• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik heb regelmatig last van pieken in mijn ping tijdens online gamen (van 25ms naar 600+ms). Dat heb ik pas sinds ik deze router gebruik. Het gaat om WiFi signaal (bedraad nog niet getest). Ik zit alleen op het huidige kanaal en de overige signalen in de buurt (ik meen 4 of 5 stuks) zijn van veel lagere sterkte en op andere kanalen. Ik draai de originele TP-Link firmware: 3.13.4 Build 110429 Rel.36959n
(en indien belangrijk, hardware versie: WR1043ND v1 00000000)

Staat deze build toevallig bekend om WiFi problemen? Is er een waarvan bekend is dat deze betrouwbaarder WiFi signaal geeft? Of kan ik beter gewoon naar de laatste versie van TP-Link upgraden? Of bijvoorbeeld de november build van Ultraman gebruiken?

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:26

Harrie

NederVlaming

Ik heb sinds gisteren ook deze router. Ik heb hardware versie 1.8. Nu zie ik dat voor versie 1.8, Backfire 10.03.1-rc6 of trunk nodig is, terwijl voor eerdere hardware revisies er niet zoiets bij staat. Ik neem aan dat de changeset 29844 waarop de nieuwe Ultraman builds op gebaseerd zijn, dus ook werken op v1.8 hardware? Ze zijn immers recenter dan rc6?
RvL schreef op zondag 22 januari 2012 @ 09:08:
Geweldig Ultraman! Ik zal deze build eens flink aan de tand gaan voelen!
Super, ben benieuwd hoe de ervaringen zijn. Vast beter dan de kerstavond build qua wireless stabiliteit.
Darrell schreef op zondag 22 januari 2012 @ 10:57:
Ik heb de router nu een week in gebruik en alles voldoet aan mijn verwachtingen op 1 punt na. Gelijktijdig downloaden via usenet/torrents @4,8 MB/s en streamen via ps3 mediaserver zorgt ervoor dat de streams schokken en het geluid af en toe wegvalt. Als ik de downloads vervolgens uitzet loopt de stream weer soepel. Afknijpen van de download naar bijv. 2MB/s helpt ook niet

Had hiervoor een niet al te dure Linksys router die hier geen enkel probleem mee had. Iemand bekend met dit probleem?

- Firmware versies 100820 en 110429 geprobeerd
- Alle instellingen staan op de factory default behalve de WLAN instellingen en de DHCP IP toewijzing aangepast naar 150 t/m 199
- PS3 en PC zijn beide bekabeld aangesloten
Bekabeld, goed zo :Y
Je hebt de upload ook afgeknepen? Want die afknijpen is belangrijker dan de upload.
Als het afknijpen van de download niet helpt: mogelijk deed de Linksys aan een vorm van QoS? Had je mogelijk UPnP aanstaan op de Linksys? UPnP heeft namelijk een QoS mechanisme die de PS3 wat meer netwerkprioriteit kan geven, waardoor de stream dus lekkerder blijft doorlopen.
Ik heb geen idee op de stock firmware in UPnP voorziet, volgens mij wel. En als je QoS specifiek kunt instellen dan is dat natuurlijk beter, en zou dat configureren de voorkeur hebben boven UPnP inschakelen in mijn ogen.
OpenWRT zou hier trouwens geen proberen mee moeten hebben, daar kun je dit wel doen. Zul je alleen in moeten duiken. Maar het is mij hier ook gelukt om pings van 25ms te krijgen voor gaming terwijl de onderburen de torrent aan hebben staan.
KnoxNL schreef op zondag 22 januari 2012 @ 11:03:
Ik moet zeggen dat bij mij de snelheden tegenvallen.. 2,30 MB/s, dat is niet om over naar huis te schrijven. Daardoor kan ik een DVD niet meer wireless van mijn NAS streamen. Een wrt54G heeft hiervoor nooit problemen gehad.

Mijn laptop staat 12 meter van de router af met een meterkastdeur, kamerdeur en 2 mm gipswandje ertussen.Ik heb een Intel Centrino N6230 wlan kaart in mijn BTO laptop zitten.

Is dit echt het maximale wat ik ga halen? De router staat wel op de elektriciteitsmeter maar ergens anders is geen plek.
Ik heb 7-8MB/s gehaald over WiFi-N met de stock firmware. Dus het moet zeker wel beter kunnen.
Maar je geeft niet aan wat je al geprobeerd hebt om het probleem op te lossen of welke firmware je gebruikt.
Dus anders dan algemeen advies kunnen we je niet geven.
Zit je wel op een vrij kanaal met je WiFi? Gebruik je 40/20MHz modus (volgens mij default)? Tip: val eens terug op 20MHz only en een vrij kanaal (gebruik inSSIDer om te scannen).
Ik_ben_Mark3 schreef op zondag 22 januari 2012 @ 11:34:
Ik heb regelmatig last van pieken in mijn ping tijdens online gamen (van 25ms naar 600+ms). Dat heb ik pas sinds ik deze router gebruik. Het gaat om WiFi signaal (bedraad nog niet getest). Ik zit alleen op het huidige kanaal en de overige signalen in de buurt (ik meen 4 of 5 stuks) zijn van veel lagere sterkte en op andere kanalen. Ik draai de originele TP-Link firmware: 3.13.4 Build 110429 Rel.36959n
(en indien belangrijk, hardware versie: WR1043ND v1 00000000)
Ook hier: wat heb je al geprobeerd om het probleem op te lossen? Ik heb je wel eerder voorbij zien komen in het topic, maar ik weet niet meer wat er allemaal gezegd is. Je zit dus op een vrij kanaal zeg je, 20/40MHz modus?
En probeer ook rustig een ander kanaal, soms helpt dat. Probeer ook rustig een andere WiFi modus.
Echter is WiFi kort door de bocht gewoon niet zo geschikt voor gaming. Het is immers gevoelig voor storing en er zijn ontvang/zend delays. Zitten er naast jou nog andere clients op het draadloze netwerk?
Staat deze build toevallig bekend om WiFi problemen? Is er een waarvan bekend is dat deze betrouwbaarder WiFi signaal geeft? Of kan ik beter gewoon naar de laatste versie van TP-Link upgraden?
Geen idee, misschien dat iemand anders hier dat weet.
Of bijvoorbeeld de november build van Ultraman gebruiken?
Proberen kan altijd. Die van november was best goed en ik heb ook meer vertrouwen in de build van vannacht. Terug naar stock kun je altijd, dus als je het aandurft kun je het vrij proberen natuurlijk.
Harrie schreef op zondag 22 januari 2012 @ 13:19:
Ik heb sinds gisteren ook deze router. Ik heb hardware versie 1.8. Nu zie ik dat voor versie 1.8, Backfire 10.03.1-rc6 of trunk nodig is, terwijl voor eerdere hardware revisies er niet zoiets bij staat. Ik neem aan dat de changeset 29844 waarop de nieuwe Ultraman builds op gebaseerd zijn, dus ook werken op v1.8 hardware? Ze zijn immers recenter dan rc6?
10.03.1-rc6 is de laatste officiële release candidate geweest voor 10.03.1.
10.03.1 is dus inderdaad recenter dan rc6.
Mijn build van november is gebaseerd op 10.03.1-rc6, al is die bijna gelijk aan de officiële 10.03.1.
Mijn meest recente build is gebaseerd op r29844 en is recenter dan 10.03.1.

Mijn build of de officiële 10.03.1 release zullen beiden werken op jouw v1.8 :)

[ Voor 11% gewijzigd door Ultraman op 22-01-2012 13:30 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Inderdaad, hij werkte zonder problemen. Ik had wel de gewone versie geinstalleerd. Werkt super. Nu upgraden naar chunky, want usb storage is wel iets super handigs.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-11 22:53
Bedankt voor de nieuwe build Ultraman! Ik heb de TS weer bijgewerkt :)

My favorite programming language is solder.

• Darrell
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:45

Darrell

Fiat moonboy

Ultraman schreef op zondag 22 januari 2012 @ 13:23:
[...]

[...]

Bekabeld, goed zo :Y
Je hebt de upload ook afgeknepen? Want die afknijpen is belangrijker dan de upload.
Als het afknijpen van de download niet helpt: mogelijk deed de Linksys aan een vorm van QoS? Had je mogelijk UPnP aanstaan op de Linksys? UPnP heeft namelijk een QoS mechanisme die de PS3 wat meer netwerkprioriteit kan geven, waardoor de stream dus lekkerder blijft doorlopen.
Ik heb geen idee op de stock firmware in UPnP voorziet, volgens mij wel. En als je QoS specifiek kunt instellen dan is dat natuurlijk beter, en zou dat configureren de voorkeur hebben boven UPnP inschakelen in mijn ogen.
OpenWRT zou hier trouwens geen proberen mee moeten hebben, daar kun je dit wel doen. Zul je alleen in moeten duiken. Maar het is mij hier ook gelukt om pings van 25ms te krijgen voor gaming terwijl de onderburen de torrent aan hebben staan.
QoS :? Heb het op moeten zoeken en weer wat geleerd. ;) In de stockfirmware kom ik hier voor geen opties tegen. Ga ik me even in verdiepen.

Upload kan het niet zijn. Probleem doet zich bij gebruik van alleen usenet al voor.

Maar los daarvan: 4,8MB/s down + 500KB up + streamen van willekeurig welk mediabestand (dikke mkv of een divx en zelfs bij een divx heb ik hier al last van) kunnen toch nooit al aan de maximale capaciteit van een moderne router komen? Dan kan ik me nog wel voorstellen dat het aantal peers bij torrents nog wel verschil kan maken maar toch.
Waar stream je eigenlijk vandaan? Internet->PS3 of van PC -> PS3 over lokaal netwerk?
Want als je dat over lokaal netwerk doet, dan zou er meer dan voldoende bandbreedte moeten zijn. Ik stream ook vanalles over dit ding zowel via lokaal netwerk als internet en dat gaat zonder problemen.
Als streaming media zit te hakkelen, dan is de oorzaak daarvan dat de buffer leeg raakt. Wat veroorzaakt kan worden door een te trage aanvoer van data of een te kleine buffer.

Misschien heb je wel een netwerkprobleem. Kabelbreuk? Window sizing die iets kroms doet? Een harddisk waar de film vanaf moet komen die het niet bij kan benen omdat deze druk is met downloads wegschrijven? (mijn vriendin merkt dat op haar laptop zodra ze uTorrent aan heeft staan)
Kun je het netwerk waarover je stream testen en benchmarken?

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Met de standaard versie kon ik tot +23 dBm instellen, met de chunky tot +20 dBm? Maar 100mW zou in principe sowieso voldoende moeten zijn.
Heb je nu in de Wifi settings als country code NL opgegeven?
Zo ja, dan krijg je kanaal 12 en 13 als mogelijkheid er bij, maar inderdaad limited tot +20 dBm.
Voor zover ik weet is dat simpelweg het maximum van wat we hier wettelijk mogen.
En naar mijn ervaring is dat ook zat.

