijk even mijn notities bijgewerkt.

@menn0: de "hotplug handel" zou er dus al in moeten zitten.

[ Voor 35% gewijzigd door Ultraman op 31-01-2012 16:35 ]

• Weerz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-11 00:34
Ik probeerde de laatste versie van Ultraman erop te zetten, maar daar is iets mis gegaan.
De router heeft niet goed de firmware erop gezet.
Krijg geen connectie middels DHCP.

Via de reset met ip-adres en dan een telnet kom ik wel in de router.
Alleen is de vraag hoe krijg ik nu opnieuw de firmware erop geflashed?
Ik doe het middels een macbook, de firmware heb ik lokaal staan op mijn harde schijf.
Wat moet ik stap voor stap doen? (als iemand me kan helpen)

Alvast dank.

Gelukkig opgelost :9

[ Voor 3% gewijzigd door Weerz op 31-01-2012 18:56 ]

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

• Prolution
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-11 08:54
Prolution schreef op maandag 30 januari 2012 @ 17:22:
Ik had met de vorige build van december ook veel last van een slechte Wifi (zoals hier te lezen is: Prolution in "[Ervaringen] TP-Link TL-WR1043ND")
Met de nieuwe build (r29844) van 22 januari gaat het een stuk beter, deze heeft op dit moment ruim 5 dagen uptime zonder problemen of vastlopers. Ik heb een aantal keer ook de wifi verbinding getest om te kijken of de snelheid in orde was en meestal haalde ik de max van de internetverbinding (20Mbit).
[...]
Helaas toch te vroeg gejuicht, gister en vandaag heb ik weer last gehad van een trage Wifi verbinding. Maar de snelheid valt niet zo ver terug als in de december build, en de router is ook niet gereboot.
Door inderdaad het 'wifi' command via SSH in te voeren gaat de wifi even plat, en komt daarna snel weer up en is de snelheid weer oke.
In het log is alleen dit terug te vinden:
device wlan0 left promiscuous mode
br-lan: port 2(wlan0) entering disabled state
ADDRCONF(NETDEV_UP): wlan0: link is not ready
device wlan0 entered promiscuous mode
br-lan: port 2(wlan0) entering forwarding state
device wlan0 left promiscuous mode
br-lan: port 2(wlan0) entering disabled state
device wlan0 entered promiscuous mode
br-lan: port 2(wlan0) entering forwarding state
Dit is slechts een gedeelte, want dit gaat een tijdje zo door :P .
Binnenkort maar weer even de november build er op gooien.

[ Voor 3% gewijzigd door Prolution op 01-02-2012 00:04 ]

• ihre
Prolution schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 00:03:
[...]

Helaas toch te vroeg gejuicht, gister en vandaag heb ik weer last gehad van een trage Wifi verbinding. Maar de snelheid valt niet zo ver terug als in de december build, en de router is ook niet gereboot.
Door inderdaad het 'wifi' command via SSH in te voeren gaat de wifi even plat, en komt daarna snel weer up en is de snelheid weer oke.
In het log is alleen dit terug te vinden:

[...]

Dit is slechts een gedeelte, want dit gaat een tijdje zo door :P .
Binnenkort maar weer even de november build er op gooien.
Ik lees dat het uitzetten van WMM dergelijke problemen zou hebben verholpen, https://forum.openwrt.org/viewtopic.php?id=27953.
I had to disable the WMM option for the WiFi and everything so far seems running flawlessly.

To do this in Openwrt 10.03.1-rc4 it is not enough to edit the /etc/config/wireless. I had to manually edit the /lib/wifi/mac80211.sh and put:

code:
1
wmm_enabled=0

and restart the wireless (hostapd).

Hope it helps!

Connor

[ Voor 19% gewijzigd door ihre op 01-02-2012 01:27 ]

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-11 17:49

RvL

Let wel op dat je verbinding dan mogelijk niet hoger komt dan 54 Mbps!

WMM is namelijk nodig om de 802.11n certificering te kunnen krijgen. Niet iedere chipset/adapter kan met WMM uit nog op een hogere snelheid dan 54 Mbps.

Zie ook deze link

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-11 09:00

Sebazzz

3dp

Heeft iemand ervaring met het instellen van de router (OpenWRT Backfire) voor een VPN server achter de router?

Ik laat mijn Netgear ReadyNAS de heavy lifting doen, en die regelt de VPN-verbinding in de vorm van PPTP. Ondertussen heb ik op de router al kmod-gre geïnstalleerd, een port forward voor 1723 opgezet en "insmod ip_gre" uitgevoerd, maar als ik vanaf buitenaf wil verbinden blijft Windows hangen op "verifying username & password". Aan de NAS kant zie je iets met "sending GRE".

Iemand enig idee hoe ik OpenWRT configureer voor PPTP passthrough (dat is de correct term denk ik?)?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Jochem_
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
JPS schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 18:01:
De reden dat ik DD-WRT heb geinstalleerd was:
[...]
  • Wake on LAN (WOL) functie om pc's in het netwerk wakker te maken
Is het niet zo dat je met je stock TP-link firmware ook een static ARP entry aan kunt maken, zodat je met een portforward vervolgens remote een packet over je lokale netwerk kunt broadcasten? Dan zou je toch geen DD-WRT meer nodig hebben? (Althans, niet voor WOL alleen...)

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Ik heb VPN aan de gang.

Situatie is dus als volgt:
{Internet} <-> TP-Link WR-1043ND {OpenWRT Backfire} <-> Netgear ReadyNAS NVX Pioneer {pptpd}

Installeren van VPN passthrough als volgt:
opkg install kmod-gre
opkg install kmod-ipt-nathelper-extra
iptables -t nat -A PREROUTING -i eth0 -p tcp --dport 1723 -j DNAT --to SERVER_IP
iptables -t nat -A PREROUTING -i eth0 -p 47 -j DNAT --to SERVER_IP
insmod ip_gre

Het kan ook eventueel zijn dat je kmod-ipt-nat-extra nodig hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door Sebazzz op 01-02-2012 19:16 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Weerz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-11 00:34
Voor xbox live moeten er een aantal porten open gezet worden.
Nu kan ik deze bij firewall aanmaken middels luci. (Openwrt)
Maar moet ik de wan selecteren en dan bij destination het ip-adres of andersom?
Of beide?

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

• ihre
Weerz schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 19:33:
Voor xbox live moeten er een aantal porten open gezet worden.
Nu kan ik deze bij firewall aanmaken middels luci. (Openwrt)
Maar moet ik de wan selecteren en dan bij destination het ip-adres of andersom?
Of beide?
Beter gebruik je miniupnpd, pakt alle poorten bij mij via upnp.

Maar via de webconfig geef je een forward aan, die van external port XXX naar internal port XXX op ip adres bla.bla.bla.bla.

Het volgende zou je voor een redirect in je /etc/config/firewall kunnen hebben staan:
This example forwards http (but not HTTPS) traffic to the webserver running on 192.168.1.10:
code:
1
2
3
4
5
config redirect
        option src       wan
        option src_dport 80
        option proto     tcp
        option dest_ip   192.168.1.10

• Jochem_
  • Niet online
Jochem_ schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 10:40:
Is het niet zo dat je met je stock TP-link firmware ook een static ARP entry aan kunt maken, zodat je met een portforward vervolgens remote een packet over je lokale netwerk kunt broadcasten? Dan zou je toch geen DD-WRT meer nodig hebben? (Althans, niet voor WOL alleen...)
Om m'n eigen vraag te beantwoorden: zodra ik een entry in m'n ARP table wil maken die naar FF-FF-FF-FF-FF-FF verwijst, zegt hij dat dat het broadcast MAC-adres is.... DUH!
Maargoed, die wil hij dus niet aanmaken.

Een portforward naar het broadcast-IP (192.168.x.255) gaat ook niet, hij vindt dat buiten het subnet van het LAN liggen.

• RvL

RvL

DRAFTER86 schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 10:47:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het via SNMP uitlezen van de status van de router mbv bijv. Cacti? Ik snap dat het met de DD-WRT firmware kan maar de orginele firmware draait hier eigenlijk perfect dus ik heb niet zoveel zin om louter daarvoor te switchen.,..
Een beetje een late reactie, maar ik gebruik hier de gratis online dienst ODMon.com. De hosts waar ik websites heb draaien hebben niet de juiste tools geïnstalleerd staan (RRDTools, snmpwalk etc.) en ik heb geen zin om alleen voor SNMP een server in te richten. En dan is ODmon een uitkomst.

Op de router heb ik het pakket snmpd geïnstalleerd. Na wat aanpassingen in de config file (com2sec van public naar community) en de firewall (juiste UDP poort naar router openen) werkt het vrijwel direct.

ODMon draait overigens op Cacti, dus ik neem aan dat het wel mogelijk is om het in te richten.

Nu de dekens nog...

• Jochem_
  • Niet online
.

