• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:25
Mijn broer heeft ook zo'n ding, en heeft voortdurend problemen met de verbinding. Internet lijkt goed te werken, maar de wifi clients hebben geen internet (wel wifi verbinding). Gisteren de hele toestand via factory reset opnieuw ingesteld voor 'm, maar nu is het weer bal.
Mijne heeft precies hetzelfde probleem helaas....

Zowel in Router mode als bij gebruik als switch/ap

Heb hem geflashed naar de laatste build van Ultraman maar nog niet echt getest of dat een oplossing voor het probleem was

Rare is ook dat hij het hier tijden gewoon goed gedaan heeft

(Heb mijn Dlink-655 beneden vervangen voor een Cisco E4200 en de Dlink gebruik ik nou als switch/ap omdat de TP-Link vervelend deed)

Heb hem net even als switch/ap achter de Dlink gehangen en hij LIJKT het goed te doen... maar of hij het ook volhoud

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:02

mphilipp

Romanes eunt domus

Dit soort problemen zijn er de reden van dat ik in een boze bui een boormachine heb gepakt en een paar meter UTP door de tent hier gejast heb. Mijn oude routers (een stuk of 2-3 geprobeerd) deden stuk voor stuk hetzelfde: weken, maanden goed werken en dan ineens een paar dagen tramellant. Alsof er ergens een KGB spion in de straat zijn 1000W zender aanzette zodat ik niets meer met Wifi kon doen.
Ik heb dus zelf het draadloze in de ban gedaan: keyboard en muis ook met draad. Wifi gebruik ik zelf alleen nog voor de laptop, mobiel en m'n Squeezebox.

Waar het aan ligt is mij een raadsel, maar een aantal verschillender routers met hetzelfde probleem kán geen toeval meer zijn. En ik woon in een apartement, dus dikke muren of vloeren met gewapend beton zijn niet de oorzaak. Voor mij geen wifi meer als primaire internet verbinding. Gewoon een draad, dat werkt altijd...

Maar goed, hopelijk gaat deze firmware voor verbetering zorgen want ik kan steeds opdraven voor andermans problemen waar ik niets van snap :(

[ Voor 4% gewijzigd door mphilipp op 09-01-2012 20:20 ]

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Tendency
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 30-09 10:48
Ben niet geheel een leek op dit gebied, maar ik heb een (misschien wel simpele) vraag.

Thuis beschik ik over een VDSL H220N - ZTE Modem met een KPNPlusBellen abonnement. Als ik dan het internet door wil sluizen naar de TP-Link TL-WR1043ND, hoe ga ik dan te werk?

Gewoon vanuit Poort-1 op mijn VDSL modem een LAN-kabel verbinden met de WAN-aansluiting op de TP-Link TL-WR1043ND?

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:06
Pretty much, alleen heb je dan een router achter een router (en dat wil je liever niet). In dit geval is het misschien een beter idee om hem als AP in te stellen. :)

My favorite programming language is solder.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02-11 20:46

Sebazzz

3dp

Of je moet het modem bridgen als het kan. Dan wordt het niets anders dan een doorgeefluik.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-11 22:25
Het makkelijkst is op de TP-link even DHCP uitschakelen via de webinterface, en vervolgens die kabel in een LAN-poort stoppen (dus de WAN poort niet gebruiken!).
Dan fungeert hij als switch/accesspoint en zitten alle systemen gewoon in het zelfde netwerk enzo.

• Tendency
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 30-09 10:48
In principe is dit wat ik wil:
1 Modem (H220 - ZTE met KPN Plus Bellen)
En daaraan hang ik de TP-link op 1 poort van het KPN modem
De pc's in het netwerk wil ik allemaal aan de TP-link hangen

Dat is toch wel te doen? Of ga ik dan problemen ergens mee krijgen?

• Puch-Maxi
Ja dat kan prima, maar dan zou ik het wel zo doen als mcDavid omschrijft :)

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:44

RvL

@Sebazz
Als je de modem in bridge zet, verlies je dan niet de telefoniefunctionaliteit?

Was destijds bij Telfort in ieder geval wel zo, dus het zou me niet verbazen als dat bij KPN zelf ook zo is.

Een andere vraag:
Recentelijk heeft UPC een storing gehad aan zijn DNS servers. In m'n TP-link met OpenWRT heb ik toen de DNS servers van Google en OpenDNS toegevoegd. Ook de router is toegevoegd aan dit lijstje met DNS servers.

Nu kan ik alleen mijn interne hostnames niet meer bereiken. Wel op IP adres uiteraard maar niet op hostname. Ergens logisch want deze hostnames zijn niet bekend bij de DNS servers van Google en OpenDNS. Daarom heb ik later de router toegevoegd aan dit lijstje, maar ook dan kan ik ze niet op hostname bereiken.

Hoe kan ik dit oplossen, zonder de DNS servers van Google en OpenDNS weer uit het lijstje te halen?

[ Voor 61% gewijzigd door RvL op 11-01-2012 09:14 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:33
De KPN Experiaboxen kunnen helaas NIET in bridge.... Ook een "dmz" (of "exposed host") functie bieden, in ieder geval de Thomsons, niet.

De nieuwe ZTE heeft dacht ik wel een "dmz" functie. Ik weet niet of die slechts een beperkte set aan TCP en UDP poorten 1 op 1 door gooit naar het DMZ-apparaat of dat ie gewoon alles, en misschien zelfs prot. 41, doorgeeft.

Maar je zou dus kunnen proberen om de WAN van je TP-link aan 1 van de poorten van de Experiabox te hangen. En dan dus die als DMZ instelling in de instellingen van de ZTE.

Dat je bij Telfort, als je een bridge aanzet, je telefonie verliest/verloor (en KPN dit ook claimt) is en blijft een beetje BS, volgens mij. Ik kon met Thomson modems, iig degene die niet verbouwd waren door KPN of een andere provider, prima per VPI/VCI verbinding bepalen of die bridged moest of gewoon routed.

Anyway, heb je een Experiabox zonder DMZ optie. Dan dus gewoon zoals iemand hier eerder ook al heeft gezegd: WAN op je tp-link negeren. En direct LAN aan LAN koppelen. DHCP-server van je tp-link uitschakelen en DHCP en routering dus door je Experiabox laten doen. Dan kan je de TP-link nog steeds gebruiken voor z'n wireless e.d.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Weerz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:45
Vraagje over de laatste openwrt van Ultraman.

Ik weet dat deze is in te stellen via een gui, maar de laatste extra's zoals eterne HD koppeling is deze ook via de gui in te stellen? Mijn kennis van de command line is niet heel hoog :)
En nu draai ik de originele firmware gezien ik zo connectie naar mijn externe HD heb.

Alvast dank voor de reactie.

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik heb de 'Ultraman' versie op de router van mijn broer geïnstalleerd. De eerste resultaten zijn bemoedigend. Waar ie je er eerst binnen enkele minuten al disconnecte, blijft je nu verbonden. En het lijkt nog sneller te gaan ook. Maar ja...de router werkte in het begin ook prima. Het is de laatste weken dat ie vreemd begint te doen. Dat is zo raar.

Hopen dat het zo werkt, anders moet ie 'm maar weer inleveren en een echte router kopen. Ik heb hier een Draytek en die werkt al maanden perfect. Maar die is ook iets duurder als die TP-Link.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• rg-mohwa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:12

rg-mohwa

Phoe Hé

wat ik me afvraag is zou deze ook op de antenne aansluiting passen ?
http://www.dealextreme.co...wi-fi-router-silver-94226 ?

• Mabili
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-10 18:46
Ik blijf toch vreemde problemen houden met de TP Link
Elke 3 dagen lijkt het mis te gaan met de wifi verbinding..
Waar het bedraad geen probleem is deelt de router voor wifi verbindingen geen ip meer uit.

Dit probleem heb ik eigenlijk met elke firmware versie.
Ook met de laatste openwrt / ultraman versie gaat het mis en zakt de snelheid zowel bedraad als via wifi in..
Denk dat het tijd word om hem ter reparatie aan te bieden of te gaan kijken naar een andere router..

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Ik heb hem ook sinds een uurtje in het bezit en ben druk bezig met configureren. De DD-WRT firmware staat er al op. Nu vraag ik me alleen af of ik ook 2 netwerken kan creeëren op deze routerswitch. Dus bv poort 1 + 2 in LAN1 met (gateway) ip-adres 192.168.1.1/24 en poort 3 + 4 in LAN2 met (gateway) ip-adres 192.168.2.1/24.

• Mabili
Witlof schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 19:08:
Ik heb hem ook sinds een uurtje in het bezit en ben druk bezig met configureren. De DD-WRT firmware staat er al op. Nu vraag ik me alleen af of ik ook 2 netwerken kan creeëren op deze routerswitch. Dus bv poort 1 + 2 in LAN1 met (gateway) ip-adres 192.168.1.1/24 en poort 3 + 4 in LAN2 met (gateway) ip-adres 192.168.2.1/24.
Welkom bij de TP Link club :)
Welke DD-wrt versie heb je er op gezet?

• burnerchief
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-04 19:25

burnerchief

Werken kost teveel vrije tijd

ben van plan om deze router aan te schaffen bij de nieuwe glas aansluiting 50/50 via lijbrandt
dus geen gezeur met kastjes provider etc.
draai zelf een gameserver/ ftp/ teamspeak en wil er een redirect aan toevoegen.
uiteraard de nodige pc tjes en laptops en telefoons.
samen met wat switches TL-SG1005D

goed plan? nog dingen waar ik rekening mee moet houden

netwerk statische ip's laptops/telefoons toegang via mac filtering geen encryptie

afwachten of de wii hier mee wil werken(met de sitecom WL-612 doet die het draadloos niet bedraad wel)

Pensionada en ik woon waar mijn Camper staat Repareer alles met en zonder stekker

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:33
Geen encryptie? :s

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Witlof
  • Nu online
Mabili schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 19:36:
[...]