Als mijn normale versie ineens tot +23dBm wilt, dan is er misschien een country code setting niet goed gezet of worden waarden hoger dan 20 gewoon genegeerd.
Mocht je hoger willen, country code NZ (Nieuw Zeeland) mag een stuk meer, volgens mij zelfs tot 4W (!), uitzenden en ook kanaal 12 en 13 gebruiken.

Maar hogere dBm staat niet gelijk aan een beter signaal. Daarnaast ben je ook nog steeds afhankelijk van de zendkracht van je laptop, die moet immers terug communiceren met de router. Vaak halen die maar +15dBM als je een goede antenne hebt.

[ Voor 22% gewijzigd door Ultraman op 22-01-2012 14:40 ]

• Darrell
  • Laatst online: 15:45

Darrell

Fiat moonboy

Ik stream intern vanaf de pc. De HDD kan het niet zijn. DL HDD =/= Media HDD en aan de situatie hoe ik stream is niets veranderd tov. de Linksys.

Ik zal mijn netwerk is testen en benchmarken. (weet je daar een goed tooltje voor die de benodigde tests uitvoert?)

Ik zal ook de settings in windows is onder de loep nemen.

• KnoxNL
  • Laatst online: 10:42

[...]
Ik heb 7-8MB/s gehaald over WiFi-N met de stock firmware. Dus het moet zeker wel beter kunnen.
Maar je geeft niet aan wat je al geprobeerd hebt om het probleem op te lossen of welke firmware je gebruikt.
Dus anders dan algemeen advies kunnen we je niet geven.
Zit je wel op een vrij kanaal met je WiFi? Gebruik je 40/20MHz modus (volgens mij default)? Tip: val eens terug op 20MHz only en een vrij kanaal (gebruik inSSIDer om te scannen).
Ik heb de omgeving al eens in kaart gebracht met wifi analyzer. Op basis daarvan zit ik op het meest vrije kanaal ( 8 ).
Ik heb gespeeld met de verschillende modussen waaronder N-only, de 20/40 Mhz band geprobeerd, beveiliging in/uitgeschakeld ivm overhead, zojuist ben ik naar de allerlaatste firmware gegaan (3.13.4 Build 110429 Rel.36959n) en mijn tp-link is een V1.

Plaatje wifi analyzer

Die b@st@rd ben ik :)

Benieuwd of iemand nog ideeën heeft want ik weet het niet meer.

EDIT: Plaatje van aangeraden tool:

Afbeeldingslocatie: http://88.159.207.130/ssid.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door KnoxNL op 22-01-2012 15:05 ]

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Mijn linux ervaring is een beetje roestig, maar iet simpels als het mounten van de usb stick gaat hier mis. Ik heb de chunky build van vannacht geinstalleerd, en alle benodigde packages zitten volgens mij daar in.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
root@OpenWrt:/home# fdisk -l

Disk /dev/sda: 128 MB, 128450048 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 15 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0x00ea15d7

Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1   *           1          16      125408    e  W95 FAT16 (LBA)
Partition 1 has different physical/logical endings:
     phys=(14, 254, 63) logical=(15, 157, 13)
root@OpenWrt:/home# mount -t vfat /dev/sda1 /home
root@OpenWrt:/home# ls
root@OpenWrt:/home# cat /etc/mtab
rootfs / rootfs rw 0 0
/dev/root /rom squashfs ro,relatime 0 0
proc /proc proc rw,relatime 0 0
sysfs /sys sysfs rw,relatime 0 0
tmpfs /tmp tmpfs rw,nosuid,nodev,relatime,size=14760k 0 0
tmpfs /dev tmpfs rw,relatime,size=512k,mode=755 0 0
devpts /dev/pts devpts rw,relatime,mode=600 0 0
/dev/mtdblock3 /overlay jffs2 rw,relatime 0 0
mini_fo:/overlay / mini_fo rw,relatime 0 0
debugfs /sys/kernel/debug debugfs rw,relatime 0 0
none /proc/bus/usb usbfs rw,relatime 0 0

ik begrijp niet wat er mis is. De usb stick bevat een fat16 partitie, en daar staan enkele files op. Toch lijkt het mount commando niks te doen? Sorry als dit als een basic vraag over komt. Ik heb het ook geprobeerd via luCI, maar ook zonder resultaat. Heeft het te maken met die physical/logical ending?

edit: Ik heb de stick leeg gemaakt en ext4 partitie gemaakt. Nu lijkt het te werken.

[ Voor 3% gewijzigd door Harrie op 22-01-2012 16:45 ]

Directory /home bestaat standaard niet. Althans, bij mij niet.
Waarom je daar geen feedback van krijgt komt waarschijnlijk omdat het een busybox omgeving betreft, welke gemaakt is om vooral klein te zijn.

Ik heb het even getest, en ik heb dus niet eens een usb stick in de router zitten, waardoor /dev/sda ook niet bestaat.

root@olifant:~# mount /dev/sda /home
root@olifant:~# 

Geeft ook geen feedback, maar doet dus ook geen kont ;)

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Ultraman schreef op zondag 22 januari 2012 @ 16:59:
Directory /home bestaat standaard niet. Althans, bij mij niet.
Waarom je daar geen feedback van krijgt komt waarschijnlijk omdat het een busybox omgeving betreft, welke gemaakt is om vooral klein te zijn.

Ik heb het even getest, en ik heb dus niet eens een usb stick in de router zitten, waardoor /dev/sda ook niet bestaat.

root@olifant:~# mount /dev/sda /home
root@olifant:~# 

Geeft ook geen feedback, maar doet dus ook geen kont ;)
Hehe ok.. ik kreeg wat meldingen via dmesg te zien, maar het begint nu duidelijk te worden. Ik had eigenlijk wel verwacht dat wanneer de web interface automatisch invult de usb stick te gaan mounten op /home, hij dan er ook wel voor zou zorgen dat dit mount point aangemaakt ging worden.

edit: bij mij is dit dus wel een directory :)
Maar met een ext4 partitie te maken mount hij die nu wel.

root@OpenWrt:/# df -h
Filesystem                Size      Used Available Use% Mounted on
/dev/root                 4.0M      4.0M         0 100% /rom
tmpfs                    14.4M    296.0K     14.1M   2% /tmp
tmpfs                   512.0K         0    512.0K   0% /dev
/dev/mtdblock3            2.6M    268.0K      2.4M  10% /overlay
mini_fo:/overlay          4.0M      4.0M         0 100% /
/dev/sda1               113.9M      5.5M    102.5M   5% /home

Er was waarschijnlijk gewoon iets mis met die oude usb stick.

[ Voor 27% gewijzigd door Harrie op 22-01-2012 17:08 ]

• TStick
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:28
Beste Guru's in dit draadje,

Ben een leek op het gebied van custom builds voor de router, en heb eigenlijk een brandende vraag:

De laatste official build van TP-Link geeft de mogelijkheid tot mediaserver: Erg leuk en handig voor het streamen, maar helaas maar maximaal 100 files (beetje weinig voor een 2TB schijf aan de USB), en er zijn wat issues met het instellen van diepe directory structuren in de GUI.

Bied een custom build de mogelijkheid om het aantal files wat de mediaserver aankan te vergroten ?

"Homo Sapiens non urinat in ventum"

Voor zover ik weet zijn er geen dergelijke limitatie binnen OpenWRT. Je mount dat filesysteem en je kunt er bij op je router. Toegang vanaf een PC zou je dan kunnen regelen met bijvoorbeeld Samba.

Alleen is me even onduidelijk wat die "mediaserver" inhoudt.
Is het puur een netwerkschrijf die je hier bedoeld? Of kan het meer?

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Ultraman schreef op zondag 22 januari 2012 @ 17:14:
Voor zover ik weet zijn er geen dergelijke limitatie binnen OpenWRT. Je mount dat filesysteem en je kunt er bij op je router. Toegang vanaf een PC zou je dan kunnen regelen met bijvoorbeeld Samba.

Alleen is me even onduidelijk wat die "mediaserver" inhoudt.
Is het puur een netwerkschrijf die je hier bedoeld? Of kan het meer?
Volgens mij bedoelt hij een upnp/dlna media server, die rechtstreeks muziek naar je tv kan streamen. Ik weet dat er voor openwrt speciale packages, bestaan. Ik ben even de naam vergeten. Ik ga er eens naar zoeken, want dat is iets wat ik zelf ook wil gaan doen.

edit: een voorbeeld is ushare.
http://wiki.openwrt.org/doc/uci/ushare
Kan je ook installeren en configuren via de web interface, luci-app-ushare.

[ Voor 9% gewijzigd door Harrie op 22-01-2012 17:25 ]

• TStick
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:28
Harrie schreef op zondag 22 januari 2012 @ 17:22:
[...]

Volgens mij bedoelt hij een upnp/dlna media server, die rechtstreeks muziek naar je tv kan streamen. Ik weet dat er voor openwrt speciale packages, bestaan. Ik ben even de naam vergeten. Ik ga er eens naar zoeken, want dat is iets wat ik zelf ook wil gaan doen.
Da's inderdaad precies wat ik bedoel :), ik hoor graag meer van je bevindingen :)

[ Voor 4% gewijzigd door TStick op 22-01-2012 17:26 ]

"Homo Sapiens non urinat in ventum"

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Harrie in "[Ervaringen] TP-Link TL-WR1043ND"
Ik heb luci-app-ushare geinstalleerd via de web interface:
[cmd]
Installing luci-app-ushare (0.10.0-1) to root...
Downloading http://downloads.openwrt....share_0.10.0-1_ar71xx.ipk.
Installing ushare (1.1a-2) to root...
Downloading http://downloads.openwrt..../ushare_1.1a-2_ar71xx.ipk.
Installing libdlna (0.2.3-1) to root...
Downloading http://downloads.openwrt....ibdlna_0.2.3-1_ar71xx.ipk.
Installing libffmpeg (0.5.4-2) to root...
Downloading http://downloads.openwrt....ffmpeg_0.5.4-2_ar71xx.ipk.
Installing libupnp (1.6.12-1) to root...
Downloading http://downloads.openwrt....bupnp_1.6.12-1_ar71xx.ipk.
Configuring libffmpeg.
Configuring libdlna.
Configuring libupnp.
Configuring ushare.
Configuring luci-app-ushare.
[/cmd]

Let op, dit is vrij groot allemaal.
Vervolgens kan je onder de services tab, ook je ushare configureren.

Afbeeldingslocatie: http://img689.imageshack.us/img689/8561/luciushare.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Nu ziet mijn tv de server, en alle bestanden. Tot zover dus goed. Alleen wanneer ik het probeer af te spelen zegt hij dat het bestandsformaat niet wordt ondersteund. Maar dat kan natuurlijk ook aan de samsung tv liggen, die is wat moeilijk soms.

edit: minidnla is nog een package van een dlna server. Maar nu heb ik geprobeerd ushare eraf te halen, maar mijn ruimte komt niet vrij. Blijkbaar zijn er een hoop packages geinstalleerd die achterblijven? Ik ben nu dus door de lijst met geinstalleerde pkgs aan het gaan, maar zie niets vreemds? :?