[ Voor 105% gewijzigd door Jochem_ op 08-02-2012 21:30 . Reden: Ik praatte onzin ]

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik heb toch problemen met deze router. Ik draaide eerst de standaard firmware (laatste versie stond er al bij aankoop op) Hiermee had ik zo nu en dan pieken in ping (wat erg vervelend is bij online gaming). Daarom had ik een paar dagen geleden de laatste chunky build van Ultraman erop gezet. Echter tastte die build mijn mannelijkheid aan, want ik kreeg het zelfs niet voor elkaar om een WiFi verbinding op te zetten?? Eerst kreeg ik het WiFi ssid niet eens zichtbaar, toen uiteindelijk wel maar gaf hij in de webinterface (luci?) dat hij niet enabled was? (ook al had ik dat wel aangeklikt) Uiteindelijk kon ik wel een poging doen tot verbinden maar het lukte mij niet om verbinding te maken. Daarom ben ik weer terug gegaan naar de laatste standaard firmware maar deze klapt er nu telkens uit als ik aan het downloaden ben (na 10 a 15 minuten gok ik zo, torrents) En dan moet ik de router uit en aanzetten om weer verbinding te krijgen.

Daarom wil ik toch weer de laatste chunky build (of die van november) gebruiken om te kijken of het daar weer wel beter mee gaat. Ook met het oog op IPTV via PC wat via deze router zou moeten kunnen. Maar in eerste instantie wil ik gewoon WiFi werkend krijgen. Hoe moet dit? Dit kan toch niet zo moeilijk zijn? Gewoon die standaard WiFi aanpassen die er al bijstaat (moet ik als land nederland aannemen of US, of iets anders? Ivm met DB en kanaal toch?) Daar beveiliging kiezen (had de gecombineerde gekozen) wachtwoord invullen en enablen toch? (ff kort samengevat, ik weet op dit moment niet precies wat alle opties waren aangezien ik weer op stock zit)

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-11 22:31

Harrie

NederVlaming

Ja, het is inderdaad gewoon de standaard wifi settings aanpassen (de ssid die je wilt en de encryptie die je wilt) en dan enablen. Dat was het bij mij toch iig :) Land kan je aanpassen, maar is niet nodig om het werkend te krijgen.

Wat ik wel een keer heb gehad, is dat een apparaat mijn netwerk niet kon vinden, omdat ik een kanaal aan de rand had gekozen: ik vermoed kanaal 13. Dat heeft vast te maken met de landinstellingen van de netwerkkaart, die dat kanaal niet toestond ofzo. Nu op kanaal 7 is dat geen probleem. Probeer het dus eerst gewoon op kanaal 7 ofzo :)

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Verwijderd schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 14:12:
Zijn er nog mensen die deze router kort geleden hebben aangeschaft?
Hebben jullie dan ook problemen met vastlopende routers eens in de 7 dagen?
Om nog eens even terug te komen op deze vraag... Heb hier eentje met versie 1.8 welke nu alweer een week of 2 staat te draaien met OpenWRT 10.03.1. Ding is hartstikke stabiel en qua snelheid is er niets veranderd sinds hij aan staat. Het enige wat ik echt mis is de volledige 802.11n snelheid maar dit is een bekende bug in de ath9k driver (zie ook het TP-Link topic op het OpenWRT forum). Van wat ik heb begrepen is dat daar wel een oplossing voor is in de broncode wat zich dan wel weer een weg naar mijn router vindt in de vorm van een update :)

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik heb de november chunky build nu eindelijk werkend met ook WiFi. Ik heb alleen wel een paar vragen. Ik heb overigens deze keer de config file toegepast, misschien dat dat het verschil maakte (ik weet sowieso eigenlijk niet wat die config file allemaal aanpast)

1. Ik wilde 300N uitproberen, ik dacht dat dit zou werken door 40MHz te kiezen (zowel below en above gedaan) maar bij beide heb ik nog steeds 130N

2. Als ik verander naar 40MHz en instel op The Netherlands, dan kan ik de transmit power maar maximaal op 20dBm zetten. Ook als ik het erna weer terug zet is dat nog steeds het maximale wat ik kan kiezen.

3. Bij interface configuration heb ik gekozen voor Acces Point met eronder de optie LAN, ik neem aan dat dat de juiste standaard optie is?

4. Ik wilde kijken of ik bij channel niet kon kiezen voor 300N, normaal als je bij custom bijvoorbeeld kanaal 8 kies, dan pakt hij automatisch 8 uit de lijst. Nu wilde ik kijken wat er gebeurde als ik koos voor 4+8 (er moet 4 verschil inzitten voor 300N als ik zo in de buurt kijk??) maar wanneer ik dat deed (zonder op safe of safe&apply te klikken) viel mijn WiFi signaal weg, was mijn SSID naam weg en kon ik na alles opnieuw ingesteld hebben niet meer verbinden. Ik heb een factory reset gedaan waardoor het nu weer wel werkt. Opzich opgelost dus, maar is dat niet vreemd dat dat kan wanneer ik niet op safe(&apply) klik?

5. En tenslotte mijn laatste vraag op dit moment, kun alleen het wachtwoord veranderen om in de router te komen? Ik zie nergens waar je root kunt veranderen?

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Het systeem is single-user, je gebruikersnaam kan je niet veranderen.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Ik_ben_Mark3 schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 14:59:
Ik heb de november chunky build nu eindelijk werkend met ook WiFi. Ik heb alleen wel een paar vragen. Ik heb overigens deze keer de config file toegepast, misschien dat dat het verschil maakte (ik weet sowieso eigenlijk niet wat die config file allemaal aanpast)

1. Ik wilde 300N uitproberen, ik dacht dat dit zou werken door 40MHz te kiezen (zowel below en above gedaan) maar bij beide heb ik nog steeds 130N

2. Als ik verander naar 40MHz en instel op The Netherlands, dan kan ik de transmit power maar maximaal op 20dBm zetten. Ook als ik het erna weer terug zet is dat nog steeds het maximale wat ik kan kiezen.

3. Bij interface configuration heb ik gekozen voor Acces Point met eronder de optie LAN, ik neem aan dat dat de juiste standaard optie is?

4. Ik wilde kijken of ik bij channel niet kon kiezen voor 300N, normaal als je bij custom bijvoorbeeld kanaal 8 kies, dan pakt hij automatisch 8 uit de lijst. Nu wilde ik kijken wat er gebeurde als ik koos voor 4+8 (er moet 4 verschil inzitten voor 300N als ik zo in de buurt kijk??) maar wanneer ik dat deed (zonder op safe of safe&apply te klikken) viel mijn WiFi signaal weg, was mijn SSID naam weg en kon ik na alles opnieuw ingesteld hebben niet meer verbinden. Ik heb een factory reset gedaan waardoor het nu weer wel werkt. Opzich opgelost dus, maar is dat niet vreemd dat dat kan wanneer ik niet op safe(&apply) klik?

5. En tenslotte mijn laatste vraag op dit moment, kun alleen het wachtwoord veranderen om in de router te komen? Ik zie nergens waar je root kunt veranderen?
Heb je een 300N netwerk kaart? Ik heb zelf een 150N netwerk kaart, en ik moest hem op 40MHz zetten om 150N te halen. Op 20MHz haal ik dat niet. Voor 300N moet je een netwerkkaart hebben met meerdere antennes, zodat hij meerdere van deze 40MHz brede verbindingen kan gebruiken.

http://www.dd-wrt.ca/wiki...figuration#20MHz_vs_40MHz staat wel eea uitgelegd.

Zowel 150N als 300N zijn 40MHz, maar 300N gebruikt 2 "spatial streams" naast elkaar.
Wikipedia: IEEE 802.11n-2009

[ Voor 20% gewijzigd door Harrie op 11-02-2012 17:06 ]

• yniezink
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:54
Hallo,

IK had problemen met het benaderen van de router op mijn pc. Nu heb ik het probleem gevonden en tevens de oplossing. Dacht het even met jullie te delen.

Ik heb het probleem gevonden op de website van TP-link.

http://www.tp-link.com/en/article/?id=358

Dit is de oplossing. Misschien kan ik zo mensen in de toekomst nog van dienst zijn.

Het lag dus aan NOD 32.

Why cannot log into the Management Page with NOD 32 ESET

To our experience, the NOD32 ESET software including ESET EAV(ESET Anti-virus) and ESS(ESET Smart Security) Version 5 will affects the normallogging procedure to the Management Page in Windows OS. After typing into the correct login address, the webpage will shows username and password is incorrect.

Here is a step-by-step instruction to handle this problem.

Step 1 Open the main interface of the ESET software.
Step 2 Press F5 to the Advanced Setup, then click Web and email ->protocol filtering->Excluded IP addresses
Step 3 Click Add IPv4 address in Windows 7/Vista or Add address in Windows XP, and type into the LAN IP of your Router (default is 192.168.1.1), then click OK.

Step 4 Open the web browser and type the IP address of the device in the address bar (default is 192.168.1.1). Press Enter.
Step 5Type the username and password in the login page, the default username and password both are admin, then click OK to login to the device.

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:28
@yniezink

Is al meerdere mailen in dit topic vermeld. Beter is om eerst even de zoekfunctie te gebruiken,

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

van het weekend deze router op de kop getikt via marktplaats.
Eens kijken of die beter werkt dan het ziggo ubee modem.

Ik heb er gelijk DD-wrt erop gezet, maar als ik het hier zo lees is openwrt stabieler.
misschien ook maar eens naar kijken dan.

[ Voor 35% gewijzigd door hjs op 13-02-2012 09:55 ]

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Harrie schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 16:50:
[...]

Heb je een 300N netwerk kaart? Ik heb zelf een 150N netwerk kaart, en ik moest hem op 40MHz zetten om 150N te halen. Op 20MHz haal ik dat niet. Voor 300N moet je een netwerkkaart hebben met meerdere antennes, zodat hij meerdere van deze 40MHz brede verbindingen kan gebruiken.

http://www.dd-wrt.ca/wiki...figuration#20MHz_vs_40MHz staat wel eea uitgelegd.