Welkom bij de TP Link club :)
Welke DD-wrt versie heb je er op gezet?
Heb van de website de factory-to-ddwrt.bin er op gezet.

• mcDavid
Mabili schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 18:55:
Waar het bedraad geen probleem is deelt de router voor wifi verbindingen geen ip meer uit.

Dit probleem heb ik eigenlijk met elke firmware versie.
Ook met de laatste openwrt / ultraman versie gaat het mis en zakt de snelheid zowel bedraad als via wifi in..
Denk dat het tijd word om hem ter reparatie aan te bieden of te gaan kijken naar een andere router..
Download je veel torrents? Veel connecties is killing voor routers. En de draadloze verbinding is vaak het eerste wat wordt uitgeschakeld als de processor het niet meer bij kan houden. Hoeft dus niet te zeggen dat het probleem ook daadwerkelijk wifi-gerelateerd is.

• Weerz
Ik heb de laatste build van ultraman erop gezet.
Alleen krijg ik de wan connectie niet up.
Bekabeling is niet veranderd dus daar ligt het niet aan.
Ik heb upc (cisco epc3208) modem op de wan port aangesloten.

Moeten er speciale instellingen bij het netwerk aangegeven worden buiten dhcp?

Dit heb ik kunnen oplossen gelukkig.
Andere vraag, hoe maak ik een netwerkshare?

Op de originele tp-link firmware kan je dit snel maken...ip-adres in windows en voila je zit op je schijf.
Maar in de release van ultraman kom ik er niet echt uit wat te doen....

Dus als iemand dat redelijk eenvoudig kan uitleggen _/-\o_

[ Voor 36% gewijzigd door Weerz op 13-01-2012 13:01 ]

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Samba installeren en configureren :).

http://wiki.openwrt.org/doc/uci/samba

[ Voor 35% gewijzigd door Borromini op 13-01-2012 15:40 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Mabili
mcDavid schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 11:54:
[...]

Download je veel torrents? Veel connecties is killing voor routers. En de draadloze verbinding is vaak het eerste wat wordt uitgeschakeld als de processor het niet meer bij kan houden. Hoeft dus niet te zeggen dat het probleem ook daadwerkelijk wifi-gerelateerd is.
Dat is het punt juist.. ik maak helemaal geen gebruik van torrents.
Het probleem doet zich voor op elk willekeurig moment.

• Weerz
Thanks, die had ik gevonden.
Maar mijn kennis in linux is nihil.
Heb wel een externe hd ext4 geformateerd.
Die heb ik kunnen toevoegen in de mount files, maar krijg geen connectie
Tevens bij de tmp folder vraagt hij om een user...alleen weet ik die niet of hoe ik een user daarvoor aanmaak.

Ander probleem, met putty op windows krijg ik connectie met de router en kan inloggen middels username passw.
Alleen op de macbook krijgt ik via de terminal connectie, maar dan pikt hij het wachtwoord niet, username wordt niet gevraagd.
Zit daar verschil in?

Als ik daar wat hulp in kan krijgen dan is het top en zal het me vast lukken.
Thanks alvast.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:01
Via de terminal pakt SSH de naam waar je op dat moment mee bent ingelogd, als je als andere gebruiker wilt inloggen moet je dat bij je commando doen:

ssh user@server
of ssh server -l user

Verder heb ik een tijdje ook zitten spelen met Samba, maar het ook niet aan de praat gekregen. Blijkbaar hebben ze er bepaalde dingen uitgesloopt, want ondanks dat ik een user had aangemaakt en in smbpasswd had gezet mocht ik er steeds niet in met die user.

• Weerz
Thanks, vanavond even proberen op de mac.

Zijn er dan andere manieren om een netwerschijf te delen?
Want voor media was het erg handig en dat ben ik nu kwijt.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Weerz schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 18:15:
[...]

Thanks, die had ik gevonden.
Maar mijn kennis in linux is niet nihil.
Heb wel een externe hd ext4 geformateerd.
Die heb ik kunnen toevoegen in de mount files, maar krijg geen connectie
Ik weet niet of je de link in die pagina naar de configuratie-instructies voor Samba gezien hebt?

http://wiki.openwrt.org/doc/howto/cifs.server

Het ziet er redelijk walkthrough uit voor zover ik kan zien.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Weerz
Het is gelukt om een netwerk connectie naar mijn share te krijgen. Thanks voor de hulp!
Alleen als de router een reboot krijgt is de mount niet meer correct.
Dit heeft volgens mij te maken met het feit dat de directory er niet meer is en hij niet kan mounten.
Heb even zitten zoeken of ik dat op de wiki openwrt kon vinden hoe dat automatisch gaat, maar helaas.
iemand een idee daarover?

[ Voor 86% gewijzigd door Weerz op 13-01-2012 23:59 ]

• Witlof
  • Nu online
Ik wil dus op mijn router 2 netwerken zetten. 1 poort in een ander netwerk dan de overige 3 switchpoorten. Ik heb dus Router Model: TP-Link TL-WR1043ND met Firmware Version: DD-WRT v24-sp2 (08/07/10) std - build 14896.

Ik heb deze links gevonden die precies zeggen wat ik moet doen om dit voor elkaar te krijgen:
http://www.dd-wrt.com/wik...Networks_With_Internet%29
en
http://www.dd-wrt.com/phpBB2/viewtopic.php?p=637106#637106

Maar het begint al met 'Goto Setup -> Vlans' die ik niet heb :/
Ik moet dus dit ergens zien terug te vinden op de router:
http://www.dd-wrt.com/wik...N_Detached_Networks_1.png

Ligt dit aan de firmware? Anders moet ik toch een downgrade uitvoeren ben ik bang om mijn huidige router te kunnen vervangen.

• dask
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-05 18:06
Ik heb ook tevergeefs gezocht naar de VLAN-tab in DD-WRT, ik vermoed dat als de tab er niet tussen staat, de router geen volledige support heeft ivm VLAN's in DD-WRT.

Open-WRT erop gegooid en ...
dask in "[Ervaringen] TP-Link TL-WR1043ND"

• Witlof
  • Nu online
Ik zie nu via http://www.dd-wrt.com/php...f146ee55f389e91fa6a4e0279
Yes and had you read that more thoroughly, you would see it states in the 'General Information' section:

1. Only Broadcom based devices, no Atheros or Ralink devices.

So no VLAN support with Atheros units, which is what you have.
-O-

Maar jij zegt dus dat met OpenWRT dit wel weer kan? Misschien toch maar over gaan naar OpenWRT dan.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

OpenWrt ondersteunt inderdaad VLANs op Atheros.

• dask
Iig heb je met openWrt meer mogelijkheden.
Misschien hier eens kijken of dit is wat je wil:
http://wiki.openwrt.org/doc/uci/network/switch

PS:Toen ik wilde overschakelen van DD-WRT naar OpenWrt, lukte dit niet rechtstreeks. Met de revert-file (registreer om link te zien) terug naar de TP-Link firmware gegaan en daarna terug geflasht met een 'magnifique' factory build van Ultraman.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:55
Ik heb zojuist geprobeerd m'n TL-WR1043ND v1.8 te flashen met de chunky release van Ultraman, maar er is volgens mij iets goed fout gegaan. Hij gaf aan dat flash succesvol was en ging restarten, daarna kwam ik echter weer op de configpagina uit van de TP-link firmware. Na een aantal seconden kon hij deze niet meer benaderen, een reset mocht niet baten.
Het rare is dat het internet wel gewoon blijft werken, zowel draadloos als over kabel.
Een portscan leert dat alleen port 139 en 445 openstaan(getest tot 20000).
Heb ik hier te maken met een bricker router of doe ik iets verkeerd?

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Kan je telnetten naar de router? Dan kan je es kijken of de webserver misschien vastloopt?

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:55
Borromini schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 21:53:
Kan je telnetten naar de router? Dan kan je es kijken of de webserver misschien vastloopt?
Had ik reeds geprobeerd, maar zonder succes. Poorten zouden dan ook zichtbaar open moeten zijn via een portscan

• Puch-Maxi
rg-mohwa schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 08:46:
wat ik me afvraag is zou deze ook op de antenne aansluiting passen ?
http://www.dealextreme.co...wi-fi-router-silver-94226 ?
Jup, het lijkt er wel op dat het gaat passen :) (RP-SMA connectors). Die 25dBi moet je wel met een korreltje zout nemen ;).

• mcDavid
mad-dog schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 20:43:
Ik heb zojuist geprobeerd m'n TL-WR1043ND v1.8 te flashen met de chunky release van Ultraman, maar er is volgens mij iets goed fout gegaan. Hij gaf aan dat flash succesvol was en ging restarten, daarna kwam ik echter weer op de configpagina uit van de TP-link firmware. Na een aantal seconden kon hij deze niet meer benaderen, een reset mocht niet baten.
Het rare is dat het internet wel gewoon blijft werken, zowel draadloos als over kabel.
Een portscan leert dat alleen port 139 en 445 openstaan(getest tot 20000).
Heb ik hier te maken met een bricker router of doe ik iets verkeerd?
Resetten. En als dat niet werkt failsafe mode gebruiken.