Vergeet ushare. Installeer minidlna. Pas /etc/minidlna.conf aan zodat hij weet waar je media files staan.
Mijn samsung tv speelt zowel de movies als de muziek zonder problemen. Ik heb nu slechts een kleine usb stick erin zitten als test, dus kan niets zeggen over een limiet in aantal bestanden.

Het is ook weer vrij groot, na installatie op een cleane chunky bluid, heb ik nog slechts 24% vrij..
Dit omdat het best wat libraries zijn:
-libjpeg
-libogg
-libexif
-libflac
-libvorbis
-libsqlite3
-libffmpeg
-libid3tag
-minidlna.

[ Voor 25% gewijzigd door Harrie op 22-01-2012 19:16 ]

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

[...]
Ook hier: wat heb je al geprobeerd om het probleem op te lossen? Ik heb je wel eerder voorbij zien komen in het topic, maar ik weet niet meer wat er allemaal gezegd is. Je zit dus op een vrij kanaal zeg je, 20/40MHz modus?
Hier een plaatje van inSSIDer
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/ors4gj.jpg
Onze router is Uden
Channel en Channel width staan beide op auto. Omdat hij zowel kanaal 4 en 8 gebruikt zal hij dus wel 40Mhz gebruiken? (geen idee of dit zo is) Ik heb eigenlijk alleen naar de kanalen gekeken omdat ik niet weet waar pieken in ping vandaan kunnen komen. En uiteraard gechecked of er niets op de achtergrond werkt wat ervoor kan zorgen. En een keer de router gereset, dat verhielp toen de eerste keer het probleem. Want ik had toen echt continu een belachelijk hoge ping. Erna was het altijd een paar sec. en erna weer weg. Ik heb trouwens een Centrino Advanced-N 6230 zoals je kunt zien.
En probeer ook rustig een ander kanaal, soms helpt dat. Probeer ook rustig een andere WiFi modus.
Echter is WiFi kort door de bocht gewoon niet zo geschikt voor gaming. Het is immers gevoelig voor storing en er zijn ontvang/zend delays. Zitten er naast jou nog andere clients op het draadloze netwerk?
Ik was de enige op het netwerk en ik had uiteraard ook geen downloads/uploads of iets aan. Updates gaan ook niet automatisch (en er waren ook geen updates van virusscanner o.i.d.). Alles is zegmaar hetzelfde als eerst met een andere router. Beide draadloos. De oude was een 54mbits (Asus WL500G Deluxe) die inmiddels al de geest heeft gegeven.
[...]
Geen idee, misschien dat iemand anders hier dat weet.

[...]
Proberen kan altijd. Die van november was best goed en ik heb ook meer vertrouwen in de build van vannacht. Terug naar stock kun je altijd, dus als je het aandurft kun je het vrij proberen natuurlijk.
Dan ga ik dat maar eens proberen :) Maar ik hoop stiekem dat het gewoon ergens aan een instelling ligt, dan weet ik tenminste hoe het komt.

• KnoxNL
^

Wat voor snelheden haal jij met die Intel centrino kaart? Ik heb dezelfde.

• Jochem_
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Harrie schreef op zondag 22 januari 2012 @ 17:50:
[s]Harrie in "[Ervaringen] TP-Link TL-WR1043ND"
Tot zover dus goed. Alleen wanneer ik het probeer af te spelen zegt hij dat het bestandsformaat niet wordt ondersteund. Maar dat kan natuurlijk ook aan de samsung tv liggen, die is wat moeilijk soms.
[...]
Vergeet ushare. Installeer minidlna. [...]
Mijn samsung tv speelt zowel de movies als de muziek zonder problemen.
Ik heb ook een Samsung TV, maar ervaar dat deze sommige bestandsformaten niet afspeelt (of bijvoorbeeld zonder geluid) vanwege codec tekortkomingen. Dan moet je bij het downloaden goed opletten welke formaten je pakt.

Nu heb ik PS3MediaServer op m'n PC draaien. Die doet on-the-fly transcoding van mijn movies en dat werkt perfect, ik kan alles afspelen. Echter zou ik natuurlijk liever niet m'n PC hebben moeten aan staan om te kunnen kijken. Vandaar dat ik benieuwd ben of die minidlna ook iets van transcoding doet, hoewel ik dat sterk betwijfel gezien de processingpower van zo'n router. Misschien nog wel iets van remuxing?
Harrie schreef op zondag 22 januari 2012 @ 17:50:
[s]Harrie in "[Ervaringen] TP-Link TL-WR1043ND"
Vergeet ushare. Installeer minidlna. Pas /etc/minidlna.conf aan zodat hij weet waar je media files staan.
Mijn samsung tv speelt zowel de movies als de muziek zonder problemen. Ik heb nu slechts een kleine usb stick erin zitten als test, dus kan niets zeggen over een limiet in aantal bestanden.
MiniDLNA is dan inderdaad wat je wilt hebben. Apparaten kunnen dan middels de DLNA standaard je router vinden en de bestanden die deze aanbied. :)
Het is ook weer vrij groot, na installatie op een cleane chunky bluid, heb ik nog slechts 24% vrij..
Dit omdat het best wat libraries zijn:
-libjpeg
-libogg
-libexif
-libflac
-libvorbis
-libsqlite3
-libffmpeg
-libid3tag
-minidlna.
Uhu, want alles moet herkent worden. Nou is 24% vrij nog wel te doen hoor, dan heb je iets onder 2MB vrij? Zat om zonder problemen te functioneren in ieder geval.
Ik_ben_Mark3 schreef op zondag 22 januari 2012 @ 22:00:
Dan ga ik dat maar eens proberen :) Maar ik hoop stiekem dat het gewoon ergens aan een instelling ligt, dan weet ik tenminste hoe het komt.
Dat plaatje laat een 40MHz modus zien.
In theorie is dat leuk, maar die modus is erg gevoelig voor interferentie.
Val eens terug op, een meer neighborhood friendly en compatible, 20MHz only modus.
Je maximum snelheid is dan 150Mbps, maar dat lijkt me nog steeds ruim en ruim voldoende voor gaming.

[ Voor 48% gewijzigd door Ultraman op 23-01-2012 09:32 ]

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

KnoxNL schreef op maandag 23 januari 2012 @ 09:08:
^

Wat voor snelheden haal jij met die Intel centrino kaart? Ik heb dezelfde.
Met echte downloads heb ik nog alleen in mijn studenten huis getest en daar haal ik 2,5MB/s (20mbit dus en het maximum van mijn UPC abonnement). Hier bij mijn ouders nog niet getest met downloads. Net even 2 speedtests gedaan
speedtest.ziggo.nl: Down: 40.1Mbit/s Up: 3.6 Mbit/s ping: 20ms
speedtest.nl: Down: 40.58Mbit/s Up: 3.79 Mbit/s ping: 15ms

Ik ben overigens niet echt tevreden over deze netwerkkaart. Had er meer van verwacht en had er bij mijn vorige verse Win7 installatie ook een paar keer problemen mee gehad. Plus dat mijn bluetooth geen apparaten (iPhone en bluetooth koptelefoon) wil koppelen.
Ultraman schreef op maandag 23 januari 2012 @ 09:26:
[...]
Val eens terug op, een meer neighborhood friendly en compatible, 20MHz only modus.
Je maximum snelheid is dan 150Mbps, maar dat lijkt me nog steeds ruim en ruim voldoende voor gaming.
Ok dankjewel, ik zal dat eens proberen. Mocht dit het oplossen dan is dat voorlopig genoeg, mijn plannen met een homeserver zullen toch nog wel uitlopen.

edit: zou een vast kanaal kiezen ook verbetering kunnen geven? Ik had dat ervoor niet gedaan omdat auto breedte (dus 40MHz) twee kanalen gebruikte en je er maar 1 kunt kiezen (??)

Dit is mijn huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/260br51.jpg
Zou ik dan niet beter kanaal 8 kunnen pakken? Omdat er een overlap is met die rode Thomson en die heeft een vrij sterk signaal. Alleen heb je bij 8 wel meer overlap met zwakkere netwerken. Ik weet niet wat zwaarder weegt; minder netwerken op het kanaal met een zwak signaal of een overlap met een sterker netwerk?

[ Voor 17% gewijzigd door Markos op 23-01-2012 10:25 ]

• KnoxNL
[...]
MiniDLNA is dan inderdaad wat je wilt hebben. Apparaten kunnen dan middels de DLNA standaard je router vinden en de bestanden die deze aanbied. :)

[...]
Uhu, want alles moet herkent worden. Nou is 24% vrij nog wel te doen hoor, dan heb je iets onder 2MB vrij? Zat om zonder problemen te functioneren in ieder geval.

[...]
Heb je voor mij nav mijn vorige post ook nog wat tips?

• Harrie

Harrie

NederVlaming

[...]

[...]
Hmm, ik weet niet wat jij bedoelt? RAM geheugen? Ik had het over opslag ruimte. Nu staat er bij mij:
Free space: 90% (2.37 MB)

Als ik minidlna installeer, staat er 24% (640kB) ofzoiets...

Het komt overeen met dit:
/dev/mtdblock3            2.6M    260.0K      2.4M  10% /overlay

Nu kan je wel meer packages installeren door het gebruik van een extroot configuratie (root filesystem op een usb stick of iets dergelijks), zoals Verwijderd in "[Ervaringen] TP-Link TL-WR1043ND" aan gaf, maar dat is wel ingewikkeld.

Is het misschien een idee of block-hotplug op te nemen in de chunky build? Volgens mij heb je deze nodig om een usb stick automatisch te mounten. Als mijn router herstart, moet ik zelf de usb stick weer mounten. Of heb ik ergens een setting verkeerd?

edit:
As of r26314 block-extroot and block-hotplug have been merged with block-mount. That means that once you select block-mount the scripts for extroot mounting and hotplug mounting
are installed.
NVM..

Het probleem dat de stick niet automount bij opstart is opgelost door "sleep 15" bovenaan in /etc/init.d/fstab te plaatsen... Bizar.

[ Voor 36% gewijzigd door Harrie op 23-01-2012 21:07 ]

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik ben een beetje aan het inlezen over IPTV op PC (IPTV op je HTPC) en nou zie ik dat je dit ook door de router kan laten doen waardoor je makkelijker de streams kunt delen. Nou is mijn vraag, hebben jullie enig idee of dat ook met deze kan? Zover ik nu kan zien zijn er twee dingen waar je rekening mee moet houden.

1. Als je ook internet wil blijven behouden moet je een LAN poort omzetten naar een 2e WAN poort. Hier staat hoe je dat voor de Linksys e2000 moet doen: j1nx in "IPTV op je HTPC"
Kun je zoiets toevallig ook op deze TP-Link doen? (via google kan ik het niet vinden, of ik ben niet handig met zoektermen hiervoor)

2. Als je het ook over WiFi wilt kunnen kijken moet je multicast omzetten naar unicast. Dit kun je doen met udpxy. Is dat ook mogelijk met deze router? De CPU kan als ik het andere topic goed begrijp de bottleneck zijn. (En misschien is het qua hardware niet eens mogelijk, dat weet ik niet, vandaar mijn vraag)

En mijn vorige vraag over kanaal keuze geldt natuurlijk nog steeds ;)

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Ik_ben_Mark3 schreef op maandag 23 januari 2012 @ 21:23:
Ik ben een beetje aan het inlezen over IPTV op PC (IPTV op je HTPC) en nou zie ik dat je dit ook door de router kan laten doen waardoor je makkelijker de streams kunt delen. Nou is mijn vraag, hebben jullie enig idee of dat ook met deze kan? Zover ik nu kan zien zijn er twee dingen waar je rekening mee moet houden.