Zowel 150N als 300N zijn 40MHz, maar 300N gebruikt 2 "spatial streams" naast elkaar.
Wikipedia: IEEE 802.11n-2009
Ik heb een Intel Centrino Advanced-N 6230 (2 antennes) maar ik heb het signaal gechecked met inSSIDer en daar staat dat het maar 130N is

• RvL

RvL

Zie je wel dat je signaal over twee kanalen wordt uitgesmeerd? Anders zit je überhaupt niet op 40MHz te werken ;)

Zie ook dit topic op het forum van Openwrt zelf. Om 40MHz te kunnen gebruiken dien je de autoscan functie uit te zetten, aldus het topic. In de tweede post wordt een mogelijke oplossing gegeven.

Ik heb dit zelf nog niet geprobeerd, maar het is me wel opgevallen dat ik bij het opnieuw start/initialiseren van de wifi via SSH (wifi commando) steeds een melding kreeg dat 40MHz niet mogelijk/toegestaan was.

Edit:
Volgens mij kun je reboot ook vervangen door het commando wifi. Hierdoor start je alleen het WiFi gedeelte opnieuw op. Scheelt weer wat :)

[ Voor 11% gewijzigd door RvL op 13-02-2012 10:54 ]

Nu de dekens nog...

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-11 20:47
Zelf heb ik gisteren ook weer een nieuw exemplaar van deze mooie router op de kop weten te tikken via marktplaats! :D. Degene die ik had hangt nog steeds bij m'n ouders (en zal daar ook wel blijven hangen aangezien ze er aardig tevreden mee zijn).

Meteen de laatste chunky build van Ultraman erop gezet. Wifi signaalsterkte (gewoon op 100 mW) is wel duidelijk beter dan dat van de Fritz!box 7390. Echter, ook hier blijft de snelheid me een beetje tegenvallen. Hoger dan 40-50 mbit effectief haal ik helaas niet. Verder alles al geprobeerd (20 Mhz, 4 Mhz, alle kanalen, etc.).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• RvL

RvL

Net wat testjes gedaan op 40MHz, omdat ik wel nieuwsgierig was of wat ik hierboven beweer ook echt waar is :)

Het is echt waar, maar zoals al een paar keer is aangegeven in dit topic is 40MHz verre van stabiel (laatste november build van Ultraman). Zo ongeveer na iedere test met iPerf kon ik wifi opnieuw aanslingeren. Daarnaast is het niet eens sneller dan 20MHz modus (51Mbit van router naar draadloos).

Nu de dekens nog...

• eymey
Uhm.... maar Ultraman heeft inmiddels ook al veel nieuwere builds dan die van November he ;). Met enorm veel Wireless verbeteringen toegevoegd.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Ik heb de december januari built, en bij mij is er volgens mij wel een groot verschil tussen 20MHz en 40MHz snelheid. Ik zal eens kijken of ik iperf aan de gang kan krijgen om dit ook te kwantificeren.

40MHz, IPerf server op pc, client op router:
root@OpenWrt:~# iperf -c 192.168.1.101
------------------------------------------------------------
Client connecting to 192.168.1.101, TCP port 5001
TCP window size: 16.0 KByte (default)
[  3] local 192.168.1.1 port 56043 connected with 192.168.1.101 port 5001
[ ID] Interval       Transfer     Bandwidth
[  3]  0.0-10.0 sec  58.5 MBytes  49.0 Mbits/sec
[  3] local 192.168.1.1 port 56044 connected with 192.168.1.101 port 5001
[  3]  0.0-10.0 sec  58.4 MBytes  48.7 Mbits/sec

20MHz, server op PC, client op router:
[  3] local 192.168.1.1 port 43125 connected with 192.168.1.101 port 5001
[  3]  0.0-10.0 sec  26.8 MBytes  22.4 Mbits/sec
[  3] local 192.168.1.1 port 43126 connected with 192.168.1.101 port 5001
[  3]  0.0-10.1 sec  25.0 MBytes  20.8 Mbits/sec

windows geeft bij op 20MHz ook aan dat ik een linkspeed heb van 65Mbit/s. Op 40MHz geeft ie 130-150Mbit/s.

Jij haalt al hogere snelheden op 20MHz, omdat je meerdere spatial streams kan gebruiken. Mijn el-cheapo adapter ondersteunt dat niet. Nu begrijp ik dus dat je zelfs met een goede adapter ook niet boven de 50Mbit/s (effectief) ongeveer geraakt, ondanks de ondersteuning voor meerdere streams... Dat zou jammer zijn als dat inderdaad waar is, want ik had gehoopt met een betere adapter ook hogere snelheden te halen.

[ Voor 90% gewijzigd door Harrie op 14-02-2012 11:04 ]

• RvL

RvL

eymey schreef op maandag 13 februari 2012 @ 16:02:
Uhm.... maar Ultraman heeft inmiddels ook al veel nieuwere builds dan die van November he ;). Met enorm veel Wireless verbeteringen toegevoegd.
Klopt, maar bij deze had ik het euvel dat, na enige tijd, de wireless snelheid compleet inkakte.

Niettemin zal ik de laatste build nog eens aan de tand voelen, maar volgens mij had ik het daar (in mindere mate) ook mee.

@Harrie
Zo'n 'betere' wireless adapter heb ik nu ook weer niet. Ik heb een D-Link DWA-140 USB adapter. Op zich niets mis mee, maar op die met z'n prijs van nog geen €25 (destijds) onder de betere adapters valt weet ik niet. Snelheid wisselt ook heel erg.

[ Voor 21% gewijzigd door RvL op 13-02-2012 18:53 ]

Nu de dekens nog...

• Harrie

Harrie

NederVlaming

RvL schreef op maandag 13 februari 2012 @ 18:47:
[...]

Klopt, maar bij deze had ik het euvel dat, na enige tijd, de wireless snelheid compleet inkakte.

Niettemin zal ik de laatste build nog eens aan de tand voelen, maar volgens mij had ik het daar (in mindere mate) ook mee.

@Harrie
Zo'n 'betere' wireless adapter heb ik nu ook weer niet. Ik heb een D-Link DWA-140 USB adapter. Op zich niets mis mee, maar op die met z'n prijs van nog geen €25 (destijds) onder de betere adapters valt weet ik niet. Snelheid wisselt ook heel erg.
Naja, dat is iig een 300N adapter, dus ondersteunt 2 streams.. Ik heb een 150Mbit adapter, die maar 1 stream ondersteunt. Ik wilde gaan upgraden naar een 300N, maar nu weet ik niet of dat wel zinnig is.

Heb je voor de test op 40MHz die noscan=1 gezet? Ik zie dat mijn router gewoon werkt op 40MHz, terwijl ik die noscan nog niet heb ingesteld. Waarschijnlijk omdat er bij mij in de buurt geen andere overlappende netwerken zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door Harrie op 13-02-2012 20:40 ]

• eymey
RvL schreef op maandag 13 februari 2012 @ 10:37:
Zie je wel dat je signaal over twee kanalen wordt uitgesmeerd? Anders zit je überhaupt niet op 40MHz te werken ;)

Zie ook dit topic op het forum van Openwrt zelf. Om 40MHz te kunnen gebruiken dien je de autoscan functie uit te zetten, aldus het topic. In de tweede post wordt een mogelijke oplossing gegeven.

Ik heb dit zelf nog niet geprobeerd, maar het is me wel opgevallen dat ik bij het opnieuw start/initialiseren van de wifi via SSH (wifi commando) steeds een melding kreeg dat 40MHz niet mogelijk/toegestaan was.

Edit:
Volgens mij kun je reboot ook vervangen door het commando wifi. Hierdoor start je alleen het WiFi gedeelte opnieuw op. Scheelt weer wat :)
Ik heb het advies in dat topic ook eens gevolgd en waarempel, mijn netbookje geeft onder Windows nu aan 300 mbit/s te hebben. Helaas maakt het voor de daadwerkelijke doorvoersnelheid niets uit: Hoger dan ong. 4-5 MB/s kom ik niet bij file transfers (SMB, FTP).

Wat betreft topsnelheid. Ik heb ooit met een trunk build uit februari 2011 iets van 8MB/s gehaald over het wireless, volgens mij ingetrained op 130Mbit in 40MHz mode. Maar toen was ik wel de enige client op dat netwerk en er was vrijwel geen interferentie binnenshuis of vanuit de buren.

Ik heb inmiddels ook weer een nieuw testbuildje draaien waar ook weer een fix in zat voor wireless. Had hier ook last van wisselende snelheid. De ene keer liep het allemaal prima en een ander moment viel je terug naar 1 of 2 mbit effectief.
Nu komt het een stukje minder voor dat eerst. Het is nog steeds niet compleet weg hier, maar ik heb het idee dat dat komt doordat mijn vier huisgenoten en vriendin echt _alles_ over WiFi doen. Een stuk of 10 verschillende devices op WiFi is geen uitzondering hier in huis. En daar zit ook een Wii tussen die er snelheden van tussen de 1 en 11mbit op nahoudt, waardoor de rest waarschijnlijk in de ankers moet zodra die even wat data wil verzenden...
Mijn vriendin heeft sinds ik de testbuild heb draaien echter niet meer gevraagd om de netwerkkabel, dus dat is positief te noemen. Wel was hij vandaag weer even sloom blijkbaar, maar toen ze mij dat wilde laten zien was het alweer opgelost. En mijn onderonderbuurman heeft vanmiddag de ganse dag met 1.3MB/s zitten downloaden, wat bijna de gehele ADSL pijp vol is hier...