Verwijderd

Ìk weet niet of dit probleem al is langsgekomen in het topic, maar ik zit met het volgende:

IK heb sinds gisteren een htpc gebouwd met een zotac H67-ITX WIFI moederbord.
Het internet via ingebouwde wifi is supertraag. 3mbit, terwijl mijn laptop die er naast staat 20 mbit heeft.
Daarnaast als ik via de zotac probeer in te loggen op het modem krijg ik de volgende melding:

Username or Password is incorrect.
Please refer to the troubleshooting below:

Is the "Caps Lock" enabled on your keyboard?
The username and password must be lowercase, please ensure that the "Caps Lock" LED is disabled on your keyboard and try again.

Forgot your username or password?
Please reset the device to the factory default settings if you have forgotten your username or password. The default username and password are both set as "admin".
Note: The settings will be restored to factory default after the resetting.

How to restore the device to the factory default settings?
Firstly locate the reset button on the rear panel of the unit, whilst the device is powered on press and hold the reset button for more than 5 seconds, the device will then reboot and restore itself to the factory default settings.

Als ik met de zotac inlog op de wifi van mijn buurman haal ik ook gewoon 20mbit.
Snap er geen snars van.

Hun firmware gedowngrade naar voorlaatste versie maar dit heeft ook niet geholpen.

Iemand een idee?

Edit.... Probleem is opgelost, nieuwe drivers voor de onboard wifi gedownload

• dask
Toevallig Eset Nod32 als antivirus?
Agaron in "[Ervaringen] TP-Link TL-WR1043ND"

• SAWYER
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-07 22:59
Held!

Heb dit probleem al een maand en heb me echt rot gegoogled naar een antwoord.
Telkens gaven ze aan dat je de cache van de browser moest legen :/

Thanks!

• _JGC_
Ik mis eigenlijk de kmod-tun package in de builds van Ultraman. Die moet per se gelijk zijn aan de kernel build, anders krijg je dingen als kernel panics of oopses zodra je iets als OpenVPN wilt gebruiken.

• Weerz
Nou het systeem draait nu naar behoren.
Hoopte op een winst van de USB harddisk, maar helaas.

Ext4 is niet echt sneller. Kom niet hoger dan 2,3 MB/s van laptop naar USB schrijven.

Enige probleem wat ik wel heb is als ik een reboot moet geven dat hij dan geen connectie naar de USB harddisk kan maken. Met /etc/init.d/samba restart en het werkt.
Heb al geprobeerd om middels een sleep hem later te laten opstarten maar dat werkte niet.
Iemand daar een idee over?

• _JGC_
_JGC_ schreef op zondag 15 januari 2012 @ 18:54:
Ik mis eigenlijk de kmod-tun package in de builds van Ultraman. Die moet per se gelijk zijn aan de kernel build, anders krijg je dingen als kernel panics of oopses zodra je iets als OpenVPN wilt gebruiken.
Om hier even op terug te komen: gisteren zelf een build gemaakt. Vanaf linux is dat geen kunst. Gewoon dezelfde revisie als de build van Ultraman gepakt van de source, kmod-tun aangezet in de config, make gedraaid en na een klein uurtje had ik een firmware en kmod-tun package die wel werkt op de builds van Ultraman. Had geen zin om de hele firmware te vervangen, dus alleen even de nieuwe kmod-tun package geinstalleerd.
Werkt voortreffelijk moet ik zeggen, nog nooit zo simpel een router gebouwd met 3 wifi netwerken waarvan 2 met bedrade toegang en een OpenVPN tunnel die door 1 van deze netwerken benaderd mag worden. Dit exemplaar gaat morgen bij een klant 3 losse apparaten vervangen:
- 24 poorts managed switch zonder dot1q support (3 poorten in gebruik :X)
- Oude IBM P3 computer zonder auto-powerup support
- Linksys WAP54G
Ding moet een 10/1 kabelverbinding gaan routeren, aan de andere kant van het VPN zit een Pentium DualCore E2220 met een 50/5 kabelverbinding. 5/1Mbit VPN met LZO compressie moet lukken lijkt me.

edit:
Ik haal 11Mbit over bovenstaande setup met iperf. Blijkbaar kan LZO de testdata goed comprimeren.

[ Voor 3% gewijzigd door _JGC_ op 17-01-2012 11:58 ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Mabili schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 18:55:
Precies hetzelfde als bij mijn broer. Het leek even goed te gaan, maar vanaf vandaag is het ook weer onmogelijk om met WiFi het internet op te gaan. De apparaten maken wel verbinding met WiFi, maar die krijgen geen internet. De bedrade PC's gaan goed, die hebben gewoon internet, maar de tablets, laptops en smartphones niet. Heel vaag.

Ik heb ooit gekeken op hun PC waar ze uTorrent hadden draaien en die heb ik beperkt vwb connecties en bandbreedte. Dus tenzij er ergens in hun netwerk een stuk malware zit die de hele dag loopt te pompen is dat niet het probleem. Ik kan me dat ook helemaal niet voorstellen, want in die scenario's heb je helemaal geen internet meer. Hier hebben ze wel internet, maar niet via WiFi.
Het probleem was hetzelfde met de originele firmware, dus het is denk ik iets hardwarematigs.

Iemand een tip voor een router die wél werkt? Ik kan niet 24/7 bij mijn broer gaan zitten analyseren, en dit lijkt me geen software of instelling issue. Het ding werkt gewoon niet goed.

_JGC_ schreef op zondag 15 januari 2012 @ 18:54:
Dat package of OpenVPN mogelijkheid is volgens mij niet naar voren gekomen toen ik rondvraag heb gedaan voor de chunky build die in wat meer out-of-the-box functionaliteit voorziet. Zelf heb ik er ook niet aan gedacht, dus zodoende is die er niet in gekomen. Maar ik wil hem graag meenemen in een volgende build :)
In de chunky build komt hij zeker, of ik hem in mijn kleine build stop weet ik nog niet. Maar aangezien zo'n module niet zo groot is en kernel afhankelijk is de kans aanwezig dat ik hem daar ook in stop.
Indien niet, zou ik hem altijd nog als package online kunnen gooien en misschien dat ik er dan wel meer in stop. Maar als ik ook packages ga doen, dan moet ik eerst wel de procedure van het uploaden automatiseren, want dat doe ik nu nog met het handje...
Dit exemplaar gaat morgen bij een klant 3 losse apparaten vervangen:
Hulde! Het is altijd mooi als je dergelijke oplossingen kunt aanbieden en mensen blij kunt maken. :)

Even iets anders:

Hoe zijn de ervaringen met mijn laatste build van december?
Zelf heb ik namelijk het idee dat mijn build uit november stabieler WiFi gaf. Zelf gebruik ik het niet zoveel, maar mijn vriendin en alle huisgenoten wel. En ik heb vernomen dat hij regelmatig wat traag is of verbinding opnieuw opbouwd. Terwijl dat in november volgens mij niet tot bijna niet voorkwam als ik WiFi op G-only modus zette.
Wifi-N is hier wel stabieler geworden, maar heeft wel nog last van afentoe slowdown heb ik het idee.
Ik ben even benieuwd of de ervaringen hier ook zo zijn, of juist niet natuurlijk.

Ik heb op de OpenWRT Dev timeline het volgende voorbij zien komen: https://dev.openwrt.org/changeset/29746
Misschien dat daar een oorzaak zit van de ongewenste deauths die ik hier soms zag. In een volgende build zit die er natuurlijk in. Maar dat gaat, als ik discipline kan opbrengen, niet meer deze week worden, want ik zit in een tentamenperiode nu.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Jochem_
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Jouw builds, met het commentaar en de schijnbare (:)) wil om de dankbare gebruikers te helpen en tegemoet te komen in nieuwe builds, maken het voor mij kandidaten voor de eerste uitstap naar OpenWRT.

Ik heb pas een WR1043ND in m'n kerstpakket gehad _/-\o_ en behalve wat 'normalere' extra'tjes zou ik ook graag weten of het volgende mogelijk is, op niveau van redelijke noob* dus met kant-en-klare builds en het liefst weinig command-line geneuzel:

a) Asterisk server met wat doorverbind mogelijkheden etc (3 of 4 externe providers in- en uitgaand)
b) loadbalancing met meerdere internetconnecties

Nu mijn extra ADSL lijn er over 2 weken uit gaat is punt b) wat minder van belang, maar iedere tweaker vindt het leuk de maximale downloadsnelheid te halen als er even snel een filmpje binnengelepeld moet worden ;)

* Geen enkele openWRT ervaring, en in het verleden wel wat met Linux installaties gedaan, maar dat is inmiddels behoorlijk roestig geworden. Hardware/elektronica-kennis bovengemiddeld, als ik eerst een RAM-chip moet vervangen ofzo is dat geen enkel punt.
Jochem_ schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 15:16:
Jouw builds, met het commentaar en de schijnbare (:)) wil om de dankbare gebruikers te helpen en tegemoet te komen in nieuwe builds, maken het voor mij kandidaten voor de eerste uitstap naar OpenWRT.
:D
Ik heb pas een WR1043ND in m'n kerstpakket gehad _/-\o_ en behalve wat 'normalere' extra'tjes zou ik ook graag weten of het volgende mogelijk is, op niveau van redelijke noob* dus met kant-en-klare builds en het liefst weinig command-line geneuzel:

a) Asterisk server met wat doorverbind mogelijkheden etc (3 of 4 externe providers in- en uitgaand)
b) loadbalancing met meerdere internetconnecties

Nu mijn extra ADSL lijn er over 2 weken uit gaat is punt b) wat minder van belang, maar iedere tweaker vindt het leuk de maximale downloadsnelheid te halen als er even snel een filmpje binnengelepeld moet worden ;)
Asterisk server met doorverbind-mogelijkheden... Volgens mij is er Asterisk onder OpenWRT aan de praat te krijgen. Daar heb ik echter geen kaas van gegeten want ik heb me daar nog nooit in verdiept. Staat er misschien iets nuttigs over in de OpenWRT wiki of op het forum?