1. Als je ook internet wil blijven behouden moet je een LAN poort omzetten naar een 2e WAN poort. Hier staat hoe je dat voor de Linksys e2000 moet doen: j1nx in "IPTV op je HTPC"
Kun je zoiets toevallig ook op deze TP-Link doen? (via google kan ik het niet vinden, of ik ben niet handig met zoektermen hiervoor)

2. Als je het ook over WiFi wilt kunnen kijken moet je multicast omzetten naar unicast. Dit kun je doen met udpxy. Is dat ook mogelijk met deze router? De CPU kan als ik het andere topic goed begrijp de bottleneck zijn. (En misschien is het qua hardware niet eens mogelijk, dat weet ik niet, vandaar mijn vraag)

En mijn vorige vraag over kanaal keuze geldt natuurlijk nog steeds ;)
1: Een 2e WAN poort kan zeker. Ik gebruik dit ook zodat mijn digicorder een IP krijgt in een speciale reeks van de provider. Dit staat hier uitgelegd: Georche in "[Ervaringen] TP-Link TL-WR1043ND"

2: Geen idee. Bij available packages staat wel:
code:
1
2
           Package name version      Description                
install     udpxy       1.0-Chipmunk-19-1   udproxy makes it possible to convert UDP IPTV streams into http

Dus ik vermoed van wel? Ga ik wel ff vanuit dat je openWRT erop draait. Dat heb je iig nodig voor die 2e WAN poort ook.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-11 22:25
*O* ik heb mijn TP-link weer terug. Uitgerust met OpenWRT met dual-wan support. Moet alleen wel zeggen dat de wifi snelheid me tegen valt. Ik kom niet boven de 33Mbit uit. Met de default firmware kwam ik gemakkelijk boven de 60Mbit uit.

Ik ga er ook niet te veel aan kloten want 't schijnt best wel een ramp te zijn om dual-wan werkend te krijgen. Via luci is het onmogelijk goed in te stellen dus als ik ook maar iets wijzig wat met de netwerk interfaces te maken heeft, heb ik geen internet meer.

• Bliksem B
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-11 23:22
Wat zijn jullie ervaringen met het upgraden van DD-WRT versies? Ik heb hem nu voor de 2e x geupgrade via het menu. Geen kabels eruit gehaald, via wireless en ook geen hard reset van te voren gedaan. Bijde keren crashed de router en blijft hij wel verbinding houden. Vervolgens haal ik de stroom eraf (30 sec wachten) en daarna heb ik een vers geflashte router (SVN revision 18024 nu), dus ik moet het wachtwoord opnieuw instellen e.d.
Dit kan toch niet kloppen? En is het nu verstandig om hem als nog een hard reset te geven zoals aangegeven op dit forum http://www.dd-wrt.com/phpBB2/viewtopic.php?t=51486 Of zal ik het nu zo laten, ik ben anders bang dat ik hem alsnog laat bricken!

• Harrie

Harrie

NederVlaming

mcDavid schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 02:45:
*O* ik heb mijn TP-link weer terug. Uitgerust met OpenWRT met dual-wan support. Moet alleen wel zeggen dat de wifi snelheid me tegen valt. Ik kom niet boven de 33Mbit uit. Met de default firmware kwam ik gemakkelijk boven de 60Mbit uit.

Ik ga er ook niet te veel aan kloten want 't schijnt best wel een ramp te zijn om dual-wan werkend te krijgen. Via luci is het onmogelijk goed in te stellen dus als ik ook maar iets wijzig wat met de netwerk interfaces te maken heeft, heb ik geen internet meer.
Heb je die 33Mbit gemeten? Of is dit wat windows of de router aangeeft? Heb je hem op 20 of 40MHz gezet?
33Mbit is inderdaad weinig. Windows geeft bij mij altijd 120 of 150Mbit aan. Terwijl in luci 67.5 - 72 Mbit staat. Ik heb geen idee welke nu juist is, wellicht is de een van de router naar mijn pc, en de andere andersom? In elk geval is jouw 33Mbit inderdaad erg laag. Hoeveel meter zit er tussen je pc/laptop en je router?

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-11 22:53
@Harrie,
heb je het over WAN-throughput of over de snelheid via wifi?

My favorite programming language is solder.

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Puch-Maxi schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 21:45:
@Harrie,
heb je het over WAN-throughput of over de snelheid via wifi?
Over wifi, omdat mcDavid het daar over had volgens mij. WAN throughout heb ik geen idee van, want ik heb slechts een 20mbit lijntje.

[ Voor 7% gewijzigd door Harrie op 24-01-2012 21:48 ]

• mcDavid
Harrie schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 21:42:
[...]

Heb je die 33Mbit gemeten? Of is dit wat windows of de router aangeeft? Heb je hem op 20 of 40MHz gezet?
33Mbit is inderdaad weinig. Windows geeft bij mij altijd 120 of 150Mbit aan. Terwijl in luci 67.5 - 72 Mbit staat. Ik heb geen idee welke nu juist is, wellicht is de een van de router naar mijn pc, en de andere andersom? In elk geval is jouw 33Mbit inderdaad erg laag. Hoeveel meter zit er tussen je pc/laptop en je router?
Ik heb het simpelweg met speedtest.net gemeten. Met de netwerkkabel erin haal ik daarop keurig 50.00 Mbit. Maar ook bij downloads van het locale WAN netwerk (100Mbit) haal ik max ~33 Mbit als ik het draadloos doe.
Ik heb 'm op 40 MHz gezet, dat scheelt een klein beetje (ging van 31 naar 33 Mbit).
Ik heb geen windows, en ik zit praktisch naast de router. De build is trouwens Backfire 10.03.1.

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:46
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het via SNMP uitlezen van de status van de router mbv bijv. Cacti? Ik snap dat het met de DD-WRT firmware kan maar de orginele firmware draait hier eigenlijk perfect dus ik heb niet zoveel zin om louter daarvoor te switchen.,..

• Torp_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-11 22:28
Zo ik ben ook over gestap van DDWRT naar openWRT (Ultraman build bedankt daar voor).
Wifi werkt een stuk stabieler tot nu to en 300MBit lijkt nu ook goed te werken.

Het enige wat ik niet voor elkaar krijg is om in mijn ziggo modem te komen.
Wat wel weer prima werkte via DDWRT

openWRT draaid op 192.168.1.1 en vroeger met ddwrt kon ik in mijn ziggo modem komen via 192.168.178.1.
Ik kan dit ip wel prima pingen maar kan niet bij het web interface komen.

Verder heb ik de dit wiki artikel gebruikt: http://wiki.openwrt.org/doc/howto/access.modem.through.nat
zo wel de UCI command line version als de GUI version maar dat lijkt geen effect te hebben.

Iemand idee wat ik verkeerd doe?

• Jochem_
  • Niet online
Je geeft erg weinig informatie. Hoe is je router geconfigureerd? Hangt dat modem aan je WAN poort of je LAN poort? Zit je in hetzelfde subnet? etc etc etc

• Torp_me
Je hebt helemaal gelijk.

Het modem zit op de wan port (ubee modem staat ook in bridge mode).
IPv4: 192.168.1.1/24 zo is het lan gedeelte in gesteld.

Eerlijk gezegd weet ik niet wel subnet er bij het ubee modem hoort (ip 192.168.178.1)

het rare is dat ik als ik bv een trace route doe:

tracert 192.168.178.1

Tracing route to 192.168.178.1 over a maximum of 30 hops

1 <1 ms <1 ms <1 ms OpenWrt.lan [192.168.1.1]
2 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.178.1

Trace complete.

dat ik wel netjes op dit ip adres uit kom.
Wordt keurig gerouteerd dus :)
Is het dan niet een kwestie van firewall waar je tegen aan loopt?
ICMP requests worden doorgelaten, maar verkeer over poort 80 over de WAN poort niet?
Controleer eens welke poort het Ziggo modem gebruikt, vermoedelijk dus 80, maar kan ook 8080 zijn, en zet die poort eens open voor dat specifieke IP.
De UCI configuratie maakt dat best makkelijk, zie ook http://wiki.openwrt.org/doc/uci/firewall voor voorbeelden.

[ Voor 91% gewijzigd door Ultraman op 25-01-2012 12:14 ]

meh... dubbel post, dan maar benutten.
KnoxNL schreef op zondag 22 januari 2012 @ 14:58:
Ik heb de omgeving al eens in kaart gebracht met wifi analyzer. Op basis daarvan zit ik op het meest vrije kanaal ( 8 ).
Ik heb gespeeld met de verschillende modussen waaronder N-only, de 20/40 Mhz band geprobeerd, beveiliging in/uitgeschakeld ivm overhead, zojuist ben ik naar de allerlaatste firmware gegaan (3.13.4 Build 110429 Rel.36959n) en mijn tp-link is een V1.

Plaatje wifi analyzer

Die b@st@rd ben ik :)

Benieuwd of iemand nog ideeën heeft want ik weet het niet meer.

EDIT: Plaatje van aangeraden tool:

[afbeelding]
Die Android tool is ook een goede :)

Tips... Ga eens spelen met verschillende opties. Probeer dingen uit.
Waar test je mee? Indien met Windows file sharing: test met iets anders. Bijvoorkeur iets als FTP of iets anders simpels dat minder last heeft van overhead. Benchmark tools kan ook.
Geef voorkeur aan 20MHz modus wanneer er meer signalen in je buurt zitten.
Val eens terug op WiFi G, wat doet dat?
Nieuwste drivers? Eventuele settings daar in?
Ik kan niet ruiken wat je allemaal geprobeerd hebt, noch heb ik overal verstand van.
Dat maakt WiFi zo tricky soms en tevens de reden waarom het in mijn ogen minder geschikt is om veel data over te gooien.
Harrie schreef op maandag 23 januari 2012 @ 20:12:
Als ik minidlna installeer, staat er 24% (640kB) ofzoiets...
Je hebt gelijk, het is 24% van de vrije ruimte waarin je overlay zit. Ik dacht aan de complete flashchip
Het probleem dat de stick niet automount bij opstart is opgelost door "sleep 15" bovenaan in /etc/init.d/fstab te plaatsen... Bizar.
Opgelost dus?
Waarschijnlijk is de stick gewoon nog niet geinitialiseerd op het moment dat /etc/init.d/fstab gaat proberen hem te mounten. Ik denk dat de oplossing wel eleganter kan, maar als het werkt zo en jij bent tevreden is het goed zo? :)

[ Voor 247% gewijzigd door Ultraman op 25-01-2012 12:13 ]

• Torp_me
Oke om het mischien allemaal wat duidelijker te maken

pc (129.168.1.102) -(lan)-> tp-link met openWRT(192.168.1.1) -(wan)-> ubee modem in bridge mode van ziggo (192.168.178.1) --> internet

Een tracer van van de pc naar het modem lever op:

tracert 192.168.178.1
Tracing route to 192.168.178.1 over a maximum of 30 hops

1 <1 ms <1 ms <1 ms OpenWrt.lan [192.168.1.1]
2 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.178.1

Trace complete.