Betreft o.a. deze fix, welke dus ook backported is: https://dev.openwrt.org/changeset/30010
Ik wilde even wachten tot er weer een mac80211 backport wordt gedaan voordat ik een nieuwe build uitbreng. Of jullie moeten er echt om zitten te springen, laat maar weten, dan kan ik op zich die testbuild online gooien.
Er is op het moment vrij veel drukte op de OpenWRT dev, veel packages worden bijgewerkt, volgens mij ter voorbereiding op 10.03.2 trunk/branch.

[ Voor 31% gewijzigd door Ultraman op 14-02-2012 00:10 ]

• RvL

RvL

Ik moet zeggen dat ik, sinds ik de januari build er gisteravond weer heb opgezet, nog geen problemen ben tegengekomen. Wat dat betreft zit ik er dan ook niet om te springen ;-). En bij mij maakt ook alles wat via WiFi kan worden verbonden verbinding met WiFi (Laptop werk, computer, laptop vrouw, telefoon, Wii).

Nu zal ik met de retetrage VPN verbinding van m'n werk waar ik op dit moment op ingelogd ben geen vertraging in m'n WiFi merken, maar m'n download op m'n andere computer lijkt gewoon door te lopen op 2,6MB/s, wat zo'n beetje m'n hele UPC pijp is.

@Harrie
Ik heb inderdaad die noscan=1 aan moeten zetten, om dat het bij mij in de buurt nogal druk is. Maar aangezien het niet veel uit maakt, heb ik de instellingen ook weer teruggezet naar 20MHz. De buurvrouw zal er niet zo heel vrolijk van worden dat ik haar WiFi de kop in probeer te drukken ;)

[ Voor 3% gewijzigd door RvL op 14-02-2012 09:01 ]

Nu de dekens nog...

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Als er mensen zijn die toch al de laatste trunk willen proberen, hier vind je images. Natuurlijk wel even de juiste selecteren uit de lijst. (factory / sys upgrade, squashfs).

Dit zijn volgens mij standard builts, en bevatten dus niet de packages zoals ultraman ze in zijn builts steekt.
Let op, het zijn snapshots, ik heb geen idee of ze getest zijn...

[ Voor 8% gewijzigd door Harrie op 14-02-2012 10:53 ]

• eymey
Mocht ik ooit willen besluiten dat ik de TP-Link weer als hoofd-router wil gaan gebruiken in plaats van de Fritz!box, dan zal ik wrs. sowieso naar Trunk moeten :X. M'n provider (Lijbrandt/ISPfabriek) ondersteunt namelijk IPV6 vai de 6RD methode en daar heb je een nieuwere kernel + scripts voor nodig :)

Maar goed, dat is even kijken. Als ik switch naar TP-link als router, dan moet ik ook iets anders voor m'n voip/dect. Dus blijft de Fritz!box alsnog hangen. Dan kan ik die ook net zo goed gewoon blijven laten routeren en de TP-link als Wireless AP aanhouden. Dan maar een extra apparaat :O

Harrie schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 10:50:
Als er mensen zijn die toch al de laatste trunk willen proberen, hier vind je images. Natuurlijk wel even de juiste selecteren uit de lijst. (factory / sys upgrade, squashfs).

Dit zijn volgens mij standard builts, en bevatten dus niet de packages zoals ultraman ze in zijn builts steekt.
Let op, het zijn snapshots, ik heb geen idee of ze getest zijn...
Dat zijn inderdaad snapshots. Meestal werken die wel, maar soms zit er wel eens eentje bij die niet helemaal honderd is. Plus ze zijn helemaal kaal, alleen de base staat er op, dus je zult packages moeten installeren om iets van LuCi te krijgen en andere features.

Verder ook een prima basis hoor, maar het is wel aan te raden dat je wat voorkennis hebt van OpenWRT zodat je weet waar je mee bezig bent en ook eventuele probleempjes kunt oplossen.
Als je trunk wilt gebruiken is het misschien handiger om voor jezelf uit te zoeken hoe je zelf een build van source kunt configureren en compileren. Dat vergemakkelijkt je upgrade-path aanzienlijk :)

• deef-
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-01 16:51
Ultraman schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 00:04:
Ik wilde even wachten tot er weer een mac80211 backport wordt gedaan voordat ik een nieuwe build uitbreng. Of jullie moeten er echt om zitten te springen, laat maar weten, dan kan ik op zich die testbuild online gooien.
Sinds een week of twee vliegt mijn router er steeds uit met de melding:
ath: Failed to stop TX DMA, queues=0x004!

Wil jouw versie wel eens proberen!

• fjskmdl2
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-11 15:33
Ik kan sinds kort mijn router niet bereiken via de web interface. Pingen lukt wel nog (192.168.1.1)
Ik denk dat dit gebeurt is nadat ik opendns ingesteld heb als gateway. Weet iemand hoe ik de router terug kan bereiken via de webif (liefst zonder deze te resetten.)?

• Harrie

Harrie

NederVlaming

fjskmdl2 schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 21:04:
Ik kan sinds kort mijn router niet bereiken via de web interface. Pingen lukt wel nog (192.168.1.1)
Ik denk dat dit gebeurt is nadat ik opendns ingesteld heb als gateway. Weet iemand hoe ik de router terug kan bereiken via de webif (liefst zonder deze te resetten.)?
Wellicht dat je via ssh nog in kan loggen en je setting terug zetten? En dan enkel het netwerking deel opnieuw start via /etc/init.d/network restart om de verandering door te voeren?

Ik vermoed dat de gateway ingesteld staat in /etc/config/network? Anders moet je ff de verschillende configuratie files na lopen.

Kan ook zijn dat het in dat de setting die jij bedoelt in /etc/config/dhcp staat, en dat je /etc/init.d/dnsmasq restart moet doen?

[ Voor 21% gewijzigd door Harrie op 14-02-2012 21:50 ]

Verwijderd

Hallo mensen,

Ik heb sinds een maand of 2 ook deze router, alleen ging hij ook eens per week uit de lucht.
Nu het ik gisteren openwrt erop gezet en nu is hij dood.
Wat kan ik nu doen?
Ik kan er nog wel in komen met telnet alleen snap ik daar niet zoveel van.

Ik hoor graag van jullie.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:03
Als je er met telnet in kunt komen is hij niet dood ;). Kwestie van de firmware downloaden met bijv. wget en dan flashen.

My favorite programming language is solder.

Verwijderd

Moet ik hem dan eerst nog flashen met de firmware van tp link?

Welke firmware kan ik het beste gebruiken en hoe flash ik zoiets dan? Ik ben niet heel erg goed in dit werk.

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Heb je een gewone factory reset geprobeerd (knopje aan de achterkant inhouden)? Ik zou nog even wachten net opnieuw te flashen.

Verwijderd

Ja ik heb de 30/30/30 al geprobeerd maar hij doet niets.

Het syslampje knipperd even en blijft dan branden, volgens mij klopt dat niet.

• Puch-Maxi
Ik weet niet welke build van OpenWRT je geflashed hebt, maar ik zou ervoor kiezen om hem (opnieuw) te flashen met de build van Ultraman (niet chunky). Je kunt hem via telnet binnenhengelen met bijv. wget en hem vervolgens flashen. Zoals hier beschreven: http://wiki.openwrt.org/doc/howto/generic.sysupgrade

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Ik denk dan idd dat wat Puch-Maxi zegt een goed idee is. Welke heb je geflashed? Heb je gezien dat wanneer je upgrade vanaf een standaard factory firmware je de eerste keer een andere image (had) moeten flashen?

Verwijderd

Waar kan ik de build van Ultraman vinden? Er staan er zoveel.

openwrt-ar71xx-generic-tl-wr1043nd-v1-squashfs-factory.bin

Volgens mij heb ik deze erin gezet, ik had er namelijk meerdere gedownload.

• Puch-Maxi
Ah, dat is gewoon een 'kale' build. Hij doet het dus wel gewoon, maar er zijn geen extra pakketten geïnstalleerd.
De build van Ultraman staat in de TS en kun je hier vinden: Ultraman in "[Ervaringen] TP-Link TL-WR1043ND" Als ik me niet vergis kun je de sysupgrade versie pakken.

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Puch-Maxi schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 23:04:
Ah, dat is gewoon een 'kale' build. Hij doet het dus wel gewoon, maar er zijn geen extra pakketten geïnstalleerd.
De build van Ultraman staat in de TS en kun je hier vinden: Ultraman in "[Ervaringen] TP-Link TL-WR1043ND" Als ik me niet vergis kun je de sysupgrade versie pakken.
Hmm, tis beetje moeilijk te zeggen op basis van de bestandsnaam welke packages erin zitten en of het een kale standaard versie is... De images van ultraman hebben ook die bestandsnaam.
Maar vermoedelijk gaat het hier inderdaad gewoon om een kale versie zonder luCI webinterface, dan is het inderdaad opgelost door een ultraman built te flashen.

[ Voor 11% gewijzigd door Harrie op 14-02-2012 23:10 ]

Verwijderd

Ik weet het ook niet, wat ik wel weet is dat hij het nu niet doet.
Ik ga morgen wel eens proberen om dit erin te zetten.