Load Balancing heb ik wel eens wat over gelezen op het OpenWRT forum en misschien ook wel de wiki, maar dat weet ik niet zeker. Zoek er eens op zou ik zeggen, volgens mij is dat wel eens gedaan. Maar ik vermoed dat dat geen kant-en-klare oplossing is, maar een command line aangelegenheid.
* Geen enkele openWRT ervaring, en in het verleden wel wat met Linux installaties gedaan, maar dat is inmiddels behoorlijk roestig geworden. Hardware/elektronica-kennis bovengemiddeld, als ik eerst een RAM-chip moet vervangen ofzo is dat geen enkel punt.
Je moet ergens beginnen toch?

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ultraman schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 14:19:
[...]
Even iets anders:

Heb je ergens een overzicht van jouw builds? Ik kan het nl niet zo goed meer volgen. Ik heb die chunky build op die router van mijn broer gezet. Is er alweer een nieuwere? Ik kan zeker niet die patch (Changeset 29746) daar overheen knallen?

Ik zit niet zo in de OpenWRT, en probeer naarstig het probleem met de router van mijn broer op te lossen. Helaas lukt het tot nu toe niet goed. Ik vraag me af of ik er nog energie in moet steken of dat we het ding beter als RMS terug kunnen sturen.

mphilipp schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 17:25:
Heb je ergens een overzicht van jouw builds?
Er staat geen overzicht online ergens, alleen wat er hier in de draad staat. Misschien dat eymey's FTP, die ik als mirror mag gebruiken, ook opendir toegang heeft waarmee je een overzicht kunt hebben? Daar staan er nu 2 of 3 op volgens mij.
Ik stuur Puch-Maxi een DM zodra ik een nieuwe versie heb gepost, zodat hij de link in de TS kan bijwerken. Dan wordt daarin doorgaans naar de meest recente gelinked.

Ik heb hier wel een overzichtje van hier lokaal:
stefan@bacchus ~/Work/olifant/backfire $ ls -dt1 */*/
10.03.1/r29764/
10.03.1/r29607_chunky/
10.03.1/r29607/
10.03.1-rc6/r29337/
10.03.1-rc6/r29294/
10.03.1-rc6/r28485/
10.03.1-rc6/r28464/
10.03.1-rc6/r28222/ 

Zoals je ziet, bovenaan, heb ik al wel een nieuwe build klaar staan. Ik kon mezelf toch niet inhouden om even snel even de nieuwe revisie te proberen met mijn configuratie. Die staat nu op de router te proefdraaien.
Ik kan het nl niet zo goed meer volgen. Ik heb die chunky build op die router van mijn broer gezet. Is er alweer een nieuwere?
De meeste recentie die ik heb uitgebracht is die van kerstavond, dat is OpenWRT backfire r29607. Tevens is daarvan de eerste chunky build. Dus je draait nog de meest recente die ik online heb gezet.
Ik kan zeker niet die patch (Changeset 29746) daar overheen knallen?
Nee, dat is een patch die voor de compilatie gebruikt wordt. Ik link er naar om te laten zien wat ze gewijzigd hebben en welke versie dat is, zodat iemand die het interessant vind en niet kan/wilt wachten op mijn versie zelf een poging kan wagen.

Tot dusver lijkt de nieuwe build zich prima te houden, maar hij heeft pas een uptime van 2 uur nu, dus... geef het nog even voordat het echt verschil maakt. Huisgenoten komen nu ook ongeveer binnendruppelen, die zullen vanavond wel wat verkeer generen.
Wie weet verveel ik me straks of morgen tussen het studeren door dat ik hem online gooi :)
Ik zit niet zo in de OpenWRT, en probeer naarstig het probleem met de router van mijn broer op te lossen. Helaas lukt het tot nu toe niet goed. Ik vraag me af of ik er nog energie in moet steken of dat we het ding beter als RMS terug kunnen sturen.
Die deed het op de stock firmware ook al niet lekker he?
Wat doet hij op WiFi G only modus trouwens? Is het WiFi dan ook erg onbetrouwbaar?
Is de software van de clienten verder up-to-date?
Wat doet hij zonder security (dus open wifi, ipv WEP/WPA(2))?

[ Voor 5% gewijzigd door Ultraman op 17-01-2012 18:02 ]

• mdev
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-10 20:11
Sinds enige tijd heb ik Tele2 als provider, maar hun Comtrend modem is vrijwel geheel dicht gespijkerd. Omdat de WR1043ND mijn hoofd router is zou ik graag per DMZ de WR1043ND willen gebruiken als DHCP server voor het hele netwerk.

Ik heb geprobeerd dit te doen door DMZ toe te wijzen aan de IP van de router en er is wel een verbinding, maar internet pagina's worden niet geladen. Skype en Bittorrents werken weer wel op een of andere wijze.
Heeft iemand anders hier evt ook ervaring mee, of een idee hoe ik dit gedaan krijg?
Is het niet een probleem met DNS?
Krijg je door naar IP 213.239.154.35 te gaan wel tweakers.net?
Als dat wel werkt zou je OpenDNS kunnen instellen op je router.

Die Tele2 modems zijn inderdaad helemaal dichtgetimmerd. Ik heb ooit zo'n Davolink modem gehad. Prachtig apparaat eigenlijk, veel mogelijkheden, maar helaas geheel dicht gespijkerd...
Dat was ook router in de DMZ en toen werkte eigenlijk alles.

• Prolution
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:07
Ultraman schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 14:19:
[...]
Even iets anders:

Zelf heb ik namelijk het idee dat mijn build uit november stabieler WiFi gaf. Zelf gebruik ik het niet zoveel, maar mijn vriendin en alle huisgenoten wel. En ik heb vernomen dat hij regelmatig wat traag is of verbinding opnieuw opbouwd. Terwijl dat in november volgens mij niet tot bijna niet voorkwam als ik WiFi op G-only modus zette.
Wifi-N is hier wel stabieler geworden, maar heeft wel nog last van afentoe slowdown heb ik het idee.
Ik ben even benieuwd of de ervaringen hier ook zo zijn, of juist niet natuurlijk.

Ik heb op de OpenWRT Dev timeline het volgende voorbij zien komen: https://dev.openwrt.org/changeset/29746
Misschien dat daar een oorzaak zit van de ongewenste deauths die ik hier soms zag. In een volgende build zit die er natuurlijk in. Maar dat gaat, als ik discipline kan opbrengen, niet meer deze week worden, want ik zit in een tentamenperiode nu.
Ik heb dezelfde ervaring met de laatste build (r29607), hier worden ook redelijk veel wireless apparaten gebruikt en kreeg klachten dat de verbinding traag was of dat er soms zelfs geen verbinding mogelijk was.
In eerste instantie zag ik niks vreemds in de logs, behalve een paar "ath: DMA failed to stop in 10 ms..." errors, maar die kwamen bij voorgaande builds ook wel eens voor.

Daarna heb ik nog een aantal dingen geprobeerd, zoals firmware opnieuw flashen ander firmware geprobeerd (trunk snapshot van 5 januari) dat loste niets op want er waren nog steeds klachten.
Uiteindelijk ondervond ik eindelijk wat er gebeurde met de verbinding toen ik bezig was op een laptop, de snelheid lag plotseling ruim onder 1Mbit, ook gelijk via een andere laptop gecheckt, en daar hetzelfde verhaal. Toen ik hierna ff het log van de router wou checken was dat al niet meer mogelijk omdat deze er volledig was uitgeklapt en bezig was met rebooten. Dit heb ik nog nooit gehad bij vorige OpenWRT builds.

Omdat ik er ff klaar mee was heb ik maar een TP-Link firmware er op gezet (100820), en deze draait tot nu toe al ruim een week perfect. Wireless staat op dit moment ingesteld op 40Mhz kanaal, hierdoor kunnen nu dus zelfs snelheden van 12MB/s over wireless gehaald worden. Dus aan de router zelf kan het niet liggen :)

Wanneer er weer een nieuw build beschikbaar is zal ik deze wel weer gaan proberen, omdat OpenWRT toch wel wat meer mogelijkheden bied waar ik graag gebruik van maak ;)

• Weerz
Hier ook het probleem dat het steeds traag wordt.
soms gaan downloads van 5MB/s naar 220KB/s erg vervelend.
Wil zelf ook terug naar de originele tp-link..maar snap alleen niet hoe...
Heb de http://wiki.openwrt.org/t...back.to.original.firmwarelink wel gevonden voor terug te flashes...maar snap het niet..wellicht kan iemand vertellen wat er moet gebeuren?

of kan ik gewoon bij luci naar firmware upgrade en de 820 inladen?

[ Voor 8% gewijzigd door Weerz op 17-01-2012 23:26 ]

• dask
Gewoon in Luci bij 'flash firmware' de gewenste firmware van TP-Link terugzetten met kabel in de router.

Ik gebruik nog steeds Ultraman's config van november en haal snelheden van 3MB/s bij het verplaatsen van grote bestanden (ISO's) tussen Laptop en PC (ook draadloos) in het draadloos netwerk. Van PC naar laptop valt dit jammerlijk terug naar 1MB/s.

[ Voor 41% gewijzigd door dask op 17-01-2012 23:46 ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Dank voor de info. Ik dacht al dat ik iets miste ;)
Die deed het op de stock firmware ook al niet lekker he?
Wat doet hij op WiFi G only modus trouwens? Is het WiFi dan ook erg onbetrouwbaar?
Is de software van de clienten verder up-to-date?
Wat doet hij zonder security (dus open wifi, ipv WEP/WPA(2))?
Op de stock firmware hebben we zowel g als n geprobeerd, maar na een dag of wat is het weer bal. Soms al dezelfde avond. De clients zijn smartphones (samsung/htc/apple), een tablet (Asus) en een laptop (HP). Het gebeurt bij alle clients, dus het lijkt me sterk dat het daar aan ligt. De security staat ingesteld op WPA2.