Op het ubee modem draait op port 80 een webinterface waar ik informatie over mijn verbinding kreeg.
Maar kan ik dus niet naar toe.

Hoe zou ik dan dus van uit mijn lan port 80 moeten open zetten naar mijn modem?
Ik heb al verschillende regels geprobeerd maar het lijkt niet echt tot iets te lijden helaas

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:31
Weet je zeker dat je Ubee modem die webinterface nog toont als ie in bridge mode staat? Ik had voorheen een Ubee modem zonder ingebouwde router, daarbij reageerde de modem wel op ping requests en stond poort 80 open, maar zodra je erop connect wordt meteen de verbinding dichtgegooid.

• Torp_me
_JGC_ schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 15:20:
Weet je zeker dat je Ubee modem die webinterface nog toont als ie in bridge mode staat? Ik had voorheen een Ubee modem zonder ingebouwde router, daarbij reageerde de modem wel op ping requests en stond poort 80 open, maar zodra je erop connect wordt meteen de verbinding dichtgegooid.
Ja hoor dit werkte prima met DDWRT/orginele firmware.
Je krijt dan info te zien over channel bounding en zo en hoe veel timeout er zijn geweest en zo.

Niet heel cruciale maar af en toe wel leuk om te kijken.

• Rezje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23-07-2024
Lees zoveel positieve verhalen over deze router. Ben benieuwd of dit mijn 'probleem' kan verhelpen.
Ik heb een Linksys 1gbit wireless-n router. Bekabeld gewoon goed alleen mijn vaste pc staat in een kamer waar ik geen kabels naar toe kan trekken. Helaas haal ik met wireless rond de 30Mb terwijl ik bekabeld mijn volledige internet snelheid haal (120mb , ziggo). Het maakt niet uit waar in het huis ik ga staan, zelfs naast de router haal ik met een laptopje nog 30Mb wireless.

Ik zie hier posts staan van mensen die rond de 100mb halen wireless. Het is jammer dat ik het niet kan uitproberen en gelijk zo'n ding moet kopen. Maar 100mb lijkt me wel erg snel wireless???
Zou ideaal zijn want dan haal ik mijn volledige internet snelheid met wireless.

• _JGC_
Ik haal hier met 16 andere netwerken in de omgeving met iperf iets van 80-90Mbit/s over wifi van LAN naar WLAN. Dit was zowel het geval met een Cisco WAP4410N-g5 als met de huidige WR1043ND met OpenWRT. Ik weet niet welke router je op dit moment hebt, zou je daar een typenummer van kunnen posten? Als dat ding intern zo ongeveer hetzelfde is als de WAP4410N-g5 of de WR1043ND (beide Atheros, alhoewel de Cisco met brakke wifi stack uit 2.6.15 werkt), denk ik nml niet dat je veel winst zult halen. Denk ook eerder dat je het moet zoeken in de laptop en je wifi drivers dan.

• Rezje
_JGC_ schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 19:02:
Ik haal hier met 16 andere netwerken in de omgeving met iperf iets van 80-90Mbit/s over wifi van LAN naar WLAN. Dit was zowel het geval met een Cisco WAP4410N-g5 als met de huidige WR1043ND met OpenWRT. Ik weet niet welke router je op dit moment hebt, zou je daar een typenummer van kunnen posten? Als dat ding intern zo ongeveer hetzelfde is als de WAP4410N-g5 of de WR1043ND (beide Atheros, alhoewel de Cisco met brakke wifi stack uit 2.6.15 werkt), denk ik nml niet dat je veel winst zult halen. Denk ook eerder dat je het moet zoeken in de laptop en je wifi drivers dan.
Ik heb de WRT320N-EW. Er staat groot op de doos dat deze ook 5GHz band aan kan, maar deze instellingen heb ik in de firmware nog nergens gevonden. Het is niet alleen op mijn laptop (dell i3 met wireless n), ook mijn vaste pc (gewoon een goede quadcore pc met Linksys N dongel) haalt niet meer dan 30Mb. En het maakt dus niet uit hoe en wat, het blijft 30mb. Ik wil misschien van die stroomnet dingetjes aanschaffen.. maar heb toch liever wireless zo dat ik met mijn laptop niet aan de kabel hoef. Heb de firmware van de router geupdate, helpt niks :(

• _JGC_
Volgens de dd-wrt wiki heeft linksys dat ding overgeklokt van 300MHz naar 354MHz en wordt dat ding daardoor te warm waardoor er storingen in wifi optreden. Je kunt evt dd-wrt op die router draaien en de kloksnelheid terugzetten waardoor de storingen en temperatuur afnemen. Wat je ook zou kunnen doen is rubber voetjes eronder zetten zodat de warmte beter aan de omgeving afgegeven wordt. Overigens is dat apparaat een Broadcom router, geen Atheros. Verder is het zaak dat je de beveiliging op WPA2/AES instelt, alle andere beveiligingsopties hebben een veel grotere performancehit.
Wat 2.4/5GHz betreft: dat kan ie, maar niet tegelijk. Het is een dualband single radio router, dus je zult moeten kiezen welke frequentie je op gaat sturen.

• Greenie
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-08-2022
Heb een twee - drie weken geleden DD-WRT geinstalleerd.
(http://www.dd-wrt.com/site/support/router-database 1043ND factory-to...)

Maar sinds enkele dagen zit hij regelmatig te time-outen: Ik verlies kort even internet, of de pagina laad heel traag...

Zijn er settings die ik moet aanpassen of is er een andere (betere) versie verkrijgbaar ?
Evt. open-wrt ? of terug gaan naar stock ?

edit: ondertussen deze gevonden:
ftp://ftp.dd-wrt.com/othe...18024/tplink_tl-wr1043nd/

Hopelijk dus met iets recentere versie minder problemen :)

[ Voor 19% gewijzigd door Greenie op 25-01-2012 20:29 ]

• Rezje
_JGC_ schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 19:44:
Volgens de dd-wrt wiki heeft linksys dat ding overgeklokt van 300MHz naar 354MHz en wordt dat ding daardoor te warm waardoor er storingen in wifi optreden. Je kunt evt dd-wrt op die router draaien en de kloksnelheid terugzetten waardoor de storingen en temperatuur afnemen. Wat je ook zou kunnen doen is rubber voetjes eronder zetten zodat de warmte beter aan de omgeving afgegeven wordt. Overigens is dat apparaat een Broadcom router, geen Atheros. Verder is het zaak dat je de beveiliging op WPA2/AES instelt, alle andere beveiligingsopties hebben een veel grotere performancehit.
Wat 2.4/5GHz betreft: dat kan ie, maar niet tegelijk. Het is een dualband single radio router, dus je zult moeten kiezen welke frequentie je op gaat sturen.
Dankjewel voor je tips! Dat kan ik zeker nog allemaal proberen.
Wat betreft de instellingen, ik heb hem op WPA2 staan. En de 5GHZ, ik weet dat hij ze niet tegelijk kan.. maar ik kan ook nog nergens de instelling vinden om te kiezen op welke bandbreedte hij moet werken. Dus ik ga er vanuit dat hij nu op 2.4 zit, terwijl ik heeel stiekem wel 5ghz wil proberen. Wat betreft de warmte... weet ik niet, moet ik even proberen.

Om bij de TP-Link te blijven. De ervaringen van deze router zijn zo veel beter dan mijn linksys. Is het sowieso geen verbetering? Ik zag ook dat er een nieuwe type TP Link router uit was (450mb geloof ik?) misschien leuk om gelijk daar naar toe te upgraden?

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Intressant voor de mensen voor wie een custom firmware nog niet genoeg mogelijkheden bied:
-64 MB RAM mod
-Inbouwen van een usb hub (voor meer usb poorten)
-Zwaardere 5V power supply (voor de extra usb apparaten) + 3G verbinding

Niet bepaald iets wat ik zou doen, maar de mogelijkheden zijn iig enorm!

[ Voor 11% gewijzigd door Harrie op 25-01-2012 21:18 ]

• _JGC_
Rezje schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 21:04:
[...]

Dankjewel voor je tips! Dat kan ik zeker nog allemaal proberen.
Wat betreft de instellingen, ik heb hem op WPA2 staan. En de 5GHZ, ik weet dat hij ze niet tegelijk kan.. maar ik kan ook nog nergens de instelling vinden om te kiezen op welke bandbreedte hij moet werken. Dus ik ga er vanuit dat hij nu op 2.4 zit, terwijl ik heeel stiekem wel 5ghz wil proberen. Wat betreft de warmte... weet ik niet, moet ik even proberen.

Om bij de TP-Link te blijven. De ervaringen van deze router zijn zo veel beter dan mijn linksys. Is het sowieso geen verbetering? Ik zag ook dat er een nieuwe type TP Link router uit was (450mb geloof ik?) misschien leuk om gelijk daar naar toe te upgraden?
Linksys/Cisco maakt er wat dat betreft nogal een bende van. Ik kan eigenlijk niet zeggen dat ik tevreden ben over de huidige apparatuur die ze aanbieden. Routers die overgeclockt draaien, accesspoints die voor geen meter stabiel te krijgen zijn, etc. Nee, voor mij biedt het geen meerwaarde, vandaar dat ik ook aan de lopende band WR1043ND's verkoop, hetzij met originele firmware, hetzij met OpenWRT om juist die dingen te doen waar Cisco 150 euro voor durft te vragen (en vervolgens qua specs een bijna identiek apparaat levert maar dan met extreem brak werkende firmware).
Ik ken de 450Mbit versie van TP-Link niet, maar grote kans dat het vnml theoretische specs zijn. De kracht van de WR1043ND is dat ie makkelijk aanpasbaar is, goed presteert, maar ook gewoon geen drol kost.

• Greenie
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-08-2022
Greenie schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 20:03:
Heb een twee - drie weken geleden DD-WRT geinstalleerd.
(http://www.dd-wrt.com/site/support/router-database 1043ND factory-to...)

Maar sinds enkele dagen zit hij regelmatig te time-outen: Ik verlies kort even internet, of de pagina laad heel traag...

Zijn er settings die ik moet aanpassen of is er een andere (betere) versie verkrijgbaar ?
Evt. open-wrt ? of terug gaan naar stock ?

edit: ondertussen deze gevonden:
ftp://ftp.dd-wrt.com/othe...18024/tplink_tl-wr1043nd/

Hopelijk dus met iets recentere versie minder problemen :)
Net dus weer internet dat even vastloopt ...
moeten oplossen met DHCP release & renew :x

terug naar stock :
krijg ik het toch net weer zeker ...
Maar blijkbaar toch minder frequent

[ Voor 72% gewijzigd door Greenie op 26-01-2012 13:11 ]

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Vaag.. en je weet zeker dat het niet iets is met je modem/provider? Ik heb nog geen problemen gehad, maar ik heb hem ook nog geen week.
_JGC_ schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 21:25:
Ik ken de 450Mbit versie van TP-Link niet, maar grote kans dat het vnml theoretische specs zijn. De kracht van de WR1043ND is dat ie makkelijk aanpasbaar is, goed presteert, maar ook gewoon geen drol kost.
TL-WR2543ND (Selectable Dual-Band... :F )
TL-WR2843ND (Concurrent Dual-Band)

Zo nu ken je ze wel, al heeft TP-Link zelf nog niet eens de TL-WR2843ND op de site staan...