Bedankt voor jullie hulp en ik laat jullie het wel ff weten.

gr Jan

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Verwijderd schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 23:11:
Ik weet het ook niet, wat ik wel weet is dat hij het nu niet doet.
Ik ga morgen wel eens proberen om dit erin te zetten.

Bedankt voor jullie hulp en ik laat jullie het wel ff weten.

gr Jan
Ok. Het is misschien intressant als je weet welke image je er nu exact op hebt staan, waar je die vandaan hebt.

[ Voor 32% gewijzigd door Harrie op 14-02-2012 23:18 ]

Verwijderd

Nee mijn internet doet het ook niet, zit nu op mobiel internet.

Als ik rechtstreeks op de modem van upc zit gaat het wel goed, dus ik denk dat hij niet routeert.

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Verwijderd schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 23:18:
Nee mijn internet doet het ook niet, zit nu op mobiel internet.

Als ik rechtstreeks op de modem van upc zit gaat het wel goed, dus ik denk dat hij niet routeert.
En je kan hem wel bereiken via telnet, maar ik vermoed dus ook niet via de web interface..
Je zou in elk geval ook via telnet de log files kunnen bekijken (oa via dmesg), maar ik ben daar geen expert in..
Misschien dat anderen daaruit wel af kunnen leiden wat het probleem is.

edit: heb je na je flash ook je modem al een keer gereset? Wellicht dat dat ook nodig is na een firmware upgrade van je router? Maar dat weet je wss, omdat je zei dat het wel werkt als je rechtstreeks op je modem aansluit...

[ Voor 37% gewijzigd door Harrie op 14-02-2012 23:31 ]

Verwijderd

Nee alleen via telnet.

Verwijderd

Nee heb ik niet gedaan maar de router moet mij toch een adres geven en dat ik dan weer kan inloggen in de router?

Wat is evt. het default adres van de router met openwrt?

• Puch-Maxi
Doorgaans is dat meestal 192.168.1.1

Als je geen adres van de router krijgt dien je je PC even een vast IP te geven, bijvoorbeeld 192.168.1.2 met subnet 255.255.255.0. Dat is tevens het adres dat je wilt gebruiken mocht je ooit de fail-safe methode willen toepassen (zoals beschreven op de wiki).
Maar blijkbaar werkt de jouwe dus in normale modus?
Je bent echt heel erg onduidelijk over wat er nu wel en niet werkt eerlijk gezegd.
Als je een kale image hebt geflashed en deze werkt correct zou de router adressen moeten uitdelen aan clienten in de range 192.168.1.100~250. Dat je er, als het een image zonder LuCi is, enkel in kunt middels telnet klopt. SSH wordt pas actief zodra je de root account voorzien hebt van een wachtwoord.

Als je in normale modus zit zouden er dus twee dingen moeten werken:
1. Je PC krijgt een IP adres van de router toegekend
2. Als je inlogt middels telnet krijg je een welkomstboodschap van de router, waarin _niet_ staat dat je in "fail-safe mode" bent opgestart.

Kloppen deze twee feiten voor jouw situatie?
Dat je geen internet hebt kan met configuratie te maken hebben, dat is even niet zo belangrijk nu.

Als die twee feiten kloppen en je dus in een normale modus zit, kun je firmware upgraden met de sysupgrade utility. En indien die niet wil kan het ook met mtd, maar die laatste is riskanter en laat die dus maar even met rust voorlopig.

Dan kun je OpenWRT Wiki - Sysupgrade volgen, maar doe dat niet op de letter.
Om mijn build te gebruiken bijvoorbeeld, doe je bij stap 3:
cd /tmp
wget http://dl.dropbox.com/u/18167762/openwrt/backfire/10.03.1/r29844/openwrt-ar71xx-tl-wr1043nd-v1-squashfs-sysupgrade.bin
wget http://dl.dropbox.com/u/18167762/openwrt/backfire/10.03.1/r29844/md5sums

En kijk je met stap 4 of de MD5sum dus klopt. Er zou er eentje moeten matchen, want je hebt maar 1 file daar staan. Zolang die ene matched, is die file goed en kun je doorgaan naar de volgende stap. Indien die niet matched verwijder je de file met rm *.bin

En bij stap 5 doe je:
sysupgrade -n -v openwrt-ar71xx-tl-wr1043nd-v1-squashfs-sysupgrade.bin

De -v flag is optioneel: die geeft wat extra output om naar te kijken.
De -n vlag zorgt ervoor dat je huidige configuratie niet wordt bewaard, want we willen een verse start hebben nietwaar?

Wanneer dit proces klaar is zou de router automatisch moeten rebooten en kun je weer vers beginnen.
http://wiki.openwrt.org/doc/howto/firstlogin
En kies je de LuCi methode.
Verder informatie kun je ook daar op de Wiki vinden.

Echter:
Ik ben niet heel erg goed in dit werk.
Doe je er dan wel goed aan om hier mee bezig te zijn op deze manier? Is het niet verstandiger jezelf dan eerst in te lezen of wegwijs te maken voordat je verder gaat?
Een (beginners)foutje hoort er bij natuurlijk, maar een firmware flashen is een proces waarbij je je kop er bij moet houden en zeker moet zijn van waar je mee bezig bent. Probeer dus eerst je plan uit te denken en als het ff kan ook een plan te maken "hoe kom ik terug indien het mis gaat", voordat je aan de slag gaat.

Verwijderd

Hallo,

Ik ben er net weer mee verder gegaan maar nu kom ik er met telnet ook niet meer in.
Hij zegt: kan niet verbinden met host port 23 of zoiets. Wat doe ik nu fout?

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Verwijderd schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 20:02:
Hallo,

Ik ben er net weer mee verder gegaan maar nu kom ik er met telnet ook niet meer in.
Hij zegt: kan niet verbinden met host port 23 of zoiets. Wat doe ik nu fout?
Ik gebruik altijd ssh, poort 22. Maar ik weet niet of jouw router in failsafe staat of gewoon is gestart.
In failsafe moet je inderdaad telnet gebruiken, maar als hij gewoon gestart is ssh.
Kan je het ip adres pingen? 192.168.1.1.

edit: ik lees net dat ssh pas actief wordt nadat je een wachtwoord aan je root account hebt gegeven, dus zal het in jouw geval gewoon via telnet moeten. Probeer dus eens te pingen.

[ Voor 15% gewijzigd door Harrie op 15-02-2012 20:09 ]

Verwijderd

Als ik mijn pc een vast ip geef van 192.168.1.9 dan probeer ik te pingen gaat goed. Daarna met telnet maar dan lukt het niet dan komt hij met de fout.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-11 20:25
Als je router in failsafe mode zit, is deze alleen te benaderen vanaf een systeem met ip 192.168.1.2, heeft mij ook al eens wat hoofdbrekens opgeleverd.

[ Voor 20% gewijzigd door mcDavid op 15-02-2012 22:36 ]

• RvL

RvL

Goed, ik zit met een idee in m'n hoofd, maar ik weet niet of het uitvoerbaar is.

Eerst een korte situatieschets van mijn netwerk: mijn hele huis is van beton, wat draden trekken erg lastig maakt. Mijn hele netwerk is dus ook draadloos. Dit werkt, door goede plaatsing van m'n TP-Link goed.

Het enige probleem is dus dat ik mijn computer niet op afstand aan kan zetten via WOL. Computer uit = geen verbinding met router. Het magic packet wordt dus wel verstuurd, maar kan niet worden ontvangen.

Nu loop ik al een tijdje te denken hoe ik dit nu kan oplossen. Iedere keer kom ik uit op een apparaatje wat met WiFi kan verbinding en dan de computer aan kan zetten. Vanuit mijn vakgebied als embedded software engineer/tester kom ik dan uit bij een microcontroller met WLAN adapter, maar een microcontroller met losse WLAN module is duur (of toch in ieder geval te duur om alleen een computer mee aan te zetten).

Toen kwam ik ineens mijn oude router weer tegen, een D-Link DIR-635. Het was mijn idee om de DIR-635 te laten verbinden met het WiFi van de TP-Link en de computer dan bedraad aan de DIR-635. Normaal verkeer vanaf de computer gaat dan nog steeds via de TP-Link (DIR-635 wil nog wel eens instorten), waarbij de DIR-635 alleen voor WOL wordt gebruikt. Probleem: de DIR-635 kan niet als wireless bridge ingesteld worden.

Toen dacht ik, dan draai ik het om. Ik laat de DIR-635 een apart WLAN opzetten naast mijn normale WLAN en laat de TP-Link daarmee verbinden. Maar dat is me tot op heden niet gelukt...

Is dit überhaupt mogelijk? Ik kan me zomaar voorstellen dat de hardware van de TP-Link het niet ondersteunt om zowel als Accesspoint te dienen als te verbinden met een ander netwerk. Als dit wel mogelijk ik, dan zou ik graag willen weten hoe. Als iemand me hier mee zou kunnen helpen, dan zou dat erg prettig zijn :)

Nu de dekens nog...

• Chris_NL
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-11 22:18

Chris_NL

Miauw

Oeps verkeerd topic mijn fout.