Het probleem is dus dat ze wel connectie krijgen, maar geen internet. Je ziet zowel op de client als de router dat ze draadloos verbonden zijn. Maar er gaan geen bit van/naar internet.

Er gaat in die router iets niet goed. Hij heeft een keer zelf de boel gereset (factory reset) en toen deed ie het weer even. Toen het weer mis ging, heb ik die Chunky erop gezet. Dat was vorige week donderdag. Zondagavond ging het weer fout. Heel vreemd. En hij heeft het heel lang goed gedaan (na wat aanloopproblemen).
Ik ben op zoek naar de gemeenschappelijke factor. Firmware is weggestreept (tenzij ddwrt gebasseerd is op de stock firmware), clients lijken mij ook ok. Dan blijft toch iets hardwarematigs over.

Prolution schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 22:50:
[...]

Ik heb dezelfde ervaring met de laatste build (r29607), hier worden ook redelijk veel wireless apparaten gebruikt en kreeg klachten dat de verbinding traag was of dat er soms zelfs geen verbinding mogelijk was.
In eerste instantie zag ik niks vreemds in de logs, behalve een paar "ath: DMA failed to stop in 10 ms..." errors, maar die kwamen bij voorgaande builds ook wel eens voor.
Weerz schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 23:17:
Hier ook het probleem dat het steeds traag wordt.
soms gaan downloads van 5MB/s naar 220KB/s erg vervelend.
Mijn ervaring is ook in die richting: de november build lijkt beter dan de build van kerstavond, voor WiFi dan.
De build van november gebruikt nog de WiFi stack welke ook in de officiële OpenWRT 10.03.1 zit.
De build van december gebruikt een nieuwere versie (backport vanaf trunk), welke blijkbaar ergens een steekje laat vallen.
Alleen heb ik bij mij geen last van echte uitval of verlies van connectie. De ene keer werkt het prima, een andere keer werkt het erg traag. Maar ze is niet onstabiel. Erg traag lijkt ook op wat mphilipp omschrijft: er is verbinding, maar er wordt op momenten geen data overgepompt.

Ben wel benieuwd of iemand het zonder encryptie heeft getest, want zou best eens kunnen dat het probleem daar ligt gezien de patch die uitgebracht is.
Ik ga vandaag eens met mijn laptop werken in plaats van mijn mainbak, en dan ook over WiFi. Merk snel genoeg hoe de nieuwe build zich gedraagd. Gisteren had mijn vriendin in ieder geval nergens last van.
Bekabeld werkt het allemaal fantastisch.

[ Voor 5% gewijzigd door Ultraman op 18-01-2012 08:15 ]

• _JGC_
Ik heb eigenlijk alleen problemen als powermanagement aan staat op de laptop. Onder linux kan je dat uit zetten, maar een standaard pm-utils installatie zal powermanagement voor wifi aanzetten zodra je op batterij werkt.
Sinds paar dagen veel packet loss, maar heb eerder het idee dat dat van Ziggo komt. Mtr geeft 20% packet loss aan bij alles wat ik doe, maar verbinding naar de router zelf heeft nergens last van, de eerste bak packetloss komt pas op het 10.x adres na de router (intern IP van ziggo gateway).

• RvL

RvL

Hmm, ik zal het hier ook eens bij gaan houden. De laatste tijd eigenlijk maar heel weinig netwerkverkeer gehad thuis (RX: 3.64 GB TX: 979.43 MB op LAN in de laatste 20 dagen aldus de router). Ik zal het deze week eens wat uitgebreider gaan testen.

Nu de dekens nog...

• mdev
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-10 20:11
Ultraman schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 19:32:
Is het niet een probleem met DNS?
Krijg je door naar IP 213.239.154.35 te gaan wel tweakers.net?
Als dat wel werkt zou je OpenDNS kunnen instellen op je router.

Die Tele2 modems zijn inderdaad helemaal dichtgetimmerd. Ik heb ooit zo'n Davolink modem gehad. Prachtig apparaat eigenlijk, veel mogelijkheden, maar helaas geheel dicht gespijkerd...
Dat was ook router in de DMZ en toen werkte eigenlijk alles.
Dank je! Helaas krijg ik het niet voor elkaar om de WAN poort met static IP aan het modem te koppelen. Zodra static IP ingesteld is, met DHCP ingeschakeld voor de LAN, is de router niet meer bereikbaar en deelt geen IP adressen meer uit. Dit heb ik al met meerdere andere builds gemerkt.

• _JGC_
Ben er inmiddels achter waarom het hier zo brak werkt: er zijn hier in de buurt nogal wat wifi's bijgekomen. Buurman heeft een tweede accesspoint gekregen. Naast mijn eigen netwerken (2 SSIDs) zie ik hier 16 netwerken, waarvan 2 met goede ontvangst, 2-3 met matige ontvangst en de rest is allemaal bagger.
Zal zo even een nieuwe build flashen, vervolgens de kanaalinstelling handmatig doen adv informatie die ik met Kismet kan zien, ding staat nu op auto en is waarschijnlijk de hele tijd aan het switchen.

• Weerz
Hier dus hetzelfde probleem.
Als ik een scan doe zie ik14 wireless adressen. Allemaal een ander kanaal en het is een flatje.
Dus storing is dus sterk aanwezig, twijfel dan ook om gewoon over stappen naar een 5Ghz routeer, dat zal wellicht schelen....

Kanaal 13 ook druk bevolkt? Want die wordt door de automatisch piloot zelden bezocht.

Ik kan trouwens melden dat r29746 wat stabieler WiFi lijkt te hebben.
Hier op WiFi G only modus is hij vrijwel de hele dag stabiel geweest.
Speedtest op een Windows machine liet zien dat er een megabit of 10 overheen ging, en die limit is waarschijnlijk de internetverbinding, want het is een 20/1 ADSL abbo die bekabeld een max van 14mbit haalt.

[ Voor 67% gewijzigd door Ultraman op 18-01-2012 19:58 ]

• Weerz
1tje, alleen heb ik zelf het probleem dat 1 laptop om wat voor reden dan ook niet kanaal 13 pakt |:(
Is wel een N kaart die in de laptop zit, maar hij pikt hem gewoon niet meer op dan.
Laatste drivers van de kaart zijn geïnstalleerd.

• Puch-Maxi
Ligt aan de driver, wss een US-driver. Je kunt even kijken of je een NL of Internationale kunt vinden :).

Zou kunnen dat de driver van die WiFi kaart als country code default US hanteert. Dat zou je in diens settings misschien wel eens kunnen terugvinden.

Puch-Maxi was me net voor zie ik :P

[ Voor 6% gewijzigd door Ultraman op 18-01-2012 20:59 ]

• _JGC_
Nieuwe build, geen tot weinig packetloss naar de router, maar heb het idee dat Ziggo gewoon aan het kutten is. Download is 0.3Mbit, upload 4Mbit. Morgen maar eens de helpdesk bellen, kijken wat die te vertellen hebben. Met mtr heb ik 33% packet loss op de eerste hop na mijn router, en als ik google.nl of 8.8.8.8 ping vanaf de router zelf heb ik ook zo'n 30% packet loss, dus ligt niet meer aan de WLAN hier.

Draai nu inmiddels de laatste build. Wat me opviel bij het aanpassen van Ultraman's config om OpenVPN en kmod-tun aanzetten was dat er ook nog gevraagd werd om LZO support in OpenVPN. Blijkbaar hebben de packages die je met opkg zo kunt installeren daar geen ondersteuning voor, kreeg daar vanmiddag meldingen van in de VPN server aan de andere kant (die gewoon op 64bit x86_64 linux draait).
Ik heb kmod-tun inmiddels opgenomen in mijn configuratie, dat is een kleine module :)

LZO support inbouwen in OpenVPN dient dus eigenlijk ook te gebeuren?
Die zou ik op zich als package kunnen produceren.
Ik heb nog niet gekeken/gezocht, maar is LZO support gewoon te selecteren in menuconfig of moet ik even naar de src dir van OpenVPN gaan en een vlaggetje in de Makefile oid zetten?

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik krijg morgen mijn router ook binnen (als het goed is :+) Alleen vraag ik mij af welke firmware ik het beste kan gebruiken. Ik zal hem voorlopig nog alleen als standaard router gebruiken (voornamelijk wifi). Kan ik dan het beste de TP-Link firmware gebruiken of die van Ultraman? Ik zie dat die van Ultraman veel meer mogelijkheden bied, maar geeft hij ook een beter/betrouwbaarder netwerk/bereik (en eventueel groter bereik)

Verder snap ik ook niet helemaal wat het verschil is tussen de gewone build van Ultraman (Ultraman in "[Ervaringen] TP-Link TL-WR1043ND") en de chunky build (Ultraman in "[Ervaringen] TP-Link TL-WR1043ND"). Die chunky heeft dan meer packages erbij zitten (ik zou niet weten of ik daar iets van nodig heb, kan ik er vanuit gaan dat als je het niet kent, dat je het ook niet nodig hebt?) maar is die gewone build dan beter/lighter? (of iets in die aard)

En stel dat ik beter die van Ultraman kan gebruiken, kan ik dus het beste die van november gebruiken omdat ik voornamelijk gebruik maak van WiFi?

Of, omdat ik verder geen speciale plannen met de router heb, kan ik toch beter voor de TP-Link firmware gaan? Of is er nog een andere optie?