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik weet niet of de Netgear WNDR4000 beter presteert dan die laatste 450 Mbps TP-Link, maar hij is in ieder geval een stuk goedkoper. Zo 'budget' is TP-Link dan ineens toch niet meer.

Niet als flame bedoeld, ik vind het vooral vreemd dat een merk dat zich als budgetmerk positioneert zo'n prijsstelling hanteert.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• mcDavid
_JGC_ schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 21:25:
[...]

Linksys/Cisco maakt er wat dat betreft nogal een bende van. Ik kan eigenlijk niet zeggen dat ik tevreden ben over de huidige apparatuur die ze aanbieden. Routers die overgeclockt draaien, accesspoints die voor geen meter stabiel te krijgen zijn, etc. Nee, voor mij biedt het geen meerwaarde, vandaar dat ik ook aan de lopende band WR1043ND's verkoop, hetzij met originele firmware, hetzij met OpenWRT om juist die dingen te doen waar Cisco 150 euro voor durft te vragen (en vervolgens qua specs een bijna identiek apparaat levert maar dan met extreem brak werkende firmware).
...Maar op zo'n linksys zet je toch gewoon gelijk Tomato? Dat werkt echt geniaal _O_ Heb er een maandje een te leen gehad terwijl mijn TP-link door de netwerkbeheerders onder hande genomen werd...

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:54

mphilipp

Romanes eunt domus

Heeft er nou niemand een suggestie over wat er in hemelsnaam mis kan zijn met die TP-Link die mijn broer heeft staan? Ik heb de 2 laatste releases van de Fireman firmware geprobeerd, maar het maakt niet uit. De Wifi blijft brak. Je bent wel verbonden, maar krijgt geen internet. Heel vreemd. Ik wordt er een beetje dol van, want ik mag steeds kijken wat er aan de hand is.

Morgen maar weer de originele firmware erop en dan mag ie de leverancier gaan bellen voor een oplossing. Het nare is dat het ding het eerst een tijd goed heeft gedaan en nu ineens problemen geeft. Ik denk nu eigenlijk aan een hardwareprobleem. Hopelijk doet de leverancier niet moeilijk.

Zou dit exemplarisch zijn? Ik heb vergelijkbare verhalen gelezen van anderen in dit topic. Of heeft iemand een tip voor een router in die prijsklasse die wel werkt?

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• _JGC_
mcDavid schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 00:38:
[...]
...Maar op zo'n linksys zet je toch gewoon gelijk Tomato? Dat werkt echt geniaal _O_ Heb er een maandje een te leen gehad terwijl mijn TP-link door de netwerkbeheerders onder hande genomen werd...
Zo'n ding hoort gewoon met standaardfirmware goed te draaien. Als ie daarmee overgeklokt is en instabiel/onbetrouwbaar werkt, is dat gewoon niet goed. TP-Link laat ook wel eens een steekje vallen, maar brengt wel om de haverklap firmware updates uit om allerlei uiteenlopende problemen van gebruikers op te lossen.
Overigens klaag ik vnml over de small business produkten van Cisco, wat gewoon linksys verkocht met een cisco (prijs)kaartje is. Qua RMA support zijn ze steengoed, heb al een accesspoint omgeruild gehad met advanced replacement, maar dat nieuwe accesspoint heeft dezelfde bugs als degene die retour is gegaan. Je koopt niet een WAP4410N-g5 van 130 euro om er vervolgens alternatieve firmware op te draaien (al heb ik dat wel overwogen destijds, maar die zijn er gewoon niet).

Wat betreft de hoge prijzen van die 450Mbit routers: die selectable dual band is 25 euro duurder dan de 1043ND. Die router heeft 64MB ipv 32MB, en heeft voor de 5GHz wifi uitgeweken naar een losse chip ipv de single-chip oplossing waar de 1043ND op draait. Kan me voorstellen dat die duurder is. De 2843ND is overigens teruggetrokken heb ik gelezen, zou in mei een opvolger voor komen, de 129 euro waarmee ie in de pricewatch staat is ook alleen maar een preorder prijs van een enkele shop die graag wil cashen.
Wat Netgear betreft met goedkopere routers: die zijn ook lekker aan het experimenteren met andere revisies. Waar de oudere 3700's nog op Atheros hardware draaien, hebben de nieuwere revisies Broadcom hardware. Blijkbaar levert dat een goedkopere router op, of het beter is weet ik zo niet, het doet mij altijd denken aan de tijd dat Linksys dat soort dingen uithaalde met de WRT54G die vanaf v5 ineens zwaar beroerd presteerde (zowel qua performance als stabiliteit) en bijna niet meer te modden was.
Overigens werkt de 2543ND nog niet met OpenWRT backfire, er zit support in trunk, dus het beperkt je redelijk in de mogelijkheden om andere software te draaien.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

_JGC_ schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 01:32:
Wat betreft de hoge prijzen van die 450Mbit routers: die selectable dual band is 25 euro duurder dan de 1043ND. Die router heeft 64MB ipv 32MB, en heeft voor de 5GHz wifi uitgeweken naar een losse chip ipv de single-chip oplossing waar de 1043ND op draait. Kan me voorstellen dat die duurder is. De 2843ND is overigens teruggetrokken heb ik gelezen, zou in mei een opvolger voor komen, de 129 euro waarmee ie in de pricewatch staat is ook alleen maar een preorder prijs van een enkele shop die graag wil cashen.
Ok. Dat verklaart al iets :). De WNDR3700 bv. heeft dan weer ook 64 MB (de Atheros-versies, van de Broadcom-versie weet ik het niet), en voor zover ik weet ook twee aparte chips voor draadloos? Ik weet natuurlijk niet wat de meerprijs is voor een chip die 3 kanalen ipv 2 gebruikt.
Wat Netgear betreft met goedkopere routers: die zijn ook lekker aan het experimenteren met andere revisies. Waar de oudere 3700's nog op Atheros hardware draaien, hebben de nieuwere revisies Broadcom hardware. Blijkbaar levert dat een goedkopere router op, of het beter is weet ik zo niet, het doet mij altijd denken aan de tijd dat Linksys dat soort dingen uithaalde met de WRT54G die vanaf v5 ineens zwaar beroerd presteerde (zowel qua performance als stabiliteit) en bijna niet meer te modden was.
Ik ben blij dat ik een Atheros-versie heb, zoveel weet ik wel. De Broadcom-modellen zouden niet zo slecht presteren - de laatste bespreking die ik las gaf de Linksys E4200, die ook een Broadcom SoC heeft, goeie punten voor draadloze prestaties.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

RvL

mphilipp schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 01:09:
Heeft er nou niemand een suggestie over wat er in hemelsnaam mis kan zijn met die TP-Link die mijn broer heeft staan? Ik heb de 2 laatste releases van de Fireman firmware geprobeerd, maar het maakt niet uit. De Wifi blijft brak. Je bent wel verbonden, maar krijgt geen internet. Heel vreemd. Ik wordt er een beetje dol van, want ik mag steeds kijken wat er aan de hand is.

Morgen maar weer de originele firmware erop en dan mag ie de leverancier gaan bellen voor een oplossing. Het nare is dat het ding het eerst een tijd goed heeft gedaan en nu ineens problemen geeft. Ik denk nu eigenlijk aan een hardwareprobleem. Hopelijk doet de leverancier niet moeilijk.

Zou dit exemplarisch zijn? Ik heb vergelijkbare verhalen gelezen van anderen in dit topic. Of heeft iemand een tip voor een router in die prijsklasse die wel werkt?
Ik neem aan dat je de builds van Ultraman bedoeld ;)

Je hebt het over de laatste twee releases. De release van 24-12 heeft inderdaad issues. De laatste heb ik nog niet uitgebreid kunnen testen.

Heb je de laatste release van de maand november al geprobeerd? Deze zou een stuk beter moeten werken. Als je dan nog problemen blijft houden denk ik niet dat het in de software zit.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• linkje
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-10 08:55
Hallo ik had een vraagje.

ik heb hier nu een orange livebox en ik wil nu ook draadloos internet erbij. Ik gebruikte altijd een wlan stick in een pc's maar nu is die stick kapot gegaan. Zou ik de TP-Link TL-WR1043ND kunnen kopen en dan achter de livebox kunnen hangen?

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Ja maar let wel op met die Livebox. Dat ding is zelf ook router dus krijg je nu een dubbele NAT (de Livebox die NAT doet en de TP-Link die NAT doet) en dat wil nog wel eens voor de nodige problemen zorgen. De Livebox zelf kun je in bridge modus zetten waardoor je dat NAT verhaal volledig de nek omdraait totdat je de Livebox weer reboot (stroom eraf en je zult 'm weer opnieuw in bridge modus moeten zetten). Hier op het forum loopt er een topic over, moet je even zoeken op "livebox in bridge modus".

Wat de 2e internetverbinding betreft zou dat gewoon een kwestie moeten zijn van zien dat de primaire (aka de WAN poort) geen internetverbinding heeft waarna hij automatisch naar de 2e (de usb stick) schakelt. Je zult dan wel OpenWRT e.d. moeten gaan draaien ben ik bang. Ik kwam in ieder geval voor OpenWRT daar een aantal guides voor tegen (zie de OpenWRT wiki, erg handig startpunt, hun forum is ook een goede).

• linkje
is het mischien niet makkelijker dan om gewoon een draadloos acces point te kopen?

• mcDavid
linkje schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 12:31:
is het mischien niet makkelijker dan om gewoon een draadloos acces point te kopen?
Dat kan ja. Maar als je op een willekeurige router de DHCP functie uitzet, en de kabel vanaf de modem in een gewone LAN poort stopt (dus niet in de WAN), dan heb je ook een accesspoint, en nog een switch erbij ook. Zo ook met deze TP-link.

• linkje
begrijp ik het dan goed dat ik dan in de livebox bij de leases moet kijken naar het ip adres van de tp-link als ik hem in een normale lan poort doe? En dan kan ik via dat ip adres de beveiliging etc instellen?

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:54

mphilipp

Romanes eunt domus

RvL schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 11:50:
[...]
Ik neem aan dat je de builds van Ultraman bedoeld ;)
:o Ik snap niet hoe ik aan Fireman kwam...(dement misschien)
Je hebt het over de laatste twee releases. De release van 24-12 heeft inderdaad issues. De laatste heb ik nog niet uitgebreid kunnen testen.