[ Voor 97% gewijzigd door Chris_NL op 16-02-2012 16:36 ]

• omitz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11 22:03
Mag ik hier ook een vraag stellen over een werking van deze router?
Ik heb thuis een wifimodem van ziggo die via de lan1-verbinding een lijntje van 12 meter heeft liggen naar deze router. Op de lan2-verbinding ligt een kort lijntje naar mijn denon avr1912. Nu kan via Airplay de denon contact maken met iTunes binnen het netwerk. Als de denon is aangesloten op de lan van deze router dan lukt dat meteen maar omdat hij is aangesloten op de modem werkt het (waarschijnlijk) niet helemaal, iTunes ziet de Denon wel maar het geluid gaat er niet naar toe.
Ik heb gelezen dat er 3 poorten open gegooid moeten worden voor het communicatieverkeer tussen de router en de modem. Het gaat hier om de poorten 137 (= 'NETBIOS Name Service'), 138 (= 'NETBIOS Datagram Service') en 139 (= 'NETBIOS Session Service').

Ik weet alleen niet waar ik deze poorten kan open zetten in de WR1043ND?
Heeft iemand hier al ervaring mee of kun je me op een tutorial over dit probleem wijzen? Met netwerken kun je zoveel instellen dat ik door de boompjes het bos niet meer zie.
Op de website van Ziggo heb ik al wel een paar instellingen in de modem veranderd, zie stappenplan: router achter router Als dit niet nodig is hoor ik het ook graag van de kenners.

Wie het laatst lacht, denkt het langzaamst.

• hjs
  • Niet online

hjs

Ziggo modem werkend, semi-bridge of bridge mode ?
En Denon zit op modem of op de tplink aangesloten?
omitz schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 18:24:
Mag ik hier ook een vraag stellen over een werking van deze router?
Ik heb thuis een wifimodem van ziggo die via de lan1-verbinding een lijntje van 12 meter heeft liggen naar deze router. Op de lan2-verbinding ligt een kort lijntje naar mijn denon avr1912. Nu kan via Airplay de denon contact maken met iTunes binnen het netwerk. Als de denon is aangesloten op de lan van deze router dan lukt dat meteen maar omdat hij is aangesloten op de modem werkt het (waarschijnlijk) niet helemaal, iTunes ziet de Denon wel maar het geluid gaat er niet naar toe.
Ik heb gelezen dat er 3 poorten open gegooid moeten worden voor het communicatieverkeer tussen de router en de modem. Het gaat hier om de poorten 137 (= 'NETBIOS Name Service'), 138 (= 'NETBIOS Datagram Service') en 139 (= 'NETBIOS Session Service').

Ik weet alleen niet waar ik deze poorten kan open zetten in de WR1043ND?
Heeft iemand hier al ervaring mee of kun je me op een tutorial over dit probleem wijzen? Met netwerken kun je zoveel instellen dat ik door de boompjes het bos niet meer zie.
Op de website van Ziggo heb ik al wel een paar instellingen in de modem veranderd, zie stappenplan: router achter router Als dit niet nodig is hoor ik het ook graag van de kenners.
Even geen tijd om onderzoek te doen, maar toch even een reply.

Die guide van Ziggo combineren tezamen met een forward van poort 137,138 en 139 laat hier alarmbellen afgaan. Let hier goed mee op!
NetBIOS is een onbeveiligd protocol en met de TP-Link in de DMZ van Ziggo (oftewel, zone zonder beveiliging; ergo: laat alles door.) plus een forward van dat verkeer door de TP-Link heen kan het internet dus mogelijk direct bij het apparaat waar je naar forward komen.
Let dus goed op wanneer je ports forward dat je als bron van het verkeer het IP van de Denon AVR opgeeft en die niet naar alle adressen laat luisteren. Het is verstandig om je Denon AVR dus ook een Static Lease te geven, net zoals je voor de TP-Link hebt gedaan, zodat deze een vast IP krijgt van het Ziggo modem-router.

Port forward zou je dus moeten doen in de TP-Link:
Bron -> doel
Denon AVR:137-139 -> Ziggo (LAN, dus geen omkijken naar) -> TP-link_portforward:137-139 -> jouw devices

En volgens mij is dit functionaliteit waarin de stock firmware van de TP-Link niet voorziet.
Toen ik nog stock firmware draaide kon ik voor port forwards enkel een destination instellen, en geen bron.
Wat jij juist hier wilt hebben. Want omdat de TP-Link in de DMZ staat vergemakkelijk je het een en ander, maar zorg je er ook voor dat elke port forward die je nu in de TP-Link doet direct bereikbaar wordt vanaf het internet.

Een optie is om je Denon AVR aan de TP-Link te knopen in plaats van het Ziggo modem. Maar ik weet niet of dat een mogelijkheid voor je is? Dat zou namelijk dit probleem oplossen op een relatief simpele manier.

Optie twee is om je TP-Link uit de DMZ van je Ziggo modem te halen. Als je dan port forwards wilt doen die echt bereikbaar zijn vanaf het web (bijvoorbeeld P2P diensten, FTP server aan jouw kant of andere diensten die een directe connectie vereisen) zul je een dubbele forward moeten doen. Namelijk zowel op de TP-Link als de Ziggo.
Dat zou dan als volgt er uit zien:
Internet:<poortnr> -> Ziggo_forward:<poortnr> -> TP_link_portforward:<poortnr> -> jouw netwerk

Een derde optie is gebruik maken van een andere firmware, bijvoorbeeld OpenWRT. Welke wel in staat is om een bron op te geven voor een port forward.
hjs schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 18:37:
Ziggo modem werkend, semi-bridge of bridge mode ?
En Denon zit op modem of op de tplink aangesloten?
Volgens mij specificeert hij wat jij vraagt:
In ieder geval zit de Denon aangesloten op het modem, op diens tweede LAN poort.

En zijn Ziggo modem lijkt, als hij de door hem aangegeven guide gevolgd heeft in gewone routing modus te staan. Welke je tevens niet op een pure bridge wilt zetten omdat je dan je Denon AVR direct aan het internet hangt.

[ Voor 25% gewijzigd door Ultraman op 16-02-2012 19:16 ]

• kevinl
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Ik probeer al een paar dagen om twee TL_WR1043ND routers met elkaar te bridgen op een Ziggo netwerk. Alleen ik heb geen internet via de tweede router.

Ik heb het volgende gedaan:

TP-Link1:
Verbonden op de WAN poort met een Ziggo UBEE modem. Voor de rest staat de router op channel 11, bgn mixed mode, 20mhz, WPA-PSK2 encryptie en MAC filtering. In MAC filtering de WAN MAC adres van TP-Link 2 opgenomen.

TP-Link2:
Deze staat op zolder. Router op channel 11 gezet, mixed mode bgn, WPA-PSK2 encryptie (zelfde wachtwoord). Geen MAC filtering. Daarna WDS aangezet. De gegevens van TP-Link1 gekozen. Wachtwoordtype van Wan geselecteerd en wachtwoord ingevuld. In het status overzicht van de TP-Link2 zie ik onder WDS wel Run staan. Dat houdt in dat er wel verbinding is.

Ik krijg wel verbinding met de TP-Link2 via draadloos. Maar ik krijg geen internet te zien. Ik snap het niet. Het zou moeten werken. Als ik de posting hier lees. Zijn er meerdere mede tweakers die in deze setup geen probleem hebben.

Ik zie niet in wat ik fout doe. Moet ik de DHCP server in TP-Link2 uitzetten? Ik las ook dat ik het IP adres van van beide routers moet aanpassen. Ik weet niet of dat helpt.

Plaatsing van de twee routers op twee meter afstand resulteert niet in een verbetering.

[ Voor 10% gewijzigd door kevinl op 16-02-2012 19:45 ]

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

In MAC filtering de WAN MAC adres van TP-Link 2 opgenomen.
Moet dat dan niet juist het (WiFi) LAN MAC zijn? Want het lijkt er op of TP2 dus geen link met TP1 opzet.

Je wilt die twee samen toch juist één (W)LAN laten vormen?
En de verbinding tussen TP1 en TP2 gaat via WiFi? Of zit dat bekabeld?
Indien bekabeld dien je TP1 en TP2 te verbinden met elkaar middels hun LAN poorten en op TP2 DHCP uitgeschakeld te hebben.

• kevinl

kevinl

Yellow van

TP1 en TP2 gaan via draadloos. Volgens mij heb ik het wlan adres van TP2 ingevuld in de macfiltering van TP1 gezet. Anders zou de status onder WDS in het scherm van TP2 niet op RUN staan.

[ Voor 72% gewijzigd door kevinl op 16-02-2012 19:48 ]

In dat geval zou toch het WLAN MAC van TP2 in de whitelist van TP1 moeten staan?
De WAN poort gebruik je immers niet.

• omitz
bedankt voor je reactie.
Ik ga het even doornemen en ik zet de DMZ op de modem uit. Op de router heb ik niks ingesteld.
De opties die jij noemt ga ik eens doornemen.
Ik begrijp niet helemaal wat jij bedoelt met:
"..en met de TP-Link in de DMZ van Ziggo.."
Ik had in de modem van ziggo de TP-routerip-adres ingevuld bij (Applications&Gaming) tapblad DMZ.

De optie om een kabel te trekken van de denon naar de router is het minst leuk; dan moet ik mijn vloer open halen en 1 extra kabel leggen. Maar als dat werkt dan doe ik dat...
Ik ga het eerst eens testen zónder onder de vloer te gaan ;)

Maar als het mogelijk is om te communiceren met de denon vanaf mijn TP-Link via de modem, dan heb ik dat natuurlijk net zo lief. Morgenavond begint gelukkig mijn weekend!