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik_ben_Mark3 schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 00:07:
Of, omdat ik verder geen speciale plannen met de router heb, kan ik toch beter voor de TP-Link firmware gaan? Of is er nog een andere optie?
Wat dacht je van gewoon proberen of je ergens last van krijgt? If it ain't broke, don't fix it. Tenzij je specifieke features van andere firmware nodig hebt zou ik in eerste instantie niets doen. Als ie voor jou werkt, is het toch goed?

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Wat ik regelmatig las is dat custom firmware (soms/vaak?) beter werkt dan stock firmware, bijvoorbeeld beter (/groter) bereik. En bijvoorbeeld het gebruik van het 13e kanaal lijkt me wel iets. Ik weet echter niet hoe druk het is met draadloze netwerken in de buurt (router komt bij mijn ouders thuis, ik ben daar vrijwel alleen in het weekend) en of dat ook nodig is.

• Puch-Maxi
Ik ben het met Mike eens, probeer eerst gewoon even de originele firmware. Mocht je ergens tegenaan lopen dan zou je de voorlaatste firmware of de beta-firmware van TP-Link kunnen proberen (zie de openingspost). Als je meer functies/opties wil kun je altijd nog voor OpenWRT of DD-WRT kiezen.

In sommige gevallen kunnen custom firmware's beter functioneren (met bijvoorbeeld veel gelijktijdige gebruikers en/of connecties). Het is misschien minder gebruikersvriendelijk, wat meer werk om te configureren. Als je al een beetje bekend bent met *Nix is het overigens prima te doen. Voor je ouders zou ik het eerst even aanzien met de originele fw :).

• _JGC_
Ultraman schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 23:00:
Ik heb kmod-tun inmiddels opgenomen in mijn configuratie, dat is een kleine module :)

LZO support inbouwen in OpenVPN dient dus eigenlijk ook te gebeuren?
Die zou ik op zich als package kunnen produceren.
Ik heb nog niet gekeken/gezocht, maar is LZO support gewoon te selecteren in menuconfig of moet ik even naar de src dir van OpenVPN gaan en een vlaggetje in de Makefile oid zetten?
LZO support is een config optie, wordt om gevraagd als je de openvpn optie met een editor op Y zet en vervolgens make oldconfig draait. Dit neemt overigens wel liblzo mee in je build.

Overigens ben ik er nu uit met het brakke internet hier: het is idd Ziggo. Nu een laptop met nieuwe kabel rechtstreeks aan de modem, wat ik ook probeer, welke duplex instellingen, MTU op 576 (krijg ik binnen van DHCP server, echt bagger :X) of op 1500 maakt geen verschil, het blijft bagger met 30% packet loss.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik_ben_Mark3 schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 00:19:
Wat ik regelmatig las is dat custom firmware (soms/vaak?) beter werkt dan stock firmware, bijvoorbeeld beter (/groter) bereik. En bijvoorbeeld het gebruik van het 13e kanaal lijkt me wel iets. Ik weet echter niet hoe druk het is met draadloze netwerken in de buurt (router komt bij mijn ouders thuis, ik ben daar vrijwel alleen in het weekend) en of dat ook nodig is.
Dat is waar, maar als ie het met stock firmware goed doet is er geen noodzaak om eraan te gaan friemelen. Vooral als het voor iemand anders is, zou ik het in eerste instantie standaard houden.

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

In het weekend ben ik daar zelf ook, dus dan wil ik wel proberen het maximale uit het netwerk te halen. Maar vooral een stabiele wifi verbinding hebben omdat ik regelmatig online speel (League of legends) En dan is een wegvallende verbinding echt frustrerend :) Ik zal eens een paar weekenden de stock firmware uitproberen en mij alvast eens gaan inlezen in DD-WRT en OpenWRT.

• Weerz
In de laptop zit een Atheros AR5B91.
Waar kan ik vinden welke kanalen hij aan kan?
Ben bij de driver details geweest, maar kan het niet vinden.
Kijk er vast overheen...

Zou ik niet weten, ik heb alleen maar Linux hier icm Atheros kaartjes.
Volgens mij heeft mijn vriendin wel Atheros op haar laptop met WinVista, daar zou ik wel even op kunnen kijken.

Op kanaal 1-11 en WiFi N only werkt de adapter wel?
Hoe zijn je settings op de router verder?
Wat is de gebruikte channel width? 20/40MHz? Deze wil je op 20MHz only zetten voor beste compatibility.
Welke encryptievorm gebruik je? Gebruik voor WiFi N WPA2 only en om te testen kun je ook de encryptie tijdelijk even uitschakelen om te kijken of een open netwerk wel werkt.

Heb je ook al eens de WiFi connectie uit de bekende lijst van netwerken gegooid in Windows?
Heb wel eens gehoord dat dat soms helpt omdat er dan configuratie opnieuw wordt aangemaakt.
_JGC_ schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 00:43:
LZO support is een config optie, wordt om gevraagd als je de openvpn optie met een editor op Y zet en vervolgens make oldconfig draait. Dit neemt overigens wel liblzo mee in je build.
Aha, dus als ik het goed begrijp:
Het OpenVPN package, de binary van OpenWRT zelf, heeft geen LZO support ingebakken?
Dus ik zou én liblzo moet compileren én OpenVPN configureren om LZO support mee te compilen, correct?

Of is het zo dat ik enkel moet voorzien in liblzo en OpenVPN daar gebruik van kan maken?
Want daar lijkt het op als ik in het OpenVPN artikel op de OpenWRT Wiki even snel de config file bekijk.

Als ik er in duik kom ik vast wel achter het echte antwoord, maar daar heb ik vanaf morgen pas de tijd voor.
Ik_ben_Mark3 schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 09:39:
In het weekend ben ik daar zelf ook, dus dan wil ik wel proberen het maximale uit het netwerk te halen. Maar vooral een stabiele wifi verbinding hebben omdat ik regelmatig online speel (League of legends) En dan is een wegvallende verbinding echt frustrerend :) Ik zal eens een paar weekenden de stock firmware uitproberen en mij alvast eens gaan inlezen in DD-WRT en OpenWRT.
Ik zou je inderdaad willen adviseren om eerst te beginnen het ding gewoon te laten zoals hij uit de doos kwam, lekker stock dus. Als hij dan werkt weet je in ieder geval of de hardware in orde is. En als hij dan ook nog eens naar tevredenheid presteert heb je op zich geen reden om naar alternatieve firmware te kijken.
Voor huis-tuin-keuken is de stock firmware prima wanneer deze zijn werk goed doet :)
Alternatieve firmware wordt interessant als je dingen wilt gaan doen die met de stock firmware niet kan. Qua stabiliteit en prestatie heb ik volgens mij geen klachten over de stock firmware gehad in de tijd dat ik die nog gebruikte (let op: lang geleden, jan 2011).

Mocht je daarna geïnteresseerd zijn in alternatieve firmware, dan kom je gewoon hier lekker kijken. En als je dan mijn build wilt gebruiken zou ik degene proberen die op dat moment het lekkerst lijkt te werken. Tot dusver werkt de nieuwere testbuild wat WiFi betreft hier stabieler dan de december build. De onderonderbuurvrouw is zo te zien lekker aan het leechen en ik merk er weinig van.
Verder snap ik ook niet helemaal wat het verschil is tussen de gewone build van Ultraman (Ultraman in "[Ervaringen] TP-Link TL-WR1043ND") en de chunky build (Ultraman in "[Ervaringen] TP-Link TL-WR1043ND"). Die chunky heeft dan meer packages erbij zitten (ik zou niet weten of ik daar iets van nodig heb, kan ik er vanuit gaan dat als je het niet kent, dat je het ook niet nodig hebt?) maar is die gewone build dan beter/lighter? (of iets in die aard)
De chunky build heeft standaard meer ingebakken dan de normale. Daar zitten dingen in die ik zelf niet nodig heb, maar anderen hier mogelijk wel, zoals bijvoorbeeld PPPoE ondersteuning of iemand die een USB schijf er aan wilt hangen.
De gewonen build is niet lichter of beter, enkel kaler. Wat ik niet nodig heb zit er niet in.
Voor de prestaties maakt het geen verschil. De extra packages nemen enkel iets meer ruimte in op de flashchip, maar er is nog steeds vrije ruimte om zelf dingen naast te installeren. Qua RAM gebruik zal er weinig tot geen verschil zijn. Mogelijk een paar kleine kernel modules die ingeladen zijn, maar dan praat je over KiloBytes.
Die chunky kan dus handig zijn als je er iets van nodig hebt. Of dat zo is, is prima uit te zoeken door je in te lezen in OpenWRT.
Doorgaans: Als jouw verbinding geen speciale configuratie-eisen heeft en je ook geen van de extra features direct wilt kunnen gebruiken, kun je prima af met de normale variant. :)

• _JGC_
Ultraman schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 12:18:
Aha, dus als ik het goed begrijp:
Het OpenVPN package, de binary van OpenWRT zelf, heeft geen LZO support ingebakken?
Dus ik zou én liblzo moet compileren én OpenVPN configureren om LZO support mee te compilen, correct?

Of is het zo dat ik enkel moet voorzien in liblzo en OpenVPN daar gebruik van kan maken?
Want daar lijkt het op als ik in het OpenVPN artikel op de OpenWRT Wiki even snel de config file bekijk.

Als ik er in duik kom ik vast wel achter het echte antwoord, maar daar heb ik vanaf morgen pas de tijd voor.
CONFIG_PACKAGE_openvpn=y
CONFIG_PACKAGE_openvpn_complzo=y

Als je die tweede aanzet in de menuconfig wordt automatisch CONFIG_PACKAGE_liblzo=y ingesteld.