Heb je de laatste release van de maand november al geprobeerd? Deze zou een stuk beter moeten werken. Als je dan nog problemen blijft houden denk ik niet dat het in de software zit.
Ik denk niet dat mijn broer nog zin heeft in experimenteren. Het ding werkte een tijd goed op de stock firmware en begon ineens raar te doen. Nu is het dus met die alternatieve firmware exact hetzelfde. Ik vermoed dat het helemaal niet aan de firmware ligt. Ik had het ding al lang verkruimeld... :)

Als het een software issue was, dan zou toch iedereen het moeten hebben?

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• mcDavid
linkje schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 12:44:
begrijp ik het dan goed dat ik dan in de livebox bij de leases moet kijken naar het ip adres van de tp-link als ik hem in een normale lan poort doe? En dan kan ik via dat ip adres de beveiliging etc instellen?
Die Livebox hoef je niets mee te doen, die blijft gewoon werken zoals hij werkt.

Of je er nou een accesspoint aan hangt of een router die je als accesspoint instelt, doet niet ter zake.

• linkje
mcDavid schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 12:59:
[...]

Die Livebox hoef je niets mee te doen, die blijft gewoon werken zoals hij werkt.

Of je er nou een accesspoint aan hangt of een router die je als accesspoint instelt, doet niet ter zake.
ja maar nu snap ik ff niet hoe moet ik dan de wireless instellen moet ik dan een ander ip intikken in de webbrowser in plaats van 192.168.1.1?

• mcDavid
Als je het accesspoint een IP-adres geeft dat in de range zit van de router (bijv. 10 hoger dan je eigen computer ofzo) kun je gewoon naar dat ip surfen om de boel in te stellen.

• linkje
mcDavid schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 13:08:
Als je het accesspoint een IP-adres geeft dat in de range zit van de router (bijv. 10 hoger dan je eigen computer ofzo) kun je gewoon naar dat ip surfen om de boel in te stellen.
maar hoe stel je dan een ander ip in voor het accepoint? moet dat in de livebox of op een andere manier?

• mcDavid
Ik zou zeggen ga het eerst eens proberen voordat je allemaal mogelijke problemen loopt te verzinnen die je helemaal niet hebt.

• ppl
  • Niet online

ppl

Je hoeft alleen op de Livebox de TP-Link een vast ip-adres te geven zodat de TP-Link altijd op hetzelfde ip-adres te bereiken is en je 'm dus ook altijd via dat adres kunt beheren. Op de TP-Link zelf moet je wel zoveel mogelijk dingen als dhcp server uitschakelen anders krijg je problemen. Effectief verbouw je de TP-Link die eigenlijk een router is tot een normaal access point. Wellicht dat die instelling al voorhanden is in de standaard software van de TP-Link maar ik weet zeker dat je het met alternatieve software als OpenWRT kunt doen (die hebben er namelijk een howto voor). In jouw geval raad ik echter OpenWRT af omdat dit meer iets voor de techneuten zijn die weten wat ze aan het doen zijn. Ik heb nou niet het idee dat jij daar de benodigde kennis voor hebt dus dan is zoiets niet zo slim. Hou het bij de standaard software en maak het jezelf niet te moeilijk.

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Ultraman schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 16:56:
[...]

Jah, das een bekende bug of compatibility issue. Je draait zeker Wifi N? Want op Wifi G heb ik hier geen last van :)
Er zou er wel aan gewerkt zijn en vanaf r28772 trunk zou daar een patch voor in zitten zo uit mijn hoofd. Of in ieder geval een fix waardoor het een stuk minder vaak zou gebeuren. Die patch is met de 10.03.1 release opgenomen in de backfire branch omdat ze mac80211 uit trunk hebben gebackport.
Zodra ik dus mijn build bijwerk zou je die dus eens kunnen proberen.

En ik wil nu die build gaan maken, alleen reageert de LuCi repository niet... krijg time-outs. Gelukkig heb ik die gisteren nog gesynced, dus zal die vast wel up-to-date zijn, maar fijn is anders :P
Is hier ondertussen al meer info over? Ik heb nog geen wegvallende verbinding ervaren, maar ik heb wel dezelfde melding regelmatig. (Het is dat ik dmesg uitvoerde, anders had ik het niet eens gemerkt waarschijnlijk). Dus ook in de laatste build komt het nog voor, maar wellicht inderdaad in mindere mate.

mijn output is wel net iets anders:
ath: Could not stop RX, we could be confusing the DMA engine when we start RX up
ath: Failed to stop TX DMA, queues=0x004!
ath: DMA failed to stop in 10 ms AR_CR=0x00000024 AR_DIAG_SW=0x42000020 DMADBG_7=0x00026020

Ik heb dus niet die deauthenticated melding. Wellicht dat daarom in de nieuwe built de connectie niet weg valt?

[ Voor 14% gewijzigd door Harrie op 27-01-2012 22:48 ]

Melding komt hier ook nog wel eens voorbij, maar voorheen viel inderdaad de connectie uit.
Nu komt de melding dus ook nog wel eens voor, maar ik verlies hier niet de verbinding.

Er wordt nu in ieder geval beter mee omgegaan dan voorheen, waardoor het wel blijft werken of onmerkbaar voor de gebruiker opnieuw wordt opgepakt. Met het bericht zelf kan ik ook weinig, dat is iets voor de ontwikkelaars.

Verwijderd

Zijn er nog mensen die deze router kort geleden hebben aangeschaft?
Hebben jullie dan ook problemen met vastlopende routers eens in de 7 dagen?

• _JGC_
Heb er hier met OpenWRT weinig last van. Heb 2 weken terug nog 2 exemplaren uitgeleverd, eentje met OpenWRT (Ultraman's december build met zelfgebouwde kmod-tun package) en eentje met originele firmware, heb van beide nog geen klachten ontvangen.

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-11 10:22
ik heb een pair bonding VDSL, met een alcatel modem in bridged modem.
Daarachter heb ik de Tp link 1043 gezet met openwrt, de wan port daarvan moet in dhcp
staan en vlan tag 101 dragen.

Mn /etc/config/network ziet er als volgt uit;

http://pastebin.com/pz86racU

Wie helpt mij met deze ellende :)

wireshark op mn vista pc is ook niet echt goed gegaan want het enablen van vlan tags in windows vista
is ook CRAPpy

• linkje
Ik heb sinds vandaag deze router gekocht en alles werkt maar ik heb 1 vraagje.
Hij hangt achter een livebox en de pc's die in livebox zitten krijgen ip's met het adres 192.168.1.x en in de tp-link krijgen 192.168.0.x.. Ik had nog 1 pc direct in de livebox zetten maar die kon ik toen niet meer in mijn netwerk zien omdat die een 1.x adres had en alle anders pc/laptops nu 0.1 dus die heb ook op de tp-link gezet en nu werkt alles. Maar mijn vraag is moet ik het gewoon zo laten of kan dit in de toekomst problemen gaan opleveren?

• _JGC_
Je kunt het beste in die router de DHCP-server uitzetten en vervolgens de router aansluiten met een LAN poort aan je livebox. Op die manier heb je geen nadelen van dubbel NAT en heb je gewoon alle hosts in hetzelfde subnet.

• linkje
_JGC_ schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 22:19:
Je kunt het beste in die router de DHCP-server uitzetten en vervolgens de router aansluiten met een LAN poort aan je livebox. Op die manier heb je geen nadelen van dubbel NAT en heb je gewoon alle hosts in hetzelfde subnet.
Maar hoe kan ik dan weer in de settings komen van de Tp-link? Ik had eerst de DHCP server uitstaan en toen werkte alles ook maar kon ik niet meer inde instellinge van de TP-link komen

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Na intensief gebruik (dedicated server backup van 35GB naar de op FTP aangesloten harde schijf hier thuis, en nog wat GB's aan data van computer naar een andere netwerkschijf, welke ook op de router aangesloten zit), wil het voorkomen dat de configuratie via web niet bereikbaar is.. alles werkt gewoon lekker door, behalve dat.. dus niet dat het zo'n heel groot probleem is, aangezien je niet elke minuut in de config gaat neuzen.. even rebooten en 't is weer bereikbaar, maar toch.. :)

Router is verder helemaal origineel, één keer een firmware-update gedaan, eigenlijk alleen omdat ik een duitstalige router had en liever een engelstalige router had en verder niets. Dik tevreden!

• Jochem_
  • Niet online
DeCo schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 23:15:
.. wil het voorkomen dat de configuratie via web niet bereikbaar is.. alles werkt gewoon lekker door, behalve dat..
En gebruik je dan ook de routing, via de wan-poort? Of is alles gewoon lekker over de switch aan het babbelen? Want ik heb af en toe last van een onbereikbare webinterface, maar ook alles wat met enige actieve verwerking buiten de switch om te maken heeft.
Verwijderd schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 14:12:
Hier dus ook, hoewel ik die 7 dagen iets willekeuriger wil bestempelen. 4 poorten op de switch werken wel door, verkeer dat geroute moet worden (WAN) niet.

Stock firmware.

• _JGC_
linkje schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 22:23:
[...]

Maar hoe kan ik dan weer in de settings komen van de Tp-link? Ik had eerst de DHCP server uitstaan en toen werkte alles ook maar kon ik niet meer inde instellinge van de TP-link komen
Daarvoor moet je het LAN-IP van je TP-Link router in hetzelfde subnet zetten als je livebox. Wel zorgen dat dat IP gereserveerd wordt op je livebox, of iig buiten de range valt die aan clients uitgegeven wordt.

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-11 10:22
Ultraman schreef op zondag 25 december 2011 @ 00:34:
De eerste 'chunky' build configuratie is klaar en de build wordt nu gecompileerd.

Welke features zijn er toegevoegd ten opzichte van mijn originele build, welke voorziet in IPv6, QoS en WiFi kanaal 12,13 mogelijkheid:
  • PPP, PPPoA, PPPoE
  • ATM Bridge (AAL5)
  • 3G/UMTS support
  • USB storage, filesystems: ext2/3/4 & FAT32 en utilities hiervoor
  • Samba, delen van je storage met Windows clients
Wat zich vertaalt in de volgende packages:
PPP, PPPoA, PPPoE
ppp
ppp-mod-pppoe
ppp-mod-pppoa

ATM Bridge (AAL5)
br2684ctl

3G/UMTS support
comgt
luci-proto-3g
kmod-usb-serial-option
kmod-usb-serial-motorola-phone
kmod-usb-acm
sdparm
usb-modeswitch
usb-modeswitch-data

USB Storage
block-mount
blkid
cfdisk
fdisk
e2fsprogs
kmod-fs-ext4
kmod-fs-vfat
kmod-nls-iso8859-1
kmod-nls-iso8859-15
kmod-nls-utf8
kmod-usb-storage
kmod-usb-storage-extras
luci-app-samba
samba3
swap-utils
usbutils

Ook een paar meegepakt welke optioneel zijn, maar in princiepe wel handig kunnen zijn.
Daarnaast is Samba niet aangevraagd maar ik een vermoeden heb dat mensen die USB Storage gebruiken deze ook met hun netwerk willen delen. Als dat echter meer gebeurd via sshfs of NFS dan hoor ik het graag. Dat is namelijk iets wat je ook prima zelf kunt installeren.