• kevinl

kevinl

Yellow van

Ultraman schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 19:59:
In dat geval zou toch het WLAN MAC van TP2 in de whitelist van TP1 moeten staan?
De WAN poort gebruik je immers niet.
Ik word er een beetje moedeloos van.

Kan iemand een screenshot plaatsen van de tweede router hoe het een en ander moet uitzien in WDS?
Nadat ik TP2 met WDS heb ingesteld zie ik onder WAN niks. Klopt dat?

Ik heb MAC filtering uitgezet om te kijken of het daar aan ligt. Maar daar ligt het niet aan.

Ik heb ook geprobeerd om in TP2 dhcp uit te schakelen. Maar dan krijg ik helemaal geen verbinding meer met TP2.

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

Als ik via mijn Galaxy S op de WiFi ga, dan laadt Facebook niet. Verder doen de plaatjes in de Telegraaf app / Market het niet via WiFi. Dit is sinds we deze router hebben, staan er misschien ergens instellingen verkeerd. Ben verder nog niks geks tegen gekomen. Via 3G doet alles het wel gewoon normaal dus ik ga er vanuit dat het aan WiFi / Router ligt. Als iemand een suggestie heeft dan hoor ik het graag, router draait standaard instellingen + wachtwoord. Verder doet internet het wel met browsen enzo.

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

kevinl schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 22:00:
Kan iemand een screenshot plaatsen van de tweede router hoe het een en ander moet uitzien in WDS?
Nadat ik TP2 met WDS heb ingesteld zie ik onder WAN niks. Klopt dat?
Geen idee, ik heb nooit met de stock firmware en WDS samen gespeeld.
Ik heb MAC filtering uitgezet om te kijken of het daar aan ligt. Maar daar ligt het niet aan.
Slim, dat is het dus niet.
Ik heb ook geprobeerd om in TP2 dhcp uit te schakelen. Maar dan krijg ik helemaal geen verbinding meer met TP2.
Dan is in ieder geval duidelijk dat TP1 en TP2 niet hetzelfde netwerk zijn.
Ik ben even onzeker of DHCP uit zou moeten staan voor WiFi roaming. Voor een bekabeld netwerk geldt dit wel, hoewel DHCP aan ook werkt, maar dan krijg je twee aparte zones over het algemeen.

• kevinl

kevinl

Yellow van

Maar als ik DHCP niet uitzet dan kruizen de IP ranges van TP1 en TP2 elkaar. Of moet ik het in TP2 afschermen?

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-11 19:52
Voor wie die oubollige LuCI-themes van OpenWrt zat is heb ik een nieuwe theme gemaakt: Bootstrap (op basis van Twitter Bootstrap). Hier een plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://nut-bolt.nl/assets/LuCI-bootstrap.png

Te installeren via telnet/ssh
code:
1
2
3
cd /tmp
wget http://nut-bolt.nl/files/luci-theme-bootstrap_1-1_all.ipk
opkg install luci-theme-bootstrap_1-1_all.ipk

Of via de web interface bij System -> Software -> Download and install package -> http://nut-bolt.nl/files/luci-theme-bootstrap_1-1_all.ipk -> OK

De theme werkt in principe op alle OpenWrt-devices, maar ik heb 'm op een TP-Link WR1043nd gemaakt en getest dus leek hij me hier wel gepast :)

Dato DUO synth voor twee

kevinl schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 23:57:
Maar als ik DHCP niet uitzet dan kruizen de IP ranges van TP1 en TP2 elkaar. Of moet ik het in TP2 afschermen?
Wat heb je zelf al gevonden over dit onderwerp?
Want ik vermoed dat er best wel wat te vinden is op het web over wat jij van plan bent, WDS en wat de achtergrond is en hoe het in het algemeen ingesteld zou moeten worden.
David schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 13:12:
Voor wie die oubollige LuCI-themes van OpenWrt zat is heb ik een nieuwe theme gemaakt: Bootstrap (op basis van Twitter Bootstrap). Hier een plaatje:

[afbeelding]

code:
1
2
3
cd /tmp

Of via de web interface bij System -> Software -> Download and install package -> http://nut-bolt.nl/files/luci-theme-bootstrap_1-1_all.ipk -> OK

De theme werkt in principe op alle OpenWrt-devices, maar ik heb 'm op een TP-Link WR1043nd gemaakt en getest dus leek hij me hier wel gepast :)
Dat ziet er cool uit.
Echt oubollig vind ik LuCi niet, maar dit is wel extra hip :)

[ Voor 22% gewijzigd door Ultraman op 17-02-2012 13:16 ]

• RvL

RvL

David schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 13:12:

[afbeelding]

code:
1
2
3
cd /tmp

Nice :)

Nu de dekens nog...

• Harrie

Harrie

NederVlaming

De bootstrap theme heb ik paar dagen geleden ook geinstalleerd, vanuit de trunk van OpenWRT, ineens meegenomen bij een nieuwe firmware. Hij is zeker nice. Ik had die gekozen omdat ik die er net ff wat frisser uit vind zien. Ik wist niet dat hij gemaakt was door een tweaker, nice job!

een (heel) kleine opmerking: in sommige views vind ik de regelafstand wel erg groot, wat leidt tot erg lange pagina's en veel scrollen..

[ Voor 27% gewijzigd door Harrie op 17-02-2012 14:55 ]

• David
Harrie schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 14:52:
De bootstrap theme heb ik paar dagen geleden ook geinstalleerd, vanuit de trunk van OpenWRT, ineens meegenomen bij een nieuwe firmware. Hij is zeker nice. Ik had die gekozen omdat ik die er net ff wat frisser uit vind zien. Ik wist niet dat hij gemaakt was door een tweaker, nice job!

een (heel) kleine opmerking: in sommige views vind ik de regelafstand wel erg groot, wat leidt tot erg lange pagina's en veel scrollen..
Je hebt gelijk dat de regelafstands soms wat groot is. Veel modules gebruiken inline styles en geneste tabellen waardoor het lastig is om alles netjes te stylen. Ik ga er nog eens mee spelen!

Dato DUO synth voor twee

• hjs
  • Niet online

hjs

Ziet er mooi uit.

Misschien ...
Waarom zou ik als linux noob kiezen voor openwrt ipv de standaard firmware?
Ik weet dat er in openwrt veel meer mogenlijk is, alleen ik gebruik al die extra's toch niet.

Is openwrt veel stabieler, is het netwerk sneller of het bereik beter ?
(dd-wrt wel gebruikt op mijn vorige router, maar lees hier dat die niet helemaal optimaal werkt op de tp-link)

• David
hjs schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 15:44:
Misschien ...
Ik weet dat er in openwrt veel meer mogenlijk is, alleen ik gebruik al die extra's toch niet.

(dd-wrt wel gebruikt op mijn vorige router, maar lees hier dat die niet helemaal optimaal werkt op de tp-link)
Als je niet van plan bent van de features gebruik te maken zou ik gewoon de standaard firmware erop laten staan. OpenWrt maakt het juist mogelijk om dingen te doen die standaard niet kunnen - denk aan IPv6-support of externe opslag met andere filesystems dan FAT/NTFS. Als je dat niet nodig hebt zou ik er niet aan beginnen.

Dato DUO synth voor twee

Je kunt het ook proberen, wie weet ga je de extraatjes dan wel inzetten.
Terugflashen naar stock kan immers ook gewoon.

• ihre
hjs schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 15:44:
Ziet er mooi uit.

Misschien ...

Ik moet zeggen dat ik ook als linuxnoob met OpenWrt ben gaan werken, maar het heeft een erg goede learning curve om linux juist snel op te pakken! Ik zeg ga er mee aan de slag, en probeer ook zoveel mogelijk met PuTTy!

• eymey
Hoe moeilijk is het tegenwoordig trouwens om Stock terug te flashen vanuit OpenWRT? De laatste keer dat ik dit, ong. 1,5 jaar geleden, probeerde leidde dit zowel vanuit CLI als vanuit Luci tot een 'brick' van de TP-link.

Gelukkig had ik in het exemplaar dat ik toen had (wat nu bij mijn ouders hangt) al een seriele aansluiting zitten (vakkundig erop gesoldeerd door een plaatsgenoot). Dus ik kon het herstellen. Maar sindsdien ben ik er huiverig voor :)

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-11 20:25
Heb 't al twee keer gedaan zonder problemen.

Even googlen, er bestaat een speciale revert build.

• Prolution
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-11 08:54
Ik ben ook al meerdere keren van OpenWRT terug naar Stock gegaan (en vice versa), zonder problemen.
Je moet alleen opletten dat je een stock firmware pakt waar géén "boot" in de naam van de file staat, zie ook de wiki @ OpenWRT http://wiki.openwrt.org/t...back.to.original.firmware

De laatste paar firmware's welke je op de site van TP-Link kan vinden (namelijk de 100820 & 110429) zijn zover ik weet veilig te gebruiken om vanuit OpenWRT terug naar Stock te gaan.

• eymey
OK, thanks :). Ik had al zo'n vermoeden dat het waarschijnlijk aan de laatste officiele firmwares zou liggen :).