Draai nu de laatste backfire revisie met laatste feed update, alles draait stabiel. Vanmorgen Ziggo gebeld, packetloss is afgenomen van 30% naar 15% en ze sturen een monteur om waarschijnlijk de modem te vervangen, ik ben eerst tevreden zo.

Overigens afgelopen week bij iemand een Belkin 54g routertje vervangen, dat ding deed 8Mbit zowel upload als download op een 50/10 verbinding. Na uitzetten van allerlei firewall opties deed ie 12/10, maar uiteindelijk maar gewoon vervangen door een WR-1043ND. Vervolgens nog met dik 6MB/s een servicepack voor Windows 7 kunnen downloaden, dus dat zit wel goed. Overigens gewoon met stock firmware, als het niet hoeft ga ik geen OpenWRT installeren.
Heb nu nog 1 op voorraad liggen, moet straks maar weer even bijbestellen zo hard gaat het met die dingen :X.

• Puch-Maxi
Ze gaan als warme broodjes, wat me opvalt is dat prijs ervan ook vrij constant blijft. Heb die van mij voor ~€45,- gekocht en dat zijn ze nu nog steeds :).

• Rosto
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:38
Zoo, net eentje besteld!! Warme broodjes idd! Hoop gauw binnen te hebben om eens goed aan de tand te voelen!!

Stay young forever!

• Weerz
Ultraman schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 12:18:
Zou ik niet weten, ik heb alleen maar Linux hier icm Atheros kaartjes.
Volgens mij heeft mijn vriendin wel Atheros op haar laptop met WinVista, daar zou ik wel even op kunnen kijken.

Op kanaal 1-11 en WiFi N only werkt de adapter wel?
Hoe zijn je settings op de router verder?
Wat is de gebruikte channel width? 20/40MHz? Deze wil je op 20MHz only zetten voor beste compatibility.
Welke encryptievorm gebruik je? Gebruik voor WiFi N WPA2 only en om te testen kun je ook de encryptie tijdelijk even uitschakelen om te kijken of een open netwerk wel werkt.

Heb je ook al eens de WiFi connectie uit de bekende lijst van netwerken gegooid in Windows?
Heb wel eens gehoord dat dat soms helpt omdat er dan configuratie opnieuw wordt aangemaakt.
Yep op kanaal 1-11 werkt hij gewoon.
De router staat nu weer op de originele tp-link 800 versie.
20 Mhz/Encyptie staat op WPA2.
Encyptie uit geeft een minimaal verschil...
40 Mhz ook geprobeerd maar dan is het echt super slecht.

Uit de lijst gooien ga ik nog wel proberen, moet even de laptop tot mijn beschikking hebben(van vriendin).
Maar heb zelf connectie met nieuwe Macbook en daar merk ik dat hij soms moeite heeft met de connectie.
5 Ghz kan de oplossing zijn, alleen de laptop met de Atheros kaart ondersteunt geen 5Ghz heb ik gelezen.
Dus dan haal ik alleen een voordeel op de macbook....

Verwijderd

Hallo,

Heb enige weken terug de TL-WR1043ND gekocht en geplaatst achter een Thomson Speedtouch 546.

De 1043 aangesloten als AP en switch. Het werkt allemaal prima! Maar..... ik krijg de USB disk niet aan de slag.
Via de standaard software kan ik de disk wel scannen. Maar de "open the disk" link werkt niet.
De link verwijst naar file:///Volume1 maar de browser start niet.

Ook in de Media Server zie ik de disk en kan ook de subdirectories sharen.
Maar als ik het linkje TP-LINK: DLNA Media Server in de netwerklocaties oproep krijg ik steevast: 500 internal server error.

Het vreemde is: het heeft 1 keer gewerkt. En heb zelfs draadloos even een video kunnen bekijken (haperend).
Maar ook na het terugzetten van de fabrieksinstellingen lukt het mij niet meer. Kennelijk is de usb-optie van dit apparaat niet het sterkste punt maar zijn er ook tevreden gebruikers. Wie kan mij helpen?

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

Verwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 13:00:
Hallo,

Heb enige weken terug de TL-WR1043ND gekocht en geplaatst achter een Thomson Speedtouch 546.

De 1043 aangesloten als AP en switch. Het werkt allemaal prima! Maar..... ik krijg de USB disk niet aan de slag.
Via de standaard software kan ik de disk wel scannen. Maar de "open the disk" link werkt niet.
De link verwijst naar file:///Volume1 maar de browser start niet.

Ook in de Media Server zie ik de disk en kan ook de subdirectories sharen.
Maar als ik het linkje TP-LINK: DLNA Media Server in de netwerklocaties oproep krijg ik steevast: 500 internal server error.

Het vreemde is: het heeft 1 keer gewerkt. En heb zelfs draadloos even een video kunnen bekijken (haperend).
Maar ook na het terugzetten van de fabrieksinstellingen lukt het mij niet meer. Kennelijk is de usb-optie van dit apparaat niet het sterkste punt maar zijn er ook tevreden gebruikers. Wie kan mij helpen?
Ja, dit wou ik dus net gaan vragen..! Kan er iemand een Jip en Janneke-Guide schrijven hoe je een usb-stick/schijf kunt benaderen want hij ziet ze wel. Ik hoef niks te streamen, maar gewoon om documentjes enzo te delen binnenshuis. Hij staat op enabled, heb browser/verkenner geprobeerd.

[ Voor 5% gewijzigd door NeoMe op 20-01-2012 13:11 ]

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:25
NeoMe schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 13:08:
[...]

Ja, dit wou ik dus net gaan vragen..! Kan er iemand een Jip en Janneke-Guide schrijven hoe je een usb-stick/schijf kunt benaderen want hij ziet ze wel. Ik hoef niks te streamen, maar gewoon om documentjes enzo te delen binnenshuis. Hij staat op enabled, heb browser/verkenner geprobeerd.
Misschien heb je hier wat aan?
productreview: TP-Link TL-WR1043ND review door Nivk

• NeoMe

NeoMe

#Addict

Dankjewel, ga het meteen even doornemen.
EDIT 1: Dankjewel, het werkt.

EDIT2: Heb ik meteen een andere vraag, kheb de router standaard aangesloten, wachtwoordje erop en xbox live poorten open gezet. Maar soms valt de verbinding langer als 3 sec weg blijkbaar en vlieg ik bij MW3 uit het potje Survival. Aangezien deze potjes vaak erg lang duren en je non stop verbinding nodig hebt is dit irritant. Nu komt dit doordat het IP adres dan al in gebruik is, tenminste die melding krijg ik. Het gebeurt elke keer als iemand anders thuis zijn laptop aan zet. Moet ik de xbox hoger getal geven of..? Iemand oplossing..?

[ Voor 55% gewijzigd door NeoMe op 20-01-2012 17:12 ]

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

• RvL

RvL

Ultraman schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 08:11:
[...]

[...]

Mijn ervaring is ook in die richting: de november build lijkt beter dan de build van kerstavond, voor WiFi dan.
De build van november gebruikt nog de WiFi stack welke ook in de officiële OpenWRT 10.03.1 zit.
De build van december gebruikt een nieuwere versie (backport vanaf trunk), welke blijkbaar ergens een steekje laat vallen.
Alleen heb ik bij mij geen last van echte uitval of verlies van connectie. De ene keer werkt het prima, een andere keer werkt het erg traag. Maar ze is niet onstabiel. Erg traag lijkt ook op wat mphilipp omschrijft: er is verbinding, maar er wordt op momenten geen data overgepompt.

Ben wel benieuwd of iemand het zonder encryptie heeft getest, want zou best eens kunnen dat het probleem daar ligt gezien de patch die uitgebracht is.
Ik ga vandaag eens met mijn laptop werken in plaats van mijn mainbak, en dan ook over WiFi. Merk snel genoeg hoe de nieuwe build zich gedraagd. Gisteren had mijn vriendin in ieder geval nergens last van.
Bekabeld werkt het allemaal fantastisch.
Ook ik kan dit bevestigen. Wifi staat hier op N ingesteld. Via usenet trek ik mijn UPC pijpje vol (25MBit), ook via Wifi. Dan houd ik meestal nog voldoende bandbreedte over op het WiFi om b.v. een VNC verbinding van beneden naar boven te leggen (ik ben erg lui: als ik niet naar boven hoef te lopen dan zal ik dat niet doen ;) ).

Zojuist kakt de snelheid op het WiFi volledig in naar 220KB/s. Direct getest of het aan WiFi of UPC lag door bedraad een speedtest uit te voeren: 25,01Mbps.

Nadat ik de router geforceerd zijn WiFi settings heb laten lezen (SSH naar router, command wifi) gaat alles weer goed.

Ik ga 't eens even in de gaten houden.

Edit:
ik heb het nog niet gezegd of de snelheid kakt volledig in. Even een herstart gedaan.

Edit 2:
en een paar minuten later weer zover. Eens kijken of dit probleem zich ook voor blijft doen op de november build

[ Voor 5% gewijzigd door RvL op 20-01-2012 15:18 ]

Nu de dekens nog...

Verwijderd

Heb geprobeerd deze beschrijving te volgen maar mijn software is mogelijk van een andere versie: onder USB-settings vind ik Storage Sharing. Hier kan ik de service starten en de disk sharing enabelen. Maar niet een share naam opgeven. Hier is ook het linkje te vinden met "open the disk" dat niet werkt.

Ik heb versie 3.13.4 Build 110429 Rel. 36959n

• NeoMe

NeoMe

#Addict

Verwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 16:05:
Heb geprobeerd deze beschrijving te volgen maar mijn software is mogelijk van een andere versie: onder USB-settings vind ik Storage Sharing. Hier kan ik de service starten en de disk sharing enabelen. Maar niet een share naam opgeven. Hier is ook het linkje te vinden met "open the disk" dat niet werkt.