Zo te zien is de compile job al enige tijd klaar, dus ik zal hem eens uploaden...

[edit]
Chunky Images
Vergeet niet de md5sum van de files te controleren voordat je flashed!

Voor wie met OpenWRT begint de benodigde volledige factory image:
openwrt-ar71xx-tl-wr1043nd-v1-squashfs-factory.bin ([url=...]mirror[/url])
md5sum: d83e51018cf048724d264469b960f8a8

Voor de upgraders, de sysupgrade image:
openwrt-ar71xx-tl-wr1043nd-v1-squashfs-sysupgrade.bin ([url=...]mirror[/url])
md5sum: ca56dee593381fcea8efb1c23cb44aac

Ook de configuratie is natuurlijk weer beschikbaar voor wie er zelf mee aan de slag wilt: .config ([url=...]mirror[/url])

Disclaimer:
Gebruik is volledig op eigen risico. Deze images zijn "as-is".

Feedback is erg welkom!
Zijn er bijvoorbeeld nog pakketten die er in zouden moeten zitten? Of moet iets er uit, bijv Samba?
Arrrrgh vet unlucky hier, maar kan je de module ntfs-3g er ook opzetten en hotplug mount stuff

Thnx voor de build!

• ihre
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-02 09:36
Ik begrijp dat het ook mogelijk is de WAN poort als extra LAN te kunnen gebruiken, ik kwam op dit topic uit.

Je zou de WAN poort dus aan de LAN bridge toe kunnen voegen.

Mijn networkfile.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
config 'interface' 'loopback'
    option 'ifname' 'lo'
    option 'proto' 'static'
    option 'ipaddr' '127.0.0.1'
    option 'netmask' '255.0.0.0'

config 'interface' 'lan'
    option 'ifname' 'eth0.1'
    option 'type' 'bridge'
    option 'proto' 'static'
    option 'netmask' '255.255.255.0'
    option 'ipaddr' '192.168.1.2'
    option 'gateway' '192.168.1.1'
    option 'dns' '192.168.1.1'
    option 'ifname' 'eth0.1 eth0.2'

config 'switch'
    option 'name' 'rtl8366rb'
    option 'reset' '1'
    option 'enable_vlan' '1'

config 'switch_vlan'
    option 'device' 'rtl8366rb'
    option 'vlan' '1'
    option 'ports' '1 2 3 4 5t'

config 'switch_vlan'
    option 'vlan' '2'
    option 'ports' '0 5t'

Toch krijg ik geen IP adres als ik iets op de WAN poort aansluit.

Wat doe ik verkeerd?

Op dit moment maak ik gebruik van de laatste OpenWrt Backfire build van Ultraman.

• Georche
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-08 12:45
ihre schreef op zondag 29 januari 2012 @ 18:42:
Ik begrijp dat het ook mogelijk is de WAN poort als extra LAN te kunnen gebruiken, ik kwam op dit topic uit.

Je zou de WAN poort dus aan de LAN bridge toe kunnen voegen.

Mijn networkfile.
[...]
Toch krijg ik geen IP adres als ik iets op de WAN poort aansluit.

Wat doe ik verkeerd?

Op dit moment maak ik gebruik van de laatste OpenWrt Backfire build van Ultraman.
Ik begrijp niet alles wat er in u config staat, maar je VLAN's lijken me verkeerd. Die zouden er als volgt moeten uitzien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
config 'switch_vlan'
        option 'vlan' '1'
        option 'ports' '2 3 4 5t'

config 'switch_vlan'
        option 'vlan' '2'
        option 'ports' '0 1 5t'

Meer info hier:
Eerdere uitleg van mijzelf

• ihre
Zorg ik er dan niet voor dat ik dus een 2e WAN poort krijg, ipv dat de WAN een LAN poort wordt?

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Jochem_ schreef op zondag 29 januari 2012 @ 13:49:
[...]
En gebruik je dan ook de routing, via de wan-poort? Of is alles gewoon lekker over de switch aan het babbelen? Want ik heb af en toe last van een onbereikbare webinterface, maar ook alles wat met enige actieve verwerking buiten de switch om te maken heeft.

[...]
Hier dus ook, hoewel ik die 7 dagen iets willekeuriger wil bestempelen. 4 poorten op de switch werken wel door, verkeer dat geroute moet worden (WAN) niet.

Stock firmware.
Nee, alleen de webinterface is dan onbereikbaar.. De rest werkt prima door
De netwerk-hardeschijf gaat via routing, de rest gewoon via de poorten/usb

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Georche schreef op zondag 29 januari 2012 @ 18:48:
[...]

Ik begrijp niet alles wat er in u config staat, maar je VLAN's lijken me verkeerd. Die zouden er als volgt moeten uitzien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
config 'switch_vlan'
        option 'vlan' '1'
        option 'ports' '2 3 4 5t'

config 'switch_vlan'
        option 'vlan' '2'
        option 'ports' '0 1 5t'

Meer info hier:
Eerdere uitleg van mijzelf
Hij heeft een WNDR3700 (althans, dat neem ik aan als ie in het WNDR3700 topic post). Hardware is grotendeels identiek maar ik ga m'n hand er niet voor in het vuur steken dat de configuratie van de switch en VLANs identiek is.

• ppl
  • Niet online

ppl

Sterker nog, hij wordt in het WNDR3700 topic al geholpen dus dan lijkt het me ook heel wat verstandiger om de discussie daar gewoon te houden ipv over 2 topics van 2 verschillende routers te spreiden.

• ihre
Ik heb een WNDR3700v2 met OpenWrt beneden staan, en boven heb ik een TP-Link W1043ND, met de build van Ultraman.

Die van beneden is dus de dhcp server, de TPLink staat er eigenlijk alleen maar als switch, en omdat de WAN poort dan niet wordt gebruikt, wil ik die als LAN kunnen gebruiken.

Edit: Het werkt nu, heb de vlan(2) van WAN geheel verwijderd en die poort toegevoegd aan de 1e vlan.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
config 'interface' 'loopback'
    option 'ifname' 'lo'
    option 'proto' 'static'
    option 'ipaddr' '127.0.0.1'
    option 'netmask' '255.0.0.0'

config 'interface' 'lan'
    option 'ifname' 'eth0.1'
    option 'type' 'bridge'
    option 'proto' 'static'
    option 'netmask' '255.255.255.0'
    option 'ipaddr' '192.168.1.2'
    option 'gateway' '192.168.1.1'
    option 'dns' '192.168.1.1'

config 'switch'
    option 'name' 'rtl8366rb'
    option 'reset' '1'
    option 'enable_vlan' '1'

config 'switch_vlan'
    option 'vlan' '1'
    option 'ports' '0 1 2 3 4 5t'

[ Voor 63% gewijzigd door ihre op 29-01-2012 23:38 ]

• RvL
  • Nu online

RvL

[...]

Super, ben benieuwd hoe de ervaringen zijn. Vast beter dan de kerstavond build qua wireless stabiliteit.

[...]
Ik heb het idee dat de problemen toch nog niet helemaal zijn opgelost. Meer dan eens heb ik gemerkt dat mijn verbinding in snelheid terugvalt. Weliswaar niet zo ver als met de kerstavond build, maar de laagst gemeten snelheid was toch zo'n 8Mbit.

Het opnieuw in laten lezen van de wifi settings (SSH, wifi command) lost het probleem weer (tijdelijk) op.

Ik heb nu de laatste build van november er weer op staan om te kijken of het probleem zich daar ook op voordoet.

Nu de dekens nog...

• Prolution
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-11 17:07
Ik had met de vorige build van december ook veel last van een slechte Wifi (zoals hier te lezen is: Prolution in "[Ervaringen] TP-Link TL-WR1043ND")
Met de nieuwe build (r29844) van 22 januari gaat het een stuk beter, deze heeft op dit moment ruim 5 dagen uptime zonder problemen of vastlopers. Ik heb een aantal keer ook de wifi verbinding getest om te kijken of de snelheid in orde was en meestal haalde ik de max van de internetverbinding (20Mbit).
Dus ik ben voorloopig tevreden :) .
Verwijderd schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 14:12:
Ik had met de standaard TP-Link firmware versie 100820 ook last dat de router volledig vastloopte en van het stroom gehaald moest worden om weer te zorgen voor een verbinding, vaak inderdaad rond de 7 dagen uptime. Ik weet niet welke firmware je gebruikt maar je zou een andere (nieuwere) kunnen gebruiken. Of je zou OpenWRT kunnen proberen, deze zijn bij mij meestal (met uitzondering van de december build ;) ) behoorlijk stabiel.

• RvL
  • Nu online

RvL

Mogelijk dat nieuws: Klanten UPC klagen over trage verbindingen er bij mij nog iets mee te maken heeft.

Maar daar zou ik dan snel genoeg achter moeten komen. Als het daar aan ligt, dan zou ik het met de november build ook moeten hebben. Komt het nu op de november build niet meer voor, dan is de kans groot dat de huidige build bij mij nog voor problemen zorgt.

Nu de dekens nog...

• Hoppa!
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-07 09:14
Fantastische router, ik heb hem nu een half jaar, werkt als een trein.

Sinds gister heb ik een Harddisk aangesloten via de USB-ingang. Op mijn laptop en PC heb ik nu keurig toegang, maar het lukt me nog niet om via mijn Android-telefoon toegang te krijgen tot de Harddisk. Heb al diverse apps geprobeerd, maar niets werkt tot nu toe. Iemand een idee?

• Jochem_
  • Niet online
Je gebruikt hem gewoon als windows/samba-share? Dan heeft je vraag weinig met dit topic te maken, maar meer met een Android of phone-topic. Want elke file manager op android kan dat bijna. Bijvoorbeeld ES file explorer.

• 3p0x
  • Laatst online: 05-11 10:36
Ik ben aan het klooien met openwrt icm met deze router alleen krijg ik geen ip van ziggo. Dit is toch gewoon een dhcp client?

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-11 21:11
3p0x schreef op maandag 30 januari 2012 @ 21:23:
Ik ben aan het klooien met openwrt icm met deze router alleen krijg ik geen ip van ziggo. Dit is toch gewoon een dhcp client?
Je moet je modem herstarten als je er iets aanhangt met een ander mac adres, zo was het tenminste altijd.

• 3p0x
  • Laatst online: 05-11 10:36
bastian433 schreef op maandag 30 januari 2012 @ 21:28:
[...]

Je moet je modem herstarten als je er iets aanhangt met een ander mac adres, zo was het tenminste altijd.
Gebruik gewoon het macadres van de router dus dat zou niet uit moeten maken ( wel ff gereboot uiteraard). geen resultaat, "not connected". Zucht....

Nou nog een keertje resetten did the trick :P Nu nog ff m'n wifi printer aansluiten

[ Voor 10% gewijzigd door 3p0x op 30-01-2012 22:05 ]

• mcDavid
Keivet! kmod-usb-acm geinstalleerd en nu kan mijn router met mijn Arduino praten!

Nu nog een nuttige toepassing bedenken :7.
Pagina: 1 ... 11 ... 56 Laatste