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Ik krijg:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
/usr/lib/lua/luci/template.lua:235: Error in template sysauth: /usr/lib/lua/luci/template.lua:235: Error in template header: /usr/lib/lua/luci/template.lua:235: Error in template themes/bootstrap/header: [string "/usr/lib/lua/luci/view/themes/bootstrap/hea..."]:19: attempt to call field 'node_childs' (a nil value)
stack traceback:
    [C]: in function 'error'
    /usr/lib/lua/luci/template.lua:235: in function </usr/lib/lua/luci/template.lua:223>
    (tail call): ?
    /usr/lib/lua/luci/dispatcher.lua:118: in function 'authen'
    /usr/lib/lua/luci/dispatcher.lua:307: in function 'dispatch'
    /usr/lib/lua/luci/dispatcher.lua:615: in function 'target'
    /usr/lib/lua/luci/dispatcher.lua:379: in function 'dispatch'
    /usr/lib/lua/luci/dispatcher.lua:143: in function </usr/lib/lua/luci/dispatcher.lua:142>

• omitz
Kan je op de router een switch aansluiten?
Want dan heb ik een oplossing voor mijn probleem. Maar omdat die optie niet is gesuggereerd neem ik aan dat ik de kruipruimte in moet :S en dus de laminaatvloer gedeeltelijk moet openbreken :'(

Dus:
ModemZiggi==>TPLINK==>SWITCH==>
01)TVIX
02)DENON

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Natuurlijk kan je dat. Simpel gezien is een switch niet meer dan een manier om extra aansluitingen toe te voegen.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• dôh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-11 11:58
Heb een probleem met het mounten van NFS shares op m'n TP-Link met OpenWRT. Gebruik de laatste chunky van Ultraman;

code:
1
2
3
root@OpenWrt:/mnt# mount 192.168.1.2:/share/folder /usr/share/test
mount.nfs: rpc.statd is not running but is required for remote locking.
mount.nfs: Either use '-o nolock' to keep locks local, or start statd.

Heb kmod-fs-nfskmod-fs-nfs-commonnfs-utils geïnstalleerd... Nu krijg ik met -o nolock dezelfde error;

code:
1
2
3
root@OpenWrt:~# mount 192.168.1.2:/share/folder /usr/share/test -o nolock

Iemand enig idee?
dôh schreef op zondag 19 februari 2012 @ 13:59:
Heb kmod-fs-nfskmod-fs-nfs-commonnfs-utils geïnstalleerd... Nu krijg ik met -o nolock dezelfde error;

code:
1
2
3
root@OpenWrt:~# mount 192.168.1.2:/share/folder /usr/share/test -o nolock

Iemand enig idee?
Eerste idee: doen wat hij van je verlangt. Dus rpc.statd daemon starten, onderdeel van nfsd als ik me niet vergis. Daar staat vast wel wat over op http://wiki.openwrt.org/doc/howto/nfs.server.

Als je per se met -o nolock wilt:
Probeer het eens volgens de syntax die in de man page van mount staat.
mount [-fnrsvw] [-o options]  device|dir

Je zit in een busybox omgeving op je router, welke ontworpen is om vooral klein te zijn.
Kan zijn dat deze wat strikter (of in andere woorden: minder slim) is als het op syntax aankomt, waardoor je -o nolock achteraan je command misschien niet wordt opgepakt omdat er al device en directory gevonden zijn. Probeer die dus eens direct na 'mount' te plaatsen en dan pas op te volgen met device en mount directory. Misschien helpt dat, laat aub even weten want dat is wel leuke kennis :)

[ Voor 7% gewijzigd door Ultraman op 19-02-2012 14:22 ]

• David
Welke OpenWrt-versie gebruik je? Als je de trunk nightlies gebruikt moet je LuCI misschien upgraden en de Bootstrap-versie van openwrt.org gebruiken:

http://downloads.openwrt....runk+svn8256-1_ar71xx.ipk

Dato DUO synth voor twee

• dôh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-11 11:58
Ultraman schreef op zondag 19 februari 2012 @ 14:16:
[...]

Eerste idee: doen wat hij van je verlangt. Dus rpc.statd daemon starten, onderdeel van nfsd als ik me niet vergis. Daar staat vast wel wat over op http://wiki.openwrt.org/doc/howto/nfs.server.

Als je per se met -o nolock wilt:
Probeer het eens volgens de syntax die in de man page van mount staat.
mount [-fnrsvw] [-o options]  device|dir

Je zit in een busybox omgeving op je router, welke ontworpen is om vooral klein te zijn.
Kan zijn dat deze wat strikter (of in andere woorden: minder slim) is als het op syntax aankomt, waardoor je -o nolock achteraan je command misschien niet wordt opgepakt omdat er al device en directory gevonden zijn. Probeer die dus eens direct na 'mount' te plaatsen en dan pas op te volgen met device en mount directory. Misschien helpt dat, laat aub even weten want dat is wel leuke kennis :)
Thanks voor de tip.. Heb al geprobeerd om -o nolock op een andere plaats in de syntax te zetten, echter zonder succes. Wanneer ik de nfsd wil starten, krijg ik de onderstaande error;

code:
1
2
3
4
5
exportfs: /etc/exports [1]: Neither 'subtree_check' or 'no_subtree_check' specified for export "*:/mnt".
  Assuming default behaviour ('no_subtree_check').
  NOTE: this default has changed since nfs-utils version 1.0.x

exportfs: Warning: /mnt does not support NFS export.

Dit is wat er in /etc/exports staat;

code:
1
2
root@OpenWrt:~# cat /etc/exports
/mnt    *(ro,all_squash,insecure,sync)

Eigenlijk het standaard verhaal, weet niet of ik daar iets specifieks moet instellen.

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-11 08:16

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Met dank aan Magnetra voor de reply die je een tijdje terug achter heb gelaten in mijn topic, heb ik nu een TP-Link TL-WR1043ND met OpenWRT. Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat dit zo goed zou werken.

Met dank aan David voor de geweldige theme, erg mooi! Als ik kon kleien had ik een standbeeld voor je gemaakt >:)

Ik heb de router gisteren opgehaald en ben eigenlijk op wat uurtjes slapen na er continue mee bezig geweest. Ik heb ook DD-WRT en Gargoyle getest maar dat mist toch het een en ander in de web interface, met name firewall configuratie. Bovendien kreeg ik met DD-WRT wifi niet aan de praat, niet te lang naar gekeken want ik wilde toch echt de flexibiliteit van de webGUI firewall config die OpenWRT wel biedt.

Met OpenWRT heb ik het nu zo draaien dat wifi gescheiden is van wired LAN, firewall staat helemaal dicht en ik heb specifiek gaatjes geprikt om toe te staan wat ik wil.

Wat ik ook niet onbelangrijk vind is dat nu voor de buitenwereld alles naar m'n ip gedropped wordt ipv gereject.

Ik moet nu nog uitzoeken hoe ik lokaal een log server kan draaien waar de router z'n logging kwijt kan, maar ik zou ook wel packet dumps willen kunnen maken op die manier (naar een logserver dus). Kan dat? Stel dat ik wat specifiek verkeer wil toestaan, ik krijg het niet aan de praat moet ik wel wat kunnen loggen om te zien wat/waar gedropped wordt, welke rule etc etc. Wat ik vanochtend heb lopen doen is onder Status/Firewall refreshen en kijken welke counters oplopen tijdens testten 8)7 Werkt wel tis alleen wat omslachtig :P

Ik houd me aanbevolen over tips over hoe ik verkeer kan loggen naar een logserver.

PS. Kan ik de kleur veranderen van een netwerk? LAN is groen, WAN is rood en WLAN is nu oranje. Die laatste zou ik licht blauw/magenta willen maken als dat kan.

[ Voor 4% gewijzigd door InflatableMouse op 19-02-2012 15:04 ]

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-11 08:16

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Oke ik heb syslogging aan de praat, remote server krijgt van alles binnen.

Heb wat info bij elkaar moeten schrapen maar in weze is dit het:
code:
1
2
3
# opkg install syslog-ng3
# opkg install libdbi
# /etc/init.d/syslog-ng enable

/etc/syslog-ng.conf wijzigen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
@version: 3.0

options {
    chain_hostnames(no);
    flush_lines(0);
    stats_freq(0);
};

source src { unix-stream("/dev/log"); internal(); };
source kernel { file("/proc/kmsg" program_override("kernel: ")); };

destination messages { file("/var/log/messages" log_fifo_size(256)); };
destination d_udp { udp("192.168.1.125" port(514)); };

log {
    source(src);
    source(kernel);
    destination(d_udp);
#    destination(messages);
};

code:
1
# /etc/init.d/syslog-ng start

Uiteraard moet je het ip adres 192.168.1.125 wijzigen naar je eigen syslog server :+

Nu draaien syslogd en klogd nog steeds maar ik weet niet zo goed hoe ik die uit moet zetten. Ik las dat je daarvoor /etc/init.d/boot moet wijzigen maar ik heb daar geen kaas van gegeten, het is een if-loopje wat ik niet zomaar uit durf te commenten. Als iemand me daarmee kan helpen graag.

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:25
Mijn ouders hebben sinds enkele dagen een TP-Link TL-1043 alleen is verbinden met de router helaas onmogelijk. Het netwwerk word wel uitgezonden maar verbinden lukt niet. Ik heb het gepreerd met Android ICS, IOS 5.0, Mac OSX 10.7.2, Windows XP en Windows 7. Beveiliging: WPA2 Personal PSK AES. Wat is er aan het handje?
Pagina: 1 ... 12 ... 56 Laatste