Ik heb versie 3.13.4 Build 110429 Rel. 36959n
Hoeft ook niet, de share naam is Volume1 ( bij mij ) dus dat stapje kun je overslaan. Gewoon je ip adres invullen en dan die naam erachter ipv TEST.

Verwijderd

Dat werkt helaas niet. Ook bij het mappen vindt explorer deze locatie niet.
De 1043 heeft bij mij een vast IP adres (10.0.0.140) waarop hij prima bereikbaar is.
Maar niet de share.....

• Weerz
Is de .140 je ip-adres van de computer of van de router?
De share is namelijk \\(ip-adres router)\Volume1

Verwijderd

Uiteraard van de router op mijn LAN. Ook wireless kan ik de router op dit adres gewoon benaderen. Maar de link naar de 10.0.0.140\Volume1 blijft dood lopen.

• Weerz
Firewall/Virusscanner?

Verwijderd

Opgelost! Bleek idd de firewall te zijn. thnx.
RvL schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 14:30:
[...]

Ook ik kan dit bevestigen. Wifi staat hier op N ingesteld. Via usenet trek ik mijn UPC pijpje vol (25MBit), ook via Wifi. Dan houd ik meestal nog voldoende bandbreedte over op het WiFi om b.v. een VNC verbinding van beneden naar boven te leggen (ik ben erg lui: als ik niet naar boven hoef te lopen dan zal ik dat niet doen ;) ).

Zojuist kakt de snelheid op het WiFi volledig in naar 220KB/s. Direct getest of het aan WiFi of UPC lag door bedraad een speedtest uit te voeren: 25,01Mbps.

Nadat ik de router geforceerd zijn WiFi settings heb laten lezen (SSH naar router, command wifi) gaat alles weer goed.

Ik ga 't eens even in de gaten houden.

Edit:
ik heb het nog niet gezegd of de snelheid kakt volledig in. Even een herstart gedaan.

Edit 2:
en een paar minuten later weer zover. Eens kijken of dit probleem zich ook voor blijft doen op de november build
Yup yup, ik had er ook last van. En je leest het goed: ik zeg had.
Ik heb een dagje doorgebracht op WiFi met mijn laptop en ik heb geen uitval of last gehad van echte traagheid. Die had ik wel met de build van december.
Dit is r29764 en die loopt op WiFi G. Wil N nog proberen, maar de huisgenoten zijn steeds druk met de verbinding en ik wil deze niet zonder goede reden onder ze uit trekken al is het voor een minuut.
Morgen zal ik even bij syncen en een nieuwe build uitbrengen, dan kunnen jullie er ook van profiteren. Ik hoop dat het het probleem oplost, het lijkt er wel op. Maar meer testende mensen met meer verkeer is een must. Ik heb er gewoon normaal mee om gesprongen zonder downloads te doen, dat deed de onderbuurvrouw al voor me :P

• RvL

RvL

Ik kijk vol verwachting uit naar de nieuwe build :)

Ik zit nu tijdelijk weer ff op de november build (r29337) en daar doet het probleem zich ook niet op voor. Om wat load te genereren zal ik mijn huidige downloads uitstellen tot na de nieuwe build ;)

Nu de dekens nog...

Ik ga kijken of ik nu die build kan doen, het was een drukke dag :)

Nieuwe build gemaakt.
Gebaseerd op OpenWRT Backfire 10.03.1 (r29844).
Deze bevat een fix die beter omgaat met KeyMiss flags. Soms werd een pakket ten onrechte aangemerkt als gedecodeerd, waarna de connectie kon blijven hangen.
Het betreft changeset r29746 en de oorsprong van de code komt van ontwikkelingen aan de ath9k driver voor de Linux 3.3 kernel, genoemd in deze mailing

Nootje: Als je dus een Atheros 9xxx series WiFi kaart gebruikt icm Linux based OS kun je dus ook last hebben van deze bug. Als je dus Linux gebruikt dan kun je ook op je eigen machine tegen deze bug aanlopen. Al doe ik dit ook zonder kernel 3.3 of een gloednieuwe wifi-compat pack en merk ik een flinke verbetering tov r29607 van kerstavond. Heb niet het idee dat mijn laptop roet in het eten gooit.

Opmerkingen
De configuratie is iets bijgewerkt en er zit dus een patch voor het WiFi in welke de stabiliteit ten goede komt.
Er is kmod-tun aan de images toegevoegd. Deze is essentieel om OpenVPN te kunnen gebruiken. Nou heeft lang niet iedereen daar behoefte aan, maar deze module is erg klein.
Daar heb je geen last van dus.
Maar waarom dan niet als los package? Nou, omdat het een kernel module betreft is past deze enkel op de kernel waar hij tegenaan gebouwd is. En omdat het maar een kleine module is kan ik hem net zo goed er in stoppen. Dat voorkomt mogelijk twee aparte kmod-tun packages maken voor mijn twee image varianten.

OpenVPN en diens dependencies zijn wel losse packages geworden, speciaal voor _JGC_ omdat hij er om vroeg. Voorzien van LZO compressie optie en je hebt zelfs een iets nieuwere OpenSSL nu.

Features zijn verder gelijk gebleven.

Images
Dit zijn mijn normale images, default plus channel 12+13 optie, IPv6 en QoS.
Vergeet niet de md5sum van de files te controleren voordat je flashed.

Voor de overstappers de benodigde volledige factory image:
openwrt-ar71xx-tl-wr1043nd-v1-squashfs-factory.bin (mirror)
md5sum: 8a7330851cd8bf879d8e9f735810f1a1

Voor de upgraders, de sysupgrade image:
openwrt-ar71xx-tl-wr1043nd-v1-squashfs-sysupgrade.bin (mirror)
md5sum: abd87598278d87da51788e150c152179

Ook de configuratie is natuurlijk weer beschikbaar voor wie er zelf mee aan de slag wilt: .config (mirror)

Packages
Voor OpenVPN en de benodigdheden daarvoor heb ik packages gemaakt. Voor anderen, behalve kernel modules, werkt voor zover ik weet de package repository van OpenWRT zelf. Mocht dat niet zo zijn, laat dat dan even weten!
1bfa43d9b9dd65a575c7b1145a629e65 liblzo_2.04-1_ar71xx.ipk
4df57dd5db6c4eebfee950b20a91680a libopenssl_0.9.8t-1_ar71xx.ipk
0f241aa6abf5d90f6fe11c6bbf1a62fa openvpn_2.1.4-3_ar71xx.ipk
603415b0d385d4b42138c59f3e0bb06c zlib_1.2.3-5_ar71xx.ipk

Zijn te vinden op de FTP van eymey.
En zelf heb natuurlijk ook een kopie, dus mocht de FTP ooit niet werken dan DM maar. :)

Disclaimer:
Gebruik is volledig op eigen risico.
Ik ben dus niet aansprakelijk als deze brouwsels je router slopen, brand veroorzaken of je moeder beledigen.
Plus het is lekker laat nu, maar ik ben er even doorheen gelopen. Het lijkt allemaal te kloppen.

Feedback altijd welkom!

[ Voor 97% gewijzigd door Ultraman op 22-01-2012 13:35 ]

-Gereserveerd voor chunky build-

De chunky build is af, maar ik heb nu even fut om een beschrijving te tikken en alles netjes te linken en te controleren. Maar ze staan wel online op de FTP van eymey.

Bij deze images zit ook geen OpenVPN ingebakken omdat de benodigde OpenSSL zo tegen de 500KB weegt. Dat is ruimte die je misschien wel beter kunt benutten en mocht je toch OpenVPN op de chunky willen gebruiken, dan kun je de packages van de gewone r29844 pakken: die moeten op de chunky ook werken want ze zijn onderhuis hetzelfde.
Wel zit ook hier kmod-tun bij ingebakken, zodat die geen problemen oplevert.

• RvL

RvL

Geweldig Ultraman! Ik zal deze build eens flink aan de tand gaan voelen!

Nu de dekens nog...

• Darrell
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

Darrell

Fiat moonboy

Ik heb de router nu een week in gebruik en alles voldoet aan mijn verwachtingen op 1 punt na. Gelijktijdig downloaden via usenet/torrents @4,8 MB/s en streamen via ps3 mediaserver zorgt ervoor dat de streams schokken en het geluid af en toe wegvalt. Als ik de downloads vervolgens uitzet loopt de stream weer soepel. Afknijpen van de download naar bijv. 2MB/s helpt ook niet

Had hiervoor een niet al te dure Linksys router die hier geen enkel probleem mee had. Iemand bekend met dit probleem?

- Firmware versies 100820 en 110429 geprobeerd
- Alle instellingen staan op de factory default behalve de WLAN instellingen en de DHCP IP toewijzing aangepast naar 150 t/m 199
- PS3 en PC zijn beide bekabeld aangesloten

[ Voor 18% gewijzigd door Darrell op 22-01-2012 11:06 ]

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:49
Ik moet zeggen dat bij mij de snelheden tegenvallen.. 2,30 MB/s, dat is niet om over naar huis te schrijven. Daardoor kan ik een DVD niet meer wireless van mijn NAS streamen. Een wrt54G heeft hiervoor nooit problemen gehad.

Mijn laptop staat 12 meter van de router af met een meterkastdeur, kamerdeur en 2 mm gipswandje ertussen.Ik heb een Intel Centrino N6230 wlan kaart in mijn BTO laptop zitten.

Is dit echt het maximale wat ik ga halen? De router staat wel op de elektriciteitsmeter maar ergens anders is geen plek.
Pagina: 1 ... 10 ... 56 Laatste